abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31200340
quote:
AMERSFOORT - Als het aan het Amersfoortse raadslid Özcan ligt, krijgt Amersfoort straten met Turkse en Marokkaanse namen. Hij geeft een voorstel van die strekking ’ter overdenking’ mee aan burgemeester en wethouders. Özcan suggereert de naam van Mustafa Kemal Ataturk, stichter van de huidige Turkse staat.

Ook zouden plaatsnamen als Ankara en Istanbul gebruikt kunnen worden om het uitdijende Amersfoortse stratenplan herkenbaar aan te duiden. De Ataturkstraat, Osmandreef en Ankaraplaats zouden bij voorkeur in de nieuwe wijk Vathorst moeten komen.
Maar ook herontwikkelingsgebieden in Liendert en Kruiskamp kunnen hernoemd worden tot Casablancapad of Atlassteeg, meent Özcan. ,,Het zou een mooi gebaar zijn naar de Turkse en Marokkaanse inwoners van deze stad. Het komt de integratie ten goede.’’
Het Turkse raadslid vindt dat straatnamen bij uitstek geschikt zijn om de gezamenlijke historie en cultuur van Nederland en Turkije of Marokko weer te geven.
Ik geloof er niets van dat dit de integratie ten goede zal komen.
"If you receive something that says "Send this to all your friends", please consider me not your friend. "
pi_31200515
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 12:04 schreef Idiosincrasico het volgende:

[..]

Ik geloof er niets van dat dit de integratie ten goede zal komen.
Want?
pi_31200525
Gaat mijns inziens wel een beetje te ver...
Uhm...
  woensdag 5 oktober 2005 @ 12:18:01 #4
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_31200642
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 12:12 schreef IO het volgende:

[..]

Want?
Waarom wel?
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_31200660
wij wonen toch in Nederland?? dat betekend toch dat wij Nederlandse straatnamen hebben? ofniet.. ik zou niet in de ataturkstraat willen wonen hoor ;D
  woensdag 5 oktober 2005 @ 12:22:33 #6
8369 speknek
Another day another slay
pi_31200738
Ataturkstraat zou wel kunnen, we hebben wel meer straatnamen met bekende overleden figuren. Straatnamen van steden vind ik dan weer een beetje vreemd, volgens mij zijn die er historisch alleen als die straat naar die bepaalde stad toe liep.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_31200752
En waarom is het nieuwswaardig dat er straten naar buitenlandse staatslieden en waterwegen genoemd worden? Omdat het over Turkse namen gaat? Hier in de buurt zijn er ook gewoon een Churchillplein en een Donauweg.
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_31200810
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 12:12 schreef IO het volgende:

[..]

Want?
Ook de Turken en Marokkanen wonen in Nederland. Het hele integratieverhaal is overigens toch mislukt, dus waarom nog kansloze inspanningen verrichten om niet aangepaste nieuwkomers nog meer tegemoet te komen?

Die straatnamen mogen er wat mij betreft best komen, maar de achterliggende gedachte vind ik nergens op slaan. Gebruik van buitenlandse namen is verder niets nieuws.
"If you receive something that says "Send this to all your friends", please consider me not your friend. "
pi_31200863
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 12:23 schreef Sack_Blabbath het volgende:
En waarom is het nieuwswaardig dat er straten naar buitenlandse staatslieden en waterwegen genoemd worden? Omdat het over Turkse namen gaat? Hier in de buurt zijn er ook gewoon een Churchillplein en een Donauweg.
daar zit wel wat in.. maarja maakt allemaal toch niet zoveel uit
  woensdag 5 oktober 2005 @ 12:26:42 #10
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_31200867
quote:

En Amsterdam is er een hele wijk vernoemd naar Belgie bijvoorbeeld. Ook fout?
  woensdag 5 oktober 2005 @ 12:29:42 #11
8369 speknek
Another day another slay
pi_31200954
quote:
Volgens mij wil hij ze specifiek in dezelfde wijk zetten, wat een zweem van segregatie geeft. Als de Donauweg naast de Rijnlaan en de Elbestraat ligt, denk ik dat niemand problemen maakt over een Bosporusdreef. Ik kan het niet zo uit het bericht halen, en natuurlijk een Turkse 'wijk' is voor de rest ook geen probleem, maar ik vraag me af of dat niet mensen juist afschrikt.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 12:31:32 #12
45511 TimmyAsd
pi_31201018
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 12:29 schreef speknek het volgende:

[..]

Volgens mij wil hij ze specifiek in dezelfde wijk zetten, wat een zweem van segregatie geeft. Als de Donauweg naast de Rijnlaan en de Elbestraat ligt, denk ik dat niemand problemen maakt over een Bosporusdreef. Ik kan het niet zo uit het bericht halen, en natuurlijk een Turkse 'wijk' is voor de rest ook geen probleem, maar ik vraag me af of dat niet mensen juist afschrikt.
Dat ligt dan voornamelijk aan die mensen zelf.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 12:35:31 #13
8369 speknek
Another day another slay
pi_31201128
Ach natuurlijk. Ik zeg ook er is niks mis mee, ik vraag me alleen af in hoeverre zo'n wijk de integratie ten goede komt.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 12:40:09 #14
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_31201232
Als ze straten naar belangrijke historische personen gaan noemen oke! En naar steden kan ik inkomen dat is gebruikelijk. Maar komt er dan een hele wijk met turkse straatnamen? Dat zou er juist toe leiden dat alle turken in die buurt willen wonen toch?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 12:55:57 #15
54932 J.J.McKay
............................
pi_31201633
Ik pleit voor een Al-Qa'ida wijk. Alle straten van die wijk moeten grenzen aan de Osama Bin Laden straa...andere namen kunnen zijn: Abu Musab al-Zarqawilaan en Abu Azzamweg.... Uteraard moet er ook een 11 September-plein komen

Wat een gezeur over een straat zeg...als t beessie maar een naampje heeft....
het leuke en gezellige broertje van Sanger :D
pi_31201768
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 12:55 schreef J.J.McKay het volgende:
Ik pleit voor een Al-Qa'ida wijk. Alle straten van die wijk moeten grenzen aan de Osama Bin Laden straa...andere namen kunnen zijn: Abu Musab al-Zarqawilaan en Abu Azzamweg.... Uteraard moet er ook een 11 September-plein komen

Het Yasser Arafat-zwembad is redelijk populair heb ik onlangs gehoord, al ontploft er per ongeluk wel eens een kleedhokje nu en dan.
  Moderator woensdag 5 oktober 2005 @ 13:08:08 #17
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31202002
ik zie het probleem ook niet, dit is echt niet uniek ofzo

je hebt onwijs veel wijken met dergelijke straatnamen, ik kan er nu ff geen bedenken maar ze zijn er wel als ze dat in Amersfoort ook willen doen vind ik het best ... ik neem aan dat dit ook het geval is want in een wijk met allemaal kleuren als straatnamen zal de Ataturkstraat een beetje een vreemde eend in de bijt zijn

edit: 0wja in Zoetermeer heb je een wijk met allemaal landen ... iig iets met Griekenlandlaan, daar zou een Turkijestraat niet misstaan
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 13:09:44 #18
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31202050
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 12:22 schreef speknek het volgende:
Ataturkstraat zou wel kunnen, we hebben wel meer straatnamen met bekende overleden figuren. Straatnamen van steden vind ik dan weer een beetje vreemd, volgens mij zijn die er historisch alleen als die straat naar die bepaalde stad toe liep.
Stedenwijk in Almere...
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 13:57:13 #19
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_31203473
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 12:55 schreef J.J.McKay het volgende:

En die Al-Qa'ida wijk moet zeker in Amsterdam komen, om de hoek bij het WTC???
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_31203525
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 13:08 schreef sp3c het volgende:
ik zie het probleem ook niet, dit is echt niet uniek ofzo

je hebt onwijs veel wijken met dergelijke straatnamen, ik kan er nu ff geen bedenken maar ze zijn er wel als ze dat in Amersfoort ook willen doen vind ik het best ... ik neem aan dat dit ook het geval is want in een wijk met allemaal kleuren als straatnamen zal de Ataturkstraat een beetje een vreemde eend in de bijt zijn

edit: 0wja in Zoetermeer heb je een wijk met allemaal landen ... iig iets met Griekenlandlaan, daar zou een Turkijestraat niet misstaan
In Gent heb je zelfs een straat die "Klein Turkije" heet.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 14:13:12 #21
129569 SpugendeLama
Hallowed are the Ori
pi_31203925
In Amsterdam is er al een Ataturkstraat, ik denk niet dat er veel Turken wonen trouwens
I have an imaginary friend too. His name is loopy. He’s a polar bear who helps me fight crime.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 14:15:33 #22
8369 speknek
Another day another slay
pi_31203978
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 13:09 schreef Dagonet het volgende:
Stedenwijk in Almere...
Almere, daar hadden ze het net zo goed Straat 1, Straat 2, Straat 3 kunnen noemen .

Maar okee, dan heb ik niets gezegd .
  woensdag 5 oktober 2005 @ 14:20:31 #23
129569 SpugendeLama
Hallowed are the Ori
pi_31204106
.

[ Bericht 99% gewijzigd door SpugendeLama op 05-10-2005 14:22:04 ]
I have an imaginary friend too. His name is loopy. He’s a polar bear who helps me fight crime.
pi_31204353
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 12:25 schreef Idiosincrasico het volgende:

Ook de Turken en Marokkanen wonen in Nederland. Het hele integratieverhaal is overigens toch mislukt, dus waarom nog kansloze inspanningen verrichten om niet aangepaste nieuwkomers nog meer tegemoet te komen?
Dat jij het hele integratieverhaal mislukt vindt is nogal persoonlijk, vind ik.
En dat de Turken en Marokkanen in Nederland wonen is geloof ik juist de reden om een paar turkse/marokkaanse namen te gebruiken.
quote:
Die straatnamen mogen er wat mij betreft best komen, maar de achterliggende gedachte vind ik nergens op slaan. Gebruik van buitenlandse namen is verder niets nieuws.
Ik vind het een puik voorstel. Het kost niets, die straten moeten toch een naam hebben en ik denk dat marokkanen en turken het zeer op prijs zullen stellen dat er in nederland ook aandacht bestaat voor de mooie/goede aspecten van hun cultuur. Ik bedoel, Ataturk is toch degene die Turkije de moderne wereld ingeloodst heeft.

Overigens zou ik niet een hele wijk turkse of marokkaanse namen geven, dat geeft inderdaad een ghetto idee.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 14:31:55 #25
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_31204401
Tuurlijk, want het zijn nederlandse helden toch?
sarcasme ja, het moet hodverdomme niet gekker worden.
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
  woensdag 5 oktober 2005 @ 14:41:04 #26
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_31204657
De nieuwswaarde is nul want die straatnamen bestaan zelfs al.

Geeft dus waarschijnlijk het niveau aan van de gemiddelde turkse wethouder raadslid in Amersfoort.
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
pi_31204674
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 14:31 schreef cerror het volgende:
Tuurlijk, want het zijn nederlandse helden toch?
sarcasme ja, het moet hodverdomme niet gekker worden.
Nee, het zijn helden voor sommige nederlanders.

Net als bv. Mandela, Kennedy, Frost (van de brug in Arnhem), etc.
pi_31204764
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 14:41 schreef hace_x het volgende:
De nieuwswaarde is nul want die straatnamen bestaan zelfs al.

Geeft dus waarschijnlijk het niveau aan van de gemiddelde turkse wethouder raadslid in Amersfoort.
Ja in Utrecht en Rotterdam, niet in Amersfoort.

Het enige dat ik kan afleiden hieruit over het niveau van de gemiddelde turkse wethouder is dat het waarschijnlijk hoger is dan dat van jou, aangezien hij begrijpt dat het erom gaat dat je geen twee straten met dezelfde naam in _dezelfde_ stad hebt, en jij dat blijkbaar niet begrijpt.

Overigens ben ik het met je eens dat de nieuwswaarde nul is, behalve voor mensen die bang zijn dat de nederlandse cultuur als sneeuw voor de zon verdampt als we een paar straten naar buitenlanders vernoemen.
pi_31204901
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 14:44 schreef IO het volgende:

[..]

Ja in Utrecht en Rotterdam, niet in Amersfoort.

Het enige dat ik kan afleiden hieruit over het niveau van de gemiddelde turkse wethouder is dat het waarschijnlijk hoger is dan dat van jou, aangezien hij begrijpt dat het erom gaat dat je geen twee straten met dezelfde naam in _dezelfde_ stad hebt, en jij dat blijkbaar niet begrijpt.
Dus omdat het in een andere stad is heeft het wel nieuwswaarde? Zal ik eens een topic openen voor elke kerklaan, lindelaan en dorpsstraat? Dan heb ik snel een ban te pakken.
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 15:05:05 #30
131546 Vulkan
The Purple Cow
pi_31205317
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 12:25 schreef Idiosincrasico het volgende:

[..]

Wat een negatief mannetje ben je soms. Hoezo is het mislukt? Het heeft zijn tijd nodig, je kan niet alles in een keer krijgen. Als we integratie willen stimuleren dan zijn dit soort dingen belangrijk.

Voorbeelden:
- Een moslim speler in de Nederlandse Elftal zou mij enthousiaster maken
- Straten die vernoemd zijn naar mijn helden: Ataturk bijvoorbeeld
- Turkije die Nederlandse straatnamen overneemt, die bestaan

Dit soort kleine dingen hebben een invloed. Mensen zullen hier over praten en zich meer indirect verbonden voelen met NL.
Ik ben er achtergekomen hoe de mens, zonder gebruik te maken van een voertuig of machine, uit het niets kan vliegen...echt waar...
pi_31208357
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 15:05 schreef Vulkan het volgende:

[..]

Wat een negatief mannetje ben je soms. Hoezo is het mislukt? Het heeft zijn tijd nodig, je kan niet alles in een keer krijgen. Als we integratie willen stimuleren dan zijn dit soort dingen belangrijk.

Voorbeelden:
- Een moslim speler in de Nederlandse Elftal zou mij enthousiaster maken
- Straten die vernoemd zijn naar mijn helden: Ataturk bijvoorbeeld
- Turkije die Nederlandse straatnamen overneemt, die bestaan

Dit soort kleine dingen hebben een invloed. Mensen zullen hier over praten en zich meer indirect verbonden voelen met NL.
pi_31208494
Je hebt ook Indische buurten in elke (middel)grote stad dus in principe moet dat wel kunnen, een straat vernoemd naar Kemal Ataturk vind ik een ander verhaal, daar de man nou niet bepaald van onbesproken gedrag is, het feit dat er kennelijk al enkele straten naar hem zijn vernoemd doet er voor mij niets aan af. Hetzelfde geldt voor mij ook m.b.t. straten vernoemd naar Coen en v. Heutz overigens.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 17:22:36 #33
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_31209079
quote:
Het komt de integratie ten goede
Wat een onzin! In Utrecht heb je de Kemal Ataturkstraat helemaal in een buitenwijk waarin bijzonder weinig Turken wonen . Het is idd de vraag welke nieuwswaarde dit heeft. Mij best als er een Ataturkstraat extra komt hoor .
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  woensdag 5 oktober 2005 @ 17:36:27 #34
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_31209492
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 12:26 schreef TimmyAsd het volgende:

[..]

En ook naar Suriname.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 17:38:45 #35
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_31209567
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 14:13 schreef SpugendeLama het volgende:
In Amsterdam is er al een Atatürk, ik denk niet dat er veel Turken wonen trouwens
  woensdag 5 oktober 2005 @ 17:50:05 #36
272 R@b
No-nonsens
pi_31209880
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 17:03 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Je hebt ook Indische buurten in elke (middel)grote stad
Tja, Nederlands Indië is onderdeel van onze geschiedenis.

Turkije en Marokko zijn dat niet. Alleen gastarbeiders die in plaats van terug te keren hier zijn gebleven - en hun familie tot op de dag van vandaag laten overkomen - zijn dat; met alle bijbehorende gigantische integratieprobelemen. Geen reden om maar eens als eerbetoon hele wijken naar te vernoemen.

Als je een wereldwijk maakt, met de Amerikalaan, dan past daar wel een Marokkostraat in, maar een hele wijk naar dat Noord-Afrikaanse land te vernoemen is complete zotterij.

What's next? Een wijk vernoemd naar de islam, met het Jihadpad, de moskeeweg en de Ramadanlaan ?
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 17:53:46 #37
45511 TimmyAsd
pi_31209983
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 17:50 schreef R@b het volgende:

What's next? Een wijk vernoemd naar de islam, met het Jihadpad, de moskeeweg en de Ramadanlaan ?
Komop zeg, je bent slimmer dan dit..

En NL heeft gewoon een grote binding met Turken en Marokkanen. Andersom ook. Zo raar is dit dus niet.
Wat ik ook al op de fp zei, het enige wat ik me afvraag is waarom dit goed zou zijn voor de integratie. Beter is dat imo niet, slechter trouwens ook niet.
pi_31210090
quote:

[..]

Turkije en Marokko zijn dat niet. Alleen gastarbeiders die in plaats van terug te keren hier zijn gebleven - en hun familie tot op de dag van vandaag laten overkomen - zijn dat; met alle bijbehorende gigantische integratieprobelemen. Geen reden om maar eens als eerbetoon hele wijken naar te vernoemen.

Als je een wereldwijk maakt, met de Amerikalaan, dan past daar wel een Marokkostraat in, maar een hele wijk naar dat Noord-Afrikaanse land te vernoemen is complete zotterij.

D'r zijn ook wijken met enkel straten vernoemd naar Russische steden of Chinese steden of naar Poolse staatslieden. En die landen zijn nou ook niet echt onderdeel van onze (koloniale) geschiedenis. En zolang er straten naar muziekinstrumenten, watervogels en kleuren waarvan ik nog nooit gehoord heb genoemd kunnen worden dan snap ik het probleem niet zo met Turkse steden. Sterker nog, die straten bestaan allang en niemand die daar ooit moeilijk over gedaan heeft.

Dat er dan een raadslid een leuk lulverhaaltje aan vast hangt met een naive gedachtegang er achter maakt dit nou niet echt nieuwswaardig, laat staan klagenswaardig. Of is voor jou alles met een Moslimrelatie....al is het maar in de verste verte, klagenswaardig?

[ Bericht 0% gewijzigd door Sack_Blabbath op 05-10-2005 18:12:30 ]
  woensdag 5 oktober 2005 @ 17:59:37 #39
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_31210129
quote:

Jep, net zoals we hier in Nederland de Paasweg, de Kerststraat en de Hostibuurt hebben.
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_31210471
Ik copypaste mezelf maar ff van de FP:

Op zich een goed idee. Ik heb geen bezwaar tegen een Aya Sofiaplein, Marrakechlaan of een Ankaraweg.
Maar een straat vernoemen naar een alcoholistische fascistoïde volksmenner met miljoenen doden op zijn naam? Never nooit niet. Dan wil ik ook een "Ponthische laan" een "Armeense Genocideplein" een Koerdische Kwestie-allee, een Zazaki-straat, een Druzenweg en een Assyriërslaan.

Anders heb ik nog een paar goede: Hitlerlaan, Goebbelsplein, Stalinpassage en een Mao Tse Toengweg.

[/stokpaardjesmodus]
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  woensdag 5 oktober 2005 @ 18:15:13 #41
272 R@b
No-nonsens
pi_31210531
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 17:58 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]D'r zijn ook wijken met enkel straten vernoemd naar Russische steden of Chinese steden of naar Poolse staatslieden.
Nederlandse wijken die geheel uit straatnamen bestaan vernoemd naar enkel Russische of Chinese steden?

Ik ken wel de Russische buurt in Zaandam, maar daar liggen tal van normale straatnamen. Is trouwens genoemd naar een historisch bezoek van een tsaar.
pi_31210553
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 18:15 schreef R@b het volgende:

[..]

Nederlandse wijken die geheel uit straatnamen bestaan vernoemd naar enkel Russische of Chinese steden?

Ik ken wel de Russische buurt in Zaandam, maar daar liggen tal van normale straatnamen. Is trouwens genoemd naar een historisch bezoek van een tsaar.
Lange leve de Vinex-wijk
  woensdag 5 oktober 2005 @ 18:17:48 #43
272 R@b
No-nonsens
pi_31210603
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 18:16 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Lange leve de Vinex-wijk
En waar liggen die wijken dan, met enkel Russische stedennamen? Of met alleen Chinese namen, of met enkel die van Poolse staatslieden?
pi_31210691
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 18:17 schreef R@b het volgende:

[..]

En waar liggen die wijken dan, met enkel Russische stedennamen? Of met alleen Chinese namen, of met enkel die van Poolse staatslieden?
Ik heb al zitten googlen, maar ik kan het zo snel niet vinden. Ik vermoed dat ik ze in gedrochten als Zoetermeer of Ypenburg (Den Haag) ben tegengekomen. Of in de Kop van Zuid in Rotterdam ofzo
  Moderator woensdag 5 oktober 2005 @ 18:24:28 #45
9859 crew  Karina
Woman
pi_31210795
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 14:13 schreef SpugendeLama het volgende:
In Amsterdam is er al een Ataturkstraat, ik denk niet dat er veel Turken wonen trouwens
In Amsterdam Noord heb je idd Atatürk (zonder straat erachter).
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_31210972
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 18:17 schreef R@b het volgende:

[..]

Ik kan in het artikel in de OP nergens terugvinden dat het erom zou gaan om een hele wijk enkel turkse of marokkaanse namen te geven. Volgens mij is alleen het plan om een paar 'losse' straten deze namen te geven.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 18:31:58 #47
272 R@b
No-nonsens
pi_31210985
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 18:24 schreef Karina het volgende:

[..]

In Amsterdam Noord heb je idd Atatürk (zonder straat erachter).
Dat is een woonoord waar indertijd Turkse gastarbeiders woonden. Nabij de Klaprozenweg en het Koppelingspad.

Zou de integratie op de Atatürk stukken beter zijn dan op de Klaprozenweg (waar volgens mij bijna niemand woont, is dacht ik een industriestraat, of zit ik fout?)

Maar met een Atatürkstraat is niets mis als het een wijk betreft met namen van staatslieden uit vervlogen tijden. Alhoewel Koerden en Armeniërs er wellicht wat minder happy tegenover staan.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 19:06:40 #48
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_31211866
Ten eerste keur ik het gebruik van letters af die wij op onze toetsenborden niet eens zien, ten 2e is het HERbenoemen naar dat soort namen idioot. Zeker vanwege het debiele uitgangspunt "integratie". Gaan we ook op zijn donker afrikaanshuisnummer tellen ofzo ? 1-2-3-veel. Nieuwe straten zouden overigens wel kunnen.
Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
  woensdag 5 oktober 2005 @ 19:34:03 #49
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_31212711
quote:
AMERSFOORT - Als het aan het Amersfoortse raadslid Özcan ligt, krijgt Amersfoort straten met Turkse en Marokkaanse namen.
Het lijkt wel of ze dat soort dingen expres doen om te kijken hoever ze kunnen gaan. Ik zeg opzouten met die Turkse en Marokaanse straatnamen.
For thirteen generations we have protected it from the unclean
  woensdag 5 oktober 2005 @ 19:37:55 #50
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31212826
zijn ze daar in amersfoort nou helemaal getikt geworden
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  woensdag 5 oktober 2005 @ 19:44:46 #51
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31213026
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 19:37 schreef McCarthy het volgende:
zijn ze daar in amersfoort nou helemaal getikt geworden
Ja inderdaad, kom eens met originele namen.
Ataturkstraat, in hoeveel steden heb je die al wel niet. Utrecht, Rotterdam en vast wel meer
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_31213108
Straatnamen... interessant onderwerp. Ik kan me niet voorstellen watvoor verschil een straatnaam voor iemand kan maken, goed of slecht. Daarbij onthoud ik ze toch nooit.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 19:48:15 #53
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_31213111
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 19:44 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Ja inderdaad, kom eens met originele namen.
Ataturkstraat, in hoeveel steden heb je die al wel niet. Utrecht, Rotterdam en vast wel meer
Ja, doe dan iets origineels en Nederlands, zoals W. Dreeslaan, Koningin Wilhelminaplein, Troelstrastraat of Thorbeckehof. Die vind je tenminste niet overal!
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  woensdag 5 oktober 2005 @ 19:49:38 #54
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31213146
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 19:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ja, doe dan iets origineels en Nederlands, zoals W. Dreeslaan, Koningin Wilhelminaplein, Troelstrastraat of Thorbeckehof. Die vind je tenminste niet overal!
Kerkstraat. .
pi_31213227
Ik heb geprobeerd mij namen te herinneren van buitenlandse staatslieden waarnaar in Nederland straten of lanen zijn vernoemd en kwam op eigen kracht niet verder dan Churchill, Roosevelt en Kennedy. Tenminste twee daarvan hebben een band met Nederland. Toen ik echter steekproefsgewijs te werk ging, ontdekte ik een Brandtlaan, een Lincolnlaan, een Washingtonlaan...allemaal grote staatslieden en van Washington zou je met enige verbeelding nog kunnen stellen dat hij een ''band'' heeft met Nederland; maar Lincoln en Brandt?
Het idee om het repertoire uit te breiden is op zich niet verkeerd, maar een argument als ''integratie'' is gebakken lucht. Daarbij, als er in Nederland Armeense gedenktekens moeten worden aangepast, komt er ook geen Ataturklaan wat mij betreft.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 19:52:23 #56
66444 Lord_Vetinari
pi_31213233
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 19:49 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Kerkstraat. .
Dorpsstraat
  woensdag 5 oktober 2005 @ 20:14:02 #57
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_31213907
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 19:52 schreef Johan_de_With het volgende:
Ik heb geprobeerd mij namen te herinneren van buitenlandse staatslieden waarnaar in Nederland straten of lanen zijn vernoemd en kwam op eigen kracht niet verder dan Churchill, Roosevelt en Kennedy. Tenminste twee daarvan hebben een band met Nederland. Toen ik echter steekproefsgewijs te werk ging, ontdekte ik een Brandtlaan, een Lincolnlaan, een Washingtonlaan...allemaal grote staatslieden en van Washington zou je met enige verbeelding nog kunnen stellen dat hij een ''band'' heeft met Nederland; maar Lincoln en Brandt?
Het idee om het repertoire uit te breiden is op zich niet verkeerd, maar een argument als ''integratie'' is gebakken lucht. Daarbij, als er in Nederland Armeense gedenktekens moeten worden aangepast, komt er ook geen Ataturklaan wat mij betreft.
Sluit ik mij bij aan. Zoiezo typisch dat surinamers ook nooit om straatnamen hebben gevraagd, zie ook nog steeds niet in hoe dat de integratie ten goede zou komen. Als het zo geforceerd moet gebeuren werkt het toch niet.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_31218176
Ze mogen van mijn part de Ataturk straten die er al zijn wel omdopen in de Orhan Pamukstraat om maar eens een suggestie te doen, en de Coentunnel mag wel hernoemd worden tot de Tasmantunnel o.i.d.
pi_31219074
Prima plan, mag hier in amsterdam ook.
pi_31221959
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 22:20 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Ze mogen van mijn part de Ataturk straten die er al zijn wel omdopen in de Orhan Pamukstraat om maar eens een suggestie te doen, en de Coentunnel mag wel hernoemd worden tot de Tasmantunnel o.i.d.
Of de Öcalan-straat.

En @Johan de Witt: straatnamen doen er wel degelijk toe. Ik denk niet dat er iemand in de Hitlerstraat zou willen wonen. De Berlijnstraat zou dan wel weer gaan.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_31227306
Ik vind een straatnaam geen probleem. Er zijn ook straten genoemd naar andere landen of naar Indische Eilanden en zo dus dat kan. Als compensatie moeten de moskeeën sluiten en de religie verdwijnen.

VOOR WAT HOORT WAT
INBURGEREN IN NEDERLAND I.P.V. EIGEN LAND
pi_31234084
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 12:45 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Ik vind een straatnaam geen probleem. Er zijn ook straten genoemd naar andere landen of naar Indische Eilanden en zo dus dat kan. Als compensatie moeten de moskeeën sluiten en de religie verdwijnen.

VOOR WAT HOORT WAT
Laten we dan eerst bij de fundamentalisten beginnen, dan kunnen we meteen jou opruimen.
pi_31235799
Lijkt me wel wat als dan een villawijk uitkiezen met een paar straten als Istanboelsingel en Turkijeweg.

IK STEM VOOR DE VILLAWIJKEN.

En de achterstandswijken krijgen straten genoemd naar atheisten. Bijv. Friedrich Nietzsche of John Lennon.
pi_31235800
Net op Editie NL zie ik dat het in de Vogeltjesbuurt zou moeten gebeuren. Dat ligt in Liendert, geen enkel probleem, daar wonen toch alleen maar Turken en Marokkanen
pi_31235905
-edit: het wordt echt tijd dat je manier van reageren gaat veranderen-

[ Bericht 87% gewijzigd door kLowJow op 06-10-2005 19:16:29 ]
pi_31236742
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 19:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dorpsstraat
Raadhuisplein/straat

De Ataturkstraat ? Had hij niet iets te maken met wat Armenen
Bosporusplein kan ik me wel in vinden
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
pi_31246086
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 19:08 schreef UnleashMitch het volgende:

[..]

Raadhuisplein/straat

De Ataturkstraat ? Had hij niet iets te maken met wat Armenen
én de Grieken, Assyriërs, Zazaki, Koerden en Druzen. Kortom alles wat niet "Turks" (ook maar een uitgevonden term) was.
quote:
Bosporusplein kan ik me wel in vinden
Wij zijn het eens.
pi_31248451
waarom zeuren jullie niet om Surinameplein ??
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_31248506
quote:

[..]

nee Racistenpad waar jij woont
pi_31248610
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 10:43 schreef Meki het volgende:
Omdat wij racisten zijn. .
pi_31248643
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 10:43 schreef Meki het volgende:
Als je een beetje terugleest, dan zie je dat de meeste mensen geen moeite hebben met termen als Surinameplein of Ankarastraat.
In de meeste steden vind je ook een Indische buurt. Heeft te maken met een gemeenschappelijk verleden, net zoals dat het geval is met de allochtonen.
Dus een Bosporuslaan of een Marrakechplein zou zeker een optie zijn.
pi_31248676
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 10:52 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Als je een beetje terugleest, dan zie je dat de meeste mensen geen moeite hebben met termen als Surinameplein of Ankarastraat.
In de meeste steden vind je ook een Indische buurt. Heeft te maken met een gemeenschappelijk verleden, net zoals dat het geval is met de allochtonen.
Dus een Bosporuslaan of een Marrakechplein zou zeker een optie zijn.
lijkt me een goed idee
pi_31248689
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 10:50 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Omdat wij racisten zijn. .
echt waar
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 10:56:47 #74
66444 Lord_Vetinari
pi_31248732
Mensen zouden dingen als Ankaraplein eens los moeten zien van islam. Ankara is een stad in Turkije, punt. Niks mis mee. In een steden-buurt zou er dus best een Ankarapad kunnen komen. Om dan gelijk, zoals R@b, vergelijkingen te gaan maken met Jihadplein, is natuurlijk gezwam van een dronken aardbei. Die dingen zijn totaal niet te vergelijken. Of moeten we ook alle Constantinopellanen gaan hernoemen omdat Constantinopel tegenwoordig Istanboel heet en dus met Islam te maken heeft?
pi_31248904
Aangezien de Osmanen bij Ankara eens ongelooflijk op hun flikker hebben gekregen van Timur, geef ik de voorkeur aan het Ankaraplein.
pi_31248998
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 10:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Mensen zouden dingen als Ankaraplein eens los moeten zien van islam. Ankara is een stad in Turkije, punt. Niks mis mee. In een steden-buurt zou er dus best een Ankarapad kunnen komen. Om dan gelijk, zoals R@b, vergelijkingen te gaan maken met Jihadplein, is natuurlijk gezwam van een dronken aardbei. Die dingen zijn totaal niet te vergelijken. Of moeten we ook alle Constantinopellanen gaan hernoemen omdat Constantinopel tegenwoordig Istanboel heet en dus met Islam te maken heeft?
Of Pruisenallee hernoemen ---> Noordoostduitslandallee.
In Zwolle heb je zo "Hanzeland", vol met Duitse (plaats)namen. Op zich had ik ook dáár een hoop tumult om verwacht (er zijn immers mensen die de bezetting nog hebben meegemaakt).
Plaatsnamen zijn in het algemeen neutraal genoeg.
Historische figuren zijn een ander verhaal. De scheiding tussen een held/groot staatsman/oorlogsmisdadiger is voornamelijk cultureel, namelijk. Een Miloseviclaan zal er heus wel zijn, maar niet in Kroatië. En ik gok dat in Chinatown nooit een Mao Tse Toeng-straat van de grond gaat komen.
Het is ook niet voor niets dat na de val van de Sovjetunie de helft van de straat-en plaatsnamen veranderd is.
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 11:34:05 #77
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_31249713
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 12:26 schreef TimmyAsd het volgende:

[..]

En vroeger hadden we een Stalinlaan, dat was ook niet zo'n gelukkige keuze
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_31249864
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 11:34 schreef Againzender het volgende:

[..]

En vroeger hadden we een Stalinlaan, dat was ook niet zo'n gelukkige keuze
Ermelo heeft een halve wijk vol met Zuid-Afrikanamen. Nou is daar wel een vaderlandsche binding mee, maar om nou te zeggen dat dat een hoogtepunt was van de geschiedenis... .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_31250241
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 11:39 schreef Litpho het volgende:
Ermelo heeft een halve wijk vol met Zuid-Afrikanamen. Nou is daar wel een vaderlandsche binding mee, maar om nou te zeggen dat dat een hoogtepunt was van de geschiedenis... .
Vind ik wel een moeilijke hoor, mensen zijn ook een beetje kinderen van hun tijd, aan de andere kant bestaat ook weer het gevaar alles dood te nuanceren. Zo vind ik een Paul Kruger laan nog wel kunnen, maar een Hendrik Verwoerd laan weer niet.
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 12:41:46 #80
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_31251375
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 19:48 schreef kLowJow het volgende:
Ik kan me niet voorstellen watvoor verschil een straatnaam voor iemand kan maken, goed of slecht.
Hier in Eindhoven zijn ooit 3 straten van de sprookjesbuurt (Aardmannetje bv) hernoemt naar engelse schrijvers (is nu Kiplinglaan) en de huizen waren ineens 30.000 gulden duurder (viel ineens van "sprookjesbos" in "engelse buurt") dus om te zeggen dat het eigenlijk nergens over gaat ....

Hernoemen is sowieso al onzin. Alleen nieuwe straten zouden kunnen naar mijn idee.
Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 13:59:37 #81
97745 Thorical
finding a way
pi_31253123
Als het de bedoeling van dat raadslid is dat daar dan alleen maar Turken en of Marokkanen in zo'n straat of wijk komen te wonen dan ben ik er tegen.
Als hij echter een Atlas straat of een Rif dreef in Amersfoort wil omdat je een straat toch een naam moet geven, ze doen maar.
Maar wat dit nu weer met integratie te maken heeft?
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 14:16:00 #82
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_31253543
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 13:59 schreef Thorical het volgende:

Maar wat dit nu weer met integratie te maken heeft?
De definitie van het woord 'integratie' heeft inmiddels een zodanige inflatie ondergaan dat er nu 'een klein beetje erkenning' mee bedoeld wordt.

En dus niet voor de autochtonen, maar voor de allochtonen, geloof ik.
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
pi_31357971
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 18:13 schreef Mwanatabu het volgende:
Ik copypaste mezelf maar ff van de FP:

Op zich een goed idee. Ik heb geen bezwaar tegen een Aya Sofiaplein, Marrakechlaan of een Ankaraweg.
Maar een straat vernoemen naar een alcoholistische fascistoïde volksmenner met miljoenen doden op zijn naam? Never nooit niet. Dan wil ik ook een "Ponthische laan" een "Armeense Genocideplein" een Koerdische Kwestie-allee, een Zazaki-straat, een Druzenweg en een Assyriërslaan.

Anders heb ik nog een paar goede: Hitlerlaan, Goebbelsplein, Stalinpassage en een Mao Tse Toengweg.

[/stokpaardjesmodus]
Jongen wat lul jij nou?? Hoe weet jij nou dat Ataturk miljoenen doden op zijn geweten had, denk je hij is Hitler ofzo?? Jarenlang leefden de Armenen samen in vrede met het Turkse volk(nu nog steeds eigenlijk), maar aan het begin van de 20ste eeuw hebben ze Turkije verraden. Ze moesten per direct Turkije verlaten, daarbij hebben de Armenen ook honderdduizenden Turken en Koerden vermoord en natuurlijk hebben de Turken zich zelf verdedigd en zijn er natuurlijk ook heeel veel Armenen overleden maar niet miljoenen, hoe kom je daarbij ???????? Zet hun niet in de slachtofferrol. Ik accepteer het niet dat je zo onbeschoft praat over onze held, stichter van Turkije, hij die godsdienst en staat van elkaar gescheiden heeft,Mustafa Kemal Ataturk, ik wil dat je je excuses aanbiedt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
pi_31358089
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 13:44 schreef Castaway82 het volgende:

[..]

Jongen wat lul jij nou?? Hoe weet jij nou dat Ataturk miljoenen doden op zijn geweten had, denk je hij is Hitler ofzo?? Jarenlang leefden de Armenen samen in vrede met het Turkse volk(nu nog steeds eigenlijk), maar aan het begin van de 20ste eeuw hebben ze Turkije verraden. Ze moesten per direct Turkije verlaten, daarbij hebben de Armenen ook honderdduizenden Turken en Koerden vermoord en natuurlijk hebben de Turken zich zelf verdedigd en zijn er natuurlijk ook heeel veel Armenen overleden maar niet miljoenen, hoe kom je daarbij ???????? Zet hun niet in de slachtofferrol. Ik accepteer het niet dat je zo onbeschoft praat over onze held, stichter van Turkije, hij die godsdienst en staat van elkaar gescheiden heeft,Mustafa Kemal Ataturk, ik wil dat je je excuses aanbiedt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jongen, lees eens wat onafhankelijke geschiedenisboekjes in plaats van je eigen Turkse. Het is al lang bewezen dat er een Armeense genocide heeft plaats gevonden en dat de Turken behoorlijk fout zaten (to say the least). Ik wil dat de Turkse regering excuses aanbiedt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
pi_31358434
quote:
Ik accepteer het niet dat je zo onbeschoft praat over onze held, stichter van Turkije, hij die godsdienst en staat van elkaar gescheiden heeft,Mustafa Kemal Ataturk, ik wil dat je je excuses aanbiedt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Zulke ideen heb ik ook altijd bij WO II, ze hebben het zelf uitgelokt Zoals degene boven me al zegt, lees eens wat onafhankelijk geschiedenisboekjes en kom dan terug
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
pi_31358474
quote:

[..]

Nee hoor. De Turkse staat zou zijjn excuses aan moeten bieden voor de leugen die ze nu al bijna 90 jaar probeert vol te houden en die ze actief in de wereld heeft gebracht en nog steeds probeert op te dringen als de waarheid. Dat heet revisionisme en daar wordt op gekotst.

Als je je even verdiept in de stof dan zou je weten dat:
-iedereen behalve de Turken het aantal omgebrachte Armeniërs op 1,5 miljoen schat
-iedereen behalve de Turken het een genocide vindt

Dat zijn historische feiten. Zó kom ik erbij. Nu jij. Hoe kom jij erbij dat het niet zo is?
pi_31358574
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 13:52 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Jongen, lees eens wat onafhankelijke geschiedenisboekjes in plaats van je eigen Turkse. Het is al lang bewezen dat er een Armeense genocide heeft plaats gevonden en dat de Turken behoorlijk fout zaten (to say the least). Ik wil dat de Turkse regering excuses aanbiedt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
En welke geschiedenisboekjes geloof jij in dan?? Zijn die van jou beter dan?? Hoe weet jij nou dat dat exact klopt?? De Turkse regering hoeft zich nergens voor zijn excuses aan te bieden.

Ik wil niet in zulke discussies gaan met onwetende mensen die van hier en daar info bij elkaar hebben gesprokkeld en hiero praten alsof ze wetenschappers zijn. Ik wil met jou niet in discussie gaan en ik heb geen tijd voor dit soort onzin, ik kon er alleen even niet tegen toen er op zo'n onbeschofte manier werd gereageerd op Mustafa Kemal Ataturk. Dus nogmaals geen zin in dit internet geschiedenisspelletje.

pi_31358672
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 14:21 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Nee hoor. De Turkse staat zou zijjn excuses aan moeten bieden voor de leugen die ze nu al bijna 90 jaar probeert vol te houden en die ze actief in de wereld heeft gebracht en nog steeds probeert op te dringen als de waarheid. Dat heet revisionisme en daar wordt op gekotst.

Als je je even verdiept in de stof dan zou je weten dat:
-iedereen behalve de Turken het aantal omgebrachte Armeniërs op 1,5 miljoen schat
-iedereen behalve de Turken het een genocide vindt

Dat zijn historische feiten. Zó kom ik erbij. Nu jij. Hoe kom jij erbij dat het niet zo is?
Zijn er toen dan ook niet 250.000 Turken gesneuveld in hun eigen land, op hun eigen grond????
Telt die kwart miljoen Turken dan niet mee??? Natuurlijk zijn er heel veel Armeniers overleden, maar bekijk het aub niet van 1 kant!!!!!!!!!! Armeniers weten dondersgoed wat ze toendertijd hebben geflikt!!!!! Niets gebeurt zomaar altijd is er een reden. Je moet het van beide kanten bekijken.
pi_31358725
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 14:38 schreef Castaway82 het volgende:

[..]

Zijn er toen dan ook niet 250.000 Turken gesneuveld in hun eigen land, op hun eigen grond????
Telt die kwart miljoen Turken dan niet mee??? Natuurlijk zijn er heel veel Armeniers overleden, maar bekijk het aub niet van 1 kant!!!!!!!!!! Armeniers weten dondersgoed wat ze toendertijd hebben geflikt!!!!! Niets gebeurt zomaar altijd is er een reden. Je moet het van beide kanten bekijken.
Nee, het was geen tweezijdig conflict. Dat is een revisionistische kijk die niet juist is en niet wordt gestaafd door de historische bewijzen.
Kom anders eerst ff met een bron voor jouw kwart miljoen door de Armeniërs omgebrachte Turken.
pi_31358791
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 14:30 schreef Castaway82 het volgende:

[..]

En welke geschiedenisboekjes geloof jij in dan?? Zijn die van jou beter dan?? Hoe weet jij nou dat dat exact klopt?? De Turkse regering hoeft zich nergens voor zijn excuses aan te bieden.
Ik geloof de onafhankelijke geschiedenisboekjes. En de meerderheid van de geschiedenisboekjes. Het is namelijk erg frapant dat alle boekjes, behalve de Turkse (en niet eens alle Turkse) spreken van een genocide door de Turken. Sorry, maar ik geloof de onafhankelijke boekjes, foto's en ooggetuige verslagen. Het is namelijk wel heel typisch dat iedereen, ook mensen die absoluut onafhankelijk en objectief zijn, de Turken als plegers van de genocide erkenen, behalve de daders zelf....

Daarnaast mag jij blijven ontkennen wat je wil. Maar dat zou dom oogkleppen gedrag zijn. Want er is in de hele wereld niemand die jou (en dan ga ik er maar vanuit dat je een Turk bent) aankijkt op de daden van je voorouders. Net zo min als dat er iemand is die de huidige generatie Duitsers aankijkt op WO II. Dus waarom jij zou moeten ontkennen dat jouw voorouders bijna een eeuw geleden de fout in zijn gegaan is mij een raadsel.

Het getuigt alleen van domheid, om niet te willen geloven dat ook Turken gruwelijkheden kunnen begaan. Of van domme trots ofzo. Ik weet het niet.

Daarnaast weet ik wel iets meer dan de "internetgeschiedenis" over de genocide. Ik heb er over gelezen uit Armeense, Turkse en onafhankelijke bronnen. Ik heb Armeense, Turkse en halfbloedd Armeens-Turkse vrienden waarmee ik hierover heb gesproken, en zelfs die Turkse vrienden wisten dondersgoed dat er een genocide is geweest en durven dat best hardop uit te spreken. Waarom zou jij dat dan niet kunnen?

Daarnaast vergelijk ik Ataturk niet met Hitler, want ik erken ook de vele goede dingen die Ataturk heeft gedaan voor Turkije en zie hem niet als de aanstichter an sich. Maar de genocide is een erg grote schande waarbij hij betrokken is geweest en hij is dus wat mij betreft alles behalve heilig.....
pi_31358949
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 14:42 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Nee, het was geen tweezijdig conflict. Dat is een revisionistische kijk die niet juist is en niet wordt gestaafd door de historische bewijzen.
Kom anders eerst ff met een bron voor jouw kwart miljoen door de Armeniërs omgebrachte Turken.
Wacht even wacht, heeft dit incident zich in de rest van de wereld of in Turkije plaatsgevonden???????? Van waar haal jij je bewijzen dan?? Als ik iemand moet geloven dan zijn het juiste de Turkse gegevens.
Zij ontkennen ook niet dat er veel Armeniers zijn overleden maar er zijn ook veel Turken overleden.

Nogmaals ik wil nu stoppen met al dit Turkije verdedigen, ik heb hier geen zin in en al helemaal niet op internet, als je met mij wil discussieren moeten we dat maar ergens anders doen, bij Nova ofzo, ik weet niet, bij een stichting ofzo, anders gaat dit heel lanf duren, wil jij er ook mee kappen??

En als je voortaan praat over een persoon moet je niet praten alsof jij hem hebt gekend ofzo, weet jij hoeveel haat jij zaait richting Turken met die uitspraken over Ataturk ??? Dan is het toch logisch dat ik daar op reageer. Ik raad je aan om niet overal je zo te uiten. Met mij kan je wel discussieren, alleen dit soort onderwerpen/discussies zorgen alleen maar stress als ze via het internet tot stand komen. In Nederland heb je veel vrijheid je kan over alles praten enz, maar alleen houd die haat jegens Mustafa Kemal Ataturk(en waarschijnlijk ook Turken) aub liever voor je, met dit soort uitingen beledig je veel mensen. Turken die deze 'doodgewone topic' lezen kunnen gekwetst worden.................
pi_31359003
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 14:46 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Ik geloof de onafhankelijke geschiedenisboekjes. En de meerderheid van de geschiedenisboekjes. Het is namelijk erg frapant dat alle boekjes, behalve de Turkse (en niet eens alle Turkse) spreken van een genocide door de Turken. Sorry, maar ik geloof de onafhankelijke boekjes, foto's en ooggetuige verslagen. Het is namelijk wel heel typisch dat iedereen, ook mensen die absoluut onafhankelijk en objectief zijn, de Turken als plegers van de genocide erkenen, behalve de daders zelf....

Daarnaast mag jij blijven ontkennen wat je wil. Maar dat zou dom oogkleppen gedrag zijn. Want er is in de hele wereld niemand die jou (en dan ga ik er maar vanuit dat je een Turk bent) aankijkt op de daden van je voorouders. Net zo min als dat er iemand is die de huidige generatie Duitsers aankijkt op WO II. Dus waarom jij zou moeten ontkennen dat jouw voorouders bijna een eeuw geleden de fout in zijn gegaan is mij een raadsel.

Het getuigt alleen van domheid, om niet te willen geloven dat ook Turken gruwelijkheden kunnen begaan. Of van domme trots ofzo. Ik weet het niet.

Daarnaast weet ik wel iets meer dan de "internetgeschiedenis" over de genocide. Ik heb er over gelezen uit Armeense, Turkse en onafhankelijke bronnen. Ik heb Armeense, Turkse en halfbloedd Armeens-Turkse vrienden waarmee ik hierover heb gesproken, en zelfs die Turkse vrienden wisten dondersgoed dat er een genocide is geweest en durven dat best hardop uit te spreken. Waarom zou jij dat dan niet kunnen?

Daarnaast vergelijk ik Ataturk niet met Hitler, want ik erken ook de vele goede dingen die Ataturk heeft gedaan voor Turkije en zie hem niet als de aanstichter an sich. Maar de genocide is een erg grote schande waarbij hij betrokken is geweest en hij is dus wat mij betreft alles behalve heilig.....
Kan ik me alleen maar bij aansluiten. Mooi genuanceerd
pi_31359073
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 14:58 schreef Castaway82 het volgende:

[..]

Wacht even wacht, heeft dit incident zich in de rest van de wereld of in Turkije plaatsgevonden???????? Van waar haal jij je bewijzen dan?? Als ik iemand moet geloven dan zijn het juiste de Turkse gegevens.
Zij ontkennen ook niet dat er veel Armeniers zijn overleden maar er zijn ook veel Turken overleden.

Nogmaals ik wil nu stoppen met al dit Turkije verdedigen, ik heb hier geen zin in en al helemaal niet op internet, als je met mij wil discussieren moeten we dat maar ergens anders doen, bij Nova ofzo, ik weet niet, bij een stichting ofzo, anders gaat dit heel lanf duren, wil jij er ook mee kappen??

En als je voortaan praat over een persoon moet je niet praten alsof jij hem hebt gekend ofzo, weet jij hoeveel haat jij zaait richting Turken met die uitspraken over Ataturk ??? Dan is het toch logisch dat ik daar op reageer. Ik raad je aan om niet overal je zo te uiten. Met mij kan je wel discussieren, alleen dit soort onderwerpen/discussies zorgen alleen maar stress als ze via het internet tot stand komen. In Nederland heb je veel vrijheid je kan over alles praten enz, maar alleen houd die haat jegens Mustafa Kemal Ataturk(en waarschijnlijk ook Turken) aub liever voor je, met dit soort uitingen beledig je veel mensen. Turken die deze 'doodgewone topic' lezen kunnen gekwetst worden.................
Ik mag mijn mening over Atatürk hebben en deze uiten. Net zoals jij dit mag.
Dat mijn mening meer overeenkomt met de historische feiten, daar zul je mee moeten leren leven.
Verder haat ik geen Turken. Kom anders op de koffie, gaan we het gezellig níét over Atatürk hebben.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 15:08:38 #94
131546 Vulkan
The Purple Cow
pi_31359097
quote:
Zij weten zelf ook niet veel.

Je moet het verhaal van twee kanten zien inderdaad, maar je bekijkt het niet van twee kanten als je alleen maar ja en nee antwoorden zoekt...

Er zijn genoeg documenten te vinden dat de Turken en Armenen met elkaar vochten. Ook dat de Armenen Turkse boeren aanvielen en hun grond in beslag namen, voordat er oorlog was. Vervolgens trok het Turkse leger naar het Noorden(want daar waren de Armenen voornamelijk) om die boeren te redden.

Ik durf niet te zeggen dat ze geen slechte daden verricht hebben daar. Er zullen vast gruwelijke dingen gebeurt zijn tijdens de gevechten. Maar als jij een land binnenvalt dan weet je dat er terug gevochten word. Vervolgens zullen ze jou, en je opvolgers, massaal terug sturen en dan is het ook logisch dat ze je niet in prive-busjes stoppen met een koekje er bij.

Flikker maar op en bekijkt het, dat word tegen je gezegd. Tijdens de reis terug zijn ook vele Armenen gestorven door honger, slecht weer en Russen die ze beroofden en aanvielen.

Tja...dan moet je maar geen land binnen vallen als je eigen leger niet eens sterk genoeg is. Los het dan diplomatisch op ofzo...iets wat ze in Armenië nog moeten leren aangezien ze geboycot zijn door bijna alle landen om hun heen.

Is dit dan genocide te noemen?
Ik ben er achtergekomen hoe de mens, zonder gebruik te maken van een voertuig of machine, uit het niets kan vliegen...echt waar...
pi_31359294
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 15:08 schreef Vulkan het volgende:

[..]

Zij weten zelf ook niet veel.

Je moet het verhaal van twee kanten zien inderdaad, maar je bekijkt het niet van twee kanten als je alleen maar ja en nee antwoorden zoekt...

Er zijn genoeg documenten te vinden dat de Turken en Armenen met elkaar vochten. Ook dat de Armenen Turkse boeren aanvielen en hun grond in beslag namen, voordat er oorlog was. Vervolgens trok het Turkse leger naar het Noorden(want daar waren de Armenen voornamelijk) om die boeren te redden.
Het oosten, het was het oosten vooral.
quote:
Ik durf niet te zeggen dat ze geen slechte daden verricht hebben daar. Er zullen vast gruwelijke dingen gebeurt zijn tijdens de gevechten. Maar als jij een land binnenvalt dan weet je dat er terug gevochten word. Vervolgens zullen ze jou, en je opvolgers, massaal terug sturen en dan is het ook logisch dat ze je niet in prive-busjes stoppen met een koekje er bij.
Niks binnenvallen, ze woonden er. Al sinds voor de Seldsjoeken (dit wordt zelfs door Turken erkend).
quote:
Flikker maar op en bekijkt het, dat word tegen je gezegd. Tijdens de reis terug zijn ook vele Armenen gestorven door honger, slecht weer en Russen die ze beroofden en aanvielen.
Neen. Niet de Russen. Je bent duidelijk niet goed op de hoogte.
Het Turkse leger deporteerde ze, onthield ze van voedsel en onderdak en de Koerden en Arabieren alsmede de Turken zelf vielen de konvooien aan.
quote:
Tja...dan moet je maar geen land binnen vallen als je eigen leger niet eens sterk genoeg is. Los het dan diplomatisch op ofzo...
Attentie. Er was geen inval. De Armeniërs woonden er gewoon.
quote:
iets wat ze in Armenië nog moeten leren aangezien ze geboycot zijn door bijna alle landen om hun heen.
Niet door Iran en Georgië. Alleen door Turkije en Azerbaidzjan. En dat komt door een vrij naar conflict dat wél tweezijdig was.
quote:
Is dit dan genocide te noemen?
Volgens het gros van de wereld muv Turkije én (belangrijker nog) het International Center for Transitional Justice wel.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 15:49:05 #96
131546 Vulkan
The Purple Cow
pi_31359703
quote:
Het Turkse leger deporteerde ze, onthield ze van voedsel en onderdak en de Koerden en Arabieren alsmede de Turken zelf vielen de konvooien aan.
Logisch dat ze ook aanvallen, ze werden zelf door hun afgeslacht, verkracht etc.
quote:
Niks binnenvallen, ze woonden er. Al sinds voor de Seldsjoeken (dit wordt zelfs door Turken erkend).
Dit bewijst nog steeds geen genocide. Er was dus gewoon oorlog.
quote:
Attentie. Er was geen inval. De Armeniërs woonden er gewoon.
Na de oorlog vielen de Armenen wel binnen en de Armenen die er woonden gingen ook vechten, nog steeds geen bewijs van een genocide dus.
quote:
Dat ze ze van voedsel onthield werden lag inderdaad ook voor een deel aan het leger. Die waren ook ontzettend boos op de Armenen, logisch na een oorlog. Er zijn genoeg documenten te vinden dat Talat Pasa voedsel steun had gegeven aan de Armenen en vervoer aanbood, maar deze werden deels vernietigd door het leger zelf en de vijanden van Armenen.

Hieruit blijkt weer dat Turkije helemaal niet van plan was om een genocide te plegen. Er was genoeg steun aangeboden, zoals je ze kan vinden uit de documenten van Talat Pasa, maar niet alles kan soepel lopen als je gehaat word.

Nog steeds is het onbekend hoeveel Armenen zijn gestorven tijdens het deportatie. We moeten alleen maar verhalen geloven. Ook waren er Russen die aanvielen trouwens.

En Armenië heeft nog steeds handelsbarrieres met Georgië en Rusland trouwens. Niet alleen Turkije en Azerbaidjan.

Alleen maar omdat er organisaties bestaan die beweren dat er sprake was van genocide, wilt het ook niet zeggen dat het zo is/was. Er zijn ook organisaties die beweren dat Bush alleen maar uit is op het tegenhouden van terrorisme, dat Saddam Hussein kernwapens had etc.
pi_31359736
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 15:49 schreef Vulkan het volgende:. Die waren ook ontzettend boos op de Armenen, logisch na een oorlog. .
Waarom?
pi_31359822
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 15:49 schreef Vulkan het volgende:

[..]

Logisch dat ze ook aanvallen, ze werden zelf door hun afgeslacht, verkracht etc.
Neuh, niet zo logisch als jij denkt. Vóór de genocide/deportatie was namelijk welgeteld 2% van de Armeniërs betrokken bij gewapend verzet. Dat waren niet de andere 98% die hier weggevoerd werd.
Overigens was het meeste gewapende verzet NA deze deportatie. Je hebt oorzaak en gevolg omgedraaid.
quote:
Dit bewijst nog steeds geen genocide. Er was dus gewoon oorlog.
Ja, de Eerste Wereldoorlog. De Armeniërs hadden geen eigen land, leger of niks, laat staan een officiële oorlogsverklaring.
quote:
Na de oorlog vielen de Armenen wel binnen en de Armenen die er woonden gingen ook vechten, nog steeds geen bewijs van een genocide dus.
Klopt, was in het wanstaltige "Kilikia". Na 1920, en ná de genocide dus (24 april 1915). Wederom draai je dingen om (of je haalt ze door elkaar)
quote:
Dat ze ze van voedsel onthield werden lag inderdaad ook voor een deel aan het leger. Die waren ook ontzettend boos op de Armenen, logisch na een oorlog. Er zijn genoeg documenten te vinden dat Talat Pasa voedsel steun had gegeven aan de Armenen en vervoer aanbood, maar deze werden deels vernietigd door het leger zelf en de vijanden van Armenen.
Neuh, er zijn meer documenten te vinden waarin Talaat Pasha aangaf dat de Armeniërs vernietigd dienden te worden. Opzettelijk. Moet ik ze quoten?
quote:
Hieruit blijkt weer dat Turkije helemaal niet van plan was om een genocide te plegen. Er was genoeg steun aangeboden, zoals je ze kan vinden uit de documenten van Talat Pasa, maar niet alles kan soepel lopen als je gehaat word.
Welke documenten trouwens? Bron?
quote:
Nog steeds is het onbekend hoeveel Armenen zijn gestorven tijdens het deportatie. We moeten alleen maar verhalen geloven.
Er zijn algemeen aangenomen schattingen van 1,5 miljoen.
quote:
Ook waren er Russen die aanvielen trouwens.
Nietus. Bron?
quote:
En Armenië heeft nog steeds handelsbarrieres met Georgië en Rusland trouwens. Niet alleen Turkije en Azerbaidjan.
Rusland is één van de trouwste bondgenoten, dus dat klopt al niet. Georgië heeft een hoop gesteggel in het binnenland, maar volgens mij geen handelsbarrière. Het is gewoon een chaos daar.
quote:
Alleen maar omdat er organisaties bestaan die beweren dat er sprake was van genocide, wilt het ook niet zeggen dat het zo is/was. Er zijn ook organisaties die beweren dat Bush alleen maar uit is op het tegenhouden van terrorisme, dat Saddam Hussein kernwapens had etc.
Het zijn geen organisaties. Het zijn vanaf het begin historici, ooggetuigen en nieuwsberichten. De Turkse leugen is pas later opgedoken.

[/quote]
pi_31359913
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 15:51 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Waarom?
Omdat er in elke oorlog een duidelijk vijandsbeeld wordt gecreerd. Dat is ook wel handig als deze vijand vermoord moet worden. Voor de rest meng ik me niet in de discussie, ik weet er niks van, maar ik hoop dat Johan de With wat minder naar de bekende weg gaat vragen.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
pi_31360066
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 16:02 schreef Overlast het volgende:

[..]

Omdat er in elke oorlog een duidelijk vijandsbeeld wordt gecreerd. Dat is ook wel handig als deze vijand vermoord moet worden. Voor de rest meng ik me niet in de discussie, ik weet er niks van, maar ik hoop dat Johan de With wat minder naar de bekende weg gaat vragen.
Oh, maar daar heeft de Turkse staat flink zijn best voor gedaan, hoor. Opeens veranderde de toon waarop over Armeniërs gesproken werd in dagbladen, kwamen er nieuwsberichten over Armeniërs die op islamitische heiligdommen scheten enzo.
pi_31360141
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 14:58 schreef Castaway82 het volgende:
Ik denk dat dit toch echt iets is waar de Turken zich aan dienen te passen en niet andersom. Ik ben ook trots op Nederland, mijn vaderland, maar ik durf gerust te erkennen dat Willem van Oranje b.v. ook zwakke plekken gehad heeft en ga zo nog maar door. Ik vind het werkelijk waar onbegrijpelijk en op het randje van achterlijk dat men zo in de stress schiet als Kemal Ataturk aan een kritische beschouwing wordt onderworpen, het was toch sowieso ook maar een mens? Het lijkt soms wel alsof heel Turkije staat of valt met de reputatie van Ataturk, Wilhelmina heeft in Nederland ook een rol van betekenis gespeeld, maar als zij onderuit gehaald zou worden door een of ander lijk in de kast, dan blijft dit land heus wel bestaan hoor. Ik ben er een voorstander van dat als Turkije aan alle voorwaarden voldoet en haar nationalisme minder overspannen wordt, dat ze dan lid van de EU mogen worden, voorlopig blijkt wel, is er nog heel wat werk te doen voor de Turken.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 16:29:31 #102
66444 Lord_Vetinari
pi_31360409
Volgens mij dwalen we af

Er zijn meerdere topics over de Armeense genocide, waarin bronnen voor het bestaan hiervan worden aangevoerd:
Turkse geleerde erkent Armeense genocide,
Is het ontkennen van de Armeense Genocide...
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 16:38:45 #103
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31360588
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 22:20 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Spijkers Met Koppen (radio 2, afgelopen zaterdag) had de wethouder te gast (en een andere wethouder) en die noemde inderdaad bijv. Orhan Pamuk (voor de niet kenners, een gevierde Turkse schrijver en kanshebber voor een Nobelprijs voor de literatuur). Het moest wat hem betreft wél in de wijk passen, dus niet rücksichtlos namen invoegen omdat het nou moet maar, bij het uitgeven van nieuwe namen ook eens kijken naar mogelijke namen uit bijvoorbeeld Marokko en Turkije. .
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 16:42:03 #104
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31360642
En het ging hem vooral om een nieuw te bouwen wijk.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 17:31:27 #105
131546 Vulkan
The Purple Cow
pi_31361666
While the rebellion in Van was continuing unabated, in other regions, Armenians were also rebelling and attacking Muslim villages and killing their inhabitants.

As a solution, Enver Pasa, the deputy commander-in-chief, sent the following communiqué to Talat Pasa, the Minister of Interior on 17 C. 1333 (2 May 1915):

"Armenians around Lake Van and in certain areas known to the Governor of Van, are assembled and ready in order to continue their rebellions. I am of the opinion that the Armenians who are assembled should be taken out of these areas and that the rebellious centers be disbanded. According to the information provided by the 3 rd Army Command, on 5 L. 1333 (20 April 1915), the Russians have begun forcing the Muslims living inside their borders, into our country, in a wretched and destitute condition.

Talat Pasa initially wanted to remove the Armenians located in the regions of Van, Bitlis and Erzurum from the war zone, and asked that the concerned provincial governors implement this immediately by cooperating with the 3 rd and 4 th army commanders.

Despite the wartime conditions, the government endeavored, using every possible means at its disposal to ensure that the deportation take place in an orderly and secure fashion and that the convoys not be harmed in any way.

For this reason, the preferred means of transportation was by train. In areas without a railroad, the government allocated vehicles and animals. Due to the continuous dispatching of soldiers and provisions to the front, from time to time there were amassments in train stations, which in turn caused breakdowns in the deportation of Armenians.

Armenians continued their revolutionary activities in the border regions and to molest the Muslim inhabitants by collaborating particularly with the Russian enemy in these areas.

Bron:
http://www.ataa.org/ataa/ref/arm_book/chpt1.html
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 17:57:04 #106
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31362214
Oy, gooi dat eens in één van de topics in C&H, links staan hierboven. Totaal geen nut in een topic als deze.
pi_31362566
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 16:38 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Spijkers Met Koppen (radio 2, afgelopen zaterdag) had de wethouder te gast (en een andere wethouder) en die noemde inderdaad bijv. Orhan Pamuk (voor de niet kenners, een gevierde Turkse schrijver en kanshebber voor een Nobelprijs voor de literatuur). Het moest wat hem betreft wél in de wijk passen, dus niet rücksichtlos namen invoegen omdat het nou moet maar, bij het uitgeven van nieuwe namen ook eens kijken naar mogelijke namen uit bijvoorbeeld Marokko en Turkije. .
Idd. Of de Al-Jabr-straat, grootheid in de rekenkunde
pi_31362715
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 17:57 schreef Dagonet het volgende:
Oy, gooi dat eens in één van de topics in C&H, links staan hierboven. Totaal geen nut in een topic als deze.
Doe maar niet, want een website waarvan de homepage alleen al vol staat met ontkenningen van de genocide en oproepen om actie te ondernemen tegen de aanstaande erkening van de genocide door Bush en co. opgeven als bron lijkt mij nou niet echt iets waarop mensen zitten te wachten in die topics.
pi_31368518
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 16:02 schreef Overlast het volgende:

[..]

Ik hoop dat jij je wat minder bezondigt aan gemeenplaatsen, want dit is hoegenaamd geen specifiek antwoord.
  woensdag 12 oktober 2005 @ 01:27:47 #110
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_31374352
Er moet een SOA-wijk komen. Geen betere manier van voorlichting:

Chlamydiaplein
Herpeslaan
Aidsdreef
Syfilisstraat
Gonorroestraat
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
pi_31376310
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 01:27 schreef Tarak het volgende:
Er moet een SOA-wijk komen. Geen betere manier van voorlichting:

Chlamydiaplein
Herpeslaan
Aidsdreef
Syfilisstraat
Gonorroestraat
En laten we de Somalische gemeenschap niet vergeten!
-Infibulatiestraat
-Warlordmarke
-Clanallee
-Qatdreef

Zonder gekheid: die hele discussie over Atatürk was niet eens zo heel offtopic. Integratie à la. Bosporusplein prima.
Maar er zijn genoeg té omstreden figuren die in eigen kring helden zijn en voor de rest van de wereld niet te pruimen zijn. Ik noem een Rhodes. Ik noem een McCarthy. Ik noem een Milosevic.
Daar bevorder je niks mee, alleen de onrust.
  woensdag 12 oktober 2005 @ 09:05:22 #112
131546 Vulkan
The Purple Cow
pi_31377000
Precies...als elke Turk een Kemalist was dan was er niet eens sprake geweest van integratie.
  woensdag 12 oktober 2005 @ 09:32:55 #113
66444 Lord_Vetinari
pi_31377458
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 09:05 schreef Vulkan het volgende:
Precies...als elke Turk een Kemalist was dan was er niet eens sprake geweest van integratie.
En die is er nu wel, wou je beweren?
  woensdag 12 oktober 2005 @ 11:21:28 #114
131546 Vulkan
The Purple Cow
pi_31379627
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 09:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

En die is er nu wel, wou je beweren?
Wat is er wel? Integratie?

Als je het over integratie hebt, tja wanneer kan je beweren dat mensen geïntegreerd zijn. Vind ik een beetje vaag. Staan Turken koud tegenover Nederlanders...neeuh niet echt. Respecteren ze ze niet...ja opzich wel.

Maar ze spreken de taal niet goed inderdaad en daarnaast focussen ze meer op hun eigen groep. Er is ook geen Nederlandse trots.Als je het zo bekijkt dan is er inderdaad nog geen sprake van integratie.

Maar door een paar straten naar bekende Turken of Turkse steden/pleinen etc. te noemen kan je meer een Nederlandse trots ontwikkelen. Indirect uiteraard...of ik begrijp even niet wat je bedoelt.
pi_31379980
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 11:21 schreef Vulkan het volgende:

[..]

Wat is er wel? Integratie?

Als je het over integratie hebt, tja wanneer kan je beweren dat mensen geïntegreerd zijn. Vind ik een beetje vaag. Staan Turken koud tegenover Nederlanders...neeuh niet echt. Respecteren ze ze niet...ja opzich wel.

Maar ze spreken de taal niet goed inderdaad en daarnaast focussen ze meer op hun eigen groep. Er is ook geen Nederlandse trots.Als je het zo bekijkt dan is er inderdaad nog geen sprake van integratie.

Maar door een paar straten naar bekende Turken of Turkse steden/pleinen etc. te noemen kan je meer een Nederlandse trots ontwikkelen. Indirect uiteraard...of ik begrijp even niet wat je bedoelt.
Ik vond het ook niet zo'n punt wat hij had. De integratie is niet mislukt want hij is nog niet klaar. Nog heel lang niet. Over de katholieken wordt ook nog geroddeld, 200 jaar later.
Als hij versneld kan worden door de binding te verwoorden met etnisch getinte straatnamen, prima.
pi_31381830
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 11:36 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Ik vond het ook niet zo'n punt wat hij had. De integratie is niet mislukt want hij is nog niet klaar. Nog heel lang niet. Over de katholieken wordt ook nog geroddeld, 200 jaar later.
Als hij versneld kan worden door de binding te verwoorden met etnisch getinte straatnamen, prima.
Wanneer is "de integratie" sowieso gelukt of mislukt? Is hij gelukt als de gehele Nederlandse samenleving is overgegaan in één monocultuur waarin alleen je kleurtje je eventueel onderscheid van je buurman? Dat is wat velen verstaan onder integratie
pi_31382295
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 12:51 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Wanneer is "de integratie" sowieso gelukt of mislukt? Is hij gelukt als de gehele Nederlandse samenleving is overgegaan in één monocultuur waarin alleen je kleurtje je eventueel onderscheid van je buurman? Dat is wat velen verstaan onder integratie
Dat is een subjectief gegeven, ja.
  woensdag 12 oktober 2005 @ 13:40:11 #118
131546 Vulkan
The Purple Cow
pi_31382902
quote:

[..]

Ja, het klopt wel wat je zegt idd. Iedereen hetzelfde, alleen een ander kleurtje...
pi_31387287
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 18:21 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Ik heb al zitten googlen, maar ik kan het zo snel niet vinden. Ik vermoed dat ik ze in gedrochten als Zoetermeer of Ypenburg (Den Haag) ben tegengekomen. Of in de Kop van Zuid in Rotterdam ofzo
In zaandam heb je de russische buurt, met enkele russische namen:

Cornelis Calffstraat
Czaar Peterplantsoen
Czaar Peterstraat
Czarinastraat
Dam
Dampadsteeg
Damstraat
Gedempte Gracht (mogen kiezen voor RB of OW)
Golofkinstraat
Heemskerckstraat
Het Salm
Hoge Horn
Hogendijk
Houthavenkade (vanaf Hogendijk tot fiets-/voetgangersbruggetje)
Jasykoffstraat
Koerakinstraat
Krimp
Lage Horn
Menschikoffstraat
Nicolaasstraat
Poeskinstraat
Provincialeweg (t.o. parkeerterrein P+R zuid)
Rozengracht
Rustenburg (van Hogendijk tot Ankersmidplein)
Tsjechovstraat
Tolstoistraat
Vorstenburg
Zilverpadsteeg
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_31388351
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 17:17 schreef raptorix het volgende:

[..]

In zaandam heb je de russische buurt, met enkele russische namen:

Cornelis Calffstraat
Czaar Peterplantsoen
Czaar Peterstraat
Czarinastraat
Dam
Dampadsteeg
Damstraat
Gedempte Gracht (mogen kiezen voor RB of OW)
Golofkinstraat
Heemskerckstraat
Het Salm
Hoge Horn
Hogendijk
Houthavenkade (vanaf Hogendijk tot fiets-/voetgangersbruggetje)
Jasykoffstraat
Koerakinstraat
Krimp
Lage Horn
Menschikoffstraat
Nicolaasstraat
Poeskinstraat
Provincialeweg (t.o. parkeerterrein P+R zuid)
Rozengracht
Rustenburg (van Hogendijk tot Ankersmidplein)
Tsjechovstraat
Tolstoistraat
Vorstenburg
Zilverpadsteeg
Ja, maar zie jij daar Stalin tussenstaan?
Tolstoi, Dostojevski en Pamuk zijn prima straatnamen dunkt me.
  donderdag 13 oktober 2005 @ 07:57:51 #121
66444 Lord_Vetinari
pi_31401400
quote:

[..]

Wanneer is "de integratie" sowieso gelukt of mislukt?
Hij is gelukt als mijn Turkse buurman rechts precies hetzelfde is als mijn Katholieke buurman links: Een nederlander met een ander geloof, die zijn kinderen opvoedt volgens de hier geldende normen, waarden en wat dies meer zij, zijn vrouw dezelfde rechten geeft als mijn vrouw heeft, die thuis Nederlands spreekt (en Turks erbij omdat tweetalig opgevoede kinderen een plus zijn), op vrijdag naar de moskee gaat en (als we willen chargeren) in een geleasde Opel Astra rijdt.

Dat laatste is wat doorgetrokken, maar de rest mag je best verwachten. Immers, de nazaten van de Franse Hugenoten en de Belgische en Duitse Protestanten, die zich in de 17e eeuw hier vestigden, herken je tegenwoordig ook alleen nog maar aan hun achternaam. Hun voorouders waren binnen 1 generatie volledig geïntegreerd. Waarom zouden we dat niet mogen verwachten van de in de jaren 70 binnengekomen mensen?
pi_31401504
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 07:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Hij is gelukt als mijn Turkse buurman rechts precies hetzelfde is als mijn Katholieke buurman links: Een nederlander met een ander geloof, die zijn kinderen opvoedt volgens de hier geldende normen, waarden en wat dies meer zij, zijn vrouw dezelfde rechten geeft als mijn vrouw heeft, die thuis Nederlands spreekt (en Turks erbij omdat tweetalig opgevoede kinderen een plus zijn), op vrijdag naar de moskee gaat en (als we willen chargeren) in een geleasde Opel Astra rijdt.
Dat laatste is wat doorgetrokken, maar de rest mag je best verwachten. Immers, de nazaten van de Franse Hugenoten en de Belgische en Duitse Protestanten, die zich in de 17e eeuw hier vestigden, herken je tegenwoordig ook alleen nog maar aan hun achternaam. Hun voorouders waren binnen 1 generatie volledig geïntegreerd. Waarom zouden we dat niet mogen verwachten van de in de jaren 70 binnengekomen mensen?
Das dus niet waar he.
  donderdag 13 oktober 2005 @ 09:11:23 #123
131546 Vulkan
The Purple Cow
pi_31402147
Das weer zijn mening. Er zijn nog 9877 verschillende manieren van het opvatten van integratie.
  donderdag 13 oktober 2005 @ 09:12:47 #124
66444 Lord_Vetinari
pi_31402172
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 08:17 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Das dus niet waar he.
Dus wel. Lodewijk de Geer, Joost van den Vondel bijvoorbeeld, allebei zoons van immigranten.
pi_31402718
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 09:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dus wel. Lodewijk de Geer, Joost van den Vondel bijvoorbeeld, allebei zoons van immigranten.
Ja, en hier hebben we ook Marokkaanse schrijvers en Turkse wetenschappers. Ook zoons van immigranten.
Verandert dat iets aan de rest van het volksdeel?

Hier in protestantse sferen hebben we het nog steeds over "katholiekenstreken" als iemand 2 blokjes kaas ipv 1 pakt op een verjaardag. En we zijn een eeuw of 2 verder. Maar het lijkt erop.
Nog even geduld en jouw schitterende toekomstvisie is werkelijkheid. Hebben we het over "islamietenstreken" als iemand een baard laat goeien oid.
  donderdag 13 oktober 2005 @ 10:06:34 #126
66444 Lord_Vetinari
pi_31403115
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 09:45 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Ja, en hier hebben we ook Marokkaanse schrijvers en Turkse wetenschappers. Ook zoons van immigranten.
Verandert dat iets aan de rest van het volksdeel?

Hier in protestantse sferen hebben we het nog steeds over "katholiekenstreken" als iemand 2 blokjes kaas ipv 1 pakt op een verjaardag. En we zijn een eeuw of 2 verder. Maar het lijkt erop.
Nog even geduld en jouw schitterende toekomstvisie is werkelijkheid. Hebben we het over "islamietenstreken" als iemand een baard laat goeien oid.
Jij vergeet lichtelijk, dat Katholieken altijd onderdeel zijn geweest van het Nederlandse volk. Ook in jouw 'protestantse sferen' zaten vroeger alleen maar katholieken. Voor de Reformatie HAD je nu eenmaal niks anders. Logisch dat men zich in de omgeturnde streken afzet tegen Katholieken.

We hebben het nu over mensen die uit een andere cultuur komen en die krampachtig daaraan vasthouden, tot het punt dat hun functioneren binnen onze cultuur onmogelijk wordt. Dat vind ik op zich nog tot daar aan toe, maar ze ontzeggen ook hun kinderen die mogelijkheid.

En leg je oor even te luisteren bij de Wilders c.s. aanhang. Termen als 'islamietenstreken' zijn allang gemeengoed daar.
pi_31403512
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 10:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Jij vergeet lichtelijk, dat Katholieken altijd onderdeel zijn geweest van het Nederlandse volk.
Jij vergeet lichtelijk dat de door jou vermelde Hugenoten toch echt ergens anders vandaan kwamen.
quote:
Ook in jouw 'protestantse sferen' zaten vroeger alleen maar katholieken. Voor de Reformatie HAD je nu eenmaal niks anders. Logisch dat men zich in de omgeturnde streken afzet tegen Katholieken.

We hebben het nu over mensen die uit een andere cultuur komen en die krampachtig daaraan vasthouden, tot het punt dat hun functioneren binnen onze cultuur onmogelijk wordt. Dat vind ik op zich nog tot daar aan toe, maar ze ontzeggen ook hun kinderen die mogelijkheid.
Eens
quote:
En leg je oor even te luisteren bij de Wilders c.s. aanhang. Termen als 'islamietenstreken' zijn allang gemeengoed daar.
Niet in de context die ik bedoel. Als ik zoiets zou zeggen tijdens een theevisite dan zou dat niet gewaardeerd of grappig gevonden worden. Er zit nog teveel haat in zo'n term nu.

Tevens heb je ergens gelijk dat de Hugenoten in een gespreider bed kwamen dan de gastarbeiders. Er waren immers andere katholieken en de culturele raakvlakken waren groter en in groteren getale aanwezig.
Dus wat dat betreft mogen we nóg meer geduld betrachten met onze moslims.
pi_31432009
Het moet niet veel gekker worden. Dat er allochtonen in dit land zijn is tot daar aan toe, maar dat we nu ook al de straatnamen aan hen moeten aanpassen gaat wel erg ver. Wat is de volgende stap? Rotterdam hernoemen tot Islamadam ofzo?

Een raadslid dat trouwens dergelijke ideeën oppert, zit er overduidelijk NIET om het belang van de totale bevolking te verwoorden, maar alleen dat van zijn eigen achterban. Slechte zaak, omdat het algemeen belang daar absoluut niet mee gediend is. Integratie? Onzin. Dit is allesbehalve bevorderlijk voor de integratie; het wakker eerder ergernis en haat aan.
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 11:00:47 #129
66444 Lord_Vetinari
pi_31432566
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 10:25 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Jij vergeet lichtelijk dat de door jou vermelde Hugenoten toch echt ergens anders vandaan kwamen.
Ik ben blij dat je dat inziet, want dan zul je ook inzien dat jouw vergelijking tussen die Hugenoten en de Katholieken geen hout snijdt.
quote:
Tevens heb je ergens gelijk dat de Hugenoten in een gespreider bed kwamen dan de gastarbeiders. Er waren immers andere katholieken en de culturele raakvlakken waren groter en in groteren getale aanwezig.
Dus wat dat betreft mogen we nóg meer geduld betrachten met onze moslims.
De Hugenoten kwamen helemaal niet in een gespreider bed terecht. Integendeel. De Gastarbeiders hebben we zelf hierheen gehaald en daar hebben we alle opvang voor verzorgd. De Hugenoten kwamen zelf en moesten maar zien hoe ze zich redden. Desondanks waren ze binnen een generatie geïntegreerd, terwijl onze moderne gastarbeiders na 3 generaties nog steeds een apart blok binnen de samenleving vormen.
pi_31432944
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 11:00 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ik ben blij dat je dat inziet, want dan zul je ook inzien dat jouw vergelijking tussen die Hugenoten en de Katholieken geen hout snijdt.

De Hugenoten kwamen helemaal niet in een gespreider bed terecht. Integendeel. De Gastarbeiders hebben we zelf hierheen gehaald en daar hebben we alle opvang voor verzorgd. De Hugenoten kwamen zelf en moesten maar zien hoe ze zich redden. Desondanks waren ze binnen een generatie geïntegreerd, terwijl onze moderne gastarbeiders na 3 generaties nog steeds een apart blok binnen de samenleving vormen.
Nou, de gastarbeiders hebben een warm onthaal gekregen, in die kleine kamertjes met zijn zessen tegen woekerprijzen. En wat waren ze welkom!
Dat de regering ze binnenhaalde, wil niet zeggen dat Jan met de Pet er zo van gecharmeerd waren.
Tevens waren de culturele raakvlakken groter, omdat de gastarbeiders ook nog eens werden geselecteerd op zo min mogelijk literaire kennis (mensen die luisteren en werken motten we hebben).
pi_31523025
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 14:41 schreef IO het volgende:

[..]

Nee, het zijn helden voor sommige nederlanders.

Net als bv. Mandela, Kennedy, Frost (van de brug in Arnhem), etc.
Maar wat heeft Ataturk voor ons betekent? Niets, behalve het mooie Constantinopel omdopen in de (mijns inziens) afschuwelijke naam Instanbul.

Mandela, Kennedy en Frost zijn figuren die niet gekoppeld zijn aan een nationaliteit en verder cultureel ook wat betekent hebben voor Nederland. Ik vind Ataturk een figuur die staat voor de nationaliteit van Turkije terwijl ie voor de rest van de wereld onbetekenend is.
pi_31523282
quote:
De spijker op z'n kop en Ataturk is natuurlijk een belangrijk staatsman geweest evenals de Bosporus een belangrijke waterweg. Zolang men geen Erdoganhofjes of Ocalansteegjes benoemt vind ik het prima eigenlijk, maar wat het met de integratie van doen heeft is me een raadsel, hooguit worden Turkse namen (van mensen/plaatsen) hier wat bekender.
Yeah baby Yeah!
pi_31526883
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 00:58 schreef Elgigante het volgende:

[..]

De spijker op z'n kop en Ataturk is natuurlijk een belangrijk staatsman geweest evenals de Bosporus een belangrijke waterweg. Zolang men geen Erdoganhofjes of Ocalansteegjes benoemt vind ik het prima eigenlijk, maar wat het met de integratie van doen heeft is me een raadsel, hooguit worden Turkse namen (van mensen/plaatsen) hier wat bekender.
Waarom Öcalan niet? Die is voor de niet onaanzienlijke Koerdische gemeenschap ook een erg belangrijk man geweest?
pi_31578059
Van de FP en waarom de Orhan Pamukstraat geen optie meer zal zijn voor de gevoelige Turkse gemeenschap:
quote:
Nicolaï waarschuwt Turkije inzake rechtszaak

Staatssecretaris Atzo Nicolaï van Buitenlandse Zaken waarschuwt vandaag in een opiniestuk in De Volkskrant Turkije, om niet tot een veroordeling over te gaan van de bekende schrijver Orhan Pamuk. Als dat wel gebeurt moet dat gevolgen hebben voor de onderhandelingen met Turkije over een lidmaatschap voor de Europese Unie.

Pamuk staat terecht wegens belediging van de Turkse nationale identiteit. In een Zwitserse krant liet hij een tijd terug weten dat in zijn vaderland 30.000 Koerden en één miljoen Armeniërs zijn vermoord. ''Bijna niemand durft daarover te spreken, behalve ik'', zei de schrijver toen. Daarmee stampte Pamuk keihard op het Turkse taboe omtrent de vermeende volkerenmoord op de Armeniërs. Justitie klaagde Pamuk dan ook aan, en die klacht leidt mogelijk in december tot een veroordeling.

Volgens Nicolaï kan het niet zo zijn dat iemand de mond wordt gesnoerd in een kandidaat EU-lidstaat. ''Vrijheid van meningsuiting is de ziel van de Europese Zaken'', aldus de VVD'er. De Nederlandse regering heeft al bij de Turkse ambassade haar ongenoegen laten blijken over de rechtszaak tegen Pamuk. In de Tweede Kamer zint een grote Kamermeerderheid, van in ieder geval CDA en PvdA, op maatregelen tegen Turkije als Pamuk de cel in moet. De onderhandelingen zouden in dat geval moeten worden opgeschort. In september liet eurocommissaris Olli Rehn al weten dat Turkije de EU provoceert met deze rechtszaak.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')