abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31619436
Nu Steijn zich kritisch uit heeft gelaten over het middelbaar onderwijs wil ik het eens hebben over het minder gehekelde basisonderwijs hebben... Waar gaat dat nou eigenlijk over?

Face it: op de basisschool wordt je eigenlijk bar weinig aangeleerd. De eerste drie klassen zijn vooral gericht op lego skillz en het maken van plaatjes met lijm en glitters, naast wat socializen met je klasgenootjes. Vrij nutteloos dus, en dat terwijl kinderen op die leeftijd juist erg nieuwsgierig zijn.

Vervolgens komen de hogere klassen, ik kan me herinneren dat men mij daar probeerde het onderscheid tussen hoog en laag en veel en weinig probeerde bij te brengen (DUH), naast het alfabet en 1+1=2. Natuurlijk zullen er kinderen zijn die hier echt moeite mee hebben, maar persoonlijk verveelde ik me er een ongeluk, en ik kan me niet herinneren dat mijn klasgenootjes de stof echt uitdagend vonden. Later leer je nog wat staartdelingen en basic Engels en Nederlands als nuttige vakken, afgewisseld met zingen, springen en niet echt educatieve video's kijken onder auspicien van de PABO-leerkracht. Eigenlijk heb ik de echt interessante dingen van mijn ouders geleerd, die me al vroeg boeken lieten lezen over vanalles, wat ik op die leeftijd ook graag deed en waar ik nu veel voordeel van heb.

Ik vind dit zonde. Eigenlijk heb ik nooit begrepen waarom de nadruk van het leerproces op scholen ligt op het middelbaar onderwijs, wat eveneens de periode in het leven van een kind is waar interesse in leerstof een dieptepunt bereikt en ze vooral irritant zijn. Basisschoolleerlingen zijn veel nieuwsgieriger, en is het niet zo dat een taal veel makkelijker aangeleerd wordt op een jonge leeftijd?

Daarom pleit ik dus voor een verzwaring van de leerstof op bassischolen, ga dieper in op de stof, neem bijvoorbeeld het vak Algemene Natuurwetenschappen (wat nu op de middelbare school doodsimpel is, zelfs voor een alfa als ik) en introduceer het op de basisschool, en verspil minder tijd aan spelen wat ze thuis ook wel kunnen met hun echte vriendjes. Nu dient het basisonderwijs (met als climax de verguisde citotoets) vooral als een soort niveauanalyse voorgaand aan het middelbaaronderwijs - een analyse die ouders prima zelf kunnen maken. Breng een niveauscheiding aan vanaf de 4e klas zodat kinderen bij leeftijdsgenootjes terecht komen van eenzelfde intellectueel niveau waar ze goed mee kunnen praten en spelen, en leer ze ook echt iets.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 01:49:59 #2
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_31619633
Kinderen leren ontzettend veel op de basisschool, dat jij dat nu niet inziet is ronduit jammer.
Kijk maar eens naar het verschil tussen een kind wat voor het eerst de school binnenwandelt in groep 3 en een kind wat voor het eerst naar de middelbare school gaat...

Ik zeg: kinderen moeten al zo ontzettend snel alles leren en weten tegenwoordig, laat ze ook nog eens lekker kind zijn, het is druk zat nu voor kinderen op het basisonderwijs.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_31619732
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 01:49 schreef BBQ-kip het volgende:
Kinderen leren ontzettend veel op de basisschool, dat jij dat nu niet inziet is ronduit jammer.
Kijk maar eens naar het verschil tussen een kind wat voor het eerst de school binnenwandelt in groep 3 en een kind wat voor het eerst naar de middelbare school gaat...
Natuurlijk heeft de basisschool invloed op het kind en er wordt ook wel IETS geleerd, maar dat is gewoon minder dan er in zit. Het is bijvoorbeeld heel goed mogelijk om een kind tweetalig op te voeden in zowel Nederlands als Engels (of een andere taal) zonder dat het kind hierdoor in zijn opvoeding belemmerd wordt. Waarom is het Engels dan van zo'n lullig niveau op de basisschool? Je kan er op die leeftijd met de juiste discipline zo twee talen in stampen, begin er gewoon in groep 3 al mee en het niveau zal uiteindelijk veel hoger zijn.
quote:
Ik zeg: kinderen moeten al zo ontzettend snel alles leren en weten tegenwoordig, laat ze ook nog eens lekker kind zijn, het is druk zat nu voor kinderen op het basisonderwijs.
Er zijn meerdere soorten kinderen, varierend van dom tot intelligent en superintelligent met allemaal andere interessen. Waar gymnastiek voor de een ontspanning is is het voor de ander saai en oninteressant, laat die kinderen dan ook iets intellectuelers doen in plaats van dat ze zich een paar uur per dag moeten vervelen met dingen die ze van huis uit al weten, het is kapitaalvernietiging om het brein van die kinderen op die leeftijd niet al te gebruiken, de meesten willen het en zien het op die leeftijd als ontspanning in plaats van als een last. Kind zijn is het ontdekken van dingen.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 02:06:07 #4
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_31619837
Ik ben van mening dat er niet altijd alles uitgehaald hoeft te worden wat er in zit. Kinderen hebben ruimte nodig om te ontwikkelen.
Jij beoordeeld het geleerde op basis van theoretische kennis (Engels leren etc.) terwijl leren en ontwikkeling in het algemeen zoveel meer is dan dat. Sociale omgang met andere kinderen, normen en waarden, samenwerken, gezag accepteren, etc etc.
Ik weet zeker dat kinderen veel meer gebaat zijn bij het huidige onderwijssysteem dan bij het systeem dat jij wil.

Als kinderen graag meer willen, dan kun je ze dat natuurlijk geven, maar dat wordt m.i. nu ook al gedaan, door onderwijzers en hopelijk ook door de ouders.
Ik was zelf zo'n kind wat erg nieuwsgierig en heel breed geļnteresseerd was en ik ben altijd prima aan mijn trekken gekomen op school en thuis, er zijn altijd wel extra projectjes voor zulk soort kinderen.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_31619977
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 02:06 schreef BBQ-kip het volgende:
Ik ben van mening dat er niet altijd alles uitgehaald hoeft te worden wat er in zit. Kinderen hebben ruimte nodig om te ontwikkelen.
Jij beoordeeld het geleerde op basis van theoretische kennis (Engels leren etc.) terwijl leren en ontwikkeling in het algemeen zoveel meer is dan dat. Sociale omgang met andere kinderen, normen en waarden, samenwerken, gezag accepteren, etc etc.
Ik weet zeker dat kinderen veel meer gebaat zijn bij het huidige onderwijssysteem dan bij het systeem dat jij wil.

Als kinderen graag meer willen, dan kun je ze dat natuurlijk geven, maar dat wordt m.i. nu ook al gedaan, door onderwijzers en hopelijk ook door de ouders.
Ik was zelf zo'n kind wat erg nieuwsgierig en heel breed geļnteresseerd was en ik ben altijd prima aan mijn trekken gekomen op school en thuis, er zijn altijd wel extra projectjes voor zulk soort kinderen.
Die extra projectjes kreeg ik ook wel, maar gingen meestal over iets wat ik niet zo interessant vond, of waren van hetzelfde niveau als de normale opdrachten en slechts bedoeld om me een beetje bezig te houden. Hou er ook rekening mee dat de leerkrachten meestal van de pabo komen, en dus niet van het niveau zijn van hun collegae op de middelbare school, en zelf vaak de behoefte van intelligentere kinderen niet echt begrijpen, althans zo ervoeren ik en enkele kennissen van mij het. Ik werd door die leerkrachten eerder gezien als eigenwijs of irritant dan als nieuwsgierig of intelligent, wellicht dat jij daar mazzel mee hebt gehad, maar ik hoor vaak van dat soort verhalen van mensen die nu student zijn.

Het geven van meer theorie sluit natuurlijk niet uit dat kinderen zich ook op andere vlakken ontwikkelen, en ook dat moet aangemoedigd worden, maar het onderwijs is nu zo gebaseerd op de grootste gemene deler; geen efficient systeem.
pi_31620044
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 02:17 schreef Speth het volgende:
Hou er ook rekening mee dat de leerkrachten meestal van de pabo komen, en dus niet van het niveau zijn van hun collegae op de middelbare school, en zelf vaak de behoefte van intelligentere kinderen niet echt begrijpen, althans zo ervoeren ik en enkele kennissen van mij het.
Ook en misschien wel JUIST pabo-leerkrachten (zoal jij ze noemt) zijn getraind om alle kinderen met een ander (hoger of lager) niveau te helpen.
quote:
Ik werd door die leerkrachten eerder gezien als eigenwijs of irritant dan als nieuwsgierig of intelligent.
misschien omdat je je daar net zo arrogant tegen opstelde als je hier nu doet
quote:
Het geven van meer theorie sluit natuurlijk niet uit dat kinderen zich ook op andere vlakken ontwikkelen, en ook dat moet aangemoedigd worden, maar het onderwijs is nu zo gebaseerd op de grootste gemene deler; geen efficient systeem.
en misschien is het je ontgaan.... maar de ontwikkelingen op de wereld gaan zo snel, dat het geen zin heeft kinderen meer theorie te leren. Kinderen hebben veel meer aan een goede basis in kennis VERGAREN, i.p.v. stampen.
uit een aspergernest
pi_31620100
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 02:23 schreef wendytje het volgende:

[..]

Ook en misschien wel JUIST pabo-leerkrachten (zoal jij ze noemt) zijn getraind om alle kinderen met een ander (hoger of lager) niveau te helpen.
Merkte ik weinig van bij de meeste leerkrachten die ik heb gehad, het contrast met de middelbare school is enorm; veel meer tolerantie.
quote:
[..]

misschien omdat je je daar net zo arrogant tegen opstelde als je hier nu doet
Dus de leerkracht moet zich verlagen tot het niveau van de achtjarige leerling en hem afrekenen op zijn arrogantie? Fijne mentaliteit om mee voor de klas te staan.
quote:
[..]

en misschien is het je ontgaan.... maar de ontwikkelingen op de wereld gaan zo snel, dat het geen zin heeft kinderen meer theorie te leren. Kinderen hebben veel meer aan een goede basis in kennis VERGAREN, i.p.v. stampen.
Wiskunde verandert niet, talen veranderen amper. Welke ontwikkelingen bedoel je precies die onzinnig zijn om te leren? De meeste basisschoolleerlingen weten niet eens wat zwaartekracht is.
pi_31620103
Vanuit psychologisch oogpunt zou ik het interessant vinden wat kinderen extra zouden kunnen leren. Maar dan ook niet 'een gewoonte' maar echt iets waarbij relaties gelegd moeten worden met bestaande dingen en die ze dan ook echt kunnen uitleggen.

Als je iemand heel goed een muziek instrument laat bespelen gaat dat op gevoel. Ik verwacht dat inprincipe alles op de automatische piloot blijft gaan als het spelenderwijs zonder druk wordt aangeleerd.

Neem bijvoorbeeld rekenen met letters, ik durf te wedden dat kinderen hoe eerder ze er mee zouden beginnen hoe sneller ze abstractie kunnen ontdekken. (Piaget onderzoek enzo.)
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_31620146
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 02:27 schreef Speth het volgende:
De meeste basisschoolleerlingen weten niet eens wat zwaartekracht is.
Dat is echt een een goed punt, m'n zusje bijvoorbeeld is Pabo studente, gaat ze zout oplossen in water, en gaat ze die kinderen leren dat een ei blijft drijven. Geweldig de kids mogen het ook zelf doen!

Ik zeg daar en tegen... combineer dat eens met rekenen.
- Hoeveel zout kan er op een lepel
- Hoeveel scheppen zout moeten er in het glas
- Hoeveel gram is dat

-Waarom denk jij dat een ei blijft drijven.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_31620178
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 02:31 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Dat is echt een een goed punt, m'n zusje bijvoorbeeld is Pabo studente, gaat ze zout oplossen in water, en gaat ze die kinderen leren dat een ei blijft drijven. Geweldig de kids mogen het ook zelf doen!

Ik zeg daar en tegen... combineer dat eens met rekenen.
- Hoeveel zout kan er op een lepel
- Hoeveel scheppen zout moeten er in het glas
- Hoeveel gram is dat

-Waarom denk jij dat een ei blijft drijven.
Precies, iets dergelijks zou veel meer concepten tegelijk verduidelijken.
pi_31620201
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 02:35 schreef Speth het volgende:
Precies, iets dergelijks zou veel meer concepten tegelijk verduidelijken.
Je zou eens moeten weten wat voor hel ik over mij heen kreeg toen ik dat tegen haar zij. "En het is maar een proefje, en dat begrijpen ze helemaal niet, etc." Onder het motto, OMFG, je geeft ze niet eens de kans om wat meer te weten te laten komen dan jij ze wil laten zien.

Soms denk ik dat ik in twee maanden al meer psychologie heb moeten leren dan zij in twee jaar
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_31620311
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 02:37 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Je zou eens moeten weten wat voor hel ik over mij heen kreeg toen ik dat tegen haar zij. "En het is maar een proefje, en dat begrijpen ze helemaal niet, etc." Onder het motto, OMFG, je geeft ze niet eens de kans om wat meer te weten te laten komen dan jij ze wil laten zien.

Soms denk ik dat ik in twee maanden al meer psychologie heb moeten leren dan zij in twee jaar
Het probleem zit hem in mijn ogen - en dit zal een zeker persoon ongetwijfeld interpreteren als arrogantie - in de ervaringen van de leerkrachten zelf. Hoe kan je omgaan met kinderen die naar de universiteit gaan als je zelf nooit zo bent geweest? Mijn ouders wisten me prima dingen uit te leggen (waar ik zelf om vroeg) omdat ze zelf hoogopgeleid zijn, maar als je bepaalde zaken gewoon niet weet moet je het kind een antwoord schuldig blijven en dat zal wel frustrerend werken. Hoewel er best zeer geinteresseerde en gemotiveerde basisschoolleerkrachten zullen zijn, is het een illusie om te denken dat voormalig mavo en minimaal-havo leerlingen een bovengemiddeld intelligent kind kunnen stimuleren puur op basis van een pabo opleiding, daar is ook kennis van allerlei zaken voor nodig alsmede inlevingsvermogen.

Dit zeg ik niet om pabo'ers af te zeiken, maar om op te komen voor kinderen die voor jan lul op de basisschool zitten, of zelfs op intolerantie stuiten omwille van intelligentie, hun belangen staan hoger op mijn lijstje dan de gepikeerdheid van pabo'ers over mijn arrogantie.

Buh-OOOOH-hum. Boom.
pi_31620407
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 02:47 schreef Speth het volgende:
Het probleem zit hem in mijn ogen in de ervaringen van de leerkrachten zelf. Hoe kan je omgaan met kinderen die naar de universiteit gaan als je zelf nooit zo bent geweest? Mijn ouders wisten me prima dingen uit te leggen (waar ik zelf om vroeg) omdat ze zelf hoogopgeleid zijn, maar als je bepaalde zaken gewoon niet weet moet je het kind een antwoord schuldig blijven en dat zal wel frustrerend werken.
Mijn beide ouders hadden niet de diploma's om hoogopgeleid te zijn, maar vertelden mij ook alles wat ze wisten. Op dit moment zou je wel kunnen spreken dat ze nu met papieren rondlopen.
quote:
Hoewel er best zeer geinteresseerde en gemotiveerde basisschoolleerkrachten zullen zijn, is het een illusie om te denken dat voormalig mavo en minimaal-havo leerlingen een bovengemiddeld intelligent kind kunnen stimuleren puur op basis van een pabo opleiding, daar is ook kennis van allerlei zaken voor nodig alsmede inlevingsvermogen.
Zeker, vergeet ook niet welke generatie er nu naar de PABO gaat. Ja de breezer generatie, een taal gebruik om naar huis te schrijven... nee. Vergeet ook niet dat de 90% van die personen niet eens de taaltoets haald, laatstaan rekenen op basisschool niveau.

En iedere nitwit van het MBO kan idd doorstromen naar de PABO. Je houdt gewoon niet de goede mensen over, extra eisen gaan stellen heeft geen zin. Want een leraren te kort komt er toch wel weer voor een jaar of 10.
quote:
Dit zeg ik niet om pabo'ers af te zeiken, maar om op te komen voor kinderen die voor jan lul op de basisschool zitten, of zelfs op intolerantie stuiten omwille van intelligentie, hun belangen staan hoger op mijn lijstje dan de gepikeerdheid van pabo'ers over mijn arrogantie.
Je zal ook wel respect voor ze moeten hebben dat ze een klas in toom houden en er uberhaupt kennis overdracht plaats vind. Want ik durf te wedden dat er weinig HBO/Uni-gangers zijn die een klas van 30 man stil krijgen. Al zullen juist die goden wel eens hun neus moeten laten zien op een basisschool. Mooie parttime job voor een dag bijvoorbeeld.

Zelf wil ik graag ook mijn onderwijsgraad halen.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_31620503
Ik denk dat kinderen al genoeg leren op de basisschool.
Heel stoer dat jij al zo slim was (als dat waar is), maar het gaat niet bij iedereen vanzelf.
De kinderen worden voorbereid op de rest van hun leven en dat mag best gepaard gaan met leuke spelletjes.

Ik zie het al voor me zeg, hebben we straks vbo-groep 6 en vwo groep 6.
Kunnen ze jaren later helemaal niet met verschillende mensen omgaan.
En net alsof de wat slimmere kinderen niet van spelen houden, kom op.

Daarbij vind ik dat de creativiteit van kinderen ook gestimuleerd moet worden met in jouw ogen domme dingen als zingen en springen.

En denk je dat hoger-opgeleide mensen, mensen begrijpen die een mavo-niveau hebben en nooit verder hebben geleerd?
Wat weten ze nou van hun manier van opvoeden en de voor hun belangrijkere zaken als een universiteit?
Moeten dat soort mensen onze kinderen les gaan geven???
Dat zou ik niet willen, doe mij maar een leuke PABO-leraar die de kinderen ook de andere dingen van het leven leert.

Doe niet net of hoog opgeleide mensen degenen zijn die deze wereld draaiende houden en bedenk je eens dat er meer dingen in het leven zijn dan leren en werken.
pi_31620529
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 02:58 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Mijn beide ouders hadden niet de diploma's om hoogopgeleid te zijn, maar vertelden mij ook alles wat ze wisten. Op dit moment zou je wel kunnen spreken dat ze nu met papieren rondlopen.
[..]

Zeker, vergeet ook niet welke generatie er nu naar de PABO gaat. Ja de breezer generatie, een taal gebruik om naar huis te schrijven... nee. Vergeet ook niet dat de 90% van die personen niet eens de taaltoets haald, laatstaan rekenen op basisschool niveau.

En iedere nitwit van het MBO kan idd doorstromen naar de PABO. Je houdt gewoon niet de goede mensen over, extra eisen gaan stellen heeft geen zin. Want een leraren te kort komt er toch wel weer voor een jaar of 10.
[..]

Je zal ook wel respect voor ze moeten hebben dat ze een klas in toom houden en er uberhaupt kennis overdracht plaats vind. Want ik durf te wedden dat er weinig HBO/Uni-gangers zijn die een klas van 30 man stil krijgen. Al zullen juist die goden wel eens hun neus moeten laten zien op een basisschool. Mooie parttime job voor een dag bijvoorbeeld.

Zelf wil ik graag ook mijn onderwijsgraad halen.
Je hoeft uiteraard niet hoogopgeleid te zijn om intelligent te kunnen zijn, of dom te zijn om basisschoolleerkracht te willen worden. Echter, vrijwel iedereen die aan 't einde van de havo op mijn school naar de pabo ging was niet bepaald te kwalificeren als een groot licht, sommigen zou ik zelfs agressief en emotioneel willen noemen, niet de karaktereigenschappen van de ideale basisschoolleerkracht. Hoe deze mensen worden toegelaten tot het onderwijs is mij een raadsel, wellicht omdat er anders inderdaad een groot tekort is..

Een vriendinnetje van me wilde ook lerares worden, maar werd afgeschrikt door het hoge aso-gehalte op de pabo en ging maar wat anders doen, ook zonde... Ze was er waarschijnlijk best goed in geweest, en wat ze me over de pabo vertelde was onrustbarend.
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 03:09 schreef Troeta het volgende:
Een vrij lang verhaal
Ik geef je helemaal gelijk, daarom zei ik dus ook: breng een scheiding aan in niveaus, net als op de middelbare school, waarbij leerlingen en leerkrachten meer op eenzelfde niveau zitten. Hierbij moet het natuurlijk wel mogelijk zijn om vrij makkelijk van niveau te switchen omdat het kind nog in een vroeg stadium van ontwikkeling is.
pi_31620551
Kinderen balen al jaren van school
en het onderwijs wordt steeds ingewikkelder waardoor ze meer achterstand oplopen dan nodig

Ze hebben er vaak walgelijke leesboekjes waar je van over je nek gaat zo ugly en dat moeten kids dan leuk gaan vinden?
De hond zit in de pan
de man pakt de pan
de hond valt uit de pan
de man lacht om de hond
arrghhhhhhhhhhhhh
geef mij maar ot en sien daar zat nog een leuke verhaallijn in en mooie tekeningen
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_31620556
hond lacht man uit...........
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_31620561
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 03:09 schreef Troeta het volgende:
Ik denk dat kinderen al genoeg leren op de basisschool.
De kinderen worden voorbereid op de rest van hun leven en dat mag best gepaard gaan met leuke spelletjes.
Zeker, maar mag je er dan geen achterliggende gedachte bij hebben? Net als computer gebruik bij ons vroeger op de basisschool een spelletje stimuleerde wel je topografie kennis. We zijn nu 15 jaar verder zelfs op dat niveau moet veel meer kunnen.
quote:
Ik zie het al voor me zeg, hebben we straks vbo-groep 6 en vwo groep 6.
Kunnen ze jaren later helemaal niet met verschillende mensen omgaan.
En net alsof de wat slimmere kinderen niet van spelen houden, kom op.
Ik vind dit dus echt onzin. Waarom zou je slimme kinderen niet verder kunnen laten gaan dan op dat moment minder slimme kinderen voor 1 vak. Op de basisschool is letterlijk alles nog mogelijk. Hokjes gedrag is zeer slecht, maar extra aandacht geven aan. Of een moeilijkere som bedenken dat kan er toch nog wel van af? Of is het individu niet belangrijk meer?
quote:
Daarbij vind ik dat de creativiteit van kinderen ook gestimuleerd moet worden met in jouw ogen domme dingen als zingen en springen.
Dat vind ik een mooie, dus jij vind ook dat een kind gestimmuleerd moet worden voor een tekening die hij gemaakt heeft en daar niet klakkeloos een onvoldoende voor moet krijgen? (En ja, dat gebeurd...)
quote:
En denk je dat hoger-opgeleide mensen, mensen begrijpen die een mavo-niveau hebben en nooit verder hebben geleerd?
Ja, dat heet inlevings vermogen, wat sommigen onder ons missen. Beginnende bij mensen met het down-syndroom.
quote:
Doe niet net of hoog opgeleide mensen degenen zijn die deze wereld draaiende houden en bedenk je eens dat er meer dingen in het leven zijn dan leren en werken.
Doe niet net of hoog opgeleide mensen geen ervaring hebben met leermethoden of verbeteringen daarin. Ze hebben het zelfde voor met kinderen als anderen. Als je vindt dat ze daar te veel in doordraven, is het je goed recht om als ouder daar iets van te zeggen of zelf aan je kind te leren. Want leren begint niet om 8:30 en eindigt ook niet om 15:15.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_31620590
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 03:17 schreef zhe-devilll het volgende:
Kinderen balen al jaren van school
en het onderwijs wordt steeds ingewikkelder waardoor ze meer achterstand oplopen dan nodig
Druk is een probleem, ja. Bevorderd de prestaties helemaal niet.
quote:
geef mij maar ot en sien daar zat nog een leuke verhaallijn in en mooie tekeningen
Ach het ergste is, dat ze op de uni doceren hoe het moet. De docent die het vak geeft gebruikt het alleen zelf niet in z'n leermethode... kun je na gaan hoeveel goede informatie er gewoon in de wind wordt geslagen puur omdat een 'persoonlijkheid' het wel beter kan.

Eind van het liedje het is niet boeiend genoeg, dus je hebt er geen interesse voor, wordt moe omdat je er enorm veel weerstand tegen op bouwd.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_31620601
Een deel van de oplossing zou overigens ofwel een salarisverhoging van die leerkrachten zijn (waardoor ook mensen met hbo of universiteits-potentieel voor het beroep gaan kiezen), ofwel het stimuleren van prive-scholen waardoor niveaudiversiteit vanzelf ontstaat. Het nadeel van de laatste oplossing is dat die prive scholen waarschijnlijk beperkt blijven tot grote steden.

Wat volgens mij niet helemaal begrepen wordt: Ik wil niet suggereren dat academici op de basisschool les moeten gaan geven (aangezien veel docenten op de uni van lesgeven totaal geen kaas hebben gegeten, en sommigen slechts wat feiten opdreunen zonder aankleding), maar ik zou graag willen dat het aantrekkelijker wordt voor mensen van academisch niveau om een opleiding te volgen tot basisschooldocent, en de basisschooldocent niet een soort ondergeschoven kindje is onder de docenten, dit komt in mijn ogen de leerling ten goede. Afgezien daarvan moet de stof zelf worden omgegooid.
pi_31620607
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 03:18 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Zeker, maar mag je er dan geen achterliggende gedachte bij hebben? Net als computer gebruik bij ons vroeger op de basisschool een spelletje stimuleerde wel je topografie kennis. We zijn nu 15 jaar verder zelfs op dat niveau moet veel meer kunnen.
[..]

Ik vind dit dus echt onzin. Waarom zou je slimme kinderen niet verder kunnen laten gaan dan op dat moment minder slimme kinderen voor 1 vak. Op de basisschool is letterlijk alles nog mogelijk. Hokjes gedrag is zeer slecht, maar extra aandacht geven aan. Of een moeilijkere som bedenken dat kan er toch nog wel van af? Of is het individu niet belangrijk meer?
[..]
Natuurlijk moet een slimmer kind meer uitgedaagd worden, verdiep je eens in de verschillende vormen van basisonderwijs.
Het individu is zeker belangrijk en op zich word daar genoeg aan gedaan
quote:
Dat vind ik een mooie, dus jij vind ook dat een kind gestimmuleerd moet worden voor een tekening die hij gemaakt heeft en daar niet klakkeloos een onvoldoende voor moet krijgen? (En ja, dat gebeurd...)
[..]

Ja, dat heet inlevings vermogen, wat sommigen onder ons missen. Beginnende bij mensen met het down-syndroom.
[..]

Doe niet net of hoog opgeleide mensen geen ervaring hebben met leermethoden of verbeteringen daarin. Ze hebben het zelfde voor met kinderen als anderen. Als je vindt dat ze daar te veel in doordraven, is het je goed recht om als ouder daar iets van te zeggen of zelf aan je kind te leren. Want leren begint niet om 8:30 en eindigt ook niet om 15:15.
Ok, dat is een goede.
Maar denk je dan dat Pabo-leerkrachten dat niet kunnen?
Of kunnen alleen superslimme mensen zich inleven?
pi_31620608
Daar zou ik geen voorstander van zijn. Dan krijg je namelijk wel een tweedeling in de samenleving, zie ook de UK.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_31620638
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 03:25 schreef Troeta het volgende:
Natuurlijk moet een slimmer kind meer uitgedaagd worden, verdiep je eens in de verschillende vormen van basisonderwijs.
Het individu is zeker belangrijk en op zich word daar genoeg aan gedaan
Zal morgen ochtend even de boeken stapel hier naast door pluizen. En stiekem in de opgaven kijken van groep 5. Niet erg divers moet ik zeggen. Wat ik wel tegen kom is dat vrijwel iedereen dezelfde fout heeft gemaakt dus dat de opdracht waarschijnlijk wat 'ambigu' was.
quote:
Ok, dat is een goede.
Maar denk je dan dat Pabo-leerkrachten dat niet kunnen?
Of kunenen alleen superslimem mensen zich inleven?
Een aantal Pabo-leerkrachten kunnen dat, maar zeker niet alle Pabo-studenten. Onder het motto je hebt goede en slechte studenten. En studenten met passie en zonder passie voor onderwijs. Het laatste zal waarschijnlijk nog veel belangrijker zijn dan interlect. De laatste groep neemt namelijk wel wat van je aan en gaat het uitproberen. De andere groep is meestal stront eigenwijs, behalve als ze hun eigen leraar een keer in twijfel moeten trekken en kritisch moeten zijn.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_31620722
groep 5, hou oud zijn die kinderen, 8 of 9 toch?
In groep 5 heb je iig voor het eerst het echte rekenen, nogal logisch dat de sommen niet echt divers zijn, ze moeten het namelijk eerst nog leren.
Leren doe je stap voor stap en met veel herhaling.

Het zijn KINDEREN, geen volwassenen.
pi_31620739
Dit ging over een plaatje van een poes, met lijnen naar de poes en de plaatjes er naast. Constructief hadden de kinderen het lijntje naar de snorharen verwisseld met 'de wang'. Dan krabbel je, je toch even achter je oren en vraag je, je even af wat jij als docent wel ziet maar een groep van kinderen niet
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')