abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31619436
Nu Steijn zich kritisch uit heeft gelaten over het middelbaar onderwijs wil ik het eens hebben over het minder gehekelde basisonderwijs hebben... Waar gaat dat nou eigenlijk over?

Face it: op de basisschool wordt je eigenlijk bar weinig aangeleerd. De eerste drie klassen zijn vooral gericht op lego skillz en het maken van plaatjes met lijm en glitters, naast wat socializen met je klasgenootjes. Vrij nutteloos dus, en dat terwijl kinderen op die leeftijd juist erg nieuwsgierig zijn.

Vervolgens komen de hogere klassen, ik kan me herinneren dat men mij daar probeerde het onderscheid tussen hoog en laag en veel en weinig probeerde bij te brengen (DUH), naast het alfabet en 1+1=2. Natuurlijk zullen er kinderen zijn die hier echt moeite mee hebben, maar persoonlijk verveelde ik me er een ongeluk, en ik kan me niet herinneren dat mijn klasgenootjes de stof echt uitdagend vonden. Later leer je nog wat staartdelingen en basic Engels en Nederlands als nuttige vakken, afgewisseld met zingen, springen en niet echt educatieve video's kijken onder auspicien van de PABO-leerkracht. Eigenlijk heb ik de echt interessante dingen van mijn ouders geleerd, die me al vroeg boeken lieten lezen over vanalles, wat ik op die leeftijd ook graag deed en waar ik nu veel voordeel van heb.

Ik vind dit zonde. Eigenlijk heb ik nooit begrepen waarom de nadruk van het leerproces op scholen ligt op het middelbaar onderwijs, wat eveneens de periode in het leven van een kind is waar interesse in leerstof een dieptepunt bereikt en ze vooral irritant zijn. Basisschoolleerlingen zijn veel nieuwsgieriger, en is het niet zo dat een taal veel makkelijker aangeleerd wordt op een jonge leeftijd?

Daarom pleit ik dus voor een verzwaring van de leerstof op bassischolen, ga dieper in op de stof, neem bijvoorbeeld het vak Algemene Natuurwetenschappen (wat nu op de middelbare school doodsimpel is, zelfs voor een alfa als ik) en introduceer het op de basisschool, en verspil minder tijd aan spelen wat ze thuis ook wel kunnen met hun echte vriendjes. Nu dient het basisonderwijs (met als climax de verguisde citotoets) vooral als een soort niveauanalyse voorgaand aan het middelbaaronderwijs - een analyse die ouders prima zelf kunnen maken. Breng een niveauscheiding aan vanaf de 4e klas zodat kinderen bij leeftijdsgenootjes terecht komen van eenzelfde intellectueel niveau waar ze goed mee kunnen praten en spelen, en leer ze ook echt iets.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 01:49:59 #2
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_31619633
Kinderen leren ontzettend veel op de basisschool, dat jij dat nu niet inziet is ronduit jammer.
Kijk maar eens naar het verschil tussen een kind wat voor het eerst de school binnenwandelt in groep 3 en een kind wat voor het eerst naar de middelbare school gaat...

Ik zeg: kinderen moeten al zo ontzettend snel alles leren en weten tegenwoordig, laat ze ook nog eens lekker kind zijn, het is druk zat nu voor kinderen op het basisonderwijs.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_31619732
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 01:49 schreef BBQ-kip het volgende:
Kinderen leren ontzettend veel op de basisschool, dat jij dat nu niet inziet is ronduit jammer.
Kijk maar eens naar het verschil tussen een kind wat voor het eerst de school binnenwandelt in groep 3 en een kind wat voor het eerst naar de middelbare school gaat...
Natuurlijk heeft de basisschool invloed op het kind en er wordt ook wel IETS geleerd, maar dat is gewoon minder dan er in zit. Het is bijvoorbeeld heel goed mogelijk om een kind tweetalig op te voeden in zowel Nederlands als Engels (of een andere taal) zonder dat het kind hierdoor in zijn opvoeding belemmerd wordt. Waarom is het Engels dan van zo'n lullig niveau op de basisschool? Je kan er op die leeftijd met de juiste discipline zo twee talen in stampen, begin er gewoon in groep 3 al mee en het niveau zal uiteindelijk veel hoger zijn.
quote:
Ik zeg: kinderen moeten al zo ontzettend snel alles leren en weten tegenwoordig, laat ze ook nog eens lekker kind zijn, het is druk zat nu voor kinderen op het basisonderwijs.
Er zijn meerdere soorten kinderen, varierend van dom tot intelligent en superintelligent met allemaal andere interessen. Waar gymnastiek voor de een ontspanning is is het voor de ander saai en oninteressant, laat die kinderen dan ook iets intellectuelers doen in plaats van dat ze zich een paar uur per dag moeten vervelen met dingen die ze van huis uit al weten, het is kapitaalvernietiging om het brein van die kinderen op die leeftijd niet al te gebruiken, de meesten willen het en zien het op die leeftijd als ontspanning in plaats van als een last. Kind zijn is het ontdekken van dingen.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 02:06:07 #4
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_31619837
Ik ben van mening dat er niet altijd alles uitgehaald hoeft te worden wat er in zit. Kinderen hebben ruimte nodig om te ontwikkelen.
Jij beoordeeld het geleerde op basis van theoretische kennis (Engels leren etc.) terwijl leren en ontwikkeling in het algemeen zoveel meer is dan dat. Sociale omgang met andere kinderen, normen en waarden, samenwerken, gezag accepteren, etc etc.
Ik weet zeker dat kinderen veel meer gebaat zijn bij het huidige onderwijssysteem dan bij het systeem dat jij wil.

Als kinderen graag meer willen, dan kun je ze dat natuurlijk geven, maar dat wordt m.i. nu ook al gedaan, door onderwijzers en hopelijk ook door de ouders.
Ik was zelf zo'n kind wat erg nieuwsgierig en heel breed geïnteresseerd was en ik ben altijd prima aan mijn trekken gekomen op school en thuis, er zijn altijd wel extra projectjes voor zulk soort kinderen.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_31619977
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 02:06 schreef BBQ-kip het volgende:
Ik ben van mening dat er niet altijd alles uitgehaald hoeft te worden wat er in zit. Kinderen hebben ruimte nodig om te ontwikkelen.
Jij beoordeeld het geleerde op basis van theoretische kennis (Engels leren etc.) terwijl leren en ontwikkeling in het algemeen zoveel meer is dan dat. Sociale omgang met andere kinderen, normen en waarden, samenwerken, gezag accepteren, etc etc.
Ik weet zeker dat kinderen veel meer gebaat zijn bij het huidige onderwijssysteem dan bij het systeem dat jij wil.

Als kinderen graag meer willen, dan kun je ze dat natuurlijk geven, maar dat wordt m.i. nu ook al gedaan, door onderwijzers en hopelijk ook door de ouders.
Ik was zelf zo'n kind wat erg nieuwsgierig en heel breed geïnteresseerd was en ik ben altijd prima aan mijn trekken gekomen op school en thuis, er zijn altijd wel extra projectjes voor zulk soort kinderen.
Die extra projectjes kreeg ik ook wel, maar gingen meestal over iets wat ik niet zo interessant vond, of waren van hetzelfde niveau als de normale opdrachten en slechts bedoeld om me een beetje bezig te houden. Hou er ook rekening mee dat de leerkrachten meestal van de pabo komen, en dus niet van het niveau zijn van hun collegae op de middelbare school, en zelf vaak de behoefte van intelligentere kinderen niet echt begrijpen, althans zo ervoeren ik en enkele kennissen van mij het. Ik werd door die leerkrachten eerder gezien als eigenwijs of irritant dan als nieuwsgierig of intelligent, wellicht dat jij daar mazzel mee hebt gehad, maar ik hoor vaak van dat soort verhalen van mensen die nu student zijn.

Het geven van meer theorie sluit natuurlijk niet uit dat kinderen zich ook op andere vlakken ontwikkelen, en ook dat moet aangemoedigd worden, maar het onderwijs is nu zo gebaseerd op de grootste gemene deler; geen efficient systeem.
pi_31620044
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 02:17 schreef Speth het volgende:
Hou er ook rekening mee dat de leerkrachten meestal van de pabo komen, en dus niet van het niveau zijn van hun collegae op de middelbare school, en zelf vaak de behoefte van intelligentere kinderen niet echt begrijpen, althans zo ervoeren ik en enkele kennissen van mij het.
Ook en misschien wel JUIST pabo-leerkrachten (zoal jij ze noemt) zijn getraind om alle kinderen met een ander (hoger of lager) niveau te helpen.
quote:
Ik werd door die leerkrachten eerder gezien als eigenwijs of irritant dan als nieuwsgierig of intelligent.
misschien omdat je je daar net zo arrogant tegen opstelde als je hier nu doet
quote:
Het geven van meer theorie sluit natuurlijk niet uit dat kinderen zich ook op andere vlakken ontwikkelen, en ook dat moet aangemoedigd worden, maar het onderwijs is nu zo gebaseerd op de grootste gemene deler; geen efficient systeem.
en misschien is het je ontgaan.... maar de ontwikkelingen op de wereld gaan zo snel, dat het geen zin heeft kinderen meer theorie te leren. Kinderen hebben veel meer aan een goede basis in kennis VERGAREN, i.p.v. stampen.
uit een aspergernest
pi_31620100
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 02:23 schreef wendytje het volgende:

[..]

Ook en misschien wel JUIST pabo-leerkrachten (zoal jij ze noemt) zijn getraind om alle kinderen met een ander (hoger of lager) niveau te helpen.
Merkte ik weinig van bij de meeste leerkrachten die ik heb gehad, het contrast met de middelbare school is enorm; veel meer tolerantie.
quote:
[..]

misschien omdat je je daar net zo arrogant tegen opstelde als je hier nu doet
Dus de leerkracht moet zich verlagen tot het niveau van de achtjarige leerling en hem afrekenen op zijn arrogantie? Fijne mentaliteit om mee voor de klas te staan.
quote:
[..]

en misschien is het je ontgaan.... maar de ontwikkelingen op de wereld gaan zo snel, dat het geen zin heeft kinderen meer theorie te leren. Kinderen hebben veel meer aan een goede basis in kennis VERGAREN, i.p.v. stampen.
Wiskunde verandert niet, talen veranderen amper. Welke ontwikkelingen bedoel je precies die onzinnig zijn om te leren? De meeste basisschoolleerlingen weten niet eens wat zwaartekracht is.
pi_31620103
Vanuit psychologisch oogpunt zou ik het interessant vinden wat kinderen extra zouden kunnen leren. Maar dan ook niet 'een gewoonte' maar echt iets waarbij relaties gelegd moeten worden met bestaande dingen en die ze dan ook echt kunnen uitleggen.

Als je iemand heel goed een muziek instrument laat bespelen gaat dat op gevoel. Ik verwacht dat inprincipe alles op de automatische piloot blijft gaan als het spelenderwijs zonder druk wordt aangeleerd.

Neem bijvoorbeeld rekenen met letters, ik durf te wedden dat kinderen hoe eerder ze er mee zouden beginnen hoe sneller ze abstractie kunnen ontdekken. (Piaget onderzoek enzo.)
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_31620146
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 02:27 schreef Speth het volgende:
De meeste basisschoolleerlingen weten niet eens wat zwaartekracht is.
Dat is echt een een goed punt, m'n zusje bijvoorbeeld is Pabo studente, gaat ze zout oplossen in water, en gaat ze die kinderen leren dat een ei blijft drijven. Geweldig de kids mogen het ook zelf doen!

Ik zeg daar en tegen... combineer dat eens met rekenen.
- Hoeveel zout kan er op een lepel
- Hoeveel scheppen zout moeten er in het glas
- Hoeveel gram is dat

-Waarom denk jij dat een ei blijft drijven.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_31620178
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 02:31 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Dat is echt een een goed punt, m'n zusje bijvoorbeeld is Pabo studente, gaat ze zout oplossen in water, en gaat ze die kinderen leren dat een ei blijft drijven. Geweldig de kids mogen het ook zelf doen!

Ik zeg daar en tegen... combineer dat eens met rekenen.
- Hoeveel zout kan er op een lepel
- Hoeveel scheppen zout moeten er in het glas
- Hoeveel gram is dat

-Waarom denk jij dat een ei blijft drijven.
Precies, iets dergelijks zou veel meer concepten tegelijk verduidelijken.
pi_31620201
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 02:35 schreef Speth het volgende:
Precies, iets dergelijks zou veel meer concepten tegelijk verduidelijken.
Je zou eens moeten weten wat voor hel ik over mij heen kreeg toen ik dat tegen haar zij. "En het is maar een proefje, en dat begrijpen ze helemaal niet, etc." Onder het motto, OMFG, je geeft ze niet eens de kans om wat meer te weten te laten komen dan jij ze wil laten zien.

Soms denk ik dat ik in twee maanden al meer psychologie heb moeten leren dan zij in twee jaar
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_31620311
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 02:37 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Je zou eens moeten weten wat voor hel ik over mij heen kreeg toen ik dat tegen haar zij. "En het is maar een proefje, en dat begrijpen ze helemaal niet, etc." Onder het motto, OMFG, je geeft ze niet eens de kans om wat meer te weten te laten komen dan jij ze wil laten zien.

Soms denk ik dat ik in twee maanden al meer psychologie heb moeten leren dan zij in twee jaar
Het probleem zit hem in mijn ogen - en dit zal een zeker persoon ongetwijfeld interpreteren als arrogantie - in de ervaringen van de leerkrachten zelf. Hoe kan je omgaan met kinderen die naar de universiteit gaan als je zelf nooit zo bent geweest? Mijn ouders wisten me prima dingen uit te leggen (waar ik zelf om vroeg) omdat ze zelf hoogopgeleid zijn, maar als je bepaalde zaken gewoon niet weet moet je het kind een antwoord schuldig blijven en dat zal wel frustrerend werken. Hoewel er best zeer geinteresseerde en gemotiveerde basisschoolleerkrachten zullen zijn, is het een illusie om te denken dat voormalig mavo en minimaal-havo leerlingen een bovengemiddeld intelligent kind kunnen stimuleren puur op basis van een pabo opleiding, daar is ook kennis van allerlei zaken voor nodig alsmede inlevingsvermogen.

Dit zeg ik niet om pabo'ers af te zeiken, maar om op te komen voor kinderen die voor jan lul op de basisschool zitten, of zelfs op intolerantie stuiten omwille van intelligentie, hun belangen staan hoger op mijn lijstje dan de gepikeerdheid van pabo'ers over mijn arrogantie.

Buh-OOOOH-hum. Boom.
pi_31620407
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 02:47 schreef Speth het volgende:
Het probleem zit hem in mijn ogen in de ervaringen van de leerkrachten zelf. Hoe kan je omgaan met kinderen die naar de universiteit gaan als je zelf nooit zo bent geweest? Mijn ouders wisten me prima dingen uit te leggen (waar ik zelf om vroeg) omdat ze zelf hoogopgeleid zijn, maar als je bepaalde zaken gewoon niet weet moet je het kind een antwoord schuldig blijven en dat zal wel frustrerend werken.
Mijn beide ouders hadden niet de diploma's om hoogopgeleid te zijn, maar vertelden mij ook alles wat ze wisten. Op dit moment zou je wel kunnen spreken dat ze nu met papieren rondlopen.
quote:
Hoewel er best zeer geinteresseerde en gemotiveerde basisschoolleerkrachten zullen zijn, is het een illusie om te denken dat voormalig mavo en minimaal-havo leerlingen een bovengemiddeld intelligent kind kunnen stimuleren puur op basis van een pabo opleiding, daar is ook kennis van allerlei zaken voor nodig alsmede inlevingsvermogen.
Zeker, vergeet ook niet welke generatie er nu naar de PABO gaat. Ja de breezer generatie, een taal gebruik om naar huis te schrijven... nee. Vergeet ook niet dat de 90% van die personen niet eens de taaltoets haald, laatstaan rekenen op basisschool niveau.

En iedere nitwit van het MBO kan idd doorstromen naar de PABO. Je houdt gewoon niet de goede mensen over, extra eisen gaan stellen heeft geen zin. Want een leraren te kort komt er toch wel weer voor een jaar of 10.
quote:
Dit zeg ik niet om pabo'ers af te zeiken, maar om op te komen voor kinderen die voor jan lul op de basisschool zitten, of zelfs op intolerantie stuiten omwille van intelligentie, hun belangen staan hoger op mijn lijstje dan de gepikeerdheid van pabo'ers over mijn arrogantie.
Je zal ook wel respect voor ze moeten hebben dat ze een klas in toom houden en er uberhaupt kennis overdracht plaats vind. Want ik durf te wedden dat er weinig HBO/Uni-gangers zijn die een klas van 30 man stil krijgen. Al zullen juist die goden wel eens hun neus moeten laten zien op een basisschool. Mooie parttime job voor een dag bijvoorbeeld.

Zelf wil ik graag ook mijn onderwijsgraad halen.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_31620503
Ik denk dat kinderen al genoeg leren op de basisschool.
Heel stoer dat jij al zo slim was (als dat waar is), maar het gaat niet bij iedereen vanzelf.
De kinderen worden voorbereid op de rest van hun leven en dat mag best gepaard gaan met leuke spelletjes.

Ik zie het al voor me zeg, hebben we straks vbo-groep 6 en vwo groep 6.
Kunnen ze jaren later helemaal niet met verschillende mensen omgaan.
En net alsof de wat slimmere kinderen niet van spelen houden, kom op.

Daarbij vind ik dat de creativiteit van kinderen ook gestimuleerd moet worden met in jouw ogen domme dingen als zingen en springen.

En denk je dat hoger-opgeleide mensen, mensen begrijpen die een mavo-niveau hebben en nooit verder hebben geleerd?
Wat weten ze nou van hun manier van opvoeden en de voor hun belangrijkere zaken als een universiteit?
Moeten dat soort mensen onze kinderen les gaan geven???
Dat zou ik niet willen, doe mij maar een leuke PABO-leraar die de kinderen ook de andere dingen van het leven leert.

Doe niet net of hoog opgeleide mensen degenen zijn die deze wereld draaiende houden en bedenk je eens dat er meer dingen in het leven zijn dan leren en werken.
pi_31620529
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 02:58 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Mijn beide ouders hadden niet de diploma's om hoogopgeleid te zijn, maar vertelden mij ook alles wat ze wisten. Op dit moment zou je wel kunnen spreken dat ze nu met papieren rondlopen.
[..]

Zeker, vergeet ook niet welke generatie er nu naar de PABO gaat. Ja de breezer generatie, een taal gebruik om naar huis te schrijven... nee. Vergeet ook niet dat de 90% van die personen niet eens de taaltoets haald, laatstaan rekenen op basisschool niveau.

En iedere nitwit van het MBO kan idd doorstromen naar de PABO. Je houdt gewoon niet de goede mensen over, extra eisen gaan stellen heeft geen zin. Want een leraren te kort komt er toch wel weer voor een jaar of 10.
[..]

Je zal ook wel respect voor ze moeten hebben dat ze een klas in toom houden en er uberhaupt kennis overdracht plaats vind. Want ik durf te wedden dat er weinig HBO/Uni-gangers zijn die een klas van 30 man stil krijgen. Al zullen juist die goden wel eens hun neus moeten laten zien op een basisschool. Mooie parttime job voor een dag bijvoorbeeld.

Zelf wil ik graag ook mijn onderwijsgraad halen.
Je hoeft uiteraard niet hoogopgeleid te zijn om intelligent te kunnen zijn, of dom te zijn om basisschoolleerkracht te willen worden. Echter, vrijwel iedereen die aan 't einde van de havo op mijn school naar de pabo ging was niet bepaald te kwalificeren als een groot licht, sommigen zou ik zelfs agressief en emotioneel willen noemen, niet de karaktereigenschappen van de ideale basisschoolleerkracht. Hoe deze mensen worden toegelaten tot het onderwijs is mij een raadsel, wellicht omdat er anders inderdaad een groot tekort is..

Een vriendinnetje van me wilde ook lerares worden, maar werd afgeschrikt door het hoge aso-gehalte op de pabo en ging maar wat anders doen, ook zonde... Ze was er waarschijnlijk best goed in geweest, en wat ze me over de pabo vertelde was onrustbarend.
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 03:09 schreef Troeta het volgende:
Een vrij lang verhaal
Ik geef je helemaal gelijk, daarom zei ik dus ook: breng een scheiding aan in niveaus, net als op de middelbare school, waarbij leerlingen en leerkrachten meer op eenzelfde niveau zitten. Hierbij moet het natuurlijk wel mogelijk zijn om vrij makkelijk van niveau te switchen omdat het kind nog in een vroeg stadium van ontwikkeling is.
pi_31620551
Kinderen balen al jaren van school
en het onderwijs wordt steeds ingewikkelder waardoor ze meer achterstand oplopen dan nodig

Ze hebben er vaak walgelijke leesboekjes waar je van over je nek gaat zo ugly en dat moeten kids dan leuk gaan vinden?
De hond zit in de pan
de man pakt de pan
de hond valt uit de pan
de man lacht om de hond
arrghhhhhhhhhhhhh
geef mij maar ot en sien daar zat nog een leuke verhaallijn in en mooie tekeningen
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_31620556
hond lacht man uit...........
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_31620561
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 03:09 schreef Troeta het volgende:
Ik denk dat kinderen al genoeg leren op de basisschool.
De kinderen worden voorbereid op de rest van hun leven en dat mag best gepaard gaan met leuke spelletjes.
Zeker, maar mag je er dan geen achterliggende gedachte bij hebben? Net als computer gebruik bij ons vroeger op de basisschool een spelletje stimuleerde wel je topografie kennis. We zijn nu 15 jaar verder zelfs op dat niveau moet veel meer kunnen.
quote:
Ik zie het al voor me zeg, hebben we straks vbo-groep 6 en vwo groep 6.
Kunnen ze jaren later helemaal niet met verschillende mensen omgaan.
En net alsof de wat slimmere kinderen niet van spelen houden, kom op.
Ik vind dit dus echt onzin. Waarom zou je slimme kinderen niet verder kunnen laten gaan dan op dat moment minder slimme kinderen voor 1 vak. Op de basisschool is letterlijk alles nog mogelijk. Hokjes gedrag is zeer slecht, maar extra aandacht geven aan. Of een moeilijkere som bedenken dat kan er toch nog wel van af? Of is het individu niet belangrijk meer?
quote:
Daarbij vind ik dat de creativiteit van kinderen ook gestimuleerd moet worden met in jouw ogen domme dingen als zingen en springen.
Dat vind ik een mooie, dus jij vind ook dat een kind gestimmuleerd moet worden voor een tekening die hij gemaakt heeft en daar niet klakkeloos een onvoldoende voor moet krijgen? (En ja, dat gebeurd...)
quote:
En denk je dat hoger-opgeleide mensen, mensen begrijpen die een mavo-niveau hebben en nooit verder hebben geleerd?
Ja, dat heet inlevings vermogen, wat sommigen onder ons missen. Beginnende bij mensen met het down-syndroom.
quote:
Doe niet net of hoog opgeleide mensen degenen zijn die deze wereld draaiende houden en bedenk je eens dat er meer dingen in het leven zijn dan leren en werken.
Doe niet net of hoog opgeleide mensen geen ervaring hebben met leermethoden of verbeteringen daarin. Ze hebben het zelfde voor met kinderen als anderen. Als je vindt dat ze daar te veel in doordraven, is het je goed recht om als ouder daar iets van te zeggen of zelf aan je kind te leren. Want leren begint niet om 8:30 en eindigt ook niet om 15:15.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_31620590
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 03:17 schreef zhe-devilll het volgende:
Kinderen balen al jaren van school
en het onderwijs wordt steeds ingewikkelder waardoor ze meer achterstand oplopen dan nodig
Druk is een probleem, ja. Bevorderd de prestaties helemaal niet.
quote:
geef mij maar ot en sien daar zat nog een leuke verhaallijn in en mooie tekeningen
Ach het ergste is, dat ze op de uni doceren hoe het moet. De docent die het vak geeft gebruikt het alleen zelf niet in z'n leermethode... kun je na gaan hoeveel goede informatie er gewoon in de wind wordt geslagen puur omdat een 'persoonlijkheid' het wel beter kan.

Eind van het liedje het is niet boeiend genoeg, dus je hebt er geen interesse voor, wordt moe omdat je er enorm veel weerstand tegen op bouwd.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_31620601
Een deel van de oplossing zou overigens ofwel een salarisverhoging van die leerkrachten zijn (waardoor ook mensen met hbo of universiteits-potentieel voor het beroep gaan kiezen), ofwel het stimuleren van prive-scholen waardoor niveaudiversiteit vanzelf ontstaat. Het nadeel van de laatste oplossing is dat die prive scholen waarschijnlijk beperkt blijven tot grote steden.

Wat volgens mij niet helemaal begrepen wordt: Ik wil niet suggereren dat academici op de basisschool les moeten gaan geven (aangezien veel docenten op de uni van lesgeven totaal geen kaas hebben gegeten, en sommigen slechts wat feiten opdreunen zonder aankleding), maar ik zou graag willen dat het aantrekkelijker wordt voor mensen van academisch niveau om een opleiding te volgen tot basisschooldocent, en de basisschooldocent niet een soort ondergeschoven kindje is onder de docenten, dit komt in mijn ogen de leerling ten goede. Afgezien daarvan moet de stof zelf worden omgegooid.
pi_31620607
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 03:18 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Zeker, maar mag je er dan geen achterliggende gedachte bij hebben? Net als computer gebruik bij ons vroeger op de basisschool een spelletje stimuleerde wel je topografie kennis. We zijn nu 15 jaar verder zelfs op dat niveau moet veel meer kunnen.
[..]

Ik vind dit dus echt onzin. Waarom zou je slimme kinderen niet verder kunnen laten gaan dan op dat moment minder slimme kinderen voor 1 vak. Op de basisschool is letterlijk alles nog mogelijk. Hokjes gedrag is zeer slecht, maar extra aandacht geven aan. Of een moeilijkere som bedenken dat kan er toch nog wel van af? Of is het individu niet belangrijk meer?
[..]
Natuurlijk moet een slimmer kind meer uitgedaagd worden, verdiep je eens in de verschillende vormen van basisonderwijs.
Het individu is zeker belangrijk en op zich word daar genoeg aan gedaan
quote:
Dat vind ik een mooie, dus jij vind ook dat een kind gestimmuleerd moet worden voor een tekening die hij gemaakt heeft en daar niet klakkeloos een onvoldoende voor moet krijgen? (En ja, dat gebeurd...)
[..]

Ja, dat heet inlevings vermogen, wat sommigen onder ons missen. Beginnende bij mensen met het down-syndroom.
[..]

Doe niet net of hoog opgeleide mensen geen ervaring hebben met leermethoden of verbeteringen daarin. Ze hebben het zelfde voor met kinderen als anderen. Als je vindt dat ze daar te veel in doordraven, is het je goed recht om als ouder daar iets van te zeggen of zelf aan je kind te leren. Want leren begint niet om 8:30 en eindigt ook niet om 15:15.
Ok, dat is een goede.
Maar denk je dan dat Pabo-leerkrachten dat niet kunnen?
Of kunnen alleen superslimme mensen zich inleven?
pi_31620608
Daar zou ik geen voorstander van zijn. Dan krijg je namelijk wel een tweedeling in de samenleving, zie ook de UK.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_31620638
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 03:25 schreef Troeta het volgende:
Natuurlijk moet een slimmer kind meer uitgedaagd worden, verdiep je eens in de verschillende vormen van basisonderwijs.
Het individu is zeker belangrijk en op zich word daar genoeg aan gedaan
Zal morgen ochtend even de boeken stapel hier naast door pluizen. En stiekem in de opgaven kijken van groep 5. Niet erg divers moet ik zeggen. Wat ik wel tegen kom is dat vrijwel iedereen dezelfde fout heeft gemaakt dus dat de opdracht waarschijnlijk wat 'ambigu' was.
quote:
Ok, dat is een goede.
Maar denk je dan dat Pabo-leerkrachten dat niet kunnen?
Of kunenen alleen superslimem mensen zich inleven?
Een aantal Pabo-leerkrachten kunnen dat, maar zeker niet alle Pabo-studenten. Onder het motto je hebt goede en slechte studenten. En studenten met passie en zonder passie voor onderwijs. Het laatste zal waarschijnlijk nog veel belangrijker zijn dan interlect. De laatste groep neemt namelijk wel wat van je aan en gaat het uitproberen. De andere groep is meestal stront eigenwijs, behalve als ze hun eigen leraar een keer in twijfel moeten trekken en kritisch moeten zijn.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_31620722
groep 5, hou oud zijn die kinderen, 8 of 9 toch?
In groep 5 heb je iig voor het eerst het echte rekenen, nogal logisch dat de sommen niet echt divers zijn, ze moeten het namelijk eerst nog leren.
Leren doe je stap voor stap en met veel herhaling.

Het zijn KINDEREN, geen volwassenen.
pi_31620739
Dit ging over een plaatje van een poes, met lijnen naar de poes en de plaatjes er naast. Constructief hadden de kinderen het lijntje naar de snorharen verwisseld met 'de wang'. Dan krabbel je, je toch even achter je oren en vraag je, je even af wat jij als docent wel ziet maar een groep van kinderen niet
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 03:46:08 #26
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_31620763
leren omgaan met andere!!! mensen vind jij geen leren? tenminste. dat is wat de meeste kinderen op een school vaak voor het eerst meemaken.
samen werken (in jou ogen blijkbaar spelen?) groeps gebeuren, met verantwoording omgaan met mensen met wie je het niet kan vinden en met wie juist wel.
en vergis je niet dat met spelen meer vaardigheden worden getraint dan met "kennis vergaren"

*voor de klas staan vind mijn moeder tof, alleen al dat gezeik buiten het LES GEVEN om is ze zo zo zoooo ontzettend poep flauw van*
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_31620793
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 03:46 schreef kless het volgende:
leren omgaan met andere!!! mensen vind jij geen leren? tenminste. dat is wat de meeste kinderen op een school vaak voor het eerst meemaken.
samen werken (in jou ogen blijkbaar spelen?) groeps gebeuren, met verantwoording omgaan met mensen met wie je het niet kan vinden en met wie juist wel.
Waar staat in deze tekst dat je niet samen kennis kunt vergaren? Je kunt later nog een hoop alleen doen. Klas gesprek of in groepjes werken levert meestal ook veel op. Mits je de juiste koppels hebt gemaakt.
quote:
en vergis je niet dat met spelen meer vaardigheden worden getraint dan met "kennis vergaren"
Belangrijke 'automatische-piloot' dingen ja. Niets mis mee overigens, wel gelimiteerd tot.
quote:
*voor de klas staan vind mijn moeder tof, alleen al dat gezeik buiten het LES GEVEN om is ze zo zo zoooo ontzettend poep flauw van*
Je bedoelt dingen als ouderavonden enzo?
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_31620799
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 03:42 schreef Skinkie het volgende:
Dit ging over een plaatje van een poes, met lijnen naar de poes en de plaatjes er naast. Constructief hadden de kinderen het lijntje naar de snorharen verwisseld met 'de wang'. Dan krabbel je, je toch even achter je oren en vraag je, je even af wat jij als docent wel ziet maar een groep van kinderen niet
Ik snap niet echt goed wat je bedoelt, maar inderdaad, kinderen zien dingen heel anders als volwassenen.
Goed voorbeeld dus, dat zijn inderdaad kleine dingen die ze nog moeten leren.
Het logisch nadenken, dingen met elkaar in verband kunnen brengen.
Zo zie je maar dat onderwijzen meer is dan kinderen goed leren rekenen
pi_31620805
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 03:40 schreef Troeta het volgende:
groep 5, hou oud zijn die kinderen, 8 of 9 toch?
In groep 5 heb je iig voor het eerst het echte rekenen, nogal logisch dat de sommen niet echt divers zijn, ze moeten het namelijk eerst nog leren.
Leren doe je stap voor stap en met veel herhaling.

Het zijn KINDEREN, geen volwassenen.
Mijn kritiek gaat niet zozeer uit naar wiskunde, meer naar taalvaardigheid, aardrijkskunde en geschiedenis. De houding van leerkrachten die suggereerden dat ik traag en "niet zo eigenwijs" moest zijn als kind zijnde was voor mij juist het probleem. Thuis kon ik dan boeken lezen over archeologie, dinosaurussen en ruimtevaart, en een dikke atlas die ik in kon zien, maar op de basisschool werd ervan uitgegaan dat ik dat toch niet zou begrijpen of zou moeten begrijpen.

Verder waren de leerkrachten ronduit intolerant. Men werd boos tot het punt dat men mijn ouders ging wijsmaken dat ik gestoord zou zijn, puur omdat ik over vanalles en nogwat door bleef vragen. Dit herken ik hierin:
quote:
Ik werd door die leerkrachten eerder gezien als eigenwijs of irritant dan als nieuwsgierig of intelligent.
quote:
misschien omdat je je daar net zo arrogant tegen opstelde als je hier nu doet
Hier spreekt dus for crying out loud een docent. Alsof kinderen zich op die leeftijd moeten aanpassen aan de leerkracht, het moet juist andersom zijn.

Nu spreek ik hier voornamelijk uit eigen ervaring, niet echt de meest betrouwbare weerspiegeling van alle basisscholen in Nederland, maar ik hoor dus ook van andere studenten soortgelijke verhalen, wat mij doet afvragen of het niet gewoon overal zo was.
pi_31620808
Ik denk dat hij de kritiek bedoelt die mensen die niks met het onderwijs te maken hebben geven.
Dat soort gedoe..
en dat kan ik me goed voorstellen.
pi_31620824
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 03:53 schreef Troeta het volgende:
Ik denk dat hij de kritiek bedoelt die mensen die niks met het onderwijs te maken hebben geven.
Dat soort gedoe..
en dat kan ik me goed voorstellen.
Ouders en (ex) leerlingen hebben wel degelijk iets met het onderwijs te maken en hebben het recht een bepaalde kwaliteit te eisen.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 03:57:03 #32
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_31620829
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 03:51 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Waar staat in deze tekst dat je niet samen kennis kunt vergaren? Je kunt later nog een hoop alleen doen. Klas gesprek of in groepjes werken levert meestal ook veel op. Mits je de juiste koppels hebt gemaakt.
[..]

Belangrijke 'automatische-piloot' dingen ja. Niets mis mee overigens, wel gelimiteerd tot.
[..]

Je bedoelt dingen als ouderavonden enzo?
euh ze vind vooral de vergaderingen, veel gelul die er voor jou niet toe doen , zogenaamde inspraak, zeikerij met directie.
de thema weken ....
en het bureaucratische gebeuren/administratie die het met zich mee sleept ( speciaal onderwijs btw)
en de bergen post (van reclame tot memo's ) die in de postvakjes van de docenten komen
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_31620848
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 03:52 schreef Troeta het volgende:
Het logisch nadenken, dingen met elkaar in verband kunnen brengen.
Zo zie je maar dat onderwijzen meer is dan kinderen goed leren rekenen
Klopt helemaal Troeta, hier staat wat Piaget heeft onderzocht. Het heeft dus net zo veel met onderwijs als met ontwikkeling te maken.
quote:
Men werd boos tot het punt dat men mijn ouders ging wijsmaken dat ik gestoord zou zijn, puur omdat ik over vanalles en nogwat door bleef vragen.
Dat probeerden ze mijn moeder ook wijs te maken. Dat ik te dom was voor groep drie... m'n moeder ze laten praten het is allemaal nog goed gekomen
quote:
euh ze vind vooral de vergaderingen, veel gelul die er voor jou niet toe doen , zogenaamde inspraak, zeikerij met directie.
Je bedoelt de bureaucratie waar ik ook een gruwelijke *#@$@ hekel aan heb.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_31620854
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 03:56 schreef Speth het volgende:

[..]

Ouders en (ex) leerlingen hebben wel degelijk iets met het onderwijs te maken en hebben het recht een bepaalde kwaliteit te eisen.
tuurlijk, maar volgens mij zijn ze soms meer bezig met uitleggen en gezeik aanhoren bezig dan met de kinderen zelf...en dat vind ik ook een beetje zonde!
pi_31620867
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 04:00 schreef Troeta het volgende:
tuurlijk, maar volgens mij zijn ze soms meer bezig met uitleggen en gezeik aanhoren bezig dan met de kinderen zelf...en dat vind ik ook een beetje zonde!
Waarom zouden die ouder zeiken? Omdat ze beroeps zeikers zijn of omdat ze het beste met hun kind voor hebben (en het leerplichtig is). Die ouders moeten hun ei gewoon kwijt.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_31620869
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 04:00 schreef Troeta het volgende:

[..]

tuurlijk, maar volgens mij zijn ze soms meer bezig met uitleggen en gezeik aanhoren bezig dan met de kinderen zelf...en dat vind ik ook een beetje zonde!
Het moet natuurlijk niet zo zijn dat Betsie, moeder van Pietje haar sociale overwicht gebruikt om de aankoop van een <vul hier nutteloos spielerei artikel in> erdoor te drukken omdat Pietje dat zo leuk zou vinden, of dat Gerda haar man wel erg geschikt vindt om dit jaar sinterklaas te spelen en hier over zeikt bij leerkrachten, maar er mogen best eisen worden gesteld aan de inhoud van lessen zelf.
pi_31621737
Basisschool gewoon laten voor wat hij is. Ouders moeten ook nog wat kunnen leren aan hun kroost en wat kinderen in de eerste twee groepen leren: het samenwerken bij het spelen, is een van de belangrijkste dingen die geleerd kunnen worden. Bij hele serieuze kinderen die dan meer willen weten dan ouders bieden heb je de aloude bieb en voor de mensen die hun huis niet uit willen heb je internet om van alles en nogwat uit te zoeken.
pi_31622152
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 02:23 schreef wendytje het volgende:

[..]

Ook en misschien wel JUIST pabo-leerkrachten (zoal jij ze noemt) zijn getraind om alle kinderen met een ander (hoger of lager) niveau te helpen.
Alsjeblieft zeg . Ik las op mijn zevende iedere week het wetenschapskatern van de Volkskrant, en op school werden mijn ouders er van beschuldigd dat ze mij liepen te pushen; terwijl ik het gewoon interessant vond, maar dat konden ze absoluut niet begrijpen. Het niveau van de bassischool is zo abominabel laag dat alleen halve debielen bevrediging vinden in de lesstof. Gelukkig is het niveau van de Pabo ook dienovereenkomstig, dat wel .
quote:
[..]

misschien omdat je je daar net zo arrogant tegen opstelde als je hier nu doet
[..]

en misschien is het je ontgaan.... maar de ontwikkelingen op de wereld gaan zo snel, dat het geen zin heeft kinderen meer theorie te leren. Kinderen hebben veel meer aan een goede basis in kennis VERGAREN, i.p.v. stampen.
Wat een ridicule flauwekul. Dit argument hoor ik vreselijk vaak, maar het is niet waar: zonder achtergrondkennis kun je nooit snel en accuraat de juiste kennis vinden (want je mist alle nuances); verder als je een taal goed wil leren moet je stampen; als je de canon van de geschiedenis/literatuur etc wil weten moet je stampen; als je rekenvaardigheid wil ontwikkelen moet je oefenen etc. Dat is echt niet een kwestie van even opzoeken .
pi_31622365
Je leert superveel op de basisschool, qua motoriek bijvoorbeeld en sociale vaardigheden.

Qua zaken als lezen, rekenen, aardrijkskunde en geschiedenis is het wel echt droevig gesteld, en dat komt mi enerzijds doordat teveel scholen nog werken in klassenverband, met enorme verschillen in niveau en werktempo, waardoor inderdaad de helft van de kids zich de tering verveelt. Da's doodzonde. Anderzijds ook doordat het inderdaad niet opschiet dat iemand die met hangen en wurgen de havo heeft gehaald anderen rekenen en spellen moet leren. Ik heb nog een schriftje van de basisschool waarin de juf iets heeft geschreven als "goed gewerkd" oid.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 10:50:20 #40
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31622602
Je leert veel, maar.....

er is een maar ja.... kinderen die het allemaal gemakkelijk afgaat op de basischool, daar wordt niks mee gedaan.. de kinderen die dus meer dan normaal kunnen leren. Daar was ik er bijv. een van, groep 3 overgeslagen, en in groep 8 zat ik met een vriendje wedstrijdjes te doen wie het snelste klaar was met de sommetjes en vervolgens konden we een half uur gaan zitten lantefanteren Die tijd kan je nuttig besteden, ze hadden bijv. mijn talen iets beter kunnen laten worden, want die talen deden mij de das om in havo/vwo 1, waardoor ik fijn naar de havo moest en vervolgens nog meer kon gaan lantefanteren....

Eigenlijk heb ik alleen maar gelanterfanterd, totdat ik naar de universiteit ging en vanaf dat moment was het gewoon keihard werken (nu 2e jaar).

Ik vind dus dat kinderen op de basisschool gestimuleerd moeten worden tot het doen van moeilijkere dingen, als ze daar aan toe zijn! Kinderen die achterlopen moeten ook gewoon een beetje bijles krijgen, zodat ze ook op een acceptabel niveau zitten... maar dat gebeurd niet en dat is het probleem.
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_31623258
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 03:24 schreef Speth het volgende:
Een deel van de oplossing zou overigens ofwel een salarisverhoging van die leerkrachten
het eerste zinnige dat je zegt
uit een aspergernest
pi_31623442
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 10:50 schreef maniack28 het volgende:
Daar was ik er bijv. een van, groep 3 overgeslagen, en in groep 8 zat ik met een vriendje wedstrijdjes te doen wie het snelste klaar was met de sommetjes en vervolgens konden we een half uur gaan zitten lantefanteren
tegenwoordig hebben we (onze school in ieder geval) daar speciale programma's voor. Dit kan zijn: uitbreiding en verdieping van de stof waar je goed in bent, of juist een herhaling/extra uitleg en oefening van stof waar je slecht in bent.
quote:
Ik vind dus dat kinderen op de basisschool gestimuleerd moeten worden tot het doen van moeilijkere dingen, als ze daar aan toe zijn! Kinderen die achterlopen moeten ook gewoon een beetje bijles krijgen, zodat ze ook op een acceptabel niveau zitten... maar dat gebeurd niet en dat is het probleem.
en ook dat doen we....

vroeger legde een leraar iets uit en ging vervolgen de krant zitten lezen, of het vorige werkje nakijken. De leraar kwam om 8.25 op school en vertrok weer om 15.35. Tegenwoordig leg je iets uit, dan heb je je "verlengde instructie" groepje, daarna je gevorderde groepje, dan de groep die halverwege een controle nodig heeft of ze nog op de rails zitten, dan de kinderen die snl klaar zijn en in een ander vak bijspijkeren nodig hebben. En dan begint de volgende les.
Vervolgens zit je ongeveer 1,5 uur na te kijken, heb je een gesprek met de IB-er, hoe je al die kinderen nog beter kunt begeleiden en heb je een vergadering, een werkgroep, een commitee.
uit een aspergernest
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 11:40:54 #43
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31623478
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 11:38 schreef wendytje het volgende:

[..]

tegenwoordig hebben we (onze school in ieder geval) daar speciale programma's voor. Dit kan zijn: uitbreiding en verdieping van de stof waar je goed in bent, of juist een herhaling/extra uitleg en oefening van stof waar je slecht in bent.
[..]

en ook dat doen we....

vroeger legde een leraar iets uit en ging vervolgen de krant zitten lezen, of het vorige werkje nakijken. De leraar kwam om 8.25 op school en vertrok weer om 15.35. Tegenwoordig leg je iets uit, dan heb je je "verlengde instructie" groepje, daarna je gevorderde groepje, dan de groep die halverwege een controle nodig heeft of ze nog op de rails zitten, dan de kinderen die snl klaar zijn en in een ander vak bijspijkeren nodig hebben. En dan begint de volgende les.
Vervolgens zit je ongeveer 1,5 uur na te kijken, heb je een gesprek met de IB-er, hoe je al die kinderen nog beter kunt begeleiden en heb je een vergadering, een werkgroep, een commitee.
Mooi, dan hoor ik eindelijk iets positiefs... echter hoe zou het zijn op het merendeel van de scholen? Is het allemaal als bij jullie of vormen jullie de uitzondering op de rest?
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_31623563
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 11:40 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Mooi, dan hoor ik eindelijk iets positiefs... echter hoe zou het zijn op het merendeel van de scholen? Is het allemaal als bij jullie of vormen jullie de uitzondering op de rest?
dit moet eigenlijk standaard praktijk zijn op alle scholen, maar natuulijk zijn sommigen verder dan anderen. Het verschilt ook nog eens per leerkracht, hoeveel groepjes zo iemand aankan...
uit een aspergernest
pi_31623629
helemaal eens met de OP. het is niet zo zeer dat kinderen meer moeten doen, maar vooral dat ze nuttiger dingen moeten doen. ik kan me van mijn basisschooltijd nog herinneren dat we het grootste gedeelte van de dag spendeerden aan nutteloze zaken. rekenen zonder dat er enige concepten achter zaten en eindeloze herhaling. dat is verspilling van hersencapaciteit, en dit heeft doorslag in de latere ontwikkeling van deze kinderen. en uiteraard is socializen een belangrijk aspect, maar kinderen moeten reeds vanaf zeer vroege leeftijd gestimuleerd worden om na te denken. het vak filosofie zou op de basisschool in de latere klassen dan ook niet misstaan.
[Love] Beyond this dejection there's beauty and grace
A glorious future we long to embrace
[Rage] (PAIN!) All the time, I have waited with rage
All the time, I was promised my salvation
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 12:19:50 #46
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_31624220
Basisonderwijs is er om vaardigheden te leren, die je verdiept in het middelbaar onderwijs. Sociaal contact is vele mate belangrijker.

Bovendien is er in het bo genoeg ruimte voor intelligente kinderen. Die krijgen verrijkingsstof of een ander lesplan. Jullie vergeten denk ik dat de basis wel eerst gevormd moet worden. Leerlingen moet eerst letters herkennen alvorens ze woorden kunnen maken.
pi_31624335
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 12:19 schreef Silmarwen het volgende:
Basisonderwijs is er om vaardigheden te leren, die je verdiept in het middelbaar onderwijs. Sociaal contact is vele mate belangrijker.

Bovendien is er in het bo genoeg ruimte voor intelligente kinderen. Die krijgen verrijkingsstof of een ander lesplan. Jullie vergeten denk ik dat de basis wel eerst gevormd moet worden. Leerlingen moet eerst letters herkennen alvorens ze woorden kunnen maken.
vergeet niet dat kinderen tot hun 11e of 12e op het basisonderwijs zitten. de zaken die jij hier omschrijft hebben ze rond hun 6e wel door.
[Love] Beyond this dejection there's beauty and grace
A glorious future we long to embrace
[Rage] (PAIN!) All the time, I have waited with rage
All the time, I was promised my salvation
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 13:36:38 #48
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_31625776
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 12:26 schreef electricity het volgende:

[..]

vergeet niet dat kinderen tot hun 11e of 12e op het basisonderwijs zitten. de zaken die jij hier omschrijft hebben ze rond hun 6e wel door.
Nee hoor, vooral sociale vaardigheden niet. Kinderen stappen namelijk pas van het egocentrisch denken af als ze rond hun 16-de zijn.

Spelling is voor de meeste mensen in hun 30 nog steeds dramatisch en hoofdrekenen ook. dingen waarop minder aandacht wordt besteed in het mo dan in het bo.
pi_31626313
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 13:36 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Nee hoor, vooral sociale vaardigheden niet. Kinderen stappen namelijk pas van het egocentrisch denken af als ze rond hun 16-de zijn.
Dus waarom zou je ze geforceerd sociale vaardigheden aan willen leren als ze toch pas op hun 16e een beetje volwassen gaan nadenken? Spelen doen ze sowieso wel, als het niet op de basisschool is doen ze het wel thuis, bovendien gaat dit in zulke grote groepen vaak gepaard met pesterijen, vechtpartijtjes en andere ongewenste praktijken. Overigens betekent meer theorie niet minder sociale ontwikkeling, waar die associatie vandaan komt is mij een raadsel.
quote:
Spelling is voor de meeste mensen in hun 30 nog steeds dramatisch en hoofdrekenen ook. dingen waarop minder aandacht wordt besteed in het mo dan in het bo.
Klopt, dus moet het onderwijs worden verbeterd, niet alleen op de middelbare school.
pi_31626317
Wat grappig dat zo veel mensen denken te weten hoe het er op de basisschool aan toe zou (moeten) gaan, puur gebaseerd op hun eigen ervaringen.
Als academisch geschoolde, ervaren leerkracht basisschool (laatste jaren in groep 3) wil ik mijn visie hierop geven.

Ik ben het ermee eens dat een aantal studenten van de PABO een bedenkelijk niveau heeft. Die studenten krijgen bij mij voor hun stage dan ook over het algemeen geen voldoende. De basis ligt natuurlijk bij de leerkracht. Die moet voorbeeldgedrag vertonen en over meer dan voldoende parate basiskennis beschikken.

Door enkelen in dit topic wordt vergeten dat een basisschool een basis legt. Een basis die in een later stadium verdiept en uitgebreid kan worden. En die basis betreft zeer zeker niet alleen cognitieve kennis/vaardigheden. Ik zou bijna stellen dat dat zo'n beetje het laatste is waar mijn prioriteiten liggen.
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 04:04 schreef Speth het volgende:
maar er mogen best eisen worden gesteld aan de inhoud van lessen zelf.
Uiteraard zorg ik ervoor dat ik voldoe aan de eindtermen die gesteld worden door het ministerie. Dat staat allemaal netjes op papier hoor, aan welke eisen het onderwijs moet voldoen. Maar mijn mening en ervaring is, dat als een kind niet lekker in zijn/haar vel zit, je nog zo hard kunt hameren op de opname van kennis, er bitter weinig zal doordringen/beklijven. Dus basisvoorwaarde is dat een kind zich prettig voelt op school. Dat het zich veilig en vertrouwd voelt. Daar heb je als leerkracht een grote invloed op. Je zorgt ervoor dat het groepsproces harmonieus verloopt. Je leert kinderen respect voor elkaar te hebben, je leert ze luisteren naar elkaar, je leert hen samenwerken enzenz. De sociaal-emotionele ontwikkeling staat bij mijn onderwijs voorop.

Het nadeel van het reguliere onderwijs vind ik, dat je door het systeem gebonden bent. Uiteraard bied je zoveel mogelijk adaptief onderwijs (aangepast op het individuele niveau van een kind) zoals Wendytje al aangaf.
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 11:38 schreef wendytje het volgende:
Tegenwoordig leg je iets uit, dan heb je je "verlengde instructie" groepje, daarna je gevorderde groepje, dan de groep die halverwege een controle nodig heeft of ze nog op de rails zitten, dan de kinderen die snl klaar zijn en in een ander vak bijspijkeren nodig hebben. En dan begint de volgende les.
Vervolgens zit je ongeveer 1,5 uur na te kijken, heb je een gesprek met de IB-er, hoe je al die kinderen nog beter kunt begeleiden en heb je een vergadering, een werkgroep, een commitee.
Dit is echt op zo'n beetje alle scholen het minimale dat gedaan wordt aan differentiatie. Vaak is er ook keuzewerk en/of projectwerk waarbij kinderen zelf bepalen waar ze mee aan de slag gaan. Toch ontkom je er in dit systeem niet aan dat je niet optimaal kunt aansluiten bij het individuele ontwikkelingsniveau van een kind. Dus zijn er altijd kinderen die worden overvraagd en kinderen die worden ondervraagd. Ondanks de inspanningen van de leerkracht. Maar om daarom nou maar even het gehele basisonderwijs te verzwaren...

Ik wil nog iets vertellen over een kind dat ik vorig jaar in de groep had:
Superintelligent kind. Tweetalig opgevoed en inmiddels bezig zich (in hoog tempo) de Nederlandse taal machtig te maken. Wij boden hem zo veel mogelijk (extra) stof op zijn niveau aan. Toch wilde vader dat zijn zoon een klas (of liever nog twee) zou overslaan. Hij was compleet blind voor het feit dat zijn zoon in onze groep eíndelijk een beetje contact leerde leggen met zijn klasgenoten en vriendjes maakte. Dat hij zich wat socialer ging opstellen. Dat hij een beetje ging begrijpen wat 'samen' betekent. Hij leerde conflictjes oplossen door te overleggen ipv door zijn zin door te drammen of te slaan. Het kind voelde zich eindelijk vrij om ook eens een creatieve taak te kiezen bij keuzewerk en leefde zich daar helemaal in uit. En misschien nog wel belangrijker: de andere kinderen van de groep hadden geleerd het betreffende kind te accepteren voor wie hij was, ondanks zijn typische (en soms ronduit asociale) gedrag. Kortom: het kind voelde zich redelijk op zijn gemak in de groep. Allemaal bewerkstelligd door mijn collega's van de groepen 1 en 2 en door mijzelf.
Guess what? Pa vond dat we zijn zoon té weinig academische (Ja echt! Die term gebruikte hij... ) uitdaging boden en het kind zit nu op een particuliere tweetalige school elders in het land.
Dát vind ik dus echt zwaar triest. Het kind zal nu mss meer intellectuele materie voor zijn kiezen krijgen, pa kan trots zijn op de tienen die zijn zoon op zijn rapporten krijgt, maar ík hou mijn hart vast voor de verdere ontwikkeling van het kind... Maar wellicht heb ik het fout en zitten er op die nieuwe school veel betere leerkrachten die pa wél kunnen overtuigen van het feit dat prestatie, competitie en kennis niet alles is.


[ Bericht 0% gewijzigd door Moonah op 22-10-2005 16:52:19 (spelfout...) ]
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')