abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 03:46:08 #26
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_31620763
leren omgaan met andere!!! mensen vind jij geen leren? tenminste. dat is wat de meeste kinderen op een school vaak voor het eerst meemaken.
samen werken (in jou ogen blijkbaar spelen?) groeps gebeuren, met verantwoording omgaan met mensen met wie je het niet kan vinden en met wie juist wel.
en vergis je niet dat met spelen meer vaardigheden worden getraint dan met "kennis vergaren"

*voor de klas staan vind mijn moeder tof, alleen al dat gezeik buiten het LES GEVEN om is ze zo zo zoooo ontzettend poep flauw van*
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_31620793
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 03:46 schreef kless het volgende:
leren omgaan met andere!!! mensen vind jij geen leren? tenminste. dat is wat de meeste kinderen op een school vaak voor het eerst meemaken.
samen werken (in jou ogen blijkbaar spelen?) groeps gebeuren, met verantwoording omgaan met mensen met wie je het niet kan vinden en met wie juist wel.
Waar staat in deze tekst dat je niet samen kennis kunt vergaren? Je kunt later nog een hoop alleen doen. Klas gesprek of in groepjes werken levert meestal ook veel op. Mits je de juiste koppels hebt gemaakt.
quote:
en vergis je niet dat met spelen meer vaardigheden worden getraint dan met "kennis vergaren"
Belangrijke 'automatische-piloot' dingen ja. Niets mis mee overigens, wel gelimiteerd tot.
quote:
*voor de klas staan vind mijn moeder tof, alleen al dat gezeik buiten het LES GEVEN om is ze zo zo zoooo ontzettend poep flauw van*
Je bedoelt dingen als ouderavonden enzo?
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_31620799
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 03:42 schreef Skinkie het volgende:
Dit ging over een plaatje van een poes, met lijnen naar de poes en de plaatjes er naast. Constructief hadden de kinderen het lijntje naar de snorharen verwisseld met 'de wang'. Dan krabbel je, je toch even achter je oren en vraag je, je even af wat jij als docent wel ziet maar een groep van kinderen niet
Ik snap niet echt goed wat je bedoelt, maar inderdaad, kinderen zien dingen heel anders als volwassenen.
Goed voorbeeld dus, dat zijn inderdaad kleine dingen die ze nog moeten leren.
Het logisch nadenken, dingen met elkaar in verband kunnen brengen.
Zo zie je maar dat onderwijzen meer is dan kinderen goed leren rekenen
pi_31620805
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 03:40 schreef Troeta het volgende:
groep 5, hou oud zijn die kinderen, 8 of 9 toch?
In groep 5 heb je iig voor het eerst het echte rekenen, nogal logisch dat de sommen niet echt divers zijn, ze moeten het namelijk eerst nog leren.
Leren doe je stap voor stap en met veel herhaling.

Het zijn KINDEREN, geen volwassenen.
Mijn kritiek gaat niet zozeer uit naar wiskunde, meer naar taalvaardigheid, aardrijkskunde en geschiedenis. De houding van leerkrachten die suggereerden dat ik traag en "niet zo eigenwijs" moest zijn als kind zijnde was voor mij juist het probleem. Thuis kon ik dan boeken lezen over archeologie, dinosaurussen en ruimtevaart, en een dikke atlas die ik in kon zien, maar op de basisschool werd ervan uitgegaan dat ik dat toch niet zou begrijpen of zou moeten begrijpen.

Verder waren de leerkrachten ronduit intolerant. Men werd boos tot het punt dat men mijn ouders ging wijsmaken dat ik gestoord zou zijn, puur omdat ik over vanalles en nogwat door bleef vragen. Dit herken ik hierin:
quote:
Ik werd door die leerkrachten eerder gezien als eigenwijs of irritant dan als nieuwsgierig of intelligent.
quote:
misschien omdat je je daar net zo arrogant tegen opstelde als je hier nu doet
Hier spreekt dus for crying out loud een docent. Alsof kinderen zich op die leeftijd moeten aanpassen aan de leerkracht, het moet juist andersom zijn.

Nu spreek ik hier voornamelijk uit eigen ervaring, niet echt de meest betrouwbare weerspiegeling van alle basisscholen in Nederland, maar ik hoor dus ook van andere studenten soortgelijke verhalen, wat mij doet afvragen of het niet gewoon overal zo was.
pi_31620808
Ik denk dat hij de kritiek bedoelt die mensen die niks met het onderwijs te maken hebben geven.
Dat soort gedoe..
en dat kan ik me goed voorstellen.
pi_31620824
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 03:53 schreef Troeta het volgende:
Ik denk dat hij de kritiek bedoelt die mensen die niks met het onderwijs te maken hebben geven.
Dat soort gedoe..
en dat kan ik me goed voorstellen.
Ouders en (ex) leerlingen hebben wel degelijk iets met het onderwijs te maken en hebben het recht een bepaalde kwaliteit te eisen.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 03:57:03 #32
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_31620829
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 03:51 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Waar staat in deze tekst dat je niet samen kennis kunt vergaren? Je kunt later nog een hoop alleen doen. Klas gesprek of in groepjes werken levert meestal ook veel op. Mits je de juiste koppels hebt gemaakt.
[..]

Belangrijke 'automatische-piloot' dingen ja. Niets mis mee overigens, wel gelimiteerd tot.
[..]

Je bedoelt dingen als ouderavonden enzo?
euh ze vind vooral de vergaderingen, veel gelul die er voor jou niet toe doen , zogenaamde inspraak, zeikerij met directie.
de thema weken ....
en het bureaucratische gebeuren/administratie die het met zich mee sleept ( speciaal onderwijs btw)
en de bergen post (van reclame tot memo's ) die in de postvakjes van de docenten komen
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_31620848
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 03:52 schreef Troeta het volgende:
Het logisch nadenken, dingen met elkaar in verband kunnen brengen.
Zo zie je maar dat onderwijzen meer is dan kinderen goed leren rekenen
Klopt helemaal Troeta, hier staat wat Piaget heeft onderzocht. Het heeft dus net zo veel met onderwijs als met ontwikkeling te maken.
quote:
Men werd boos tot het punt dat men mijn ouders ging wijsmaken dat ik gestoord zou zijn, puur omdat ik over vanalles en nogwat door bleef vragen.
Dat probeerden ze mijn moeder ook wijs te maken. Dat ik te dom was voor groep drie... m'n moeder ze laten praten het is allemaal nog goed gekomen
quote:
euh ze vind vooral de vergaderingen, veel gelul die er voor jou niet toe doen , zogenaamde inspraak, zeikerij met directie.
Je bedoelt de bureaucratie waar ik ook een gruwelijke *#@$@ hekel aan heb.
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_31620854
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 03:56 schreef Speth het volgende:

[..]

Ouders en (ex) leerlingen hebben wel degelijk iets met het onderwijs te maken en hebben het recht een bepaalde kwaliteit te eisen.
tuurlijk, maar volgens mij zijn ze soms meer bezig met uitleggen en gezeik aanhoren bezig dan met de kinderen zelf...en dat vind ik ook een beetje zonde!
pi_31620867
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 04:00 schreef Troeta het volgende:
tuurlijk, maar volgens mij zijn ze soms meer bezig met uitleggen en gezeik aanhoren bezig dan met de kinderen zelf...en dat vind ik ook een beetje zonde!
Waarom zouden die ouder zeiken? Omdat ze beroeps zeikers zijn of omdat ze het beste met hun kind voor hebben (en het leerplichtig is). Die ouders moeten hun ei gewoon kwijt.
pi_31620869
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 04:00 schreef Troeta het volgende:

[..]

Het moet natuurlijk niet zo zijn dat Betsie, moeder van Pietje haar sociale overwicht gebruikt om de aankoop van een <vul hier nutteloos spielerei artikel in> erdoor te drukken omdat Pietje dat zo leuk zou vinden, of dat Gerda haar man wel erg geschikt vindt om dit jaar sinterklaas te spelen en hier over zeikt bij leerkrachten, maar er mogen best eisen worden gesteld aan de inhoud van lessen zelf.
pi_31621737
Basisschool gewoon laten voor wat hij is. Ouders moeten ook nog wat kunnen leren aan hun kroost en wat kinderen in de eerste twee groepen leren: het samenwerken bij het spelen, is een van de belangrijkste dingen die geleerd kunnen worden. Bij hele serieuze kinderen die dan meer willen weten dan ouders bieden heb je de aloude bieb en voor de mensen die hun huis niet uit willen heb je internet om van alles en nogwat uit te zoeken.
pi_31622152
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 02:23 schreef wendytje het volgende:

[..]

Ook en misschien wel JUIST pabo-leerkrachten (zoal jij ze noemt) zijn getraind om alle kinderen met een ander (hoger of lager) niveau te helpen.
Alsjeblieft zeg . Ik las op mijn zevende iedere week het wetenschapskatern van de Volkskrant, en op school werden mijn ouders er van beschuldigd dat ze mij liepen te pushen; terwijl ik het gewoon interessant vond, maar dat konden ze absoluut niet begrijpen. Het niveau van de bassischool is zo abominabel laag dat alleen halve debielen bevrediging vinden in de lesstof. Gelukkig is het niveau van de Pabo ook dienovereenkomstig, dat wel .
quote:
[..]

misschien omdat je je daar net zo arrogant tegen opstelde als je hier nu doet
[..]

en misschien is het je ontgaan.... maar de ontwikkelingen op de wereld gaan zo snel, dat het geen zin heeft kinderen meer theorie te leren. Kinderen hebben veel meer aan een goede basis in kennis VERGAREN, i.p.v. stampen.
Wat een ridicule flauwekul. Dit argument hoor ik vreselijk vaak, maar het is niet waar: zonder achtergrondkennis kun je nooit snel en accuraat de juiste kennis vinden (want je mist alle nuances); verder als je een taal goed wil leren moet je stampen; als je de canon van de geschiedenis/literatuur etc wil weten moet je stampen; als je rekenvaardigheid wil ontwikkelen moet je oefenen etc. Dat is echt niet een kwestie van even opzoeken .
pi_31622365
Je leert superveel op de basisschool, qua motoriek bijvoorbeeld en sociale vaardigheden.

Qua zaken als lezen, rekenen, aardrijkskunde en geschiedenis is het wel echt droevig gesteld, en dat komt mi enerzijds doordat teveel scholen nog werken in klassenverband, met enorme verschillen in niveau en werktempo, waardoor inderdaad de helft van de kids zich de tering verveelt. Da's doodzonde. Anderzijds ook doordat het inderdaad niet opschiet dat iemand die met hangen en wurgen de havo heeft gehaald anderen rekenen en spellen moet leren. Ik heb nog een schriftje van de basisschool waarin de juf iets heeft geschreven als "goed gewerkd" oid.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 10:50:20 #40
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31622602
Je leert veel, maar.....

er is een maar ja.... kinderen die het allemaal gemakkelijk afgaat op de basischool, daar wordt niks mee gedaan.. de kinderen die dus meer dan normaal kunnen leren. Daar was ik er bijv. een van, groep 3 overgeslagen, en in groep 8 zat ik met een vriendje wedstrijdjes te doen wie het snelste klaar was met de sommetjes en vervolgens konden we een half uur gaan zitten lantefanteren Die tijd kan je nuttig besteden, ze hadden bijv. mijn talen iets beter kunnen laten worden, want die talen deden mij de das om in havo/vwo 1, waardoor ik fijn naar de havo moest en vervolgens nog meer kon gaan lantefanteren....

Eigenlijk heb ik alleen maar gelanterfanterd, totdat ik naar de universiteit ging en vanaf dat moment was het gewoon keihard werken (nu 2e jaar).

Ik vind dus dat kinderen op de basisschool gestimuleerd moeten worden tot het doen van moeilijkere dingen, als ze daar aan toe zijn! Kinderen die achterlopen moeten ook gewoon een beetje bijles krijgen, zodat ze ook op een acceptabel niveau zitten... maar dat gebeurd niet en dat is het probleem.
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_31623258
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 03:24 schreef Speth het volgende:
Een deel van de oplossing zou overigens ofwel een salarisverhoging van die leerkrachten
het eerste zinnige dat je zegt
uit een aspergernest
pi_31623442
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 10:50 schreef maniack28 het volgende:
Daar was ik er bijv. een van, groep 3 overgeslagen, en in groep 8 zat ik met een vriendje wedstrijdjes te doen wie het snelste klaar was met de sommetjes en vervolgens konden we een half uur gaan zitten lantefanteren
tegenwoordig hebben we (onze school in ieder geval) daar speciale programma's voor. Dit kan zijn: uitbreiding en verdieping van de stof waar je goed in bent, of juist een herhaling/extra uitleg en oefening van stof waar je slecht in bent.
quote:
Ik vind dus dat kinderen op de basisschool gestimuleerd moeten worden tot het doen van moeilijkere dingen, als ze daar aan toe zijn! Kinderen die achterlopen moeten ook gewoon een beetje bijles krijgen, zodat ze ook op een acceptabel niveau zitten... maar dat gebeurd niet en dat is het probleem.
en ook dat doen we....

vroeger legde een leraar iets uit en ging vervolgen de krant zitten lezen, of het vorige werkje nakijken. De leraar kwam om 8.25 op school en vertrok weer om 15.35. Tegenwoordig leg je iets uit, dan heb je je "verlengde instructie" groepje, daarna je gevorderde groepje, dan de groep die halverwege een controle nodig heeft of ze nog op de rails zitten, dan de kinderen die snl klaar zijn en in een ander vak bijspijkeren nodig hebben. En dan begint de volgende les.
Vervolgens zit je ongeveer 1,5 uur na te kijken, heb je een gesprek met de IB-er, hoe je al die kinderen nog beter kunt begeleiden en heb je een vergadering, een werkgroep, een commitee.
uit een aspergernest
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 11:40:54 #43
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31623478
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 11:38 schreef wendytje het volgende:

[..]

tegenwoordig hebben we (onze school in ieder geval) daar speciale programma's voor. Dit kan zijn: uitbreiding en verdieping van de stof waar je goed in bent, of juist een herhaling/extra uitleg en oefening van stof waar je slecht in bent.
[..]

en ook dat doen we....

vroeger legde een leraar iets uit en ging vervolgen de krant zitten lezen, of het vorige werkje nakijken. De leraar kwam om 8.25 op school en vertrok weer om 15.35. Tegenwoordig leg je iets uit, dan heb je je "verlengde instructie" groepje, daarna je gevorderde groepje, dan de groep die halverwege een controle nodig heeft of ze nog op de rails zitten, dan de kinderen die snl klaar zijn en in een ander vak bijspijkeren nodig hebben. En dan begint de volgende les.
Vervolgens zit je ongeveer 1,5 uur na te kijken, heb je een gesprek met de IB-er, hoe je al die kinderen nog beter kunt begeleiden en heb je een vergadering, een werkgroep, een commitee.
Mooi, dan hoor ik eindelijk iets positiefs... echter hoe zou het zijn op het merendeel van de scholen? Is het allemaal als bij jullie of vormen jullie de uitzondering op de rest?
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_31623563
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 11:40 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Mooi, dan hoor ik eindelijk iets positiefs... echter hoe zou het zijn op het merendeel van de scholen? Is het allemaal als bij jullie of vormen jullie de uitzondering op de rest?
dit moet eigenlijk standaard praktijk zijn op alle scholen, maar natuulijk zijn sommigen verder dan anderen. Het verschilt ook nog eens per leerkracht, hoeveel groepjes zo iemand aankan...
uit een aspergernest
pi_31623629
helemaal eens met de OP. het is niet zo zeer dat kinderen meer moeten doen, maar vooral dat ze nuttiger dingen moeten doen. ik kan me van mijn basisschooltijd nog herinneren dat we het grootste gedeelte van de dag spendeerden aan nutteloze zaken. rekenen zonder dat er enige concepten achter zaten en eindeloze herhaling. dat is verspilling van hersencapaciteit, en dit heeft doorslag in de latere ontwikkeling van deze kinderen. en uiteraard is socializen een belangrijk aspect, maar kinderen moeten reeds vanaf zeer vroege leeftijd gestimuleerd worden om na te denken. het vak filosofie zou op de basisschool in de latere klassen dan ook niet misstaan.
[Love] Beyond this dejection there's beauty and grace
A glorious future we long to embrace
[Rage] (PAIN!) All the time, I have waited with rage
All the time, I was promised my salvation
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 12:19:50 #46
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_31624220
Basisonderwijs is er om vaardigheden te leren, die je verdiept in het middelbaar onderwijs. Sociaal contact is vele mate belangrijker.

Bovendien is er in het bo genoeg ruimte voor intelligente kinderen. Die krijgen verrijkingsstof of een ander lesplan. Jullie vergeten denk ik dat de basis wel eerst gevormd moet worden. Leerlingen moet eerst letters herkennen alvorens ze woorden kunnen maken.
pi_31624335
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 12:19 schreef Silmarwen het volgende:
Basisonderwijs is er om vaardigheden te leren, die je verdiept in het middelbaar onderwijs. Sociaal contact is vele mate belangrijker.

Bovendien is er in het bo genoeg ruimte voor intelligente kinderen. Die krijgen verrijkingsstof of een ander lesplan. Jullie vergeten denk ik dat de basis wel eerst gevormd moet worden. Leerlingen moet eerst letters herkennen alvorens ze woorden kunnen maken.
vergeet niet dat kinderen tot hun 11e of 12e op het basisonderwijs zitten. de zaken die jij hier omschrijft hebben ze rond hun 6e wel door.
[Love] Beyond this dejection there's beauty and grace
A glorious future we long to embrace
[Rage] (PAIN!) All the time, I have waited with rage
All the time, I was promised my salvation
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 13:36:38 #48
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_31625776
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 12:26 schreef electricity het volgende:

[..]

vergeet niet dat kinderen tot hun 11e of 12e op het basisonderwijs zitten. de zaken die jij hier omschrijft hebben ze rond hun 6e wel door.
Nee hoor, vooral sociale vaardigheden niet. Kinderen stappen namelijk pas van het egocentrisch denken af als ze rond hun 16-de zijn.

Spelling is voor de meeste mensen in hun 30 nog steeds dramatisch en hoofdrekenen ook. dingen waarop minder aandacht wordt besteed in het mo dan in het bo.
pi_31626313
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 13:36 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Nee hoor, vooral sociale vaardigheden niet. Kinderen stappen namelijk pas van het egocentrisch denken af als ze rond hun 16-de zijn.
Dus waarom zou je ze geforceerd sociale vaardigheden aan willen leren als ze toch pas op hun 16e een beetje volwassen gaan nadenken? Spelen doen ze sowieso wel, als het niet op de basisschool is doen ze het wel thuis, bovendien gaat dit in zulke grote groepen vaak gepaard met pesterijen, vechtpartijtjes en andere ongewenste praktijken. Overigens betekent meer theorie niet minder sociale ontwikkeling, waar die associatie vandaan komt is mij een raadsel.
quote:
Spelling is voor de meeste mensen in hun 30 nog steeds dramatisch en hoofdrekenen ook. dingen waarop minder aandacht wordt besteed in het mo dan in het bo.
Klopt, dus moet het onderwijs worden verbeterd, niet alleen op de middelbare school.
pi_31626317
Wat grappig dat zo veel mensen denken te weten hoe het er op de basisschool aan toe zou (moeten) gaan, puur gebaseerd op hun eigen ervaringen.
Als academisch geschoolde, ervaren leerkracht basisschool (laatste jaren in groep 3) wil ik mijn visie hierop geven.

Ik ben het ermee eens dat een aantal studenten van de PABO een bedenkelijk niveau heeft. Die studenten krijgen bij mij voor hun stage dan ook over het algemeen geen voldoende. De basis ligt natuurlijk bij de leerkracht. Die moet voorbeeldgedrag vertonen en over meer dan voldoende parate basiskennis beschikken.

Door enkelen in dit topic wordt vergeten dat een basisschool een basis legt. Een basis die in een later stadium verdiept en uitgebreid kan worden. En die basis betreft zeer zeker niet alleen cognitieve kennis/vaardigheden. Ik zou bijna stellen dat dat zo'n beetje het laatste is waar mijn prioriteiten liggen.
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 04:04 schreef Speth het volgende:
maar er mogen best eisen worden gesteld aan de inhoud van lessen zelf.
Uiteraard zorg ik ervoor dat ik voldoe aan de eindtermen die gesteld worden door het ministerie. Dat staat allemaal netjes op papier hoor, aan welke eisen het onderwijs moet voldoen. Maar mijn mening en ervaring is, dat als een kind niet lekker in zijn/haar vel zit, je nog zo hard kunt hameren op de opname van kennis, er bitter weinig zal doordringen/beklijven. Dus basisvoorwaarde is dat een kind zich prettig voelt op school. Dat het zich veilig en vertrouwd voelt. Daar heb je als leerkracht een grote invloed op. Je zorgt ervoor dat het groepsproces harmonieus verloopt. Je leert kinderen respect voor elkaar te hebben, je leert ze luisteren naar elkaar, je leert hen samenwerken enzenz. De sociaal-emotionele ontwikkeling staat bij mijn onderwijs voorop.

Het nadeel van het reguliere onderwijs vind ik, dat je door het systeem gebonden bent. Uiteraard bied je zoveel mogelijk adaptief onderwijs (aangepast op het individuele niveau van een kind) zoals Wendytje al aangaf.
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 11:38 schreef wendytje het volgende:
Tegenwoordig leg je iets uit, dan heb je je "verlengde instructie" groepje, daarna je gevorderde groepje, dan de groep die halverwege een controle nodig heeft of ze nog op de rails zitten, dan de kinderen die snl klaar zijn en in een ander vak bijspijkeren nodig hebben. En dan begint de volgende les.
Dit is echt op zo'n beetje alle scholen het minimale dat gedaan wordt aan differentiatie. Vaak is er ook keuzewerk en/of projectwerk waarbij kinderen zelf bepalen waar ze mee aan de slag gaan. Toch ontkom je er in dit systeem niet aan dat je niet optimaal kunt aansluiten bij het individuele ontwikkelingsniveau van een kind. Dus zijn er altijd kinderen die worden overvraagd en kinderen die worden ondervraagd. Ondanks de inspanningen van de leerkracht. Maar om daarom nou maar even het gehele basisonderwijs te verzwaren...

Ik wil nog iets vertellen over een kind dat ik vorig jaar in de groep had:
Superintelligent kind. Tweetalig opgevoed en inmiddels bezig zich (in hoog tempo) de Nederlandse taal machtig te maken. Wij boden hem zo veel mogelijk (extra) stof op zijn niveau aan. Toch wilde vader dat zijn zoon een klas (of liever nog twee) zou overslaan. Hij was compleet blind voor het feit dat zijn zoon in onze groep eíndelijk een beetje contact leerde leggen met zijn klasgenoten en vriendjes maakte. Dat hij zich wat socialer ging opstellen. Dat hij een beetje ging begrijpen wat 'samen' betekent. Hij leerde conflictjes oplossen door te overleggen ipv door zijn zin door te drammen of te slaan. Het kind voelde zich eindelijk vrij om ook eens een creatieve taak te kiezen bij keuzewerk en leefde zich daar helemaal in uit. En misschien nog wel belangrijker: de andere kinderen van de groep hadden geleerd het betreffende kind te accepteren voor wie hij was, ondanks zijn typische (en soms ronduit asociale) gedrag. Kortom: het kind voelde zich redelijk op zijn gemak in de groep. Allemaal bewerkstelligd door mijn collega's van de groepen 1 en 2 en door mijzelf.
Guess what? Pa vond dat we zijn zoon té weinig academische (Ja echt! Die term gebruikte hij... ) uitdaging boden en het kind zit nu op een particuliere tweetalige school elders in het land.
Dát vind ik dus echt zwaar triest. Het kind zal nu mss meer intellectuele materie voor zijn kiezen krijgen, pa kan trots zijn op de tienen die zijn zoon op zijn rapporten krijgt, maar ík hou mijn hart vast voor de verdere ontwikkeling van het kind... Maar wellicht heb ik het fout en zitten er op die nieuwe school veel betere leerkrachten die pa wél kunnen overtuigen van het feit dat prestatie, competitie en kennis niet alles is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Moonah op 22-10-2005 16:52:19 (spelfout...) ]
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')