quote:
De estafette van Jezus versus satan in house
Housemuziek aanbidt de duivel, meent stichting ’Naar House’. Daarom voert ze evangelisatie-acties bij houseparty’s. Trouw liep een nacht mee. ,,De Here Jezus huilt hierom.”
Zaterdagavond, kort voor middernacht. Rond de Amsterdam Arena drommen duizenden jongeren samen, allen in het wit gekleed voor het housefeest Sensation White (join the night, dress in white), een van de grootste in zijn soort. Het wit staat voor de liefdevolle sfeer die de organisatoren willen. Volgend weekend is het Sensation Black, met verplichte zwarte kledij.
,,Ze zijn leeg als ze naar binnen gaan”, zegt Arko van Houwelingen over de bezoekers. ,,En als ze weer naar buiten komen zijn ze beroofd.” Van Houwelingen (25) is vrijwilliger bij de werkgroep Hardinxveld van evangelisatiestichting ’Naar House’. Die trekt met een opvallende rode bus langs houseparty’s om de bezoekers te waarschuwen voor de gevaren van die muziek en om ’Jezus te promoten’. Op Van Houwelingens bodywarmer staat ’Get saved by Jesus Christ’. ,,Je wilt deze mensen de liefde van de Heer doorgeven.”
Het begon zo’n tien jaar geleden, op het hoogtepunt van de housemuziek. Een bezorgde vader besloot zijn zoon op een houseparty te bezoeken. Horen en zien verging de vader: harde, repeterende basdreunen, razendsnel wisselende lichteffecten, erotische videobeelden en openlijk drugsgebruik. Op de website van Naar House vertelt de vader: ,,De Here zei: ’Jij hebt mogen zien wat de satan hier doet. Maar niemand weet hier iets van. De regering niet, de media niet, de kerken niet. Wat ga jij hier aan doen?’”
Naar House geniet een aardige bekendheid onder housepartybezoekers. Voor aanvang spreken ze af bij de ’Jezus-bus’ en na afloop weten ze de gratis koffie en zoete lolly’s (drugsgebruikers hebben behoefte aan suiker) te vinden. Aan die lolly’s zit een papiertje met het adres van Naar House en de tekst: ’Jezus zegt: bij mij zul je rust vinden’.
Zondagnacht, halfeen. De vrijwilligers uit Hardinxveld, die sinds acht uur aanwezig waren, krijgen aflossing van Sliedrechters. Er wordt ’overgedragen’: voor de bus gaan de evangelisten in een kring staan en bidden: ,,Grote, machtige Here Jezus, wilt u ons stuwen met de Heilige Geest. Wij willen uw heerlijkheid proclameren op dit veld, want eens zal ieder u ontmoeten, als rechter of als redder.”
,,Op een houseparty zoeken mensen vrede en rust”, zegt vrijwilliger Joost (28). ,,Maar wereldse lol is tijdelijk”, vult Rogier (23) aan. ,,De vreugde die God geeft is eeuwig.” Volgens Rogier zijn veel mensen ’doelloos’. ,,Dronken worden en gek doen zien ze als ultiem genot. Maar het is najagen van wind.”
Het is statistisch onvermijdelijk dat er onder de tienduizenden partygangers christenen zijn, beseft Rogier ook. ,,Maar zij hebben nog niet volledig voor God gekozen. Niet alles wat hier gebeurt, is zuiver.” ,,Van die dreunende muziek krijg je impulsen in je hoofd”, vertelt Petter (31). ,,Het is gewoon gif. Je ziel gaat te gronde. Dat wil je toch niet?” Sinds twee jaar werkt Peter voor Naar House. ,,Het is mijn lust en mijn leven, want ik zie veel mensen tot God komen.” De aanblik van sommige bezoekers van housefeesten emotioneert Peter. ,,Dan sta ik te huilen. Omdat ik weet dat de Here Jezus hier ook om huilt.”
Drie uur. Bij uitgang C van het voetbalstadion zijn vrijwilligers Kees en Joke in een gesprek met de vrienden Gerben en Gerwin die net van het feest komen. ,,Ik weet niet of dit het moment is om hierover na te denken”, zegt Gerwin als Kees hem een foldertje overhandigt. ,,En wat moet ik hier eigenlijk mee?” Kees: ,,Lezen en in je opnemen.”
,,Ze roepen hier gewoon satan op”, zegt Joke tegen Gerben, en geeft hem een lollie. Met zijn tanden scheurt Gerben het cellofaantje los, spuugt het op de grond. Joke raapt het weer op, Gerben heeft het aangehechte papiertje niet gelezen. Joke: ,,Er is maar één God.” Gerben: ,,Dat zeggen alle godsdiensten en zo krijg je oorlog.” Joke lijkt uit het veld geslagen, kijkt naar haar collega. ,,Help me, Kees.”
De beide vrienden hebben genoten van het feest. ,,Met veertigduizend mensen in het wit, dat is uniek. Je voelt een enorme verbondenheid.” De evangelisatie-actie van Naar House verrast Gerwin. ,,Ik kom om drie uur ’s nachts lam naar buiten en dan vragen ze wat ik van Jezus vind.” Gerben: ,,Ik vind het wel knap wat ze doen. Maar het resultaat is nul, vrees ik.” En de suggestie dat in het stadion de duivel wordt aanbeden? Gerwin: ,,Bedoelen ze daarmee dat er veel mooie meiden rondlopen?”
Die (schaarsgeklede) ’mooie meiden’ heeft Naar House’er Joost ook opgemerkt. ,,Satan maakt lustgevoelens wakker. Hoe die vrouwen erbij lopen... en de mannen zitten er als hijgende honden achteraan. Je beleeft hier intens hoe het is om God kwijt te zijn.”
Maar wat is nu precies ’duivels’ aan housemuziek? ,,Dansen op muziek vindt God op zich prachtig”, begint vrijwilliger Kees. ,,En in sommige kerken staan drumstellen die bijna dezelfde ritmes produceren. Het gaat om wat de dj’s tussendoor zeggen, bijvoorbeeld: ’Follow the devil’.” Joost: ,,Deze housemuziek spreekt jongeren aan. Ouderen luisteren liever naar Frans Bauer. Ze besteden daar zóveel tijd aan, allemaal door satan gebruikt om je weg te houden bij God. En popsterren worden vereerd als afgoden. Wie dien je, dát is de vraag.”
Halfvijf zondagochtend. Het wordt licht. Meeuwen scharrelen tussen plastic bekertjes, flyers van aanstaande housefeesten en her en der een foldertje van Naar House. De evangelisten uit Sliedrecht worden op hun beurt afgelost door een groep uit Giessenburg. ,,Het is een vrij rustig feest”, wordt de Giessenburgers geïnstrueerd. ,,Mensen komen redelijk normaal weer naar buiten. Als ze pillen hebben gebruikt, staan ze meer open voor ons. En het weer is eigenlijk ook te goed, ze komen niet zitten.”
,,Het viel mee vanavond”, zegt Jan, werkgroepleider van de Sliedrechters. ,,Volgende weekeinde, op Sensation Black, zal satan pas echt zijn werk doen.” Thuis zullen de Naar House’ers uit Sliedrecht eerst samen de afgelopen avond evalueren. ,,We eten soep en danken de Heer”, vertelt Jan. ,,Daarna gaat ieder naar huis. Zelf pak ik voor het slapengaan nog even een pilsje om bij te komen.” Het evangelisatiewerk bij houseparty’s houdt hem ’gelukkig’ niet uit de slaap, zegt Jan. ,,Maar de dag na zo’n actie ben ik geestelijk helemaal leeg.”