Ik ga naar een grote M., en dan bedoel ik niet de kattenhouder.quote:Op maandag 31 oktober 2005 18:12 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
slakken op toast
Of houd je van afwisseling![]()
McDonalds?quote:Op maandag 31 oktober 2005 18:14 schreef Johan_de_With het volgende:
Ik ga naar een grote M., en dan bedoel ik niet de kattenhouder.
Stukken kat voor de hond. Ja dat kan prima. Ik ga voor een magnetron maaltijd van de Appie, de Keuken ligt iets te veel uit elkaar om te kunnen koken.quote:Op maandag 31 oktober 2005 18:17 schreef Monidique het volgende:
Altijd nog beter dan Chinees, dat ik net gegeten heb. Dat is voer voor de honden.
http://www.standaard.be/A(...)elId=DMF31102005_051quote:Minder plastijd om te besparen
ap
BRUSSEL - Amerikaanse werknemers van de autofabrikant DaimlerChrysler mogen hun tijd nemen om naar het toilet te gaan. Dat meldt topman Jason Vines op een weblog. DaimlerChrysler volgt daarmee niet de verstrenging van de 'toiletregels' van concurrent Ford in Michigan.
Jason Vines, onderdirecteur communicatie van de groep, zegt op de bedrijfsblog dat de Noord-Amerikaanse divisie van DaimlerChrysler niet van plan is de sanitaire stops van de werknemers te monitoren.
De verklaring komt enkele dagen nadat de krant Detroit News meldde dat de toiletten in een Fordfabriek in de Amerikaanse staat Michigan gefilmd worden. Ford zou zo de kosten willen drukken.
,,Wij zijn niet van plan een stopwatch te gebruiken, zo maken we van een natuurlijke daad een olympische sport'', zegt Vines op zijn blog. Werknemers van Chrysler hebben 46 minuten per shift om naar het toilet te gaan. Bij Ford in Michigan zijn er dat 48, nog steeds volgens de Detroit News. Volgens Vines krijgen Amerikaanse werknemers van Japanse autofabrikanten slechts 30 minuten plastijd. ,,Dat maakt een behoorlijk verschil in...euh...bandsnelheid'', luidt het.
Terecht lijkt me namelijk erg moeilijk te toetsenquote:Op maandag 31 oktober 2005 20:14 schreef RichardQuest het volgende:
Donner krijgt waarschijnlijk niet z'n zin om goedpraten van terreur straafbaar te maken..
Dat zal wel goedkomen denk ik, maar het gaat om het principe...Een jaar terug had iedereen de mond vol van vrijheid van meningsuiting.quote:Op maandag 31 oktober 2005 20:15 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Terecht lijkt me namelijk erg moeilijk te toetsen![]()
Het collectief geheugen is niet zo lang. Het wordt eerder gedreven door opportunisme.quote:Op maandag 31 oktober 2005 20:17 schreef RichardQuest het volgende:
Dat zal wel goedkomen denk ik, maar het gaat om het principe...Een jaar terug had iedereen de mond vol van vrijheid van meningsuiting.
http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=71492quote:Het blik moet de stad uit
door Mathijs Rotteveel
Tilburg, Zoutelande en Sneek. Op het eerste gezicht zijn er weinig overeenkomsten tussen deze plaatsen, toch hebben ze precies hetzelfde probleem. Om auto's uit het centrum te weren, zijn ze druk doende de kosten van parkeren te verhogen. Tot ongenoegen van de bevolking en de plaatselijke middenstand.
DEN HAAG - Gebrek aan parkeerruimte is allang niet meer het exclusieve probleem van de grote steden. Ook in middelgrote steden en zelfs in dorpen staat het parkeerprobleem hoog op de agenda van de lokale overheid. Harold Wiggers uit Haaksbergen heeft het aan den lijve ondervonden. Hij kon altijd parkeren op de parkeerplaats van de Jumbo-supermarkt. Sinds twee weken is die alleen bestemd voor vergunninghouders, het omringende gebied is een blauwe zone geworden, voor kort parkeren.
,,Daar kan ik niet parkeren en ik krijg geen vergunning'', zegt hij. ,,Alleen bewoners van de nabijgelegen bejaardenwoningen hebben daar volgens de gemeente recht op. Het gevolg is dat ik mijn auto een paar honderd meter verder voor het huis van een ander moet zetten en de Jumbo-parkeerplaats nagenoeg leeg blijft.''
Wiggers kan volgens professor Henk Meurs van de Radboud Universiteit Nijmegen model staan voor vele honderdduizenden dorpsbewoners die nu of straks met een strenger parkeerbeleid te maken krijgen. ,,De parkeertarieven in grote steden waren altijd al hoog'', zegt hij. ,,In de middelgrote steden is er altijd veel gedoe geweest over invoering van betaald parkeren, maar die gaan nu noodgewongen óók overstag.''
Dat kleinere steden en dorpen nu eveneens beginnen met het invoeren van betaald parkeren, is volgens hem het gevolg van een ander overheidsbeleid. ,,Vorige regeringen wilden het totale aantal parkeerplaatsen in Nederland beperken in de hoop dat burgers daardoor minder auto's zouden aanschaffen. Dat bleek niet te werken. Het aantal auto's ligt nu rond de zeven miljoen en groeit door tot circa negen miljoen in 2020, ongeacht het parkeerbeleid.''
Nu luidt het motto: autobezit mág, maar het blik moet op een andere plek gestald worden. Steeds meer gemeenten ontwikkelen plannen om auto's uit de centra te weren, soms ook uit bittere noodzaak: strengere Europese milieunormen dwingen hen daartoe.
Buiten de centrumring verrijzen grote garages, overigens voorlopig met relatief lage parkeertarieven. Wie toch nog een schaarse plek in het centrum wil bemachtigen, moet diep in de buidel tasten: de tarieven daar gaan soms met tientallen procenten per jaar omhoog.
Prijsverschil
Het heeft alles te maken met vraag en aanbod, zegt Teun de Wit van het CROW, een nationaal kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte. Alleen met grote prijsverschillen zijn automobilisten te beïnvloeden. De Wit: ,,Winkelend publiek rijdt het liefst met de auto tot ín de winkel. Dus zal het parkeren midden in de stad aanzienlijk duurder worden dan aan de rand in een grote garage.''
Roelof Hellemans, manager mobiliteit op luchthaven Schiphol, merkt dat consumenten de parkeerkosten goed in de gaten houden; en er naar handelen. De luchthaven heeft 32.000 betaalde parkeerplaatsen, met uurprijzen tussen de 3,80 en 10 euro voor parkeerplaatsen dicht bij de vertrek- en aankomsthal. ,,Met ons prijsbeleid proberen wij de enorme stroom reizigers te sturen. Het werkt'', zegt hij.
,,Onze parkeertarieven staan op internet en we merken dat mensen daar vooraf naar kijken.'' Schiphol hanteert verschillende prijzen voor verschillende soorten parkeren. ,,Lang parkeren, kort, dichtbij, verder weg en valet parking voor de luxe zakenreiziger'', aldus Hellemans. ,,Bij valet parking kunnen reizigers hun auto tot voor de deur van de vertrekhal rijden en hun sleutels bij een speciale balie inleveren. Bij terugkomst staat de auto voor de deur van de aankomsthal klaar, ongeacht de mogelijke vertraging van het vliegtuig. Daar houden we rekening mee.''
De uurprijzen op Schiphol voor kort parkeren beginnen bij 3,80 euro. Bij lang parkeren betalen reizigers na de eerste drie dagen nog maar 5 euro per dag. ,,Dan staat de auto wel verder weg en zitten de reizigers even in de bus van de parkeerplaats naar de vertrekhal. Vanwege de relatief lage kosten kiezen veel vakantiegangers daar toch voor. Ze houden er rekening mee dat het extra tijd kost en vertrekken gewoon wat eerder van huis.''
Hoewel er geen andere luchthavens in de buurt zijn, moet Hellemans wel degelijk rekening houden met concurrentie. ,,We houden goed in de gaten wat de luchthavens van Brussel, Frankfurt, Londen en Parijs doen. Daarnaast hebben reizigers op Schiphol zelf ook voldoende alternatieven: de trein, taxi, bus of familie die wil brengen en halen.''
Met betaald parkeren haalde Schiphol het afgelopen jaar een omzet van 69 miljoen euro. Het blijft echter een ondersteunende dienst. ,,Vliegen blijft natuurlijk het belangrijkst.''
Protest
Voor lokale overheden is het een stuk lastiger te spelen met parkeertarieven en het aantal beschikbare plaatsen. Elke stijging van de tarieven wordt door centrumbewoners en winkeliers met luid protest ontvangen. Volgens hoogleraar Henk Meurs onterecht.
,,Eigenlijk hebben het winkelend publiek, de winkeliers en de bewoners de gratis parkeerruimte altijd cadeau gekregen en daarvoor zouden ze dankbaar mogen zijn'', zegt hij. ,,De werkelijke kosten van parkeerruimte in Nederland zijn ongeveer twee keer zo hoog als de gemiddelde prijs die de consument er nu voor betaalt.''
Inmiddels laten gemeenten autobezitters al veel vaker voor hun parkeerplek betalen. ,,Bij veel nieuwbouwlokaties moeten de bewoners zelf een parkeerplaats aanleggen op de door hen gekochte grond'', zegt Meurs. ,,Bewoners van een nieuwe wijk kunnen ook kiezen voor een centrale parkeerplaats, maar de grondkosten komen dan wel voor hun rekening.''
Het meest bekende voorbeeld van een streng maar effectief parkeerbeleid biedt de Belgische gemeente Hasselt. Daar waren er felle protesten van de lokale middenstand tegen het autovrij maken van de binnenstad. In plaats van minder, maken de winkeliers daar nu meer omzet, constateert Meurs.
,,De Hasseltse binnenstad is er echt op vooruit gegaan. Er is nu meer ruimte voor een mooie inrichting, zoals plantenbakken en terrassen. Wat natuurlijk ook helpt, is dat de stad gratis openbaar vervoer aanbiedt.''
Parkeergarages
Zulke rigoureuze projecten staan in Nederland nog niet op stapel. Voorlopig houden de meeste gemeenten het bij het uitbreiden van het aantal betaalde parkeerplekken. Het exploiteren van garages en het controleren van betaalde plaatsen op straat - inclusief het uitdelen van boetes - besteden ze uit aan commerciële exploitanten.
Een van de grootste is het Maastrichtse Q-Park, dat onlangs voor 105 miljoen de nieuwe parkeergarage aan de Amsterdamse Zuidas kocht. Erwin Mekking van concurrent PCH komt Q-Park vaak tegen bij aanbestedingen door gemeenten. ,,Die willen een nieuwe garage openen en zoeken een koper of een beheerder. Daarvoor kunnen binnen- en buitenlandse partijen zich inschrijven. Wij beheren inmiddels acht verschillende garages, maar wij zijn groter in controleren van betaald parkeren op straat.''
De boetes die PCH hierbij uitdeelt, komen ten goede aan de gemeente. Volgens Mekking ligt het innen van boetes voor eigen rekening nogal gevoelig. De inkomsten uit parkeergarages zijn wel voor PCH zelf. ,,Daarmee moeten we altijd iets onder het lokale straattarief zitten, anders komen automobilisten hun auto echt niet bij ons neerzetten. Gemeenten houden die straattarieven nog laag, waardoor onze inkomsten indirect gecontroleerd worden door de gemeente.''
Aan die beperking mag van Meurs snel een einde komen. ,,Parkeerders gaan uiteindelijk de werkelijke kosten van hun parkeerplek betalen. Die kosten financieren gemeenten nu nog uit andere inkomsten, zoals onroerendgoedbelasting. Die zou dan wel omlaag moeten.''
Hellemans heeft ook nog wel een idee om de automobilist naar de juiste parkeerplek te sturen. ,,Nu vermelden de borden van parkeergarages Vol of Vrij. Het zou beter zijn als ze de prijs per uur zouden vermelden, en dat die prijs stijgt naarmate de garage voller raakt. Dan kunnen we zelf kiezen en raken de garages waarschijnlijk nooit helemaal vol.''
dan onderschat je de winkeldrift van de Consument met hoofdletter Cquote:Op maandag 31 oktober 2005 20:43 schreef MrX1982 het volgende:
Ach met het verdwijnen van de automobilist verdwijnt ook het geld
Wat houd je over, sociaal zwakkeren en milieu fanatici. Aan beide groepen heb je financieel gezien uitermate weinig.
Hij heeft altijd z'n zwarte hond bij zichquote:Op maandag 31 oktober 2005 20:40 schreef pberends het volgende:
Poetin zo bij Netwerk.
Dat is dan tevens de consument met de hoofdletter D van Dom.quote:Op maandag 31 oktober 2005 20:47 schreef zakjapannertje het volgende:
dan onderschat je de winkeldrift van de Consument met hoofdletter C
3 keer raden waar het idee van transferia vandaan komtquote:Op maandag 31 oktober 2005 20:56 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dat is dan tevens de consument met de hoofdletter D van Dom.
In de VS hebben ze dat principe veel beter door. Veel ruimte voor je auto
Het zou me niets verbazen als het uit de VS komt. Daar weten ze wel hoe je dat moet aanpakken. Maar daar is parkeren in veel gevallen gratis.quote:Op maandag 31 oktober 2005 20:59 schreef zakjapannertje het volgende:
3 keer raden waar het idee van transferia vandaan komt
dat is in Nederland ook zo, iig in Leiden, de bus naar het centrum is dacht ik niet gratis maar ach zoveel is dat ook weer nietquote:Op maandag 31 oktober 2005 21:01 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Het zou me niets verbazen als het uit de VS komt. Daar weten ze wel hoe je dat moet aanpakken. Maar daar is parkeren in veel gevallen gratis.
http://www.hbvl.be/nieuws(...)C-8E24-57B1A863A990}quote:Vrouwen die nu twintig zijn, hebben nog 70 jaar te leven
Het zal de Belgische premier tijdens zijn vakantie in het fraaie Toscane ongetwijfeld sterken in de overtuiging dat het generatiepact er moet komen, het onderzoek dat de Sunday Times publiceert en waaruit blijkt dat een vrouw die nu twintig jaar is, grote kans maakt om nog meer dan 70 jaar te blijven leven - voor mannen ligt dat cijfer slechts iets lager.
Want dat doet opnieuw de vraag rijzen wie dat moet betalen. Dat de vergrijzing, en de (economische) gevolgen daarvan, de gemoederen beroeren, hebben wij de voorbije weken allemaal kunnen ervaren. Nu bevestigen Britse onderzoekers het al bestaande vermoeden dat dit probleem in de toekomst alleen maar verder zal toenemen, want de trend die wil dat de mensen in de geïndustrialiseerde wereld steeds ouder worden, is nog lang niet aan het afzwakken.
Integendeel. Een nieuw Brits onderzoek geeft aan dat een vrouw die nu twintig jaar is, een goede kans heeft om de klip van de 90 te overschrijden. En voor vrouwen die rond 2025 het levenslicht zien, zal het eeuwfeest eerder regel dan uitzondering worden.
En dat komt vooral door de gezondere jeugdjaren en de verbeterde gezondheidszorg tijdens de rest van het leven. Volgens Stephen Richards, een Brits researcher die zich baseerde op de officiële overlijdensregisters, "kan een vrouw van 65 in de hoogste socio-economische groep nu al rekenen op een verdere levensduur van gemiddeld 21 jaar. Dat cijfer zal, als gevolg van verwachte verbeteringen in de levensomstandigheden, verder blijven stijgen".
Want voor mensen die in 1931 werden geboren, steeg de overlevingskans gemiddeld tussen de 1 en 2 procent per jaar dat ze leefden. Dat is nu al uitgegroeid tot 4 procent per jaar. Belangrijke redenen daarvoor zijn volgens Richards de succesvolle bestrijding van ademhalingsziektes die in het recente verleden kinderen en ongeboren baby's troffen en die op latere leeftijd fataal werden, samen met de afname van het aantal rokers.
Speculaties dat de "plaag van onze tijd", zwaarlijvigheid, de trend zou doen keren, zijn volgens zijn onderzoek onjuist. De nieuwe cijfers bevestigen wat de regering-Blair zelf al had berekend (ook al tegen de achtergrond van de dreigende pensioencrisis). Die officiële cijfers geven namelijk aan dat een vrouw die in 2046 haar 25ste verjaardag viert, een zeer grote kans maakt om - al dan niet op eigen kracht - ook de honderd kaarsjes uit te blazen.
Hoewel de groeiende vergrijzing voor de hele bevolking geldt, blijft het een feit dat wie vrouw is en tot een hogere socio-economische groep behoort een langer leven tegemoet kan zien dan een man en iemand die uit een minder welgestelde klasse komt. Allemaal pensioensparen dus maar.
http://www.hbvl.be/nieuws(...)3-924F-0A837F0A4704}quote:Bush en Berlusconi zeggen gezamenlijke persconferentie af
VS-president George W. Bush en de Italiaanse regeringsleider Silvio Berlusconi hebben een gezamenlijke persconferentie afgezegd die zij maandag na hun onderhoud in Washington zouden houden.
Oorzaak van de afzegging zijn de jongste uitingen van Il Cavaliere in een tv-interview, waarin de onvoorwaardelijke bondgenoot van Bush zei, herhaaldelijk en vergeefs te hebben geprobeerd de VS-president van de invasie van Irak te weerhouden.
Berlusconi plaatste bovendien vraagtekens achter de mogelijkheid om de democratie met geweld op te leggen, en dat is precies een van de kernpunten van het neoconservatieve "denken". Berlusconi's bedenkingen weerhielden Italië er niet van, in ruime militaire mate bij te dragen aan de "coalitie van de bereidwilligen", de bezettingsmacht in Irak.
Volgens waarnemers en de centrum-linkse oppositie in Italië heeft de "onthulling" van de Forza Italia-voorman, bijna drie jaar na de feiten, vooral een electorale waarde: volgende lente vinden in Italië parlementsverkiezingen plaats.
http://www.hbvl.be/nieuws/politiek/default.aspquote:Bourgeois wil imago Vlaanderen in Nederland verbeteren
Vlaams minister van buitenlands beleid Geert Bourgeois laat een onderzoek uitvoeren naar het imago van Vlaanderen in Nederland.
Dat moet als basis dienen om de beeldvorming over Vlaanderen bij onze noorderburen te verbeteren. Ook zal vanaf 2007 de Vlaamse vertegenwoordiging in Den Haag uitbreiden. De Vlaamse regering keurde een strategienota van Bourgeois goed die de krijtlijnen uittekent voor een nauwere samenwerking tussen Vlaanderen en "prioritair partnerland" Nederland.
Bourgeois wil meer overleg met Nederland voorafgaand aan belangrijke Europese besluitvorming, onder meer op het vlak van bescherming van het Nederlands binnen de Unie en bij de behartiging van economische belangen.
De ratten verlaten het zinkende schip.quote:Op maandag 31 oktober 2005 21:30 schreef zakjapannertje het volgende:
the coalition of the willing heeft last van een herfstdepressie?
[..]
http://www.hbvl.be/nieuws(...)3-924F-0A837F0A4704}
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |