quote:Bedankt allemaal, dus
2log(16)=4
Omdat
24=16
Ik dacht al wel dat het simpel was, alleen je moet het even wetenquote:Op zaterdag 24 september 2005 19:21 schreef Johan-Derksen het volgende:
Correct.
Groetjes van een docent Wiskunde
Oké bedankt! Al 4 jaar geen meetkunde gehad hebben en dan dit krijgen is toch best lastig.quote:Op maandag 26 september 2005 18:07 schreef Johan-Derksen het volgende:
Uitleg
Bij een 2*2 matrix kun je makkelijk de vergelijking opschrijven door A en B te definieren en simpel de matrixvermenigvuldiging te doen. Je krijgt dan een stelsel lineaire vergelijkingen die je kunt oplossen, lijkt me. Hoe je dit algemeen oplost zou k zo gauw niet weten, maar als het voor 2*2 kan, dan lijkt me dat het ook voor willekeurige m kan.quote:Op maandag 26 september 2005 19:21 schreef teletubbies het volgende:
trouwens het ging om een 2bij 2 matrix met reele getalletjs...
de tweede vraag; kan je dit uitbreiden tot m*m matrix?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 | A = | a b | | c d | B = | x y | | z w | AB = | ax+bz ay+bw | | cx+dz cy+dw | BA = | xa+yc xb+yd | | za+wc zb+wd | Tr(AB-BA) = Tr(AB)-Tr(BA) = (ax+bz+cy+dw) - (xa+yc+zb+wd) = 0 <> Tr(I) |
ik moest ff uitzoeken wat trace inhield, mara bedankt voor het antwoord...quote:Op dinsdag 27 september 2005 16:04 schreef spinor het volgende:
Hmm, misschien heb ik het nu helemaal fout... maar er is vast wel iemand die het dan opmerkt.![]()
Ze bestaan niet, want:
[ code verwijderd ]
Dit geldt dus waarschijnlijk algemeen, maar dat durf ik nu even niet met zekerheid te zeggen.
edit: ja, Tr(AB) = Tr(BA) voor elke grootte: http://mathworld.wolfram.com/MatrixTrace.html
Dit is bijna een Lyapunov vergelijking.quote:Op maandag 26 september 2005 19:14 schreef teletubbies het volgende:
ik zit ff met een lineaire algebra vraag: bestaan er twee vierkante matrices A en B zodat
AB-BA=I ?
ik vraag me af hoe ik zoiets aan moet pakken!
Dat hangt natuurlijk helemaal van het lichaam af. Als we aannemen dat onze lichamen eindig zijn, dan is het makkelijk: in karakteristiek 2 geldt het voor elk lichaam en in oneven karakteristiek geldt het dan en slechts dan als het aantal elementen een 4-voud + 1 is.quote:Op dinsdag 27 september 2005 17:30 schreef McCarthy het volgende:
vraagje over lichamen.
In welk soort lichamen is -1 nou wel een kwadraat en wanneer niet?
vb1: in F5 is -1 wel een kwadraat: 22 = -1.
vb2: in F7 weer niet. Er is geen x in F7 zodat x2 = -1.
Nee.quote:Op vrijdag 30 september 2005 11:20 schreef whosvegas het volgende:
Een simpel vraagje waar ik het antwoord niet zeker op weet: is 0 ook een positief getal ?
als het antwoord ja zou zijn, stort dan de hele wiskunde in elkaar?quote:
Nee.quote:Op vrijdag 30 september 2005 13:43 schreef McCarthy het volgende:
[..]
als het antwoord ja zou zijn, stort dan de hele wiskunde in elkaar?
er geldt ggd(5,7)=1 en 1|c dus de vergelijking heeft geheeltallige oplossingen.quote:(tentamenopgave 11 november 1999)
Bepaal een natuurlijk getal c waarvoor de lineaire Diophantische vergelijking 5 x + 7 y = c precies één geheeltallige oplossing x, y heeft, waarbij zowel x als y positief zijn.
ziet er wel goed uit ja.quote:Op vrijdag 30 september 2005 16:06 schreef whosvegas het volgende:
In het onderdeel Ontwerpen van algoritmen komen veel quantificaties voor, bijvoorbeeld de somkwantor:
(Si :4<=i<6 : i) = 4+5=9
De quantificatie waar ik wat meer moete mee heb is:
(Si, j : 1<=i<=j<4 i+j)
Volgens mij reken je dit als volgt uit:
(1+1) + (1+2) + (1+3) +
(2+2) + (2+3) +
(3+3) =24
Klopt dit
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |