Ik geloof er niets van dat dit de integratie ten goede zal komen.quote:AMERSFOORT - Als het aan het Amersfoortse raadslid Özcan ligt, krijgt Amersfoort straten met Turkse en Marokkaanse namen. Hij geeft een voorstel van die strekking ’ter overdenking’ mee aan burgemeester en wethouders. Özcan suggereert de naam van Mustafa Kemal Ataturk, stichter van de huidige Turkse staat.
Ook zouden plaatsnamen als Ankara en Istanbul gebruikt kunnen worden om het uitdijende Amersfoortse stratenplan herkenbaar aan te duiden. De Ataturkstraat, Osmandreef en Ankaraplaats zouden bij voorkeur in de nieuwe wijk Vathorst moeten komen.
Maar ook herontwikkelingsgebieden in Liendert en Kruiskamp kunnen hernoemd worden tot Casablancapad of Atlassteeg, meent Özcan. ,,Het zou een mooi gebaar zijn naar de Turkse en Marokkaanse inwoners van deze stad. Het komt de integratie ten goede.’’
Het Turkse raadslid vindt dat straatnamen bij uitstek geschikt zijn om de gezamenlijke historie en cultuur van Nederland en Turkije of Marokko weer te geven.
Want?quote:Op woensdag 5 oktober 2005 12:04 schreef Idiosincrasico het volgende:
[..]
Ik geloof er niets van dat dit de integratie ten goede zal komen.
Waarom wel?quote:
Ook de Turken en Marokkanen wonen in Nederland. Het hele integratieverhaal is overigens toch mislukt, dus waarom nog kansloze inspanningen verrichten om niet aangepaste nieuwkomers nog meer tegemoet te komen?quote:
daar zit wel wat in.. maarja maakt allemaal toch niet zoveel uitquote:Op woensdag 5 oktober 2005 12:23 schreef Sack_Blabbath het volgende:
En waarom is het nieuwswaardig dat er straten naar buitenlandse staatslieden en waterwegen genoemd worden? Omdat het over Turkse namen gaat? Hier in de buurt zijn er ook gewoon een Churchillplein en een Donauweg.
quote:Op woensdag 5 oktober 2005 12:23 schreef Sack_Blabbath het volgende:
En waarom is het nieuwswaardig dat er straten naar buitenlandse staatslieden en waterwegen genoemd worden? Omdat het over Turkse namen gaat? Hier in de buurt zijn er ook gewoon een Churchillplein en een Donauweg.
Volgens mij wil hij ze specifiek in dezelfde wijk zetten, wat een zweem van segregatie geeft. Als de Donauweg naast de Rijnlaan en de Elbestraat ligt, denk ik dat niemand problemen maakt over een Bosporusdreef. Ik kan het niet zo uit het bericht halen, en natuurlijk een Turkse 'wijk' is voor de rest ook geen probleem, maar ik vraag me af of dat niet mensen juist afschrikt.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 12:23 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Dat ligt dan voornamelijk aan die mensen zelf.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 12:29 schreef speknek het volgende:
[..]
Volgens mij wil hij ze specifiek in dezelfde wijk zetten, wat een zweem van segregatie geeft. Als de Donauweg naast de Rijnlaan en de Elbestraat ligt, denk ik dat niemand problemen maakt over een Bosporusdreef. Ik kan het niet zo uit het bericht halen, en natuurlijk een Turkse 'wijk' is voor de rest ook geen probleem, maar ik vraag me af of dat niet mensen juist afschrikt.
Het Yasser Arafat-zwembad is redelijk populair heb ik onlangs gehoord, al ontploft er per ongeluk wel eens een kleedhokje nu en dan.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 12:55 schreef J.J.McKay het volgende:
Ik pleit voor een Al-Qa'ida wijk. Alle straten van die wijk moeten grenzen aan de Osama Bin Laden straa...andere namen kunnen zijn: Abu Musab al-Zarqawilaan en Abu Azzamweg.... Uteraard moet er ook een 11 September-plein komen
Wat een gezeur over een straat zeg...als t beessie maar een naampje heeft....
Stedenwijk in Almere...quote:Op woensdag 5 oktober 2005 12:22 schreef speknek het volgende:
Ataturkstraat zou wel kunnen, we hebben wel meer straatnamen met bekende overleden figuren. Straatnamen van steden vind ik dan weer een beetje vreemd, volgens mij zijn die er historisch alleen als die straat naar die bepaalde stad toe liep.
En die Al-Qa'ida wijk moet zeker in Amsterdam komen, om de hoek bij het WTC???quote:Op woensdag 5 oktober 2005 12:55 schreef J.J.McKay het volgende:
Ik pleit voor een Al-Qa'ida wijk. Alle straten van die wijk moeten grenzen aan de Osama Bin Laden straa...andere namen kunnen zijn: Abu Musab al-Zarqawilaan en Abu Azzamweg.... Uteraard moet er ook een 11 September-plein komen
Wat een gezeur over een straat zeg...als t beessie maar een naampje heeft....
In Gent heb je zelfs een straat die "Klein Turkije" heet.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 13:08 schreef sp3c het volgende:
ik zie het probleem ook niet, dit is echt niet uniek ofzo
je hebt onwijs veel wijken met dergelijke straatnamen, ik kan er nu ff geen bedenkenmaar ze zijn er wel als ze dat in Amersfoort ook willen doen vind ik het best ... ik neem aan dat dit ook het geval is want in een wijk met allemaal kleuren als straatnamen zal de Ataturkstraat een beetje een vreemde eend in de bijt zijn
edit: 0wja in Zoetermeer heb je een wijk met allemaal landen ... iig iets met Griekenlandlaan, daar zou een Turkijestraat niet misstaan
Almere, daar hadden ze het net zo goed Straat 1, Straat 2, Straat 3 kunnen noemenquote:Op woensdag 5 oktober 2005 13:09 schreef Dagonet het volgende:
Stedenwijk in Almere...
Dat jij het hele integratieverhaal mislukt vindt is nogal persoonlijk, vind ik.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 12:25 schreef Idiosincrasico het volgende:
Ook de Turken en Marokkanen wonen in Nederland. Het hele integratieverhaal is overigens toch mislukt, dus waarom nog kansloze inspanningen verrichten om niet aangepaste nieuwkomers nog meer tegemoet te komen?
Ik vind het een puik voorstel. Het kost niets, die straten moeten toch een naam hebben en ik denk dat marokkanen en turken het zeer op prijs zullen stellen dat er in nederland ook aandacht bestaat voor de mooie/goede aspecten van hun cultuur. Ik bedoel, Ataturk is toch degene die Turkije de moderne wereld ingeloodst heeft.quote:Die straatnamen mogen er wat mij betreft best komen, maar de achterliggende gedachte vind ik nergens op slaan. Gebruik van buitenlandse namen is verder niets nieuws.
Nee, het zijn helden voor sommige nederlanders.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 14:31 schreef cerror het volgende:
Tuurlijk, want het zijn nederlandse helden toch?
sarcasme ja, het moet hodverdomme niet gekker worden.
Ja in Utrecht en Rotterdam, niet in Amersfoort.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 14:41 schreef hace_x het volgende:
De nieuwswaarde is nul want die straatnamen bestaan zelfs al.
Geeft dus waarschijnlijk het niveau aan van de gemiddelde turkse wethouder raadslid in Amersfoort.![]()
Dus omdat het in een andere stad is heeft het wel nieuwswaarde? Zal ik eens een topic openen voor elke kerklaan, lindelaan en dorpsstraat? Dan heb ik snel een ban te pakken.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 14:44 schreef IO het volgende:
[..]
Ja in Utrecht en Rotterdam, niet in Amersfoort.
Het enige dat ik kan afleiden hieruit over het niveau van de gemiddelde turkse wethouder is dat het waarschijnlijk hoger is dan dat van jou, aangezien hij begrijpt dat het erom gaat dat je geen twee straten met dezelfde naam in _dezelfde_ stad hebt, en jij dat blijkbaar niet begrijpt.
Wat een negatief mannetje ben je soms. Hoezo is het mislukt? Het heeft zijn tijd nodig, je kan niet alles in een keer krijgen. Als we integratie willen stimuleren dan zijn dit soort dingen belangrijk.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 12:25 schreef Idiosincrasico het volgende:
[..]
Ook de Turken en Marokkanen wonen in Nederland. Het hele integratieverhaal is overigens toch mislukt, dus waarom nog kansloze inspanningen verrichten om niet aangepaste nieuwkomers nog meer tegemoet te komen?
Die straatnamen mogen er wat mij betreft best komen, maar de achterliggende gedachte vind ik nergens op slaan. Gebruik van buitenlandse namen is verder niets nieuws.
quote:Op woensdag 5 oktober 2005 15:05 schreef Vulkan het volgende:
[..]
Wat een negatief mannetje ben je soms. Hoezo is het mislukt? Het heeft zijn tijd nodig, je kan niet alles in een keer krijgen. Als we integratie willen stimuleren dan zijn dit soort dingen belangrijk.
Voorbeelden:
- Een moslim speler in de Nederlandse Elftal zou mij enthousiaster maken
- Straten die vernoemd zijn naar mijn helden: Ataturk bijvoorbeeld
- Turkije die Nederlandse straatnamen overneemt, die bestaan
Dit soort kleine dingen hebben een invloed. Mensen zullen hier over praten en zich meer indirect verbonden voelen met NL.
Wat een onzin! In Utrecht heb je de Kemal Ataturkstraat helemaal in een buitenwijk waarin bijzonder weinig Turken wonenquote:Het komt de integratie ten goede
En ook naar Suriname.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 12:26 schreef TimmyAsd het volgende:
[..]
En Amsterdam is er een hele wijk vernoemd naar Belgie bijvoorbeeld. Ook fout?
quote:Op woensdag 5 oktober 2005 14:13 schreef SpugendeLama het volgende:
In Amsterdam is er al een Atatürk, ik denk niet dat er veel Turken wonen trouwens
Tja, Nederlands Indië is onderdeel van onze geschiedenis.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 17:03 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Je hebt ook Indische buurten in elke (middel)grote stad
Komop zeg, je bent slimmer dan dit..quote:Op woensdag 5 oktober 2005 17:50 schreef R@b het volgende:
What's next? Een wijk vernoemd naar de islam, met het Jihadpad, de moskeeweg en de Ramadanlaan ?
D'r zijn ook wijken met enkel straten vernoemd naar Russische steden of Chinese steden of naar Poolse staatslieden. En die landen zijn nou ook niet echt onderdeel van onze (koloniale) geschiedenis. En zolang er straten naar muziekinstrumenten, watervogels en kleuren waarvan ik nog nooit gehoord heb genoemd kunnen worden dan snap ik het probleem niet zo met Turkse steden. Sterker nog, die straten bestaan allang en niemand die daar ooit moeilijk over gedaan heeft.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 17:50 schreef R@b het volgende:
[..]
Tja, Nederlands Indië is onderdeel van onze geschiedenis.
Turkije en Marokko zijn dat niet. Alleen gastarbeiders die in plaats van terug te keren hier zijn gebleven - en hun familie tot op de dag van vandaag laten overkomen - zijn dat; met alle bijbehorende gigantische integratieprobelemen. Geen reden om maar eens als eerbetoon hele wijken naar te vernoemen.
Als je een wereldwijk maakt, met de Amerikalaan, dan past daar wel een Marokkostraat in, maar een hele wijk naar dat Noord-Afrikaanse land te vernoemen is complete zotterij.
What's next? Een wijk vernoemd naar de islam, met het Jihadpad, de moskeeweg en de Ramadanlaan ?
Jep, net zoals we hier in Nederland de Paasweg, de Kerststraat en de Hostibuurt hebben.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 17:50 schreef R@b het volgende:
Nederlandse wijken die geheel uit straatnamen bestaan vernoemd naar enkel Russische of Chinese steden?quote:Op woensdag 5 oktober 2005 17:58 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]D'r zijn ook wijken met enkel straten vernoemd naar Russische steden of Chinese steden of naar Poolse staatslieden.
Lange leve de Vinex-wijkquote:Op woensdag 5 oktober 2005 18:15 schreef R@b het volgende:
[..]
Nederlandse wijken die geheel uit straatnamen bestaan vernoemd naar enkel Russische of Chinese steden?
Ik ken wel de Russische buurt in Zaandam, maar daar liggen tal van normale straatnamen. Is trouwens genoemd naar een historisch bezoek van een tsaar.
En waar liggen die wijken dan, met enkel Russische stedennamen? Of met alleen Chinese namen, of met enkel die van Poolse staatslieden?quote:
Ik heb al zitten googlen, maar ik kan het zo snel niet vinden. Ik vermoed dat ik ze in gedrochten als Zoetermeer of Ypenburg (Den Haag) ben tegengekomen. Of in de Kop van Zuid in Rotterdam ofzoquote:Op woensdag 5 oktober 2005 18:17 schreef R@b het volgende:
[..]
En waar liggen die wijken dan, met enkel Russische stedennamen? Of met alleen Chinese namen, of met enkel die van Poolse staatslieden?
In Amsterdam Noord heb je idd Atatürk (zonder straat erachter).quote:Op woensdag 5 oktober 2005 14:13 schreef SpugendeLama het volgende:
In Amsterdam is er al een Ataturkstraat, ik denk niet dat er veel Turken wonen trouwens
Ik kan in het artikel in de OP nergens terugvinden dat het erom zou gaan om een hele wijk enkel turkse of marokkaanse namen te geven. Volgens mij is alleen het plan om een paar 'losse' straten deze namen te geven.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 18:17 schreef R@b het volgende:
[..]
En waar liggen die wijken dan, met enkel Russische stedennamen? Of met alleen Chinese namen, of met enkel die van Poolse staatslieden?
Dat is een woonoord waar indertijd Turkse gastarbeiders woonden. Nabij de Klaprozenweg en het Koppelingspad.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 18:24 schreef Karina het volgende:
[..]
In Amsterdam Noord heb je idd Atatürk (zonder straat erachter).
Het lijkt wel of ze dat soort dingen expres doen om te kijken hoever ze kunnen gaan. Ik zeg opzouten met die Turkse en Marokaanse straatnamen.quote:AMERSFOORT - Als het aan het Amersfoortse raadslid Özcan ligt, krijgt Amersfoort straten met Turkse en Marokkaanse namen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |