Daarom is religie (= leven volgens je geweten) ook een voorwaarde om vrijheid te kunnen hebben. Het moet gecapped worden.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 17:38 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Op zich vind ik het moreel juist al vraag ik me af of de consequenties wel zo positief zijn..
Er zijn hier trouwens al eerder topics over geweest, zie bv:
Libertarisme!
Libertarisme! -deel 2-
Uhm, dat zijn inderdaad goede websites.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 18:00 schreef Timmehhh het volgende:
www.vrijspreker.nl & www.meervrijheid.nl zijn 2 andere libertarische site's waar actuele thema's besproken worden.
Ik vind de artikelen op www.vrijspreker.nl zwaar tegenvallen. De andere is al wat beter.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 18:06 schreef Liechtenstein het volgende:
[..]
Uhm, dat zijn inderdaad goede websites.
Hoeveel doden zijn er gevallen in de naam van libertarisme?quote:Op vrijdag 25 maart 2005 17:41 schreef Tomatenboer het volgende:
IMO. is Libertarisme net zo verwerpelijk als communisme.
Idd. Libertariërs geloven ook in een soort van heilstaat, maar dan dat iedereen met een dikke portemonnee het voor het zeggen krijgt en dat dan alles "vanzelf" goed komt.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 17:41 schreef Tomatenboer het volgende:
IMO. is Libertarisme net zo verwerpelijk als communisme.
Uhm, libertarisme is een prachtige stroming/theorie/whatever. Alleen het toepassen lijkt me onmogelijk, misschien een paar gedachtes wel zoals vrij drugsgebruik. Je kunt het toepassen op een klein eilandje, maar globaal? Nee (jammergenoeg).quote:Op vrijdag 25 maart 2005 20:11 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Idd. Libertariërs geloven ook in een soort van heilstaat, maar dan dat iedereen met een dikke portemonnee het voor het zeggen krijgt en dat dan alles "vanzelf" goed komt.
Precies, net als communisme.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 20:15 schreef Liechtenstein het volgende:
[..]
Uhm, libertarisme is een prachtige stroming/theorie/whatever. Alleen het toepassen lijkt me onmogelijk, misschien een paar gedachtes wel zoals vrij drugsgebruik. Je kunt het toepassen op een klein eilandje, maar globaal? Nee (jammergenoeg).
Ik weet het niet. Ik loop te twijfelen. Opzich is vrij wapenbezit wel prettig, maar natuurlijk lopen er wel een paar idioten rond die zo'n 'recht' misbruiken. Weet iemand hier of ik een wapen thuis mag hebben, als ik een schietvergunning/diploma haal?quote:
Waarop baseer je deze conclusie? Ik neem aan dat je een groot kenner bent?quote:Op vrijdag 25 maart 2005 20:15 schreef Liechtenstein het volgende:
[..]
Uhm, libertarisme is een prachtige stroming/theorie/whatever. Alleen het toepassen lijkt me onmogelijk, misschien een paar gedachtes wel zoals vrij drugsgebruik. Je kunt het toepassen op een klein eilandje, maar globaal? Nee (jammergenoeg).
Libertariers geloven nou juist niet in een staat (hoogstens een zeer minimale), dus je valt enigszins door de mand. Beetje jammer dit soort reacties van "self proclaimed" kenners.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 20:11 schreef -DailaLama- het volgende:
Idd. Libertariërs geloven ook in een soort van heilstaat, maar dan dat iedereen met een dikke portemonnee het voor het zeggen krijgt en dat dan alles "vanzelf" goed komt.
Mijn conclusie is gebasseerd op de boeken die ik gelezen heb van 'grote' libertariers. Grote kenner? Nee.. Ik weet meer over het liberalisme, dan over het libertarisme. Maar goed, een paar kenmerken van het libertarisme kan je wel goed toepassen nu (2005), vrij wapenbezit, vrij drugsgebruik, geen (of bijna geen) belasting etc. etc. Maar helemaal? Nee, dat lijkt me nu niet logisch/handig. Niet nu in ieder geval. Op zich hebben mensen duizenden jaren geleden wel zo geleefd, dus het kan opzich wel. Ik hou het maar bij het liberalisme (met een vleugje libertarisme).quote:Op zaterdag 26 maart 2005 15:57 schreef TheGreatDictator het volgende:
[..]
Waarop baseer je deze conclusie? Ik neem aan dat je een groot kenner bent?
Ja. Je kunt een verlof op het bezit van een eigen wapen aanvragen. Een wapenvergunning zegmaar.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 20:20 schreef Liechtenstein het volgende:
[..]
Weet iemand hier of ik een wapen thuis mag hebben, als ik een schietvergunning/diploma haal?
Geen staat idd. Anarchistische clans die elkaar de kop afhakken en de enige uitweg is leven in een of ander naar feodaal stelsel waarbij je beschermd wordt door bedrijven zo lang je doet wat ze zeggen.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 16:00 schreef TheGreatDictator het volgende:
[..]
Libertariers geloven nou juist niet in een staat (hoogstens een zeer minimale), dus je valt enigszins door de mand. Beetje jammer dit soort reacties van "self proclaimed" kenners.
Okay, over een paar jaar schietlessen nemen.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 17:10 schreef Davitamon het volgende:
[..]
Ja. Je kunt een verlof op het bezit van een eigen wapen aanvragen. Een wapenvergunning zegmaar.
Dat zijn net zo goed kenmerken van het liberalisme. Dat deze laatste term enigszins vaag is geworden nu Halsema zich ineens ook "liberaal" noemt, maar dat heeft andere oorzaken. Ik bedoel, als je inderdaad goed ben ingelezen dat weet je ook dat wat de VVD uitdraagt vrij weinig met liberalisme te maken heeft.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 17:03 schreef Liechtenstein het volgende:
Mijn conclusie is gebasseerd op de boeken die ik gelezen heb van 'grote' libertariers. Grote kenner? Nee.. Ik weet meer over het liberalisme, dan over het libertarisme. Maar goed, een paar kenmerken van het libertarisme kan je wel goed toepassen nu (2005), vrij wapenbezit, vrij drugsgebruik, geen (of bijna geen) belasting etc. etc. Maar helemaal? Nee, dat lijkt me nu niet logisch/handig. Niet nu in ieder geval. Op zich hebben mensen duizenden jaren geleden wel zo geleefd, dus het kan opzich wel. Ik hou het maar bij het liberalisme (met een vleugje libertarisme).
Jawel, ik ben volledig overtuigd door deze mening.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 17:10 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Geen staat idd. Anarchistische clans die elkaar de kop afhakken en de enige uitweg is leven in een of ander naar feodaal stelsel waarbij je beschermd wordt door bedrijven zo lang je doet wat ze zeggen.
Fijn. [afbeelding]
In de VS welquote:dVTB
Libertarisme komt op mij tamelijk onwerkelijk over. Het is dan ook een politieke stroming die nergens echt een voet aan de grond krijgt, zelfs niet in het vrij liberaal ingestelde Nederland. Dat mag op zich genoeg zeggen.
Goed zo.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 17:20 schreef TheGreatDictator het volgende:
[..]
Jawel, ik ben volledig overtuigd door deze mening.![]()
Waarom blijf je dit soort dingen roepen waarmee je telkens weer je onbekendheid met deze stroming laat zien? Het wordt vrij pijnlijk.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 17:22 schreef -DailaLama- het volgende:
Goed zo.
Mensen die "de staat om ver willen werpen" zijn net zo ziek als mensen die "het kapitaal om ver willen werpen".
Ja, helaas wel.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 17:17 schreef TheGreatDictator het volgende:
[..]
Dat zijn net zo goed kenmerken van het liberalisme. Dat deze laatste term enigszins vaag is geworden nu Halsema zich ineens ook "liberaal" noemt, maar dat heeft andere oorzaken. Ik bedoel, als je inderdaad goed ben ingelezen dat weet je ook dat wat de VVD uitdraagt vrij weinig met liberalisme te maken heeft.
Staat omverwerpenquote:Op zaterdag 26 maart 2005 17:22 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Goed zo.
Mensen die "de staat om ver willen werpen" zijn net zo ziek als mensen die "het kapitaal om ver willen werpen".
Libertariërs willen toch geen overheid meer?quote:Op zaterdag 26 maart 2005 17:34 schreef Liechtenstein het volgende:
[..]
Staat omverwerpenDat is niet correct.
Nee, libertariers willen een staat die met infrastructuur, defensie en veiligheid bezig houdt.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 17:36 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Libertariërs willen toch geen overheid meer?
dan heb je het niet gesnapt, in een libertarische samenleving heeft niemand het voor het zeggen, niemand kan zij wil of voorkeuren aan een ander opdringenquote:Op vrijdag 25 maart 2005 20:11 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Wel als je uit een rijke familie komt. Dan heb je bij voorbaat al meer te zeggen over mensen. Dat is nu ook al zo.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 17:38 schreef Landmass het volgende:
[..]
dan heb je het niet gesnapt, in een libertarische samenleving heeft niemand het voor het zeggen, niemand kan zij wil of voorkeuren aan een ander opdringen
nee,quote:Op zaterdag 26 maart 2005 17:36 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Libertariërs willen toch geen overheid meer?
op welke manier dan?quote:Op zaterdag 26 maart 2005 17:40 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Wel als je uit een rijke familie komt. Dan heb je bij voorbaat al meer te zeggen over mensen. Dat is nu ook al zo.
Want?quote:Op zaterdag 26 maart 2005 17:40 schreef -DailaLama- het volgende:
Wel als je uit een rijke familie komt. Dan heb je bij voorbaat al meer te zeggen over mensen.
Het wordt gewoon nog bepalender in welk gezin je geboren wordt. De kansloze arme gezinnen tegen de rijke families die alles voor het zeggen hebben. Dan kun je wel zeggen dat die arme gezinnen zich niet dingen moeten laten op dringen, maar ze hebben geen keus.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 17:42 schreef Landmass het volgende:
[..]
op welke manier dan?
Maak je gedachte eens concreet
hoe hebben de rijken dan alles voor het zeggen. Leg dat uit.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 17:49 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Het wordt gewoon nog bepalender in welk gezin je geboren wordt. De kansloze arme gezinnen tegen de rijke families die alles voor het zeggen hebben.
dan heb je een verkeerd beeld van de staatquote:Dan kun je wel zeggen dat die arme gezinnen zich niet dingen moeten laten op dringen, maar ze hebben geen keus.
De staat is er juist om gelijke kansen en vrijheden te bieden voor iedereen. Althans, dat proberen ze.
Daarom is er ook zo'n hongersnood in Hong Kong.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 18:05 schreef -DailaLama- het volgende:
De rijken kunnen de geldkraan dicht draaien wanneer de armen iets doen wat ze niet zint. De armen willen niet omkomen van de honger dus doen ze alles, als slaven.
de geldkraan dichtdraaien?quote:Op zaterdag 26 maart 2005 18:05 schreef -DailaLama- het volgende:
De rijken kunnen de geldkraan dicht draaien wanneer de armen iets doen wat ze niet zint. De armen willen niet omkomen van de honger dus doen ze alles, als slaven.
Zoiets?quote:Op zaterdag 26 maart 2005 20:17 schreef Landmass het volgende:
[..]
de geldkraan dichtdraaien?
Welke geldkraan bedoel je precies?
wa heeft dat met libertarisme te maken, volgens het libertarisme/kapitalisme ben je juist vrij om op zoek te gaan naar een andere baas. Dat plaatje suggereert met die grote armen uiteraard het tegenovergestelde en is dus onzin.quote:
Daar manifesteert zich deze stroming door diverse milities -White Power- die niets in de overheid zien.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 17:20 schreef TheGreatDictator het volgende:
In de VS wel
De meeste libertariërs, zo ook de minarchisten, willen niet dat de overheid zich bezighoudt met infrastructuur.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 17:37 schreef Liechtenstein het volgende:
[..]
Nee, libertariers willen een staat die met infrastructuur, defensie en veiligheid bezig houdt.
Uhm, dat heb ik niet vaak gehoord. Wie zou het dan moeten regelen? Particuliere bedrijven? Tolheffing? Volgens mij zijn er maar weinig libertariers die dat niet willen.quote:Op zondag 27 maart 2005 11:23 schreef Pingguest het volgende:
[..]
De meeste libertariërs, zo ook de minarchisten, willen niet dat de overheid zich bezighoudt met infrastructuur.
dan hebben we iets om over te discussierenquote:Op zondag 27 maart 2005 11:23 schreef Pingguest het volgende:
[..]
De meeste libertariërs, zo ook de minarchisten, willen niet dat de overheid zich bezighoudt met infrastructuur.
en daar gaat het communisme al mis, communisme leidt automatisch tot macht, er moet immers van alles geregeld worden: Resultaat 100 miljoen doden (de Nazis zijn er niks bij )quote:Zoals al eerder gesuggereerd in dit topic is "de libertarische staat" een utopische gedachte, zoals de communistische heilstaat dat is. Beweringen a la "hoeveel doden heeft het communisme op z'n geweten" snijden in deze discussie geen hout, aangezien altijd beweerd kan worden dat dit gedaan is door lieden die slechts op macht uit waren. Immers, macht corrumpeert.
waar heb je het over?quote:Dit argument wordt door libertarische zijde ook -soms terecht- aangehaald om de doden van Bhopal, blanke libertarische milities, Timothy McVeigh en Shell te vergoelijken. Dat was ook niet in de geest van het libertarisme!!
dat is nog maar de vraag:quote:Wat gaat er dan fout bij volledige libertarisme? Juist het feit dat macht corrumpeert. Een libertarische staat zal vervallen in een meritocratie
Hoe moet ik hier nou op in gaan. Het is beredeneert vanuit de gedachte dat een samenleving een meritocratie is. Dat was dus iets anders dan lib.quote:waarin slechts een kleine elite -veelal bedrijven- de dienst uitmaken. Daarbij wordt "de arbeider" een loer gedraaid. En daar vinden we ook bovenstaande afbeelding. Sociale uitbuiting is het gevolg. Vrijheid om naar een andere baas te gaan? Laat me niet lachen. In de VS is het grootste deel van de markt in handen van een paar spelers, in Nederland ook.... Maar dan gaan we gewoon bollenrapen. Ook eerlijk werk hoor.
ben ik gedeeltelijk met je eensquote:Op zondag 27 maart 2005 15:03 schreef joshus_cat het volgende:
Als ik libertarisme even samenvat tot 'ultieme keuzevrijeheid, zonder daarbij anderen te beperken in hun keuzes', dan hier een paar puntjes waar libertarians de mist in gaan:
1) Libertarians gaan ervanuit dat mensen altijd de keuze maken die het beste voor hun is ('eigen verantwoordelijkheid'). Mensen zijn niet in staat om de gevolgen van hun keuzes te overzien. Mensen kunnen ook niet-rationele keuzes maken. Mensen kunnen niet doorhebben dat ze een keuze maken. Hoeveel middelbare scholieren maken de beste studiekeuze?
de overheid doet dat niet goedkoper hoorquote:2) Libertarians gaan --geheel in lijn met meneer adam smith -- er van uit dat economische processen `automagisch' door marktwerking de juiste waarde voor transacties zullen vinden, dat de `juiste' waarde altijd de laagste waarde is, en dat die waarde *altijd* lager is dan wanneer je zoiets door `de overheid' laat doen. Dat is drie keer mis. Typisch voorbeeld: nutsvoorzieningen,
ik ben dan ook voor een kartelwaakhond die de problemen aanpakt die jij beschrijftquote:microsoft, kartelvorming.
of je wil of niet, de overheid dwingt jou transacties met haar aan te gaan die in veel gevallen nadelig voor jou zullen uitpakken waar je bij een groot bedrijf de keuze hebt om transacties met haar aan te gaanquote:er zijn
3) Wat is het verschil tussen de overheid en een heel groot bedrijf?
Maar wel beter. Typisch voorbeeld: watervoorziening (zie engeland), spoorwegen (zie NS), electriciteitsvoorziening (vergelijk situatie californie-nederland maar eens; daarnaast zijn UPS'en een amerikaanse noodzaak, hier is het luxe.)quote:Op zondag 27 maart 2005 15:31 schreef Landmass het volgende:
de overheid doet dat niet goedkoper hoor
Het is heel lastig om een echt onafhankelijke kartelwaakhond op te richten en in stand te houden.quote:ik ben dan ook voor een kartelwaakhond die de problemen aanpakt die jij beschrijft
Het is dus onderwerp van debat hoe libertarisch dat is
Een groot bedrijf kan je ook dwingen om keuzes met haar aan te gaan; zie microsoft. Daarnaast is het net zo moeilijk om een procedure te beginnen tegen een groot bedrijf als tegen de overheid. Beide hebben veel meer tijd, geld en middelen om je emotioneel en financieel helemaal leeg te laten bloeden.quote:of je wil of niet, de overheid dwingt jou transacties met haar aan te gaan die in veel gevallen nadelig voor jou zullen uitpakken waar je bij een groot bedrijf de keuze hebt om transacties met haar aan te gaan
Precies.quote:Op zondag 27 maart 2005 15:31 schreef Landmass het volgende:
[..]
ik ben dan ook voor een kartelwaakhond die de problemen aanpakt die jij beschrijft
Het is dus onderwerp van debat hoe libertarisch dat is
Maar als je ouders geen geld hadden voor een goede opleiding, lukt dat niet zo goed ...quote:Op zondag 27 maart 2005 00:05 schreef Landmass het volgende:
[..]
wa heeft dat met libertarisme te maken, volgens het libertarisme/kapitalisme ben je juist vrij om op zoek te gaan naar een andere baas.
antwoord: investeren in jezelfquote:Op zondag 27 maart 2005 16:03 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Maar als je ouders geen geld hadden voor een goede opleiding, lukt dat niet zo goed ...
Nou, uitgaande van een gezonde markt is hét verschil natuurlijk dat een bedrijf een stimulans heeft om efficient te werken (concurrentie) en de overheid en geen concurrentie heeft en dus naar eigen inzicht de inkomsten gaan aanpassen.quote:Op zondag 27 maart 2005 15:03 schreef joshus_cat het volgende:
3) Wat is het verschil tussen de overheid en een heel groot bedrijf?
De overheid heeft wel concurrentie met andere landen.quote:Op zondag 27 maart 2005 16:13 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Nou, uitgaande van een gezonde markt is hét verschil natuurlijk dat een bedrijf een stimulans heeft om efficient te werken (concurrentie) en de overheid en geen concurrentie heeft en dus naar eigen inzicht de inkomsten gaan aanpassen.
Als je monopolist bent hoef je niet perse een stimulans te hebben om efficient te gaan werken. Bovendien hoeft efficient werken niet per se te betekenen dat je ook levert wat de klant echt wil. Maatwerk is duur; klanten met andere wensen kosten al snel te veel.quote:Op zondag 27 maart 2005 16:13 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Nou, uitgaande van een gezonde markt is hét verschil natuurlijk dat een bedrijf een stimulans heeft om efficient te werken (concurrentie)
Ja hoor, in deze ideale droomwereld kan dat allemaal. In de praktijk zullen steeds weer lieden bovendrijven die macht en geld als hoogste goed zien en hierbij ethische normen en waarden links laten liggen.quote:Op zondag 27 maart 2005 12:04 schreef Landmass het volgende:
en daar gaat het communisme al mis, communisme leidt automatisch tot macht, er moet immers van alles geregeld worden: Resultaat 100 miljoen doden (de Nazis zijn er niks bij )
In libertarisme kan niemand macht over een ander uitoefenen. Het is eerder zo dat consumenten de baas zijn over de bdrijven
De geopperde stelling is dat libertarisme in de praktijk zal degenereren tot een totalitaire meritocratie waarbij diegenen met de meeste geld dit ook echt "verdienen". Wie het niet redt, heeft daarmee bewezen de "merits" niet waard te zijn. Voorbeelden vanquote:waar heb je het over?
Daar gaan we weer. zero sum alert. Geen libertarier heeft me nog kunnen uitleggen . In plaats hiervan wordt telkenmale gezegd dat het wel "erg logisc"is", of "algemeen aanvaard" (door economen) en dat je wel erg naief moet zijn om in zero sum te geloven. Inhoudelijk heb ik slechts één keer meegemaakt dat dmv. statistieken van economieën in de wereld werd "aangetoond" dat de wereldeconomie groeit. Hoe kon dat nou als....? Ik wou weten of milieu e.d. meegerekend was. "Ja daar houden economen ook rekening mee en ze hebben er op gestudeerd". Jaja, dan slikken we dat maar als zoete koek. Je hebt het over "subtieler". Blijkbaar zo subtiel dat enkel een kleine elite dit concept kan begrijpen. Dus: waarom geen communicerende vaten?quote:Vraag is alleen of dat succes ten koste gat van anderen. Veel mensen denken van wel omdat ze intuitief denken dat als iemand wint dat er dan iemand verliest (met voetbal gaat het toch ook zo). Het zit echter allemaal wat subtieler in elkaar, en dat vergeten critici wel eens.
Ja dat denk ik telkens weer als libertariers GDP statistieken van Heritage als bron aanvoeren.quote:Heb jij er wel eens aan gedacht dat de hoogte van je loon niet bepalend is voor de welvaart?
Lenen bij de overheid tegen een gunstige rente. Is die overheid toch nog ergens goed voor!! Commerciele banken zouden eerst willen weten of je wel een "lucratief perspectief" hebt.quote:Op zondag 27 maart 2005 16:09 schreef Landmass het volgende:
doe ik ook, ik leen bij de IB omdat ik ervan overtuigd ben dat ik met mijn beta studie later een goeie baan ga krijgen en het makkelijk terug kan betalen.
Als het belangrijkste uitgangspunt kapitaal blijft, zal ook een kartelwaakhond dít als uitgangspunt nemen, en niet "het belang va mensen". Helemaal als dergelijke "waakhonden"bestaan uit kopstukken uit het bedrijfsleven. Zelfregulering werkt niet, regulering door lieden zonder belangen, zal gezien worden als regulering door "lieden die er niets van begrijpen" (zoals Libertariers en marktadepten ook hier op Fok! vaak plachten te beweren.quote:Op zondag 27 maart 2005 15:31 schreef Landmass het volgende:
ik ben dan ook voor een kartelwaakhond die de problemen aanpakt die jij beschrijft
quote:Op zondag 27 maart 2005 16:17 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
De overheid heeft wel concurrentie met andere landen.
Die parasieten komen evenzovaak voor bij ons lieverdjes, de autochtone bevolking van NL. Vooral het opvoeren van aftrekposten die we niet hebben, het claimen van diefstal van dure fotocamera's tijdens ons bezoek naar het achterlijke Turkije, het zwart bijbeunen door een workshop "Inventief Ondernemen" te geven. Maar dat is ons Godgegeven rechtquote:Op zondag 27 maart 2005 22:45 schreef Landmass het volgende:
idd
daarom trekt de verzorginsstaat nederland losers en parasieten aan en de mensen die wel capabel zijn emigreren naar de angel saksische landen waar ze wel de beloning krijgen voor hun talenten
Oh ja, die zgn. capabele mensen (volgens mij egoisten die hun verantwoordelijkheid ontlopen maar goed) die in het ander land wél beloning krijgen naar werken, zijn dat in principe niet gewoon economische vluchtelingen?quote:Op zondag 27 maart 2005 22:45 schreef Landmass het volgende:
[..]
idd
daarom trekt de verzorginsstaat nederland losers en parasieten aan en de mensen die wel capabel zijn emigreren naar de angel saksische landen waar ze wel de beloning krijgen voor hun talenten
1. egoist: JA, maar jij schijnt het niet te zijn, zou je daarom even een paar 100 euro op de bankrekeningen van de asielzoekers kunnen storten, wel doen hoor, anders ben je een egoistquote:Op zondag 27 maart 2005 23:04 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Oh ja, die zgn. capabele mensen (volgens mij egoisten die hun verantwoordelijkheid ontlopen maar goed)
eigenlijk wel, probleem is alleen dat het hier nogal druk bevolkt is en we er dus geen plaats voor hebbenquote:die in het ander land wél beloning krijgen naar werken, zijn dat in principe niet gewoon economische vluchtelingen?
Iets waar wij zelf ook altijd zo'n hekel aan hebben?
je snapt het principe van de vrije markt nog niet zo zie ikquote:Ik voorzie trouwens in een libertarische samenleving ook niet dat je beloond wordt voor je talenten, immers door het zo goed als afschaffen van "de overheid" op de meeste terreinen, vervalt bijvoorbeeld het minimumloon, en kunnen mensen gaan werken voor (noem maar iets) ¤ 1 per uur (of what ever).
Als de huurmarkt dan ook volledig vrij wordt gegeven kunnen de verhuurders dus ook gaan vragen wat ze willen, en er zal dan geen huursubsidie meer zijn, kortom, tel daarbij op dat het minimumloon er niet meer is, en er zullen dan nogal veel mensen buiten de boot vallen denk je niet?
1) winst maken is niet viesquote:Ook zal er dan geen ziekenfonds meer zijn, waardoor iedereen zich particulier moet gaan verzekeren, tja, particuliere verzekeraars kunnen voor evt. "risico-gevallen" een extra premie vragen, of zelfs volledig weigeren, wat doen al die chronisch zieken en gehandicapten dan? Over gehandicapten gesproken, door het "minder overheid principe" zullen er ook geen uitkeringen meer zijn, óók voor de mensen die het wel echt nodig hebben. Ja, je zal je daarvoor wel zeker weer particulier kunnen verzekeren, voor penning 16 zeker, daar kunnen ze dan ook weer een slaatje uit slaan.
je snapt het principe van de vrije markt nog niet zo zie ikquote:Tja, minder overheid betekend ook minder arbo regelgeving, en dus mag men de werknemers ongestoord 80 uur per week laten werken voor een appel en een ei, en ga niet zeggen dat dat niet zo zal gaan, want bedrijven zullen altijd voor zoveel mogelijk winst gaan, en veelal zullen ze daar alles voor doen wat in de mogelijkheden ligt.
die allemaal weerlegt zijnquote:Okee, ik chargeer, maar ik denk dat ik toch al een x aantal problemen heb aangekaart die mogelijk ontstaan bij een libertarische samenleving.
Jouw geloof wordt alleen met een tegenvoorbeeld weerlegt: de ramp in azie, ging heel veel particulier geld heen.quote:en nee, ik geloof niet in de liefdadigheid van de medemens, in veel gevallen is de overheid nodig om klappen op te vangen waar de individualistische samenleving geen rekening meer mee houdt, bovendien van de liefdadige medemens alleen ( waar velen dan imo afhankelijk van zouden worden) kan men ook niet leven.
mee eens, maar daarom hoeven we ze niet nog eens extra te importerenquote:Op zondag 27 maart 2005 23:01 schreef Tup het volgende:
[..]
Die parasieten komen evenzovaak voor bij ons lieverdjes, de autochtone bevolking van NL. Vooral het opvoeren van aftrekposten die we niet hebben, het claimen van diefstal van dure fotocamera's tijdens ons bezoek naar het achterlijke Turkije, het zwart bijbeunen door een workshop "Inventief Ondernemen" te geven. Maar dat is ons Godgegeven recht![]()
jouw ethische normen en waarden zekerquote:Op zondag 27 maart 2005 18:46 schreef Tup het volgende:
[..]
Ja hoor, in deze ideale droomwereld kan dat allemaal. In de praktijk zullen steeds weer lieden bovendrijven die macht en geld als hoogste goed zien en hierbij ethische normen en waarden links laten liggen.
[..]
go aheadquote:De geopperde stelling is dat libertarisme in de praktijk zal degenereren tot een totalitaire meritocratie waarbij diegenen met de meeste geld dit ook echt "verdienen". Wie het niet redt, heeft daarmee bewezen de "merits" niet waard te zijn. Voorbeelden van
[..]
je kan het beredenerenquote:Daar gaan we weer. zero sum alert. Geen libertarier heeft me nog kunnen uitleggen . In plaats hiervan wordt telkenmale gezegd dat het wel "erg logisc"is", of "algemeen aanvaard" (door economen) en dat je wel erg naief moet zijn om in zero sum te geloven. Inhoudelijk heb ik slechts één keer meegemaakt dat dmv. statistieken van economieën in de wereld werd "aangetoond" dat de wereldeconomie groeit. Hoe kon dat nou als....? Ik wou weten of milieu e.d. meegerekend was. "Ja daar houden economen ook rekening mee en ze hebben er op gestudeerd". Jaja, dan slikken we dat maar als zoete koek. Je hebt het over "subtieler". Blijkbaar zo subtiel dat enkel een kleine elite dit concept kan begrijpen. Dus: waarom geen communicerende vaten?
[..]
goed hequote:Ja dat denk ik telkens weer als libertariers GDP statistieken van Heritage als bron aanvoeren.
[..]
terecht van de banken, al die mensen die zonder diploma de uni verlatenquote:Lenen bij de overheid tegen een gunstige rente. Is die overheid toch nog ergens goed voor!! Commerciele banken zouden eerst willen weten of je wel een "lucratief perspectief" hebt.
[..]
de aanname is al foutquote:Als het belangrijkste uitgangspunt kapitaal blijft, zal ook een kartelwaakhond dít als uitgangspunt nemen, en niet "het belang va mensen". Helemaal als dergelijke "waakhonden"bestaan uit kopstukken uit het bedrijfsleven. Zelfregulering werkt niet, regulering door lieden zonder belangen, zal gezien worden als regulering door "lieden die er niets van begrijpen" (zoals Libertariers en marktadepten ook hier op Fok! vaak plachten te beweren.
uit·bui·ten (ov.ww., ook abs.)quote:Op zondag 27 maart 2005 23:19 schreef koen_pijl het volgende:
De NCPN streeft naar een socialistische maatschappij zonder uitbuiting en onderdrukking,
wat is sociale ongelijkheid?quote:zonder onrecht. Naast het doel van opheffing van de sociale ongelijkheid
dat botst dan weer met economische vrijheid vind je nietquote:staan evenzeer de idealen van vrijheid
zeggen libertariers iets anders danquote:, democratie, de strijd voor zelfstandigheid en gelijke rechten voor vrouwen
dat botst alleen weer met je anti-uitbuit opmerkingquote:, en strijd voor herstel van het natuurlijk milieu hoog in het vaandel.
je weet dat je een verloren race aan het rijden bent hequote:In onze communistische krant Manifest wordt tweewekelijks verslag gedaan van acties en wordt d.m.v. achtergrondbeschouwingen verschillende aspecten van de strijd in binnen- en buitenland belicht.
Dat moet je zeggen tegen die kinderen die in een ver land aan een ketting tapijtjes zitten te weven.quote:Op zondag 27 maart 2005 23:31 schreef Landmass het volgende:
[..]
je bent vrij om oontslag te nemen
dus zeur niet zo
De angelsaksische landen zijn niet libertarisch.quote:Op zondag 27 maart 2005 22:45 schreef Landmass het volgende:
[..]
idd
Ik neuk het liberalisme graag.quote:Op zondag 27 maart 2005 23:19 schreef koen_pijl het volgende:
Neuk het liberalisme
Da's wat anders dan de hele dag binnen op je reet zitten en geld vangen, Tokkiestyle.quote:Op zondag 27 maart 2005 23:43 schreef -DailaLama- het volgende:
Dat bedoel ik ook met concurreren. Er moet een evenwicht bestaan tussen een goede economie én gelijke kansen voor iedereen.
Sterke bijdrage. Kan de nomenclatura ook nog zelf nadenken?quote:Op zondag 27 maart 2005 23:19 schreef koen_pijl het volgende:
Neuk het liberalisme
De NCPN streeft naar een socialistische maatschappij zonder uitbuiting en onderdrukking, zonder onrecht. Naast het doel van opheffing van de sociale ongelijkheid staan evenzeer de idealen van vrijheid, democratie, de strijd voor zelfstandigheid en gelijke rechten voor vrouwen, en strijd voor herstel van het natuurlijk milieu hoog in het vaandel.
In onze communistische krant Manifest wordt tweewekelijks verslag gedaan van acties en wordt d.m.v. achtergrondbeschouwingen verschillende aspecten van de strijd in binnen- en buitenland belicht.
Dat doet hij ook. Hij betaalt belasting.quote:Op zondag 27 maart 2005 23:18 schreef Landmass het volgende:
[..]
1. egoist: JA, maar jij schijnt het niet te zijn, zou je daarom even een paar 100 euro op de bankrekeningen van de asielzoekers kunnen storten, wel doen hoor, anders ben je een egoist
Nee zeg. Je zou maar sentimenteel worden.quote:2. Verantwoordleijk ontlopen: NEE. Ik heb geen verantwordelijkheid tov van alle uitkeringstrekkers en andere freaks die op mijn arbeid parasiteren. Resist!!!
Ow?quote:[..]
eigenlijk wel, probleem is alleen dat het hier nogal druk bevolkt is en we er dus geen plaats voor hebben
Uiteraard niet! Alle zwakke mensen moeten zo gauw mogelijk sterven!quote:2) uiteraard gaan we niet tegen elke kosten zieke mensen verzorgen, denk nou eens na , als ons volledige BNP aan zieke en zwakke mensen zou opgaan, dat is toch niet reeel meer.
De ramp in Azië is inderdaad een heel mooi voorbeeld hoe het medelijden van mensen eigenlijk in elkaar steekt. In januari gaven mensen bakken met geld, nu hoor je er niks meer van. Terwijl die mensen het nog steeds nodig hebben.quote:Jouw geloof wordt alleen met een tegenvoorbeeld weerlegt: de ramp in azie, ging heel veel particulier geld heen.
Je zegt net dat je je niet verantwoordelijk voelt voor al die zwakkeren.quote:Kan je nagaan, als we GEEN top tarief van 52 % (+ alle andere taxex) hadden, dan hadden we nog liefdadiger kunnen zijn.
Idd, dat moet ook tegengegaan worden.quote:Op zondag 27 maart 2005 23:46 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Da's wat anders dan de hele dag binnen op je reet zitten en geld vangen, Tokkiestyle.
Das een "vrijheid aan de rijken" geval.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 17:29 schreef Liechtenstein het volgende:
Wat is jouw opinie over het libertarisme (klassiek -liberalisme)?
www.libertarian.nl
Al die libertariërs wel dan!?quote:Op zondag 27 maart 2005 23:47 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Sterke bijdrage. Kan de nomenclatura ook nog zelf nadenken?
Correctie. De Nederlandse hulporganisaties hebben geen geld nodig (dat hebben ze duidelijk gezegd).quote:Op zondag 27 maart 2005 23:53 schreef -DailaLama- het volgende:
De ramp in Azië is inderdaad een heel mooi voorbeeld hoe het medelijden van mensen eigenlijk in elkaar steekt. In januari gaven mensen bakken met geld, nu hoor je er niks meer van. Terwijl die mensen het nog steeds nodig hebben.
Niet allemaal nee. Maar de gemiddelde libertarier denkt beter en zelfstandiger na dan de groupies van Woutertje Bos.quote:Op zondag 27 maart 2005 23:55 schreef -DailaLama- het volgende:
Al die libertariërs wel dan!?
Die moeten we natuurlijk keihard onderdrukken!quote:Op zondag 27 maart 2005 23:55 schreef Big_Boss_Man het volgende:
Das een "vrijheid aan de rijken" geval.
Valt reuze mee.quote:Op zondag 27 maart 2005 23:55 schreef Big_Boss_Man het volgende:
[..]
Das een "vrijheid aan de rijken" geval.
Voor noodhulp niet nee. Dan hebben ze meer behoefte aan kleren en medicijnen etc.quote:Op zondag 27 maart 2005 23:56 schreef Liechtenstein het volgende:
[..]
Correctie. De Nederlandse hulporganisaties hebben geen geld nodig (dat hebben ze duidelijk gezegd).
Monaco is een speeltuin voor rijke oude mannetjes.quote:Op maandag 28 maart 2005 00:00 schreef Liechtenstein het volgende:
Maar goed... Is Monaco niet een semi -libertarische 'land'?
Uhm, op zich is het echt niet nodig. Er is genoeg geld.quote:Op zondag 27 maart 2005 23:59 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Voor noodhulp niet nee. Dan hebben ze meer behoefte aan kleren en medicijnen etc.
Maar voor hulp op langere termijn wel.
Ja, maar daar hebben ze toch ook een minimale staat?quote:Op maandag 28 maart 2005 00:01 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Monaco is een speeltuin voor rijke oude mannetjes.
Nu Darfur etc. nog.quote:Op maandag 28 maart 2005 00:01 schreef Liechtenstein het volgende:
[..]
Uhm, op zich is het echt niet nodig. Er is genoeg geld.
Groenlinks doet ook maar alsof het bloomknuffelaars zijn, hoor.quote:
Ja.quote:Op maandag 28 maart 2005 00:02 schreef Liechtenstein het volgende:
[..]
Ja, maar daar hebben ze toch ook een minimale staat?
Uhm, je hebt niet veel aan geld (als je echt de bevolking daar wilt helpen). Met dat geld wordt nieuwe autootjes gekocht voor de ambtenaren.quote:Op maandag 28 maart 2005 00:03 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Nu Darfur etc. nog.
Maar ja dat valt weer buiten de mediahype.
Mischien omdat moslims de daders zijn en we dat liever niet willen zien?quote:Op maandag 28 maart 2005 00:03 schreef -DailaLama- het volgende:
Nu Darfur etc. nog.
Maar ja dat valt weer buiten de mediahype.
Haha, neen. Libertarisme kan je goed toepassen op 'kleine' gebieden, zoals Monoca. De rest --> nee, niet praktisch (ik houd het liever bij het liberalisme (dat is wat simpeler)).quote:Op maandag 28 maart 2005 00:04 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Ja.
En nu ga jij zeker zeggen: "Kijk, daar gaat het toch ook goed?"
Wil jij omkoopbare rechters?quote:Op maandag 28 maart 2005 00:06 schreef -DailaLama- het volgende:
Ik ben wel benieuwd eigenlijk waarom alles volgens jullie vrije markt kan zijn, behalve defensie, infrastructuur en justitie.
Hoezo? De rijken hebben dat recht toch eerlijk verdiend?quote:
Nu je het zegt...quote:Op maandag 28 maart 2005 00:09 schreef -DailaLama- het volgende:
Hoezo? De rijken hebben dat recht toch eerlijk verdiend?
Dan had de andere partij maar harder moeten werken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |