abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29439408
"Minstens 14 vrouwen hebben zich aangemeld om te bevallen bij Big Brother. Van deze veertien hebben er maar 2 een partner", zo reageert vandaag iemand in Metro. Dit bracht mij op de volgende vragen:

1. Zijn vrouwen in Nederland al zo geëmancipeerd of trots single dat ze het zonder partner ook wel afkunnen?
2. Zijn er landen waar vrouwen nog geëmancipeerder of vermannelijkt zijn? Ik krijg steeds meer het idee dat de emancipatie in ons land is doorgeschoten.
3. Je hoort vaak van een man: 'dat wil mijn vrouw niet' of 'dat mag niet van mijn vrouw'. Zou het omgekeerde nu ook voorkomen in Nederland, dat een vrouw iets niet 'mag' van haar man? Bij mijn ouders merk ik bijvoorbeeld dat mijn vader een stuk gemakkelijker is dan mijn moeder.

[ Bericht 5% gewijzigd door amr_diab op 05-08-2005 08:52:54 ]
pi_29439477
1. vrouwen die zich aanmelden voor BB zijn niet geemancipeerd, maar gewoon gek.
2. Emancipatie stond dacht ik voor gelijkwaardigheid en kan dus niet te ver doorschieten.
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_29439549
3. Ja, veel zeikende vrouwen wordt succesvol de mond gesnoerd.

Alle vragen beantwoord, slotje.
pi_29439657
Om op de TT te antwoorden : Ik denk het ergens wel amr_diab. Ik merk zelf wel dat ik een stuk minder geemancipeerd ben dan de meeste vrouwen waar ik mee omga. Ook levert dat vaak vooroordelen op.

1. Misschien wel. Aan de andere kant kan het ook zijn dat hun partner hen verlaten heeft omdat ze een hersenkronkel hebben die hen o.a. doet aanmelden voor BB.
2. Ja, in de zin van gelijkwaardigheid tussen de sexen zou je kunnen kijken naar bijvoorbeeld China. In Nederland zou ik het echter niet meer emancipatie op grond van gelijkwaardigheid noemen, maar het lijkt soms wel een streven naar gelijkheid..
3. Jahoor, die zijn er genoeg. De vrouwen voor wie dat geldt zijn echter vaak ook opgevoed met het idee dat dat zo hoort, en die hoor je dan ook niet klagen.

De realiteit is denk ik genuanceerder, en er zijn een hele hoop dingen er tussenin. In het algeheel denk ik vooral dat in Nederland emancipatie opgedrongen wordt. Er is niet sprake van gelijkwaardigheid en gelijke rechten, maar je zult en moet er gebruik van maken.
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 09:01:00 #5
106045 hanskepanske
In Hans we trust
pi_29439681
De emancipatie in Nederland is an sich niet te ver doorgeschoten maar wordt te pas en te onpas misbruikt door gefrustreerde feministjes die fan zijn van positieve discriminatie, oftewel het openlijk voortrekken van vrouwen
===
Blasphemy is bliss
===
pi_29439728
De vrouwen die zich aanmelden voor Big Brother zijn uiteraard absoluut niet representatief voor vrouwelijk Nederland

Verder vind ik vrouwen die zich laten bezwangeren zonder vaste vent niet bijzonder snugger. Tenzij ze daar doelbewust voor gekozen hebben, iets wat vermoedelijk niet het geval is bij bovengenoemde types.

Los daarvan vind ik zowel Nederlandse vrouwen als mannen eerder weinig geemancipeerd.
A clean house is a sign of a wasted life.
pi_29439820
Wat vind jij een teken van het doorschieten van de emancipatie van de Nederlandse vrouw dan?

Voorlopig is Nederland een van de landen in Europa waar bijvoorbeeld percentueel de minste vrouwen een (full time) baan hebben. Ook heeft Nederland vergeleken met veel andere Europese landen juist een redelijk ouderwets rollenpatroon.

Ik heb soms een beetje de indruk dat sommige mannen een beetje te ongemancipeerd zijn. Dat ze bang lijken te zijn dat vrouwen ook in werk en andere zaken hun gelijke wordt en dat zij zo hun overwichtspositie verliezen. Dat zijn meestal niet de leukste mannen trouwens. Een leuke man is namelijk niet op zoek naar overwicht en dominantie over zijn vrouw, maar naar een partner die gelijkwaardig is.
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
pi_29439831
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 09:13 schreef Ripley het volgende:

Dat zijn meestal niet de leukste mannen trouwens. Een leuke man is namelijk niet op zoek naar overwicht en dominantie over zijn vrouw, maar naar een partner die gelijkwaardig is.
Smaken verschillen denk ik.
pi_29439861
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 09:14 schreef Alicey het volgende:

[..]

Smaken verschillen denk ik.
Tuurlijk. Wat ik leuk vindt hoeft niet te zijn wat een ander ook leuk vindt. Maar streven naar gelkijkwaardigheid in een relatie lijkt me niet vreemd toch?
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 09:20:55 #10
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_29439898
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 09:17 schreef Ripley het volgende:

[..]

Tuurlijk. Wat ik leuk vindt hoeft niet te zijn wat een ander ook leuk vindt. Maar streven naar gelkijkwaardigheid in een relatie lijkt me niet vreemd toch?
Dat lijkt mij natuurlijk. Aan de andere kant denk ik niet dat gelijkwaardigheid impliceert dat geen van de beide partners iets meer zou mogen sturen en/of iets meer gestuurd zou mogen worden.. Ook denk ik niet dat gelijkwaardigheid betekent dat er geen (traditionele) rollenpatroon zou mogen zijn. Gelijkwaardigheid zie ik meer als elkaar aanvullen en elkaar sterke en zwakke punten respecteren.
pi_29439945
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 09:20 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat lijkt mij natuurlijk. Aan de andere kant denk ik niet dat gelijkwaardigheid impliceert dat geen van de beide partners iets meer zou mogen sturen en/of iets meer gestuurd zou mogen worden.. Ook denk ik niet dat gelijkwaardigheid betekent dat er geen (traditionele) rollenpatroon zou mogen zijn. Gelijkwaardigheid zie ik meer als elkaar aanvullen en elkaar sterke en zwakke punten respecteren.
Tja. Ik heb daar wat moeite mee. Als je het hebt over sturen krijg ik het gevoel van een baas en een dienende. En dat vind ik persoonlijk eenw erkverstandhouding, maar geen liefdesverstandhouding.

Een traditioneel rollenpatroon heeft daar volgens mij inderdaad niets mee te maken. Als een vrouw thuis wil blijven en haar man wil dat ook, dan is dat gewoon een gelijkwaardige beslissing en zegt dat niet per se iets over hun verhouding onderling.
pi_29439973
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 08:32 schreef amr_diab het volgende:
"Minstens 14 vrouwen hebben zich aangemeld om te bevallen bij Big Brother. Van deze veertien hebben er maar 2 een partner", zo reageert vandaag iemand in Metro. Dit bracht mij op de volgende vragen:

1. Zijn vrouwen in Nederland al zo geëmancipeerd of trots single dat ze het zonder partner ook wel afkunnen?
2. Zijn er landen waar vrouwen nog geëmancipeerder of vermannelijkt zijn? Ik krijg steeds meer het idee dat de emancipatie in ons land is doorgeschoten.
3. Je hoort vaak van een man: 'dat wil mijn vrouw niet' of 'dat mag niet van mijn vrouw'. Zou het omgekeerde nu ook voorkomen in Nederland, dat een vrouw iets niet 'mag' van haar man? Bij mijn ouders merk ik bijvoorbeeld dat mijn vader een stuk gemakkelijker is dan mijn moeder.
1. Vroeger mochten mannen niet bij geboortes aanwezig zijn zelfs, feiten heb ik niet maar achterlijke culturen vandaag de dag zullen dit ongetwijfeld ook zo doen. En zeg zelf: Er is geen sprake van het dumpen van een zwangere vrouw in een grot en zodat ze moederziel alleen is.

