wat je zegt klopt op zich wel, maar denk je nou echt dat het zoveel beter gaat, als je de mensen zelf de macht geeft? volgens mij heb je dan al snel dat mensen echt onvoorwaardelijk moeten meegaan in het kapitalisme, en dat deze zeepbel binnen korte tijd uit elkaar knalt.quote:Op donderdag 28 juli 2005 15:28 schreef McCarthy het volgende:
stelling van de dag:
Een overheid is een onbetrouwbare partner, zowel onder rechts als onder links en dus moet de overheid zo klein mogelijk zijn.
Ervaringsdeskundige zeker. Krijg je van Heritage 1000 euro per vermelding van het woord "dom"?quote:Op zaterdag 30 juli 2005 14:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Jij niet, maar jij bent zo dom dat het voorbeeld niet begrijpt.
Een bedrijf dat een snelweg uitbaat denkt daar echter wel degelijk over na. Bedenk dat bv de autosnelwegen in veel landen uit prive kapitaal gefinancieert zijn.
Nee, ik zeg dat als je het in handen geeft van de overheid het automatisch leid tot veel geld uitgeven aan onzin.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 14:06 schreef Tup het volgende:
[..]
Ervaringsdeskundige zeker. Krijg je van Heritage 1000 euro per vermelding van het woord "dom"?
Collectieve goederen die door bedrijven worden uitgebaat draaien niet om "het beste produkt voor het minste geld" maar "om zoveel mogelijk winst". In jouw hoofd leeft de gedachte dat dit laatste doel automatisch leidt tot het "beste" produkt.Denk maar aan reogranisatiebedrijven en thuiszorginstellingen, juist door dit vrij te geven, is elke vorm van controle verloren gegaan.
Nee, zo simpel zit het niet, behalve voor een simpele ziel.
en wat dan van al die directeuren, en andere hoge meneren, die zelf even een afscheidspremie, of een mooi loonstrookje regelen, dankzij de vrijheid die steeds meer naar voren komt, doordat de overheid afstand neemt?quote:Op zaterdag 30 juli 2005 14:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, ik zeg dat als je het in handen geeft van de overheid het automatisch leid tot veel geld uitgeven aan onzin.
Betuwelijn, HSL..
Beide mede tot stand gekomen door frauderende bedrijven (dus werd het duurder) en op voorstel van het bedrijfsleven (die zou meebetalen, zo was Maij Weggen beloofd, maar ze hebben dat uiteindelijk niet gedaan).quote:Op zaterdag 30 juli 2005 14:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Nee, ik zeg dat als je het in handen geeft van de overheid het automatisch leid tot veel geld uitgeven aan onzin.
Betuwelijn, HSL..
fijnquote:Op zaterdag 30 juli 2005 13:03 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ben het ermee eens dat de overheid een onbetrouwbare contractpartner is.
heb je wel een beetje gelijk echter dat is dan altijd nog beter dan veel onbetrouwbaarheid.quote:De remedie, een zo klein mogelijke overheid, pakt de oorzaak niet aan (overheid blijft immers onbetrouwbaar), die m.i. ligt aan het feit dat de scheiding der machten in Nederland onvoldoende zijn doorgetrokken. Regering is wetgever en uitvoerder tegelijkertijd en kan aldus het maatschappelijke spelletje, nav iedere willekeurige waan van de dag, naar zijn hand zetten.
ik heb die threads niet gestartquote:Op vrijdag 29 juli 2005 19:14 schreef Tup het volgende:
[..]
Je opent wel steeds dezelfde thread, zo lijkt het.
Topics die uiteindelijk veel onderwerpen aansnijden die te maken hebben met kapitalisme (zerosum e.d).
Het kapitalisme verdedigd: de juiste koers van rechts.
Economische dogma's.
Het systeem dat de onderklasse instandhoudt.
Verschil moet er wezen en is goed.
Zero-Sum Game?
