Denk dat dat nog nieteens zo gek is... Zijn genoeg bedrijven die tegen de 200 pk aan zitten met chiptuning voor deze motor...quote:Op donderdag 21 juli 2005 22:37 schreef Googolplexian het volgende:
chip = + 48 pk kan je echt vergeten!
nou goed, de resultaten komen met een uitdraai van de rollerbank.quote:Op donderdag 21 juli 2005 22:37 schreef Googolplexian het volgende:
HAHAHAHA (sorry)
goos ... doe een dyno (auto op rollerbank) voordat je "berekend" hoeveel pk je erbij hebt. Ik ben bang dat je je het één en ander wijs hebt laten maken.
chip = + 48 pk kan je echt vergeten!
inlaat/filter = + 18 pk ook ... zoveel compressie maakt die turbo van je niet om zoveel winst te halen
Das volgens mij niet helemaal waar, die heeft ook daadwerkelijk een dikkere turbo erin zitten... Is mij verteld...quote:Op donderdag 21 juli 2005 22:43 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
nou goed, de resultaten komen met een uitdraai van de rollerbank.
Een seat rijder die ik ken heeft de chip en het luchtinlaatsysteem laten vervangen en dat waren gewoon de eerlijke cijfers. Ik zal eens kijken og hij me die uitdraai niet kan mailen ofzo, dan zet ik hem wel online voor je.
Informeer ook eens bij Rica die zijn club tuner bij seat.
Verder heeft de audi tt ook 225 pk uit dit blok met andere chip en andere luchtinlaat en wat kleinen modificaties.
je bent serieus?quote:Op donderdag 21 juli 2005 22:43 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Denk dat dat nog nieteens zo gek is... Zijn genoeg bedrijven die tegen de 200 pk aan zitten met chiptuning voor deze motor...
Nee is niet nodig, heb ik navraag voor gedaan. Binnen deze marges blijft de auto veilig, verder zit esp op.quote:Op donderdag 21 juli 2005 22:38 schreef noidea het volgende:
Maar met een andere turbo moet je ook andere dingen gaan vervangen, kwa brandstof toevoer. En met meer pk is het ook wel verstandig wat aan de wegligging te doen.
Ow, jahoor... dat geloof ik wel... 204 niet, maar 195 moet volgens verschillende aanbieders wel werken...quote:Op donderdag 21 juli 2005 22:45 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
je bent serieus?
156 > 204 pk door een chip?
Dit geloof je toch niet, he... Waarom heeft seat dat dan niet zelf gedaan?
omg
wat denk je dat chiptuning is?quote:Op donderdag 21 juli 2005 22:39 schreef Nerdmans het volgende:
mja een andere turbo is heel erg duur en dan moet t motormanegement systeem weer geherprogrammeerd worden.
als ik mijn uitlaatsysteem wil laten aanpassen ben ik voor 700 euro ook niet klaar....
Dat gefreubel aan de nokkenassen, geeft dat erg veel vermogenswinst dan? Voorbeelden?
stiekemerds bij Audi....quote:Op donderdag 21 juli 2005 22:45 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Das volgens mij niet helemaal waar, die heeft ook daadwerkelijk een dikkere turbo erin zitten... Is mij verteld...
Chip tuning is t vervangen of herprogrammeren van je chip. maar als je dat doet en daarna weer een andere turbo gaat monteren heb je 2 x werk.quote:Op donderdag 21 juli 2005 22:47 schreef Youp het volgende:
[..]
wat denk je dat chiptuning is?
en die nokkenassen levert over het algemeen (bij NA motoren zeker) het aller meeste vermogenswinst.. nadeel is alleen dat de motorkarakterestiek enorm veranderd wordt waardoor het wel eens onprettig kan worden om gewoon je weg door het woon/werk verkeer te banen...
ok!quote:Op donderdag 21 juli 2005 22:46 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Ow, jahoor... dat geloof ik wel... 204 niet, maar 195 moet volgens verschillende aanbieders wel werken...
En waarom seat dat niet gedaan heeft? Omdat die meer waarde hechten aan betrouwbaarheid, uitstoot, en inzet van finland tot spanje, zonder aanpassingen...
bij FI motoren is +-30% goed haalbaarquote:Op donderdag 21 juli 2005 22:51 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
ok!![]()
35% vermogenswinst door chip! Waar halen ze 't vandaan, he ... technologie van tegenwoordig
* move to ONZ imo
je moet eigenlijk alle mogelijke dingen die je wil veranderen als eerste doen en de chip pas als aller laatste... tenminste wanneer je de chip speciaal voor jou auto laat aanpassen.. als je gewoon een kant en klare "chip voor cupra" koopr maakt dat natuurlijk niks uit...quote:Op donderdag 21 juli 2005 22:50 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
Chip tuning is t vervangen of herprogrammeren van je chip. maar als je dat doet en daarna weer een andere turbo gaat monteren heb je 2 x werk.
Of ik moet beginnen met t vervangen van de turbo... maar das eik nie de bedoeling.
Heb je misschien een linkje waar ik me kan inlezen over de effecten van t aanpassen van je nokkenas, en de mogelijke kosten daarvan? Alvast bedankt
als het motormanagement nog niet is aangepast kan een chip 30% leveren. Cupra 1.8T is echter al geleverd met een motormanagement voor turbo.quote:
van chipmeister.nl"quote:zie boven
van vandervelden.nl (en jah, dat is een dealer)quote:Seat Ibiza 1.8 20VT 156pk 4-cil.inspuitmotor, katalysator.
. Standaard Gewijzigd
Cilinderinhoud 1781
Compressieverhouding 9,5:1
Vermogen 115 kW / 156 pk 143 kW / 195 pk
Koppel 210 Nm bij 1750/min. 290 Nm bij 2750/min.
Aandrijving Voorwielaandrijving, 5-versnellingsbak ofwel automaat
Topsnelheid 218 km/h 225 km/h
Verbruik bij 90 km/h 4,1 l / 100 km 4,1 l / 100 km
Verbruik bij 120 km/h 5,3 l / 100 km 5,6 l / 100 km
Verbruik in de stad 6,1 l / 100 km 5,8 l / 100 km
Op turbomotoren kun je een hoop met chiptuning hoor...quote:Ibiza Cupra 1.8T 156pk 200pk 210 290 ¤ 750
als die chip van de cupra al zo veel performance levert is het toch echt een brakke motor die er in ligtquote:Op donderdag 21 juli 2005 22:55 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
als het motormanagement nog niet is aangepast kan een chip 30% leveren. Cupra 1.8T is echter al geleverd met een motormanagement voor turbo.
Effe realistisch: een turbo of een SC geeft 30 to 40% meer power (kosten rond de 3000 eu)... chippie doet dus hetzelfde?
Mijn atmosferische 1.6 16klepper levert idd al 172 pkquote:Op donderdag 21 juli 2005 22:58 schreef Youp het volgende:
[..]
als die chip van de cupra al zo veel performance levert is het toch echt een brakke motor die er in ligt156pk uit een 1800 20v MET turbo
![]()
kijk hier eens...quote:Op donderdag 21 juli 2005 23:00 schreef Nerdmans het volgende:
Maar anyway...
laten we de discussie even in t midden.
Chip is pak m beet 200 pk
Luchtinlaat pak m beet 15 pk
cooler 10 pk.
kom ik er zeg 25 te kort..
kijk, jij bent nuttig!quote:Op donderdag 21 juli 2005 22:58 schreef Five_Aces het volgende:
Simpel, als je dit soort dingen al vragen moet hier op fok kan je je eerst beter even in de materie zelf verdiepen.
Zou ook eens even op www.seat-online.nl die weten daar wat meer specifiek van seat af.
Kijk, daar ben ik het wel mee eens, maar dat zei je net niet...quote:Op donderdag 21 juli 2005 23:03 schreef Googolplexian het volgende:
ik blijf erbij ... 94 pk voor 3000 uit een 1.8 is onmogelijk
maar ik ben erg benieuwd naar JOUW dyno-uitdraai
chill!quote:Op donderdag 21 juli 2005 23:01 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
kijk hier eens...
http://www.vandervelden.nl/tuningparts.php?id=14
met behoud van garantie
ach... met nokkenasjes en zuigers enzo welquote:Op donderdag 21 juli 2005 23:04 schreef ThaFreak het volgende:
ga je niet halen, niet zonder werk aan de turbo of zelfs helemaal vervangen.....
dat is wat TS claimt. Hij komt 20 pk te kort met 700 eu te gaan. Kommop, mensen. Help de man de realiteit in!quote:Op donderdag 21 juli 2005 23:05 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Kijk, daar ben ik het wel mee eens, maar dat zei je net niet...
Ja ik ook wel.quote:Op donderdag 21 juli 2005 23:03 schreef Googolplexian het volgende:
ik blijf erbij ... 94 pk voor 3000 uit een 1.8 is onmogelijk
maar ik ben erg benieuwd naar JOUW dyno-uitdraai
wat was het nog eens... 45 euro per pk?quote:Op donderdag 21 juli 2005 23:06 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
dat is wat TS claimt. Hij komt 20 pk te kort met 700 eu te gaan. Kommop, mensen. Help de man de realiteit in!
ga eerst maar eens met die 220 pk rijden als je dat al haaltquote:
kun je binnen de kortste keren doei tegen je turbo zeggenquote:Op donderdag 21 juli 2005 23:06 schreef Youp het volgende:
[..]
ach... met nokkenasjes en zuigers enzo wel
ben je alleen wat meer dan 3000 euri kwijt
vag producten ookquote:Op donderdag 21 juli 2005 23:16 schreef ThaFreak het volgende:
[..]
kun je binnen de kortste keren doei tegen je turbo zeggen![]()
heb je geen kut aan tenzij je je compressie er op aanpast.. bijkomend nadeel : je moet altijd dat hoge octaangehalte aan je motor voeren anders gaat hij pingelen...quote:Op donderdag 21 juli 2005 23:17 schreef Nerdmans het volgende:
Nos is niet zo,n strak plan volgens mij.
Ik heb ook geruchten gehoord over een octaangehalte toeneem kaste ofzo. Zorg ervoor dat je brandstof een hoger octaangehalte krijgt. Een soort professionele mottenbal in je benzine. Relatief goedkoop
Meeste wat gedaan is is ten bate van de wegligging en de remkracht.quote:Op donderdag 21 juli 2005 23:13 schreef Nerdmans het volgende:
ow googelplexian,
ik heb gezien dat je zelf ook vanalles hebt gedaan aan je auto, heel lijstje.
Zijn dat zaken die vermogen laten toenemen of zaken die ervoor zorgen dat je meer toeren kan maken? T klinkt allemaal erg spannend moet ik zeggen !
Ik heb ook sterk het vermoeden dat de injectors en mogelijk ook brandstofpomp van een 1.8 die standaard 156 PK levert, niet genoeg peut aan kunnen voeren om de luchtstroom die benodigd is om de 250 PK te halen van benzine te voorzien. Misschien net wel, maar ik zou persoonlijk m'n injectors niet graag tegen de 100% duty cycle aan willen hebben als ik wat toeren maakquote:Op donderdag 21 juli 2005 22:38 schreef noidea het volgende:
Maar met een andere turbo moet je ook andere dingen gaan vervangen, kwa brandstof toevoer. En met meer pk is het ook wel verstandig wat aan de wegligging te doen.
de turbo die in deze 1.8 turbo zit zal je max 230pk gaan leveren zonder teveel kosten op je te halen.....quote:Op donderdag 21 juli 2005 23:09 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
Ja ik ook wel.
Ik zeg ook niet dat t kan hoor, ik hoop wel in de buurt te komen. 220 pk uit een Ibiza is ook al leuk !Lukt t me niet met dit budget dan zal ik moetemn doorsparen en er over een paar maanden verder mee moeten gaan.
Ik beloof jullie foto van de uitdraai! Ik hoop na de vakantie klaar te zijn!
stfuquote:
alle 1.8 turbo hebben een intercoolerquote:Op donderdag 21 juli 2005 23:28 schreef Tjabbo het volgende:
heeft de tt geen intercooler dan?
Hij zal vast rubberaandelen hebben....quote:
ja en dan gaat het 3 minuten mee op vol vermogenquote:Op donderdag 21 juli 2005 23:27 schreef ThaFreak het volgende:
[..]
stfu
blok kan gerust 300 tot 350 pk aan joh![]()
de 225pk sterke tt 1.8 heeft praktisch alleen een andere iets grotere turbo, zelfs het koelingssysteem was hetzelfde kan ik me herrineren!
quote:Op vrijdag 22 juli 2005 00:01 schreef Youp het volgende:
[..]
ja en dan gaat het 3 minuten mee op vol vermogen
en het blijft een cliché... fwd... mn neef heeft laatst een ibiza cupra apk moeten keuren.. die had 260pk (uitdraai) ook andere turbo, intercooler andere koppeling etc. etc. dat ding sloeg in de tc wanneer je gas gaf bij 120km/h
zal vast 90% van de gevallen door mishandeling van de rijder zijn.....quote:Op vrijdag 22 juli 2005 00:39 schreef yup het volgende:
ThaFreak er zijn veel gevallen bekend van 1.8 turbo's die boem hebben gedaan...
Audi TT Audi S3 e.d.
Dus zo sterk is dat blok niet volgens mij...
mjah ongeveer...quote:Op vrijdag 22 juli 2005 00:46 schreef NITROHOSS het volgende:
Als je 3000 euro te verspijkeren heb zou ik zeggen.. koop een andere auto...
Met chiptuning kan je alleen wijzigingen aanbrengen in je kenvelden.. dat houdt in: "wanneer spuit ik hoeveel, hoelang in" en "wanneer en hoe vaak gaat er gevonkt worden ". Verder is het zo dat een "grotere" turbo pas later in gaat komen... waarbij ik me afvraag wat je hebt aan topvermogen in een toerenbereik waar je nooit komt.
Uiteindelijk moet het gaan om koppelwinst onderin je toerenband, daar je fysiek beperkt bent door de maximale toeren en een bakoverbrenging. Je winst gaat dus zitten in de 0-max kmh sprint tenzij je ook bereid bent de bak of je diff te gaan veranderen. Koppel kan je vergroten door de weerstand voor de luchttrein te verlagen door het "flowen" van je inlaatspruitstuk en inlaatdeel van de kop. Verder kan je wel wat dingen doen met de turbo maar wat wil je precies..
Als je zo gebrand bent op die 250 PK... tjeez ga dan maar voor domme cijfers en topvermogen... joepie 250 pk bij 9000 rpm... lekker boeien..
Koppel koppel koppel..
PK = Nm*rpm... remember that
bij zo'n 300 pk haal je er nog zeker 400nm uit en dat is zeker niet slecht voor een 1.8 met stock tt turbo....quote:Op vrijdag 22 juli 2005 00:46 schreef NITROHOSS het volgende:
Als je zo gebrand bent op die 250 PK... tjeez ga dan maar voor domme cijfers en topvermogen... joepie 250 pk bij 9000 rpm... lekker boeien..
Koppel koppel koppel..
PK = Nm*rpm... remember that
Hoezo zou door je turbodruk te veranderen je turbo eerder opkomen?quote:Op donderdag 21 juli 2005 23:27 schreef Tjabbo het volgende:
Een leuke boostcontroller scoor je op ebay voor 130$.
Probeer het daar nou eerst eens mee. Het gaat niet alleen om de pk winst, maar ook om het verloop van je koppelkromme.
als je een leuke boostcontroller inbouwt komt je turbo veel eerder op druk waardoor je auto veel sneller is, maar ook veel agressiever reageert op het gas.
En zoals al gezegd, begin daarmee, en doe direct een modificatie voor je inlaattraject (open air filter) en uitlaattraject (eventueel een grotere diameter uitlaat en de catalysatoren weghalen).
Een chipje is leuk, maar je kan niet eeuwig de computer blijven aanpassen.
Oh ja, en als je trouwens denkt dat je alle pk's zomaar bij elkaar op kunt tellen (filter 15 + uitlaat 15 + chipje 30 = 60pk meer) dan zou'k me zeer zeker maar eerst eens verder verdiepen in het tunen van je auto.
quote:Op vrijdag 22 juli 2005 04:52 schreef Catch22- het volgende:
Ik zou chippen en sportfilter + aangepast uitlaatsysteem fixxen. Ga dan kijken of je nog verder wil, want dan zit je op 200+ pk en dat is vrij veel al
Milltek uitlaat bij vanderveldenquote:Complete uitlaatlijn IBIZA 1.8 20VT, dus inclusief hi-flow katalysator, middendemper en einddemper : 1350,00
koppeling kan de vermogens wel aan, levensduur wordt wel wat ingekort maar direct vervangen hoeft niet.....quote:Op vrijdag 22 juli 2005 02:58 schreef Kolkie het volgende:
Daarnaast zou een beetje geld in dit budget voor tegenvallers ook niet gek zijn mijns inziens, want ik ondanks dat ik niet into VAG-producten ben lijkt het mij niet dat bv. de standaard koppeling dusdanig geoverdimensioneerd is dat ie dat ook op de middellange termijn trekt... om maar eens iets te noemen. Ik weet van sowieso 1 'bekende' dat die persoon z'n 1.8t onderblok @ ongeveer 240 (plusmin10) pk kaduuk is gegaan. Wat mij verder verteld is is dat de turbo die standaard op deze blokken geschroefd zit met wat uitknijpwerk zo'n 250 pk kan leveren, daarboven zit ie zichzelf in de weg. Wat ik er van begrepen heb. Verder ben ik er niet van op de hoogte hoe sterk het luchttraject van een Ibiza is maar ik kan me voorstellen dat er weer ingekocht moet worden bij de firma Samco of SFS. Tenslotte is het als je gaat sleutelen ZEER handig om een metersetje te hebben om de hele handel een beetje in de gaten te houden. Kost ook weer pecunia ja.
Stappenplan voor 230 pk:
1) open uitlaatlijn van voor tot achteren (even 2ehands opscharrelen)
2) open inlaattraject (als je dan toch bezig bent alles open te maken)
3) metersetje installeren
4) laten herprogrammeren/chippen al dan niet in combinatie met boostcontroller (AVC-R bv.)
5) Tevreden zijn, rondsjesen, wat meer geld uitgeven bij de dagelijkse tankbeurt en verder sparen.
Mijns inziens moet je, gezien het budget, AFBLIJVEN van gesmede zuigers, drijfstangen en nokkenassen. Met alleen aanschaf ben je er niet, het moet er ook allemaal in en dat kan m.i. serieus in de papieren lopen. Gebruikte (grotere) turbo kan een optie zijn maar dat lijkt mij alleen handig als het om de Particulier BV gaat waarvan de eigenaar bekend is met de dingen die van belang zijn met turbo's (warmrijden, na laten draaien), bv. iemand uit het clubcircuit die verder gaat upgraden. Bij slooperijen en louche handelaren zou mij persoonlijk het risico te groot zijn omdat je dan geen flauw benul hebt waar je turbootje vandaan komt en wat er mee gebeurt is. Per slot van rekening zit je niet op een gammele turbo te wachten. Je wilt er per slot van rekening niet op leeglopen.
p.s. mocht je dat met die gesmede zuigers en nokkenassen inclusief de rest van de meuk lukken voor 3K dan moet je wel even laten weten waar je die dingetjes gekocht hebt.
Edit: helemaal zeker weet ik het niet maar ik meen mij te kunnen herinneren dat er of bij Biesheuvel motorsport of bij RICA tuning iemand werkt die ook redelijk ver is met het tunen van een ibiza. Misschien dat je die eens kunt bellen, maar ik weet daarnaast ook vrij zeker dat die persoon op de eerder genoemde fora te vinden is (al dan niet met regelmaat).
Dat staat er niet. goed kijken.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 01:14 schreef Tommeh het volgende:
[..]
Hoezo zou door je turbodruk te veranderen je turbo eerder opkomen?
Dat is die van Turbo Jackie...quote:Op vrijdag 22 juli 2005 07:51 schreef ThaFreak het volgende:
[..]
die van biesheuvel was toch gecrashed??? Grijse ibiza (was dat geen diesel)???
Ligt er aan wat je doet he. Als je al een redelijk hoge redline hebt, of hem verhoogd heb je daar wel degelijk wat aan. Kan je verder doortrekken en kom je dus ook in de volgende versnelling hoger uit. Al is dat meer iets voor N/A tuning, meer toeren en een korter diff.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 00:46 schreef NITROHOSS het volgende:
Als je 3000 euro te verspijkeren heb zou ik zeggen.. koop een andere auto...
Met chiptuning kan je alleen wijzigingen aanbrengen in je kenvelden.. dat houdt in: "wanneer spuit ik hoeveel, hoelang in" en "wanneer en hoe vaak gaat er gevonkt worden ". Verder is het zo dat een "grotere" turbo pas later in gaat komen... waarbij ik me afvraag wat je hebt aan topvermogen in een toerenbereik waar je nooit komt.
Uiteindelijk moet het gaan om koppelwinst onderin je toerenband, daar je fysiek beperkt bent door de maximale toeren en een bakoverbrenging. Je winst gaat dus zitten in de 0-max kmh sprint tenzij je ook bereid bent de bak of je diff te gaan veranderen. Koppel kan je vergroten door de weerstand voor de luchttrein te verlagen door het "flowen" van je inlaatspruitstuk en inlaatdeel van de kop. Verder kan je wel wat dingen doen met de turbo maar wat wil je precies..
Als je zo gebrand bent op die 250 PK... tjeez ga dan maar voor domme cijfers en topvermogen... joepie 250 pk bij 9000 rpm... lekker boeien..
Koppel koppel koppel..
PK = Nm*rpm... remember that
Het kan wel degelijk hoor, en ik denk nog best betrouwbaar en rijdbaar ook. Zoals ik al zei, uit het rijtje:quote:Op vrijdag 22 juli 2005 09:30 schreef Giem het volgende:
Hoe wil je ooit een 1800 blok tot 250 PK op voeren.. met zo'n budget en het ook goed op de weg krijgen.
Ja er zijn evo's die halen 400PK uit een 2 liter.. maar die hebben zo'n turbo lagg dat je er niet eens meer normaal in kunt rijden.. en hij moet elke 8000 KM weer naar de garager om helemaal schoon te worden gemaakt..
90% van de 'tuners' in NL pakken gewoon het zelfde programmatje. Zijn er niet al te veel die goed weten hoe ze het zelf ontwikkelen moeten, en als ze het wel weten reken maar op een dikke rekening.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 09:24 schreef TGT het volgende:
Standaard zonder turbo levert het blok 120 pk. Met turbo 150pk. Zo bizar vind ik het niet dat het blok na chippen over de 200pk gaat.
Bovendien zijn er meerdere tuners die dit aantal pk's aanbieden
Grappig dat je dat zegt. De doelstelling is om over 2-3 jaar een impreza sti aan te schaffen.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 08:42 schreef DiMacho het volgende:
[..]
Dat is die van Turbo Jackie...Tja die is gecrashed en hij is met een nieuw project bezig...
www.teamibiza.nl is misschien wel handig voor de topicstarter. Maar kom daar niet aan met een instelling: Ik wil 250PK uit een 150PK blok hebben...
Mijn mening: Verkoop je Cupra en koop met die 3000 euro extra een ImprezaHeb je meteen meer PK's.
quote:Op vrijdag 22 juli 2005 11:04 schreef Nerdmans het volgende:
Deze dumpvalve vervagt de originele bosch klep. Nadeel van die klep is dat deze de neiging heeft nog wel eens te gaan lekken, wat dus vermogen kost en dat deze een membraam klep heeft, die reageert trager dan de zuiger uitvoering van de forge klep.
Doe dat dan directquote:Op vrijdag 22 juli 2005 11:12 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
Grappig dat je dat zegt. De doelstelling is om over 2-3 jaar een impreza sti aan te schaffen.
quote:Op vrijdag 22 juli 2005 11:12 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
Grappig dat je dat zegt. De doelstelling is om over 2-3 jaar een impreza sti aan te schaffen.
Ja, als mijn financiele situatie wat beter was geweest.... Een Suub STI is wel even een andere prijsklasse.quote:
Bewaar je geld dan.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 12:33 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
Ja, als mijn financiele situatie wat beter was geweest.... Een Suub STI is wel even een andere prijsklasse.
mja ik geloof dat je wel een punt hebt.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 12:44 schreef MK1GTI het volgende:
Er staan hier posts van mensen die het snappen (o.a. Kolkie, Tjabbo) en van mensen die "van hebben horen zeggen". Van die laatste categorie: Wat een berg lulverhalen.
Uit mijn TDI haal ik ook 50% extra motorvermogen voor minder dan 800 euro. 90 > 135pk en koppel zelfs meer: 200 > 320Nm. 250pk is best haalbaar maar dat kun je beter niet doen door wat willekeurige tuningsrommel bij elkaar te prakken. Wat je overhoudt is een project dat meer een puzzeltje met ongelijke stukken is dan wat anders.
Mijn chip kostte via chipmeister 299 euro (clubprijzen). DMTuning in Belgie doet daar bijv. ook aan. Kijk voor die 3000 euro zul je best de 250pk gaan halen maar jouw 156pk-wagen heeft op een gegeven moment wel meer nodig dan alleen wat motorvermogen als je naar de 250 wil. (Remvermogen, koeling, en misschien ook een stukje duurzaamheid?) Die laatste 25pk's kosten best veel moeite en geld en je motorkarakteristiek wordt met rasse schreden bruter en lomper. Een grotere turbo erop zetten houdt in dat hij hard in komt zetten. En hoe wil je met zo'n tweewielaangedreven Seat Ibiza 250pk op de weg krijgen? Daar mag je een paar goeie sloffen voor hebben en je moet ervoor gaan zorgen dat ie niet te ver uit de veren komt en ook dat soort dingen kost geld. Wordt het boven standaardtuning 10% extremer dan wordt het vaak al 2x zo duur en dan wordt je auto een ding waar, voor wat het eigenlijk is, veel te veel geld in zit wat je er toch nooit meer voor terug krijgt.
Je kan beter betaalbaar 225pk of 200pk hebben met een berg rijgenot dan een onpraktisch en onbestuurbaar beest waar je hoge onderhoudskosten aan hebt. Maargoed, uiteindelijk moet je het zelf weten.
Precies. Zoek een betaalbare chip zodat je rond de 200pk zit en de rest van de pegels spaar je voor een andere bak.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 11:52 schreef Five_Aces het volgende:
Maar dan zou ik daar niet te veel aan verspijkeren, hooguit andere chip, en je andere $$$ in een GTT steken of zo.
Inderdaad, een volvo 850 R (2,3 liter) met 250 Pk, is doormiddel van chippen wel tot 300 Pk te krijgen, maar vaak valt het op een vermogensbank toch altijd tegen.quote:Op donderdag 21 juli 2005 23:03 schreef Googolplexian het volgende:
ik blijf erbij ... 94 pk voor 3000 uit een 1.8 is onmogelijk
maar ik ben erg benieuwd naar JOUW dyno-uitdraai
Gooi die seat eruit en spaar ff door voor een soeb.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 11:12 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
Grappig dat je dat zegt. De doelstelling is om over 2-3 jaar een impreza sti aan te schaffen.
Als je em zonder chippen op de bank zet haalt ie de 250 ook niet. PK aan t wiel is iets anders dan aan de as..quote:Op vrijdag 22 juli 2005 14:15 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
Inderdaad, een volvo 850 R (2,3 liter) met 250 Pk, is doormiddel van chippen wel tot 300 Pk te krijgen, maar vaak valt het op een vermogensbank toch altijd tegen.
pk aan het wiel is hetzelfde als pk aan de asquote:Op vrijdag 22 juli 2005 14:32 schreef TGT het volgende:
[..]
Als je em zonder chippen op de bank zet haalt ie de 250 ook niet. PK aan t wiel is iets anders dan aan de as..
Denk je ook niet dat hij krukas bedoelde?quote:Op vrijdag 22 juli 2005 14:36 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
pk aan het wiel is hetzelfde als pk aan de as
pk aan het wiel is compleet anders dan pk aan het vliegwiel / krukas
bij as denk ik aan aandrijfas.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 14:38 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Denk je ook niet dat hij krukas bedoelde?![]()
quote:Op vrijdag 22 juli 2005 14:38 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Denk je ook niet dat hij krukas bedoelde?![]()
Precies, ik denk nu al af en toe dat mn auto trager is geworden dan in het begin.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 15:41 schreef yup het volgende:
Vermogen went.
Ik wil je wel eens uitdagen.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 15:47 schreef vosss het volgende:
[..]
Precies, ik denk nu al af en toe dat mn auto trager is geworden dan in het begin.
Meestal daag ik dan ff een gti-tje ofzo uit om hem vervolgens stront voor zn ogen te rijden en dan denk ik bij mn eigen: Mja, ik ben zeker al gewent aan de snelheid
Nou, ik heb daar wel eens in gereden, maar zo bijzonder snel was ie niet hoor. Niet anders dan een impreza of evo.. Niet dat die traag zijn, maar een Sunny staat daar niet boven imoquote:Op vrijdag 22 juli 2005 15:50 schreef PNG het volgende:
Moet je een keer tegen een stock Sunny GTI-R gaan rijden.
Kun je meteen kijken of je al gewend bent
Dit is wel mogelijk!quote:Op donderdag 21 juli 2005 22:37 schreef Googolplexian het volgende:
HAHAHAHA (sorry)
goos ... doe een dyno (auto op rollerbank) voordat je "berekend" hoeveel pk je erbij hebt. Ik ben bang dat je je het één en ander wijs hebt laten maken.
chip = + 48 pk kan je echt vergeten!
inlaat/filter = + 18 pk ook ... zoveel compressie maakt die turbo van je niet om zoveel winst te halen
ehr ja, ik ben al tot de conclusie gekomen dat ik t zo ga doen. Die nieuwe turbo komt er niet.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 16:11 schreef Kaj_A het volgende:
[..]
Dit is wel mogelijk!
@TS
Waarom eerst een chip?
Ik zou beginnen met:
- Open uitlaat systeem (supersprint?), dan'
- Luchtfilter, dan;
- Chip (JD), dan;
- evt een andere turbo
Nog wel iets sneller.. zal rond de 6.6 liggen oid denk ik.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 16:14 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
ehr ja, ik ben al tot de conclusie gekomen dat ik t zo ga doen. Die nieuwe turbo komt er niet.
T idee was om 250 pk te realiseren, maar dat blijkt niet geheel handig/verstandig.
Dus ik moet me beperken tot een 200 en een beetje pk.
Ik vraag me wel af wat de sprint naar de 100 wordt, een seconde of 7 ???
Die ibiza weegt vrij weinig, en 200PK is zeker niet niks. Pak maar een aantal willekeurige auto's die zoveel vermogen hebben. Je zal alleen wel aardig wat wheelspin hebben als je iets teveel gas geeftquote:Op vrijdag 22 juli 2005 16:35 schreef Nerdmans het volgende:
oe.. dat zou leuk zijn. Waar baseer je die 6,6 op?
3000 euro is helemaal niks. Goede investering imo.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 17:39 schreef Botje96 het volgende:
Dus je hebt straks voor 3.000 euro verbouwd aan een auto van +/- 10.000 euro?!
Ieder zijn ding, maar ik vind het achterlijk veelMooi wagentje overigens, ik ben zelf ook op zoek naar een cupra uit de serie 1999-2002
![]()
jep... krijg je nooit goed op de weg...quote:Op vrijdag 22 juli 2005 16:46 schreef yup het volgende:
Volgens mij gaat 6.6 seconde nog een uitdaging worden met een FWD 200 pk... (helemaal met een Ibiza)
op het moment dat je zoiets haalt gaat dat na een half jaar ook jeuken en wil je ook meer power, trust mequote:Op vrijdag 22 juli 2005 17:54 schreef KonnieKipke het volgende:
Jongens, als je een auto van 10.000 euro koopt en 3000 euro wilt verspijkeren, koop dan meteen een Subaru Impreza 2e hands. Hoeft dan niet meteen een pro-drive te zijn.
of haal een Volvo 850 T5R.
Valt nog wel mee hoor. Ken iemand die heeft iets van 240PK op een Colt, en die doet 0-100 binnen 5.5 seconden oid met fwd.quote:
Die gozer van TCC heeft dus 440 pk (ofzo) in z'n Civic Coupé en doet iets van 4 sec naar de 100.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 18:20 schreef 1299 het volgende:
[..]
Valt nog wel mee hoor. Ken iemand die heeft iets van 240PK op een Colt, en die doet 0-100 binnen 5.5 seconden oid met fwd.
heb je daar een bron, dyno, 1/4 mijl uitdraai oid dergelijks van......quote:Op vrijdag 22 juli 2005 18:36 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Die gozer van TCC heeft dus 440 pk (ofzo) in z'n Civic Coupé en doet iets van 4 sec naar de 100.
Je wilt alleen niet weten hoeveel geld er in die bak zit.
Ik ken 'm nu zo'n 17 jaar. Als hij die 4 sec niet neerzet met die Honda (geloof me ... lukt echt wel) dan lukt het wel met z'n getunede 996 Turbo.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 18:52 schreef ThaFreak het volgende:
[..]
heb je daar een bron, dyno, 1/4 mijl uitdraai oid dergelijks van......
naar mijn weten heeft die namelijk nog nooit een goede tijd neer gezet.....
der was iedere keer wel wat mee miswaardoor die geen goede tijd kon rijden
![]()
quote:Op vrijdag 22 juli 2005 20:23 schreef Five_Aces het volgende:
Dat is meestal het excuus als de autoprestaties in twijfel getrokken worden... "jamaarmijnandereautozusenzoblahblahyadayadayda"![]()
Serieus: 4 sec is twijfelachtig, zelfs voor een Porche. Misschien dat het je lukt op drag radials of R-compounds, maar meestal is de limitatie je straatbanden.
quote:
Velen van jullie zullen hem wel kennen... De civic coupé van de eigenaar van Tcc: Robert-jan. Ondertussen staat hij al weer even stil omdat we bezig zijn met div. aanpassingen op het gebied van betrouwbaarheid. Zodra alle onderdelen binnen zijn en hij er weer aan gaat beginnen zullen we jullie op de hoogte houden met foto's van de opbouw van het nieuwe blok.
Maar tot die tijd het verhaal van de civic coupe tot nu toe:
De auto zag het levenslicht als een groene Honda Civic Coupé 1.6 Esi in 1995. Tot een paar jaar geleden niets bijzonders te vertellen, behalve dan natuurlijk dat, zoals het een Honda betaamt, in 2000 nog geen spoortje slijtage was te vinden. Zowel motorisch als uiterlijk, gewoon nog een hele nette auto.
Maar toen. Degene die Robert-Jan kennen, weten dat hij niet rust totdat hij van een gewone Honda, een hele snelle Honda heeft gemaakt. Er werd begonnen met implanteren van een 1.6 Vti blok, waar al gauw een Jackson Racing Supercharger op werd gemonteerd.
Na enige tijd werd het tijd voor nog meer vermogen en werd het trouwe 1.6 Vti blok verwisseld voor een Integra Type R blok. Natuurlijk weer de Supercharger er op. Na nogal wat pech, waaronder een volledig versleten klepveerschotel die de oorzaak was van een compleet geruïneerd motorblok moest er maar eens echt vermogen uit de Coupé worden gehaald.
Na lang nadenken werd gekozen voor een unieke combinatie. Namelijk een onderblok van een CRV met daarop een kop van een Integra Type R blok. Natuurlijk moest ook hier de Supercharger op worden gemonteerd.
Hieronder zie je de uiteindelijke specificaties van deze zeer bijzondere Honda Civic Coupé.
Vermogen is afhankelijk van boost tussen 350 en 400 pk. Koppel +/- 350 Nm. Topsnelheid 290 km/u. Sprint van 0-100 km/u afhankelijk van de grip tussen de 4,5 en 5 seconden. Het maximum toerental wat de motor kan draaien is 9.000 rpm.
De motor heeft een inhoud van 1.950 cc. Het is een B20 motorblok, gemodificeerd door TCC, met andere krukas, Eagle pistonrods en Wiseco zuigers. Een Integra Type R cilinderkop, met vergrote in- en uitlaatpoorten. Het geheel is geblueprint. De verstelbare nokkenastandwielen zijn van AEM. Belangrijk om te vermelden is natuurlijk de Jackson Racing Supercharger welke is aangepast om 16 psi boost te kunnen leveren. De injectoren zijn van RC engineering en hebben een capaciteit van 550 CC. Verdere onderdelen van het brandstofsysteem zijn een AEM fuel rail, B&M benzinedrukregelaar, sterkere benzinepomp en een TCC - Racing benzinedrukmeter. De onststeking is van MSD, net als de kabels en verdeelkap. De MSD unit is zodanig gemodificeerd dat deze kan worden gebruikt voor de door TCC zelf ontwikkelde Launch Control. Ook heeft de MSD unit een boost retarder. De ontluchting van het motorblok gaat via een G.A.P. oilcatchcan met K&N carterontluchtingsfilter. Het complete blok hangt trouwens ook nog een stuk strakker in speciale Energy Suspension engine mount inserts.
Om het geheel te koelen zijn de volgende modificaties aangebracht. Een Jackson Racing waterinjectiesysteem, Integra Type R radiateur met 2 ventilatoren en van Spoon een thermostaat en radiateurdop (1,35 bar). Verder is nog een Integra Type R gasklephuis gemonteerd en wordt de lucht aangevoerd via een DC Sports Air Intake systeem met als aanvulling een cold air extension van Tenzo R. Het luchtfilter is van K&N.
Om de motor zo licht mogelijk te laten draaien is gekozen voor een AEM lichtgewicht poelieset en een TCC - Racing lichtgewicht vliegwiel.
Het uitlaatsysteem bestaat uit een Kamikaze uitlaatspruitstuk (4 in 1) voorzien van isolatie, een TCC - Racing katvervanger, een RVS tussenpijp van JCP en een RVS achterdemper van Supersprint. Om het vermogen op de weg te krijgen is gekozen voor een Clutchmaster Stage III koppelingset, Integra Type R versnellingsbak met Limited Slip Differentieel en een TCC - Racing eindoverbrenging (langer). Daarnaast wordt geschakeld met een TCC - Racing short shifter. Verder is natuurlijk het onderstel aangepast. Hiertoe is een Swaybarkit van Suspension Techniques gemonteerd (voor en achter), andere onderstelbushings, camber en sporing zijn verstelbaar gemaakt (SRR verstelbare armen). Tenslotte is nog een KONI kit gemonteerd met verstelbare dempers (hardheid) en veren (hoogte). Als laatste zijn nog 4 Tenzo Racing Sports veerpootbruggen gemonteerd (voor boven, voor onder, achter boven en achter onder).
Na al dit geweld moet er natuurlijk wel goed kunnen worden geremd. Om dit te bereiken is gekozen voor een Brembo big brake kit voor met 4-zuiger remklauwen en Ferodo DS2500 remblokken. Achter is het complete remsysteem van een Integra Type R gemonteerd, ook voorzien van Brembo schijven, Ferodo DS2500 remblokken. Rondom zijn verder nog stalen remleidingen gemonteerd.
Ook de buitenkant van de auto is niet geheel origineel gelaten, alhoewel niet is gekozen voor een brute uitstraling. Het moest een redelijke normale auto blijven. Het vermelden waard is dat alles in kleur is gespoten (spiegels, deurgrepen, etc.), er zijn rood/witte achterlichten gemonteerd en een Wings West achterspoiler met derde remlicht. Verder nog groene zijknipperlichten, Projector koplampen en getinte knipperlichten voor. In de originele bumper is gaas gemonteerd in de vergrote opening omdat nu eenmaal een beetje koeling bij zoveel vermogen geen kwaad kan. Verder is de motorkap voorzien van functionele koelsleuven en verlichte ruitensproeiers.
De binnenkant heeft ook nogal wat veranderingen ondergaan. Zo zijn er Cobra voorstoelen gemonteerd, groene 4-puntsgordels, Foliatec donkere handremgreep, Type R pookknop, Momo Champion stuur, witte tellerplaten (tot 280 km/u) met blauwgroene neonverlichting. Verder nog een Apexi Vtec AFC om motorische afstemmingen qua brandstof en VTEC moment vanuit de auto te kunnen regelen. Om zeker te weten dat de motor naar behoren functioneert, is gekozen voor een 4-tal meters in de linker raamstijl van Autometer. Het gaat om een Air/fuel ratio meter, een boostmeter, olietemperatuurmeter en oliedrukmeter. Al deze meters zijn bevestigd in carbon look gauge pods van Autometer.
Mocht er behoefte zijn aan wat muziek, dan kan dat. Hiertoe is een Pioneer CD/speler unit met 12 CD wisselaar gemonteerd met een Jensen 400 Watt versterker, Caliber 150 Watt versterker, JBL luidspeakers en een Subwoofer.
Om het geheel te beveiligen is gekozen voor een alarmsysteem met een uitbreiding die er voor zorgt dat bij het afgaan, de eigenaar op afstand wordt gewaarschuwd.
Als laatste rest nog te vermelden waar dit alles op rond rijd. Dat zijn OZ Superleggera 17 inch antracietkleurige velgen met Michelin 215x40x17 Pilot Sport banden. Zelfs aan de kleinste details is gedacht, wat zich manifesteert door lichtgewicht wielmoeren.
Het nieuwe blok (links) staat al te wachten.....
zoals t er nu uit ziet ga ik ongeveer 1900 euro besteden aan tuning op een auto van zo'n 10k idd.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 17:39 schreef Botje96 het volgende:
Dus je hebt straks voor 3.000 euro verbouwd aan een auto van +/- 10.000 euro?!
Ieder zijn ding, maar ik vind het achterlijk veelMooi wagentje overigens, ik ben zelf ook op zoek naar een cupra uit de serie 1999-2002
![]()
Kijk voor tuningtips 'ns op:
www.seat-online.nl
www.teamibiza.nl
Een volvo is een grote lompe familiebak, dat dus nevernooitnie.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 17:54 schreef KonnieKipke het volgende:
Jongens, als je een auto van 10.000 euro koopt en 3000 euro wilt verspijkeren, koop dan meteen een Subaru Impreza 2e hands. Hoeft dan niet meteen een pro-drive te zijn.
of haal een Volvo 850 T5R.
dem... dat heeft stuivers gekostquote:Op vrijdag 22 juli 2005 20:44 schreef Googolplexian het volgende:
Artikel gevonden waarvan de inhoud wat ouder is (nog van de oude site)
[..]
quote:Op vrijdag 22 juli 2005 13:56 schreef PNG het volgende:
Effe tip van ander forum. Dit is EDS phase II + wat, en als het goed is rond de 280/290 Pk.
-knip-
Dus verstevig ook de draagarmen bij dergelijke vermogenswinsten en/of joekels van remmen.
Die nieuwe links is een closed deck blok, de rechter zo te zien een semi-closed deck.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 23:34 schreef Kolkie het volgende:
Trouwens, kan iemand mij vertellen of dat hondablok hierboven het qua koeling een beetje goed doet? Bij dat nieuwe blok zie je namelijk nauwelijks koelingskanalen lopen en verder lijkt mij de dikte van de cilinderwanden nou niet echt je van het (lees: ronduit dun). Of gaat dat gewoon goed?
Please do?quote:Op vrijdag 22 juli 2005 08:19 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Dat staat er niet. goed kijken.
Er staat dat je door gebruik te maken van een boostcontroller je turbo éérder op druk is.
Waarom dat zo is wil ik ook wel uitleggen indien gewenst.
Op je turbo zit een zgn. wastegate. (Dat is wat anders dan een blow off valve, die zorgt voor het afblazen van druk bij gas los) Die wastegate is een klep die automatisch open gaat als de turbo op druk komt, zodat er weer wat turbodruk weg loopt.quote:
Als jij dat wilt, moet je dat vooral doenquote:Op vrijdag 22 juli 2005 22:07 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
zoals t er nu uit ziet ga ik ongeveer 1900 euro besteden aan tuning op een auto van zo'n 10k idd.
Is dat zo raar dan? Ik ken mensen die voor 5k een auto kopen en voor 10k tunen. Of nog veel extremer. Ik vinnut wel schappelijk eigenlijk..![]()
Ik ken natuurlijk ook fette spinners kopen en melkglaslampu enzo, gaat ie ook sneller van en is nie zo duur![]()
zou het een 1.8t zijn?quote:Op zaterdag 23 juli 2005 14:38 schreef Botje96 het volgende:
[..]
blok uit een Audi TT (geen idee welke cilinderinhoud)
Jazeker, zij het dat die amper verkocht worden, en daarnaast een beetje groot zijn voor in een mk1 golf...quote:
Een goeie Dual-port wastegate regelt dmv de turbo druk de tegendruk. Dit betekend dat de druk niet langzaam afgelaten wordt, integendeel. Wategates die dmv een veer werken komen standaard nog wel voor, die hebben wel het probleem dat wanneer de veer slapper wordt, de druk langzaam aan afgelaten wordt. Mijn auto heeft hier momenteel helaas ook last van. Dit gebeurd wel in de loop van vele jaren, een nieuwe auto heeft hier geen last van.quote:Op zaterdag 23 juli 2005 13:29 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Op je turbo zit een zgn. wastegate. (Dat is wat anders dan een blow off valve, die zorgt voor het afblazen van druk bij gas los) Die wastegate is een klep die automatisch open gaat als de turbo op druk komt, zodat er weer wat turbodruk weg loopt.
Uiteraard eerst een klein beetje, en hoe meer druk je gaat draaien hoe verder die klep open gaat en hoe meer druk er weg vloeit.
Wat een boostcontroller doet is die klep omzeilen of 'voor de gek houden' (afhankelijk van welk type controller je hebt) zodat de klep langer dicht blijft. Uiteraard heeft dit tot gevolg dat de turbo eerder op druk is omdat er geen druk verloren gaat.
Dat is dus de eerste functie van de controller. Daarnaast kan je de boostcontroller zo instellen dat hij de wastegate zo lang dicht houdt dat er meer druk opgebouwd word dan in de standaard configuratie.
Helemaal gelijk, los luchtfilter doet toch niet veel op zichzelf.quote:Op donderdag 28 juli 2005 13:30 schreef Hitpoint het volgende:
Waarom koop je geen wideband lambda met een stand-alone motormanagement. Daar heb je in mijn ogen veel meer aan. Want elke keer als je weer wat verandert aan je setup moet je je ecu weer chippen anders is je A/F verhouding weer niet goed. En met een stand alone systeem kun je dat zelf doen
Ik heb geen ruk verstand van dit soort zaken.quote:Op donderdag 28 juli 2005 13:30 schreef Hitpoint het volgende:
Waarom koop je geen wideband lambda met een stand-alone motormanagement. Daar heb je in mijn ogen veel meer aan. Want elke keer als je weer wat verandert aan je setup moet je je ecu weer chippen anders is je A/F verhouding weer niet goed. En met een stand alone systeem kun je dat zelf doen
Maar wat ga je nou laten doen dan?quote:Op donderdag 28 juli 2005 14:46 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
Ik heb geen ruk verstand van dit soort zaken.
Ik ga na deze aanpassingen ook niets meer veranderen aan de set-up.
Misschien dat ik bij de suub wat verder ga in t tunen, maar dan wil ik me ook eerst eens wat meer inlezen over de hele materie.
Wie: www.dbmengineering.nlquote:Op donderdag 28 juli 2005 12:02 schreef FunnyName het volgende:
Wie, wat waar en hoe(veel kost dah)?
Die heb ik ook gebeld,quote:Op donderdag 28 juli 2005 14:59 schreef FunnyName het volgende:
Cool, ziet er goed uit. En volgens mij is dat DBM wel een goed bedrijf.
Al hoewel ik denk dat je bij tuningparts goekoper uit was geweest.
Veel plezier ermee
1733?quote:Op donderdag 28 juli 2005 14:48 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
Wie: www.dbmengineering.nl
Wat : chip, airbox, luchtfilter, dumpvalve
Waar, zie wie
Kosten:1.733,00
jawel, maar dit is leukerquote:Op donderdag 28 juli 2005 17:21 schreef Providentia het volgende:
Had je voor die 3000 euro extra, geen snellere standaard auto kunnen kopen dan....
ok:)jaik kijk altijd naar wat het voordeligste is.quote:
Netjes hoor, wat heb je er allemaal aan laten doen?quote:Op zondag 31 juli 2005 14:37 schreef Mad-Matt het volgende:
Ik ben begonnen met een MR2 turbo, start 225pk, nu 290pk
Einddoel is 300pk op de wielen.
Maar 250pk en dan voorwielaandrijving, zal je wel aandelen in de banden hebben
Ik zat ook al vanquote:Op donderdag 21 juli 2005 22:37 schreef Googolplexian het volgende:
HAHAHAHA (sorry)
goos ... doe een dyno (auto op rollerbank) voordat je "berekend" hoeveel pk je erbij hebt. Ik ben bang dat je je het één en ander wijs hebt laten maken.
chip = + 48 pk kan je echt vergeten!
inlaat/filter = + 18 pk ook ... zoveel compressie maakt die turbo van je niet om zoveel winst te halen
Cool manquote:Op woensdag 3 augustus 2005 20:03 schreef Nerdmans het volgende:
Morgen is de grote dag
Ik ga m nu nog even goed beproeven zodat ik morgen t verschil kan evalueren!
I am excited
Dit klopt niet!!quote:Op je turbo zit een zgn. wastegate. (Dat is wat anders dan een blow off valve, die zorgt voor het afblazen van druk bij gas los) Die wastegate is een klep die automatisch open gaat als de turbo op druk komt, zodat er weer wat turbodruk weg loopt.
Zei ik je tochquote:Op vrijdag 5 augustus 2005 21:38 schreef Nerdmans het volgende:
Nou,
ik kan je vertellen dat 200pk op een Ibiza ruim voldoende is!
Ik moet de traction control aanzetten bij acceleratie. Zonder spint hij van 1naar 2 en van 2 naar 3!
Het maffe was dat in eerste instantie ik niet echt onder de indruk was, omdat ze daar een 500pk lexus aan t testen waren. De eigenaar was zo vrij even een (heeeeeel erg snel) rondje met me te rijden. JZ GTE power is most impressive!
Maar vandaag heb ik enkele kilometers gemaakt en ik kreeg af en toe een beetje zo'n tenenkrommend gevoel. Boven de 3200 toeren barst t geweld echt los.
Al met al is die 50 pk extra al een behoorlijke stap.
Ik denk dat ik het hierbij laat, want bij nog meer vermogen wordt ie te ruw voor me.
Al met al een goede investering.
Ik zal een keer een acceleratie filmpje posten van 0-200.
Ik heb geen uitdraai op de rollerbank, dus ik kan geen scan posten. Ze schatten hem daar op een 205-210 pk.
PS. heb een race gedaan tegen een 1998 impreza turbo en het verschil was in t voordeel van de preza, maar minimaal. Ik schat dus een 1-100 tussen de 6,5 en de 7,0 seconden.
Rijd zelf in een Sharan Sportsedition, 1.8T. Standaard 150 pk, dealer-getuned naar 192PK, inclusief uitdraai en behoudt van garantie. Oftewel, 42PK winst op de chip. Met de vermelding erbij dat er bedrijven zijn die hem tot vlak boven de 200 tunen (uiteraard met verlies van garantie).quote:Op donderdag 21 juli 2005 22:51 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
ok!![]()
35% vermogenswinst door chip! Waar halen ze 't vandaan, he ... technologie van tegenwoordig
* move to ONZ imo
-edit- het gaat nog steeds om een cupra? soort van snel model toch? en Seat heeft ECHT 40 pk laten liggen met de chip? echt?
hè, hè ... eindelijk verstand in de buis.quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 16:15 schreef TheFrankey het volgende:
de eerste stap is je remsysteem aanpassen pimp
Niet laten ontmoedigenquote:Op vrijdag 5 augustus 2005 21:38 schreef Nerdmans het volgende:
Nou,
ik kan je vertellen dat 200pk op een Ibiza ruim voldoende is!
Ik moet de traction control aanzetten bij acceleratie. Zonder spint hij van 1naar 2 en van 2 naar 3!
Het maffe was dat in eerste instantie ik niet echt onder de indruk was, omdat ze daar een 500pk lexus aan t testen waren. De eigenaar was zo vrij even een (heeeeeel erg snel) rondje met me te rijden. JZ GTE power is most impressive!
Maar vandaag heb ik enkele kilometers gemaakt en ik kreeg af en toe een beetje zo'n tenenkrommend gevoel. Boven de 3200 toeren barst t geweld echt los.
Al met al is die 50 pk extra al een behoorlijke stap.
Ik denk dat ik het hierbij laat, want bij nog meer vermogen wordt ie te ruw voor me.
Al met al een goede investering.
Ik zal een keer een acceleratie filmpje posten van 0-200.
Ik heb geen uitdraai op de rollerbank, dus ik kan geen scan posten. Ze schatten hem daar op een 205-210 pk.
PS. heb een race gedaan tegen een 1998 impreza turbo en het verschil was in t voordeel van de preza, maar minimaal. Ik schat dus een 1-100 tussen de 6,5 en de 7,0 seconden.
dat was al gecorrigeerd. wel het hele topic lezen he.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 19:24 schreef bonfie het volgende:
[..]
Dit klopt niet!!
De wastegate laat geen druk weglopen, de uitlaatgassen worden alleen omgeleid, zodat er niet meer druk ontstaat, zodat de turbo niet harder gaat draaien.
Er momen nog wat Goodies.quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 11:38 schreef Kolkie het volgende:
![]()
En wat zeggen we dan.
Dat van die Impreza kan best kloppen want jou apparaat weegt lekker weinig (scheelt zo een kg of 200 schat ik). Geniet ervan.
p.s. Nou wij jou zo'n 1400 euro bespaard hebben he, mogen wij die nou hebben. Ik kan namelijk wel wat euro's gebruiken. Of ga je daar nog andere goodies voor kopen (remschijven/blokken/remleidingen/onderstel). En rij je nu nog met de standaard uitlaat of is/was deze nou al open?
dat kost wel wat meer dan 3000 euroquote:Op dinsdag 9 augustus 2005 01:59 schreef nonam het volgende:
Verkoop je auto, even sparen nog, en koop de nieuwe passat 3.2 v6 FSI met 184kw/250 pk (laatste kwartaal dit jaar) succes.
octaan getal, bedoel jequote:Op donderdag 21 juli 2005 23:17 schreef Nerdmans het volgende:
Ik heb ook geruchten gehoord over een octaangehalte toeneem kastje ofzo. Zorgt ervoor dat je brandstof een hoger octaangehalte krijgt. Een soort professionele mottenbal in je benzine. Relatief goedkoop
Nitro op een overstevigd cupra-blok met turbo.quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 07:56 schreef Blackheart het volgende:
Uberpooier. Een hoger octaangetal van de brandstof wil net zeggen dat je op een hogere compressie kan rijden. Of je turbodruk kan opschroeven. Laag octaangetal=Lada Hoog octaangetal = vliegtuig-benzine -motor.
Nerdmans, de simpele, betaalbare truk om tijdelijk veilige PK's te krijgen is een N2O injectiesysteem.
3 opties.
1 Veel geld uitgeven om een op maat gemaakt systeem te kopen.
2 Minder geld uitgeven en de kans op brokken
3 veel met me te emailen en een beetje geld uit te geven.
quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 08:45 schreef ThaFreak het volgende:
2000 euro voor 210pk uit een 1.8t![]()
had nou maar 2500 uitgegeven aan een TT turbo icm grotere fmic en je had ruim 250pk kunnen hebben.....
denk dat ie dat bedoelt...quote:Op maandag 8 augustus 2005 22:18 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
Er momen nog wat Goodies.
Ze hebben me aangeraden om er andere bougies op te zetten kost niet zo veel
Andere ophanging, ook niet heel erg duur.
De uitlaat vervangen( geheel) is erg duur en deze kan t prima aan.
En misschien moet ik wat breder rubber nemen, want boven de 3200 toeren is t net aan met de grip.
Ze raden me af om meer vermogen te nemen.
Ik denk dat ik met een kleine 2000,00 euro dus klaar ben.
quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 08:41 schreef Blackheart het volgende:
Googolplexian, waarom de optie 3 doorstrepen? je kent me van haar noch pluim.
In alle geval, een goeie nitro instalatie geeft haar extra vermogen pas vrij op de moment het blok het aankan. En dit gespreid over een redelijk toerentalbereik.
het perfecte, helaas stomme voorbeeld is 1 van de startscenes van "The fast and the Furious" Wanneer "the good guy" met zijn nieuw opgevoerde wagen nieuwe engine mappings maakt terwiijl hij ntiro boosted door gewone straten scheurt.
Progressieve injectie is een toverwoord. En ik versta dat.
En ik rijd een 1.6 VTi ... wordt heet zat op 8200 rpm. Ik heb geen chronische hekel aan nitro maar ik ben wel van mening dat kleine blokken zich er niet voor lenen.quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 09:04 schreef Blackheart het volgende:
Goagolplexian, de N2O injectie leverd extra koeling, als je maar de juiste verhoudingen fuel/N2O gebruikt. Met water-Methanol Injectie kan je de compressieverhouding nog hoger leggen, ergo meer vermogen halen per verbruikte brandstofeenheid.
Met een generisch systeem lukt dat wel niet.
Maar kom, net zoals Herr Flick een gloeiende hekel heeft aan LPG, zo zullen anderen wel een hekel hebben aan N2O systemen.
Ikzelf ben een voorstander, en momenteel ben ik al aan het berekenen welke N2O sproeier mijn gloednieuwe 1.3JTD nodig gaat hebben.
Dan heb ik je verkeerd begrepen. "Een beetje geld uitgeven" komt dan wel neer op iets meer duiten dan de prijs waarmee nitro-setjes (zeer misleidend) geadverteerd worden. Met een goede installatie/afstelling/voorlichting kan ook nitro "wonderen" verrichten.quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 09:22 schreef Blackheart het volgende:
Daar heb je volledig gelijk in. Er is maar zoveel winst te maken binnen, "veilige" grenzen van het motorblok.
Ook heb je gelijk dat er geen idioot proof systeem bestaat. N2O of anderzijds. Er zijn klojo's die een 1.9 TDI op 5000 km naar de zak rijden door gewoon te planken met een kouwe motor en dit vol te houden tot ze de sleutel omdraaien. Daar gaat de turbo.
Vandaar mijn 3de opmerking "veel met me emailen en een beetje geld uitgeven". Zonder kennis komt niemand ver.
Ik ga niemand een systeem aansmeren waarlmee ie binne nde 100 km zijn motor opblaast.
Volgens mij heeft het octaan getal juist wel met de compressie van de motor te maken. Het octaan getal bepaald namelijk de klopvastheid van de benzine.quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 07:56 schreef Blackheart het volgende:
Uberpooier. Een hoger octaangetal van de brandstof wil net zeggen dat je op een hogere compressie kan rijden. Of je turbodruk kan opschroeven. Laag octaangetal=Lada Hoog octaangetal = vliegtuig-benzine -motor.
quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 01:59 schreef nonam het volgende:
Verkoop je auto, even sparen nog, en koop de nieuwe passat 3.2 v6 FSI met 184kw/250 pk (laatste kwartaal dit jaar) succes.
klopvastheid zocht ik...kwas t woord kwijtquote:Op dinsdag 9 augustus 2005 14:03 schreef FunnyName het volgende:
[..]
Volgens mij heeft het octaan getal juist wel met de compressie van de motor te maken. Het octaan getal bepaald namelijk de klopvastheid van de benzine.
Motoren met een hoge compressie waarden, of dit nu met of zonder turbo is, hebben een hoger octaan benzine nodig. Het is algemeen bekend dat sportauto's en getunede auto's op 98 rijden, dit is geen toeval. (In mijn 944 turbo zal ik ook na het verhogen van de turbo druk, 98 moeten gaan tanken)
Hoe denk je dat ze in de 80-ger jaren in de F1 1500 pk uit een 1.5 l turbo motor kregen?
Dat kon alleen met Benzine met een heel hoog octaan getal, boven de 105 (race brandstof) in ieder geval..
quote:Met een Pimpreza pak je ook meteen een lekker eerste doelwit Zijn er maar weinig die nog standaard zijn, de meesten zitten rond de 300 270 PK.
Sterker nog, in het instructieboekje van Seat voor de 20VT motoren staat dat je beter 98 kunt tanken om optimale prestaties te behalen.quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 14:03 schreef FunnyName het volgende:
[..]
Volgens mij heeft het octaan getal juist wel met de compressie van de motor te maken. Het octaan getal bepaald namelijk de klopvastheid van de benzine.
Motoren met een hoge compressie waarden, of dit nu met of zonder turbo is, hebben een hoger octaan benzine nodig. Het is algemeen bekend dat sportauto's en getunede auto's op 98 rijden, dit is geen toeval. (In mijn 944 turbo zal ik ook na het verhogen van de turbo druk, 98 moeten gaan tanken)
Hoe denk je dat ze in de 80-ger jaren in de F1 1500 pk uit een 1.5 l turbo motor kregen?
Dat kon alleen met Benzine met een heel hoog octaan getal, boven de 105 (race brandstof) in ieder geval..
BP heeft BP ultimate 98, wel 98 octaan.quote:Op woensdag 10 augustus 2005 18:33 schreef Quint24 het volgende:
Maar de olie maatschapijen willen toch van superplus 98 af.
De shell heeft geen benzine meer met octaan 98 allen octaan 97(V-Power)
De BP heeft ook al geen superplus 98 meer.
Allen de TOTAL, ESSO,TEXACO hebben volgens mij nog superplus 98.
Nu ff realistisch... dat kost wat knaken en dan ben je er nog niet.quote:Op woensdag 10 augustus 2005 22:09 schreef Impreza_STI het volgende:
Koop een oude Impreza GT turbo en gooi er een 2.5 in en een 6 bak.
Ik tankte daar sowieso al weinig. Achterlijk duurquote:Op woensdag 10 augustus 2005 18:35 schreef Five_Aces het volgende:
[..]
BP heeft BP ultimate 98, wel 98 octaan.
Shell is de enige die het niet meer levert. Daar tank ik dus ook niet meer.
Dit is voor over 2 jaar. Je kan beter een oude GT kopen en daar een 2.5 en een 6 bak ingooien als dat je een STi gaat opbouwen wat nog veel duurder is.quote:Op donderdag 11 augustus 2005 11:08 schreef Kaj_A het volgende:
[..]
Nu ff realistisch... dat kost wat knaken en dan ben je er nog niet.
quote:Op zondag 27 november 2005 18:22 schreef KonnieKipke het volgende:
Waarom zo'n pauper auto tunen? Kies liever een Volvo 850 T5-R Audi RS6 en tune die tot over de 300 PK 520 PK met alleen een chippie, meer heb je niet nodig.
Schop dan meteen je achterbank en alles eruit, voor minder gewicht.quote:Op zondag 27 november 2005 18:17 schreef Nerdmans het volgende:
Zo, ik heb nu ongeveer 10.000 km gereden met de huidige setting.
Er zit tegenwoordig alleen een wat zaarder remsysteem op.
Hij doet 240 top en een 0-100 in ongeveer 6,6 - 6,9 seconden afhankelijk van grip
Ik heb offerte aangevraagd voor een zwaardere turbo.
De doelstelling is om het vermogen met onegeveer 40% te laten toenemen tov. het huidige vermogen. Ik wil op ongeveer 290 - 300 pk uitkomen.
Als ik zover ben zal ik een keer filmpje proberen te maken, tot nu toe is dat er nog niet van gekomen.
Zijn er nog zaken waar ik m et een dergelijk vermogen rekening ,mee dien te houden?
Ik heb er ondertussen een setje pirelli p-zero nero opliggen.
Tips zijn altijd welkom!
Wegligging is véél belangrijker als PK's voor je auto, ik weet zeker dat je er 5.8-6.3 van kunt maken als je de wegligging optimaal maakt, en dan niet alleen verlagen ed, maar oa ook stabilisator (liefst verstelbare), verstelbare vering + dempers, veerpootbruggen (voor + achter, boven + onder) enz. DAN is je auto pas echt snel. Ohja, een auto is zo snel als zijn remmenquote:Op zondag 27 november 2005 19:36 schreef Repeat het volgende:
Wat heb je er nu allemaal aangedaan dat je al op 240 top en een 0-100 in ongeveer 6,6 - 6,9s zit?
En je wilt btw naar 300pk op je voorwielen in zo'n klein gebakje?
koop dan gelijk een toffe auto...
bij normale motoren wel maar bij de 1.8t is dit niet nodig!quote:Op zondag 27 november 2005 19:30 schreef PeuRac het volgende:
BIj goede tuning is het ongeveer 100 euro per 1 pk winst.
en 40% toename? Dat is vrijwel onmogelijk zonder je complete motor te herbouwen. Dus andere krukas, zuigers, cilinders, nokkenassen, enz enz.
Ik word een beetje moe van dat geneuzel over die T5-R. Dat jij het zo'n geweldige auto vind betekent niet dat iedereen zo'n blokkendoos hoeft aan te schaffen. Krijg jij geld van volvo ofzo om die ouwe pauper 850's te promoten.quote:Op zondag 27 november 2005 18:22 schreef KonnieKipke het volgende:
Waarom zo'n pauper auto tunen? Kies liever een Volvo 850 T5-R en tune die tot over de 300 PK met alleen een chippie, meer heb je niet nodig.
als je richting die waardes gaat moet je toch wel wat dingen verstevigen hoor in je motor...quote:Op zondag 27 november 2005 20:10 schreef ThaFreak het volgende:
bij normale motoren wel maar bij de 1.8t is dit niet nodig!
Standaard blok met geupgrade inlaat, uitlaat en intercooler kan met gemak 300 tot 350pk hebben!
netjesquote:Op maandag 28 november 2005 00:59 schreef ddx het volgende:
[..]
als je richting die waardes gaat moet je toch wel wat dingen verstevigen hoor in je motor...
en even een andere turbo en ic kost ook wel ff wat...
(ik haal nu 261pk uit m'n 1.8t btw)
blok is stevig genoeg van zichzelf en bij 300/350pk zijn veilige vermogens op standaard zuigers, drijfstangen enz......quote:Op maandag 28 november 2005 00:59 schreef ddx het volgende:
[..]
als je richting die waardes gaat moet je toch wel wat dingen verstevigen hoor in je motor...
en even een andere turbo en ic kost ook wel ff wat...
(ik haal nu 261pk uit m'n 1.8t btw)
Wat is er in godsnaam fabrieksaf verstevigd?? Nog nooit van gehoord en dat zou ik dan toch wel weten na een paar jaar voor vw te werkenquote:Op maandag 28 november 2005 01:20 schreef ddx het volgende:
dat hebben ze in de fabriek al voor mij gedaan (ik heb wel de ophangrubbers vervangen)
ik heb een seat leon cupra r
(standaard 210pk)
maar als ik 350pk zou willen moet ik toch echt aan bedragen gaan denken van 15k oid
(tenzij je alles zelf kan doen moet je ook voor research/uurloon betalen nml...)
zowel zuigers, krukas als drijfstangen zijn gesmeed verder is het blok vrijwel geheel closed deck wat het geheel erg erg stevig maakt!quote:Op maandag 28 november 2005 09:10 schreef johnwoo het volgende:
Internals zijn iig vanaf de 180PK 1.8t standaard al gesmeed (voor de 156PK weet ik het niet) en kunnen dus al flink wat hebben.
Wel een beetje jammer dat ze plastic gebruiken voor de waterpomp, nietwaar DDXToch lullig als je op de dyno staat en je blok raakt oververhit
heb je offerte aangevraagd dan? de raming bij C&E was ongeveer 4.500,00 5.500,00 euro inclusief montage inclusief herprogrammering en onderdelen.quote:Op maandag 28 november 2005 01:20 schreef ddx het volgende:
dat hebben ze in de fabriek al voor mij gedaan (ik heb wel de ophangrubbers vervangen)
ik heb een seat leon cupra r
(standaard 210pk)
maar als ik 350pk zou willen moet ik toch echt aan bedragen gaan denken van 15k oid
(tenzij je alles zelf kan doen moet je ook voor research/uurloon betalen nml...)
Wat heb je zelf eigenlijk voor auto?Audi 1.8 t?quote:Op maandag 28 november 2005 01:18 schreef ThaFreak het volgende:
[..]
blok is stevig genoeg van zichzelf en bij 300/350pk zijn veilige vermogens op standaard zuigers, drijfstangen enz......
je bent in de war met ddx denk ikquote:Op maandag 28 november 2005 16:14 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
Wat heb je zelf eigenlijk voor auto?Audi 1.8 t?
Wat heb je er aan laten doen om 261 pk te verkrijgen en wat waren de kosten?
ja de remmen zijn al aangepast. Heb nu brembo remschijven en ferrodo blokken. !quote:Op maandag 28 november 2005 16:31 schreef harryharry het volgende:
[..]
Zet er ook maar een andere as in en andere remmen op.
Ik heb paar gevallen gezien waarbij de motor plof heeft gedaan alleen met chip. Wil niet zeggen dat de motor er niet tegen kan ofzo, maar een standaard blok zal geen plof doen bij veel belasting. Een getunede wel. En met belasting bedoel ik dus effe flink doorgassen en niet als een idioot alleen maar 7000+ rpm.quote:Op zondag 27 november 2005 20:10 schreef ThaFreak het volgende:
[..]
bij normale motoren wel maar bij de 1.8t is dit niet nodig!
Standaard blok met geupgrade inlaat, uitlaat en intercooler kan met gemak 300 tot 350pk hebben!
http://www.seat-online.nl(...)57829.html#msg257829quote:Op maandag 28 november 2005 01:47 schreef ThaFreak het volgende:
[..]
Wat is er in godsnaam fabrieksaf verstevigd?? Nog nooit van gehoord en dat zou ik dan toch wel weten na een paar jaar voor vw te werkenen menig aangepakte 1.8 te hebben gezien!
heb zoiezo begrepen dat het 210 blok (s3 blok) iets sterker is dan het 225 blokquote:Heb het volledige blok uit elkaar zien gaan (niet het mijne) en kan alleen maar zeggen dat er aardig wat verschillen met een topsport/Fr motor zijn (alles is gewoon zwaarder uitgevoerd)
aah oke zo bedoel je, ik dacht vanaf fabriek getuned vandaar.....quote:Op maandag 28 november 2005 19:56 schreef ddx het volgende:
[..]
http://www.seat-online.nl(...)57829.html#msg257829
[..]
heb zoiezo begrepen dat het 210 blok (s3 blok) iets sterker is dan het 225 blok
(conrods schijnen iets sterker te zijn in 210 blok)
johnwoo; en die waterpomp tja...
allemaal van die vw kwaaltjes
versnellingsbak heb ik al gehad (synchromess bij 2->3 wat zwak punt was bij oudere versnellingsbakken)
bobines was ook zo'n standaard vw kwaal...
30 euro per pk klopt wel ongeveer. Vuistregel was ongeveer 100 gulden per pk.quote:Op maandag 28 november 2005 16:09 schreef Nerdmans het volgende:
liever gewoon wat goede content hier ipv betwisten of ik wel zoveel pk heb.
standaard 156 pk op een 1.8 turbo kost echt niet de hoofdprijs om daar 200-210 pk van te maken hoor. Ik heb ongeveer 1600 euro uitgegeven bij een tuner dus dat ik dan 30 euro per pk.
Ik denk dat dat toch niet helemaal op zal gaan.quote:Op maandag 28 november 2005 20:43 schreef ThaFreak het volgende:
[..]
.
turbo
K03S gebruikt in de 150pk en de eerste 180pk versie, turbo is goed voor een 220pk!
K04 gebruikt in de latere 180pk en de 210pk versie, kan zo'n 250pk leveren!
K04-023 gebruikt in de 225pk motoren en kan zeker 280pk aan!
Dat van die hitte is niet helemaal waar... met goede intercooling kom je een heel eind. Hier een stukje van iemand die er veel verstand van heeft (gaat dan wel over Toyota's 3S-GTE, maar het idee is hetzelfde):quote:Op maandag 28 november 2005 22:10 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Ik denk dat dat toch niet helemaal op zal gaan.
Veel van die turbo's zitten bij de nummers die jij noemt redelijk aan hun max, en zitten dan ook flink zichzelf tegen te werken door veel te veel hitte naar binnen te stampen. Kan je beter voor een iets grotere turbo gaan.
quote:The notion that a CT-26 just puts out hot air above 15psi is nothing more than hot air. All turbos produce hot air and the higher the boost the hotter it is. Proper intercooling allows higher boost to be safely used regardless of which turbo is being used to produce it.
Contrary to popular belief, bigger is not better in the power game. Balance is essential and "just big enough and no larger" is usually optimal. For example, if your intake runners or valve ports are larger than they need to be, you will lose power instead of gain it. If your compressor wheel is larger than you need, you spool slower but get no additional power to make up for it. So, if there is something that you feel you need to compensate for, don't go doing it with engine parts, otherwise you are going to be feeling pretty bummed the next time that you go to the dyno.
Dat is idd wel zo; meestal wordt 80% tot 85% duty cycle als veilig maximum gezien. Kom je aan de 85 dan wordt het tijd voor grotere injectors.quote:En ik neem aan dat, mits je e.e.a. veilig doen wilt je ook liever niet hebt dat je injectoren op 100% duty cycle zitten dus dan zijn grotere injectoren ook haast een must.
dat zijn veilige waardes zowel voor turbo als voor je injectoren, injectoren zijn goed voor zo'n 300pk op 85% zo uit me hoofd!quote:Op maandag 28 november 2005 22:10 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Ik denk dat dat toch niet helemaal op zal gaan.
Veel van die turbo's zitten bij de nummers die jij noemt redelijk aan hun max, en zitten dan ook flink zichzelf tegen te werken door veel te veel hitte naar binnen te stampen. Kan je beter voor een iets grotere turbo gaan.
En ik neem aan dat, mits je e.e.a. veilig doen wilt je ook liever niet hebt dat je injectoren op 100% duty cycle zitten dus dan zijn grotere injectoren ook haast een must. Ik heb begrepen dat een aantal turboblokken van VW standaard al een wideband sensor hebben, dus dat scheelt je weer 1 aanschaffen. Even goed af (laten) stellen en je kan er op een verantwoordde manier wat pk's bij drukken.
oh. en ik neem aan dat we het nog steeds over micky mouse pk's hebben, ipv rwhp's ?
ja met grotere intercoolers ja. Maar stock spul niet.quote:Op maandag 28 november 2005 22:46 schreef johnwoo het volgende:
[..]
Dat van die hitte is niet helemaal waar... met goede intercooling kom je een heel eind. Hier een stukje van iemand die er veel verstand van heeft (gaat dan wel over Toyota's 3S-GTE, maar het idee is hetzelfde):
[..]
Als je hier 300 krukas-PK's bedoelt, dan is dat "ongeveer" evenveel als de MR2 turbo haalt op de stock 440cc injectors. Omdat je 200cc minder te voeden hebt kan je misschien met _iets_ minder toe (maar niet veel, want het vermogen hangt er uiteindelijk vanaf hoeveel brandstof (mengsel) er door je motor gaat; cilinderinhoud maakt daarbij niet uit), maar met minder dan 400cc injectors hoef je echt niet aan te komen voor een veilige 300 krukas-PK's. Weet je toevallig wat de stock injectorcapaciteit is van de 20vt?quote:Op maandag 28 november 2005 22:48 schreef ThaFreak het volgende:
[..]
dat zijn veilige waardes zowel voor turbo als voor je injectoren, injectoren zijn goed voor zo'n 300pk op 85% zo uit me hoofd!
Nee klopt, maar als je nog een stock intercooler hebt, is een betere intercooler dus een betere investering dan een grotere turbo. Met een betere intercooler heb je een betere throttle response, koeler mengsel (veiliger èn meer power) en kan je je stock turbo wat meer druk laten draaien (nog meer power). Pas als je intercooling goed voor elkaar hebt, je loopt tegen de maximale flow van je turbo aan, en je ECU/fuelsystem zijn er op voorbereid, dan pas zou ik gaan kijken naar een grotere turbo. Zelfs waterinjectie kan je eerst nog doen (extra koeling onder boost) voordat je turbo's gaat swappenquote:ja met grotere intercoolers ja. Maar stock spul niet.
mickey mouse pk's zijn ongemeten pk's.quote:Op maandag 28 november 2005 22:27 schreef ddx het volgende:
tja wat versta je onder mickey mouse pk's ?
pk's die je op papier hebt ?
dus luchtfilter die 15pk extra oplevert etc ?
tja dan zou ik op papier 280pk ofzo hebben
maargoed ik ga uit van rollenbank resultaat (261pk/420Nm)
binnenkort komt er een fmic en dan nog even fijnafstellen daarvoor
krukas pk's heb ik het idd over....quote:Op maandag 28 november 2005 23:02 schreef johnwoo het volgende:
[..]
Als je hier 300 krukas-PK's bedoelt, dan is dat "ongeveer" evenveel als de MR2 turbo haalt op de stock 440cc injectors. Omdat je 200cc minder te voeden hebt kan je misschien met _iets_ minder toe (maar niet veel, want het vermogen hangt er uiteindelijk vanaf hoeveel brandstof (mengsel) er door je motor gaat; cilinderinhoud maakt daarbij niet uit), maar met minder dan 400cc injectors hoef je echt niet aan te komen voor een veilige 300 krukas-PK's. Weet je toevallig wat de stock injectorcapaciteit is van de 20vt?
DDX heeft ook met de autofans-dynodag meegedaan, bij speedcentre geldermalsen. Maar de waardes zijn krukas-waardes, en de dude achter de knoppen speelde nogal laconiek met de instellingen.quote:Op maandag 28 november 2005 23:05 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
mickey mouse pk's zijn ongemeten pk's.
dus de schatting uit de grote duim van veel dhz thuistunârz.
261pk gemeten is best cool!
Heb je een dyno uitdraai toevallig?
Omrekenen is toch eigenlijk vooral voor de sjonnies die liever een hoger getal zien dan de realteit imhoquote:Op maandag 28 november 2005 23:16 schreef johnwoo het volgende:
[..]
Ik hecht meer waarde aan die 205 gemeten RWHP
Niemand hier ervaring oid mee?quote:Op maandag 28 november 2005 16:25 schreef Tommeh het volgende:
Ooit iemand wel eens aan een mega squirt gedacht? Is hierbij toch wel relatief goedkoop winnen.
sjonies meten toch niet ?quote:Op maandag 28 november 2005 23:48 schreef Tjabbo het volgende:
Omrekenen is toch eigenlijk vooral voor de sjonnies die liever een hoger getal zien dan de realteit imho
Hier niet. Bij supras.nl hebbben ze wel methanol injectie ingebouwd in de rode supra van 'Flavio'.quote:
Stickers erop + 20pk!quote:Op dinsdag 29 november 2005 00:07 schreef ddx het volgende:
[..]
sjonies meten toch niet ?
die tellen gewoon alle verbeteringen bij elkaar op
dempers eraf +20pk
luchtfilter erop +20pk
mistlampen aan +10pk
etc
Is mooi spul. We zijn op dit moment de complete stand alone aan het bouwen (v3). Misschien is zoiets wel leuk voor TS ook.quote:Op dinsdag 29 november 2005 08:57 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Hier niet. Bij supras.nl hebbben ze wel methanol injectie ingebouwd in de rode supra van 'Flavio'.
Ziet er goed uit, en geeft een echte grote 'squirt', maar of het van megasquirt is weet ik niet.
deze erop:quote:Op dinsdag 29 november 2005 09:26 schreef daNpy het volgende:
[..]
Sb er nu weer te grote benzine sproeiers inzitten
En dan met TS bediscussiëren of zijn internals wel sterk genoeg zijnquote:
megasquirt is een aftermarket ecu........heeft verder niets met meth injectie te maken!quote:Op dinsdag 29 november 2005 08:57 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Hier niet. Bij supras.nl hebbben ze wel methanol injectie ingebouwd in de rode supra van 'Flavio'.
Ziet er goed uit, en geeft een echte grote 'squirt', maar of het van megasquirt is weet ik niet.
stimmt...........quote:Op dinsdag 29 november 2005 19:23 schreef Tommeh het volgende:
Ja en dan i.c.m. de goede gegevens en sensoren kun je er zowat alles mee regelen.
Waarom?quote:Op dinsdag 29 november 2005 19:30 schreef ThaFreak het volgende:
[..]
stimmt...........
zoals ieder andere goede aftermarket ecu (standalone dan), piggyback systemen kun je beter direct links laten liggen!
^^ eensquote:Op woensdag 30 november 2005 01:13 schreef StefanP het volgende:
^^^ ben ik het mee eens. Piggybacks werken perfect, op een supra dan. Maar je betaalt er wel voor, je koopt dus niet voor 100 euro zo'n dingetje. VPC, S-AFC, e-manage, MAP ECU (piggyback dus), BCC, F-CON enz. [...]
Dat valt ook tegen dan, 6 seconden voor zoveel duizenden euro'squote:Op zondag 27 november 2005 19:38 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Wegligging is véél belangrijker als PK's voor je auto, ik weet zeker dat je er 5.8-6.3 van kunt maken als je de wegligging optimaal maakt, en dan niet alleen verlagen ed, maar oa ook stabilisator (liefst verstelbare), verstelbare vering + dempers, veerpootbruggen (voor + achter, boven + onder) enz. DAN is je auto pas echt snel. Ohja, een auto is zo snel als zijn remmen![]()
brommerpraatquote:Op woensdag 30 november 2005 11:06 schreef Fulcrum_X het volgende:
[..]
Dat valt ook tegen dan, 6 seconden voor zoveel duizenden euro's![]()
Daar heb ik het toch niet over? Ik dacht dat je een auto nog wel iets sneller zou kunnen krijgen. Ikzelf zou geen duizenden euro's in een auto pompen. Mijn ex auto deed 0-100 in 10 seconden en daar liet je meeste verkeer al mee achter jequote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |