abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31329595
Kijk RM-rf, ze glimlacht naar je
pi_31329647
hmm, "Angela soll Kanzlerin werden" (tussen quote-tekens) is een betere titel ...

duitse politiek bekijken vanuit de ogen der Zwitsers, is naar ik hoop niet de juiste weg ...
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  Moderator maandag 10 oktober 2005 @ 11:19:19 #4
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31329678
ik heb het niet echt gevolgd maar is dat nu goed of slecht voor Nederland of maakt dat weinig verschil met Schroder?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_31329783
Bayerns Ministerpräsident Stoiber soll in einer großen Koalition neuer Wirtschaftsminister werden

Außerdem erhalte die Union die Ressorts Verteidigung, Innen, Wirtschaft und Zukunftstechnologie, Verbraucherschutz und Agrar, Bildung und Forschung sowie Familie, Senioren und Jugend.

Laut sozialdemokratischen Kreisen soll die SPD acht Ministerien erhalten: Aussen-, Finanz-, Justiz-, Arbeits-, Gesundheits-, Verkehrs-, Umwelt- und Entwicklungsministerium.

NZZ

FAZ
pi_31329867
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 11:19 schreef sp3c het volgende:
ik heb het niet echt gevolgd maar is dat nu goed of slecht voor Nederland of maakt dat weinig verschil met Schroder?
Het blijft een regering mét de SPD, economisch veranderd er minder.. beide partijen bouwen op de brede middenklasse, en het aanpakken van de voordeeltjes voor hen zullen ze niet willen (ik vermoed bv dat de eigenheim-zulage ook zal blijven ..., wat bouwen en huizen in duitsland goedkoop maakt, iets van 8 jaar lang tegen de 8000 euro voordeel voor huisbezitters

Qua belastinghervorming denk ik dat dat toch een verstopte belastingverhoging zal worden, iets wat misschien ook noozakelijk is, de belastingen zijn onder schröder rigoureus gezonken, wat echter er voornamelijk toe leidde dat bedrijven eerder op personeel verder bezuinigden (het had immers veel voordeel om winst te maken, en investeringen in het personeel waren minder noodzakelijk om bv winstbelasting te ontlopen .... het bedrijfsleven in DLD heeft een investeringsachterstand, en boekt daarentegen recordwinsten) ...

Qua buitenlandse politiek schuiven ze in theorie meer op naar de Nederlandse positie (pro-amerika, pro-angelsaksen), maar het is maar sterk de vraag of de denkbeelden die Stoiber en merkel in de theorie uitten, ook in de praktijk doorgevoerd worden ... Merkel's afkeer van een Turkse bijtreding bij de EU, heeft ze al zachtjes laten vallen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 10 oktober 2005 @ 11:28:16 #7
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_31329870
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 11:24 schreef Godslasteraar het volgende:

Entwicklungsministerium.
Is dat Ontwikkelingssamenwerking?
pi_31329912
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 11:18 schreef RM-rf het volgende:
hmm, "Angela soll Kanzlerin werden" (tussen quote-tekens) is een betere titel ...

duitse politiek bekijken vanuit de ogen der Zwitsers, is naar ik hoop niet de juiste weg ...

10. Oktober 2005 Union und SPD haben sich nach Informationen mehrerer Nachrichtenagenturen offenbar über die schwierigen Personalfragen geeinigt. Der Weg für die CDU-Vorsitzende Angela Merkel als künftige Kanzlerin ist offenbar frei.

FAZ

Ik las ergens dat er vanmiddag persconferenties gehouden worden, eerst door het CDU en dan door de SPD. Schröder als Min. van Buza lijkt me niet slecht, maar ik ben benieuwd hoe een regering met zowel Merkel, Stoiber en Schröder funtioneert
pi_31329966
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 11:28 schreef freako het volgende:

[..]

Is dat Ontwikkelingssamenwerking?
Ja http://www.bmz.de/de/index.html
  maandag 10 oktober 2005 @ 11:40:53 #10
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_31330106
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 11:33 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Ja http://www.bmz.de/de/index.html
OK. Ik realiseer me nu eigenlijk pas hoe triest politiekcorrect de naam "Ontwikkelingssamenwerking" is. .
pi_31330176
Dat is toch wel maf aan die Duitsers, het is een absolute noodzaak dat een Bundeskanzler in spé, en vermoedelijk voor elke politicus, dat hij/zij op de foto gaat met een pul bier. In de VS is het noodzaak om te pas en te onpas je geloof in God te bevestigen, en in Duitsland je voorliefde voor bier

edit: en in Nederland moet je met enige regelmaat op de fiets gesignaleerd worden
pi_31330227
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 11:40 schreef freako het volgende:

[..]

OK. Ik realiseer me nu eigenlijk pas hoe triest politiekcorrect de naam "Ontwikkelingssamenwerking" is. .
Mmm, daar sta ik nu ook voor het eerst bij stil Het is dat woordje ''samenwerking'' hé.
  maandag 10 oktober 2005 @ 11:46:58 #13
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_31330230
Is die vissenkom die Schröder daar aan het leegdrinken is "ein kleines Bier"? .
pi_31330296
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 11:30 schreef Godslasteraar het volgende:

Ik las ergens dat er vanmiddag persconferenties gehouden worden, eerst door het CDU en dan door de SPD. Schröder als Min. van Buza lijkt me niet slecht, maar ik ben benieuwd hoe een regering met zowel Merkel, Stoiber en Schröder funtioneert
Zoals het er nu naar uitzier, denk ik dat de FDP absoluut gelijk krijgt, dit is een kabinet voor twee jaren, en een kabinet dat bij voorbaat vanuit de SPD partijtop en -kader gehaat wordt, om overtwee jaar met een 'ruk-naar-links te komen (en dan twee vliegen in één klap te slaan, zowel Merkel gaat dan onder, als ze al voor herverkiezing _wil_ gaan, alswel de Linkspartei wordt zwaar aangepakt) ...

Volgens de FAZ was het Stoiber die de beslissing liet 'lekken' ondanks dat er een afspraak met de SPD was om eerst een derde overleg om 11:00 uur te hebben en pas om 12:00 uur de beslissing te openbaren ... na overleg van de onderhandelaars met de partij-commissie ...
Juist de SPD leden hebben nu helemaal de indruk dat Merkel hen tegen hun wil wordt 'opgedrongen' ... of 'doorgedrukt' ...
Ik denk dat Stoiber helemaal dat idee niet zo erg vind ... laat Merkel maar problemen met de SPD-partijtop krijgen en steeds verder verzwakt worden...

het valt te hopen dat iig de Federalisme-hervorming erdoorheen komt, en er een aanzet gemaakt wordt met een belasting-hervorming die voornamelijk een vereenvoudiging zou moeten inhouden (maar ook tevens een verhoging zal blijken te zijn, daar ontkomt de duitse regering niet aan, met hun financiele budget, alhoewel ze nu de Eichel-bezuinigingen alsnog versneld kunnen doorvoeren, en goedkoop kunnen 'punten' met het werk van de voorganger)
pi_31330309
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 11:46 schreef freako het volgende:
En uiteindelijk gaat dat allemaal de Rijn in
  Moderator / Redactie Sport / Weblog maandag 10 oktober 2005 @ 12:07:43 #16
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_31330727
nou k ben erg benieuwd hoelang t gaat duren voor de eerste knallende ruzie er is in de nieuwe regering
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  maandag 10 oktober 2005 @ 12:22:00 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_31331044
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 11:07 schreef SCH het volgende:

[..]

Lieve piet, ik heb geen inleestekort.
Daar merk ik gezien je post geschiedenis over de D politiek geen reet van
quote:
Dat weet ik allemaal best, ik weet ook dat ze kanzlerin tegen wil en dank gaat worden maar daar gaat het even niet om.

Het is vandaag maandag 10 oktober en we leven in het nu en ik kan me niet voorstellen dat het de tegenstanders nog lukt om te verhinderen dat ze het wordt. Ze wordt het gewoon.

En of het lang gaat duren en een succes gaat worden en of het goed is voor Duitsland en Europa, dat zijn veel interessantere vragen.
Het probleem van D is dat de politiek sinds de jaren 70 niet in staat is geweest ongeliefde maatregelen te nemen. Schroeder deed dit wel, en werd vleugellam door de Landtagsverkiezingen die de Bundesrat tegen hem deed vullen.
Een grote coalitie heeft het voordeel dat blokkade politiek vrijwel zeker uitgesloten is, dus de regering kan 4 jaar lang doorwerken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_31331227
Bundeskanzler Schröder wird nicht mehr in der Regierung sein......

Im Spitzengespräch am Sonntagabend habe Schröder laut Berichten aus Teilnehmerkreisen erklärt: »Mein Lebensweg sieht anders aus.« Die SPD bestätigte dies zunächst nicht.

------
.........
Wirtschaftsminister Wolfgang Clement (SPD) deutete seinen Rückzug an.

http://www.zeit.de/online/2005/41/kabinett?page=1

Jammer.
pi_31331650
Het was noodzakelijk dat dit kabinet werd gevormd, maar verwachten mag je er geen reet van.

Rood en zwart in Duitsland, is meer dan CDA en PVDA in Nederland
Dat zijn compleet verschillende culturen. Andere denkpatronen. Andere schablonen, andere Eikpunten.

Er bestaat tusen beide fracties niet eens informeel contact. Het informele contact loopt via de CSU , de wat links staande partner van de CDU. Stoiber kan met Munteführig en Seehofer zowieso met alles wat links is.

Binnen de CDU is er niemand die een SPD Mens voor vol neemt en binnen de SPD is er niemand die vrijwillig een biertje gaat drinken met een CDU mens.

