mag ik even lachen om het bovenste? grootste onzin maargoed... waarom? vroeger waren het in grote en kleine auto's bijna allemaal 3 en 4 trapsautomaten.... tot ergens half jaren 90.. en in de US rijden ze overigens echt niet allemaal automaat, en ook niet allemaal met een grote auto met meer als 2 liter. dat is een beetje een standaardbeeld, maar ga maar eens er heen en je zal zien dat er genoeg auto's met minder grote motor en handbak rondrijden.quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 13:01 schreef Hyperdude het volgende:
Automaten werken (tot niet lang gelden iig.) pas lekker bij grotere motoren, ook merk je bij kleine otootjes ietsje meer van de meerprijs voor automaten.
Omdat wij in NL meestal onderweg zijn met max. 2 liter motoren, en ze daar in de USA/Canada pas beginnen; hebben we hier meer handbakken en daaro meer automaten.
Ook werden/worden in NL altijd relatief kale/goedkope versies verkocht; dus liever een kale Passat ipv. een loaded Golf. BPM betaal je ook over een automaat.
Ik vindt dit so wie so wel een heel maf stuk, eerst verkondigen dat als je op de motor rewmt het verbruik nul is, ff later vertellen dat als je in je vrij rijdt, er altijd wat benzine nodig is om de motor draaiende te houden.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 12:59 schreef Phoenixjuh het volgende:
[..]
Bron: http://www.hetnieuwerijden.nl/faq.html#vrg15
Bij het afremmen op de motor laat ik het gas los en de auto uitrollen, ik schakel dan terug naar lagere versnellingen. Dat is toch ook zuinig?
Dit is minder zuinig. Op tijd gas los en het uitrollen benutten -zonder terug te schakelen!- is het meest zuinig. Zodra u op de motor remt is het verbruik nul, omdat de brandstoftoevoer wordt afgeschakeld. Bij een laag toerental (bij iedere auto anders) komt de brandstoftoevoer dan weer op gang. Als u in z'n vrij rijdt is er altijd wat benzine nodig om de motor draaiende te houden.
Ik begrijp alleen dat stukje over laag toerental niet. Want als je terugschakelt heb je juist een hoog toerental.
Wat jij vertelt is mafferquote:Op donderdag 25 augustus 2005 18:14 schreef Chokeme het volgende:
[..]
Ik vindt dit so wie so wel een heel maf stuk, eerst verkondigen dat als je op de motor rewmt het verbruik nul is, ff later vertellen dat als je in je vrij rijdt, er altijd wat benzine nodig is om de motor draaiende te houden.
Makes sense
Het stukje staat een beetje raar, maar wat jij zegt is gewoon normaal. Wanneer je op de motor remt, dan heeft de motor geen brandstof nodig om te draaien, want dat is slechts verspilling. De auto merkt dat ook. Wanneer je de versnelling op de vrij zet, dan heeft de motor deze beperking niet, en kan dus gewoon draaien zonder dat de motor op iets afremt, het zit tenslotte op de vrij. Daarom wordt er brandstof (het is nog altijd brandstof, dieselauto's rijden niet op benzine) bijgespoten om de motor te laten draaien, anders slaat je motor af.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 18:14 schreef Chokeme het volgende:
[..]
Ik vindt dit so wie so wel een heel maf stuk, eerst verkondigen dat als je op de motor rewmt het verbruik nul is, ff later vertellen dat als je in je vrij rijdt, er altijd wat benzine nodig is om de motor draaiende te houden.
Makes sense
De auto loopt dan op de VERBRUIKTE brandstof. Het is net als fietsen. Als je stopt met trappelen, dan blijft de wiel doordraaien. Oftewel, de auto hoeft geen brandstof meer in te spuiten, terwijl de motor gewoon door blijft draaien.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 18:29 schreef Chokeme het volgende:
Oke. daar heb je gelijk in. Maar ff mijn (wsl niet kloppende) logica; als je op de motor remt maakt hij evengoed toeren en geluid, maar waar loopt hij dan op, op lucht ?Zodra een auto 'geluid' maakt moet er toch benzine verbruikt worden ?
Ben geen monteur oid maarja.
Bij een benzine auto is het zo, dat als je gaslost, dat de gasklep helemaal dichtgaat, de motor draait puur doordat de gewicht van de auto het doorduwt zeg maar.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 18:50 schreef Chokeme het volgende:
Verbruikte brandstof is toch gewoon weg via je uitlaatdat is toch gewoon rook?
Ik zeg niet dat je je geen gelijk hebt hoor, ik kan het zelf niet weten ben helaas geen technicus, maar ik heb altijd gedacht dat een motor alleen kan draaien - in welke vorm dan ook (stationair, afremmen etc)- mits er 'verse' brandstof ingespoten wordt.
Pff maar goed dat ik volgend jaar autotechniek ga studeren
De vergrijzing neemt ook toe, zou het....quote:Op donderdag 25 augustus 2005 21:40 schreef Phoenixjuh het volgende:
Als men de nieuws had gevolgd dan had men kunnen lezen dat automaat steeds meer in trek is in Nederland. Of dit zal doorzetten is maar de vraag.
Dat er files zijn komt niet door handbak, nadenken is best moeilijk he ?quote:Op donderdag 25 augustus 2005 21:44 schreef KGBBeria het volgende:
Als iedereen automaat zou rijden hadden we minder files...nou moet iedereen zonodig handmatig schakelen en mooie harmonica's op de weg maken waardoor je files krijgt
In de VS had ik geen enkel probleem in de grote stad met de doorstroom, iedereen rijdt op de cruise control (alleen op de freeway/interstate uiteraard) en lekker met de automaat, echt waar ideaal...Je hebt veel meer tijd en aandacht aan het verkeer om je heen...
Bergen hebben we hier geen last van dus alleen maar puntje extra voor de automaat. Mocht je bergen tegenkomen van enige omvang dan zet je de automaat in de 1,2,3 of 4 en rij je gecontroleerd de berg af
Helemaal eens stomme kut lui gaan met 60 invoegen op de snelwel.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 21:52 schreef yup het volgende:
[..]
Dat er files zijn komt niet door handbak, nadenken is best moeilijk he ?
Een van de grootste redenen is dat er mensen langzaam invoegen, of er voegen teveel mensen in, daarvoor hebben we doseerlichten, maar als die slimbo's ook eens een keer verdomme gas gaven ipv als een ouwe lul in te voegen, vandaag nog zo een idioot voor me met een gare kut polo, gaat ie heel langzaam optrekken terwijl de hele snelweg keihard zit te sjezen...
GASSEN OP DIE INVOEGSTROOK.
leg eens uit? Een beetje automaat heeft een sneeuwstand zodat je in z'n 2 (of zelfs 3) wegrijdt.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 22:45 schreef Worldbeater het volgende:
Een automaat is ruk in de winter, levensgevaarlijk.
Zeker als de desbetreffende auto ook nog eens achterwielaandrijving heeft.![]()
Dan moet je ook niet zo dom zijn om in de bocht flink op de gaspedaal te trappen.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 23:40 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Als zo'n automaat schakelt in de bocht, ai!
Inderdaad, miijn ouders hebben twee auto's, 1 handgeschakeld en 1 automaat. (Ford Scorpio 2.0 DOHC en een BMW e60 530d)quote:Op zondag 28 augustus 2005 11:10 schreef Phoenixjuh het volgende:
Wat een gezeur toch allemaal. Al die onzin over dat je met een automaat niks te doen hebt, dus een schakelbak is beter, blabla, het is gevaarlijk. Wat een onzin ook allemaal. Je bent gewoon gewend aan een schakelbak, punt uit. Als je dan vervolgens in een automaat gaat rijden, natuurlijk dat je je dan eerst moet wennen. Om nou gelijk te zeggen dat het saai is gewoon bullshit. Je hoeft zeker niet meer op de weg te letten als je een automaat hebt, sturen gaat zeker ook automatisch. Wees blij dat er automatisch wordt geschakeld, je kan tenminstens met twee handen de stuur vasthouden. Veel veiliger dan als je telkens moet schakelen. Als je nog nooit voor een lange tijd in een automaat heb gereden, moet je ook geen oordeel geven over een automaat.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |