abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31561870
Ik roep het al sinds de invoering van de Tweede Fase maar het begint zich nu ook duidelijk af te tekenen in de realiteit, de Tweede Fase heeft de kwaliteit van het middelbaar onderwijs doen dalen. Ook het uiteindelijk doel van de Tweede Fase, namelijk het vergemakkelijken van de overstap van het middelbaar onderwijs naar het hoger onderwijs, blijkt niet behaald te zijn. Tijd voor een zeer grondige evaluatie, blijkens het volgende artikel uit de Volkskrant:
quote:
Student niet wijzer van studiehuis

AMSTERDAM - De invoering van de tweede fase op havo en vwo, bekend onder de naam studiehuis, heeft de aansluiting met het hoger onderwijs in een aantal opzichten ernstig verslechterd. Uit een evaluatie van de tweede fase die minister Van der Hoeven van Onderwijs naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, blijkt dat eerstejaarsstudenten tegenwoordig minder weten van hun vakken dan hun voorgangers van voor het studiehuis.

De problemen doen zich vooral voor in de natuurwetenschappelijke, technische en economische studierichtingen. Van de studieleiders van hbo-sectoren economie zegt 70 procent dat de vakinhoudelijke kennis achteruit is gegaan. Van de collega's in technische studierichtingen zelfs 78 procent.

Op de universiteiten klaagt 67 procent van de studieleiders van de economische studies dat de eerstejaars tegenwoordig minder weten en kunnen. Van de collega's bij de natuurwetenschappen ziet 63 procent een achteruitgang. Opleiders in het hbo en het wo zijn van mening dat op de algemene vaardigheden na vroeger alles een beetje beter was en op het vakinhoudelijke gebied zelfs veel beter, zo stelt het Tweede Fase Adviespunt dat het evaluatierapport opstelde.

De tweede fase werd in 1998 op een aantal scholen en een jaar later overal ingevoerd. Kern ervan was dat scholen meer ruimte kregen om studieprogramma en aanpak zelf te bepalen; dat leerlingen de keuze kregen uit vier samenhangende profielen, en dat de scholieren zelfstandiger zouden gaan werken. Ze zouden moeten leren leren, zoals de leuze destijds luidde. In dat kader moeten bijvoorbeeld veel meer werkstukken worden gemaakt.
Meteen na de invoering van de Tweede Fase was het al merkbaar bij de technische en economische vakken (wat betreft de andere vakken heb ik geen ervaring), het curriculum was op sommige punten behoorlijk ingekrompen. Men voorspelde echter dat dit niet tot problemen zou leiden, een Tweede Fase leerling zou immers een stuk beter zijn in leren dan zijn voorganger.

Gelukkig blijkt nu dat je een vak alleen leert en kunt beheersen als je er gewoon hard voor werkt en je inzet om het vak onder de knie te krijgen. Geneuzel met planwijzers is leuk voor de vorm maar niet meer dan dat. De beproefde methode van een goede klassikale uitleg, opgaven maken en proefwerk, blijkt nog gewoon het best te werken. Ook de methode van het inkrimpen van het curriculum om zo meer beta leerlingen te trekken blijkt dus maar een tijdelijke oplossing. Wat je niet leert op het middelbaar onderwijs krijg je in het hoger onderwijs weer op je bordje.

Zelf kan ik dat onderschrijven met een voorbeeld. Ik begon na mijn VWO met de studie Civiele Techniek, ik was geen ster in wiskunde maar een 7 had ik toch wel. Ik dacht dus redelijk goed voorbereid te zijn wat betreft wiskunde, maar dat bleek vies tegen te vallen. Uiteindelijk heeft men vanuit de studie zelfs wiskunde bijlessen georganiseerd omdat de mensen die van de Tweede Fase afkwamen gewoon echt een gat in hun wiskunde kennis hadden. Schandalig dat het zo moet.
quote:
De veranderingen hebben ook enkele positieve effecten gehad. Algemene kennis en vaardigheden zijn volgens de meeste studieleiders op hogescholen en universiteiten nu beter dan voorheen. Bovendien voelen studenten die het studiehuis hebben doorlopen, zich beter op hun studie voorbereid dan hun voorgangers. Zij zijn meer tevreden over de aansluiting van de middelbare school op het hoger onderwijs.
Vreemd, immers eerder in het bericht bleek dat er sprake was van een lager kennisniveau bij de mensen die vanaf het middelbaar onderwijs kwamen. Mijn vermoeden is dus dat het hoger onderwijs, zich is gaan aanpassen op het kennistekort bij hun eerste jaars studenten. Kortom ook op het hoger onderwijs dreigt het niveau nu lager te worden. Een gevaarlijke ontwikkeling als je bedenkt dat Nederland een kenniseconomie moet worden om te kunnen overleven in de toekomst.
quote:
Het is voor het eerst dat een uitvoerige studie is gedaan naar de prestaties van de tweede fase. De onderzoekers constateren dat de scholieren steeds sneller de middelbare school doorlopen. Die trend bestond er al voor de invoering, maar zet door.

Het percentage scholieren dat zakte voor het eindexamen is tussen 1998 en 2004 bijna gehalveerd, terwijl in diezelfde periode het aantal zittenblijvers ook nog eens daalde, met ruwweg een derde. Het percentage zittenblijvers is uiteindelijk in 2003 op alle fronten nog nooit zo laag geweest. De onderzoekers concluderen dat het interne rendement van havo en vwo is gestegen.
Goh, je zou bijna denken dat de onderzoekers zelf ook de Tweede Fase methode gevolgd hebben. Ik kan namelijk een heel andere reden aanwijzen voor het zogenaamde verhoogd interne rendement. Het onderwijs is niet beter geworden, nee het onderwijs is makkelijker geworden en het is dus heel logisch dat er veel minder mensen blijven zitten dan voorheen.

Hoe lang blijven we ons nog op deze manier foppen? Schaf die Tweede Fase nou toch eens af!!!!
  woensdag 19 oktober 2005 @ 17:29:43 #2
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_31562228
Ik denk dat je dat beter voorbereid meer moet zien als dat studenten minder moeite hebben met de overstap qua lesgeven. Op de universiteit krijg je toch stuk meer vrijheid en moet je zelf veel meer inplannen. Dat zal waarschijnlijk nu beter afgaan dan vroeger.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_31562371
Vrijheid? Dat heb je nog steeds niet in de Tweede Fase. Ze proberen het te geven door studieplanners, maar je wordt alsnog streng gecontroleerd op je huiswerk. Ook al, hebben de meeste leraren het opgegeven omdat er geen beginnen aan is.
pi_31562372
ik was er dolblij mee...had nooit verwacht hoe "simpel" het examen zou zijn. ook nog eens flink gematst (er waren mensen bij die met 3 5jes gewoon hun diploma kregen..en dan hebben we het over een gymnasium)

maar achteraf gezien was het idd te makkelijk.
Gemiddeld reactieniveau op de FP:
[quote]Ben benieuwd wanneer Bin Laden zelf met een boek komt![/quote]
Buzzz: Wat, gebundelde grot tekeningen??? >:)
  woensdag 19 oktober 2005 @ 17:40:35 #5
12395 mistraldk
Sailing's the game!!!
pi_31562383
ik ben het er ook helemaal mee eens dat het onderwijs gewoon makkelijker is geworden!
Die verslagen schrijven...echt wát een onzin! je leert alleen maar hoe je ipv kort en bondig een punt formuleren juist een zo groot en uitgebreid mogelijk kutverhaal kan schrijven...
"Spuug niet onder de tafel...daar zou je dronken vriend kunnen liggen"
  woensdag 19 oktober 2005 @ 18:16:43 #6
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_31563044
Ik vind het altijd lastig om zulke onderzoeken onder studiebegeleiders, docenten e.a. volledig te vertrouwen. Er zit toch altijd een beetje een "vroeger was alles beter" mentaliteit achter.

Al vind ik ook dat in ons onderwijs systeem de nadruk veels te veel naar vaardigheden is verschoven i.p.v kennis. Over een tijdje nemen scholieren gewoon alles over van wikipedia en google zonder zelf 2X na te denken over iets.
pi_31563123
79 % van alle statistieken is verzonnen joh.
  woensdag 19 oktober 2005 @ 18:27:53 #8
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_31563263
en het grappige is dat de trend op veel universiteiten en hogescholen steeds schoolser wordt. Verplichtte colleges enz..

Vroeger was alles beter
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_31563509
Dit artikel zouden ze in de Telegraaf moeten plaatsen. Dan wordt het VVD-stemmende deel van de bevolking zich ook bewust van wat hier gaande is.
pi_31563640
Nog een artikel, dat het verhaal eigenlijk alleen maar onderstreept. Leuk ook om te zien hoe de visie van mistraldk en Lonewolf2003 onderstreept wordt door de praktijk. Ook de fout van de nadruk op vaardigheden in plaats van op kennis komt duidelijk naar voren.
quote:
Universiteiten klagen over gebrekkige kennis Nederlands

AMSTERDAM - Op de algemene vaardigheden is niets aan te merken. Maar of het kennisniveau van de eerstejaarsstudent met de tweede fase is verbeterd, betwijfelt het hoger onderwijs

Studenten die geen idee hebben wie de onlangs gelauwerde Harold Pinter is, die het verschil niet weten tussen de Balkan en de Baltische staten, die de Atlantische Oceaan situeren aan de kust bij Kroatië of eerstejaars geschiedenis zonder enig benul van Johan Huizinga. Docenten aan universiteiten en hogescholen schudden de voorbeelden van het gebrek aan kennis bij de eerstejaars studenten zo uit hun mouw.

Onlangs stuurde minister Van der Hoeven een evaluatie van de tweede fase, de hoogste klassen van havo en vwo, naar de Tweede Kamer. Dat stuk concludeert dat het met de kennis van nieuwe studenten weliswaar wat minder is gesteld, maar dat daar betere ‘algemene vaardigheden’ tegenover staan. Bij een rondgang langs docenten, decanen en coördinatoren op hogescholen en universiteiten is echter weinig enthousiasme te ontwaren voor het studiehuis. Sommige instellingen hebben bijspijkercursussen georganiseerd.

Ybo Buruma bijvoorbeeld, decaan van de faculteit rechtsgeleerdheid van de Radboud Universiteit Nijmegen, ziet dat de taalbeheersing achteruit is gegaan. ‘Bij de vijfhonderd eerstejaars is een verbijsterende minderheid van zestig studenten die er werkelijk helemaal niets van bakt.’ Sinds enkele jaren wordt een rechtencollege gebruikt om de taal bij te spijkeren.

Rens Tacoma, docent oude geschiedenis aan de Universiteit van Leiden, merkt niet alleen dat de taalbeheersing belabberd is, maar ook dat de studenten dat niet erg vinden. ‘Ik moet hun vertellen dat ze een tekst foutloos moeten inleveren, en dat lukt ze van geen kanten. Maar ik weiger hun de taalregels alsnog te onderwijzen.’

Die gebrekkige beheersing van het Nederlands staat ook het aanleren van een andere taal in de weg, zegt Wolfgang Herrlitz, hoogleraar Duits in Utrecht. ‘Ze missen het grammaticale referentiekader.’ Herrlitz wijt dat niet alleen aan het studiehuis: de achteruitgang is volgens hem al veel langer gaande.

Het evaluatierapport constateert dat studenten tegenwoordig beter scoren op ‘algemene vaardigheden’. Ybo Buruma uit Nijmegen ziet dat ook wel. ‘Door de bank genomen zijn ze veel beter in presenteren. We hebben een soort nep-rechtbank waarin ze al als eerstejaars moeten optreden. Dat ging vroeger veel slechter.’

Maar Vincent Tassenaar, docent vaardigheden aan de Rijksuniversiteit Groningen, wil zelfs daarop afdingen: ‘Het vinden van relevante informatie, het kritisch bejegenen van bronnen, dat kunnen ze niet.’ Volgens hem is het zelfs niet zo dat de studenten tegenwoordig zelfstandig hebben leren werken. ‘Als je mensen zelfstandigheid bijbrengt, kun je verwachten dat ze zelf gaan opzoeken wat ze nog niet weten. Die houding ontbreekt ten enen male. Ze wachten allemaal tot de docent het komt uitleggen.’ Tassenaar heeft, kort gezegd, geen goed woord over voor de tweede fase: ‘Ik heb geen verbetering in het systeem kunnen ontdekken.’

Sinds het studiehuis is het plagiëren een ware plaag geworden, vooral onder studenten van slechte middelbare scholen. Want dat is ook heel opvallend, vindt Buruma uit Nijmegen: de verschillen tussen de scholen zijn enorm toegenomen. ‘Er zijn scholen die uitstekende studenten leveren, maar er zijn ook scholen waarvan de studenten helemaal niets kunnen.’

Op de universiteiten worden de categoriale gymnasia gezien als witte raven. ‘Van studenten die daarvandaan komen weet je tenminste dat het met hun taalbeheersing wel goed zit’, zegt Tassenaar.

Volgens de evaluatie zijn de klachten bij de bètastudies het grootst. Henk ter Steege is coördinator van de bacheloropleiding Werktuigbouwkunde aan de Technische Universiteit Twente en docent in vakken als statica en dynamica. Hij merkte de invloed van het studiehuis meteen aan de cijfers van zijn eerstejaars.

Voor het tentamen statica slaagde in het verleden ruim 70 procent bij de eerste poging. Sinds het studiehuis is dat ruim 45 procent. Vroeger haalde 50 procent van de studenten hun propedeuse binnen een jaar; nu is dat nog rond de 30procent. Sinds dit jaar organiseert de faculteit een bijspijkercursus wiskunde, waaraan vrijwel iedereen moet meedoen.


Toch, zegt Ter Steege, is de kennis er wel. ‘Je moet ze alleen prikkelen om die te gebruiken.’ In het studiehuis zijn de leerlingen gewend geraakt de formulekaart te gebruiken en bij tal van bewerkingen de rekenmachine in te zetten. ‘Ze hebben wel trucjes geleerd, maar niet om achter de dingen te kijken naar het waarom.’

Een van de voornaamste doelstellingen was destijds de aansluiting met het hoger onderwijs te verbeteren. Tacoma: ‘Ik vind de aansluiting van middelbare school op universiteit niet verbeterd.’ Tassenaar: ‘Ze zijn mondeling vaardiger, denken alles te kunnen bediscussiëren. Ze hebben altijd een excuus als ze iets niet goed hebben kunnen doen en proberen overal een regelingetje voor te maken.’

Alleen André Boer, voorzitter van het Instituut voor Bewegingsstudies van de Hogeschool Utrecht, is enthousiast. ‘Het studiehuis sluit beter aan op het type onderwijs dat wij geven.’ Een vergelijking tussen de prestaties van de studenten oude en nieuwe stijl kan hij niet maken. Op het moment dat de eerste ‘studiehuizers’ bij zijn opleidingen fysiotherapie en cesartherapie binnenkwamen, gingen deze over op competentiegericht leren.
pi_31563779
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 18:47 schreef Steijn het volgende:
Ook de fout van de nadruk op vaardigheden in plaats van op kennis komt duidelijk naar voren.
Ik zie elk jaar de vaardigheden van de eerstejaars studenten drastisch afnemen. De nadruk wordt vooral gelegd op inhoudsloos ouwehoeren zonder dat je er iets van leert.
  woensdag 19 oktober 2005 @ 20:04:31 #12
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31565028
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 18:40 schreef thabit het volgende:
Dit artikel zouden ze in de Telegraaf moeten plaatsen. Dan wordt het VVD-stemmende deel van de bevolking zich ook bewust van wat hier gaande is.
het is toch echt de PvdA die zijn stempel op het huidige onderwijs heeft gezet hoor.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_31565574
Ik ben nu net begonnen met m'n studie en ik heb het idee dat ik sinds jaren weer eens wat leer. Dan nog te bedenken dat ik een makkelijke studie doe.

De Tweede Fase heeft mij eigenlijk weinig geleerd. Vaak kwam je de klas binnen en dan deed iedereen maar wat. De docenten zaten achteruit in hun stoel en je mocht aan "zelfstudie" doen. Ik heb het als een tijdverspilling gezien. Mijn economische kennis is dramatisch, technisch is het niks, talen zijn al helemaal belabberd. Ik heb de laatste 2 jaar van het VWO geen Duits of Frans meer gehad. Nederlands was alleen nog maar proza en poezië. Met Engels heb ik een vaag tijdschrift gelezen, wat ver onder het niveau van de examens lag. Wat mij betreft mogen ze het VWO drastisch veranderen. De HAVO dan ook natuurlijk, maar daar heb ik geen ervaring mee en ik zou niet weten wat een havist zou zeggen.
Het doet er niet toe wie ik ben, maar wie ik wil zijn.
pi_31565740
Knap dat ze daar nu al achter zijn, zeg. Ik ben van de tweede lichting tweedefaseleerlingen. Bij ons in het jaar zaten ook nog wat mensen die oude stijl hebben gedaan. Die wisten beduidend meer dan 'wij'. Ook het niveau van wiskunde was verschrikkelijk laag. Bij mij is dat helaas nog steeds niet goedgekomen, dus ik blijf achter de feiten aanlopen. Hadden ze me op het VWO maar gewoon leren integreren/diffrentieren, dan had ik nu niet zo'n probleem gehad met verschillende vakken.
Everything which is not impossible, will eventually happen
  woensdag 19 oktober 2005 @ 20:43:30 #15
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31565763
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 20:42 schreef Quinazoline het volgende:
Knap dat ze daar nu al achter zijn, zeg. Ik ben van de tweede lichting tweedefaseleerlingen. Bij ons in het jaar zaten ook nog wat mensen die oude stijl hebben gedaan. Die wisten beduidend meer dan 'wij'. Ook het niveau van wiskunde was verschrikkelijk laag. Bij mij is dat helaas nog steeds niet goedgekomen, dus ik blijf achter de feiten aanlopen. Hadden ze me op het VWO maar gewoon leren integreren/diffrentieren, dan had ik nu niet zo'n probleem gehad met verschillende vakken.
wat in hemelsnaam hebben ze je dan geleerd?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_31565806
het zelfde :p
pi_31565807
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 20:43 schreef McCarthy het volgende:

[..]

wat in hemelsnaam hebben ze je dan geleerd?
grafieken invoeren op mn Grafische Rekenmachine

edit: en dat is dan wiskunde B12 he!
Ik doe nu overigens wel een beta-studie
Everything which is not impossible, will eventually happen
  woensdag 19 oktober 2005 @ 20:48:15 #18
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31565832
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 20:46 schreef Quinazoline het volgende:

[..]

grafieken invoeren op mn Grafische Rekenmachine
je hebt dus 6 jaar vwo gedaan en buiten misschien wat algebraisch manipuleren wat ze waarschijnlijk nog slecht hebben uitgelegd ook, met hun idiote (a+b)(c+d) regel ben je zonder rekenmachine hulpeloos?

Kan je xx diff?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  woensdag 19 oktober 2005 @ 20:49:58 #19
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_31565862
Ach het idee was best aardig: studenten beter voorbereiden en ook strenger selecteren voor het WO om het rendement van de propedeuse omhoog te krijgen.
Maar toen vonden een paar stakkers het te zwaar, kwam er een demonstratietje op het Malieveld, sneuvelden er een paar ruitjes of het Binnenhof en werd het programma zodanig verlicht dat nog steeds iedere kneus zn VWO kan halen
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_31565893
Het is meer bezig houden dan echt iets leren bij ons op school. Het werk zit hem in de onzinnige opdrachten maken. Leren is niet nodig (V6 E&M).
pi_31565911
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 20:48 schreef McCarthy het volgende:

[..]

je hebt dus 6 jaar vwo gedaan en buiten misschien wat algebraisch manipuleren wat ze waarschijnlijk nog slecht hebben uitgelegd ook, met hun idiote (a+b)(c+d) regel ben je zonder rekenmachine hulpeloos?

Kan je xx diff?
Dat kan ik met mijn Wiskunde A12 nog wel. Wel met de rekenmachine trouwens.
pi_31565930
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 20:48 schreef McCarthy het volgende:

[..]

je hebt dus 6 jaar vwo gedaan en buiten misschien wat algebraisch manipuleren wat ze waarschijnlijk nog slecht hebben uitgelegd ook, met hun idiote (a+b)(c+d) regel ben je zonder rekenmachine hulpeloos?

Kan je xx diff?
WAS hulpeloos, ben al minder hulpeloos. Ik blijf pogingen doen om het bij te werken, maar zomaar out of the blue iets diffrentieren lukt me dus gewoon niet. Ik weet dat ik de macht -1 moet doen, en dan x ervoor zetten ofzo, maar ik zou het dus niet precies weten/kunnen doen. En daar baal ik extreem van.
Jouw voorbeeld zou ik dus ook niet zo kunnen oplossen, maar als je me de oplossing geeft komt er waarschijnlijk wel een 'Oja' reactie.

En dit merk ik dus vaak in mn opleiding, dat ik tegen dit probleem aan loop. Want integratie/diffrentatie kom je nou eenmaal heel veel tegen.

Ontopic: Die betere aansluiting op de uni is dus echt bullshit!
Everything which is not impossible, will eventually happen
  woensdag 19 oktober 2005 @ 20:58:24 #23
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31565989
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 20:52 schreef jpzegthallo het volgende:

[..]

Dat kan ik met mijn Wiskunde A12 nog wel. Wel met de rekenmachine trouwens.
doe dan
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_31566209
wacht, misschien....

tis 1? of nul? of c?
dr is iets mee iig, x^x diff naar x..
Maar daar gaat dit topic niet over, hoewel het wel een mooi practijkvoorbeeld is
Everything which is not impossible, will eventually happen
pi_31566233
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 20:42 schreef Quinazoline het volgende:
Knap dat ze daar nu al achter zijn, zeg. Ik ben van de tweede lichting tweedefaseleerlingen. Bij ons in het jaar zaten ook nog wat mensen die oude stijl hebben gedaan. Die wisten beduidend meer dan 'wij'. Ook het niveau van wiskunde was verschrikkelijk laag. Bij mij is dat helaas nog steeds niet goedgekomen, dus ik blijf achter de feiten aanlopen. Hadden ze me op het VWO maar gewoon leren integreren/diffrentieren, dan had ik nu niet zo'n probleem gehad met verschillende vakken.
Ik heb precies hetzelfde ervaren, ik heb op een proefschool gezeten waar de Tweede Fase als eerst geintroduceerd werd met als gevolg dat er een groot deel van het jaar niet eens lesboeken waren, ik heb heel veel moeten werken met kopieen uit de boeken. Op de universiteit konden de mensen die oude stijl waren de wiskunde prima behappen maar ik had er veel moeite mee. En dat terwijl ik het toch echt wel had moeten kunnen.
  woensdag 19 oktober 2005 @ 21:12:29 #26
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_31566248
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 20:58 schreef McCarthy het volgende:

[..]

doe dan
Ik doe 6VWO, NT. Ik zou hiervan maken x*xx-1. Maar da's nie goe.

Of misschien ln(x) + 1 * xx? Dat is volgens mij wel goed.

[ Bericht 17% gewijzigd door TC03 op 19-10-2005 21:32:20 ]
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_31568163
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 20:32 schreef Avani het volgende:
Met Engels heb ik een vaag tijdschrift gelezen, wat ver onder het niveau van de examens lag.
http://www.waspreporter.nl/waspreporter/home.asp

Toch niet die he
pi_31568202
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 20:49 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Ach het idee was best aardig: studenten beter voorbereiden en ook strenger selecteren voor het WO om het rendement van de propedeuse omhoog te krijgen.
Maar toen vonden een paar stakkers het te zwaar, kwam er een demonstratietje op het Malieveld, sneuvelden er een paar ruitjes of het Binnenhof en werd het programma zodanig verlicht dat nog steeds iedere kneus zn VWO kan halen
Ik stond destijds ook op het Malieveld Binnenhof omdat ik de Tweede Fase te zwaar vond.

