quote:
Op zaterdag 12 november 2005 13:51 schreef Black-Hole het volgende:Kan iemand mij uitleggen hoe ik die kaartjes moet lezen met daarop de vermelde luchtdruk in hPa?
In het vorige topic staat ergens een link naar uitgebreide uitleg hoe de kaarten gelezen kunnen worden. Als ik de link nog tegenkom gooi ik hem in de OP.
Voor het gemak even, heel summier: 500hPa kaarten (grote hoogte) geven een beetje aan hoe het algemene weerverloop zich kan ontwikkelen, de kleuren geven de temperatuur van de bovenlucht aan, isobaren geven gelijke luchtdruk aan en een indicatie van windrichting en windkracht op grote hoogte. De 850hPa kaarten zijn van ca. 1,5km hoogte en geven meer een indicatie van directe weersomstandigheden die je kunt verwachten. Ook hier zeggen de kleuren iets over de temperatuur. Aan de grond kan het trouwens wel een stuk zachter of kouder zijn dan op 1,5km hoogte.
Lagedruk draait tegen de klok in, hogedruk met de klok mee. De isobaren geven verschillen in luchtdruk aan en de wind -op de bepaalde hoogte- waait zo'n beetje in dezelfde richting als de isobaren. Des te dichter isobaren bij elkaar liggen des te harder dat het waait. Op een kaart waarbij je bijv. een lagedrukgebied boven Skandinavie ziet liggen stroomt lucht aan de westkant naar het zuiden in onze richting, aan de oostkant gaat het juist in noordelijke richtingen. Waar de lijnen dichter bij elkaar liggen is de doorstroming groter.
Verwachtingen/prognoses is niet helemaal koffiedik kijken. Er zijn bijv. wetenschappelijk aangetoonde verbanden dat zonneactiviteit invloed kan hebben op het weer, maar er zijn altijd uitzonderingen op de regel. Het zou anders wel heel makkelijk worden om seizoensvoorspellingen te doen. Uiteindelijk is het een stukje kansberekenen. Gezien het feit dat flink wat factoren -al dan niet sterk- wordt de kans op een milde winter nu kleiner geacht dan de kans op een normale of koudere. Er zijn verschillende seizoensprognoses met verschillende uitkomsten, maar alles bij elkaar opgeteld wint de wat koudere variant. Hoe dat dan weer daadwerkelijk uitpakt in concrete weersomstandigheden is een ander verhaal.
Mijn persoonlijke gevoel: we zien nu al een paar jaar totaal andere gobale weerpatronen dan die ik gewend ben uit m'n jeugd. Vroeger was het oceaandepressies wat de klok sloeg, dan kon je even ademhalen als het een keer anders was. Sinds pakweg 1990 zijn de gemiddelde temperaturen gaan stijgen en sinds een paar jaar vallen er bijzondere dingen op, met name hoe standvastig on-Nederlandse weerpatronen zijn geworden. De langdurige hitte van 2003 is er eentje, de geblokkeerde systemen die we hadden sinds afgelopen zomer is een andere. Ik heb niet het gevoel dat we nu ineens weer zouden terugkeren naar typisch depressieweer met aanhoudende wisselvalligheid, al zou ik dat niet eens erg vinden. Ook de blokkade van de afgelopen maanden zie ik niet terugkeren omdat op dit moment die situatie juist aan het veranderen is. Ook lijkt het me op dit moment niet aannemelijk dat we een blokkade gaan zien zoals vorige winter omdat de uitgangspositie nu anders is. Vorig jaar lag er lange tijd een flink hogedrukgebied bij Engeland en was er hierdoor in Nederland weinig spannends te beleven. Wat je nu ziet is dat de atmosfeer in beweging is en telkens neigt naar een andersoortige patstelling. De kaarten wisselen sterk maar het wijst elke keer -grofgezegd- in de richting van een Groenland-hoog en Skandinavie-laag. Het is puur gevoel, maar ik acht de kans op een normale tot koude winter op dit moment gewoon groot. Tenminste... als dit de setting voor komende winter wordt, liefst vastgeroest. Dat we dan een hoop kou en veel sneeuw gaan zien heb ik al een keer aangegeven. Maar ja, het kan ook nét anders uitpakken.
Het zal er denk ik van afhangen wat de verwachte kou volgende week in de US gaat doen. Op dit moment zijn de kaarten zo'n beetje geschud en worden ze langzaamaan uitgedeeld. Koude winter? Zacht? Om en om? In Maart zullen we het weten.
Voorlopig staat de winter voor de deur en zoiets kan best rap gaan.