abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29806592
Dat vraag ik mij nou af. Hier in Nederland rijdt praktisch iedereen met een handgeschakelde auto. Hoezo dat? Dat lijdt toch af van het verkeer? Je zou toch denken dat een automaat efficienter kan schakelen? En dat het zuiniger is?

Ik had ook weleens gelezen dat automaat meer CO2-uitstoot had, hoe kan dat?

pi_29806613
Een automaat verbruikt meer brandstof. En een handgeschakelde bak ik sneller vergeleken met een automaat.
pi_29806618
Moet dit niet in PTA?
pi_29806656
Een handgeschakelde auto is goedkoper te produceren.
pi_29806663
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 11:30 schreef Virus.NL het volgende:
Moet dit niet in PTA?
done
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 11:37:05 #6
36334 Gnorf
too much online
pi_29806760
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 11:32 schreef Conflict het volgende:
Een handgeschakelde auto is goedkoper te produceren.
Hoe kan het dan dat in Canada een handgeschakelde auto duurder is dan een automaat? Handgeschakeld is daar een optie, standaard zit in vrijwel iedere auto daar een automaat...
Volgens mij zit er ergens een bitje los.
pi_29806796
Zelf schakelen is veel leuker...
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 11:49:44 #8
71650 djowij
denkt altijd aan wat onnuttig
pi_29807001
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 11:39 schreef Masegate het volgende:
Zelf schakelen is veel leuker...
Automaat is in de file en stad wel erg makkelijk dan liever niet handgeschakeld. Verder is het wel leuker om zelf te schakelen ja.
 Goed voornemen: minder bier en meer fitness. (lukt al aardig)
 Nothing is so good that somebody won't hate it. Nothing is so bad that everybody will hate it.
pi_29807122
Een normale automaat werkt met een grote massa die in beweging gebracht moet worden. Dat kost energie, daarom rijdt een automaat minder zuinig dan een handgeschakelde bak. In Amerika geven ze niet zoveel om verbruik en wel om gemak, daarom koopt bijna iedereen daar een automaat. In Europa is het brandstofverbruik belangrijker.

Het aantal verkochte auto's is bepalend voor de prijs bij de fabrikant. Als een importeur 10000 auto's met automaat bestelt, dan krijgt ie flink wat korting.
pi_29807179
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 11:39 schreef Masegate het volgende:
Zelf schakelen is veel leuker...
Idd, en dat is dan ook meteen de enige reden. Hollanders zijn er van overtuigd dat een automaat minder snel is en meer verbruikt, maar in werkelijkheid schakelt niemand zo secuur als een automaat en trapt iedereen harder door met een handbak dan met een automaat.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_29807373
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 11:29 schreef Koewam het volgende:
Dat vraag ik mij nou af. Hier in Nederland rijdt praktisch iedereen met een handgeschakelde auto. Hoezo dat? Dat lijdt toch af van het verkeer? Je zou toch denken dat een automaat efficienter kan schakelen? En dat het zuiniger is?

Ik had ook weleens gelezen dat automaat meer CO2-uitstoot had, hoe kan dat?

Leid af van het verkeer ? Heb ik nog nooit gehad. Lekker cruisen met m'n handgeschakelde autootje. 10x beter dan automaat
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 12:09:03 #12
71650 djowij
denkt altijd aan wat onnuttig
pi_29807423
Het is ook leuk als je probeert je koppeling in te trappen als je de 1e keer in een automaat rijd vooral voor de pasagiers.
 Goed voornemen: minder bier en meer fitness. (lukt al aardig)
 Nothing is so good that somebody won't hate it. Nothing is so bad that everybody will hate it.
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 12:12:05 #13
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_29807475
Er zijn wel degelijk een flink aantal kleine autootjes met automaat, maar dat is dan voor oude dametjes die schakelen te lastig vinden.
Vampire Romance O+
pi_29807670
Moderne automaten zijn zeker zuiniger dan handgeschakelde bakken, en ze trekken zeker niet langzamer op dan een 'goed getimede' handgeschakelde bak, het is alleen nog niet echt 'in' in Nederland om een automaat te rijden.
Gevolg: er is geen grote markt voor en de paar auto's die wel met automaat verkocht worden zijn dan ook meteen de duurdere wagens.

In de VS is dat anders, daar rijdt bijna iedereen een automaat en kun je er als autohandelaar ook prima op verdienen door voornamelijk zulke auto's te verkopen.
Ieder verhaal eindigt gelukkig, als je er maar vroeg genoeg mee stopt. - Annie M.G. Schmidt -
pi_29807727
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 12:09 schreef djowij het volgende:
Het is ook leuk als je probeert je koppeling in te trappen als je de 1e keer in een automaat rijd vooral voor de pasagiers.
Een goede reminder om de gordel te dragen
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:01:58 #16
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_29808592
Automaten werken (tot niet lang gelden iig.) pas lekker bij grotere motoren, ook merk je bij kleine otootjes ietsje meer van de meerprijs voor automaten.
Omdat wij in NL meestal onderweg zijn met max. 2 liter motoren, en ze daar in de USA/Canada pas beginnen; hebben we hier meer handbakken en daaro meer automaten.

Ook werden/worden in NL altijd relatief kale/goedkope versies verkocht; dus liever een kale Passat ipv. een loaded Golf. BPM betaal je ook over een automaat.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:09:20 #17
107105 JosvG
Wederom nieuw icoon!
pi_29808782
Aangezien je meer gevoel over je auto vind ik het veel leuker om met een handgeschakelde auto te rijden
With only two tools, you can fix everything:
WD40: If something doesn't move and it should.
Ducttape: If something moves and it shouldn't.
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:12:08 #18
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_29808852
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 13:01 schreef Hyperdude het volgende:
Automaten werken (tot niet lang gelden iig.) pas lekker bij grotere motoren, ook merk je bij kleine otootjes ietsje meer van de meerprijs voor automaten.
Omdat wij in NL meestal onderweg zijn met max. 2 liter motoren, en ze daar in de USA/Canada pas beginnen; hebben we hier meer handbakken en daaro meer automaten.

Ook werden/worden in NL altijd relatief kale/goedkope versies verkocht; dus liever een kale Passat ipv. een loaded Golf. BPM betaal je ook over een automaat.
Kleine autootjes hebben tegenwoordig vaak variotransmissies ("daf"). Works fine.
Vampire Romance O+
pi_29809837
Mensen denken dat je debiel of gehandicapt bent als je niet zelf kunt schakelen. Vooral kleine autotjes met automaat worden niet geheel serieus genomen. Bij een grote auto is het nog wel geaccepteerd (dan hoort het gewoon bij alle andere luxe dingen die er in zitten) Echter als ik zie hoeveel debielen er in auto's (al dan niet met schakelbak) rijden lijkt mij autorijden niet iets waarmee je kunt bewijzen dat je niet debiel bent.

In ieder geval, als ik ooit geld heb voor een echte auto dan koop ik er gewoon eentje met een automaat. Ik zie niet in waarom ik iets handmatig zou gaan doen wat ook automatisch kan. Ik snap natuurlijk de voordelen van meer controle over de auto etc. maar dat vind ik allemaal niet zo spannend. Je gaat toch ook niet rukken als je een vriendin hebt?
pi_29810330
Een automaat roeleert gewoon, maar dat willen sommige mensen niet begrijpen
pi_29810580
Wij hebben thuis 2 auto's een handgeschakelde Volkswagen Sharen met een leuke VR6 motor en een Mitsubishi Pajero automaat en ik vind allebei de auto's lekker rijden!

Ik snap trouwens niet dat mensen nog steeds denken dat een automaat niet snel optrekt, als ik namelijk bij het stoplicht sta dan trek ik toch vaak handgeschakelde auto's eruit
Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
pi_29810654
Alle automaten moeten dood!!!!!!1111111111
De status 'bagger-user' voorbij
pi_29810679
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 14:19 schreef Dezz het volgende:
Wij hebben thuis 2 auto's een handgeschakelde Volkswagen Sharen met een leuke VR6 motor en een Mitsubishi Pajero automaat en ik vind allebei de auto's lekker rijden!

Ik snap trouwens niet dat mensen nog steeds denken dat een automaat niet snel optrekt, als ik namelijk bij het stoplicht sta dan trek ik toch vaak handgeschakelde auto's eruit
Niet een hangeschakelde Mitsushitsu Pajero met dezelfde motor
De status 'bagger-user' voorbij
pi_29810928
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 14:10 schreef Geqxon het volgende:
Een automaat roeleert gewoon, maar dat willen sommige mensen niet begrijpen
ben ik het wel mee eens, en je ziet ook dat als mensen een automaat kopen 9 van de10 keer bij de volgende auto weer een automaat willen hebben.
pi_29811096
Ik heb een handgeschakelde en een automaat.
Handgeschakelt is leuk om mee te spelen maar voor grotere afstanden prefereer ik toch automaat. Nu hangt het er natuurlijk ook vanaf wat voor auto het is en wat voor automaat. Snel rijden doe je niet met een automaat vind ik. Cruisen wel.
re·cal·ci·trant (bn.): 1 onwillig => weerspannig
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 15:41:24 #26
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_29812682
Een automaat is zo verkeerd nog niet imho. Het rijdt wel lekker comfortabel. Ga je echt sportief rijden is een handbak vaak wel handiger ..
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_29813632
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 14:38 schreef zerotolerance het volgende:
Ik heb een handgeschakelde en een automaat.
Handgeschakelt is leuk om mee te spelen maar voor grotere afstanden prefereer ik toch automaat. Nu hangt het er natuurlijk ook vanaf wat voor auto het is en wat voor automaat. Snel rijden doe je niet met een automaat vind ik. Cruisen wel.
Voor grotere afstanden maakt het toch geen flikker uit want dan staat hij toch constant in de hoogste versnelling.
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 16:35:44 #28
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_29814410
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 16:11 schreef SvenThaMan het volgende:

[..]

Voor grotere afstanden maakt het toch geen flikker uit want dan staat hij toch constant in de hoogste versnelling.
Juist op de autoweg is een handbak handig omdat je dan handmatig kunt terugschakelen. Dat vind ik een gemis bij de klassieke automaten. Bij de nieuwere kun je gelukkig "bijtikken"
Vampire Romance O+
pi_29814573
Waarom wil je op de autoweg (snelweg?) terugschakellen? Dat je ff snel kan optrekken?

Dat heeft bijna iedere automaat, en dat heet "kickdown"
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 16:42:26 #30
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_29814627
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 16:40 schreef Geqxon het volgende:
Waarom wil je op de autoweg (snelweg?) terugschakellen? Dat je ff snel kan optrekken?

Dat heeft bijna iedere automaat, en dat heet "kickdown"
Je weet nooit precies wanneer hij dat doet.
Vampire Romance O+
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 16:45:23 #31
59332 Little_Meanie
Cidade Maravilhosa, RJ Brasil
pi_29814714
binnen een 5tal jaar rijd er niemand meer met een handgeschakelde bak (bij nieuwe auto's dan toch)
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 16:49:19 #32
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_29814858
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 16:45 schreef Little_Meanie het volgende:
binnen een 5tal jaar rijd er niemand meer met een handgeschakelde bak (bij nieuwe auto's dan toch)
Wat doet je dat denken

Zijn er nieuwe automaatontwikkelingen op komst ofzo?
Vampire Romance O+
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 16:50:56 #33
59332 Little_Meanie
Cidade Maravilhosa, RJ Brasil
pi_29814909
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 13:50 schreef smvs het volgende:
Je gaat toch ook niet rukken als je een vriendin hebt?
toch wel
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 16:52:02 #34
59332 Little_Meanie
Cidade Maravilhosa, RJ Brasil
pi_29814946
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 16:49 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Wat doet je dat denken

Zijn er nieuwe automaatontwikkelingen op komst ofzo?
sommige auto's in het hoogste segment (BMW 7 serie) kan je niet meer krijgen handgeschakeld, en dit zal zich doorzetten naar de lagere segmenten
pi_29815101
Een CVT ( http://en.wikipedia.org/wiki/Continuously_variable_transmission ) Lijkt me wel wat als automaatje, omdat dit per definitie als wel zuiniger is dat reguliere handschakeling of automaat.
pi_29815956
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 16:42 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Je weet nooit precies wanneer hij dat doet.
Je weet exact wanneer dat gebeurt, dat gebeurt namelijk als je het gas doordrukt, of als je op cruise control rijd en je een bergopwaards gaat
pi_29816521
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 14:23 schreef Sterke_Yerke het volgende:

[..]

Niet een hangeschakelde Mitsushitsu Pajero met dezelfde motor
Ervaring mee?
Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
pi_29816667
quote:
en ze trekken zeker niet langzamer op dan een 'goed getimede' handgeschakelde bak, het is alleen nog niet echt 'in' in Nederland om een automaat te rijden.
Kan iemand even een voorbeeld geven van EXACT dezelfde auto, waarbij de automaatversie ervan de 0-100 sneller doet dan de handbak-versie?

De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_29816675
Of minstens even snel dan
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_29817990
Voor 0-100 is zo'n handgeschakelde wel leuk voss, maar echt, voor normaal gebruik is een automaat enorm lekker
pi_29820055
Ok, inkoopactie automaten dus?
pi_29820213
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 17:46 schreef vosss het volgende:

[..]

Kan iemand even een voorbeeld geven van EXACT dezelfde auto, waarbij de automaatversie ervan de 0-100 sneller doet dan de handbak-versie?

DSG bak van de VAG groep.
Feel the rush when the turbo is getting to it's upper level
pi_29820373
Ik zal altijd met een handbak blijven rijden wat personenauto's betreft.. m'n vrachtwagen mag wel uitgerust worden met een automaat..
Door GvsE: "Je bent een geweldig jong!"
pi_29826340
CVT zou verplicht moeten worden
  zondag 21 augustus 2005 @ 00:17:05 #45
82207 Chokeme
DIY Viroloog
pi_29827673
Schakelt een automaat nou wanneer ie zelf wil, of is het bijv zo dat des te dieper je het gas intrapt des te later hij schakelt ?

Ja ik ben een automaat-noob
It's okay to be white
pi_29827767
Een automaat is iets voor vrouwen en bejaarden, kerels rijden met een handgeschakelde bak
9 juni Billy Corgan - 26 juni Rockin' Park - 7 juli Coldplay
pi_29828004
SLR voor vrouwen en bejaarden ... right

Calm down, please!
pi_29829041
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 00:28 schreef Googolplexian het volgende:
SLR voor vrouwen en bejaarden ... right

[afbeelding]
Ligt het aan mij of zie ik nergens iemand die zegt dat slrs voor bejaarden zijn, dus wat is je punt?
De status 'bagger-user' voorbij
pi_29829094
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 11:29 schreef Koewam het volgende:
Dat vraag ik mij nou af. Hier in Nederland rijdt praktisch iedereen met een handgeschakelde auto. Hoezo dat? Dat lijdt toch af van het verkeer? Je zou toch denken dat een automaat efficienter kan schakelen? En dat het zuiniger is?

Ik had ook weleens gelezen dat automaat meer CO2-uitstoot had, hoe kan dat?

Automaat weegt meer dan handbak meestal, en daardoor verbruikt hij ook meer meestal, vandaar de hogere CO2 uitstoot...

Maar de moderne automaten zijn behoorlijk zuiniger + betere perstaties dan vroeger...
pi_29829101
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 00:17 schreef Chokeme het volgende:
Schakelt een automaat nou wanneer ie zelf wil, of is het bijv zo dat des te dieper je het gas intrapt des te later hij schakelt ?

Ja ik ben een automaat-noob
Als je rustig het gas intrapt rijd hij rustig weg. Trap je het gas dieper in, rijd hij ook harder, schakelt hij beter maar is hij ook minder zuinig.

Rij je in zn 5 op de snelweg, en wil je van 100km/h naar 120km/h, dan druk je ff fors het gas in. Hij schakelt dan naar zijn 4, accelereert, en schakelt weer naar zijn 5
pi_29829142
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 01:09 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Als je rustig het gas intrapt rijd hij rustig weg. Trap je het gas dieper in, rijd hij ook harder, schakelt hij beter maar is hij ook minder zuinig.

Rij je in zn 5 op de snelweg, en wil je van 100km/h naar 120km/h, dan druk je ff fors het gas in. Hij schakelt dan naar zijn 4, accelereert, en schakelt weer naar zijn 5
Maar het gebeurd vaak nooit zo als je wil
De status 'bagger-user' voorbij
pi_29829358
Konden alle automaat-haters hier maar eens een test afleggen, waarin zij rijden in een moderne handgeschakelde auto en waarin de tegenstander rijdt met een moderne automaat (uiteraard hetzelfde model). Ik wil wel eens weten of alle users die hier zeggen zo fantastisch te kunnen schakelen dat ook waar kunnen maken in de praktijk.
pi_29830387
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 01:09 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Als je rustig het gas intrapt rijd hij rustig weg. Trap je het gas dieper in, rijd hij ook harder, schakelt hij beter maar is hij ook minder zuinig.

Rij je in zn 5 op de snelweg, en wil je van 100km/h naar 120km/h, dan druk je ff fors het gas in. Hij schakelt dan naar zijn 4, accelereert, en schakelt weer naar zijn 5
Als je constant 100 rijdt en zo snel mogelijk naar 120 wilt versnellen (en dus het gas vol intrapt) dan kan een automatische 5-bak ook nog wel 2 versnellingen terug.
pi_29830682
Ik moet overigens wel toegeven dat een automaat trager is dan een handbak (BMW 318, 9.4 vs 11.0 seconden).

Maar voor Amerika is een automaat onmisbaar. Bij bochtige heuvelopwaartse bergweggetjes schakel je je helemaal suf
  zondag 21 augustus 2005 @ 02:39:54 #55
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_29830770
is nog nooit iemand aan overleden dus dat vind ik een vrij loos argument
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_29830840
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 02:33 schreef Geqxon het volgende:
Ik moet overigens wel toegeven dat een automaat trager is dan een handbak (BMW 318, 9.4 vs 11.0 seconden).
Bij Audi is het verschil maar 3 tienden.
quote:
Maar voor Amerika is een automaat onmisbaar. Bij bochtige heuvelopwaartse bergweggetjes schakel je je helemaal suf
In de file is het ook handig. Iedereen schakelt z'n armpje lam en met je automaat kun je lekker de krant lezen.
pi_29830868
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 02:33 schreef Geqxon het volgende:
Ik moet overigens wel toegeven dat een automaat trager is dan een handbak (BMW 318, 9.4 vs 11.0 seconden).
Leuk he, die fabriekscijfers. Wat halen gewone stervelingen?
pi_29830882
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 02:46 schreef Light het volgende:
Leuk he, die fabriekscijfers. Wat halen gewone stervelingen?
Heel waarschijnlijk lager. Dus in de praktijk is een automaat inderdaad zelfs sneller, want het gaspedaal indrukken kan iedereen.
  zondag 21 augustus 2005 @ 02:51:04 #59
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_29830915
bij een 120d scheelt het volgens mij ook maar 4 tienden ofzo, fabrieksopgave..
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_29831223
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 02:48 schreef Steijn het volgende:

[..]

Heel waarschijnlijk lager. Dus in de praktijk is een automaat inderdaad zelfs sneller, want het gaspedaal indrukken kan iedereen.
Iemand die ook maar een beetje kan schakelen doet kan in 0.5 seconden schakelen.

Sterker nog, in de E30 en de Space wagon doe ik het onder 0.5 seconden. Zonder de auto te laten schokken ook nog...

automaat dus.
pi_29831249
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 03:24 schreef yup het volgende:
Iemand die ook maar een beetje kan schakelen doet kan in 0.5 seconden schakelen.

Sterker nog, in de E30 en de Space wagon doe ik het onder 0.5 seconden. Zonder de auto te laten schokken ook nog...

automaat dus.
Misschien hebben ze voor die opgegeven 0-100 tijden nog wel sneller geschakeld dan 0,5 seconden. Je kunt schakeltijden niet vergelijken met 0-100 tijden. Dat is appels met peren vergelijken.

Verder blijft het dan natuurlijk de vraag hoe snel de gemiddelde bestuurder schakeld, wat Schumacher of jij kan hoeft natuurlijk niet representatief te zijn.
pi_29831340
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 01:06 schreef Sterke_Yerke het volgende:

[..]

Ligt het aan mij of zie ik nergens iemand die zegt dat slrs voor bejaarden zijn, dus wat is je punt?
quote:
2005
Mercedes-Benz
SLR McLaren
-

Engine 5.4 Liter Supercharged Gas
Type
Drivetrain
Valvetrain 24-Valve SOHC
Cylinders 8
Cylinder Configuration Vee
Displacement 5,496 cc
Horsepower(HP) 626 @ 6500 RPM
Torque(FT-LBs.) 575 @ 3250 RPM
Front-Mid Engine / RWD

Clutch Type 5-Speed Automatic with SpeedShift R
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 00:20 schreef Maquiladora het volgende:

[..]

Een automaat is iets voor vrouwen en bejaarden, kerels rijden met een handgeschakelde bak
Calm down, please!
pi_29831416
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 03:27 schreef Steijn het volgende:

[..]

Misschien hebben ze voor die opgegeven 0-100 tijden nog wel sneller geschakeld dan 0,5 seconden. Je kunt schakeltijden niet vergelijken met 0-100 tijden. Dat is appels met peren vergelijken.

Verder blijft het dan natuurlijk de vraag hoe snel de gemiddelde bestuurder schakeld, wat Schumacher of jij kan hoeft natuurlijk niet representatief te zijn.
Kijk tegen SMG (dus gerobotiseerde handbak), of DSG e.d. daar ga ik het niet tegen opnemen, maar een gewone automaat, dus ook die van een E55 AMG, bring it on

De gemiddelde bestuurder moet dit ook kunnen, zo moeilijk is dit echt niet:

Alleen de gemiddelde bestuurder heeft absoluut geen interesse in zulke dingen dus ze doen het niet, denk dat het probleem daar ligt...
pi_29831518
Och ja, jammer dan dat een automaat wat langzamer is

De auto's waar een automaat standaard is zijn niet voor niets "luxe-auto's". Luxe alsin gewoon gas geven, en je niet suf te hoeven schakellen in de file en bochtige weggetjes
pi_29831532
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 04:04 schreef Geqxon het volgende:
Och ja, jammer dan dat een automaat wat langzamer is

De auto's waar een automaat standaard is zijn niet voor niets "luxe-auto's". Luxe alsin gewoon gas geven, en je niet suf te hoeven schakellen in de file en bochtige weggetjes
Klopt ben ik het ook mee eens...

Als het voor mij een automaat moet zijn, geef maar dan een automaat met instelbare "snelheid van schakelen"...

BMW M5 heeft bij. 7 snelheidsstanden. De langzaamste is voor lekker cruizen, de snelste schakelt echt fucking debiel snel, en is echt bedoeld voor het circuit en om mensen rugklachten te bezorgen

BMW M5 heeft dus een SMG bak. Een gerobotiseerde handbak MET koppeling, en geen echte automaat met koppelomvormer...

80-120 in de M5 = 1.9 seconden, laat wel zien hoe fucking debiel snel dat ding is....
  zondag 21 augustus 2005 @ 04:23:37 #66
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_29831593
Het schijnt dat de SMG2 bak sneller is dan de Ferrari automaten.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_29831617
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 11:55 schreef R16 het volgende:
Een normale automaat werkt met een grote massa die in beweging gebracht moet worden. Dat kost energie, daarom rijdt een automaat minder zuinig dan een handgeschakelde bak. In Amerika geven ze niet zoveel om verbruik en wel om gemak, daarom koopt bijna iedereen daar een automaat. In Europa is het brandstofverbruik belangrijker.
Nee hoor, een automaat is echt zuiniger. Ik verkondigde ook altijd dat dat niet zo was, tot iemand me terecht wees dmv een site van de ANWB oid.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_29831625
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 11:55 schreef R16 het volgende:
Een normale automaat werkt met een grote massa die in beweging gebracht moet worden. Dat kost energie, daarom rijdt een automaat minder zuinig dan een handgeschakelde bak. In Amerika geven ze niet zoveel om verbruik en wel om gemak, daarom koopt bijna iedereen daar een automaat. In Europa is het brandstofverbruik belangrijker.
Nee hoor, een automaat is echt zuiniger. Ik verkondigde ook altijd dat dat niet zo was, tot iemand me terecht wees dmv een site van de ANWB oid.

Verder rijdt een automaat gewoon lekkerder, punt. 99% van alle users hier heeft waarschijnlijk gewoon een 4-cilinder bakkie met hooguit 100pk, dus kom aub niet met 'sportief rijden' aan
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_29831647
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 04:32 schreef StefanP het volgende:

[..]

Nee hoor, een automaat is echt zuiniger. Ik verkondigde ook altijd dat dat niet zo was, tot iemand me terecht wees dmv een site van de ANWB oid.

Verder rijdt een automaat gewoon lekkerder, punt. 99% van alle users hier heeft waarschijnlijk gewoon een 4-cilinder bakkie met hooguit 100pk, dus kom aub niet met 'sportief rijden' aan
Volgens mij is een automaat echt onzuiniger hoor, ok tegenwoordig zal dat wel meevallen, maar die oude automaten lusten wel een slokje

Verder de reden waarom automaten trager + onzuiniger zijn = automaat is zwaarder + verlies van vermogen... Met een automaat heb je minder vermogen aan je wielen dan met een handbak...
pi_29832776
Ik heb gelest in een schakel en ben eerst een jaar gaan rijden in automaat. Waarom? Omdat ik dan me rustig kan concentreren op het verkeer en niet op die kl*te pook. Lekker geen gez**k met die hellingproef. Het reed zo heerlijk ontspannen. Daardoor durfde ik eerst dus na 1 jaar geen schakel te rijden(was echt heel handig gedaan). Maar wat gebeurde nou precies na 1 jaar had ik dus een auto besteld en zou deze over 2 weken kopen maar ik kreeg dus 2 dagen na de koop daarna een ongeluk(kettingbotsing(vr 13e) dus daardoor kregen we een leenauto die dus schakel was. Daardoor moest ik het leren in een schakel. Deze auto had een hele diepe koppelingspunt(als je een stukje omhoog kwam reed de auto al). Dat was meteen een goede les. maar nu 2 jaar nu wil ik graag toch weer automaat. Het rijdt zo ontspannen(ik rij ongeveer 25000 km per jaar).

O ja zuiniger met schakel?? Ik rij met mijn Mazda 2(1.4)(2005) ongeveer rond de 1 op 11 en met een Nissan Primera(2.0)(1999)(automaat en halfschakel) rij ik ongeveer 1 op 10. Dus zuiniger?? ja echt wel dus. Ik haal op de snelweg met die Nissan rond de 1 op 14 en met mijn Mazda rond de 1 op 13.
pi_29833055
Ik vind in het verkeer automaat toch wel een stuk lekkerder. In file en stad rijden krijg je echt zo'n koppelingspoot. Aan t begin vond ik schakelen altijd wel leuker maar op een gegeven moment heb je dat ook wel gezien. Je hebt er geen reet aan.

Op circuit toch zeker wel schakel maar dat is ook wel logisch denk ik.
  zondag 21 augustus 2005 @ 11:20:10 #72
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_29833683
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 03:27 schreef Steijn het volgende:

[..]

Misschien hebben ze voor die opgegeven 0-100 tijden nog wel sneller geschakeld dan 0,5 seconden. Je kunt schakeltijden niet vergelijken met 0-100 tijden. Dat is appels met peren vergelijken.

Verder blijft het dan natuurlijk de vraag hoe snel de gemiddelde bestuurder schakeld, wat Schumacher of jij kan hoeft natuurlijk niet representatief te zijn.
Het is een beetje een misvatting dat iedereen die liever een handbak heeft automatisch een automaathater is.
Vampire Romance O+
pi_29835495
Ik denk dat de keuze gewoon bepaalt wordt door het land waar je leeft. Amerika om daar een schakelbak te kopen is veel moeilijker dan automaat. Als je hier een automaat wil(wat steeds meer komt) is het veel moelijker en duurder. Het is geen keuze maar een dicatuur(niet beledigend maar je moet en wil je automaat prima betaal je meer). Ik vind automaat 10x zo lekkerder rijden omdat ik last heb met mijn linkerknie en schakelen af en toe niet soepeltjes kan gaan doordat mijn linkerknie op slot slaat. Ik wil wel maar het kostte mij voor mijn nieuwe Mazda 2 1000 euro meer en tja dat vind ik gewoon teveel en daarnaast zou de kracht voor de auto nog lager worden. Nu zelfs met 20 computer geladen en een paar monitoren kom ik niets eens meer normaal onder de 2500 toeren een beetje vooruit op een brug. Laat staan dan onder de 2000 toeren. Dan ben ik echt blij met schakel.

Daarnaast heb ik veel automaat gereden(ouders allebei automaat). Als je alle beginners een automaat zou geven dus degene met een net behaalde rijbewijs rijdt het verkeer 10x zo goed. Schakel is eigenlijk als je het grof ziet een overbodige handeling. En benzineverbruik is echt onzin dat dat hoger is. Je moet gewoon je rechtervoet niet constant diep intrappen maar gewoon keurig net als met schakelen beheersen. Als ik het met een Xsara deed dan zat ik vaak te hikken maar dat was een ander punt(tussen de 50 wil de auto vaak gaan switchen van 2 naar 3 maar zit je er net onder gaat die naar zijn 2 en anders naar de 3).
pi_29860086
een automaat is best lekker om in te rijden maar bv voor het rijden met een caravan of aanhanger of het rijden in de bergen geef ik toch de voorkeur aan een handbak (minder kans op warmlopen vd automaat, meer controle en afremmen op de motor)

Vraag me overigens af of je niet ontzettend snel kromme remschijven krijgt aangezien je bij een automaat de rem ingetrapt moet houden bij bv een stoplicht.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_29860901
quote:
Op maandag 22 augustus 2005 09:00 schreef Metro2005 het volgende:
een automaat is best lekker om in te rijden maar bv voor het rijden met een caravan of aanhanger of het rijden in de bergen geef ik toch de voorkeur aan een handbak (minder kans op warmlopen vd automaat, meer controle en afremmen op de motor)

Vraag me overigens af of je niet ontzettend snel kromme remschijven krijgt aangezien je bij een automaat de rem ingetrapt moet houden bij bv een stoplicht.
Je kunt de auto ook in de parkeerstand zetten, dan hoef je niet de hele tijd de rem ingetrapt te houden
Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
  maandag 22 augustus 2005 @ 10:11:36 #76
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_29860987
Is gewoon type afhankelijk denk ik. Iets ala een BMW 760 zou ik niet handgeschakeld willen hebben, maar in me M3 wil ik bijvoorbeeld geen automaat hebben.

Snap ook niet dat dat volk bij benz niet even een fatsoenlijke sequenciele bak in elkaar kon zetten voor een auto als een CLK DTM AMG.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_29860994
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 00:28 schreef Googolplexian het volgende:
SLR voor vrouwen en bejaarden ... right

[afbeelding]
Yep, vergeleken met een Carrera GT of een Enzo wel
pi_29861033
In stand D is de kracht heel laag hoor... Je hoeft de rem maar heel zachtjes in te houden. Als je op een heuvel staat met helling 0,1% dan staat-ie al stil of zo
  maandag 22 augustus 2005 @ 10:32:48 #79
24163 Lexcorp
Alive and kicking
pi_29861283
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 02:45 schreef Steijn het volgende:


In de file is het ook handig. Iedereen schakelt z'n armpje lam en met je automaat kun je lekker de krant lezen.
of bij mooi weer een been buiten boord gooien
Het is nix, het was nix, en het zal nooit wat worden!
pi_29863714
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 10:25 schreef itsalex het volgende:
Ik heb gelest in een schakel en ben eerst een jaar gaan rijden in automaat. Waarom? Omdat ik dan me rustig kan concentreren op het verkeer en niet op die kl*te pook. Lekker geen gez**k met die hellingproef. Het reed zo heerlijk ontspannen. Daardoor durfde ik eerst dus na 1 jaar geen schakel te rijden(was echt heel handig gedaan). Maar wat gebeurde nou precies na 1 jaar had ik dus een auto besteld en zou deze over 2 weken kopen maar ik kreeg dus 2 dagen na de koop daarna een ongeluk(kettingbotsing(vr 13e) dus daardoor kregen we een leenauto die dus schakel was. Daardoor moest ik het leren in een schakel. Deze auto had een hele diepe koppelingspunt(als je een stukje omhoog kwam reed de auto al). Dat was meteen een goede les. maar nu 2 jaar nu wil ik graag toch weer automaat. Het rijdt zo ontspannen(ik rij ongeveer 25000 km per jaar).

O ja zuiniger met schakel?? Ik rij met mijn Mazda 2(1.4)(2005) ongeveer rond de 1 op 11 en met een Nissan Primera(2.0)(1999)(automaat en halfschakel) rij ik ongeveer 1 op 10. Dus zuiniger?? ja echt wel dus. Ik haal op de snelweg met die Nissan rond de 1 op 14 en met mijn Mazda rond de 1 op 13.
Dat hangt af van aerodynamica, versnellingsbakverhoudingen, koppelkromme etc. etc.

Dus om daaruit de conclusie te trekken dat een schakel minder zuinig is dan een automaat

Hell, misschien schakel je net verkeerd ? (te vroeg of te laat)...
pi_29870820
In een Boeing hoef je toch ook niet te schakelen?!
pi_29871981
quote:
Op maandag 22 augustus 2005 10:32 schreef Lexcorp het volgende:

[..]

of bij mooi weer een been buiten boord gooien
En het andere op het gaspedaal, zit je op turnen ofzo?
pi_29872204
quote:
Op maandag 22 augustus 2005 23:35 schreef Steijn het volgende:

[..]

En het andere op het gaspedaal, zit je op turnen ofzo?
CruiseControl
pi_29872255
quote:
Op maandag 22 augustus 2005 23:35 schreef Steijn het volgende:

[..]

En het andere op het gaspedaal, zit je op turnen ofzo?
Deur open, linker been naar buiten steken, met rechts kun je dan nog wel bij het gaspedaal. Of nog beter, als de weg vlak is, beide benen naar buiten steken, en met de handrem de snelheid regelen. In de file dus
pi_29873302
quote:
Op maandag 22 augustus 2005 21:07 schreef supercharger het volgende:
In een Boeing hoef je toch ook niet te schakelen?!
Ja omdat dat moeilijk gaat met een turbofan.
pi_29874492
Om te beginnen, is een automaat zuiniger dan een schakelbak? Antwoord, ja en nee.
In het algemeen is een schakelbak zuiniger dan een automaat, als we het hebben over dezelfde auto. En dat heeft eigenlijks weinig te maken met het gewicht, maar meer in het feit hoe je rijdt. Hoe meer toeren je maakt hoe meer je verbruikt. Een automaat schakelt bij vrij hoge toeren, dit is dan ook de reden waarom je met een schakelbak zuiniger kan rijden. Echter betekend dit nog niet dat een schakelbak altijd zuiniger is. Probeer je zo snel mogelijk met een hoge versnelling te rijden om een normale manier, dus niet plankgas, dan rij je zuiniger dan een automaat. Het is bijvoorbeeld veel zuiniger om met de vierde versnelling 50km/h te rijden dan met de derde versnelling. Iets wat een automaat dus niet kan.

Is een schakelbak sneller dan een automaat? In het algemeen is een schakelbak een fractie sneller, maar gezien de laatste technologie is het bijna te verwaarlozen. We praten dan over minder dan een seconden verschil bij 0 naar 100. In de nieuwere auto's heb je bij een automaat verschillende programma's, denk aan normaal, sport en winter. De optie normaal is uiteraard het zuinigst. Wil je snel optrekken dan kan je kiezen voor de sportprogramma waardoor je veel sneller kunt optrekken. Daarnaast kennen we allemaal wel de kickdown. De automaat schakelt dan naar een lagere versnelling. En ik kan je vertellen die kickdown is gaaf! Je voelt je auto terugschakelen en opeens vlieg je vooruit. Iets wat ik tot nu toe bij geen andere auto met schakelbak heb meegemaakt. Maar wees eens eerlijk, je kunt echt niet zeggen dat een schakelbak sneller is, sinds wanneer probeer je altijd alles uit je auto te halen? Je bent wel erg asociaal om elke keer zo snel mogelijk op te trekken en altijd plankgas rijden. Tenslotte gaat je auto ook binnen no-time naar de knoppe.
pi_29877740
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 00:39 schreef Phoenixjuh het volgende:
Om te beginnen, is een automaat zuiniger dan een schakelbak? Antwoord, ja en nee.
In het algemeen is een schakelbak zuiniger dan een automaat, als we het hebben over dezelfde auto. En dat heeft eigenlijks weinig te maken met het gewicht, maar meer in het feit hoe je rijdt. Hoe meer toeren je maakt hoe meer je verbruikt. Een automaat schakelt bij vrij hoge toeren, dit is dan ook de reden waarom je met een schakelbak zuiniger kan rijden. Echter betekend dit nog niet dat een schakelbak altijd zuiniger is. Probeer je zo snel mogelijk met een hoge versnelling te rijden om een normale manier, dus niet plankgas, dan rij je zuiniger dan een automaat. Het is bijvoorbeeld veel zuiniger om met de vierde versnelling 50km/h te rijden dan met de derde versnelling. Iets wat een automaat dus niet kan.

Is een schakelbak sneller dan een automaat? In het algemeen is een schakelbak een fractie sneller, maar gezien de laatste technologie is het bijna te verwaarlozen. We praten dan over minder dan een seconden verschil bij 0 naar 100. In de nieuwere auto's heb je bij een automaat verschillende programma's, denk aan normaal, sport en winter. De optie normaal is uiteraard het zuinigst. Wil je snel optrekken dan kan je kiezen voor de sportprogramma waardoor je veel sneller kunt optrekken. Daarnaast kennen we allemaal wel de kickdown. De automaat schakelt dan naar een lagere versnelling. En ik kan je vertellen die kickdown is gaaf! Je voelt je auto terugschakelen en opeens vlieg je vooruit. Iets wat ik tot nu toe bij geen andere auto met schakelbak heb meegemaakt. Maar wees eens eerlijk, je kunt echt niet zeggen dat een schakelbak sneller is, sinds wanneer probeer je altijd alles uit je auto te halen? Je bent wel erg asociaal om elke keer zo snel mogelijk op te trekken en altijd plankgas rijden. Tenslotte gaat je auto ook binnen no-time naar de knoppe.
Over het eerste:

Je kan ook bij 100 km/u naar zijn drie hoor veel mensen vergeten dat je vaak 2 tandjes terug kan ipv 3. Verder is kickdown niets anders dan terugschakelen van een automaat hoor, zo speciaal is dat niet

Over het tweede:

Hangt totaal van de persoon en zijn rijstijl af, sommige mensen rijden gewoon vlot (zoals ik) sommigen rijden gewoon wat langzamer.
pi_29877840
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 07:37 schreef yup het volgende:

[..]

Over het eerste:

Je kan ook bij 100 km/u naar zijn drie hoor veel mensen vergeten dat je vaak 2 tandjes terug kan ipv 3. Verder is kickdown niets anders dan terugschakelen van een automaat hoor, zo speciaal is dat niet

Over het tweede:

Hangt totaal van de persoon en zijn rijstijl af, sommige mensen rijden gewoon vlot (zoals ik) sommigen rijden gewoon wat langzamer.
En er is ook wel degelijk een verschil tussen vlot rijden (waar helemaal niks mis mee is ) en het continu zo hard mogelijk proberen door te gassen.
Daarnaast kun je heel agressief vlot rijden, maar ook vlot zonder het bumperkleven en alle andere irritaties er bij.

Maar nu weer ontopic:
Ik vind zelf een automaat heerlijk relaxed om te rijden al vind ik schakelen zelf leuker, vooral als ik een keer wil doorscheuren. Maar voor algemeen gebruik is de automaat lekker comfortable en snel zat om zonder schok of stoot goed vlot door te rijden.
pi_29878950
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 07:37 schreef yup het volgende:

[..]

Over het eerste:

Je kan ook bij 100 km/u naar zijn drie hoor veel mensen vergeten dat je vaak 2 tandjes terug kan ipv 3. Verder is kickdown niets anders dan terugschakelen van een automaat hoor, zo speciaal is dat niet

Over het tweede:

Hangt totaal van de persoon en zijn rijstijl af, sommige mensen rijden gewoon vlot (zoals ik) sommigen rijden gewoon wat langzamer.
1) Als je goed leest zei ik ook dat kickdown niks anders is dan terugschakelen. Maar het is wel iets waardoor je sneller kunt optrekken, waardoor het gap weer kleiner wordt. Daarnaast vind ik de kickdown bij een automaat toch iets anders rijden dan het slechts terugschakelen bij een schakelbak. Bij een automaat ga je ook flink voorruit, bij een schakelbak hoor je alleen de motor meer geluid maken, maar echt flink sneller vind ik het niet gaan.

2) Dat zei ik toch?
pi_29879614
Vind automaat écht fijn bij filerijden, voor de rest maak het voor mij niet zo uit. Keertje tijdje moeten filerijden met oldtimer, en die koppeling was echt ontzettend sterk geveerd, nou daar krijg je me toch een lamme linker poot van, vooral als het heel de tijd of héél langzaam rijdend/ stilstaan is.
pi_29887105
even voor de duidelijkheid een automaat is trager, zwaarder en verbuikt meer dan een handbak.

Dit komt door de werking van het mechanisme. Een automaat werkt op vloeistofdruk en centrifugaal krachten. Hierdoor wordt de kracht soepel, maar relatief traag en met verlies van energie verwerkt. Daarbij heb je met een automaat niet in de hand bij welk toerental je schakeld. Hierdoor heb je verbuikt en dynamiek minder in de hand.
pi_29888081
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 14:19 schreef FunnyName het volgende:
Daarbij heb je met een automaat niet in de hand bij welk toerental je schakeld. Hierdoor heb je verbuikt en dynamiek minder in de hand.
De automaat van mijn ouders (Mercedes C320 Combi) past zich aan aan je rijstijl. Als het het gaspedaal diep indrukt als je optrekt dan gaat hij door tot 5500 toeren maar als je het gaspedaal rustig indrukt dan schakelt hij al bij 2000 tot 3000 toeren. En dan heb je verder ook nog keus tussen een winterstand (wegrijden in z'n 2), sportieve stand en comfort stand. Mijn ervaring is dat, als ik rustig rij, de motor veel minder toeren maakt dan bij de gemiddelde handbakrijder en daarmee dus zuiniger is.
pi_29888406
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 14:50 schreef Steijn het volgende:

[..]

De automaat van mijn ouders (Mercedes C320 Combi) past zich aan aan je rijstijl. Als het het gaspedaal diep indrukt als je optrekt dan gaat hij door tot 5500 toeren maar als je het gaspedaal rustig indrukt dan schakelt hij al bij 2000 tot 3000 toeren. En dan heb je verder ook nog keus tussen een winterstand (wegrijden in z'n 2), sportieve stand en comfort stand. Mijn ervaring is dat, als ik rustig rij, de motor veel minder toeren maakt dan bij de gemiddelde handbakrijder en daarmee dus zuiniger is.
Adaptieve automaten komen inderdaad een heel eind.
Maar zo zuinig rijden als met een handbak kunnen ze nooit. Dat er mensen zijn die niet goed schakelen en daardoor een hoger verbruik hebben ligt niet aan de handbak. Ze hebben gewoon nooit (zichzelf) geleerd op het juiste moment te schakelen.

Wat dat betreft is een automaat beter voor alle mensen die niet kunnen rijden, of die afgeleid zijn doordat ze moeten schakelen
pi_29888524
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 09:38 schreef Phoenixjuh het volgende:

[..]

1) Als je goed leest zei ik ook dat kickdown niks anders is dan terugschakelen. Maar het is wel iets waardoor je sneller kunt optrekken, waardoor het gap weer kleiner wordt. Daarnaast vind ik de kickdown bij een automaat toch iets anders rijden dan het slechts terugschakelen bij een schakelbak. Bij een automaat ga je ook flink voorruit, bij een schakelbak hoor je alleen de motor meer geluid maken, maar echt flink sneller vind ik het niet gaan.

2) Dat zei ik toch?
Dan doe je het verkeerd
pi_29888816
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 15:04 schreef Threepio het volgende:

[..]

Dan doe je het verkeerd
Klinkt als een slippende koppeling
pi_29889040
Autorijders met een automaat zijn gewoon lui
pi_29891264
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 15:21 schreef Tha_T het volgende:
Autorijders met een automaat zijn gewoon lui
Je kan ook gaan fietsen
pi_29891362
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 15:00 schreef FunnyName het volgende:
Maar zo zuinig rijden als met een handbak kunnen ze nooit. Dat er mensen zijn die niet goed schakelen en daardoor een hoger verbruik hebben ligt niet aan de handbak. Ze hebben gewoon nooit (zichzelf) geleerd op het juiste moment te schakelen.
Je moet naar de praktijk kijken. In theorie heb je ook geen koppeling nodig toch zit hij in elke auto.
pi_29891406
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 16:33 schreef Threepio het volgende:

[..]

Je kan ook gaan fietsen
Dat sowieso maar als dat niet kan moet je toch met de auto
pi_29891434
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 09:38 schreef Phoenixjuh het volgende:

[..]

1) Als je goed leest zei ik ook dat kickdown niks anders is dan terugschakelen. Maar het is wel iets waardoor je sneller kunt optrekken, waardoor het gap weer kleiner wordt. Daarnaast vind ik de kickdown bij een automaat toch iets anders rijden dan het slechts terugschakelen bij een schakelbak. Bij een automaat ga je ook flink voorruit, bij een schakelbak hoor je alleen de motor meer geluid maken, maar echt flink sneller vind ik het niet gaan.

2) Dat zei ik toch?
Wat jij bij een vertelt kan bijna nooit.

Ten eerste, een automaat heeft meestal langere versnellingsbakverhoudingen. Dus een automaat zou iets langzamer moeten zijn in de versnellingen dan een handbak. (tijdens terugschakelen).

En als je terugschakelt en de auto gaat weinig vooruit + veel lawaai lijkt me idd op een slippende koppeling

Schakel eens in een serieuze wagen, bijv. een 325i bij 100 km/u naar 3. Dan moet er gewoon een geweldsexplosie losbarsten. Ding vliegt vooruit.
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 16:42:34 #101
37248 BertV
Klei indiaan
pi_29891562
Remmen op de motor is iets wat je met een automaat niet kunt. Ook heb ik altijd het gevoel dat ik niet alles uit de motor kan halen. Heb je een 3.0 V6 maar je voelt dat de automaat beslist hoe hard jij weg wilt rijden. In de file is een automaat heerlijk natuurlijk.
Handgemaakt
pi_29891672
Volgens mij kan dat wel hoor, gewoon zelf handmatig een versnelling kiezen... De meeste automaten hebben dit toch
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 16:50:33 #103
37248 BertV
Klei indiaan
pi_29891859
Heb je het over het op de motor afremmen?

Tuurlijk kun je nog handmatig een versnelling kiezen maar dat is een beetje een vegetarische bigmac als je het mij vraagt.
Handgemaakt
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 17:10:00 #104
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_29892510
Vind ik sowieso geen argument, voor afremmen hebben ze remschijven uitgevonden.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_29892770
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 17:10 schreef Five_Aces het volgende:
Vind ik sowieso geen argument, voor afremmen hebben ze remschijven uitgevonden.
Dat is zeker wel een argument hoor, als jij zeer steile afdalingen gaat rijden heb je weinig aan die remmen (omdat je remvloeistof dan begint te koken)...

Maar zowiezo is het volgens mij met de meeste automaten mogelijk om af te remmen op de motor.
pi_29892858
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 16:45 schreef yup het volgende:
Volgens mij kan dat wel hoor, gewoon zelf handmatig een versnelling kiezen... De meeste automaten hebben dit toch
Ja inderdaad, je kunt gewoon een maximum versnelling instellen.
pi_29892947
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 17:18 schreef yup het volgende:

[..]

Dat is zeker wel een argument hoor, als jij zeer steile afdalingen gaat rijden heb je weinig aan die remmen (omdat je remvloeistof dan begint te koken)...

Maar zowiezo is het volgens mij met de meeste automaten mogelijk om af te remmen op de motor.
Bijna elke automaat kan dat ja, je hebt dan naast je Drive nog een 1, 2 en 3
pi_29892975
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 17:23 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Bijna elke automaat kan dat ja, je hebt dan naast je Drive nog een 1, 2 en 3
En ook nog een 4.
pi_29893044
En de L van low
pi_29893120
tis een beetje een macho ding geworden
hand-schakelen is blijkbaar stoer en automaten zijn voor bejaarden
ik vind zelf een automaat wel lekker, maar ik ben dan ook niet zo'n stoere rijder
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 19:20:08 #111
82207 Chokeme
DIY Viroloog
pi_29896129
Ohh dat is het natuurlijk. Mensen die handgeschakeld rijden doen het om stoer te zijn.

Nou, TS heeft zn antwoord, topic kan dicht dacht ik zo.

It's okay to be white
pi_29899551
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 16:38 schreef yup het volgende:

[..]


Schakel eens in een serieuze wagen, bijv. een 325i bij 100 km/u naar 3. Dan moet er gewoon een geweldsexplosie losbarsten. Ding vliegt vooruit.
Dat is sowieso lame, het moeten hebben van toeren om weg te komen is veel minder tof dan met weinig toeren puur op koppel te versnellen. Vind ik dan
pi_29901510
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 16:42 schreef BertV het volgende:
[b]Remmen op de motor is iets wat je met een automaat niet kunt.{/b] Ook heb ik altijd het gevoel dat ik niet alles uit de motor kan halen. Heb je een 3.0 V6 maar je voelt dat de automaat beslist hoe hard jij weg wilt rijden. In de file is een automaat heerlijk natuurlijk.
O jawel, als je de gaspedaal loslaat, dan blijft de automaat langer op een hogere versnelling rijden, waardoor je auto gewoon afremd.

En wat betreft het terugschakelen, het was een VW Golf TDI. Rijdt voor geen meter. De nieuwe Alfa Romeo's rijden veeeeeeel beter.
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 22:01:48 #114
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_29901607
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 21:05 schreef Repeat het volgende:

[..]

Dat is sowieso lame, het moeten hebben van toeren om weg te komen is veel minder tof dan met weinig toeren puur op koppel te versnellen. Vind ik dan
Met 80 achter een vrachtwagen zitten en dan met 170 voorbij knallen als je wel terugschakeld is anders nog beter
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_29910805
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 21:05 schreef Repeat het volgende:

[..]

Dat is sowieso lame, het moeten hebben van toeren om weg te komen is veel minder tof dan met weinig toeren puur op koppel te versnellen. Vind ik dan
Dat puur op koppel is best wel leuk, maar duurt maar heel even. Dus ik vind het net zo lame.
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 22:01 schreef Five_Aces het volgende:

[..]

Met 80 achter een vrachtwagen zitten en dan met 170 voorbij knallen als je wel terugschakeld is anders nog beter
Niet iedereen heeft een 300+ pk's Ik moet het met veel minder dan de helft doen
pi_29914121
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 21:59 schreef Phoenixjuh het volgende:

[..]

O jawel, als je de gaspedaal loslaat, dan blijft de automaat langer op een hogere versnelling rijden, waardoor je auto gewoon afremd.

En wat betreft het terugschakelen, het was een VW Golf TDI. Rijdt voor geen meter. De nieuwe Alfa Romeo's rijden veeeeeeel beter.
hoe hoger de versnelling, hoe minder je op de motor afremt
pi_29917336
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 11:15 schreef Threepio het volgende:

[..]

hoe hoger de versnelling, hoe minder je op de motor afremt
Bron: http://www.hetnieuwerijden.nl/faq.html#vrg15
Bij het afremmen op de motor laat ik het gas los en de auto uitrollen, ik schakel dan terug naar lagere versnellingen. Dat is toch ook zuinig?
Dit is minder zuinig. Op tijd gas los en het uitrollen benutten -zonder terug te schakelen!- is het meest zuinig. Zodra u op de motor remt is het verbruik nul, omdat de brandstoftoevoer wordt afgeschakeld. Bij een laag toerental (bij iedere auto anders) komt de brandstoftoevoer dan weer op gang. Als u in z'n vrij rijdt is er altijd wat benzine nodig om de motor draaiende te houden.

Ik begrijp alleen dat stukje over laag toerental niet. Want als je terugschakelt heb je juist een hoog toerental.
  woensdag 24 augustus 2005 @ 15:48:15 #118
37248 BertV
Klei indiaan
pi_29922622
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 12:59 schreef Phoenixjuh het volgende:

[..]
Bij een laag toerental (bij iedere auto anders) komt de brandstoftoevoer dan weer op gang. Als u in z'n vrij rijdt is er altijd wat benzine nodig om de motor draaiende te houden.

Ik begrijp alleen dat stukje over laag toerental niet. Want als je terugschakelt heb je juist een hoog toerental.
Uiteindelijk heb je natuurlijk een laag toerental bij het afremmen op de motor. Eenmaal op dit lage toerental begint de injectie weer brandstof in te spuiten. Het staat er idd onduidelijk.
Handgemaakt
pi_29924090
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 12:59 schreef Phoenixjuh het volgende:

[..]

Bron: http://www.hetnieuwerijden.nl/faq.html#vrg15
Bij het afremmen op de motor laat ik het gas los en de auto uitrollen, ik schakel dan terug naar lagere versnellingen. Dat is toch ook zuinig?
Dit is minder zuinig. Op tijd gas los en het uitrollen benutten -zonder terug te schakelen!- is het meest zuinig. Zodra u op de motor remt is het verbruik nul, omdat de brandstoftoevoer wordt afgeschakeld. Bij een laag toerental (bij iedere auto anders) komt de brandstoftoevoer dan weer op gang. Als u in z'n vrij rijdt is er altijd wat benzine nodig om de motor draaiende te houden.

Ik begrijp alleen dat stukje over laag toerental niet. Want als je terugschakelt heb je juist een hoog toerental.
Weer eens fucking bullshit van de milieu maffia.

Als jij terugschakelt is het heus niet onzuiniger hoor, gewoon met je poot van het gas afgaan, terugschakelen met ALLEEN de koppeling, want als je geen gas geeft blijft de inspuiting afgesloten, ook al schakel je terug ! (zonder gas geven uiteraard)...
pi_29924317
ach die milieumaffia kan soms best interessant zijn met 1,40 de liter Dat milieu zelf boeit me dan niet zoveel
pi_29924433
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 12:09 schreef djowij het volgende:
Het is ook leuk als je probeert je koppeling in te trappen als je de 1e keer in een automaat rijd vooral voor de pasagiers.
Zo kwam ik een keer met een automaat op een stoplicht afrijden en wilde m in z'n vrij zetten. Zat ik toch ineens in zn parkeerstand... Gelukkig niks kapot en er reed niemand achter me...
pi_29924806
Zakelijk wil ik een automaat en voor het weekend een handgeschakelde


Helaas is dat ff te duur
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
  woensdag 24 augustus 2005 @ 16:49:15 #123
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_29924870
Automaten zijn voor mensen die niet kunnen autorijden... Ik wil gevoel hebben in de auto...
Don't let my username fool you...
pi_29924991
aldus iemand met een afgeneukte crx van 20 jaar oud
  woensdag 24 augustus 2005 @ 16:52:51 #125
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_29925012
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 16:49 schreef Metalfreak het volgende:
Automaten zijn voor mensen die niet kunnen autorijden... Ik wil gevoel hebben in de auto...
Dan moet je een spijkermat op je stoel leggen.

En automaat rijdt zoooo heerlijk joh. Mên!
pi_29925073
Zelfs mijn 309 automaat reed lekker
Wel een hoop gekraak en gepiep maar dat is ouderdom
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_29932182
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 13:01 schreef Hyperdude het volgende:
Automaten werken (tot niet lang gelden iig.) pas lekker bij grotere motoren, ook merk je bij kleine otootjes ietsje meer van de meerprijs voor automaten.
Omdat wij in NL meestal onderweg zijn met max. 2 liter motoren, en ze daar in de USA/Canada pas beginnen; hebben we hier meer handbakken en daaro meer automaten.

Ook werden/worden in NL altijd relatief kale/goedkope versies verkocht; dus liever een kale Passat ipv. een loaded Golf. BPM betaal je ook over een automaat.
mag ik even lachen om het bovenste? grootste onzin maargoed... waarom? vroeger waren het in grote en kleine auto's bijna allemaal 3 en 4 trapsautomaten.... tot ergens half jaren 90.. en in de US rijden ze overigens echt niet allemaal automaat, en ook niet allemaal met een grote auto met meer als 2 liter. dat is een beetje een standaardbeeld, maar ga maar eens er heen en je zal zien dat er genoeg auto's met minder grote motor en handbak rondrijden.

er zijn meerdere factoren
- nederlanders weten soms niet beter als handgeschakeld rondrijden, en de overstap naar een automaat is dan: saai, minder snel, minder zuining, duur in aanschaf en voor oudere mensen (tnx to de Daf variomatic)

goed ik vind een automaat relaxed zeker in de file
2825cc Single Turbo Beast
pi_29964647
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 12:59 schreef Phoenixjuh het volgende:

[..]

Bron: http://www.hetnieuwerijden.nl/faq.html#vrg15
Bij het afremmen op de motor laat ik het gas los en de auto uitrollen, ik schakel dan terug naar lagere versnellingen. Dat is toch ook zuinig?
Dit is minder zuinig. Op tijd gas los en het uitrollen benutten -zonder terug te schakelen!- is het meest zuinig. Zodra u op de motor remt is het verbruik nul, omdat de brandstoftoevoer wordt afgeschakeld. Bij een laag toerental (bij iedere auto anders) komt de brandstoftoevoer dan weer op gang. Als u in z'n vrij rijdt is er altijd wat benzine nodig om de motor draaiende te houden.

Ik begrijp alleen dat stukje over laag toerental niet. Want als je terugschakelt heb je juist een hoog toerental.
Ik vindt dit so wie so wel een heel maf stuk, eerst verkondigen dat als je op de motor rewmt het verbruik nul is, ff later vertellen dat als je in je vrij rijdt, er altijd wat benzine nodig is om de motor draaiende te houden.

Makes sense
It's okay to be white
pi_29964857
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 18:14 schreef Chokeme het volgende:

[..]

Ik vindt dit so wie so wel een heel maf stuk, eerst verkondigen dat als je op de motor rewmt het verbruik nul is, ff later vertellen dat als je in je vrij rijdt, er altijd wat benzine nodig is om de motor draaiende te houden.

Makes sense
Wat jij vertelt is maffer

Als je op de motor afremt, gaat je gasklep gewoon dicht = 0,0 verbruik.

Als je de koppeling intrapt, of de auto in zijn vrij zet, gaat de computer gewoon verder met inspuiten...
pi_29965061
Oke. daar heb je gelijk in. Maar ff mijn (wsl niet kloppende) logica; als je op de motor remt maakt hij evengoed toeren en geluid, maar waar loopt hij dan op, op lucht ? Zodra een auto 'geluid' maakt moet er toch benzine verbruikt worden ?

Ben geen monteur oid maarja.
It's okay to be white
pi_29965202
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 18:14 schreef Chokeme het volgende:

[..]

Ik vindt dit so wie so wel een heel maf stuk, eerst verkondigen dat als je op de motor rewmt het verbruik nul is, ff later vertellen dat als je in je vrij rijdt, er altijd wat benzine nodig is om de motor draaiende te houden.

Makes sense
Het stukje staat een beetje raar, maar wat jij zegt is gewoon normaal. Wanneer je op de motor remt, dan heeft de motor geen brandstof nodig om te draaien, want dat is slechts verspilling. De auto merkt dat ook. Wanneer je de versnelling op de vrij zet, dan heeft de motor deze beperking niet, en kan dus gewoon draaien zonder dat de motor op iets afremt, het zit tenslotte op de vrij. Daarom wordt er brandstof (het is nog altijd brandstof, dieselauto's rijden niet op benzine) bijgespoten om de motor te laten draaien, anders slaat je motor af.
pi_29965280
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 18:29 schreef Chokeme het volgende:
Oke. daar heb je gelijk in. Maar ff mijn (wsl niet kloppende) logica; als je op de motor remt maakt hij evengoed toeren en geluid, maar waar loopt hij dan op, op lucht ? Zodra een auto 'geluid' maakt moet er toch benzine verbruikt worden ?

Ben geen monteur oid maarja.
De auto loopt dan op de VERBRUIKTE brandstof. Het is net als fietsen. Als je stopt met trappelen, dan blijft de wiel doordraaien. Oftewel, de auto hoeft geen brandstof meer in te spuiten, terwijl de motor gewoon door blijft draaien.
pi_29965759
Verbruikte brandstof is toch gewoon weg via je uitlaat dat is toch gewoon rook?
Ik zeg niet dat je je geen gelijk hebt hoor, ik kan het zelf niet weten ben helaas geen technicus, maar ik heb altijd gedacht dat een motor alleen kan draaien - in welke vorm dan ook (stationair, afremmen etc)- mits er 'verse' brandstof ingespoten wordt.

Pff maar goed dat ik volgend jaar autotechniek ga studeren
It's okay to be white
pi_29966154
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 18:50 schreef Chokeme het volgende:
Verbruikte brandstof is toch gewoon weg via je uitlaat dat is toch gewoon rook?
Ik zeg niet dat je je geen gelijk hebt hoor, ik kan het zelf niet weten ben helaas geen technicus, maar ik heb altijd gedacht dat een motor alleen kan draaien - in welke vorm dan ook (stationair, afremmen etc)- mits er 'verse' brandstof ingespoten wordt.

Pff maar goed dat ik volgend jaar autotechniek ga studeren
Bij een benzine auto is het zo, dat als je gaslost, dat de gasklep helemaal dichtgaat, de motor draait puur doordat de gewicht van de auto het doorduwt zeg maar.

Bij diesel heb je geen gasklep en die remmen dan ook niet zo hard op de motor af. (heeft ook wat met versnellingsbakverhoudingen te maken maar dan word het wel een heel lang verhaal)
pi_29972161
De benzine auto krijgt echter nog wel benzine van de stationairstand, is maar een beetje. Bij moderne auto's klapt de afvoer helemaal dicht bij afremmen op motor.

Maar eh, waarom bestaat dit topic nog steeds?
Automaten rulen, voor oude of luie mensen en andere verkeeranalphabeten. Voor de rest schakelen!
De status 'bagger-user' voorbij
pi_29972410
Als men de nieuws had gevolgd dan had men kunnen lezen dat automaat steeds meer in trek is in Nederland. Of dit zal doorzetten is maar de vraag.
pi_29972596
Als iedereen automaat zou rijden hadden we minder files...nou moet iedereen zonodig handmatig schakelen en mooie harmonica's op de weg maken waardoor je files krijgt

In de VS had ik geen enkel probleem in de grote stad met de doorstroom, iedereen rijdt op de cruise control (alleen op de freeway/interstate uiteraard) en lekker met de automaat, echt waar ideaal...Je hebt veel meer tijd en aandacht aan het verkeer om je heen...

Bergen hebben we hier geen last van dus alleen maar puntje extra voor de automaat. Mocht je bergen tegenkomen van enige omvang dan zet je de automaat in de 1,2,3 of 4 en rij je gecontroleerd de berg af
Volvo S60R : Prestanda på begäran
pi_29972651
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 21:40 schreef Phoenixjuh het volgende:
Als men de nieuws had gevolgd dan had men kunnen lezen dat automaat steeds meer in trek is in Nederland. Of dit zal doorzetten is maar de vraag.
De vergrijzing neemt ook toe, zou het....
De status 'bagger-user' voorbij
pi_30037074
ja, en de kennis van de nederlandse taal verloedert..

BTW handbak = leuk..totdat je bij antwerpen op de ring 3 uur in de file staat. laat mij maar lekker rammelen in die tandwielkast
pi_30040039
Als ik in file sta ben ik juist blij dat ik een handbak heb, dan gebeurt er toch nog iets, anders verveel je je nog meer
De status 'bagger-user' voorbij
pi_30040232
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 21:44 schreef KGBBeria het volgende:
Als iedereen automaat zou rijden hadden we minder files...nou moet iedereen zonodig handmatig schakelen en mooie harmonica's op de weg maken waardoor je files krijgt

In de VS had ik geen enkel probleem in de grote stad met de doorstroom, iedereen rijdt op de cruise control (alleen op de freeway/interstate uiteraard) en lekker met de automaat, echt waar ideaal...Je hebt veel meer tijd en aandacht aan het verkeer om je heen...

Bergen hebben we hier geen last van dus alleen maar puntje extra voor de automaat. Mocht je bergen tegenkomen van enige omvang dan zet je de automaat in de 1,2,3 of 4 en rij je gecontroleerd de berg af
Dat er files zijn komt niet door handbak, nadenken is best moeilijk he ?

Een van de grootste redenen is dat er mensen langzaam invoegen, of er voegen teveel mensen in, daarvoor hebben we doseerlichten, maar als die slimbo's ook eens een keer verdomme gas gaven ipv als een ouwe lul in te voegen, vandaag nog zo een idioot voor me met een gare kut polo, gaat ie heel langzaam optrekken terwijl de hele snelweg keihard zit te sjezen...

GASSEN OP DIE INVOEGSTROOK.
pi_30040335
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 21:52 schreef yup het volgende:

[..]

Dat er files zijn komt niet door handbak, nadenken is best moeilijk he ?

Een van de grootste redenen is dat er mensen langzaam invoegen, of er voegen teveel mensen in, daarvoor hebben we doseerlichten, maar als die slimbo's ook eens een keer verdomme gas gaven ipv als een ouwe lul in te voegen, vandaag nog zo een idioot voor me met een gare kut polo, gaat ie heel langzaam optrekken terwijl de hele snelweg keihard zit te sjezen...

GASSEN OP DIE INVOEGSTROOK.
Helemaal eens stomme kut lui gaan met 60 invoegen op de snelwel.


Maar andere redenen is dat door ongelukken, en naar mijn bescheiden mening is dat vooral door automaat brokpiloten, leasebak rijders dus en oude oma's
De status 'bagger-user' voorbij
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 22:36:05 #143
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_30041811
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 94% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 14:19:53 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 22:45:41 #144
124095 Worldbeater
The naked biker!!
pi_30042157
Een automaat is ruk in de winter, levensgevaarlijk.
Zeker als de desbetreffende auto ook nog eens achterwielaandrijving heeft.
pi_30042676
-verkeerde account-
pi_30043808
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 22:45 schreef Worldbeater het volgende:
Een automaat is ruk in de winter, levensgevaarlijk.
Zeker als de desbetreffende auto ook nog eens achterwielaandrijving heeft.
leg eens uit? Een beetje automaat heeft een sneeuwstand zodat je in z'n 2 (of zelfs 3) wegrijdt.
pi_30043974
Als zo'n automaat schakelt in de bocht, ai!
De status 'bagger-user' voorbij
pi_30051522
Wat een gezeur toch allemaal. Al die onzin over dat je met een automaat niks te doen hebt, dus een schakelbak is beter, blabla, het is gevaarlijk. Wat een onzin ook allemaal. Je bent gewoon gewend aan een schakelbak, punt uit. Als je dan vervolgens in een automaat gaat rijden, natuurlijk dat je je dan eerst moet wennen. Om nou gelijk te zeggen dat het saai is gewoon bullshit. Je hoeft zeker niet meer op de weg te letten als je een automaat hebt, sturen gaat zeker ook automatisch. Wees blij dat er automatisch wordt geschakeld, je kan tenminstens met twee handen de stuur vasthouden. Veel veiliger dan als je telkens moet schakelen. Als je nog nooit voor een lange tijd in een automaat heb gereden, moet je ook geen oordeel geven over een automaat.
pi_30051586
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 23:40 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Als zo'n automaat schakelt in de bocht, ai!
Dan moet je ook niet zo dom zijn om in de bocht flink op de gaspedaal te trappen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Phoenixjuh op 29-08-2005 10:25:24 ]
pi_30066291
quote:
Op zondag 28 augustus 2005 11:10 schreef Phoenixjuh het volgende:
Wat een gezeur toch allemaal. Al die onzin over dat je met een automaat niks te doen hebt, dus een schakelbak is beter, blabla, het is gevaarlijk. Wat een onzin ook allemaal. Je bent gewoon gewend aan een schakelbak, punt uit. Als je dan vervolgens in een automaat gaat rijden, natuurlijk dat je je dan eerst moet wennen. Om nou gelijk te zeggen dat het saai is gewoon bullshit. Je hoeft zeker niet meer op de weg te letten als je een automaat hebt, sturen gaat zeker ook automatisch. Wees blij dat er automatisch wordt geschakeld, je kan tenminstens met twee handen de stuur vasthouden. Veel veiliger dan als je telkens moet schakelen. Als je nog nooit voor een lange tijd in een automaat heb gereden, moet je ook geen oordeel geven over een automaat.
Inderdaad, miijn ouders hebben twee auto's, 1 handgeschakeld en 1 automaat. (Ford Scorpio 2.0 DOHC en een BMW e60 530d)

Allebei is fijn om mee te rijden, zeker op lange stukken is een automaat erg lekker, het rijdt erg ontspannend. Handgeschakeld heeft daarentegen ook zo zn voordelen, namelijk het meer controle hebben. Maar in een goede automaat mis je die controle niet...
pi_30072381
Het gaat niet om snelheid van schakelen, of het vinden van de 'perfecte' schakelmomenten. Daar is de automaat in principe beter in. In een sprintje is de automaat een paar tiende langzamer, maar dat komt omdat hij zwaarder is dan hetzelfde model zonder automaat.

Het verschil is dat een automaat niet kan anticiperen op verkeerssituaties, en (sommige) mensen kunnen dat wel. Een menselijke chauffeur kan zijn schakelgedrag aanpassen aan wat er voor hem gebeurt, en hoeft minder vaak te schakelen (en te remmen) dan de automaat. Dus kan een mens altijd sportiever en zuiniger rijden dan de automaat.

Auto's zullen pas perfect kunnen schakelen als ze zelf kunnen autorijden.

In grote, zware auto's met flink motorblok zijn automaten minder nadelig dan in kleine auto's omdat:
- het gewicht van de automaat procentueel minder is tov. een zwaardere auto.
- je met flink wat pk's onder je en lange versnellingen minder last hebt van dat die automaat altijd net in de verkeerde versnelling zit.
Write a wise saying and your name will live forever
pi_30075604
Volgens mij werken die lange versnellingen best nadelig voor de acceleratie van een auto.

Niet voor niets heeft de nieuwe M5 7 versnellingen, zodat hij ook nog een fatsoenlijk top heeft (7ste versnelling) en zodat hij als een raket accelereerd. 507 pk lijkt weinig voor zijn gewicht (serieus) maar als je ziet dat ie een 7 bak heeft dan heeft dat ding gewoon een mega voordeel t.o.v. de rest van de concurrentie.

De meeste automaatbakken zijn een 5 bak, en die zijn een tikkeltje lang ook nog... Bak weegt ook wat meer dus dat zijn allemaal ten nadele van de automaat bak.

Bij de weg, als je een in een verkeerde versnelling zit (te hoog) zal je er met lange versnellingen meer last hebben dan korte versnellingen.
pi_30075949
dat valt ook wel mee hoor. De SLR heeft een automaat met 5 versnellingen en die zit ook in 3,5 seconde aan de 100 met een top van 330 ofzo.

[ Bericht 4% gewijzigd door Repeat op 29-08-2005 17:42:58 ]
pi_30076013
780 nm @ 3250 rpm vergeet je effe te vermelden.

M5 heeft iets van 500+ nm. En dat op debiel hoge toeren.
  vrijdag 2 september 2005 @ 00:42:20 #155
102698 rotterdamse
De enige echte..
pi_30187179
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 22:45 schreef Worldbeater het volgende:
Een automaat is ruk in de winter, levensgevaarlijk.
Zeker als de desbetreffende auto ook nog eens achterwielaandrijving heeft.
O.k die tweede begrijp ik, de eerste niet...leg eens uit?
1 van onze auto's is dus een automaat met achterwiel aandrijving, wat ik me wel altijd afvraag is: wat doe je als je met zo'n auto in een slip raakt?
pi_30269960
Als m'n ouders meerijden moet ik erg letten op m'n schakelgedrag. Schakelen bij hooguit 2500toeren. Maarja, dan komen die pk's niet los (120PK maarliefst ). Best minder als je gang wil maken bij het invoegen op de autosnelweg. Het begint pas te komen rond de 3000, maar dan gaat het verbruik ook ineens hard omhoog.

Ik heb één keer in een automaat gereden (chrysler voyager). Dat reed ook wel erg fijn. Wat ik erg fijn vond is dat je echt veel meer aandacht aan het verkeer om je heen kunt geven. Vooral in onze omgeving (veel 30KM/h wegen met zijstraten) was dat een groot pluspunt.
pi_30270522
Leuk ook zo'n automaat als je lekker uit een bocht wil acceleren dan moet je maar afwachten wanneer hij gaat schakelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')