Metro2005 | vrijdag 28 oktober 2005 @ 11:34 |
Vanaf dinsdag: maximaal 80 in de randstad Op de A10 West tussen Nieuwe Meer en de Coentunnel (Amsterdam), de A20 tussen de knooppunten Kleinpolderplein en Terbregseplein (Rotterdam), de parallelbanen van de A12 tussen Oudenrijn en Lunetten (Utrecht) en de A12 tussen het Prins Clausplein en Den Haag centrum mag je vanaf aankomende dinsdag maximaal 80 kilometer per uur rijden. Minister Peijs van Verkeer wil zo luchtvervuiling en geluidsoverlast aanpakken. De maatregel werd twee jaar geleden al afgekondigd. Sindsdien loopt op de A13 bij Overschie al een experiment met zo'n 80-kilometerzone. De lucht is daar volgens Peijs een stuk schoner geworden en het lawaai een stuk minder, terwijl de vertraging voor de automobilist beperkt blijft. Aankomende dinsdag 1 november opent de minister zelf de campagne die als slogan "rij schoner, rij 80 in z'n 5" heeft mee gekregen. Bij een tankstation op de A12 richting Utrecht lapt ze vanaf kwart voor negen de voorruiten van auto's die komen tanken. Op de 25 kilometer aan asfalt waar de nieuwe 80-kilometerzone komt zal een permanente trajectcontrole komen tegen hardrijders. Welke idioot verzint dit? Hoe wil je zo snel mogelijk nederland helemaal dicht laten slibben met file's en verkeersinfarcten?? Nou zo dus! Ga maar na: op de punten waar de snelheid omlaag gaat stroomt het vol, op de punten waar het verkeer harder mag is er nagenoeg geen file! Rara hoe komt dat. Discussieer hier verder. | |
SunChaser | vrijdag 28 oktober 2005 @ 11:36 |
Misschien is er wel minder file. Heb je geen mongolen die 130 en 80 km gelijktijdig rijden, zodat er altijd iemand op de rem moet staan. Op de A13 is nooit file. | |
veldmuis | vrijdag 28 oktober 2005 @ 11:36 |
WAT EEN SLETTEBAK ![]() | |
Metro2005 | vrijdag 28 oktober 2005 @ 11:37 |
quote:Ik hoop serieus voor je dat dat sacrastisch bedoeld was ![]() | |
Lord_Vetinari | vrijdag 28 oktober 2005 @ 11:37 |
quote:Luistert ze wel eens naar de verkeersinfo? De hele A13 staat elke dag vol vanaf Den Haag tot aan het Kleinpolderplein. En dat is echt pas sinds die idiote regel daar is ingevoerd, omdat het stuk VOOR de 80 km zone gewoon 120 is. Iedereen moet dus vol in de ankers, want er hangen ook van die leuke kassa's daar. Dus schoner? Lijkt me sterk als er elke dag vanaf een uur of half drie een file stationair staat te draaien. | |
Lord_Vetinari | vrijdag 28 oktober 2005 @ 11:38 |
quote:Sorry?? Elke dag 10 tot 15 kilometer, dus. | |
Bramos83 | vrijdag 28 oktober 2005 @ 11:39 |
prima maatregel.... | |
Againzender | vrijdag 28 oktober 2005 @ 11:44 |
'Hier' op de A10-west vind ik het best een redelijke maatregel. Het is een stuk van niets, dus je tijdverlies blijft beperkt, en het gaat dwars door dichte bebouwing. Minder vuile lucht (en lawaai, maar daar gaat de maatregel volgens mij niet om) voor de bewoners. En je hebt niet die situatie zoals op de A13 dat je met 120 komt aan knallen omdat je van de ene kant al wordt afgeremd door knooppunt Nieuwe Meer, en de andere kant de Coentunnel. Het zal mij niets verbazen als het hier de doorstroming bevordert. Maar goed, dat moeten we maar even afwachten. | |
Repeat | vrijdag 28 oktober 2005 @ 11:44 |
ik vind het ook achterlijk, maar om nu zomaar te roepen dat er door deze maatregel files ontstaan is gewoon te kort door de bocht. | |
ShaoliN | vrijdag 28 oktober 2005 @ 11:45 |
quote:Op het fietspad wat er naast loopt vast niet nee. | |
Repeat | vrijdag 28 oktober 2005 @ 11:45 |
het doet me wel weer erg denken aan automobilistje pesten hoor ![]() Die trajectcontrole komt er natuurlijk tegen de geluidsoverlast en het milieu ![]() ![]() gewoon weer gemakkelijk cashen dit ![]() | |
Metro2005 | vrijdag 28 oktober 2005 @ 11:48 |
quote:Dat is gewoon wat de praktijk leert via de test bij de A13. En helaas kijken de mensen die 'testen' niet naar externe factoren. Voorbeeld: - metingen na invoering van de maatregel verricht terwijl er minder vluchten waren vanaf het VLIEGVELD wat vlak naast de snelweg ligt. Goh de lucht is schoner ![]() - Files kijken ze niet naar, alleen maar naar de luchtkwaliteit, ja DIE is inderdaad op dat punt schoner geworden en waarom: - Files op aanvoerswegen waardoor de luchtkwaliteit dáár weer achteruit gaat maarja dat maakt niet uit want de maatregel is op de a13, dus dat iedereen nu op de a20 stilstaat en op de a4 dat maakt niet uit. Selectief testen heet dat ![]() | |
SunChaser | vrijdag 28 oktober 2005 @ 11:48 |
quote:Sorry, bedoel t stukje waar je 80 mag ![]() | |
Metro2005 | vrijdag 28 oktober 2005 @ 11:49 |
quote:gister nog in de file gestaan op het stukje waar je 80 mag. Zowel op de heenweg (uur of 7) als op de terugweg (10u 's avonds) | |
Braamhaar | vrijdag 28 oktober 2005 @ 11:51 |
quote:Nou, dan moeten ze op 't stuk ervoor ook maar max 80 invoeren dan. ![]() | |
Lord_Vetinari | vrijdag 28 oktober 2005 @ 11:51 |
quote:Ja, daar sta je ook stil. Maar dat is het gevolg van het idiote Kleinpolderplein. Die files staan er al jaaaaaaaaren.. | |
Metro2005 | vrijdag 28 oktober 2005 @ 11:52 |
quote:ja, heel de weg tot de grens, en dan? Dan staan ze aan de grens van nederland in de file ![]() NOT | |
#ANONIEM | vrijdag 28 oktober 2005 @ 11:52 |
Bespottelijke regel, zeker als je bedenkt dat vandaag nog in het nieuws was dat het CPB tegenstander is van een verbinding tussen de A6 (vanuit Flevoland) met de A9 (ringweg Amsterdam). Als je nou gewoon zorgt voor een betere ontsluiting van stedelijke knooppunten als Amsterdam, Rotterdam en Utrecht, hoeven mensen helemaal niet op de ringweg te rijden. | |
sol1tair | vrijdag 28 oktober 2005 @ 11:53 |
Nou maar hopen dat je daar i.d.d. 's middags een keertje de tachtig kan halen ... ![]() | |
Metro2005 | vrijdag 28 oktober 2005 @ 11:56 |
quote:Klopt, alleen staan ze er nu veel langer dan normaal en is de lengte van de files ook langer. Overigens, er staat momenteel ook file op de a13 ![]() | |
Againzender | vrijdag 28 oktober 2005 @ 11:56 |
quote:Tja, we leiden al het verkeer liever door drukke (achterstands)woonwijken, dan dat we een stukje weiland asfalteren ![]() Hoe lang probeert men al niet om de A4 eens af te maken? Dat zou de A13 ook aardig ontlasten lijkt mij. | |
longinus | vrijdag 28 oktober 2005 @ 11:56 |
De gemiddelde snelheid zal weinig veranderen ![]() | |
nummer_zoveel | vrijdag 28 oktober 2005 @ 11:58 |
Het heeft vooral te maken met de luchtvervuiling voor de mensen die bij die wegen wonen, niet zozeer metde file's. | |
Metro2005 | vrijdag 28 oktober 2005 @ 11:59 |
quote:hallo, dat is een structurele oplossing. De zaak bij de bron aanpakken. JE weet toch dat de overheid liever de gevolgen aanpakt ![]() | |
SunChaser | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:00 |
Ik reed afgelopen zondag om 6 uur van Leiden naar Breda/Oosterhout via de A13 en deed er precies 1 uur over van deur tot deur ![]() | |
MouseOver | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:03 |
Misschien helpt het, misschien niet. Maar ik vind het bij dit soort dingen altijd een beetje kwalijk dat er in het geheel niet naar het onprettige gevoel dat mensen door die extra snelheidsbeperking krijgen gekeken wordt. Beetje eenzijdig zeg maar. | |
PLAE@ | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:04 |
Die achterlijke snollen die ze op dat departement plaatsen zijn doorgaans niet goed bij hun hoofd. Dat maakt dit topic weer eens actueel Kutwijven als Minister van Verkeer & Waterstaat | |
Lord_Vetinari | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:04 |
quote:Gelul. Een file voor je deur vervuilt harder dan een zooi langsrijdende auto's. | |
SunChaser | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:05 |
Laten ze eerst die A4 eens doortrekken naar Zeeland | |
#ANONIEM | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:06 |
quote:Ja, of een rechtstreekse verbinding van de A1 naar Schiphol/A4 zodat heel Oost- en Noord-Nederland niet via de ringweg van Amsterdam naar Schiphol hoeft te rijden... En zo ken ik nog wel wat voorbeelden. Zo veel zelfs dat we er wel een apart topic aan zouden kunnen wijden: welke nieuwe snelwegen zijn het hardst nodig in Nederland? | |
FuTilE | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:07 |
Goed initiatief, ik kan dit alleen maar van harte ondersteunen ![]() En gelukkig woon ik niet in de Randstad... | |
nummer_zoveel | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:13 |
quote:Wie zegt dat er meer file's ontstaan als ze daar 80 rijden? Bovendien, hoe harder wordt gereden hoe groter de vervuiling én herrie. En ik kan het weten want woon zelf in flatje langs een weg waar verkeer 24 uur per dag langsdendert. Dus of ik zo'n gelul uitkraam weet ik nog zo net niet. ![]() | |
Deetch | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:15 |
Supra Groningam Nihil ![]() Er gaat niets boven Groningen | |
SunChaser | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:16 |
quote:Je bent er zelf gaan wonen, of hebben ze de snelweg gebouwd toen je er al woonde? | |
nummer_zoveel | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:19 |
quote:Je hebt het niet voor het uitkiezen als je bij de woningbouwvereniging huurt. Lekker makkelijk om het probleem dan bij de bewoners te leggen: "Ga je toch ergens anders wonen". Nee, dan rij jij maar even drie minuten wat minder hard. | |
Robbie1979 | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:19 |
quote:Jij bent echt dom he? | |
SunChaser | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:20 |
quote:Maar je zou dus prettiger wonen als iedereen 80 rijdt? | |
Againzender | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:21 |
quote:Dat zeg ik ook altijd tegen de mensen in de file die ik voorbij fiets. | |
Hallulama | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:21 |
We zullen zien, geef het zaakje een kans, we horen binnenkort of het werkt of niet. | |
nummer_zoveel | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:23 |
quote:Het maakt minder herrie en het is ook prettiger als je weet dat de uitstoot van giftige gassen minder is ja. Ze verzinnen dit heus niet om automobilistjes te pesten hoor. | |
MouseOver | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:23 |
quote:In de praktijk zijn dit soort dingen zelden tijdelijk. ![]() | |
nummer_zoveel | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:24 |
quote:Inderdaad. Als je hard wilt rijden emigreer je maar naar de VS ofzo. Je weet vantevoren dat NL druk is. *is natuurlijk onzin, maar eens op dezelfde toon* ![]() | |
Fred | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:25 |
Wat voor nut heeft het om op een parallelrijbaan 80 te gaan rijden, als er een hoofdrijbaan naast ligt waar je 120 op mag? ik voorspel trouwens langere files op de A20 richting Gouda vóór het Kleinpolderplein. Het is nu al puinhoop omdat de doorstroming naar de A13 gewoon brak is. Maarja, daar letten ze bij het onderzoek niet op. Daar kijken ze alleen hoe de doorstroming op de A13 is. En die noemen ze dan goed omdat uiteindelijk iedereen 80 rijdt. | |
Metro2005 | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:25 |
quote:Nee jij? Ik zie het toch elke dag gebeuren, ik zit dagelijks op de weg en altijd op en rond de a13 dus ik weet donders goed wat daar dagelijks gebeurd. | |
Hallulama | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:25 |
Als het werkt, werkt het. Als het niet werkt, werkt het niet. Interessant om te zien dat sommige mensen al bij voorbaat geen offers willen maken voor een beter milieu, schonere lucht, minder files, terwijl het toch de mensen zijn die het uiteindelijk moeten doen. JIJ en IK. | |
Robbie1979 | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:27 |
quote: ![]() Wat zou volgens jou de beste oplossing zijn? | |
moz | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:28 |
80 ![]() Nou ja, als ze het doen, dump er dan maar flink wat controles en flitspalen naast. Heb je tenminste minder last van rijdende straaljagers | |
PLAE@ | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:28 |
quote:Vrachtwagens alleen op de vluchtstrook in de spits (en die vluchtstroken moeten dus breder). | |
Robbie1979 | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:29 |
quote:dus een extra vrachtwagenbaan aanleggen? ![]() | |
HassieBassie | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:30 |
quote:Heerlijk he, 120 ![]() Deze maatregel snap ik best wel, en zolang ie alleen in de spits zou gelden zou je mij niet horen.. Maar helaas, ook snachts op een lege weg mag je maar 80, en dan ook echt 80 he, niet 81, dat kost je direct 30 euro. Voor de veiligheid uiteraard. | |
moz | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:30 |
quote:Die oplossing op de A20 is op zich wel fijn. Alleen is het vaak het geval dat de vrachtwagens wel door kunnen rijden en de rest niet ![]() | |
PLAE@ | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:30 |
quote:Heb je last van je ogen? Er staat toch duidelijk en helder wat ik bedoel. | |
DaDemoMan | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:31 |
Ik zou graag die positie van minister van verkeer eens willen invullen. De laatste jaren zitten er alleen maar vrouwen en die bakken er niets van. Maar goed dat vind ik dan he. | |
Metro2005 | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:31 |
quote:A4 doortrekken, verkeer meer spreiden. Goede alternatieven voor verbrandinsmotoren stimuleren of doorontwikkeln. Dat soort dingen helpen tegen luchtverontreining. Niet 80km/u invoeren. Wat dan over 5 jaar, dan zijn er weer nieuwe standaarden voor luchtkwaliteit. Gaan ze dan de snelheid naar 50 omlaag brengen? en weer 5 jaar later naar 20km? ![]() | |
moz | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:31 |
quote:Dat staat er niet. Het gaat om de luchtkwaliteit | |
nummer_zoveel | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:32 |
quote:Dan zeg ik : stukken waar het kan 's nachts 120, stukken waar dus hard rijden overlast veroorzaakt langzamer. | |
HassieBassie | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:32 |
quote:Die schonere lucht is een absoluut non-argument. Stationair in de file staan is niet alleen schadelijk, maar ook nog es zinloos en langduriger voor de omwonenden. Daarnaast; het doet me een beetje denken aan die mensen die naast schiphol gingen wonen en vervolgens gingen klagen over geluidsoverlast. Kansloos ![]() | |
HassieBassie | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:33 |
quote:Als het de regering ging om luchtkwaliteit hadden ze allang roetfilters verplicht gesteld en gesubsidieerd. | |
nummer_zoveel | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:34 |
quote:Dit is al besproken. En hoe weet jij dat als men 80 rijdt meer file's ontstaan? | |
nummer_zoveel | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:35 |
quote:Zal wel niet te betalen zijn. Dit is een goedkopere oplossing. | |
Robbie1979 | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:35 |
quote:Hoe zie jij het dan? Een extra brede vluchtstrook wordt dus feitelijk een vrachtwagenbaan... | |
Metro2005 | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:35 |
quote:Door eens naar hét voorbeeld van nederland te kijken: de A13.... van files in de spits naar bijna dag en nacht files. Nee dat heeft goed geholpen ja. | |
Lord_Vetinari | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:35 |
quote:Omdat er een voorbeeldlocatie is: De A13. | |
moz | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:36 |
De handleiding van mijn auto geeft aan dat het verschil tussen 100 en 130 25%! brandstof bespaart. De luchtkwaliteit is vooral in Nederland echt ver beneden de norm. Vind het niet echt een non-argument. Niet dat ik niet liever 120 rijd... | |
Hallulama | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:36 |
quote:Zeg, tijdens de verbouwing van de A10, liep het in A'dam op rolletjes, dacht ik toch? Wellicht dat langzamer rijden gewoon prima werkt? Nogmaals, we zullen het merken. | |
showmelove | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:37 |
De lucht wordt niet schoner van deze maatregel. Er zijn veel grotere luchtverontreinigers in deze wereld dan die (in verhouding) paar auto's die met 80 km/u bumperkleven in deze trendy zones in de Randstad. Mij bekruipt het gevoel van geldklopperij. De test bij Overschie heeft ongetwijfeld uitgewezen (dat wordt niet vermeld natuurlijk) dat er toch dagelijks zeer veel mensen te hard rijden in deze zone. Dus er komt in verhouding een substantieel bedrag aan verkeersboetes door snelheidsoverschrijding de staatskas binnen. Groot succes dus! De rest van Nederland is er klaar voor ![]() Want je denkt toch niet dat het bij de Randstad blijft? Iedere zichzelf respecterende stad met een rand- of rondweg zal er aan moeten geloven, daar ben ik van overtuigd. | |
MouseOver | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:38 |
quote:Het verschil in luchtvervuiling tussen 80 en 120 van die enkele auto die 's nachts voorbij komt is verwaarloosbaar met de troep die overdag uit die hele rij auto's komt. | |
Metro2005 | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:39 |
quote:Op sommige lokaties zal langzamer rijden inderdaad prima kunnen werken, maar je moet ook consequent zijn en op andere lokaties weer de snelheid wat durven verhogen. Ik ben gisteren naar Hoorn geweest, vanuit spijkenisse. Ik kan je zeggen dat ik het niet vreemd vind dat er elke dag file staat. Ongeloofelijk. Dan weer 100, dan weer 120, dan weer 100, dan weer 120. En als de weg nou nog zou veranderen maar nee. Een 2 baans weg, je mag er 120. Jij komt aanrijden met 120 en ineens mag je 100 (?) geen opritten, geen afritten en gewoon de zelde weg. En na 3 km ofzo mag je ineens weer 120 ![]() ![]() Ze moeten eens consequenter zijn met snelheden. Al maken ze overal in nederland 100, als het maar gelijke snelheden zijn overal. Dat zou al een hoop files schelen. | |
nummer_zoveel | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:42 |
quote:Zal niet zonder reden zijn. Misschien liggen er huizen en woonwijken langs die stukken snelweg? | |
Metro2005 | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:45 |
quote:Helaas, zelfs dat niet. Was gewoon midden tussen de weilanden ![]() | |
HPoi | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:45 |
80 + controle. Laat ik dan 70 karren dan wordt ik zeker niet geflitst! ![]() ![]() | |
assepoes | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:46 |
Bleg, Ik rij ook regelmatig over die wegen en ipv over Rotterdam, ging ik over Den Haag zodat ik geen 80 hoefde te rijden. Maar dat kan ik nu ook fijn op mijn buik schrijven. | |
nummer_zoveel | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:48 |
quote:Ja, dat is vreemd. | |
Basp1 | vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:58 |
quote:De koeien willen ook rustig slapen ![]() Maar om even on topic te gaan. Die 80 kilometer zou wanneer men wel zou kunnen doorrijden een subtiantele bijdrage leveren aan het terugdringen van de luchtvervuiling, alleen al omdat je benzine gebruik zakt zal dus ook je uitstoot afnemen. | |
Jesper_ | vrijdag 28 oktober 2005 @ 13:02 |
goede actie ![]() ![]() ![]() | |
Hallulama | vrijdag 28 oktober 2005 @ 13:02 |
quote:Waarom verhogen? Waarom ga je niet meer sporten? Of zorg je voor minder stress? Dan ben je lekker ontspannen en rijdt 100 km per uur echt heerlijk. Muziekje op, rustig aan, lekker chillen on wheels ![]() | |
MrX1982 | vrijdag 28 oktober 2005 @ 13:06 |
Belachelijke maatregel. Dit land zakt steeds dieper weg in regelzucht ![]() 80 km/h dan krijg je nog meer file's. Daar is weer eens niet over nagedacht. | |
Metro2005 | vrijdag 28 oktober 2005 @ 13:06 |
quote:Omdat als ik van Schiedam naar groningen moet voor mijn werk ik die 20km per uur verschil wel merk! Op een rit van 300km merk je zoiets wel hoor. Dat is een half uur verschil. Een uur heen en weer verschil. En bij 120 rij ik net zo relaxed. Als het overal 80 wordt doe je er bijna een uur langer over, dus 2 uur heen en weer langer! (ik werk niet in groningen hoor ![]() | |
D-FENS | vrijdag 28 oktober 2005 @ 13:11 |
80 in de randstad? Is toch 50 harder dan nu | |
Salvad0R | vrijdag 28 oktober 2005 @ 13:12 |
80op de snelweg krijg aids, dat is geen snelweg meer. | |
Conflict | vrijdag 28 oktober 2005 @ 13:13 |
quote: ![]() | |
Metro2005 | vrijdag 28 oktober 2005 @ 13:14 |
quote: ![]() Als ze het kunnen garanderen dan ben ik 110% voor ![]() | |
Atreidez | vrijdag 28 oktober 2005 @ 13:44 |
Ik baal echt van dat stukje A12, van prins claus plein naar den haag ![]() ![]() | |
IkWilbert | vrijdag 28 oktober 2005 @ 13:55 |
Even korte reactie op Topic Titel: EENS! | |
Wolter | vrijdag 28 oktober 2005 @ 14:27 |
Ben ik de enige die denkt dat er minder files komen? Ik denk dat het verschil tussen auto's een stuk minder zal zijn. Minder inhalen en een betere doorstroming. Ook zullen er waarschijnlijk minder ongelukken gebeuren en kunnen auto's dichter op mekaar rijden. Het schiet alleen niet echt op als het zo'n recht stuk is. Vooral als je daarvoor lekker door hebt gereden met 120 of meer.. | |
HassieBassie | vrijdag 28 oktober 2005 @ 14:42 |
quote:Gewoon links rijden en links blijven rijden, al douwen ze je bijkans van de weg af. | |
djowij | vrijdag 28 oktober 2005 @ 14:43 |
quote:En als het later in de avond/nacht is en er is (bijna) niemand voor je. Ik heb dan bij 120 al het idee dat mn opa me in kan halen in zijn 45 kar. Zal er niet beter op worden als ik 80 moet rijden of ¤30 betalen omdat ik sneller thuis wil zijn. | |
Lord_Vetinari | vrijdag 28 oktober 2005 @ 14:45 |
quote:En wat is dan het verschil tussen allemaal 120 rijden en allemaal 80 rijden? ![]() | |
Zemi77 | vrijdag 28 oktober 2005 @ 14:47 |
Tja, er moet iets aan de luchtvervuiling gedaan worden. En aangezien ons liberale kabinet geen eisen aan bedrijven wil stellen (bijvoorbeeld door verplichte roetfilters in auto's etc.), want dat is immers niet liberaal. Pakken ze de burger aan. Fijn toch? Dat modern liberalisme! | |
Wolter | vrijdag 28 oktober 2005 @ 14:56 |
quote:Moet ik dat serieus gaan uitleggen? ![]() Niet iedereen kan 120 gaan rijden lijkt mij. Ook zal dit voor gevaarlijkere situaties kunnen leiden omdat je niet iedereen kan verplichten om 120 te gaan rijden. Je maakt meer meters per seconde. Een ongeluk is dus sneller gemaakt, is meer files. Verder is de tijdswinst vaak minimaal in Nederland. En is het makkelijker om constant 80 te rijden dan omgekeerd. Dat zorgt voor een beter milieu. Maar ja, 80 kilometer lang 80 rijden op een rechte, saaie weg is ook niet echt geweldig. | |
Dr_Crouton | vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:14 |
Ik wil wel 80 rijden hoor. Maar EERST de accijns drastsich verlagen en het kwartje van Cock terug! Voor wat hoort wat. | |
multatuli | vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:24 |
Er worden weer mooie borreltafelwijsheidjes verspreid zie ik. Jullie zijn er vroeg bij op de vrijdag. Als je overigens gewoon eens wat onderzoeksrapporten doorleest zul je zien dat zowel in de theorie als in de praktijk de doorstroomsnelheid bij 80 km/u hoger is dan bij een hogere max snelheid. Verder neemt de uitstoot van schadelijke stoffen, de geluidsoverlast en de schade bij ongevallen ook substantieel af. Als je harder wil rijden in de randstad moet je dus voorstander zijn van die 80 km/u, maar ja, de borreltafel weet het zonder onderzoek natuurlijk veel beter. | |
MrX1982 | vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:31 |
Snelheidsbeperking lost file niet op Bij 70 gaat het verhaal iig niet op bij 80 dan waarschijnlijk ook niet. Over welke "onderzoeken" heb jij het precies, die van milieudefensie ofzo? ![]() | |
Atreidez | vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:33 |
quote:Waar? | |
Windsurfbart | vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:43 |
Krijgen we ook een prestatie meeting door de overheid. Dat de 80km per uur ook gegarandeerd is. Als we het niet halen pleegt de overheid wanprestatie (soort gelijk contract als de overheid heeft met de ns). Zoiets van 85 % van alle auto's moeten op deze wegen ook de 80km per uur halen. Verder kan ik op zich wel leven met het idee om op bepaalde tijden (spits momenten) deze regeling in te voeren, maar buiten deze tijden de normale snelheid. zo'n traject controle is toch wel flexibel genoeg om te werken met tijdszones. | |
hace_x | vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:50 |
Files ontstaan doordat er te grote onderlinge verschillen in snelheid zijn. Dat probleem kun je inderdaad voorkomen door de maximumsnelheid omlaag te schroeven naar 80. | |
djowij | vrijdag 28 oktober 2005 @ 16:02 |
quote:Of een minimum snelheid van 100 instellen. | |
hace_x | vrijdag 28 oktober 2005 @ 16:09 |
quote:En daarmee mensen verplichten op hun voorganger te knallen ![]() | |
Frank-NL | vrijdag 28 oktober 2005 @ 16:32 |
quote:Daarom heten ze ook rijkswegen. | |
Knarf | vrijdag 28 oktober 2005 @ 16:35 |
En er staat weer 7 km. En wel op het 120 km/h stuk. Ik kan hem zien vanuit mijn raam. Duidelijk dus. Mensen rijden eerst 120, moeten afremmen naar 80 (want flitsers, dus ook echt remmen), file op het 120 km stuk. Dus dat de lucht op het 80 km stuk schoner is geworden kan best, maar ervoor zeker niet, de files reiken ook meestal tot Delft, waar het ook niet echt schoner is geworden. | |
Ofyles2 | vrijdag 28 oktober 2005 @ 17:24 |
quote:Juist niet. Ik pleit voor de optie automobilist pesten. De maximumsnelheid verlagen leent zich daar goed voor en de accijnzen mogen ook een beetje hoger. Als tegenprestatie moet er meer geld gestopt worden in het OV, de fiets en de veiligheid van de voetgangers. | |
Keromane | vrijdag 28 oktober 2005 @ 20:28 |
quote:Op het stuk vanaf Rijnsweerd richting afslag A2 werd een proef gehouden met 70, continu flitsen en drie rijstroken. Het hielp wel. Minder file. Maar er zijn ook experimenten waar de files juist groeiden. Natuurlijk wil je op een snelweg 100 of 120 of nog harder, maar je zit op die stukken in principe wel in de bebouwde kom. Nederland is gewoon volgebouwd. Enkelvoudige weggetjes zijn lang geleden vervangen door dubbelbaanswegen. Waar je vroeger tussen de koeien reed kachel je tegenwoordig tussen kantoorparken en nieuwbouwwijken. Last but not least heeft Nederland te maken met een EU norm. Den Haag kan niets anders. | |
Kadesh | vrijdag 28 oktober 2005 @ 20:34 |
quote:Amper 15% van Nederland is bebouwd. (Steden, wegen, industriterreinen, vliegvelden, etc, etc) dus zo beboud is het allemaal niet. Ene....over die EU norm, Nederland hoeft niet altijd alle normen te halen. Andere landen halen zoveel normen niet. Fuck'm daar in Brussel. | |
hace_x | vrijdag 28 oktober 2005 @ 21:41 |
quote:Nee, Nederland is leeg | |
Frank-NL | zaterdag 29 oktober 2005 @ 11:31 |
quote:Laat die 15% nou zo ongeveer de Randstad zijn ![]() | |
Virus.NL | zaterdag 29 oktober 2005 @ 17:46 |
Dan mag je 80 met trajectcontrole, dus gaan mensen voor de zekerheid maar 70 op hun teller rijden, en met de tellerafwijking meegerekend rijden er een aantal maar 60 kilometer per uur. Als ze dat nou op de rechter baan deden, ok. Maar dat doen ze dus op alle rijstroken waardoor je weer een snelheidsverschil hebt wat weer de aanleiding is voor files. | |
Pietverdriet | zaterdag 29 oktober 2005 @ 18:23 |
Ik heb nog nooit aangetoont gezien waarom langzamer rijden minder files op zou leveren. Ah ik heb het al, we verlagen de snelheid naar stapvoets, dan is zeer langzaamrijdend verkeer geen file meer. Brilliant! | |
Pietverdriet | zaterdag 29 oktober 2005 @ 18:25 |
quote:Complete BULLSHIT Files ontstaan doordat er verkeershinderingen zijn en de capaciteit te laag ligt. quote: | |
multatuli | maandag 31 oktober 2005 @ 11:17 |
"Op de A13 bij de Rotterdamse wijk Overschie geldt sinds mei 2002 een maximumsnelheid van 80 kilometer. De meeste automobilisten houden zich eraan, want er wordt streng gecontroleerd. De maatregel heeft op deze smalle weg tot een betere doorstroming geleid. Voorheen reden vrachtauto’s 80 en personenauto’s 120 kilometer per uur. Dat leidde tot veelvuldig remmen en optrekken, wat veel uitstoot geeft en nadelig is voor de luchtkwaliteit." Bron: de Volkskrant van vandaag | |
Basp1 | maandag 31 oktober 2005 @ 17:55 |
quote:http://www.kuleuven.ac.be/traffic/dwn/P2001A.pdf Vanaf hoofdstuk 2.2 leuke modelering. Voor de mensen die het wat hapklaar willen hebben die moeten dan gewoon maar geloven dat de maximale capaciteit van een heel drukke weg bereikt wordt bij snelheden rond de 80 km/u http://cms1.tudelft.nl/li(...)-Verkeersstromen.pdf | |
MrX1982 | maandag 31 oktober 2005 @ 18:03 |
quote:Echt lezen kan je blijkbaar niet. quote: | |
Basp1 | maandag 31 oktober 2005 @ 18:05 |
quote:Of jij kan niet lezen piet zei dat hij het nog niet aangetoond had gezien, ik lever alleen de wetenschap erachter. ![]() | |
MrX1982 | maandag 31 oktober 2005 @ 18:07 |
quote:Het gaat erom wat jij post. Je haalt je eigen post onderuit door het volgende te posten quote: | |
Mystic_HBC | maandag 31 oktober 2005 @ 20:16 |
Iedereen.. Download en installeer Google Earth, zoom in op nederland tussen Den Haag en Rotterdam en aanschouw het kei en keiharde bewijs over de 80 km/h zone :-) De hi-res satelietfoto genomen op een uiterst rustige dag en tijdstip (gezien het verkeer op de andere wegen) laat zien dat het punt waar de 80 km/h zone begint richting rotterdam dat dat precies het beginpunt van de file is. m.a.w. Het lost nix op, het verplaatst het alleen maar.. Ik daag de mensen uit die het tegenspreken! | |
nummer_zoveel | maandag 31 oktober 2005 @ 20:18 |
quote:Zullen we het eerst even een aankijken en afwachten voordat we gaan oordelen? | |
Frank-NL | maandag 31 oktober 2005 @ 20:21 |
quote:Je pleit dus voor een 80km zone in het hele land? ![]() | |
Virus.NL | maandag 31 oktober 2005 @ 20:25 |
quote:Wat afwachten? Die 80-km zone op de A13 ligt er al een tijdje hoor. Een tijdje te lang eigenlijk. | |
Mystic_HBC | maandag 31 oktober 2005 @ 20:25 |
hehehe.. Ik geef alleen aan dat zo veel snelheids schommelingen niet bevordelijk zijn voor de doorstroom.. dan 100, dan 120, dan omg 80.. dan weer 120.. etc... wees consequent.. idd alles 80, of alles 100 of alles 120... Ik bedoel, mijn bek viel open toen ik die pic @ G-Earth zag, terwijl er nergens anders iets van druk verkeer is staat het juist daar (waar dus getest wordt) file.. ![]() | |
Vitalogy | maandag 31 oktober 2005 @ 20:28 |
Wat ik niet begrijp. Die klojo's wijzen altijd naar Zweden dat het daar werkt. Hoeveel inwoners heeft Zweden? Hoe groot is Zweden? En daar moet dan een bezopen 80 km regel ingevoerd worden? Kijk eens naar de periferique en dergelijke knooppunten en niet naar fucking Zweden. | |
Knarf | maandag 31 oktober 2005 @ 21:27 |
quote:Kijk eens goed naar die foto. Ik zie daar toch echt een ongeluk. Er staan een aantal auto's/vrachtauto's in de berm, en volgens mij zie ik ook een politie auto. Neemt niet weg dat het de weg was met de meeste files van vorig jaar en dat het de derde plaats heeft na zwaarteweging en vorig jaar gestegen is van 13 naar plaats 3. http://www.cijfers.net/file.html http://www.verkeersinformatiedienst.nl/top50.html | |
Mystic_HBC | maandag 31 oktober 2005 @ 21:34 |
quote:Goh, gelijk.. Wel heel typisch dat het juist bij dat punt is, precies waar die 80km/h begint... Ik rij geregeld richting Brussel (mijn ouders wonen daar) en het maakt in principe niet uit wanneer, maar uitgerekend daar moet ik altijd op de rem trappen. Het staat weer vast... Puur dat verschil van snelheidslimiet... Het had beter gewerkt als je van 120 naar 100 dan naar 80 zou gaan over een langestrekter stuk. Dus zeg maar zodra je die A13 opdraait moet je 100 (moet toch al) en dat stuk van 120 eruit gooien.. Of doe zo'n 80/u zone dan helemaal niet.. | |
longinus | maandag 31 oktober 2005 @ 21:36 |
Gister nog 120 gereden, morgen mag ik maar 80 ![]() Ik snapte al nooit dat je in Utrecht 120 mocht rijden en even verder maar 100, doe dan de hele weg 100. | |
Knarf | maandag 31 oktober 2005 @ 21:38 |
quote:Ik begrijp dat hele 120 km/h stuk toch niet. Midden in Delft mag je opeens 120 op een 2 baans weg. Verder naar het noorden ligt de A4, van Den Haag naar Leiden, daar mag je 100 (dit is een driebaans weg, met in geen velden of wegen een huis te zien, alleen landbouw). Ik rij die weg elke dag en bijna iedereen rijdt daar 120 (als er geen file is), omdat het ook gewoon een 120 km/h weg is. | |
merry77 | maandag 31 oktober 2005 @ 21:44 |
en dan op de A9 door Amstelveen heen, vlak langs woonhuizen willen ze de snelheid van 100 naar 120 km/u optrekken en uitbreiding van 4 naar 6 baans. Volkomen gestoord dat. Zitten die mensen met nog meer autolawaai en uitlaatgassen. Maak het daar dan ook 80. | |
Mystic_HBC | maandag 31 oktober 2005 @ 21:47 |
Of die mooie A4 met zijn 5 banen en inene naar 2 banen moest (geloof dat er nu 3 banen zijn....) Daar staat het ook altijd vast.... | |
Mystic_HBC | maandag 31 oktober 2005 @ 21:49 |
quote:idd.. dat stuk bij delft.. Zo zinloos.. 5 km 120 km/u.. | |
IPdaily | maandag 31 oktober 2005 @ 22:22 |
quote:Nee hoor, er wordt niets onderuit gehaald... quote:Als het druk is, zoals overdag in Nederland, is 80 km/u wel degelijk nagenoeg optimaal (eventueel 5 km/u harder). Als de weg bijna leeg is uiteraard niet. duh | |
IPdaily | maandag 31 oktober 2005 @ 22:30 |
quote:Hebbu toevallig een placemark ![]() | |
BlaZ | maandag 31 oktober 2005 @ 22:42 |
quote:Of geef gewoon een keer wat geld uit en leg het als een tunnel aan. Big dig in Boston zou als grote voorbeeld moeten gelden, 12 baans snelweg onder een hele stad door. Budget voor wegenbouw kan zo verdriedubbelt worden. Gewoon geld voor ontwikkelingshulp afschaffen en wat andere onzinsubsidies. | |
Mystic_HBC | maandag 31 oktober 2005 @ 23:49 |
quote:yup :-) maarem.. tis simpel, gewoon zoomen @ rotterdom en volg de weg richting een file.. de enige ![]() | |
Againzender | dinsdag 1 november 2005 @ 09:10 |
en, hoe bevalt het? | |
Atreidez | dinsdag 1 november 2005 @ 09:31 |
KUT! Iedereen 80, en dan van die lekkere invoegstukken op de A13 zoals de o zo drukke oprit van Voorburg. Maarja, iedereen rijdt 80 dus je kan 2 dingen doen als je t verkeer moet kruisen. Of ff te hard en een prent pakken of zoals nu iedereen doet, gewoon afzakken naar 60 en erachter gaan zitten, met als gevolg dat t hele zooitje op sommige plaatsen 60 moet gaan rijden.. Levensgevaarlijk, met die lage zon er nog bij ook ![]() | |
Basp1 | dinsdag 1 november 2005 @ 09:56 |
quote:Ja ze zouden moeten invoeren dat bij zonninge dagen tussen oktober en maart niet meer met de auto gereden mag gaan worden. ![]() Bij hogere snelheden zou die lage zon nog gevaarlijker zijn. | |
Morpheus2002 | dinsdag 1 november 2005 @ 09:57 |
Klasse regel ![]() | |
Roolio | dinsdag 1 november 2005 @ 09:58 |
quote:Wie gaat er dan ook naast een snelweg wonen.. ![]() | |
Metro2005 | dinsdag 1 november 2005 @ 11:31 |
quote: ![]() schit-ter-end gewoon De naïviteit ![]() En niet gaan huilen als je brood dalijk 5 euro kost bij de supermarkt en het pas om 4u 's middags in de winkel verkrijgbaar is (oud en wel) he ![]() | |
Basp1 | dinsdag 1 november 2005 @ 11:35 |
quote:The horror, broden die door automobilisten bezorgd gaan worden ![]() | |
Againzender | dinsdag 1 november 2005 @ 11:40 |
quote:wie bouwt er een snelweg dwars door een woonwijk... ![]() | |
Metro2005 | dinsdag 1 november 2005 @ 11:45 |
quote:Nou, een vrachtwagenchauffeur is natuurlijk een goddelijkheid en geen automobilist ![]() Die staan boven alle accijnzen en snelheidslimiteiten in nederland. Helemaal vergeten ![]() [/sarcasm] Ohja, voor de geinteresseerden. Ik heb vandaag 2,5 fucking uur gedaan over 20km! Wel toevallig dat het vandaag zo extreem , maar dan ook echt extreem druk was nu die regel van kracht is gegaan. Kaartje van vanmorgen van de anwb site liet het wegennet in de randstad zien en dat was geheel roodgekleurd. ... | |
Againzender | dinsdag 1 november 2005 @ 11:48 |
quote:Dat wordt leuk als het dan nog eens gaat regenen tijdens de avondspits vandaag ![]() | |
IPdaily | dinsdag 1 november 2005 @ 13:28 |
quote:Ziener ![]() quote: | |
merry77 | dinsdag 1 november 2005 @ 19:11 |
nou in Utrecht langs de A12 liggen alleen maar kantoren en dan ook nog eens mondjesmaat. Vandaag in het slakkentempo op de parallelweg genoeg tijd gehad dat eens te bekijken. quote: | |
Mystic_HBC | dinsdag 1 november 2005 @ 19:54 |
En, hoe hebben de mensen deze zones ervaren? | |
Virus.NL | dinsdag 1 november 2005 @ 20:30 |
http://tweakers.net/ext/f(...)6ad628c9990/full.jpg http://tweakers.net/ext/f(...)21803e304df/full.jpg | |
MrX1982 | dinsdag 1 november 2005 @ 20:41 |
Vandaag in het AD ook een artikel over deze belachelijke maatregel. De luchtvervuiling gaat maar minimaal omlaag en het werkt files in de hand. Conclusie: Het draait wederom alleen om geld. Ondanks de fantastische verhalen van onze politici. Wat een leugenaars zijn dat ![]() | |
Frank-NL | dinsdag 1 november 2005 @ 20:53 |
quote:En wat voor conclusie wil je hier aan verbinden? | |
Virus.NL | dinsdag 1 november 2005 @ 20:57 |
quote:Geen, dit waren alleen mijn bevindingen van vandaag ![]() Na 1 dag kan je geen conclusies trekken ![]() | |
armmoetzaaier | dinsdag 1 november 2005 @ 21:19 |
ik zit het allemaal een betje te lezen ik weet het ook niet maar ik denk: bij een knoop punt of een op of afrit wordt er van baan gewisselt. niet alleen op de rechter ban maar ook op de meest linkerbaan. dan moet auto's voor elkaar remmen om elkaar er tussen te laten. zeker als het druk is. als je 120 rijd moet je iets harder remmen dan 80km. maar hoe veel banen je ene afrit geeft er zal altijd als het druk is een file komen. in nederland zal het file probleem nooit opgelost kunnen worden, daar voor rijden er te veel auto's ook niet als we 80km rijden. eerlijk gezegt ben ik er voor. iedereen rijd even hard je raakt niet snel geiriteerd aan elkaar om dat er zo nodig iemand met 150 achter je loopt te duwen om er door te kunnen. en dnek ook dat er minder ongelukken gebeuren. want meestal komt eht door te hard rijden. ik ben er wel voor. lieft de hele ring amsterdam en ring rotterdam 80km | |
Kiegie | woensdag 2 november 2005 @ 00:55 |
Ik ben ook voor. Tachtig is ook véél relaxter dan 100 of 120. | |
Metro2005 | woensdag 2 november 2005 @ 09:30 |
quote:Relaxed man 331km file momenteel, echt goed gewoon: Gisteren 2,5 uur gedaan over mijn ritje van 25km en vandaag 1,5 uur. Het gaat vooruit (ter indicatie, zonder files 20 minuten) ![]() De rode stukjes zijn files (of moet ik zeggen, de zeldzame witte stukjes zijn snelweg?) GOED HOOR DIE MAATREGEL! Goed voor het milieu ook dat nu ipv 35~40 minuten (wat ik normaal erover doe met files) staat nu mijn motor anderhalf uur uitlaatgassen de lucht in te pompen en gisteren 2,5 uur. NEE DAT IS GOED VOOR HET MILIEU JA DAT HEEFT DIE TAKKE PEIJS GOED INGESCHAT! Ik heb vanaf het begin al geroepen dat de files dramatisch gaan toenemen als dit ingevoerd gaat worden en zie hier het resultaat.. ![]() Ik ga morgen maar om 7u weg ofzo, misschien dat ik dan om half 9 om mijn werk ben ![]() (normaal ging ik 10 voor 8 weg en was ik altijd op tijd) en voor dat iedereen begint te roepen dat ik met het OV kan gaan. DAT KAN NIET WANT ER RIJDT GEEN OV WAAR IK WERK ![]() ![]() Ik zou bijna gaan fietsen, dat gaat namelijk net zo snel. (alleen is 50km zo veel om elke dag heen en weer te fietsen ![]() | |
Knarf | woensdag 2 november 2005 @ 09:34 |
quote:Dit klopt niet. Je mag nog steeds 120 km /h op de A13 bij Delft. Er staan nog steeds, einde 100 km/h borden en op de kleine hectometer paaltjes staat geen snelheid. (Niet dat ik 120 km/h kon rijden vanmorgen, aangezien er natuurlijk file was.) | |
Basp1 | woensdag 2 november 2005 @ 09:36 |
quote:Ach man maak je niet zo druk en ga met de fiets ben je altijd binnen 1 uur op je werk . ![]() Verder heb ik wel een vraag aan jou want hoeveel stond je voor de 80km maatrgel wel niet in de file? (die 80 KM regel die pas 2 dagen geldt, met nu toevallig wat regen, de daarbij behorende ongelukkken, we weten dat er altijd meer files komen met regen) | |
Metro2005 | woensdag 2 november 2005 @ 09:41 |
quote:ja heel toevallig. Ik stond meestal in spijkenisse in de file (duh, wat wil je, 90.000 inwoners en 1 rijstrook spijkenisse uit ![]() en nu net de invoering van 80 sta ik gelijk 2 dagen compleet vast. | |
Basp1 | woensdag 2 november 2005 @ 10:00 |
quote:En waren er de afgelopen 2 dagen wat ongelukken geweest op die wegegedeeltes waar je overheen moet? Of aan de andere kant van de weg natuurlijk kijk files zijn ook zo leuk. Een kennis van mij uit eindhoven heeft een tijd in roelofsarendsveen gewerkt, die vertrok gewoon nooit meer voor 9.00 uur thuis, dan kwam hij maar 30 minuten later op zijn werk dan dat ie om 7.00 vertrok en elke file pakte die hij tegen kwam. en dat is al minsten 3 jaar geleden. Als ik jou was zou ik me werktijden proberen aan te passen. Maar nee in nederland moeten we ook met zijn allen op dezelfde tijd beginnen. | |
Frank-NL | woensdag 2 november 2005 @ 10:09 |
quote:Inderdaad, het fileprobleem is veel makkelijker op te lossen dan men denkt, maarja... de overheid moet het maar doen, het liefst door het hele land te asfalteren. | |
Metro2005 | woensdag 2 november 2005 @ 10:13 |
quote:Ik werk op een helpdesk, niet echt makkelijk om daar de werktijden van aan te passen. Dat moet namelijk wel overeenstemmen met onze klanten. En hoe zijn die ongelukken ontstaan? niet toevallig doordat iedereen ineens in de ankers moet voor een stuk 80? of doordat men dichter op elkaar gaat rijden door 80? of doordat men niet meer oplet als je 80 rijdt? Bovendien heb ik geen ongeluk gezien, gisteren niet en vandaag niet. | |
Basp1 | woensdag 2 november 2005 @ 11:11 |
quote:Helpdeksen zijn helemaal mooie functies om van huis uit te kunnen doen ![]() Ja ongelukken zijn vaak al weg op het moment dat je er langs komt. Het ontstaan zal eerder komen weer door het slechte weer en het niet opletten van de mensen. Dat men te laat remt komt vaak doordat men te dicht op de voorganger zit. Het spreekwoord haastige spoed is zelden goed geldt ook in het verkeer. quote: | |
moz | woensdag 2 november 2005 @ 12:50 |
quote:Vanmorgen zat alles vast vanwege een kettingbotsing. Heeft niks met snelheid te maken. Dat komt door van die bumperklevende mongolen waarschijnlijk. Dat soort volk zal hier ook wel posten. Dát is pas irritant | |
mystery1980 | woensdag 2 november 2005 @ 12:56 |
en waarom gaat men bumperkleven??? Juist omdat men 80 moet gaan rijden waar je met alle gemak 120 kan rijden (mits zonder file) | |
Basp1 | woensdag 2 november 2005 @ 12:59 |
quote:En met 120 doet men niet aan bumperkleven? ![]() | |
mystery1980 | woensdag 2 november 2005 @ 13:03 |
in elk geval vele malen minder, en diegenen die dan nog harder willen rijden zich vanzelf wel plat, bovendien kunnen die er dan gewoon links langs. | |
moz | woensdag 2 november 2005 @ 13:03 |
quote:Man, vaak ben ik aan het inhalen en komt er iemand lekker achter me rijden. Dan ga ik wat harder rijden, tot 130. Dacht je dat ie dan meer afstand gaat nemen? Meestal zijn het de autos met xeon lichten, maar ook andere helmjosti's presteren het. | |
Metro2005 | woensdag 2 november 2005 @ 13:03 |
quote:Wel veel minder mensen dan wanneer iedereen 80 gaat rijden. Mystery1980 heeft gewoon gelijk. Met 80km/u houden mensen nou eenmaal minder afstand (dat is ook het hele idee erachter) zodat er eerder ongelukken gebeuren. En omdat ons wegen net zo ontzettend efficient is staat vervolgens heel nederland vast. | |
Gimmick | woensdag 2 november 2005 @ 13:21 |
quote:Met 80km/u houden mensen nou eenmaal minder afstand (dat is ook het hele idee erachter) zodat er eerder ongelukken gebeuren. Dat is natuurlijk flauwekul. De kritieke 'afstand' blijft 2 seconde. Dit is met 80 km een kleiner gat dan met 120 km. Maar je rijdt natuurlijk ook zachter, dus het duurt bij een ongeluk langer voordat je bij de voorligger op de achterbank zit. Dat heft elkaar op, en dan zit je weer op diezelfde 2 seconde. Maar ik hoef je niet te vertellen dat een ongeluk met 80 km per uur minder schade oplevert dan een ongeluk met 120 km per uur. De capaciteit blijft (theoretisch) dus ook gewoon gelijk. Per 2 seconde één auto per rijbaan. Dat is dus maximaal 1800 auto's per uur over een baan. Ongeacht de snelheid. | |
Frank-NL | woensdag 2 november 2005 @ 13:25 |
quote:Maar omdat er minder afstand tussen de auto's is, passen er (theoretisch) meer auto's op de weg. | |
Gimmick | woensdag 2 november 2005 @ 13:31 |
quote:jaáha, maar die auto's maken ook weer langer gebruik van het baanvak. Dus wat je wint met afstand (compacter), lever je weer in met langere reistijd. De crux zit hem in de constante snelheid. En een snelheid is makkelijker constant te houden op 80 km per uur dan met 120 km per uur. Zeker omdat vrachtauto's geen 120 mogen. En iedereen vindt zichzelf natuurlijk wel een fantastische chauffeur, maar je hebt natuurlijk ook nog met anderen te maken. Net als die fantastische chauffeurs met jouw fantastisch rijden te maken hebben. | |
Metro2005 | woensdag 2 november 2005 @ 13:33 |
quote:Ik weet niet óf jij wel eens op zo'n stuk 80 weg komt, maar daar houdt NIEMAND 2 seconden afstand, ze rijden echt vlak achter elkaar allemaal, eerder 0,5 - 1 seconde afstand. Waarom? Omdat er mensen zijn die 60 gaan rijden of 70 en dat zorgt weer voor irritaties en bumperklevers. Dat is nou eenmaal de praktijk, en daar helpen al die mooie theoriemodellen geen flikker tegen. | |
Basp1 | woensdag 2 november 2005 @ 13:39 |
quote:Ja helaas dan, door het stomme ikke ikke ikke en de rest kan stikken gedrag van velen klopt de theorie niet. Als iedereen eens gewoon wel normaal zou anticiperen met autorijden waren er 25% minder files. En ik wacht nog op antwoord waarom je bij een helpddeskfunctie niet zou kunnen thuiswerken? | |
Gimmick | woensdag 2 november 2005 @ 13:42 |
quote:Dat is allemaal niet belangrijk: je kunt in alles wat ik schrijf het getal 2 namelijk best vervangen door 1 of 0,5. De conclusie blijft hetzelfde: de capaciteit van de weg is afhankelijk van de afstand tussen twee auto's. Maar goed, jij zegt dus even dit: de mensen rijden met 80 km per uur op één seconde afstand en met 120 km per uur op 2 seconde afstand (gechargeerd, niet over de precieze nummertjes zeuren). Dan is de capaciteit in het eerste geval (één seconde afstand) 2x zo groot als in het geval van 120 km per uur (twee seconde afstand). Reken maar na: in één uur zitten 3600 secondes 80 km per uur op 1 seconde: 3600 / 1 = maximaal 3600 auto's per uur per baan 120 km per uur op 2 seconde : 3600 / 2 = maximaal 1800 auto's per uur per baan Het eerste geval gaat natuurlijk wel ten koste van de veiligheid. | |
Metro2005 | woensdag 2 november 2005 @ 14:01 |
quote:Omdat ik naast de helpdesk ook allerlei andere dingen doe waar ik hulpmiddelen van mijn werk voor nodig heb. (tis geen callcenter baan ofzo ![]() en ja ikke ikke gedrag is helaas erg vergevorderd in nederland. Maar als iedereen gewoon 80 rijdt (ipv 60 of 70 ) dan rijdt het tenminste eens een keertje door! | |
Metro2005 | woensdag 2 november 2005 @ 14:04 |
quote:Je vergeet 1 cruciaal ding in je berekening. Het gaat er niet om hoeveel auto's er op de weg kunnen maar hoe hard het doorstroomt. Uit 'studies' blijkt dat dit dus bij 80km/u is (optimale doorstroming) , alleen blijkt dit in de praktijk niet te realiseren door oa snelheidsverschillen (mensen die dus 60 rijden), botsingen doordat mensen zo dicht op elkaar gaan rijden etc etc. het werkt gewoon niet. Mensen rijden op een 120 weg toch ook niet allemaal 120. Het is behoorlijk naïef om dan te denken dat op een stuk 80 iedereen ineens wel 80 rijdt. Snelheidsverschillen onderlin zullen er altijd blijven, alleen verlaag je de snelheid dan verklein je de afstand en vergroot je het risico op botsingen --> lange files | |
Gimmick | woensdag 2 november 2005 @ 14:12 |
quote:Dat schreef ik net ook al: de constante snelheid is het belangrijkste. En het is makkelijker om met ze allen 80 km/h te rijden dan met zijn allen 120 km/h. Al is het maar om de doodeenvoudige redenen dat vrachtauto's geen 120 mogen. Je zult ook bij 80 km nog mensen hebben die van de norm afwijken (zowel naar boven of naar beneden). Deze zouden bekeurd moeten worden. Maar het aantal mensen dat afwijkt is veel lager dan bij 120 km/h. Je zult dus eerder een regelmatige doorstroming hebben. En nogmaals: bij een lagere snelheid verklein je wel de absolute afstand (aantal meters) maar niet de relatieve afstand (hoelang duurt het voordat ik bij mijn voorligger op de achterbank zit?). Het lijkt wel alsof je met 120 km per uur een groot gat slaat, maar dat gat heb je 1,5 zo snel overbrugd. Met z'n allen langzaam rijden is altijd veiliger dan met zijn allen snel rijden, dat lijkt me toch een weinig opzienbarende conclusie. | |
Metro2005 | woensdag 2 november 2005 @ 14:15 |
Oh voor de geinteresseerden. er staat momenteel file... OP DE STUKKEN WAAR JE 80 MAG! www.awnb.nl het is verdomme 2u en er staat file ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door Metro2005 op 02-11-2005 15:10:07 ] | |
Gimmick | woensdag 2 november 2005 @ 14:27 |
quote:So what? Dit bewijst toch niks? Je doet net alsof de file gister is uitgevonden en alsof elke file de oorzaak is van 80 km/h als maximum snelheid. Nederland blijft te veel auto's hebben, daar verandert deze maatregel niets aan. | |
Metro2005 | woensdag 2 november 2005 @ 14:30 |
quote:Dat er teveel auto's zijn ben ik met je eens, maar dat er moedwillig files gecreeerd worden nu (files zijn / worden langer en duren langer) vind ik een kwalijke zaak. | |
Gimmick | woensdag 2 november 2005 @ 14:38 |
Dat is gewoon paranoïde onzin, er worden nu geen moedwillige files gecreëerd, noch worden ze langer. Je kunt op basis van een file geen uitspraken doen, dat gaat helemaal nergens over. Om de doodeenvoudige reden dat je niet weet hoe de situatie zou zijn geweest al was de maximum snelheid 120 km/h. | |
hace_x | woensdag 2 november 2005 @ 14:38 |
quote:Niks te weinig auto's. Gewoon te weinig wegen! | |
Gimmick | woensdag 2 november 2005 @ 14:41 |
quote:Zoveel mogelijk wonen waar je werk is. Ik hoop / zorg er voor dat ik op maximaal 30 minuten fietsen woon. Nederland is een klote land om je te verplaatsen en dat gaat echt niet opgelost worden. | |
Jed1Gam | woensdag 2 november 2005 @ 14:42 |
Tijdens spitsuur zit bijna iedereen ook alleen in zijn auto, terwijl er meestal toch wel 4 mensen in een auto passen. Jammer dat het carpoolen niet echt van de grond is gekomen, maar ik denk dat er op dat vlak nog veel te halen valt. | |
Basp1 | woensdag 2 november 2005 @ 14:45 |
quote:Dan zal de overheid wel wat moeten doen aan het structurele woningtekort van 200.000 woningen, waardoor je eerst 5 jaar op een wachtlijst moet staan voordat je in aanmerking komt voor een huurhuisje. | |
mystery1980 | woensdag 2 november 2005 @ 14:45 |
niet alleen om 2 uur stond er file verdorie om 11 en 12 uur ook!!! Precies op en voor het 80 km gebied. En ja ik moet daar noodgedwongen vandaag 4 keer langs!!! Helaas is er geen baan te vinden die meer in de buurt is en geen huis te vinden die dichter bij mijn werk ligt. Bovendien is het voor vele mensen moeilijk te realiseren dichtbij het werk te wonen, omdat veel bedrijven geen vaste contracten meer geven en huizen kopen moeilijker wordt, bovendien zou je elk half jaar moeten verkassen als je contract weer eens niet verlengd word. (o,ja linkje is verkeerd metro2005) | |
amr_diab | woensdag 2 november 2005 @ 15:52 |
80 km is de as van het kwaad, en zal nog meer invloed op Nederland hebben dan het moslimfundamentalisme en -extremisme. Mijn woorden. | |
Vassili_Z | woensdag 2 november 2005 @ 15:58 |
Jullie macho-gedrag verblindt jullie voor de voordelen van 80 km/ph als max.snelheid. Weet je wel dat je fors minder benzine verbruikt als je 80 rijdt? 120 - 1/3 deel = het voordeligste om op te rijden. Staat in ieder theorieboek. | |
Litpho | woensdag 2 november 2005 @ 16:01 |
quote:En vrijwel ieder theorieboek laat vervolgens de 1.5 keer zoveel reistijd buiten beschouwing ![]() | |
Gimmick | woensdag 2 november 2005 @ 16:24 |
De oplossing is vrij eenvoudig: alle auto's uitrusten met een begrenzer. Niet harder dan 83 km/h, niet zachter dan 77 km/h (noodsituaties uitgezonderd). Sensoren die de afstand controleren tussen jouw en je voor en achterligger. Mocht het vekeer het toelaten (buiten de spits) kan de begrenzer uitgezet worden. Dit is technisch best mogelijk maar zal nooit geaccepteerd worden. We associëren autorijden nu eenmaal met vrijheid. Die vrijheid mag heel veel tijd, geld en levens kosten. | |
StefanP | donderdag 3 november 2005 @ 01:34 |
Kom op zeg, hahaha. De overheid blijft maar uit mijn auto. Groenlinks -in Groningen geloof ik- had ook zo'n idee, om elke auto met een systeem uit te rusten dat ingrijpt als er te hard gereden wordt. Volstrekt belachelijk. | |
TheVotary | donderdag 3 november 2005 @ 01:54 |
De milieumaffia krijgt toch zijn zin... ![]() | |
Braamhaar | donderdag 3 november 2005 @ 02:38 |
Onthaasten is goed voor allen! ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 3 november 2005 @ 08:28 |
quote:Wat is dit voor onzinnige redenering. Als je langzamer gaat rijden, verklein je idd de tussenafstand. Maar die moet natuurlijk wel genoeg blijven om te kunnen reageren. Anders doe je het toch zelf fout. Bovendien zijn de snelheidsverschillen kleiner, dus heb je daarom weer minder redenen om te remmen. En volgens jou redenatie heb je dus bij 50 nog meer kans op botsingen? Of andersom: bij 200 minder, dus we moeten maar 200 gaan rijden op de snelweg? | |
Metro2005 | donderdag 3 november 2005 @ 08:47 |
quote:Klopt Waar gebeuren de meeste ongelukken denk je? In de bebouwde kom, inderdaad. Goed gezien, en hoe hard mag je daar? Goh, 50! De snelheidsverschillen tussen 2 auto's die 80 rijden en 2 auto's die 120 rijden zijn exact even groot, namelijk niks. En gebeuren er in Duitsland zo veel méér ongelukken dan in nederland? (waar ze toch wel een flink stuk harder rijden dan hier) Nee dus. En zoals ik al eerder opmerkte, de afstand bij 80km zones wordt gewoon kleiner, je kan wel uitgaan van gelijke afstand (in tijd) maar dat blijkt in de praktijk gewoon totaal niet het geval te zijn, mensen gaan veel en veel dichter op elkaar rijden en zo vergroot je dus de kans op ongevallen. Overigens: 283km file momenteel, op de anwb site kun je zien waar (hint: let op waar de trajectcontroles en de 80km stukken zijn, daar staan ze namelijk) | |
SunChaser | donderdag 3 november 2005 @ 08:55 |
quote:Maar daar heb je honderden kilometers aan rechte driebaanswegen, hier zit je elke 20 minuten wel op een tweebaansring, elke stad heeft een ring tegenwoordig waar t dichtslipt. | |
Basp1 | donderdag 3 november 2005 @ 10:02 |
Verder alsje in duitsland in het ruhrgebeid tijdens de spits rondrijdt wordt je net zo gek van files als in nederland. Ook rond de grote steden in duitsland tijdens de spits zijn er ook files. En als we naar de grootste autonatie ter wereld kijken, amerika dus met zijn 10 baan wegen ook daar zijn er files. http://www.traffic.com/Lo(...)Traffic-Reports.html en dan eens voor de gein rond 17.00 uur onze tijd daar kijken, dan is het daar spitsuur. | |
#ANONIEM | donderdag 3 november 2005 @ 10:03 |
quote:En als je harder zou mogen rijden in de bebouwde kom, zouden er dan minder ongelukken gebeuren? | |
Kiegie | donderdag 3 november 2005 @ 10:48 |
quote:Ja, slimmerd, uiteraard. Tijd speelt bij verbruik geen rol: het wordt in liters per kilometer uitgedrukt (of in kilometers per liter). ![]() | |
Litpho | donderdag 3 november 2005 @ 10:50 |
quote:Bij verbruik niet, bij het argument wat gebruikt wordt (luchtvervuiling) toch echt wel. | |
Gimmick | donderdag 3 november 2005 @ 14:06 |
quote:Jij bent echt briljant. Ik zeg: we verhogen de snelheid in de bebouwde kom tot hetzelfde niveau als de Duitse snelweg. Dat is het nog slecht een kwestie van tijd dat er even weinig ongelukken gebeuren als op de Duitse snelweg. | |
Gimmick | donderdag 3 november 2005 @ 14:11 |
quote:Natuurlijk is het volstrekt belachelijk. En het is deze houding de elke jaar tientallen verkeersdoden oplevert. 'Maximum snelheid? Dat maak ik godverdomme zelf wel uit! Ik rij verdomme beter als ik 140 ga met een pilsje op. ' Mag de overheid wel in je lichaam komen (om dezelfde beeldspraak aan te houden). Hiermee bedoel ik alcohol en drugcontroles? Maar goed, dat staat los van de fileproblematiek. | |
moz | donderdag 3 november 2005 @ 16:25 |
quote: ![]() | |
Vitalogy | vrijdag 4 november 2005 @ 10:19 |
De snelheidslimiet was toch 80? Gisteren Arnhem - Scheveningen: gemiddelde snelheid zo'n 50 km/u. ![]() ![]() | |
H.Flick | vrijdag 4 november 2005 @ 12:32 |
Het is mij ook opgevallen dat de afgelopen dagen (sinds de invoering van die 80km stukken) er veel meer problemen zijn met invoegen en uitvoegen. Omdat iedereen 80 op de rechterbaan rijdt en alleen panisch op zijn eigen snelheidsmeter kijkt om maar niet boven die 80 uit te komen maakt men geen ruimte meer door even een baantje naar links op te schuiven. Bovendien rijden alle auto's opeens enorm dicht op elkaar waardoor het invoegen ook lastiger wordt. Dit lijkt me ook allemaal niet bevorderlijk voor de doorstroom. | |
QyRoZ | zaterdag 5 november 2005 @ 12:03 |
Er zijn te veel op/afritten en knooppunten, als ik hier alleen al kijk naar het stukje A28 bij Amersfoort, 4 opritten in iets van 8 km. Ja, raar dat het daar altijd vast staat. | |
armmoetzaaier | zaterdag 5 november 2005 @ 15:36 |
ja je moet 1 oprit maken dan staat het al vast voor je de snelweg op gaat. en misschien al voor je deur. maar ja files worden meestal wel veroorzaakt bij een knooppunt of op/afrit | |
QyRoZ | zaterdag 5 november 2005 @ 16:00 |
Snelwegen worden hier teveel gebruikt voor korte afstandverkeer (<50 km), dat is dodelijk voor zo'n concept. | |
armmoetzaaier | zaterdag 5 november 2005 @ 16:22 |
tja het is te druk eignelijk moeten ze een goed merto netwerk aan leggen in heel de randstad net als in japan. dan nemen minder mensen de auto. | |
QyRoZ | zaterdag 5 november 2005 @ 16:23 |
quote:Daarvoor zijn er teveel VINEX-achtige wijken, dat krijg je nooit rendabel, in Japan zijn de steden veel intensiever bebouwd, hier is het allemaal net niets. | |
Repeat | zaterdag 5 november 2005 @ 16:54 |
Ze moeten gewoon 2 wegen naast elkaar leggen, 1 weg zonder op en afritten, en de op en afritten aan de weg daarnaast vastmaken. Met een muurtje ertussen. En dan af en toe een stuk waar je van de ene weg naar de andere kunt. Zoals ze het ook op onwijs drukke stukken in de VS doen, je hebt dan 1 weg zonder op en afritten die altijd wel doorrijdt en een weg daarnaast met alle op en afritten. Kost alleen wel wat ruimte maarja ![]() | |
armmoetzaaier | zaterdag 5 november 2005 @ 17:03 |
is op zich wel een aardig idee. zo iets heb je in rotterdam ook bij de brienenoord van af ketelplein tot ridderkerk. ik rijd daar niet echt vaak weet ook niet of het werkt daar. tja maar je in de toekomst gaan we denk toch naar ene electrice systeem waar en allemaal exact eht zelfde rijden eneven ruimte tussen komt en programmeer je thuis waar je heen wil en voor de rest hoef je niets te doen . mogen ze van mij al mee beginnen. kan je teminsten bellen en krant lezen in de auto wat iedereen toch wilt of doet | |
ikbeneenkiwi | zaterdag 5 november 2005 @ 17:07 |
![]() ![]() | |
hace_x | zaterdag 5 november 2005 @ 17:25 |
quote:Je moet ook niet naar links opschuiven als je een oprit ziet naderen: je moet gewoon ritsruimte geven! | |
hace_x | zaterdag 5 november 2005 @ 17:27 |
quote:Helaas is dat de enige manier om nieuwe snelwegen aan te leggen. Elke gemeente waar die snelweg doorheen gaat, eist een op- en afrit... en als die niet in de plannen voor komen, verlenen ze geen toestemming en bouwen ze er snel iets zodat er geen snelweg kan komen. | |
ikbeneenkiwi | zaterdag 5 november 2005 @ 17:36 |
quote: ![]() | |
assepoes | dinsdag 31 januari 2006 @ 13:43 |
Uiteindelijk is er maar weer gebleken dat het invoeren vd 80 km zones over het algemeen meer files opleveren. Toch wil de minister deze zones aanhouden. Snik. | |
Virus.NL | dinsdag 31 januari 2006 @ 13:46 |
TIjd voor een man als minister van verkeer en waterstaat. | |
assepoes | dinsdag 31 januari 2006 @ 13:54 |
Yeah right. Misschien helpt het. Maar het is met de vrouwen vd laaste tijd er iig ook niet beter op geworden. | |
Scheepschroef | dinsdag 31 januari 2006 @ 16:32 |
quote:Dat roep ik ook al jaren ![]() | |
Scheepschroef | dinsdag 31 januari 2006 @ 16:33 |
quote:Mja, en NL is opzich gewoon te fijnmazig. Je zou dit trouwens evt. wel op kunnen lossen door een snelweg in een snelweg te bouwen. Dus als je 4 baans hebt 2 banen met heel weinig afslagen en een met veel. Ook het dubbeldeks concept is zo erg goed toepasbaar. | |
RuL0R | dinsdag 31 januari 2006 @ 17:47 |
quote:Er zouden nog meer 80km/h "snel"wegen komen en in de rest van Nederland zou het worden teruggebracht naar 100km/h. ![]() | |
Vassili_Z | dinsdag 31 januari 2006 @ 18:01 |
quote:Uiteindelijk is er maar weer gebleken dat op de lange termijn de files fors minder worden. En ja, daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan. | |
Litpho | dinsdag 31 januari 2006 @ 18:06 |
quote:Waarbij wederom de A13 bij Overschie als feitelijk voorbeeld aangehaald kan worden dat ook dat onderzoek zijn tegenhangers heeft in de echte wereld. Of is vijf jaar niet "lange termijn" genoeg? | |
MREn | dinsdag 31 januari 2006 @ 18:24 |
Een snelweg heeft gewoon zijn maximale capaciteit bij een snelheid van 60 km/uur, en als iedereen zich eens aan die matrixborden zou houden en niet steeds met optrekken/remmen alle gaten dichtrijdt, zouden er veel minder file's ontstaan. De capaciteit (PAE/uur) van een weg kun je modelleren als scheve parabool: bij snelheid 0 is je capaciteit 0, maar je volgafstand ook nagenoeg 0. Bij hogere snelheden wordt je volgafstand ook groter natuurlijk omdat je remweg kwadratisch toeneemt met je snelheid. Met hoge snelheid en grote volgafstand, krijg je ook een lage capaciteit van je weg. Het optimum ligt op 60 km/uur. | |
Virus.NL | dinsdag 31 januari 2006 @ 18:26 |
Omdat de matrixborden 80 km/u aangeven bij trajectcontrole-Overschie, rijdt elke auto 60 a 70 km/u, maar nog staan er elke dag files... | |
Litpho | dinsdag 31 januari 2006 @ 18:29 |
quote:Een prachtige analyse die volkomen buiten beschouwing laat dat mensen meer doen op een snelweg dan alleen maar rechtdoor rijden met vaste snelheid. Juist de op- en afritten zijn knelpunten en die worden aantoonbaar grotere knelpunten naarmate de toegestane snelheid afneemt (en er op elke fractie van snelheidsovertreding dmv. flitspalen ipv. trajectcontrole wordt gecontroleerd). | |
adnansupernew | dinsdag 31 januari 2006 @ 18:31 |
De oplossing is: op snelwegen 120...op knooppunten minimaal 130 maximaal 150. Ik bedoel dan vergroot je je capaciteit op die stukjes bottleneck die altijd voor files zorgen. Dus voor de coen snelheid minimaal 130 en als je uit de coen bent en het weer 3 banen wordt terug naar 120 max. | |
Virus.NL | dinsdag 31 januari 2006 @ 18:32 |
quote:Gaat niet werken met vrachtverkeer dat 80-90 km/u rijdt. En sommige auto's hebben ook wat meer tijd nodig om aan de 120 km/u te komen. | |
MREn | dinsdag 31 januari 2006 @ 18:34 |
quote:Dat werkt niet natuurlijk, als je met 150 over een knooppunt raast (wat al onmogelijk is met in/uitvoegend verkeer), rij je na enige tijd gewoon achterop de 120 rijders... | |
MREn | dinsdag 31 januari 2006 @ 18:37 |
quote:Als het aantoonbaar is, laat dat dan maar eens zien. Linkje, naam van boek? Het is namelijk eenvoudiger om met zn allen met 80 iemand er tussen te laten en om snelheid te maken (tot 80) op invoegstroken, dan met 120. | |
Litpho | dinsdag 31 januari 2006 @ 18:39 |
quote:Praktijkvoorbeelden te over. | |
MREn | dinsdag 31 januari 2006 @ 18:43 |
quote:Gelul natuurlijk, het gaat hier vooral om drukte. Als het druk is, en iedereen rijdt 140 duw je je auto er minder vlot tussen dan als iedereen 80 rijdt. | |
Litpho | dinsdag 31 januari 2006 @ 18:47 |
quote:Ik snap dat je graag zou zien dat je theoretische model toepasbaar zou zijn op de realiteit, maar als die twee niet overeenkomen is het onrealistisch om te verwachten dat de realiteit zich wel aanpast ![]() | |
adnansupernew | dinsdag 31 januari 2006 @ 18:49 |
quote:Goed lezen is ook een vak natuurlijk... je moet die snelheid aanhouden totdat je van een 2 baans snelweg overgaat in een 2 baans snelweg (zie de coen). | |
SCH | dinsdag 31 januari 2006 @ 18:49 |
Wat is dat toch dat mensen altijd zo snel mogelijk willen rijden? Hebben die geen radio in de auto ofzo? ![]() | |
adnansupernew | dinsdag 31 januari 2006 @ 18:50 |
quote:] Ok dus aanpassing oplossing: 5 km voorde knooppunt moeten auto's al minimaal 110 rijden. Vrachtauto's volledig rechts. | |
MREn | dinsdag 31 januari 2006 @ 18:53 |
quote:En waarom zou dan op veel plekken de max. snelheid bij knooppunten verlaagd worden naar 100 ipv 120? Omdat jij gelijk hebt, en bij RWS en de verkeerskundige studies binnen heel Nederland natuurlijk allemaal idioten werken die heilig in hun modellen geloven en deze gewoon uit een hun duim zuigen onder ook maar enige fitting met de werkelijkheid? | |
Litpho | dinsdag 31 januari 2006 @ 18:55 |
quote:Nee, omdat de opdracht voor die studies gegeven is door een opdrachtgever met een van tevoren gewenste eindconclusie. | |
MREn | dinsdag 31 januari 2006 @ 18:57 |
quote:Dat geldt misschien voor sommige advies buro's, maar niet voor fundamenteel onderzoek. | |
SCH | dinsdag 31 januari 2006 @ 18:58 |
quote:Dat wordt altijd door mensen gezegd voor wie die eindconclusie niet zo goed uitkomt. ![]() | |
QyRoZ | dinsdag 31 januari 2006 @ 18:58 |
Nederland kent geen snelwegen, alleen kleine stukjes meerbaansweg die de knooppunten met elkaar verbinden. | |
Litpho | dinsdag 31 januari 2006 @ 18:59 |
quote:Hehe ![]() ![]() | |
MissMSX | dinsdag 31 januari 2006 @ 19:11 |
quote:Goh, hoorde ik laatst niet iemand zeggen dat er minder files zijn als auto's 80 rijden, omdat ze dichter op elkaar rijden en er dus meer auto's per vierkante meter snelweg passen? In de praktijk betekent dit dat (net zoals bij 'normale' files) er minder ruimte is om invoegende auto's tussen te laten. Deze praktijk wijst nl. uit dat mensen invoegende auto's vaak niet voor willen laten, omdat ze dan kennelijk het gevoel hebben dat hun plekje wordt ingepikt. Als je lange stukken snelweg rijdt merk je in de praktijk echt dat de opstoppingen bij de invoegstroken ontstaan. Snelheid heeft er geen donder mee te maken. Mensen moeten gewoon eens leren dat als je afstand houdt van je voorganger en je invoegers voor laat de boel veel beter doorstroomt dan dat je strak op de bumper van je voorganger gaat hangen. | |
MissMSX | dinsdag 31 januari 2006 @ 19:14 |
quote:Wel eens over na gedacht dat zulke instanties constant hun bestaansrecht moeten bewijzen? | |
MREn | dinsdag 31 januari 2006 @ 19:17 |
quote:ja, en de pvda heeft fortuyn vermoord, de communisten zijn de schuld van alle kwaad in de wereld, en op het pentagon is nooit een vliegtuig terecht gekomen. Leuk he, geloven in complottheoriën? | |
MissMSX | dinsdag 31 januari 2006 @ 19:20 |
quote:Ja, en de overheid is er om jou diensten te bewijzen. Leuk he, naief zijn? Zinloze discussies allemaal. We slikken de handel wel gewoon als makke schapen. Wel zo makkelijk ![]() En ga je nog op mijn inhoudelijke post reageren? Of was deze makkelijker? | |
RuL0R | dinsdag 31 januari 2006 @ 19:38 |
quote:Heel fijn, je houdt er alleen geen rekening dat iedereen bij 120 net zo dicht op elkaars bumper hangt als bij 60. (Vaak wel in ieder geval) Elkaar net (niet) aanraken is het beste, als je al tegen elkaar aan zit kan je nl. geen grote klappen meer krijgen en kan je dus fijn allemaal 180 rijden. Maar dat gaan we in ieder geval niet zien tot alle auto's compleet zelfstandig kunnen rijden. | |
ikbeneenkiwi | dinsdag 31 januari 2006 @ 19:42 |
quote:hey dat klopt toch ![]() ![]() | |
RuL0R | dinsdag 31 januari 2006 @ 19:44 |
quote:Op- en afritten 2x zo lang maken zodat iedereen meer tijd heeft om z'n auto er tussen te "duwen" en snelheid te maken? Het idee wat hierboven ergens staat vind ik eigenlijk nog niet zo gek: 1 weg die constant rechtdoor gaat (met bv. 130 aangezien de EU dat graag als standaard wil zien) en 1 ernaast waar de op en afritten aan vast zitten en dan zo hier en daar stukken waar je van weg kan verwisselen. Voordeel is dan ook dat mensen die alleen van de ene naar de andere afrit gaan niet het "doorgaand" verkeer hinderen. | |
MissMSX | dinsdag 31 januari 2006 @ 19:49 |
quote:Ik heb nog nooit problemen gehad met snelheid maken op een oprit tenzij er een slome duikelaar voor me zat. Gewoon gas geven, snelheid aanpassen aan de andere baan en auto ertussen. Een kind kan de was doen ![]() | |
Virus.NL | dinsdag 31 januari 2006 @ 20:19 |
quote:De opritten zijn in de meeste gevallen zeker wel lang genoeg, maar mensen durven geen vol gas te geven. En proberen zsm in te voegen terwijl iedereen geleerd heeft om pas op 3 kwart in te voegen. Zelfs als er borden staan met 'invoegstrook volledig benutten' zijn er nog mensen die over de dubbele streep veel te vroeg invoegen. | |
Metro2005 | woensdag 1 februari 2006 @ 09:02 |
Mijn god zeg, ik moest gisteren toevallig in de buurt van Utrecht zijn. WAT HEBBEN ZE DAAR IN GODSNAAM GEDAAN ![]() Daar hebben ze van een 8 (!) baans weg 100km per uur gemaakt ![]() En uiteraard trajectcontrole. En je raadt het al : EEN PLEURISBENDE op de weg die normaal gewoon goed doorrijdt. (was 120) En ook het stuk ervoor, ik kwam vanaf richting Gouda, reed perfect door. ZODRA je bij die trajectcontrole en het 100 stuk kwam klitte het helemaal samen, het was echt een mierenhoop geworden. Verschrikkelijk ![]() | |
Mr.J | woensdag 1 februari 2006 @ 09:10 |
Maar 't is wel beter voor het mileu, die mierenhoop. ![]() | |
Kadesh | woensdag 1 februari 2006 @ 09:39 |
Ach ik heb me er wel een beetje bij neer gelegt, lekker met 60 op de cruisecontrol over de linkerbaan, mooi wat vrachtwagens frustreren. (en ondertussen een DVDtje kijken) Of met die snelheid wat van baan blijven verwisselen en ondertussen nog bij remmen, je zit meteen resultaat in de vorm van remmende mede weggebruikers. De file's zijn lekker toegenomen. ![]() | |
Metro2005 | woensdag 1 februari 2006 @ 09:40 |
quote: ![]() | |
Scheepschroef | woensdag 1 februari 2006 @ 10:46 |
quote:Jemig, wat een gescheld. Mijn ervaring met trajectcontrole is juist dat het verkeer veel regelmatiger rijdt en geen snelheidsverschillen meer vertoont. Da's ongeveer de heilige graal van een VWS-er aangezien dan de capaciteit van een weg veel groter wordt. Mja, denk eerlijk gezegd niet dat zoveel mensen hier op FoK! ook maar enig besef hebben van hoe verkeer zich gedraagt. Ik zou zeggen, als je op een universiteit of hogeschool zit, volg eens een bijvak verkeer en er gaat een wereld voor je open! | |
Mr.J | woensdag 1 februari 2006 @ 10:48 |
quote:Erg schitterend die theorie, maar volgens mij wijst de praktijk nu toch echter anders uit. ![]() | |
Metro2005 | woensdag 1 februari 2006 @ 11:07 |
quote:Mijn ervaring is dat op alle plaatsen waar trajactcontrole plaatsvind het een chaos is op de weg. Je hoeft echt geen universitaire opleiding te hebben gevolgd om te snappen dat snelheidsverlagingen alleen in theorie werken. | |
Scheepschroef | woensdag 1 februari 2006 @ 11:50 |
En, sta jij daar de hele dag langs de weg het verkeer in de gaten te houden? Of is het slechts een momentopname waar je het nu over hebt. Wat is echter beter, eerst 120 kunnen rijden en dan in een file knallen, of de hele tijd met 80 door kunnen rijden? Het is op dit moment ook nog veel te vroeg om te zeggen of dit werkt, daar heb je eigenlijk meer dan een jaar voor nodig. Als het dan niet werkt is het te overwegen om het terug te draaien. Persoonlijk vind ik het ook bagger om 80 te moeten rijden maar als ik daardoor niet in de file sta so be it... (bovendien zijn flitspalen zo goed zichtbaar, laatst nog in 1 uur en 20 min van A'dam naar Enschede gereden ![]() Trouwens hoezo zouden theorieen in de de praktijk niet kloppen? Die theorieen zijn ontwikkeld uit de praktijk, puur logisch gezien zou de capaciteit n.l. hoger moeten worden bij een hogere snelheid maar dat is zeker niet het geval. | |
Metro2005 | woensdag 1 februari 2006 @ 11:56 |
quote:De theorieen houden te weinig rekening met de menselijke gedragingen in het verkeer. En ja ik zit vrij vaak op de weg en ook op veel verschillende tijdstippen van de dag. En ik vind het leuk om het gedrag van een groep mensen te bestuderen, zo ook op de weg. Overdag zie je al aan dat de rijstijl heel anders is dan in de spitsmomenten bijvoorbeeld, en ik zie ook het effect van trajectcontroles op mensen (of dat nou bij 120, 100 of 80 gebeurd maakt daarbij niet uit), mensen durven massaal niet meer even het gas in te trappen om in te halen, mensen gaan remmen, mensen gaan dicht op elkaar rijden. In en uitvoegen gaat moeizaam, ritsvakken zijn waardeloos geworden door de korte afstand op elkaar en knooppunten slibben totaal dicht. En als je dan ook nog eens een snelweg hebt die ingericht is als 120 wat daarna 100 wordt, of een 100 weg wat naderhand 80 wordt dan kan je op je vingers natellen dat dat enorm onnatuurlijk aanvoelt en dat mensen harder willen. (dichter op elkaar! maar niemand die harder durft) | |
Pietverdriet | woensdag 1 februari 2006 @ 12:00 |
quote:Jij baseerd je betoog op een aanname, dat je met 80 door kan rijden. Dit klopt dus niet, uit recent onderzoek blijkt 80 zone´s juist meer file´s te veroorzaken. | |
assepoes | woensdag 1 februari 2006 @ 12:06 |
quote:Dat zei ik ook al. ![]() | |
Pietverdriet | woensdag 1 februari 2006 @ 12:09 |
quote:Kan niet vaak genoeg er worden ingeramt, net als dat file´s slecht zijn voor het milieu en dat er daarom meer wegen moeten komen. | |
Scheepschroef | woensdag 1 februari 2006 @ 12:32 |
Recent onderzoek, ja kan het nog wel even doorgaan. De maatregel is nu ingevoerd dus zou het wel erg halfslachtig zijn om hem na zeer korte tijd weer ongedaan te maken. Kan je me trouwens de bron van dat onderzoek dan even geven? | |
Metro2005 | woensdag 1 februari 2006 @ 12:33 |
quote:Zie A13 Bron: Verkeersinformatiedienst ![]() | |
Litpho | woensdag 1 februari 2006 @ 12:40 |
quote:Laten we vooral even niet vergeten dat de maatregel een test is en dat als blijkt dat het niet werkt het na afloop van de test juist daadkrachtig is om het weer ongedaan te maken, niet halfslachtig. | |
dazzle123 | woensdag 1 februari 2006 @ 15:41 |
quote:In theorie ja. Uitgaande van het feit dat mensen 2 sekonden afstand houden. En dat doen ze dus niet in de praktijk. Daarnaast is het probleem niet de snelheid opzich maar de trajectcontrole. Het wordt een grote puinhoop omdat mensen niet meer kunnen versnellen. Daarnaast rijdt iedereen zo dicht op elkaar dat je kilometers van te voren al moet gaan voorsorteren om uit te voegen. Het wordt een grote bende. | |
Scheepschroef | woensdag 1 februari 2006 @ 16:11 |
Trajectcontrole is voor VWS (en opzich niet eens voor de KLPD want iedereen houdt zich aan de snelheid) juist geweldig..., geen snelheidsverschillen meer, minder manouvres en daardoor een hogere capaciteit van de weg, etc... Dat iedereen bij een traject van 120 met 140 (en ikzelf vrees ik met 160 ![]() | |
theredplanet | zaterdag 4 februari 2006 @ 13:36 |
quote:het is een grote bende.. die 80 km trajectcontrole zones zijn levensgevaarlijk.. niemand durft even te versnellen, op zijn vijf hebben mensen geen vermogen om maneuvres uit te voeren, mensen rijden allemaal dicht achter elkaar.. elke keer als ik er zonder brokken langs ben dank Ik God... elke dag zie ik daar auto ongelukken. |