60% kans op een Witte Kerst, zo zo, jij durft.quote:Op vrijdag 18 november 2005 22:50 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ik hou het zelf momenteel ook in de gaten, reken er wel op dat ik de kans op sneeuw voor november op 40% schat (Hierbij gaat het om 5cm of meer wat blijft liggen). Kortom het is niet veel maar in dec schat ik een witte kerst toch relatief hoog, 60%, maar ik vind dit wat te gevaarlijk om het serieus te nemen
quote:Op vrijdag 18 november 2005 22:55 schreef nozem het volgende:
[..]
60% kans op een Witte Kerst, zo zo, jij durft.
Ben je de klassieke kerstdepressie soms vergeten, die 9 op de 10 keer een streep door de vurig gehoopte sneeuw haalt door middel van veel regen, wind en zachte temperaturen?
Ik hoop met je mee, al vind ik sneeuw op 23 januari of 18 december net zo leuk als op 25 december.
Zoals ik al zei: Neem het niet te serieus, en ik ben gewoon gevaarlijk bezig maar toch zie ik het dit jaar wel een grote kans inzitten, natuurlijk kan er nog van alles gebeuren, kortom, die 60% zet ik niet vastquote:Op vrijdag 18 november 2005 22:55 schreef nozem het volgende:
[..]
60% kans op een Witte Kerst, zo zo, jij durft.
Ben je de klassieke kerstdepressie soms vergeten, die 9 op de 10 keer een streep door de vurig gehoopte sneeuw haalt door middel van veel regen, wind en zachte temperaturen?
Ik hoop met je mee, al vind ik sneeuw op 23 januari of 18 december net zo leuk als op 25 december.
quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:15 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: Neem het niet te serieus, en ik ben gewoon gevaarlijk bezig maar toch zie ik het dit jaar wel een grote kans inzitten, natuurlijk kan er nog van alles gebeuren, kortom, die 60% zet ik niet vast
Piet Paulusma is ook helemaal geen meteoroloog. Hij heeft eens een cursusje weer en klimaat bij de TELEAC gedaan meen ik.quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:17 schreef Jonathon het volgende:
Ach, Piet Paulusma waagt het er ook ieder jaar weer op om te zeggen dat we een witte kerst krijgen, en hij heeft nog maar 1x gelijk gekregen geloof ik...
Goede weerman
[..]
quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:21 schreef nozem het volgende:
[..]
Piet Paulusma is ook helemaal geen meteoroloog. Hij heeft eens een cursusje weer en klimaat bij de TELEAC gedaan meen ik.
Dat weet ik verder niet. Wat ik wel weet is dat de beste man slechts 1 weermodel betrekt in zijn voorspellingen, een Japans model meen ik, aangezien hij daar een of ander contract mee heeft. Dat model schotelt ons in de wintermaanden vaak de ene na de andere prachtsituatie voor met sneeuw en ijzige temperaturen. Vandaar ook dat Piet regelmatig de winter aankondigt terwijl daar in de voorspellingen van de meer 'gerenommeerde' weerbureaus totaal geen sprake van is.quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:30 schreef Jonathon het volgende:
Ja idd, hij heeft zich via een kennisje bij SBS naar binnen gelikt toch?
[..]
En vooral deze winter is hij toch een flink aantal keren de mist in gegaanquote:Op vrijdag 18 november 2005 23:17 schreef Jonathon het volgende:
Ach, Piet Paulusma waagt het er ook ieder jaar weer op om te zeggen dat we een witte kerst krijgen, en hij heeft nog maar 1x gelijk gekregen geloof ik...
Goede weerman
[..]
quote:
quote:
als het in ieder geval maar niet regent, dat vind ik zo deprimerend.....quote:
Ja, laat het dan maar zonnig en koud zijn. Ipv warm en regenachtig!!quote:Op zaterdag 19 november 2005 10:48 schreef Againzender het volgende:
[..]
als het in ieder geval maar niet regent, dat vind ik zo deprimerend.....
ijsquote:Op zaterdag 19 november 2005 15:15 schreef Keromane het volgende:
[afbeelding]
19-11-2005, vd Schee, Gouda
Een aantal kaarten komt met sneeuwoplossingen in de komende weken, soms zelfs met wat kou erbij met lichte vorst overdag. Aanstaande vrijdag en zaterdag zou het bijv. raak kunnen zijn.
Ik ben benieuwd wat die straalstroom gaat doen.
Komt omdat de wind uit het NW komt, zeewater is nog steeds warm, gevolg, nou je raad het alquote:Op zondag 20 november 2005 12:42 schreef Gijsje het volgende:
Huidige situatie in Europa...
[afbeelding]
Nederland als enigste ongeveer op +5 graden om ons heen overal kouder.
Idd.. als 10 weermodellen een extreme situatie schetsen en 1 computer schetst een andere situatie heeft die ene het vaak bij het juist eindquote:Op zondag 20 november 2005 13:10 schreef Keromane het volgende:
Voor een koude winter is aanvoer van lucht uit de poolstreek is beter dan aanvoer vanuit de Sahara, maar je zit met plaatselijke effecten. Op dit moment is het boven het continent nog niet echt koud en de zee is nog zacht. Vergeet ook niet dat het nog erg vroeg in het seizoen is, in Nederland komen winters meestal richting het einde van December op gang en dan kan het tot in Maart winteren. Alles wat er nu al kan komen is gewoon mooi meegenomen.
De komende week: of we sneeuw krijgen of niet ligt helemaal aan waar die depressie terechtkomt en hoe actief ie wordt.
Rondje van prognoses:
- GFS donderdag sneeuw en vanaf vrijdag droog. 5-15 cm
- JMA: donderdag t/m zondag matige tot zware sneeuwval, 30-60 cm
- GEM: vrijdag kans op lichte sneeuw, voor de rest wat regen, 0-5 cm
- NOGAPS: donderdag op vrijdag kans op regen of sneeuw, 0-10 cm
- ECMWF: vanaf donderdag-vrijdag kans op sneeuw, 0-10 cm
- UKMO: kans op regen vanaf donderdag, 0 cm
Sneeuwhoogtes zijn een indicatie adhv verwachte neerslagsommen van de verschillende modellen, als voorspelde sneeuw ook echt sneeuw is en blijft liggen.
Er is dus behoorlijk wat kans op 10cm en dat is voor Nederlandse begrippen best fors. Als JMA het bij het rechte eind heeft zijn de rapen gaar en zien we Maartse toestanden, als UKMO gelijk krijgt hebben we typisch Nederlands weer: bij kletterende regen kijken naar sneeuwtoestanden in onze buurlanden.
Mijn ervaring leert dat je het beste af kunt gaan op het slechtste scenario. Wel leert mijn ervaring ook dat dit soort situaties verrassend kunnen uitpakken 'tegen alle verwachtingen in'. Afwachten dus.
Die 30-60 cm sneeuw zie ik dus momenteel echt nog niet zitten he, en mocht dat er komen dan is die 60 cm maar op een enkel plaatsquote:Op zondag 20 november 2005 13:10 schreef Keromane het volgende:
Het hangt puur vanaf hoe laag de temperatuur komen te liggen.quote:Op zondag 20 november 2005 16:34 schreef Klonk het volgende:
Is uit de kaarten/voorspellingen ook op te maken welke gebieden hiermee te maken krijgen ?, of is het gewoon een grote kans dat heel nederland vrijdag wit is ?
Maar ook op het laaste moment kan het allemaal anders gaan hoor vergis je nietquote:Op zondag 20 november 2005 16:39 schreef Klonk het volgende:
nog ff afwachten dus, hoe dichter bij, hoe meer zekerheid natuurlijk
Idd, van dat van maart herinner ik me nog maar al te goed, zo zou er 10 tot 15cm vallen, maar doordat het ruim 2 a 3 uren boven ons bleef hangen is er toch beduidelijk meer gevallen dan werdt gedacht, en dat is nou juist het leuke, ik heb alles gevolgt maar wat zouden de mensen hebben gedacht die echt compleet van niks wistenquote:Op zondag 20 november 2005 16:59 schreef Keromane het volgende:
[afbeelding]
Afwachten. Allerminst is zeker hoe of wat, maar de kansen zijn gewoon groot momenteel. Neemt de activiteit van de buienclusters boven de warme Noordzee sterk toe dan kan het steviger sneeuwen dan aanvankelijk gedacht wordt. Trekt het lagedrukgebied net iets verkeerd langs dan krijgen we zachte lucht en/of miezerweer en is het grotendeels bekeken. Het ziet er gewoon goed uit.
Aanzienlijke kans op 5-15cm sneeuw, maar ook een complete verrassing zoals begin Maart is niet uitgesloten.
quote:Op zondag 20 november 2005 21:53 schreef IkWilbert het volgende:
Geen enkele weerdienst praat erover....
quote:Rondje van prognoses:
- GFS donderdag sneeuw en vanaf vrijdag droog. 5-15 cm
- GEM: vrijdag kans op lichte sneeuw, voor de rest wat regen, 0-5 cm
- NOGAPS: donderdag op vrijdag kans op regen of sneeuw, 0-10 cm
- ECMWF: vanaf donderdag-vrijdag kans op sneeuw, 0-10 cm
- UKMO: kans op regen vanaf donderdag, 0 cm
Kijk je TV?quote:Op zondag 20 november 2005 22:12 schreef IkWilbert het volgende:
Swetsenegger, ik doelde eigenlijk op de televisie... KNMI, meteo consult enz...
Omdat het nog te ver weg is.quote:Op zondag 20 november 2005 21:53 schreef IkWilbert het volgende:
Kan er persoonlijk niet bij dat er volgende week "zoveel" sneeuw wordt verwacht door sommigen hier. Geen enkele weerdienst praat erover.... (Zal wel gaaf zijn trouwens haha)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |