Hmmm kaasfonduen doe ik graagquote:Op maandag 31 oktober 2005 01:50 schreef KonnieKipke het volgende:
Ik bedoel niet het kaasfonduen, maar het echte met olie en stukjes vlees ed.
[afbeelding]
![]()
daarna zekerquote:Op maandag 31 oktober 2005 02:54 schreef KonnieKipke het volgende:
Ik weet dat mijn ouders hun eerste gourmet-stel kochten in 1983, daarvoor was het immer fondue op de zondagavond.
quote:Op maandag 31 oktober 2005 01:57 schreef DaMook het volgende:
[..]
Hmmm kaasfonduen doe ik graagLekker
Dat is een goed idee!! maar wat doe je dan aan je stokje, een biscuit?quote:
Spekkies, fruit, soepstengels om er in te dippen, bananenschuimpjes dat soort dingenquote:Op maandag 31 oktober 2005 08:04 schreef donderopman het volgende:
[..]
Dat is een goed idee!! maar wat doe je dan aan je stokje, een biscuit?
quote:SukiYaki
Deze exclusief chinese bouillon fondue is wereld bekend met de Japanse naam SukiYaki
Een zeer uitgebreide schaal met onder andere: Kipfilet, gesneden ossenhaas, varkensvlees, tongfilet, Chinese garnalen, inktvis, tauhoe en seizoen groente
quote:Op maandag 31 oktober 2005 20:12 schreef xJapser het volgende:
Hmm ik doe t altijd wel met olie...gehaktballetjes, stukjes kipfilet, diverse groentes als ui, champignon, paprika, etc, sausje erbij, salada en stokbrood. DVD'tje erbij en dan maar aanprutsen.
Apparentlyquote:Op maandag 31 oktober 2005 20:35 schreef LostFormat het volgende:
Wtf is bouillon fondue? Je kookt dan spul ofzo?
quote:In plaats van olie of vet gebruik je bouillon.
Kloten met die kleine pannetjes op een theelichtje en met verbrande poten en een voedselvergiftiging niet weten of je eerst moet scheiten of toch maar weer kotsenquote:Op maandag 31 oktober 2005 23:54 schreef Mini_rulez het volgende:
Ja, doen wij thuis nog wel eens. Voordat we een gourmetstel kregen deden we dit inderdaad veel vaker, en laatst hebben we het toevallig nog eens gedaan, uit nostalgie, maar met een gourmetstel kun je gewoon veel meer verschillende dingen klaarmaken dus dat krijgt de laatste tijd toch de meeste stemmen.
wij hebben gewoon een gourmetstel, veel handiger enzoquote:Op maandag 31 oktober 2005 23:58 schreef Foo_niks het volgende:
[..]
Kloten met die kleine pannetjes op een theelichtje en met verbrande poten en een voedselvergiftiging niet weten of je eerst moet scheiten of toch maar weer kotsen![]()
* pc-fr34k jaloers is.quote:Op dinsdag 1 november 2005 10:40 schreef Raissa het volgende:
Zondag nog aan de fondue gezeten..
Lekkerrrr!![]()
Kan je die bouillion dan daarna gewoon gebruiken voor een soep? Dat lijkt me wel weer erg lekker, als die vleessmaak erin.quote:Op dinsdag 1 november 2005 15:01 schreef Elgigante het volgende:
Ik fondue altijd met bouillion ipv olie, omdat het minder stinkt, minder rondspat (en voor de dames: het is minder vet), nadeel is dat de bouillion minder heet wordt en dat is vooral bij biefstuk een probleem, het voordeel is wel dat je een lekkere basis overhoudt voor soepen en sauzen en het is avondvullend en altijd gezellig.
Bovendien kun je met alle wensen rekening houden en kan iedereen net zoveel eten als hij/zij zelf wil.
Eigenlijk kun je alle soorten pannen gebruiken, steelpan, soeppan, maar een fonduepan is juist leuk omdat daar de fonduevorkjes het beste inpassen en het wat meer charme geeft met zo'n pitje eronder.quote:Op dinsdag 1 november 2005 15:09 schreef pc-fr34k het volgende:
[..]
Kan je die bouillion dan daarna gewoon gebruiken voor een soep? Dat lijkt me wel weer erg lekker, als die vleessmaak erin.. En akn dat ook in een gewone fonduepan? Gebruik je gewoon water met bouillionblokjes?
Of tot je 400 kilo weegt...quote:Op dinsdag 1 november 2005 15:25 schreef Elgigante het volgende:
Maar je kunt er mee expirimenteren tot je een ons weegt.
Zo vet is het nu ook weer niet, maar de sausjes, kruidenboter en andere dingen tikken inderdaad wel aan ja, want zoiets hoor je af te sluiten met een overheerlijk toetje en lekkere kop koffie.quote:
\quote:Op dinsdag 1 november 2005 18:32 schreef MissBliss het volgende:
Met kerst ja
En pasgeleden een keer bij mn vriendje, volgens mij voor het eerst dat ik het niet op kerst deed
Tis wel lekker, alleen het duurt altijd zo lang vind ik.
Maar een kaasfondue wel.quote:Op dinsdag 1 november 2005 19:07 schreef Elgigante het volgende:
[..]
\
Wij doen het daarom ook alleen als er 'iets' is, anders wordt het wel erg prijzig en het is inderdaad avondvullend, zo iets doe je niet effe tussendoor.
Dat kan altijd en overal en is supersnel klaar.quote:
Heftig.quote:Op dinsdag 1 november 2005 21:23 schreef MouseInteractive het volgende:
* MouseInteractive heeft nog nooit gefondued![]()
Zo duur is het toch niet? Als je niet teveel biefstuk neemt en dan wat kip als opvulling valt het wel mee lijkt me.quote:Op dinsdag 1 november 2005 19:07 schreef Elgigante het volgende:
[..]
\
Wij doen het daarom ook alleen als er 'iets' is, anders wordt het wel erg prijzig en het is inderdaad avondvullend, zo iets doe je niet effe tussendoor.
En stokbrood natuurlijk.quote:Op dinsdag 1 november 2005 21:26 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Zo duur is het toch niet? Als je niet teveel biefstuk neemt en dan wat kip als opvulling valt het wel mee lijkt me.
En het hoeft opzich niet zo heel lang te duren, al is 1 bord met eten natuurlijk wel sneller.
Moet ik dan denken aan zonnebloemolie ofzo?quote:Op vrijdag 11 november 2005 22:26 schreef Woutey het volgende:
echte fondue?
dat doe je door vet in je panneke te doen, en dan kun je er echt alles inflikkeren. van kip tot biefstuk tot marsreep.
naja die laatste zou ik dan niet doen, maar het kan wel :p
kaasfondue zou ik gewoon puur met kaas met beetje wijn enzo doen. en ernast wat kleinigheidjes zoals toast en stokbrood.
bijvoorbeeld, je kunt er volgens mij van alles ingooien, frituurvet is ook goed. Fondue is net als gourmet, super lekker maar uber vet! wat een rijmquote:Op vrijdag 11 november 2005 22:28 schreef milanese het volgende:
[..]
Moet ik dan denken aan zonnebloemolie ofzo?
Als je er zonnebloemolie ingooit is het een stuk minder vet lijkt me?quote:Op vrijdag 11 november 2005 22:35 schreef Woutey het volgende:
[..]
bijvoorbeeld, je kunt er volgens mij van alles ingooien, frituurvet is ook goed. Fondue is net als gourmet, super lekker maar uber vet! wat een rijm
klopt, frituren kun je in frituurvet maar als je het in olijfolie doet werkt het ook. het is maar net wat je het lekkerst vind. maar je heb gelijk zonnebloem is wel het dunst en is het lekkerst om in te fonduen.quote:Op vrijdag 11 november 2005 22:37 schreef milanese het volgende:
[..]
Als je er zonnebloemolie ingooit is het een stuk minder vet lijkt me?
Gooi je er dan ook gewoon vlees in?quote:Op vrijdag 11 november 2005 22:41 schreef Adfundum het volgende:
Je kunt trouwens ook in wijn fonduen. Nooit gedaan maar lijkt me wel lekker.
nee man gek, wijn kun je echt niet fonduen. binnen 10 minuten is alle alcohol er uit en heb je allen nog druif er in.quote:Op vrijdag 11 november 2005 22:49 schreef milanese het volgende:
[..]
Gooi je er dan ook gewoon vlees in?
Google maar eens op wijnfonduequote:Op vrijdag 11 november 2005 22:49 schreef milanese het volgende:
[..]
Gooi je er dan ook gewoon vlees in?
Ik ga het zelf een keer proberenquote:Vleesfondue in rode wijn.
Bij deze fondue trekt de smaak van de rode wijn in het vlees.
Vlees in 3 soorten ( ongeveer 3 ons ) nl. kalfsvlees, biefstuk en kipfilet laat u een paar minuutjes in de warme rode wijn koken, waarna u lekker kunt genieten van deze toch wel zeer speciale smaak.
U hoeft niet bang te zijn dat u van de fondue aangeschoten wordt, want de meeste alcohol is tijdens de bereiding al vervlogen.
Ook hier uiteraard speciale sausen, frites, koolsalade, komkommerzuur en vruchtencompôte.
En marsh mellows, aardbeien, kersen, geserverveerd op after eight ..quote:Op vrijdag 11 november 2005 22:33 schreef Yngwie het volgende:
Chocolade-fondue!! Heerlijk met stukjes cake, biscuit of fruit
En jij gelooft Jensen ..quote:Op vrijdag 11 november 2005 22:34 schreef jna het volgende:
Gefrituurde marsreep is een heel normaal gerecht in England hoor
serieus btw
ik hoor dat wel meerquote:Op vrijdag 11 november 2005 23:00 schreef 2QT2BSTR8 het volgende:
[..]
En jij gelooft Jensen .. [afbeelding]
Moet ook niet, je kunt ook gewoon een electrisch kookplaatje met een gewone pan gebruiken, maar om nou een frituurpan open op tafel te zetten...quote:Op vrijdag 11 november 2005 22:56 schreef Electrified het volgende:
Waarom moet je speciaal een fonduepan hebben als je het met olie wilt doen? Dan kan je net zogoed een gewone frituurpan gebruiken lijkt me.
Wij gebruiken wel altijd een 'uitlekbroodje' om de olie eraf te laten lopen, dan lijkt het wat minder vet, maar eens in de zoveel stukjes vlees eet je dat broodje gewoon tijdens het wachten op.quote:Op zaterdag 12 november 2005 00:15 schreef Repeat het volgende:
gewoon frituurvet indoen, zo doen wij het al jaren.
en dan onwijs veel vet vlees met vette sauzen eten![]()
Ah! Das een goede tip!quote:Op zaterdag 12 november 2005 00:53 schreef prupke het volgende:
Zonnebloemolie
Wel even voor je vlees aan een vorkje prikt er voor zorgen dat je het vlees goed drooggedept hebt met keukenrol. En vooral de kip.
Als je dit niet doet spat het vet tegen het plafond omhoog.....
Daar gaat deze mee gemerged worden!quote:Op vrijdag 11 november 2005 22:50 schreef Oblivion het volgende:
Fonduen mensen nog wel eens?
Is nog niet zo'n oud topic.![]()
Tja, ik doe het ook niet half eigenlijk.quote:Op dinsdag 1 november 2005 21:26 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Zo duur is het toch niet? Als je niet teveel biefstuk neemt en dan wat kip als opvulling valt het wel mee lijkt me.
En het hoeft opzich niet zo heel lang te duren, al is 1 bord met eten natuurlijk wel sneller.
asterixquote:Op vrijdag 11 november 2005 22:35 schreef Adfundum het volgende:
wel kaas, met wijn, beetje knoflook.Hmmm
[afbeelding]
dat is lekker, pas nog gegeten bij de chinees, een hele goede, in Stiphout, altijd stervensdruk,quote:Op maandag 31 oktober 2005 07:22 schreef Pikkebaas het volgende:
Ik hou altijd wel van een kantonese fondue. Da's met boullion die je dan na het fonduen opeet als een soort soep, eitje erin, beetje mie, heerlijk !
onze fondue-pan staat op een metalen plaat welke het pannetje de hele tijd verwarmt zodat de olie de hele avond op de goede temperatuur blijftquote:Op woensdag 21 december 2005 12:58 schreef dolfg het volgende:
Na vorig jaar compleet doorgeslagen te zijn met Kerst (8 gangen en 5 dagen in de keuken) wilde ik het dit jaar maar eens rustig aan doen voor onze 8 gasten.
Kortom: we gaan fonduen!
Wel met goed vlees: Ossenhaas, Varkenshaas, Fricandeau en Kalfsgehakt.
Zelf sauzen maken, wat frisse salades erbij en het feest kan beginnen.
Tip voor de temperatuur van de olie. Stukje witbrood erin. Als dat binnen 30 seconden goudbruin is is de olie op temperatuur.
En tijdens het diner de pan nog een keer opwarmen, anders koelt de olie teveel af.
Zo te lezen zijn er nogal wat mensen die fonduen met te koude olie, en dan wordt al het vlees inderdaad moddervet.
off-t
Eerste post in de culi-corner. Leuk hoekje!
ik vind het persoonlijk minder lekker als er kirsch in gedaan wordt. Witte wijn is eigenlijk een must in kaasfondue.quote:Op zondag 25 december 2005 17:22 schreef piepster het volgende:
En ook nog een fondue crisis:
Vriendjelief is vergeten kirch te kopen voor door de kaasfondue (Emmentaler en Gruyere), en er MOET drank door, huilde hij net.
Iemand een alternatief? Ik heb bijvoorbeeld nog Wisky, Schnaps, diverse dubieuze Oost-Europese brouwsels en jager tee.
Je kunt een fond halen in de supermarkt (of een basis vor soep, rundvlees bijv) en die aanlengen met water tot de pan op zijn gewenste hoogte gevuld is. Je kunt vorkjes gebruiken om het vlees of de groenten er in te hangen. Ik gebruik zelf altijd kleine gehaktballetjes, kleine stukjes kipfilet, varkenshaas en biefstuk, maar ook champignons zijn lekker en tig andere groenten.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 17:54 schreef Quinazoline het volgende:
Het lijkt mij lekker om een keer te gaan boullion fonduen. Hoe doe ik dat en wat doe ik er dan in? Ik ken eigenlijk alleen kaasfondue.
Gebruik je dan ook gewoon vorkjes, of doe je dat met een mandje? En hoe maak je de boullion? En wat eet je erbij?
He, dat klinkt leuk!! Had ik zelf niet aan gedacht!quote:Op maandag 27 maart 2006 11:25 schreef xxjosjexx het volgende:
Avondje fondue-en!
Vooraf klein pannetje met visboullion en daar dan garnaaltjes, inktvisringen, stukjes talapiafilet of gewone koolvis. Wat je maar wilt!
Hoofdgerechts een mooie pan boullion voor vlees/groente- fondue en een pan kaasfondue voor de liefhebbers.
Als desert een lekker pannetje chocoladefonfue met alles erop en eraan.
Nou als je dan nog honger hebt weet ik het ook niet meer??!!
Zonnebloemolie will doquote:Op donderdag 30 maart 2006 19:31 schreef ChrisJX het volgende:
Ik wil binnenkort gaan fonduen, maar heb eik geen idee wat je nou voor olie in die pan moet mieteren![]()
Ik vind het eigenlijk wel meevallen.quote:Op donderdag 30 maart 2006 22:27 schreef Aventura het volgende:
Brrr, in olie lijkt me echt niet lekker, dat wordt toch veel en veel te vet? Wij deden het vroeger thuis weleens, maar halverwege de jaren '80 kwam het gourmetstel er ook bij ons in. Helaas! Ik wil het wel weer een keer proberen...Maar dan dus de bouillonvariant. Binnenkort maar eens een recept opsnorren.
Op zich valt het wel mee hoe vet het is. De olie is zo heet dat het vlees direct dichtschroeit en niet zo veel vet kan absorberen. Het is meestal het vele brood en de vele sausjes die fondueen en gourmetten ongezond maken. Ok, kaasfondue is van zichzelf al vrij ernstigquote:Op donderdag 30 maart 2006 22:27 schreef Aventura het volgende:
Brrr, in olie lijkt me echt niet lekker, dat wordt toch veel en veel te vet? Wij deden het vroeger thuis weleens, maar halverwege de jaren '80 kwam het gourmetstel er ook bij ons in. Helaas! Ik wil het wel weer een keer proberen...Maar dan dus de bouillonvariant. Binnenkort maar eens een recept opsnorren.
Kan je beter pindaolie (arachide) gebruiken, dat kan wat beter tegen de hoge temperatuur.quote:
SHEquote:Op vrijdag 31 maart 2006 20:28 schreef SHE het volgende:
Ik durf het bijna niet te zeggen...
maar ik heb serieus nog nooit fondue gehad![]()
Nooit iemands vlees in kokend vet willen hangen?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 20:28 schreef SHE het volgende:
Gourmetten en kaasfonduen tegelijk is ideaalquote:Op vrijdag 31 maart 2006 19:13 schreef ChrisJX het volgende:
Iedereen is alleen maar fan van gourmetten. Maar ik snap echt niet wat er saai is aan fonduen
Het gaat beiden goed samen met een leasauto, tankpas en golden retreiver.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 19:13 schreef ChrisJX het volgende:
Iedereen is alleen maar fan van gourmetten. Maar ik snap echt niet wat er saai is aan fonduen
Wacht maar af, dit jaar gaan veel meer mensen dat doen, want die pannetjes zijn nu echt overal in de aanbieding. (Aldi, Lidl, Blokker, noem maar op!)quote:Op vrijdag 31 maart 2006 19:13 schreef ChrisJX het volgende:
Zoals ik ook al zei, ik gebruik ook olijfoliequote:Op vrijdag 31 maart 2006 20:10 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Kan je beter pindaolie (arachide) gebruiken, dat kan wat beter tegen de hoge temperatuur.
Nog beter is het om blokken Ossewit te gebruiken, dierlijke olie walmt minder, dan staat je woonkamer niet blauw na een avondje.
U vergeet de parkeerkaart, vermetele.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 22:28 schreef Replacement_driver het volgende:
[..]
Het gaat beiden goed samen met een leasauto, tankpas en golden retreiver.
jaquote:Op zaterdag 1 april 2006 00:26 schreef Drive-r het volgende:
Ben ik de 1e de SHE gaat uitnodigen voor een ouderwetse kaasfondue????
quote:Op vrijdag 31 maart 2006 20:28 schreef SHE het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |