abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27602013
Economische dogma's, plaats ze in dit topic. Vooral politici kunnen er wat van.

Van Aartsen (VVD):
quote:
"Economische groei in Polen is ook in ons belang, want dan hebben de mensen daar meer koopkracht en kunnen ze meer van onze producten en diensten kopen"
Hij zegt dus dat het goed voor onze economie is. Maar die economische groei moet ergens vandaag komen; over het algemeen omdat er geld gesluist wordt van Nederland naar Polen; wat slecht voor onze economie is. Totale onzin dus dat het goed voor onze economie zou zijn. Bovendien legt economische groei een hogere druk op het gebruik van grondstoffen wat slecht voor onze economie is.

Zalm (VVD) - Balkenende (CDA):
quote:
"We moeten de broekriem aanhalen in economisch slechte tijden"
Raar beleid, beetje pro-cyclisch zoals een economische rapport een paar dagen geleden al zei. Als het economische goed gaan heeft de overheid meer te besteden, dus doen ze dat ook (zie Paars 2), terwijl ze daarmee de economie verhitten. Gaat het economisch slechter, gaat de overheid ook nog eens minder geld uitgeven, waardoor het dubbel zo erg wordt. Niet echt handig van onze Gerrit.

Eurovoorstanders:
quote:
"De euro is goed voor onze handel"
Handel ja, net of extra handel goed voor de economie is. Helemaal niet. Extra export is goed voor onze economie, extra handel niet. Als je door de euro 20 miljard meer exporteert en 20 miljard extra importeert word een land als Nederland er niet rijker op. Er gaat zelf geld verloren omdat de transport geld kost.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 11:40:33 #2
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_27602667
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 11:40 schreef Drugshond het volgende:
tvp : Ik kom hier zeker op terug.
Zou ik niet doen.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 11:42:14 #4
99433 Tup
Tupperwaar
pi_27602717
Kaalhei, PJORourke, en alle libertariers
Het Non-Zero-Sum dogma.
quote:
Het feit dat wij het nu beter hebben dan de mensen in de Middeleeuwen of in het Stenen Tijdperk lijkt mij een aardige indicatie dat, iig als het gaat om dynamische efficientie, er nooit sprake kan zijn van zero-sum. (1) zero sum (2) more money good, less money bad
Het alle topics overbodig makende topic hierover moet nog geschreven worden. Vooralsnog slechts halve aannames, uiteindelijk resulterend in het krachtige argument: wat ben je naief.
Wasserwunderland
  vrijdag 3 juni 2005 @ 11:54:52 #5
114152 Bolkonsky
Dronken, dol en dwaas
pi_27603179
Zelf vind ik de ultraliberale visie van de Chicago School nogal dogmatisch aandoen. Met de asymmetrische informatiemodellen van o.a. Stiglitz, Akerlof en Mirlees is toch wel gebleken dat marktfalen een reële mogelijkheid is.
Beet ik in mijn bier
  vrijdag 3 juni 2005 @ 12:02:45 #6
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27603503
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 11:25 schreef pberends het volgende:

Van Aartsen (VVD):
[..]

Hij zegt dus dat het goed voor onze economie is. Maar die economische groei moet ergens vandaag komen; over het algemeen omdat er geld gesluist wordt van Nederland naar Polen; wat slecht voor onze economie is. Totale onzin dus dat het goed voor onze economie zou zijn.
Importeren kost inderdaad geld, maar het is goedkoper dan het eigenhandig pruduceren. In Polen zijn de lonen lager, en lagere loonkosten hebben een dalend effect op de kostprijs. Daar valt dus winst mee te behalen.
quote:
Eurovoorstanders:
[..]

Handel ja, net of extra handel goed voor de economie is. Helemaal niet. Extra export is goed voor onze economie, extra handel niet. Als je door de euro 20 miljard meer exporteert en 20 miljard extra importeert word een land als Nederland er niet rijker op. Er gaat zelf geld verloren omdat de transport geld kost.
Handel zorgt voor werkgelegenheid. Het lijkt me zeer duidelijk dat dat wel goed is voor de economie.

Zoals hierboven al aangegeven kan het juist goedkoper zijn om zaken te exporteren of te importeren, en daarmee krijg je de extra transportkosten er wel uit. De toename van transport zorgt trouwens ook weer voor werkgelegenheid.

Toch wel ironisch dat je een topic start over economische dogma's, en dan zelf komt met het zero-sum dogma.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_27603615
Sidekick:
quote:
De toename van transport zorgt trouwens ook weer voor werkgelegenheid.
Ja, de toename van bureaucratie ook. Het is gewoon niet efficiënt.

Overigens de enige factor waar de gehele wereldeconomie echt baat bij heeft is productiviteitsgroei.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 12:08:26 #8
89730 Drugshond
pi_27603737
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 12:05 schreef pberends het volgende:
Overigens de enige factor waar de gehele wereldeconomie echt baat bij heeft is productiviteitsgroei.
Yups, mijn handen raken nu de grond
pi_27603791
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 12:08 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Van het lachen?
  vrijdag 3 juni 2005 @ 12:13:29 #10
114152 Bolkonsky
Dronken, dol en dwaas
pi_27603927
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 12:08 schreef Drugshond het volgende:

[..]

En hoe denk je dat productiviteitsgroei tot stand komt? Dit gebeurt als elk land zich toelegt op het produceren van producten waar men een comperatief voordeel in heeft. Producten die veel arbeidsinput vergen, kunnen in Polen goedkoper gemaakt worden dan hier, wat dus ook voordelig is voor de rest van de wereld.
Beet ik in mijn bier
pi_27604003
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 12:13 schreef Bolkonsky het volgende:

[..]

En hoe denk je dat productiviteitsgroei tot stand komt? Dit gebeurt als elk land zich toelegt op het produceren van producten waar men een comperatief voordeel in heeft. Producten die veel arbeidsinput vergen, kunnen in Polen goedkoper gemaakt worden dan hier, wat dus ook voordelig is voor de rest van de wereld.
Als enkel in Polen productiviteitsgroei tot stand komt en in Nederland niet, dan verliezen wij economische groei aan Polen. Hebben wij beide productiviteitsgroei dan is het voor ons beide voordelig. Dit zegt niets over wat er geproduceerd wordt.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 12:16:12 #12
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27604030
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 12:05 schreef pberends het volgende:
Sidekick:
[..]

Ja, de toename van bureaucratie ook. Het is gewoon niet efficiënt.

Handel zorgt juist voor meer efficientie in de productiviteit. Zie het import-verhaal.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_27604084
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 12:16 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Handel zorgt juist voor meer efficientie in de productiviteit. Zie het import-verhaal.
Dat zou best eens kunnen. Ik zeg ook niet dat het slecht is.
pi_27604102
Van Aartsen (VVD):
quote:"Economische groei in Polen is ook in ons belang, want dan hebben de mensen daar meer koopkracht en kunnen ze meer van onze producten en diensten kopen"

Hij zegt dus dat het goed voor onze economie is. Maar die economische groei moet ergens vandaag komen; over het algemeen omdat er geld gesluist wordt van Nederland naar Polen; wat slecht voor onze economie is. Totale onzin dus dat het goed voor onze economie zou zijn. Bovendien legt economische groei een hogere druk op het gebruik van grondstoffen wat slecht voor onze economie is.

KOM AAAAAAN, dit kun je niet menen. Lees je eens wat in over zaken als het Heckscher-Ohlin-Samuelson model voordat je deze onzin neerpent.

even een linkje met een hele korte samenvatting van HOS model. http://faculty.uwb.edu/danby/bls324/trade/hos.html
hattrickteam >>> FC__Paniek (770160)
  vrijdag 3 juni 2005 @ 12:18:15 #15
89730 Drugshond
pi_27604113
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 12:13 schreef Bolkonsky het volgende:
Ja en nee..
wat we zien is een verschuiving van de welvaart van rijk naar arm en niet omgekeerd.
De weg van het geld is er inderdaad eentje van de minste weerstand. Ten koste van wat..
- Mileu, mensenrechten, sociale principes, en nog vele andere.

- Every coin has it's flip side. -
  vrijdag 3 juni 2005 @ 12:18:16 #16
114152 Bolkonsky
Dronken, dol en dwaas
pi_27604115
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 12:15 schreef pberends het volgende:

[..]

Als enkel in Polen productiviteitsgroei tot stand komt en in Nederland niet, dan verliezen wij economische groei aan Polen. Hebben wij beide productiviteitsgroei dan is het voor ons beide voordelig. Dit zegt niets over wat er geproduceerd wordt.
Nee hoor, door het importeren van goedkope Poolse producten gaat de Nederlandse economie er ook op vooruit.
Beet ik in mijn bier
  vrijdag 3 juni 2005 @ 12:20:30 #17
89730 Drugshond
pi_27604192
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 12:18 schreef Bolkonsky het volgende:
Nee hoor, door het importeren van goedkope Poolse producten gaat de Nederlandse economie er ook op vooruit.
BS. (wat is de de rol van VMBO-ers in onze samenleving)
pi_27604249
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 12:18 schreef Bolkonsky het volgende:

[..]

De koopkracht wel inderdaad, maar niet de werkgelegenheid.
pi_27604312
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 12:18 schreef halleekes het volgende:
Van Aartsen (VVD):
quote:"Economische groei in Polen is ook in ons belang, want dan hebben de mensen daar meer koopkracht en kunnen ze meer van onze producten en diensten kopen"

KOM AAAAAAN, dit kun je niet menen. Lees je eens wat in over zaken als het Heckscher-Ohlin-Samuelson model voordat je deze onzin neerpent.

even een linkje met een hele korte samenvatting van HOS model. http://faculty.uwb.edu/danby/bls324/trade/hos.html
Quoten blijft moeilijk .

Ik ben het ook volledig eens met het model, maar dat hoeft niet te zeggen dat het eindeloos zo kan doorgaan.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 12:31:10 #20
114152 Bolkonsky
Dronken, dol en dwaas
pi_27604552
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 12:22 schreef pberends het volgende:

[..]

De koopkracht wel inderdaad, maar niet de werkgelegenheid.
Er vindt natuurlijk wel een wisselwerking plaats. Als de Poolse economie zich ontwikkelt, neemt de vraag naar Nederlandse producten ook toe. Of de werkgelegenheid op korte termijn afneemt, is moeilijk te zeggen. Natuurlijk verdwijnen er banen naar Polen, maar door de lagere importprijzen kan er in Nederland meer geconsumeerd worden, met alle positieve effecten als gevolg. Op lange termijn zie ik eigenlijk alleen maar voordelen, omdat door de ontwikkeling van Polen (en andere Oost-Europese landen) onze export stijgt. Een win-win situatie, dus.
Beet ik in mijn bier
pi_27604568
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 12:31 schreef Bolkonsky het volgende:

[..]

Er vindt natuurlijk wel een wisselwerking plaats. Als de Poolse economie zich ontwikkelt, neemt de vraag naar Nederlandse producten ook toe. Of de werkgelegenheid op korte termijn afneemt, is moeilijk te zeggen. Natuurlijk verdwijnen er banen naar Polen, maar door de lagere importprijzen kan er in Nederland meer geconsumeerd worden, met alle positieve effecten als gevolg. Op lange termijn zie ik eigenlijk alleen maar voordelen, omdat door de ontwikkeling van Polen (en andere Oost-Europese landen) onze export stijgt. Een win-win situatie, dus.
Ja, en waar halen die Polen die koopkracht vandaan? Van ons geld natuurlijk.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 12:34:03 #22
114152 Bolkonsky
Dronken, dol en dwaas
pi_27604639
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 12:32 schreef pberends het volgende:

[..]

Ja, en waar halen die Polen die koopkracht vandaan? Van ons geld natuurlijk.
Door het produceren van goederen.
Beet ik in mijn bier
  vrijdag 3 juni 2005 @ 12:37:23 #23
89730 Drugshond
pi_27604737
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 12:34 schreef Bolkonsky het volgende:
Door het produceren van goederen.
Terwijl we hier al een verzadigingsbehoefte hebben.

Goederen exporten (qua werkgelegenheid) != het maken van die producten
  vrijdag 3 juni 2005 @ 12:37:53 #24
111863 JackyVie
No shit, Sherlock?
pi_27604754
Ik kom hier volgend jaar nog eens terug, dan heb ik ook een cursus economie gekregen.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 12:39:58 #25
114152 Bolkonsky
Dronken, dol en dwaas
pi_27604819
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 12:37 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Terwijl we hier al een verzadigingsbehoefte hebben.

Goederen exporten (qua werkgelegenheid) != het maken van die producten
Verzadigingsbehoefte Verklaar je nader.
Beet ik in mijn bier
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')