abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30135558
Wat alweer duidelijk maakt dat het niet zo zeer om een geloofsuiting gaat, maar eerder om onderstaande.[Mensen grijpen alles aan als bindmiddel om zich tegen de rest van de samenleving af te zetten, de islam incluis. De rol van de islam in dezen [dus als motief] lijkt me dan ook irrelevant.

Aha. Ik zal hierop nu een antwoord proberen te geven en niet in de eigenlijke discussie.

Zich afzetten tegen de samenleving is in feite een irrationele impuls die de meeste mensen tot op zekere hoogte eigen is, maar die bij de meesten hooguit leidt tot kliekjes- of coalitievorming. Als je mensen neemt die zich stelselmatig afkeren van de samenleving, dan zie je naar mijn mening bepaalde aspecten die waarschijnlijk slechts verschijningsvormen zijn van de menselijke aard maar die niettemin van doorslaggevend belang zijn bij de totstandkoming van deze afkeer. Bij criminele kampers is dit een groepsgevoel dat gebaseerd is op een weerzin van een geregeld, ''burgerlijk'' bestaan, gevolg van een levenswijze welke in het verleden botste met die van de beschaafde groepen.

Bij griffermeerde schooiers en raddraaiers van Islamitische huize is mijns inziens wel degelijk het geloof van belang als verklaring voor misdragingen; niet het leven volgens de regels van het geloof, maar wel de vage disassociatie die je opdoet van de wereldindeling die bij deze religies hoort. Dit is natuurlijk allemaal psychologie van de koude grond, maar ik denk echt dat in zulke gevallen ''het geloof'' iets teweegbrengt, zij het niet in directe zin, dat anders niet zou zijn ontstaan.
pi_30135677
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 16:10 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Je hebt een account?
Een stuk of 10.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_30135707
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 16:17 schreef Johan_de_With het volgende:
Verrek sizzler, heb je dat tweede stuk wel gelezen? Het meest belabberde proza sinds tijden vind ik het.
Ik zocht eigenlijk een ander stuk maar kon die niet meer vinden. Dit leek wel aardig.
pi_30136164
quote:
Ik vind het jammer van Philipse dat hij andere geloven verwerpt alsof hij een gelovige is....
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_30136368
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 16:26 schreef Johan_de_With het volgende:
Wat alweer duidelijk maakt dat het niet zo zeer om een geloofsuiting gaat, maar eerder om onderstaande.[Mensen grijpen alles aan als bindmiddel om zich tegen de rest van de samenleving af te zetten, de islam incluis. De rol van de islam in dezen [dus als motief] lijkt me dan ook irrelevant.

Aha. Ik zal hierop nu een antwoord proberen te geven en niet in de eigenlijke discussie.

Zich afzetten tegen de samenleving is in feite een irrationele impuls die de meeste mensen tot op zekere hoogte eigen is, maar die bij de meesten hooguit leidt tot kliekjes- of coalitievorming. Als je mensen neemt die zich stelselmatig afkeren van de samenleving, dan zie je naar mijn mening bepaalde aspecten die waarschijnlijk slechts verschijningsvormen zijn van de menselijke aard maar die niettemin van doorslaggevend belang zijn bij de totstandkoming van deze afkeer. Bij criminele kampers is dit een groepsgevoel dat gebaseerd is op een weerzin van een geregeld, ''burgerlijk'' bestaan, gevolg van een levenswijze welke in het verleden botste met die van de beschaafde groepen.

Bij griffermeerde schooiers en raddraaiers van Islamitische huize is mijns inziens wel degelijk het geloof van belang als verklaring voor misdragingen; niet het leven volgens de regels van het geloof, maar wel de vage disassociatie die je opdoet van de wereldindeling die bij deze religies hoort. Dit is natuurlijk allemaal psychologie van de koude grond, maar ik denk echt dat in zulke gevallen ''het geloof'' iets teweegbrengt, zij het niet in directe zin, dat anders niet zou zijn ontstaan.
Dit komt volgens mij aardig in de buurt van mijn omschrijving. De islam is niet de motivatie voor "het zich afkeren van de maatschappij" zoals jij het omschrijft, maar één van de kenmerken op basis waarvan men zichzelf tot een zekere groep rekent, en anderen hiervan uitsluit.

Ook hierin neemt de islam als kenmerk volgens mij niet een erg prominente rol in. Je ziet immers dat het vaak tussen groepen van verschillende etnische achtergronden, die wel 'het kenmerk' islam delen, niet bepaald botert.

Verder ben ik niet zo zeker van het 'zich afkeren van de maatschappij'. Om je hier bewust van af te kunnen keren moet je een goed beeld hebben van wat de maatschappij is. Ik denk dat jouw beeld hiervan weleens behoorlijk anders zou kunnen zijn dan dat van iemand wiens gedrag in jouw ogen op dit afkeren duidt.

Ik denk dat er eerder sprake is van het zich selectief onttrekken aan bepaalde aspecten van de maatschappij. Ze blijven hier immers op allerlei gebieden (bewust) integraal deel van uit maken. Dit selectief onttrekken doet iedereen volgens mij in min of meerdere mate, afhankelijk van de mate waarin je je kunt identificeren met, of betrokken voelt bij die aspecten van de maatschappij.
pi_30136560
Ik ben benieuwd. Zou Afrika iets terugdoen nu de VS zo erg getroffen zijn door de orkaan Katrina.

Een Afrikaanse Live 8

*droomt verder
pi_30136819
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 16:43 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

Ik vind het jammer van Philipse dat hij andere geloven verwerpt alsof hij een gelovige is....
.... en daarmee zijn eigen dogma creëert. Inderdaad.
pi_30137136
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 16:52 schreef MrX1982 het volgende:
Ik ben benieuwd. Zou Afrika iets terugdoen nu de VS zo erg getroffen zijn door de orkaan Katrina.

Een Afrikaanse Live 8

*droomt verder
Kan een kale kip veren geven?
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_30137160
http://forum.mokkels.nl/cgi-bin/topics.pl?hold=1&action=viewtopic&what=29&group=30&start=2

Er zijn gewoon gasten die stiekem foto's van lekkere wijven mooie vrouwen met hun mobiel maken en ze op internet ztten.
pi_30137447
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 17:10 schreef sizzler het volgende:
http://forum.mokkels.nl/cgi-bin/topics.pl?hold=1&action=viewtopic&what=29&group=30&start=2

Er zijn gewoon gasten die stiekem foto's van lekkere wijven mooie vrouwen met hun mobiel maken en ze op internet ztten.
Die gasten op het mokkels forum zijn het afvoerputje van de samenleving. Zitten ze gewoon caps te maken van Big Brother-wijven die zitten te tandenpoetsen. Kankers, wat geil zeg.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 17:19:54 #237
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 18:15:33 #239
57381 DeGroeneRidder
Compassionate Conservatism
pi_30138852
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 18:08 schreef pberends het volgende:
[afbeelding]

Die burgemeester van New Orleans .

Die leider van 's werelds grootste economie en opperbevelhebber van het grootste kernwapenarsenaal .
-6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
pi_30138979
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 17:09 schreef RichardQuest het volgende:
Kan een kale kip veren geven?
Oh ja dat geld is natuurlijk alweer op. Handje op mondje gevuld, handje leeg
pi_30139057
Voetbalsupporters kunnen echt niets, geloof ik.
Motto van ''VBL'':

Van strafschop tot schwalbe

Ten eerste is het niet erg inventief om in ''van - tot'' formules een alliteratie te gebruiken, en ten tweede liggen ''strafschop'' en ''Schwalbe'' soms erg dicht bij elkaar.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 18:33:57 #243
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_30139317
Geen voetbal in de breedste zin van het woord?
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_30139359
.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 18:43:28 #245
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_30139594
Je had het toch over niet al te inventieve subfora-omschrijvingen?

...
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_30139657
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 18:43 schreef Sidekick het volgende:
Je had het toch over niet al te inventieve subfora-omschrijvingen?

...
Maar ''in de breedste zin van het woord'' betekent meer dan ''van strafschop tot Schwalbe''.
pi_30139670
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 13:12 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Ik weet het niet. Hoeveel is het?
[..]Met een snelle berekening kom ik uit voor de gemeente zwolle op verkeer, vervoer en waterstaat op 25 miljoen. Voor 16 miljoen inwoners is dat dik 3,5 miljard. Dit bevat meer dan alleen de wegen dat weet ik ook maar de uitgaven van rijk, provincie en waterschappen is hier niet in meegenomen. Dus het zal nog iets meer zijn gok ik. Maar dit blijft een grove benadering.
quote:
Dat zijn dan mooie steden
[..]
Tja het zijn steden in vrij landelijk gebied waar beide mogelijkheden prima naast elkaar kunnen bestaan want ook daar zijn de hogescholen goed met het OV te bereiken.
quote:
Ach waarom, ik profiteer nu makkelijk van een OV jaarkaart. Rechts lullen, links profiteren.
[..]
.
quote:
Parkeergarages hebben economische meerwaarde omdat je daardoor een hoger segment kopers trekt. Of parkeerruimte in het algemeen trekt mensen met (meer) geld.
[..]
Oh in Amsterdam of Groningen, rampen om te parkeren wonen en komen alleen maar armen? Juist het autoluw maken van een gebied kan ook een grote impuls geven aan de ontwikkeling! En parkeerplekken kun je niet verkopen als bouwgrond.
quote:
Whatever, hij blijft een uitzondering.
[..]
Valt reuze mee hoor.
quote:
Ja GL is een liberale partij
Het liberalisme eindigt bij de uitgang van het station. Stationshalliberalen.
[..]
? Wat heeft dit met GL te maken? Ik geef m'n eigen mening...
quote:
Ach dat heeft meer met overbevolking te maken in Nederland. Daarin zie ik geen legitimatie voor het eindeloos geld pompen in het OV.
[..]
Ik doelde meer op een evenement. Ook in dunner bevolkte gebieden heb je festivals waar 60.000 man op af komen. Denk ook aan voetbalwedstrijden.
quote:
Dan nog is het een bodemloze put.
[..]
Nee hoor het is een investering die pas op langere termijn rendeert. Dat is heel wat anders.
quote:
Dat heeft wel degelijk met het OV te maken. Het is een prestige object van bestuurders die dachten dé oplossing te hebben en hun natte droom konden verwezenlijken.
Wat mij betreft is de Betuwelijn het meest kansloze project van de afgelopen eeuw en deze eeuw.
[..]
Het heeft niets met OV te maken wel met prestige inderdaad. En met Jorritsma Bouw .
quote:
Op alle vlakken. Je hoeft alleen meer een vergelijking te maken tussen automobilisten en OV reizigers. Kijken welke groep de belangrijkste bijdrage levert aan de economie. Dan moet de OV reiziger toch ruimschoots het onderspit delven. Onbelangrijke mensen waarbij het niet uitmaakt of je een uurtje later komt vanwege de zoveelste vertraging bij de NS.
[..]
??? Waar gaat dit over? Een automobilist staat nooit in de file? Heb het afgelopen jaar toch echt meer vertraging gehad door files dan door de NS.
Dit is je reinste flauwekul! Omdat iemand met de trein reist is deze persoon niet productief vraag me echt af hoe je daarbij komt.
quote:
Ik ben blij dat je waarde hecht aan je blinde darm. Ik niet.
[..]
Tja het OV is dan ook geen blinde darm want bijzonder nuttig.
quote:
Dan verdient de taxi overduidelijk de voorkeur
Niet omdat je die iedere keer weer appart moet regelen. je kan niet meer ergens spontaan heen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_30139765
quote:
New Orleans was founded in 1718 and has played an important role in the history of the United States. The city was named in the honor of Philippe, duc d'Orléans, who was regent and ruler of France when the city was founded.
Katrina was een straf van Bush.
pi_30139785
Fuck du_ke is er weer.

Wat een lap tekst

*Ingraaft en standhoudt
pi_30139791
Waarom noemen die joden hun zoontjes Ariël? Ik vind dat een wijvennaam.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')