abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32386927
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 22:50 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ik hou het zelf momenteel ook in de gaten, reken er wel op dat ik de kans op sneeuw voor november op 40% schat (Hierbij gaat het om 5cm of meer wat blijft liggen). Kortom het is niet veel maar in dec schat ik een witte kerst toch relatief hoog, 60%, maar ik vind dit wat te gevaarlijk om het serieus te nemen
60% kans op een Witte Kerst, zo zo, jij durft.
Ben je de klassieke kerstdepressie soms vergeten, die 9 op de 10 keer een streep door de vurig gehoopte sneeuw haalt door middel van veel regen, wind en zachte temperaturen?

Ik hoop met je mee, al vind ik sneeuw op 23 januari of 18 december net zo leuk als op 25 december.
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_32387071
Zou wel leuk zijn....
Het vriest nu al hier (Amsterdam)

Witte Kerst
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 22:55 schreef nozem het volgende:

[..]

Ben je de klassieke kerstdepressie soms vergeten, die 9 op de 10 keer een streep door de vurig gehoopte sneeuw haalt door middel van veel regen, wind en zachte temperaturen?

Ik hoop met je mee, al vind ik sneeuw op 23 januari of 18 december net zo leuk als op 25 december.
  vrijdag 18 november 2005 @ 23:15:14 #253
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_32387489
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 22:55 schreef nozem het volgende:

[..]

Zoals ik al zei: Neem het niet te serieus, en ik ben gewoon gevaarlijk bezig maar toch zie ik het dit jaar wel een grote kans inzitten, natuurlijk kan er nog van alles gebeuren, kortom, die 60% zet ik niet vast
pi_32387548
Ach, Piet Paulusma waagt het er ook ieder jaar weer op om te zeggen dat we een witte kerst krijgen, en hij heeft nog maar 1x gelijk gekregen geloof ik...

Goede weerman
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 23:15 schreef SpeedyGJ het volgende:

[..]

Zoals ik al zei: Neem het niet te serieus, en ik ben gewoon gevaarlijk bezig maar toch zie ik het dit jaar wel een grote kans inzitten, natuurlijk kan er nog van alles gebeuren, kortom, die 60% zet ik niet vast
pi_32387684
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 23:17 schreef Jonathon het volgende:
Ach, Piet Paulusma waagt het er ook ieder jaar weer op om te zeggen dat we een witte kerst krijgen, en hij heeft nog maar 1x gelijk gekregen geloof ik...

Goede weerman
[..]
Piet Paulusma is ook helemaal geen meteoroloog. Hij heeft eens een cursusje weer en klimaat bij de TELEAC gedaan meen ik.
pi_32387948
Ja idd, hij heeft zich via een kennisje bij SBS naar binnen gelikt toch?
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 23:21 schreef nozem het volgende:

[..]

Piet Paulusma is ook helemaal geen meteoroloog. Hij heeft eens een cursusje weer en klimaat bij de TELEAC gedaan meen ik.
pi_32388073
Eens in de ca 20 jaar witte kerst geloof ik, dus 5%. Volgende week zou het hoger kunnen zijn.

MEP denkt aan 70%. Aangezien hij een genie is zal het wel kloppen.
http://www.pietpaulusma.nl/forum/comments.php?DiscussionID=56&page=1#Item_0
pi_32388125
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 23:30 schreef Jonathon het volgende:
Ja idd, hij heeft zich via een kennisje bij SBS naar binnen gelikt toch?
[..]
Dat weet ik verder niet. Wat ik wel weet is dat de beste man slechts 1 weermodel betrekt in zijn voorspellingen, een Japans model meen ik, aangezien hij daar een of ander contract mee heeft. Dat model schotelt ons in de wintermaanden vaak de ene na de andere prachtsituatie voor met sneeuw en ijzige temperaturen. Vandaar ook dat Piet regelmatig de winter aankondigt terwijl daar in de voorspellingen van de meer 'gerenommeerde' weerbureaus totaal geen sprake van is.

Al met al is het apart mannetje en hij verdient een leuk zakcentje met het voorspellen van juist dat weer wat veel mensen graag hebben.
pi_32391024
Japans.. dat zal deze zijn.
http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsjmaeur.html

Wel vreemd dat een weerman zich laat sponsoren. Het gaat juist om de vergelijking van de modellen. En gesponsored worden... eerder zou een weerman moeten betalen om van info gebruik te maken.

Een weerman moet een sympathiek weerpraatje houden. De voorspellende waarde is ongeschikt, alhoewel dat met zomerweer of sneeuw net iets gevoeliger ligt.

Armand Pien is m'n eeuwige idool, op vrijdag zat ik aan de buis gekluisterd. Zoveel dat hij vertelde met satellietfoto's. Hij deed er ook nog een TV spelletje bij, Mini-micro-macro. Kon je zomaar 1000 Franc winnen. Winters jaren 80? Armand Pien. "Wel beste kijkers"

Pelleboer is toch een nummer 2. Pop of een envelop o.i.d. met het weerpraatje om half een 's middags. Als ik in de pauze thuis een boterham met thee had. "De schaatsen kunnen wat mij betreft uit het vet", ik zal het niet vergeten, een pan zuurkool voor op brood stond op tafel. Het kleed had een blauw ruitjesmotief en ik had nog een kwartier voordat ik weer naar school moest. Een fantastische winter werd er afgekondigd vanaf die ouwe radio.

Hans de Jong, nummer 3. Ik leerde hem 'kennen' via teletekst. Gorrdeijk, net zo noordelijk en wintersklinkend als Paterswolde/Eelde. Waar Pelleboer op 354 (en 356) had zat Hans de Jong op 345. Hoe je je soms dingen kunt herinneren. "Aanhoudend noordoosten wind. Alhoewel het niet vriest kan de temperatuur door verdamping wel onder 0 komen. Ergo: ijsvorming." Ook ergens in de jaren tachtig, met uiteindelijk een 11-stedentocht.

John Bernhard, de nummer 4. Veronique heette die zender, ook al was ie tot RTL4 omgedoopt. En daar was Bernhard, steevast na Schrijver en Pauw. Altijd een verhaaltje en uitleg over bijzondere dingen. Ik stemde de TV erop af.

Nou ja, ik ken eigenlijk geen onsympathieke weermannen/vrouwen. Sommigen, als ze net nieuw zijn, ratelen misschien iets te snel een verhaaltje af.

Je moet een verhaal vertellen. Hoe saai het weer ook is, altijd is er iets van te maken. Paulusma doet het op zijn manier. Ik vind het minder interessant omdat ik niet zo benieuwd ben naar een plaatselijke vereniging, maar toch. Als het aanspreekt is het prima.

Mensen als Pien en Pelleboer ga je niet meer zien. Iedereen heeft internet om zelf dingen op te zoeken. Indertijd had je dat niet. Je kon het KNMI bellen voor een bandje. In de krant stond de weersverwachting van gisteren. Fred Emmer ratelde nog even de weersverwachting op, zonder 'weerman'. Voor meteorologie kon je niet eens in de bibliotheek (het antieke internet) terecht.

Mensen als Pien en Pelleboer gaven op hun eigen manier die informatie waarmee je zelf ook verder kon denken. Pien was het beste daarmee, die gaf niet alleen uitgebreid de beschouwingen van de weerkaart en het weerbericht, maar hij hield ook de opties open. Je dacht met hem mee en kon je eigen conclusies trekken. Je maakte stiekum je eigen weerbericht. Niet onverdienstelijk. Daarom staat ie bij mij op 1. Enne, ik keek als puber ook meteen graag het TV spelletje.

Armand "Wel beste kijkers" Pien

Jan "kijk nooit langer dan je neus lang is... en je neus is maar drie dagen lang" Pelleboer

[ Bericht 0% gewijzigd door Keromane op 19-11-2005 02:21:09 ]
  zaterdag 19 november 2005 @ 06:22:08 #260
34663 SpeedyGJ
pi_32392188
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 23:17 schreef Jonathon het volgende:

Goede weerman
[..]
En vooral deze winter is hij toch een flink aantal keren de mist in gegaan en dan maar zeggen dat pietje de beste weerman is laat me niet lachen
Daarnaast zag ik witte kerst vorig jaar er helemaal niet in, ik heb dat toen ook nog op het forum gezet, maar vind het eens terug
  zaterdag 19 november 2005 @ 08:52:38 #261
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_32392438
Tsja, na het weekend hangt het er een beetje om..... Hoe gaat hogedrukgebied zich gaat positioneren is van groot belang voor de temperaturen. Ligt deze ten noorden van ons dan krijgen we een meer oostelijkere stroming met koude lucht. Tmax dalend van 5 graden naar 0 graden in de loop van de week, Tmin van 0 naar -5 graden, lokaal misschien nog lager.

Maar..... gebeurt dat niet en blijft het hogedrukgebied voor ons ongunstig liggen, dan krijgen we een saaie bewolkte week met Tmax tussen de 5 en de 7 graden en Tmin tussen de 0 en de 4 graden.....

Ik heb liever de eerste
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_32393393
Het is in ieder geval positief te noemen dat we vrij normale weersomstandigheden hebben, op wat buien na is het vrij rustig herfstweer, en dat de winter op alle kaarten wel ergens ingetekend wordt. Hij ligt op de loer. Verre van een midwinter nog, maar wel wat vorst en winterse neerslag zodat de ochtenden er mooi uit kunnen zien. Telkens zie je op termijn wel dagen met temperaturen rond het vriespunt, koude bovenluchten en aardig wat neerslag berekend.
  zaterdag 19 november 2005 @ 10:44:18 #263
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_32393661
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 23:01 schreef Jonathon het volgende:
Witte Kerst
Laten we het hopen!!
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 19 november 2005 @ 10:47:08 #264
34663 SpeedyGJ
pi_32393713
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 10:44 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Laten we het hopen!!
Ik zorg er wel voor, ook al moet ik sneeuw uit oostenrijk halen
  zaterdag 19 november 2005 @ 10:48:08 #265
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_32393728
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 10:44 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Laten we het hopen!!
als het in ieder geval maar niet regent, dat vind ik zo deprimerend.....
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  zaterdag 19 november 2005 @ 10:50:11 #266
86305 Markman
Grappig hier.
pi_32393762
hmm ik zit in zwitserland, en mag toch hopen eindelijk een keer met kerst sneeuw te zien hehe
  zaterdag 19 november 2005 @ 12:12:28 #267
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_32395370
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 10:48 schreef Againzender het volgende:

[..]

als het in ieder geval maar niet regent, dat vind ik zo deprimerend.....
Ja, laat het dan maar zonnig en koud zijn. Ipv warm en regenachtig!!
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 19 november 2005 @ 12:13:09 #268
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_32395386
het is best wel koud buiten
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_32399452

19-11-2005, vd Schee, Gouda

Een aantal kaarten komt met sneeuwoplossingen in de komende weken, soms zelfs met wat kou erbij met lichte vorst overdag. Aanstaande vrijdag en zaterdag zou het bijv. raak kunnen zijn.

Ik ben benieuwd wat die straalstroom gaat doen.
  zaterdag 19 november 2005 @ 15:35:47 #270
34663 SpeedyGJ
pi_32399754
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 15:15 schreef Keromane het volgende:
[afbeelding]
19-11-2005, vd Schee, Gouda

Een aantal kaarten komt met sneeuwoplossingen in de komende weken, soms zelfs met wat kou erbij met lichte vorst overdag. Aanstaande vrijdag en zaterdag zou het bijv. raak kunnen zijn.

Ik ben benieuwd wat die straalstroom gaat doen.
ijs

Alleen dit is wel extreem slecht ijs, laat het eerst maar even weer weg dooien
pi_32402836
Goed nieuws voor sneeuwliefhebbers? Wie weet...
Tegen volgend weekend kan het best winters worden in Nederland met een paar dagen sneeuwval. Het is te vroeg om concrete uitspraken te doen omdat er nog teveel onzekere factoren zijn, maar de kans is voorlopig aanwezig. Verderop in deze posting meer hierover.

In de hoge lucht zijn deze dagen mooie dingen te zien (foto's geplaatst op http://www.weerwoord.be ).

(Jurgen) contrail vortecies, condens van vliegtuigen

(Jurgen) Irisatie, 'regenboogeffect' in ijskristallen

(Wouter) Cirrus velden, wolken ijskristallen op zeer grote hoogte

Van bovenaf ziet het er zo uit:
http://saturn.unibe.ch/rs(...)/current/n1bcurr.jpg

Op de grond zijn ook mooie plaatjes te schieten:

(Jan Besselink)

(Jort) Omgeving Hengelo

(Astrid) Rijp op planten

De komende week... gaat het winters worden?
Modellen zoals ECMWF voorzien een noorderstorm bij de UK op het einde van de week. In hogergelegen gebieden zoals de Highlands kan zoiets een enorme blizzard opleveren, eigenlijk exact hetgene waar o.a. MetOffice al serieus rekening mee hield. Vooralsnog is de stormverwachting een prognose en het kan nog veranderen. Wel zijn veel modellen het tamelijk eens en het staat op niet al te lange termijn op de planning. Dat maakt de kans groter dat het inderdaad gaat gebeuren.

* kaartje verdwenen, depressie boven Noordzee, zeer sterke noordenwinden *

Wat dit voor ons zou betekenen: we zouden een staartje meekrijgen van de depressie die de storm veroorzaakt. Dat zie je ook: modellen berekenen voor onze omgeving neerslag bij temperaturen die een paar dagen richting vriespunt gaan. De temperaturen op grotere hoogte zijn nog wat onzeker voor wat betreft sneeuwval, maar het lijkt erop dat ook dat wel eens kan gaan lukken. Een blizzard zit er voor ons niet in. Een paar dagen met winterse neerslag wel. Als het nou een beetje goed uitpakt ziet het hele land sneeuw. Een centimeter of 10, misschien meer.

Kortom, heel onzeker nog wat we precies gaan zien. Toch is er voorlopig een reeele mogelijkheid. in de gaten houden dus. Als je bloeddruk te hoog wordt bij dit soort prognoses moet je voorlopig maar uitgaan van saai regenweer.

Zo denkt men erover op meteoforums:

PS kansen op sneeuw aan het eind van de week zijn met de laatste runs groter geworden.

[ Bericht 3% gewijzigd door Keromane op 19-11-2005 19:44:44 ]
  zaterdag 19 november 2005 @ 19:39:32 #272
115996 francorex
Earth stationary not spinning
pi_32405890
De zenuwachtigheid stijgt, England 'verwacht' een strenge winter en dit kan grote economische gevolgen hebben.

Zoals je kunt lezen in volgende artikel;

Blair orders gas inquiry as fears mount of winter supplies crisis click
By Michael Harrison, Business Editor
Published: 19 November 2005

The Government has ordered an inquiry into whether there will be enough gas to keep Britain going this winter and what the impact on the economy could be if large swathes of manufacturing are forced to close down.

The move follows a secret meeting at Downing Street nine days ago attended by ministers industry representatives and government officials to discuss the threat to the UK's gas supplies.

There is mounting concern that the UK will run short in the event of a prolonged cold snap. Spot prices in the wholesale gas market have virtually doubled in the past week to 80p a therm as traders panic that there will not be sufficient capacity to meet demand.

We wensen met zen alle een strenge winter, het zou zo fijn zijn.

We zijn stillaan vergeten hoe een echte winter is, maar...ondertussen is ons economie niet meer dezelfde, denk maar aan infrastructuur, doorstroming, bevoorrading, olieprijs/afhankelijkheid enz

Mijn advies, sta even stil, sta stil bij de gevolgen die een barre winter zou kunnen hebben op ons economischmodel en wat een effekt het zal hebben op jouw persoonlijke situatie.

Vooruitzien is beter dan afzien

pi_32406424
Je zou denken dat men altijd reserves achter de hand heeft voor het geval dat... Nou ja, dat lijkt Blair nu ook te willen onderzoeken kennelijk.

Bij deze de prognose van ECMWF nogmaals:

----

De kaarten blijven binnenkomen...

----

[ Bericht 17% gewijzigd door Keromane op 19-11-2005 20:18:03 ]
pi_32406968
Heb je een legenda van dat laatste model Keromane.
Ik woon in Rotterdam en hoop ook op een beetje sneeuw
pi_32407310
Het grijze bolletje betekent 'bewolkt'. Wat de kaart aangeeft is dat er in ons land perioden met sneeuw worden verwacht met middelmatige neerslag. De groene bolletjes zijn regen, de driehoekjes buien. Let wel dat dit een indicatie is van een prognose op een behoorlijk lange termijn. Het geeft in ieder geval aan dat er sneeuw mogelijk is. Hoe of wat moet nog blijken.

Of je bij de kust ook sneeuw krijgt hangt af van de invloed van de Noordzee. Bij oostenwind maakt ook Rotterdam kans op sneeuw.

Nog snel een update m.b.t. de kaarten. Zoals het eruit ziet komt het tot een 'polar rollercoaster'. Een sterke straalstroom vanover Groenland recht over de UK ten westen van ons langs om dan via Frankrijk weer naar het noordoosten te trekken. Boven ons land lijkt volgens de meeste modellen het lagedrukgebied te gaan rondhangen, de spil van het wiel waar de rollercoaster omheen trekt. Het laag, een bel koude instabiele lucht, lijkt zich later wat naar het oosten uit te breiden waardoor we een kalm windje uit het noordoosten/oosten houden. Dit alles kan betekenen dat we iets meer dan een winterse prik van anderhalve dag gaan zien. Als de boel 'op slot' gaat kunnen we een kortere of langere periode gevangen zitten in een koudere bel met van tijd tot tijd sneeuw. Bij opklaringen 's nachts koelt het sterk af boven de sneeuw, overdag heeft de zon nauwelijks kans om de boel op te warmen.

Nogmaals: afwachten of het ook echt gaat gebeuren. Het ziet er nu in ieder geval goed uit en lijkt op wat er in December 1981 gebeurde.
pi_32408442
Vet, en wanneer komt die polar rollercoaster bij ons aan?
De status 'bagger-user' voorbij
pi_32410322
In de loop van de week. Eigenlijk merk je daar niks van, het is de straalstroom op grote hoogte die depressies en storingen stuurt. De verwachte storm van de UK komt meeliften op dat ding en wordt intens omdat de straalstroom bij de UK zo sterk is omdat ie wordt geperst door het hoog op de oceaan. Zo'n beetje bij ons komt de kern tot stilstand om vervolgens naar het oosten te drijven.

Er is trouwens een 'gevaar' dat de jet ten noorden van ons naar het oosten klapt. Dat zou een barriere zijn en winterweer vanuit het noorden blokkeren. We zouden te maken krijgen met andere luchtstromingen dan. Zou de jet daarbij door de oceaanblokkade klappen of de blokkade kunnen wegduwen/afplatten heb je kans op een westcirculatie. Vooralsnog ziet het er niet naar uit dat dat gebeurt.

Hier een prognosekaart op grote hoogte:
pi_32413237
En als Nederland de 'as' is van zeg maar het hele gebeuren, is dat juist goed voor de winter of niet?
De status 'bagger-user' voorbij
pi_32421899
Huidige situatie in Europa...

Nederland als enigste ongeveer op +5 graden om ons heen overal kouder.
-
  zondag 20 november 2005 @ 12:46:00 #280
34663 SpeedyGJ
pi_32421991
quote:
Op zondag 20 november 2005 12:42 schreef Gijsje het volgende:
Huidige situatie in Europa...

[afbeelding]

Nederland als enigste ongeveer op +5 graden om ons heen overal kouder.
Komt omdat de wind uit het NW komt, zeewater is nog steeds warm, gevolg, nou je raad het al
  zondag 20 november 2005 @ 13:06:09 #281
34663 SpeedyGJ
pi_32422402
Check deze kaarten eens

Vooral donderdag op vrijdag kan er de eerste sneeuw gaan vallen, ook in het weekend sneeuw!!
pi_32422496
Voor een koude winter is aanvoer van lucht uit de poolstreek is beter dan aanvoer vanuit de Sahara, maar je zit met plaatselijke effecten. Op dit moment is het boven het continent nog niet echt koud en de zee is nog zacht. Vergeet ook niet dat het nog erg vroeg in het seizoen is, in Nederland komen winters meestal richting het einde van December op gang en dan kan het tot in Maart winteren. Alles wat er nu al kan komen is gewoon mooi meegenomen.

De komende week: of we sneeuw krijgen of niet ligt helemaal aan waar die depressie terechtkomt en hoe actief ie wordt.

Rondje van prognoses:
- GFS donderdag sneeuw en vanaf vrijdag droog. 5-15 cm
- JMA: donderdag t/m zondag matige tot zware sneeuwval, 30-60 cm
- GEM: vrijdag kans op lichte sneeuw, voor de rest wat regen, 0-5 cm
- NOGAPS: donderdag op vrijdag kans op regen of sneeuw, 0-10 cm
- ECMWF: vanaf donderdag-vrijdag kans op sneeuw, 0-10 cm
- UKMO: kans op regen vanaf donderdag, 0 cm
Sneeuwhoogtes zijn een indicatie adhv verwachte neerslagsommen van de verschillende modellen, als voorspelde sneeuw ook echt sneeuw is en blijft liggen.

Er is dus behoorlijk wat kans op 10cm en dat is voor Nederlandse begrippen best fors. Als JMA het bij het rechte eind heeft zijn de rapen gaar en zien we Maartse toestanden, als UKMO gelijk krijgt hebben we typisch Nederlands weer: bij kletterende regen kijken naar sneeuwtoestanden in onze buurlanden.

Mijn ervaring leert dat je het beste af kunt gaan op het slechtste scenario. Wel leert mijn ervaring ook dat dit soort situaties verrassend kunnen uitpakken 'tegen alle verwachtingen in'. Afwachten dus.
pi_32425395
quote:
Op zondag 20 november 2005 13:10 schreef Keromane het volgende:
Voor een koude winter is aanvoer van lucht uit de poolstreek is beter dan aanvoer vanuit de Sahara, maar je zit met plaatselijke effecten. Op dit moment is het boven het continent nog niet echt koud en de zee is nog zacht. Vergeet ook niet dat het nog erg vroeg in het seizoen is, in Nederland komen winters meestal richting het einde van December op gang en dan kan het tot in Maart winteren. Alles wat er nu al kan komen is gewoon mooi meegenomen.

De komende week: of we sneeuw krijgen of niet ligt helemaal aan waar die depressie terechtkomt en hoe actief ie wordt.

Rondje van prognoses:
Sneeuwhoogtes zijn een indicatie adhv verwachte neerslagsommen van de verschillende modellen, als voorspelde sneeuw ook echt sneeuw is en blijft liggen.

Er is dus behoorlijk wat kans op 10cm en dat is voor Nederlandse begrippen best fors. Als JMA het bij het rechte eind heeft zijn de rapen gaar en zien we Maartse toestanden, als UKMO gelijk krijgt hebben we typisch Nederlands weer: bij kletterende regen kijken naar sneeuwtoestanden in onze buurlanden.

Mijn ervaring leert dat je het beste af kunt gaan op het slechtste scenario. Wel leert mijn ervaring ook dat dit soort situaties verrassend kunnen uitpakken 'tegen alle verwachtingen in'. Afwachten dus.
Idd.. als 10 weermodellen een extreme situatie schetsen en 1 computer schetst een andere situatie heeft die ene het vaak bij het juist eind
Maar laten we hopen op 30 tot 60 cm.. dan ga ik heerlijk de hele dag het bos in foto's maken
pi_32425580
Waarom staat dit in Nieuws?
Hoort dit niet in General Chat, WFL of 'Flora en Fauna'?
  zondag 20 november 2005 @ 16:32:29 #285
34663 SpeedyGJ
pi_32428087
quote:
Op zondag 20 november 2005 13:10 schreef Keromane het volgende:
Die 30-60 cm sneeuw zie ik dus momenteel echt nog niet zitten he, en mocht dat er komen dan is die 60 cm maar op een enkel plaats
Ik ga ervan uit dat erg gewoon 5 tot plaatselijk 10 cm gaat vallen mocht alles goed lopen!
  zondag 20 november 2005 @ 16:34:56 #286
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_32428160
Is uit de kaarten/voorspellingen ook op te maken welke gebieden hiermee te maken krijgen ?, of is het gewoon een grote kans dat heel nederland vrijdag wit is ?
  zondag 20 november 2005 @ 16:38:12 #287
34663 SpeedyGJ
pi_32428229
quote:
Op zondag 20 november 2005 16:34 schreef Klonk het volgende:
Is uit de kaarten/voorspellingen ook op te maken welke gebieden hiermee te maken krijgen ?, of is het gewoon een grote kans dat heel nederland vrijdag wit is ?
Het hangt puur vanaf hoe laag de temperatuur komen te liggen.
Als ik zo RTL teletext ga bekijken zie ik gewoon temps van 8 graden staan, waar ze dat vandaan halen geen id maar ja....
De ik schat de kans momenteel gewoon 50%-50%
  zondag 20 november 2005 @ 16:39:23 #288
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_32428257
nog ff afwachten dus, hoe dichter bij, hoe meer zekerheid natuurlijk
pi_32428465
sneeuw eindelijk
wat is het buiten erg koud
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  zondag 20 november 2005 @ 16:49:21 #290
34663 SpeedyGJ
pi_32428510
quote:
Op zondag 20 november 2005 16:39 schreef Klonk het volgende:
nog ff afwachten dus, hoe dichter bij, hoe meer zekerheid natuurlijk
Maar ook op het laaste moment kan het allemaal anders gaan hoor vergis je niet
Maar 60 cm in heel friesland en groningen
Midden: 40 cm.
Zuiden 30 cm.
Belgie 10 cm.

Mooi verdeelt toch?
pi_32428763

Afwachten. Allerminst is zeker hoe of wat, maar de kansen zijn gewoon groot momenteel. Neemt de activiteit van de buienclusters boven de warme Noordzee sterk toe dan kan het steviger sneeuwen dan aanvankelijk gedacht wordt. Trekt het lagedrukgebied net iets verkeerd langs dan krijgen we zachte lucht en/of miezerweer en is het grotendeels bekeken. Het ziet er gewoon goed uit.

Aanzienlijke kans op 5-15cm sneeuw, maar ook een complete verrassing zoals begin Maart is niet uitgesloten.

zondag 20 november 2005 @ 17:03:38 #292
34663 SpeedyGJ
pi_32428867
quote:
Op zondag 20 november 2005 16:59 schreef Keromane het volgende:
[afbeelding]

Afwachten. Allerminst is zeker hoe of wat, maar de kansen zijn gewoon groot momenteel. Neemt de activiteit van de buienclusters boven de warme Noordzee sterk toe dan kan het steviger sneeuwen dan aanvankelijk gedacht wordt. Trekt het lagedrukgebied net iets verkeerd langs dan krijgen we zachte lucht en/of miezerweer en is het grotendeels bekeken. Het ziet er gewoon goed uit.

Aanzienlijke kans op 5-15cm sneeuw, maar ook een complete verrassing zoals begin Maart is niet uitgesloten.
Idd, van dat van maart herinner ik me nog maar al te goed, zo zou er 10 tot 15cm vallen, maar doordat het ruim 2 a 3 uren boven ons bleef hangen is er toch beduidelijk meer gevallen dan werdt gedacht, en dat is nou juist het leuke, ik heb alles gevolgt maar wat zouden de mensen hebben gedacht die echt compleet van niks wisten
pi_32428909
Misschien moet ik toch maar eens een winterjas aanschaffen
  zondag 20 november 2005 @ 18:21:37 #294
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_32431022
Ik ga uit van geen sneeuw, temps liggen aan het eind van de week te hoog, zeker met die NW-aanvoer. Ik denk zelf pittige buien, met in het westen veel neerslag en hagel, misschien zelfs een klap onweer. In het zuiden/oosten kans op natte sneeuw, maar daarbij zal het naar mijn idee ook blijven.

Maar goed, de modellen zijn behoorlijk van slag (ik kon zaterdagochtend niet eens de temperatuur voor maandag voorspellen...), dus er is in 4 dagen tijd nog van alles mogelijk
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_32436791
Paulusma ziet nog niet veel meer dan natte sneeuw voor komende week.. maarja.. piet paulusma.. die spaart voor kerst
  zondag 20 november 2005 @ 21:53:57 #296
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_32437165
Kan er persoonlijk niet bij dat er volgende week "zoveel" sneeuw wordt verwacht door sommigen hier. Geen enkele weerdienst praat erover.... (Zal wel gaaf zijn trouwens haha)
* I intend to live forever, so far so good! *
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 20 november 2005 @ 22:00:20 #297
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_32437367
quote:
Op zondag 20 november 2005 21:53 schreef IkWilbert het volgende:
Geen enkele weerdienst praat erover....
quote:
Rondje van prognoses:
  zondag 20 november 2005 @ 22:12:14 #298
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_32437741
Swetsenegger, ik doelde eigenlijk op de televisie... KNMI, meteo consult enz...
* I intend to live forever, so far so good! *
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 20 november 2005 @ 22:13:34 #299
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_32437786
quote:
Op zondag 20 november 2005 22:12 schreef IkWilbert het volgende:
Swetsenegger, ik doelde eigenlijk op de televisie... KNMI, meteo consult enz...
Kijk je TV?
pi_32441853
quote:
Op zondag 20 november 2005 21:53 schreef IkWilbert het volgende:
Kan er persoonlijk niet bij dat er volgende week "zoveel" sneeuw wordt verwacht door sommigen hier. Geen enkele weerdienst praat erover.... (Zal wel gaaf zijn trouwens haha)
Omdat het nog te ver weg is.

Wat ik schrijf is gebaseerd op modellen van de meteoinstituten en rondjes meteo-dicussieforums. Het KNMI moet keuzes maken en kan het niet maken om te zwabberen tussen 'vorst en veel sneeuw mogelijk' en 'droog bij 10 graden'.

Hoe dan ook, bij het KNMI zie je nu (teletekst) "van tijd tot tijd regen, mogelijk ook sneeuw".

De laatste GFS run laat het trouwens een stukje kouder uitvallen en de 'kou' lijkt langer aan te houden. Wel is de zwaardere neerslag verdwenen, die valt vooral ten noorden van ons in die run. Het kan nog alle kanten op.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')