Hoe dat moet gaan functioneren?
Ik zie het niet zitten.
2 Jaar stilstand en dan gaan de Piefkes weer naar de stembus.
pi_31331683
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 11:49 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Zoals het er nu naar uitzier, denk ik dat de FDP absoluut gelijk krijgt, dit is een kabinet voor twee jaren, en een kabinet dat bij voorbaat vanuit de SPD partijtop en -kader gehaat wordt, om overtwee jaar met een 'ruk-naar-links te komen (en dan twee vliegen in één klap te slaan, zowel Merkel gaat dan onder, als ze al voor herverkiezing _wil_ gaan, alswel de Linkspartei wordt zwaar aangepakt) ...

Volgens de FAZ was het Stoiber die de beslissing liet 'lekken' ondanks dat er een afspraak met de SPD was om eerst een derde overleg om 11:00 uur te hebben en pas om 12:00 uur de beslissing te openbaren ... na overleg van de onderhandelaars met de partij-commissie ...
Juist de SPD leden hebben nu helemaal de indruk dat Merkel hen tegen hun wil wordt 'opgedrongen' ... of 'doorgedrukt' ...
Ik denk dat Stoiber helemaal dat idee niet zo erg vind ... laat Merkel maar problemen met de SPD-partijtop krijgen en steeds verder verzwakt worden...
Die Stoiber kan ik niet zo goed volgen, wat wil die man, hij zal zich toch wel realiseren dat hij nationaal niet goed ligt? En wordt hij niet overgewaardeert wat betreft zijn prestaties in Beieren, teert hij niet op het baanbrekende werk van zijn illustere voorganger (wiens naam ik even kwijt ben )
quote:
het valt te hopen dat iig de Federalisme-hervorming erdoorheen komt, en er een aanzet gemaakt wordt met een belasting-hervorming die voornamelijk een vereenvoudiging zou moeten inhouden (maar ook tevens een verhoging zal blijken te zijn, daar ontkomt de duitse regering niet aan, met hun financiele budget, alhoewel ze nu de Eichel-bezuinigingen alsnog versneld kunnen doorvoeren, en goedkoop kunnen 'punten' met het werk van de voorganger)
We zullen het wel zien, ik hoop in ieder geval dat men in Duitsland dat doemdenken een beetje terzijde schuift.
pi_31331753
je bedoelt FRanz Josef Strauß . de grote rethorieker.
Een berg van een vent , maar al sinds 1987 dood.

Stoiber regeeert best wel lang en beieren voert in alle positieve Statistieke.
pi_31332039
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 12:48 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Die Stoiber kan ik niet zo goed volgen, wat wil die man, hij zal zich toch wel realiseren dat hij nationaal niet goed ligt? En wordt hij niet overgewaardeert wat betreft zijn prestaties in Beieren, teert hij niet op het baanbrekende werk van zijn illustere voorganger (wiens naam ik even kwijt ben )
De Strauss-dynastie (van Franz Josef Strauss) ?
Nee, ik denk dat de beieren verdomd blij zijn dat ze die potentaat en machtspoliticus kwijt zijn, met zijn corruptie .... zijn laatste dochter is volgens mij nog dit jaar op zachte wijze uit de partij gezet, omdat ze weer eens in de partijkas had zitten graaien oid.

Stoiber heeft natuurlijk wel nog steeds met Bayern een der best lopende bondslanden .... Juist IT en industrie in bayern loopt enorm sterk (denk aan BMW, Audi t.o. bv VW en Opel).
Siemens was een belangrijke ontwikkelaar (die vluchtte met zijn hele concenr in de 50'er jaren uit berlijn naar Munchen)

Stoiber kan wel een behoorlijk deel op zijn conto schrijven, van het Beierse 'wirtschaftswunder', al moet erkend worden dat men domweg gebruik maakt van een gunstige ligging, en weinig te leiden heeft van de duitse zwakte, de vakbonden, maar ook de staat an sich, dankzij hun vrijstaat-positie ...
Ook kon Bayern vanuit een 'late industrialisatie' gewoonweg modernere vernieuwde bedrijven opzetten, vanaf de 80'er jaren ...
Stoiber privatiseerde grote delen van de 'oude' overheid, bv de energievoorziening (E.on), maar daarentegen investeerde ze ook sterk in nieuwe activiteiten, vooral biotechnologie werd flink geinvesteerd, wat weer nieuwe bedrijven aanlokte...

De Bayerse Vrijstaat was onder Stoiber ook bekend als een gewilde financier van weinig zekere bedrijfsactiviteiten, ze hadden een aandeel van 4 miljard euro in het failliet gegaande Kirch-concern, en ook de staalindustrie in bayern ging failliet ondanks dat er een half miljard in 'verdween' (sowieso heeft Bayern nog altijd een traditie van behoorlijke sommen geld die makkelijk 'verdwijnen'... het goede eraan is meestal wel dat dat geld in de Munchener economie blijft rondgaan, de 'rijken' geven het ook graag in hun eigen boerenregio weer uit, bouwen nieuwe stadions of andere grote 'dingen'; een beierse boer gaat met dat geld niet snel naar het buitenland)
pi_31332131
Ich habe es toch wel gewusst hoor
Ondanks dat gescheld van RM-rf.

Ben het wel met hem eens dat het wel eens een kabinet voor 2 jaar zou kunnen zijn.

Het enige winstpunt dat ik zie is dat er weer eens een vrouwelijke leider in een groot Europees land is. Wellicht binnenkort ook in Frankrijk. Nederland durft dat kennelijk niet aan.
  maandag 10 oktober 2005 @ 13:28:02 #24
45206 Pietverdriet
pi_31332453
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 13:11 schreef SCH het volgende:
Ich habe es toch wel gewusst hoor
post dan eens wat zinnigs
pi_31332487
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 13:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

post dan eens wat zinnigs
Jullie twijfelden om 11.00 nog of Angela het wel zou worden en nou nog een grote bek ook
  Overall beste user 2022 maandag 10 oktober 2005 @ 13:33:29 #27
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_31332561
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 11:19 schreef sp3c het volgende:
Het maakt geen ruk uit: Aangezien de SPD op z'n kloten kreeg van de duitse kiezer omdat ze het waagden aan de verzorgingsstaat te morrelen (Hallo Linkspartei), betwijfel ik of Merkel nog harder ingrijpt in de sociale zekerheid.

Maar goed, de grote coalitie is het beste: Die valt hopelijk snel.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_31333679
Otto schilie wordt waarschijnlijk Vize en dus ook Buitenalndse zaken

allemachtig
Een ergere Unguided missile als deze Imperator Majestatis loopt er in heel Europa niet rond.
  maandag 10 oktober 2005 @ 15:18:09 #30
45206 Pietverdriet
pi_31334749
Schroeder kondigt zijn terugtreden aan, hij zal geen deel hebben aan de grote coalitie
http://www.spiegel.de/politik/deutschland/0,1518,379049,00.html
  maandag 10 oktober 2005 @ 16:35:03 #31
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_31336339
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 15:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Schroeder kondigt zijn terugtreden aan, hij zal geen deel hebben aan de grote coalitie
http://www.spiegel.de/politik/deutschland/0,1518,379049,00.html
Dat is toch logisch. Die man is toch als minister van iets (buza bv.) toch compleet niet meer geloofwaardig als je eerst kanselier bent geweest.
Dat is alsof je eerst directeur van een bedrijf was. En daarna opeens wordt gedegradeerd tot hoofd van de PR. Dan kan je nooit met een goede positie onderhandeling in gaan.
  maandag 10 oktober 2005 @ 16:39:54 #32
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_31336447
Maar eigenlijk was dit wel te verwachten. SPD top had al zo goed als toegegeven dat Merkel eigenlijk best Kanselier mocht worden. Tenminste als daar forse toegiften tegen over stonden. En de SPD krijgt nu een meerderheid van de ministeries (8 van de 14), waaronder de belangrijksten, zoals Buza, Financieën en Werkgelegenheid. Dus de CDU heeft daarop gehapt.
pi_31336867
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 13:11 schreef SCH het volgende:
Het enige winstpunt dat ik zie is dat er weer eens een vrouwelijke leider in een groot Europees land is. Wellicht binnenkort ook in Frankrijk.
Nee hoor, na Chirac wordt Sarkozy president, let maar op.
quote:
Nederland durft dat kennelijk niet aan.
Of er zijn gewoon geen geschikte kandidaten natuurlijk, doe eens een voorstel dan?
pi_31336897
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 12:47 schreef CANARIS het volgende:
Er bestaat tusen beide fracties niet eens informeel contact. Het informele contact loopt via de CSU , de wat links staande partner van de CDU. Stoiber kan met Munteführig en Seehofer zowieso met alles wat links is.
Ik dacht dat de CSU juist oerconservatief was?
  maandag 10 oktober 2005 @ 17:15:04 #35
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_31337055
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 17:06 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Nee hoor, na Chirac wordt Sarkozy president, let maar op.
[..]
of De Villepin. Maar geen vrouw iig.
pi_31337075
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 14:25 schreef CANARIS het volgende:
Otto schilie wordt waarschijnlijk Vize en dus ook Buitenalndse zaken

allemachtig
Een ergere Unguided missile als deze Imperator Majestatis loopt er in heel Europa niet rond.
hmm, Otto Schilly heeft hooguit een besmet verleden (als advocaat van de RAF), maar geld tevens als een sterke scherpe politcus, die meermaals met zijn openhartige uitlatingen in de goede richting zat ... zo waarschuwde hij zomer 2001 voor een op handen zijnde aanslag in de VS, waarschuwde hij voor opkomend moslim-terrorisme ...

OP dit moment staat hij behoorlijk onder vuur van onder meer de CDU, wegens een inval bij een krant die geheime politiedocumenten gepubliceerd had, Schilly heeft toen de politie verdedigd en aangegeven dat er genoeg gronden van verdenking waren, en dus de inval gerechtvaardigd ....

Hij kwam oorspronkelijk van de Grünen, maar heeft op late leeftijd een overstap gemaakt naar de SPD, zonder dat dat ooit als 'opportunisme' is gezien, hierdoor staat hij wel enigszins buiten de 'partei' en ik zie hem niet als de meest geschikte vize-kanzler, juist omdat er een grote afstand is tussen hem en het 'oude partijkader'..

Sowieso opvallend, dat op Steinbruck na (die echter weinig populariteit heeft, en te veel als 'neo-liberaal' geldt om serieus genomen te worden als potentiele schröder-opvolger, de SPD zoekt juist een populistisch linkse 'leider' om de aanval van de Linkspartei te weerstaan) er weinig echte 'kroonprinzen' in de regering gaan zitten ....

Aan CDU kant zijn de weinige zetels eerder 'top-zwaar', en bovenal, waarschijnlijk bezet met de grootste Merkel-vijanden: Stoiber, Seehofer, Schäuble (Annette Schavan wordt meestal gezien als Merkel-medestander, maar dat is enkel omdat het ook een snel opkomende vrouwelijke politica is ... ik denk ook dat zij zich verder van merkel zal distantieren, en zichzelf zal willen profileren als direkte 'populistisch rechtse' politica, wat ze nu al doet in BW; met o.a. het hoofddoekjes-verbod) ...
Tel daarbij op de grote bondspresidenten als Wulff en Koch.. en het ongerichtte, maar zeer gevaarlijke projectiel Friedrich Merz, en je hebt volop materiaal voor een koninginne-drama ....

Een theater-kabinet, volgens mij
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 17:08 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Ik dacht dat de CSU juist oerconservatief was?
De CSU is idd oerconservatief, maar daarbij hoort juist ook een sterke afkeer van neo-liberale zaken, ook qua economie .... De CSU staat voor een zeer sterke en bepalende overheid, en stevige invloed op familiepolitiek en gezondsheidszorg ...
Stoiber heeft bezuinigingen van Kohl op het sociaal stelsel vroeger zwaar bekritiseerd, en Seehofer trad als gezondheids-specialist terug toen hij het gezondsheidszorgverzekering-voorstel van Merkel, wat pas na een moeizaam overleg tot stand kwam, onsociaal noemde, omdat het stoelde op een flinke extra bijdrage van de verzekerde, en privaat bijverzekeren.
pi_31337378
Welke gevolgen heeft dit voor het onderwijs en de werkgelegenheid aan de universiteiten in Duitsland?
  maandag 10 oktober 2005 @ 18:01:47 #38
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31338136
.

[ Bericht 100% gewijzigd door McCarthy op 10-10-2005 18:03:48 ]
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  maandag 10 oktober 2005 @ 18:02:49 #39
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31338155
gelukkig, beter merkel dan die chirac-vriend.
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 17:29 schreef thabit het volgende:
Welke gevolgen heeft dit voor het onderwijs en de werkgelegenheid aan de universiteiten in Duitsland?
nou merkel heeft een phd quantum chemie dus dat onderwijs gaat wel goed komen
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_31338449
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 18:02 schreef McCarthy het volgende:
[..]

Dat zou ik maar even afwachten, de wenskandidaat van Merkel voor onderwijs is Annette Schavan, een theologe, van wie ik een aantal huiveringwekkende uitspraken heb gezien. Heel iemand anders dan je van ex-wetenschapper Merkel zou verwachten. En fundamentalisten duiken altijd bovenop onderwijs, als kraaien op aas. hier dus niet anders.
  maandag 10 oktober 2005 @ 18:30:57 #41
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_31338679
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 18:02 schreef McCarthy het volgende:
[..]

Ja, dat is een logische verklaring. Want Schroder had namelijk helemaal niet gestudeerd en is daarom tegen onderwijs.
  Trouwste user 2022 maandag 10 oktober 2005 @ 18:36:26 #42
7889 tong80
Spleenheup
pi_31338832
Arm Duitsland. Krijgen ze de eerste vrouw is het een emotieloze, geen bier lustende, op je schoonmoeder lijkend gedrocht zonder Charisma.

Op de vraag wat ze voelde nu ze bondskanselier wordt, begon ze twee minuten te stamelen en bracht nog net de woorden : 'Wir haben viel zu tun.' uit.

Leuk koppel met Jan Peter wordt dat.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_31339452
Logische uitkomst die na 2 jaar uit elkaar gaat vallen .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  Trouwste user 2022 maandag 10 oktober 2005 @ 19:09:48 #44
7889 tong80
Spleenheup
pi_31339550
Ja even serieus, maar dit gaat nooit lang standhouden. Duitsland is Nederland niet. Wel mooi voor Die Günen, zijn zo'n beetje de enige oppositie partij, en gaan geweldig scoren bij de volgende verkieingen. Volgend jaar.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Overall beste user 2022 maandag 10 oktober 2005 @ 19:20:52 #45
3928 Ulx
pi_31339760
Ze is trouwens communist geweest. Net als Jan Marijnissen.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  Trouwste user 2022 maandag 10 oktober 2005 @ 19:33:08 #46
7889 tong80
Spleenheup
pi_31340010
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 19:20 schreef Ulx het volgende:
Ze is trouwens communist geweest. Net als Jan Marijnissen.
Dat zijn de ergste van een man kan ik me dat voorstellen. Maar communistische vrouwen. Gadver die hebben van dat touwhaar.

pi_31340394
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 13:07 schreef RM-rf het volgende:

[..]

De Strauss-dynastie (van Franz Josef Strauss) ?
Dat waren nog eens tijden maar wel verleden tijd, een andere generatie, zie ook Kohl.
quote:
Nee, ik denk dat de beieren verdomd blij zijn dat ze die potentaat en machtspoliticus kwijt zijn, met zijn corruptie .... zijn laatste dochter is volgens mij nog dit jaar op zachte wijze uit de partij gezet, omdat ze weer eens in de partijkas had zitten graaien oid.
Ik ben géén fan van Beieren, vooral ook door dat enge Beiers katholicisme, jakkes wat zijn die conservatief, niet voor niets was München de onofficiele hoofdstad van de .....
quote:
Stoiber heeft natuurlijk wel nog steeds met Bayern een der best lopende bondslanden .... Juist IT en industrie in bayern loopt enorm sterk (denk aan BMW, Audi t.o. bv VW en Opel).
Siemens was een belangrijke ontwikkelaar (die vluchtte met zijn hele concenr in de 50'er jaren uit berlijn naar Munchen)

Stoiber kan wel een behoorlijk deel op zijn conto schrijven, van het Beierse 'wirtschaftswunder', al moet erkend worden dat men domweg gebruik maakt van een gunstige ligging, en weinig te leiden heeft van de duitse zwakte, de vakbonden, maar ook de staat an sich, dankzij hun vrijstaat-positie ...
Ook kon Bayern vanuit een 'late industrialisatie' gewoonweg modernere vernieuwde bedrijven opzetten, vanaf de 80'er jaren ...
Stoiber privatiseerde grote delen van de 'oude' overheid, bv de energievoorziening (E.on), maar daarentegen investeerde ze ook sterk in nieuwe activiteiten, vooral biotechnologie werd flink geinvesteerd, wat weer nieuwe bedrijven aanlokte...
Wat mij geweldig stoort aan de discussie in Duitsland is dat sommige (veel?) mensen de voormalige DDR-länder afschrijven, never say never. Beieren is er een bewijs van, Ierland ook.
quote:
De Bayerse Vrijstaat was onder Stoiber ook bekend als een gewilde financier van weinig zekere bedrijfsactiviteiten, ze hadden een aandeel van 4 miljard euro in het failliet gegaande Kirch-concern, en ook de staalindustrie in bayern ging failliet ondanks dat er een half miljard in 'verdween' (sowieso heeft Bayern nog altijd een traditie van behoorlijke sommen geld die makkelijk 'verdwijnen'... het goede eraan is meestal wel dat dat geld in de Munchener economie blijft rondgaan, de 'rijken' geven het ook graag in hun eigen boerenregio weer uit, bouwen nieuwe stadions of andere grote 'dingen'; een beierse boer gaat met dat geld niet snel naar het buitenland)
Dat is interessant! Dat gaat diametraal in tegen wat je in de VS en GB ziet. Ik lees en luister best veel naar Engelstalige pers, en als ik hier zo rondlees heb ik niet de indruk dat de Angelsaksiche pers goed geïnformeerd is wat er in Duitsland gaande is, überhaupt is de situatie in Dld met een zeer winstgevende industrie en nog altijd netto-exporteur, in tegenstelling tot de VS, erg interessant. Ik heb toch sterk de indruk dat de malaise, voorzover daar sprake van is, vooral door de negatieve stemming in Dld wordt veroorzaakt.

Overigens, zag laatst wat cijfers die aangaven dat de werkeloosheid in Dld lager is dan die van Groot Britannië. De officiele cijfers zijn niet te vergelijken, beetje als Kok die destijds een flinke groep werkelozen deed ''verdwijnen'' door een beetje te rommelen met de defenities.
pi_31340565
Denk inderdaad dat veel berichtgeving over DLD negatiever is dan op grond van de daadwerkelijke gegeven gerechtvaardigd.
pi_31341541
SPD krijgt belangrijke posten, dus nu blijven ze bagger produceren maar schuiven ze het gewoon op de CDU. =X
pi_31343671
Denk je werkelijk dat de CDU veel capabeler is?
  maandag 10 oktober 2005 @ 21:58:46 #51
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31343812
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 18:30 schreef Lonewolf2003 het volgende:

[..]

Ja, dat is een logische verklaring. Want Schroder had namelijk helemaal niet gestudeerd en is daarom tegen onderwijs.
net of thabits opmerking ook maar ergens op sloeg
pi_31343838
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 21:54 schreef du_ke het volgende:
Denk je werkelijk dat de CDU veel capabeler is?
Niet veel, beetje wel.
  maandag 10 oktober 2005 @ 22:00:52 #53
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31343877
quote:
Dld met een zeer winstgevende industrie en nog altijd netto-exporteur,
en dat is positief?
pi_31344220
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 21:59 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Niet veel, beetje wel.
Zou het werkelijk? Heb je daar dan een voorbeeld van ofzo?
pi_31345046
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 22:11 schreef du_ke het volgende:

[..]

Zou het werkelijk? Heb je daar dan een voorbeeld van ofzo?
Nope, ze zijn nog niet aan het regeren en dus kan ik geen dingen vergelijken met de vorige periode. Maar wat ze roepen is wel interessant, en daar loopt Merkel het minst dom te praten.
pi_31345096
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 21:58 schreef McCarthy het volgende:

[..]

net of thabits opmerking ook maar ergens op sloeg
Thabit stelde een zeer terechte vraag wat mij betreft, Duitsland, Europa moet veel meer investeren in onderwijs en onderzoek. Naar Fins recept zal ik maar zeggen.
Ik dacht precies hetzelfde als jij wat betreft Merkel en haar phd, mischien ook terecht, en ik was stomverbaast om vervolgens in Der Spiegel over die theologe te lezen die Merkel op onderwijs wil hebben. Mischien dat het een compromis is binnen haar partij. Het zou voor iemand als Merkel toch zeeeer a-typisch zijn, onverklaarbaar.
pi_31345239
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 20:00 schreef du_ke het volgende:
Denk inderdaad dat veel berichtgeving over DLD negatiever is dan op grond van de daadwerkelijke gegeven gerechtvaardigd.
Ja, volgens mij spelen binnen de Angelsaksische pers ook allerlei onverwerkte frustraties een belangrijke rol. En de pers in Dld is ook erg gepolitiseerd, zoals die tekeer gingen tegen Schröder en de SPD. Ik hoop in ieder geval dat er nu eens wat positieve en realistische geluiden uit de regering komen en dat ze niet de bevolking angst blijven aanjagen met allerlei doemdenkerij.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 00:06:20 #58
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31347837
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 22:37 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Thabit stelde een zeer terechte vraag wat mij betreft, Duitsland, Europa moet veel meer investeren in onderwijs en onderzoek. Naar Fins recept zal ik maar zeggen.
Ik dacht precies hetzelfde als jij wat betreft Merkel en haar phd, mischien ook terecht, en ik was stomverbaast om vervolgens in Der Spiegel over die theologe te lezen die Merkel op onderwijs wil hebben. Mischien dat het een compromis is binnen haar partij. Het zou voor iemand als Merkel toch zeeeer a-typisch zijn, onverklaarbaar.
thabit suggereerde iets
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 06:37:37 #59
45206 Pietverdriet
pi_31351644
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 22:37 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Natuurlijk, we hebben nog lang niet genoeg Cultureel Antropologen, Sociaal Geografen en mensen die Engels hebben gestudeerd.
pi_31353644
De CSU is een vreemde partij
(Om even integaan op wat de wijze man van het Forum zegt)

De CSU is aan de ene kant stok conservatief.
Aan de andere kant socialer ( aka linkser) als de CDU.

Het zijn dan ook de CSU politicie die als bindemiddel tussen CDU en SPD worden gehanteerd.
Een Man zo lInks als Seehofer zoek je in de CDU te vergeefs.

In Bieren bestaat ook een Beieren holding.
Dat is een Staatsding , welke 25% aandelen + 1 van alle bedrijven wil hebben die zich in Beieren vestigen en subsidies in aanspraak nemen. Iets wat in een MERZ CDU onmogenlijk zou zijn.

Het is ook de CSU die de dialoog met de vakbonden hoog hielden. Stoiber zei al een jaar gelden dat de vakbonden belangrijke partner waren. De CSU was altijd tegen het annuleren van de tarief autonomie. De CDU wilde samen metd eFDP de macht van de Vakbonden breken.

Echter wanneer het om strafrecht gaat , om binnenlandse veiligheid. Om Sociaal cultureel gevoelige innovaties, dan is de CSU weer een stuk rechtser als de CDU. Een Beckstein, is de wandelende pitt bull in de poltieke arena.

Om het op een punt te brengen
de CSU is 100% Katholiek sociaal.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 10:13:02 #61
45206 Pietverdriet
pi_31353798
Vanmorgen even het Radio 1 journaal gehoord. Weer een voorbeeld van de Nederlandse Media en hun kwaliteiten. Het ging er om dat D een nieuwe kanzler heeft, Angela Merkel, een vrouw. Vervolgens werd er alleen maar over gesproken dat ze een vrouw was, en werd er met mensen als Els Borst en andere nederlandse politika gesproken over dat het een vrouw was.
Dat Schroeder opstapte had er volgens deze mee te maken dat hij wellicht
niet voor een vrouw wilde werken.
AAAAAAAAAAAAAAAAARGGG
Ik hoor intelligentere commentaren op het nieuws in de personeelsruimte van de kapsalon van mijn zwager.
pi_31354249
Oh, momenteel is Alice Schwartzer in de media ook een veelgevraagd 'expert'... dat mens is een zogenaamde self-proclaimed guru van de emancipatie en wordt veelal om haar reactie op het 'vrouw-zijn' van Merkel gevraagd ...

Grappig is dat Schwartzer zelf een absolute Grünen-supporter is, maar nu opeens aan het Hallejujah-en raakt over Merkel, en dat het zo goed is dat nu een 'vrouw' kanzlerin wordt ...

Om dan vervolgens te zeggen: 'maar ik hoop niet dat Angela Merkel enkel om haar vrouw-zijn beoordeeld wordt' ... :

Dat punt van merkel vind ik juist erg sterk aan haar (een der weinige dingen die aan haar 'sterk' zijn) .... Dat Merkel nooit haar afkomst of sexe 'gebruikt', om support te winnen... het is en blijft een nogal zakelijk persoon, die sterk procedureel gericht is, op compromissen smeden en bondgenootschappen sluiten (en daarnaast bestaande vriendschappen 'breken').

Dat is zowel haar kracht, als haar zwakte, omdat ze daardoor ook weinig 'persoonlijkheid' toont, weinig opvalt en uitgesproken is, en ze ook eigenlijk verdomd weinig nu echt haar wil doordrukt... iets wat Duitsers nu juist wel van een Kanzler verwachten (Schröder is een typisch voorbeeld van de 'macht van de Kanzler', gepaard met een extreme arrogantie en kleinzielige ik-centralistische denkwijze .. maar ook bv Kohl, Adenauer, Ehrhard, zelfs Brandt enigszins ... alle 'Grote' duitse politici) ...

Het 'zagen aan Angela's stoel is nu al gelijk begonnen: Zowel Stoiber, als Münteferring hebben er de nadruk op gelegd dat binnen deze coalitie de doorslaggevende stem van de Kanzler niet gebruikt mag worden (Schröder heeft hem in zijn regeerperiode meermaals benut) ... het zelfs niet zo is dat binnen deze coalitie de Kanzler een centrale rol zou spelen, maar het enkel gaat om het uitvoeren van een vastgelegd 'regeerakkoord' zonder enige persoonlijke inbreng (Kompetenzen)
pi_31355618
OP de een of andere manier hoop ik dat Merkel idd de Power vrouw is die ze ogenschijnlijk achter de schermen is.

Duistalnd heeft juist nu een enorm sterke kanzel nodig.

Op de een of andere manier , had ik denk ik toch liever een CDU -SPD onder Schröder gehad. (zegt Canaris , als neo liberaal)

Je kunt denken over schröder hoe je wilt, maar hij is wel diegen die tegen alle tegenstand in, zijn reformen heeft doorgedrukt. Te laat welliswaar , maar toch.
pi_31356494
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 11:46 schreef freako het volgende:
pi_31356748
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 00:06 schreef McCarthy het volgende:

[..]

thabit suggereerde iets
Dat is dan blijkbaar jouw interpretatie, waarschijnlijk een gevolg van het feit dat je stiekem het correcte antwoord op de vraag wel weet maar niet openlijk wilt vertellen.
pi_31356981
Vreemd blijft het 'die Wahl' in Duitsland.

Heb het vanaf het begint gevolgd, maar wat raar is en was, is dat bij de procentuele overwinning van Merkel/CDU de Schröder/CSU toch zich steeds als winnaar profileerde. Nu is het dan toch zover en is Merkel die nieuwe Kanzelerin maar blij kun je haar en het volk niet echt noemen.

Vele interviews geven aan dat ze niet echt weten wat ze van Merkel kunnen verwachten. Merkel een zogenaamde 'Ostie' is een kille tante die minder 'warm' is dan dat Schröder is/was. Dit gewend zijnde is het Duitse volk wat meer afwachtender wat het brengen zal.
Gisteren zag je duidelijk in de persconferentie dat ze zich uiterst koeltjes opstelde, een zeer goede Amerikaanse journaliste stelde de vraag hoe ze zich eigenlijk zélf voelde, of ze wel echt tevreden was. Hierop kon ze wel antwoorden (met lach) dat ze erg blij was Kanzelerin te zijn en het als een uitdaging zag.

De tijd zal het wel leren wat het gaat doen met Duitsland. Nu moeten eerst de komende drie weken de gesprekken met de coalitie starten en dat zal wat meer info brengen denk ik.
pi_31360713
mja, over innovatie nog niet echt duidelijk
quote:
Nieuw Duits kabinet zet in op innovatie

Angela Merkel beoogd kanselier

VAN ONZE CORRESPONDENT

BERLIJN - De Duitse sociaal- en christen-democraten willen een gezamenlijke regering vormen die zich inzet voor innovatie en een 'toekomstgerichte' familiepolitiek. Angela Merkel (CDU) is de beoogde bondskanselier.
Na drie weken van hard onderhandelen accepteerde de sociaal- democratische SPD gistermiddag dat de christen-democraten (CDU/CSU) de leiding krijgen in een gezamenlijke coalitie. Daarmee wordt Angela Merkel, mits de onderhandelingen in de komende vijf weken succesvol worden afgerond, de eerste vrouwelijke en tevens jongste bondskanselier in de Duitse geschiedenis.

Bondskanselier Gerhard Schröder (SPD) neemt voorlopig aan de onderhandelingstafel plaats. Over de invulling van ministersposten wordt in de komende weken besloten. Speculaties over zijn toekomstige rol, variërend van vice-kanselier tot adviseur van het Russische Gazprom , duurden gisteren onverminderd voort.

'Met deze eerste belangrijke overeenkomst is de basis gelegd voor een samenwerking vol vertrouwen', zei Merkel. Van euforie was echter geen sprake. CDU/CSU willen een 'coalitie van de nieuwe mogelijkheden'. Daarop zullen ze een coalitieakkoord uiteindelijk beoordelen, zei Merkel ter verklaring van haar gereserveerde houding. SPD-voorzitter Franz Müntefering benadrukte dat 'niets is besloten totdat alles is besloten'. Een 'afbraak' van werknemersrechten komt er niet, waarschuwde hij.

SPD en de christen-democratische 'Union' spraken gisteren vast af vanaf 2010 3% van het bbp uit te geven aan innovatie. Families wachten een fiscale bevoordeling en 'ouderschapsgeld' ter compensatie van inkomensverlies bij ouderschapsverlof.

Met name over de aanpak van het financieringstekort en de hoge werkloosheid in het land zijn de twee beoogde coalitiepartners het verre van eens. De Union heeft de SPD in ruil voor het kanselierschap acht ministeries moeten bieden, waaronder die van financiën, werkgelegenheid en sociale zaken, buitenlandse zaken en gezondheidszorg.

De Union krijgt zes ministeries, waaronder economische zaken, onderwijs en defensie. Edmund Stoiber, CSU-voorzitter en minister-president van Beieren, wordt de nieuwe minister van economische zaken en technologie.

Copyright (c) 2005 Het Financieele Dagblad
http://www.fd.nl/ShowKrantArtikel.asp?KrantArtikelId=521852
pi_31361882
quote:
SPD en de christen-democratische 'Union' spraken gisteren vast af vanaf 2010 3% van het bbp uit te geven aan innovatie.
Het zou me verbazen als dit kabinet in 2008 haalt .... dan ook nog beloftes doen over 2010 en de uitgaves die ze dan willen doen, is complete onzin ...

In de werkelijkheid is het gewoon zo dat als één der partijen duidelijk winst lijkt te behalen en mogelijk een coalitie met een andere partij kan aangaan, de CDU met FDP of de SPD met de Grünen, of de LInkspartei duidelijke verliezen boekt (bv opbreekt na een conflict tussen Gysi en LaFontaine) een val zeer waarschijnlijk wordt ....

Belangrijk zijn hooguit de grote hervormingen, de belastinghervorming en de Federale hervorming, en een grondige bezuiniging van het overheidsbudget en terugbrengen van de werkloosheid (waarbij imho Münteferring enigszins gelijk heeft, dat de rechten van de werknemers niet 'nog verder' ingeperkt moeten worden, omdat tot nu toe zeker geen stijging van de werkgelegenheid geboekt wordt met die bezuinigingen, eerder tegengesteld, de grote ondernemingen bezuinigen juist sterker op hun personeel, omdat daar hun 'winst' te boeken is, nu hun winst- en omzetbelasting sterk gedaald is, en er eerder een arbeidstijden-verlenging wordt toegepast )
pi_31373224
ah, in dit artikel wordt het iets duidelijker, over innovatie:
quote:
Merkel rijdt BMW, een kanselier alles

SIGRID DE VRIES

Gerhard Schröder staat bekend als de 'autokanselier'. Worden auto's nu een vrouwenzaak?
BERLIJN - Helmut Kohl reed Mercedes, Schröder toert privé Golf en in diensttijd Audi en Phaeton, Merkel zoeft als CDU-voorzitter in een BMW door het land.

Of de beoogde bondskanselier zelf de keuze voor de succesvolle fabrikant uit München heeft gemaakt, is een goedbewaard geheim. Over Merkels privé-leven is weinig bekend, laat staan over een passie voor auto's. De kwestie interesseert de Duitsers ook weinig. Auto's zijn heilig - in Duitsland dient een bumper beslist niet om mee te 'bumpen' - en traditioneel een mannenzaak.

Toch is Merkels toekomstige band met de autowereld van wezenlijk belang. Met de auto-industrie heeft een Duitse kanselier altijd nauw contact. De autobouwers en hun toeleveranciers zijn de belangrijkste werkgevers van het land en hebben een groot aandeel in de export. Officieel rijdt een Duitse bondskanselier natuurlijk alle Duitse merken, om de perceptie van partijdigheid te voorkomen.

'Autokanzler' Schröder, oud-minister-president van Nedersaksen en ex-commissaris van VW, verhinderde in Brussel regelgeving die de autofabrikanten niet beviel en staat pal voor de speciale 'VW-wet'. Brussel vecht deze beschermingswal aan. In Nedersaksen onttakelt inmiddels een CDU-minister-president het 'systeem VW', de verstrengeling van SPD, vakbonden en ondernemingsbestuur.

Merkel, opgegroeid in de voormalige DDR, kwam voor het eerst met multinationals in contact als minister van milieu onder Kohl. De oud-wetenschapper benadert het bedrijfsleven analytischer dan Schröder. De politica heeft geestverwanten gevonden in de chemie- en elektro-industrie: Jürgen Hambrecht van Basf en Heinrich von Pierer van Siemens . Detail: net als BMW houdt Siemens kantoor in München.

Mocht een kabinet-Merkel tot stand komen, dan leidt Von Pierer (die trouwens ook commissaris is van VW) een 'innovatieraad' om kleine bedrijven te steunen vindingen om te zetten in producten. Europese industriepolitiek valt in een kabinet-Merkel onder Edmund Stoiber, die zijn Beierse kanselarij in München wil ruilen voor de post economische zaken en technologie in Berlijn. Blijven auto's misschien toch gewoon een mannenzaak.

Copyright (c) 2005 Het Financieele Dagblad
http://www.fd.nl/ShowKrantArtikel.asp?KrantArtikelId=521971
pi_31410378
Het is trouwens bekend geworden dat Franz Müntefering minister van Arbeid wordt en de vize-Kanzler ...
Dat is voor Merkel zeker geen meevaller, want Genosse Franz is juist zo'n echte oud-linkse houwdegen (die kapitalistische grootbedrijven vergeleek met een 'sprinkhanenplaag') ...

Op Arbeid zit hij op een sleutelrol, en aangezien Steinbrück op Financieeen zit, kunnen ze ieder moment Wirtschaft-minister Stoiber volledig plat leggen, niet vor niks had Schröder op Wirtschaft en Arbeid één supper-minister zitten, de sterk neo-liberale SPD'er Clement ....

opvallend is ook de minister van Buitenlandse zaken, Frank Walter Steinmeier; een eigenlijk behoorlijk 'onbekend' gezicht, maar wel een direkte naaste vertrouweling van Schröder .... ergens heb ik de indruk dat die toch een 'plekje warm moet houden' ...

Peter Struck (een der leukste politici, in het vorige kabinet minister van defensie en enorm gerespecteerd, een no-nonsens vent met humor, lag goed op Defensie) wordt de nieuwe Partij-voorzitter bij de SPD, opvolger van Müntefering
pi_31410754
Wat zeg je van Gabriel ?
Gabriel wordt ook MInister. Ik vind Gabriel maar suspect. Enorm machtgeil en een echte socialist ,zoals ze eigenlijk in de 70 er jaren waren uitgestorven .

Per Steinbruck is een goede keus, alhoewel ik mij niet kan voorstellen , dat Uitgerekend hij de hete aardappel "Steenkool subventie " gaat aanpakken.

Muntefering en Stoiber als DUO is perfect. Die kunnen goed met elkaar en zitten politisch dicht bij elkaar

[ Bericht 17% gewijzigd door CANARIS op 13-10-2005 15:36:24 ]
pi_31416439
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 06:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Natuurlijk, we hebben nog lang niet genoeg Cultureel Antropologen, Sociaal Geografen en mensen die Engels hebben gestudeerd.
Nou, ik dacht meer aan bio-technologie, en andere harde wetenschappen. Beetje het Beiers recept zal ik maar zeggen, of beter, het Finse recept. Zo las ik een uitspraak in Der Speigel, kan het niet zo gauw vinden, van iemand die zei dat zonder de auto-industrie Duitsland géén hoog technologisch land zou zijn. Dat betekent dat de economie in Duitsland te eenzijdig is, en nieuwe ontwikkelingen mist, of te laat cq. onnodig laat oppakt.
  Overall beste user 2022 vrijdag 14 oktober 2005 @ 05:43:14 #73
3928 Ulx
pi_31429418
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 19:15 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Nou, ik dacht meer aan bio-technologie, en andere harde wetenschappen. Beetje het Beiers recept zal ik maar zeggen, of beter, het Finse recept. Zo las ik een uitspraak in Der Speigel, kan het niet zo gauw vinden, van iemand die zei dat zonder de auto-industrie Duitsland géén hoog technologisch land zou zijn. Dat betekent dat de economie in Duitsland te eenzijdig is, en nieuwe ontwikkelingen mist, of te laat cq. onnodig laat oppakt.
Een beetje kort door de bocht. Duitsland is geen Finland wat alleen maar een mobiele telefoon bouwer heeft.
pi_31432462
Ik had de Duitsers intelligenter ingeschat. Je zou namelijk denken: een gewaarschuwd mens telt voor twee, maar nee... - In plaats van te kijken naar de situatie in Nederland en daar lessen uit te trekken, begaan ze precies dezelfde fouten. Men helpt een behoudende, conservatieve partij aan de macht en laat zich vervolgens leiden door een 'premier' zonder enige uitstraling of charisma. Dat is vragen om moeilijkheden. Niet omdat Merkel geen capaciteiten zou kunnen hebben, maar gewoon omdat het knap lastig gaat worden om het vertrouwen van de Duitsers voor zich te winnen. Over de economische ontwikkeling van Duitsland in de komende jaren ben ik dan ook niet erg positief gestemd. En als het land nou 5000 kilometer verderop lag, was dat niet zo'n probleem, maar helaas is het ons buurland en is onze economie er sterk van afhankelijk.
pi_31432958
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 10:56 schreef dVTB het volgende:
Ik had de Duitsers intelligenter ingeschat. Je zou namelijk denken: een gewaarschuwd mens telt voor twee, maar nee... - In plaats van te kijken naar de situatie in Nederland en daar lessen uit te trekken, begaan ze precies dezelfde fouten. Men helpt een behoudende, conservatieve partij aan de macht en laat zich vervolgens leiden door een 'premier' zonder enige uitstraling of charisma. Dat is vragen om moeilijkheden. Niet omdat Merkel geen capaciteiten zou kunnen hebben, maar gewoon omdat het knap lastig gaat worden om het vertrouwen van de Duitsers voor zich te winnen. Over de economische ontwikkeling van Duitsland in de komende jaren ben ik dan ook niet erg positief gestemd. En als het land nou 5000 kilometer verderop lag, was dat niet zo'n probleem, maar helaas is het ons buurland en is onze economie er sterk van afhankelijk.
Wat hadden de duitsers dan moeten doen?
Schröder stemmen ... idd een vent met uitstraling en charisma, maar ook bekend dat hij zijn uitspraken nooit houdt, dat hij liegt en manipuleert bij het leven, en dat zijn neo-liberale koers zeker niet dat bracht wat men verwacht had ....
de gigantische daling van de ondernemingsbelasting (38 miljard euro minder inkomsten to. 1998) leverde geen extra banen op, integendeel... de gigantische daling van de uitkeringen en verharding van de voorwaarden van Hartz IV levert ook nog altijd geen noemenswaardige daling van de werkeloosheid en eerder meerkosten, omdat door de veel grotere dan geplande werkloosheid de Bund 18 miljard meer kosten heeft door Hart IV, ipv een geplande daling van de uitgaven aan werkloosheidsuitkeringen...

Natuurlijk hadden de duitsers ook Linkspartei kunnen stemmen, maar LaFontaine heeft geen oplossing, noemt eerder iedere bezuiniging of afbouw van subsidies onacceptabel:
Gisteren bij Johannes B. Kerner, ging het over de staatssubsidie op zondagswerk en overwerk, in DLD worden zondagswerk nachtelijke werktijden flink extra gesubsidieerd door de overheid, een onzinnige situatie natuurlijk: Maar LaFontaine vind dat daarmee 'arme verpleegsters' betaald worden en dat dat nooit mag veranderen .. hij vergeet te vermeldden dat het meeste medische personeel toch liever in oostenrijk, nederland of zelfs engeland aan de slag gaat, omdat de arbeidsvoorwaarden daar domweg veel beter zijn, ook zonder extra 'zondags en nacht-werk-subventie, de subventie is eerder een reden voor de weigering van werkgevers in de gezondheidszorg naar efficientie te streven) ....

Het beste alternatief voor SPD en CDU vond ik persoonlijk de FDP, die een zeer sterk programma hebben, consequent zijn; wat betreft belastingpolitiek, maar ook wat betreft zaken als liberale vrijheden en onafhankelijkheid van de staat ....
Maar omdat zij bij voorbaat al ingestemd hadden met een CDU-coalitie, dat zelfs eals enige optie zagen, bleef een stem voor hen, eigenlijk gelijk ook een stem voor de CDU, en dan met een nog 'hardere' rechtsere politiek, inclusief de belastingverhoging die de CDU overduidelijk wil, en grote twijfel over welke programmapunten de FDP nu eigenlijk kon verwezenlijken ..

De CDU is wat dat betreft een slechte coalitie-partner, een 'zwarte weduwe' die haar partner na de daad het liefste doodbijt en het laatste restje bloed eruit zuigt...
Wat dat betreft is de SPD een betere coalitie-partner, de Grünen hadden in Rot-Grün veel invloed en kregen volop de mogelijk juist hun programmapunten te verwezenlijken: energiepolitiek, consumentenbescherming en zaken als Statiegeld op weggooiverpakkingen werden doorgevoerd, op verkeersgebied werd het Tolsysteem voor Vrachtwagens opgezet (alhoewel op een erg inefficiente, dure en trage manier) ... allemaal typisch Grüne programmapunten ...

Het grootste voordeel van de 'Grote Coalitie' is imho dat de SPD zich niet door de CDU laat ringeloren, zelfs verdomd veel voor elkaar krijgt en op dit moment met strateeg Müntefering ook de CSU en CDU tegen elkaar uit weet te spelen ....
Binnen dit kabinet zal het voor de CDU moeilijk worden, op Familiepolitiek na, hun echte programmapunten duidelijk uit te spelen, zelfs de belastingverhoging, die ze eerst als voorwaarde voor coalitie-onderhandelingen hadden gesteld, is nu gewoon 'een' gespreksthema, waarover nog overeenstemming bereikt moet worden.
pi_31479639
de achterkamertjes zullen druk bezocht worden:
quote:
Angela Merkel zal moeten schipperen

door onze correspondent Wierd Duk

Haar ministersploeg wil Angela Merkel (CDU), de beoogde nieuwe Duitse bondskanselier, maandag presenteren. Maar de chisten-democraten hebben nu al problemen.

BERLIJN - Edmund Stoiber, leider van de Beierse zusterpartij CSU, reed Merkel weer eens in de wielen. Stoiber, die zelf Economische Zaken gaat leiden, wilde bepalen welke ministers zijn partij levert. Merkel gaat slechts akkoord met twee CSU-ministers, niet meer. En die komen niet voor Defensie en Binnenlandse Zaken in aanmerking, zoals Stoiber wilde.

Duidelijk is dat Merkels 'zwart-rode' regering een vechtkabinet zal worden. Met haar SPD-collega Franz Müntefering, die vice-kanselier wordt, had Merkel eerder al een aanvaring. Müntefering zwengelde een debatje aan over de zogenoemde 'richtlijnencompetentie' van de kanselier in een grote coalitie van CDU/CSU en SPD.

Normaal gesproken hakt de bondskanselier de knoop door, als in een coalitie de stemmen staken. 'De bondskanselier bepaalt de richtlijnen van de politiek en draagt daarvoor de verantwoordelijkheid', heet het in artikel 65 van de Duitse grondwet. Meestal zijn Duitse coalities op landelijk niveau samenwerkingsverbanden tussen een grote en een kleinere partij. Logisch dat dan de kanselier als leider van de grote partner het laatste woord heeft. In Duitslands komende grote coalitie zijn de partijen echter bijna even groot. De SPD levert acht ministers en de christen-democraten doen het met Merkel, de chef van de Bondskanselarij en nog zes minsters. Daarom, vindt Müntefering, staat ook de doorslaggevende stem van Angela Merkel ter discussie. Wie als kanselier probeert zijn zin door te drijven in een grote coalitie ,,weet dat zo'n coalitie voorbij is'', waarschuwde Müntefering.

Ook Edmund Stoiber, die in 2002 bijna zelf kanselier was geworden, stelde Merkels 'richtlijnencompetentie' ter discussie. Stoiber vindt zichzelf veel geschikter als regeringsleider dan Merkel. Hij meent dan ook dat de 'richtlijnencompetentie' als een 'gemeenschappelijke opgave moet worden gezien. Volgens secretaris-generaal Volker Kauder van de CDU moet Merkel zich echter de kaas niet van het brood laten eten. ,,Merkel heeft een leidende functie. En die zal zij zeker uitoefenen.''

Volgens de politicoloog Franz Walter uit Göttingen is er in de Duitse geschiedenis niet één kanselier geweest die gebruik heeft gemaakt van zijn 'richtlijnencompetentie'. ,,In Duitsland is een regeringsleider niet zo sterk als in de Verenigde Staten of Frankrijk.''

In een grote coalitie verliest een kanselier in elk geval sterk aan gewicht. Niet voor niets, schrijven Duitse media, heeft Kurt Georg Kiesinger, de leider van de enige Duitse 'grote coalitie' tot nog toe (1966-1969), veel minder indruk gemaakt dan kanseliers als Brandt, Adenauer of Kohl.

Ook Merkel zal vooral moeten schipperen. De macht in Duitsland zal feitelijk liggen bij de fractievoorzitters van de twee regeringspartijen. Merkel kan ook niet, zoals Schröder enkele malen deed, proberen haar wil door te drijven door te dreigen met aftreden. ,,In dat geval zal namelijk niemand haar vragen aan te blijven", voorspelt Franz Walter.
http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=70618
pi_31479879
Tja, en dat zijn dan allemaal volwassen mensen. Wat een klote baan moet dat zijn, bundesskanzler.
  zondag 16 oktober 2005 @ 01:38:12 #79
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_31480031
Angela is de eerste vrouwelijke Bundeskanzlerin. Hoi Pipeleoi en hoera.

Maar dat betekent dus niets. Haar partij krijgt 6 van de 14 ministeries. De SPD van Schröder loopt weg met acht ministeries, waaronder de vier belangrijkste... Schiet mij maar lek...
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
pi_31508569
Het gaat voor geen milimeter lukken.

Gisteren maar weer even Christanssen gekeken.
SPD en CDU is en blijft een onmogenlijk ding. 40 jaar elkaar de grond inboren , zonder ooit een gezamenlijk standpunt intenemen, is ogenschijnlijk teveel voor een coaltitie.

Die praten nog steeds met elkaar alsof het om de doodsvrijand nummer 1 gaat.

Verder schijnt de CSU het op een kluitje met de SPD te hebben gegooid. Stoiber Munte, Seehofer en Per Steinbruck .......alle tegen Angie.

Guido Westerwelle had gistern groot geljik toen hij zei, dat de situatie nu één groot schandaal is dat men Duitland interressen Grob Fahrlässig wordt omgegaan.

Het spelltje wat de CSU speelt is te vuil voor woorden.
De spd speelt nog steeds de beledigde leverworst en doet er alles aan om duideljk te maken , dat ze deze coaltie niet willen.

En dat moet samen gaan regeren!!!
Notabene met een CDU die alle "Spek-en bonen" ministeries heeft gekregen.

Wat een puinhoop

[ Bericht 0% gewijzigd door CANARIS op 17-10-2005 13:38:15 ]
pi_31509249
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 01:38 schreef sooty het volgende:
Maar dat betekent dus niets. Haar partij krijgt 6 van de 14 ministeries.
Angela's partij krijgt 4 ministeries, en dus het kanzler ambt:
verder binneland (Schäuble, geen echte medestander, eerder een oude rivaal van Merkel, alhoewel hij eigenlijk zijn 'beste' tijd als kroonprins van Kohl achter zich heeft, maar dat Merkel hem voor het ambt van Bundespräsident een dag voor de beslissing liet vallen ten kostte van FDP-kandidaat Kohler, zal hem weinig goeds gedaan hebben), Famile, Onderwijs en Defensie ...

Opvallend genoeg wel veel vrouwen (Annette Schavan en Ursula von der Leyen) bij de CDU, maar die zitten ook op de 'zwakke' functies, zijn 'weggedrukt naar de keuken'

De CSU heeft twee belangrijke ministeries, Stoiber op Wirtschaft, en Stoiber heeft ook een groot deel van Innovatie-politiek (Forschung) weggekregen van het onderwijs-ministerium, dat behoorlijk 'uitgehold' is...
Horst Seehofer zit op 'Verbraucherschutz en Agrar', consumptie en landbouw ... Dat heeft ook binnen de CDU voor opwinding geleid, Seehofer is bij de meeste CDU'er helemaal nietgeliefd, wordt als 'infiltrant' gezien die duidelijk anti-Merkel is ...
Stoiber schijnt de kandidatur er echter met vol geweld er doorheen gedrukt te hebben, had Merkel gedreigd anders juist drie CSU-ministerie's te willen (en had dus een 'win-win' standpunt)
pi_31514351
En alle ministers op een rijtje:
http://www.zeit.de/online/2005/41/postengalerie

Pas op! met foto's
pi_31625619
de vlag kan uit?
quote:
'Duitsland richting stabiliteitspact'

ANP
BERLIJN - De nieuwe Duitse regering moet zich in 2007 weer aan het Europese stabiliteitspact voor begrotingstekorten houden.

Daarover zijn CDU/CSU en SPD het tijdens hun besprekingen over het regeerakkoord van de 'grote coalitie' eens geworden. Duitsland houdt zich sinds 2002 niet aan de 3-procentsgrens van het stabiliteitspact voor de staatsschuld. Ook dit en volgend jaar is dat het geval.

De christen-democraten en de sociaal-democraten begonnen vrijdag ook met beraadslagingen over de economische politiek. Daarbij gaat het onder meer om de vraag wat er allemaal onder het departement (Economische Zaken) van CSU-leider Edmund Stoiber gaat vallen. De onderhandelingen over het regeerakkoord moeten begin volgende maand worden afgerond.
http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=71011
pi_31628769
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 13:29 schreef zakjapannertje het volgende:

de vlag kan uit?
[..]

http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=71011
Nee, het nieuwe kabinet houdt eigenlijk ook precies het traject van Hans Eichel aan, welke al continu gericht is het begrotingstekort te verkleinen, en onder de 3% te komen .... enkel lukt dat nooit, de extra uitgaven door de grote werkloosheid (uitkeringen) zijn daarvan de grootste reden...

Verder is de binnenlandse consumptie blijvend zwak (met de export gaat het uitstekend die boomt als in de tijd van het wirtschaftswunder, voor 2006 6% groei-prognose) ... dus iedere bezuiniging heeft dan zowel een positief, maar gelijk een negatief effect, omdat waarop je qua binnelandse bestedingen ook bezuinigd dat er direkt voor zorgt dat de consumenten in eigen land minder te besteden hebben ...
Of dat nu Eigenhuis-toelage is, BTW-verhoging, reiskosten-vergoeding ....

Vreeemd genoeg is het juist de SPD die nogal aandringt op het inperken van de subventionen zelf, de staatsondersteuning, maar wil de CDU daar niet aan, die wil voornamelijk bezuinigen door de uitgaven aan aftrekposten of financiele ondersteuning voor burgers te korten, ipv de staatsuit-subsidies voor bedrijven (bv de subsidie op zondags- en avond werk, een belachelijke subsidie, voor iets dat bedrijven eigenlijk beter zelf moeten opbrengen, als ze hun personeel op zondagen of nachten wil laten doorwerken)
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 15:51:38 #86
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_31628818
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 12:40 schreef RM-rf het volgende:

en Stoiber heeft ook een groot deel van Innovatie-politiek (Forschung) weggekregen van het onderwijs-ministerium, dat behoorlijk 'uitgehold' is...
Onderwijs is toch een onderwerp wat vooral op deelstaatniveau geregeld wordt?
pi_31639017
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 15:51 schreef freako het volgende:

[..]

Onderwijs is toch een onderwerp wat vooral op deelstaatniveau geregeld wordt?
Ja, maar ik meen dat de universiteiten en de onderzoekscentra zich daar al behoorlijk van hebben ontrokken, omdat het volledig contraproductief werkt ... deels is die ondersteuning van onderzoek ook gewoo een bedrijfsleven ondersteuning geworden, juist door het falen van het federale onderwijssysteem ...

Meest recente grandoze falen is bv de nieuwe spelling, die door een orgaan van de samenwerkende bondslanden samengesteld is, wat heel lang duurde, en vervolgens in een revisie al grotendeels is teruggedraaid, en als toefje slagroom op de taart, nu in verschillende bondslanden deels wel, deels niet ingevoerd is .... er worden dus andere spelling geleerd in bv RLP en Saarland ... soms op scholen die een paar kilometer va elkaar af liggen, maar in een ander bondsland liggen ....

Het is voor de Federalismus-hervorming ook het belangrijkste thema, ee betere centrale aansturing van het Onderwijs ... uiteindelijk moeten de landen zelf er ook mee instemmen (de vorie keer, met Stoiber en Müntefering, was juist dat het breekpunt)
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 22:39:58 #88
45206 Pietverdriet
pi_31639156
Hilaries, de JU, de Junge Union, de jongere vleugel van de Union heeft een discussie losgetrapt over de verkiezingsresultaten. Men verwijt de partijleiding dat men de kiezer vervreemd heeft door haar sociale gezicht te laten vallen. Een ruk naar links in de Union. Ik zeg het altijd, Duitsland, haar politiek wordt gerund door Democratische Socialisten en Socialisten Cristenen
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 23:15:04 #89
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31640180
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 22:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Hilaries, de JU, de Junge Union, de jongere vleugel van de Union heeft een discussie losgetrapt over de verkiezingsresultaten. Men verwijt de partijleiding dat men de kiezer vervreemd heeft door haar sociale gezicht te laten vallen. Een ruk naar links in de Union. Ik zeg het altijd, Duitsland, haar politiek wordt gerund door Democratische Socialisten en Socialisten Cristenen
ze staan in D dan ook niet bekend om hun gevoel voor humor
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 23:21:59 #90
45206 Pietverdriet
pi_31640386
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 23:15 schreef McCarthy het volgende:

[..]

ze staan in D dan ook niet bekend om hun gevoel voor humor
Geheel onterecht overginds.
Duitsland heeft geweldige humor.
pi_31677900
Voor dat Piet over de Bully parade begint terug naar de poltiek ,w aar wereklijk niets te lachen valt.

Duitsland moet in 2008 het gigantomanische bedrag van 35 milliard Euro gaan insparen. Dat is bijna 10% van het staatsbudget.

Het wordt nog veel en veel erger alvorens het beter gaat worden.
pi_31678195
Hoorde vanochtend een interview met de minster president van Hessen, een CDU-er, die nauw met Roland Koch samenwerkte en aangaf dat 'het water aan onze lippen staat' en er gehuiverd en geklaagd moet worden (Koch had ook een mooie omschrijving ervan) ...

Maar toen hij een vraag kreeg over de 'Ausbau ost', waar er nog altijd jaarlijks 50 miljard in infrastruktur in het Oosten gestoken word, draaide hij opeens 180° en vond hij dat dáár toch vooral niet op bezuinigd mocht worden, want dat hadden de landen in het Oosten zo 'hard' nodig ....

Ik denk een beetje dubbel erover, de wijze waar men die extra bezuinigingen presenteerd, komt op mij voornamelijk over als het 'bespelen van de media' ...
gericht erop om de consumenten te laten bloeden; verhoging BTW (tot 20%), afschaffen Eigenheim-toelage en Pendler-pauschale ....

Ik hoop werkelijk dat de regering niet enkel de binnenlandse consumenten laat opdraaien voor hun eigen gaten, en liever juist de overheidbestedingen, die vele subventionen aan bedrijven en industrie, en aan regio's terugdraait ...
Met de zwakke binnenlandse conjunktuur is het al zo dat men moet oppassen de binnenlandse bestedingen zelf niet verder kapot te maken, dat is feitelijk in je eigen vingers snijden..

(zeker wat betreft BTW-verhoging, voor bv kleine werkzaamheden kan dat een direkt effect hebben op het zwartwerken, zeker in een situatie dat er tevens een enorme werkloosheid is )
De problemen van duitsland hangen sterk samen met de werkloosheid, het 'huishouds-gat' wordt geheel veroorzaakt door de hoge uitgaves aan werkloosheidsuitkeringen, die veel hoger dan gepland zijn ....

vreemd genoeg zou het voor duistland momenteel misschien niet eens zo gek zijn om gewoon dat begrotingstekort van 4% of hoger te behouden, het aanhouden van het stabiliteitspact kan verkeerd uitwerken, omdat men daarmee ook eventuele economisch herstel de kop indrukt, zeker wat betreft de binnelandse markt ...
terwijl een daling van de werkloosheid met 1 miljoen, direkt gigantische besparingen zou opleveren, aan niet uit te keren arbeitslosengeld en minder administratieve kosten (sowieso is het Arbeitsamt nog altijd een grote chaos)
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 13:00:32 #93
45206 Pietverdriet
pi_31678371
Aufbau ost, ja ja, ieder dorp in het oosten die aan een rivier ligt of kanaal een totaal ongebruikte luxe vrachthaven geven, als ik het goed het 8 internationaal geschikte vliegvelden, waar geen hond gebruik van maakt, een glasvezelnetwerk dat nergens op slaat.
Aufbau Ost, dat is mensen in het westen Solidariteitstoeslag van hun loon inhouden, om daarmee fabrieken van het westen naar het oosten te verplaatsen. Muller Milch recent nog ontsloeg 200 mensen in het westen van duitsland en maakte een nieuwe fabriek open in het oosten, zwaar gesubsidieerd en nam daar 200 mensen aan, natuurlijk met subsidie.
Kortom, werknemers in Duitsland betalen voor de sanering van hun eigen arbeidsplaats. Men zegt dat ze te duur zijn, wat geen wonder is want de helft van het salaris wordt opgeslokt door de overheid.
pi_31682640
als ik me niet vergis is tot 1 january 2005 het volledig idiote bedrag van 1000 milliard euro naar Oost Duitsland gegaan.

Ik heb ooit als Ops Manager een college mogen bezoeken van een gerenomeerd Socioloog die zei dat elk "premiesystemen binnen de kortste keren elk bedrijf tot een insituut met alleen nog maar verslaafden maakt."

Hetzelfde maar dan op een Gigantomanische schaal is in Oost Duitsland gebeurd. Daar is een heel land verslaafd gemaakt. Verslaafd aan subsidies en veel te makelijk geld. Hierdoor verloren ze allmaal uit ogen wat er eigenlijk in een normaal land moet worden gedaan om zoveel geld te lucreren.
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 19:50:40 #95
45206 Pietverdriet
pi_31684787
het was zelf 1400 milliard, Canaris, als ik me goed herinner
pi_31847912
dreigt het toch weer mis te gaan in Duitsland, nadat alles in kannen en kruiken leek?
quote:
SPD in crisis door richtingenstrijd

BERLIJN Voorzitter Müntefering van de Duitse SPD stapt op. Hij is kwaad omdat het partijbestuur een linkse kandidaat tot partijsecretaris gekozen heeft, die zich altijd heeft verzet tegen het economisch hervormingsbeleid.

Volgens Müntefering bemoeilijkt deze benoeming de regeringsonderhandelingen met de CDU-CSU. Bij de onderhandelingen blijft hij wel delegatieleider, maar of hij ook vice-kanselier en minister van Arbeid wordt, is onzeker geworden.

Müntefering noemt de SPD nu stuurloos. CSU-leider Stoiber zou zich nu zelfs afvragen of hij zonder Müntefering nog wel een coalitie met de SPD wil.
http://www.nos.nl/nos/artikelen/2005/10/art0000400607F1.html
pi_31850231
Müntefering had zichzelf nogal in een lastige situatie gedrongen, als hij partijvoorzitter, minister en vize-kanzler wilde worden, zou hij op een erg machtige positie komen ...
Juist bijna eenzelfde machtige positie als Schröder al zolang een streng bewind over de SPD-partei gevoerd had, wat leidde tot een enorm stemmenverlies, waarvan juist de regionale afdelingen te leiden hadden ....

Die partij-secretaris die hij voorstelde, zou zijn taken als voorzitter grotendeels bij zijn aanwezigheid moeten gaan waarnemen, terwijl Müntefering goede sier met Angela zou gaan maken, ongetwijfeld verder een zeker Schröder-achtig hervormingen-beleid ging doorvoeren a la Agenda 2010 ....

Juist die alternatieve kandidaat voor partij-secretaris, was voor de partij een perfecte manier om Münte een keertje te pakken en zelf hun macht terug te winnen, die de SPD al sinds 1998 verloren had aan Schröder en nu weer Müntefering....
De partijraad verkoos dan ook die alternatieve kadidaat met een flinke meerderheid..

Ik denk dat uiteindelijk Müntefering er best mee kan leven dat hij geen "volmachten' van de partij krijgt, maar juist een sterkere linkse vleugel tevreden moet houden ... het is nl. niet dat hij zelf zo'n sterke hervormer is, eerder hoort hij zelf ook deels tot die linkervleugel, waarvan de SPD doodsbang is dat die verder afbrokkelt en naar DeLaFontaine uitkijkt ...

De Verliezer is eerder Angela, die wel beloftes nu krijgt van iemand als Schröder, maar nog maar moet zien wat dat precies waard zal blijken te zijn ... het is iig wel al duidelijk dat de SPD weinig 'verliefd' is in de Grote Koalitie en er domweg enkel zijn eigen voordeel uit poogt te slepen
pi_31863669
de weg naar Rood-Rood-Groen ligt nu weer wagenwijd open.
pi_31864974
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 12:34 schreef NLweltmeister het volgende:
de weg naar Rood-Rood-Groen ligt nu weer wagenwijd open.
Nee, juist Frau Nales werd verkozen als 'linkse rel-kandidaat' omdat men bij de SPD ook bang is meer terrein vrij te geven voor de Linkspartei:
Daarom proberen ze zich tevens als sterker links oppositioneel alternatief te positioneren, enkel is het evenwichtsspel om enerzijds de coalitie te steunen, maar tevens geen ruimte voor kleinere oppositie op de 'eigen' vleugel toe te staan erg lastig ... dat is echter een feit binnen 'coalitie-vorming, daari zijn er altijd verliezers en winnaars ....

Puur op de feiten gezien is het helemaal niet zo slecht dat Müntefering geen drie posities in kan nemen: partij-voorzitter, minister van Arbeid en vize-kanzler ... DLD heeft een al veels te hoge werkloosheid, die wordt enkel erger ls men één persoon drie verschillende vacature's laat vervullen

Overigens, de onstabiliteit is even groot aan de andere zijde ... Ook Stoiber krijgt nu knikkende knieen en heeft 'opeens' toch niet zo'n zin:
quote:
Koalitions-Chaos
Stoiber bleibt in Bayern - Glos soll Minister werden

01. November 2005 Nach längeren Querelen mit der CDU will der bayerische Ministerpräsident und CSU-Chef Edmund Stoiber doch nicht in die neue Bundesregierung eintreten. Entsprechende Medienberichte bestätigten CSU und CDU am Dienstag.

Neuer Wirtschaftsminister in einer großen Koalition soll statt Stoiber der bisherige CSU-Landesgruppenchef Michael Glos werden, hieß es in hochrangigen CSU-Kreisen. In der CSU hieß es, mit Glos' Berufung dürfte es keine Schwierigkeiten geben, nachdem die designierte Kanzlerin Angela Merkel (CDU) ihn bereits als Minister vorgesehen hatte.

Ärger über Merkel
Läßt er sie hängen?

Stoiber begründe seine Absage an Merkel nicht nur mit dem angekündigten Rückzug von SPD-Chef Franz Müntefering, hieß es. Er sei ?zutiefst verärgert, daß Merkel ihre Vertraute Annette Schavan im Streit um die Kompetenzen des künftigen Stoiber-Ministeriums nicht zurückgepfiffen hat?. Stoiber gehe mit seiner Absage an Merkel schon ?seit einiger Zeit schwanger; ihm liegt im Magen, wie es in Bayern weiter geht?, hieß es in der ?Mitteldeutschen Zeitung? (Mittwochsausgabe). Die Turbulenzen bei der SPD seien nun der Anlaß, um Ernst zu machen.
http://www.faz.net/s/Rub1(...)common~Scontent.html
pi_31865359
Maar bij de CDU gaan nu stemmen op om helemaal te kappen met de grote coalitie, oa Rutgers van de CDU NRW, juist omdat de SPD naar links rukt.

Hoe je het ook went of keert, rood-rood-groen heeft een parlementaire meerderheid
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')