2. Waarom stel je een vraag als je bij een tweede vraag direct daar al antwoord op geeft? Persoonlijk vind ik het een goede ontwikkeling en een teken dat de mensheid minder belemert word in zijn/haar denken.

3. Als jij dat vaak hoort, zit je bij de verkeerde mensen in de buurt. De mensen die ik ken leggen elkaar niet 'zichtbaar' grenzen op, extremen daargelaten. Maar dit land telt x aantal miljoen mensen. Ik denk dat als je jezelf afvraagt in welke situatie dan ook of dit ook in dit land gebeurt, je altijd een ja krijgt. Om een aantal voorbeelden te noemen:

Word in dit land kinderen misbruikt? Ja
Word in dit land steekpenningen aangenomen door corrupte agenten? Ja
Word in dit land gefietst? Ja

Word het ook massaal gedaan? Misschien, maar dat is moeilijk te meten.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 05-08-2005 09:34:53 ]
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 09:29:08 #13
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_29439977
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 09:26 schreef Ripley het volgende:

[..]

Tja. Ik heb daar wat moeite mee. Als je het hebt over sturen krijg ik het gevoel van een baas en een dienende. En dat vind ik persoonlijk eenw erkverstandhouding, maar geen liefdesverstandhouding.
Als je er zelf moeite mee hebt, denk ik dat je eerder een partner zult vinden die daar ook moeite mee heeft. Ik heb er zelf geen problemen mee, ik vind het denk ik zelfs prettig.. Maar mensen verschillen. Je kunt tegenwoordig kiezen.
pi_29440011
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 09:29 schreef Alicey het volgende:

[..]

Als je er zelf moeite mee hebt, denk ik dat je eerder een partner zult vinden die daar ook moeite mee heeft. Ik heb er zelf geen problemen mee, ik vind het denk ik zelfs prettig.. Maar mensen verschillen. Je kunt tegenwoordig kiezen.
Dat klopt, mijn vriendje en ik denken daar hetzelfde over.

Ik heb dit egsprek ook vaak met mijn beste vriendin: die zoekt een man die iets dominant over haar is. Ik begrijp nog steeds nietw aarom: Waarom zou je jezelf in een minder positie als een ander neerzetten? Als iemand mij zou moeten "sturen" zou dat impliceren dat ik het zelf niet zou kunnen voor mijn gevoel. Alsof iemand anders alles beter weet.
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 09:38:33 #15
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_29440081
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 09:32 schreef Ripley het volgende:

[..]

Dat klopt, mijn vriendje en ik denken daar hetzelfde over.

Ik heb dit egsprek ook vaak met mijn beste vriendin: die zoekt een man die iets dominant over haar is. Ik begrijp nog steeds nietw aarom: Waarom zou je jezelf in een minder positie als een ander neerzetten? Als iemand mij zou moeten "sturen" zou dat impliceren dat ik het zelf niet zou kunnen voor mijn gevoel. Alsof iemand anders alles beter weet.
Het is lastig om dit op een goede manier uit te leggen. Ikzelf zoek ook een partner die redelijk dominant is, en de capaciteiten heeft om te sturen..

Enkele redenen waarom dat mogelijk zo is..

- Mensen die niet assertief genoeg zijn om van zich af te bijten wanneer nodig loop ik dwars overheen. Bij een partner is dat niet handig.
- Ik heb van tijd tot tijd buien waarin ik bijzonder emotioneel en irrationeel reageer. Een partner die gewoon duidelijk maakt dat ik niet moet zeuren is op die momenten beter dan een die er over gaat praten.

Dit zijn denk ik de enige rationele verklaringen die ik heb... De rest is puur gevoelsmatig/emotioneel. Ik voel me prettig bij mannen die op alle gebieden sterker zijn, en mij tot op flinke hoogte kunnen doorgronden.. Het levert misschien een gevoel van geborgenheid op. Ik kan het moeilijk omschrijven, ik vind het gewoon erg prettig.
  Moderator vrijdag 5 augustus 2005 @ 09:39:49 #16
5428 crew  miss_sly
pi_29440089
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 09:29 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat is volgens mij de echte emancipatie: je kunt tegenwoordig kiezen, en dat geldt nu ook voor vrouwen, terwijl dat vroeger voor vrouwen niet was weggelegd.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 09:41:59 #17
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_29440109
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 09:39 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat is volgens mij de echte emancipatie: je kunt tegenwoordig kiezen, en dat geldt nu ook voor vrouwen, terwijl dat vroeger voor vrouwen niet was weggelegd.
Dat is ook mijn idee, en tot zo ver ben ik het er roerend mee eens. Sommige mensen (voornamelijk vrouwen) vinden echter dat je moet kiezen voor bepaalde keuzes die nu mogelijk zijn. Dat vind ik dan weer wel jammer.

[ Bericht 1% gewijzigd door Alicey op 05-08-2005 09:55:30 ]
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 09:42:45 #18
54787 nweenink
Er is altijd wat te vieren!
pi_29440119
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 08:32 schreef amr_diab het volgende:
1) Ze zeggen vaak van wel, maar als het er op aankomt...
2) Wellicht in Duitsland of in Scandinavische landen. Emancipatie in Nederland is redelijk doorgeschoten naar mijn idee. Emancipatie is prima, gelijke rechten en plichten, maar het gaat mij om het woordje 'gelijk'. Positieve discriminatie is in mijn ogen een belachelijke zaak.
3) Nederlandse mannen zijn ook watjes tot en met. Veel mannen laten zich leiden door hun libido, en vrouwen weten daar heel handig gebruik van te maken. Gevolg is dat de man na verloop van tijd niet meer met z'n vrienden naar de kroeg gaat, en steeds vaker thuiszit of meegaat winkelen. Kijk op zo'n koopzondag maar eens naar de 'vrolijke gezichten' van de mannen, geweldig!

Gelijke rechten, prima! Maar gelijke rechten betekent ook gelijke rechten.
pi_29440224
Veel wanhopige vrijgezelle zwangere vrouwen melden zich aan voor BB en jij trekt daaruit de conclusie dat vrouwen overgeemancipeerd zouden zijn?
Ik vind de combinatie van zwanger en single nou niet echt een teken van emancipatie of een hoge mate van verantwoordelijkheidsgevoel.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_29440336
Ik vind het oordelen over een hele bevolkingsgroep, die 51% van de bevolking uitmaakt, naar aanleiding van 14 aanmelding voor een commercieel bagger-programma... een beetje twijfelachtig....

Of nederlandse vrouwen nu wel of niet te geemancipeerd zijn is volgens mij weinig van belang... je gaat geen relatie met de hele bevolkingsgroep aan, en dus is het een kwestie van de juiste partner te zoeken, die op het punt van een zekere 'machtsverhouding' binnen een relatie de gelijke gedachtes heeft ..... dat hoeft geen probleem te zijn ...

Overigens, ik weet niet zeker of 'emancipatie' van de vrouw ook betekent dat de machtsverhouding werkelijk veranderd, als je bv kijkt naar zeer 'ongeemancipeerde' landen, heb ik wel eens het idee dat de vrouw daar meestal op specifieke, maar belangrijke gebieden eerder meer te vertellen en bepalen heeft ... juist omdat ze bv het hele huishouden 'controleert', de mannen een beetje daarnaast zich moeten bewegen, en het 'macho-gedrag' eerder bedoelt is om hun machteloze positie visueel te corrigeren, wat dan enkel een uiterlijke schijn is.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_29440357
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 09:38 schreef Alicey het volgende:

- Mensen die niet assertief genoeg zijn om van zich af te bijten wanneer nodig loop ik dwars overheen. Bij een partner is dat niet handig.
- Ik heb van tijd tot tijd buien waarin ik bijzonder emotioneel en irrationeel reageer. Een partner die gewoon duidelijk maakt dat ik niet moet zeuren is op die momenten beter dan een die er over gaat praten.
Mja, ik zie dit niet echt als dominantie, maar als gelijkheid. Ik kan ook heel emotioneel doen en dan zegt mijn vriend ook gewoon dat wat ik zeg overdreven is en niet waar (als dat zo is). En ik wil ook absoluut niet iemand die niet assertief is en waar ik overheen kan walsen. Maar andersom roep ik hem ook tot orde als ik vind dat hij ongelijk heeft. Dat zie ik niet als teken van dominantie van de een over de ander maar als gelijkwaardigheid.

Dominantie over mij zou ik vinden als mijn vriendje zou beslissen wat ik zou moeten dragen, wat voor spullen ik voor in huis zou moeten halen, als ik al het huishoudelijkw erk zou moeten doen terwijl we zeker evenveel werken etc. Ik ben niet supermannelijk in veel dingen, ik vind het bijvoorbeeld leuk om te koken en om mijn vriend te masseren en om hem te verwennen en zo.

Maar ik ben wel een volwassen vrouw die haar eigen beslissingen kan nemen en geen sturing nodig heeft.

Wat hij wel doet, is me adviseren en zijn mening geven. Als ik het er mee eens ben volg ik dat advies op. En anders niet
pi_29440395
Het belangrijkste wapen van de man is vrouwen te laten denken dat ze een eigen wil hebben.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_29440405
Ik maak me meer zorgen om de doorgeschoten emancipatie bij mannen. Er zijn namelijk 2 losers bij die het kennelijk geen probleem vinden dat hun hoogzwangere vrouw het bigbrotherhuis ingaat om te bevallen, zonder dat hij in de buurt is.

Nou vraag ik je
Big dick.
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 10:09:02 #24
81237 releaze
best of both worlds
pi_29440503
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 09:38 schreef Alicey het volgende:

[..]

Het is lastig om dit op een goede manier uit te leggen. Ikzelf zoek ook een partner die redelijk dominant is, en de capaciteiten heeft om te sturen..

Dit zijn denk ik de enige rationele verklaringen die ik heb... De rest is puur gevoelsmatig/emotioneel. Ik voel me prettig bij mannen die op alle gebieden sterker zijn, en mij tot op flinke hoogte kunnen doorgronden.. Het levert misschien een gevoel van geborgenheid op. Ik kan het moeilijk omschrijven, ik vind het gewoon erg prettig.
Ha, alicey, dat gevoel ken ik. Maar dat ze sterker moeten zijn is om mn eigen zwakte aan te vullen, en zo sta je samen sterk, lijkt me. Maar ik wil wel een vent die ook over z'n emoties kan kletsen, ze kan laten tonen, niet bang is om toe te geven dat ie fout is, maar in dat geval spreek ik niet over de vrouwelijke emancipatie, maar over de mannelijke.

ik geloof erin dat de seksen van nature rollenpatronen hebben. Zo zijn wij immers al honderduizenden, misschien al miljoenen jaren, geevolueerd. Niet dat je dat in de verste verte moet doordrukken, maar ik denk dat als het puntje bij paaltje komt de vrouwen vanzelf meer naar het nest toe trekken, en de mannen zich meer bezig houden met de wereld naar buiten. Je kan in je rollenpatroon ook gewoon geheel gelijkwaardig zijn, lijkt mij.

Als ik naar al die vrouwen bij al mn baantjes kijk..heh. Ik geloof dat als je eenmaal kinderen krijgt je dan 9 van de 10 keer verandert in een "stereotypische" vrouw, en daar hebben ze waarschijnlijk allemaal voor gekozen, en voelen ze zich allemaal prettig bij.

Ik zie geen overheersende doorgeschoten emancipatie.
Das gewoon aandachttrekken.
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 10:10:34 #25
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_29440527
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 09:59 schreef Ripley het volgende:

Dominantie over mij zou ik vinden als mijn vriendje zou beslissen wat ik zou moeten dragen, wat voor spullen ik voor in huis zou moeten halen, als ik al het huishoudelijkw erk zou moeten doen terwijl we zeker evenveel werken etc. Ik ben niet supermannelijk in veel dingen, ik vind het bijvoorbeeld leuk om te koken en om mijn vriend te masseren en om hem te verwennen en zo.
Dat schiet voor mij weer te ver door. Dat een partner meer beslist zou ik echter geen problemen mee hebben, ook dat zou ik prettig vinden. Uiteraard ga ik hierbij wel uit van een partner die dat kan.
quote:
Maar ik ben wel een volwassen vrouw die haar eigen beslissingen kan nemen en geen sturing nodig heeft.
In een relatie heb ik dat misschien wel. Ik lijd/leid verder ook prima mijn eigen leven, en het is intussen wel bewezen dat ik geen partner nodig heb om dat te kunnen. Dat neemt niet weg dat ik het als prettig kan ervaren.
quote:
Wat hij wel doet, is me adviseren en zijn mening geven. Als ik het er mee eens ben volg ik dat advies op. En anders niet
Jullie vergaderen er over?
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 10:16:11 #26
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_29440622
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 10:09 schreef releaze het volgende:

[..]

Ha, alicey, dat gevoel ken ik. Maar dat ze sterker moeten zijn is om mn eigen zwakte aan te vullen
Misschien dat laatste ook wel, hoewel ik toch ook wel sterke kanten heb.
quote:
, en zo sta je samen sterk, lijkt me. Maar ik wil wel een vent die ook over z'n emoties kan kletsen, ze kan laten tonen, niet bang is om toe te geven dat ie fout is, maar in dat geval spreek ik niet over de vrouwelijke emancipatie, maar over de mannelijke.
Misschien is dat ook inderdaad wel zo.. Dat mannen meer moeten emanciperen. Ik ga voor een groot deel hier in mee, maar ik denk toch niet helemaal.
quote:
ik geloof erin dat de seksen van nature rollenpatronen hebben. Zo zijn wij immers al honderduizenden, misschien al miljoenen jaren, geevolueerd. Niet dat je dat in de verste verte moet doordrukken, maar ik denk dat als het puntje bij paaltje komt de vrouwen vanzelf meer naar het nest toe trekken, en de mannen zich meer bezig houden met de wereld naar buiten. Je kan in je rollenpatroon ook gewoon geheel gelijkwaardig zijn, lijkt mij.
Ja, ik denk dat dat voor de gemiddelde man en vrouw zeker opgaat. Er zijn denk ik wel uitzonderingen, en in absolute getallen denk ik dat dat er nog best heel veel zijn ook.
quote:
Als ik naar al die vrouwen bij al mn baantjes kijk..heh. Ik geloof dat als je eenmaal kinderen krijgt je dan 9 van de 10 keer verandert in een "stereotypische" vrouw, en daar hebben ze waarschijnlijk allemaal voor gekozen, en voelen ze zich allemaal prettig bij.
Dat is iets wat ik zelf ook wel zie inderdaad. Ik heb ook geen vrouwelijke collega's met kinderen inderdaad..
quote:
Ik zie geen overheersende doorgeschoten emancipatie.
Das gewoon aandachttrekken.
Ook daar heb je misschien gelijk in.. Dat het vooral schreeuwers zijn die om aandacht verlegen zitten, en de aandacht nog naar zich toe weten te trekken ook. Wanneer ik echter naar een reactie als die van Ripley kijk (Ik zie Ripley overigens niet als een schreeuwer of aandachttrekker, ik zeg het er maar even bij ), zie ik wel een bepaalde vorm van onbegrip toch op sommige punten..
pi_29440664
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 10:10 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat schiet voor mij weer te ver door. Dat een partner meer beslist zou ik echter geen problemen mee hebben, ook dat zou ik prettig vinden. Uiteraard ga ik hierbij wel uit van een partner die dat kan.
Het ligt er aan waar het over gaat, wat mij betreft
quote:

In een relatie heb ik dat misschien wel. Ik lijd/leid verder ook prima mijn eigen leven, en het is intussen wel bewezen dat ik geen partner nodig heb om dat te kunnen. Dat neemt niet weg dat ik het als prettig kan ervaren.
Ow, ik dus echt niet Ik lijk nogal op te roepen bij mannen dat ze voor me willen zorgen en als er iets is dat ik niet wil is het dat wel. Ik kan wel voor mezelf zorgen
quote:

Jullie vergaderen er over?
Ik vraag hem wel vaak naar zijn mening over dingen waar ik mee zit. Net zoals ik dat ook bij mijn moeder en zusje doe bijvoorbeeld
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 10:21:32 #28
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_29440722
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 10:19 schreef Ripley het volgende:

[..]

Het ligt er aan waar het over gaat, wat mij betreft
Misschien speelt dat ook mee.
quote:
Ow, ik dus echt niet Ik lijk nogal op te roepen bij mannen dat ze voor me willen zorgen en als er iets is dat ik niet wil is het dat wel. Ik kan wel voor mezelf zorgen
Dat lijkt me lastig als je dat uitstraalt terwijl dat niet zo is. Ikzelf wil dat misschien wel.. Tot op zekere hoogte..
quote:
Ik vraag hem wel vaak naar zijn mening over dingen waar ik mee zit. Net zoals ik dat ook bij mijn moeder en zusje doe bijvoorbeeld
Op het moment dat je hem naar zijn mening vraagt over dingen waar je mee zit, heb je het dan zelf al overdacht?
pi_29440776
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 10:16 schreef Alicey het volgende:

Ook daar heb je misschien gelijk in.. Dat het vooral schreeuwers zijn die om aandacht verlegen zitten, en de aandacht nog naar zich toe weten te trekken ook. Wanneer ik echter naar een reactie als die van Ripley kijk (Ik zie Ripley overigens niet als een schreeuwer of aandachttrekker, ik zeg het er maar even bij ), zie ik wel een bepaalde vorm van onbegrip toch op sommige punten..
Tot op zekere hoogte bedoelen we hetzelfde denk ik Ik wil ook geen man die zich helemaal door mij laat leiden

Ik heb alleen het gevoel bij het woord "sturen" dat je een ander de beslissing over je leven geeft. En het is toch nog steeds jouw leven.

Qua werk zie ik mezelf in ieder geval niet stoppen metw erken. Mijn werk is gewoon superleuk en een van de dingen die mij echt blij maakt in mijn leven. Maar natuurlijk zal ik ook wel graag (als ik ooit kinderen krijg tenminste) bij dat kind zijn. Maar daar zijn parttime banen vorr. Mijn collega hier heeft een zoontje en die werkt 4 dagen speciaal om bij zijn zoon te kunnen zijn, zoiets lijkt mij ook erg fijn.
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 10:43:22 #30
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_29441120
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 10:24 schreef Ripley het volgende:

[..]

Tot op zekere hoogte bedoelen we hetzelfde denk ik Ik wil ook geen man die zich helemaal door mij laat leiden

Ik heb alleen het gevoel bij het woord "sturen" dat je een ander de beslissing over je leven geeft. En het is toch nog steeds jouw leven.
Voor een deel zou ik dat denk ik wel (kunnen) doen.. Maar vooral op kleiner, praktischer gebied denk ik er aan.
quote:
Qua werk zie ik mezelf in ieder geval niet stoppen metw erken. Mijn werk is gewoon superleuk en een van de dingen die mij echt blij maakt in mijn leven. Maar natuurlijk zal ik ook wel graag (als ik ooit kinderen krijg tenminste) bij dat kind zijn. Maar daar zijn parttime banen vorr. Mijn collega hier heeft een zoontje en die werkt 4 dagen speciaal om bij zijn zoon te kunnen zijn, zoiets lijkt mij ook erg fijn.
Ik denk dat ik nooit zou stoppen met werken, omdat het toch ook een stukje ontwikkeling is imo. Wanneer het op kinderen zou aankomen zou ik echter wel van full time terug gaan naar misschien nog maar een paar uur.. Mijn werk is voor mij niet hetgene waar mijn levensgeluk in zit.
pi_29441160
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 10:43 schreef Alicey het volgende:

Ik denk dat ik nooit zou stoppen met werken, omdat het toch ook een stukje ontwikkeling is imo. Wanneer het op kinderen zou aankomen zou ik echter wel van full time terug gaan naar misschien nog maar een paar uur.. Mijn werk is voor mij niet hetgene waar mijn levensgeluk in zit.
Nee, niet mijn volledige levensgeluk Maar het is voor mij wel belangrijk. Om te blijven ontwikkelen, omdat ik het een uitdaging vind en omdat ike r echt lol in heb. Dat hoeft niet te zeggen dat je werk je leven is, maar wel dat het een belangrijk deel voor je is
  Official ESF Kreviewer vrijdag 5 augustus 2005 @ 10:46:20 #32
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 10:46:50 #33
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_29441188
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 10:45 schreef Ripley het volgende:

[..]

Nee, niet mijn volledige levensgeluk Maar het is voor mij wel belangrijk. Om te blijven ontwikkelen, omdat ik het een uitdaging vind en omdat ike r echt lol in heb. Dat hoeft niet te zeggen dat je werk je leven is, maar wel dat het een belangrijk deel voor je is
Voor mij in mindere mate denk ik. Wanneer het op kinderen aankomt verandert er echter sowieso een hoop.. Misschien denk ik er, mocht het er ooit van komen, dan ook wel heel anders over.
pi_29441238
Ach....Nederlandse vrouwen doen vooral of ze heel ge-emancipeerd zijn.......en hebben een erg grote bek (dat geld voor ons hele volk trouwens ).

Maar elke ochtend als ik naar werk ga rij ik langs een basisschool rond 8:30 en het zijn toch echt 90% vrouwen die zwaar gestressed de kinderen naar school brengen. Met kind en al voor mn auto springen omdat ze haast hebben, de weg blokkeren.............en die blikken als ik aangeef dat ik er door wil............jezus, je zou er maar 's ochtends naast wakker worden......geen wonder dat mannen zoveel tijd aan hun werk en carriere besteden.
Wise men speak because they have something to say. Fools because they have to say something.
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 11:28:24 #35
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_29441909
Nederlandse vrouwen zijn selectief geemancipeerd. Eigenlijk geen probleem, ware het niet dat ze vaak claimen zelf wel "mannen-dingen" te kunnen en in een adem te zeggen dat mannen geen "vrouwen-dingen" kunnen.
Vampire Romance O+
pi_29442270
Selectief ge-emancipeerd......haha dat is precies de goede omschrijving! Ze zijn modern wanneer het ze uitkomt, moet nog meemaken dat ik een vrouw een autowiel langs de snelweg zie verwisselen

Maar ze willen wel graag dat wij mannen mee doen aan vrouwen-dingen hoor. Kijk in het weekend maar naar al die mannen die "gezellig" mee gaan winkelen in de stad. Geloof me er is geen man die voor zijn lol 25 vrouwen kleding zaken insjokt.
Wise men speak because they have something to say. Fools because they have to say something.
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 11:54:38 #37
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_29442286
@Mouseover:
Het komt volgens mij ook door het beeld wat in de media / reclames wordt neergezet van 'de vrouw': als vrouw moet je volgens hun zelfstandig, zelfverzekerd, ondernemend, etc.. maar tegelijkertijd wel vrouwelijk (dus: lief, verzorgend, mooi) zijn. Probeer daar maar eens naar op te leven...

Voor mannen geldt alleen het eerste lijstje eigenschappen.
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 12:02:26 #38
17143 zwijntje
lekkere trek
pi_29442389
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 11:53 schreef Cochise het volgende:
Selectief ge-emancipeerd......haha dat is precies de goede omschrijving! Ze zijn modern wanneer het ze uitkomt, moet nog meemaken dat ik een vrouw een autowiel langs de snelweg zie verwisselen
Ja dat voorbeeld wordt vaak opgevoerd als het gaat om selectieve emancipatie. In de praktijk wisselt overigens ook niet elke man zelf zijn bandjes. En hoeveel mannen pakken zelf de naaimachine als ze een broek moeten zomen?

Wie emancipatie afweegt aan dit soort vaardigheden verliest het oorspronkelijke doel wel een beetje uit het oog.
pi_29442756
wat is geemancipeerd eigenlijk
ik heb een man niet nodig voor praktische zaken (nou okay soms voor het tillen van zware dingen ) maar wel voor emotionele zaken, vriendschap, liefde en sex, maar ik wil weer niet samenwonen, heb veel tijd 'alleen' nodig, kan een heleboel 'mannendingen' zelf, maar weet ook wanneer ik bepaalde mannendingen beter aan een man kan overlaten

maar als je als vrouw zegt dat je een man niet voor praktische zaken nodig hebt, wordt dat door nog al wat heren als "oh gut, hoor, madam is geëmancipeerd, madam heeft geen vent nodig" opgevat
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 12:28:12 #40
125640 fridelidelidela
Vrijheid. Rechtvaardigheid.
pi_29442802
Zolang er nog 'positieve' discriminatie van vrouwen bestaat is er nog geen enkele sprake van emancipatie.
LATEN WE ELKAAR GEEN MIETJE NOEMEN
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 12:38:42 #41
8369 speknek
Another day another slay
pi_29442952
Nederlandse vrouwen geemancipeerd, haha. Laagste participatiegraad van Europa, de helft wordt na de studie gelijk huisvrouw. In de liefde is het waar mogelijk nog erger. Moet je je als vrouw eens afvragen hoe vaak je iemand versierd hebt (en versierd bent), en of je het leuk zou vinden om later je vriend ten huwelijk te vragen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 12:41:18 #42
125640 fridelidelidela
Vrijheid. Rechtvaardigheid.
pi_29442991
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 12:38 schreef speknek het volgende:
Nederlandse vrouwen geemancipeerd, haha. Laagste participatiegraad van Europa, de helft wordt na de studie gelijk huisvrouw. In de liefde is het waar mogelijk nog erger. Moet je je als vrouw eens afvragen hoe vaak je iemand versierd hebt (en versierd bent), en of je het leuk zou vinden om later je vriend ten huwelijk te vragen.
LATEN WE ELKAAR GEEN MIETJE NOEMEN
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 12:45:34 #43
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_29443058
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 12:25 schreef milagro het volgende:
maar als je als vrouw zegt dat je een man niet voor praktische zaken nodig hebt, wordt dat door nog al wat heren als "oh gut, hoor, madam is geëmancipeerd, madam heeft geen vent nodig" opgevat
Voelen ze zichzelf misschien dan wat overbodig?
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 13:14:28 #44
78918 SeLang
Black swans matter
pi_29443476
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 12:38 schreef speknek het volgende:
Inderdaad, de NL vrouwen behoren juist tot de MINST geemancipeerde van Europa.

Het rare is dat NL vrouwen zelf wel denken dat ze erg geemancipeerd zijn. Dat komt denk ik omdat ze lomp gedrag vaak verwarren met onafhankelijkheid. En die lompheid is inderdaad iets dat vrij karakteristiek is voor Nederlandse vrouwen. Het valt me elke keer weer op als ik weer eens in Nederland ben.

Eerlijkheidhalve moet ik daarbij zeggen dat de gemiddelde Nederlandse mannen ook enorme watjes zijn die dit vaak als vanzelfsprekend gedogen. Kijk alleen al op Fok hoe vrouwen constant stroop rond de mond wordt gesmeerd. Die mannen krijgen uiteindelijk de vrouwen die ze verdienen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_29443487
Wat mij opvalt in deze geëmancipeerde wereld is dat, een vrouw een 40 urige baan wil hebben plus kinderen en een eigen huis. En als ze dat dan hebben, naar de dokter rennen en zeggen het leven in een keer niet meer aan kunnen, met als gevolg maanden of jarenlang in de ziektewet. Mijn mening is, dat vrouwen hun doel voorbij geschoten zijn. (te geëmancipeerd)
Wordt tijd dat de oude tijden terug komen.
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 13:29:33 #46
8369 speknek
Another day another slay
pi_29443676
40 uur werken, kinderen en een huis kan best hoor. Zowat elke man in Nederland doet het namelijk.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_29443771
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 13:29 schreef speknek het volgende:
40 uur werken, kinderen en een huis kan best hoor. Zowat elke man in Nederland doet het namelijk.
Je bedoeld, "uiteindelijk" doet zowat elke man dat in Nederland.
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 13:46:02 #48
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_29443868
Nederlandse vrouwen zijn lui en bazig en alleen geemancipeerd als het ze uitkomt.
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 13:59:32 #49
8369 speknek
Another day another slay
pi_29444073
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 13:36 schreef Lammie het volgende:
Je bedoeld, "uiteindelijk" doet zowat elke man dat in Nederland.
Ja. Maar dat komt omdat in de keuze tussen werken en huishouden liever gaan werken en vrouwen in die keuze liever het huishouden doen. En zie daar het rolpatroon waar uiteindelijk iedereen zich weer aan conformeert.
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 14:08:56 #50
17143 zwijntje
lekkere trek
pi_29444217
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 13:59 schreef speknek het volgende:

[..]

Ja. Maar dat komt omdat in de keuze tussen werken en huishouden liever gaan werken en vrouwen in die keuze liever het huishouden doen. En zie daar het rolpatroon waar uiteindelijk iedereen zich weer aan conformeert.
Ik vraag me af of (de meeste) vrouwen dat liever doen, eerlijk gezegd. Ik denk dat vrouwen thuisblijven om voor de kinderen te zorgen (wat de maatschappij ook min of meer van ze verwacht, althans, op zijn minst voor een deel van de week), en het huishoudelijke taken als package deal er bij ´krijgen´.

pi_29444420
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 11:53 schreef Cochise het volgende:

Maar ze willen wel graag dat wij mannen mee doen aan vrouwen-dingen hoor. Kijk in het weekend maar naar al die mannen die "gezellig" mee gaan winkelen in de stad. Geloof me er is geen man die voor zijn lol 25 vrouwen kleding zaken insjokt.
Gelijke rechten, gelijke plichten

Ik ken vrouwen die ook dat laatste goed weten op te volgen, de emancipatie is dan vollediger. Misschien willen vrouwen teveel in één keer, maar dat de man niet zo moeilijk is. Wat dat betreft is hij inderdaad een watje (of, een zekere groep) als hij alles accepteert hoe het komt. Maar misschien durft de man niet meer...
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 14:28:26 #52
8369 speknek
Another day another slay
pi_29444481
Ik zeg daarom ook conformeren naar een rolpatroon. Het hele idee van emanciperen is dat het cultureel bepaald wordt, en niet natuurlijk. Of iemand het echt wil is natuurlijk de vraag, alhoewel ik me best voor kan stellen dat het merendeel van de vrouwen denkt 'nou doe mij maar lekker parttime of niet werken'. Hell dat zou ik ook denken. Maar het resultaat is dat de samenleving niet geemancipeerd is.
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 14:36:19 #53
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_29444564
Nederlandse vrouwen zijn juist helemaal niet geemancipeert vind ik. In andere europesche landen is dat veel meer het geval. Als ik bij mijn vorige werkgever keek waren in Ierland de helft van de techneuten in het bedrijf vrouw.
In NL zie ik vrouwen vooral (als ze werken) in een klassieke vrouwenbaan.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 14:36:30 #54
78748 Amun-Ra
Fok! this shit!
pi_29444566
Waar maak je je druk om? :S In het verleden stond de man boven de vrouw, heden ten dage is dat zich recht aan het trekken. Vrouwen zijn geëmancipeerd, inderdaad, maar het kan op een gegeven moment tever gaan ja. Dat ze boven de man komen te staan: niet akkoord. gelijk aan: jawel.

Vind het maar een onderwerp waarover je honderden discussies kunt voeren, maar uiteindelijk geen ruk mee opschiet....
Ex nihilo nihil fit
pi_29444677
De emancipatie van vrouwen is nog niet volledig, en zal dat ook nooit worden ('het zwakke geslacht'). Hierdoor hebben flink wat vrouwen een minderwaardigheidscomplex wat zich uit in overdreven feminisme, en het verafschuwen van alles wat mannelijk is.

Wat mij ook opvalt is de gigantische hypocrisie bij vrouwen die hieraan lijden. Een vriendin van mij heeft het ook behoorlijk, en zij staat er naar eigen zeggen op dat een man voor haar betaalt op een afspraakje.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 14:51:56 #56
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_29444770
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 14:44 schreef heiden6 het volgende:
De emancipatie van vrouwen is nog niet volledig, en zal dat ook nooit worden ('het zwakke geslacht'). Hierdoor hebben flink wat vrouwen een minderwaardigheidscomplex wat zich uit in overdreven feminisme, en het verafschuwen van alles wat mannelijk is.

Wat mij ook opvalt is de gigantische hypocrisie bij vrouwen die hieraan lijden. Een vriendin van mij heeft het ook behoorlijk, en zij staat er naar eigen zeggen op dat een man voor haar betaalt op een afspraakje.
Misschien ben ik dus eik heel geemancipeerd omdat ik het niet ben ofzo?

Die hypocrisie komt inderdaad wel voor.. Dat principiele van welke richting dan ook heb ik eik zelf sowieso weinig mee op..
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 15:21:38 #57
8369 speknek
Another day another slay
pi_29445216
Ik heb ook de drankjes van m'n vriendin niet betaald op onze eerste date .

Overigens heb ik er ook geen moeite mee om dat wel te doen, maar zodra het meisje er vanuit gaat dat dat gebeurt (of erop staat), dan mag ze gelijk weer inpakken. Van die afhankelijke, ongeemancipeerde schijtwijven mot ik niet.

Ik zou het zelfs leuk vinden als m'n vriendin mij ten huwelijk vroeg, omdat het duidelijk laat zien dat ze iets wil en zich niet laat afschrikken door culturele dogma's. Maar ik heb al gehoord dat ik dat op m'n buik kan schrijven .
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 15:34:37 #58
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_29445425
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 15:21 schreef speknek het volgende:

Ik zou het zelfs leuk vinden als m'n vriendin mij ten huwelijk vroeg, omdat het duidelijk laat zien dat ze iets wil en zich niet laat afschrikken door culturele dogma's. Maar ik heb al gehoord dat ik dat op m'n buik kan schrijven .
Ze wil in het geheel geen huwelijk, ze wil geen huwelijk met jou, of wil ze ten huwelijk gevraagd worden?
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 15:38:38 #59
8369 speknek
Another day another slay
pi_29445490
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 15:34 schreef Alicey het volgende:
Ze wil in het geheel geen huwelijk, ze wil geen huwelijk met jou, of wil ze ten huwelijk gevraagd worden?
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 15:41:48 #60
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_29445532
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 15:38 schreef speknek het volgende:

[..]
Dan zit het er niet in vrees ik... Zelf zou ik het (gek genoeg misschien) denk ik wel doen, iemand ten huwelijk vragen wanneer ik een huwelijk zou zien zitten (Om het zo maar even uit te drukken). Ik zou in ieder geval als ik het zou willen, en weet dat mijn partner er ook klaar voor is, niet wachten totdat hij of zij mij ten huwelijk vraagt. Dan liever zelf het iniatief nemen.
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 15:53:11 #61
8369 speknek
Another day another slay
pi_29445693
Jij was lesbisch toch? Dan is het niet zo vreemd dat je weinig last van klassieke rolpatronen gaat krijgen .
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 15:55:54 #62
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_29445739
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 15:53 schreef speknek het volgende:
Jij was lesbisch toch? Dan is het niet zo vreemd dat je weinig last van klassieke rolpatronen gaat krijgen .
Ik denk eerder toch meer richting hetero achteraf bezien. En klassieke rolpatronen voel ik me in het algemeen best prettig bij..
pi_29445906
Het is nou eenmaal zo dat de man de vrouw ten huwelijk vraagt.......daar hoeft wat mij betreft niks aan ge-emacipeerd te worden. Gewoon zo houden, de meeste vrouwen gaan toch hints geven wanneer ze willen trouwen en sturen zo dus wanneer de man het vraagt.

En over overdreven zelfstandige vrouwen. Ik heb dates gehad met zeer ge-emancipeerde zelfstandige vrouwen, die erop stonden hun eigen eten/bioscoop kaartjes enzo te betalen..........willen niks van je aannemen...........zo vreselijk irritant. Als ik wakker lag van dat geld zou ik niet aanbieden te betalen. En als ze dan hun deel willen betalen, betaal dan de volgende keer iets........en ga niet elke keer lopen zeiken om alle kosten te splitten.
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 16:14:49 #64
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_29446026
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 16:05 schreef Cochise het volgende:
Het is nou eenmaal zo dat de man de vrouw ten huwelijk vraagt.......daar hoeft wat mij betreft niks aan ge-emacipeerd te worden. Gewoon zo houden, de meeste vrouwen gaan toch hints geven wanneer ze willen trouwen en sturen zo dus wanneer de man het vraagt.
Maarja, als Mozes niet naar de berg komt.. Als het te lang duurt zou ik het toch zelf doen.
quote:
En over overdreven zelfstandige vrouwen. Ik heb dates gehad met zeer ge-emancipeerde zelfstandige vrouwen, die erop stonden hun eigen eten/bioscoop kaartjes enzo te betalen..........willen niks van je aannemen...........zo vreselijk irritant. Als ik wakker lag van dat geld zou ik niet aanbieden te betalen. En als ze dan hun deel willen betalen, betaal dan de volgende keer iets........en ga niet elke keer lopen zeiken om alle kosten te splitten.
Ik zou sowieso gek worden als alles zo materialistisch ingesteld zou zijn. De ene keer betaalt de een, dan weer eens de ander, en dat hoeft niet op de cent nauwkeurig lijkt mij.. Als er zo moeilijk gedaan wordt zou ik het ook snel voor gezien houden.
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 16:16:06 #65
8369 speknek
Another day another slay
pi_29446041
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 16:05 schreef Cochise het volgende:
Het is nou eenmaal zo dat de man de vrouw ten huwelijk vraagt.
Goed punt!
pi_29446201
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 16:14 schreef Alicey het volgende:

[..]

Maarja, als Mozes niet naar de berg komt.. Als het te lang duurt zou ik het toch zelf doen.
[..]
De truuk is te zorgen dat Mozes naar de berg komt toch
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 16:27:05 #67
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_29446234
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 16:24 schreef Cochise het volgende:

[..]

De truuk is te zorgen dat Mozes naar de berg komt toch
Daar zit natuurlijk ook wel weer wat in. Hoewel ik niet weet of ik wel zo'n trouw-typje ben.
pi_29446476
Puik topic!!
pi_29446766
Is het een teken van emancipatie wanneer een vrouw na haar zwangerschap zou zeggen: en nu ga ik fulltime werken, word JIJ maar huisman en zorg maar voor de kinderen?

Dat is namelijk het bijna volledige omdraaien van het rollenpatroon, in plaats van het gelijkschakelen van man en vrouw.

Ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waarin dit gebeurt (mijn oom was bijvoorbeeld full-time "huisman" met een werkende vrouw), maar ze zijn de uitzondering (en ik denk ook wel dat dat zo zal blijven).

Dat is het ultieme probleem van het feminisme: het wil zich wel afzetten tegen het traditionele vrouwelijke rolpatroon, maar wordt geconfronteerd met het feit dat het enige ándere rollenpatroon dat beschikbaar is dat van de man is. Je kan je bijgevolg vaak de vraag stellen of feminisme soms niet neerkomt op het "man" worden van de "vrouw" in plaats van op een echte emancipatie van de vrouw (hoe dat dan ook vorm zou moeten krijgen).

Dat is ook de grap van extreem anti-mannelijke feministes van de oude stempel die allemaal hun haar kort knippen: ze zijn volgens mij ook nog écht verwonderd over de term "manwijven" die dan de kop opsteekt.

(Ik geef hier een beetje extreme voorbeelden natuurlijk, maar goed.)
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 17:23:04 #70
54787 nweenink
Er is altijd wat te vieren!
pi_29447206
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 13:46 schreef HarigeKerel het volgende:
Nederlandse vrouwen zijn lui en bazig en alleen geemancipeerd als het ze uitkomt.
Precies! Je neemt me de woorden uit de mond!
pi_29447869
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 16:56 schreef Klemvast het volgende:

Dat is ook de grap van extreem anti-mannelijke feministes van de oude stempel die allemaal hun haar kort knippen: ze zijn volgens mij ook nog écht verwonderd over de term "manwijven" die dan de kop opsteekt.

(Ik geef hier een beetje extreme voorbeelden natuurlijk, maar goed.)
Kan iemand me trouwens vertellen waarom zoveel vrouwen als ze aan kinderen beginnen hun haar kort(er) knippen???

Die doorgeslagen ge-emancipeerdheid komt trouwens ook doordat zoveel mannen totale watjes zijn. Als ik soms zie hoe vrienden van me rond gecommandeerd worden, het geld wat ze zelf verdienen alleen in overleg mogen uitgeven.........en dat alles nog met veel plezier doen ook.......allemaal compleet "pussywhipped"
pi_29447929
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 18:00 schreef Cochise het volgende:

[..]

Kan iemand me trouwens vertellen waarom zoveel vrouwen als ze aan kinderen beginnen hun haar kort(er) knippen???

Die doorgeslagen ge-emancipeerdheid komt trouwens ook doordat zoveel mannen totale watjes zijn. Als ik soms zie hoe vrienden van me rond gecommandeerd worden, het geld wat ze zelf verdienen alleen in overleg mogen uitgeven.........en dat alles nog met veel plezier doen ook.......allemaal compleet "pussywhipped"
The Pussification Of The Western Male, en daarmee van de maatschappij. Zie m'n ondertitel voor commentaar. .
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 18:14:08 #73
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_29448132
Met die selectieve emancipatie vind ik op zich nog niet zoveel mis. Als mannen dat dan ook maar worden en eens wat minder onder het mom van emancipatie met zich laten sollen.

Af en toe de botte lul uithangen als ze erom vraagt is zeer ok
Vampire Romance O+
pi_29448180
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 18:00 schreef Cochise het volgende:

[..]

Zelfde reden waarom mannen hun bierbuik cultiveren: gewoonte, onwil om te veel moeite te doen, enzovoort. De reden waarom zo veel huwelijken op een echtscheiding uitdraaien.
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 18:41:41 #75
45206 Pietverdriet
pi_29448621
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 13:46 schreef HarigeKerel het volgende:
Jep, had het niet beter kunnen zeggen. Feminisme in NL heeft het ook nooit verder gebracht dan mannenhaat
pi_29448789
dus geemancipeerd zijn is buitenshuis werken?
of is het de keuze hebben of anders nemen c.q. 'opeisen' of je dat wil of niet.

er zijn zat vrouwen die bewust kiezen om niet te werken, zélf kiezen daarvoor en die zouden dan niet geemancipeerd zijn?
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 19:01:35 #77
8369 speknek
Another day another slay
pi_29448954
Worden vrouwen die zelf kiezen een burka te dragen onderdrukt?

Individueel gezien niet, leven ze in een onderdrukkende maatschappij? Dat wel.
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 19:04:10 #78
45206 Pietverdriet
pi_29448995
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 18:51 schreef milagro het volgende:
dus geemancipeerd zijn is buitenshuis werken?
Nee, thuis zitten, het huishouden doen en 12 kinderen werpen, das het top punt van emancipatie.
De katholieke kerk had het eigenlijk goed met de vrouwtjes voor.
pi_29449372
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 19:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, thuis zitten, het huishouden doen en 12 kinderen werpen, das het top punt van emancipatie.
De katholieke kerk had het eigenlijk goed met de vrouwtjes voor.
ja trek het maar meteen in het belachelijke of extreme, maar er zijn vrouwen die met 2 kids gewoon zelf beslissen na een poosje én én gedaan te hebben, toch thuis te blijven, omdat het kán, omdat het mág (van zichzelf ongeacht welk oordeel de omgeving daarover velt , dat etiket van ongeemancipeerd zijn dan maar voor lief nemen, want boeien), omdat ze het willen, omdat ze zelf en ook de kids er beter bij varen (niet alle kids varen wel bij een werkende moeder immers, veel wel, maar niet allemaal dus).

de vergelijking burka 'vrijwillig' dragen en thuis bij de kids willen blijven vind ik erg flauw en totaal onvergelijkbaar.
pi_29449387
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 18:04 schreef heiden6 het volgende:

[..]

The Pussification Of The Western Male, en daarmee van de maatschappij. Zie m'n ondertitel voor commentaar. .
Ok was ff zoeken
gynaecocracy = domination of society by women

Grappig, maar ergens is het wel waar. 100 jaar geleden was de man toch echt het belangrijkste binnen het gezin (samenleving)....nu is dat toch zeker niet meer zo.

Maar ik zal er niet zo wakker van liggen, van mij mogen vrouwen Nederland gaan regeren......slechter als die kliek gasten die het land nu bestuurd kan het toch niet worden Zolang ze maar met het openbaar vervoer gaan, en ophouden met in de weg te rijden op de snelweg.......

[ Bericht 1% gewijzigd door Cochise op 05-08-2005 19:51:53 ]
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 19:56:03 #81
8369 speknek
Another day another slay
pi_29449697
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 19:36 schreef milagro het volgende:
de vergelijking burka 'vrijwillig' dragen en thuis bij de kids willen blijven vind ik erg flauw en totaal onvergelijkbaar.
Als je kinderen niet tot heel slecht varen bij een werkende moeder, dan is het noodzaak en geen vrijwillig thuisblijven. Als je weldegelijk vrijwillig kiest een rolpatroon te accepteren, dan is de vergelijking heel goed valide.
pi_29449754
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 19:36 schreef milagro het volgende:

[..]

ja trek het maar meteen in het belachelijke of extreme, maar er zijn vrouwen die met 2 kids gewoon zelf beslissen na een poosje én én gedaan te hebben, toch thuis te blijven, omdat het kán, omdat het mág (van zichzelf ongeacht welk oordeel de omgeving daarover velt , dat etiket van ongeemancipeerd zijn dan maar voor lief nemen, want boeien), omdat ze het willen, omdat ze zelf en ook de kids er beter bij varen (niet alle kids varen wel bij een werkende moeder immers, veel wel, maar niet allemaal dus).

De vraag is wel of vrouwen zo geëmancipeerd zijn om hun kinderen volledig in handen van hun man te laten. Of vertrouwen ze nog steeds niet voldoende in de "vrouwelijke" capaciteiten van de man?

(PS het is bewezen dat jonge kinderen die alleen door hun vader worden opgevoed over meer sociale vaardigheden beschikken en weerbaarder zijn tegenover leeftijdsgenoten - dit in tegenstelling tot het bekende oververwende "mama's-kindje")
pi_29450180
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 19:37 schreef Cochise het volgende:

[..]

Ok was ff zoeken
gynaecocracy = domination of society by women

Grappig, maar ergens is het wel waar. 100 jaar geleden was de man toch echt het belangrijkste binnen het gezin (samenleving)....nu is dat toch zeker niet meer zo.

Maar ik zal er niet zo wakker van liggen, van mij mogen vrouwen Nederland gaan regeren......slechter als die kliek gasten die het land nu bestuurd kan het toch niet worden Zolang ze maar met het openbaar vervoer gaan, en ophouden met in de weg te rijden op de snelweg.......
Het slaat niet zozeer op de regering van een land, maar op de heersende cultuur. Die is gruwelijk verwijfd.
pi_29450720
Daar moet ik je helaas wel gelijk in geven. Maar daar kunnen we de vrouwen moeilijk de schuld van geven.........de mannen in NL zijn een hoog tempo verwijfd aan het worden. Wat was de nieuwste reclame die laatst zag.........nachtcreme voor mannen tegen rimpels.......en zowaar hoor een mannelijke collega op werk erover.....was het aan het uitproberen......my god
pi_29450877
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 20:50 schreef Cochise het volgende:
Daar moet ik je helaas wel gelijk in geven. Maar daar kunnen we de vrouwen moeilijk de schuld van geven.........de mannen in NL zijn een hoog tempo verwijfd aan het worden. Wat was de nieuwste reclame die laatst zag.........nachtcreme voor mannen tegen rimpels.......en zowaar hoor een mannelijke collega op werk erover.....was het aan het uitproberen......my god
Dat heeft er mijns inziens dan weer weinig mee te maken. Kijk eens een comedyserie, en let op de man-vrouw dynamiek. Om te kotsen.
pi_29450978
Ik heb een tijd terug gelezen dat zelf in een aantal Arabische landen er meer vrouwen in de top van het bedrijfsleven zijn dan in Nederland... makes you wonder.
pi_29452209
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 19:56 schreef speknek het volgende:

[..]

Als je kinderen niet tot heel slecht varen bij een werkende moeder, dan is het noodzaak en geen vrijwillig thuisblijven. Als je weldegelijk vrijwillig kiest een rolpatroon te accepteren, dan is de vergelijking heel goed valide.
dus omdat de zelf ontwikkelde wens van de vrouw overeenkomt met een reeds bestaand rollenpatroon, is het per definitie dus een puur toegeven aan, zwichten voor dat rollenpatroon en dus ongeëmancipeerd?

dát is pas een ongeëmancipeerde redenering
pi_29452370
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 22:02 schreef milagro het volgende:

[..]

dus omdat de zelf ontwikkelde wens van de vrouw overeenkomt met een reeds bestaand rollenpatroon, is het per definitie dus een puur toegeven aan, zwichten voor dat rollenpatroon en dus ongeëmancipeerd?

Inderdaad.

Het verbaast me telkens opnieuw wanneer mensen beweren te kunnen 'meten' hoe geëmancipeerd een land is, door te kijken naar hoeveel vrouwen hoge posities in het bedrijfsleven bekleden etc.. Kunnen die mensen niet bedenken dat er geen oorzakelijkverband is tussen een gelijke regels en vrije keus enerzijds, en een gelijke verdeling op elk vlak anderzijds?

Misschien gaan vrouwen over het algemeen gewoon liever SPH doen dan dat ze de politiek of het bedrijfsleven in duiken, ik noem maar een zijstraat.
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 22:12:36 #89
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_29452486
TT overigens even foutje weggehaald.
pi_29452708
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 21:03 schreef _Boo_ het volgende:
Ik heb een tijd terug gelezen dat zelf in een aantal Arabische landen er meer vrouwen in de top van het bedrijfsleven zijn dan in Nederland... makes you wonder.
Ja, in Saoedi-Arabië zijn er heel wat zakenvrouwen bijvoorbeeld, alleen mogen die vrouwen van de wahabitische islam geen auto rijden, dus zijn ze verplicht een chauffeur in te huren. Echt waar.

Zo zie je maar hoe relatief het soms kan zijn.
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 22:29:39 #91
8369 speknek
Another day another slay
pi_29452991
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 22:02 schreef milagro het volgende:

Nee dan is de vergelijking valide. Namelijk dat de individuele daad misschien niets met ongeëmancipeerdheid heeft te maken (immers kiest de burkadragende vrouw hier ook voor), maar dat het bijdraagt aan een ongeëmancipeerde maatschappij, namelijk de tendens dat vrouwen minder meedoen op maatschappelijk/carriere vlak.
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 22:34:09 #92
45206 Pietverdriet
pi_29453077
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 21:03 schreef _Boo_ het volgende:
Jep, en in NL werken vrouwen vaak in ondersteunende rollen in het bedrijfsleven
pi_29453085
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 19:56 schreef speknek het volgende:

[..]

wil je dan ook de gevolgen voor het niet voldoen aan de verwachtingen vergelijken?
een vrouw die weigert (er voor kiest geen) een hoofddoek te dragen en een vrouw die weigert (er voor kiest niet) buitenshuis te werken?

als ik een broek kies, die toevállig ook in de mode is, ben ik dan een fashion victim, en kan ik het alleen dan níet zijn, door niet die broek te dragen, hetgeen dus tegen mijn eígen wil in zou zijn?

als kiezen voor niet werken je een label 'ongeemancipeerd' oplevert, hoe vrij is de keuze dan als je dan zou gaan werken om niet als zodanig gelabelled te worden?

is een vrouw die werkt per definitie geemancipeerd, en een vrouw die niet werkt niet?
is een hoofddoekdraagster per definitie niet geemancipeerd? en als ze werkt?

als werken de lat is die je hanteert, en de werkende vrouw wordt het nieuwe rollenpatroon, kun je stellen dat er dus feitelijk niets verandert, immers zodra je aan een bestaand rollenpatroon deelneemt zou je dus niet meer geemancipeerd zijn?
pi_29453220
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 22:29 schreef speknek het volgende:

[..]

Nee dan is de vergelijking valide. Namelijk dat de individuele daad misschien niets met ongeëmancipeerdheid heeft te maken (immers kiest de burkadragende vrouw hier ook voor), maar dat het bijdraagt aan een ongeëmancipeerde maatschappij, namelijk de tendens dat vrouwen minder meedoen op maatschappelijk/carriere vlak.
wat is emancipatie dan?
meedoen op dat vlak, tegen wil en dank desnoods
pi_29453334
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 22:41 schreef milagro het volgende:

[..]

wat is emancipatie dan?
eman·ci·pa·tie (de ~ (v.), ~s)
1 streven naar gelijkgerechtigdheid, zelfstandigheid, eerlijker maatschappelijke verhoudingen
2 toekenning van gelijke rechten, gelijkstelling voor de wet

Zo moeilijk is het niet.

Trouwens, dat voorbeeld van die 'fashion victim' is niet zo simpel. Je keus in kleding wordt vaak juist bepaalt door de mode die je onderbewust om je heen en op TV ziet. Veel tv-shows hebben dan ook sluipreclame waarin een product wordt gebruik of kleding-set wordt gedragen door de presentator of hoofdpersonen zodat ze een 'cool' image krijgen, zonder dat je er op let.
Doe eens wild ....
pi_29453528
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 22:41 schreef milagro het volgende:

[..]

wat is emancipatie dan?
Kinderen opvoeden is anders wel een vitale bijdrage aan de maatschappij, dat in tegenstelling tot een duf kantoorbaantje.
..///
pi_29453539
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 22:46 schreef Tarot het volgende:

[..]

eman·ci·pa·tie (de ~ (v.), ~s)
1 streven naar gelijkgerechtigdheid, zelfstandigheid, eerlijker maatschappelijke verhoudingen
2 toekenning van gelijke rechten, gelijkstelling voor de wet

Zo moeilijk is het niet.

Trouwens, dat voorbeeld van die 'fashion victim' is niet zo simpel. Je keus in kleding wordt vaak juist bepaalt door de mode die je onderbewust om je heen en op TV ziet. Veel tv-shows hebben dan ook sluipreclame waarin een product wordt gebruik of kleding-set wordt gedragen door de presentator of hoofdpersonen zodat ze een 'cool' image krijgen, zonder dat je er op let.
Ja een woordenboek naslaan kan ik ook.
Ik bedoel met die broek, dus dat je a priori dus een keuze kan maken, los van het modebeeld en dat die keuze dan toevallig overeenkomt met het plots ontstane modebeeld, de broek was er eerst, zeg maar, de keuze althans.

we hebben het dus over de emancipatie van de maatschappij die los staat dan van de emancipatie van de vrouw.
een geemancipeerde maatschappij geeft een evenredige verhoudingen weer, maar dat betekent niet dat als een vrouw een andere keuze maakt dan wat de maatschappij nodig heeft om zich geemancipeerd te noemen, dat de vrouw an sich dat dan niet is, geemancipeerd.

gelijke rechten hebben betekent niet dat je verplicht bent daarvan gebruik te maken om gelijkwaardig te zijn, immers.
pi_29453563
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 22:53 schreef wipes66 het volgende:

[..]

Kinderen opvoeden is anders wel een vitale bijdrage aan de maatschappij, dat in tegenstelling tot een duf kantoorbaantje.
Wie ben jij om te bepalen wat belangrijk is voor de maatschappij?
Doe eens wild ....
pi_29453606
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 22:54 schreef Tarot het volgende:

[..]

wie ben jij om te bepalen waaraan een vrouw moet voldoen om zich geemancipeerd te mogen noemen, of te voelen?
pi_29453670
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 22:54 schreef Tarot het volgende:

[..]

Ik bepaal dat niet, het is gewoon een feit.
..///
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')