abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30894951
Post hier al je vragen met betrekking tot de vakken:
  • Wiskunde
  • Natuurkunde
  • Informatica
  • Scheikunde
  • Biologie
  • Algemene Natuurwetenschappen
  • Alles wat in de richting komt

    Hierboven staan de vakken zoals ze op de middelbare school gegeven worden. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er hier geen ruimte is voor vragen van MBO, HBO of WO-niveau. Alle vragen die binnen het gebied van 'Bèta' vallen, kun je hier posten.

    Heb je een vraag die niet binnen het gebied 'Bèta' valt? Neem eens een kijkje in één van de volgende topics:
    [Centraal] Gamma 'huiswerktopic'
    [Centraal] Alfa 'huiswerktopic'

    De laatste post
    quote:
    Bedankt allemaal, dus
    2log(16)=4
    Omdat
    24=16


    [ Bericht 33% gewijzigd door JDude op 21-10-2005 18:34:53 (PI's zijn tof) ]
  • Are you nuts??
    pi_30894965
    Correct.

    Groetjes van een docent Wiskunde
    Fok!-Cup: Robarka proficiat!
    Eind januari start de nieuwe Fok!-Cup. Meer info volgt half januari
      Moderator zaterdag 24 september 2005 @ 19:30:15 #3
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_30895178
    Dank whosvegas!
     | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
    pi_30895776
    quote:
    Op zaterdag 24 september 2005 19:21 schreef Johan-Derksen het volgende:
    Correct.

    Groetjes van een docent Wiskunde
    Ik dacht al wel dat het simpel was, alleen je moet het even weten
    Are you nuts??
      maandag 26 september 2005 @ 17:56:42 #5
    75265 Intergalactrick
    Ik ook Ik ook Ik ook Ik ook
    pi_30947293
    Het zal wel heel logisch zijn hoor, maar hoe los ik het volgende op:

    Hoe bereken ik het vraagteken in het volgende plaatje:

    Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook
    ____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____
    Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook
    pi_30947566
    Fok!-Cup: Robarka proficiat!
    Eind januari start de nieuwe Fok!-Cup. Meer info volgt half januari
      maandag 26 september 2005 @ 18:18:23 #7
    75265 Intergalactrick
    Ik ook Ik ook Ik ook Ik ook
    pi_30947866
    quote:
    Op maandag 26 september 2005 18:07 schreef Johan-Derksen het volgende:
    Uitleg
    Oké bedankt! Al 4 jaar geen meetkunde gehad hebben en dan dit krijgen is toch best lastig.
    Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook
    ____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____
    Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook
    pi_30948272
    Fok!-Cup: Robarka proficiat!
    Eind januari start de nieuwe Fok!-Cup. Meer info volgt half januari
    pi_30949706
    ik zit ff met een lineaire algebra vraag: bestaan er twee vierkante matrices A en B zodat
    AB-BA=I ?
    ik vraag me af hoe ik zoiets aan moet pakken!
    verlegen :)
    pi_30949932
    trouwens het ging om een 2bij 2 matrix met reele getalletjs...
    de tweede vraag; kan je dit uitbreiden tot m*m matrix?
    verlegen :)
    pi_30949933
    trouwens het ging om een 2bij 2 matrix met reele getalletjs...
    de tweede vraag; kan je dit uitbreiden tot m*m matrix?
    verlegen :)
    pi_30965516
    quote:
    Op maandag 26 september 2005 19:21 schreef teletubbies het volgende:
    trouwens het ging om een 2bij 2 matrix met reele getalletjs...
    de tweede vraag; kan je dit uitbreiden tot m*m matrix?
    Bij een 2*2 matrix kun je makkelijk de vergelijking opschrijven door A en B te definieren en simpel de matrixvermenigvuldiging te doen. Je krijgt dan een stelsel lineaire vergelijkingen die je kunt oplossen, lijkt me. Hoe je dit algemeen oplost zou k zo gauw niet weten, maar als het voor 2*2 kan, dan lijkt me dat het ook voor willekeurige m kan.
    pi_30974975
    Hmm, misschien heb ik het nu helemaal fout... maar er is vast wel iemand die het dan opmerkt.

    Ze bestaan niet, want:

    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    A = | a b |
        | c d |

    B = | x y |
        | z w |

    AB = | ax+bz ay+bw | 
         | cx+dz cy+dw |

    BA = | xa+yc xb+yd | 
         | za+wc zb+wd |

    Tr(AB-BA) = Tr(AB)-Tr(BA) 
              = (ax+bz+cy+dw) - (xa+yc+zb+wd)
              = 0
             <> Tr(I)


    Dit geldt dus waarschijnlijk algemeen, maar dat durf ik nu even niet met zekerheid te zeggen.

    edit: ja, Tr(AB) = Tr(BA) voor elke grootte: http://mathworld.wolfram.com/MatrixTrace.html

    [ Bericht 2% gewijzigd door spinor op 27-09-2005 16:18:46 ]
      dinsdag 27 september 2005 @ 17:30:42 #14
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_30977375
    vraagje over lichamen.

    In welk soort lichamen is -1 nou wel een kwadraat en wanneer niet?
    vb1: in F5 is -1 wel een kwadraat: 22 = -1.
    vb2: in F7 weer niet. Er is geen x in F7 zodat x2 = -1.
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
    pi_30980208
    quote:
    Op dinsdag 27 september 2005 16:04 schreef spinor het volgende:
    Hmm, misschien heb ik het nu helemaal fout... maar er is vast wel iemand die het dan opmerkt.

    Ze bestaan niet, want:
    [ code verwijderd ]

    Dit geldt dus waarschijnlijk algemeen, maar dat durf ik nu even niet met zekerheid te zeggen.

    edit: ja, Tr(AB) = Tr(BA) voor elke grootte: http://mathworld.wolfram.com/MatrixTrace.html
    ik moest ff uitzoeken wat trace inhield, mara bedankt voor het antwoord...
    verlegen :)
      woensdag 28 september 2005 @ 11:10:06 #16
    61982 Pie.er
    For your pleasure...
    pi_30994224
    quote:
    Op maandag 26 september 2005 19:14 schreef teletubbies het volgende:
    ik zit ff met een lineaire algebra vraag: bestaan er twee vierkante matrices A en B zodat
    AB-BA=I ?
    ik vraag me af hoe ik zoiets aan moet pakken!
    Dit is bijna een Lyapunov vergelijking.
    In het algemeen is een Lyapunov vergelijking:
    AB + BA = -Q.
    De voorwaarden voor unieke oplossingen daarvoor zijn bekend, misschien vind je met Google er een bewijsje voor. Misschien (ik heb geen idee) inspireert dat bewijs je wel om jouw probleem op te lossen.
    pi_30995091
    quote:
    Op dinsdag 27 september 2005 17:30 schreef McCarthy het volgende:
    vraagje over lichamen.

    In welk soort lichamen is -1 nou wel een kwadraat en wanneer niet?
    vb1: in F5 is -1 wel een kwadraat: 22 = -1.
    vb2: in F7 weer niet. Er is geen x in F7 zodat x2 = -1.
    Dat hangt natuurlijk helemaal van het lichaam af. Als we aannemen dat onze lichamen eindig zijn, dan is het makkelijk: in karakteristiek 2 geldt het voor elk lichaam en in oneven karakteristiek geldt het dan en slechts dan als het aantal elementen een 4-voud + 1 is.
    pi_31053420
    Een simpel vraagje waar ik het antwoord niet zeker op weet: is 0 ook een positief getal ?
    Are you nuts??
    pi_31054652
    quote:
    Op vrijdag 30 september 2005 11:20 schreef whosvegas het volgende:
    Een simpel vraagje waar ik het antwoord niet zeker op weet: is 0 ook een positief getal ?
    Nee.
    pi_31054778
    Dacht ik al, bedankt
    Are you nuts??
      vrijdag 30 september 2005 @ 13:43:01 #21
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_31057968
    quote:
    Op vrijdag 30 september 2005 11:59 schreef thabit het volgende:

    [..]

    Nee.
    als het antwoord ja zou zijn, stort dan de hele wiskunde in elkaar?
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
    pi_31058313
    quote:
    Op vrijdag 30 september 2005 13:43 schreef McCarthy het volgende:

    [..]

    als het antwoord ja zou zijn, stort dan de hele wiskunde in elkaar?
    Nee.
    pi_31062198
    In het onderdeel Ontwerpen van algoritmen komen veel quantificaties voor, bijvoorbeeld de somkwantor:
    (Si :4<=i<6 : i) = 4+5=9

    De quantificatie waar ik wat meer moete mee heb is:
    (Si, j : 1<=i<=j<4 i+j)

    Volgens mij reken je dit als volgt uit:
    (1+1) + (1+2) + (1+3) +
    (2+2) + (2+3) +
    (3+3) =24

    Klopt dit
    Are you nuts??
    pi_31065403
    hee.. hier een tentamen vraag,
    quote:
    (tentamenopgave 11 november 1999)
    Bepaal een natuurlijk getal c waarvoor de lineaire Diophantische vergelijking 5 x + 7 y = c precies één geheeltallige oplossing x, y heeft, waarbij zowel x als y positief zijn.
    er geldt ggd(5,7)=1 en 1|c dus de vergelijking heeft geheeltallige oplossingen.
    Laat a en b uit {1,2..} waarvoor geldt dat 5a+7b=c.
    de verzameling van alle oplos in Z is:
    x=a-7k
    y=b+5k
    voor een of andere k uit Z.
    nu zit ik vast, ik weet niet hoe ik dit verder kan oplossen,
    ik dacht ook aan y=-5/7x+c/7, maar hoe moet ik dan c zo kiezen zodat ik het antwoord weet..
    !? enig ideE?
    verlegen :)
      vrijdag 30 september 2005 @ 20:54:41 #25
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_31068256
    quote:
    Op vrijdag 30 september 2005 16:06 schreef whosvegas het volgende:
    In het onderdeel Ontwerpen van algoritmen komen veel quantificaties voor, bijvoorbeeld de somkwantor:
    (Si :4<=i<6 : i) = 4+5=9

    De quantificatie waar ik wat meer moete mee heb is:
    (Si, j : 1<=i<=j<4 i+j)

    Volgens mij reken je dit als volgt uit:
    (1+1) + (1+2) + (1+3) +
    (2+2) + (2+3) +
    (3+3) =24

    Klopt dit
    ziet er wel goed uit ja.
    ik zou uit notationale overwegingen een spatie na de S doen. Dan is het duidelijker voor ons
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
    pi_31070679
    quote:
    Op vrijdag 30 september 2005 20:54 schreef McCarthy het volgende:

    [..]

    ziet er wel goed uit ja.
    ik zou uit notationale overwegingen een spatie na de S doen. Dan is het duidelijker voor ons
    Oke, bedankt
    Dan begrijp ik het
    Are you nuts??
    pi_31097965
    geen idee?????
    verlegen :)
      zaterdag 1 oktober 2005 @ 21:51:54 #28
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_31098146
    .

    [ Bericht 26% gewijzigd door McCarthy op 01-10-2005 22:02:10 ]
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
      zaterdag 1 oktober 2005 @ 22:01:12 #29
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_31098441
    c = 12
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
      zaterdag 1 oktober 2005 @ 22:13:58 #30
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_31098846
    teletubby, wat studeer je?
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
    pi_31107186
    ik heb c=12 uiteindelijk gevonden! , voor x,y=1, ik had de vraag niet zo goed gelezen, ik wou slechts één punt vinden met a en b zijn positieve gehele getallen, alle andere punten moeten breuken zijn ofzo maar in ieder geval geen gehele getallen. Blijkbaar kan dat niet.
    lerarenopleiding wisk.
    verlegen :)
      zondag 2 oktober 2005 @ 10:11:05 #32
    95623 Johan-Derksen
    Hoofdredacteur VI
    pi_31107221
    waar doe je die opleiding?
    Fok!-Cup: Robarka proficiat!
    Eind januari start de nieuwe Fok!-Cup. Meer info volgt half januari
    pi_31108860
    quote:
    Op zondag 2 oktober 2005 10:11 schreef Johan-Derksen het volgende:
    waar doe je die opleiding?
    1e jr leraren opleiding fontys tilburg. In sittard kan je ook lerarenopleiding volgen..
    wat is jullie opleiding?
    dit vak heet 'algebra en bewijzen 1'
    verlegen :)
    pi_31108952
    trouwens.. hoe moet ik het antwoord op de vraag netjes noteren. Ik weet dat c=12, maar daar krijg je bijv. 1 van de 4 punten ofzo..
    verlegen :)
      zondag 2 oktober 2005 @ 12:00:58 #35
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_31109082
    ?
    c = 12 is een oplossing. neem je c kleiner dan hou je geen oplossingen meer over want x, y >= 1
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
    pi_31109410
    oh dat is zo..
    merci beaucoup!
    verlegen :)
    pi_31115840
    Fuck. Ik moet morgen "huiswerk" inleveren voor een bepaald vak maar ik snap er echt geen SNARS van. Vorige week heb ik ook al niets ingeleverd dus ik mag nu niet weer met lege handen op komen draven want het telt ook mee voor het eindcijfer. Er zit gewoon niet één vraag bij die ik ook maar half zou kunnen beantwoorden, of waar ik überhaupt iets dat ook maar een heel klein beetje zinnig is bij in zou kunnen vullen. We hebben een dictaat van 'm gekregen maar dat is te onduidelijk en het hoofdstuk waar het hier om gaat bevat maar één voorbeeld waar ik weinig logica in kan ontdekken. Op internet kan ik verder helemaal niets over dit specifieke onderwerp vinden (hij heeft het dictaat zelf geschreven en ik heb het vermoeden dat hij de hele theorie ook zelf verzonnen heeft). Wat kun je nu in zo'n geval het beste doen?
    pi_31116140
    quote:
    Op zondag 2 oktober 2005 15:23 schreef spinor het volgende:
    Fuck. Ik moet morgen "huiswerk" inleveren voor een bepaald vak maar ik snap er echt geen SNARS van. Vorige week heb ik ook al niets ingeleverd dus ik mag nu niet weer met lege handen op komen draven want het telt ook mee voor het eindcijfer. Er zit gewoon niet één vraag bij die ik ook maar half zou kunnen beantwoorden, of waar ik überhaupt iets dat ook maar een heel klein beetje zinnig is bij in zou kunnen vullen. We hebben een dictaat van 'm gekregen maar dat is te onduidelijk en het hoofdstuk waar het hier om gaat bevat maar één voorbeeld waar ik weinig logica in kan ontdekken. Op internet kan ik verder helemaal niets over dit specifieke onderwerp vinden (hij heeft het dictaat zelf geschreven en ik heb het vermoeden dat hij de hele theorie ook zelf verzonnen heeft). Wat kun je nu in zo'n geval het beste doen?
    wt is dat bepaalde vak? het lijkt me handig om dat te weten..!
    verlegen :)
    pi_31116451
    quote:
    Op zondag 2 oktober 2005 15:34 schreef teletubbies het volgende:

    [..]

    wt is dat bepaalde vak? het lijkt me handig om dat te weten..!
    Het gaat over een model voor cognitie en perceptie, maar ik verwacht niet dat mensen me echt bij het vak kunnen helpen... daar is het veel te veel voor. Het was meer een soort uiting van frustratie, en natuurlijk de vraag hoe mensen zich uit dit soort benarde situaties redden, hehe.
      zondag 2 oktober 2005 @ 16:13:57 #40
    74976 JDude
    groetjes, veldmuis
    pi_31117126
    quote:
    Op zondag 2 oktober 2005 15:45 schreef spinor het volgende:
    Het gaat over een model voor cognitie en perceptie, maar ik verwacht niet dat mensen me echt bij het vak kunnen helpen... daar is het veel te veel voor. Het was meer een soort uiting van frustratie, en natuurlijk de vraag hoe mensen zich uit dit soort benarde situaties redden, hehe.
    Niet op komen dagen bij de bewuste les/college is een optie
    It's always around me, all this noise
    But not nearly as loud as the voice saying
    "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
    Just let it happen, let it happen"
    pi_31117291
    quote:
    Op zondag 2 oktober 2005 16:13 schreef JDude het volgende:

    [..]

    Niet op komen dagen bij de bewuste les/college is een optie
    Op de korte termijn is het een goede optie, maar het knaagt wel aan m'n eindcijfer en bovendien kan ik een voldoende voor het tentamen wel vergeten als ik de uitleg morgen ook niet begrijp.
    pi_31120337
    quote:
    Op zondag 2 oktober 2005 16:20 schreef spinor het volgende:

    [..]

    Op de korte termijn is het een goede optie, maar het knaagt wel aan m'n eindcijfer en bovendien kan ik een voldoende voor het tentamen wel vergeten als ik de uitleg morgen ook niet begrijp.
    Gewoon niet inleveren je 'huiswerk'. En dan de volgende keer zeggen dat je het wel gewoon hebt ingeleverd. (Lukte een vriendin van me wel, ze kreeg er een 8 voor )
      zondag 2 oktober 2005 @ 21:42:22 #43
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_31126660
    quote:
    Op zondag 2 oktober 2005 15:45 schreef spinor het volgende:

    [..]

    Het gaat over een model voor cognitie en perceptie, maar ik verwacht niet dat mensen me echt bij het vak kunnen helpen... daar is het veel te veel voor. Het was meer een soort uiting van frustratie, en natuurlijk de vraag hoe mensen zich uit dit soort benarde situaties redden, hehe.
    1. uitstel vragen
    2. vak opgeven.
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
    pi_31138002
    quote:
    Op zondag 2 oktober 2005 21:42 schreef McCarthy het volgende:

    [..]

    2. vak opgeven.
    Dat is eigenlijk best een goed plan, het is toch een waardeloos vak. Doe ik volgend semester wel een vak extra.
    pi_31140060
    Wie kan mij vertellen welke van de mogelijkheden de reeks opvolgt.
    Ik zie het niet.

    (120), (72), (51,43), (40), ...
    a) (26)
    b) (27,61)
    c) (31)
    d) (32,73)
    e) (33,17)
    pi_31140826
    quote:
    Op maandag 3 oktober 2005 11:26 schreef Kesum het volgende:
    Wie kan mij vertellen welke van de mogelijkheden de reeks opvolgt.
    Kun je je notatie uitleggen? Ik zie soms (x), (y) en soms (x, y). Of gaat het in het laatste geval om een decimaalpunt?
    The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
    pi_31141387
    na de komma decimaalpunten
      maandag 3 oktober 2005 @ 12:28:30 #48
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_31141668
    quote:
    Op maandag 3 oktober 2005 09:53 schreef spinor het volgende:

    [..]

    Dat is eigenlijk best een goed plan, het is toch een waardeloos vak. Doe ik volgend semester wel een vak extra.
    je zou zelf na opgave van dit vak nu met een nieuw (niet al te zwaar) vak kunnen beginnen. Volgend semester kan natuurlijk ook. Sterker nog, je kan dat nieuwe vak zelfs tot volgend jaar uitstellen. Afstuderen binnen 4 jaar moet namelijk niet.
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
      maandag 3 oktober 2005 @ 13:30:41 #49
    61982 Pie.er
    For your pleasure...
    pi_31143212
    quote:
    Op maandag 3 oktober 2005 11:26 schreef Kesum het volgende:
    Wie kan mij vertellen welke van de mogelijkheden de reeks opvolgt.
    Ik zie het niet.

    (120), (72), (51,43), (40), ...
    a) (26)
    b) (27,61)
    c) (31)
    d) (32,73)
    e) (33,17)
    360/3=120
    360/5=72
    360/7=51.43....
    360/9=40

    En veel plezier met je IQ-test.
      maandag 3 oktober 2005 @ 13:53:06 #50
    113650 maniack28
    Dresden Dolls O+
    pi_31143814
    Wiskundige vraag Het lijkt heel makkelijk en heel logisch, maar hoe schrijf je het zo op dat het wiskundig correct klopt (want dat is altijd het probleem):

    a) Ga na dat Limx --> a x - a = 0 (lijkt heel logisch, als je naar a gaat, krijg je a - a = 0, maar hoe schrijf je dat op? )
    b) Druk f(x) - f(a) uit in het differentiequotient ( f(x) - f(a) )/ (x - a) en x - a (dat is toch gewoon f(x) - f(a) = ( f(x) - f(a) )/ (x-a) * (x-a) ? Ik snap niet wat ik daar nou verder nog moet opschrijven )
    c) Beredeneer, uitgaande van het feit dat Limx-->a ( f(x) - f(a)) / (x - a) bestaat met het getal f'(a) als waarde, dat Lim x-->a f(x) - f(a) = 0 (again, heel logisch toch, net als bij a, maar nu krijg je f(a)-f(a) = 0, wat valt daar aan uit te leggen? )
    d) Beredeneer dat geldt: lim x-->a f(x) = f(a) (gevolg uit de vorige vraag, je doet gewoon + f(a) rechts en links en je krijgt dit, wat moet ik eraan uitleggen?)

    Ik weet het, flauwe vragen, maar het zijn dus inleveropgaven en het kost me punten als ik het fout doe, terwijl het eigenlijk nergens over gaat. Als ik deze antwoorden zo inlever is het niet goed, want hij had expliciet gezegd dat er toelichting in moet enzo

    [ Bericht 0% gewijzigd door maniack28 op 03-10-2005 13:59:23 ]
    Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
      maandag 3 oktober 2005 @ 13:56:59 #51
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_31143895
    lim (x - a) = (lim x) - (lim a) = (limx) - a = 0
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
      maandag 3 oktober 2005 @ 14:03:28 #52
    113650 maniack28
    Dresden Dolls O+
    pi_31144046
    c dus precies hetzelfde, alleen dan ipv x en a f(x) en f(a)?
    Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
    pi_31144218
    quote:
    Op maandag 3 oktober 2005 13:53 schreef maniack28 het volgende:
    Wiskundige vraag Het lijkt heel makkelijk en heel logisch, maar hoe schrijf je het zo op dat het wiskundig correct klopt (want dat is altijd het probleem):

    a) Ga na dat Limx --> a x - a = 0 (lijkt heel logisch, als je naar a gaat, krijg je a - a = 0, maar hoe schrijf je dat op? )
    Kun je dat niet met de delta-epsilonmethode doen? Dus |x-a|<delta moet impliceren dat |x-a|< epsilon, kies delta=epsilon en je bent klaar.
      maandag 3 oktober 2005 @ 14:12:44 #54
    113650 maniack28
    Dresden Dolls O+
    pi_31144321
    die hebben we nooit gehad

    Tis trouwens een 1e jaarsvak en doe het voor de 2e keer Komt omdat ze altijd van dit soort trieste vragen stellen.... wat moet een natuurkundige nou met exacte wiskunde Alle andere vakken heb ik wel gehaald overigens
    Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
    pi_31146236
    quote:
    Op maandag 3 oktober 2005 13:30 schreef Pie.er het volgende:
    En veel plezier met je IQ-test.
    quote:
    Op maandag 3 oktober 2005 14:12 schreef maniack28 het volgende:
    die hebben we nooit gehad

    Tis trouwens een 1e jaarsvak en doe het voor de 2e keer Komt omdat ze altijd van dit soort trieste vragen stellen.... wat moet een natuurkundige nou met exacte wiskunde Alle andere vakken heb ik wel gehaald overigens
    Studeer je natuurkunde aan een universiteit? Ik ben namelijk in het eerstejaar wel doodgegooid met epsilons en deltas. En wat een natuurkundige met exacte wiskunde moet: zie het als algemene ontwikkeling. Waarschijnlijk gebruik je het in die vorm nooit weer, maar het geeft je wel inzicht.
    The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
    pi_31146684
    quote:
    Op maandag 3 oktober 2005 14:12 schreef maniack28 het volgende:
    die hebben we nooit gehad

    Tis trouwens een 1e jaarsvak en doe het voor de 2e keer Komt omdat ze altijd van dit soort trieste vragen stellen.... wat moet een natuurkundige nou met exacte wiskunde Alle andere vakken heb ik wel gehaald overigens
    Nog nooit de delta-epsilon methode gehad? Hoe bewijzen jullie dan de continuiteit van functies ed? Dat is toch een behoorlijk belangrijk begrip. En nee, als natuurkundige heb je er rekentechnisch geen kut aan, maar zoals Maethor zei, het geeft je veel analyseinzicht, en laat je beter omgaan met algebraische omschrijvingen.
    pi_31147493
    quote:
    Op maandag 3 oktober 2005 12:28 schreef McCarthy het volgende:

    [..]

    je zou zelf na opgave van dit vak nu met een nieuw (niet al te zwaar) vak kunnen beginnen. Volgend semester kan natuurlijk ook. Sterker nog, je kan dat nieuwe vak zelfs tot volgend jaar uitstellen. Afstuderen binnen 4 jaar moet namelijk niet.
    Geloof me als ik zeg dat ik al veel te lang bezig ben... vorig jaar dacht ik namelijk dat het een goed idee zou zijn om alle vakken voor de uni of te laten liggen of bij toeval zonder inzet te halen zodat ik me 100% procent kon richten op iets dat ik toen heel belangrijk vond. Nu ben ik tot inkeer gekomen en wil ik dit jaar alles afronden, maar goed... dit is OT.
      Eindredactie Games maandag 3 oktober 2005 @ 16:21:47 #58
    19054 crew  Oscar.
    ElitePauper
    pi_31147814
    hoe bereken je (a-b) : (2a) ?
    0% vet, Geen suiker toegevoegd
    Twitter: @BuikschuiverNL
    Xbox Live: Buikschuiver
    Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
      maandag 3 oktober 2005 @ 17:38:52 #59
    95623 Johan-Derksen
    Hoofdredacteur VI
    pi_31149695
    Dit is geen vergelijking of een som. Geef eens wat meer info.
    Fok!-Cup: Robarka proficiat!
    Eind januari start de nieuwe Fok!-Cup. Meer info volgt half januari
      Eindredactie Games maandag 3 oktober 2005 @ 17:42:50 #60
    19054 crew  Oscar.
    ElitePauper
    pi_31149782
    quote:
    Op maandag 3 oktober 2005 17:38 schreef Johan-Derksen het volgende:
    Dit is geen vergelijking of een som. Geef eens wat meer info.
    zo staat het er, het gaat om letters en vergelijkingen
    0% vet, Geen suiker toegevoegd
    Twitter: @BuikschuiverNL
    Xbox Live: Buikschuiver
    Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
      maandag 3 oktober 2005 @ 17:56:17 #61
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_31150107
    we kunnen hier niks mee dickie
    is dit informatica?
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
    pi_31155761
    quote:
    Op maandag 3 oktober 2005 17:42 schreef donald_dick het volgende:

    [..]

    zo staat het er, het gaat om letters en vergelijkingen
    Ja, maar wat wil je daarmee?
    Alle eendjes zwemmen in het water. :)
    Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
    pi_31160160
    quote:
    Op maandag 3 oktober 2005 16:21 schreef donald_dick het volgende:
    hoe bereken je (a-b) : (2a) ?
    (a/2a)-(b/2a) = 1/2 (1- b/a). Meer kan ik er niet van maken.
    pi_31161958
    he een vraagje over de dimensiestelling voor lineaire afbeeldingen, er staat namelijk dat:
    Laat F: Rn--> Rm een lineaire afbeelding zijn
    Er geldtdim(kern(F))+dim(beeld(F))=n,
    het bewijs wordt achterwege gelaten, maar heeft iemand hier een bewijs voor? dat zou handig zijn.


    alvast bedankt
    verlegen :)
    pi_31167901
    quote:
    Op maandag 3 oktober 2005 23:51 schreef teletubbies het volgende:
    he een vraagje over de dimensiestelling voor lineaire afbeeldingen, er staat namelijk dat:
    Laat F: Rn--> Rm een lineaire afbeelding zijn
    Er geldtdim(kern(F))+dim(beeld(F))=n,
    het bewijs wordt achterwege gelaten, maar heeft iemand hier een bewijs voor? dat zou handig zijn.


    alvast bedankt
    Da's naar mijn weten nogal een lang bewijs, misschien dat je dat beter ff op internet kunt opzoeken, maar elk standaard lineaire algebra boek moet dit bewijs in huis hebben, lijkt me. Ik heb zelf het boek van Insel, Friedberg en Spence gebruikt; een buitengewoon aardig boek. Daar staat het iig in.
      dinsdag 4 oktober 2005 @ 16:19:14 #66
    113650 maniack28
    Dresden Dolls O+
    pi_31177999
    quote:
    Op maandag 3 oktober 2005 15:19 schreef Maethor het volgende:

    [..]


    [..]

    Studeer je natuurkunde aan een universiteit? Ik ben namelijk in het eerstejaar wel doodgegooid met epsilons en deltas. En wat een natuurkundige met exacte wiskunde moet: zie het als algemene ontwikkeling. Waarschijnlijk gebruik je het in die vorm nooit weer, maar het geeft je wel inzicht.
    Ik weet het, wiskunde heb je nodig Maar ik haat de exacte wiskunde.

    Exacte wiskunde = algemeen beschaafd nederlands
    Natuurkundige wiskunde = straattaal



    En nee, die epsilons en deltas hebben we niet gehad, we zijn pas in hoofdstuk 7 van infinitisemaalrekening (1e jaarsvak, 1e blok). Heb het tot nu toe iig nog niet gezien en heb wel altijd alles gedaan, dus lijkt me sterk dat ik dat gemist heb. Ben benieuwd wat ik ervoor krijg
    Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
    pi_31178410
    quote:
    Op maandag 3 oktober 2005 23:51 schreef teletubbies het volgende:
    he een vraagje over de dimensiestelling voor lineaire afbeeldingen, er staat namelijk dat:
    Laat F: Rn--> Rm een lineaire afbeelding zijn
    Er geldtdim(kern(F))+dim(beeld(F))=n,
    het bewijs wordt achterwege gelaten, maar heeft iemand hier een bewijs voor? dat zou handig zijn.


    alvast bedankt
    Je kunt een basis kiezen voor R^n waarvan de eerste dim(ker(F)) elementen de kern opspannen. Het opspansel van de rest van de basis beeldt dan bijectief op het beeld af.
    pi_31179420
    quote:
    Op maandag 3 oktober 2005 23:51 schreef teletubbies het volgende:
    he een vraagje over de dimensiestelling voor lineaire afbeeldingen, er staat namelijk dat:
    Laat F: Rn--> Rm een lineaire afbeelding zijn
    Er geldtdim(kern(F))+dim(beeld(F))=n,
    het bewijs wordt achterwege gelaten, maar heeft iemand hier een bewijs voor? dat zou handig zijn.


    alvast bedankt
    Blegh, thabit was eerder met een reactie, maar hier is toch nog het bewijs dat ik geproduceerd heb. Het is denk ik inderdaad handiger om eerst een basis voor ker(F) te kiezen...

    Neem een basis voor beeld(F) in Rm, zeg {b1,...,bk}. Kies ai in Rn zodanig dat F(ai) = bi.
    Deze ai vormen samen een onafhankelijk stelsel. Zou er immers wel een afhankelijkheid zijn, dan vind je door F toe te passen op die afhankelijkheidsrelatie ook een afhankelijkheid in de bi. Noem het opspansel van de ai voor het gemak A.
    Breid de basis voor A uit naar een basis voor Rn als volgt.
    Vind een element d dat nog niet in het tot dusverre gevonden opspansel zit. F(d) is te schrijven als Somi(cibi). Voeg nu d* = d - Somi(ciai) toe aan de basis. Er geldt nu dat F(d*) = 0, ofwel dat d* in de kern van F zit. Blijf dit herhalen tot je een basis voor Rn hebt.

    Schrijf D voor het opspansel van die d*. Je hebt nu Rn opgedeeld in twee stukken, A en D, die 0 als enig gemeenschappelijk element hebben. Merk op dat dim(beeld(F)) = dim(A) en dat D=ker(F). Je vindt nu dat n=dim(Rn)=dim(A) + dim(D) = dim(beeld(F)) + dim(ker(F)). .
    pi_31181855
    quote:
    Op dinsdag 4 oktober 2005 16:19 schreef maniack28 het volgende:
    En nee, die epsilons en deltas hebben we niet gehad, we zijn pas in hoofdstuk 7 van infinitisemaalrekening (1e jaarsvak, 1e blok). Heb het tot nu toe iig nog niet gezien en heb wel altijd alles gedaan, dus lijkt me sterk dat ik dat gemist heb. Ben benieuwd wat ik ervoor krijg
    Hm nou ja, de opbouw van de studie kan natuurlijk variëren. Maar in mijn herinnering is het epsilon-deltaverhaal wel redelijk cruciaal voor het definiëren van een begrip als 'limiet'.
    The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
    pi_31189544
    quote:
    Op dinsdag 4 oktober 2005 17:12 schreef Wolfje het volgende:

    [..]

    Blegh, thabit was eerder met een reactie, maar hier is toch nog het bewijs dat ik geproduceerd heb. Het is denk ik inderdaad handiger om eerst een basis voor ker(F) te kiezen...

    Neem een basis voor beeld(F) in Rm, zeg {b1,...,bk}. Kies ai in Rn zodanig dat F(ai) = bi.
    Deze ai vormen samen een onafhankelijk stelsel. Zou er immers wel een afhankelijkheid zijn, dan vind je door F toe te passen op die afhankelijkheidsrelatie ook een afhankelijkheid in de bi. Noem het opspansel van de ai voor het gemak A.
    Breid de basis voor A uit naar een basis voor Rn als volgt.
    Vind een element d dat nog niet in het tot dusverre gevonden opspansel zit. F(d) is te schrijven als Somi(cibi). Voeg nu d* = d - Somi(ciai) toe aan de basis. Er geldt nu dat F(d*) = 0, ofwel dat d* in de kern van F zit. Blijf dit herhalen tot je een basis voor Rn hebt.

    Schrijf D voor het opspansel van die d*. Je hebt nu Rn opgedeeld in twee stukken, A en D, die 0 als enig gemeenschappelijk element hebben. Merk op dat dim(beeld(F)) = dim(A) en dat D=ker(F). Je vindt nu dat n=dim(Rn)=dim(A) + dim(D) = dim(beeld(F)) + dim(ker(F)). .
    he..!
    ik ga dit ff doorlezen..
    dank je
    verlegen :)
      woensdag 5 oktober 2005 @ 11:11:31 #71
    113650 maniack28
    Dresden Dolls O+
    pi_31199035
    quote:
    Op dinsdag 4 oktober 2005 18:45 schreef Maethor het volgende:

    [..]

    Hm nou ja, de opbouw van de studie kan natuurlijk variëren. Maar in mijn herinnering is het epsilon-deltaverhaal wel redelijk cruciaal voor het definiëren van een begrip als 'limiet'.
    Ik zal eens vragen of onze werkcollegeassistent het eens kan uitleggen. Het is toch niet heel moeilijk
    Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
      woensdag 5 oktober 2005 @ 13:02:57 #72
    113650 maniack28
    Dresden Dolls O+
    pi_31201850
    quote:
    2.6 Een golfunctie

    We beschouwen een deeltje waarvan de golfunctie op t = 0 gegeven wordt door:

    v(x,0) =
    0 : x<= -a
    A*wortel(a2-x2) : -a < x <= 0
    B*e^(- x2/2b2 : x > 0

    Alle constanten zijn reeel en positief. Onderstaande vragen gaan over de functie
    op t = 0.
    a) Geef een verband tussen A en B zodat de functie continu is.
    b) Normaliseer de golfunctie.
    c) Schets de golfunctie.
    d) Wat is de meest waarschijnlijke waarde van x?
    e) Wat is de verwachtingswaarde < x >?
    f) Onder welke voorwaarde is de kans om het deeltje links van x = 0 te
    vinden 50%? Wat is in dat geval de verwachtingswaarde < x >?
    Het gaat hier om vraag f. De functie ziet eruit als een kwart cirkel van -a tot 0 en vanaf daar exponentieel aflopend. De totale oppervlakte onder de grafiek is 1 (want genormaliseerd bij vraag b). Met grote A = 1 / (a * wortel ( 2/3 a + 1/2 b wortel(pi))). Het verband tussen A en B wordt gegeven door A*a = B (moet je bij a uitrekenen, beide functies gelijkstellen en x=0 invullen zodat de functie continu wordt).

    We hadden bedacht dat de oppervlakte van de grafiek links gelijk moet zijn aan een 1/2 (of rechts natuurlijk dat doet er niet toe). Toen hebben we de integraal van de grafiek rechts genomen (die is makkelijker) en gelijkgesteld aan 1/2. Dit geeft het volgende verband: 1/2 pi * b 2 - 3/2 * b * wortel(pi) - a = 0. Dit kan je oplossen met de ABC formule. Echter hadden we ook een andere methode bedacht en die pakt een beetje tegenstrijdig uit De oppervlakte links is 1/2. Dus je stelt 1/4 * pi * r2 gelijk aan een 1/2 en dat geeft a = wortel (2/pi). Hieruit komt dus opeens wel een exacte waarde voor a, terwijl je bij de andere een verband krijgt. Nu ben ik van mening dat je bij deze methode de oppervlakte van de kwart cirkel moet vermenigvuldigen met A, omdat de functie genormaliseerd is. De rest vind echter van niet Wat is een goeie oplossing voor deze vraag?
    Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
    pi_31204382
    quote:
    Op woensdag 5 oktober 2005 13:02 schreef maniack28 het volgende:

    [..]

    Het gaat hier om vraag f. De functie ziet eruit als een kwart cirkel van -a tot 0 en vanaf daar exponentieel aflopend. De totale oppervlakte onder de grafiek is 1 (want genormaliseerd bij vraag b). Met grote A = 1 / (a * wortel ( 2/3 a + 1/2 b wortel(pi))). Het verband tussen A en B wordt gegeven door A*a = B (moet je bij a uitrekenen, beide functies gelijkstellen en x=0 invullen zodat de functie continu wordt).

    We hadden bedacht dat de oppervlakte van de grafiek links gelijk moet zijn aan een 1/2 (of rechts natuurlijk dat doet er niet toe). Toen hebben we de integraal van de grafiek rechts genomen (die is makkelijker) en gelijkgesteld aan 1/2. Dit geeft het volgende verband: 1/2 pi * b 2 - 3/2 * b * wortel(pi) - a = 0. Dit kan je oplossen met de ABC formule. Echter hadden we ook een andere methode bedacht en die pakt een beetje tegenstrijdig uit De oppervlakte links is 1/2. Dus je stelt 1/4 * pi * r2 gelijk aan een 1/2 en dat geeft a = wortel (2/pi). Hieruit komt dus opeens wel een exacte waarde voor a, terwijl je bij de andere een verband krijgt. Nu ben ik van mening dat je bij deze methode de oppervlakte van de kwart cirkel moet vermenigvuldigen met A, omdat de functie genormaliseerd is. De rest vind echter van niet Wat is een goeie oplossing voor deze vraag?
    Je hebt pas te maken met een (kwart) cirkel indien x2+v(x,0)2 = r2 voor zekere r. Dat is hier pas het geval als A = 1. Anders heb je te maken met een kwart ellips waarvan je de oppervlakte kunt bepalen door uit te gaan van de oppervlakte van een cirkel en deze dan met een "oprek'-factor te vermenigvuldigen.

    De integraal van - oneindig tot oneindig van e^(-x2/2) is gelijk aan wortel(2.pi) (kansdichtheidsfunctie van een normale verdeling). De oppervlakte aan de rechterkant is dus een of ander veelvoud hiervan.

    Hopelijk heb je hier wat aan .
      woensdag 5 oktober 2005 @ 14:44:57 #74
    113650 maniack28
    Dresden Dolls O+
    pi_31204783
    Ik snap het inmiddels

    Maar jij geeft geen antwoord op de vraag. Ik ken de standaard Gaussischeintegraal en wat je zegt over A=1 klopt, maar hoe kom je tot een fatsoenlijk antwoord

    [ Bericht 82% gewijzigd door maniack28 op 05-10-2005 14:59:48 ]
    Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
    pi_31206165
    quote:
    Op woensdag 5 oktober 2005 14:44 schreef maniack28 het volgende:
    Ik snap het inmiddels

    Maar jij geeft geen antwoord op de vraag. Ik ken de standaard Gaussischeintegraal en wat je zegt over A=1 klopt, maar hoe kom je tot een fatsoenlijk antwoord
    De gedachte dat de oppervlakte zowel links als rechts gelijk moet zijn aan 1/2 is goed, alleen wordt die oppervlakte dan aan beide kanten verkeerd berekend volgens mij .

    Ik zal even door de hele opgave gaan.
    a) Het verband is inderdaad A*a = B
    b) om die functie te normaliseren moet je delen door het totale oppervlak.
    Het oppervlak links is een kwart ellips, er wordt immers voldaan aan de vergelijking
    (v(x,0)/A)2 + x2 = a2.
    De oppervlakte van een cirkel met straal a is a2*pi.
    De oppervlakte van de kwart ellips is dan 0.25*A / a * a2*pi =0.25*A*a*pi

    Het oppervlak rechts is de helft van een gaussische verdeling vermenigvuldigd met een constante. Dit is 0.5*B*wortel(2 * pi)

    Het totale oppervlak is dus 0.25*A*a*pi + 0.5*B*wortel(2 * pi). Dit kan met a) vereenvoudigd worden tot 0.25*B*pi + 0.5*B*wortel(2 * pi). Je moet de functie dus door dit getalletje delen om het te normaliseren.

    De oppervlakte van de kwart ellips wordt dan pi / ( pi + 2*wortel(2 * pi)) en de oppervlakte van het rechter deel is dan 2*wortel(2 * pi) / ( pi + 2*wortel(2 * pi)) (dit kun je zelf eenvoudig na rekenen).
    Zoals je ziet komen hierin geen constanten meer voor die je op een geschikte manier zou kunnen kiezen. Het oppervlak links is dus nooit even groot als het oppervlak rechts. Het antwoord is dus: onder geen enkele voorwaarde . (hierbij ga ik er dus wel vanuit dat die functie continu moet zijn in x=0).
      woensdag 5 oktober 2005 @ 17:32:07 #76
    113650 maniack28
    Dresden Dolls O+
    pi_31209349
    Ik snap het Alleen beetje jammer dat mijn normalisering iets anders is dan die van jou Ik heb gewoon toegepast wat in het boek staat: Integeraal van - oneindig tot oneindig van |v(x,t)|2 = 1.

    Het deel van - oneindig tot -a = 0, want daar is de functie 0. Het 2e deel van -a tot 0 is gelijk aan: A2 *(2/3 * a3 ), het derde deel van 0 tot oneindig is gelijk aan B * 1/2 wortel( b2 * pi).

    Integralen optellen geeft en oplossen naar A geeft uiteindelijk A = 1 / (a * wortel ( 2/3 a + 1/2 b wortel(pi))). Ik heb hem dan toch ook genormaliseerd? Of doe ik iets fout?

    Ik zal het even uitprinten en narekenen thuis wat jij precies gedaan hebt en of dat gelijk is aan mijn normalisatie.
    Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
    pi_31212992
    quote:
    Op woensdag 5 oktober 2005 17:32 schreef maniack28 het volgende:
    Ik snap het Alleen beetje jammer dat mijn normalisering iets anders is dan die van jou Ik heb gewoon toegepast wat in het boek staat: Integeraal van - oneindig tot oneindig van |v(x,t)|2 = 1.

    Het deel van - oneindig tot -a = 0, want daar is de functie 0. Het 2e deel van -a tot 0 is gelijk aan: A2 *(2/3 * a3 ), het derde deel van 0 tot oneindig is gelijk aan B * 1/2 wortel( b2 * pi).

    Integralen optellen geeft en oplossen naar A geeft uiteindelijk A = 1 / (a * wortel ( 2/3 a + 1/2 b wortel(pi))). Ik heb hem dan toch ook genormaliseerd? Of doe ik iets fout?

    Ik zal het even uitprinten en narekenen thuis wat jij precies gedaan hebt en of dat gelijk is aan mijn normalisatie.
    Er zijn verschillende mogelijke normen met bijbehorende normalisaties. Omdat er sprake was van 'kans' en 'verwachting' ging ik er vanuit dat het de bedoeling was dat je er een kansdichtheidsfunctie van moest maken. In dat geval moet je de gewone integraal uitrekenen.

    Als je jouw normalisatie gebruikt, dan is het derde deel gelijk aan B2* wortel(2*pi). Als je een e macht kwadrateert, dan verdubbelt de exponent namelijk. Ik denk dat je daar ergens een foutje hebt gemaakt.
    Voorts kun je dan bij vraag f) niet stellen dat beide helften gelijk zijn aan 1/2. Je hebt dan wel genormaliseerd, maar dat betekent in dit geval dan niet meteen dat de gewone integraal over het hele domein gelijk is aan 1. Je zult dan moet zeggen dat beide helften even groot zijn, zonder te zeggen hoe groot precies.
      donderdag 6 oktober 2005 @ 10:41:33 #78
    113650 maniack28
    Dresden Dolls O+
    pi_31224320
    Ah ok, ik snap wat je bedoelt Ik zal het even aanpassen en opnieuw uitwerken

    Heel erg bedankt
    Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
    pi_31233764
    Iemand die met volgende vragen kan helpen?

    Los op in IR:

    2^(2x+1)+4^(x-1)=9

    8^x+4^x=5*(2^(x-4))

    0.2^(x-2)+5*(0.04^(x+1))=130

    16^(exp(x))-5*4^(exp(x))+4=0

    Los op in IR²
    (Stelsels)

    {(9^x)*(3^y)=81
    {(2^x)*(8^(-y))=1/32

    en

    {5^x=4y
    {2^(2x)=5y

    Bedankt,
    pi_31233883
    quote:
    Op donderdag 6 oktober 2005 16:58 schreef wp160366 het volgende:
    Iemand die met volgende vragen kan helpen?

    Los op in IR:

    2^(2x+1)+4^(x-1)=9

    8^x+4^x=5*(2^(x-4))

    0.2^(x-2)+5*(0.04^(x+1))=130

    16^(exp(x))-5*4^(exp(x))+4=0

    Los op in IR²
    (Stelsels)

    {(9^x)*(3^y)=81
    {(2^x)*(8^(-y))=1/32

    en

    {5^x=4y
    {2^(2x)=5y

    Bedankt,
    Gebruik slimme substituties.
      donderdag 6 oktober 2005 @ 17:15:23 #81
    113650 maniack28
    Dresden Dolls O+
    pi_31234127


    Ik kan het ook niet Maar het antwoord van de 1e is 1 (invullen )
    Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
    pi_31235007
    1e heb ik met wat hulp al gevonden, ben nog bezig aan de andere. toch bedankt
    pi_31235556
    Bij die tweede kun je bijvoorbeeld y=2^x invullen. De rest gaat op een soortgelijke manier.
    pi_31259438
    Hoe bereken je de intergraal van 0 -> pi van ³sqrt(x+1) dx? (derdemachtswortel)
    Wat is de primitive en komt er zonder GR een mooi antwoord uit?
      vrijdag 7 oktober 2005 @ 18:12:31 #85
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_31260727
    De primitive van (x + 1)1/3 is 3/4 * (x + 1)4/3.
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
      vrijdag 7 oktober 2005 @ 18:22:21 #86
    113650 maniack28
    Dresden Dolls O+
    pi_31261000
    Maar dan moet je natuurlijk wel weten dat je de derdemachtswortel kan schrijven als tot de 1/3
    Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
      vrijdag 7 oktober 2005 @ 18:26:38 #87
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_31261128

    weten ze dat ook al niet op het VWO

    serieus: als de poster weet wat een derde machtswortel is weet hij dnek ik wel waar het vandaana komt: ^1/3
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
      vrijdag 7 oktober 2005 @ 18:31:23 #88
    113650 maniack28
    Dresden Dolls O+
    pi_31261237
    Could be..... maar het zou zomaar kunnen dat ze het niet weten. Kan hier op de uni ook nog wel een paar mensen aanwijzen die het niet weten
    Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
      vrijdag 7 oktober 2005 @ 18:34:50 #89
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_31261336
    ik ken ze ook: die mensen die bv. niet weten dat 1 / sqrt(2) = 1/2 * sqrt(2).

    waar is het mis gegaan met het onderwijs vraag je je af
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
    pi_31261409
    quote:
    Op vrijdag 7 oktober 2005 18:26 schreef McCarthy het volgende:
    serieus: als de poster weet wat een derde machtswortel is weet hij dnek ik wel waar het vandaana komt: ^1/3
    Aan de andere kant... als de poster dat had geweten had ie waarschijnlijk die vraag niet gesteld.
    (Want iedereen die ooit basis-calculus heeft gehad, kan x^a wel naar x differentiëren).
    The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
    pi_31261433
    quote:
    Op vrijdag 7 oktober 2005 18:34 schreef McCarthy het volgende:
    waar is het mis gegaan met het onderwijs vraag je je af
    Oh, da's een makkelijke: in de Tweede Fase.

    Mond vol van zelfwerkzaamheid, maar aan pure kennis komen ze amper meer toe.
    The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
      vrijdag 7 oktober 2005 @ 18:50:16 #92
    113650 maniack28
    Dresden Dolls O+
    pi_31261792
    quote:
    Op vrijdag 7 oktober 2005 18:38 schreef Maethor het volgende:

    [..]

    Oh, da's een makkelijke: in de Tweede Fase.

    Mond vol van zelfwerkzaamheid, maar aan pure kennis komen ze amper meer toe.
    Correct en hierdoor daalt ook het universiteit/hbo-onderwijs
    Wordt tijd dat ze dat eens gaan inzien, maar goed....
    Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
      vrijdag 7 oktober 2005 @ 18:52:16 #93
    113650 maniack28
    Dresden Dolls O+
    pi_31261850
    quote:
    Op vrijdag 7 oktober 2005 18:34 schreef McCarthy het volgende:
    ik ken ze ook: die mensen die bv. niet weten dat 1 / sqrt(2) = 1/2 * sqrt(2).

    waar is het mis gegaan met het onderwijs vraag je je af
    Die kende ik ook nog niet

    1/ wortel(2) = wortel(2)/2

    wortel(2) * wortel (2) = wortel(2)^2 = 2
    Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
      vrijdag 7 oktober 2005 @ 18:53:25 #94
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_31261885
    zat jij bij mij in de collegezaal
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
    pi_31261919
    quote:
    Op vrijdag 7 oktober 2005 18:50 schreef maniack28 het volgende:

    [..]

    Correct en hierdoor daalt ook het universiteit/hbo-onderwijs
    Wordt tijd dat ze dat eens gaan inzien, maar goed....
    Klopt. Dat zien ze ook wel in, maar als ze de norm niet aanpassen komen meer en meer studenten het eerste jaar niet meer door. Kwaliteit waarborgen betekent minder studenten en minder inkomsten. En dat geld hebben ze nou juist zo hard nodig.
    The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
      vrijdag 7 oktober 2005 @ 18:55:12 #96
    113650 maniack28
    Dresden Dolls O+
    pi_31261952
    quote:
    Op vrijdag 7 oktober 2005 18:53 schreef McCarthy het volgende:
    zat jij bij mij in de collegezaal
    Ik zie hem al

    Ik heb vandaag een offday, heb de hele week al gepartieel geintegreerd bij kwantum, integraalstellingen en fourier En dan ook nog lineaire algabra en infinitisemaalrekening nog een keer

    Dus aan het eind van de week heb ik geen zin meer

    Ik heb mn pa trouwens aan de wiskunde gezet. Hij zei pas dat hij natuurkunde enzo wel interessant vond om in te verdiepen, maar hij wilde het dan ook kunnen uitwerken. Dus ik heb hem eerst een wiskundeboek gegeven, limieten, integralen, differentialen enzo... en alle rekenregels over een halfjaartje kan die wel beginnen aan de natuurkunde

    [ Bericht 23% gewijzigd door maniack28 op 07-10-2005 19:05:28 ]
    Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
    pi_31262398
    quote:
    Op vrijdag 7 oktober 2005 18:26 schreef McCarthy het volgende:

    weten ze dat ook al niet op het VWO

    serieus: als de poster weet wat een derde machtswortel is weet hij dnek ik wel waar het vandaana komt: ^1/3
    Dat wist ik opzich wel, maar dr komt totaal niks moois uit als je pi invult... dat was eig mn probleem, nja t zal wel dan. igg bedankt voor de hulp
    pi_31262866
    quote:
    Op vrijdag 7 oktober 2005 19:10 schreef FanNa het volgende:

    [..]

    Dat wist ik opzich wel, maar dr komt totaal niks moois uit als je pi invult... dat was eig mn probleem, nja t zal wel dan. igg bedankt voor de hulp
    Tja, waarom zou er "iets moois" uit moeten komen? Nooit op dergelijke intuities afgaan, gewoon rekenen. Het heeft mij ook wel op het verkeerde been gezet.
      vrijdag 7 oktober 2005 @ 19:53:33 #99
    52513 whosvegas
    The Trickster
    pi_31263807
    Ik ben bezig met het ontwerpen van algoritmen

    Klopt deze afleiding

    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    32
    33
    val int N, q, p, x[0...N]
    var int r
    pre: 0<=p<=q<N
    post: r=(Pi : p<=i<=q : x[i])

    //het gaat me met name om het stuk van p<=i<=q naar p-1<i<=q, omdat in de oplossing x[k+1] wordt gebruikt, wordt anders x[p] niet mee gerekend. 

    invariant
    P0: r=(Pi : p-1<i<=k : x[i])
    P1: 0<=k<=q

    initialisatie
    k=p-1
    r=(Pi : p-1<=i<=p-1 : x[i])=1

    stopcriterium
    k!=q

    opdrachten
    k=k+1

    //invullen
    (Pi : p-1<i<=k+1 : x[i])
    //splitsen
    (Pi : p-1<i<=k : x[i])*x[k+1]
    //P0
    r*x[k+1]

    int k=p-1, r=1;
    while (k!=q)
    {   r*=x[k+1];
       k++;
    }
    Are you nuts??
      vrijdag 7 oktober 2005 @ 22:18:35 #100
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_31268267
    quote:
    Op vrijdag 7 oktober 2005 18:55 schreef maniack28 het volgende:

    [..]

    Ik zie hem al

    Ik heb vandaag een offday, heb de hele week al gepartieel geintegreerd bij kwantum, integraalstellingen en fourier En dan ook nog lineaire algabra en infinitisemaalrekening nog een keer

    Dus aan het eind van de week heb ik geen zin meer

    Ik heb mn pa trouwens aan de wiskunde gezet. Hij zei pas dat hij natuurkunde enzo wel interessant vond om in te verdiepen, maar hij wilde het dan ook kunnen uitwerken. Dus ik heb hem eerst een wiskundeboek gegeven, limieten, integralen, differentialen enzo... en alle rekenregels over een halfjaartje kan die wel beginnen aan de natuurkunde
    je moet hem groepentheorie geven.
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')