abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 1 december 2005 @ 17:49:59 #101
19529 Fendy
True Spirit
pi_32731466
Afgelopen zondag nog, bij restaurant De Fransman in Alkmaar. Een heus fondue-restaurant, met allerlei variaties. Uiteraard ook het gewone pannetje met olie en erg goed vlees en een saladebuffet.
Yum!
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  zondag 4 december 2005 @ 17:23:56 #102
10110 NIels25
"You only live once, so l
pi_32811891
gisteren nog gedaan, maar dan wel in de boullion en niet in het vet!
pi_32812082
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 07:22 schreef Pikkebaas het volgende:
Ik hou altijd wel van een kantonese fondue. Da's met boullion die je dan na het fonduen opeet als een soort soep, eitje erin, beetje mie, heerlijk !
dat is lekker, pas nog gegeten bij de chinees, een hele goede, in Stiphout, altijd stervensdruk,

het fondu menu was wel al jaren geleden dat dat iemand had gereserveerd, best raar,
De Puta Madre
  zondag 4 december 2005 @ 17:38:56 #104
16976 Fling
Fan o' man
pi_32812385
Ik heb een paar jaar geleden nog gefondued (sp ) in zonnebloemolie en ik vond het eigenlijk alleen maar heel erg vet. Ik kan niet begrijpen dat dat vroeger zo lekker was, ik vond het echt ranzig die laatste keer. Ook nooit meer gedaan daarna.
Heads I win, tails you lose
Out of my way, I'm coming through
pi_32816053
als t eten vet was , is waarschijnlijk de olie niet heetgenoeg geweest,
de blokjes vlees moeten meteen dichtschroeien, en vet? niet voor iedere dag. de sausjes zijn meestal de dikmakers.
De Puta Madre
pi_33218007
fondueen is juist weer heel erg 'in' de laatste tijd (lekker nostalgisch).

Wat ook heel erg lekker (en gezond!) is, is de visfondue. Vooral vette vis zoals zalm, haring en tonijn en verder st.jacobsschelpen ed doen het heel goed in bouillon met wat groenten erin. En naderhand heb je een lekker vissoepje van de bouillon.

Kaasfondue (mits goed klaargemaakt) kan ook heerlijk zijn
pi_33218056
Fondue

Snoepfondue (ook wel bekend als chocoladefondue) is helemaal lekker Spekjes en lange vingers in de warme chocola
  maandag 19 december 2005 @ 20:49:21 #108
126413 _Cara_
That's me..a redhead..
pi_33225449
ja hoor.. absoluut.!. lekker en een gezellige bezigheid met een paar man..!
Love can move you..take you deeper everytime
Love can move you..to a place inside your heart
pi_33271500
Na vorig jaar compleet doorgeslagen te zijn met Kerst (8 gangen en 5 dagen in de keuken) wilde ik het dit jaar maar eens rustig aan doen voor onze 8 gasten.

Kortom: we gaan fonduen!
Wel met goed vlees: Ossenhaas, Varkenshaas, Fricandeau en Kalfsgehakt.
Zelf sauzen maken, wat frisse salades erbij en het feest kan beginnen.

Tip voor de temperatuur van de olie. Stukje witbrood erin. Als dat binnen 30 seconden goudbruin is is de olie op temperatuur.
En tijdens het diner de pan nog een keer opwarmen, anders koelt de olie teveel af.

Zo te lezen zijn er nogal wat mensen die fonduen met te koude olie, en dan wordt al het vlees inderdaad moddervet.

off-t
Eerste post in de culi-corner. Leuk hoekje!
[i]Rare jongens, die Nederlanders....[/i]
pi_33277415
quote:
Op woensdag 21 december 2005 12:58 schreef dolfg het volgende:
Na vorig jaar compleet doorgeslagen te zijn met Kerst (8 gangen en 5 dagen in de keuken) wilde ik het dit jaar maar eens rustig aan doen voor onze 8 gasten.

Kortom: we gaan fonduen!
Wel met goed vlees: Ossenhaas, Varkenshaas, Fricandeau en Kalfsgehakt.
Zelf sauzen maken, wat frisse salades erbij en het feest kan beginnen.

Tip voor de temperatuur van de olie. Stukje witbrood erin. Als dat binnen 30 seconden goudbruin is is de olie op temperatuur.
En tijdens het diner de pan nog een keer opwarmen, anders koelt de olie teveel af.

Zo te lezen zijn er nogal wat mensen die fonduen met te koude olie, en dan wordt al het vlees inderdaad moddervet.

off-t
Eerste post in de culi-corner. Leuk hoekje!
onze fondue-pan staat op een metalen plaat welke het pannetje de hele tijd verwarmt zodat de olie de hele avond op de goede temperatuur blijft
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_33397429
En ook nog een fondue crisis:

Vriendjelief is vergeten kirch te kopen voor door de kaasfondue (Emmentaler en Gruyere), en er MOET drank door, huilde hij net.

Iemand een alternatief? Ik heb bijvoorbeeld nog Wisky, Schnaps, diverse dubieuze Oost-Europese brouwsels en jager tee.
pi_33398117
Witte wijn, heb je dat?
pi_33398933
Wij gaan zo fonduen. Vlees.
pi_33406240
quote:
Op zondag 25 december 2005 17:22 schreef piepster het volgende:
En ook nog een fondue crisis:

Vriendjelief is vergeten kirch te kopen voor door de kaasfondue (Emmentaler en Gruyere), en er MOET drank door, huilde hij net.

Iemand een alternatief? Ik heb bijvoorbeeld nog Wisky, Schnaps, diverse dubieuze Oost-Europese brouwsels en jager tee.
ik vind het persoonlijk minder lekker als er kirsch in gedaan wordt. Witte wijn is eigenlijk een must in kaasfondue.
pi_33409295
Ik heb gister gefonduet 14.gif
pi_33412152
gister gedaan bij mijn oma. kaasfondu, ik vind het echt vies, maar ja het moest maar voor mijn oma
rustig aan het terugkrabbelen (zie fase 4 in OP). mijn mooiste (poker)hand ooit!
pi_33415760
Ik doe er sowieso witte wijn in, maar m'n vriend wil er ook een scheutje sterke drank in. We zien wel.

iig bedankt voor jullie reacties.
pi_36359236
Het lijkt mij lekker om een keer te gaan bouillon fonduen. Hoe doe ik dat en wat doe ik er dan in? Ik ken eigenlijk alleen kaasfondue.
Gebruik je dan ook gewoon vorkjes, of doe je dat met een mandje? En hoe maak je de bouillon? En wat eet je erbij?
Everything which is not impossible, will eventually happen
pi_36359328
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 17:54 schreef Quinazoline het volgende:
Het lijkt mij lekker om een keer te gaan boullion fonduen. Hoe doe ik dat en wat doe ik er dan in? Ik ken eigenlijk alleen kaasfondue.
Gebruik je dan ook gewoon vorkjes, of doe je dat met een mandje? En hoe maak je de boullion? En wat eet je erbij?
Je kunt een fond halen in de supermarkt (of een basis vor soep, rundvlees bijv) en die aanlengen met water tot de pan op zijn gewenste hoogte gevuld is. Je kunt vorkjes gebruiken om het vlees of de groenten er in te hangen. Ik gebruik zelf altijd kleine gehaktballetjes, kleine stukjes kipfilet, varkenshaas en biefstuk, maar ook champignons zijn lekker en tig andere groenten.
Lekker wat sausjes en kruidenboter maken + stokbrood en voila. verder kun je het natuurlijk aankleden zoals je wilt.
Zorg ervoor dat de bouillion nét niet kookt als je fonduet en verder: smakelijk!
Yeah baby Yeah!
pi_36391745
Vroegah hebben wij ook vaak gefondued. Wel in de bouillon. Geeft het vlees meer smaak dan olie, vind ik. Tijd geleden deden we het met olie, maar toen had ik het idee dat ik m'n vlees net zo goed in de frituurpan kon gooien (kon ook aan de olie liggen natuurlijk....). Weet nog dat we er "speciale" fondue-vorken voor gebruikten. Of die dingen nog verkrijgbaar zijn? Geen idee. Denk het haast wel.
  † In Memoriam † zondag 26 maart 2006 @ 23:40:48 #121
67005 pc-fr34k
"Internet=Telepathie"
pi_36392570
Nu heb ik daar trek in!
Wij zijn artificial intelligence. Overclock jezelf maar hou jezelf wel goed koel.
Ik ben gematigd verslaafd aan drugs-ik kan stoppen voor een periode of altijd-maar altijd is zo lang-leef in zonde met mate(n)
http://pc-fr34k.hyves.nl/blog/
pi_36399213
Avondje fondue-en!
Vooraf klein pannetje met visboullion en daar dan garnaaltjes, inktvisringen, stukjes talapiafilet of gewone koolvis. Wat je maar wilt!
Hoofdgerechts een mooie pan boullion voor vlees/groente- fondue en een pan kaasfondue voor de liefhebbers.
Als desert een lekker pannetje chocoladefonfue met alles erop en eraan.

