abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31329595
Kijk RM-rf, ze glimlacht naar je
pi_31329647
hmm, "Angela soll Kanzlerin werden" (tussen quote-tekens) is een betere titel ...

duitse politiek bekijken vanuit de ogen der Zwitsers, is naar ik hoop niet de juiste weg ...
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  Moderator maandag 10 oktober 2005 @ 11:19:19 #4
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31329678
ik heb het niet echt gevolgd maar is dat nu goed of slecht voor Nederland of maakt dat weinig verschil met Schroder?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_31329783
Bayerns Ministerpräsident Stoiber soll in einer großen Koalition neuer Wirtschaftsminister werden

Außerdem erhalte die Union die Ressorts Verteidigung, Innen, Wirtschaft und Zukunftstechnologie, Verbraucherschutz und Agrar, Bildung und Forschung sowie Familie, Senioren und Jugend.

Laut sozialdemokratischen Kreisen soll die SPD acht Ministerien erhalten: Aussen-, Finanz-, Justiz-, Arbeits-, Gesundheits-, Verkehrs-, Umwelt- und Entwicklungsministerium.

NZZ

FAZ
pi_31329867
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 11:19 schreef sp3c het volgende:
ik heb het niet echt gevolgd maar is dat nu goed of slecht voor Nederland of maakt dat weinig verschil met Schroder?
Het blijft een regering mét de SPD, economisch veranderd er minder.. beide partijen bouwen op de brede middenklasse, en het aanpakken van de voordeeltjes voor hen zullen ze niet willen (ik vermoed bv dat de eigenheim-zulage ook zal blijven ..., wat bouwen en huizen in duitsland goedkoop maakt, iets van 8 jaar lang tegen de 8000 euro voordeel voor huisbezitters

Qua belastinghervorming denk ik dat dat toch een verstopte belastingverhoging zal worden, iets wat misschien ook noozakelijk is, de belastingen zijn onder schröder rigoureus gezonken, wat echter er voornamelijk toe leidde dat bedrijven eerder op personeel verder bezuinigden (het had immers veel voordeel om winst te maken, en investeringen in het personeel waren minder noodzakelijk om bv winstbelasting te ontlopen .... het bedrijfsleven in DLD heeft een investeringsachterstand, en boekt daarentegen recordwinsten) ...

Qua buitenlandse politiek schuiven ze in theorie meer op naar de Nederlandse positie (pro-amerika, pro-angelsaksen), maar het is maar sterk de vraag of de denkbeelden die Stoiber en merkel in de theorie uitten, ook in de praktijk doorgevoerd worden ... Merkel's afkeer van een Turkse bijtreding bij de EU, heeft ze al zachtjes laten vallen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 10 oktober 2005 @ 11:28:16 #7
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_31329870
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 11:24 schreef Godslasteraar het volgende:

Entwicklungsministerium.
Is dat Ontwikkelingssamenwerking?
pi_31329912
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 11:18 schreef RM-rf het volgende:
hmm, "Angela soll Kanzlerin werden" (tussen quote-tekens) is een betere titel ...

duitse politiek bekijken vanuit de ogen der Zwitsers, is naar ik hoop niet de juiste weg ...

10. Oktober 2005 Union und SPD haben sich nach Informationen mehrerer Nachrichtenagenturen offenbar über die schwierigen Personalfragen geeinigt. Der Weg für die CDU-Vorsitzende Angela Merkel als künftige Kanzlerin ist offenbar frei.

FAZ

Ik las ergens dat er vanmiddag persconferenties gehouden worden, eerst door het CDU en dan door de SPD. Schröder als Min. van Buza lijkt me niet slecht, maar ik ben benieuwd hoe een regering met zowel Merkel, Stoiber en Schröder funtioneert
pi_31329966
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 11:28 schreef freako het volgende:

[..]

Is dat Ontwikkelingssamenwerking?
Ja http://www.bmz.de/de/index.html
  maandag 10 oktober 2005 @ 11:40:53 #10
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_31330106
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 11:33 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Ja http://www.bmz.de/de/index.html
OK. Ik realiseer me nu eigenlijk pas hoe triest politiekcorrect de naam "Ontwikkelingssamenwerking" is. .
pi_31330176
Dat is toch wel maf aan die Duitsers, het is een absolute noodzaak dat een Bundeskanzler in spé, en vermoedelijk voor elke politicus, dat hij/zij op de foto gaat met een pul bier. In de VS is het noodzaak om te pas en te onpas je geloof in God te bevestigen, en in Duitsland je voorliefde voor bier

edit: en in Nederland moet je met enige regelmaat op de fiets gesignaleerd worden
pi_31330227
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 11:40 schreef freako het volgende:

[..]

OK. Ik realiseer me nu eigenlijk pas hoe triest politiekcorrect de naam "Ontwikkelingssamenwerking" is. .
Mmm, daar sta ik nu ook voor het eerst bij stil Het is dat woordje ''samenwerking'' hé.
  maandag 10 oktober 2005 @ 11:46:58 #13
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_31330230
Is die vissenkom die Schröder daar aan het leegdrinken is "ein kleines Bier"? .
pi_31330296
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 11:30 schreef Godslasteraar het volgende:

Ik las ergens dat er vanmiddag persconferenties gehouden worden, eerst door het CDU en dan door de SPD. Schröder als Min. van Buza lijkt me niet slecht, maar ik ben benieuwd hoe een regering met zowel Merkel, Stoiber en Schröder funtioneert
Zoals het er nu naar uitzier, denk ik dat de FDP absoluut gelijk krijgt, dit is een kabinet voor twee jaren, en een kabinet dat bij voorbaat vanuit de SPD partijtop en -kader gehaat wordt, om overtwee jaar met een 'ruk-naar-links te komen (en dan twee vliegen in één klap te slaan, zowel Merkel gaat dan onder, als ze al voor herverkiezing _wil_ gaan, alswel de Linkspartei wordt zwaar aangepakt) ...

Volgens de FAZ was het Stoiber die de beslissing liet 'lekken' ondanks dat er een afspraak met de SPD was om eerst een derde overleg om 11:00 uur te hebben en pas om 12:00 uur de beslissing te openbaren ... na overleg van de onderhandelaars met de partij-commissie ...
Juist de SPD leden hebben nu helemaal de indruk dat Merkel hen tegen hun wil wordt 'opgedrongen' ... of 'doorgedrukt' ...
Ik denk dat Stoiber helemaal dat idee niet zo erg vind ... laat Merkel maar problemen met de SPD-partijtop krijgen en steeds verder verzwakt worden...

het valt te hopen dat iig de Federalisme-hervorming erdoorheen komt, en er een aanzet gemaakt wordt met een belasting-hervorming die voornamelijk een vereenvoudiging zou moeten inhouden (maar ook tevens een verhoging zal blijken te zijn, daar ontkomt de duitse regering niet aan, met hun financiele budget, alhoewel ze nu de Eichel-bezuinigingen alsnog versneld kunnen doorvoeren, en goedkoop kunnen 'punten' met het werk van de voorganger)
pi_31330309
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 11:46 schreef freako het volgende:
Is die vissenkom die Schröder daar aan het leegdrinken is "ein kleines Bier"? .
En uiteindelijk gaat dat allemaal de Rijn in
  Moderator / Redactie Sport / Weblog maandag 10 oktober 2005 @ 12:07:43 #16
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_31330727
nou k ben erg benieuwd hoelang t gaat duren voor de eerste knallende ruzie er is in de nieuwe regering
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  maandag 10 oktober 2005 @ 12:22:00 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_31331044
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 11:07 schreef SCH het volgende:

[..]

Lieve piet, ik heb geen inleestekort.
Daar merk ik gezien je post geschiedenis over de D politiek geen reet van
quote:
Dat weet ik allemaal best, ik weet ook dat ze kanzlerin tegen wil en dank gaat worden maar daar gaat het even niet om.

Het is vandaag maandag 10 oktober en we leven in het nu en ik kan me niet voorstellen dat het de tegenstanders nog lukt om te verhinderen dat ze het wordt. Ze wordt het gewoon.

En of het lang gaat duren en een succes gaat worden en of het goed is voor Duitsland en Europa, dat zijn veel interessantere vragen.
Het probleem van D is dat de politiek sinds de jaren 70 niet in staat is geweest ongeliefde maatregelen te nemen. Schroeder deed dit wel, en werd vleugellam door de Landtagsverkiezingen die de Bundesrat tegen hem deed vullen.
Een grote coalitie heeft het voordeel dat blokkade politiek vrijwel zeker uitgesloten is, dus de regering kan 4 jaar lang doorwerken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_31331227
Bundeskanzler Schröder wird nicht mehr in der Regierung sein......

Im Spitzengespräch am Sonntagabend habe Schröder laut Berichten aus Teilnehmerkreisen erklärt: »Mein Lebensweg sieht anders aus.« Die SPD bestätigte dies zunächst nicht.

------
.........
Wirtschaftsminister Wolfgang Clement (SPD) deutete seinen Rückzug an.

http://www.zeit.de/online/2005/41/kabinett?page=1

Jammer.
pi_31331650
Het was noodzakelijk dat dit kabinet werd gevormd, maar verwachten mag je er geen reet van.

Rood en zwart in Duitsland, is meer dan CDA en PVDA in Nederland
Dat zijn compleet verschillende culturen. Andere denkpatronen. Andere schablonen, andere Eikpunten.

Er bestaat tusen beide fracties niet eens informeel contact. Het informele contact loopt via de CSU , de wat links staande partner van de CDU. Stoiber kan met Munteführig en Seehofer zowieso met alles wat links is.

Binnen de CDU is er niemand die een SPD Mens voor vol neemt en binnen de SPD is er niemand die vrijwillig een biertje gaat drinken met een CDU mens.

Hoe dat moet gaan functioneren?
Ik zie het niet zitten.
2 Jaar stilstand en dan gaan de Piefkes weer naar de stembus.
pi_31331683
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 11:49 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Zoals het er nu naar uitzier, denk ik dat de FDP absoluut gelijk krijgt, dit is een kabinet voor twee jaren, en een kabinet dat bij voorbaat vanuit de SPD partijtop en -kader gehaat wordt, om overtwee jaar met een 'ruk-naar-links te komen (en dan twee vliegen in één klap te slaan, zowel Merkel gaat dan onder, als ze al voor herverkiezing _wil_ gaan, alswel de Linkspartei wordt zwaar aangepakt) ...

Volgens de FAZ was het Stoiber die de beslissing liet 'lekken' ondanks dat er een afspraak met de SPD was om eerst een derde overleg om 11:00 uur te hebben en pas om 12:00 uur de beslissing te openbaren ... na overleg van de onderhandelaars met de partij-commissie ...
Juist de SPD leden hebben nu helemaal de indruk dat Merkel hen tegen hun wil wordt 'opgedrongen' ... of 'doorgedrukt' ...
Ik denk dat Stoiber helemaal dat idee niet zo erg vind ... laat Merkel maar problemen met de SPD-partijtop krijgen en steeds verder verzwakt worden...
Die Stoiber kan ik niet zo goed volgen, wat wil die man, hij zal zich toch wel realiseren dat hij nationaal niet goed ligt? En wordt hij niet overgewaardeert wat betreft zijn prestaties in Beieren, teert hij niet op het baanbrekende werk van zijn illustere voorganger (wiens naam ik even kwijt ben )
quote:
het valt te hopen dat iig de Federalisme-hervorming erdoorheen komt, en er een aanzet gemaakt wordt met een belasting-hervorming die voornamelijk een vereenvoudiging zou moeten inhouden (maar ook tevens een verhoging zal blijken te zijn, daar ontkomt de duitse regering niet aan, met hun financiele budget, alhoewel ze nu de Eichel-bezuinigingen alsnog versneld kunnen doorvoeren, en goedkoop kunnen 'punten' met het werk van de voorganger)
We zullen het wel zien, ik hoop in ieder geval dat men in Duitsland dat doemdenken een beetje terzijde schuift.
pi_31331753
je bedoelt FRanz Josef Strauß . de grote rethorieker.
Een berg van een vent , maar al sinds 1987 dood.

Stoiber regeeert best wel lang en beieren voert in alle positieve Statistieke.
pi_31332039
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 12:48 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Die Stoiber kan ik niet zo goed volgen, wat wil die man, hij zal zich toch wel realiseren dat hij nationaal niet goed ligt? En wordt hij niet overgewaardeert wat betreft zijn prestaties in Beieren, teert hij niet op het baanbrekende werk van zijn illustere voorganger (wiens naam ik even kwijt ben )
De Strauss-dynastie (van Franz Josef Strauss) ?
Nee, ik denk dat de beieren verdomd blij zijn dat ze die potentaat en machtspoliticus kwijt zijn, met zijn corruptie .... zijn laatste dochter is volgens mij nog dit jaar op zachte wijze uit de partij gezet, omdat ze weer eens in de partijkas had zitten graaien oid.

Stoiber heeft natuurlijk wel nog steeds met Bayern een der best lopende bondslanden .... Juist IT en industrie in bayern loopt enorm sterk (denk aan BMW, Audi t.o. bv VW en Opel).
Siemens was een belangrijke ontwikkelaar (die vluchtte met zijn hele concenr in de 50'er jaren uit berlijn naar Munchen)

Stoiber kan wel een behoorlijk deel op zijn conto schrijven, van het Beierse 'wirtschaftswunder', al moet erkend worden dat men domweg gebruik maakt van een gunstige ligging, en weinig te leiden heeft van de duitse zwakte, de vakbonden, maar ook de staat an sich, dankzij hun vrijstaat-positie ...
Ook kon Bayern vanuit een 'late industrialisatie' gewoonweg modernere vernieuwde bedrijven opzetten, vanaf de 80'er jaren ...
Stoiber privatiseerde grote delen van de 'oude' overheid, bv de energievoorziening (E.on), maar daarentegen investeerde ze ook sterk in nieuwe activiteiten, vooral biotechnologie werd flink geinvesteerd, wat weer nieuwe bedrijven aanlokte...

De Bayerse Vrijstaat was onder Stoiber ook bekend als een gewilde financier van weinig zekere bedrijfsactiviteiten, ze hadden een aandeel van 4 miljard euro in het failliet gegaande Kirch-concern, en ook de staalindustrie in bayern ging failliet ondanks dat er een half miljard in 'verdween' (sowieso heeft Bayern nog altijd een traditie van behoorlijke sommen geld die makkelijk 'verdwijnen'... het goede eraan is meestal wel dat dat geld in de Munchener economie blijft rondgaan, de 'rijken' geven het ook graag in hun eigen boerenregio weer uit, bouwen nieuwe stadions of andere grote 'dingen'; een beierse boer gaat met dat geld niet snel naar het buitenland)
pi_31332131
Ich habe es toch wel gewusst hoor
Ondanks dat gescheld van RM-rf.

Ben het wel met hem eens dat het wel eens een kabinet voor 2 jaar zou kunnen zijn.

Het enige winstpunt dat ik zie is dat er weer eens een vrouwelijke leider in een groot Europees land is. Wellicht binnenkort ook in Frankrijk. Nederland durft dat kennelijk niet aan.
  maandag 10 oktober 2005 @ 13:28:02 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_31332453
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 13:11 schreef SCH het volgende:
Ich habe es toch wel gewusst hoor
post dan eens wat zinnigs
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')