Een echte kwakkelwinter kan anders behoorlijk wat sneeuw opleveren.quote:Op donderdag 17 november 2005 19:59 schreef Alexxxxx het volgende:
Volgens de Enkhuizer Almanak krijgen we een kwakkelwinterMaar vandaag in Leeuwarden Sneeuw gevallen
Interesse.quote:Op donderdag 17 november 2005 19:47 schreef highway101 het volgende:
Keromane, mag ik vragen hoe je dat allemaal zo weet? Gewoon een geinteresseerde of meer professioneel met meteorologie bezig?
Nogal wat prognoses gaan uit van een normale tot iets koudere winter maar lang niet alle. Dat van 'strengste winter ooit' is een media hype geweest. Niemand kan dat zeggen. Wel is er ergens iets te zeggen over een tendens in talloze factoren waardoor de kans op een wat mildere of koudere winter groter kan zijn dan de kans op een normale winter. Maar daarover zijn de meningen verdeeld. In ieder geval gaan niet alle prognoses uit van een koudere winter.quote:Op donderdag 17 november 2005 20:02 schreef nozem het volgende:
[..]
Een echte kwakkelwinter kan anders behoorlijk wat sneeuw opleveren.
Overigens, wat mij een beetje bezorgd maakt is die grootse aankondiging omtrent een koude winter door meerdere bronnen. Het zal namelijk de eerste keer ooit zijn dat men het massaal bij het rechte eind heeft.![]()
quote:Duitsland heeft problemen met winterweer
Duitsland heeft op dit moment te kampen met problemen rond plotseling winterweer. De plotselinge omslag heeft vandaag in Duitsland tot honderden ongelukken geleid. In de Oost-Duitse deelstaat Saksen werden door de politie ruim tweehonderd botsingen geregistreerd. Hierbij raakten vijftien mensen zwaargewond.
Ook op veel andere autosnelwegen was het van de ene op de andere dag spekglad. Het merendeel van de automobilisten hield nog geen rekening met sneeuw danwel ijs. De meesten reden nog met zomerbanden of in sommige gevallen veel te hard, aldus de politie.
Om het gebruik van winterbanden te bevorderen overweegt de Duitse overheid om het rijden met zomerbanden tijdens winterweer te beboeten. Het zou dan gaan om een bon tussen de 20 en 40 euro. De straf is afhankelijk van de weersomstandigheden en geldt alleen voor automobilisten die in dergelijke gevallen met ongeschikte banden onderweg zijn.
quote:Op donderdag 17 november 2005 22:32 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Wat is een blizzard?
ps
Wedden dat het ergens in nederland gaat vriezen vannacht![]()
Zelfs uit je negatieve stukje haal ik een hoop positiviteit.quote:Op donderdag 17 november 2005 23:10 schreef Keromane het volgende:
Het is dat het zo enorm bijzonder is wat er zich lijkt te ontwikkelen, anders stak ik er een stuk minder tijd in. Het is vaker voorgekomen dat je mooie kaarten ziet verschijnen, maar deze zijn ronduit verbluffend.
Let wel dat nuchterheid op z'n plaats is. Vooralsnog -en as usual- richt weersvoorspelling zich op de komende dagen. Daarnaast is er dan nog een vage blik in de verdere toekomst. Wat er gebeurt op het lange termijnvlak is dat de meest waarschijnlijke globale drukverdelingen worden beredeneerd. En stiekum worden daaraan de gebruikelijke weersomstandigheden gehangen. Kansen. En zo is er in de verte ineens kans op perioden met zware sneeuwval en zelfs een kans op een langere winterperiode. Maar het zijn kansen.
Op dit moment vindt een unieke ontwikkeling plaats die met niet al teveel fantasie lijkt te wijzen op een ultieme winterperiode. Plaatsen van drukgebieden en stromingen zijn bijna perfect, timing is bijna perfect, eensgezindheid van de modellen, herhalende patronen, weinig bedreigingen om het plaatje aan diggelen te schoppen. Te mooi om waar te wezen. Voorlopig.
Laat ik nu eens negatief doen. Of de winterontwikkeling goed doorzet hangt voor een groot deel af van wat de lucht boven de US gaat doen. Breakpoint hierin is naar verwachting begin komende week wanneer de jetstreams een andere koers lijken te gaan varen. Zit het allemaal mee dan is dat licht op groen naar die winterse periode. Zit het tegen dan lopen de kaarten mogelijk een flinke knauw op en wordt het een 'net niet'. Een derde mogelijkheid is dat het er tussenin zit. Maar niet getreurd, vooralsnog lijkt het allemaal prima te gaan. De kaarten zijn ook heel sterk, de prognoses wijzen grotendeels op nagenoeg hetzelfde. Op het enge af.
Volgende week alvast flinke (natte)sneeuwkansen. En voor de blizzard-liefhebbers: Metcheck komt met de verwachting dat het eind deze maand raak is. Gezien de prognoses kijk ik er niet van op, al is het veel te vroeg om concreet al iets te zeggen over tijd en plaats en hoe het precies uitpakt. Als het al gaat gebeuren.
Het zijn stiekum mooie tijden.
PS dank voor de complimenten
tis nog iets van 10 graden ofzo, nog niet eens fris te noemen.quote:Op vrijdag 18 november 2005 02:28 schreef zhe-devilll het volgende:
Brr wat is het koud buitennnnnnnnnn![]()
Dit hangt helemaal van de bewolking af, vooral in de nachten.quote:Op vrijdag 18 november 2005 12:41 schreef Skwish het volgende:
volgens nu.nl
volgende week dinsdag: 0/5°C
woensdag: -1/4°C : dus in het noorden van het land kan men wel op -3 rekenen?
Gaat de goede kant op hopelijk![]()
vaag, volgens het knmi word het juist warmerquote:Op vrijdag 18 november 2005 12:41 schreef Skwish het volgende:
volgens nu.nl
volgende week dinsdag: 0/5°C
woensdag: -1/4°C : dus in het noorden van het land kan men wel op -3 rekenen?
Gaat de goede kant op hopelijk![]()
Het KNMI zuigtquote:Op vrijdag 18 november 2005 12:54 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
vaag, volgens het knmi word het juist warmer
Waaraan dan? Heeft de gestippelde bosmuis zich reeds ingegraven? Of vind je het op het moment koud? In het laatste geval wens ik je een winter van '62/'63 proporties toe.quote:Op vrijdag 18 november 2005 13:17 schreef the_legend_killer het volgende:
koude winter is nu al te merken
Niks verbaast me meer tegenwoordig.quote:Op vrijdag 18 november 2005 15:33 schreef Pieldeprutkarbonkel het volgende:
Over 17 dagen voorzie ik een plotselingen temperatuurstijging tot maar liefst 31 graden !
![]()
Ja...maarreh...niet voor jullie hoor....quote:Op vrijdag 18 november 2005 15:33 schreef nozem het volgende:
[..]
Niks verbaast me meer tegenwoordig.![]()
Thailandquote:Op vrijdag 18 november 2005 15:35 schreef Pieldeprutkarbonkel het volgende:
[..]
Ja...maarreh...niet voor jullie hoor....![]()
Ja, een verre prognose waar nog alles aan kan veranderen.quote:Op vrijdag 18 november 2005 15:31 schreef IkWilbert het volgende:
Wat is dat voor kaart Keromane? Sneeuwval prognose?
Die steekzekeringen (en glas trouwens ook) kosten haast niks. Lullige is dat ze ze altijd met verschillende voltages in zo'n doosje doen, zodat je er al 4 kunt weggooienquote:Op vrijdag 18 november 2005 16:29 schreef Triangeljosti het volgende:
Ik moest vanmorgen krabben en toen ik de ruitenwissers aandeed, sloeg de zekering eruit...
Dus dankzij deze strengen winter, heb ik vandaag een nieuwe zekering moeten kopen (+3 nieuwe ruitenwisserbladen die ze mee hebben aangesmeerd...)
![]()
n00b-vraag:quote:Op vrijdag 18 november 2005 13:01 schreef Keromane het volgende:
Vannacht zagen de meeste modellen er prachtig uit met vanaf volgend weekend dagenlang sneeuw bij temperaturen rond het vriespunt overdag en vorst 's nachts.
quote:Op vrijdag 18 november 2005 20:51 schreef Sterke_Yerke het volgende:
[..]
n00b-vraag:
Vorst is hoe koud?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |