abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 9 augustus 2005 @ 20:35:39 #1
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29525055
Voedsel, kleding en een dak boven je hoofd zijn toch wel de 1e levensbehoeften van een mens. Des te vreemder is het daarom dat menig politicus (die zich altijd zo op de borst kloppen dat ze zo graag goed doen ) totaal niet de moeite neemt om er voor te zorgen dat deze goederen die in primare levensbehoeften voorzien tegen een zo laag mogelijke prijs te verkijgen zijn.

19% btw, heffingen voor goedkoop voedsel uit de 3e wereld, quotas voor goedkope kleding uit China en de bouwgrond krap houden dragen niet bij aan de laagste kosten voor deze essentiele producten.

De media staan vol van de handelsbelemerrende maatregelen mbt deze en er zijn ook al zat topics op POL over geweest.

Dus: BTW voor deze goederen afschaffen, handelsbelemmeringen zoals quotas en heffingen voor deze goederen afschaffen en meer bouwgrond ter beschikking stellen.

Een politicus die zich niet in zet voor deze primaire taak is een lampzwams. Mijn vinger wijst richting de monsters in Brussel.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_29525269
-edit-
Laten we het even serieus houden

[ Bericht 84% gewijzigd door Sidekick op 09-08-2005 21:49:13 ]
pi_29525662
Ik vind dat je best 30% mag heffen op ongezond voedsel, dus bijv. niet op een fles zonnebloemolie maar wel op een pak friet of frituurvet of een cake of chips of koekjes of snoep. Je mag van mij zelfs meer heffen op ongezond voedsel dat vooral voor kinderen bedoeld is.
Maar ik vind dat de belasting voor gezond voedsel, groente, fruit, volkorenproducten en (gezonde) melkproducten en mager vlees en vis dan omlaag moet, tot misschien 1% of zo.
Dat financiert zichzelf volgens mij, en zo niet krijg je dat op de lange termijn met een gezondere bevolking er wel uit.

Huizen zijn ook belachelijk duur, als er nou eens meer bouwgrond beschikbaar werd gegeven. Zo'n koe in de wei vind ik nou niet echt natuur dat je moet bewaren (heide dan weer wel bijv.).

Voor mij is heet water ook een eerste levensbehoefte, maar dat komt door m'n ziekte.
  dinsdag 9 augustus 2005 @ 21:18:54 #4
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_29525731
Voor het eerst grotendeels met TS eens. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
pi_29525778
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 21:18 schreef Pool het volgende:
Voor het eerst grotendeels met TS eens. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
het is pasen en pinksteren vandaag?
  dinsdag 9 augustus 2005 @ 21:26:48 #6
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_29525871
Grotendeels hè. Ik vind niet dat de bouwgrond echt te krap gehouden wordt, maar de handelsbelemmeringen moeten inderdaad snel worden afgeschaft.
  dinsdag 9 augustus 2005 @ 21:26:53 #7
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_29525875
Ik dacht dat er op voedsel al een verlaagd BTW-tarief gold van 6%.

Daarnaast ben ik blij dat cCarthy een lans breekt voor de huursubsidie.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  dinsdag 9 augustus 2005 @ 21:29:05 #8
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29525913
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 21:26 schreef Sidekick het volgende:
Ik dacht dat er op voedsel al een verlaagd BTW-tarief gold van 6%.
check je boodschappenbonnetje eens: 19%

wat jij bedoelt is denk ik dingen als de kapper, omdat dat een laaggeschoold arbeidsintensief proces is en dus mensen aan het werk houdt willen ze dat stimuleren
quote:
Daarnaast ben ik blij dat cCarthy een lans breekt voor de huursubsidie.
je bent niet grappig
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  dinsdag 9 augustus 2005 @ 21:30:31 #9
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29525938
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 21:26 schreef Pool het volgende:
Grotendeels hè. Ik vind niet dat de bouwgrond echt te krap gehouden wordt,
de huizenprijzen rijzen de pan uit, dat is niet omdat er zoveel huizen te koop zijn hoor.

Voor huren moet je vaak op een wachlijst staan.
pi_29525991
Bullshit. Hypotheekrente is aftrekbaar van de belasting, op levensmiddelen is een lager btw-tarief van 6% van toepassing...
  dinsdag 9 augustus 2005 @ 21:40:10 #11
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_29526075
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 21:29 schreef McCarthy het volgende:

[..]

wat jij bedoelt is denk ik dingen als de kapper, omdat dat een laaggeschoold arbeidsintensief proces is en dus mensen aan het werk houdt willen ze dat stimuleren
Verscheidene voedselwaren zitten volgens mij wel in het laagste BTW-tarief.

-edit-
Verkeerd lijstje, zie de post van zakjapannertje.

[ Bericht 36% gewijzigd door Sidekick op 09-08-2005 22:31:50 ]
pi_29526087
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 21:29 schreef McCarthy het volgende:

[..]

benieuwd waar jij je boodschappen dan haalt
quote:
Welk BTW-tarief geldt voor uw producten en diensten?
De BTW heeft verschillende tarieven: 19%, 6% en 0%. Welk tarief u moet toepassen, hangt af van het soort goederen of diensten. Bepaalde leveringen van goederen en diensten zijn vrijgesteld van BTW.

Het algemene BTW-tarief is 19%. Dit tarief geldt in principe voor alle goederen en diensten.

In bijzondere gevallen geldt het verlaagde tarief van 6% of 0%. Het 6%-tarief geldt in het algemeen voor:

levering van eten en drinken, behalve alcoholhoudende dranken;
levering van agrarische producten en diensten;
levering van geneesmiddelen;
verkoop en verhuur van boeken, dagbladen en tijdschriften;
levering van braille-artikelen voor persoonlijk gebruik door blinden;
personenvervoer;
verhuur van vakantiewoningen en kampeerplaatsen;
toegang tot culturele en sportieve evenementen (musea, concerten, sportwedstrijden);
optredens door uitvoerende kunstenaars;
diensten door kappers;
herstellen van kleding, schoenen en fietsen;
schilderen en stukadoren van woningen ouder dan 15 jaar;
geven van gelegenheid tot sportbeoefening.
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/btw/btw-03.html
  dinsdag 9 augustus 2005 @ 21:46:56 #13
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_29526180
Huh, Sidekick, waar heb jij jouw lijstje vandaan dan?

Ik kan me namelijk herinneren dat ik pas 19% voor auteursrechten moest rekenen en die andere tarieven komen me ook vrij onbekend voor.

[ Bericht 57% gewijzigd door Pool op 09-08-2005 21:51:57 ]
  dinsdag 9 augustus 2005 @ 21:51:58 #14
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_29526267

Hmm, dat was een Belgische site.
  dinsdag 9 augustus 2005 @ 21:53:33 #15
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_29526294
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 21:51 schreef Sidekick het volgende:

Whehe, ik dacht al!
pi_29526612
ik dacht toch ook dat op dingen zoals als brood, melk en kleding etc het lagere 6% tarief zat
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_29527383
Sorry, vriend maar je zit er ditmaal deels flink naast...
Op primaire levensbehoeften, zoals voedsel, zit het lage BTW-tarief van 6%.
Onder dat dunne schilletje van 6% zit natuurlijk wel een addertje of twee: denk maar aan de accijns op de suiker die in veel prodcuten verwerkt zit, e.d.
Het 0-tarief is, dacht ik afgeschaft. Vroeger zat er 0% op medicijnen, maar dat is niet meer zo.

Engeland doet het wat dat aangaat beter: 0% op kinderkleding en 6% op kleding voor volwassenen.

Protectionisme daarentegen is veel erger: nu wordt ineens weer een textielquotum ingesteld voor China. Waarom? Om de Portugese en Griekse textielindustrie te beschermen.... Waar was de EU toen Twente haar nodig had, denk ik dan... Nederland is altijd de lul, in dit soort gevallen.
Denk aan de vis- en melkquota en binnenkort is de Nederlandse suikerindustrie de lul.

Weg met importheffingen, quota en minimumprijzen (melk, brood, boter, etc).
Globaliseren is de oplossing. Weldenkende mensen weten dat dat uiteindelijk iedereen ten goede komt: ook de 3de-wereld landen. Helaas zijn economische wetenschapen abracadabra voor de meeste politici: die kijken nooit verder dan hun eigen zittingstermijn en zijn, in Europa althans, overwegend van linkse signatuur. Dat gaat per definitie niet samen met solide economisch beleid...
De progressief en de allochtoon vormen een symbiose.
Dat die parasiteert op de samenleving in zijn geheel, moet natuurlijk verzwegen worden.
  dinsdag 9 augustus 2005 @ 23:03:52 #18
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_29527499
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 22:56 schreef Mr-Mackey het volgende:

Onder dat dunne schilletje van 6% zit natuurlijk wel een addertje of twee: denk maar aan de accijns op de suiker die in veel prodcuten verwerkt zit, e.d.
Accijns op suiker?
pi_29528052
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 23:03 schreef Pool het volgende:

[..]

Accijns op suiker?
Ja, zoals op luxegoederen. Daarom wordt er ook veel tarwestroop gebruikt in snoep, daar zit namelijk geen speciaal verhoogd accijns op.
pi_29528192
Suikeraccijns:
Ik heb het even nagezocht: is eind jaren 80 officieel afgeschaft, maar dat is financieel opgevangen door de BTW erop te verhogen (toeslag). Suikerhoudende producten kennen nog wel accijns: frisdrank en snoep bij voorbeeld.

Een kopje koffie met alles erop en eraan is leuk voor Brussel en Den Haag:
- Koffie (zit ook accijns op)
- Suiker (bekend)
- Melk (Minimumprjs, zodat de Franse en Italiaanse boeren een flinke zak geld kunnen krijgen)

Protectionisme heeft zijn prijs. Maar als je, als (Euro)parlementariër slechts 4 jaar vooruit hoeft te kijken, is die prijs acceptabel. Dat je als consument levenslang de pineut bent is niet relevant...
Dat die parasiteert op de samenleving in zijn geheel, moet natuurlijk verzwegen worden.
pi_29528248
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 22:56 schreef Mr-Mackey het volgende:..
Waar was de EU toen Twente haar nodig had, denk ik dan... Nederland is altijd de lul, in dit soort gevallen.
..
in dat geval was er sprake van concurrentie binnen de economische unie in Europa van toen, als tegenreactie haalden Nederlandse textielbedrijven nog wel goedkope werknemers van elders, maar er viel op de lange termijn niet op te concurreren met de textielbedrijven in Italie, Frankrijk , waar er nog wel genoeg mensen bereid waren te werken voor lage lonen voor lange, vaak zware en eentonige, werktijden
  dinsdag 9 augustus 2005 @ 23:36:02 #22
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_29528359
Ik vind het onzin om qua voedsel onderscheid te maken door verschillende BTW-heffingen.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_29528458
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 23:36 schreef TC03 het volgende:
Ik vind het onzin om qua voedsel onderscheid te maken door verschillende BTW-heffingen.
Kijk uit wat je zegt, makker!
Zeg Flat Tax en voor je het weet wordt je als net zo verwerpelijk rechts beschouwd als TS en ondergetekende
  dinsdag 9 augustus 2005 @ 23:57:28 #24
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_29528995
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 23:39 schreef Mr-Mackey het volgende:

[..]

Kijk uit wat je zegt, makker!
Zeg Flat Tax en voor je het weet wordt je als net zo verwerpelijk rechts beschouwd als TS en ondergetekende
Nou, de TS denkt er dus anders over op dit vlak met zijn pleidooi voor verschillende BTW-tarieven.
Hoewel hij wel verwerpelijk rechts blijft natuurlijk.
pi_29534100
Ze hebben een aantal jaren geleden het BTW tarief op zaken als kappers, fietsenmakers e.d. verlaagd. Wat gebeurde er ? De kappers, fietsenmakers verlaagden niet hun prijzen maar staken het verschil in BTW in hun zak !
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_29536888
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 20:35 schreef McCarthy het volgende:
Dus: BTW voor deze goederen afschaffen, handelsbelemmeringen zoals quotas en heffingen voor deze goederen afschaffen en meer bouwgrond ter beschikking stellen.
De vraag die me meteen te binnen schiet is: Hoe denk je dit te gaan financieren?
pi_29537030
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 07:20 schreef LangeTabbetje het volgende:
Ze hebben een aantal jaren geleden het BTW tarief op zaken als kappers, fietsenmakers e.d. verlaagd. Wat gebeurde er ? De kappers, fietsenmakers verlaagden niet hun prijzen maar staken het verschil in BTW in hun zak !
klopt was een proef en daarna hebben ze het weer terug verhoogd
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  woensdag 10 augustus 2005 @ 12:31:30 #28
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29537737
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 21:51 schreef Sidekick het volgende:

zoals ik al zei, op mijn AH lijstjes staat altijd 19%.

EDIT: nog even gecheckt, het is idd een mix van 0%, 6% en 19% waarbij de 6% de hoofdtopon voert. Blijft nog steeds verwerpelijk natuurlijk. Het hoort 0% te zijn.

[ Bericht 12% gewijzigd door McCarthy op 10-08-2005 12:39:31 ]
pi_29538005
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 12:31 schreef McCarthy het volgende:

[..]

EDIT: nog even gecheckt, het is idd een mix van 0%, 6% en 19% waarbij de 6% de hoofdtopon voert. Blijft nog steeds verwerpelijk natuurlijk. Het hoort 0% te zijn.
Waar wil je dat van betalen?
  woensdag 10 augustus 2005 @ 13:16:42 #30
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_29538139
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 13:02 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Waar wil je dat van betalen?
Ik gok dat het antwoord de woorden "subsidies", "minder", "ambtenaren", "verspillerij" en "bemoeienis" bevat.
pi_29538255
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 13:16 schreef Pool het volgende:

[..]

Ik gok dat het antwoord de woorden "subsidies", "minder", "ambtenaren", "verspillerij" en "bemoeienis" bevat.
pi_29538256
Dubbel

[ Bericht 75% gewijzigd door Vhiper op 10-08-2005 14:30:30 ]
pi_29538348
quote:
Voedsel, kleding en een dak boven je hoofd zijn toch wel de 1e levensbehoeften van een mens. Des te vreemder is het daarom dat menig politicus (die zich altijd zo op de borst kloppen dat ze zo graag goed doen ) totaal niet de moeite neemt om er voor te zorgen dat deze goederen die in primare levensbehoeften voorzien tegen een zo laag mogelijke prijs te verkijgen zijn.

19% btw, heffingen voor goedkoop voedsel uit de 3e wereld, quotas voor goedkope kleding uit China en de bouwgrond krap houden dragen niet bij aan de laagste kosten voor deze essentiele producten.

De media staan vol van de handelsbelemerrende maatregelen mbt deze en er zijn ook al zat topics op POL over geweest.

Een politicus die zich niet in zet voor deze primaire taak is een lampzwams. Mijn vinger wijst richting de monsters in Brussel.
*weer op haar stoel zit*
Ik ben het met je eens!
Tevens een verlaging van accijns op gezonde producten! Betaalt zichzelf terug in ziektekosten.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  woensdag 10 augustus 2005 @ 14:19:37 #34
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_29538661
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 12:31 schreef McCarthy het volgende:

[..]

Op welke boodschappen zit 0%?
pi_29538815
Als we nou alle drug die we in dit land gebruiken en verkopen (legaal en illegaal) nou door de staat laten verkopen. Dan kunnen we vast wel zonder accijns en btw leven..

En promotie voor nederland als vakantieland is ook niet meer nodig. Die duitsers vliegen hier naartoe. Net als de rest van de wereld.

Via schiphol..
  woensdag 10 augustus 2005 @ 14:47:05 #36
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_29538902
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 13:40 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

*weer op haar stoel zit*
Ik ben het met je eens!
Tevens een verlaging van accijns op gezonde producten! Betaalt zichzelf terug in ziektekosten.
Klopt, het is echt tenenkrommend dat je voor een goedkoop hapje eten uit de hand haast aangewezen bent op de snackbar. Jezelf vullen met broodjes gezond is gewoon 2x zo duur dan friet+kroket.
Vampire Romance O+
  woensdag 10 augustus 2005 @ 17:48:53 #37
118774 Enigmatic
Question everything?
pi_29541472
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 14:19 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Op welke boodschappen zit 0%?
Volgens mij nergens op, 6% is het laagst. Het 0%-tarief geldt enkel voor ondernemers die producten verhandelen met het buitenland. Waarschijnlijk omdat je anders btw op btw zou krijgen
  woensdag 10 augustus 2005 @ 18:06:13 #38
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_29541838
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 14:47 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Klopt, het is echt tenenkrommend dat je voor een goedkoop hapje eten uit de hand haast aangewezen bent op de snackbar. Jezelf vullen met broodjes gezond is gewoon 2x zo duur dan friet+kroket.
Als...
Ten percent faster with a sturdier frame
  woensdag 10 augustus 2005 @ 18:46:37 #39
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_29542707
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 21:26 schreef Pool het volgende:
Ik vind niet dat de bouwgrond echt te krap gehouden wordt
Bouwgrond wordt weldegelijk bewust schaars gehouden en de politiek wordt uit diverse hoeken gewaarschuwd voor de nadelige gevolgen hiervan. Maar in Den Haag doet men alsof er niets aan de hand is. Zie ook Waarom is wonen zo duur?
pi_29545250
quote:

19% btw, heffingen voor goedkoop voedsel uit de 3e wereld, quotas voor goedkope kleding uit China en de bouwgrond krap houden, dragen niet bij aan de laagste kosten voor deze essentiele producten.
quotas is het mv van quota of quotums wat weer het mv van quotum is.. je druk je dus nu wel heel erg in superlatieve hoeveelheden uit
Nu is het zo dat die importheffingen idd onzin zijn. Ze zorgen ervoor dat onze boeren meer kunnen produceren, zodat er voor onze markt genoeg goedkoop voedsel is, maar voor de wereldmarkt overschotten ontstaan, die nog goedkoper zijn.
Een quotum-systeem is dat iedereen een evenredig deel produceert en dat er dus productiebeheersing is. Zo produceer je niet teveel, waardoor de inkomsten kelderen van de producenten en niet te weinig, waarvoor de klant teveel moet betalen. Ik weet verder niet wat dit met China te maken heeft, maar een quotum-systeem drijft de prijs juist niet op.
het krap houden van de bouwgrond is een verzinsel. Het wordt kleine boeren onmogelijk gemaakt te kunnen boeren. Bouwgrond te overvloede.. Echter, wel voor grote boeren, die de moordend lage prijzen op de markt nog wel aankunnen. De tussenhandel vreet veel meer euro's dan de producenten.

Niet echt redenen voor te hoge prijzen dus..
quote:

De monsters in Brussel beschermen de Europese markt, maar de klant merkt daar geen ene fluit van. Ook al zou er eerlijke open wereldmarkt bestaan, dan nog zouden deze prijzen bestaan. Alleen de producenten verdienen meer.
Zie voor BTW bij zakjapannertje...
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 21:14 schreef Sessy het volgende:
Ik vind dat je best 30% mag heffen op ongezond voedsel, dus bijv. niet op een fles zonnebloemolie maar wel op een pak friet of frituurvet of een cake of chips of koekjes of snoep. Je mag van mij zelfs meer heffen op ongezond voedsel dat vooral voor kinderen bedoeld is.
Maar ik vind dat de belasting voor gezond voedsel, groente, fruit, volkorenproducten en (gezonde) melkproducten en mager vlees en vis dan omlaag moet, tot misschien 1% of zo.
Dat financiert zichzelf volgens mij, en zo niet krijg je dat op de lange termijn met een gezondere bevolking er wel uit.
Ik weet niet of dat nu zo'n mooie zaak is. Volgens mij krijg je dan een overregulering door de overheid. Dit soort maatregelen werkt bureaucratie in de hand en maakt de samenleving onprettig. De overheid zou dus voor jou uitmaken wat goed of slecht is. Daar wil ik mij tegen verzetten.
quote:
Huizen zijn ook belachelijk duur, als er nou eens meer bouwgrond beschikbaar werd gegeven. Zo'n koe in de wei vind ik nou niet echt natuur dat je moet bewaren (heide dan weer wel bijv.).
De structuurplannen zijn nergens zo goed als in Nederland. Alleen wel veel regels over waar je niet mag bouwen. Een vergunning moet je achter hels poorten vandaan slepen. Die regels beschermen boeren bijvoorbeeld. Dat vind ik wel een goede zaak. Als een gemeente zomaar overal huizen neer kan planten, terwijl daar een boer rustig aan het boeren is.. Dan vind ik het een goed plan dat die boer eerst uitgekocht moet worden met toestemming van de boer zelf. Je wilt toch ook niet dat ze jouw eigendommen afpakken ten behoeve van nieuwbouw? Bovendien, zo erg is het nou ook al weer niet voor zo'n dichtbevolkt land...
quote:
Voor mij is heet water ook een eerste levensbehoefte, maar dat komt door m'n ziekte.
gosh...
  woensdag 10 augustus 2005 @ 23:38:34 #41
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_29549546
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 18:46 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Bouwgrond wordt weldegelijk bewust schaars gehouden en de politiek wordt uit diverse hoeken gewaarschuwd voor de nadelige gevolgen hiervan. Maar in Den Haag doet men alsof er niets aan de hand is. Zie ook Waarom is wonen zo duur?
Twee items op RTL-Z vandaag:
-De bevolking groeit nauwelijks meer
-De huizenmarkt staat op instorten: nog nooit stonden er zoveel huizen tegelijk te koop

Verder denk ik dat het eerder een kwestie is van de keuze voor het aanwenden van bouwgrond. Hier in Tilburg worden bijvoorbeeld veel flats tegen de grond gegooid en vervangen door grote koopwoningen. Daar hadden ook nieuwe flats gebouwd kunnen worden. Je hebt trouwens geen ongelijk met het feit dat bouwgrond schaars gehouden wordt. Er is echter een verschil tussen "schaars" en "te schaars".

Ik vind het niet te schaars, aangezien de overheid van mij niet hoeft te voldoen aan de grenzeloze behoefte van Nederlanders om:
-met steeds minder mensen in een huis te gaan wonen
-steeds groter te willen wonen
-steeds grotere lappen grond om hun huis te hebben

Daar hoeft het landschap van mij niet voor te wijken. Nu de bevolking niet meer groeit, waarom dan toch nieuwe wijken blijven bouwen?
  donderdag 11 augustus 2005 @ 12:30:41 #42
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29557571
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 20:33 schreef tudoros het volgende:

Nu is het zo dat die importheffingen idd onzin zijn. Ze zorgen ervoor dat onze boeren meer kunnen produceren, zodat er voor onze markt genoeg goedkoop voedsel is, maar voor de wereldmarkt overschotten ontstaan, die nog goedkoper zijn.
Een quotum-systeem is dat iedereen een evenredig deel produceert en dat er dus productiebeheersing is. Zo produceer je niet teveel, waardoor de inkomsten kelderen van de producenten en niet te weinig, waarvoor de klant teveel moet betalen.
(1) Produceren we niet te veel ? wel eens van boterbergen en melkplassen gehoord

(2) maar onze boeren produceren tegen een hogere prijs dan we zouden hoeven te betalen voor de producten op de wereldmarkt

(3) een quotum systeem is dat je import van buiten af tegen houdt. punt.

(4) Inkomsten van de producenten? Dat is van latere zorg aangezien het hier gaat om eerste levensbehoeften.
quote:
Ik weet verder niet wat dit met China te maken heeft, maar een quotum-systeem drijft de prijs juist niet op.
China voor de textiel (lekker op de hoogte). Quotas verhinderen ons nog meer goekdoop textiel in te voeren. Een kwalijke zaak gezien het feit dat kleding een 1e levensbehoefte is en dat dus altijd zo goedkoop mogelijk te verkrijgen zou moeten zijn.

Quotas verhinderen dat dus.

btw: ik heb hier eens een economie opgave over gemaakt en quotas dreven de prijs juist wel op Jammer voor jouw.
quote:
het krap houden van de bouwgrond is een verzinsel.

Waarom is wonen zo duur?
Uitzichtloos wonen voor jongeren in Nederland
quote:
De monsters in Brussel beschermen de Europese markt, maar de klant merkt daar geen ene fluit van. Ook al zou er eerlijke open wereldmarkt bestaan, dan nog zouden deze prijzen bestaan. Alleen de producenten verdienen meer.
Zie voor BTW bij zakjapannertje...
right, dus die heffingen op bv fruit en bewerkte koffiebonen werken niet door in de prijs voor die produckten op de EU markt

[ Bericht 4% gewijzigd door McCarthy op 11-08-2005 12:38:13 ]
pi_29558563
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 20:33 schreef tudoros het volgende:
[..]

De structuurplannen zijn nergens zo goed als in Nederland. Alleen wel veel regels over waar je niet mag bouwen. Een vergunning moet je achter hels poorten vandaan slepen. Die regels beschermen boeren bijvoorbeeld. Dat vind ik wel een goede zaak. Als een gemeente zomaar overal huizen neer kan planten, terwijl daar een boer rustig aan het boeren is.. Dan vind ik het een goed plan dat die boer eerst uitgekocht moet worden met toestemming van de boer zelf. Je wilt toch ook niet dat ze jouw eigendommen afpakken ten behoeve van nieuwbouw? Bovendien, zo erg is het nou ook al weer niet voor zo'n dichtbevolkt land...
[..]

gosh...
Nee echt, de arts heeft zelfs voorgeschreven dat ik 1 maal daags een bad met een of ander spul erin moet nemen en nog 1 maal daags met m'n reet ik een bak heet water moet gaan zitten.
Ik krijg er ook pillen bij, daar niet van, maar als ik een bad water op kolen of hout moet gaan verwarmen vrees ik dat ik de hele dag bezig ben. En 2,5 jaar geleden vreesden artsen nog voor m'n leven dus ik denk dat ik heet water evenals m'n medicijnen wel bij m'n eerste levensbehoeften mag rekenen

Wat de bouwgrond betreft, ik vind het prima dat er regels voor zijn, maar je kunt ook meer boeren uitkopen. Bovendien wordt de grond die er is gigantisch stom bebouwd. Ik snap best dat heel veel mensen niet in flats willen gaan wonen, maar volgens mij is dat vooral omdat een studio iets van 100 000 kost hier en gewoon huizen al vanaf 155 000... Maar de woningen voor de 1- en 2-persoonshuishoudens goedkoper en maak er meer van in flats en zo, en je lost een heel groot ruimteprobleem op. Als iedereen in Nederland een huisje met een tuintje hebben moet dan wordt wonen vanzelf duur ja.
Maar ze bouwen gewoon geen flats. Als ze al iets bouwen zijn het kantoorgebouwen die vervolgens jarenlang leegstaan...

Ik zeg niet dat de staat alles moet regelen, maar wat meer bemoeienis zou op sommige gebieden welkom zijn. De staat heeft zichzelf in de grondwet ook gewoon de verplichting opgelegd zich in te spannen voor bepaalde dingen. Als je je niet voor leefbaarheid wilt inspannen, haal dat dan uit de grondwet, maar maak geen beloftes die je niet wilt houden.

Wat betreft het voedsel, in Rusland wordt snoep en dergelijks niet hoger belast en je moet zien hoeveel suiker ze daar vreten en hoe dik en ongezond mensen van boven de 40 er wel niet zijn. Geloof me, dat wil je hier niet.
pi_29559080
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 12:30 schreef McCarthy het volgende:

[..]

(1) Produceren we niet te veel ? wel eens van boterbergen en melkplassen gehoord

(2) maar onze boeren produceren tegen een hogere prijs dan we zouden hoeven te betalen voor de producten op de wereldmarkt

(4) Inkomsten van de producenten? Dat is van latere zorg aangezien het hier gaat om eerste levensbehoeften.
[..]

China voor de textiel (lekker op de hoogte). Quotas verhinderen ons nog meer goekdoop textiel in te voeren. Een kwalijke zaak gezien het feit dat kleding een 1e levensbehoefte is en dat dus altijd zo goedkoop mogelijk te verkrijgen zou moeten zijn.

btw: ik heb hier eens een economie opgave over gemaakt en quotas dreven de prijs juist wel op Jammer voor jouw.
[..]

Waarom is wonen zo duur?
[..]

right, dus die heffingen op bv fruit en bewerkte koffiebonen werken niet door in de prijs voor die produckten op de EU markt
Duidelijk, jij pleit voor het volledig vrijgeven van de markten, zodat de prijzen voor eerste levensbehoeften kunnen dalen.

Dat vervolgens vele mensen in Europa hun baan kwijt raken en die eerste levensbehoeften eerst duur, maar nu helemaal niet meer kunnen kopen, ontgaat jou...
  donderdag 11 augustus 2005 @ 14:02:30 #45
118774 Enigmatic
Question everything?
pi_29559275
Het opheffen van handelsbelemmeringen is iets wat met beleid moet gebeuren, over de jaren verspreid. Want uiteindelijk is het voor alle landen beter dat er gewoon sprake is van vrije handel. Heeft te maken met de wet van comparatieve kosten verschillen van de econoom David Ricardo. Daaruit volgt dat vrije handel gunstige effecten heeft voor alle betrokkenen.

Naast het opheffen van belemmeringen moet je natuurlijk ook zorgen voor een goede afvloeingsregeling voor bijv. de betrokken boeren. Men kan beter daar de lanbouwsubsidies aan besteden dan aan het in stand houden van de handelsbelemmeringen
pi_29560047
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 14:02 schreef Enigmatic het volgende:
Het opheffen van handelsbelemmeringen is iets wat met beleid moet gebeuren, over de jaren verspreid. Want uiteindelijk is het voor alle landen beter dat er gewoon sprake is van vrije handel. Heeft te maken met de wet van comparatieve kosten verschillen van de econoom David Ricardo. Daaruit volgt dat vrije handel gunstige effecten heeft voor alle betrokkenen.

Naast het opheffen van belemmeringen moet je natuurlijk ook zorgen voor een goede afvloeingsregeling voor bijv. de betrokken boeren. Men kan beter daar de lanbouwsubsidies aan besteden dan aan het in stand houden van de handelsbelemmeringen
Uiteraard spelen er nog meer belangen mee dan alleen economische waarom binnenlandse markten, zeker die voor primaire levensbehoeften, worden beschermd. Zo denk ik niet dat het Westen voor hun voedselvoorziening volledig afhankelijk van het buitenland wil worden.
  donderdag 11 augustus 2005 @ 14:51:01 #47
118774 Enigmatic
Question everything?
pi_29560187
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 14:42 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Uiteraard spelen er nog meer belangen mee dan alleen economische waarom binnenlandse markten, zeker die voor primaire levensbehoeften, worden beschermd. Zo denk ik niet dat het Westen voor hun voedselvoorziening volledig afhankelijk van het buitenland wil worden.
Inderdaad, maar de landbouwsector in de EU mag toch wel flink ingekrompen worden. Het is in elk geval niet nodig om ook nog eens voor de 'buitenwereld' te produceren.
pi_29560501
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 14:51 schreef Enigmatic het volgende:

[..]

Inderdaad, maar de landbouwsector in de EU mag toch wel flink ingekrompen worden. Het is in elk geval niet nodig om ook nog eens voor de 'buitenwereld' te produceren.
Ik zou liever zien dat het overschot gebruikt zou worden om honger voorgoed uit de wereld te bannen, maar goed, dat is idealistisch denken.

Praktisch gezien heb je inderdaad gelijk en mag er best wat ingekrompen worden. Echter, zo rigoreus als McCartny voorsteld, lijdt natuurlijk alleen maar tot meer problemen.
  donderdag 11 augustus 2005 @ 17:49:51 #49
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29562829
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 13:52 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Duidelijk, jij pleit voor het volledig vrijgeven van de markten, zodat de prijzen voor eerste levensbehoeften kunnen dalen.
correct
quote:
Dat vervolgens vele mensen in Europa hun baan kwijt raken en die eerste levensbehoeften eerst duur, maar nu helemaal niet meer kunnen kopen, ontgaat jou...
hoeveel in de EU dan?
hoeveel in Nederland?

cijfers graag.

mij ontgaat niks
  donderdag 11 augustus 2005 @ 17:55:05 #50
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29562885
quote:

[..]

heb ik altijd een zwak argument gevonden

- We kunnen namelijk noodvooraden aanleggen (gebeurt ook al met olie) en als die op zijn ploegen we gewoon wat veldjes om. simpel.

- Verder is de wereldeconomie al zo ontzettend verweven dat iedereen afhankelijk is van iedereen. En is dat erg?

- Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat alle landbouw verdwijnt. De nederlandse zuivelindustrie is er bijvoorbeeld nog steeds vanwege het simpele feit dat er 30 miljoen (nl + ruhrgebied) consumenten zijn die dagleijks verse zuivel willen.
  donderdag 11 augustus 2005 @ 17:57:14 #51
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29562921
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 15:08 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Ik zou liever zien dat het overschot gebruikt zou worden om honger voorgoed uit de wereld te bannen, maar goed, dat is idealistisch denken.
het probleem is niet dat er te weinig voedsel is. het probleem is dat markten worden verstoord en machthebbers belang hebben bij voedseltekorten en dus chaos in hun land
quote:
Praktisch gezien heb je inderdaad gelijk en mag er best wat ingekrompen worden. Echter, zo rigoreus als McCartny voorsteld, lijdt natuurlijk alleen maar tot meer problemen.
wat zeg je nu. Afschaffing van importtarieven en heffingen en quotas leidt tot "alleen maar problemen"

hoe dan?
pi_29564625
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 17:55 schreef McCarthy het volgende:

[..]

heb ik altijd een zwak argument gevonden

- We kunnen namelijk noodvooraden aanleggen (gebeurt ook al met olie) en als die op zijn ploegen we gewoon wat veldjes om. simpel.

- Verder is de wereldeconomie al zo ontzettend verweven dat iedereen afhankelijk is van iedereen. En is dat erg?

- Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat alle landbouw verdwijnt. De nederlandse zuivelindustrie is er bijvoorbeeld nog steeds vanwege het simpele feit dat er 30 miljoen (nl + ruhrgebied) consumenten zijn die dagleijks verse zuivel willen.
punt 1 gaat niet op voedsel blijft niet lang genoeg goed en is duur om op te slaan.

punt 3 ook niet helemaal NL produceert zelfs teveel om heel europa van melk te voorzien (en dat is alleen NL)
pi_29564831
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 12:30 schreef McCarthy het volgende:

[..]

Ja, want het quotum-systeem is lang niet overal voor ingevoerd.
quote:
producten uit afrika + transport afrika-hier is goedkoper dan producten hier. Met een open markt worden de prijzen gelijk en degenen die eraan tenonder gaan, vallen weg. Producenten in Europa vallen dan dus weg en daarmee een stuk werkgelegenheid en economie. Daarom en alleen daarom wordt de Europese markt beschermd, want als de productie uit Europa verdwijnt hebben we minder geld en wordt alles toch nog relatief duurder...
quote:
Dan leer ik zeker anders. De uitkomst of het doel kan zijn dat je idd import wil tegenhouden, maar dat is niet noodzakelijk. Suikerbietenquotum is een mooi voorbeeld... meteen ook een voorbeeld erbij van wat het nadeel is. Toch ziet hij als enige uitkomst quotering van de hele Nederlandse akkerbouw om faillisement te voorkomen. Punt.
quote:
Het lijkt me verstandig daar nu al rekening mee te houden, omdat de producten afhankelijk zijn van de producenten. arme producenten drijven de prijzen alleen maar meer op. Dat is dus een zaak om rekening mee te houden.
quote:
[..]

China zou zo op den duur alle kleding gaan produceren en op langere termijn een monopolie-positie verkrijgen op de wereldmarkt. 1 keer raden wat dat doet met de prijzen...
quote:

ben benieuwd wat de kwaliteit van die opgave was. Niet hoog, aangezien je stelselmatig het woord quotas blijft gebruiken wat incorrect nederlands is. het is of quotums of quota. Punt.
quota garanderen dat producten geproduceerd blijven. Het zou kunnen dat prijzen opgedreven worden daardoor, omdat ervoor de prijzen te laag waren om nog te kunnen verdienen als producent. Op langere termijn werkt het juist andersom. De prijs blijft 'eerlijk', om max havelaar maar te citeren en dus conform het afgeleverde product. Het wordt niet hoger door gevaarlijke marktontwikkelingen, marktkrapte of -schaarste of handelsbelemmeringen. Jammer voor jouw dat 1 opgave dat jou niet kon leren om jou woorden maar te gebruiken.
quote:
[..]

Waarom is wonen zo duur?
[..]

koffie, bestaan daar heffingen op? kwist niet dat daar een Europese markt voor was die beschermd moest worden. iig werken heffingen in het voordeel van Europese producenten en zoals verteld, is het beschermen van de producent beter dan het failliet laten gaan. Dat maakt nog hogere kosten voor de economie en voor alle prijzen.
pi_29565067
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 13:22 schreef Sessy het volgende:

[..]

Nee echt, de arts heeft zelfs voorgeschreven dat ik 1 maal daags een bad met een of ander spul erin moet nemen en nog 1 maal daags met m'n reet ik een bak heet water moet gaan zitten.
Ik krijg er ook pillen bij, daar niet van, maar als ik een bad water op kolen of hout moet gaan verwarmen vrees ik dat ik de hele dag bezig ben. En 2,5 jaar geleden vreesden artsen nog voor m'n leven dus ik denk dat ik heet water evenals m'n medicijnen wel bij m'n eerste levensbehoeften mag rekenen
quote:
Wat de bouwgrond betreft, ik vind het prima dat er regels voor zijn, maar je kunt ook meer boeren uitkopen.
Dat is ook weer duur en soms willen boeren ook niet.
quote:
Bovendien wordt de grond die er is gigantisch stom bebouwd. Ik snap best dat heel veel mensen niet in flats willen gaan wonen, maar volgens mij is dat vooral omdat een studio iets van 100 000 kost hier en gewoon huizen al vanaf 155 000... Maar de woningen voor de 1- en 2-persoonshuishoudens goedkoper en maak er meer van in flats en zo, en je lost een heel groot ruimteprobleem op. Als iedereen in Nederland een huisje met een tuintje hebben moet dan wordt wonen vanzelf duur ja.
kwaliteitseisen worden hoger bij het aantrekken van de economie. Reken maar dat de Nederlander voorlopig niet genoegen neemt met een flat. Weetje voor onder de koffie: Alle woonflats in Nederland zijn voor het grootste gedeelte tussen 1968 en 1973 gebouwd.
quote:
Maar ze bouwen gewoon geen flats. Als ze al iets bouwen zijn het kantoorgebouwen die vervolgens jarenlang leegstaan...
jup
quote:
Ik zeg niet dat de staat alles moet regelen, maar wat meer bemoeienis zou op sommige gebieden welkom zijn. De staat heeft zichzelf in de grondwet ook gewoon de verplichting opgelegd zich in te spannen voor bepaalde dingen. Als je je niet voor leefbaarheid wilt inspannen, haal dat dan uit de grondwet, maar maak geen beloftes die je niet wilt houden.
Nederlanders verstaan onder leefbaarheid een 2 onder 1 kap woning ipv een flatstudio. Daar wil men ook best wat voor betalen. Dat de huizenprijzen stijgen, heeft volgens mij ook een andere reden. Dezelfde overheid stelt verdraaid hoge leefbaarheidseisen aan een gebouw en dat is duur. Bovendien zijn de lonen hier hoog en dat is ook duur. Daarnaast nemen weinig burgers nog particulier iniatieven in een groep. Dan ben je ook goedkoper uit. Het is echter wel de toekomst...
[quote]
pi_29565439
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 13:52 schreef Vhiper het volgende:

[..]

http://www.agripress.be/start/artikel/105833/nl om het nog maar eens te bevestigen
  donderdag 11 augustus 2005 @ 20:14:56 #56
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_29565493
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 23:38 schreef Pool het volgende:
Twee items op RTL-Z vandaag:
-De bevolking groeit nauwelijks meer
-De huizenmarkt staat op instorten: nog nooit stonden er zoveel huizen tegelijk te koop
Zolang bouwgrond schaars is stort de huizenmarkt niet in.
quote:
Verder denk ik dat het eerder een kwestie is van de keuze voor het aanwenden van bouwgrond. Hier in Tilburg worden bijvoorbeeld veel flats tegen de grond gegooid en vervangen door grote koopwoningen. Daar hadden ook nieuwe flats gebouwd kunnen worden. Je hebt trouwens geen ongelijk met het feit dat bouwgrond schaars gehouden wordt. Er is echter een verschil tussen "schaars" en "te schaars".
Men bouwt liever relatief duurdere woningen omdat die uiteindelijk meer opbrengen. De overheid stimuleert dit zelfs vanuit de filosofie dat de verhuisketen dan vanzelf in beweging komt. Men vergeet daarbij echter dat de afstand voor de starters tot de koopmarkt zo groot is dat de vrijkomende huizen aan de onderkant van de markt nooit zullen worden verkocht. Dat heeft weer tot gevolg dat de huidige bewoners geen duurdere woning kunnen kopen en zo staat de verhuisketen weer stil.
quote:
Ik vind het niet te schaars, aangezien de overheid van mij niet hoeft te voldoen aan de grenzeloze behoefte van Nederlanders om:
-met steeds minder mensen in een huis te gaan wonen
-steeds groter te willen wonen
-steeds grotere lappen grond om hun huis te hebben
Wonen zou een recht moeten zijn en niet een soort gunst van de overheid zoals het nu is. Waarom moet ik op een flat van pak 'm beet 60 vierkante meter wonen en krijgt een koe een ruimte van hier tot ginder ter beschikking? En waarom moet ik in een door de welstandscommissie goedgekeurde woning op een door de overheid bepaalde plek wonen? Waarom moeten we met zijn allen steeds dichter boven op elkaar wonen en wordt ieder schaars stukje groen dat er in de stad vrij is aangegrepen om vol te bouwen, terwijl er buiten de steden ruimte genoeg is? Het is niet meer dan logisch dat mensen het gevoel krijgen dat Nederland vol is als we zo doorgaan met huizen dicht op elkaar bouwen zoals de tenten op een willekeurige Spaanse camping aan de zee.
quote:
Daar hoeft het landschap van mij niet voor te wijken. Nu de bevolking niet meer groeit, waarom dan toch nieuwe wijken blijven bouwen?
Alsof we in staat zijn om Nederland helemaal vol te bouwen. Dat is het waanbeeld dat bij een aantal mensen leeft die Nederland nog nooit vanuit de lucht hebben bekeken. Feit is dat er slechts een zeer klein percentage (minder dan 5%) bouwgrond ter beschikking moet worden gesteld om ervoor te zorgen dat wel allemaal royaal kunnen wonen. Maar de enige die daar belang bij hebben zijn de bewoners zelf. De overheid, grondspeculanten, makelaars, projectontwikkelaars enz. hebben meer belang bij een markt waar schaarste heerst. Er zal voorlopig dus niets veranderen.
  donderdag 11 augustus 2005 @ 22:28:21 #57
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29568773
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 19:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

punt 1 gaat niet op voedsel blijft niet lang genoeg goed en is duur om op te slaan.

kijk eens op de houdbaarheidsdatum van verpakt voedsel. Staat nu al 2007 op bij sommige etenswaren.
quote:
punt 3 ook niet helemaal NL produceert zelfs teveel om heel europa van melk te voorzien (en dat is alleen NL)
nou kijk eens aan
  donderdag 11 augustus 2005 @ 22:35:40 #58
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29569008
tudoros, ik wil niet beledigend overkomen maar hoe oud ben je en wat is je opleidingsniveau?
  donderdag 11 augustus 2005 @ 22:50:57 #59
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29569439
http://www.agripress.be/start/artikel/105833/nl

leuke layout
verder weinig aanhakingspunten voor mij persoonlijk. Echter...
quote:
De consument in Europa profiteert overigens vrijwel niet van deze prijsdaling, dat blijkt uit eerdere hervormingen op gebied van graan en rundvlees. Wie dan wel? De geconcentreerde marktmacht tussen boer en consument: multinationals in verwerking, voedingsindustrie, handel en detailhandel. Hun doel is het zo goedkoop mogelijk inkopen van grondstoffen over de hele wereld en het openbreken van lokale en nationale markten die eerder door lokale boeren voorzien werden. Boeren in Noord en Zuid worden hierdoor in een onnodige concurrentiestrijd gestort.
Als er echt geliberaliseert wordt profiteer de consument (zeker op de lange termijn) wel degelijk. Zeker voor producten waar nu een heffinf op zit.

sinds wanneer is concurrentie iets verwerpelijks?
quote:
De oplossing ligt dus in meer regulering in plaats van minder. Op gebied van suiker betekent dit een verdere uitbreiding van quota voor de minst ontwikkelde landen die voldoende productiecapaciteit hebben.
De Europese boeren leveren hiervoor wel quotum in, maar door behoud van het prijsniveau kan de akkerbouw wel behouden blijven.
het is allemaal erg vanuit de visie van de boer beschreven terwijl ik juist opkom voor de 1e behoeften van de arme mensen in de samenleving.
pi_29571239
quote:
Zo denk ik niet dat het Westen voor hun voedselvoorziening volledig afhankelijk van het buitenland wil worden.
Sorry maar dat onafhankelijk-van-de-rest en hermetisch-afgesloten heeft de sovjetunie jaaaaarenlang geprobeerd. 1991 (een jaar voor de instorting van de sovjetunie) is officieel als hongerjaar aangemerkt. Dat werkt dus niet.

Wat wel werkt is dat je voedselvoorraden aanlegt. Die kun je het jaar erop nog verkopen trouwens.

Tudoros ik ken toch aardig wat starters die heeel blij zouden zijn met een 1-slaapkamer en 1-woonkamer (2 in totaal) flatje ergens 15-hoog. Het probleem is alleen dat die er nauwelijks zijn. Of je woont in een achterbuurt, en dat wil niemand.

We hebben zelf heel lang in flats gewoond die begin 70er gebouwd waren. Nog naast het feit dat er allerlei gevaarlijke stoffen in die huizen aanwezig waren (asbest, lood) zaten ze vol met muizen (waar onze 4 katten korte metten mee hebben gemaakt), het dak lekte en er groeiden schimmels langs alle muren. Daar deed men helemaal *niks* aan, ook al pasten de deuren van de vocht niet meer in de deurkozijnen. Daarnaast durfde mam er 's nachts niet eens naar de auto te lopen, vrienden uit London durfden er hun auto niet te parkeren en op de school (waar ik overigens niet zelf op zat, maar wat kennissen wel) waren er steekpartijen.
En, nog het meest bizarre, was dat voor 150 euro meer we al een huisje zouden kunnen kopen. Het probleem was alleen dat we die 150 euro niet hadden per maand. Dus ik bedoel die huurprijzen zijn ook niet mis.
Die flats gingen ook voor 179 000 eruit naderhand dacht ik. Voor 160 000 heb je een leuk rijtjeshuisje. Ik bedoel logisch dat men dat niet graag koopt!
Overigens werden ze wel verkocht. Ik weet niet door wie, maar als ik hier in de straat kijk waar we nu wonen zijn dat vaak mensen die er illegale Polen en zo laten wonen.

[ Bericht 26% gewijzigd door Sessy op 12-08-2005 00:04:21 ]
  vrijdag 12 augustus 2005 @ 02:11:28 #61
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_29573981
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 22:35 schreef McCarthy het volgende:
tudoros, ik wil niet beledigend overkomen maar hoe oud ben je en wat is je opleidingsniveau?
Ga jij je nu bezig houden met het opleidingsniveau van je discussiepartners?
pi_29576233
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 17:57 schreef McCarthy het volgende:

wat zeg je nu. Afschaffing van importtarieven en heffingen en quotas leidt tot "alleen maar problemen"

hoe dan?
- Het faillisement van de Europese agrarische sector, met alle gevolgen van dien voor de Europese economie.

- Prijsstijgingen op de wereldvoedselmarkt, waardoor mede voedselimporterende derde wereldlanden het nog zwaarder krijgen.

- Het overnemen van de Europese markt voor agrarische producten door andere grootmachten, Denk aan Brazilie met zijn mega-plantages of Amerika met zijn geindustraliseerde landbouw.

- Het dwingen van de Derde wereld, op het westen georienteerd voedsel (Katoen, soja, suikerriet, oliehoudende gewassen) te gaan produceren, waardoor agrarische monoculturen ontstaan, met alle risico's vandien.
pi_29576318
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 17:49 schreef McCarthy het volgende:

hoeveel in de EU dan?
hoeveel in Nederland?

cijfers graag.

mij ontgaat niks
In Nederland alleen al praat je over honderdduizend mensen en wij zijn een land dat het van diensten en niet eens van landbouw moet hebben, in de EU over miljoenen.

Nederland: Link naar CBS

[ Bericht 23% gewijzigd door Pool op 12-08-2005 12:17:45 (link aangepast wegens lay-out) ]
pi_29578219
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 22:35 schreef McCarthy het volgende:
misschien wel hoger dan die van jou.. misschien wel lager.. misschien wel hetzelfde..
pi_29578352
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 23:56 schreef Sessy het volgende:

[..]

Sorry maar dat onafhankelijk-van-de-rest en hermetisch-afgesloten heeft de sovjetunie jaaaaarenlang geprobeerd. 1991 (een jaar voor de instorting van de sovjetunie) is officieel als hongerjaar aangemerkt. Dat werkt dus niet.

Wat wel werkt is dat je voedselvoorraden aanlegt. Die kun je het jaar erop nog verkopen trouwens.

Tudoros ik ken toch aardig wat starters die heeel blij zouden zijn met een 1-slaapkamer en 1-woonkamer (2 in totaal) flatje ergens 15-hoog. Het probleem is alleen dat die er nauwelijks zijn. Of je woont in een achterbuurt, en dat wil niemand.

We hebben zelf heel lang in flats gewoond die begin 70er gebouwd waren. Nog naast het feit dat er allerlei gevaarlijke stoffen in die huizen aanwezig waren (asbest, lood) zaten ze vol met muizen (waar onze 4 katten korte metten mee hebben gemaakt), het dak lekte en er groeiden schimmels langs alle muren. Daar deed men helemaal *niks* aan, ook al pasten de deuren van de vocht niet meer in de deurkozijnen. Daarnaast durfde mam er 's nachts niet eens naar de auto te lopen, vrienden uit London durfden er hun auto niet te parkeren en op de school (waar ik overigens niet zelf op zat, maar wat kennissen wel) waren er steekpartijen.
En, nog het meest bizarre, was dat voor 150 euro meer we al een huisje zouden kunnen kopen. Het probleem was alleen dat we die 150 euro niet hadden per maand. Dus ik bedoel die huurprijzen zijn ook niet mis.
Die flats gingen ook voor 179 000 eruit naderhand dacht ik. Voor 160 000 heb je een leuk rijtjeshuisje. Ik bedoel logisch dat men dat niet graag koopt!
Overigens werden ze wel verkocht. Ik weet niet door wie, maar als ik hier in de straat kijk waar we nu wonen zijn dat vaak mensen die er illegale Polen en zo laten wonen.
ok, het is moeilijk voor de doorsnee consument om huizen in nederland te krijgen. Ze zijn te duur en te schaars.
In die flat waar je woonde is het natuurlijk niet ideaal leven, maar in nederland krijg je niet beter met 150 euro minder. Volgens mij leef je in andere landen in nog ergere woningen.

Oplossingen komen waarschijnlijk niet, vanwege onwil in het bedrijfsleven die baat hebben bij schaarste en onmacht van de overheid die daar geen geld voor heeft.
pi_29579043
quote:
In die flat waar je woonde is het natuurlijk niet ideaal leven, maar in nederland krijg je niet beter met 150 euro minder. Volgens mij leef je in andere landen in nog ergere woningen.
En daar loopt het dus altijd tegenaan. Nederlanders geloven dat het nergens beter kan zijn dan in Nederland en weigeren verder te kijken. Zo lang we met z'n allen bij de pakken neer gaan zitten en denken van, ach, het zal elders wel erger zijn, verandert er inderdaad niks.

M'n ex huurde in Essen, Duitsland een flatje voor 165 (water en electriciteit niet inbegrepen) Euro per maand. Vrienden van 'm hadden voor 400 euro een 2-kamerflatje bij een metrostation redelijk in het centrum (van een stad met iets van 500 000 inwoners, niet Eindhoven met z'n 200 000). HEEL keurige flatjes, laminaat en parket, alles net gerenoveerd. Nog anderen hadden een ouder flatje dat ook niet lekte voor ook iets van 450 euro met drie kamers. En in leuke buurten ook nog.
Ohja alles in de private sector gehuurd.
En veeeeel goedkoper dan wat wij betaalden waarbij je ook nog 5 jaar op een wachtlijst stond.

We hebben overigens een hele brede kenissenkring en niemand van hen in heel Europa is in %% meer kwijt aan wonen dan Nederlanders. Italianen uit Milaan zijn ongeveer net zo veel kwijt.
pi_29580115
Heb zelf binnen 3 maanden een huurwoning (appartement) kunnen vinden (2001) en binnen een maand een koopwoning (2004) (eengezinswoning), wat nou tekort, wat nou onmogelijk?
pi_29581690
Zeker in Friesland?
  vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:25:11 #69
125878 Gabry
Lento Violento
pi_29582050
Ik ben zelf helemaal geen voorstander van het importeren van goederen die we ook zelf kunnen produceren.
Ik investeer liever iets meer in onze eigen economie dan dat ik die chinezen spek.

Die Europese heffingen worden toch wel gebruikt om Europese producten te subsideren en daar heeft de consument weer baat bij.

[ Bericht 63% gewijzigd door Gabry op 12-08-2005 16:17:23 ]
Dan hoopt gij vurige kolen op zijn hoofd.
  vrijdag 12 augustus 2005 @ 19:07:46 #70
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29585599
quote:
Op vrijdag 12 augustus 2005 13:42 schreef Vhiper het volgende:
Heb zelf binnen 3 maanden een huurwoning (appartement) kunnen vinden (2001) en binnen een maand een koopwoning (2004) (eengezinswoning), wat nou tekort, wat nou onmogelijk?
anderen niet
niet zo egocentrisch de wereld bekijken hoor
  vrijdag 12 augustus 2005 @ 19:10:38 #71
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29585635
quote:
Op vrijdag 12 augustus 2005 15:25 schreef Gabry het volgende:
Ik ben zelf helemaal geen voorstander van het importeren van goederen die we ook zelf kunnen produceren.
ga jij nou voor mij bepalen waar ik mijn inkopen ga doen?
Zo iemand als jij wordt ook wel een dictator genoemd
quote:
Ik investeer liever iets meer in onze eigen economie dan dat ik die chinezen spek.
mag ik zelf bepalen waar ik mijn geld in investeer
quote:
Die Europese heffingen worden toch wel gebruikt om Europese producten te subsideren en daar heeft de consument weer baat bij.
doordat hij teveel geld kwijt is aan die producten? Nou wat een baat hebben wij daarbij?
  vrijdag 12 augustus 2005 @ 19:43:56 #72
125878 Gabry
Lento Violento
pi_29586179
quote:
Op vrijdag 12 augustus 2005 19:10 schreef McCarthy het volgende:
ga jij nou voor mij bepalen waar ik mijn inkopen ga doen?
Zo iemand als jij wordt ook wel een dictator genoemd
[..]
Je hebt de keuze om te kopen waar je wilt.
Alleen de overheid moet ook aan het belang het land denken en niet alleen aan de wensen van individuele consumenten.
Als een Nederlanderse marktsector onder Chineze concurrentie leidt dan dient de overheid die Nederlanders te beschermen.
Wij kunnen simpelweg niet met hen concurreren, moeten onze boeren daarom maar een andere baan zoeken?
Ik vind het wel goed dat Brussel onze primaire levensbehoeftes wil blijven garanderen en niet te afhankelijk laat worden van concurrerende wereldmachten.

Jezelf afhankelijk opstellen is nooit goed.
Ik zal een voorbeeldje geven: goedkope olie anyone?
Hoe beter de marktpositie van het buitenland hier,
hoe hoger ze de prijzen kunnen maken.
quote:
mag ik zelf bepalen waar ik mijn geld in investeer
Ja. Belastingvrij? Nee.
quote:
doordat hij teveel geld kwijt is aan die producten? Nou wat een baat hebben wij daarbij?
Het subsideren van boeren leidt ertoe dat hun producten voor een lagere prijs op de markt kunnen komen.

En als er geld word uitgegeven aan bijvoorbeeld Nederlandse producten komt het geld hier in circulatie,
en niet in China waar je het nooit meer terug ziet.

[ Bericht 4% gewijzigd door Gabry op 12-08-2005 20:06:40 ]
  vrijdag 12 augustus 2005 @ 20:32:04 #73
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_29587090
quote:
Op vrijdag 12 augustus 2005 19:43 schreef Gabry het volgende:
En als er geld word uitgegeven aan bijvoorbeeld Nederlandse producten komt het geld hier in circulatie,
en niet in China waar je het nooit meer terug ziet.
Wat willen Chinezen met Euro's doen of wij met yen's? Dat wordt weer teruggeruild, dus dat geld verdwijnt niet oid, maar komt gewoon weer terug.
  vrijdag 12 augustus 2005 @ 20:42:53 #74
125878 Gabry
Lento Violento
pi_29587338
quote:
Op vrijdag 12 augustus 2005 20:32 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Wat willen Chinezen met Euro's doen of wij met yen's? Dat wordt weer teruggeruild, dus dat geld verdwijnt niet oid, maar komt gewoon weer terug.
Je heb gelijk, we kunnen eigenlijk gratis producten importeren uit China.
Het geld komt vanzelf weer terug.
  vrijdag 12 augustus 2005 @ 20:44:56 #75
118774 Enigmatic
Question everything?
pi_29587389
quote:
Jezelf afhankelijk opstellen is nooit goed.
Ik zal een voorbeeldje geven: goedkope olie anyone?
Hoe beter de marktpositie van het buitenland hier,
hoe hoger ze de prijzen kunnen maken.
De hoge olieprijs van het moment is natuurlijk ook een kwestie van vraag en aanbod. De OPEC landen hebben hun productie steeds verder en verder uitgebreid en toch zijn ze nog steeds niet in staat om echt goed aan de vraag te voldoen. En dat drijft de prijs natuurlijk flink omhoog. Tel daarbij nog eens raffinageproblemen in de VS op en de prijzen schieten omhoog.
De marktpositie van de OPEC landen is goed, maar dat zie ik niet direct als een oorzaak van de hoge olieprijzen. Ze hadden hun productie ook laag kunnen houden en niet op 100% produceren, da hadden ze pas veel geld kunnen vangen. Olie is immers een prijs inelastisch goed.
  vrijdag 12 augustus 2005 @ 22:26:32 #76
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29589885
quote:

[..]

Je hebt de keuze om te kopen waar je wilt.
Alleen de overheid moet ook aan het belang het land denken en niet alleen aan de wensen van individuele consumenten.
het land = een verzameling van individuele consumenten
quote:
Als een Nederlanderse marktsector onder Chineze concurrentie leidt dan dient de overheid die Nederlanders te beschermen.
maar dat gaat toch ten koste van de consumenten die dan te veel moeten betalen.
quote:
Wij kunnen simpelweg niet met hen concurreren, moeten onze boeren daarom maar een andere baan zoeken?
si
quote:
Ik vind het wel goed dat Brussel onze primaire levensbehoeftes wil blijven garanderen en niet te afhankelijk laat worden van concurrerende wereldmachten.
wereldmachten cincureren niet. individuele bedrijven concureren
quote:
Het subsideren van boeren leidt ertoe dat hun producten voor een lagere prijs op de markt kunnen komen.
doe niet zo dom, je hebt er via je belasting voor betaalt. Ze blijven dus uiteindelijk nog even duur.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 00:08:18 #77
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_29592513
Ik vind het storend dat politici vaak roepen dat de 'zorg geen markt is' en dat soort uitspraken, maar niet realiseren dat de eerste levensbehoeften blijkbaar wel via kapitalistisch ideaal worden verhandeld en dat over het algemeen goed gaat.

En ja, daar plukt de overheid graag van mee en is niet bang voor prijsverhogende effecten door hun eigen maatregelen.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 00:36:35 #78
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_29593236
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 00:08 schreef Flumina het volgende:

Ik vind het storend dat politici vaak roepen dat de 'zorg geen markt is' en dat soort uitspraken, maar niet realiseren dat de eerste levensbehoeften blijkbaar wel via kapitalistisch ideaal worden verhandeld en dat over het algemeen goed gaat.
Ik denk eerder dat je doelt op uitspraken als "de zorg is te belangrijk om aan de markt over te laten". Dan heb je een punt, maar de uitspraak "de zorg is geen markt" is een goed verdedigbare. Er zit namelijk een groot verschil tussen de voedselindustrie en de zorg. Je hebt geen jarenlange opleiding nodig om voedsel te verbouwen, en ook qua apparatuur, technologie en financiele middelen kan je makkelijk instappen. De vraag-zijde van het gebeuren is ook helderder: iedereen weet waar men trek in heeft, en men kan goed een prijs-kwaliteit afweging maken. Dat is wel anders bij het stellen van een diagnose en de keuze voor welke behandeling of welke medicijnen.

Kortom, sommige terreinen zijn geschikter voor de vrije markt dan anderen op basis van relevante criteria zoals de ruimte voor concurrentie en de mate van 'transparantie'. Hoe belangrijk iets is hoort daar niet bij, en een uitspraak daarover is goed te bekritiseren.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 05:13:12 #79
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_29597331
Oh, ik ben het wel met je eens Sidekick; ik vind het dogma zo vervelend. Met de zorg is inderdaad dat je niet zomaar een product of dienst koopt: het hele proces moet zorgvuldig gebeuren.

Mijn probleem is dat 'laat de zorg niet aan de markt over' argument vaak meer wijst naar een soort van solidariteit in plaats van te analyseren waarom dan de zorg niet voor de markt geschikt is.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 05:20:38 #80
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_29597338
quote:
Op vrijdag 12 augustus 2005 20:42 schreef Gabry het volgende:

[..]

Je heb gelijk, we kunnen eigenlijk gratis producten importeren uit China.
Het geld komt vanzelf weer terug.
Wat je zegt klopt behalve het gratis idee, maar ik denk met je mee.Jammer dat je geen vraagtekens zet bij waar het dan wel om gaat en dat is koopkracht.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 05:23:20 #81
125878 Gabry
Lento Violento
pi_29597344
quote:
Op vrijdag 12 augustus 2005 22:26 schreef McCarthy het volgende:
het land = een verzameling van individuele consumenten
Ja, en de overheid komt op voor het algemene belang van al die consumenten,
door te zorgen dat het geld bij ons blijft.
Als er meer geimporteerd dan exporteerd word, word het land armer.
"het land = een verzameling van individuele consumenten"
Volgens jouw definitie worden de consumenten armer. Zo simpel is het.
quote:
maar dat gaat toch ten koste van de consumenten die dan te veel moeten betalen.
Het draait niet alleen om het betalen maar ook om het ontvangen van geld.
quote:
si
Hier zit ons meningsverschil.
quote:
wereldmachten cincureren niet. individuele bedrijven concureren
Landen proberen wel degelijk te concurreren en hun eigen markt te beschermen.
Waarom denk je dat we die quota's en heffingen hebben?

Handelsbelemmeringen kunnen ook gebruikt worden om druk op landen uit te oefenen,
de VS doet het bij landen die zij als "evil" zien, China doet het in de toekomst bij.......?
Daarom is het beter om jezelf in je primaire levensbehoefte te kunnen voorzien.
quote:
doe niet zo dom, je hebt er via je belasting voor betaalt. Ze blijven dus uiteindelijk nog even duur.
Maar het geld blijft wel hier in omloop.
Ik neem aan dat boeren ook geld uitgeven of investeren in Nederland.
Dus wij worden er niet armer van.

[ Bericht 3% gewijzigd door Gabry op 13-08-2005 08:02:22 ]
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 05:30:47 #82
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_29597357
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 05:23 schreef Gabry het volgende:
Leuk wat je verder zegt, maar nogmals: wat moet iemand anders met een Euro? Die Euro's die naar het buitenland gaan moeten teruggehandeld worden. Die Euro's komen dus wel terug, behalve als je lokaal kiest de Euro te gebruiken.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 06:20:06 #83
125878 Gabry
Lento Violento
pi_29597425
quote:
Op vrijdag 12 augustus 2005 20:32 schreef ExtraWaskracht het volgende:
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 05:30 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Leuk wat je verder zegt, maar nogmals: wat moet iemand anders met een Euro? Die Euro's die naar het buitenland gaan moeten teruggehandeld worden. Die Euro's komen dus wel terug, behalve als je lokaal kiest de Euro te gebruiken.
Ik maakte de vorige keer een grapje. Op verzoek heb je hier een serieuze reactie:

Valuta komt wel weer terug ja, maar de waarde blijft niet hetzelfde.
Hoe meer Chinezen de Euro willen omwisselen in yen's. Hoe meer de Euro devalueerd.
Maar dit staat los van waar ik het over had, dit kan me eerlijk gezegt absoluut niet schelen.

Wat ik wel van belang vind is dat de kans groter is dat het in bijvoorbeeld Duitsland word geinvesteerd dan in Nederland.

[ Bericht 2% gewijzigd door Gabry op 13-08-2005 07:25:59 ]
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 12:21:31 #84
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29600399
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 00:36 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Ik denk eerder dat je doelt op uitspraken als "de zorg is te belangrijk om aan de markt over te laten". Dan heb je een punt, maar de uitspraak "de zorg is geen markt" is een goed verdedigbare. Er zit namelijk een groot verschil tussen de voedselindustrie en de zorg. Je hebt geen jarenlange opleiding nodig om voedsel te verbouwen, en ook qua apparatuur, technologie en financiele middelen kan je makkelijk instappen. De vraag-zijde van het gebeuren is ook helderder: iedereen weet waar men trek in heeft, en men kan goed een prijs-kwaliteit afweging maken. Dat is wel anders bij het stellen van een diagnose en de keuze voor welke behandeling of welke medicijnen.
dan is de computerindustrie dus ook geen markt
quote:
Kortom, sommige terreinen zijn geschikter voor de vrije markt dan anderen op basis van relevante criteria zoals de ruimte voor concurrentie en de mate van 'transparantie'. Hoe belangrijk iets is hoort daar niet bij, en een uitspraak daarover is goed te bekritiseren.
en zorg is nou net zo'n terrein waar het gelukkig wel kan.
Wat ook bewezen wordt door ocmmerciele ziekenhuizen in Duitsland en belgie.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 12:37:33 #85
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29600692
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 05:23 schreef Gabry het volgende:

[..]

Als er meer geimporteerd dan exporteerd word, word het land armer.
"het land = een verzameling van individuele consumenten"
Volgens jouw definitie worden de consumenten armer. Zo simpel is het.
[..]

Het draait niet alleen om het betalen maar ook om het ontvangen van geld.
[..]

Hier zit ons meningsverschil.
[..]

Landen proberen wel degelijk te concurreren en hun eigen markt te beschermen.
Waarom denk je dat we die quota's en heffingen hebben?

Handelsbelemmeringen kunnen ook gebruikt worden om druk op landen uit te oefenen,
de VS doet het bij landen die zij als "evil" zien, China doet het in de toekomst bij.......?
Daarom is het beter om jezelf in je primaire levensbehoefte te kunnen voorzien.
[..]

Maar het geld blijft wel hier in omloop.
Ik neem aan dat boeren ook geld uitgeven of investeren in Nederland.
Dus wij worden er niet armer van.
wis je dit redelijk sneaky en lastig te takkelen is en door veel mensen voor zoete koek wordt aangenomen?

Wat jij beschrijft is namelijk tussen 1700-1800 de economische politiek geweest van vele westers europese landen.

Het heet mercantilisme. Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Mercantilism

Dat het niet werkt blijkt uit het feit dat ze het na 1800 hebben opgegeven en nu slechts incidenteel gebruiken om vriendjes in de industrie een plezier te doen, dus niet uit rationele overwegingen.

Het gaat bij hun/jouw al fout bij deze aannames:
  • Nations are in a direct zero-sum competition with each other for wealth
  • Gold and silver bullion are synonymous with wealth
  • Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
    pi_29602115
    quote:
    Op zaterdag 13 augustus 2005 12:21 schreef McCarthy het volgende:

[..]

dan is de computerindustrie dus ook geen markt
    [..]

en zorg is nou net zo'n terrein waar het gelukkig wel kan.
    Wat ook bewezen wordt door ocmmerciele ziekenhuizen in Duitsland en belgie.
    de computerindustrie "speelt" niet met mensenlevens
      zaterdag 13 augustus 2005 @ 14:43:58 #87
    125878 Gabry
    Lento Violento
    pi_29602916
    quote:
    Op zaterdag 13 augustus 2005 12:37 schreef McCarthy het volgende:

[..]

wis je dit redelijk sneaky en lastig te takkelen is en door veel mensen voor zoete koek wordt aangenomen?

Wat jij beschrijft is namelijk tussen 1700-1800 de economische politiek geweest van vele westers europese landen.

Het heet mercantilisme. Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Mercantilism

Dat het niet werkt blijkt uit het feit dat ze het na 1800 hebben opgegeven en nu slechts incidenteel gebruiken om vriendjes in de industrie een plezier te doen, dus niet uit rationele overwegingen.
    ff lezen.

Keynes steunt mercantilism met dit argument volgens het artikel.
    quote:
    Keynes saw an inflow of gold and silver as being beneficial. He argued that greater gold reserves leads to lower interest rates, and thus the ability to borrow more money at a lower cost. This would both stimulate growth and aid government borrowing.
    Oke er zijn 2 uitzonderingen op wat ik zeg volgens dat artikel.

1. Gold and silver bullion are synonymous with wealth
    Uitleg van het artikel: Niet alleen goud en zilver is geld waard.
    Grondstoffen en geproduceerde goederen zijn ook geld waard dus het draait niet alleen om import en export.
    Oftwel de agrarische sector "maakt" geld uit het niets.

Dit steunt mijn argument om de agrarische sector te behouden.

We krijgen ook niks voor geimporteerd voedsel terug het is absoluut geen investering.
    Want we eten het voedsel op, en poepen het uit.
    Daarin verschilt het met de aankoop van bijvoorbeeld machines.

2. Nations are in a direct zero-sum competition with each other for wealth
    Uitleg van hat artikel: Handelsoverschotten leiden tot een hogere koers, wat ook nadelig kan zijn.

Klopt, maar daar hebben we met de Euro minder last van.
    Een van de weinige voordelen van de Euro ten opzichte van de gulden is dat onze valuta niet meer afhankelijk is van alleen onze eigen handelsbalans.

En om de koers van de Euro stabiel te houden t.o.v. andere landen moet brussel de import en export beinvloeden.
    quote:
    Het gaat bij hun/jouw al fout bij deze aannames:
  • Nations are in a direct zero-sum competition with each other for wealth
  • Gold and silver bullion are synonymous with wealth
  • Zoals ik net heb uitgelegd heb je het mis.
    Er zijn uitzonderingen op mijn redenatie daarom kan je het inderdaad niet klakkeloos aannemen.
    Maar die uitzonderingen steunen mijn argument zoals ik net heb uitgelegd.

Proost.

[ Bericht 4% gewijzigd door Gabry op 13-08-2005 15:19:15 ]
      zaterdag 13 augustus 2005 @ 15:13:49 #88
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_29603479
    quote:
    Op zaterdag 13 augustus 2005 13:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

de computerindustrie "speelt" niet met mensenlevens
    hoe doet dat afbreuk aan het feit dat martkwerking in de zorg prima mogelijk is.
      zaterdag 13 augustus 2005 @ 15:19:46 #89
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_29603620
    quote:
    Op zaterdag 13 augustus 2005 14:43 schreef Gabry het volgende:

[..]

ff lezen.

Keynes steunt mercantilism met dit argument volgens het artikel.
    [..]
    en dus is het waar?
    quote:
    Oke er zijn 2 uitzonderingen op wat ik zeg volgens dat artikel.

1. Gold and silver bullion are synonymous with wealth
    Uitleg van het artikel: Niet alleen goud en zilver is geld waard.
    Grondstoffen en geproduceerde goederen zijn ook geld waard dus het draait niet alleen om import en export.
    Oftwel de agrarische sector "maakt" geld uit het niets.
    je hebt het weer niet gesnapt, de agr. sector voegt waarde toe uit het niets, niet geld
    quote:
    Dit steunt mijn argument om de agrarische sector te behouden.
    nee want de sector in andere werelddelen voegen MEER waarde toe.
    quote:
    We krijgen ook niks voor geimporteerd voedsel terug het is absoluut geen investering.
    Want we eten het voedsel op, en poepen het uit.
    Daarin verschilt het met de aankoop van bijvoorbeeld machines.
    het zijn geen kpaitaalgoederen nee maar dat is het merendeel van de goederen die we invoeren niet
    quote:
    2. Nations are in a direct zero-sum competition with each other for wealth
    Uitleg van hat artikel: Handelsoverschotten leiden tot een hogere koers, wat ook nadelig kan zijn.

Klopt, maar daar hebben we met de Euro minder last van.
    Een van de weinige voordelen van de Euro ten opzichte van de gulden is dat onze valuta niet meer afhankelijk is van alleen onze eigen handelsbalans.

En om de koers van de Euro stabiel te houden t.o.v. andere landen moet brussel de import en export beinvloeden.
    [..]

Zoals ik net heb uitgelegd heb je het mis.
    Er zijn uitzonderingen op het Mercantilism daarom kan je het niet klakkeloos aannemen.
    Maar die uitzonderingen steunen mijn argument.

Proost.
    zal ik je eens wat vertellen, de huidige wereldeconomie is 1 grote uitzondering op mercantilisme, idiote uitzonderingen voor 1e levensbehoeften daar gelaten.
      zaterdag 13 augustus 2005 @ 15:32:10 #90
    125878 Gabry
    Lento Violento
    pi_29603904
    quote:
    Op zaterdag 13 augustus 2005 15:19 schreef McCarthy het volgende:

[..]

en dus is het waar?
    Niet volledig, zoals ik daarna heb uitgelegd.
    quote:
    je hebt het weer niet gesnapt, de agr. sector voegt waarde toe uit het niets, niet geld

nee want de sector in andere werelddelen voegen MEER waarde toe.
    [..]
    Hoe je het ook wilt redeneren, ons geld gaat naar het buitenland en wij als land gaan daar niet op voorruit.
    Als het geld hier blijft raken we het niet kwijt.
    Dit is de kern van ons meningsverschil.

Jij wil als persoon rijker worden, ookal gaat het ten koste van je mede Nederlanders.
    Daarom kies je voor de snelle persoonlijke winst,
    maar het blijft slecht voor de economie, en kan uiteindelijk dus ook slecht voor jezelf kan zijn.

Ik wil de Nederlandse economie vooruit drijven als geheel, en de Nederlandse primaire voedsel voorziening blijven garanderen in de onbekende toekomst.

Ik denk niet dat we het hier over eens kunnen worden.
    De markt volledig vrijlaten is gewoon te risicovol.
    quote:
    het zijn geen kpaitaalgoederen nee maar dat is het merendeel van de goederen die we invoeren niet
    [..]
    Maar we hebben het nu over de heffingen over niet kapitaal goederen dus wat wil je zeggen?
    quote:
    zal ik je eens wat vertellen, de huidige wereldeconomie is 1 grote uitzondering op mercantilisme, idiote uitzonderingen voor 1e levensbehoeften daar gelaten.
    Klopt, jij veronderstelt dat wat ik zeg gelijk staat aan mercantilisme en dus maar fout is omdat je zoiets hebt gelezen.
    Daar ga jij de fout in.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gabry op 13-08-2005 15:50:06 ]
    pi_29604198
    quote:
    Op zaterdag 13 augustus 2005 15:13 schreef McCarthy het volgende:

[..]

hoe doet dat afbreuk aan het feit dat martkwerking in de zorg prima mogelijk is.
    je kunt daar niet met het goedkoopste aankomen kakken daar moet veel voorzichtiger gehandeld en niet (alleen) vanuit winstoogmerk.
    want als je zo gaat praten kan je alles aan de marktwerking overlaten dus ook het leger en de politie
      zaterdag 13 augustus 2005 @ 15:57:07 #92
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_29604559
    Gabrytje van me

arbeid is welvaart, niet geld, dat is slechts het ruilmiddel om arbeid te kunnen "ruilen" en het boeit uiteraard niet of je met iemand uit china ruilt of met iemand uit limburg.
    pi_29605312
    quote:
    Op zaterdag 13 augustus 2005 15:57 schreef McCarthy het volgende:
    Gabrytje van me

arbeid is welvaart, niet geld, dat is slechts het ruilmiddel om arbeid te kunnen "ruilen" en het boeit uiteraard niet of je met iemand uit china ruilt of met iemand uit limburg.
    gelul
    Honey ! Take me drunk, i am home !
      zaterdag 13 augustus 2005 @ 16:28:37 #94
    125878 Gabry
    Lento Violento
    pi_29605379
    quote:
    Gabrytje van me

McCarthy houd niet van investeren. McCarthy eet zijn geld op.
    Jantje wil McCarthy wel 5 snoepjes geven. Maar Pong wil er 6 geven.
    McCarthy wil geen snoepjes van Jantje meer. Jantje moet huilen en word brandweerman.

De volgende dag wil McCarthy weer snoepjes maar heeft geen geld meer.
    Dus wil McCarthy Jantje z'n kamer schoonmaken. Maar Jantje heeft geen geld meer.
    Wang en Pong hebben nu wel geld. Wang en Pong kopen nu heel veel Chineze snoepjes.

McCarthy wil dan maar Pong zijn ramen lappen. Maar Wang doet het goedkoper.
    McCarthy kan geen snoepjes meer kopen.

Jantje is bijna blut, Jantje betaald nog maar 5 cent belasting.
    McCarthy krijg uitkering van 2,5 cent. Jantje krijgt een salaris van 2,5 cent als brandweerman.
    pi_29605463
    Ik ben het niet eens met de TS eens...

je primaire levensbehoefte zijn namelijk heel anders:
    zoals een goede vriend van me ook al zei: Er zijn maar 2 dingen in het leven die echt moeten: Poepen en doodgaan. De rest kun je allemaal missen.
      zaterdag 13 augustus 2005 @ 16:34:19 #96
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_29605513
    quote:
    Op zaterdag 13 augustus 2005 16:28 schreef Gabry het volgende:

[..]

[afbeelding]

McCarthy houd niet van investeren. McCarthy eet zijn geld op.
    Jantje wil McCarthy wel 5 snoepjes geven. Maar Pong wil er 6 geven.
    McCarthy wil geen snoepjes van Jantje meer. Jantje moet huilen en word brandweerman timmerman.

De volgende dag wil McCarthy weer snoepjes maar heeft geen geld meer.
    Dus wil McCarthy Jantje z'n kamer schoonmaken. Maar Jantje heeft geen geld meer.
    je gaat in de fout dat ons ruilmiddel er niet meer is (op zich geen ramp, moeten we even de pers laten draaien). Het is er uiteraard wel.
    quote:
    Wang en Pong hebben nu wel geld. Wang en Pong kopen nu heel veel Chineze snoepjes.
    dat kan niet want ze hebben hollands geld en dat hoeven de chinezen niet, ze moeten het dus in Nederlnad besteden
      zaterdag 13 augustus 2005 @ 16:36:21 #97
    118774 Enigmatic
    Question everything?
    pi_29605564
    quote:
    Gabrytje van me

Eens

Wanneer wij spullen goedkoper kunnen kopen in China moeten we dat zeker doen. Onze eigen koopkracht wordt daarmee vergroot. Dat geld verdwijnt is natuurlijk onzin, want via export komt er net zoveel ons land weer binnen.
      zaterdag 13 augustus 2005 @ 16:40:20 #98
    125878 Gabry
    Lento Violento
    pi_29605627
    quote:
    Op zaterdag 13 augustus 2005 16:34 schreef McCarthy het volgende:
    je gaat in de fout dat ons ruilmiddel er niet meer is (op zich geen ramp, moeten we even de pers laten draaien). Het is er uiteraard wel.

dat kan niet want ze hebben hollands geld en dat hoeven de chinezen niet, ze moeten het dus in Nederlnad besteden
    Gunther verkoopt bier en snoepjes.
    Mario verkoopt ook pizza's en snoepjes.
    en Heidi verkoopt ook heel veel snoepjes.
    Wong kan wel van 25 vriendjes snoepjes kopen.

Jantje verkoopt steeds minder snoepjes als brandweerman.

[ Bericht 1% gewijzigd door Gabry op 13-08-2005 16:55:14 ]
      zaterdag 13 augustus 2005 @ 16:47:42 #99
    125878 Gabry
    Lento Violento
    pi_29605780
    Ik laat het hier maar bij want we worden het toch nooit eens
      zaterdag 13 augustus 2005 @ 16:54:42 #100
    118774 Enigmatic
    Question everything?
    pi_29605941
    quote:
    Op zaterdag 13 augustus 2005 15:32 schreef Gabry het volgende:
    Hoe je het ook wilt redeneren, ons geld gaat naar het buitenland en wij als land gaan daar niet op voorruit.
    Als het geld hier blijft raken we het niet kwijt.
    Dat kan natuurlijk, maar is Nederland in staat om alle producten zelf te produceren? En al zou dat kunnen, kan dat dan met dezelfde kostenvoordelen als in andere landen. Internationale handel is gewoon voordelig, elk land heeft z'n eigen kwaliteiten en door handel kunnen ook wij daarvan genieten.
    Handel wordt pas ongezond wanneer je een situatie creeërt zoals in Amerika waarbij veel meer wordt geimporteerd dan geëxporteerd. Gevolg, een tekort op de handelsbalans en dan stroomt er inderdaad geld je land uit.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')