Mijn punt ook! Balkenende zou zoiets moeten proberen te zeggen na de Tweede Kamerverkiezingen (waarbij hij dan 2 zetels minder heeft dan Wouter Bos bijv.) dat ie toch graag MP wilt blijvenquote:Op dinsdag 20 september 2005 17:27 schreef Sidekick het volgende:
Ik vond de uitspraak van Schroder over de mensen die verandering wilden, maar daar niet in zijn geslaagd een teken van misplaatste arrogantie. Zijn coalitie van SPD en de Groenen hebben de meerderheid verloren, en er moet dus sowieso verandering komen (qua partijen en dus ook qua beleid) om weer een meerderheidscoalitie te smeden.
Als de PvdA als grootste partij niet in de regering komt (wat al eerder gebeurt is) dan kan Balkenende primier blijven. En het is ook niet zo dat de grootste partij altijd de premier levert (al is dat de laatste paar decenia wel steeds het geval).quote:Op dinsdag 20 september 2005 17:37 schreef Falco het volgende:
[..]
Mijn punt ook! Balkenende zou zoiets moeten proberen te zeggen na de Tweede Kamerverkiezingen (waarbij hij dan 2 zetels minder heeft dan Wouter Bos bijv.) dat ie toch graag MP wilt blijven!
Voor Schröder is het eigenlijk wel een persoonlijke triomf, net zoals hij in 2002 vrijwel in zijn eentje terug kwam van een grote achterstand, lukte het hem weer door een puur op zijn persoon gerichtte campagne heel veel van de kiezers over te halen ...quote:Op dinsdag 20 september 2005 17:41 schreef du_ke het volgende:
Inderdaad hoewel het natuurlijk wel een morele overwinning is. Hij verliest maar de CDU weet niet te profiteren en verliest zelf ook. Dat lijkt me in de huidige Duitse situatie bijna een nog grotere uitdaging.
Een grote coalitie zonder Merkel en Schröder, is dat niet simpelweg de oplossing voor de impasse?quote:SPD'er zinspeelt op vertrek Schröder
Gepubliceerd op dinsdag 20 september 2005
BERLIJN (ANP) - Een vooraanstaand lid van Gerhard Schröders SPD heeft er dinsdag op gezinspeeld dat de bondskanselier zou kunnen vertrekken, om een grote coalitie met CDU/CSU mogelijk te maken.
Burgemeester Klaus Wowereit van Berlijn zei op de vraag of de SPD een regering zonder Schröder zou gaan opzetten: ,,Onder bepaalde voorwaarden. Maar die voorwaarden zijn er nu nog niet.'' Het is voor het eerst dat een belangrijk SPD'er speculeert over een toekomst zonder Gerhard Schröder.
Zowel Schröder als Angela Merkel hameren sinds de verkiezingen zondag erop de regering te gaan leiden. Geen van beide partijen haalde een overtuigende overwinning en dat leidde tot een impasse in de Duitse politiek. Coalitievorming lijkt welhaast een 'mission impossible'.
De Duitse krant Bild suggereerde ook al dat de bondskanselier moet vertrekken. Een anonieme SPD'er zegt in de krant: ,,Een bondskanselier die zichzelf opoffert om een vorming van een nieuwe regering mogelijk te maken. Dat is nog nooit vertoond. Schröder zou als een held de Duitse geschiedenisboeken ingaan.''
http://www.planet.nl/plan(...)tid=622008/sc=1e3a9f
Ideologisch staan ze niet eens zo ver uit elkaar, het heeft meer te maken met de machtspelletjes v/h moment.quote:Op woensdag 21 september 2005 09:28 schreef McCarthy het volgende:
waarom zou de CDU wel met de SPD willen maar niet met de Groenen?
Ik dnek dat idd de FDP het probleem is. Die zien niks in de groenen.quote:Op woensdag 21 september 2005 09:32 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Ideologisch staan ze niet eens zo ver uit elkaar, het heeft meer te maken met de machtspelletjes v/h moment.
Toch staan ook hun uiteindelijk niet zover uit elkaar als dat het lijkt, de FDP is iets linkser dan de VVD en de Groenen iets rechtser dan GroenLinks. In GroenLinks zitten namelijk nog steeds ex CPN'ers en de Duitse Groenen zijn juist (o.m.) ontstaan uit anti-communisten (Bundniss '90)quote:Op woensdag 21 september 2005 09:38 schreef McCarthy het volgende:
Ik dnek dat idd de FDP het probleem is. Die zien niks in de groenen.
jammer
De nadruk op strafrecht, meer politie en hardere straffen ontbreekt idd bij de FDP, maar ik weet niet of je dat 'linkser' kunt noemen .... de FDP is puur een economische partij, die daarnaast ook traditionele liberale thema's als burgerrechten hoog in het vaandel heeft staan (en dus eerder tegen een verbreding van de rechten van politie en staat, en verscherping van de regels en controle van burgers) ...quote:Op woensdag 21 september 2005 09:47 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Toch staan ook hun uiteindelijk niet zover uit elkaar als dat het lijkt, de FDP is iets linkser dan de VVD en de Groenen iets rechtser dan GroenLinks.
http://www2.rnw.nl/rnw/nl/news/international/#4588310quote:Duitse Groenen willen met FDP onderhandelen
Drie dagen na de Duitse parlementsverkiezingen bestaat er nog geen enkele duidelijkheid over de vorming van een nieuwe coalitieregering.
De Groenen zijn bereid onderhandelingen aan te gaan met de liberale FDP, maar tonen zich uiterst sceptisch vanwege de meningsverschillen over de sociale zekerheid en de afbouw van atoomenergie. Partijleider Joschka Fischer van de Groenen treedt terug uit de partijleiding, naar eigen zeggen om de weg vrij te maken voor een nieuwe generatie.
SPD-leider Gerhard Schröder en CDU-leider Angela Merkel zeggen beiden dat zij in een nieuwe regering bondskanselier willen worden. Een brede coalitie van sociaal-democraten en christen-democraten ziet eigenlijk niemand in de Duitse politiek zitten.
http://www2.rnw.nl/rnw/nl/news/international/#4591009quote:Groenen willen niet meedoen met CDU/CSU
De Duitse Groenen hebben een gesprek met CDU/CSU-leider Angela Merkel over een regeringscoalitie afgebroken. De Groenen willen niet deel uitmaken van een regering met CDU/CSU, die volgens hen neo-liberaal en anti-ecologisch is.
Het meest waarschijnlijk is nu de vorming van een grote coalitie waarin SPD en CDU/CSU deelnemen. Maar zover is het nog lang niet, omdat zowel de huidige bondskanselier Gerhard Schröder als Angela Merkel het kanselierschap opeist.
Bij de verkiezingen kreeg CDU/CSU de meeste stemmen. Maar volgens Schröder is zijn SPD de grootste partij, omdat het bij CDU/CSU in feite om twee partijen gaat.
Waarom zit dat zo moeilijk dan met de Grondwet? Is het niet voldoende als Schröder een Kanzlermehrheit weet te behalen?quote:Op vrijdag 23 september 2005 16:49 schreef CANARIS het volgende:
Ik zei als enige optie een SPD Grüne , getollereerd door de PDS ( wat echter per Verfassung niet zo makkelijk is)
Voor Europese verkiezingen kan ik je de site: http://www.parties-and-elections.de/ van harte aanbevelen. Onder de tab "Countries" het gewenste land aanklikken. Onder het resultaat van de laatste twee verkiezingen in dat land zie je dan ook het archief, vanaf 1945.quote:Op maandag 19 september 2005 18:09 schreef McCarthy het volgende:
lees nu net in het NRC dat de SPD het slechtse resultaat in 40 jaar heeft geboekt
Ik heb geen overzicht van zetels in de rijksdag, misschien heeft PV dat. Ik vermoed een dalende lijn
Is maar de vraag. Dit is niet de eerste keer dat de FDP zo'n resultaat haalt. Zoals die site die ik hierboven tipte al meldtquote:Ik durf nu ook wel de vorospelling te doen dat de winst van de FDP geen toeval is maar dat het een trend omhoog is/inzet. Uiteindelijk zullen ze een grote halen vergelijkbaar met de VVD.
http://www.fd.nl/ShowKrantArtikel.asp?KrantArtikelId=520361quote:Ave, Gerhard Julius Poetin van Duitsland
SIGRID DE VRIES
De Duitsers verliezen snel hun geduld met Gerhard Schröder. De bondskanselier heeft zichzelf ontmaskerd.
BERLIJN - Langzaam maar ontegenzeggelijk groeit in Duitsland de kritiek op Gerhard Schröder, de bondskanselier die de verkiezingen verloor maar volhoudt dat hij ze gewonnen heeft. Het boulevardblad Bild Zeitung beeldde de kanselier gisteren af als Julius Caesar. De uiterst bedaagde Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) beschrijft de 'Poetinisering' van de kanselier.
Het begint de Duitsers te dagen dat er nare kanten kleven aan de even aanvechtbare als onbuigzame aanspraak van Schröder op het Kanzleramt. Niet alleen verstoort de 'macho-Macher' de voorspoedige vorming van een nieuwe regering, de kanselier neemt het bovendien niet zo nauw met de mores van de democratie.
In eerste instantie vergoelijkten vele kranten Schröders gedrag. Zo werd het beledigen van kandidaat-kanselier Angela Merkel in het televisiedebat op de late verkiezingsavond verklaard met 'door stress vrijgekomen endorfine'. Inmiddels oordelen zowel media als 'gewone' Duitsers dat Schröder zijn hand heeft overspeeld.
Zijn schrille 'Ich will Kanzler bleiben' heeft hem ontmaskerd: de met de grondwet wringende vervroegde verkiezingen, Schröders klakkeloze afstand nemen van zijn eigen hervormingsbeleid in de verkiezingscampagne en het blokkeren van de coalitiebesprekingen dienen niet het welzijn van de Duitse natie, maar de kanselier.
Met het standje dat first lady Doris Schröder-Köpf de kanselier na zijn televisieoptreden heeft gegeven, nemen de Duitsers geen genoegen. 'Oeioeioei', verzucht Schröder tegen opinieweekblad Die Zeit van deze week, gevraagd naar Doris' toorn. Maar van zijn claim op de macht neemt Schröder geen woord terug.
Die Zeit, dat het 'roodgroene project' van SPD en Groenen zeven jaar lang op het idealistische af heeft aangemoedigd, mocht een dagje met de kanselier 'meepeinzen' in zijn werkkamer met uitzicht op Rijksdag en Spree. Schröder weet niet wat hij met de macht wil, bekent Die Zeit met voelbaar plaatsvervangende schaamte. Hij weet alleen maar dat hij haar behouden wil.
Verbijsterd heeft de natie ervaren hoe het moet voelen als de democratie buiten werking wordt gezet, schrijft Frank Schirrmacher, commentator van de FAZ. Hij raadt Schröder aan zijn 'postelectorale grootheidswaan' te laten varen en het land te laten reflecteren op hoe het verder moet. De jonge Duitse democratie staat voor zijn meesterproef, concludeert Heribert Prantl van de Süddeutsche Zeitung, het 'geweten' van links. Tenslotte is Duitsland een parlementaire democratie, geen kiesvereniging voor de kanselier.
Copyright (c) 2005 Het Financieele Dagblad
Wat is er dan zo conservatief aan de VVD? Ik denk dat ze niet conservatiever zijn dan bijvoobeeld de PvdA.quote:Op vrijdag 23 september 2005 22:15 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
De VVD is ook meer een massa-partij dan de FDP, als het de VVD uitkomt, zijn ze liberaal en anders zijn ze conservatief.
Zou jij de VVD wel een klassiek liberale partij noemen?quote:Op zaterdag 24 september 2005 12:46 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Wat is er dan zo conservatief aan de VVD? Ik denk dat ze niet conservatiever zijn dan bijvoobeeld de PvdA.
En Gerhard wil nu ook wel het kanselierschap delen met Merkel. Eerst Schröder twee jaar, en dan Merkel twee jaar. Hij wordt steeds wanhopiger lijkt het wel.quote:Op zaterdag 24 september 2005 12:17 schreef zakjapannertje het volgende:
Gerhard de gebeten hond:
[..]
http://www.fd.nl/ShowKrantArtikel.asp?KrantArtikelId=520361
Is dat mogelijk dan?quote:Op zaterdag 24 september 2005 23:38 schreef Pietverdriet het volgende:
denk eigenlijk dat het een grote coalitie wordt, maar zonder Merkel en Schröder
personen kunnen gewipt worden..quote:
Ik vind het wel weer een sluwe, geniale truc, want Merkel kan ook niet alle kanten op, en zo voorkomt ze dat er dan een een grote coalitie komt zonder Gerd, maar ook zonder haar.quote:Op zaterdag 24 september 2005 22:05 schreef freako het volgende:
En Gerhard wil nu ook wel het kanselierschap delen met Merkel. Eerst Schröder twee jaar, en dan Merkel twee jaar. Hij wordt steeds wanhopiger lijkt het wel.
bron: NOSquote:SPD oppert roulerend kanselierschap 24-09-05
Vooraanstaande leden van de SPD-fractie in de Bondsdag willen dat een eventuele 'grote coalitie' van SPD en CDU/CSU wordt geleid door twee premiers.
Het idee is dat bondskanselier Schröder de eerste twee jaar aanblijft, waarna Angela Merkel, de leider van de christen-democraten, het kanselierschap overneemt.
Het roulerende kanselierschap moet de impasse na de onbesliste uitslag van de Duitse verkiezingen van afgelopen zondag doorbreken. Geen van de grote blokken behaalde daarin een meerderheid, terwijl het verschil tussen CDU/CSU en SPD minimaal bleek: slechts drie zetels.
Werkbaar
Een grote coalitie van sociaal- en christen-democraten wordt door de meeste politieke waarnemers gezien als de enige werkbare optie, vooral omdat de Groenen niets voelen voor samenwerking met centrum-rechts, en de FDP een coalitie met rood-groen afwijst.
Probleem is echter dat zowel Schröder als Merkel het leiderschap van zo'n grote coalitie opeist.
Volgens de RTL Televisie voelt Schröder wel voor een roulerend kanselierschap. Het idee zou gebaseerd zijn op een precedent uit de Israëlische politiek, waar Shimon Peres en Yitzhak Shamir in de jaren tachtig afwisselend premier waren van een regering van nationale eenheid.
In Duitsland is een dergelijke formule nog nooit uitgeprobeerd, en de vraag is of het van de Duitse grondwet wel mag.
'Belachelijk'
Vanuit de CDU-hoek is meteen afwijzend gereageerd op het voorstel. Premier Wulff van Nedersaksen noemt het "belachelijk".
"We zullen niet ten koste van alles instemmen met een 'grote coalitie'", aldus Wulff, die gezien wordt als een mogelijke opvolger van Merkel, mochten de formatiebesprekingen met de SPD onder haar leiding mislukken.
Intussen neemt binnen de SPD de druk op Schröder toe om zijn toon te matigen. SPD-premier Beck van Rijnland-Palts opperde zaterdag zelfs de vorming van een grote coalitie onder een andere SPD-kanselier dan Schröder.
"In een democratie moet je nooit wat uitsluiten", aldus Beck
CDU/CSU zijn twee partijen, dus zou je ook kunnen zeggen dat SPD de grootste partij is.quote:Op zondag 25 september 2005 12:13 schreef McCarthy het volgende:
CDU/CSU is het grootst dus ik snap niet wat de SPD zeurt.
Strikt genomen zijn het 2 partijen, en komen ook bij debatten als 2 partijen. In de Elefanten runde was Stoiber en Merkel, ze zijn twee partijen als hun het uitkomt, maar ééntje als dat beter uitkomt.quote:Op zondag 25 september 2005 12:13 schreef McCarthy het volgende:
ik hoop dat merkel iig kanselier wordt. Heeft de brains en de visie. Tenminste iets.
CDU/CSU is het grootst dus ik snap niet wat de SPD zeurt.
Dat is dan wel een opvallende draai, na vijftig jaar met een ander precedent.quote:Op zondag 25 september 2005 12:27 schreef Sidekick het volgende:
CDU/CSU zijn twee partijen, dus zou je ook kunnen zeggen dat SPD de grootste partij is.
quote:Schröder wil een grote coalitie
Uitgegeven: 25 september 2005 15:59
Laatst gewijzigd: 25 september 2005 18:50
BERLIJN - De Duitse bondskanselier Schröder heeft zich zondag achter de vorming van een 'grote coalitie' van SPD en CDU/CSU geschaard. Hij zei dat in het ARD-televisieprogramma Bericht aus Berlin. "Ik zal er alles aan doen om deze coalitie tot stand te brengen."
Schröder houdt voorlopig vast aan het kanselierschap. Eerst moeten de partijen het eens worden over de inhoud van het regeerakkoord, daarna kan er gesproken worden over de invulling van de posten.
Stabiel
"Ik ben daarvoor dat dit land de komende vier jaar stabiel door een grote coalitie geregeerd wordt. Dat is mijn vaste overtuiging", zei Schröder. Hij noemde de druk van de CDU/CSU op de sociaal-democraten om het kanselierschap op te geven "tamelijk onfatsoenlijk".
De vraag van het leiderschap komt volgens Schröder pas aan de orde als partijen het eens zijn geworden een regering te vormen. "En dan ben ik er zeker van dat het zal worden opgelost", voegde hij eraan toe.
"Er is helemaal geen reden om van standpunt te veranderen, alleen maar omdat er grote druk wordt uitgeoefend door de media en de unie (CDU/CSU)", zei Schröder zondag tegen de tv-zender ARD.
Zijn SPD is de tweede fractie in de Bondsdag. De grootste partij in het parlement is die van de christen-democratische CDU/CSU. De invloedrijke CDU-premier van Hessen, Roland Koch, herhaalde zondag tegen de ARD nog een keer dat zijn fractie als grootste in een coalitie met de SPD de regeringsleider moet leveren.
De SPD en CDU/CSU spreken elkaar deze week weer over de vorming van een 'grote coalitie'. Schröder wil eerst over de inhoud praten en dan pas over de mensen. Maar zijn positie is verslechterd. Binnen de SPD wordt door sommigen ook al gesproken over een kabinet niet geleid door Schröder.
Een van de ideeën die de ronde doen is het gedeelde kanselierschap. Eerst Schröder twee jaar regeringsleider, daarna Merkel. Christen-democraten schoten dit plan direct af. Waarnemers verwachten pas een doorbraak na de uitgestelde stembusstrijd in Dresden volgende week zondag.
Het zijn twee partijen , maar , en dat vergeet de spd maar al te makkelijk, de CDU treedt daar niet aan waar de CSU zich presenteerd ( dus Beieren)quote:Op zondag 25 september 2005 12:27 schreef Sidekick het volgende:
[..]
CDU/CSU zijn twee partijen, dus zou je ook kunnen zeggen dat SPD de grootste partij is.
Nekgekletsquote:Op maandag 26 september 2005 09:23 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Het zijn twee partijen , maar , en dat vergeet de spd maar al te makkelijk, de CDU treedt daar niet aan waar de CSU zich presenteerd ( dus Beieren)
Dus moet de SPD ook haar eigen Beierse resultaat schrappen, en dan praten we verder.
Dat was geen plan van Schröder maar van een of andere zweefkeesquote:Op maandag 26 september 2005 09:41 schreef Falco het volgende:
Dat plan van Schröder (ik 2 jaar bondskanselier en daarna Merkel) is trouwens ook idioot. Hij heeft echt de kolder in zijn kop.
Ja en ?quote:Op maandag 26 september 2005 09:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nekgeklets
Bovendien wordt de Bondskanselier gekozen door de Bundestag en niet gesteld door de grootste partij.
Ik begrijp nu waarom je zo een fan van Merkel bent.quote:Op maandag 26 september 2005 14:16 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Ja en ?
weer slecht opgestaan ?
Linke been verhaal?
Hoezo haat?quote:Op maandag 26 september 2005 16:32 schreef CANARIS het volgende:
Nee
Canaris komt uit rotterdam , maar had het geluk tamenlijk vroeg richting Duitsland (München) te mogen verkassen.
Canaris woont nu in Wenen
piet is geloof ik zijn hart gevolgt en heeft een Haat/liefde verhouding met Duitsland of een Duitser
![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |