abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 30 september 2005 @ 15:55:29 #51
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_31061906
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 15:44 schreef DionysuZ het volgende:

Niemand vraagt naar je ID, onder welke steen heb jij gezeten sinds 31 december?
Onder geen enkele, maar blijkbaar vragen ze het blijkbaar veel aan jouw. Kun je een vijftal voorbeelden geven waarin men dit vroeg aan jouw?
  vrijdag 30 september 2005 @ 16:48:45 #52
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_31062709
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 15:55 schreef -Angel- het volgende:

[..]

Onder geen enkele, maar blijkbaar vragen ze het blijkbaar veel aan jouw. Kun je een vijftal voorbeelden geven waarin men dit vroeg aan jouw?
een vijftal? toe maar . Ik ben slechts 1x gevraagd om mijn id. Was schijnbaar een of andere controle hier in de stad en ik was op de fiets. Mijn fietsverlichting deed het gewoon maar de agent in kwestie vroeg naar mijn id. Toen ik vroeg waarom kwam hij met een of andere 'algemene controle'. Daarna heb ik hem naar zijn id gevraagd, waarna hij zei dat het wel goed was en toen mocht ik doorfietsen. Een vriend van me is in diezelfde controle gefietst en die heeft een bekeuring gekregen omdat hij zijn id kaart niet bij zich had. Die heeft hij ook gewoon betaald, ook al adviseerde ik em om ertegen in beroep te gaan.

Verder zijn er in mijn directe omgeving zeker 6 mensen die ik kan aanwijzen die om een id kaart zijn gevraagd sinds januari hier in de stad of in een ander gehucht.

Wel heb ik al 3x een 'papierencontrole' gehad met de auto. Je doet niks fout, maar toch aangehouden worden om je rijbewijs en autopapieren te laten zien.

Het probleem met die hele uitgebreide legitimatieplicht is dat niet alleen agenten je meer mogen vragen om je te legitimeren, maar ook toezichthouders als stadswachten en boswachters. Verder mag om je id worden gevraagd als de agent of toezichthouder in kwestie dit nodig acht in de uitvoering van zijn taak, daar waar je eerder verdacht moest worden van een strafbaar feit. Het brengt extra verplichtingen met zich mee en levert niets op.

Ik geef nog wat nieuwsitems die je vast niet hebt meegekregen.
http://www.nos.nl/nieuws/(...)atieurenindecel.html
http://frontpage.fok.nl/nieuws/56955
http://frontpage.fok.nl/nieuws/50913
http://frontpage.fok.nl/nieuws/50399
dit zijn er zo een paar die ik snel ff opgezocht heb.
quote:
"We maken ons zorgen. We hebben ontdekt dat getuigen van een ongeluk zich niet melden als ze geen identificatie bij zich hebben. Ze zijn bang dat ze een boete krijgen. Het komt de veiligheid, waarvoor de Identificatiewet toch in het leven is geroepen, niet ten goede."
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  vrijdag 30 september 2005 @ 17:49:06 #53
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31063011
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  vrijdag 30 september 2005 @ 17:56:55 #54
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_31063234
Ik denk dat het wel allemaal mee valt. En de helft van die berichten geloof ik zelfs niet. Het is altijd onschuldig, yeah right. Zelfs de hooligan voetbalsupporter die om zijn ID wordt gevraagd nadat hij het bushokje in puin heeft geschopt, zal zeggen "ja, maar ik liep daar rustig en ze vroegen plotseling zonder reden mijn ID".
pi_31063501
quote:
Op donderdag 29 september 2005 23:07 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Ik vind dus dat er dan ook aan voldaan moet worden, de politie weet vantevoren niet weer schuldig is en wie niet.
Als ze niet weten of je wel of niet schuldig bent, hebben ze naar mijn idee ook geen reden om je ID te vragen.
pi_31064047
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 17:56 schreef -Angel- het volgende:
Ik denk dat het wel allemaal mee valt. En de helft van die berichten geloof ik zelfs niet. Het is altijd onschuldig, yeah right. Zelfs de hooligan voetbalsupporter die om zijn ID wordt gevraagd nadat hij het bushokje in puin heeft geschopt, zal zeggen "ja, maar ik liep daar rustig en ze vroegen plotseling zonder reden mijn ID".
Cynisch
"You can never get enough of what you don't need to make you happy."
  vrijdag 30 september 2005 @ 18:58:41 #57
95278 Scandum
Conform Consume Obey
pi_31064959
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 14:41 schreef Yildiz het volgende:
Stel he, stel dat het een mooie zomer wordt, en ik ga dan ff naar t strand, duikje nemen.
Dan ga ik natuurlijk niet mijn ID-kaart meenemen, of daar op het strand laten liggen.
Beetje dubbel, aan de ene kant geef je toe dat we in een maatschapij leven waar je niks kan laten liggen zonder dat het gejat word (was 40 jaar geleden nog een heel ander verhaal), maar aan de andere kant doe je net of we nog in hetzelfde land leven als 40 jaar geleden.
I'm nobody's sheep
pi_31066047
quote:
Ik geloof best dat er te selectief wordt gecontroleerd, echter ik denk dat politie e.d. dit vaak onbewust doen: onbewust associëren veel mensen -terecht of onterecht- allochtonen met criminaliteit...
Verhalen van films worden telkens oppervlakkiger, maar de uitwerking gedetailleerder. Mja, sorry, wist even niets beters neer te gooien in m'n signature :+
pi_31066203
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 12:47 schreef Scandum het volgende:

Eerst zeg je dat ik zit te zaniken en te blaten en dan wil je een inhoudelijke reactie? Ik stelde dat links aan 1 kant fysieke vrijheden wil houden en aan de andere kant juist geestelijke vrijheden wil afnemen.
Welke 'geestelijke vrijheden' wil 'links' dan afnemen? Zover ik weet geen enkele hoor? Vrijheid van meningsuiting staat bij mij hoog in het vaandel.
quote:
Dan hebben we het nog 'n eens over de echte dreiging waar het allemaal om te doen is en niemand over durft te praten, dat probleem dat is te vergelijken met wat de konijnen doen in Australie, niet voor niets dat Australie een streng import beleid heeft.
Welke dreiging dan wel? Voor zooi over 'terrorisme' (wat nog steeds niet meer dan 1 dode per jaar heeft veroorzaakt de laatste decennia) verwijs ik je door naar een post van mij een heeel stuk hoger.

Klemvast: volgens mij beboet de Belgische politie gewoon minder vaak voor het niet bij hebben van ID-kaart. Tegenwoordig moet je zelfs je ID al laten zien als je het licht op je fiets niet aan hebt in Nederland. Ik vind het in zo'n geval echt absurd om een boete voor het niet dragen van ID te geven. Dicht in de buurt van voetbalrellen zijn en misschien ook nog es op een verdachte lijken vind ik dan nog wat heel anders...
Verhalen van films worden telkens oppervlakkiger, maar de uitwerking gedetailleerder. Mja, sorry, wist even niets beters neer te gooien in m'n signature :+
  vrijdag 30 september 2005 @ 19:45:20 #60
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31066206
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 18:58 schreef Scandum het volgende:

[..]

Beetje dubbel, aan de ene kant geef je toe dat we in een maatschapij leven waar je niks kan laten liggen zonder dat het gejat word (was 40 jaar geleden nog een heel ander verhaal), maar aan de andere kant doe je net of we nog in hetzelfde land leven als 40 jaar geleden.
Ik doe gewoon alsof we nu zeg maar in 2005 leven, voor zover ik weet doen we dat ook.
Volgens de huidige wetgeving hoef je em ook niet bij je te hebben als je naar het strand gaat, en niks of niemand kwaad doet.

Echter, als men toonplicht door draagplicht vervangd, en men haalt de quote aan het eind van het kwartaal niet, kan men gewoon over het strand heen lopen zeg maar....

Dus echt dubbel is het niet.

Verder nogmaals, er zijn nog vele andere burgervrijheden die we hebben.
pi_31066921
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 15:44 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Niemand vraagt naar je ID, onder welke steen heb jij gezeten sinds 31 december?
Mij is het in ieder geval nog nooit gevraagd, ik heb hem ook nooit bij me eerlijk gezegd.

Maar, in hoeverre wordt terreur tegengehouden door het bij je dragen van een identiteitskaart ? Denk je dat Mohammed B. zijn daad niet had gedaan als hij zijn paspoort bij zich zou hebben ?

De kapers van 9/11 hadden wel iets bij zich want die hebben zich moeten inchecken voor een vliegtuig. Heef took niet veel geholpen.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  vrijdag 30 september 2005 @ 21:09:29 #62
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_31068799
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 20:10 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Mij is het in ieder geval nog nooit gevraagd, ik heb hem ook nooit bij me eerlijk gezegd.

Maar, in hoeverre wordt terreur tegengehouden door het bij je dragen van een identiteitskaart ? Denk je dat Mohammed B. zijn daad niet had gedaan als hij zijn paspoort bij zich zou hebben ?

De kapers van 9/11 hadden wel iets bij zich want die hebben zich moeten inchecken voor een vliegtuig. Heef took niet veel geholpen.
precies. Het is schijnveiligheid. Een maatregel die helemaal niets oplost, maar wel een extra plicht voor de burger in het leven roept en iedereen verdachte maakt.
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
pi_31072370
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 21:09 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

precies. Het is schijnveiligheid. Een maatregel die helemaal niets oplost, maar wel een extra plicht voor de burger in het leven roept en iedereen verdachte maakt.
(deze post is een herhaling)

Zelfs al zou het alle terrorisme oplossen: dan red je 1 dode per jaar (statistieken Nederland). Goh!
pi_31091352
Kortom, het is bijna een excuus van de overheid om niets aan onze daadwerkelijke veiligheid te doen. 60% van de bevolking vindt de id-plicht een goede maatregel en je moet als regering toch wat aan je populariteit doen
quote:
,,Een overheid die zijn burgers a priori niet vertrouwt, wakkert het wantrouwen in de samenleving als geheel aan. Niet repressie, maar een sterke samenleving is de belangrijkste kracht in strijd met terreur. Die sterke samenleving is erbij gebaat dat mensen elkaar kennen. Dat vraagt om interesse in elkaar, een open houding. De houding van burgers zal zich door het aangewakkerde wantrouwen langzaam maar zeker sluiten: einde krachtige samenleving, de angst en daarmee de terreur regeert."
Voila
pi_31091414
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 22:56 schreef Sorcerer8472 het volgende:

[..]

(deze post is een herhaling)

Zelfs al zou het alle terrorisme oplossen: dan red je 1 dode per jaar (statistieken Nederland). Goh!
Het doel van terrorisme heeft denk ik meer te maken met angst aanjagen -- waar overheden vaak lekker aan meehelpen -- dan om mensen om te leggen. Iig, in Engeland gaat het ook matig met vrijheden laatst.
  zaterdag 1 oktober 2005 @ 18:16:46 #66
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31091444
quote:
Op zaterdag 1 oktober 2005 18:13 schreef Sebastral het volgende:
Kortom, het is bijna een excuus van de overheid om niets aan onze daadwerkelijke veiligheid te doen. 60% van de bevolking vindt de id-plicht een goede maatregel en je moet als regering toch wat aan je populariteit doen
[..]

Voila
Heb jij toevallig die tekst van een site hier of daar geplukt? Een bron?
(Zoiets soorgelijks zei een Finse klimaatdeskundige een tijd geleden tegen me, over vertrouwen etc.)
pi_31092502
quote:
Op zaterdag 1 oktober 2005 18:16 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Heb jij toevallig die tekst van een site hier of daar geplukt? Een bron?
(Zoiets soorgelijks zei een Finse klimaatdeskundige een tijd geleden tegen me, over vertrouwen etc.)
Komt van een deelnemer aan het webcongres van het NRC. Hij heet Jos
  zaterdag 1 oktober 2005 @ 21:27:56 #68
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31097386
Wat ik wel frappant vind:
Veiligheid faalt:
1:
http://www.rtl.nl/(/actue(...)ol_schiet_tekort.xml

En, weer eens wat in de aanbieding van minister Remkes.
(oh, dat bericht kan ik niet meer vinden, las vanmiddag iets over minister Remkes, die ter ere van de 60ste verjaardag van de AIVD weer nieuwe veiligheidsmaatregelen (lees: privacy-inbindende maatregelen) in de aanbieding had...

en terreur op de veluwe:
http://www.rtl.nl/(/actue(...)_alleen_Randstad.xml
pi_31106286
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 16:48 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

een vijftal? toe maar . Ik ben slechts 1x gevraagd om mijn id. Was schijnbaar een of andere controle hier in de stad en ik was op de fiets. Mijn fietsverlichting deed het gewoon maar de agent in kwestie vroeg naar mijn id. Toen ik vroeg waarom kwam hij met een of andere 'algemene controle'. Daarna heb ik hem naar zijn id gevraagd, waarna hij zei dat het wel goed was en toen mocht ik doorfietsen. Een vriend van me is in diezelfde controle gefietst en die heeft een bekeuring gekregen omdat hij zijn id kaart niet bij zich had. Die heeft hij ook gewoon betaald, ook al adviseerde ik em om ertegen in beroep te gaan.

Verder zijn er in mijn directe omgeving zeker 6 mensen die ik kan aanwijzen die om een id kaart zijn gevraagd sinds januari hier in de stad of in een ander gehucht.

Wel heb ik al 3x een 'papierencontrole' gehad met de auto. Je doet niks fout, maar toch aangehouden worden om je rijbewijs en autopapieren te laten zien.

Het probleem met die hele uitgebreide legitimatieplicht is dat niet alleen agenten je meer mogen vragen om je te legitimeren, maar ook toezichthouders als stadswachten en boswachters. Verder mag om je id worden gevraagd als de agent of toezichthouder in kwestie dit nodig acht in de uitvoering van zijn taak, daar waar je eerder verdacht moest worden van een strafbaar feit. Het brengt extra verplichtingen met zich mee en levert niets op.

Ik geef nog wat nieuwsitems die je vast niet hebt meegekregen.
http://www.nos.nl/nieuws/(...)atieurenindecel.html
http://frontpage.fok.nl/nieuws/56955
http://frontpage.fok.nl/nieuws/50913
http://frontpage.fok.nl/nieuws/50399
dit zijn er zo een paar die ik snel ff opgezocht heb.
[..]
Ja, zie je, dat soort van op "laten we een boete geven"- gerichte controles zijn er in België dus niet. Hier wordt alleen je ID gevraagd wanneer je iets fouts hebt gedaan (geen licht op je fiets, tegen de richting gereden, enz. enz., en dan nog krijg je meestal gewoon een waarschuwing en geen boete of zo...)
  zondag 2 oktober 2005 @ 04:12:29 #70
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_31106313
quote:
Op zondag 2 oktober 2005 04:06 schreef Klemvast het volgende:

[..]

Ja, zie je, dat soort van op "laten we een boete geven"- gerichte controles zijn er in België dus niet. Hier wordt alleen je ID gevraagd wanneer je iets fouts hebt gedaan (geen licht op je fiets, tegen de richting gereden, enz. enz., en dan nog krijg je meestal gewoon een waarschuwing en geen boete of zo...)
ik denk dat dat voornamelijk te maken heeft met het quotumbeleid hier in Nederland. Als je in nederland als agent je quotum een aantal keer niet haalt, word je de laan uitgestuurd (dit in tegenstelling tot agenten die kinderen zowat mishandelen tijdens een getuigenverhoor [zaak kees b.], die mogen aanblijven), dus als agent weet je wel waar je prioriteiten liggen.
pi_31117237
quote:
Op zondag 2 oktober 2005 04:12 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

ik denk dat dat voornamelijk te maken heeft met het quotumbeleid hier in Nederland. Als je in nederland als agent je quotum een aantal keer niet haalt, word je de laan uitgestuurd (dit in tegenstelling tot agenten die kinderen zowat mishandelen tijdens een getuigenverhoor [zaak kees b.], die mogen aanblijven), dus als agent weet je wel waar je prioriteiten liggen.
Jup

Voor de rest is deze regering met haar terreurbeleid, dat inderdaad dingen juist erger maakt, dus ook zwaar kut
pi_31130548
Maar eh Yildiz; hoe is dus volgens jou de toonplicht ook alweer legitiem?
  zondag 2 oktober 2005 @ 23:34:45 #73
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_31130601
de id plicht is volgens mij niet zozeer ingesteld om terroristen tegen te houden, alswel om straatterroristen normaal te kunnen berechten.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_31132542
Waarom vind jij het normaal
quote:
,,Een overheid die zijn burgers a priori niet vertrouwt, wakkert het wantrouwen in de samenleving als geheel aan. Niet repressie, maar een sterke samenleving is de belangrijkste kracht in strijd met terreur. Die sterke samenleving is erbij gebaat dat mensen elkaar kennen. Dat vraagt om interesse in elkaar, een open houding. De houding van burgers zal zich door het aangewakkerde wantrouwen langzaam maar zeker sluiten: einde krachtige samenleving, de angst en daarmee de terreur regeert."
  woensdag 5 oktober 2005 @ 12:36:12 #75
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_31201150
De ID plicht is een hele normale burgerlijke plicht die in vrijwel alle (westerse) landen volledig normaal en geaccepteerd is. Typisch nederlands om hier erg krampachtig over te doen en te vingerwijzen naar iets van 60 jaar geleden. Een vergelijking die volledig mank gaat. Wat betreft de boetes: het beboeten is een uitgebreide beschreven, onderzochte en dus beproefde methode om een gedragsverandering te bewerkstelligen. Zo werkt dat nu eenmaal, gaat vanzelf weer over na een tijdje.
Life is what you make it.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 12:43:18 #76
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_31201319
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 12:36 schreef Schanulleke het volgende:
De ID plicht is een hele normale burgerlijke plicht die in vrijwel alle (westerse) landen volledig normaal en geaccepteerd is. Typisch nederlands om hier erg krampachtig over te doen en te vingerwijzen naar iets van 60 jaar geleden. Een vergelijking die volledig mank gaat. Wat betreft de boetes: het beboeten is een uitgebreide beschreven, onderzochte en dus beproefde methode om een gedragsverandering te bewerkstelligen. Zo werkt dat nu eenmaal, gaat vanzelf weer over na een tijdje.
dat het in andere landen normaal en geaccepteerd is wil niet zeggen dat het goed is. We hadden hier een legitimatieplicht die afdoende was. Deze uitbreiding kost mensen gewoon veel geld (een beetje paspoort kost al > 30 euro, als je hem verliest of als hij gejat wordt betaal je daar nog een boete bovenop), het levert extra werk op voor de politie waardoor ze minder tijd hebben om serieuze misdrijven te onderzoeken, het maakt van iedere burger een verdachte, de invoering is buiten proporties wat ook nog tegen een artikel van het EVRM pleit, en met ons prestatiecontractensysteem wordt het ook nog eens misbruikt om boetes en dus inkomsten te creeeren. Noem eens één voordeel wat we met het oude systeem niet hadden.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 12:48:53 #77
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_31201468
Een groot voordeel is dat nu iemand die staande wordt gehouden naar aanleiding van een overtreding niet meer op zijn mooie blauwe ogen geloofd hoeft te worden, maar dat hij verplicht een wettelijk document bij zich draagt dat zijn identiteit onthuld. Dat de politie er meer werk aan heeft is onzin, en dat de boetes gebruikt worden om de staatskas te spekken is schaamteloos populistisch. Boetes zijn het middel bij uitstek om een gedragsverandering te bewerkstelligen.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 12:55:07 #78
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_31201622
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 12:48 schreef Schanulleke het volgende:
Een groot voordeel is dat nu iemand die staande wordt gehouden naar aanleiding van een overtreding niet meer op zijn mooie blauwe ogen geloofd hoeft te worden, maar dat hij verplicht een wettelijk document bij zich draagt dat zijn identiteit onthuld. Dat de politie er meer werk aan heeft is onzin, en dat de boetes gebruikt worden om de staatskas te spekken is schaamteloos populistisch. Boetes zijn het middel bij uitstek om een gedragsverandering te bewerkstelligen.
Ten eerste, het voorbeeld wat je aandraagt was ook al mogelijk met de oude identificatieplicht. Als je een overtreding of misdrijf was begaan en je werd staande gehouden was je je verplicht te legitimeren. Kon je dat niet dan kon je voor een bepaalde tijd de cel in, net als nu dus. Dus dat is geen groot voordeel van deze identificatieplicht, maar van de oude.

De staatskas wordt er wel mee gespekt omdat er een boetequotum moet worden gehaald. Dit is gewoon een extra inkomstenbron. Welke positieve gedragsverandering wil je hiermee bewerkstelligen?
  woensdag 5 oktober 2005 @ 13:00:14 #79
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_31201763
Overigens, als je weigert je id te tonen word je een bepaalde tijd (paar uur) in de cel gemieterd, daarna mag je ook gewoon weer de straat op, ook al heb je nog steeds geen id laten zien.
pi_31201937
Idd, dat het 'normaal' is betekent nog niet dat je er niet over hoeft na te denken . Er bestaat zoiets als sociale beinvloeding; zet bvb 10 personen in een kamer, vraag die om een simpel oordeel en spreek met 9 mensen af dat die eensgezind en onbewogen een verkeerd antwoord geven. Na talloze keren dit onderzoek herhalen blijkt dat 76% van de proefpersonen (die dus niks wisten van een samenzwering) zich toch ten minste een keer aansloot bij het onjuiste oordeel van de meerderheid. Typisch niet?
pi_31201999
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 13:00 schreef DionysuZ het volgende:
Overigens, als je weigert je id te tonen word je een bepaalde tijd (paar uur) in de cel gemieterd, daarna mag je ook gewoon weer de straat op, ook al heb je nog steeds geen id laten zien.
Ook geen boete?
  woensdag 5 oktober 2005 @ 13:12:24 #82
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_31202121
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 13:08 schreef Sebastral het volgende:

[..]

Ook geen boete?
jup, het niet bijhebben van je id is een overtreding, geen misdrijf. Je wordt eerst 6 uur voor verhoor vastgehouden om je id vast te stellen, daarna nog max. 6 uur omdat je id niet vastgesteld kan worden en verder onderzoek te plegen en daarna zijn ze verplicht je weer te laten gaan.

edit: hoe willen ze je een boete geven als ze niet weten wie je bent
  woensdag 5 oktober 2005 @ 13:27:24 #83
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_31202512
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 13:05 schreef Sebastral het volgende:
Idd, dat het 'normaal' is betekent nog niet dat je er niet over hoeft na te denken . Er bestaat zoiets als sociale beinvloeding; zet bvb 10 personen in een kamer, vraag die om een simpel oordeel en spreek met 9 mensen af dat die eensgezind en onbewogen een verkeerd antwoord geven. Na talloze keren dit onderzoek herhalen blijkt dat 76% van de proefpersonen (die dus niks wisten van een samenzwering) zich toch ten minste een keer aansloot bij het onjuiste oordeel van de meerderheid. Typisch niet?
Waarmee volstrekt niet gezegd is dat de meerderheid ongelijk heeft.
pi_31202872
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 13:12 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

jup, het niet bijhebben van je id is een overtreding, geen misdrijf. Je wordt eerst 6 uur voor verhoor vastgehouden om je id vast te stellen, daarna nog max. 6 uur omdat je id niet vastgesteld kan worden en verder onderzoek te plegen en daarna zijn ze verplicht je weer te laten gaan.

edit: hoe willen ze je een boete geven als ze niet weten wie je bent
Vanaf nu is het een retorische vraag
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 13:27 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Waarmee volstrekt niet gezegd is dat de meerderheid ongelijk heeft.
Nee, maar het is misschien wel interessant daar jij met argumenten als 'volstrekt normaal elders' en 'typisch nederlands' komt
  woensdag 5 oktober 2005 @ 13:44:27 #85
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_31203040
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 13:39 schreef Sebastral het volgende:
Nee, maar het is misschien wel interessant daar jij met argumenten als 'volstrekt normaal elders' en 'typisch nederlands' komt
Waarna jij stond te popelen om te suggereren dat ik er 'dus' wel niet over zou hebben nagedacht...
  woensdag 5 oktober 2005 @ 14:03:33 #86
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_31203654
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 13:44 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Waarna jij stond te popelen om te suggereren dat ik er 'dus' wel niet over zou hebben nagedacht...
waar Sebastral dus volgens mij op probeert te wijzen is dat je niet als argument kunt aanvoeren vóór de legitimatieplicht, dat het in andere landen ook bestaat. Weet niet of je dat deed ofzo
pi_31203861
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 13:44 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Idd, ik vind dat dergelijke maatregelen niet normaal zouden moeten zijn en jouw reactie deed me vermoeden dat je lekker makkelijk met de meerderheid meegaat.

Waarom vind je verder dan dat een middel als id-plicht gerechtvaardigd is? Let vooral ook op de argumenten hierboven dat het het wantrouwen in de samenleving aanwakkert.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 14:18:55 #88
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_31204061
Wantrouwen in de samenleving wordt voor een deel aangewakkerd door het idee dat regelgeving er vooral is om de privacy van criminelen te beschermen. Deze maatregel neemt dat voor een deel weg.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 14:31:13 #89
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_31204380
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 14:18 schreef Schanulleke het volgende:
Wantrouwen in de samenleving wordt voor een deel aangewakkerd door het idee dat regelgeving er vooral is om de privacy van criminelen te beschermen. Deze maatregel neemt dat voor een deel weg.
de privacy van de onschuldige burger wordt hier aangetast, niet van de crimineel.
pi_31206215
Precies, en het zorgwekkende is dat iedereen nu behandeld kan worden als potentieel crimineel.
Zorgwekkend omdat er zo steeds minder middelen komen om je te beschermen tegen autoriteiten (waarom bestaat er ook alweer een grondwet?). Klinkt misschien overdreven in het licht van de id-plicht, maar de politie mag in nederland bvb iedereen afluisteren die ze willen. In Engeland mag dat niet eens (willen ze wel, en ons land is voorbeeld ). Camera's met gezichtsherkenning, camera's die 'afwijkend' gedrag kunnen registereren. Dataopslag. Het wordt allemaal ingevoerd zonder protest en als er protest is wordt het doorgedrukt.
Als je de filmpjes op www.nineoneone.nl bekijkt kan je neit onder de indruk uitkomen dat daar iets mis mee is.

Power tends to corrupt; absolute power corrupts absolutely.

Btw; Yildiz, ga je nog antwoord geven?
  woensdag 5 oktober 2005 @ 17:42:03 #91
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31209655
Sorry, waarop?
  woensdag 5 oktober 2005 @ 17:49:01 #92
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_31209847
Overigens over je onderschrift Yildiz
quote:
An eye for an eye makes the whole world blind.
- Mahatma Gandhi
de originele quote
pi_31210135
quote:
Op zondag 2 oktober 2005 23:33 schreef Sebastral het volgende:
Maar eh Yildiz; hoe is dus volgens jou de toonplicht ook alweer legitiem?
  woensdag 5 oktober 2005 @ 20:27:55 #94
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31214357
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 17:59 schreef Sebastral het volgende:

[..]
Ahja, toonplicht is wél ergens legitiem te noemen. Draagplicht mijns inziens echter nooit, (dan ben je immers strafbaar als je een pasje niet bij je hebt, wat van de zotten is mijns inziens)

Toonplicht is heel handig voor politie, als mensen zich erg verdacht gedragen, als men gewoon ziet dat ie drugs loopt te dealen of wat ook. Dan kunnen ze hem misschien niet opsluiten daarvoor, maar tóch zijn gegevens noteren.

Wederom, er moet héél kritisch gekeken worden naar zoiets. En niet voor iets betutteligs als je 'je fietsachterlicht is kapot en je hebt geen ID, dus dubbele boete'.

maar wie ben ik...
pi_31215365
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 20:27 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ahja, toonplicht is wél ergens legitiem te noemen. Draagplicht mijns inziens echter nooit, (dan ben je immers strafbaar als je een pasje niet bij je hebt, wat van de zotten is mijns inziens)

Toonplicht is heel handig voor politie, als mensen zich erg verdacht gedragen, als men gewoon ziet dat ie drugs loopt te dealen of wat ook. Dan kunnen ze hem misschien niet opsluiten daarvoor, maar tóch zijn gegevens noteren.

Wederom, er moet héél kritisch gekeken worden naar zoiets. En niet voor iets betutteligs als je 'je fietsachterlicht is kapot en je hebt geen ID, dus dubbele boete'.

maar wie ben ik...
Als je dat ding niet bij je hebt, kun je hem ook niet tonen. Dus volgens mij impliceert een toonplicht een draagplicht, of mis ik iets?
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  woensdag 5 oktober 2005 @ 21:04:42 #96
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31215609
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 20:57 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Als je dat ding niet bij je hebt, kun je hem ook niet tonen. Dus volgens mij impliceert een toonplicht een draagplicht, of mis ik iets?
het essentiele verschil is dat je niks fout doet als je hem niet bij je hebt
met draagplicht is dat wel zo, makkelijk quota-scoren op het strand denk ik zo

echter, wordt je onterecht (naar je mening) aangehouden, moet je gewoon vragen naar het ID van de agent zelve, je zou namelijk nooit zomaar je ID moeten laten zien.
pi_31215725
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 21:04 schreef Yildiz het volgende:

[..]

het essentiele verschil is dat je niks fout doet als je hem niet bij je hebt
met draagplicht is dat wel zo, makkelijk quota-scoren op het strand denk ik zo
Ja, maar je krijgt nog steeds een boete als je hem niet hebt, en er wordt om gevraagd. Officiëel omdat je hem niet kunt tonen, maar het komt op hetzelfde neer. Bovendien vraag ik me af waarom ik wel verplicht zou mogen worden om hem te tonen, maar niet om te dragen? Ik doe toch net zo min iemand kwaad door dat ding niet te laten zien, als door hem niet bij me te hebben.
quote:
echter, wordt je onterecht (naar je mening) aangehouden, moet je gewoon vragen naar het ID van de agent zelve, je zou namelijk nooit zomaar je ID moeten laten zien.
Uiteraard.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_31220437
Kortom, het komt er in de praktijk iig op neer dat er een draagplicht is.

Nederland veilig

Dit dan;
quote:
Ook in bed is de identiteitskaart verplicht

Van naoorlogs taboe is de identificatieplicht doorgeschoten tot bureaucratische obsessie, vindt Maarten Huygen, die als commentator reist door de samenleving.

De Nederlandse samenleving wordt zo volmaakt beveiligd tegen fraude en misdaad dat zelfs zwaar demente bejaarden zich in bed moeten kunnen identificeren. Sinds de invoering van de identificatieplicht verschijnen in alle verpleeghuizen gemeente-ambtenaren en fotografen om Europese toeristenkaarten voor patiënten te maken. Ze registreren de gegevens en schieten routineus een plaatje van mensen die aan een drain liggen en vrijwel nooit meer de ogen openen. Hoewel veel dementen hun eigen identiteit niet eens kennen, zullen ze er in ieder geval niet meer mee kunnen frauderen, want ze hebben een kaart in hun pyjamazak. Zo worden fraude en misdaad definitief uitgeroeid. Nederland wordt veilig en betrouwbaar.

In veel verpleeghuizen werd een discussie gevoerd of dementerenden zonder identiteitskaart nog wel naar buiten zouden mogen. De meeste verpleegkundigen nemen nu al nooit identiteitskaarten mee als ze op stap gaan en er wordt zelden een demente bejaarde aangehouden. En in het geval dat een dement persoon tijdens zo'n uitstapje op een onbewaakt ogenblik vanuit de rolstoel winkeldiefstal pleegt, is de kans groot dat de agent de identiteitsopgave door de begeleidende verpleegkundige gelooft. Maar je kunt nooit weten. Terroristen kunnen ook gebruikmaken van de rolstoel of in bed gaan liggen en doen alsof ze dement zijn. Die moeten desgevraagd een toeristenkaart kunnen presenteren. ( )

Maar de vrouw van de 76-jarige G.H. Straver komt helemaal niet op straat. Ze heeft al vijftien jaar lang last van dementie en is nu zo ver heen dat ze volgens Straver `op de afdeling het dichtste bij de hemel' ligt. Dat is de afdeling Merel van het verpleeghuis `De Riethoek' in Gouda.
Ze slaapt achttien uur per dag. Alleen tussen half drie en half negen 's middags, als hij haar bezoekt, gaat ze in de rolstoel. Dan probeert hij haar te voeren met brood, thee of pap. Hij laat me in zijn huis een paar foto's van haar zien die zijn genomen op een familiebijeenkomst kerst vorig jaar. Onder het dennengroen zie ik Straver, een robuuste grijze man, in donkerblauw pak met vest en naast hem zijn vrouw, die met open mond indommelt. ,,Op elke foto staat een ander gezicht. De ogen zijn bijna altijd dicht'', zegt Straver. ,,Hoe moet je haar dan identificeren?'' Bovendien heeft hij helemaal geen zin om van haar in deze staat foto's te laten maken. ,,Ik wil geen onappetijtelijke foto. Het is wel je vrouw hè'', zegt hij. ,,Ik heb het dus geweigerd en als er een boete komt, betaal ik die wel.''

In de Blauwe Hoek van de grote zaal waar Straver elke middag met een vaste groep van zes echtgenoot-verzorgers en demente bejaarden zit voor de onderlinge conversatie, hebben ze het er vaak over. Wat moet je met een pasfoto van een man die zijn bed niet meer uit komt?

Lex Poslavsky, de directeur van verpleeghuis De Riethoek, zegt dat hij niet anders kan. Het gaat niet alleen om identificatie op straat, maar ook om identificatie in het ziekenhuis en de polikliniek. Daar komen demente bejaarden ook. Iedereen moet zich daar ex artikel 118 van de zorgverzekeringswet vanaf volgend jaar kunnen identificeren, zodat mensen andermans verzekeringspas niet kunnen gebruiken. En als er geen identificatiebewijs is op het moment van opname, dan heeft de verzekerde twee weken de kans om alsnog met een identiteitsbewijs te komen. Anders vergoedt de ziektekostenverzekering niet.

Zouden zich bij ziekenhuisopname alsnog een fotograaf en gemeente-ambtenaar bij het bed van mevrouw Straver vervoegen om een foto en identificatiebewijs te maken? Of zou de ziekenhuisstaf dat zo absurd vinden dat ze gewoon het sociaal-fiscale nummer van Straver noteert als wettelijk bewijs dat de identiteit is gecontroleerd? De nieuwe wet doet beroep op het improvisatievermogen.

De ziekenhuizen hebben er een administratieve taak bij gekregen, het controleren van de identiteit en het bijhouden wie nog zijn identiteitskaart aan het ziekenhuis moet laten zien. Volgens de wet moeten de verzekeraars weer controleren of ziekenhuizen aan de identificatieplicht voldoen. En de overheid die aan de ziektekosten blijft meebetalen, zal de controle van de verzekeraars weer moeten controleren. Het Adviescollege Toetsing Administratieve Lasten en de Raad van State vinden dat er zoveel werk voor de ziekenhuizen bij komt dat alle eerdere vereenvoudigingen in de administratie teniet worden gedaan.

Ook ziekenhuizen, verzekeraars en medici frauderen en er is nooit onderzocht of zorgpasfraude door ongeïdentificeerde patiënten vaak voorkomt. Maar minister Hoogervorst vindt het `onacceptabel'. Ook het stelen van lantarenpalen is onacceptabel, maar doet het zich zo vaak voor dat er bij elke paal een politie-agent moet worden gezet?
( )

Als iedere Nederlander verzekerd is, dan hoeft niemand te frauderen. Het ligt anders met buitenlanders die op een zorgpasje van een Nederlander naar het ziekenhuis gaan. Het ziekenhuis kan zich beter concentreren op dergelijke gevallen. Iemand die geen Nederlands spreekt, zou zich wel moeten identificeren, al zullen zich nieuwe problemen voordoen met buitenlanders die hier wel mogen zijn maar nog geen kaart konden krijgen. De centralistische overheid vertrouwt de ziekenhuizen niet en wil alle controle naar zich toe trekken. (wantrouwen enzo )

Van een naoorlogs taboe is de identificatieplicht doorgeschoten tot bureaucratische obsessie. De schadelijke Hollandse registratiewoede van de oorlog kan zich bij een nieuwe bezetting herhalen. Straver komt uit een informele wereld. Op zijn zestiende begon hij als melkboer, werd toen op aanbeveling gevraagd als boekhouder bij een wasserette, die hem zijn huidige huis toewees en eindigde als adjunct-directeur van een suikerwerkfabriek (dropstaafjes, dragees en pepermuntballen). Maar ook Gouda is massaler en anoniemer geworden. Sociale controle maakt plaats voor overheidstoezicht. Wie geen kaart heeft, bestaat niet.
Kom op nou mensen. Who if not you? Nou ja, de Hoogervorsten enzo

Valt me ook tegen dat D66 niet meer ballen toont met iemand als Pechtold. Gewoon keihard chanteren dat cda en vvd ;
quote:
Burgemeester A. Pechtold van Wageningen vindt dat met de uitbreiding van de identificatieplicht een ,,absolute schijnveiligheid'' is gecreëerd. Iedere Nederlander van 14 jaar en ouder moet zich sinds 1 januari op straat en in openbare ruimtes kunnen legitimeren. Pechtold (D66) riep gisteren in zijn nieuwjaarstoespraak collega-bestuurders op om zich duidelijk te distantiëren van ,,dit soort Haagse maatregelen''
[...]
,,In Wageningen heb ik bewust de mogelijkheid om preventief te fouilleren uit de APV gehouden. Cameratoezicht kennen we hier ook niet. Gemeenten nemen dit soort landelijke maatregelen klakkeloos over, maar ik zie meer in concrete afspraken met lokale partners, zoals de horeca en scholen over bijvoorbeeld alcoholvoorlichting. Je kunt dan ook niet garanderen dat er niets gebeurt, maar het heeft meer effect dan die landelijke maatregelen.''

Maarja, het was D66 zelf die met het idee kwam ;
quote:
DEN HAAG, 26 SEPT. (2001). Minister Van Boxtel (Grote Steden- en Integratiebeleid) pleit naar aanleiding van de aanslagen in de Verenigde Staten voor de invoering van een algehele identificatieplicht.
Van Boxtel heeft dat gisteren gezegd in het televisieprogramma Barend en Witteman. ,,Ik vind dat we in deze nieuwe tijd, en dus niet vanuit het verleden van de Tweede Wereldoorlog met de jodenster en al die oude stigma's die ernstig genoeg waren, echt maatregelen nodig hebben om ook onze veiligheid te garanderen'', aldus de D66-minister.
Sterk fragmentje uit 'Waking Life' over burgervrijheden onder druk; http://sebastral.homosapiens.nl/footage/wakinglife-jones.wmv (4,7mb)
  donderdag 6 oktober 2005 @ 09:47:31 #99
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31223245
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 23:19 schreef Sebastral het volgende:
Kortom, het komt er in de praktijk iig op neer dat er een draagplicht is.

[afbeelding]

Nederland veilig

Dit dan;
[..]

Kom op nou mensen. Who if not you? Nou ja, de Hoogervorsten enzo

Valt me ook tegen dat D66 niet meer ballen toont met iemand als Pechtold. Gewoon keihard chanteren dat cda en vvd ;
[..]

Maarja, het was D66 zelf die met het idee kwam ;
[..]

Sterk fragmentje uit 'Waking Life' over burgervrijheden onder druk; http://sebastral.homosapiens.nl/footage/wakinglife-jones.wmv (4,7mb)
even ge-copy-pasted
quote:
DEN HAAG, 26 SEPT. (2001). Minister Van Boxtel (Grote Steden- en Integratiebeleid) pleit naar aanleiding van de aanslagen in de Verenigde Staten voor de invoering van een algehele identificatieplicht.
Van Boxtel heeft dat gisteren gezegd in het televisieprogramma Barend en Witteman. ,,Ik vind dat we in deze nieuwe tijd, en dus niet vanuit het verleden van de Tweede Wereldoorlog met de jodenster en al die oude stigma's die ernstig genoeg waren, echt maatregelen nodig hebben om ook onze veiligheid te garanderen'', aldus de D66-minister.
Voor het gemak vergeten we dan wel dat iedere terrorist van 9/11 zich gewoon met zijn eigen ID identificeerde, dat haalt ook gelijk het argument om biometrie in te voeren weg. Waar ik ook tegen ben.

(k zal er zo iets in PTA over starten, jazeker, PTA)

Het slaat gewoon nergens op, dat je met een ID terrorisme zou kunnen voorkomen,... waar het tegen helpt zijn drugsdealers, en andere kleine draaideurcriminelen, oja, en frauderende demente bejaarden van 92 jaar.

Tevens is dat plaatje ook al fout, dat je een ID bij je móet hebben. Dat is pertinent niet waar. Je moet je kunnen identificeren in geval van een misdrijf of verdacht gedrag, eerder niet. Klaar.
Maar schijnbaar is dat te moeilijk om op te schrijven.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 18:30:31 #100
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_31235959
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 09:47 schreef Yildiz het volgende:

Tevens is dat plaatje ook al fout, dat je een ID bij je móet hebben. Dat is pertinent niet waar. Je moet je kunnen identificeren in geval van een misdrijf of verdacht gedrag, eerder niet. Klaar.
Maar schijnbaar is dat te moeilijk om op te schrijven.
fout yildiz. Je moet je kunnen identificeren als de agent vindt dat dat nodig is om zijn taak redelijkerwijs te kunnen uitvoeren. Onderaan heb ik het betreffende artikel neergezet. Dit is zo'n vage omschrijving dat er zowat alles onder kan vallen.

• als jij getuige bent van een misdrijf/ongeluk bijvoorbeeld en je kunt je niet identificeren, dan kun je goede wil tonen, maar je krijgt toch een bekeuring. Veel mensen lopen dus ook weg bij zoiets sinds 1 januari. Hoef je niets verdachts voor te doen.
  • of als je je in door de politie benoemde 'risicozone' bevindt, hoef je niets verdachts voor te doen en de politie hoeft je niet mede te delen wanneer je zo'n zone binnenloopt.
  • voor het in stand houden van de openbare orde. Als je bijvoorbeeld aan het protesteren bent tegen het kabinetsbeleid en je wilt dit graag anoniem doen. Kan niet meer, want je kunt met dit smoesje om je id gevraagd worden. Hoef je niets verdachts of crimineels voor te doen.
  • als je je 'verdacht' gedraagd. Als je bijv. 's nachts door een woonwijk loopt, of lijkt op iemand waar een opsporingsbericht naar uitgaat.

dit zijn maar een paar voorbeelden. Als je niets verdachts doet, niets crimineels, en je laat je pasje thuis omdat er slechts een toonplicht geldt, en een van deze smoesjes wordt aangevoerd, of nog een ander smoesje.. dan moet je je gewoon kunnen legitimeren, ook al heb je em niet bij je. Bekeuring.
    quote:
    Artikel 8a

1. Een ambtenaar van politie aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, is bevoegd tot het vorderen van inzage van een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht van personen, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van de politietaak.

2. Gelijke bevoegdheid komt toe aan de buitengewoon opsporingsambtenaar als bedoeld in artikel 142, eerste lid, van het Wetboek van Strafvordering, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn taak.

3. Gelijke bevoegdheid komt toe aan de militair van de Koninklijke marechaussee, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn politietaak, bedoeld in artikel 6, eerste lid, en aan de militair van de Koninklijke marechaussee of van enig ander onderdeel van de krijgsmacht die op grond van artikel 58, eerste lid, onderscheidenlijk artikel 59, eerste lid, bijstand verleent aan de politie.
  • □ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')