quote:
Op zaterdag 1 oktober 2005 16:30 schreef Floripas het volgende:[..]
Nope.
En iedereen kent jou en je broer toch. De eerste politieke moorden van ons koningshuis!
Peroonlijk zie ik de moord op Lamoraal van Egmont als het begin van de Nederlandse Republiek, ver voor De Witt;
Samen met Hoorne, twee Grote Helden, waarbij de derde, de laffe Willem De Zwijger opviel door zijn wijfelende wezel-gedrag, kort na de Slag bij Rheindalen en de binnenkomst van Alva ... in feitte heeft De Zwijger Hoorne en Egmont verraden (ook al beweren zoveel bronnen maar al te graag dat hij hen gewaarschuwd zou hebben, dat is volgens mij enkel politiek opportunisme, De Zwijger was altijd al bedreven erin zich als 'staatsman' bij het volk te presenteren, maar te betwijfelen valt hoveel op realiteit gebaseerd was, de man heeft voornamelijk gefaald politiek gezien, vluchtte voortdurend en kreeg weinig voor elkaar, behalve dat hij meeliftte op het succes van de Opstand zelf, waaraan hij weinig bijdroeg)
Egmont was een echte Europese held, gerespecteerd door vriend en vijand en eerlijk en direkt in zijn aanpak, een grootheid, die niet voor niks een der mooiste Beethoven symfonieen en een werk van Goethe aan zich gewijd heeft gekregen ...
Laf vermoord omdat hij opkwam voor de belangen van zijn volk en doordat zijn bondgenoten hem achter de rug in de steek lieten, zonder zelf genoeg militaire kracht te hebben, om de spanjaarden werkelijk te verslaan (iets wat Egmont ook wist, daarom ging hij het gesprek met Alva aan, omdat de tijd voor een opstand op dat moment niet rijp was ... )
Jammer dat we niet geregeerd worden door een monarch die een nazaat van Egmont is, maar eentje die afstamt van de zwijgende wezel, of van diens zoon, die een capabele raadspensionaris liet vermoorden na een godsdienstconflict wat hij enkel uitnutte voor een staatsgreep waar hij juist de progressieve elite uit nederland verjoeg ....
Om over de bemoeienis van de Orangisten bi de moord op Jan de Witt maar helemaal niet te spreken ...., maar dat was allemal erg indirekt, bovendien was Willem III toen naar ik meen minderjarig, en zelf als vorst eerder een dusdanig verlicht monarch dat je hem veel zou willen vergeven ...
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25