Armoede grens gaat harder omhoog dan welvaartsniveau
links en rechts in Frankrijk (beide anti econ. vrijheid)
Libertarisme
"gevangen in het kapitalisme"
Kapitalisme Index 2005 (USA slechts op #13)
maar dat zei ik nietquote:Op zaterdag 30 juli 2005 14:04 schreef mv99 het volgende:
[..]
wat je zegt klopt op zich wel, maar denk je nou echt dat het zoveel beter gaat, als je de mensen zelf de macht geeft?
een hypothese die ik niet deelquote:volgens mij heb je dan al snel dat mensen echt onvoorwaardelijk moeten meegaan in het kapitalisme, en dat deze zeepbel binnen korte tijd uit elkaar knalt.
maar we leven in ene vrije markt economie dus bedrijven kunnen niet zomaar de prijzen omhoog gooienquote:aan de ene kant is de overheid soms wat onvoorzichtig(met alle bouwfraude.enz.), alleen is het voor mij niet echt een alternatief, om de overheid weg te halen.
ik zie juist door de privatisereing() dat bedrijven als eerste de kosten omhooggooien voor de mensen zelf. dan gaan ze dus voor de winst, en is het menselijke kant van de overheid buitenspel gezet,.
(1) en pensioenen en uitkeringen moeten uiteraard collectief geregeld wordenquote:Op zaterdag 30 juli 2005 14:43 schreef Tup het volgende:
[..]
Beide mede tot stand gekomen door frauderende bedrijven (dus werd het duurder) en op voorstel van het bedrijfsleven (die zou meebetalen, zo was Maij Weggen beloofd, maar ze hebben dat uiteindelijk niet gedaan).
Bedrijven zien alleen $$$$$$$$ en zijn daarom bij collectieve projecten een zeer onbetrouwbare partner.
Het zal, maar je haalt dus twee dingen door elkaar hè. De vraag hoe groot een overheid dient te zijn en wat zijn taken behoren te zijn, is een andere dan de kwestie die ik aanhaal.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 16:53 schreef McCarthy het volgende:
[..]
fijn
[..]
heb je wel een beetje gelijk echter dat is dan altijd nog beter dan veel onbetrouwbaarheid.
Nee, omdat ze winst maken centraal hebben staan. Klanttevredenheid is in het beste geval slechts een bijprodukt. De recente geschiedenis laat zien dat veel, veel, veel (grote) bedrijven de voorkeur geven aan het maken van winst, dan aan het leveren van een goed produkt. De zogenaamde vrijheid van de consument ("dan kies je niet voor bedrijf A maar voor bedrijf B") is alleen valide als de markt transparant is en de klant tijd (en geld) heeft om een weloverwogen keuze te maken. Verder moet alle informatie openbaar zijn. Dat is niet het geval en om die reden zijn bedrijven onbetrouwbaar gebleken op (semi-)collectieve gebieden.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 17:01 schreef McCarthy het volgende:
(2) omdat bedrijven geld willen zijn ze onbetroubaar. Rare definitie heb jij
Meegekregen wat er bij Mercedes is gebeurt, schat?quote:Op zondag 31 juli 2005 00:18 schreef Tup het volgende:
[..]
Nee, omdat ze winst maken centraal hebben staan. Klanttevredenheid is in het beste geval slechts een bijprodukt. De recente geschiedenis laat zien dat veel, veel, veel (grote) bedrijven de voorkeur geven aan het maken van winst, dan aan het leveren van een goed produkt.
Humbug, keuze is altijd valide. Ook al gaat het alleen maar om dat de consument de reclame van Product B leuk vind. Probleem met communisten als jij is dat ze mensen willen voorschrijven op grond waarvan ze iets moeten nemen.quote:De zogenaamde vrijheid van de consument ("dan kies je niet voor bedrijf A maar voor bedrijf B") is alleen valide als de markt transparant is en de klant tijd (en geld) heeft om een weloverwogen keuze te maken.
Kortom, persvrijheid, keuze van het Medium wat je wilt lezen of kijken.quote:Verder moet alle informatie openbaar zijn.
Dit was vooral niet het geval in de landen waar men jouw ideale systeem invoerde, waar de overheid alles voorschreef en bepaalde.quote:Dat is niet het geval en om die reden zijn bedrijven onbetrouwbaar gebleken op (semi-)collectieve gebieden.
Nee, ik houd het bij de economische Kia Rio, schatje.quote:Op zondag 31 juli 2005 10:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Meegekregen wat er bij Mercedes is gebeurt, schat?
Gelukkig ben ik geen communist, al ben je dat volgens sommigen al als je kanttekeningen zet bij de heilige graal van de welvaart, de vrije markt. Op het moment dat de markt geheel transparant is, heb je een geheel vrije keuze. In een overzichtelijke jager-verzamelaar wereld is Wysiwyg, in de huidige informatiemaatschappij moeten we steeds meer vertrouwen op berichten en mededelingen van derden. Om die reden wordt het veel makkelijker om mensen te misleiden. De belangrijkste taak van de overheid is imo om hier controle op uit te voeren (dus geen zelfregulatie, want dan is er nooit wat aan de hand). Dit impliceert niet noodzakelijk een kleinere overheid.quote:Humbug, keuze is altijd valide. Ook al gaat het alleen maar om dat de consument de reclame van Product B leuk vind. Probleem met communisten als jij is dat ze mensen willen voorschrijven op grond waarvan ze iets moeten nemen.
Prima, jij maakt er zelf van dat ik wil bepalen wat iedereen leest, kijkt of koopt.quote:Kortom, persvrijheid, keuze van het Medium wat je wilt lezen of kijken.
Zie hierboven. Je pleit bedrijven vrij die misbruik maakten van een falende overheid. Ik vind dat net zoiets als een oudere die de deur een Dyson stofzuiger heeft gekocht voor 1000 euro verwijten dat deze dit gedaan heef. Het is weliswaar dom, maar doet niets af aan het feit dat dubieuze figuren -of bij de bouwfraude bedrijven- misbruik maken van dergelijke naiviteit of domheid.quote:Dit was vooral niet het geval in de landen waar men jouw ideale systeem invoerde, waar de overheid alles voorschreef en bepaalde.
Het accent van de overheid moet vooral bij controle liggen (en bij echt collectieve goederen moet de overheid het uitvoeren). Ik snap je punt wel, jij zegt "macht corrumpeert", en daar ga ik ver in mee. Al eerder hebben we het hier in een ander topic over gehad. Het ging me ook toen om de intentie: bij zowel bedrijven als de overheid moet machtsmisbruik worden voorkomen. Dat werkt beter als de intentie de juiste is. Dat is bij m.n. collectieve niet het maken van zo veel mogelijk winst. Waar we vooral van mening verschillen is de gedachtesprong: winst voor een bedrijf leidt tot meer efficientie leidt tot een beter produkt=goed voor de klant/client/consument.quote:Het mooiste is dat jij eigenlijk het beste argument geeft. Jij verteld ons dat het niet goed is als een bedrijf veel te veel macht krijgt en geeft daar argumenten voor. Wat je niet inziet is dat een grote overheid precies zulke fouten maakt als ze teveel macht krijgt. Alleen is een overheid dan ook nog in staat de wetten voor te schrijven en kan je niet naar overheid B overstappen als de dienstverlening van de overheid je niet bevalt..
en daarvoor hebben we instanties zoals de KEMA en de keuringsdienst van warenquote:Om die reden wordt het veel makkelijker om mensen te misleiden.
dat gebeurt toch ookquote:De belangrijkste taak van de overheid is imo om hier controle op uit te voeren (dus geen zelfregulatie, want dan is er nooit wat aan de hand).
ik had het over totaal andere zaken als verplichte collectieve regelingen voor pensioenen en uitkeringen & POquote:Dit impliceert niet noodzakelijk een kleinere overheid.
is dit al eens voortgekomen? zo ja dan zit jij fout want in een land met een grote overheid gebeuren die zaken dus nog steedsquote:Zie hierboven. Je pleit bedrijven vrij die misbruik maakten van een falende overheid. Ik vind dat net zoiets als een oudere die de deur een Dyson stofzuiger heeft gekocht voor 1000 euro verwijten dat deze dit gedaan heef. Het is weliswaar dom, maar doet niets af aan het feit dat dubieuze figuren -of bij de bouwfraude bedrijven- misbruik maken van dergelijke naiviteit of domheid.
Grote bek over kwaliteit en bedrijfsleven, maar wat er binnen een van de grootste industrieconcerns ter wereld gebeurt mbt tot falend management en kwaliteit verdiep jij je niet in dus..quote:Op zondag 31 juli 2005 13:59 schreef Tup het volgende:
[..]
Nee, ik houd het bij de economische Kia Rio, schatje.
[..]
lees die OP en mijn reacties nou nog eens na: zo klein MOGELIJKquote:Op zondag 31 juli 2005 16:49 schreef JackyVie het volgende:
Kijk he McCarthy, respect dat je zo recht door zee voor je mening uitkomt en dat je ze ten allen tijde verdedigt.
Je manier van discussie voeren vind ik daarentegen maar belabberd. In dit topic weeral. Eerst ga je pleiten voor een minimale overheid. Ok, geen enkel probleem, een kleine overheid zou wel eens de beste oplossing kunnen zijn. Maar als er dan mensen allerlei argumenten geven waarom een overheid toch nog nut heeft of voorbeelden geven wat er zou gebeuren als er geen overheid was, dan ga je zeggen "ja maar, daar hebben we deze en deze en deze overheidsinstantie voor."
Met andere woorden, je gaat bijzonder opportunistisch te werk en te pas en te onpas neem je de overheid er toch weer bij.
noem eens wat slechte klanten dan, ik zie ze namelijk nietquote:Ik heb geen enkel probleem met je visie, hoewel ik een andere visie op de dingen heb. Je zou echter beter de slechte kanten aan je meningen erkennen,
ik heb nooit inzage gegeven in een oorspronkelijk plan. De 2 voorbeelden die ik gaf zijn echter totaal iets anders dan de controlleinstanties waar ik in de rest van de disc over repte.quote:net zoals de meeste mensen er geen probleem mee hebben om toe te geven dat de overheid niet heilig is. Dat lijkt me een veel beter uitgangspunt dan te doen alsof je het had bedoeld dat net die overheidsinstanties die je nodig hebt in de discussie ook in je oorspronkelijk plan waren opgenomen.
pak hem beet 35 miljard in jullie vorodelquote:Op zondag 31 juli 2005 17:15 schreef McCarthy het volgende:
behouden:
justitiule macht 4.6
leger 7
politie ik schat 4
een beetje onderwijs 12
controlle instanties 1/3 * 1.7 = 0.6 (dat is alleen voor voedsel)
+ Verkeer en waterstaa 6
Eerder 5070 euro per persoon van de beroepsbevolking en dan houden we nog tientallen miljarden euro staatsschuld.quote:Op zondag 31 juli 2005 17:31 schreef McCarthy het volgende:
alles in miljarden
[..]
pak hem beet 35 miljard in jullie vorodelis ca 2200 euro pp
impliceert een lage tax dus
Dit zijn instanties die kijken of er aan "minimale voorwaarden van veiligheid en hygiene" wordt gedaan. Een consument kan pas dán volledig geïnformeerd zijn als er informatie over "alle" aspecten is, en het liefst niet alleen van de de zaken immer mooier voordoende fabrikanten.quote:Op zondag 31 juli 2005 14:08 schreef McCarthy het volgende:
en daarvoor hebben we instanties zoals de KEMA en de keuringsdienst van waren
Niet genoeg. De NmA kan het werk amper aan. De kijkwijzer functioneert niet omdat je de branche zelf geen leeftijdsetiketten moet laten plakken, de jongere doelgroep heeft immers veel geld te spenderen...enz.enz.quote:dat gebeurt toch ook
Meer controle=meer overheid, dsaar kunnen we die uitgespaarde miljarden wel naar toe schuiven.quote:ik had het over totaal andere zaken als verplichte collectieve regelingen voor pensioenen en uitkeringen & PO
Ik kijk naar Breekijzer, opgelicht dus ja, en reken maar dat dit vaker gebeurt. En bij een minder controlerende overheid ook zal gebeuren.quote:is dit al eens voortgekomen? zo ja dan zit jij fout want in een land met een grote overheid gebeuren die zaken dus nog steeds
Inderdaad, gelukkig hebben we min of meer geprivatiseerde bedrijven met winstoogmerk die dit veel beter kunnen (de ABP bijvoorbeeld). Die hebben al ettelijke miljarden verkwist door het economische adagio "het is toch maar het geld van de klant" te gebruiken.quote:weet je wat ook erg is, een overheid die met de pensioenen van zijn onderdanen aan het rommerlen is. Dat gaat wel over iets meer dan 1000 euro
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |