Meteen na de invoering van de Tweede Fase was het al merkbaar bij de technische en economische vakken (wat betreft de andere vakken heb ik geen ervaring), het curriculum was op sommige punten behoorlijk ingekrompen. Men voorspelde echter dat dit niet tot problemen zou leiden, een Tweede Fase leerling zou immers een stuk beter zijn in leren dan zijn voorganger.quote:Student niet wijzer van studiehuis
AMSTERDAM - De invoering van de tweede fase op havo en vwo, bekend onder de naam studiehuis, heeft de aansluiting met het hoger onderwijs in een aantal opzichten ernstig verslechterd. Uit een evaluatie van de tweede fase die minister Van der Hoeven van Onderwijs naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, blijkt dat eerstejaarsstudenten tegenwoordig minder weten van hun vakken dan hun voorgangers van voor het studiehuis.
De problemen doen zich vooral voor in de natuurwetenschappelijke, technische en economische studierichtingen. Van de studieleiders van hbo-sectoren economie zegt 70 procent dat de vakinhoudelijke kennis achteruit is gegaan. Van de collega's in technische studierichtingen zelfs 78 procent.
Op de universiteiten klaagt 67 procent van de studieleiders van de economische studies dat de eerstejaars tegenwoordig minder weten en kunnen. Van de collega's bij de natuurwetenschappen ziet 63 procent een achteruitgang. Opleiders in het hbo en het wo zijn van mening dat op de algemene vaardigheden na vroeger alles een beetje beter was en op het vakinhoudelijke gebied zelfs veel beter, zo stelt het Tweede Fase Adviespunt dat het evaluatierapport opstelde.
De tweede fase werd in 1998 op een aantal scholen en een jaar later overal ingevoerd. Kern ervan was dat scholen meer ruimte kregen om studieprogramma en aanpak zelf te bepalen; dat leerlingen de keuze kregen uit vier samenhangende profielen, en dat de scholieren zelfstandiger zouden gaan werken. Ze zouden moeten leren leren, zoals de leuze destijds luidde. In dat kader moeten bijvoorbeeld veel meer werkstukken worden gemaakt.
Vreemd, immers eerder in het bericht bleek dat er sprake was van een lager kennisniveau bij de mensen die vanaf het middelbaar onderwijs kwamen. Mijn vermoeden is dus dat het hoger onderwijs, zich is gaan aanpassen op het kennistekort bij hun eerste jaars studenten. Kortom ook op het hoger onderwijs dreigt het niveau nu lager te worden. Een gevaarlijke ontwikkeling als je bedenkt dat Nederland een kenniseconomie moet worden om te kunnen overleven in de toekomst.quote:De veranderingen hebben ook enkele positieve effecten gehad. Algemene kennis en vaardigheden zijn volgens de meeste studieleiders op hogescholen en universiteiten nu beter dan voorheen. Bovendien voelen studenten die het studiehuis hebben doorlopen, zich beter op hun studie voorbereid dan hun voorgangers. Zij zijn meer tevreden over de aansluiting van de middelbare school op het hoger onderwijs.
Goh, je zou bijna denken dat de onderzoekers zelf ook de Tweede Fase methode gevolgd hebben. Ik kan namelijk een heel andere reden aanwijzen voor het zogenaamde verhoogd interne rendement. Het onderwijs is niet beter geworden, nee het onderwijs is makkelijker geworden en het is dus heel logisch dat er veel minder mensen blijven zitten dan voorheen.quote:Het is voor het eerst dat een uitvoerige studie is gedaan naar de prestaties van de tweede fase. De onderzoekers constateren dat de scholieren steeds sneller de middelbare school doorlopen. Die trend bestond er al voor de invoering, maar zet door.
Het percentage scholieren dat zakte voor het eindexamen is tussen 1998 en 2004 bijna gehalveerd, terwijl in diezelfde periode het aantal zittenblijvers ook nog eens daalde, met ruwweg een derde. Het percentage zittenblijvers is uiteindelijk in 2003 op alle fronten nog nooit zo laag geweest. De onderzoekers concluderen dat het interne rendement van havo en vwo is gestegen.
quote:Universiteiten klagen over gebrekkige kennis Nederlands
AMSTERDAM - Op de algemene vaardigheden is niets aan te merken. Maar of het kennisniveau van de eerstejaarsstudent met de tweede fase is verbeterd, betwijfelt het hoger onderwijs
Studenten die geen idee hebben wie de onlangs gelauwerde Harold Pinter is, die het verschil niet weten tussen de Balkan en de Baltische staten, die de Atlantische Oceaan situeren aan de kust bij Kroatië of eerstejaars geschiedenis zonder enig benul van Johan Huizinga. Docenten aan universiteiten en hogescholen schudden de voorbeelden van het gebrek aan kennis bij de eerstejaars studenten zo uit hun mouw.
Onlangs stuurde minister Van der Hoeven een evaluatie van de tweede fase, de hoogste klassen van havo en vwo, naar de Tweede Kamer. Dat stuk concludeert dat het met de kennis van nieuwe studenten weliswaar wat minder is gesteld, maar dat daar betere ‘algemene vaardigheden’ tegenover staan. Bij een rondgang langs docenten, decanen en coördinatoren op hogescholen en universiteiten is echter weinig enthousiasme te ontwaren voor het studiehuis. Sommige instellingen hebben bijspijkercursussen georganiseerd.
Ybo Buruma bijvoorbeeld, decaan van de faculteit rechtsgeleerdheid van de Radboud Universiteit Nijmegen, ziet dat de taalbeheersing achteruit is gegaan. ‘Bij de vijfhonderd eerstejaars is een verbijsterende minderheid van zestig studenten die er werkelijk helemaal niets van bakt.’ Sinds enkele jaren wordt een rechtencollege gebruikt om de taal bij te spijkeren.
Rens Tacoma, docent oude geschiedenis aan de Universiteit van Leiden, merkt niet alleen dat de taalbeheersing belabberd is, maar ook dat de studenten dat niet erg vinden. ‘Ik moet hun vertellen dat ze een tekst foutloos moeten inleveren, en dat lukt ze van geen kanten. Maar ik weiger hun de taalregels alsnog te onderwijzen.’
Die gebrekkige beheersing van het Nederlands staat ook het aanleren van een andere taal in de weg, zegt Wolfgang Herrlitz, hoogleraar Duits in Utrecht. ‘Ze missen het grammaticale referentiekader.’ Herrlitz wijt dat niet alleen aan het studiehuis: de achteruitgang is volgens hem al veel langer gaande.
Het evaluatierapport constateert dat studenten tegenwoordig beter scoren op ‘algemene vaardigheden’. Ybo Buruma uit Nijmegen ziet dat ook wel. ‘Door de bank genomen zijn ze veel beter in presenteren. We hebben een soort nep-rechtbank waarin ze al als eerstejaars moeten optreden. Dat ging vroeger veel slechter.’
Maar Vincent Tassenaar, docent vaardigheden aan de Rijksuniversiteit Groningen, wil zelfs daarop afdingen: ‘Het vinden van relevante informatie, het kritisch bejegenen van bronnen, dat kunnen ze niet.’ Volgens hem is het zelfs niet zo dat de studenten tegenwoordig zelfstandig hebben leren werken. ‘Als je mensen zelfstandigheid bijbrengt, kun je verwachten dat ze zelf gaan opzoeken wat ze nog niet weten. Die houding ontbreekt ten enen male. Ze wachten allemaal tot de docent het komt uitleggen.’ Tassenaar heeft, kort gezegd, geen goed woord over voor de tweede fase: ‘Ik heb geen verbetering in het systeem kunnen ontdekken.’
Sinds het studiehuis is het plagiëren een ware plaag geworden, vooral onder studenten van slechte middelbare scholen. Want dat is ook heel opvallend, vindt Buruma uit Nijmegen: de verschillen tussen de scholen zijn enorm toegenomen. ‘Er zijn scholen die uitstekende studenten leveren, maar er zijn ook scholen waarvan de studenten helemaal niets kunnen.’
Op de universiteiten worden de categoriale gymnasia gezien als witte raven. ‘Van studenten die daarvandaan komen weet je tenminste dat het met hun taalbeheersing wel goed zit’, zegt Tassenaar.
Volgens de evaluatie zijn de klachten bij de bètastudies het grootst. Henk ter Steege is coördinator van de bacheloropleiding Werktuigbouwkunde aan de Technische Universiteit Twente en docent in vakken als statica en dynamica. Hij merkte de invloed van het studiehuis meteen aan de cijfers van zijn eerstejaars.
Voor het tentamen statica slaagde in het verleden ruim 70 procent bij de eerste poging. Sinds het studiehuis is dat ruim 45 procent. Vroeger haalde 50 procent van de studenten hun propedeuse binnen een jaar; nu is dat nog rond de 30procent. Sinds dit jaar organiseert de faculteit een bijspijkercursus wiskunde, waaraan vrijwel iedereen moet meedoen.
Toch, zegt Ter Steege, is de kennis er wel. ‘Je moet ze alleen prikkelen om die te gebruiken.’ In het studiehuis zijn de leerlingen gewend geraakt de formulekaart te gebruiken en bij tal van bewerkingen de rekenmachine in te zetten. ‘Ze hebben wel trucjes geleerd, maar niet om achter de dingen te kijken naar het waarom.’
Een van de voornaamste doelstellingen was destijds de aansluiting met het hoger onderwijs te verbeteren. Tacoma: ‘Ik vind de aansluiting van middelbare school op universiteit niet verbeterd.’ Tassenaar: ‘Ze zijn mondeling vaardiger, denken alles te kunnen bediscussiëren. Ze hebben altijd een excuus als ze iets niet goed hebben kunnen doen en proberen overal een regelingetje voor te maken.’
Alleen André Boer, voorzitter van het Instituut voor Bewegingsstudies van de Hogeschool Utrecht, is enthousiast. ‘Het studiehuis sluit beter aan op het type onderwijs dat wij geven.’ Een vergelijking tussen de prestaties van de studenten oude en nieuwe stijl kan hij niet maken. Op het moment dat de eerste ‘studiehuizers’ bij zijn opleidingen fysiotherapie en cesartherapie binnenkwamen, gingen deze over op competentiegericht leren.
Ik zie elk jaar de vaardigheden van de eerstejaars studenten drastisch afnemen. De nadruk wordt vooral gelegd op inhoudsloos ouwehoeren zonder dat je er iets van leert.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 18:47 schreef Steijn het volgende:
Ook de fout van de nadruk op vaardigheden in plaats van op kennis komt duidelijk naar voren.
het is toch echt de PvdA die zijn stempel op het huidige onderwijs heeft gezet hoor.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 18:40 schreef thabit het volgende:
Dit artikel zouden ze in de Telegraaf moeten plaatsen. Dan wordt het VVD-stemmende deel van de bevolking zich ook bewust van wat hier gaande is.
quote:Op woensdag 19 oktober 2005 20:42 schreef Quinazoline het volgende:
Knap dat ze daar nu al achter zijn, zeg. Ik ben van de tweede lichting tweedefaseleerlingen. Bij ons in het jaar zaten ook nog wat mensen die oude stijl hebben gedaan. Die wisten beduidend meer dan 'wij'. Ook het niveau van wiskunde was verschrikkelijk laag. Bij mij is dat helaas nog steeds niet goedgekomen, dus ik blijf achter de feiten aanlopen. Hadden ze me op het VWO maar gewoon leren integreren/diffrentieren, dan had ik nu niet zo'n probleem gehad met verschillende vakken.
grafieken invoeren op mn Grafische Rekenmachinequote:Op woensdag 19 oktober 2005 20:43 schreef McCarthy het volgende:
[..]
wat in hemelsnaam hebben ze je dan geleerd?
je hebt dus 6 jaar vwo gedaan en buiten misschien wat algebraisch manipuleren wat ze waarschijnlijk nog slecht hebben uitgelegd ook, met hun idiote (a+b)(c+d) regel ben je zonder rekenmachine hulpeloos?quote:Op woensdag 19 oktober 2005 20:46 schreef Quinazoline het volgende:
[..]
grafieken invoeren op mn Grafische Rekenmachine![]()
Dat kan ik met mijn Wiskunde A12 nog wel. Wel met de rekenmachine trouwens.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 20:48 schreef McCarthy het volgende:
[..]
je hebt dus 6 jaar vwo gedaan en buiten misschien wat algebraisch manipuleren wat ze waarschijnlijk nog slecht hebben uitgelegd ook, met hun idiote (a+b)(c+d) regel ben je zonder rekenmachine hulpeloos?
Kan je xx diff?
WAS hulpeloos, ben al minder hulpeloos. Ik blijf pogingen doen om het bij te werken, maar zomaar out of the blue iets diffrentieren lukt me dus gewoon niet. Ik weet dat ik de macht -1 moet doen, en dan x ervoor zetten ofzo, maar ik zou het dus niet precies weten/kunnen doen. En daar baal ik extreem van.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 20:48 schreef McCarthy het volgende:
[..]
je hebt dus 6 jaar vwo gedaan en buiten misschien wat algebraisch manipuleren wat ze waarschijnlijk nog slecht hebben uitgelegd ook, met hun idiote (a+b)(c+d) regel ben je zonder rekenmachine hulpeloos?
Kan je xx diff?
doe danquote:Op woensdag 19 oktober 2005 20:52 schreef jpzegthallo het volgende:
[..]
Dat kan ik met mijn Wiskunde A12 nog wel. Wel met de rekenmachine trouwens.![]()
Ik heb precies hetzelfde ervaren, ik heb op een proefschool gezeten waar de Tweede Fase als eerst geintroduceerd werd met als gevolg dat er een groot deel van het jaar niet eens lesboeken waren, ik heb heel veel moeten werken met kopieen uit de boeken.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 20:42 schreef Quinazoline het volgende:
Knap dat ze daar nu al achter zijn, zeg. Ik ben van de tweede lichting tweedefaseleerlingen. Bij ons in het jaar zaten ook nog wat mensen die oude stijl hebben gedaan. Die wisten beduidend meer dan 'wij'. Ook het niveau van wiskunde was verschrikkelijk laag. Bij mij is dat helaas nog steeds niet goedgekomen, dus ik blijf achter de feiten aanlopen. Hadden ze me op het VWO maar gewoon leren integreren/diffrentieren, dan had ik nu niet zo'n probleem gehad met verschillende vakken.
Ik doe 6VWO, NT. Ik zou hiervan maken x*xx-1. Maar da's nie goe.quote:
http://www.waspreporter.nl/waspreporter/home.aspquote:Op woensdag 19 oktober 2005 20:32 schreef Avani het volgende:
Met Engels heb ik een vaag tijdschrift gelezen, wat ver onder het niveau van de examens lag.
Ik stond destijds ook op het Malieveld Binnenhof omdat ik de Tweede Fase te zwaar vond.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 20:49 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Ach het idee was best aardig: studenten beter voorbereiden en ook strenger selecteren voor het WO om het rendement van de propedeuse omhoog te krijgen.
Maar toen vonden een paar stakkers het te zwaar, kwam er een demonstratietje op het Malieveld, sneuvelden er een paar ruitjes of het Binnenhof en werd het programma zodanig verlicht dat nog steeds iedere kneus zn VWO kan halen
Als jij wijs genoeg bent om daar het tegendeel in te zien kun je dat vast ook beargumenteren.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 23:23 schreef Timmehhh het volgende:
Same here, damn wat had ik hekel aan dat onzinvak, CKVen die kuttaal Frans
. En voor CKV moest ook nog eens alles voldoende zijn anders mocht je niet meedoen aan examen
.
Op het einde van het schooljaar kregen we een "eindgesprek" die je ook voldoende moest afsluiten. Die leraar was zo'n communist en ik moest vertellen dat Amerika goed te vergelijken was met Duitsland anno 1945. Dat heb ik met weerzin gedaan. Verder moest ik mijn mening geven over het feit dat CKV misschien in de toekomst weer werd afgeschaft. Heb maar gezegd wat die horen wou zodat ik dat vak uiteindelijk toch met een voldoende kon afsluiten. Damn ik kan me er echt gigantische kwaad om maken...![]()
![]()
Wat is er mis met die vergelijking dan? 't Is niet zo dat de nazi's worden vergeleken met de Amerikanen ofzo toch?quote:Op woensdag 19 oktober 2005 23:23 schreef Timmehhh het volgende:
Same here, damn wat had ik hekel aan dat onzinvak, CKVen die kuttaal Frans
. En voor CKV moest ook nog eens alles voldoende zijn anders mocht je niet meedoen aan examen
.
Op het einde van het schooljaar kregen we een "eindgesprek" die je ook voldoende moest afsluiten. Die leraar was zo'n communist en ik moest vertellen dat Amerika goed te vergelijken was met Duitsland anno 1945. Dat heb ik met weerzin gedaan. Verder moest ik mijn mening geven over het feit dat CKV misschien in de toekomst weer werd afgeschaft. Heb maar gezegd wat die horen wou zodat ik dat vak uiteindelijk toch met een voldoende kon afsluiten. Damn ik kan me er echt gigantische kwaad om maken...![]()
![]()
Het is dus voorbarig om de tweede fase failliet te verklaren. Het is dus blijkbaar mogelijk om een goede invulling er aan te geven op middelbare scholen. Als we nou eens kijken waarom die scholen het wel goed kunnen doen, dan kan de algehele situatie wellicht verbeterd worden.quote:Want dat is ook heel opvallend, vindt Buruma uit Nijmegen: de verschillen tussen de scholen zijn enorm toegenomen. ‘Er zijn scholen die uitstekende studenten leveren, maar er zijn ook scholen waarvan de studenten helemaal niets kunnen.’
We zitten in een vicieuze cirkel waar we niet uit kunnen. Het onderwijs wordt slechter, daardoor worden mensen dommer, gevolg is dat ze op rechtse partijen gaan stemmen, en daardoor wordt het onderwijs weer slechter.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 12:29 schreef Mwanatabu het volgende:
Iedereen weet het dus, nu komt er weer zo'n geluid van mensen die het kunnen weten.
MAar gaat er iets veranderen? Denk van niet
dat is toch basis stof voor het vwo wis b1 en hoger ik heb het in ieder geval gehadquote:Op woensdag 19 oktober 2005 20:42 schreef Quinazoline het volgende:
Knap dat ze daar nu al achter zijn, zeg. Ik ben van de tweede lichting tweedefaseleerlingen. Bij ons in het jaar zaten ook nog wat mensen die oude stijl hebben gedaan. Die wisten beduidend meer dan 'wij'. Ook het niveau van wiskunde was verschrikkelijk laag. Bij mij is dat helaas nog steeds niet goedgekomen, dus ik blijf achter de feiten aanlopen. Hadden ze me op het VWO maar gewoon leren integreren/diffrentieren, dan had ik nu niet zo'n probleem gehad met verschillende vakken.
ik had het zelfde Kwa tijdrovendheid van de bezigheidstherapievakken heb vorig jaar mijn nt en ng diploma gehaald)quote:Op woensdag 19 oktober 2005 22:45 schreef klnvntrbyt het volgende:
[..]
Ik stond destijds ook op het Malieveld Binnenhof omdat ik de Tweede Fase te zwaar vond.
Alleen is mijn definitie van 'zwaar' waarschijnlijk anders dan jouw definitie: ik als echte beta N&T'er protesteerde tegen tijdrovende onzinvakken zoals CKV, en Frans-1 EN Duits-1 voor N&T'ers.
Heb je enig idee hoeveel tijd ik destijds kwijt was aan 'culturele activiteiten' en het schrijven van verslagen voor al die culturele acitiviteiten?
Ik als N&T'er heb Frans-1 EN Duits-1 moeten volgen. Daar ben ik uiteindelijk op blijven zitten, want hoger dan een 3 haalde ik niet. Wat heb ik uiteindelijk opgestoken van beide talen? Helemaal niets. Als het aan mij lag zou CKV voor N&T'ers moeten worden afgeschaft en zouden N&T'ers moeten kunnen kiezen voor volwaardig onderwijs in 1 taal ipv half onderwijs (alleen lezen) van Frans EN Duits.
Ander voorbeeld:
ANW was ook een onzettend zwaar vak. Moeilijk? Nee, absoluut niet. Maar gvd, wat kosten die verdomde praktische opdrachten veel tijd. Veel kostbare tijd die ik beter had kunnen besteden aan sommetjes voor Wiskunde, Scheikunde en Natuurkunde.
Ik weet niet hoe het nu zit met ANW en CKV in de Tweede Fase, maar ik had voor die staking al 1,5 jaar Tweede Fase eropzitten en heb dus niet geprofiteerd van eventuele verlichtingen.
Gatverdamme, ik krijg weer helemaal jeuk als ik terugdenk aan Frans-1, CKV, etc. Ben blij dat ik er van af ben...
ckv moest je kunstig vormen en dat deden ze door onzinnige dingen verplicht te stellen waar de educatieve waarde nihil van was.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 12:30 schreef OpenDeur het volgende:
[..]
Het is dus voorbarig om de tweede fase failliet te verklaren. Het is dus blijkbaar mogelijk om een goede invulling er aan te geven op middelbare scholen. Als we nou eens kijken waarom die scholen het wel goed kunnen doen, dan kan de algehele situatie wellicht verbeterd worden.
Bovendien vind ik de invoering van CKV helemaal geen slecht idee. Middelbaar onderwijs moet mensen ook voorbereiden op burgerschap en niet enkel studenten in spe opleiden.
Een brede algemene vorming van leerlingen vind ik erg waardevol maar dat vereist inderdaad een goede uitvoering. Ik ben zelf pre-tweede fase, dus ik kan de uitvoering niet beoordelen, maar ik heb wel diverse CKV-onderwijssites bekeken en de inhoud op zich leek me niet verkeerd. Maar dit is op zich een eigen topic waard.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 19:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ckv moest je kunstig vormen en dat deden ze door onzinnige dingen verplicht te stellen waar de educatieve waarde nihil van was.
ok nog zoiets van de 2de fase alles staat in planners protocollen en formulieren
Zeg dat wel, op zich maken die vakken mij niet uit, maar om daar nu je tijd aan te gaan verdoen. Ik heb zelf gelukkig alle talen m.u.v. Engels kunnen dumpen. Die verplichte brede vorming is een essentieel punt wat mis is aan de 2e fase; mensen moeten zich kunnen richten op hetgeen waar ze goed in zijn. Door mensen te dwingen om, voor hen, volkomen niet boeiende vakken te kiezen gaan de cijfers voor de belangrijke vakken alleen maar omlaag.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 16:42 schreef Bijsmaak het volgende:
Ik ben blij dat ik geen Duits of Frans in mijn eindpakket had. Anders had ik het helemaal niet gehaald.
Specialisatie is imho niet de primaire taak van het middelbare onderwijs. Leerlingen voorbereiden op goed burgerschap en voorbereiden op het vervolgonderwijs zijn de twee belangrijkste taken. In principe heb je al een stuk specialisatie door de profielkeuze. Echte specialisten worden gekweekt in het tertiar onderwijs.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 20:08 schreef drexciya het volgende:
[..]
Het zal wel weer zo'n uitvinding van die wereldvreemde OCW lieden zijn geweest; generalisten kweken in plaats van specialisten. Daar heeft de maatschappij echt wat aan.
WASP, Reporter ... en dan was er nog een.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 20:32 schreef Avani het volgende:
Met Engels heb ik een vaag tijdschrift gelezen, wat ver onder het niveau van de examens lag.
Amen. En mijns inziens is het aanbieden van vreemde talen daar een wezenlijk onderdeel van. Eenieder die weleens een boek (B.v. Homo Ludens) van Johan Huizinga -- 's Neerlands bekende geschiedkundige wiens naam thans zelfs geschiedenisstudenten onbekend blijkt te zijn -- heeft gelezen, zal zich verbazen over de talenkennis die de auteur aanneemt. Citaten uit het Engels, Frans en Duits worden niet vertaald. Deze staan domweg door de tekst heen; Latijnse en Griekse citaten worden, tenzij ze te gangbaar zijn, eenmaal van vertaling voorzien. Quot linguas calles, tot homines vales.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 20:20 schreef OpenDeur het volgende:
[..]
Specialisatie is imho niet de primaire taak van het middelbare onderwijs. Leerlingen voorbereiden op goed burgerschap en voorbereiden op het vervolgonderwijs zijn de twee belangrijkste taken. In principe heb je al een stuk specialisatie door de profielkeuze. Echte specialisten worden gekweekt in het tertiar onderwijs.
Ze moeten wel. In tegenstelling tot het beoogde doel, heeft de gemiddelde Tweede Fase student de zelfdiscipline van een zak hooi.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 18:27 schreef nixxx het volgende:
en het grappige is dat de trend op veel universiteiten en hogescholen steeds schoolser wordt. Verplichtte colleges enz..
Vroeger was alles beter
Eenschquote:Op vrijdag 21 oktober 2005 11:30 schreef Nem0 het volgende:
[..]
Amen. En mijns inziens is het aanbieden van vreemde talen daar een wezenlijk onderdeel van. Eenieder die weleens een boek (B.v. Homo Ludens) van Johan Huizinga -- 's Neerlands bekende geschiedkundige wiens naam thans zelfs geschiedenisstudenten onbekend blijkt te zijn -- heeft gelezen, zal zich verbazen over de talenkennis die de auteur aanneemt. Citaten uit het Engels, Frans en Duits worden niet vertaald. Deze staan domweg door de tekst heen; Latijnse en Griekse citaten worden, tenzij ze te gangbaar zijn, eenmaal van vertaling voorzien. Quot linguas calles, tot homines vales.
Ik denk niet dat een schrijver vandaag de dag nog zou overwegen dit te doen. De talenkennis van Nederlanders holt achteruit; ondanks onze eigen overtuiging dat ons Engels near-native is. Nietzsche sloot zijn gymnasiumperiode af met een opstel in het Latijn. Ook nu worden er nog veel boeken voor Latijnse prozaschrijven gebruikt die oorspronkelijk voor middelbare scholieren bedoeld waren. Afgezien van het nut van zulke zaken, waar je over kunt twisten, lijkt het mij wel degelijk een aanwijzing dat er op de middelbare school veel meer mogelijk moet zijn, en was, dan er in de Tweede Fase gepresteerd wordt. Het dunkt mij niet dat de leerlingen zoveel dommer zijn geworden.
Ook wat natuurkunde en wiskunde betreft valt alleen maar op te merken dat er jaar na jaar onderdelen geschrapt worden uit het eindexamen, dat mensen van hun stoel vallen als ze het begrip afgeleide op de universiteit voorgeschoteld krijgen, om vervolgens bij het begrip primitieve een kleine hartverzakking op te lopen. Geschiedenis is nog zo'n vak waarbij het tegenwoordige begrip is gedegradeerd tot een verzameling onsamenhangende feitjes en weetjes die door de leerling absoluut niet meer in perspectief gezien kunnen worden. (Gelukkig hoeven we geen jaartallen mee te kennen!)
Net zoals een goed begrip van basale wiskunde ontzettend helpt om te zien een nieuw onderwerp in bestaande patronen past, hoe je je hoofd niet hoeft te breken over partieel integreren als je de productregel uit het differentiëren kent (die overigens direct weer uit de kettingregel volgt), is een goede kennis van de Nederlandse grammatica essentieel om een beetje gestructureerd een vreemde taal te kunnen leren (zelfs voor Engels is het wel fijn om te weten wat een bijwoord is). Dat je in staat bent het allemaal op te kunnen zoeken is leuk en aardig, maar het geeft je zelfs voor een specialisme een te beperkte basis. En met die basis is het zo veel gemakkelijker om nieuwe stof te begrijpen en op te nemen. (Voor studenten: Heb je je ooit weleens teruggekeken hoe lang je op de middelbare school over een wiskundehoofdstuk of een paar grammaticaregeltjes bij Engels, of drie kantjes papier bij geschiedenis of een boek bij Duits mocht doen?)
Wat mij betreft wordt de basis die in het middelbaar onderwijs gelegd wordt een stevige. En dán mag er geklaagd worden dat het zwaar is. Doch het gemiddelde tempo op een universiteit en middelbare school verschilt dusdanig dat alleen een tussenliggende zomervakantie mij niet voldoende uitleg lijkt om te verklaren hoe mensen opeens dit hoge tempo wel kunnen accepteren. Volgens mij moet het huidige VWO duidelijk in vier jaar kunnen, en kan er nog twee jaar bijgeschaafd worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |