abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 30 juli 2005 @ 14:04:25 #51
108091 mv99
oldschool
pi_29265035
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 15:28 schreef McCarthy het volgende:
stelling van de dag:
Een overheid is een onbetrouwbare partner, zowel onder rechts als onder links en dus moet de overheid zo klein mogelijk zijn.
wat je zegt klopt op zich wel, maar denk je nou echt dat het zoveel beter gaat, als je de mensen zelf de macht geeft? volgens mij heb je dan al snel dat mensen echt onvoorwaardelijk moeten meegaan in het kapitalisme, en dat deze zeepbel binnen korte tijd uit elkaar knalt.

aan de ene kant is de overheid soms wat onvoorzichtig(met alle bouwfraude.enz.), alleen is het voor mij niet echt een alternatief, om de overheid weg te halen.

ik zie juist door de privatisereing( ) dat bedrijven als eerste de kosten omhooggooien voor de mensen zelf. dan gaan ze dus voor de winst, en is het menselijke kant van de overheid buitenspel gezet,.
  zaterdag 30 juli 2005 @ 14:06:29 #52
99433 Tup
Tupperwaar
pi_29265075
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 14:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Jij niet, maar jij bent zo dom dat het voorbeeld niet begrijpt.
Een bedrijf dat een snelweg uitbaat denkt daar echter wel degelijk over na. Bedenk dat bv de autosnelwegen in veel landen uit prive kapitaal gefinancieert zijn.
Ervaringsdeskundige zeker. Krijg je van Heritage 1000 euro per vermelding van het woord "dom"?
Collectieve goederen die door bedrijven worden uitgebaat draaien niet om "het beste produkt voor het minste geld" maar "om zoveel mogelijk winst". In jouw hoofd leeft de gedachte dat dit laatste doel automatisch leidt tot het "beste" produkt. Denk maar aan reogranisatiebedrijven en thuiszorginstellingen, juist door dit vrij te geven, is elke vorm van controle verloren gegaan.
Nee, zo simpel zit het niet, behalve voor een simpele ziel.
Wasserwunderland
  zaterdag 30 juli 2005 @ 14:15:50 #53
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_29265257
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 14:06 schreef Tup het volgende:

[..]

Ervaringsdeskundige zeker. Krijg je van Heritage 1000 euro per vermelding van het woord "dom"?
Collectieve goederen die door bedrijven worden uitgebaat draaien niet om "het beste produkt voor het minste geld" maar "om zoveel mogelijk winst". In jouw hoofd leeft de gedachte dat dit laatste doel automatisch leidt tot het "beste" produkt. Denk maar aan reogranisatiebedrijven en thuiszorginstellingen, juist door dit vrij te geven, is elke vorm van controle verloren gegaan.
Nee, zo simpel zit het niet, behalve voor een simpele ziel.
Nee, ik zeg dat als je het in handen geeft van de overheid het automatisch leid tot veel geld uitgeven aan onzin.
Betuwelijn, HSL..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 30 juli 2005 @ 14:19:06 #54
108091 mv99
oldschool
pi_29265329
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 14:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, ik zeg dat als je het in handen geeft van de overheid het automatisch leid tot veel geld uitgeven aan onzin.
Betuwelijn, HSL..
en wat dan van al die directeuren, en andere hoge meneren, die zelf even een afscheidspremie, of een mooi loonstrookje regelen, dankzij de vrijheid die steeds meer naar voren komt, doordat de overheid afstand neemt?
  zaterdag 30 juli 2005 @ 14:43:45 #55
99433 Tup
Tupperwaar
pi_29265757
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 14:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Betuwelijn, HSL..
Beide mede tot stand gekomen door frauderende bedrijven (dus werd het duurder) en op voorstel van het bedrijfsleven (die zou meebetalen, zo was Maij Weggen beloofd, maar ze hebben dat uiteindelijk niet gedaan).
Bedrijven zien alleen $$$$$$$$ en zijn daarom bij collectieve projecten een zeer onbetrouwbare partner.
Wasserwunderland
  zaterdag 30 juli 2005 @ 16:53:12 #56
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29268605
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 13:03 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ben het ermee eens dat de overheid een onbetrouwbare contractpartner is.
fijn
quote:
De remedie, een zo klein mogelijke overheid, pakt de oorzaak niet aan (overheid blijft immers onbetrouwbaar), die m.i. ligt aan het feit dat de scheiding der machten in Nederland onvoldoende zijn doorgetrokken. Regering is wetgever en uitvoerder tegelijkertijd en kan aldus het maatschappelijke spelletje, nav iedere willekeurige waan van de dag, naar zijn hand zetten.
heb je wel een beetje gelijk echter dat is dan altijd nog beter dan veel onbetrouwbaarheid.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zaterdag 30 juli 2005 @ 16:55:28 #57
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29268675
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zaterdag 30 juli 2005 @ 16:58:12 #58
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29268737
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 14:04 schreef mv99 het volgende:

[..]

wat je zegt klopt op zich wel, maar denk je nou echt dat het zoveel beter gaat, als je de mensen zelf de macht geeft?
maar dat zei ik niet
ik riep op tot een overheid die zicht met minder bemoeide maar nog wel dingen als rechtsspraak doet
quote:
volgens mij heb je dan al snel dat mensen echt onvoorwaardelijk moeten meegaan in het kapitalisme, en dat deze zeepbel binnen korte tijd uit elkaar knalt.
een hypothese die ik niet deel
quote:
aan de ene kant is de overheid soms wat onvoorzichtig(met alle bouwfraude.enz.), alleen is het voor mij niet echt een alternatief, om de overheid weg te halen.

ik zie juist door de privatisereing( ) dat bedrijven als eerste de kosten omhooggooien voor de mensen zelf. dan gaan ze dus voor de winst, en is het menselijke kant van de overheid buitenspel gezet,.
maar we leven in ene vrije markt economie dus bedrijven kunnen niet zomaar de prijzen omhoog gooien
  zaterdag 30 juli 2005 @ 17:01:05 #59
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29268810
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 14:43 schreef Tup het volgende:

[..]

Beide mede tot stand gekomen door frauderende bedrijven (dus werd het duurder) en op voorstel van het bedrijfsleven (die zou meebetalen, zo was Maij Weggen beloofd, maar ze hebben dat uiteindelijk niet gedaan).
Bedrijven zien alleen $$$$$$$$ en zijn daarom bij collectieve projecten een zeer onbetrouwbare partner.
(1) en pensioenen en uitkeringen moeten uiteraard collectief geregeld worden

(2) omdat bedrijven geld willen zijn ze onbetroubaar. Rare definitie heb jij
pi_29272036
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 16:53 schreef McCarthy het volgende:

[..]

fijn
[..]

heb je wel een beetje gelijk echter dat is dan altijd nog beter dan veel onbetrouwbaarheid.
Het zal, maar je haalt dus twee dingen door elkaar hè. De vraag hoe groot een overheid dient te zijn en wat zijn taken behoren te zijn, is een andere dan de kwestie die ik aanhaal.
I´m back.
  zondag 31 juli 2005 @ 00:18:33 #61
99433 Tup
Tupperwaar
pi_29281681
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 17:01 schreef McCarthy het volgende:
(2) omdat bedrijven geld willen zijn ze onbetroubaar. Rare definitie heb jij
Nee, omdat ze winst maken centraal hebben staan. Klanttevredenheid is in het beste geval slechts een bijprodukt. De recente geschiedenis laat zien dat veel, veel, veel (grote) bedrijven de voorkeur geven aan het maken van winst, dan aan het leveren van een goed produkt. De zogenaamde vrijheid van de consument ("dan kies je niet voor bedrijf A maar voor bedrijf B") is alleen valide als de markt transparant is en de klant tijd (en geld) heeft om een weloverwogen keuze te maken. Verder moet alle informatie openbaar zijn. Dat is niet het geval en om die reden zijn bedrijven onbetrouwbaar gebleken op (semi-)collectieve gebieden.
Wasserwunderland
  zondag 31 juli 2005 @ 10:02:10 #62
45206 Pietverdriet
pi_29287216
quote:
Op zondag 31 juli 2005 00:18 schreef Tup het volgende:

[..]

Nee, omdat ze winst maken centraal hebben staan. Klanttevredenheid is in het beste geval slechts een bijprodukt. De recente geschiedenis laat zien dat veel, veel, veel (grote) bedrijven de voorkeur geven aan het maken van winst, dan aan het leveren van een goed produkt.
Meegekregen wat er bij Mercedes is gebeurt, schat?
quote:
De zogenaamde vrijheid van de consument ("dan kies je niet voor bedrijf A maar voor bedrijf B") is alleen valide als de markt transparant is en de klant tijd (en geld) heeft om een weloverwogen keuze te maken.
Humbug, keuze is altijd valide. Ook al gaat het alleen maar om dat de consument de reclame van Product B leuk vind. Probleem met communisten als jij is dat ze mensen willen voorschrijven op grond waarvan ze iets moeten nemen.
quote:
Verder moet alle informatie openbaar zijn.
Kortom, persvrijheid, keuze van het Medium wat je wilt lezen of kijken.
quote:
Dat is niet het geval en om die reden zijn bedrijven onbetrouwbaar gebleken op (semi-)collectieve gebieden.
Dit was vooral niet het geval in de landen waar men jouw ideale systeem invoerde, waar de overheid alles voorschreef en bepaalde.

Het mooiste is dat jij eigenlijk het beste argument geeft. Jij verteld ons dat het niet goed is als een bedrijf veel te veel macht krijgt en geeft daar argumenten voor. Wat je niet inziet is dat een grote overheid precies zulke fouten maakt als ze teveel macht krijgt. Alleen is een overheid dan ook nog in staat de wetten voor te schrijven en kan je niet naar overheid B overstappen als de dienstverlening van de overheid je niet bevalt..
  zondag 31 juli 2005 @ 13:59:57 #63
99433 Tup
Tupperwaar
pi_29291925
quote:
Op zondag 31 juli 2005 10:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Meegekregen wat er bij Mercedes is gebeurt, schat?
Nee, ik houd het bij de economische Kia Rio, schatje.
quote:
Humbug, keuze is altijd valide. Ook al gaat het alleen maar om dat de consument de reclame van Product B leuk vind. Probleem met communisten als jij is dat ze mensen willen voorschrijven op grond waarvan ze iets moeten nemen.
Gelukkig ben ik geen communist, al ben je dat volgens sommigen al als je kanttekeningen zet bij de heilige graal van de welvaart, de vrije markt. Op het moment dat de markt geheel transparant is, heb je een geheel vrije keuze. In een overzichtelijke jager-verzamelaar wereld is Wysiwyg, in de huidige informatiemaatschappij moeten we steeds meer vertrouwen op berichten en mededelingen van derden. Om die reden wordt het veel makkelijker om mensen te misleiden. De belangrijkste taak van de overheid is imo om hier controle op uit te voeren (dus geen zelfregulatie, want dan is er nooit wat aan de hand). Dit impliceert niet noodzakelijk een kleinere overheid.
quote:
Kortom, persvrijheid, keuze van het Medium wat je wilt lezen of kijken.
Prima, jij maakt er zelf van dat ik wil bepalen wat iedereen leest, kijkt of koopt.
quote:
Dit was vooral niet het geval in de landen waar men jouw ideale systeem invoerde, waar de overheid alles voorschreef en bepaalde.
Zie hierboven. Je pleit bedrijven vrij die misbruik maakten van een falende overheid. Ik vind dat net zoiets als een oudere die de deur een Dyson stofzuiger heeft gekocht voor 1000 euro verwijten dat deze dit gedaan heef. Het is weliswaar dom, maar doet niets af aan het feit dat dubieuze figuren -of bij de bouwfraude bedrijven- misbruik maken van dergelijke naiviteit of domheid.
quote:
Het mooiste is dat jij eigenlijk het beste argument geeft. Jij verteld ons dat het niet goed is als een bedrijf veel te veel macht krijgt en geeft daar argumenten voor. Wat je niet inziet is dat een grote overheid precies zulke fouten maakt als ze teveel macht krijgt. Alleen is een overheid dan ook nog in staat de wetten voor te schrijven en kan je niet naar overheid B overstappen als de dienstverlening van de overheid je niet bevalt..
Het accent van de overheid moet vooral bij controle liggen (en bij echt collectieve goederen moet de overheid het uitvoeren). Ik snap je punt wel, jij zegt "macht corrumpeert", en daar ga ik ver in mee. Al eerder hebben we het hier in een ander topic over gehad. Het ging me ook toen om de intentie: bij zowel bedrijven als de overheid moet machtsmisbruik worden voorkomen. Dat werkt beter als de intentie de juiste is. Dat is bij m.n. collectieve niet het maken van zo veel mogelijk winst. Waar we vooral van mening verschillen is de gedachtesprong: winst voor een bedrijf leidt tot meer efficientie leidt tot een beter produkt=goed voor de klant/client/consument.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tup op 31-07-2005 14:05:50 ]
Wasserwunderland
  zondag 31 juli 2005 @ 14:08:39 #64
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29292178
quote:
Om die reden wordt het veel makkelijker om mensen te misleiden.
en daarvoor hebben we instanties zoals de KEMA en de keuringsdienst van waren
quote:
De belangrijkste taak van de overheid is imo om hier controle op uit te voeren (dus geen zelfregulatie, want dan is er nooit wat aan de hand).
dat gebeurt toch ook
quote:
Dit impliceert niet noodzakelijk een kleinere overheid.
ik had het over totaal andere zaken als verplichte collectieve regelingen voor pensioenen en uitkeringen & PO
quote:
Zie hierboven. Je pleit bedrijven vrij die misbruik maakten van een falende overheid. Ik vind dat net zoiets als een oudere die de deur een Dyson stofzuiger heeft gekocht voor 1000 euro verwijten dat deze dit gedaan heef. Het is weliswaar dom, maar doet niets af aan het feit dat dubieuze figuren -of bij de bouwfraude bedrijven- misbruik maken van dergelijke naiviteit of domheid.
is dit al eens voortgekomen? zo ja dan zit jij fout want in een land met een grote overheid gebeuren die zaken dus nog steeds

weet je wat ook erg is, een overheid die met de pensioenen van zijn onderdanen aan het rommerlen is. Dat gaat wel over iets meer dan 1000 euro
  zondag 31 juli 2005 @ 16:03:48 #65
45206 Pietverdriet
pi_29295751
quote:
Op zondag 31 juli 2005 13:59 schreef Tup het volgende:

[..]

Nee, ik houd het bij de economische Kia Rio, schatje.
[..]
Grote bek over kwaliteit en bedrijfsleven, maar wat er binnen een van de grootste industrieconcerns ter wereld gebeurt mbt tot falend management en kwaliteit verdiep jij je niet in dus..
Toont wel weer aan hoe serieus jij je met de feiten bezig houdt.
  zondag 31 juli 2005 @ 16:49:23 #66
111863 JackyVie
No shit, Sherlock?
pi_29297036
Kijk he McCarthy, respect dat je zo recht door zee voor je mening uitkomt en dat je ze ten allen tijde verdedigt.
Je manier van discussie voeren vind ik daarentegen maar belabberd. In dit topic weeral. Eerst ga je pleiten voor een minimale overheid. Ok, geen enkel probleem, een kleine overheid zou wel eens de beste oplossing kunnen zijn. Maar als er dan mensen allerlei argumenten geven waarom een overheid toch nog nut heeft of voorbeelden geven wat er zou gebeuren als er geen overheid was, dan ga je zeggen "ja maar, daar hebben we deze en deze en deze overheidsinstantie voor."
Met andere woorden, je gaat bijzonder opportunistisch te werk en te pas en te onpas neem je de overheid er toch weer bij.

Ik heb geen enkel probleem met je visie, hoewel ik een andere visie op de dingen heb. Je zou echter beter de slechte kanten aan je meningen erkennen, net zoals de meeste mensen er geen probleem mee hebben om toe te geven dat de overheid niet heilig is. Dat lijkt me een veel beter uitgangspunt dan te doen alsof je het had bedoeld dat net die overheidsinstanties die je nodig hebt in de discussie ook in je oorspronkelijk plan waren opgenomen.
  zondag 31 juli 2005 @ 17:01:02 #67
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29297363
quote:
Op zondag 31 juli 2005 16:49 schreef JackyVie het volgende:
Kijk he McCarthy, respect dat je zo recht door zee voor je mening uitkomt en dat je ze ten allen tijde verdedigt.
Je manier van discussie voeren vind ik daarentegen maar belabberd. In dit topic weeral. Eerst ga je pleiten voor een minimale overheid. Ok, geen enkel probleem, een kleine overheid zou wel eens de beste oplossing kunnen zijn. Maar als er dan mensen allerlei argumenten geven waarom een overheid toch nog nut heeft of voorbeelden geven wat er zou gebeuren als er geen overheid was, dan ga je zeggen "ja maar, daar hebben we deze en deze en deze overheidsinstantie voor."
Met andere woorden, je gaat bijzonder opportunistisch te werk en te pas en te onpas neem je de overheid er toch weer bij.
lees die OP en mijn reacties nou nog eens na: zo klein MOGELIJK
Dat is iets totaal anders dan compleet afschaffen
quote:
Ik heb geen enkel probleem met je visie, hoewel ik een andere visie op de dingen heb. Je zou echter beter de slechte kanten aan je meningen erkennen,
noem eens wat slechte klanten dan, ik zie ze namelijk niet
quote:
net zoals de meeste mensen er geen probleem mee hebben om toe te geven dat de overheid niet heilig is. Dat lijkt me een veel beter uitgangspunt dan te doen alsof je het had bedoeld dat net die overheidsinstanties die je nodig hebt in de discussie ook in je oorspronkelijk plan waren opgenomen.
ik heb nooit inzage gegeven in een oorspronkelijk plan. De 2 voorbeelden die ik gaf zijn echter totaal iets anders dan de controlleinstanties waar ik in de rest van de disc over repte.

Jullie hadden dus zelf ook kunnen vermoeden hoe het er een klein beetje uit had kunnen komen te zien.
  zondag 31 juli 2005 @ 17:13:41 #68
111863 JackyVie
No shit, Sherlock?
pi_29297703
Ik heb het gewoon over het feit dat elke keer dat je vast zit je een overheidsinstantie lijkt te gebruiken om jezelf te redden. Misschien is dat niet zo, maar het lijkt alleszins zo te zijn.
Om dat tegen te gaan kan je in de OP misschien iets duidelijker proberen te zijn. Wat is zo klein mogelijk dan? Welke dingen wil je behouden, welke dingen moeten verdwijnen? Als je wat duidelijker zou zijn in de OP zouden we volgens mij veel heen en weer geroep bespaard blijven.
Ik zou graag wat slechte kanten noemen, maar aangezien je zeer op de oppervlakte blijft een geen gedetaileerde visie wil geven, kan dat niet. Ik geloof best dat je in je hoofd een goed systeem hebt bedacht, maar je bent er nog niet in geslaagd om dat naar buiten te brengen.
Ik geef gewoon enkele tips, het maakt me niet uit wat je ermee doet, ik ben uiteindelijk ook maar ene fokker met een mening, maar het lijkt me dat iets meer details in de OP een veel boeiender topic kunnen opleveren.
  zondag 31 juli 2005 @ 17:15:19 #69
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29297743
behouden:
justitiule macht
leger
politie
een beetje onderwijs
controlle instanties

ik schat dat, afgezien van de rente betalingen, het overheidsbudget gehalveerd kan worden

dat zou al een goed begin zijn
  zondag 31 juli 2005 @ 17:22:26 #70
111863 JackyVie
No shit, Sherlock?
pi_29297941
Ok, daar zijn we al meer mee.

Maar dus pensioenen gaan eruit? En een beetje onderwijs, hoe veel is dat dan? Voor wie dan, voor wie niet?
Enig idee ook waar ik bronnen kan vinden over hoe veel die dingen jij zou behouden juist kosten?
  zondag 31 juli 2005 @ 17:24:32 #71
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29297997
  zondag 31 juli 2005 @ 17:31:27 #72
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29298173
alles in miljarden
quote:
Op zondag 31 juli 2005 17:15 schreef McCarthy het volgende:
behouden:
justitiule macht 4.6
leger 7
politie ik schat 4
een beetje onderwijs 12
controlle instanties 1/3 * 1.7 = 0.6 (dat is alleen voor voedsel)
+ Verkeer en waterstaa 6
pak hem beet 35 miljard in jullie vorodel is ca 2200 euro pp
impliceert een lage tax dus
  zondag 31 juli 2005 @ 17:32:29 #73
111863 JackyVie
No shit, Sherlock?
pi_29298204
Dank je, daar ga ik me vanavond eens in verdiepen als ik tijd heb.
pi_29298391
quote:
Op zondag 31 juli 2005 17:31 schreef McCarthy het volgende:
alles in miljarden
[..]

pak hem beet 35 miljard in jullie vorodel is ca 2200 euro pp
impliceert een lage tax dus
Eerder 5070 euro per persoon van de beroepsbevolking en dan houden we nog tientallen miljarden euro staatsschuld.

[ Bericht 3% gewijzigd door Monidique op 31-07-2005 17:44:21 ]
  zondag 31 juli 2005 @ 18:49:32 #75
99433 Tup
Tupperwaar
pi_29300241
quote:
Op zondag 31 juli 2005 14:08 schreef McCarthy het volgende:
en daarvoor hebben we instanties zoals de KEMA en de keuringsdienst van waren
Dit zijn instanties die kijken of er aan "minimale voorwaarden van veiligheid en hygiene" wordt gedaan. Een consument kan pas dán volledig geïnformeerd zijn als er informatie over "alle" aspecten is, en het liefst niet alleen van de de zaken immer mooier voordoende fabrikanten.
quote:
dat gebeurt toch ook
Niet genoeg. De NmA kan het werk amper aan. De kijkwijzer functioneert niet omdat je de branche zelf geen leeftijdsetiketten moet laten plakken, de jongere doelgroep heeft immers veel geld te spenderen...enz.enz.
quote:
ik had het over totaal andere zaken als verplichte collectieve regelingen voor pensioenen en uitkeringen & PO
Meer controle=meer overheid, dsaar kunnen we die uitgespaarde miljarden wel naar toe schuiven.
quote:
is dit al eens voortgekomen? zo ja dan zit jij fout want in een land met een grote overheid gebeuren die zaken dus nog steeds
Ik kijk naar Breekijzer, opgelicht dus ja, en reken maar dat dit vaker gebeurt. En bij een minder controlerende overheid ook zal gebeuren.
quote:
weet je wat ook erg is, een overheid die met de pensioenen van zijn onderdanen aan het rommerlen is. Dat gaat wel over iets meer dan 1000 euro
Inderdaad, gelukkig hebben we min of meer geprivatiseerde bedrijven met winstoogmerk die dit veel beter kunnen (de ABP bijvoorbeeld). Die hebben al ettelijke miljarden verkwist door het economische adagio "het is toch maar het geld van de klant" te gebruiken.
Wasserwunderland
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')