quote:
Mirage heeft het voor dit specifieke geval al gezegd allemaal. Weinig aan toe te voegen.
In zijn algemeenheid wil ik er echter nog wel wat over kwijt. Behalve dan dat ik dingen verwijderen altijd met grote tegenzin doe; ik vind het onnatuurlijk en éigenlijk niet kunnen. Voor mij zijn dit eigenlijk gesprekken; en uitgesproken woorden kun je ook niet meer onuitgesproken maken. Daarom stoor ik me ook zo enorm aan mensen die niets toevoegend een discussie om zeep helpen.
Ik vergelijk het altijd met een gesprek in een café. In een wat ontspannen sfeer, soms wat erg ontspannen door wat veel alcohol, of juist extra emotioneel daardoor.
Maar goed, een café-conversatie dus. Waar het onvermijdelijk is dat soms een lolbroek zich er met een oneliner even in mengt. Of waar het best kan dat een gesprek een andere wending neemt. In zo'n situatie zou het wel heel absurd zijn als er een prettig gesprek ineens verstoord zou worden door een soort 'jazeker de hypotheker' brulstem uit het plafond die vind dat je je bij je onderwerp moet houden.
Natuurlijk moet je niet als éénling ineens over vouwfietsen gaan beginnen als je over een film aan het praten bent. Maar als een gesprek een andere wending neemt - so what, als dat met instemming van iedereen is.
En soms loopt een discussie wat pittiger dan anders. Ook dat kan. Zolang er niemand onder lijdt, en iedereen nog aan bod kan komen, kan ook dat me weinig schelen. Als mod willen we geen stem zijn die ineens uit een plafond komt, alles overbrult, en even gaat zeggen wat die stem er van vindt, en wat anderen wel of niet mogen doen.
Behalve
Behalve
als mensen ineens in een bestaande discussie in gaan breken, een beetje tegen de discussierenden aan gaan duwen, en wat halfzat gaan lallen over 'wat een onzin allemaal'. Die mensen, en dat soort posts, zijn de dood voor ieder gesprek, en dus ook voor een forumdiscussie. En dan ben ik ineens blij dat een forum niet alleen maar gesproken woord is, maar ook noig vastgelegd woord, waar de discussie-verziekende streams uitgehaald kunnen worden.
Ik kan echt nijdig worden om dat soort mensen. Ik weet hoe moeilijk het soms is om zo'n café overeind te houden, wat een tijd er in gaat zitten. Maar ik weet ook met hoeveel plezier de meeste users hier posten. Wat hebben dat soort lui te winnen door een beetje rond te gaan lopen gallen? Ga bushokjes slopen of zo...
Dus ja, soms haal ik dat soort dingen weg, en verdwijnen dan ook sommige posts die er een beetje tegenaan hingen. Soms wat teveel, soms wat te weinig. Maar als je je normaal gedraagt, (en de grenzen van wat wij hier normaal vinden liggen echt vaak wijder dan elders op fok) worden echt je posts niet gewist.