Strijder ja. Leider van het ANC dat niet altijd de meest fijne dingen deed.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 18:43 schreef TimMer1981 het volgende:
Nelson Mandela is voor mij één van de grootste vrijheidsstrijders ooit, ik heb dus ook gigantisch respect voor die man.
En dat zegt veelquote:Op dinsdag 5 juli 2005 18:59 schreef pberends het volgende:
Gevaarlijk ja, maar het is wel een van de rijkste landen (ook per inwoner) van Afrika geworden.
Geen idee.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:22 schreef el_hombre het volgende:
[..]
En dat zegt veel![]()
En was dat voor de afschaffing van de apartheid ook al niet zo?
quote:South Africa is a middle-income, emerging market with an abundant supply of natural resources; well-developed financial, legal, communications, energy, and transport sectors; a stock exchange that ranks among the 10 largest in the world; and a modern infrastructure supporting an efficient distribution of goods to major urban centers throughout the region. However, growth has not been strong enough to lower South Africa's high unemployment rate; and daunting economic problems remain from the apartheid era, especially poverty and lack of economic empowerment among the disadvantaged groups. South African economic policy is fiscally conservative, but pragmatic, focusing on targeting inflation and liberalizing trade as means to increase job growth and household income.
Bron dan maar weer...quote:Op dinsdag 5 juli 2005 22:50 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Mandela is gewoon een terrorist. Walgelijk dat deze terrorist wordt vereerd. Van Zuid-Afrika heeft hij ook een grote teringbende gemaakt.
En dan zie ik Mandela die zijn beroep als terrorist uitoefend? Ik doelde daar natuurlijk op. Dat het een teringbende is geloof ik graag maar dat is het gevolg van apartheid he... als alle armen opeens de rechten krijgen van alle rijken dan gaat daar niet een week overheen dat de armoede is opgelost.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 22:55 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Nooit reportages gezien over Zuid-Afrika? Anders ga je er eens heen en doe je je oogjes eens open.
Zeg ik toch ook. Toen de apartheid is afgeschaft. Maar ik neem aan dat je weet dat Zuid-Afrika daarvoor geen paradijs op aarde was. Nou ja, voor een hoop blanken natuurlijk wel. Maar we kunnen natuurlijk ook terug naar de apartheidquote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:00 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Die teringbende is ontstaan nadat Mandela daar aan het kloten is gegaan. Je haalt echt een hele hoop dingen door elkaar, kerel.
Het land economisch misschien niet... maar wat wil je? Je vergeet natuurlijk het menselijke aspect (nou ja, vergeten.. het is bijna chronisch) dat er toch erg veel mensen blij mee waren. Een overwinning op het racisme... dat is toch mooi?quote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Zuid Afrika is in elk geval niks opgeschoten met de ´vrijheidsstrijd´ van Mandela. Zoveel is zeker
Ah.. zie dat je het op die manier kan opvatten. Bedoelde meer te wijten aan de apartheid. Zonder de apartheid zou het land er nu veel beter uit hebben gezien. Als er men al veel eerder in harmonie had kunnen leven bedoel ik dan.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:04 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Nee, dat zei je niet. Je zei dat het een gevolg is van... Dat is heel wat anders.
Nee, want toen de macht in handen was van een hele kleine blanke elite, die een dictatoriaal bestuur had over de zwarte minderheid die mishandeld werd en Zuid-Afrika zich in een internationaal isolement bevond, was het allemaal veel beter.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Zuid Afrika is in elk geval niks opgeschoten met de ´vrijheidsstrijd´ van Mandela. Zoveel is zeker
Tenzij je natuurlijk zo'n dictatoriaal regime digged...quote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:09 schreef SG1 het volgende:
[..]
Nee, want toen de macht in handen was van een hele kleine blanke elite, die een dictatoriaal bestuur had over de zwarte minderheid die mishandeld werd en Zuid-Afrika zich in een internationaal isolement bevond, was het allemaal veel beter.
Nee. Als er nu nog steeds apartheid was, dan was het nu een beter land om in te leven. Ook voor de zwarte bevolking.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:06 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Ah.. zie dat je het op die manier kan opvatten. Bedoelde meer te wijten aan de apartheid. Zonder de apartheid zou het land er nu veel beter uit hebben gezien. Als er men al veel eerder in harmonie had kunnen leven bedoel ik dan.
quote:Op dinsdag 5 juli 2005 22:50 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Mandela is gewoon een terrorist. Walgelijk dat deze terrorist wordt vereerd. Van Zuid-Afrika heeft hij ook een grote teringbende gemaakt.
Dat moet even uitleggen.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:12 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Nee. Als er nu nog steeds apartheid was, dan was het nu een beter land om in te leven. Ook voor de zwarte bevolking.
quote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:16 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Het is nu een grote teringbende, net zoals de rest van Afrika. Je mag niet discrimineren, maar ik zie toch wel wat causale verbanden...
Ik ook. De teringzooi die de blanke kolonisten hebben gemaakt.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:16 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Het is nu een grote teringbende, net zoals de rest van Afrika. Je mag niet discrimineren, maar ik zie toch wel wat causale verbanden...
Toen was het een stuk beter in elk geval.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:19 schreef SG1 het volgende:
[..]
Ik ook. De teringzooi die de blanke kolonisten hebben gemaakt.
Sinds wanneer maak jij je druk om discrimineren?quote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:16 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Zegt onze Stalin, bekend bij de AIVD.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:19 schreef ultra_ivo het volgende:
Je moet CherrymoonTraxx gewoon niet seireus nemen. Dicators als Pinochet zijn bij hem democraten. En democraten zijn bij hem terroristen.
Dat doe ik toch altijd al?quote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:19 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Sinds wanneer maak jij je druk om discrimineren?
hij is een prutser die lang in de gevangenis heeft gezeten, zijn vrouw nooit heeft geholpen in haar moorden, en daardoor gezien wordt als een sterk persoon. dat geeft al aan hoe de samenleving daar nadenkt.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 18:32 schreef el_hombre het volgende:
Een paar dagen geleden was bij Live 8 Nelson Mandela te zien die een toespraak hield over dat wij Afrika meer moeten helpen.
En altijd wordt hij weer als een soort god onthaald, alsof hij de redder van de negerbevolking van Zuid Afrika is.
Maar is het niet zo dat Zuid Afrika na de afschaffing van de apartheid een van de meest gevaarlijke landen ter wereld is geworden. Ik zeg niet dat de apartheid goed was. Maar toch heb ik het gevoel dat het een leider die een slecht bestuur met een ander slecht bestuur vervangt niet als een goed leider gezien kan worden.
Wat is jullie mening over Mandela?
Wat heet discrimineren danquote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:19 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Sinds wanneer maak jij je druk om discrimineren?
Die denken totaal niet. We hebben het over een samenleving waarin men denkt dat Aids te genezen is door een baby te verkrachten.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:21 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
hij is een prutser die lang in de gevangenis heeft gezeten, zijn vrouw nooit heeft geholpen in haar moorden, en daardoor gezien wordt als een sterk persoon. dat geeft al aan hoe de samenleving daar nadenkt.
Voor de blanken ja.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:19 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Toen was het een stuk beter in elk geval.
Voor de zwarte bevolking ook. Die moeten nu ook in de huidige teringbende leven.quote:
Tja, dit soort bijgeloof krijg je als je compleet radeloos bent.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:23 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Die denken totaal niet. We hebben het over een samenleving waarin men denkt dat Aids te genezen is door een baby te verkrachten.
Dat heet niet radeloos. Daar heeft de dikke Van Dale een ander woord voor, maar als ik dat hier schrijf dan ben ik vast weer een racist.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:26 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Tja, dit soort bijgeloof krijg je als je compleet radeloos bent.
Alsof je nu wakker reageert.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:29 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Ik ga eens pitten.
Ik hoop dat je ooit nog eens zulke beelden uit Afrika op je netvlies krijgt... in het echt.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:28 schreef Klopjacht het volgende:
Ach, kom zeg. Die gasten daar hebben echt een kutmentaliteit en willen zelf niets veranderen aan Afrika. Ondertussen filmen ze wat weggewaaide kindjes met een botje door de neus. Ohh wat zielig! Daar ligt er weer een met 1 arm en been. De ander met vliegen op zijn lip en lepra... oehh... ondertussen staan ze achter de camera te zwaaien met hun mooie geweertjes
Overal heb je wel ziektes, armen, daklozen. Dus waar hebben we t over
Van een dorpje? Ja ach, maar een heel continent? Neuh...quote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:35 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Ik hoop dat je ooit nog eens zulke beelden uit Afrika op je netvlies krijgt... in het echt.
Als je gewoon toegeeft dat je een racist bent, ben je van het gezeik af? of nietquote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:28 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Dat heet niet radeloos. Daar heeft de dikke Van Dale een ander woord voor, maar als ik dat hier schrijf dan ben ik vast weer een racist.
Wat hij zegt.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 18:43 schreef TimMer1981 het volgende:
Nelson Mandela is voor mij één van de grootste vrijheidsstrijders ooit, ik heb dus ook gigantisch respect voor die man.
racistquote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:36 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Als je gewoon toegeeft dat je een racist bent, ben je van het gezeik af? of nietProbleem is dat dat je het niet onder ogen wilt zien. Ik kan er moeilijk respect voor opbrengen, dat begrijp je vast.
Tuurlijk, ook Annan is zo geweldig. Ondertussen blijkt het tegendeel... ohnee, het is nog niet bewezen, maar meneer knijpt m welquote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:37 schreef Pool het volgende:
[..]
Wat hij zegt.
Alsof je een vrijheidsstrijder moet aanrekenen hoe het een land economisch afgaat . Het gaat hier niet om welvaart, maar om zaken als menselijke waardigheid en gelijke behandeling. Om opkomen tegen onrechtvaardigheid. Opkomen voor de waarden van de Verlichting.
Dan is er dus een zwarte leider die wél strijdt voor vrijheid en een beter Zuid-Afrika, maar dan is het ook weer niet goed, gezien de reacties in dit topic.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:28 schreef Klopjacht het volgende:
Ach, kom zeg. Die gasten daar hebben echt een kutmentaliteit en willen zelf niets veranderen aan Afrika. Ondertussen filmen ze wat weggewaaide kindjes met een botje door de neus. Ohh wat zielig! Daar ligt er weer een met 1 arm en been. De ander met vliegen op zijn lip en lepra... oehh... ondertussen staan ze achter de camera te zwaaien met hun mooie geweertjes
Overal heb je wel ziektes, armen, daklozen. Dus waar hebben we t over
Pluim voor je argumentatie.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:39 schreef Klopjacht het volgende:
[..]
Tuurlijk, ook Annan is zo geweldig. Ondertussen blijkt het tegendeel... ohnee, het is nog niet bewezen, maar meneer knijpt m wel
nou zo zwart-wit is het nou ook weer niet: "dan is er dus een zwarte die wél strijd..."quote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:39 schreef Pool het volgende:
[..]
Dan is er dus een zwarte leider die wél strijdt voor vrijheid en een beter Zuid-Afrika, maar dan is het ook weer niet goed, gezien de reacties in dit topic.
Pluim voor het begrijpend lezenquote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:41 schreef Pool het volgende:
[..]
Pluim voor je argumentatie.
"Mandela is okay"
"Nee, want Annan is ook niet okay, denk ik."
Je doelt op de westerse manier van politiek bedrijven? Tja, ze kijken het goed af, geef ik toe.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:45 schreef Klopjacht het volgende:
[..]
Pluim voor het begrijpend lezen
ondertussen gewoon achterkamertjes politiek bedrijven en er voor zorgen dat ze het zelf goed hebben. Beetje hypocriet zooitje dus.
Uiteindelijk moeten alle politici compromissen sluiten, hun achterban bespelen, etcetera. Dat hoort bij politiek en natuurlijk hebben zij daar ook aan meegedaan. Als Mandela het alleen goed met zich zelf voor zou hebben, zou hij zich niet voor zijn idealen zoveel jaar hebben laten opsluiten.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:45 schreef Klopjacht het volgende:
[..]
Pluim voor het begrijpend lezen
Wat ik bedoel is dat zowel Annan als Mandela van die grote 'sterren' zijn die doen alsof ze ergens voor staan, maar ondertussen gewoon achterkamertjes politiek bedrijven en er voor zorgen dat ze het zelf goed hebben. Beetje hypocriet zooitje dus.
de 'apartheit' is weg. zijn wereld is kapot aan het gaan. ik heb goed contact met zwarte mensen daar trouwens. ook in dordrecht heb ik een bekende wonen die me alles over het land vertelt. mandela is een schijnvertoning.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:53 schreef Pool het volgende:
[..]
Uiteindelijk moeten alle politici compromissen sluiten, hun achterban bespelen, etcetera. Dat hoort bij politiek en natuurlijk hebben zij daar ook aan meegedaan. Als Mandela het alleen goed met zich zelf voor zou hebben, zou hij zich niet voor zijn idealen zoveel jaar hebben laten opsluiten.
Het gaat erom dat hij een onmenselijk, racistisch systeem omver heeft geworpen. Dat is goed, en daarom is hij een held. Dat je nu Annan erbij haalt, is een zwakke omtrekkende beweging. We hebben het hier over Mandela, een volledig ander persoon.
snap ik.quote:Op woensdag 6 juli 2005 00:01 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Op welke manier dan want dat is me niet echt duidelijk.
Wat bedoel je nu? Dat de apartheit niet Mandela's verdienste was? Of dat hij na het bereiken van zijn doel afgetakeld is?quote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:59 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
de 'apartheit' is weg. zijn wereld is kapot aan het gaan. ik heb goed contact met zwarte mensen daar trouwens. ook in dordrecht heb ik een bekende wonen die me alles over het land vertelt. mandela is een schijnvertoning.
nee, wat ik bedoel is dat zuid-afrika op dit moment als inwoner een hele slechte plek is om te zijn. of zie je dat anders? denk je dat het verbeterd is?quote:Op woensdag 6 juli 2005 00:04 schreef Pool het volgende:
[..]
Wat bedoel je nu? Dat de apartheit niet Mandela's verdienste was? Of dat hij na het bereiken van zijn doel afgetakeld is?
Zalig zijn de armen van geest.....quote:Op dinsdag 5 juli 2005 18:32 schreef el_hombre het volgende:
Een paar dagen geleden was bij Live 8 Nelson Mandela te zien die een toespraak hield over dat wij Afrika meer moeten helpen.
En altijd wordt hij weer als een soort god onthaald, alsof hij de redder van de negerbevolking van Zuid Afrika is.
Maar is het niet zo dat Zuid Afrika na de afschaffing van de apartheid een van de meest gevaarlijke landen ter wereld is geworden. Ik zeg niet dat de apartheid goed was. Maar toch heb ik het gevoel dat het een leider die een slecht bestuur met een ander slecht bestuur vervangt niet als een goed leider gezien kan worden.
Wat is jullie mening over Mandela?
welke tussentijd? kan je niet lezen? kom dan met argumenten inplaats van laf hangend de realiteit ontkennen. gaat het nu beter daar? en zo ja? weet je dat zeker? vanuit je afastoeltje?quote:Op woensdag 6 juli 2005 00:07 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
...
ik wacht in de tussen tijd wel even..
Waar heb je het over! Ik stel gewoon een vraag:quote:Op woensdag 6 juli 2005 00:09 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
welke tussentijd? kan je niet lezen? kom dan met argumenten inplaats van laf hangend de realiteit ontkennen. gaat het nu beter daar? en zo ja? weet je dat zeker? vanuit je afastoeltje?
Slaande op: 'Mandela is een schijnvertoning'...quote:Op welke manier dan want dat is me niet echt duidelijk.
Ja, ik denk zeker dat het verbeterd is. Ik heb geen cijfers over welvaart en veiligheid en misschien is dat deels achteruit gegaan. Maar mensen hoeven zich niet meer minderwaardig te voelen t.o.v. anderen en dat vind ik iets veel belangrijkers dan de eerste punten. Natuurlijk moet men daar zorgen dat welvaart en veiligheid verbeteren, maar dat doet niets af aan de vooruitgang van menselijke waardigheid die daar gemaakt is.quote:Op woensdag 6 juli 2005 00:06 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
nee, wat ik bedoel is dat zuid-afrika op dit moment als inwoner een hele slechte plek is om te zijn. of zie je dat anders? denk je dat het verbeterd is?
wat is er veranderd dan in zuid-afrika? dat is mijn vraag en dat snap je prima volgens mij.quote:Op woensdag 6 juli 2005 00:13 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Nooit gedacht dat er nog eens iemand oprecht geinteresseerd is in iemands mening he? Nou ja.. dan weet ik dat voor een volgende discussie.
zo te horen spreek je weinig 'zwarte zuid-afrikaner' op dit moment. niemand wil terug, het is een boevenstaat geworden. leuk he?quote:Op woensdag 6 juli 2005 00:14 schreef Pool het volgende:
[..]
Ja, ik denk zeker dat het verbeterd is. Ik heb geen cijfers over welvaart en veiligheid en misschien is dat deels achteruit gegaan. Maar mensen hoeven zich niet meer minderwaardig te voelen t.o.v. anderen en dat vind ik iets veel belangrijkers dan de eerste punten. Natuurlijk moet men daar zorgen dat welvaart en veiligheid verbeteren, maar dat doet niets af aan de vooruitgang van menselijke waardigheid die daar gemaakt is.
Nee, dat is niet leuk en dat heb je mij ook niet zien zeggen. Het gaat mij er om dat het niets afdoet aan Mandela's heldhaftige strijd voor gelijkheid van rassen.quote:Op woensdag 6 juli 2005 00:16 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
zo te horen spreek je weinig 'zwarte zuid-afrikaner' op dit moment. niemand wil terug, het is een boevenstaat geworden. leuk he?
ja, jij en een groep anderen gelooft in die marionette. prima toch? welterusten.quote:Op woensdag 6 juli 2005 00:20 schreef Pool het volgende:
[..]
Nee, dat is niet leuk en dat heb je mij ook niet zien zeggen. Het gaat mij er om dat het niets afdoet aan Mandela's heldhaftige strijd voor gelijkheid van rassen.
Nu noem je het weer een marionette. Is het nu wel of niet dankzij Mandela dat de apartheit afgeschaft is?quote:Op woensdag 6 juli 2005 00:22 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ja, jij en een groep anderen gelooft in die marionette. prima toch? welterusten.
Dus?quote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:02 schreef thaleia het volgende:
[..]
Strijder ja. Leider van het ANC dat niet altijd de meest fijne dingen deed.
Maar zo is het eigenlijk altijd dat het er maar net van af hangt hoe je het bekijkt of iemand nou een vrijheidsstrijder is of een terrorist
Welke taal was holocaust ook al weer?quote:Op woensdag 6 juli 2005 21:09 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Dus?
Ik denk sowieso dat wij als Nederlanders, HET volk wat het woord apartheid heeft uitgevonden, vooral ons (eventuele) commentaar op Mandela ver voor ons moeten houden.
Vraag aan een gemiddelde neger in Zuid-Afrika of hij het nu beter heeft dan vroeger, drie keer raden wat het antwoord is. Ze denken waarschijnlijk met weemoed terug aan vroeger. Het is een teringzooi in Z.A. momenteel, en het enige dat er gebeurd is, is een machtswisseling. Het is gewoon de mentaliteit van die mensen, ze hebben leiding nodig - zoals je overal in Afrika kunt zien. Het lukt Afrikanen gewoon niet om er geen potje van te maken, terwijl ze zo enorm rijk zouden kunnen zijn met alle grondstoffen die dat continent bezit. En nee, dat heeft niks met racisme of mishandeling te maken maar gewoon met discipline en inzet.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:09 schreef SG1 het volgende:
[..]
Nee, want toen de macht in handen was van een hele kleine blanke elite, die een dictatoriaal bestuur had over de zwarte minderheid die mishandeld werd en Zuid-Afrika zich in een internationaal isolement bevond, was het allemaal veel beter.
Ik ken flink wat Zuid-Afrikanen (zowel blanken als zwarten). De blanken vinden inderdaad dat de boel er niet op vooruitgegaan is. De zwarten vinden dit echter wel. Een belangrijk deel hiervan komt niet voor de rekening van misdaad etc maar de mogelijkheid tot een menswaardig bestaan.quote:Op donderdag 7 juli 2005 03:44 schreef StefanP het volgende:
[..]
Vraag aan een gemiddelde neger in Zuid-Afrika of hij het nu beter heeft dan vroeger, drie keer raden wat het antwoord is. Ze denken waarschijnlijk met weemoed terug aan vroeger.
TS heeft een ander referentiekader dan de meesten.quote:Op donderdag 7 juli 2005 19:17 schreef DaveM het volgende:
Hij lijkt me een hele sympathieke vent.
@ TS: genoeg klootzakken op de wereld en jij maakt je druk om iemand die geen vlieg kwaad doet?
Che is ook een symbool, ook een terrorist trouwens.quote:Op woensdag 6 juli 2005 09:25 schreef CANARIS het volgende:
mandela is een symbool .
Evenals Willem van Oranje, de Watergeuzen en die terrorristische zilvervlootpiraat.quote:Op donderdag 7 juli 2005 20:24 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Che is ook een symbool, ook een terrorist trouwens.
Willem van Oranje valt niet te kwalificeren als terrorist hoor; daar was hij veel te redelijk voor. Piet Hein was gewoon oorlogsbuit, ook niets mis mee. De Watergeuzen is een twijfelgevalletje.quote:Op donderdag 7 juli 2005 20:27 schreef Pool het volgende:
[..]
Evenals Willem van Oranje, de Watergeuzen en die terrorristische zilvervlootpiraat.
Redelijkheid bepaalt niet of iets wel of geen terroristische daad is hoor. Terrorisme houdt meer in dat je het bevoegde staatsgezag probeert te ontwrichten.quote:Op donderdag 7 juli 2005 20:35 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Willem van Oranje valt niet te kwalificeren als terrorist hoor; daar was hij veel te redelijk voor. Piet Hein was gewoon oorlogsbuit, ook niets mis mee. De Watergeuzen is een twijfelgevalletje.
Niet mee eens. Langs die weg zou ieder verschil van mening over de bevoegdheid van het staatsgezag al tot de kwalificatie terrorist leiden. En toen Piet Hein de zilvervloot veroverde was de Republiek al lang zelfstandig. Overigens maak jij een klassieke denkfout: het toepassen van moderne ideeen op historische geberutenissen.quote:Op donderdag 7 juli 2005 20:39 schreef Pool het volgende:
[..]
Redelijkheid bepaalt niet of iets wel of geen terroristische daad is hoor. Terrorisme houdt meer in dat je het bevoegde staatsgezag probeert te ontwrichten.
Ja, ik had 'het gewelddadig ontwrichten' moeten zeggen. En inderdaad kun je dan verschil van mening krijgen. Moslimextremisten zullen het wereldlijke gezag van de regering Blair niet erkennen en noemen de aanslagplegers daarom geen terroristen, maar martelaren. En de aanslagen in Irak worden gepleegd door 'vrijheidsstrijders' tegen de 'bezetters'.quote:Op donderdag 7 juli 2005 20:49 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Niet mee eens. Langs die weg zou ieder verschil van mening over de bevoegdheid van het staatsgezag al tot de kwalificatie terrorist leiden.
Klopt. Ik reageerde dan ook op de toevoeging dat Che een terrorist was. Wanneer je dat op een dag als vandaag zegt, trek je ook een verkeerde parallel. Daarom haalde ik maar even nóg oudere koeien uit de sloot.quote:Overigens maak jij een klassieke denkfout: het toepassen van moderne ideeen op historische geberutenissen.
ik heb nog geen ervaringen met hem op Fok!quote:Op donderdag 7 juli 2005 20:22 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
TS heeft een ander referentiekader dan de meesten.
of vanuit Peruaans/Mexicaans oogpunt?quote:Piet Hein is uit Spaans oogpunt gewoon een piraat.
Ligt een beetje aan hem.. zou me niks verbazen als ie ook wat tegen Ghandi, Robert Kennedy of MLK heeft.quote:Op donderdag 7 juli 2005 21:16 schreef DaveM het volgende:
[..]
ik heb nog geen ervaringen met hem op Fok!
maar toegeven, zijn standpunt is in ieder geval niet zo standaard.
je vergeet negers.quote:Op donderdag 7 juli 2005 21:25 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Ligt een beetje aan hem.. zou me niks verbazen als ie ook wat tegen Ghandi, Robert Kennedy of MLK heeft.
Daar heb ik nog nooit een commentaar uit gehoord over Piet Hein.quote:Op donderdag 7 juli 2005 21:20 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
of vanuit Peruaans/Mexicaans oogpunt?
Ik heb niks tegen deze drie.quote:Op donderdag 7 juli 2005 21:25 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Ligt een beetje aan hem.. zou me niks verbazen als ie ook wat tegen Ghandi, Robert Kennedy of MLK heeft.
Ik heb veel van deze user gelezen waar ik van walgde maar hij weet zichzelf toch weer te overtreffenquote:Op dinsdag 5 juli 2005 22:50 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |