abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32206146
de allerzachtste winter van de 20e eeuw - die van 1974-1975 - viel ook samen met een zonnenvlekken medium,terwijl ze net als nu een strenge winter verwachte kortom het is koffie dik kijken
het word volgende week welk filnk kouder, volgens het knmi is er 70% kans dat de maximumtemperatuur beneden de normale waarde van 8 graden ligt
pi_32206402
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 23:19 schreef Keromane het volgende:

[..]

Nee, alleen geinteresseerd. Ik run een ICT bedrijfje.

Op internet kun je enorm veel vinden en als je wat oppikt heb je zo een verhaaltje. Wat ik hier in een verloren uurtje schrijf is onder voorbehoud, om je weerkundige te noemen heb je een zware vakopleiding nodig en jarenlange ervaring. Zelf heb ik alleen kaas gegeten van de grote lijnen en wat grondbeginselen. En ik heb natuurlijk mooie herinneringen aan bijzondere weersomstandigheden zoals de winters 78/79 en die van de jaren 80.

Maniack28 studeert meteorologie.

---

Laatste nieuws: http://nitro2.zattevriend(...)%20verslaggeving.mpg
okee

Dat filmpje
De status 'bagger-user' voorbij
  zaterdag 12 november 2005 @ 16:00:58 #53
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_32206428
quote:
Op zaterdag 12 november 2005 13:51 schreef Black-Hole het volgende:
Kan iemand mij uitleggen hoe ik die kaartjes moet lezen met daarop de vermelde luchtdruk in hPa?
Op mijn site staat een artikel over die gfs kaarten

Klik
pi_32206458
vanaf 1 januari mag het van mij de strengste winter allr tijden worden

daarvoor liever niet.

oh, en nog even een jaloersmakertje: ik woon vlak bij de elfstedenroute, niet ver van bartlehiem
pi_32206657
ik ga ook kijken als er elfsteden toch is, Friesland is weer helemaal in

Sinterklaas is er ook al.
  zaterdag 12 november 2005 @ 16:12:04 #56
34663 SpeedyGJ
pi_32206675
Bartlehiem; is daar niet ooit eens een jezus geboren een paar duizend jaar geleden?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_32206930
Fak.
Winter . Het heeft wel wat, misschien, maar doe mij maar zomer .
pi_32207256
quote:
Op zaterdag 12 november 2005 16:12 schreef vosss het volgende:
Bartlehiem; is daar niet ooit eens een jezus geboren een paar duizend jaar geleden?
correct. Jezus was een Fries> Niet veel mensen weten dat. Tevens is hij de moordenaar van Bonifacius, en de uitvinder van beerenburg (Tsja, hij heette Jezus Sonnema)
  zaterdag 12 november 2005 @ 16:40:09 #60
115996 francorex
Earth stationary not spinning
pi_32207269
Nederlanders en hun elfstedentocht, zal waarschijnlijk als Belg de connectie niet zogoed begrijpen, maar het is wel fascinerend !

Heb weinig kaas gegeten van schaatsen, maar deze Belg zit gegarandeerd voor zijn scherm gekluisterd, laat die elfstedentocht maar komen.

Hup Evert van Benthem hup ( vleugje nostalgie )

zaterdag 12 november 2005 @ 16:41:40 #61
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_32207300
quote:
Op zaterdag 12 november 2005 16:39 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

correct. Jezus was een Fries> Niet veel mensen weten dat. Tevens is hij de moordenaar van Bonifacius, en de uitvinder van beerenburg (Tsja, hij heette Jezus Sonnema)
je zit flink van de berenburg te nippen volgens mij
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_32207781
quote:
Op zaterdag 12 november 2005 13:51 schreef Black-Hole het volgende:
Kan iemand mij uitleggen hoe ik die kaartjes moet lezen met daarop de vermelde luchtdruk in hPa?
In het vorige topic staat ergens een link naar uitgebreide uitleg hoe de kaarten gelezen kunnen worden. Als ik de link nog tegenkom gooi ik hem in de OP.

