abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30754079
Vandaag is er trouwens bij de CDU een vergadering van de bestuursraad ....
Merkel krijgt haareerste grote test, want het bestuur van de CDU zal haar daar als fractievoorzitster moeten verkiezen, in de nieuwe Bundestag ...dat zal ook wel gebeuren, maar met welke meerderheid zal veelzeggend zijn over hoeveel steun ze heeft bij de Grote Mannen in de CDU ....

Een aantal CDU/CSU politici hebben al duidelijk aangegeven haar persoonlijk aansprakelijk te stellen voor het verlies (Horst Seehofer als belangrijkste, Friedrich Merz heeft indirekt gesuggereerd 'ook naar de personen te kijken'... )....

Voor Merkel een belangrijke drempel, die ze eigenlijk onaangetast moet overbruggen en daarna gezwind naar een Jamaika-Koalition moet streven ...

DE veelal negatieve uitlatingen van Grünen en FDP moet je niet al te serieus nemen, het is in Duitsland de gewoonte zulk een 'pokerspel' te spelen ... Bij de Grünen is ook overduidelijk dat alhoewel ze heel erg negatief zijn, er weinig inzien, niemand daar ook keihard zegt dat die Koalitie er niet _kan_ komen .... voor de FDP geldt hetzelfde, enkel op de verkiezingsavond zelf liet Westerwelle zich heel erg negatief uit over die mogelijkheid, maardaar kwam hij een dag later weer van terug ... feitelijk realiseert hij zich ook dat die optie de enige mogelijke coalitie met de FDP is, en de FDP wil wel regeren (en bovendien biedt het hem een gelegenheid tevens de 'oude mannen' binnen de FDP los te worden, de Gensscher & co. die hem nog altijd niet de vrije hand geven, Westerwelle is bv nooit tot Fractievoorzitter gekozen, door de tegenstand van de 'ouderen', die in plaats daarvan de grijze muis Erhardt fractievoorzitter hebben gemaakt, een uiterst zwak politicus)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 20 september 2005 @ 17:27:14 #202
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_30763109
Ik vond de uitspraak van Schroder over de mensen die verandering wilden, maar daar niet in zijn geslaagd een teken van misplaatste arrogantie. Zijn coalitie van SPD en de Groenen hebben de meerderheid verloren, en er moet dus sowieso verandering komen (qua partijen en dus ook qua beleid) om weer een meerderheidscoalitie te smeden.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  dinsdag 20 september 2005 @ 17:37:38 #203
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_30763436
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 17:27 schreef Sidekick het volgende:
Ik vond de uitspraak van Schroder over de mensen die verandering wilden, maar daar niet in zijn geslaagd een teken van misplaatste arrogantie. Zijn coalitie van SPD en de Groenen hebben de meerderheid verloren, en er moet dus sowieso verandering komen (qua partijen en dus ook qua beleid) om weer een meerderheidscoalitie te smeden.
Mijn punt ook! Balkenende zou zoiets moeten proberen te zeggen na de Tweede Kamerverkiezingen (waarbij hij dan 2 zetels minder heeft dan Wouter Bos bijv.) dat ie toch graag MP wilt blijven !
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_30763552
Inderdaad hoewel het natuurlijk wel een morele overwinning is. Hij verliest maar de CDU weet niet te profiteren en verliest zelf ook. Dat lijkt me in de huidige Duitse situatie bijna een nog grotere uitdaging .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 20 september 2005 @ 17:44:03 #205
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_30763619
Ja, twee partijen die de verkiezingen hebben verloren, hopen met een harde opstelling de verkiezingen alsnog te winnen.
pi_30763633
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 17:37 schreef Falco het volgende:

[..]

Mijn punt ook! Balkenende zou zoiets moeten proberen te zeggen na de Tweede Kamerverkiezingen (waarbij hij dan 2 zetels minder heeft dan Wouter Bos bijv.) dat ie toch graag MP wilt blijven !
Als de PvdA als grootste partij niet in de regering komt (wat al eerder gebeurt is) dan kan Balkenende primier blijven. En het is ook niet zo dat de grootste partij altijd de premier levert (al is dat de laatste paar decenia wel steeds het geval).
pi_30764035
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 17:41 schreef du_ke het volgende:
Inderdaad hoewel het natuurlijk wel een morele overwinning is. Hij verliest maar de CDU weet niet te profiteren en verliest zelf ook. Dat lijkt me in de huidige Duitse situatie bijna een nog grotere uitdaging .
Voor Schröder is het eigenlijk wel een persoonlijke triomf, net zoals hij in 2002 vrijwel in zijn eentje terug kwam van een grote achterstand, lukte het hem weer door een puur op zijn persoon gerichtte campagne heel veel van de kiezers over te halen ...

Aan de andere kant, het is ook een enorme teken van zwakte van de SPD... dat is nu eigenlijk enkel nog de 'persoon' van Schröder, en dan lang, heel lang niks ... een beetje net zoals dat eind 90'er jaren Helmut Kohl was ...

Enkel Franz Münteferring staat aan de rand van het podium een beetje 'mee te doen', maar dat is misschien wel een gewiekste vent, die slim positie wet te nemen en best goed en scherp kan debatten, en een neusje voor de publieke opinie heeft, maar vooral geen kandidaat om Schröders positie ooit over te nemen, zelfs niet voor regerings-verantwoordelijkheid ....

Schröder heeft evenzeer zijn eigen partij steeds verder in een ongezonde wurggreep geplaatst, en vroeger of later moet de SPD daarvoor ook boetten, waarschijnlijk als Schröder ooit eens terugtreden moet (en misschien komt dat moment ook erg snel)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_30782607
quote:
SPD'er zinspeelt op vertrek Schröder

Gepubliceerd op dinsdag 20 september 2005

BERLIJN (ANP) - Een vooraanstaand lid van Gerhard Schröders SPD heeft er dinsdag op gezinspeeld dat de bondskanselier zou kunnen vertrekken, om een grote coalitie met CDU/CSU mogelijk te maken.

Burgemeester Klaus Wowereit van Berlijn zei op de vraag of de SPD een regering zonder Schröder zou gaan opzetten: ,,Onder bepaalde voorwaarden. Maar die voorwaarden zijn er nu nog niet.'' Het is voor het eerst dat een belangrijk SPD'er speculeert over een toekomst zonder Gerhard Schröder.

Zowel Schröder als Angela Merkel hameren sinds de verkiezingen zondag erop de regering te gaan leiden. Geen van beide partijen haalde een overtuigende overwinning en dat leidde tot een impasse in de Duitse politiek. Coalitievorming lijkt welhaast een 'mission impossible'.

De Duitse krant Bild suggereerde ook al dat de bondskanselier moet vertrekken. Een anonieme SPD'er zegt in de krant: ,,Een bondskanselier die zichzelf opoffert om een vorming van een nieuwe regering mogelijk te maken. Dat is nog nooit vertoond. Schröder zou als een held de Duitse geschiedenisboeken ingaan.''

http://www.planet.nl/plan(...)tid=622008/sc=1e3a9f
Een grote coalitie zonder Merkel en Schröder, is dat niet simpelweg de oplossing voor de impasse?
  woensdag 21 september 2005 @ 09:28:48 #209
119078 McCarthy
communistenjager
pi_30782706
waarom zou de CDU wel met de SPD willen maar niet met de Groenen?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_30782761
quote:
Op woensdag 21 september 2005 09:28 schreef McCarthy het volgende:
waarom zou de CDU wel met de SPD willen maar niet met de Groenen?
Ideologisch staan ze niet eens zo ver uit elkaar, het heeft meer te maken met de machtspelletjes v/h moment.
  woensdag 21 september 2005 @ 09:38:54 #211
119078 McCarthy
communistenjager
pi_30782896
quote:
Op woensdag 21 september 2005 09:32 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Ideologisch staan ze niet eens zo ver uit elkaar, het heeft meer te maken met de machtspelletjes v/h moment.
Ik dnek dat idd de FDP het probleem is. Die zien niks in de groenen.

jammer
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_30783069
quote:
Op woensdag 21 september 2005 09:38 schreef McCarthy het volgende:
Ik dnek dat idd de FDP het probleem is. Die zien niks in de groenen.

jammer
Toch staan ook hun uiteindelijk niet zover uit elkaar als dat het lijkt, de FDP is iets linkser dan de VVD en de Groenen iets rechtser dan GroenLinks. In GroenLinks zitten namelijk nog steeds ex CPN'ers en de Duitse Groenen zijn juist (o.m.) ontstaan uit anti-communisten (Bundniss '90)
pi_30783645
quote:
Op woensdag 21 september 2005 09:47 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Toch staan ook hun uiteindelijk niet zover uit elkaar als dat het lijkt, de FDP is iets linkser dan de VVD en de Groenen iets rechtser dan GroenLinks.
De nadruk op strafrecht, meer politie en hardere straffen ontbreekt idd bij de FDP, maar ik weet niet of je dat 'linkser' kunt noemen .... de FDP is puur een economische partij, die daarnaast ook traditionele liberale thema's als burgerrechten hoog in het vaandel heeft staan (en dus eerder tegen een verbreding van de rechten van politie en staat, en verscherping van de regels en controle van burgers) ...
Op het punt van burgerrechten lijken de FDP en Grünen enorm op elkaar, tegenover de conservatievere SPD en CDU/CSU.

De Grünen is inderdaad niet echt een 'linkse' partij ... ze spelen nauwelijk in op zulke economische thema's, hun doelgroep is toch vooral de intellectuelere en beter gesitueerde laag in de bevolking, en die preken natuurlijk wel dat een beetje vanuit 'goodwill' idee, maar praktiseren het niet echt actief ... De Grünen hebben weinig problemen gehad met Agenda2010 en Hartz IV... de Linkspartei heeft bij hen ook geen stemmen weggehaald.
pi_30811954
goed, ze gaan het proberen:
quote:
Duitse Groenen willen met FDP onderhandelen

Drie dagen na de Duitse parlementsverkiezingen bestaat er nog geen enkele duidelijkheid over de vorming van een nieuwe coalitieregering.
De Groenen zijn bereid onderhandelingen aan te gaan met de liberale FDP, maar tonen zich uiterst sceptisch vanwege de meningsverschillen over de sociale zekerheid en de afbouw van atoomenergie. Partijleider Joschka Fischer van de Groenen treedt terug uit de partijleiding, naar eigen zeggen om de weg vrij te maken voor een nieuwe generatie.
SPD-leider Gerhard Schröder en CDU-leider Angela Merkel zeggen beiden dat zij in een nieuwe regering bondskanselier willen worden. Een brede coalitie van sociaal-democraten en christen-democraten ziet eigenlijk niemand in de Duitse politiek zitten.
http://www2.rnw.nl/rnw/nl/news/international/#4588310
pi_30815461
De FDP is zoals onze wijze Forums heer als zegt een traditioneel liberale pratij.
In Nederland ontbreekt de FPD eigenlijk. Het is een beetje dat wat Duijkstra voor ogen had toen hij de VVD overnam.

Zowel Economisch als ook sociaal compleet liberaal.

Ik weet ook niet zo goed wat het nu gaat worden,w ant de Groenen en de FPD staan elkaar op sociaal gebeid dan wel na, maar op economisch vlag diametraal tegenover elkaar.

Feit is , dat Links een meerheid heeft in Duitsland, wat de noodzakelijke reformen waarschijnlijk voor de komende 4 jaar weer onmogenlijk gaat maken.

De macht van de vakbonden die moet worden gebroken , zal ook nu onaangetast blijven.

Als er reformen komen , dan waarschijnlijk het eerst met de Jamaika Coalitie.
Ik hoop er dus in het geheim wel op.
Joschka weer als Minister van Buitenaldnse zaken..... waarom niet.
Künast door laten gaan op landbouw want zo slecht deed ze het niet. De rest verdelen over FPD en CDU.
pi_30816849
Kunast lijkt me inderdaad de beste kandidaat om de leiding van Fisscher over te nemen ...
Ik betwijfel of ze op Landbouw zou komen, vermoed dat de CDU dat zeker niet toelaat...
Maar Kunast zel zeker ook op andere terreinen waarschijnlijk mee kunnen komen (op onderwijs, al zal de CDU daar Anette Chavan willen positioneren)...
Om eerlijk te zijn, ik ben altijd een beetje een Kunast-hater geweest, voornamelijk omdat ze mij in haar beginfase erg 'paniekerig' overkwam (tijdens die vlees-hype, toen geen duitser meer vlees wilde eten .... ik had altijd het idee dat dat ook kwam omdat de mensen op de televisie Kunast aan moesten kijken die erover sprak en weinig 'vertrouwenswekkend' overkwam) ...
maar KUnast heeft zich absoluut wel op een positieve wijze ontwikkeld, is zich steeds beter in haar terrein gaan 'invoelen' en wist veel vertrouwen te winnen (zelfs bij veel boeren, ondanks haar beleid van inperking van landbouw en afschaffen van subsidiering; en ook ondanks dat die haar in de beginfase ook meermaals hebben weggejaagd van bijeenkomsten met luid boegeroep)

Ik gok, en hoop eigenlijk ook op Jamaika ... maar dat wordt nog best een klus, en is ook sterk afhankelijk in hoeverre er een zwart-rode flirt ontstaat..., als de CDU dan van 'twee walletjes' wil gaan eten en beide opties te lang open houdt, kunnen ze daarvoor flink gestraft worden ....

Gisteren was een dag voor 'Jamaika' .... er werden duidelijk standpunten van de kleine partijen verwacht over zulk een coalitie, en eigenlijk is het enige wat deze gedaan hebben, de deur nog op een kier houden, net niet toeslaan (maar dat is hun tactiek, zowel groenen als FDP wachten af waarmee de CDU komt) ...

Vandaag is het 'Grote' gesprek tussen Merkel en de SPD in berlijn ... Schröder zelf zal erbij zijn (heeft zichzelf erin gemengd, op het laatste moment _moest_ hij erbij zijn) ....
Dan is het heel belangrijk hoe de beide partijen reageren en ook vooral hoe Schröder zich gedraagt .... zijn 'winnaars-mentaliteit' wordt nu niet meer op prijs gesteld, niemand neemt zijn bewering de verkiezingen gewonnen te hebben serieus ....
Een tweede ergernis is dat de SPD een bepaalde Bundestag-richtlijn uit de 60'er jaren wil laten intrekken, waarin bepaald werd dat de Union van CSU en CDU als één partij mag optreden .... dat zou idd van de SPD in een klap de grootste partij maken (maar dan ook bijna onmogelijk dat de CDU ooit nog groter dan de SPD wordt) ...

De enige slimme kaart die Schröder echter nog wel heeft, met betrekking tot een mogelijk Kanzler-schap, is een tactische beslissing van Frau Merkel zelf ... namelijk het moment dat zij de eigen CDU-kandidaat voor de Bundespresident (Schäuble) opgaf ten kostte van een FDP kandidaat, waarbij de CDU juist vanuit een coalitie idee de FDP-kandidaat voor Bundespräsident Horst Kohler steunde ... ondanks dat in theorie de CDU recht had op deze positie als toendertijd sterkste fractie (incl. Bundesrat).
Schröder kan nu beweren precies hetzelfde te willen, nl. dat Merkel ook omwille van een coalitie de kanidaat van een andere fractie steunt, net als met Kohler.

Zelf voorzie ik echter dat het gesprek tussen CDU en SPD vandaag op een mislukking uitloopt, omdat de conflict-stemming nog te groot is, en Schröder het niet kan nalaten zijn ego voorop te stellen (hij zal wel weer schoenen met hogere hakken dan Merkel aantrekken).
pi_30849141
Als ik er genuanceerd over ga nadenken kan er eigenlijk alleen maar een grote coalitie komen.

De politiek cultuur tussen groen en zwart zijn te verschillend.
Natuurlijk kan men tussen groen en zwart en groen en blauw ( Oeps geel in Duitsland) overeenkomsten vinden. die dan gek genoeg weer de verschillen tussen FPD en CDU zijn (!) , maar je moet dan wel met een zeef gaan werken.

De principeiel poltieke instelling en cultuur van groen komt uit de spontie beweging. De krakers-groepen. de strikkende bh-loze anti atoomkracht beweging. De strikt pascifistiche groepen (die in Duitsland veel sterker en realer waren als in Nederland)

Er zijn ook in de Groene top maar weinig mensen met wie ik het mij kan voorstellen. Butikofer Trittin, Küng Roth of hoe ze allemal heten horen daar niet bij

Eigenlijk ken ik maar 2 pragmatiker . Dat zijn Rezzo Schlauch en Joschka Fischer, waarvan de één al in pensioen is gegaan , en de ander eergisteren heeft gezegd, dat hij zal gaan.

Er is tussen Groen aan de ene kant en CDU- FPD aan de andere kant meer verschillend , als overeenkomend.

de verschillen tussen de rechte SPD van Schröder en de CDU zijn met zekerheid kleiner. Het enige wat daar in de weg staat zijn die enorme egos EN de politike duiste cultuur.

Mijn gokje , op vrijdag 23 sept
Een grote coalitie onder Wulf van Niedersachsen en Per Steinbruch als Vize en in 2 jaar gaan de Duitsers weer naar de stembus.
pi_30859688
de ideologische verschillen zijn idd te groot, blijkt:
quote:
Groenen willen niet meedoen met CDU/CSU

De Duitse Groenen hebben een gesprek met CDU/CSU-leider Angela Merkel over een regeringscoalitie afgebroken. De Groenen willen niet deel uitmaken van een regering met CDU/CSU, die volgens hen neo-liberaal en anti-ecologisch is.
Het meest waarschijnlijk is nu de vorming van een grote coalitie waarin SPD en CDU/CSU deelnemen. Maar zover is het nog lang niet, omdat zowel de huidige bondskanselier Gerhard Schröder als Angela Merkel het kanselierschap opeist.
Bij de verkiezingen kreeg CDU/CSU de meeste stemmen. Maar volgens Schröder is zijn SPD de grootste partij, omdat het bij CDU/CSU in feite om twee partijen gaat.
http://www2.rnw.nl/rnw/nl/news/international/#4591009
pi_30862218
Feit is dus gewoon , dat de Poker Player Schröder echt gaat winnen

Angie heeft al haar kaarten al verspeeld voor het echte spelletje pas is begonnen.

Schröder kan
1) dreigen met een toleratie door de PDS
2) Bluffen dat de FPD toch overstag gaat
3) wat ervoor zorgt , dat het de CDU wel eens ietwat benauwd kan worden.
edit

nee natuurlijk niet

Ik zei als enige optie een SPD Grüne , getollereerd door de PDS ( wat echter per Verfassung niet zo makkelijk is)

[ Bericht 18% gewijzigd door CANARIS op 23-09-2005 17:05:17 ]
pi_30862630
Hup, nieuwe verkiezingen. Of dan toch maar CSU/CDU, de Groenen en de Liberalen.
  vrijdag 23 september 2005 @ 17:42:40 #221
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_30863786
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 16:49 schreef CANARIS het volgende:
Ik zei als enige optie een SPD Grüne , getollereerd door de PDS ( wat echter per Verfassung niet zo makkelijk is)
Waarom zit dat zo moeilijk dan met de Grondwet? Is het niet voldoende als Schröder een Kanzlermehrheit weet te behalen?
  vrijdag 23 september 2005 @ 17:48:56 #222
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_30863978
quote:
Op maandag 19 september 2005 18:09 schreef McCarthy het volgende:
lees nu net in het NRC dat de SPD het slechtse resultaat in 40 jaar heeft geboekt

Ik heb geen overzicht van zetels in de rijksdag, misschien heeft PV dat. Ik vermoed een dalende lijn
Voor Europese verkiezingen kan ik je de site: http://www.parties-and-elections.de/ van harte aanbevelen. Onder de tab "Countries" het gewenste land aanklikken. Onder het resultaat van de laatste twee verkiezingen in dat land zie je dan ook het archief, vanaf 1945.
quote:
Ik durf nu ook wel de vorospelling te doen dat de winst van de FDP geen toeval is maar dat het een trend omhoog is/inzet. Uiteindelijk zullen ze een grote halen vergelijkbaar met de VVD.
Is maar de vraag. Dit is niet de eerste keer dat de FDP zo'n resultaat haalt. Zoals die site die ik hierboven tipte al meldt : FDP haalde 12,8% in 1961 en 10-11% in 1980 en 1990. Het lijkt mij een beetje cyclisch toe. Volgende hoogtepunt: 2015?
pi_30871973
De VVD is ook meer een massa-partij dan de FDP, als het de VVD uitkomt, zijn ze liberaal en anders zijn ze conservatief.
  vrijdag 23 september 2005 @ 22:22:27 #224
119078 McCarthy
communistenjager
pi_30872215
ik hoop jamaica
ik verwacht rood zwart
pi_30883116
Gerhard de gebeten hond:
quote:
Ave, Gerhard Julius Poetin van Duitsland

SIGRID DE VRIES

De Duitsers verliezen snel hun geduld met Gerhard Schröder. De bondskanselier heeft zichzelf ontmaskerd.

BERLIJN - Langzaam maar ontegenzeggelijk groeit in Duitsland de kritiek op Gerhard Schröder, de bondskanselier die de verkiezingen verloor maar volhoudt dat hij ze gewonnen heeft. Het boulevardblad Bild Zeitung beeldde de kanselier gisteren af als Julius Caesar. De uiterst bedaagde Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) beschrijft de 'Poetinisering' van de kanselier.

Het begint de Duitsers te dagen dat er nare kanten kleven aan de even aanvechtbare als onbuigzame aanspraak van Schröder op het Kanzleramt. Niet alleen verstoort de 'macho-Macher' de voorspoedige vorming van een nieuwe regering, de kanselier neemt het bovendien niet zo nauw met de mores van de democratie.

In eerste instantie vergoelijkten vele kranten Schröders gedrag. Zo werd het beledigen van kandidaat-kanselier Angela Merkel in het televisiedebat op de late verkiezingsavond verklaard met 'door stress vrijgekomen endorfine'. Inmiddels oordelen zowel media als 'gewone' Duitsers dat Schröder zijn hand heeft overspeeld.

Zijn schrille 'Ich will Kanzler bleiben' heeft hem ontmaskerd: de met de grondwet wringende vervroegde verkiezingen, Schröders klakkeloze afstand nemen van zijn eigen hervormingsbeleid in de verkiezingscampagne en het blokkeren van de coalitiebesprekingen dienen niet het welzijn van de Duitse natie, maar de kanselier.

Met het standje dat first lady Doris Schröder-Köpf de kanselier na zijn televisieoptreden heeft gegeven, nemen de Duitsers geen genoegen. 'Oeioeioei', verzucht Schröder tegen opinieweekblad Die Zeit van deze week, gevraagd naar Doris' toorn. Maar van zijn claim op de macht neemt Schröder geen woord terug.

Die Zeit, dat het 'roodgroene project' van SPD en Groenen zeven jaar lang op het idealistische af heeft aangemoedigd, mocht een dagje met de kanselier 'meepeinzen' in zijn werkkamer met uitzicht op Rijksdag en Spree. Schröder weet niet wat hij met de macht wil, bekent Die Zeit met voelbaar plaatsvervangende schaamte. Hij weet alleen maar dat hij haar behouden wil.

Verbijsterd heeft de natie ervaren hoe het moet voelen als de democratie buiten werking wordt gezet, schrijft Frank Schirrmacher, commentator van de FAZ. Hij raadt Schröder aan zijn 'postelectorale grootheidswaan' te laten varen en het land te laten reflecteren op hoe het verder moet. De jonge Duitse democratie staat voor zijn meesterproef, concludeert Heribert Prantl van de Süddeutsche Zeitung, het 'geweten' van links. Tenslotte is Duitsland een parlementaire democratie, geen kiesvereniging voor de kanselier.

Copyright (c) 2005 Het Financieele Dagblad
http://www.fd.nl/ShowKrantArtikel.asp?KrantArtikelId=520361
pi_30883844
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 22:15 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
De VVD is ook meer een massa-partij dan de FDP, als het de VVD uitkomt, zijn ze liberaal en anders zijn ze conservatief.
Wat is er dan zo conservatief aan de VVD? Ik denk dat ze niet conservatiever zijn dan bijvoobeeld de PvdA.
  zaterdag 24 september 2005 @ 12:57:26 #227
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_30884107
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 12:46 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Wat is er dan zo conservatief aan de VVD? Ik denk dat ze niet conservatiever zijn dan bijvoobeeld de PvdA.
Zou jij de VVD wel een klassiek liberale partij noemen?
De VVD is ook veel bezig met overheids"investeringen" en belastinggeld uitgeven.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 24 september 2005 @ 22:05:01 #228
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_30900231
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 12:17 schreef zakjapannertje het volgende:
Gerhard de gebeten hond:
[..]

http://www.fd.nl/ShowKrantArtikel.asp?KrantArtikelId=520361
En Gerhard wil nu ook wel het kanselierschap delen met Merkel. Eerst Schröder twee jaar, en dan Merkel twee jaar. Hij wordt steeds wanhopiger lijkt het wel.
  zaterdag 24 september 2005 @ 22:45:19 #229
131191 Sinh
Complexe e-macht
pi_30901640
Merkel wint nipt, maar Gerd gaat er waarschijnlijk met de buit vandoor.
Mathematics is the language of nature
  zaterdag 24 september 2005 @ 23:38:10 #230
45206 Pietverdriet
pi_30903093
denk eigenlijk dat het een grote coalitie wordt, maar zonder Merkel en Schröder
  zaterdag 24 september 2005 @ 23:41:48 #231
131191 Sinh
Complexe e-macht
pi_30903192
Zou dat jammer vinden. Merkel straalt wel een soort integriteit uit, die Duitsland goed had kunnen doen.
pi_30903237
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 23:38 schreef Pietverdriet het volgende:
denk eigenlijk dat het een grote coalitie wordt, maar zonder Merkel en Schröder
Is dat mogelijk dan?
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  zaterdag 24 september 2005 @ 23:46:32 #233
45206 Pietverdriet
pi_30903319
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 23:43 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Is dat mogelijk dan?
personen kunnen gewipt worden..
  zaterdag 24 september 2005 @ 23:48:21 #234
131191 Sinh
Complexe e-macht
pi_30903372
Schroder verdient wel een pak slaag, maar Merkel wat mij betreft niet.
pi_30903510
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 22:05 schreef freako het volgende:
En Gerhard wil nu ook wel het kanselierschap delen met Merkel. Eerst Schröder twee jaar, en dan Merkel twee jaar. Hij wordt steeds wanhopiger lijkt het wel.
Ik vind het wel weer een sluwe, geniale truc, want Merkel kan ook niet alle kanten op, en zo voorkomt ze dat er dan een een grote coalitie komt zonder Gerd, maar ook zonder haar.
quote:
SPD oppert roulerend kanselierschap 24-09-05

Vooraanstaande leden van de SPD-fractie in de Bondsdag willen dat een eventuele 'grote coalitie' van SPD en CDU/CSU wordt geleid door twee premiers.

Het idee is dat bondskanselier Schröder de eerste twee jaar aanblijft, waarna Angela Merkel, de leider van de christen-democraten, het kanselierschap overneemt.

Het roulerende kanselierschap moet de impasse na de onbesliste uitslag van de Duitse verkiezingen van afgelopen zondag doorbreken. Geen van de grote blokken behaalde daarin een meerderheid, terwijl het verschil tussen CDU/CSU en SPD minimaal bleek: slechts drie zetels.

Werkbaar
Een grote coalitie van sociaal- en christen-democraten wordt door de meeste politieke waarnemers gezien als de enige werkbare optie, vooral omdat de Groenen niets voelen voor samenwerking met centrum-rechts, en de FDP een coalitie met rood-groen afwijst.

Probleem is echter dat zowel Schröder als Merkel het leiderschap van zo'n grote coalitie opeist.

Volgens de RTL Televisie voelt Schröder wel voor een roulerend kanselierschap. Het idee zou gebaseerd zijn op een precedent uit de Israëlische politiek, waar Shimon Peres en Yitzhak Shamir in de jaren tachtig afwisselend premier waren van een regering van nationale eenheid.

In Duitsland is een dergelijke formule nog nooit uitgeprobeerd, en de vraag is of het van de Duitse grondwet wel mag.

'Belachelijk'
Vanuit de CDU-hoek is meteen afwijzend gereageerd op het voorstel. Premier Wulff van Nedersaksen noemt het "belachelijk".

"We zullen niet ten koste van alles instemmen met een 'grote coalitie'", aldus Wulff, die gezien wordt als een mogelijke opvolger van Merkel, mochten de formatiebesprekingen met de SPD onder haar leiding mislukken.

Intussen neemt binnen de SPD de druk op Schröder toe om zijn toon te matigen. SPD-premier Beck van Rijnland-Palts opperde zaterdag zelfs de vorming van een grote coalitie onder een andere SPD-kanselier dan Schröder.

"In een democratie moet je nooit wat uitsluiten", aldus Beck
bron: NOS
  zondag 25 september 2005 @ 12:13:01 #236
119078 McCarthy
communistenjager
pi_30911943
ik hoop dat merkel iig kanselier wordt. Heeft de brains en de visie. Tenminste iets.

CDU/CSU is het grootst dus ik snap niet wat de SPD zeurt.
  zondag 25 september 2005 @ 12:27:35 #237
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_30912275
quote:
Op zondag 25 september 2005 12:13 schreef McCarthy het volgende:

CDU/CSU zijn twee partijen, dus zou je ook kunnen zeggen dat SPD de grootste partij is.
  zondag 25 september 2005 @ 12:32:49 #238
45206 Pietverdriet
pi_30912395
quote:
Op zondag 25 september 2005 12:13 schreef McCarthy het volgende:
ik hoop dat merkel iig kanselier wordt. Heeft de brains en de visie. Tenminste iets.

Strikt genomen zijn het 2 partijen, en komen ook bij debatten als 2 partijen. In de Elefanten runde was Stoiber en Merkel, ze zijn twee partijen als hun het uitkomt, maar ééntje als dat beter uitkomt.
  zondag 25 september 2005 @ 14:29:27 #239
131191 Sinh
Complexe e-macht
pi_30915213
quote:
Op zondag 25 september 2005 12:27 schreef Sidekick het volgende:
CDU/CSU zijn twee partijen, dus zou je ook kunnen zeggen dat SPD de grootste partij is.
Dat is dan wel een opvallende draai, na vijftig jaar met een ander precedent.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 25 september 2005 @ 23:54:01 #240
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_30932065
quote:
Schröder wil een grote coalitie

Uitgegeven: 25 september 2005 15:59
Laatst gewijzigd: 25 september 2005 18:50
BERLIJN - De Duitse bondskanselier Schröder heeft zich zondag achter de vorming van een 'grote coalitie' van SPD en CDU/CSU geschaard. Hij zei dat in het ARD-televisieprogramma Bericht aus Berlin. "Ik zal er alles aan doen om deze coalitie tot stand te brengen."

Schröder houdt voorlopig vast aan het kanselierschap. Eerst moeten de partijen het eens worden over de inhoud van het regeerakkoord, daarna kan er gesproken worden over de invulling van de posten.

Stabiel

"Ik ben daarvoor dat dit land de komende vier jaar stabiel door een grote coalitie geregeerd wordt. Dat is mijn vaste overtuiging", zei Schröder. Hij noemde de druk van de CDU/CSU op de sociaal-democraten om het kanselierschap op te geven "tamelijk onfatsoenlijk".

De vraag van het leiderschap komt volgens Schröder pas aan de orde als partijen het eens zijn geworden een regering te vormen. "En dan ben ik er zeker van dat het zal worden opgelost", voegde hij eraan toe.

"Er is helemaal geen reden om van standpunt te veranderen, alleen maar omdat er grote druk wordt uitgeoefend door de media en de unie (CDU/CSU)", zei Schröder zondag tegen de tv-zender ARD.

Zijn SPD is de tweede fractie in de Bondsdag. De grootste partij in het parlement is die van de christen-democratische CDU/CSU. De invloedrijke CDU-premier van Hessen, Roland Koch, herhaalde zondag tegen de ARD nog een keer dat zijn fractie als grootste in een coalitie met de SPD de regeringsleider moet leveren.

De SPD en CDU/CSU spreken elkaar deze week weer over de vorming van een 'grote coalitie'. Schröder wil eerst over de inhoud praten en dan pas over de mensen. Maar zijn positie is verslechterd. Binnen de SPD wordt door sommigen ook al gesproken over een kabinet niet geleid door Schröder.

Een van de ideeën die de ronde doen is het gedeelde kanselierschap. Eerst Schröder twee jaar regeringsleider, daarna Merkel. Christen-democraten schoten dit plan direct af. Waarnemers verwachten pas een doorbraak na de uitgestelde stembusstrijd in Dresden volgende week zondag.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_30936720
quote:
Op zondag 25 september 2005 12:27 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Het zijn twee partijen , maar , en dat vergeet de spd maar al te makkelijk, de CDU treedt daar niet aan waar de CSU zich presenteerd ( dus Beieren)

Dus moet de SPD ook haar eigen Beierse resultaat schrappen, en dan praten we verder.
  maandag 26 september 2005 @ 09:37:33 #242
45206 Pietverdriet
pi_30936925
quote:
Op maandag 26 september 2005 09:23 schreef CANARIS het volgende:

[..]

Het zijn twee partijen , maar , en dat vergeet de spd maar al te makkelijk, de CDU treedt daar niet aan waar de CSU zich presenteerd ( dus Beieren)

Dus moet de SPD ook haar eigen Beierse resultaat schrappen, en dan praten we verder.
Nekgeklets
Bovendien wordt de Bondskanselier gekozen door de Bundestag en niet gesteld door de grootste partij.
  maandag 26 september 2005 @ 09:41:14 #243
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_30936994
Dat plan van Schröder (ik 2 jaar bondskanselier en daarna Merkel) is trouwens ook idioot. Hij heeft echt de kolder in zijn kop.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  maandag 26 september 2005 @ 09:55:54 #244
45206 Pietverdriet
pi_30937246
quote:
Op maandag 26 september 2005 09:41 schreef Falco het volgende:
Dat plan van Schröder (ik 2 jaar bondskanselier en daarna Merkel) is trouwens ook idioot. Hij heeft echt de kolder in zijn kop.
Dat was geen plan van Schröder maar van een of andere zweefkees
pi_30943365
quote:
Op maandag 26 september 2005 09:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nekgeklets
Bovendien wordt de Bondskanselier gekozen door de Bundestag en niet gesteld door de grootste partij.
Ja en ?

weer slecht opgestaan ?
Linke been verhaal?
  maandag 26 september 2005 @ 15:08:18 #246
45206 Pietverdriet
pi_30944286
quote:
Op maandag 26 september 2005 14:16 schreef CANARIS het volgende:

[..]

Ja en ?

weer slecht opgestaan ?
Linke been verhaal?
Ik begrijp nu waarom je zo een fan van Merkel bent.

Bovendien, de SPD zonder Beieren is denk ik groter als de CDU zonder CSU, dat weet ik eigenlijk wel vrijwel zeker
pi_30944651
Ik een Merkel fan?

Ga je mond met zeep wassen vent.

Guido aan de macht , als het aan mij ligt.
pi_30945818
Zijn jullie (Pietverdriet & CANARIS) oorspronkelijk Duits?
pi_30946273
Nee
Canaris komt uit rotterdam , maar had het geluk tamenlijk vroeg richting Duitsland (München) te mogen verkassen.

Canaris woont nu in Wenen

piet is geloof ik zijn hart gevolgt en heeft een Haat/liefde verhouding met Duitsland of een Duitser
  maandag 26 september 2005 @ 18:15:31 #250
45206 Pietverdriet
pi_30947797
quote:
Op maandag 26 september 2005 16:32 schreef CANARIS het volgende:
Nee
Canaris komt uit rotterdam , maar had het geluk tamenlijk vroeg richting Duitsland (München) te mogen verkassen.

Canaris woont nu in Wenen

piet is geloof ik zijn hart gevolgt en heeft een Haat/liefde verhouding met Duitsland of een Duitser
Hoezo haat?
Volledige liefde!
En nu en dan een beetje ergernis en reden om lekker een beetje te grommen en mopperen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')