Natuurlijk heeft de basisschool invloed op het kind en er wordt ook wel IETS geleerd, maar dat is gewoon minder dan er in zit. Het is bijvoorbeeld heel goed mogelijk om een kind tweetalig op te voeden in zowel Nederlands als Engels (of een andere taal) zonder dat het kind hierdoor in zijn opvoeding belemmerd wordt. Waarom is het Engels dan van zo'n lullig niveau op de basisschool? Je kan er op die leeftijd met de juiste discipline zo twee talen in stampen, begin er gewoon in groep 3 al mee en het niveau zal uiteindelijk veel hoger zijn.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 01:49 schreef BBQ-kip het volgende:
Kinderen leren ontzettend veel op de basisschool, dat jij dat nu niet inziet is ronduit jammer.
Kijk maar eens naar het verschil tussen een kind wat voor het eerst de school binnenwandelt in groep 3 en een kind wat voor het eerst naar de middelbare school gaat...
Er zijn meerdere soorten kinderen, varierend van dom tot intelligent en superintelligent met allemaal andere interessen. Waar gymnastiek voor de een ontspanning is is het voor de ander saai en oninteressant, laat die kinderen dan ook iets intellectuelers doen in plaats van dat ze zich een paar uur per dag moeten vervelen met dingen die ze van huis uit al weten, het is kapitaalvernietiging om het brein van die kinderen op die leeftijd niet al te gebruiken, de meesten willen het en zien het op die leeftijd als ontspanning in plaats van als een last. Kind zijn is het ontdekken van dingen.quote:Ik zeg: kinderen moeten al zo ontzettend snel alles leren en weten tegenwoordig, laat ze ook nog eens lekker kind zijn, het is druk zat nu voor kinderen op het basisonderwijs.
Die extra projectjes kreeg ik ook wel, maar gingen meestal over iets wat ik niet zo interessant vond, of waren van hetzelfde niveau als de normale opdrachten en slechts bedoeld om me een beetje bezig te houden. Hou er ook rekening mee dat de leerkrachten meestal van de pabo komen, en dus niet van het niveau zijn van hun collegae op de middelbare school, en zelf vaak de behoefte van intelligentere kinderen niet echt begrijpen, althans zo ervoeren ik en enkele kennissen van mij het. Ik werd door die leerkrachten eerder gezien als eigenwijs of irritant dan als nieuwsgierig of intelligent, wellicht dat jij daar mazzel mee hebt gehad, maar ik hoor vaak van dat soort verhalen van mensen die nu student zijn.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 02:06 schreef BBQ-kip het volgende:
Ik ben van mening dat er niet altijd alles uitgehaald hoeft te worden wat er in zit. Kinderen hebben ruimte nodig om te ontwikkelen.
Jij beoordeeld het geleerde op basis van theoretische kennis (Engels leren etc.) terwijl leren en ontwikkeling in het algemeen zoveel meer is dan dat. Sociale omgang met andere kinderen, normen en waarden, samenwerken, gezag accepteren, etc etc.
Ik weet zeker dat kinderen veel meer gebaat zijn bij het huidige onderwijssysteem dan bij het systeem dat jij wil.
Als kinderen graag meer willen, dan kun je ze dat natuurlijk geven, maar dat wordt m.i. nu ook al gedaan, door onderwijzers en hopelijk ook door de ouders.
Ik was zelf zo'n kind wat erg nieuwsgierig en heel breed geïnteresseerd was en ik ben altijd prima aan mijn trekken gekomen op school en thuis, er zijn altijd wel extra projectjes voor zulk soort kinderen.
Ook en misschien wel JUIST pabo-leerkrachten (zoal jij ze noemt) zijn getraind om alle kinderen met een ander (hoger of lager) niveau te helpen.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 02:17 schreef Speth het volgende:
Hou er ook rekening mee dat de leerkrachten meestal van de pabo komen, en dus niet van het niveau zijn van hun collegae op de middelbare school, en zelf vaak de behoefte van intelligentere kinderen niet echt begrijpen, althans zo ervoeren ik en enkele kennissen van mij het.
misschien omdat je je daar net zo arrogant tegen opstelde als je hier nu doetquote:Ik werd door die leerkrachten eerder gezien als eigenwijs of irritant dan als nieuwsgierig of intelligent.
en misschien is het je ontgaan.... maar de ontwikkelingen op de wereld gaan zo snel, dat het geen zin heeft kinderen meer theorie te leren. Kinderen hebben veel meer aan een goede basis in kennis VERGAREN, i.p.v. stampen.quote:Het geven van meer theorie sluit natuurlijk niet uit dat kinderen zich ook op andere vlakken ontwikkelen, en ook dat moet aangemoedigd worden, maar het onderwijs is nu zo gebaseerd op de grootste gemene deler; geen efficient systeem.
Merkte ik weinig van bij de meeste leerkrachten die ik heb gehad, het contrast met de middelbare school is enorm; veel meer tolerantie.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 02:23 schreef wendytje het volgende:
[..]
Ook en misschien wel JUIST pabo-leerkrachten (zoal jij ze noemt) zijn getraind om alle kinderen met een ander (hoger of lager) niveau te helpen.
Dus de leerkracht moet zich verlagen tot het niveau van de achtjarige leerling en hem afrekenen op zijn arrogantie? Fijne mentaliteit om mee voor de klas te staan.quote:[..]
misschien omdat je je daar net zo arrogant tegen opstelde als je hier nu doet
Wiskunde verandert niet, talen veranderen amper. Welke ontwikkelingen bedoel je precies die onzinnig zijn om te leren? De meeste basisschoolleerlingen weten niet eens wat zwaartekracht is.quote:[..]
en misschien is het je ontgaan.... maar de ontwikkelingen op de wereld gaan zo snel, dat het geen zin heeft kinderen meer theorie te leren. Kinderen hebben veel meer aan een goede basis in kennis VERGAREN, i.p.v. stampen.
Dat is echt een een goed punt, m'n zusje bijvoorbeeld is Pabo studente, gaat ze zout oplossen in water, en gaat ze die kinderen leren dat een ei blijft drijven. Geweldig de kids mogen het ook zelf doen!quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 02:27 schreef Speth het volgende:
De meeste basisschoolleerlingen weten niet eens wat zwaartekracht is.
Precies, iets dergelijks zou veel meer concepten tegelijk verduidelijken.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 02:31 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Dat is echt een een goed punt, m'n zusje bijvoorbeeld is Pabo studente, gaat ze zout oplossen in water, en gaat ze die kinderen leren dat een ei blijft drijven. Geweldig de kids mogen het ook zelf doen!
Ik zeg daar en tegen... combineer dat eens met rekenen.
- Hoeveel zout kan er op een lepel
- Hoeveel scheppen zout moeten er in het glas
- Hoeveel gram is dat
-Waarom denk jij dat een ei blijft drijven.
Je zou eens moeten weten wat voor hel ik over mij heen kreeg toen ik dat tegen haar zij. "En het is maar een proefje, en dat begrijpen ze helemaal niet, etc." Onder het motto, OMFG, je geeft ze niet eens de kans om wat meer te weten te laten komen dan jij ze wil laten zien.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 02:35 schreef Speth het volgende:
Precies, iets dergelijks zou veel meer concepten tegelijk verduidelijken.
Het probleem zit hem in mijn ogen - en dit zal een zeker persoon ongetwijfeld interpreteren als arrogantie - in de ervaringen van de leerkrachten zelf. Hoe kan je omgaan met kinderen die naar de universiteit gaan als je zelf nooit zo bent geweest? Mijn ouders wisten me prima dingen uit te leggen (waar ik zelf om vroeg) omdat ze zelf hoogopgeleid zijn, maar als je bepaalde zaken gewoon niet weet moet je het kind een antwoord schuldig blijven en dat zal wel frustrerend werken. Hoewel er best zeer geinteresseerde en gemotiveerde basisschoolleerkrachten zullen zijn, is het een illusie om te denken dat voormalig mavo en minimaal-havo leerlingen een bovengemiddeld intelligent kind kunnen stimuleren puur op basis van een pabo opleiding, daar is ook kennis van allerlei zaken voor nodig alsmede inlevingsvermogen.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 02:37 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Je zou eens moeten weten wat voor hel ik over mij heen kreeg toen ik dat tegen haar zij. "En het is maar een proefje, en dat begrijpen ze helemaal niet, etc." Onder het motto, OMFG, je geeft ze niet eens de kans om wat meer te weten te laten komen dan jij ze wil laten zien.
Soms denk ik dat ik in twee maanden al meer psychologie heb moeten leren dan zij in twee jaar![]()
Mijn beide ouders hadden niet de diploma's om hoogopgeleid te zijn, maar vertelden mij ook alles wat ze wisten. Op dit moment zou je wel kunnen spreken dat ze nu met papieren rondlopen.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 02:47 schreef Speth het volgende:
Het probleem zit hem in mijn ogen in de ervaringen van de leerkrachten zelf. Hoe kan je omgaan met kinderen die naar de universiteit gaan als je zelf nooit zo bent geweest? Mijn ouders wisten me prima dingen uit te leggen (waar ik zelf om vroeg) omdat ze zelf hoogopgeleid zijn, maar als je bepaalde zaken gewoon niet weet moet je het kind een antwoord schuldig blijven en dat zal wel frustrerend werken.
Zeker, vergeet ook niet welke generatie er nu naar de PABO gaat. Ja de breezer generatie, een taal gebruik om naar huis te schrijven... nee. Vergeet ook niet dat de 90% van die personen niet eens de taaltoets haald, laatstaan rekenen op basisschool niveau.quote:Hoewel er best zeer geinteresseerde en gemotiveerde basisschoolleerkrachten zullen zijn, is het een illusie om te denken dat voormalig mavo en minimaal-havo leerlingen een bovengemiddeld intelligent kind kunnen stimuleren puur op basis van een pabo opleiding, daar is ook kennis van allerlei zaken voor nodig alsmede inlevingsvermogen.
Je zal ook wel respect voor ze moeten hebben dat ze een klas in toom houden en er uberhaupt kennis overdracht plaats vind. Want ik durf te wedden dat er weinig HBO/Uni-gangers zijn die een klas van 30 man stil krijgen. Al zullen juist die goden wel eens hun neus moeten laten zien op een basisschool. Mooie parttime job voor een dag bijvoorbeeld.quote:Dit zeg ik niet om pabo'ers af te zeiken, maar om op te komen voor kinderen die voor jan lul op de basisschool zitten, of zelfs op intolerantie stuiten omwille van intelligentie, hun belangen staan hoger op mijn lijstje dan de gepikeerdheid van pabo'ers over mijn arrogantie.
Je hoeft uiteraard niet hoogopgeleid te zijn om intelligent te kunnen zijn, of dom te zijn om basisschoolleerkracht te willen worden. Echter, vrijwel iedereen die aan 't einde van de havo op mijn school naar de pabo ging was niet bepaald te kwalificeren als een groot licht, sommigen zou ik zelfs agressief en emotioneel willen noemen, niet de karaktereigenschappen van de ideale basisschoolleerkracht. Hoe deze mensen worden toegelaten tot het onderwijs is mij een raadsel, wellicht omdat er anders inderdaad een groot tekort is..quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 02:58 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Mijn beide ouders hadden niet de diploma's om hoogopgeleid te zijn, maar vertelden mij ook alles wat ze wisten. Op dit moment zou je wel kunnen spreken dat ze nu met papieren rondlopen.
[..]
Zeker, vergeet ook niet welke generatie er nu naar de PABO gaat. Ja de breezer generatie, een taal gebruik om naar huis te schrijven... nee. Vergeet ook niet dat de 90% van die personen niet eens de taaltoets haald, laatstaan rekenen op basisschool niveau.
En iedere nitwit van het MBO kan idd doorstromen naar de PABO. Je houdt gewoon niet de goede mensen over, extra eisen gaan stellen heeft geen zin. Want een leraren te kort komt er toch wel weer voor een jaar of 10.
[..]
Je zal ook wel respect voor ze moeten hebben dat ze een klas in toom houden en er uberhaupt kennis overdracht plaats vind. Want ik durf te wedden dat er weinig HBO/Uni-gangers zijn die een klas van 30 man stil krijgen. Al zullen juist die goden wel eens hun neus moeten laten zien op een basisschool. Mooie parttime job voor een dag bijvoorbeeld.
Zelf wil ik graag ook mijn onderwijsgraad halen.
Ik geef je helemaal gelijk, daarom zei ik dus ook: breng een scheiding aan in niveaus, net als op de middelbare school, waarbij leerlingen en leerkrachten meer op eenzelfde niveau zitten. Hierbij moet het natuurlijk wel mogelijk zijn om vrij makkelijk van niveau te switchen omdat het kind nog in een vroeg stadium van ontwikkeling is.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 03:09 schreef Troeta het volgende:
Een vrij lang verhaal
Zeker, maar mag je er dan geen achterliggende gedachte bij hebben? Net als computer gebruik bij ons vroeger op de basisschool een spelletje stimuleerde wel je topografie kennis. We zijn nu 15 jaar verder zelfs op dat niveau moet veel meer kunnen.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 03:09 schreef Troeta het volgende:
Ik denk dat kinderen al genoeg leren op de basisschool.
De kinderen worden voorbereid op de rest van hun leven en dat mag best gepaard gaan met leuke spelletjes.
Ik vind dit dus echt onzin. Waarom zou je slimme kinderen niet verder kunnen laten gaan dan op dat moment minder slimme kinderen voor 1 vak. Op de basisschool is letterlijk alles nog mogelijk. Hokjes gedrag is zeer slecht, maar extra aandacht geven aan. Of een moeilijkere som bedenken dat kan er toch nog wel van af? Of is het individu niet belangrijk meer?quote:Ik zie het al voor me zeg, hebben we straks vbo-groep 6 en vwo groep 6.
Kunnen ze jaren later helemaal niet met verschillende mensen omgaan.
En net alsof de wat slimmere kinderen niet van spelen houden, kom op.
Dat vind ik een mooie, dus jij vind ook dat een kind gestimmuleerd moet worden voor een tekening die hij gemaakt heeft en daar niet klakkeloos een onvoldoende voor moet krijgen? (En ja, dat gebeurd...)quote:Daarbij vind ik dat de creativiteit van kinderen ook gestimuleerd moet worden met in jouw ogen domme dingen als zingen en springen.
Ja, dat heet inlevings vermogen, wat sommigen onder ons missen. Beginnende bij mensen met het down-syndroom.quote:En denk je dat hoger-opgeleide mensen, mensen begrijpen die een mavo-niveau hebben en nooit verder hebben geleerd?
Doe niet net of hoog opgeleide mensen geen ervaring hebben met leermethoden of verbeteringen daarin. Ze hebben het zelfde voor met kinderen als anderen. Als je vindt dat ze daar te veel in doordraven, is het je goed recht om als ouder daar iets van te zeggen of zelf aan je kind te leren. Want leren begint niet om 8:30 en eindigt ook niet om 15:15.quote:Doe niet net of hoog opgeleide mensen degenen zijn die deze wereld draaiende houden en bedenk je eens dat er meer dingen in het leven zijn dan leren en werken.
Druk is een probleem, ja. Bevorderd de prestaties helemaal niet.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 03:17 schreef zhe-devilll het volgende:
Kinderen balen al jaren van school
en het onderwijs wordt steeds ingewikkelder waardoor ze meer achterstand oplopen dan nodig
Ach het ergste is, dat ze op de uni doceren hoe het moet. De docent die het vak geeft gebruikt het alleen zelf niet in z'n leermethode... kun je na gaan hoeveel goede informatie er gewoon in de wind wordt geslagen puur omdat een 'persoonlijkheid' het wel beter kan.quote:geef mij maar ot en sien daar zat nog een leuke verhaallijn in en mooie tekeningen
Natuurlijk moet een slimmer kind meer uitgedaagd worden, verdiep je eens in de verschillende vormen van basisonderwijs.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 03:18 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Zeker, maar mag je er dan geen achterliggende gedachte bij hebben? Net als computer gebruik bij ons vroeger op de basisschool een spelletje stimuleerde wel je topografie kennis. We zijn nu 15 jaar verder zelfs op dat niveau moet veel meer kunnen.
[..]
Ik vind dit dus echt onzin. Waarom zou je slimme kinderen niet verder kunnen laten gaan dan op dat moment minder slimme kinderen voor 1 vak. Op de basisschool is letterlijk alles nog mogelijk. Hokjes gedrag is zeer slecht, maar extra aandacht geven aan. Of een moeilijkere som bedenken dat kan er toch nog wel van af? Of is het individu niet belangrijk meer?
[..]
Ok, dat is een goede.quote:Dat vind ik een mooie, dus jij vind ook dat een kind gestimmuleerd moet worden voor een tekening die hij gemaakt heeft en daar niet klakkeloos een onvoldoende voor moet krijgen? (En ja, dat gebeurd...)
[..]
Ja, dat heet inlevings vermogen, wat sommigen onder ons missen. Beginnende bij mensen met het down-syndroom.
[..]
Doe niet net of hoog opgeleide mensen geen ervaring hebben met leermethoden of verbeteringen daarin. Ze hebben het zelfde voor met kinderen als anderen. Als je vindt dat ze daar te veel in doordraven, is het je goed recht om als ouder daar iets van te zeggen of zelf aan je kind te leren. Want leren begint niet om 8:30 en eindigt ook niet om 15:15.
Zal morgen ochtend even de boeken stapel hier naast door pluizen. En stiekem in de opgaven kijken van groep 5. Niet erg divers moet ik zeggen. Wat ik wel tegen kom is dat vrijwel iedereen dezelfde fout heeft gemaakt dus dat de opdracht waarschijnlijk wat 'ambigu' was.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 03:25 schreef Troeta het volgende:
Natuurlijk moet een slimmer kind meer uitgedaagd worden, verdiep je eens in de verschillende vormen van basisonderwijs.
Het individu is zeker belangrijk en op zich word daar genoeg aan gedaan
Een aantal Pabo-leerkrachten kunnen dat, maar zeker niet alle Pabo-studenten. Onder het motto je hebt goede en slechte studenten. En studenten met passie en zonder passie voor onderwijs. Het laatste zal waarschijnlijk nog veel belangrijker zijn dan interlect. De laatste groep neemt namelijk wel wat van je aan en gaat het uitproberen. De andere groep is meestal stront eigenwijs, behalve als ze hun eigen leraar een keer in twijfel moeten trekken en kritisch moeten zijn.quote:Ok, dat is een goede.
Maar denk je dan dat Pabo-leerkrachten dat niet kunnen?
Of kunenen alleen superslimem mensen zich inleven?
Waar staat in deze tekst dat je niet samen kennis kunt vergaren? Je kunt later nog een hoop alleen doen. Klas gesprek of in groepjes werken levert meestal ook veel op. Mits je de juiste koppels hebt gemaakt.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 03:46 schreef kless het volgende:
leren omgaan met andere!!! mensen vind jij geen leren? tenminste. dat is wat de meeste kinderen op een school vaak voor het eerst meemaken.
samen werken (in jou ogen blijkbaar spelen?) groeps gebeuren, met verantwoording omgaan met mensen met wie je het niet kan vinden en met wie juist wel.
Belangrijke 'automatische-piloot' dingen ja. Niets mis mee overigens, wel gelimiteerd tot.quote:en vergis je niet dat met spelen meer vaardigheden worden getraint dan met "kennis vergaren"
Je bedoelt dingen als ouderavonden enzo?quote:*voor de klas staan vind mijn moeder tof, alleen al dat gezeik buiten het LES GEVEN om is ze zo zo zoooo ontzettend poep flauw van*
Ik snap niet echt goed wat je bedoelt, maar inderdaad, kinderen zien dingen heel anders als volwassenen.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 03:42 schreef Skinkie het volgende:
Dit ging over een plaatje van een poes, met lijnen naar de poes en de plaatjes er naast. Constructief hadden de kinderen het lijntje naar de snorharen verwisseld met 'de wang'. Dan krabbel je, je toch even achter je oren en vraag je, je even af wat jij als docent wel ziet maar een groep van kinderen niet
Mijn kritiek gaat niet zozeer uit naar wiskunde, meer naar taalvaardigheid, aardrijkskunde en geschiedenis. De houding van leerkrachten die suggereerden dat ik traag en "niet zo eigenwijs" moest zijn als kind zijnde was voor mij juist het probleem. Thuis kon ik dan boeken lezen over archeologie, dinosaurussen en ruimtevaart, en een dikke atlas die ik in kon zien, maar op de basisschool werd ervan uitgegaan dat ik dat toch niet zou begrijpen of zou moeten begrijpen.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 03:40 schreef Troeta het volgende:
groep 5, hou oud zijn die kinderen, 8 of 9 toch?
In groep 5 heb je iig voor het eerst het echte rekenen, nogal logisch dat de sommen niet echt divers zijn, ze moeten het namelijk eerst nog leren.
Leren doe je stap voor stap en met veel herhaling.
Het zijn KINDEREN, geen volwassenen.
quote:Ik werd door die leerkrachten eerder gezien als eigenwijs of irritant dan als nieuwsgierig of intelligent.
Hier spreekt dus for crying out loud een docent. Alsof kinderen zich op die leeftijd moeten aanpassen aan de leerkracht, het moet juist andersom zijn.quote:misschien omdat je je daar net zo arrogant tegen opstelde als je hier nu doet
Ouders en (ex) leerlingen hebben wel degelijk iets met het onderwijs te maken en hebben het recht een bepaalde kwaliteit te eisen.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 03:53 schreef Troeta het volgende:
Ik denk dat hij de kritiek bedoelt die mensen die niks met het onderwijs te maken hebben geven.
Dat soort gedoe..
en dat kan ik me goed voorstellen.
euh ze vind vooral de vergaderingen, veel gelul die er voor jou niet toe doen , zogenaamde inspraak, zeikerij met directie.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 03:51 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Waar staat in deze tekst dat je niet samen kennis kunt vergaren? Je kunt later nog een hoop alleen doen. Klas gesprek of in groepjes werken levert meestal ook veel op. Mits je de juiste koppels hebt gemaakt.
[..]
Belangrijke 'automatische-piloot' dingen ja. Niets mis mee overigens, wel gelimiteerd tot.
[..]
Je bedoelt dingen als ouderavonden enzo?
Klopt helemaal Troeta, hier staat wat Piaget heeft onderzocht. Het heeft dus net zo veel met onderwijs als met ontwikkeling te maken.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 03:52 schreef Troeta het volgende:
Het logisch nadenken, dingen met elkaar in verband kunnen brengen.
Zo zie je maar dat onderwijzen meer is dan kinderen goed leren rekenen
Dat probeerden ze mijn moeder ook wijs te maken. Dat ik te dom was voor groep drie... m'n moeder ze laten pratenquote:Men werd boos tot het punt dat men mijn ouders ging wijsmaken dat ik gestoord zou zijn, puur omdat ik over vanalles en nogwat door bleef vragen.
Je bedoelt de bureaucratie waar ik ook een gruwelijke *#@$@ hekel aan heb.quote:euh ze vind vooral de vergaderingen, veel gelul die er voor jou niet toe doen , zogenaamde inspraak, zeikerij met directie.
tuurlijk, maar volgens mij zijn ze soms meer bezig met uitleggen en gezeik aanhoren bezig dan met de kinderen zelf...en dat vind ik ook een beetje zonde!quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 03:56 schreef Speth het volgende:
[..]
Ouders en (ex) leerlingen hebben wel degelijk iets met het onderwijs te maken en hebben het recht een bepaalde kwaliteit te eisen.
Waarom zouden die ouder zeiken? Omdat ze beroeps zeikers zijn of omdat ze het beste met hun kind voor hebben (en het leerplichtig is). Die ouders moeten hun ei gewoon kwijt.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 04:00 schreef Troeta het volgende:
tuurlijk, maar volgens mij zijn ze soms meer bezig met uitleggen en gezeik aanhoren bezig dan met de kinderen zelf...en dat vind ik ook een beetje zonde!
Het moet natuurlijk niet zo zijn dat Betsie, moeder van Pietje haar sociale overwicht gebruikt om de aankoop van een <vul hier nutteloos spielerei artikel in> erdoor te drukken omdat Pietje dat zo leuk zou vinden, of dat Gerda haar man wel erg geschikt vindt om dit jaar sinterklaas te spelen en hier over zeikt bij leerkrachten, maar er mogen best eisen worden gesteld aan de inhoud van lessen zelf.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 04:00 schreef Troeta het volgende:
[..]
tuurlijk, maar volgens mij zijn ze soms meer bezig met uitleggen en gezeik aanhoren bezig dan met de kinderen zelf...en dat vind ik ook een beetje zonde!
Alsjeblieft zegquote:Op zaterdag 22 oktober 2005 02:23 schreef wendytje het volgende:
[..]
Ook en misschien wel JUIST pabo-leerkrachten (zoal jij ze noemt) zijn getraind om alle kinderen met een ander (hoger of lager) niveau te helpen.
Wat een ridicule flauwekul. Dit argument hoor ik vreselijk vaak, maar het is niet waar: zonder achtergrondkennis kun je nooit snel en accuraat de juiste kennis vinden (want je mist alle nuances); verder als je een taal goed wil leren moet je stampen; als je de canon van de geschiedenis/literatuur etc wil weten moet je stampen; als je rekenvaardigheid wil ontwikkelen moet je oefenen etc. Dat is echt niet een kwestie van even opzoekenquote:[..]
misschien omdat je je daar net zo arrogant tegen opstelde als je hier nu doet
[..]
en misschien is het je ontgaan.... maar de ontwikkelingen op de wereld gaan zo snel, dat het geen zin heeft kinderen meer theorie te leren. Kinderen hebben veel meer aan een goede basis in kennis VERGAREN, i.p.v. stampen.
het eerste zinnige dat je zegtquote:Op zaterdag 22 oktober 2005 03:24 schreef Speth het volgende:
Een deel van de oplossing zou overigens ofwel een salarisverhoging van die leerkrachten
tegenwoordig hebben we (onze school in ieder geval) daar speciale programma's voor. Dit kan zijn: uitbreiding en verdieping van de stof waar je goed in bent, of juist een herhaling/extra uitleg en oefening van stof waar je slecht in bent.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 10:50 schreef maniack28 het volgende:
Daar was ik er bijv. een van, groep 3 overgeslagen, en in groep 8 zat ik met een vriendje wedstrijdjes te doen wie het snelste klaar was met de sommetjes en vervolgens konden we een half uur gaan zitten lantefanteren![]()
en ook dat doen we....quote:Ik vind dus dat kinderen op de basisschool gestimuleerd moeten worden tot het doen van moeilijkere dingen, als ze daar aan toe zijn! Kinderen die achterlopen moeten ook gewoon een beetje bijles krijgen, zodat ze ook op een acceptabel niveau zitten... maar dat gebeurd niet en dat is het probleem.
Mooi, dan hoor ik eindelijk iets positiefs... echter hoe zou het zijn op het merendeel van de scholen? Is het allemaal als bij jullie of vormen jullie de uitzondering op de rest?quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 11:38 schreef wendytje het volgende:
[..]
tegenwoordig hebben we (onze school in ieder geval) daar speciale programma's voor. Dit kan zijn: uitbreiding en verdieping van de stof waar je goed in bent, of juist een herhaling/extra uitleg en oefening van stof waar je slecht in bent.
[..]
en ook dat doen we....
vroeger legde een leraar iets uit en ging vervolgen de krant zitten lezen, of het vorige werkje nakijken. De leraar kwam om 8.25 op school en vertrok weer om 15.35. Tegenwoordig leg je iets uit, dan heb je je "verlengde instructie" groepje, daarna je gevorderde groepje, dan de groep die halverwege een controle nodig heeft of ze nog op de rails zitten, dan de kinderen die snl klaar zijn en in een ander vak bijspijkeren nodig hebben. En dan begint de volgende les.
Vervolgens zit je ongeveer 1,5 uur na te kijken, heb je een gesprek met de IB-er, hoe je al die kinderen nog beter kunt begeleiden en heb je een vergadering, een werkgroep, een commitee.
dit moet eigenlijk standaard praktijk zijn op alle scholen, maar natuulijk zijn sommigen verder dan anderen. Het verschilt ook nog eens per leerkracht, hoeveel groepjes zo iemand aankan...quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 11:40 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Mooi, dan hoor ik eindelijk iets positiefs... echter hoe zou het zijn op het merendeel van de scholen? Is het allemaal als bij jullie of vormen jullie de uitzondering op de rest?
vergeet niet dat kinderen tot hun 11e of 12e op het basisonderwijs zitten. de zaken die jij hier omschrijft hebben ze rond hun 6e wel door.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 12:19 schreef Silmarwen het volgende:
Basisonderwijs is er om vaardigheden te leren, die je verdiept in het middelbaar onderwijs. Sociaal contact is vele mate belangrijker.
Bovendien is er in het bo genoeg ruimte voor intelligente kinderen. Die krijgen verrijkingsstof of een ander lesplan. Jullie vergeten denk ik dat de basis wel eerst gevormd moet worden. Leerlingen moet eerst letters herkennen alvorens ze woorden kunnen maken.
quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 12:26 schreef electricity het volgende:
[..]
vergeet niet dat kinderen tot hun 11e of 12e op het basisonderwijs zitten. de zaken die jij hier omschrijft hebben ze rond hun 6e wel door.
Dus waarom zou je ze geforceerd sociale vaardigheden aan willen leren als ze toch pas op hun 16e een beetje volwassen gaan nadenken? Spelen doen ze sowieso wel, als het niet op de basisschool is doen ze het wel thuis, bovendien gaat dit in zulke grote groepen vaak gepaard met pesterijen, vechtpartijtjes en andere ongewenste praktijken. Overigens betekent meer theorie niet minder sociale ontwikkeling, waar die associatie vandaan komt is mij een raadsel.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 13:36 schreef Silmarwen het volgende:
[..]Nee hoor, vooral sociale vaardigheden niet. Kinderen stappen namelijk pas van het egocentrisch denken af als ze rond hun 16-de zijn.
Klopt, dus moet het onderwijs worden verbeterd, niet alleen op de middelbare school.quote:Spelling is voor de meeste mensen in hun 30 nog steeds dramatisch en hoofdrekenen ook. dingen waarop minder aandacht wordt besteed in het mo dan in het bo.
Uiteraard zorg ik ervoor dat ik voldoe aan de eindtermen die gesteld worden door het ministerie. Dat staat allemaal netjes op papier hoor, aan welke eisen het onderwijs moet voldoen. Maar mijn mening en ervaring is, dat als een kind niet lekker in zijn/haar vel zit, je nog zo hard kunt hameren op de opname van kennis, er bitter weinig zal doordringen/beklijven. Dus basisvoorwaarde is dat een kind zich prettig voelt op school. Dat het zich veilig en vertrouwd voelt. Daar heb je als leerkracht een grote invloed op. Je zorgt ervoor dat het groepsproces harmonieus verloopt. Je leert kinderen respect voor elkaar te hebben, je leert ze luisteren naar elkaar, je leert hen samenwerken enzenz. De sociaal-emotionele ontwikkeling staat bij mijn onderwijs voorop.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 04:04 schreef Speth het volgende:
maar er mogen best eisen worden gesteld aan de inhoud van lessen zelf.
Dit is echt op zo'n beetje alle scholen het minimale dat gedaan wordt aan differentiatie. Vaak is er ook keuzewerk en/of projectwerk waarbij kinderen zelf bepalen waar ze mee aan de slag gaan. Toch ontkom je er in dit systeem niet aan dat je niet optimaal kunt aansluiten bij het individuele ontwikkelingsniveau van een kind. Dus zijn er altijd kinderen die worden overvraagd en kinderen die worden ondervraagd. Ondanks de inspanningen van de leerkracht. Maar om daarom nou maar even het gehele basisonderwijs te verzwaren...quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 11:38 schreef wendytje het volgende:
Tegenwoordig leg je iets uit, dan heb je je "verlengde instructie" groepje, daarna je gevorderde groepje, dan de groep die halverwege een controle nodig heeft of ze nog op de rails zitten, dan de kinderen die snl klaar zijn en in een ander vak bijspijkeren nodig hebben. En dan begint de volgende les.
Vervolgens zit je ongeveer 1,5 uur na te kijken, heb je een gesprek met de IB-er, hoe je al die kinderen nog beter kunt begeleiden en heb je een vergadering, een werkgroep, een commitee.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |