quote:Bedankt allemaal, dus
2log(16)=4
Omdat
24=16
Ik dacht al wel dat het simpel was, alleen je moet het even wetenquote:Op zaterdag 24 september 2005 19:21 schreef Johan-Derksen het volgende:
Correct.
Groetjes van een docent Wiskunde
Oké bedankt! Al 4 jaar geen meetkunde gehad hebben en dan dit krijgen is toch best lastig.quote:Op maandag 26 september 2005 18:07 schreef Johan-Derksen het volgende:
Uitleg
Bij een 2*2 matrix kun je makkelijk de vergelijking opschrijven door A en B te definieren en simpel de matrixvermenigvuldiging te doen. Je krijgt dan een stelsel lineaire vergelijkingen die je kunt oplossen, lijkt me. Hoe je dit algemeen oplost zou k zo gauw niet weten, maar als het voor 2*2 kan, dan lijkt me dat het ook voor willekeurige m kan.quote:Op maandag 26 september 2005 19:21 schreef teletubbies het volgende:
trouwens het ging om een 2bij 2 matrix met reele getalletjs...
de tweede vraag; kan je dit uitbreiden tot m*m matrix?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 | A = | a b | | c d | B = | x y | | z w | AB = | ax+bz ay+bw | | cx+dz cy+dw | BA = | xa+yc xb+yd | | za+wc zb+wd | Tr(AB-BA) = Tr(AB)-Tr(BA) = (ax+bz+cy+dw) - (xa+yc+zb+wd) = 0 <> Tr(I) |
ik moest ff uitzoeken wat trace inhield, mara bedankt voor het antwoord...quote:Op dinsdag 27 september 2005 16:04 schreef spinor het volgende:
Hmm, misschien heb ik het nu helemaal fout... maar er is vast wel iemand die het dan opmerkt.![]()
Ze bestaan niet, want:
[ code verwijderd ]
Dit geldt dus waarschijnlijk algemeen, maar dat durf ik nu even niet met zekerheid te zeggen.
edit: ja, Tr(AB) = Tr(BA) voor elke grootte: http://mathworld.wolfram.com/MatrixTrace.html
Dit is bijna een Lyapunov vergelijking.quote:Op maandag 26 september 2005 19:14 schreef teletubbies het volgende:
ik zit ff met een lineaire algebra vraag: bestaan er twee vierkante matrices A en B zodat
AB-BA=I ?
ik vraag me af hoe ik zoiets aan moet pakken!
Dat hangt natuurlijk helemaal van het lichaam af. Als we aannemen dat onze lichamen eindig zijn, dan is het makkelijk: in karakteristiek 2 geldt het voor elk lichaam en in oneven karakteristiek geldt het dan en slechts dan als het aantal elementen een 4-voud + 1 is.quote:Op dinsdag 27 september 2005 17:30 schreef McCarthy het volgende:
vraagje over lichamen.
In welk soort lichamen is -1 nou wel een kwadraat en wanneer niet?
vb1: in F5 is -1 wel een kwadraat: 22 = -1.
vb2: in F7 weer niet. Er is geen x in F7 zodat x2 = -1.
Nee.quote:Op vrijdag 30 september 2005 11:20 schreef whosvegas het volgende:
Een simpel vraagje waar ik het antwoord niet zeker op weet: is 0 ook een positief getal ?
als het antwoord ja zou zijn, stort dan de hele wiskunde in elkaar?quote:
Nee.quote:Op vrijdag 30 september 2005 13:43 schreef McCarthy het volgende:
[..]
als het antwoord ja zou zijn, stort dan de hele wiskunde in elkaar?
er geldt ggd(5,7)=1 en 1|c dus de vergelijking heeft geheeltallige oplossingen.quote:(tentamenopgave 11 november 1999)
Bepaal een natuurlijk getal c waarvoor de lineaire Diophantische vergelijking 5 x + 7 y = c precies één geheeltallige oplossing x, y heeft, waarbij zowel x als y positief zijn.
ziet er wel goed uit ja.quote:Op vrijdag 30 september 2005 16:06 schreef whosvegas het volgende:
In het onderdeel Ontwerpen van algoritmen komen veel quantificaties voor, bijvoorbeeld de somkwantor:
(Si :4<=i<6 : i) = 4+5=9
De quantificatie waar ik wat meer moete mee heb is:
(Si, j : 1<=i<=j<4 i+j)
Volgens mij reken je dit als volgt uit:
(1+1) + (1+2) + (1+3) +
(2+2) + (2+3) +
(3+3) =24
Klopt dit
Oke, bedanktquote:Op vrijdag 30 september 2005 20:54 schreef McCarthy het volgende:
[..]
ziet er wel goed uit ja.
ik zou uit notationale overwegingen een spatie na de S doen. Dan is het duidelijker voor ons
1e jr leraren opleiding fontys tilburg. In sittard kan je ook lerarenopleiding volgen..quote:Op zondag 2 oktober 2005 10:11 schreef Johan-Derksen het volgende:
waar doe je die opleiding?
wt is dat bepaalde vak? het lijkt me handig om dat te weten..!quote:Op zondag 2 oktober 2005 15:23 schreef spinor het volgende:
Fuck. Ik moet morgen "huiswerk" inleveren voor een bepaald vak maar ik snap er echt geen SNARS van. Vorige week heb ik ook al niets ingeleverd dus ik mag nu niet weer met lege handen op komen draven want het telt ook mee voor het eindcijfer. Er zit gewoon niet één vraag bij die ik ook maar half zou kunnen beantwoorden, of waar ik überhaupt iets dat ook maar een heel klein beetje zinnig is bij in zou kunnen vullen. We hebben een dictaat van 'm gekregen maar dat is te onduidelijk en het hoofdstuk waar het hier om gaat bevat maar één voorbeeld waar ik weinig logica in kan ontdekken. Op internet kan ik verder helemaal niets over dit specifieke onderwerp vinden (hij heeft het dictaat zelf geschreven en ik heb het vermoeden dat hij de hele theorie ook zelf verzonnen heeft). Wat kun je nu in zo'n geval het beste doen?
![]()
Het gaat over een model voor cognitie en perceptie, maar ik verwacht niet dat mensen me echt bij het vak kunnen helpen... daar is het veel te veel voor. Het was meer een soort uiting van frustratie, en natuurlijk de vraag hoe mensen zich uit dit soort benarde situaties redden, hehe.quote:Op zondag 2 oktober 2005 15:34 schreef teletubbies het volgende:
[..]
wt is dat bepaalde vak? het lijkt me handig om dat te weten..!
Niet op komen dagen bij de bewuste les/college is een optiequote:Op zondag 2 oktober 2005 15:45 schreef spinor het volgende:
Het gaat over een model voor cognitie en perceptie, maar ik verwacht niet dat mensen me echt bij het vak kunnen helpen... daar is het veel te veel voor. Het was meer een soort uiting van frustratie, en natuurlijk de vraag hoe mensen zich uit dit soort benarde situaties redden, hehe.
Op de korte termijn is het een goede optie, maar het knaagt wel aan m'n eindcijfer en bovendien kan ik een voldoende voor het tentamen wel vergeten als ik de uitleg morgen ook niet begrijp.quote:Op zondag 2 oktober 2005 16:13 schreef JDude het volgende:
[..]
Niet op komen dagen bij de bewuste les/college is een optie![]()
Gewoon niet inleveren je 'huiswerk'. En dan de volgende keer zeggen dat je het wel gewoon hebt ingeleverd. (Lukte een vriendin van me wel, ze kreeg er een 8 voorquote:Op zondag 2 oktober 2005 16:20 schreef spinor het volgende:
[..]
Op de korte termijn is het een goede optie, maar het knaagt wel aan m'n eindcijfer en bovendien kan ik een voldoende voor het tentamen wel vergeten als ik de uitleg morgen ook niet begrijp.![]()
1. uitstel vragenquote:Op zondag 2 oktober 2005 15:45 schreef spinor het volgende:
[..]
Het gaat over een model voor cognitie en perceptie, maar ik verwacht niet dat mensen me echt bij het vak kunnen helpen... daar is het veel te veel voor. Het was meer een soort uiting van frustratie, en natuurlijk de vraag hoe mensen zich uit dit soort benarde situaties redden, hehe.
Dat is eigenlijk best een goed plan, het is toch een waardeloos vak. Doe ik volgend semester wel een vak extra.quote:
Kun je je notatie uitleggen? Ik zie soms (x), (y) en soms (x, y). Of gaat het in het laatste geval om een decimaalpunt?quote:Op maandag 3 oktober 2005 11:26 schreef Kesum het volgende:
Wie kan mij vertellen welke van de mogelijkheden de reeks opvolgt.
je zou zelf na opgave van dit vak nu met een nieuw (niet al te zwaar) vak kunnen beginnen. Volgend semester kan natuurlijk ook. Sterker nog, je kan dat nieuwe vak zelfs tot volgend jaar uitstellen. Afstuderen binnen 4 jaar moet namelijk niet.quote:Op maandag 3 oktober 2005 09:53 schreef spinor het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk best een goed plan, het is toch een waardeloos vak. Doe ik volgend semester wel een vak extra.
360/3=120quote:Op maandag 3 oktober 2005 11:26 schreef Kesum het volgende:
Wie kan mij vertellen welke van de mogelijkheden de reeks opvolgt.
Ik zie het niet.
(120), (72), (51,43), (40), ...
a) (26)
b) (27,61)
c) (31)
d) (32,73)
e) (33,17)
Kun je dat niet met de delta-epsilonmethode doen? Dus |x-a|<delta moet impliceren dat |x-a|< epsilon, kies delta=epsilon en je bent klaar.quote:Op maandag 3 oktober 2005 13:53 schreef maniack28 het volgende:
Wiskundige vraagHet lijkt heel makkelijk en heel logisch, maar hoe schrijf je het zo op dat het wiskundig correct klopt (want dat is altijd het probleem):
a) Ga na dat Limx --> a x - a = 0 (lijkt heel logisch, als je naar a gaat, krijg je a - a = 0, maar hoe schrijf je dat op? )
quote:Op maandag 3 oktober 2005 13:30 schreef Pie.er het volgende:
En veel plezier met je IQ-test.
Studeer je natuurkunde aan een universiteit? Ik ben namelijk in het eerstejaar wel doodgegooid met epsilons en deltas. En wat een natuurkundige met exacte wiskunde moet: zie het als algemene ontwikkeling. Waarschijnlijk gebruik je het in die vorm nooit weer, maar het geeft je wel inzicht.quote:Op maandag 3 oktober 2005 14:12 schreef maniack28 het volgende:
die hebben we nooit gehad![]()
Tis trouwens een 1e jaarsvak en doe het voor de 2e keerKomt omdat ze altijd van dit soort trieste vragen stellen.... wat moet een natuurkundige nou met exacte wiskunde
Alle andere vakken heb ik wel gehaald overigens
![]()
Nog nooit de delta-epsilon methode gehad? Hoe bewijzen jullie dan de continuiteit van functies ed? Dat is toch een behoorlijk belangrijk begrip. En nee, als natuurkundige heb je er rekentechnisch geen kut aan, maar zoals Maethor zei, het geeft je veel analyseinzicht, en laat je beter omgaan met algebraische omschrijvingen.quote:Op maandag 3 oktober 2005 14:12 schreef maniack28 het volgende:
die hebben we nooit gehad![]()
Tis trouwens een 1e jaarsvak en doe het voor de 2e keerKomt omdat ze altijd van dit soort trieste vragen stellen.... wat moet een natuurkundige nou met exacte wiskunde
Alle andere vakken heb ik wel gehaald overigens
![]()
Geloof me als ik zeg dat ik al veel te lang bezig ben... vorig jaar dacht ik namelijk dat het een goed idee zou zijn om alle vakken voor de uni of te laten liggen of bij toeval zonder inzet te halen zodat ik me 100% procent kon richten op iets dat ik toen heel belangrijk vond. Nu ben ik tot inkeer gekomen en wil ik dit jaar alles afronden, maar goed... dit is OT.quote:Op maandag 3 oktober 2005 12:28 schreef McCarthy het volgende:
[..]
je zou zelf na opgave van dit vak nu met een nieuw (niet al te zwaar) vak kunnen beginnen. Volgend semester kan natuurlijk ook. Sterker nog, je kan dat nieuwe vak zelfs tot volgend jaar uitstellen. Afstuderen binnen 4 jaar moet namelijk niet.
zo staat het er, het gaat om letters en vergelijkingenquote:Op maandag 3 oktober 2005 17:38 schreef Johan-Derksen het volgende:
Dit is geen vergelijking of een som. Geef eens wat meer info.
Ja, maar wat wil je daarmee?quote:Op maandag 3 oktober 2005 17:42 schreef donald_dick het volgende:
[..]
zo staat het er, het gaat om letters en vergelijkingen
(a/2a)-(b/2a) = 1/2 (1- b/a). Meer kan ik er niet van maken.quote:Op maandag 3 oktober 2005 16:21 schreef donald_dick het volgende:
hoe bereken je (a-b) : (2a) ?
Da's naar mijn weten nogal een lang bewijs, misschien dat je dat beter ff op internet kunt opzoeken, maar elk standaard lineaire algebra boek moet dit bewijs in huis hebben, lijkt me. Ik heb zelf het boek van Insel, Friedberg en Spence gebruikt; een buitengewoon aardig boek. Daar staat het iig in.quote:Op maandag 3 oktober 2005 23:51 schreef teletubbies het volgende:
he een vraagje over de dimensiestelling voor lineaire afbeeldingen, er staat namelijk dat:
Laat F: Rn--> Rm een lineaire afbeelding zijn
Er geldtdim(kern(F))+dim(beeld(F))=n,
het bewijs wordt achterwege gelaten, maar heeft iemand hier een bewijs voor? dat zou handig zijn.
alvast bedankt
Ik weet het, wiskunde heb je nodigquote:Op maandag 3 oktober 2005 15:19 schreef Maethor het volgende:
[..]
[..]
Studeer je natuurkunde aan een universiteit? Ik ben namelijk in het eerstejaar wel doodgegooid met epsilons en deltas. En wat een natuurkundige met exacte wiskunde moet: zie het als algemene ontwikkeling. Waarschijnlijk gebruik je het in die vorm nooit weer, maar het geeft je wel inzicht.
Je kunt een basis kiezen voor R^n waarvan de eerste dim(ker(F)) elementen de kern opspannen. Het opspansel van de rest van de basis beeldt dan bijectief op het beeld af.quote:Op maandag 3 oktober 2005 23:51 schreef teletubbies het volgende:
he een vraagje over de dimensiestelling voor lineaire afbeeldingen, er staat namelijk dat:
Laat F: Rn--> Rm een lineaire afbeelding zijn
Er geldtdim(kern(F))+dim(beeld(F))=n,
het bewijs wordt achterwege gelaten, maar heeft iemand hier een bewijs voor? dat zou handig zijn.
alvast bedankt
Blegh, thabit was eerder met een reactie, maar hier is toch nog het bewijs dat ik geproduceerd heb. Het is denk ik inderdaad handiger om eerst een basis voor ker(F) te kiezen...quote:Op maandag 3 oktober 2005 23:51 schreef teletubbies het volgende:
he een vraagje over de dimensiestelling voor lineaire afbeeldingen, er staat namelijk dat:
Laat F: Rn--> Rm een lineaire afbeelding zijn
Er geldtdim(kern(F))+dim(beeld(F))=n,
het bewijs wordt achterwege gelaten, maar heeft iemand hier een bewijs voor? dat zou handig zijn.
alvast bedankt
Hm nou ja, de opbouw van de studie kan natuurlijk variëren.quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 16:19 schreef maniack28 het volgende:
En nee, die epsilons en deltas hebben we niet gehad, we zijn pas in hoofdstuk 7 van infinitisemaalrekening (1e jaarsvak, 1e blok). Heb het tot nu toe iig nog niet gezien en heb wel altijd alles gedaan, dus lijkt me sterk dat ik dat gemist heb. Ben benieuwd wat ik ervoor krijg
he..!quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 17:12 schreef Wolfje het volgende:
[..]
Blegh, thabit was eerder met een reactie, maar hier is toch nog het bewijs dat ik geproduceerd heb. Het is denk ik inderdaad handiger om eerst een basis voor ker(F) te kiezen...
Neem een basis voor beeld(F) in Rm, zeg {b1,...,bk}. Kies ai in Rn zodanig dat F(ai) = bi.
Deze ai vormen samen een onafhankelijk stelsel. Zou er immers wel een afhankelijkheid zijn, dan vind je door F toe te passen op die afhankelijkheidsrelatie ook een afhankelijkheid in de bi. Noem het opspansel van de ai voor het gemak A.
Breid de basis voor A uit naar een basis voor Rn als volgt.
Vind een element d dat nog niet in het tot dusverre gevonden opspansel zit. F(d) is te schrijven als Somi(cibi). Voeg nu d* = d - Somi(ciai) toe aan de basis. Er geldt nu dat F(d*) = 0, ofwel dat d* in de kern van F zit. Blijf dit herhalen tot je een basis voor Rn hebt.
Schrijf D voor het opspansel van die d*. Je hebt nu Rn opgedeeld in twee stukken, A en D, die 0 als enig gemeenschappelijk element hebben. Merk op dat dim(beeld(F)) = dim(A) en dat D=ker(F). Je vindt nu dat n=dim(Rn)=dim(A) + dim(D) = dim(beeld(F)) + dim(ker(F))..
Ik zal eens vragen of onze werkcollegeassistent het eens kan uitleggen. Het is toch niet heel moeilijkquote:Op dinsdag 4 oktober 2005 18:45 schreef Maethor het volgende:
[..]
Hm nou ja, de opbouw van de studie kan natuurlijk variëren.Maar in mijn herinnering is het epsilon-deltaverhaal wel redelijk cruciaal voor het definiëren van een begrip als 'limiet'.
Het gaat hier om vraag f. De functie ziet eruit als een kwart cirkel van -a tot 0 en vanaf daar exponentieel aflopend. De totale oppervlakte onder de grafiek is 1 (want genormaliseerd bij vraag b). Met grote A = 1 / (a * wortel ( 2/3 a + 1/2 b wortel(pi))). Het verband tussen A en B wordt gegeven door A*a = B (moet je bij a uitrekenen, beide functies gelijkstellen en x=0 invullen zodat de functie continu wordt).quote:2.6 Een golfunctie
We beschouwen een deeltje waarvan de golfunctie op t = 0 gegeven wordt door:
v(x,0) =
0 : x<= -a
A*wortel(a2-x2) : -a < x <= 0
B*e^(- x2/2b2 : x > 0
Alle constanten zijn reeel en positief. Onderstaande vragen gaan over de functie
op t = 0.
a) Geef een verband tussen A en B zodat de functie continu is.
b) Normaliseer de golfunctie.
c) Schets de golfunctie.
d) Wat is de meest waarschijnlijke waarde van x?
e) Wat is de verwachtingswaarde < x >?
f) Onder welke voorwaarde is de kans om het deeltje links van x = 0 te
vinden 50%? Wat is in dat geval de verwachtingswaarde < x >?
Je hebt pas te maken met een (kwart) cirkel indien x2+v(x,0)2 = r2 voor zekere r. Dat is hier pas het geval als A = 1. Anders heb je te maken met een kwart ellips waarvan je de oppervlakte kunt bepalen door uit te gaan van de oppervlakte van een cirkel en deze dan met een "oprek'-factor te vermenigvuldigen.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 13:02 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Het gaat hier om vraag f. De functie ziet eruit als een kwart cirkel van -a tot 0 en vanaf daar exponentieel aflopend. De totale oppervlakte onder de grafiek is 1 (want genormaliseerd bij vraag b). Met grote A = 1 / (a * wortel ( 2/3 a + 1/2 b wortel(pi))). Het verband tussen A en B wordt gegeven door A*a = B (moet je bij a uitrekenen, beide functies gelijkstellen en x=0 invullen zodat de functie continu wordt).
We hadden bedacht dat de oppervlakte van de grafiek links gelijk moet zijn aan een 1/2 (of rechts natuurlijkdat doet er niet toe). Toen hebben we de integraal van de grafiek rechts genomen (die is makkelijker) en gelijkgesteld aan 1/2. Dit geeft het volgende verband: 1/2 pi * b 2 - 3/2 * b * wortel(pi) - a = 0. Dit kan je oplossen met de ABC formule. Echter hadden we ook een andere methode bedacht en die pakt een beetje tegenstrijdig uit
De oppervlakte links is 1/2. Dus je stelt 1/4 * pi * r2 gelijk aan een 1/2 en dat geeft a = wortel (2/pi). Hieruit komt dus opeens wel een exacte waarde voor a, terwijl je bij de andere een verband krijgt. Nu ben ik van mening dat je bij deze methode de oppervlakte van de kwart cirkel moet vermenigvuldigen met A, omdat de functie genormaliseerd is. De rest vind echter van niet
Wat is een goeie oplossing voor deze vraag?
De gedachte dat de oppervlakte zowel links als rechts gelijk moet zijn aan 1/2 is goed, alleen wordt die oppervlakte dan aan beide kanten verkeerd berekend volgens mijquote:Op woensdag 5 oktober 2005 14:44 schreef maniack28 het volgende:
Ik snap het inmiddels
Maar jij geeft geen antwoord op de vraag. Ik ken de standaard Gaussischeintegraal en wat je zegt over A=1 klopt, maar hoe kom je tot een fatsoenlijk antwoord
Er zijn verschillende mogelijke normen met bijbehorende normalisaties. Omdat er sprake was van 'kans' en 'verwachting' ging ik er vanuit dat het de bedoeling was dat je er een kansdichtheidsfunctie van moest maken. In dat geval moet je de gewone integraal uitrekenen.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 17:32 schreef maniack28 het volgende:
Ik snap hetAlleen beetje jammer dat mijn normalisering iets anders is dan die van jou
Ik heb gewoon toegepast wat in het boek staat: Integeraal van - oneindig tot oneindig van |v(x,t)|2 = 1.
Het deel van - oneindig tot -a = 0, want daar is de functie 0. Het 2e deel van -a tot 0 is gelijk aan: A2 *(2/3 * a3 ), het derde deel van 0 tot oneindig is gelijk aan B * 1/2 wortel( b2 * pi).
Integralen optellen geeft en oplossen naar A geeft uiteindelijk A = 1 / (a * wortel ( 2/3 a + 1/2 b wortel(pi))). Ik heb hem dan toch ook genormaliseerd? Of doe ik iets fout?
Ik zal het even uitprinten en narekenen thuis wat jij precies gedaan hebt en of dat gelijk is aan mijn normalisatie.
Gebruik slimme substituties.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 16:58 schreef wp160366 het volgende:
Iemand die met volgende vragen kan helpen?
Los op in IR:
2^(2x+1)+4^(x-1)=9
8^x+4^x=5*(2^(x-4))
0.2^(x-2)+5*(0.04^(x+1))=130
16^(exp(x))-5*4^(exp(x))+4=0
Los op in IR²
(Stelsels)
{(9^x)*(3^y)=81
{(2^x)*(8^(-y))=1/32
en
{5^x=4y
{2^(2x)=5y
Bedankt,
Aan de andere kant... als de poster dat had geweten had ie waarschijnlijk die vraag niet gesteld.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 18:26 schreef McCarthy het volgende:
serieus: als de poster weet wat een derde machtswortel is weet hij dnek ik wel waar het vandaana komt: ^1/3
Oh, da's een makkelijke: in de Tweede Fase.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 18:34 schreef McCarthy het volgende:
waar is het mis gegaan met het onderwijs vraag je je af
Correct en hierdoor daalt ook het universiteit/hbo-onderwijsquote:Op vrijdag 7 oktober 2005 18:38 schreef Maethor het volgende:
[..]
Oh, da's een makkelijke: in de Tweede Fase.
Mond vol van zelfwerkzaamheid, maar aan pure kennis komen ze amper meer toe.
Die kende ik ook nog nietquote:Op vrijdag 7 oktober 2005 18:34 schreef McCarthy het volgende:
ik ken ze ook: die mensen die bv. niet weten dat 1 / sqrt(2) = 1/2 * sqrt(2).
waar is het mis gegaan met het onderwijs vraag je je af
Klopt. Dat zien ze ook wel in, maar als ze de norm niet aanpassen komen meer en meer studenten het eerste jaar niet meer door. Kwaliteit waarborgen betekent minder studenten en minder inkomsten. En dat geld hebben ze nou juist zo hard nodig.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 18:50 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Correct en hierdoor daalt ook het universiteit/hbo-onderwijs
Wordt tijd dat ze dat eens gaan inzien, maar goed....
Ik zie hem alquote:
Dat wist ik opzich wel, maar dr komt totaal niks moois uit als je pi invult... dat was eig mn probleem, nja t zal wel dan. igg bedankt voor de hulpquote:Op vrijdag 7 oktober 2005 18:26 schreef McCarthy het volgende:
weten ze dat ook al niet op het VWO
serieus: als de poster weet wat een derde machtswortel is weet hij dnek ik wel waar het vandaana komt: ^1/3
Tja, waarom zou er "iets moois" uit moeten komen? Nooit op dergelijke intuities afgaan, gewoon rekenen. Het heeft mij ook wel op het verkeerde been gezet.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 19:10 schreef FanNa het volgende:
[..]
Dat wist ik opzich wel, maar dr komt totaal niks moois uit als je pi invult... dat was eig mn probleem, nja t zal wel dan. igg bedankt voor de hulp![]()
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 | val int N, q, p, x[0...N] var int r pre: 0<=p<=q<N post: r=(Pi : p<=i<=q : x[i]) //het gaat me met name om het stuk van p<=i<=q naar p-1<i<=q, omdat in de oplossing x[k+1] wordt gebruikt, wordt anders x[p] niet mee gerekend. invariant P0: r=(Pi : p-1<i<=k : x[i]) P1: 0<=k<=q initialisatie k=p-1 r=(Pi : p-1<=i<=p-1 : x[i])=1 stopcriterium k!=q opdrachten k=k+1 //invullen (Pi : p-1<i<=k+1 : x[i]) //splitsen (Pi : p-1<i<=k : x[i])*x[k+1] //P0 r*x[k+1] int k=p-1, r=1; while (k!=q) { r*=x[k+1]; k++; } |
je moet hem groepentheorie geven.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 18:55 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Ik zie hem al
Ik heb vandaag een offday, heb de hele week al gepartieel geintegreerd bij kwantum, integraalstellingen en fourierEn dan ook nog lineaire algabra en infinitisemaalrekening nog een keer
Dus aan het eind van de week heb ik geen zin meer
Ik heb mn pa trouwens aan de wiskunde gezet. Hij zei pas dat hij natuurkunde enzo wel interessant vond om in te verdiepen, maar hij wilde het dan ook kunnen uitwerken. Dus ik heb hem eerst een wiskundeboek gegeven, limieten, integralen, differentialen enzo... en alle rekenregelsover een halfjaartje kan die wel beginnen aan de natuurkunde
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |