abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31561870
Ik roep het al sinds de invoering van de Tweede Fase maar het begint zich nu ook duidelijk af te tekenen in de realiteit, de Tweede Fase heeft de kwaliteit van het middelbaar onderwijs doen dalen. Ook het uiteindelijk doel van de Tweede Fase, namelijk het vergemakkelijken van de overstap van het middelbaar onderwijs naar het hoger onderwijs, blijkt niet behaald te zijn. Tijd voor een zeer grondige evaluatie, blijkens het volgende artikel uit de Volkskrant:
quote:
Student niet wijzer van studiehuis

AMSTERDAM - De invoering van de tweede fase op havo en vwo, bekend onder de naam studiehuis, heeft de aansluiting met het hoger onderwijs in een aantal opzichten ernstig verslechterd. Uit een evaluatie van de tweede fase die minister Van der Hoeven van Onderwijs naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, blijkt dat eerstejaarsstudenten tegenwoordig minder weten van hun vakken dan hun voorgangers van voor het studiehuis.

De problemen doen zich vooral voor in de natuurwetenschappelijke, technische en economische studierichtingen. Van de studieleiders van hbo-sectoren economie zegt 70 procent dat de vakinhoudelijke kennis achteruit is gegaan. Van de collega's in technische studierichtingen zelfs 78 procent.

Op de universiteiten klaagt 67 procent van de studieleiders van de economische studies dat de eerstejaars tegenwoordig minder weten en kunnen. Van de collega's bij de natuurwetenschappen ziet 63 procent een achteruitgang. Opleiders in het hbo en het wo zijn van mening dat op de algemene vaardigheden na vroeger alles een beetje beter was en op het vakinhoudelijke gebied zelfs veel beter, zo stelt het Tweede Fase Adviespunt dat het evaluatierapport opstelde.

De tweede fase werd in 1998 op een aantal scholen en een jaar later overal ingevoerd. Kern ervan was dat scholen meer ruimte kregen om studieprogramma en aanpak zelf te bepalen; dat leerlingen de keuze kregen uit vier samenhangende profielen, en dat de scholieren zelfstandiger zouden gaan werken. Ze zouden moeten leren leren, zoals de leuze destijds luidde. In dat kader moeten bijvoorbeeld veel meer werkstukken worden gemaakt.
Meteen na de invoering van de Tweede Fase was het al merkbaar bij de technische en economische vakken (wat betreft de andere vakken heb ik geen ervaring), het curriculum was op sommige punten behoorlijk ingekrompen. Men voorspelde echter dat dit niet tot problemen zou leiden, een Tweede Fase leerling zou immers een stuk beter zijn in leren dan zijn voorganger.

Gelukkig blijkt nu dat je een vak alleen leert en kunt beheersen als je er gewoon hard voor werkt en je inzet om het vak onder de knie te krijgen. Geneuzel met planwijzers is leuk voor de vorm maar niet meer dan dat. De beproefde methode van een goede klassikale uitleg, opgaven maken en proefwerk, blijkt nog gewoon het best te werken. Ook de methode van het inkrimpen van het curriculum om zo meer beta leerlingen te trekken blijkt dus maar een tijdelijke oplossing. Wat je niet leert op het middelbaar onderwijs krijg je in het hoger onderwijs weer op je bordje.

Zelf kan ik dat onderschrijven met een voorbeeld. Ik begon na mijn VWO met de studie Civiele Techniek, ik was geen ster in wiskunde maar een 7 had ik toch wel. Ik dacht dus redelijk goed voorbereid te zijn wat betreft wiskunde, maar dat bleek vies tegen te vallen. Uiteindelijk heeft men vanuit de studie zelfs wiskunde bijlessen georganiseerd omdat de mensen die van de Tweede Fase afkwamen gewoon echt een gat in hun wiskunde kennis hadden. Schandalig dat het zo moet.
quote:
De veranderingen hebben ook enkele positieve effecten gehad. Algemene kennis en vaardigheden zijn volgens de meeste studieleiders op hogescholen en universiteiten nu beter dan voorheen. Bovendien voelen studenten die het studiehuis hebben doorlopen, zich beter op hun studie voorbereid dan hun voorgangers. Zij zijn meer tevreden over de aansluiting van de middelbare school op het hoger onderwijs.
Vreemd, immers eerder in het bericht bleek dat er sprake was van een lager kennisniveau bij de mensen die vanaf het middelbaar onderwijs kwamen. Mijn vermoeden is dus dat het hoger onderwijs, zich is gaan aanpassen op het kennistekort bij hun eerste jaars studenten. Kortom ook op het hoger onderwijs dreigt het niveau nu lager te worden. Een gevaarlijke ontwikkeling als je bedenkt dat Nederland een kenniseconomie moet worden om te kunnen overleven in de toekomst.
quote:
Het is voor het eerst dat een uitvoerige studie is gedaan naar de prestaties van de tweede fase. De onderzoekers constateren dat de scholieren steeds sneller de middelbare school doorlopen. Die trend bestond er al voor de invoering, maar zet door.

Het percentage scholieren dat zakte voor het eindexamen is tussen 1998 en 2004 bijna gehalveerd, terwijl in diezelfde periode het aantal zittenblijvers ook nog eens daalde, met ruwweg een derde. Het percentage zittenblijvers is uiteindelijk in 2003 op alle fronten nog nooit zo laag geweest. De onderzoekers concluderen dat het interne rendement van havo en vwo is gestegen.
Goh, je zou bijna denken dat de onderzoekers zelf ook de Tweede Fase methode gevolgd hebben. Ik kan namelijk een heel andere reden aanwijzen voor het zogenaamde verhoogd interne rendement. Het onderwijs is niet beter geworden, nee het onderwijs is makkelijker geworden en het is dus heel logisch dat er veel minder mensen blijven zitten dan voorheen.

Hoe lang blijven we ons nog op deze manier foppen? Schaf die Tweede Fase nou toch eens af!!!!
  woensdag 19 oktober 2005 @ 17:29:43 #2
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_31562228
Ik denk dat je dat beter voorbereid meer moet zien als dat studenten minder moeite hebben met de overstap qua lesgeven. Op de universiteit krijg je toch stuk meer vrijheid en moet je zelf veel meer inplannen. Dat zal waarschijnlijk nu beter afgaan dan vroeger.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_31562371
Vrijheid? Dat heb je nog steeds niet in de Tweede Fase. Ze proberen het te geven door studieplanners, maar je wordt alsnog streng gecontroleerd op je huiswerk. Ook al, hebben de meeste leraren het opgegeven omdat er geen beginnen aan is.
pi_31562372
ik was er dolblij mee...had nooit verwacht hoe "simpel" het examen zou zijn. ook nog eens flink gematst (er waren mensen bij die met 3 5jes gewoon hun diploma kregen..en dan hebben we het over een gymnasium)

maar achteraf gezien was het idd te makkelijk.
Gemiddeld reactieniveau op de FP:
[quote]Ben benieuwd wanneer Bin Laden zelf met een boek komt![/quote]
Buzzz: Wat, gebundelde grot tekeningen??? >:)
  woensdag 19 oktober 2005 @ 17:40:35 #5
12395 mistraldk
Sailing's the game!!!
pi_31562383
ik ben het er ook helemaal mee eens dat het onderwijs gewoon makkelijker is geworden!
Die verslagen schrijven...echt wát een onzin! je leert alleen maar hoe je ipv kort en bondig een punt formuleren juist een zo groot en uitgebreid mogelijk kutverhaal kan schrijven...
"Spuug niet onder de tafel...daar zou je dronken vriend kunnen liggen"
  woensdag 19 oktober 2005 @ 18:16:43 #6
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_31563044
Ik vind het altijd lastig om zulke onderzoeken onder studiebegeleiders, docenten e.a. volledig te vertrouwen. Er zit toch altijd een beetje een "vroeger was alles beter" mentaliteit achter.

Al vind ik ook dat in ons onderwijs systeem de nadruk veels te veel naar vaardigheden is verschoven i.p.v kennis. Over een tijdje nemen scholieren gewoon alles over van wikipedia en google zonder zelf 2X na te denken over iets.
pi_31563123
79 % van alle statistieken is verzonnen joh.
  woensdag 19 oktober 2005 @ 18:27:53 #8
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_31563263
en het grappige is dat de trend op veel universiteiten en hogescholen steeds schoolser wordt. Verplichtte colleges enz..

Vroeger was alles beter
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_31563509
Dit artikel zouden ze in de Telegraaf moeten plaatsen. Dan wordt het VVD-stemmende deel van de bevolking zich ook bewust van wat hier gaande is.
pi_31563640
Nog een artikel, dat het verhaal eigenlijk alleen maar onderstreept. Leuk ook om te zien hoe de visie van mistraldk en Lonewolf2003 onderstreept wordt door de praktijk. Ook de fout van de nadruk op vaardigheden in plaats van op kennis komt duidelijk naar voren.
quote:
Universiteiten klagen over gebrekkige kennis Nederlands

AMSTERDAM - Op de algemene vaardigheden is niets aan te merken. Maar of het kennisniveau van de eerstejaarsstudent met de tweede fase is verbeterd, betwijfelt het hoger onderwijs

Studenten die geen idee hebben wie de onlangs gelauwerde Harold Pinter is, die het verschil niet weten tussen de Balkan en de Baltische staten, die de Atlantische Oceaan situeren aan de kust bij Kroatië of eerstejaars geschiedenis zonder enig benul van Johan Huizinga. Docenten aan universiteiten en hogescholen schudden de voorbeelden van het gebrek aan kennis bij de eerstejaars studenten zo uit hun mouw.

Onlangs stuurde minister Van der Hoeven een evaluatie van de tweede fase, de hoogste klassen van havo en vwo, naar de Tweede Kamer. Dat stuk concludeert dat het met de kennis van nieuwe studenten weliswaar wat minder is gesteld, maar dat daar betere ‘algemene vaardigheden’ tegenover staan. Bij een rondgang langs docenten, decanen en coördinatoren op hogescholen en universiteiten is echter weinig enthousiasme te ontwaren voor het studiehuis. Sommige instellingen hebben bijspijkercursussen georganiseerd.

Ybo Buruma bijvoorbeeld, decaan van de faculteit rechtsgeleerdheid van de Radboud Universiteit Nijmegen, ziet dat de taalbeheersing achteruit is gegaan. ‘Bij de vijfhonderd eerstejaars is een verbijsterende minderheid van zestig studenten die er werkelijk helemaal niets van bakt.’ Sinds enkele jaren wordt een rechtencollege gebruikt om de taal bij te spijkeren.

Rens Tacoma, docent oude geschiedenis aan de Universiteit van Leiden, merkt niet alleen dat de taalbeheersing belabberd is, maar ook dat de studenten dat niet erg vinden. ‘Ik moet hun vertellen dat ze een tekst foutloos moeten inleveren, en dat lukt ze van geen kanten. Maar ik weiger hun de taalregels alsnog te onderwijzen.’

Die gebrekkige beheersing van het Nederlands staat ook het aanleren van een andere taal in de weg, zegt Wolfgang Herrlitz, hoogleraar Duits in Utrecht. ‘Ze missen het grammaticale referentiekader.’ Herrlitz wijt dat niet alleen aan het studiehuis: de achteruitgang is volgens hem al veel langer gaande.

Het evaluatierapport constateert dat studenten tegenwoordig beter scoren op ‘algemene vaardigheden’. Ybo Buruma uit Nijmegen ziet dat ook wel. ‘Door de bank genomen zijn ze veel beter in presenteren. We hebben een soort nep-rechtbank waarin ze al als eerstejaars moeten optreden. Dat ging vroeger veel slechter.’

Maar Vincent Tassenaar, docent vaardigheden aan de Rijksuniversiteit Groningen, wil zelfs daarop afdingen: ‘Het vinden van relevante informatie, het kritisch bejegenen van bronnen, dat kunnen ze niet.’ Volgens hem is het zelfs niet zo dat de studenten tegenwoordig zelfstandig hebben leren werken. ‘Als je mensen zelfstandigheid bijbrengt, kun je verwachten dat ze zelf gaan opzoeken wat ze nog niet weten. Die houding ontbreekt ten enen male. Ze wachten allemaal tot de docent het komt uitleggen.’ Tassenaar heeft, kort gezegd, geen goed woord over voor de tweede fase: ‘Ik heb geen verbetering in het systeem kunnen ontdekken.’

Sinds het studiehuis is het plagiëren een ware plaag geworden, vooral onder studenten van slechte middelbare scholen. Want dat is ook heel opvallend, vindt Buruma uit Nijmegen: de verschillen tussen de scholen zijn enorm toegenomen. ‘Er zijn scholen die uitstekende studenten leveren, maar er zijn ook scholen waarvan de studenten helemaal niets kunnen.’

Op de universiteiten worden de categoriale gymnasia gezien als witte raven. ‘Van studenten die daarvandaan komen weet je tenminste dat het met hun taalbeheersing wel goed zit’, zegt Tassenaar.

Volgens de evaluatie zijn de klachten bij de bètastudies het grootst. Henk ter Steege is coördinator van de bacheloropleiding Werktuigbouwkunde aan de Technische Universiteit Twente en docent in vakken als statica en dynamica. Hij merkte de invloed van het studiehuis meteen aan de cijfers van zijn eerstejaars.

Voor het tentamen statica slaagde in het verleden ruim 70 procent bij de eerste poging. Sinds het studiehuis is dat ruim 45 procent. Vroeger haalde 50 procent van de studenten hun propedeuse binnen een jaar; nu is dat nog rond de 30procent. Sinds dit jaar organiseert de faculteit een bijspijkercursus wiskunde, waaraan vrijwel iedereen moet meedoen.

Toch, zegt Ter Steege, is de kennis er wel. ‘Je moet ze alleen prikkelen om die te gebruiken.’ In het studiehuis zijn de leerlingen gewend geraakt de formulekaart te gebruiken en bij tal van bewerkingen de rekenmachine in te zetten. ‘Ze hebben wel trucjes geleerd, maar niet om achter de dingen te kijken naar het waarom.’

Een van de voornaamste doelstellingen was destijds de aansluiting met het hoger onderwijs te verbeteren. Tacoma: ‘Ik vind de aansluiting van middelbare school op universiteit niet verbeterd.’ Tassenaar: ‘Ze zijn mondeling vaardiger, denken alles te kunnen bediscussiëren. Ze hebben altijd een excuus als ze iets niet goed hebben kunnen doen en proberen overal een regelingetje voor te maken.’

Alleen André Boer, voorzitter van het Instituut voor Bewegingsstudies van de Hogeschool Utrecht, is enthousiast. ‘Het studiehuis sluit beter aan op het type onderwijs dat wij geven.’ Een vergelijking tussen de prestaties van de studenten oude en nieuwe stijl kan hij niet maken. Op het moment dat de eerste ‘studiehuizers’ bij zijn opleidingen fysiotherapie en cesartherapie binnenkwamen, gingen deze over op competentiegericht leren.
pi_31563779
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 18:47 schreef Steijn het volgende:
Ook de fout van de nadruk op vaardigheden in plaats van op kennis komt duidelijk naar voren.
Ik zie elk jaar de vaardigheden van de eerstejaars studenten drastisch afnemen. De nadruk wordt vooral gelegd op inhoudsloos ouwehoeren zonder dat je er iets van leert.
  woensdag 19 oktober 2005 @ 20:04:31 #12
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31565028
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 18:40 schreef thabit het volgende:
Dit artikel zouden ze in de Telegraaf moeten plaatsen. Dan wordt het VVD-stemmende deel van de bevolking zich ook bewust van wat hier gaande is.
het is toch echt de PvdA die zijn stempel op het huidige onderwijs heeft gezet hoor.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_31565574
Ik ben nu net begonnen met m'n studie en ik heb het idee dat ik sinds jaren weer eens wat leer. Dan nog te bedenken dat ik een makkelijke studie doe.

De Tweede Fase heeft mij eigenlijk weinig geleerd. Vaak kwam je de klas binnen en dan deed iedereen maar wat. De docenten zaten achteruit in hun stoel en je mocht aan "zelfstudie" doen. Ik heb het als een tijdverspilling gezien. Mijn economische kennis is dramatisch, technisch is het niks, talen zijn al helemaal belabberd. Ik heb de laatste 2 jaar van het VWO geen Duits of Frans meer gehad. Nederlands was alleen nog maar proza en poezië. Met Engels heb ik een vaag tijdschrift gelezen, wat ver onder het niveau van de examens lag. Wat mij betreft mogen ze het VWO drastisch veranderen. De HAVO dan ook natuurlijk, maar daar heb ik geen ervaring mee en ik zou niet weten wat een havist zou zeggen.
Het doet er niet toe wie ik ben, maar wie ik wil zijn.
pi_31565740
Knap dat ze daar nu al achter zijn, zeg. Ik ben van de tweede lichting tweedefaseleerlingen. Bij ons in het jaar zaten ook nog wat mensen die oude stijl hebben gedaan. Die wisten beduidend meer dan 'wij'. Ook het niveau van wiskunde was verschrikkelijk laag. Bij mij is dat helaas nog steeds niet goedgekomen, dus ik blijf achter de feiten aanlopen. Hadden ze me op het VWO maar gewoon leren integreren/diffrentieren, dan had ik nu niet zo'n probleem gehad met verschillende vakken.
Everything which is not impossible, will eventually happen
  woensdag 19 oktober 2005 @ 20:43:30 #15
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31565763
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 20:42 schreef Quinazoline het volgende:
Knap dat ze daar nu al achter zijn, zeg. Ik ben van de tweede lichting tweedefaseleerlingen. Bij ons in het jaar zaten ook nog wat mensen die oude stijl hebben gedaan. Die wisten beduidend meer dan 'wij'. Ook het niveau van wiskunde was verschrikkelijk laag. Bij mij is dat helaas nog steeds niet goedgekomen, dus ik blijf achter de feiten aanlopen. Hadden ze me op het VWO maar gewoon leren integreren/diffrentieren, dan had ik nu niet zo'n probleem gehad met verschillende vakken.
wat in hemelsnaam hebben ze je dan geleerd?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_31565806
het zelfde :p
pi_31565807
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 20:43 schreef McCarthy het volgende:

[..]

wat in hemelsnaam hebben ze je dan geleerd?
grafieken invoeren op mn Grafische Rekenmachine

edit: en dat is dan wiskunde B12 he!
Ik doe nu overigens wel een beta-studie
  woensdag 19 oktober 2005 @ 20:48:15 #18
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31565832
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 20:46 schreef Quinazoline het volgende:

[..]

grafieken invoeren op mn Grafische Rekenmachine
je hebt dus 6 jaar vwo gedaan en buiten misschien wat algebraisch manipuleren wat ze waarschijnlijk nog slecht hebben uitgelegd ook, met hun idiote (a+b)(c+d) regel ben je zonder rekenmachine hulpeloos?

Kan je xx diff?
  woensdag 19 oktober 2005 @ 20:49:58 #19
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_31565862
Ach het idee was best aardig: studenten beter voorbereiden en ook strenger selecteren voor het WO om het rendement van de propedeuse omhoog te krijgen.
Maar toen vonden een paar stakkers het te zwaar, kwam er een demonstratietje op het Malieveld, sneuvelden er een paar ruitjes of het Binnenhof en werd het programma zodanig verlicht dat nog steeds iedere kneus zn VWO kan halen
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_31565893
Het is meer bezig houden dan echt iets leren bij ons op school. Het werk zit hem in de onzinnige opdrachten maken. Leren is niet nodig (V6 E&M).
pi_31565911
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 20:48 schreef McCarthy het volgende:

[..]

je hebt dus 6 jaar vwo gedaan en buiten misschien wat algebraisch manipuleren wat ze waarschijnlijk nog slecht hebben uitgelegd ook, met hun idiote (a+b)(c+d) regel ben je zonder rekenmachine hulpeloos?

Kan je xx diff?
Dat kan ik met mijn Wiskunde A12 nog wel. Wel met de rekenmachine trouwens.
pi_31565930
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 20:48 schreef McCarthy het volgende:

[..]

Kan je xx diff?
WAS hulpeloos, ben al minder hulpeloos. Ik blijf pogingen doen om het bij te werken, maar zomaar out of the blue iets diffrentieren lukt me dus gewoon niet. Ik weet dat ik de macht -1 moet doen, en dan x ervoor zetten ofzo, maar ik zou het dus niet precies weten/kunnen doen. En daar baal ik extreem van.
Jouw voorbeeld zou ik dus ook niet zo kunnen oplossen, maar als je me de oplossing geeft komt er waarschijnlijk wel een 'Oja' reactie.

En dit merk ik dus vaak in mn opleiding, dat ik tegen dit probleem aan loop. Want integratie/diffrentatie kom je nou eenmaal heel veel tegen.

Ontopic: Die betere aansluiting op de uni is dus echt bullshit!
  woensdag 19 oktober 2005 @ 20:58:24 #23
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31565989
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 20:52 schreef jpzegthallo het volgende:

[..]

Dat kan ik met mijn Wiskunde A12 nog wel. Wel met de rekenmachine trouwens.
doe dan
pi_31566209
wacht, misschien....

tis 1? of nul? of c?
dr is iets mee iig, x^x diff naar x..
Maar daar gaat dit topic niet over, hoewel het wel een mooi practijkvoorbeeld is
pi_31566233
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 20:42 schreef Quinazoline het volgende:
Ik heb precies hetzelfde ervaren, ik heb op een proefschool gezeten waar de Tweede Fase als eerst geintroduceerd werd met als gevolg dat er een groot deel van het jaar niet eens lesboeken waren, ik heb heel veel moeten werken met kopieen uit de boeken. Op de universiteit konden de mensen die oude stijl waren de wiskunde prima behappen maar ik had er veel moeite mee. En dat terwijl ik het toch echt wel had moeten kunnen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')