abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 25 maart 2005 @ 17:29:23 #1
117510 Liechtenstein
Ik verveel me! Vermaak me!
pi_25736567
Wat is jouw opinie over het libertarisme (klassiek -liberalisme)?

www.libertarian.nl
Many people want the government to protect the consumer. A much more urgent problem is to protect the consumer from the government (Milton Friedman).
pi_25736625
Imo is libertarisme hetzelfde als anarcho-kapitalisme, maar hier gaat het om het klassiek-liberalisme?
  vrijdag 25 maart 2005 @ 17:38:53 #3
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_25736744
Op zich vind ik het moreel juist al vraag ik me af of de consequenties wel zo positief zijn..

Er zijn hier trouwens al eerder topics over geweest, zie bv:
Libertarisme!
Libertarisme! -deel 2-
pi_25736799
IMO. is Libertarisme net zo verwerpelijk als communisme.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_25736819
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 17:38 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Op zich vind ik het moreel juist al vraag ik me af of de consequenties wel zo positief zijn..

Er zijn hier trouwens al eerder topics over geweest, zie bv:
Libertarisme!
Libertarisme! -deel 2-
Daarom is religie (= leven volgens je geweten) ook een voorwaarde om vrijheid te kunnen hebben. Het moet gecapped worden.
pi_25737276
www.vrijspreker.nl & www.meervrijheid.nl zijn 2 andere libertarische site's waar actuele thema's besproken worden.
<a href="http://www.cybernations.net/nation_drill_display.asp?Nation_ID=134818" rel="nofollow" target="_blank">http://www.cybernations.n(...)asp?Nation_ID=134818</a>
  vrijdag 25 maart 2005 @ 18:02:10 #7
117510 Liechtenstein
pi_25737321
Libertarisme!
Libertarisme! -deel 2-

Och? Ik wist dat niet... Okay, dan is het niet nodig dat iemand hierop reageerd Fok! is erg verwarrend...
Many people want the government to protect the consumer. A much more urgent problem is to protect the consumer from the government (Milton Friedman).
  vrijdag 25 maart 2005 @ 18:06:40 #8
117510 Liechtenstein
pi_25737427
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 18:00 schreef Timmehhh het volgende:
www.vrijspreker.nl & www.meervrijheid.nl zijn 2 andere libertarische site's waar actuele thema's besproken worden.
Uhm, dat zijn inderdaad goede websites.
pi_25737450
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 18:06 schreef Liechtenstein het volgende:

[..]

Uhm, dat zijn inderdaad goede websites.
Ik vind de artikelen op www.vrijspreker.nl zwaar tegenvallen. De andere is al wat beter.
pi_25737544
Ik kan me er zo wel in vinden, maar voordat ik een echt oordeel geef wil ik me er meer in verdiepen.
  vrijdag 25 maart 2005 @ 18:14:47 #11
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_25737591
Die artikelen die je op meervrijheid.nl kunt lezen, zijn altijd wel leuk om te lezen. Op zich zit er wel iets in hun stroming, maar op bepaalde punten zijn ze net iets te naļef.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  vrijdag 25 maart 2005 @ 20:07:38 #12
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_25740605
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 17:41 schreef Tomatenboer het volgende:
Hoeveel doden zijn er gevallen in de naam van libertarisme?
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  vrijdag 25 maart 2005 @ 20:11:12 #13
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_25740689
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 17:41 schreef Tomatenboer het volgende:
Idd. Libertariėrs geloven ook in een soort van heilstaat, maar dan dat iedereen met een dikke portemonnee het voor het zeggen krijgt en dat dan alles "vanzelf" goed komt.
  vrijdag 25 maart 2005 @ 20:15:15 #14
117510 Liechtenstein
pi_25740791
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 20:11 schreef -DailaLama- het volgende:

[..]

Idd. Libertariėrs geloven ook in een soort van heilstaat, maar dan dat iedereen met een dikke portemonnee het voor het zeggen krijgt en dat dan alles "vanzelf" goed komt.
Uhm, libertarisme is een prachtige stroming/theorie/whatever. Alleen het toepassen lijkt me onmogelijk, misschien een paar gedachtes wel zoals vrij drugsgebruik. Je kunt het toepassen op een klein eilandje, maar globaal? Nee (jammergenoeg).
  vrijdag 25 maart 2005 @ 20:16:12 #15
95998 -DailaLama-
pi_25740812
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 20:15 schreef Liechtenstein het volgende:

[..]

Uhm, libertarisme is een prachtige stroming/theorie/whatever. Alleen het toepassen lijkt me onmogelijk, misschien een paar gedachtes wel zoals vrij drugsgebruik. Je kunt het toepassen op een klein eilandje, maar globaal? Nee (jammergenoeg).
Precies, net als communisme.
  vrijdag 25 maart 2005 @ 20:20:36 #16
117510 Liechtenstein
pi_25740953
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 20:16 schreef -DailaLama- het volgende:

[..]

Precies, net als communisme.
Ik weet het niet. Ik loop te twijfelen. Opzich is vrij wapenbezit wel prettig, maar natuurlijk lopen er wel een paar idioten rond die zo'n 'recht' misbruiken. Weet iemand hier of ik een wapen thuis mag hebben, als ik een schietvergunning/diploma haal?
pi_25758806
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 20:15 schreef Liechtenstein het volgende:

[..]

Waarop baseer je deze conclusie? Ik neem aan dat je een groot kenner bent?
Ideas are far more powerful than guns. We don't allow our enemies to have guns, why should we allow them to have ideas? -J. Stalin
pi_25758890
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 20:11 schreef -DailaLama- het volgende:
Libertariers geloven nou juist niet in een staat (hoogstens een zeer minimale), dus je valt enigszins door de mand. Beetje jammer dit soort reacties van "self proclaimed" kenners.
Ideas are far more powerful than guns. We don't allow our enemies to have guns, why should we allow them to have ideas? -J. Stalin
  zaterdag 26 maart 2005 @ 17:03:02 #19
117510 Liechtenstein
pi_25760107
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 15:57 schreef TheGreatDictator het volgende:

[..]

Waarop baseer je deze conclusie? Ik neem aan dat je een groot kenner bent?
Mijn conclusie is gebasseerd op de boeken die ik gelezen heb van 'grote' libertariers. Grote kenner? Nee.. Ik weet meer over het liberalisme, dan over het libertarisme. Maar goed, een paar kenmerken van het libertarisme kan je wel goed toepassen nu (2005), vrij wapenbezit, vrij drugsgebruik, geen (of bijna geen) belasting etc. etc. Maar helemaal? Nee, dat lijkt me nu niet logisch/handig. Niet nu in ieder geval. Op zich hebben mensen duizenden jaren geleden wel zo geleefd, dus het kan opzich wel. Ik hou het maar bij het liberalisme (met een vleugje libertarisme).
pi_25760303
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 20:20 schreef Liechtenstein het volgende:

[..]

Weet iemand hier of ik een wapen thuis mag hebben, als ik een schietvergunning/diploma haal?
Ja. Je kunt een verlof op het bezit van een eigen wapen aanvragen. Een wapenvergunning zegmaar.
"Relativity applies to physics, NOT ETHICS."
  zaterdag 26 maart 2005 @ 17:10:17 #21
95998 -DailaLama-
pi_25760308
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 16:00 schreef TheGreatDictator het volgende:

[..]

Libertariers geloven nou juist niet in een staat (hoogstens een zeer minimale), dus je valt enigszins door de mand. Beetje jammer dit soort reacties van "self proclaimed" kenners.
Geen staat idd. Anarchistische clans die elkaar de kop afhakken en de enige uitweg is leven in een of ander naar feodaal stelsel waarbij je beschermd wordt door bedrijven zo lang je doet wat ze zeggen.

Fijn.
pi_25760379
Libertarisme komt op mij tamelijk onwerkelijk over. Het is dan ook een politieke stroming die nergens echt een voet aan de grond krijgt, zelfs niet in het vrij liberaal ingestelde Nederland. Dat mag op zich genoeg zeggen.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 17:14:21 #23
117510 Liechtenstein
pi_25760413
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 17:10 schreef Davitamon het volgende:

[..]

Ja. Je kunt een verlof op het bezit van een eigen wapen aanvragen. Een wapenvergunning zegmaar.
Okay, over een paar jaar schietlessen nemen.
pi_25760487
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 17:03 schreef Liechtenstein het volgende:
Mijn conclusie is gebasseerd op de boeken die ik gelezen heb van 'grote' libertariers. Grote kenner? Nee.. Ik weet meer over het liberalisme, dan over het libertarisme. Maar goed, een paar kenmerken van het libertarisme kan je wel goed toepassen nu (2005), vrij wapenbezit, vrij drugsgebruik, geen (of bijna geen) belasting etc. etc. Maar helemaal? Nee, dat lijkt me nu niet logisch/handig. Niet nu in ieder geval. Op zich hebben mensen duizenden jaren geleden wel zo geleefd, dus het kan opzich wel. Ik hou het maar bij het liberalisme (met een vleugje libertarisme).
Dat zijn net zo goed kenmerken van het liberalisme. Dat deze laatste term enigszins vaag is geworden nu Halsema zich ineens ook "liberaal" noemt, maar dat heeft andere oorzaken. Ik bedoel, als je inderdaad goed ben ingelezen dat weet je ook dat wat de VVD uitdraagt vrij weinig met liberalisme te maken heeft.
pi_25760535
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 17:10 schreef -DailaLama- het volgende:

[..]

Geen staat idd. Anarchistische clans die elkaar de kop afhakken en de enige uitweg is leven in een of ander naar feodaal stelsel waarbij je beschermd wordt door bedrijven zo lang je doet wat ze zeggen.

Fijn. [afbeelding]
Jawel, ik ben volledig overtuigd door deze mening.
quote:
dVTB

Libertarisme komt op mij tamelijk onwerkelijk over. Het is dan ook een politieke stroming die nergens echt een voet aan de grond krijgt, zelfs niet in het vrij liberaal ingestelde Nederland. Dat mag op zich genoeg zeggen.
In de VS wel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')