Alleen is mijn definitie van 'zwaar' waarschijnlijk anders dan jouw definitie: ik als echte beta N&T'er protesteerde tegen tijdrovende onzinvakken zoals CKV, en Frans-1 EN Duits-1 voor N&T'ers.
Heb je enig idee hoeveel tijd ik destijds kwijt was aan 'culturele activiteiten' en het schrijven van verslagen voor al die culturele acitiviteiten?

Ik als N&T'er heb Frans-1 EN Duits-1 moeten volgen. Daar ben ik uiteindelijk op blijven zitten, want hoger dan een 3 haalde ik niet. Wat heb ik uiteindelijk opgestoken van beide talen? Helemaal niets. Als het aan mij lag zou CKV voor N&T'ers moeten worden afgeschaft en zouden N&T'ers moeten kunnen kiezen voor volwaardig onderwijs in 1 taal ipv half onderwijs (alleen lezen) van Frans EN Duits.

Ander voorbeeld:
ANW was ook een onzettend zwaar vak. Moeilijk? Nee, absoluut niet. Maar gvd, wat kosten die verdomde praktische opdrachten veel tijd. Veel kostbare tijd die ik beter had kunnen besteden aan sommetjes voor Wiskunde, Scheikunde en Natuurkunde.

Ik weet niet hoe het nu zit met ANW en CKV in de Tweede Fase, maar ik had voor die staking al 1,5 jaar Tweede Fase eropzitten en heb dus niet geprofiteerd van eventuele verlichtingen.

Gatverdamme, ik krijg weer helemaal jeuk als ik terugdenk aan Frans-1, CKV, etc. Ben blij dat ik er van af ben...
dag OV-kaart, dag studentenleven ;'(
hallo fatsoenlijk onbetaalbaar starters-appartement, hallo lease-auto (met 25% 20% bijtelling...)
pi_31569118
Same here, damn wat had ik hekel aan dat onzinvak, CKV en die kuttaal Frans . En voor CKV moest ook nog eens alles voldoende zijn anders mocht je niet meedoen aan examen .

Op het einde van het schooljaar kregen we een "eindgesprek" die je ook voldoende moest afsluiten. Die leraar was zo'n communist en ik moest vertellen dat Amerika goed te vergelijken was met Duitsland anno 1945. Dat heb ik met weerzin gedaan. Verder moest ik mijn mening geven over het feit dat CKV misschien in de toekomst weer werd afgeschaft. Heb maar gezegd wat die horen wou zodat ik dat vak uiteindelijk toch met een voldoende kon afsluiten. Damn ik kan me er echt gigantische kwaad om maken...
<a href="http://www.cybernations.net/nation_drill_display.asp?Nation_ID=134818" rel="nofollow" target="_blank">http://www.cybernations.n(...)asp?Nation_ID=134818</a>
pi_31569688
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 23:23 schreef Timmehhh het volgende:
Same here, damn wat had ik hekel aan dat onzinvak, CKV en die kuttaal Frans . En voor CKV moest ook nog eens alles voldoende zijn anders mocht je niet meedoen aan examen .

Op het einde van het schooljaar kregen we een "eindgesprek" die je ook voldoende moest afsluiten. Die leraar was zo'n communist en ik moest vertellen dat Amerika goed te vergelijken was met Duitsland anno 1945. Dat heb ik met weerzin gedaan. Verder moest ik mijn mening geven over het feit dat CKV misschien in de toekomst weer werd afgeschaft. Heb maar gezegd wat die horen wou zodat ik dat vak uiteindelijk toch met een voldoende kon afsluiten. Damn ik kan me er echt gigantische kwaad om maken...
Als jij wijs genoeg bent om daar het tegendeel in te zien kun je dat vast ook beargumenteren.
  woensdag 19 oktober 2005 @ 23:54:03 #31
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_31569986
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 23:23 schreef Timmehhh het volgende:
Same here, damn wat had ik hekel aan dat onzinvak, CKV en die kuttaal Frans . En voor CKV moest ook nog eens alles voldoende zijn anders mocht je niet meedoen aan examen .

Op het einde van het schooljaar kregen we een "eindgesprek" die je ook voldoende moest afsluiten. Die leraar was zo'n communist en ik moest vertellen dat Amerika goed te vergelijken was met Duitsland anno 1945. Dat heb ik met weerzin gedaan. Verder moest ik mijn mening geven over het feit dat CKV misschien in de toekomst weer werd afgeschaft. Heb maar gezegd wat die horen wou zodat ik dat vak uiteindelijk toch met een voldoende kon afsluiten. Damn ik kan me er echt gigantische kwaad om maken...
Wat is er mis met die vergelijking dan? 't Is niet zo dat de nazi's worden vergeleken met de Amerikanen ofzo toch?
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_31578089
Ik heb net een tentamen zitten surveilleren en als je ziet wat ze daar opschrijven dan is het onvermijdelijk dat we over 20 jaar een ontwikkelingsland zijn en dat we voor voedselhulp afhankelijk zullen worden van India en China.
pi_31578172
Mijn vader werkt als leraar op een middelbare school en zag al bijna vanaf dag 1 dat dit systeem niks werd. Eerst werd een vak verplicht, daarna mochten scholen zelf beslissen of ze het vak wilden blijven geven. Daar begon het gedraai al.

Verder is het op de hogescholen niet veel beter. De trend is op dit moment: de opleiding moet leuk zijn. Leuk in de zin van makkelijk en snel te behappen. Ook was het zo dat je na maximaal 2 jaar je propedeuse behaalt moest hebben, tegenwoordig zitten mensen het vierde jaar nog tentamens te maken uit jaar 1. Als ermaar genoeg leerlingen slagen.....
pi_31578245
Iedereen weet het dus, nu komt er weer zo'n geluid van mensen die het kunnen weten.
MAar gaat er iets veranderen? Denk van niet
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  donderdag 20 oktober 2005 @ 12:30:31 #35
57707 OpenDeur
Het is de schuld van links
pi_31578266
quote:
Want dat is ook heel opvallend, vindt Buruma uit Nijmegen: de verschillen tussen de scholen zijn enorm toegenomen. ‘Er zijn scholen die uitstekende studenten leveren, maar er zijn ook scholen waarvan de studenten helemaal niets kunnen.’
Het is dus voorbarig om de tweede fase failliet te verklaren. Het is dus blijkbaar mogelijk om een goede invulling er aan te geven op middelbare scholen. Als we nou eens kijken waarom die scholen het wel goed kunnen doen, dan kan de algehele situatie wellicht verbeterd worden.

Bovendien vind ik de invoering van CKV helemaal geen slecht idee. Middelbaar onderwijs moet mensen ook voorbereiden op burgerschap en niet enkel studenten in spe opleiden.
Oh
pi_31579696
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 12:29 schreef Mwanatabu het volgende:
Iedereen weet het dus, nu komt er weer zo'n geluid van mensen die het kunnen weten.
MAar gaat er iets veranderen? Denk van niet
We zitten in een vicieuze cirkel waar we niet uit kunnen. Het onderwijs wordt slechter, daardoor worden mensen dommer, gevolg is dat ze op rechtse partijen gaan stemmen, en daardoor wordt het onderwijs weer slechter.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 15:32:43 #37
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_31581219
Je vergeet erbij te zeggen dat op een gegeven moment mensen thabit serieus zullen nemen.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_31582701
Ik ben blij dat ik geen Duits of Frans in mijn eindpakket had. Anders had ik het helemaal niet gehaald.

Ik heb wel het gevoel dat studenten steeds luier en arroganter worden; ik ken een phd student Econometrie die wiskunde heeft gestudeerd. Hij moest statistiek geven aan eerstejaars economie. Als hij fouten aanwees, werd hij meteen tegengesproken en ze ontkenden bijna altijd hun fouten.

Dus hij gaf de moed ook maar op.

pi_31585784
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 20:42 schreef Quinazoline het volgende:
Knap dat ze daar nu al achter zijn, zeg. Ik ben van de tweede lichting tweedefaseleerlingen. Bij ons in het jaar zaten ook nog wat mensen die oude stijl hebben gedaan. Die wisten beduidend meer dan 'wij'. Ook het niveau van wiskunde was verschrikkelijk laag. Bij mij is dat helaas nog steeds niet goedgekomen, dus ik blijf achter de feiten aanlopen. Hadden ze me op het VWO maar gewoon leren integreren/diffrentieren, dan had ik nu niet zo'n probleem gehad met verschillende vakken.
dat is toch basis stof voor het vwo wis b1 en hoger ik heb het in ieder geval gehad

en dan bedoel ik het met primitiveren en al die ongein
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_31585921
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 22:45 schreef klnvntrbyt het volgende:

[..]

Ik stond destijds ook op het Malieveld Binnenhof omdat ik de Tweede Fase te zwaar vond.

Alleen is mijn definitie van 'zwaar' waarschijnlijk anders dan jouw definitie: ik als echte beta N&T'er protesteerde tegen tijdrovende onzinvakken zoals CKV, en Frans-1 EN Duits-1 voor N&T'ers.
Heb je enig idee hoeveel tijd ik destijds kwijt was aan 'culturele activiteiten' en het schrijven van verslagen voor al die culturele acitiviteiten?

Ik als N&T'er heb Frans-1 EN Duits-1 moeten volgen. Daar ben ik uiteindelijk op blijven zitten, want hoger dan een 3 haalde ik niet. Wat heb ik uiteindelijk opgestoken van beide talen? Helemaal niets. Als het aan mij lag zou CKV voor N&T'ers moeten worden afgeschaft en zouden N&T'ers moeten kunnen kiezen voor volwaardig onderwijs in 1 taal ipv half onderwijs (alleen lezen) van Frans EN Duits.

Ander voorbeeld:
ANW was ook een onzettend zwaar vak. Moeilijk? Nee, absoluut niet. Maar gvd, wat kosten die verdomde praktische opdrachten veel tijd. Veel kostbare tijd die ik beter had kunnen besteden aan sommetjes voor Wiskunde, Scheikunde en Natuurkunde.

Ik weet niet hoe het nu zit met ANW en CKV in de Tweede Fase, maar ik had voor die staking al 1,5 jaar Tweede Fase eropzitten en heb dus niet geprofiteerd van eventuele verlichtingen.

Gatverdamme, ik krijg weer helemaal jeuk als ik terugdenk aan Frans-1, CKV, etc. Ben blij dat ik er van af ben...
ik had het zelfde Kwa tijdrovendheid van de bezigheidstherapievakken heb vorig jaar mijn nt en ng diploma gehaald)

maar ik had het geluk dat ik goed was in talen lezen dus heb ik die vakken makkelijk gehaald.

maar wat een tijdrovendheid, anw hebben terwijl je alle beta vakken al hebt

ik had liever die uren in wiskunde geinvesteerd (waar ik een 5 sta op mijn diploma )
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_31586007
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 12:30 schreef OpenDeur het volgende:

[..]

Het is dus voorbarig om de tweede fase failliet te verklaren. Het is dus blijkbaar mogelijk om een goede invulling er aan te geven op middelbare scholen. Als we nou eens kijken waarom die scholen het wel goed kunnen doen, dan kan de algehele situatie wellicht verbeterd worden.

Bovendien vind ik de invoering van CKV helemaal geen slecht idee. Middelbaar onderwijs moet mensen ook voorbereiden op burgerschap en niet enkel studenten in spe opleiden.
ckv moest je kunstig vormen en dat deden ze door onzinnige dingen verplicht te stellen waar de educatieve waarde nihil van was.

ok nog zoiets van de 2de fase alles staat in planners protocollen en formulieren
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 20 oktober 2005 @ 20:04:42 #42
57707 OpenDeur
Het is de schuld van links
pi_31586259
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 19:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

ckv moest je kunstig vormen en dat deden ze door onzinnige dingen verplicht te stellen waar de educatieve waarde nihil van was.

ok nog zoiets van de 2de fase alles staat in planners protocollen en formulieren
Een brede algemene vorming van leerlingen vind ik erg waardevol maar dat vereist inderdaad een goede uitvoering. Ik ben zelf pre-tweede fase, dus ik kan de uitvoering niet beoordelen, maar ik heb wel diverse CKV-onderwijssites bekeken en de inhoud op zich leek me niet verkeerd. Maar dit is op zich een eigen topic waard.
Oh
pi_31586330
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 16:42 schreef Bijsmaak het volgende:
Ik ben blij dat ik geen Duits of Frans in mijn eindpakket had. Anders had ik het helemaal niet gehaald.
Zeg dat wel, op zich maken die vakken mij niet uit, maar om daar nu je tijd aan te gaan verdoen. Ik heb zelf gelukkig alle talen m.u.v. Engels kunnen dumpen. Die verplichte brede vorming is een essentieel punt wat mis is aan de 2e fase; mensen moeten zich kunnen richten op hetgeen waar ze goed in zijn. Door mensen te dwingen om, voor hen, volkomen niet boeiende vakken te kiezen gaan de cijfers voor de belangrijke vakken alleen maar omlaag.

Het zal wel weer zo'n uitvinding van die wereldvreemde OCW lieden zijn geweest; generalisten kweken in plaats van specialisten. Daar heeft de maatschappij echt wat aan.

De leerlingen kan ik het niet echt kwalijk nemen, op die leeftijd snap je nog niet hoe je zelf door zo'n systeem wordt genaaid. Dan ben je voornamelijk bezig met hoe je snel en efficient door de middelbare school komt.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 20:20:46 #44
57707 OpenDeur
Het is de schuld van links
pi_31586579
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 20:08 schreef drexciya het volgende:

[..]

Het zal wel weer zo'n uitvinding van die wereldvreemde OCW lieden zijn geweest; generalisten kweken in plaats van specialisten. Daar heeft de maatschappij echt wat aan.
Specialisatie is imho niet de primaire taak van het middelbare onderwijs. Leerlingen voorbereiden op goed burgerschap en voorbereiden op het vervolgonderwijs zijn de twee belangrijkste taken. In principe heb je al een stuk specialisatie door de profielkeuze. Echte specialisten worden gekweekt in het tertiar onderwijs.
Oh
pi_31587188
Dit beeld klopt wel aardig. Ik ben zelf nog van de laatste lichting voor de invoering van de Tweede Fase. Met die kennis kon ik redelijk vooruit met mijn vervolgstudie economie. Onlangs sprak ik met een docent die wiskunde aan eerstejaarsstudenten geeft, en die klaagde ook over het gebrek aan kennis bij veel studenten. Velen hadden bijvoorbeeld nog nooit van het getal e gehoord. Doordat dat soort zaken nog eens extra moeten worden uitgelegd tijdens de colleges, gaat er veel kostbare tijd verloren.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 10:20:51 #46
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31599487
Tsja, hier had ik het thuis pas nog over, dat de tweede fase kut is, toen zei mn ma: "Dan moet je wat gaan doen, schrijf een brief." Mjah, naar wie?

Maar goed, ik heb eerst havo gedaan en daarna vwo en ik ben nu 2e jaars natuur en sterrenkunde aan de UU. Maar god, ik weet weinig (nog steeds) en heb vooral heel veel moeite met de wiskunde, ik blijf achterlopen en dat is kut.... want ik werk er wel keihard aan.

Wat heb ik op het vwo geleerd? Eigenlijk niks, als je kijkt dat ik niet eens wist hoe je limieten moest behandelen omdat het gewoon niet fatsoenlijk uitgelegd wordt... natuurkunde stelt ook geen drol voor met je binas erbij, zelfde met scheikunde. Het is gewoon allemaal een beetje werkstukjes schrijven en de toetsen met boek en rekenmachine erbij, formule opschrijven, invullen en klaar is kees. Kom je daar in je eerste jaar op de uni: geen rekenmachine, geen boek, geen formulekaart, helemaal niks!! En dan mag je dus fijn 100 formules gaan leren, stellen ze ingewikkelde kutvragen enz. enz.

Docenten en begleiders hebben zelf tegen mij gezegd dat het niveau omlaag is gegaan, omdat mensen van de tweede fase helemaal niks weten.... en dat klopt dus!

Mjah, gaat hier iets aan veranderen? Denk het niet, pas was nog dat ze niks aan het onderwijs gingen doen omdat het pas ingevoerd is en ze het nu nog niet willen veranderen

Kunnen we geen handtekeningenactie starten met alle studenten die havo/vwo doorlopen hebben en nu op het hbo/wo zitten?
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 10:58:23 #47
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_31600217
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 20:32 schreef Avani het volgende:
Met Engels heb ik een vaag tijdschrift gelezen, wat ver onder het niveau van de examens lag.
WASP, Reporter ... en dan was er nog een.

Mên wat een onzin was dat. Dan moest je een aantal verplichte woorden uit die tekst leren en een aantal woorden die je zelf vrij mocht kiezen die je niet wist.

Of BBC-programma's kijken en dan een heel vaag verslagje schrijven waar het programma over ging.

Wat een onzin zeg.
Spreekvaardigheid heb ik echt gemist met Engels. Ik kan nu op vakanties heel moeilijk uit mijn woorden komen. En de grammatica (met schrijfvaardigheid) raak ik met de jaren ook steeds meer kwijt.

Bij Duits-1 en Frans-1 werd je geacht zelf je vragen na te kijken in de mediatheek. Wij zaten in een N&G/N&T klasje dus er hing echt een sfeer van "we schrijven het gewoon over uit het nakijkboek".
pi_31600851
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 20:20 schreef OpenDeur het volgende:

[..]

Specialisatie is imho niet de primaire taak van het middelbare onderwijs. Leerlingen voorbereiden op goed burgerschap en voorbereiden op het vervolgonderwijs zijn de twee belangrijkste taken. In principe heb je al een stuk specialisatie door de profielkeuze. Echte specialisten worden gekweekt in het tertiar onderwijs.
Amen. En mijns inziens is het aanbieden van vreemde talen daar een wezenlijk onderdeel van. Eenieder die weleens een boek (B.v. Homo Ludens) van Johan Huizinga -- 's Neerlands bekende geschiedkundige wiens naam thans zelfs geschiedenisstudenten onbekend blijkt te zijn -- heeft gelezen, zal zich verbazen over de talenkennis die de auteur aanneemt. Citaten uit het Engels, Frans en Duits worden niet vertaald. Deze staan domweg door de tekst heen; Latijnse en Griekse citaten worden, tenzij ze te gangbaar zijn, eenmaal van vertaling voorzien. Quot linguas calles, tot homines vales.

Ik denk niet dat een schrijver vandaag de dag nog zou overwegen dit te doen. De talenkennis van Nederlanders holt achteruit; ondanks onze eigen overtuiging dat ons Engels near-native is. Nietzsche sloot zijn gymnasiumperiode af met een opstel in het Latijn. Ook nu worden er nog veel boeken voor Latijnse prozaschrijven gebruikt die oorspronkelijk voor middelbare scholieren bedoeld waren. Afgezien van het nut van zulke zaken, waar je over kunt twisten, lijkt het mij wel degelijk een aanwijzing dat er op de middelbare school veel meer mogelijk moet zijn, en was, dan er in de Tweede Fase gepresteerd wordt. Het dunkt mij niet dat de leerlingen zoveel dommer zijn geworden.

Ook wat natuurkunde en wiskunde betreft valt alleen maar op te merken dat er jaar na jaar onderdelen geschrapt worden uit het eindexamen, dat mensen van hun stoel vallen als ze het begrip afgeleide op de universiteit voorgeschoteld krijgen, om vervolgens bij het begrip primitieve een kleine hartverzakking op te lopen. Geschiedenis is nog zo'n vak waarbij het tegenwoordige begrip is gedegradeerd tot een verzameling onsamenhangende feitjes en weetjes die door de leerling absoluut niet meer in perspectief gezien kunnen worden. (Gelukkig hoeven we geen jaartallen mee te kennen!)

Net zoals een goed begrip van basale wiskunde ontzettend helpt om te zien een nieuw onderwerp in bestaande patronen past, hoe je je hoofd niet hoeft te breken over partieel integreren als je de productregel uit het differentiëren kent (die overigens direct weer uit de kettingregel volgt), is een goede kennis van de Nederlandse grammatica essentieel om een beetje gestructureerd een vreemde taal te kunnen leren (zelfs voor Engels is het wel fijn om te weten wat een bijwoord is). Dat je in staat bent het allemaal op te kunnen zoeken is leuk en aardig, maar het geeft je zelfs voor een specialisme een te beperkte basis. En met die basis is het zo veel gemakkelijker om nieuwe stof te begrijpen en op te nemen. (Voor studenten: Heb je je ooit weleens teruggekeken hoe lang je op de middelbare school over een wiskundehoofdstuk of een paar grammaticaregeltjes bij Engels, of drie kantjes papier bij geschiedenis of een boek bij Duits mocht doen?)

Wat mij betreft wordt de basis die in het middelbaar onderwijs gelegd wordt een stevige. En dán mag er geklaagd worden dat het zwaar is. Doch het gemiddelde tempo op een universiteit en middelbare school verschilt dusdanig dat alleen een tussenliggende zomervakantie mij niet voldoende uitleg lijkt om te verklaren hoe mensen opeens dit hoge tempo wel kunnen accepteren. Volgens mij moet het huidige VWO duidelijk in vier jaar kunnen, en kan er nog twee jaar bijgeschaafd worden.
pi_31601135
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 18:27 schreef nixxx het volgende:
en het grappige is dat de trend op veel universiteiten en hogescholen steeds schoolser wordt. Verplichtte colleges enz..

Vroeger was alles beter
Ze moeten wel. In tegenstelling tot het beoogde doel, heeft de gemiddelde Tweede Fase student de zelfdiscipline van een zak hooi.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 14:13:15 #50
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31604186
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 11:30 schreef Nem0 het volgende:

[..]

Amen. En mijns inziens is het aanbieden van vreemde talen daar een wezenlijk onderdeel van. Eenieder die weleens een boek (B.v. Homo Ludens) van Johan Huizinga -- 's Neerlands bekende geschiedkundige wiens naam thans zelfs geschiedenisstudenten onbekend blijkt te zijn -- heeft gelezen, zal zich verbazen over de talenkennis die de auteur aanneemt. Citaten uit het Engels, Frans en Duits worden niet vertaald. Deze staan domweg door de tekst heen; Latijnse en Griekse citaten worden, tenzij ze te gangbaar zijn, eenmaal van vertaling voorzien. Quot linguas calles, tot homines vales.

Ik denk niet dat een schrijver vandaag de dag nog zou overwegen dit te doen. De talenkennis van Nederlanders holt achteruit; ondanks onze eigen overtuiging dat ons Engels near-native is. Nietzsche sloot zijn gymnasiumperiode af met een opstel in het Latijn. Ook nu worden er nog veel boeken voor Latijnse prozaschrijven gebruikt die oorspronkelijk voor middelbare scholieren bedoeld waren. Afgezien van het nut van zulke zaken, waar je over kunt twisten, lijkt het mij wel degelijk een aanwijzing dat er op de middelbare school veel meer mogelijk moet zijn, en was, dan er in de Tweede Fase gepresteerd wordt. Het dunkt mij niet dat de leerlingen zoveel dommer zijn geworden.

Ook wat natuurkunde en wiskunde betreft valt alleen maar op te merken dat er jaar na jaar onderdelen geschrapt worden uit het eindexamen, dat mensen van hun stoel vallen als ze het begrip afgeleide op de universiteit voorgeschoteld krijgen, om vervolgens bij het begrip primitieve een kleine hartverzakking op te lopen. Geschiedenis is nog zo'n vak waarbij het tegenwoordige begrip is gedegradeerd tot een verzameling onsamenhangende feitjes en weetjes die door de leerling absoluut niet meer in perspectief gezien kunnen worden. (Gelukkig hoeven we geen jaartallen mee te kennen!)

Net zoals een goed begrip van basale wiskunde ontzettend helpt om te zien een nieuw onderwerp in bestaande patronen past, hoe je je hoofd niet hoeft te breken over partieel integreren als je de productregel uit het differentiëren kent (die overigens direct weer uit de kettingregel volgt), is een goede kennis van de Nederlandse grammatica essentieel om een beetje gestructureerd een vreemde taal te kunnen leren (zelfs voor Engels is het wel fijn om te weten wat een bijwoord is). Dat je in staat bent het allemaal op te kunnen zoeken is leuk en aardig, maar het geeft je zelfs voor een specialisme een te beperkte basis. En met die basis is het zo veel gemakkelijker om nieuwe stof te begrijpen en op te nemen. (Voor studenten: Heb je je ooit weleens teruggekeken hoe lang je op de middelbare school over een wiskundehoofdstuk of een paar grammaticaregeltjes bij Engels, of drie kantjes papier bij geschiedenis of een boek bij Duits mocht doen?)

Wat mij betreft wordt de basis die in het middelbaar onderwijs gelegd wordt een stevige. En dán mag er geklaagd worden dat het zwaar is. Doch het gemiddelde tempo op een universiteit en middelbare school verschilt dusdanig dat alleen een tussenliggende zomervakantie mij niet voldoende uitleg lijkt om te verklaren hoe mensen opeens dit hoge tempo wel kunnen accepteren. Volgens mij moet het huidige VWO duidelijk in vier jaar kunnen, en kan er nog twee jaar bijgeschaafd worden.
Eensch

VWO stelt niks voor en ik ben voorstander van een brede basis ja. Echter kan je deze natuurlijk ook voor een deel al in de eerste drie jaar leggen (basis duits/frans heb je dan wel lijkt mij, C&M krijgt toch ook geen natuurkunde meer in hun profiel, waarom N&T dan wel frans en duits?). Er moet gewoon harder en meer gewerkt worden. Je hoeft geen donder te doen en dan haal je het zonder te leren, vind je het gek dat niemand iets weet als je van het vwo af komt

Het lijkt mij zinnig de eerste 3 jaar goed te besteden aan alle vakken, dus veel basiskennis opdoen, daarna profielkeuze met:

C&M: Frans, Duits, extra Engels, extra Nederlands, Wiksunde A1, Geschiedenis, Tekenen, Aardrijkskunde
E&M: extra Engels, Economie 2, Geschiedenis, Aardrijkskunde en Wiskunde A2
N&G: extra Engels, Biologie, Scheikunde 1, Natuurkunde 1, Wiskunde B2 (1 is vaak te weinig)
N&T: extra Engels, Scheikunde 2, Natuurkunde 2, Wiskunde B2 + extra wiskunde (overlappend met andere vakken, dus praktijkgericht, bijv. matrices al behandelen, is genoeg tijd voor en helpt het begrijpen van dingen als Lorentzkracht en rechter/linkerhandregels).

Gewoon half 9 tot 4 ofzo les, geen 2,5 tot 3 dagen vrij in de week...
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 14:27:00 #51
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_31604458
Overigens, als je als eerstejaars student niet weet wat afgeleides, primitieven en het getal e betekent... Dan ligt dat toch echt aan jezelf! Want dat krijg je 100% zeker weten op de middelbare school! 80% van de stof die je krijgt is gebaseerd op differentiëren en intregreren, heb ik het idee.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_31604867
Ik ben ook een product van dit systeem en ik kan van harte beamen dat een VWO diploma tegenwoordig geen moer meer voorsteld.
Crede Quod Habes, Et Habes.
Luister naar de Etherbeat
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 15:36:38 #53
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_31605734
Van de frontpage af:

Karin Adelmund (PvdA) overleden
Gepost door Rob (R@b) - Bron: ANP
Gepubliceerd: vrijdag 21 oktober 2005 @ 14:01
De PvdA heeft vanmiddag bekend gemaakt dat afgelopen nacht Tweede Kamerlid Karin Adelmund is overleden aan een hartstilstand. In de Tweede Kamer hield de 56-jarige Adelmund zich bezig met grotestedenbeleid en integratie. Ze zat voor de PvdA sinds 1994 in de Kamer. Daarvoor was ze onder meer vice-voorzitter van de FNV en voorzitter van de Vrouwenbond FNV.

In de periode 1997-1998 was Adelmund voorzitter van de PvdA en van 1994 tot en met 1997 was zij vice-fractievoorzitter. Van 1998 tot en met 2002 was zij staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.

Adelmund, moeder van twee kinderen, werd in 1994 benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Als bewindsvrouw voerde ze in 1998 en 1999 verlichtingsmaatregelen door voor de tweede fase havo/vwo, nadat vanuit het onderwijs bezwaren waren gemaakt tegen de zwaarte van het studieprogramma.

Maar toch rip mevr. Adelmund
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 17:42:59 #54
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_31608338
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 14:48 schreef Blazkowich het volgende:
Ik ben ook een product van dit systeem en ik kan van harte beamen dat een VWO diploma tegenwoordig geen moer meer voorsteld.
Ik heb in de eerste 3 jaar eigenlijk meer geleerd dan in de laatste 3 jaar ...
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 17:51:05 #55
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_31608513
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 14:27 schreef TC03 het volgende:
Overigens, als je als eerstejaars student niet weet wat afgeleides, primitieven en het getal e betekent... Dan ligt dat toch echt aan jezelf!
Dat denken die Tweede-Fase-filosofen ja. Maar een leerling weet eenvoudig niet hoe belangrijk die dingen zijn in het vak. Dat moet eerst een leraar vertellen (zo maak je van je leerlingen intelligente robots ) óf hij moet zelf op onderzoek uit (daar krijg je vrije, nieuwsgierige mensen van).

Bij de Tweede Fase die ik heb gehad, werd ik echt niet gestimuleerd om zelf op onderzoek te gaan. Eerder hoe je slechte verslagen in elkaar kunt flansen en hoe je kunt frauderen met nakijkboekjes. Ze hadden gewoon veel strenger moeten zijn en die nakijkboekjes moeten wegflikkeren.
pi_31613562
Schopje POL. .
pi_31618462
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 17:51 schreef -DailaLama- het volgende:
Bij de Tweede Fase die ik heb gehad, werd ik echt niet gestimuleerd om zelf op onderzoek te gaan. Eerder hoe je slechte verslagen in elkaar kunt flansen en hoe je kunt frauderen met nakijkboekjes. Ze hadden gewoon veel strenger moeten zijn en die nakijkboekjes moeten wegflikkeren.
Dat ligt ook een beetje aan de leerling zelf. In mijn geval: ik heb mezelf wel de discipline aangeleerd om niet te spieken in de nakijkboekjes, maar om die boekjes te gebruiken waar ze voor geschreven zijn: het nakijken van de opgaven die ik zelf heb gemaakt.

Maarja, voor Wiskunde, Natuurkunde en (in mindere mate) Scheikunde deed ik dan ook wel m'n best.
dag OV-kaart, dag studentenleven ;'(
hallo fatsoenlijk onbetaalbaar starters-appartement, hallo lease-auto (met 25% 20% bijtelling...)
pi_31618700
quote:
Als bewindsvrouw voerde ze in 1998 en 1999 verlichtingsmaatregelen door voor de tweede fase havo/vwo, nadat vanuit het onderwijs bezwaren waren gemaakt tegen de zwaarte van het studieprogramma.
Wie heeft de Tweede Fase eigenlijk bedacht? Adelmund of heeft zij alleen leiding gegeven aan de invoering ervan?
pi_31618803
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 10:58 schreef -DailaLama- het volgende:

[..]

WASP, Reporter ... en dan was er nog een.

Mên wat een onzin was dat. Dan moest je een aantal verplichte woorden uit die tekst leren en een aantal woorden die je zelf vrij mocht kiezen die je niet wist.

Of BBC-programma's kijken en dan een heel vaag verslagje schrijven waar het programma over ging.

Wat een onzin zeg.
Spreekvaardigheid heb ik echt gemist met Engels. Ik kan nu op vakanties heel moeilijk uit mijn woorden komen. En de grammatica (met schrijfvaardigheid) raak ik met de jaren ook steeds meer kwijt.

Bij Duits-1 en Frans-1 werd je geacht zelf je vragen na te kijken in de mediatheek. Wij zaten in een N&G/N&T klasje dus er hing echt een sfeer van "we schrijven het gewoon over uit het nakijkboek".
Die andere was alquin
<a href="http://www.cybernations.net/nation_drill_display.asp?Nation_ID=134818" rel="nofollow" target="_blank">http://www.cybernations.n(...)asp?Nation_ID=134818</a>
pi_31618836
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 17:42 schreef -DailaLama- het volgende:

[..]

Ik heb in de eerste 3 jaar eigenlijk meer geleerd dan in de laatste 3 jaar ...
Dat gevoel heb ik ook, en dan vooral bij de talen.
<a href="http://www.cybernations.net/nation_drill_display.asp?Nation_ID=134818" rel="nofollow" target="_blank">http://www.cybernations.n(...)asp?Nation_ID=134818</a>
pi_31619829
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 17:40 schreef mistraldk het volgende:
ik ben het er ook helemaal mee eens dat het onderwijs gewoon makkelijker is geworden!
Die verslagen schrijven...echt wát een onzin! je leert alleen maar hoe je ipv kort en bondig een punt formuleren juist een zo groot en uitgebreid mogelijk kutverhaal kan schrijven...
Dit was ook mijn grootste punt van ergernis... Klakkeloos een heleboel internetcitaten overschrijven en in geimproviseerde hoofstukjes van 3 a4 zetten leverde een hoger cijfer op dan echt een punt proberen te maken in 1 a 2 a4. Het ging meer om het verzamelen zelf dan om het formuleren van de inhoud.

Wat ook niet in acht wordt genomen is dat pubers meestal gewoon niet het grootste initiatief tonen en met heel andere dingen bezig zijn. Het exponent hiervan zijn die "vrije" scholen waar je zelf mag kiezen wat je gaat doen. Leerlingen moeten gewoon middels een eenvoudig systeem bewogen worden tot het leren van bepaalde stof die ze wellicht op die leeftijd vervelend vinden, maar toch belangrijk is, zonder dat ze nog eens extra worden lastig gevallen met tijdschema's en vrije ruimte en dergelijke. Boek open en leren maar.

Verder vind ik dat de nadruk van het leerproces op een verkeerde leeftijd ligt, waar ik een ander topic voor heb aangemaakt:
Verzwaring van het basisonderwijs
  zondag 23 oktober 2005 @ 13:16:27 #62
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_31651049
Die blonde op Buitenhof had wel een punt zeg ...
pi_31651348
De Tweede Fase was idd bedoeld om het VWO te verzwaren en het doel was dat er minder leerlingen een VWO-diploma zouden halen. Maar helaas hebben ze het VWO verzwaard op de manier zoals ze hier in Nijmegen ook de studie communicatiewetenschap hebben 'verzwaard': "Oei, onze studenten geven aan dat ze geen 40 uur/week studeren, dan geven we ze maar gewoon tweemaal zoveel opdrachten met niveau nul, dan zijn ze er tenminste meer uren per week aan kwijt en dan is de studie dus zwaarder". Tsja.

Om een VWO-diploma te halen hoef je tegenwoordig niet slim meer te zijn. Je moet slechts ofwel bereid zijn om veel tijd te steken in onzinnige opdrachten (bij ELK vak een opdrachtje 'samenvatten' zodat je de vaardigheid 'samenvatten' leert, bij ELK vak een opdracht waarbij je moet laten zien dat je een boek in de bieb kunt opzoeken, bij ELK vak een opdracht waarbij je moet laten zien dat je kunt Googlen), ofwel handig genoeg zijn om met zo min mogelijk inspanning toch al je 'vinkjes' binnen te halen.

Geen wonder dat er steeds meer VWO-plus-varianten komen (tweetalig, gymnasium, verbredingstrajecten, technasium), mensen willen zich toch kunnen onderscheiden van de grote massa en met een VWO-diploma kun je dat tegenwoordig niet meer.
  zondag 23 oktober 2005 @ 13:40:42 #64
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_31651645
quote:
De Tweede Fase was idd bedoeld om het VWO te verzwaren en het doel was dat er minder leerlingen een VWO-diploma zouden halen
Is dat waar?
pi_31651760
Nouja, ik kan er geen linkje van vinden, maar volgens mij was het de bedoeling dat dan uiteindelijk ook niet jan en alleman zou gaan studeren want dat kostte de overheid teveel.
Van mij had het gemogen. Nu gaat nog steeds jan en alleman studeren, want iedereen haalt het VWO, en nu probeert de overheid de kosten dus maar op een andere manier lager te maken door ingrepen in de studiefinanciering en het vrijgeven van de hoogte van het collegegeld in bepaalde gevallen. Zo krijg je selectie op geld ipv op talent, terwijl het ook anders had gekund.
  woensdag 26 oktober 2005 @ 09:04:20 #66
99433 Tup
Tupperwaar
pi_31694551
Ik ben enkele jaren geleden betrokken geweest bij een aansluitingsproject vwo-wo. Vooral erg was het feit dat universiteiten echt helemaal niet wisten welke veranderingen er in het voortgezet onderwijs waren. Universiteiten willen niet veranderen. Ze bieden geen enkele begeleiding en noemen dit dan "opleiden tot zelfstandigheid". In essentie worden leerlingen opgeleid om zo goed mogelijk het keurslijf van een professor te volgen, zodat ze later "baanbrekend" onderzoek op het gebied van de de "psychologische implicaties van Sumatraanse olifanten in de kosmos" kunnen doen. Universiteiten hebben een zware stempel gehad op de vorming van de Tweede Fase. Resultaten vielen tegen, nu staan ze te janken. Waarom? Niet omdat ze het beste met de student voor hebben, maar omdat ze bekostigd worden op basis van afgestudeerden. Tja, die aantallen zullen wel tegenvallen, er moet een schuldige zijn...
Wasserwunderland
pi_31694735
Heb ik het verkeerd begrepen, of was de Tweede Fase juist bedoeld om de overgang van VWO naar WO soepeler te maken door tijdens het VWO al meer nadruk op zelfstandigheid te leggen? Ik kan me overigens niet voorstellen dat er één technische universiteit is die een zwaar stempel op de Tweede Fase gedrukt heeft, daar zij waarschijnlijk niet stonden te juichen op de afname van de natuur- en wiskunde. En dat is ook mijn grootste bezwaar: Als je van het VWO komt weet je nog zó weinig, en op zo'n weinig systematische manier, dat het als basis in je WO vaak tekort schiet. Zelfstandig werken lijkt me makkelijker te leren dan een paar verloren jaren wiskunde in te halen.

En wat de tekorten qua afstudeerders betreft: Vooral voor de technische opleidingen, geldt dat het als een nationaal probleem gezien wordt dat er zo weinig betastudenten en afstudeerders zijn. Volgens mij zijn het daar niet alleen de universiteiten die klagen.
pi_31694744
Ik ben docent Nederlands. Op de lerarenopleiding was iedereen van vóór de Tweede Fase, en velen hadden niet voldoende kennis van spelling en grammatica. Daarom moest er een bijspijkercursus over de spelling gegeven worden, om de kennis aan te vullen. In het vierde jaar zag ik nog steeds dingen als "het gebeurd regelmatig" voorbij komen. Dat gaat dan Nederlands geven...
Ik sta inmiddels al drie jaar voor de klas, en de taalkennis is om te huilen. Maar kennis hierover moet over te dragen zijn. Helaas staan veel leerlingen niet eens ervoor open om correct Nederlands te leren. Waar is dat toch voor nodig? Je begrijpt me toch? Met die instelling gaan ze dus ook naar het vervolgonderwijs. Ik heb het dus óók over havo- en vwo-leerlingen.
Ik heb overigens alleen lesgegeven in de onderbouw, dus over de Tweede Fase kan ik niet meepraten verder. Het lijkt me echter, dat ik kan inschatten hoe de leerlingen de Tweede Fase ingaan.
pi_31695251
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 09:22 schreef Nem0 het volgende:
Heb ik het verkeerd begrepen, of was de Tweede Fase juist bedoeld om de overgang van VWO naar WO soepeler te maken door tijdens het VWO al meer nadruk op zelfstandigheid te leggen? Ik kan me overigens niet voorstellen dat er één technische universiteit is die een zwaar stempel op de Tweede Fase gedrukt heeft, daar zij waarschijnlijk niet stonden te juichen op de afname van de natuur- en wiskunde. En dat is ook mijn grootste bezwaar: Als je van het VWO komt weet je nog zó weinig, en op zo'n weinig systematische manier, dat het als basis in je WO vaak tekort schiet. Zelfstandig werken lijkt me makkelijker te leren dan een paar verloren jaren wiskunde in te halen.

En wat de tekorten qua afstudeerders betreft: Vooral voor de technische opleidingen, geldt dat het als een nationaal probleem gezien wordt dat er zo weinig betastudenten en afstudeerders zijn. Volgens mij zijn het daar niet alleen de universiteiten die klagen.
vooral dat laatste en ik zie ook maar weinig gebeuren om daar verandering in te brengen.

(al is het voor mij goed met een beta opleiding)
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 26 oktober 2005 @ 10:23:14 #70
99433 Tup
Tupperwaar
pi_31695615
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 09:22 schreef Nem0 het volgende:
Heb ik het verkeerd begrepen, of was de Tweede Fase juist bedoeld om de overgang van VWO naar WO soepeler te maken door tijdens het VWO al meer nadruk op zelfstandigheid te leggen? Ik kan me overigens niet voorstellen dat er één technische universiteit is die een zwaar stempel op de Tweede Fase gedrukt heeft, daar zij waarschijnlijk niet stonden te juichen op de afname van de natuur- en wiskunde. En dat is ook mijn grootste bezwaar: Als je van het VWO komt weet je nog zó weinig, en op zo'n weinig systematische manier, dat het als basis in je WO vaak tekort schiet. Zelfstandig werken lijkt me makkelijker te leren dan een paar verloren jaren wiskunde in te halen.
Het was het VSNU die heeft meegedacht. Die vertegenwoordigt alle uni's. Pas achteraf hoor je dan dat uni's "het er eigenlijk niet mee eens waren". Ik vind dat ze daarmee hun verantwoordelijkheid ontlopen.

Nog een foute actie van de uni's: de instapeisen voor diverse studies omlaag schroeven omdat anders de instroom zou tegenvallen (geen NT maar NG voor diverse studies, geen NG maar EM voor diverse studies). Dit -samen met Adelmunds snelle toegeven aan leerlingen- heeft gemaakt dat de maatscahppelijke tendens in de Tweede Fase er vooral één is van "makkelijk maken als het moeilijk is".
quote:
En wat de tekorten qua afstudeerders betreft: Vooral voor de technische opleidingen, geldt dat het als een nationaal probleem gezien wordt dat er zo weinig betastudenten en afstudeerders zijn. Volgens mij zijn het daar niet alleen de universiteiten die klagen.
Bedrijven zien geen betaprobleem. Die zeggen letterlijk "die halen we wel uit het buitenland".
Wasserwunderland
  woensdag 26 oktober 2005 @ 10:25:37 #71
99433 Tup
Tupperwaar
pi_31695650
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 09:23 schreef UncleFunk het volgende:
Helaas staan veel leerlingen niet eens ervoor open om correct Nederlands te leren. Waar is dat toch voor nodig? Je begrijpt me toch?
De maatschappij laat ze er ook mee wegkomen. Opleidingen ook...ik heb diverse havo C&M klassen gehad (wiskunde A1). Die gingen in meerderheid PABO doen, om vervolgens 21 keer de rekentoets over te mogen doen (en 19 keer de spellingstoets). Perk de herkansingsmogelijkheden maar in...
Wasserwunderland
pi_31695707
Niet de herkansingen an sich vind ik het probleem, maar het feit dat de tentamens ieder jaar gewoon hetzelfde zijn. Dezelfde vragen, andere getalletjes. Het enige wat je hoeft te doen om een vak te halen is soms alleen maar de 5 sommen van het proeftentamen begrijpen en kunnen maken. De stof beheersen is al lang niet meer nodig.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_31698104
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 10:23 schreef Tup het volgende:
Nog een foute actie van de uni's: de instapeisen voor diverse studies omlaag schroeven omdat anders de instroom zou tegenvallen (geen NT maar NG voor diverse studies, geen NG maar EM voor diverse studies). Dit -samen met Adelmunds snelle toegeven aan leerlingen- heeft gemaakt dat de maatscahppelijke tendens in de Tweede Fase er vooral één is van "makkelijk maken als het moeilijk is".
Dat is zeker waar, volgens mij ligt het voornamelijke ongenoegen bij universiteiten ook niet bij de top-laag. Het zijn veelal de individuele docenten die klagen over het niveau van de studenten (en terecht naar mijn mening!) terwijl de universiteiten dat zelf nog niet zozeer durven te zeggen. Ik weet van enkele technische opleidingen dat ze het verplichte wiskundige deel danig ingeperkt hebben om hun studenten tegemoed te komen. Dat is ergens natuurlijk lafheid, en het leidt bij enkele docenten ook tot groot ongenoegen. Bij vakgroepen, die betaald krijgen per uitgekeerde studiepunten, is er ook daarom een reden om niet te veel studenten te laten zakken.

Zo bezien kan ik zelfs begrijpen dat Bos tot het onzalige idee komt om HBO en WO te willen samenvoegen. Het lijkt mij dat universiteiten moeten toegeven dat er bij hen ook het één en ander schort, maar de universiteiten zijn wél afhankelijk van het WO. Het lijkt mij niet dat er procentueel opeens minder mensen in staat zijn om 'moeilijke' studies af te ronden, de universiteit moet derhalve wel haar aansluiting maken met het VWO. Hoe hoger het VWO-niveau wordt, hoe hoger universiteiten kunnen starten. Ik vind het dus niet heel vreemd dat een universiteit meer of minder noodgedwongen de instapeisen verlaagt, daar het aanbod verschraalt, terwijl het mij toeschijnt dat de studenten niet daadwerkelijk minder intelligent worden. De kloof wordt anders te groot om te overbruggen.
quote:
Bedrijven zien geen betaprobleem. Die zeggen letterlijk "die halen we wel uit het buitenland".
En dat doen universiteiten ook voor AIO's, doch ideaal is het niet. Volgens mij ondernemen bedrijven als AKZO en Philips ook wel enige actie om techniek onder jongeren in Nederland te promoten (Jet-Net o.i.d.?).
pi_31700510
Ik ben zelf niet mee eens dat je VWO moet verzwaren zodat er alleen minder mensen naar de universiteit gaan. Waarom? Omdat universiteit en de middelbare school gewoon twee totale verschillende werelden zijn. Ik en vrienden van mij waren vroeger zware ongemotiveerde zesjes-mensen. Toen ik naar de universiteit ging, opende een heel andere wereld voor mij. Ik begon toen wel heel hard te werken, alle lessen te volgen etc. Volgende week studeer ik af met 7.5 gemiddeld.
De resultaten van een scholier op de middelbare school zegt niet altijd iets over zijn prestaties op de universiteit.

Zelf denk ik dat de betaprobleem wordt overdreven. Sowieso is Nederland niet echt een kennisland maar een handelsland.
  woensdag 26 oktober 2005 @ 14:31:12 #75
129127 .Tarzan.
Zwaaien met die billen
pi_31700679
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 17:29 schreef ethiraseth het volgende:
Ik denk dat je dat beter voorbereid meer moet zien als dat studenten minder moeite hebben met de overstap qua lesgeven. Op de universiteit krijg je toch stuk meer vrijheid en moet je zelf veel meer inplannen. Dat zal waarschijnlijk nu beter afgaan dan vroeger.


klop...klop..klopt
pau·per (de ~ (m.), ~s)= 1 maatschappelijk misdeeld persoon => arme
to·pic (de ~, ~s) = 1 onderwerp van gesprek
pau·per·to·pic = TVP
  woensdag 26 oktober 2005 @ 15:15:46 #76
129127 .Tarzan.
Zwaaien met die billen
pi_31701618
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 17:51 schreef -DailaLama- het volgende:

[..]

Dat denken die Tweede-Fase-filosofen ja. Maar een leerling weet eenvoudig niet hoe belangrijk die dingen zijn in het vak. Dat moet eerst een leraar vertellen (zo maak je van je leerlingen intelligente robots ) óf hij moet zelf op onderzoek uit (daar krijg je vrije, nieuwsgierige mensen van).

Bij de Tweede Fase die ik heb gehad, werd ik echt niet gestimuleerd om zelf op onderzoek te gaan. Eerder hoe je slechte verslagen in elkaar kunt flansen en hoe je kunt frauderen met nakijkboekjes. Ze hadden gewoon veel strenger moeten zijn en die nakijkboekjes moeten wegflikkeren.
nakijkboekjes wegflikkeren
pau·per (de ~ (m.), ~s)= 1 maatschappelijk misdeeld persoon => arme
to·pic (de ~, ~s) = 1 onderwerp van gesprek
pau·per·to·pic = TVP
  woensdag 26 oktober 2005 @ 16:01:14 #77
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_31702743
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 15:15 schreef .Tarzan. het volgende:

[..]

nakijkboekjes wegflikkeren
Waarom? Ik vind ze handig. Als je alles uit het antwoordenboekje overschrijft moet je alleen maar meer leren voor de toets, en dan zal je cijfer toch ongetwijfeld een stuk lager uitvallen.
Ten percent faster with a sturdier frame
  woensdag 26 oktober 2005 @ 16:10:26 #78
129127 .Tarzan.
Zwaaien met die billen
pi_31702935
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 16:01 schreef TC03 het volgende:

[..]

Waarom? Ik vind ze handig. Als je alles uit het antwoordenboekje overschrijft moet je alleen maar meer leren voor de toets, en dan zal je cijfer toch ongetwijfeld een stuk lager uitvallen.
Dat bedoel ik! Nakijkboekjes zijn handig. Waarom wegflikkeren?

Het is een stukje eigen verantwoordelijkheid hoe je ermee omgaat.
pau·per (de ~ (m.), ~s)= 1 maatschappelijk misdeeld persoon => arme
to·pic (de ~, ~s) = 1 onderwerp van gesprek
pau·per·to·pic = TVP
pi_31703677
Toch raar dat ze dat in Den Haag niet wat eerder konden bedenken. Sowieso moet je redelijk zeker weten dat een verandering een verbetering zal betekenen voordat je eraan begint. Maar die plannen dat iedereen van alles een beetje krijgt waren gedoemd te mislukken. Als je in dezelfde tijd meer vakken wilt doceren zal er zeer waarschijnlijk minder kennis kunnen worden overgedragen.

Precies hetzelfde met de basisvorming die ik wel bewust heb meegemaakt (de tweede fase zat net een jaar 'achter' mij). Dat was ook al zo'n gedrocht met een idealistische gedachte om iedereen op elk niveau tot het tweede jaar ofzo dezelfde stof te onderwijzen. Waarom is het zo moeilijk om te erkennen dat mensen verschillende capaciteiten hebben en dat de één beter met z'n handen kan werken en dat de ander meer van het theoretische werk houdt? Er kwamen ook zulke 'leuke' nieuwe vakken zoals techniek en verzorging die echt helemaal geen toegevoegde waarde hadden.

Die zelfstandigheid is ook zo'n gelegenheidsargument. Reken maar dat als je flink wilt lappen dat je dan op elk niveau flinke begeleiding zal/kan krijgen en daar word je echt niet dommer van. Het gaat er gewoon om dat het goedkoper is om veel mensen tegelijk les/college te geven.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
pi_31703827
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 14:22 schreef Bijsmaak het volgende:
Zelf denk ik dat de betaprobleem wordt overdreven. Sowieso is Nederland niet echt een kennisland maar een handelsland.
Er zijn in Nederland moeilijk AIO's voor betaplekken te vinden, zelfs wanneer faculteiten dat willen. Philips en AKZO en Shell hebben ook behoefte aan beta's, evenals middelbare scholen wat docenten betreft. En hiervoor zijn er niet genoeg. Dat wil niet zeggen dat het om een kennisland (alhoewel Europa de kenniseconomie en alles wil zijn, en er een innovatieplatform &c. is) gaat, maar zelfs voor redelijk lage vraag is er al geen aanbod genoeg.
pi_31708335
Goed idee, tis nu een halve vakantie van 6 jaar. Iig, gelukkig er nu vanaf en echt bezig.
  woensdag 26 oktober 2005 @ 22:42:09 #82
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31709502
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 16:46 schreef Nem0 het volgende:

[..]

Er zijn in Nederland moeilijk AIO's voor betaplekken te vinden, zelfs wanneer faculteiten dat willen. Philips en AKZO en Shell hebben ook behoefte aan beta's, evenals middelbare scholen wat docenten betreft. En hiervoor zijn er niet genoeg. Dat wil niet zeggen dat het om een kennisland (alhoewel Europa de kenniseconomie en alles wil zijn, en er een innovatieplatform &c. is) gaat, maar zelfs voor redelijk lage vraag is er al geen aanbod genoeg.
Ach, over 4 jaar hebben ze mij
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_31711894
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:38 schreef Nem0 het volgende:

[..]

Dat is zeker waar, volgens mij ligt het voornamelijke ongenoegen bij universiteiten ook niet bij de top-laag. Het zijn veelal de individuele docenten die klagen over het niveau van de studenten (en terecht naar mijn mening!) terwijl de universiteiten dat zelf nog niet zozeer durven te zeggen. Ik weet van enkele technische opleidingen dat ze het verplichte wiskundige deel danig ingeperkt hebben om hun studenten tegemoed te komen. Dat is ergens natuurlijk lafheid, en het leidt bij enkele docenten ook tot groot ongenoegen. Bij vakgroepen, die betaald krijgen per uitgekeerde studiepunten, is er ook daarom een reden om niet te veel studenten te laten zakken.
Bij mijn studie hebben ze de drie zwaarste wiskunde vakken uit het curriculum geschrapt. Daarnaast schijnen de andere wiskundige vakken tegenwoordig een stuk lichter geworden en bovendien nog eens anderhalf keer zoveel studiepunten waard gemiddeld.
quote:
Zo bezien kan ik zelfs begrijpen dat Bos tot het onzalige idee komt om HBO en WO te willen samenvoegen. Het lijkt mij dat universiteiten moeten toegeven dat er bij hen ook het één en ander schort, maar de universiteiten zijn wél afhankelijk van het WO. Het lijkt mij niet dat er procentueel opeens minder mensen in staat zijn om 'moeilijke' studies af te ronden, de universiteit moet derhalve wel haar aansluiting maken met het VWO. Hoe hoger het VWO-niveau wordt, hoe hoger universiteiten kunnen starten. Ik vind het dus niet heel vreemd dat een universiteit meer of minder noodgedwongen de instapeisen verlaagt, daar het aanbod verschraalt, terwijl het mij toeschijnt dat de studenten niet daadwerkelijk minder intelligent worden. De kloof wordt anders te groot om te overbruggen.
Het probleem licht ook deels bij de manier waarop de tweede fase ingevoerd is. In de praktijk is bijvoorbeeld het behalen van een VWO diploma voor pure bèta studenten er niet makkelijker op geworden. De wiskunde mag dan wel minder zwaar zijn, maar het bèta profiel omvat wel Frans en Duits leesvaardigheid, terwijl je in mijn tijd nog gewoon een vakkenpakket kon samenstellen met minimaal 1 vreemde taal. Dat lijkt me toch niet echt nuttig als het doel een betere aansluiting op het WO is.
quote:
En dat doen universiteiten ook voor AIO's, doch ideaal is het niet. Volgens mij ondernemen bedrijven als AKZO en Philips ook wel enige actie om techniek onder jongeren in Nederland te promoten (Jet-Net o.i.d.?).
Kennis uit het buitenland halen is een goede optie, maar op dit moment een die door de overheid eerder tegengewerkt dan gestimuleerd wordt. Het stimuleren van de interesse in techniek door bedrijven is natuurlijk de moeite van het proberen waard, maar ik vraag me af om hoeverre je daarmee het idee dat bèta opleidingen zwaar en saai zijn uit de wereld helpt.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_31729231
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 23:52 schreef Monolith het volgende:

[..]

Bij mijn studie hebben ze de drie zwaarste wiskunde vakken uit het curriculum geschrapt. Daarnaast schijnen de andere wiskundige vakken tegenwoordig een stuk lichter geworden en bovendien nog eens anderhalf keer zoveel studiepunten waard gemiddeld.
[..]

Het probleem licht ook deels bij de manier waarop de tweede fase ingevoerd is. In de praktijk is bijvoorbeeld het behalen van een VWO diploma voor pure bèta studenten er niet makkelijker op geworden. De wiskunde mag dan wel minder zwaar zijn, maar het bèta profiel omvat wel Frans en Duits leesvaardigheid, terwijl je in mijn tijd nog gewoon een vakkenpakket kon samenstellen met minimaal 1 vreemde taal. Dat lijkt me toch niet echt nuttig als het doel een betere aansluiting op het WO is.
[..]

Kennis uit het buitenland halen is een goede optie, maar op dit moment een die door de overheid eerder tegengewerkt dan gestimuleerd wordt. Het stimuleren van de interesse in techniek door bedrijven is natuurlijk de moeite van het proberen waard, maar ik vraag me af om hoeverre je daarmee het idee dat bèta opleidingen zwaar en saai zijn uit de wereld helpt.
2de deel kan ik mij in vinden
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_31733255
Ik doe op dit moment VWO4, en het is gewoon te makkelijk voor woorden . Het wiskunde en natuurkunde niveau is omlaag gevallen als een baksteen. Scheikunde stelt nóg niets voor (nu meer dan een jaar en ze zijn nog steeds over ionen aan het ouwehoeren). Frans 1 en Duits 1 zijn nutteloos. 1 uur per week is simpelweg veel te weinig om een taal te beheersen. Veel meer dan woordjes leren is het in praktijk toch al niet. Grafische rekenmachines invoeren is het slechtste idee geweest wat ze konden bedenken. Reden "om de studielast wiskunde te verlagen"...kom op zeg, waar hebben we het over!?

Verder is de profielindeling natuurlijk dramatisch. Profiel N&G is totaal overbodig (in praktijk nemen veel N&T'ers biologie er bij, daarnaast stellen die wiskunde 2, natuurkunde 2 en scheikunde 2 natuurlijk weinig voor als je al op het 1 niveau kunt presteren.) E&M is, wanneer je naar studiemogelijkheden kijkt, ook overbodig. Aardrijkskunde en geschiedenis is zelfs niet nodig bij toelating van die vakken op WO-niveau. Economie is standaard kennis die in het Gemeenschappelijke deel zou moeten zitten, in plaats van Frans 1, Duits 1 en CKV1.

Je zou terug kunnen gaan naar het klassieke model; een bèta kant met wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie en een alfa kant met Frans, Duits en extra Engels. Economie/geschiedenis/aardrijkskunde behoren tot het gemeenschappelijke deel.
Twee profielen + de standaardkennis van de maatschappij. Studielast flink verhogen en dat hele zelfstandig werken gedoe afschaffen.
pi_31737257
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 16:46 schreef Nem0 het volgende:

[..]

Er zijn in Nederland moeilijk AIO's voor betaplekken te vinden, zelfs wanneer faculteiten dat willen. Philips en AKZO en Shell hebben ook behoefte aan beta's, evenals middelbare scholen wat docenten betreft. En hiervoor zijn er niet genoeg. Dat wil niet zeggen dat het om een kennisland (alhoewel Europa de kenniseconomie en alles wil zijn, en er een innovatieplatform &c. is) gaat, maar zelfs voor redelijk lage vraag is er al geen aanbod genoeg.
Dat is onzin, in het Chemisch 2weekblad werd recentelijk een onderzoek van mensen van het CBS besproken waarin dat beeld nogal werd genuanceerd. Als je een AIO-plaats wilt invullen dan moet er ook perspectief zijn na die AIO-plaats. En dat is er niet of nauwelijks. Je neemt een groot risico (4+ jaar investering tegen een mager loon en een beperkte kans op succes) en daar staat weinig tegenover qua verbetering van kansen op de arbeidsmarkt.

Dat was zo toen ik afstudeerde (1997) en dat is nu niet anders. bedrijven moeten daden laten zien en niet de bekende woorden blijven herhalen, daar trappen mensen niet in.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 01:22:46 #87
99433 Tup
Tupperwaar
pi_31744441
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 19:35 schreef LedZep het volgende:
Ik doe op dit moment VWO4, en het is gewoon te makkelijk voor woorden . Het wiskunde en natuurkunde niveau is omlaag gevallen als een baksteen. Scheikunde stelt nóg niets voor (nu meer dan een jaar en ze zijn nog steeds over ionen aan het ouwehoeren). Frans 1 en Duits 1 zijn nutteloos. 1 uur per week is simpelweg veel te weinig om een taal te beheersen. Veel meer dan woordjes leren is het in praktijk toch al niet. Grafische rekenmachines invoeren is het slechtste idee geweest wat ze konden bedenken. Reden "om de studielast wiskunde te verlagen"...kom op zeg, waar hebben we het over!?

Verder is de profielindeling natuurlijk dramatisch. Profiel N&G is totaal overbodig (in praktijk nemen veel N&T'ers biologie er bij, daarnaast stellen die wiskunde 2, natuurkunde 2 en scheikunde 2 natuurlijk weinig voor als je al op het 1 niveau kunt presteren.) E&M is, wanneer je naar studiemogelijkheden kijkt, ook overbodig. Aardrijkskunde en geschiedenis is zelfs niet nodig bij toelating van die vakken op WO-niveau. Economie is standaard kennis die in het Gemeenschappelijke deel zou moeten zitten, in plaats van Frans 1, Duits 1 en CKV1.

Je zou terug kunnen gaan naar het klassieke model; een bèta kant met wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie en een alfa kant met Frans, Duits en extra Engels. Economie/geschiedenis/aardrijkskunde behoren tot het gemeenschappelijke deel.
Twee profielen + de standaardkennis van de maatschappij. Studielast flink verhogen en dat hele zelfstandig werken gedoe afschaffen.
Gelukkig hebben we de vlakke meetkunde van wiskunde b12 nog...

Over AIO's: dit zijn veredelde banen om "hulpje van de professor" te kunnen zijn. Baanbrekend onderzoek, bekijk het maar. Proefschriften bevatten even veel creativiteit als kartonnen aambeeld.
Wasserwunderland
pi_31745129
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 16:46 schreef Nem0 het volgende:
Er zijn in Nederland moeilijk AIO's voor betaplekken te vinden, zelfs wanneer faculteiten dat willen. Philips en AKZO en Shell hebben ook behoefte aan beta's, evenals middelbare scholen wat docenten betreft. En hiervoor zijn er niet genoeg. Dat wil niet zeggen dat het om een kennisland (alhoewel Europa de kenniseconomie en alles wil zijn, en er een innovatieplatform &c. is) gaat, maar zelfs voor redelijk lage vraag is er al geen aanbod genoeg.
Ik vind dat bedrijven beta's maar meer moeten gaan betalen. Ik hoor uit diverse hoeken de reactie "Waarom een beta studie doen, als ik met een alfa studie later meer verdien?". En gelijk hebben ze, beta afgestudeerden die in de beta hoek blijven verdienen meestal een stuk minder dan hun collega's in de managementfuncties en typische alfa functies. Het enige voordeel als beta is dat je makkelijk aan een baan kunt komen maar dat is blijkbaar niet voldoende om het beta aanbod te doen stijgen. Meer betalen zou de volgende stap moeten zijn maar die blijft uit, de bedrijven willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten maar dat gaat nou eenmaal niet.

Dit kan er natuurlijk voor zorgen dat de bedrijven zeggen we gaan wel naar India, maar op dat punt komt scholing om de hoek kijken. Waarom kunnen bedrijven makkelijk hun goedkope beta's uit India halen? Precies omdat de Nederlandse beta geen meerwaarde biedt tegenover de Indiaase beta. Doel moet dus zijn om door middel van kwaliteitief goed onderwijs weer een verschil te creeeren ten opzichte van de beta in het buitenland. Belangrijk is dus dat men rap dat onderwijsniveau omhoog krijgt, alleen op die manier kun je de huidige welvaart vasthouden of zelfs vergroten. Mits men de kenniseconomie natuurlijk gestalte wil geven, en ik betwijfel eigenlijk of die wil er wel is.

[ Bericht 10% gewijzigd door Steijn op 28-10-2005 02:13:33 ]
pi_31750428
Volgens mij heeft ieder bedrijf liever een bèta dan een alfa hoor (in welke functie dan ook).
pi_31750581
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 01:22 schreef Tup het volgende:

[..]

Over AIO's: dit zijn veredelde banen om "hulpje van de professor" te kunnen zijn. Baanbrekend onderzoek, bekijk het maar. Proefschriften bevatten even veel creativiteit als kartonnen aambeeld.
Dat komt natuurlijk omdat je minstens 10 jaar in een vakgebied moet zitten voordat je op een zodanig niveau zit dat je er zelf nog wat wezenlijks aan kunt toevoegen. Behalve natuurlijk bij onderzoeksgebieden die nog weinig bekeken zijn, daar kan iedere flierefluiter wel wat nieuws bedenken.
pi_31750701
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 12:00 schreef LedZep het volgende:
Volgens mij heeft ieder bedrijf liever een bèta dan een alfa hoor (in welke functie dan ook).
Say what?
pi_31752210
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 01:57 schreef Steijn het volgende:
Ik vind dat bedrijven beta's maar meer moeten gaan betalen. Ik hoor uit diverse hoeken de reactie "Waarom een beta studie doen, als ik met een alfa studie later meer verdien?". En gelijk hebben ze, beta afgestudeerden die in de beta hoek blijven verdienen meestal een stuk minder dan hun collega's in de managementfuncties en typische alfa functies. Het enige voordeel als beta is dat je makkelijk aan een baan kunt komen maar dat is blijkbaar niet voldoende om het beta aanbod te doen stijgen. Meer betalen zou de volgende stap moeten zijn maar die blijft uit, de bedrijven willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten maar dat gaat nou eenmaal niet.
Beta's verdienen (na een paar jaar) op medisch specialisten en een enkele management functie het meest van allemaal. En dat meer betalen? Waarom? Je geeft het zelf al aan: een beta uit het buitenland kan ook. Je hebt helemaal gelijk met je opmerking over de kwaliteit van het onderwijs, dat moet met sprongen omhoog. Een VWO-er hoeft op de basisschool al geen zak te doen. Tot de universiteit komt daar geen verandering in. En als we nog 5 jaar doorgaan, hoef je ook daar geen zak meer te doen. (Er zijn nu al legio studies waar je zak voor hoeft te doen. De rest is druk bezig de eisen naar benenden bij te stellen.)

Overigens is het de grootste onzin die bestaat dat minder beta's goed is voor de beta's die hier overblijven. Als ik kijk naar Airbus, die in heel de EU geen 8.000 beta's kan vinden en daarom maar onderzoeksvestigingen in de VS en China gaat openen, dan zakt me de moed in de schoenen. En juist die banen zijn zo belangrijk voor Europa.
Zo wordt al jaren steen en been geklaagd dat er een tekort is aan goede lassers. Waarom wordt daar geen geld in gestoken door de overheid? Waarom wel in een toegevoegde-waarde-is-nul tent als Avebe?
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:21:08 #93
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31755747
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 20:49 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Ach het idee was best aardig: studenten beter voorbereiden en ook strenger selecteren voor het WO om het rendement van de propedeuse omhoog te krijgen.
Maar toen vonden een paar stakkers het te zwaar, kwam er een demonstratietje op het Malieveld, sneuvelden er een paar ruitjes of het Binnenhof en werd het programma zodanig verlicht dat nog steeds iedere kneus zn VWO kan halen
Par-don?!?
Welke studenten- of scholierendemonstratie heeft ooit de inhoud van het Nederlandse onderwijs afgezwakt?
Cijfers, namen, data, graag.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:21:51 #94
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31755779
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 01:22 schreef Tup het volgende:


Over AIO's: dit zijn veredelde banen om "hulpje van de professor" te kunnen zijn. Baanbrekend onderzoek, bekijk het maar. Proefschriften bevatten even veel creativiteit als kartonnen aambeeld.
...in jouw vakgebied.
pi_31756382
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 12:00 schreef LedZep het volgende:
Volgens mij heeft ieder bedrijf liever een bèta dan een alfa hoor (in welke functie dan ook).
Ja een beta heeft over het algemeen een veel beter ontwikkeld analytisch vermogen en is daarom gewild als manager, maar volgens mij heb je voor een kenniseconomie juist meer typische R&D banen nodig, immers technische innovatie is in dat geval de aanjager van de economie. Ik heb geen cijfers maar ik denk dat de onderzoeksfuncties die juist zo belangrijk zijn voor de innovatie behoorlijk onderbetaald zijn.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:44:05 #96
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31756474
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:41 schreef Steijn het volgende:

[..]

Ja een beta heeft over het algemeen een veel beter ontwikkeld analytisch vermogen en is daarom gewild als manager, maar volgens mij heb je voor een kenniseconomie juist meer typische R&D banen nodig, immers technische innovatie is in dat geval de aanjager van de economie. Ik heb geen cijfers maar ik denk dat de onderzoeksfuncties die juist zo belangrijk zijn voor de innovatie behoorlijk onderbetaald zijn.
Ik denk eerlijk gezegd dat dit wel meevalt: bij dat soort banen is het type opleiding niet van belang, maar wel het niveau van de titel. De meeste beta's, namelijk, spellen beroerd, en veel alfa's hebben zich door hun studie gefluimd.
pi_31756634
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 12:00 schreef LedZep het volgende:
Volgens mij heeft ieder bedrijf liever een bèta dan een alfa hoor (in welke functie dan ook).
Daar geloof ik maar weinig van. Waarom zou een bedrijf liever een beta willen? Ik ben hier natuurlijk aan het generaliseren als ik zeg dat beta's eerder werkers zijn en alfa's meer de leiders van een bedrijf en beter communicatief vaardig. Toch denk ik dat dit wel zo is.
Het doet er niet toe wie ik ben, maar wie ik wil zijn.
pi_31756774
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:44 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik denk eerlijk gezegd dat dit wel meevalt: bij dat soort banen is het type opleiding niet van belang, maar wel het niveau van de titel. De meeste beta's, namelijk, spellen beroerd, en veel alfa's hebben zich door hun studie gefluimd.
net zo goed als alpha`s over het algemeen gezien (het spelling gebeuren dan)
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:57:21 #99
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31756928
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

net zo goed als alpha`s over het algemeen gezien (het spelling gebeuren dan)
Nee, hoor, neem maar van mij aan: aan de UU zijn studenten van de alfa-faculteit een stuk beter in schrijven dan de studenten van de bètafaculteit.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:57:32 #100
129127 .Tarzan.
Zwaaien met die billen
pi_31756939
Gelukkig ben ik een epsilon
pau·per (de ~ (m.), ~s)= 1 maatschappelijk misdeeld persoon => arme
to·pic (de ~, ~s) = 1 onderwerp van gesprek
pau·per·to·pic = TVP
pi_31757039
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:57 schreef Floripas het volgende:

[..]

Nee, hoor, neem maar van mij aan: aan de UU zijn studenten van de alfa-faculteit een stuk beter in schrijven dan de studenten van de bètafaculteit.
Alfa's schrijven wat uitgebreidere lulverhalen met irrelevante bijzaken. Beta's schrijven wat compacter en wat meer to the point. Wat een alfa in 2 pagina's opschrijft kan een beta in 2 alinea's opschrijven zonder verlies van informatie. 't Is maar wat je beter noemt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')