Japans.. dat zal deze zijn.
http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsjmaeur.htmlWel vreemd dat een weerman zich laat sponsoren. Het gaat juist om de vergelijking van de modellen. En gesponsored worden... eerder zou een weerman moeten betalen om van info gebruik te maken.
Een weerman moet een sympathiek weerpraatje houden. De voorspellende waarde is ongeschikt, alhoewel dat met zomerweer of sneeuw net iets gevoeliger ligt.
Armand Pien is m'n eeuwige idool, op vrijdag zat ik aan de buis gekluisterd. Zoveel dat hij vertelde met satellietfoto's. Hij deed er ook nog een TV spelletje bij, Mini-micro-macro. Kon je zomaar 1000 Franc winnen. Winters jaren 80? Armand Pien. "Wel beste kijkers"
Pelleboer is toch een nummer 2. Pop of een envelop o.i.d. met het weerpraatje om half een 's middags. Als ik in de pauze thuis een boterham met thee had. "De schaatsen kunnen wat mij betreft uit het vet", ik zal het niet vergeten, een pan zuurkool voor op brood stond op tafel. Het kleed had een blauw ruitjesmotief en ik had nog een kwartier voordat ik weer naar school moest. Een fantastische winter werd er afgekondigd vanaf die ouwe radio.
Hans de Jong, nummer 3. Ik leerde hem 'kennen' via teletekst. Gorrdeijk, net zo noordelijk en wintersklinkend als Paterswolde/Eelde. Waar Pelleboer op 354 (en 356) had zat Hans de Jong op 345. Hoe je je soms dingen kunt herinneren. "Aanhoudend noordoosten wind. Alhoewel het niet vriest kan de temperatuur door verdamping wel onder 0 komen. Ergo: ijsvorming." Ook ergens in de jaren tachtig, met uiteindelijk een 11-stedentocht.
John Bernhard, de nummer 4. Veronique heette die zender, ook al was ie tot RTL4 omgedoopt. En daar was Bernhard, steevast na Schrijver en Pauw. Altijd een verhaaltje en uitleg over bijzondere dingen. Ik stemde de TV erop af.
Nou ja, ik ken eigenlijk geen onsympathieke weermannen/vrouwen. Sommigen, als ze net nieuw zijn, ratelen misschien iets te snel een verhaaltje af.
Je moet een verhaal vertellen. Hoe saai het weer ook is, altijd is er iets van te maken. Paulusma doet het op zijn manier. Ik vind het minder interessant omdat ik niet zo benieuwd ben naar een plaatselijke vereniging, maar toch. Als het aanspreekt is het prima.
Mensen als Pien en Pelleboer ga je niet meer zien. Iedereen heeft internet om zelf dingen op te zoeken. Indertijd had je dat niet. Je kon het KNMI bellen voor een bandje. In de krant stond de weersverwachting van gisteren. Fred Emmer ratelde nog even de weersverwachting op, zonder 'weerman'. Voor meteorologie kon je niet eens in de bibliotheek (het antieke internet) terecht.
Mensen als Pien en Pelleboer gaven op hun eigen manier die informatie waarmee je zelf ook verder kon denken. Pien was het beste daarmee, die gaf niet alleen uitgebreid de beschouwingen van de weerkaart en het weerbericht, maar hij hield ook de opties open. Je dacht met hem mee en kon je eigen conclusies trekken. Je maakte stiekum je eigen weerbericht. Niet onverdienstelijk. Daarom staat ie bij mij op 1. Enne, ik keek als puber ook meteen graag het TV spelletje.
![]()
Armand "Wel beste kijkers" Pien
![]()
Jan "kijk nooit langer dan je neus lang is... en je neus is maar drie dagen lang" Pelleboer
[ Bericht 0% gewijzigd door Keromane op 19-11-2005 02:21:09 ]