Nou als je dan nog honger hebt weet ik het ook niet meer??!!
pi_36399759
quote:
Op maandag 27 maart 2006 11:25 schreef xxjosjexx het volgende:
Avondje fondue-en!
Vooraf klein pannetje met visboullion en daar dan garnaaltjes, inktvisringen, stukjes talapiafilet of gewone koolvis. Wat je maar wilt!
Hoofdgerechts een mooie pan boullion voor vlees/groente- fondue en een pan kaasfondue voor de liefhebbers.
Als desert een lekker pannetje chocoladefonfue met alles erop en eraan.

Nou als je dan nog honger hebt weet ik het ook niet meer??!!
He, dat klinkt leuk!! Had ik zelf niet aan gedacht!
  maandag 27 maart 2006 @ 13:08:43 #124
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_36402096
Als je gaat kaasfonduen en je gebruikt een kant en klaar pak, neem dan het merk Tiger, da's de lekkerste.
Als je die niet kan vinden is Gerber ook een goede optie, maar die is lang niet zo lekker als die van Tiger.
pi_36403453
in het zuiden van Brazilie, o.a. Gramado, heb je erg veel fondue restaurantjes zitten. Gewoonte is daar dan ook (serieus) om met kaasfondue (met brood / kleine aardappeltjes/ brocoli) te beginnen, daarna vleesfondue, om vervolgens af te sluiten met chocolade fondue (verschillende soorent fruit, zoals aardbeien, ananas, appel etc).... Het klinkt erg veel, en dat is het ook best wel... maar het is superrr lekker
pi_36405834
Afgelopen kerst nog gedaan.

Kaasfondue doe ik ook wel eens. Je hebt van die kant en klare pakjes die je alleen in de magnetron hoeft te doen. Niet teveel moeite dus, maar wel ongelofelijk lekker!
pi_36501495
Ik wil binnenkort gaan fonduen, maar heb eik geen idee wat je nou voor olie in die pan moet mieteren
pi_36507737
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 19:31 schreef ChrisJX het volgende:
Ik wil binnenkort gaan fonduen, maar heb eik geen idee wat je nou voor olie in die pan moet mieteren
Zonnebloemolie will do
  donderdag 30 maart 2006 @ 22:27:44 #129
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_36507890
Brrr, in olie lijkt me echt niet lekker, dat wordt toch veel en veel te vet? Wij deden het vroeger thuis weleens, maar halverwege de jaren '80 kwam het gourmetstel er ook bij ons in. Helaas! Ik wil het wel weer een keer proberen...Maar dan dus de bouillonvariant. Binnenkort maar eens een recept opsnorren.
pi_36508091
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 22:27 schreef Aventura het volgende:
Brrr, in olie lijkt me echt niet lekker, dat wordt toch veel en veel te vet? Wij deden het vroeger thuis weleens, maar halverwege de jaren '80 kwam het gourmetstel er ook bij ons in. Helaas! Ik wil het wel weer een keer proberen...Maar dan dus de bouillonvariant. Binnenkort maar eens een recept opsnorren.
Ik vind het eigenlijk wel meevallen.

Ik heb de vorige keer trouwens olijfolie gebruikt
pi_36508694
Je eet een paar stukjes uit de 'frituur' en verder sla en brood enzo, dus valt allemaal best wel mee!.
Of ga bouillon fonduen, echt het is best lekker!!!
pi_36509609
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 22:27 schreef Aventura het volgende:
Op zich valt het wel mee hoe vet het is. De olie is zo heet dat het vlees direct dichtschroeit en niet zo veel vet kan absorberen. Het is meestal het vele brood en de vele sausjes die fondueen en gourmetten ongezond maken. Ok, kaasfondue is van zichzelf al vrij ernstig

Ik heb toevallig laatst een fondue boekje bij mijn ouders uit de kast gevist. Het komt ergens uit de jaren 70 Maar er staan heleboel verschillende soorten fondue in, wel heel leuk!
pi_36510005
Echt wel!

M'n moeder heeft vorig jaar van d'r baas een gourmetstel kado gekregen en ik heb eens een keertje meegedaan (was m'n eerste keer), ik was totaal niet onder de indruk. Volgende keer wat mij betrekt komt gewoon weer die emmer met borrelend vet op tafel!
pi_36531720
Iedereen is alleen maar fan van gourmetten. Maar ik snap echt niet wat er saai is aan fonduen
pi_36531782
Wij deden altijd gourmetten, maar bij mn vriend thuis doen ze fonduen, en moet zeggen dat ik dat veel leuker vind. Kleine stukjes vlees, veel sneller klaar, etc.
Ja groot voorstander
  vrijdag 31 maart 2006 @ 20:10:18 #136
45 SiGNe
pi_36533192
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 22:23 schreef Sjoem het volgende:

[..]

Zonnebloemolie will do
Kan je beter pindaolie (arachide) gebruiken, dat kan wat beter tegen de hoge temperatuur.
Nog beter is het om blokken Ossewit te gebruiken, dierlijke olie walmt minder, dan staat je woonkamer niet blauw na een avondje.
  vrijdag 31 maart 2006 @ 20:24:33 #137
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_36533644
ik heb volgens mij een kleine fonduepan hier staan, ik wil wel ees kaasfonduen
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  vrijdag 31 maart 2006 @ 20:28:13 #138
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_36533745
Ik durf het bijna niet te zeggen...

maar ik heb serieus nog nooit fondue gehad
  vrijdag 31 maart 2006 @ 20:32:11 #139
19529 Fendy
True Spirit
pi_36533875
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 20:28 schreef SHE het volgende:

SHE

Het kan lekker zijn, als je je vleesjes niet tot kleine zwarte klompjes laat verschrompelen
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_36534328
quote:

Nooit iemands vlees in kokend vet willen hangen?

On-topic: Heel vroeger wel eens gedaan, maar het echte vlees fondue staat me enigzins tegen, ik hou niet zo van frituren. Maar chinese fondue, oftwel 'hotpot', is erg lekker en makkelijk (en in bouillon). Sinds we een lief, klein spleetoogje in de familie hebben, moeten we er allemaal aan geloven. Maar ik moet zeggen dat ze briljant is in de keuken en ik daar dagen naar d'r kan kijken!
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  vrijdag 31 maart 2006 @ 22:24:37 #141
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_36537139
Oeh...dat eet ik wel...en ook de thai variant...heerlijk hoor !

Alleen kaas/vlees fondue is me echt onbekend. Gek eigenlijk

Fendy Hai lieverd
  vrijdag 31 maart 2006 @ 22:26:52 #142
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_36537188
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 19:13 schreef ChrisJX het volgende:
Iedereen is alleen maar fan van gourmetten. Maar ik snap echt niet wat er saai is aan fonduen
Gourmetten en kaasfonduen tegelijk is ideaal
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_36537259
quote:
Het gaat beiden goed samen met een leasauto, tankpas en golden retreiver.
Fatalisme, apathisme et résignation sont les mamelles de nos défaites. Des luttes victorieuses ça existe. Le CIP.
Le lundi de Pentecôte à nouveau férié.
pi_36538167
quote:
Wacht maar af, dit jaar gaan veel meer mensen dat doen, want die pannetjes zijn nu echt overal in de aanbieding. (Aldi, Lidl, Blokker, noem maar op!)
pi_36538201
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 20:10 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Kan je beter pindaolie (arachide) gebruiken, dat kan wat beter tegen de hoge temperatuur.
Nog beter is het om blokken Ossewit te gebruiken, dierlijke olie walmt minder, dan staat je woonkamer niet blauw na een avondje.
Zoals ik ook al zei, ik gebruik ook olijfolie Werkt ook prima Dus je kunt eigenlijk vanalles proberen

Bij een feestje hadden ze alleen van dat bakolie. De hele woonkamer was daarna vettig (inclusief leren bank en jezelf) dus dat zou ik niet gebruiken.
  vrijdag 31 maart 2006 @ 23:49:31 #146
122677 B.Honderd
Tute Pommes!
pi_36539155
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 22:28 schreef Replacement_driver het volgende:

[..]

Het gaat beiden goed samen met een leasauto, tankpas en golden retreiver.
U vergeet de parkeerkaart, vermetele.
Sie mussen auch immer mich haben.
pi_36540238
Ben ik de 1e de SHE gaat uitnodigen voor een ouderwetse kaasfondue????
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  zaterdag 1 april 2006 @ 01:36:44 #148
45 SiGNe
pi_36541909
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 00:26 schreef Drive-r het volgende:
Ben ik de 1e de SHE gaat uitnodigen voor een ouderwetse kaasfondue????
ja
  zaterdag 1 april 2006 @ 03:05:45 #149
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_36543115
Nog nooit gedaan
pi_36580725
quote:

Ga eens eten bij La Borsallino in Den Haag en bestel Vlees Fondue.
pi_36580889
Fonduen is denk ik wel al 15 jaar geleden dat ik dat heb gedaan. Tegenwoordig gourmetten we meestal (we = in familikring). Vaak is 2e kerstdag een vaste gourmetdag en met Pasen soms ook.
  zondag 2 april 2006 @ 17:54:43 #152
46114 DzjieDub
M'n initialen, wat doe je
pi_36583137
Het was 20 jaar geleden dat ik voor het laatst heb gefondued totdat ik opeens een leuke Chinese jongedame tegen het lijf liep. Dus nu is het allicht eens per maand "hotpot". Overigens is de term 'bouillon' niet echt goed gekozen - de basis van de hotpot is een saus van pure pepers die met water wordt aangelengd; hierin wordt vanalles gefondued (vlees, vis, garnalen, groenten, (chinese) zwarte paddestoelen, diverse vormen soja (o.a. tofu, maar ook sojavellen), en gewone slabladeren). Per persoon heb je een klein schaaltje met daarin wat saus, die van sesamolie, pindasaus, "soja curd" (staat op het potje) en wat andere ingrediënten gemaakt is; hierin doop je het voedsel nadat het uit de bouillon gekomen is. Erg lekker, maar goddeloos heet - en ik dacht dat ik toch wel wat gewend was aan pittig eten. Overigens helpt het om een hapje suiker te nemen tegen de ergste hitte - gewoon, op het moment dat je gaat eten gewoon een schep witte suiker, en alles lijkt wat minder pittig (totdat je de volgende dag op die andere, door Sfinx in Maastricht gemaakte pot zit dan).
De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag helaas niet door
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')