Voor het gemak even, heel summier: 500hPa kaarten (grote hoogte) geven een beetje aan hoe het algemene weerverloop zich kan ontwikkelen, de kleuren geven de temperatuur van de bovenlucht aan, isobaren geven gelijke luchtdruk aan en een indicatie van windrichting en windkracht op grote hoogte. De 850hPa kaarten zijn van ca. 1,5km hoogte en geven meer een indicatie van directe weersomstandigheden die je kunt verwachten. Ook hier zeggen de kleuren iets over de temperatuur. Aan de grond kan het trouwens wel een stuk zachter of kouder zijn dan op 1,5km hoogte.

Lagedruk draait tegen de klok in, hogedruk met de klok mee. De isobaren geven verschillen in luchtdruk aan en de wind -op de bepaalde hoogte- waait zo'n beetje in dezelfde richting als de isobaren. Des te dichter isobaren bij elkaar liggen des te harder dat het waait. Op een kaart waarbij je bijv. een lagedrukgebied boven Skandinavie ziet liggen stroomt lucht aan de westkant naar het zuiden in onze richting, aan de oostkant gaat het juist in noordelijke richtingen. Waar de lijnen dichter bij elkaar liggen is de doorstroming groter.

Verwachtingen/prognoses is niet helemaal koffiedik kijken. Er zijn bijv. wetenschappelijk aangetoonde verbanden dat zonneactiviteit invloed kan hebben op het weer, maar er zijn altijd uitzonderingen op de regel. Het zou anders wel heel makkelijk worden om seizoensvoorspellingen te doen. Uiteindelijk is het een stukje kansberekenen. Gezien het feit dat flink wat factoren -al dan niet sterk- wordt de kans op een milde winter nu kleiner geacht dan de kans op een normale of koudere. Er zijn verschillende seizoensprognoses met verschillende uitkomsten, maar alles bij elkaar opgeteld wint de wat koudere variant. Hoe dat dan weer daadwerkelijk uitpakt in concrete weersomstandigheden is een ander verhaal.

Mijn persoonlijke gevoel: we zien nu al een paar jaar totaal andere gobale weerpatronen dan die ik gewend ben uit m'n jeugd. Vroeger was het oceaandepressies wat de klok sloeg, dan kon je even ademhalen als het een keer anders was. Sinds pakweg 1990 zijn de gemiddelde temperaturen gaan stijgen en sinds een paar jaar vallen er bijzondere dingen op, met name hoe standvastig on-Nederlandse weerpatronen zijn geworden. De langdurige hitte van 2003 is er eentje, de geblokkeerde systemen die we hadden sinds afgelopen zomer is een andere. Ik heb niet het gevoel dat we nu ineens weer zouden terugkeren naar typisch depressieweer met aanhoudende wisselvalligheid, al zou ik dat niet eens erg vinden. Ook de blokkade van de afgelopen maanden zie ik niet terugkeren omdat op dit moment die situatie juist aan het veranderen is. Ook lijkt het me op dit moment niet aannemelijk dat we een blokkade gaan zien zoals vorige winter omdat de uitgangspositie nu anders is. Vorig jaar lag er lange tijd een flink hogedrukgebied bij Engeland en was er hierdoor in Nederland weinig spannends te beleven. Wat je nu ziet is dat de atmosfeer in beweging is en telkens neigt naar een andersoortige patstelling. De kaarten wisselen sterk maar het wijst elke keer -grofgezegd- in de richting van een Groenland-hoog en Skandinavie-laag. Het is puur gevoel, maar ik acht de kans op een normale tot koude winter op dit moment gewoon groot. Tenminste... als dit de setting voor komende winter wordt, liefst vastgeroest. Dat we dan een hoop kou en veel sneeuw gaan zien heb ik al een keer aangegeven. Maar ja, het kan ook nét anders uitpakken.

Het zal er denk ik van afhangen wat de verwachte kou volgende week in de US gaat doen. Op dit moment zijn de kaarten zo'n beetje geschud en worden ze langzaamaan uitgedeeld. Koude winter? Zacht? Om en om? In Maart zullen we het weten.

Voorlopig staat de winter voor de deur en zoiets kan best rap gaan.
  zaterdag 12 november 2005 @ 20:14:27 #63
69559 61neorej
Geeft licht in het donker
pi_32213338
quote:
Op zaterdag 12 november 2005 15:48 schreef michiel_merk het volgende:
de allerzachtste winter van de 20e eeuw - die van 1974-1975 - viel ook samen met een zonnenvlekken medium,terwijl ze net als nu een strenge winter verwachte kortom het is koffie dik kijken
het word volgende week welk filnk kouder, volgens het knmi is er 70% kans dat de maximumtemperatuur beneden de normale waarde van 8 graden ligt
Zachtste was dacht ik die van 89/90 (1,9 hellmannen).
Hoop niet dat we dat gaan krijgen
silence can say more than thousand words
pi_32215378
Het lijkt er vooralsnog niet op dat we de zachtste winter ooit mogen verwachten. Tenminste niet als de huidige ontwikkelingen zich doorzetten.

Deze week gaat het gevoelig kouder worden. Guur weer, kans op fikse buien. Natte sneeuw wordt mogelijk, hagel, een onweersklap zelfs, temperaturen gaan dalen. En er lijkt vooralsnog geen kaper op de kust te liggen die dit gure herfstweer tegengaat. Dik winterweer zit er nog niet in, het is nog veel te vroeg daarvoor, maar typisch kwakkelwinterweer wordt gaanderweg meer en meer mogelijk.

Even afwachten wat de koude luchtmassa's vanuit de US gaan doen met de oceaan. Volgende week gaat die trein rijden. Wordt het de tendens dat depressies een stuk zuidelijker tot ontwikkeling komen en niet noordelijk gaan afdrijven dan zijn we alweer een stapje dichterbij die droomwinter. Of horrorwinter, hoe je het bekijkt.

Blijft alles lopen volgens het meest gunstige droomwinterscenario dan mogen we halverwege December toch serieus winterweer gaan verwachten. Het is afwachten maar het ziet er voorlopig toch wel goed uit.

Nog even dit: sommige modellen laten halverwege komende week koude polaire lucht boven onze omgeving uitstromen. Aan de grond is die lucht behoorlijk zacht geworden, maar hoger in de lucht is het ijskoud. In combinatie met de ronduit warme Noordzee (ca 15 graden) kan dat echt zware buien opleveren.
  zaterdag 12 november 2005 @ 21:17:07 #65
34663 SpeedyGJ
pi_32215610
Laat maar komen zou ik zeggen buien met onweer Sneeuw Hagel Etc
pi_32216537

Woensdag mogelijk zware neerslag, (natte) sneeuw in het oosten.
pi_32220579
Naar mijn bescheiden mening is de kans op een strenge winter nog steeds iets van 1 op de 10.
Zo groot is de kans op een strenge winter elk jaar. (al valt dat tegenwoordig in 'het nieuwe klimaat' te betwijfelen) Ik hoop vurig met jullie mee, maar ik geloof niet zo in voortekenen.

Waarbij gezegd moet worden dat ik enkele jaren geleden tegen een vriend heb gegrapt dat '05/'06 wellicht een hele koude ging worden, maar dat ligt puur aan de 5 en de 6. Direct associeer je die getallen met '56 en '63.

Maar hee, laat maar komen. Als ik ergens aan toe ben is het wel een maatschappijontwrichtende winter die haar weerga niet kent. Het kan nog steeds.

[ Bericht 1% gewijzigd door nozem op 12-11-2005 23:57:50 ]
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_32220789
quote:
Op zaterdag 12 november 2005 08:44 schreef Knekwurst het volgende:
Kouder? Zou je niet zeggen met het mooie weer van vandaag de dag. Hoe dan ook, na een strenge winter komt meestal een warme zomer.. toch?
Enkel als we het voorbeeld '46/'47 nemen. Na een van de strengste winters ooit volgde een van de warmste zomers ooit. Een jaar met continentale trekjes. Het is echter geenszins een wetmatigheid in Nederland gezien de zomer van '63 en de zomers die volgden op de strenge jaren '80 winters.
  zondag 13 november 2005 @ 11:04:54 #69
34663 SpeedyGJ
pi_32226332
Mijn avatar is spontaan op koud gesprongen
Maar goed, ik zie het allemaal wel
pi_32226666
Ik kan niet wachten op een berg met sneeuw en degelijke vriezige dagen. want sneeuw en ijs is pret en vrije dagen
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  zondag 13 november 2005 @ 11:25:01 #71
34663 SpeedyGJ
pi_32226729

Hier wordt ik vrolijk van zo zag het er naar uit dat de temps onder de 0 kwam maar helaas is dat weer vertrokken.
pi_32226804
Ik zag vanmorgen bij Eigen Huis en Tuin dat de hulst dit jaar veel bes had... Dat duidt ook op een strenge winter volgens die tuinman...

dus...
  zondag 13 november 2005 @ 11:33:07 #73
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_32226945
quote:
Op zondag 13 november 2005 11:28 schreef Triangeljosti het volgende:
Ik zag vanmorgen bij Eigen Huis en Tuin dat de hulst dit jaar veel bes had... Dat duidt ook op een strenge winter volgens die tuinman...

dus...
volgens mij duidt dat er op dat we een natte zomer en een warm najaar hebben gehad.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  zondag 13 november 2005 @ 11:33:50 #74
34663 SpeedyGJ
pi_32227830
quote:
Op zondag 13 november 2005 11:28 schreef Triangeljosti het volgende:

dus...
Het schijnt dat de bontgevlekte tjiftjaf zijn nesten veel hoger bouwt, oh ja en de goudgebekte flambooimarmot graaft zijn holletje ineens een stuk dieper dan normaal. Verder had het gestreepte damhert wel ineens een heel erg dikke vacht toen ik hem laatst in de bossen sprak.

Mensen, wat kan er nu nog mis gaan?
pi_32228115
quote:
Op zondag 13 november 2005 12:12 schreef nozem het volgende:

[..]

Het schijnt dat de bontgevlekte tjiftjaf zijn nesten veel hoger bouwt, oh ja en de goudgebekte flambooimarmot graaft zijn holletje ineens een stuk dieper dan normaal. Verder had het gestreepte damhert wel ineens een heel erg dikke vacht toen ik hem laatst in de bossen sprak.

Mensen, wat kan er nu nog mis gaan?
Als jij na het schaatsen mijn voeten opwarmt, dan krijg jij van mij een lekkere kop warme chocolademelk
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
pi_32228208
quote:
Op zondag 13 november 2005 12:27 schreef Thisbe het volgende:

[..]

Als jij na het schaatsen mijn voeten opwarmt, dan krijg jij van mij een lekkere kop warme chocolademelk
Met alle plezier teerbeminde. Tevens zal ik je elke keer dat je hulpeloos voor- dan wel achterover kukelt op het ijs als een ware gentleman opvangen, maar dat doe ik alleen maar omdat je zo licht als een veertje bent, mocht je 20 kilo zwaarder zijn, ik zou me de moeite besparen.

[ Bericht 1% gewijzigd door nozem op 13-11-2005 12:50:37 ]
  zondag 13 november 2005 @ 12:36:22 #78
6467 QyRoZ
Just Q it!
pi_32228280
En ik heb nog steeds geen fatsoenlijke winterjas gevonden. .
For great justice!
pi_32228316
quote:
Op zondag 13 november 2005 12:36 schreef QyRoZ het volgende:
En ik heb nog steeds geen fatsoenlijke winterjas gevonden. .
www.legerdesheils.nl

Succes!
  zondag 13 november 2005 @ 12:56:58 #80
6467 QyRoZ
Just Q it!
pi_32228726
Tof, bedankt.
For great justice!
  zondag 13 november 2005 @ 14:13:58 #81
69559 61neorej
Geeft licht in het donker
pi_32230654
quote:
Op zondag 13 november 2005 11:25 schreef SpeedyGJ het volgende:
[afbeelding]

Hier wordt ik vrolijk van zo zag het er naar uit dat de temps onder de 0 kwam maar helaas is dat weer vertrokken.
'T is pas november hea
4-5 graden is nog steeds flink te koud voor de tijd van het jaar.
silence can say more than thousand words
  zondag 13 november 2005 @ 14:29:54 #82
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_32231100
Ja, da's waar. Maar 't is ook flinke tijd te warm geweest voor de tijd van 't jaar. Hoop eigenlijk dat het eens goed koud zal worden. Lekker de warme winterschoenen aan, sjaal om en muts op, en dan naar buiten, waar je je adem ziet

Gelukkig wen je snel aan kou.
(Un)masking for the greater good.
pi_32231204
quote:
Op zondag 13 november 2005 14:29 schreef Natalie het volgende:
Ja, da's waar. Maar 't is ook flinke tijd te warm geweest voor de tijd van 't jaar. Hoop eigenlijk dat het eens goed koud zal worden. Lekker de warme winterschoenen aan, sjaal om en muts op, en dan naar buiten, waar je je adem ziet

Gelukkig wen je snel aan kou.
En op kou kun je je tenminste kleden. Op hitte niet. Op sommige dagen is het zelfs in adamskostuum nog veel te warm.
pi_32231239
Ik heb al jaren geen winter jas meer, gewoon omdat het nooit koud is
pi_32231278
quote:
Op zondag 13 november 2005 14:34 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Ik heb al jaren geen winter jas meer, gewoon omdat het nooit koud is
Gelukkig hoefde jij in de nacht van 3 op 4 maart dit jaar niet de fiets op dan.
  zondag 13 november 2005 @ 14:36:53 #86
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_32231303
Ja idd. Dat is niet te doen. Dan loop je de hele dag met je armen wijd en nog steeds is 't warm. Niet lekker. Daarom vind ik de winter ook prettiger dan de zomer.
(Un)masking for the greater good.
pi_32232229
Toch weer eens een schaatswinter?
De waarde van weerregels

http://www.knmi.nl/VinkCMS/news_detail.jsp?id=29472
  zondag 13 november 2005 @ 17:09:22 #88
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_32235489
Ik hoop vurig met jullie mee.

Bring it on, die kou

En dan lekker warme chocomel drinken enzo
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
  zondag 13 november 2005 @ 17:38:59 #89
52513 whosvegas
The Trickster
pi_32236286
quote:
Het Nederlandse weer is echter veel te grillig om in het najaar zinvolle uitspraken te doen over de komende winter. Ook allerlei verbanden, samengevat in tal van weerspreuken en statistische regels doorstaan de toets der kritiek niet.
Dus eerst zien en dan geloven
Are you nuts??
pi_32236373
Ik hoop het ook erg hard, dat wel veel sneeuw krijgen........
pi_32237136
In Spanje ligt al sneeuw....
Hebben ze niet alleen een warme zomer maar ook nog eens sneeuw in de winter.
  zondag 13 november 2005 @ 18:13:39 #92
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_32237166
quote:
MADRID - In Spanje is de winter vervroegd begonnen. Grote delen van de noordelijke helft van het land zaten zondag onder de sneeuw.

Meer dan twaalf bergpassen zijn alleen nog maar met sneeuwkettingen berijdbaar. In steden als Salamanca ligt meer dan tien centimeter sneeuw.
http://www.telegraaf.nl/buitenland/28489881/Sneeuw_in_Spanje.html

Vampire Romance O+
  maandag 14 november 2005 @ 00:33:29 #95
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_32247933
quote:
Mis ik het sarcasme of is hij echt goed?
Vampire Romance O+
pi_32248021
Hij vindt van wel.

De man raakte in de war toen zijn idool Jan Versteegt ineens 4 keer ging verhuizen zonder een berichtje te sturen: http://www.pietpaulusma.nl/forum/comments.php?DiscussionID=67&page=1#Item_0
pi_32248072
Het vriest in Twente.
  maandag 14 november 2005 @ 00:41:56 #98
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_32248096
quote:
Op maandag 14 november 2005 00:37 schreef Keromane het volgende:
Hij vindt van wel.

De man raakte in de war toen zijn idool Jan Versteegt ineens 4 keer ging verhuizen zonder een berichtje te sturen: http://www.pietpaulusma.nl/forum/comments.php?DiscussionID=67&page=1#Item_0
Hij is "gebrouilleerd"

is het een soort lokale BHFH
Vampire Romance O+
  maandag 14 november 2005 @ 08:16:52 #99
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_32250979
Het vriest zeker in Twente.... moest vanmorgen voor het eerst weer de autoruiten krabben!
* I intend to live forever, so far so good! *
pi_32252159
Was lekker koud vanochtend!
En er zit nog steeds meing blaar aan het baldakijn, dus zal de winter als in geen eeuw zo streng zijn!
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')