precies, afschaffen die belastingen.quote:Op zaterdag 25 juni 2005 13:38 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Het eerlijkste is om beide zaken te negeren.
Dat is een absoluut onzinnig antwoord. Dat is zeggen dat het daar zo goed gaat omdat de economie daar harder groeit als in de rest van europa.quote:
eu subsidiequote:Op zaterdag 25 juni 2005 13:24 schreef Ulx het volgende:
[..]
Met een vlaktaks heeft het zeker weten niets te maken
Ik volg je even niet. Wat bedoel je precies?quote:Op zaterdag 25 juni 2005 13:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
eu subsidie![]()
maar geen vlaktax
Het is niet haalbaar in de huidige situatie, nee. Maar moet je eens kijken hoe ver je komt als je allerlei onzinnige zaken zoals allerlei subsidies, de Punblieke Omroep, ontwikkelings'hulp' en dergelijke afschaft.quote:Op zaterdag 25 juni 2005 13:58 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik volg je even niet. Wat bedoel je precies?
even ter verduidelijking: Ik vind het prima om alle aftrekposten e.d. af te schaffen en de belasting wat lager te maken. Maar ik weet zeker dat het onhaalbaar is om de inkomsten uitr belasting te halveren zoals Pietverdriet wil. Dus is dat een dom idee.
Piet heeft niet door dat de vlaktaks voor Estlandc.s. een verhoging van de belastinginnames betekende. Geen verlaging. En daat gaat hij de mist in.
Je gebruikt nu de karikatuur van 'de onterecht uitkering trekkende buurman', zoals we er allemaal wel één kennen, om het hele sociale stelsel af te serveren, maar dat is onterecht.quote:Op zondag 19 juni 2005 22:45 schreef McCarthy het volgende:
[..]
wat is er sociaal aan om in de WAO te zitten terwijl je wel kan werken (mijn buurman bv)? Wat is er sociaal aan om voor iemand anders zijn pensioen te betalen terwijl het twijfelachtig is of er nog wel genoeg werkenden zijn om jouw pensioen te betalen?
Zijn opmerkingen waar ik op antwoord ook niet, dus lul nietquote:Op zaterdag 25 juni 2005 13:24 schreef Ulx het volgende:
[..]
Met een vlaktaks heeft het zeker weten niets te maken
Blijkt waaruit?quote:Op zondag 19 juni 2005 21:48 schreef Lyrebird het volgende:
In deze discussie wordt volgens mij te vaak naar het Oosten gewezen. Maar de onderzoekers geven zelf aan dat Ierland ook een erg goed voorbeeld was. Het is een beetje koffiedikkijken, maar als Nederland het Ierse voorbeeld in de jaren 90 had gevolgd, dan hadden wij nu geen staatsschuld meer, geen 1 miljoen WAO'ers en geen half miljoen werkelozen.
Waarom geef je hem niet aan dan?quote:Op zondag 19 juni 2005 22:45 schreef McCarthy het volgende:
[..]
wat is er sociaal aan om in de WAO te zitten terwijl je wel kan werken (mijn buurman bv)?
Pensioenen zijn naar mijn weten altijd nog geranandeerd hoor. Pensioenen zijn ook geen overheidsaangelegenheid in de meeste gevallen.quote:Wat is er sociaal aan om voor iemand anders zijn pensioen te betalen terwijl het twijfelachtig is of er nog wel genoeg werkenden zijn om jouw pensioen te betalen?
Armen betalen helemaal niet veel belasting, ook niet relatief.quote:Op zondag 19 juni 2005 17:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Die zwakken in de samenleving betalen verhoudingsgewijs veel belasting en hebben een laag vrij besteedbaar inkomen. Doordat ze een groot gedeelte van hun vrij besteedbaar inkomen consumeren betalen ze verhoudingsgewijs veel BTW
Ze betalen gemeentelijke lasten die niet op inkomen gebaseerd zijn maar per hoofd
Kinderbijslag is geen argument, die is niet inkomensafhankelijk
Juist zaken als kinderbijslag en de hypotheekrente aftrek, de subsidies en aftrekposten zijn vooral van profijt voor hogere inkomens, veel meer als huursubsidie
Dat ambtenaren lastige zeikers zijn, weinig uitvoeren en als het ze niet bevalt maar meteen te gaan staken weet heel NL al ja.quote:Op maandag 20 juni 2005 09:52 schreef TimT het volgende:
[..]
Te huilen? Misschien moet jij eens gewoon logische nadenken. Want je kan niet zomaar alles op de schop nemen hoor. Misschien denk je dat. Maar ambtenaren kunnen alles tegenhouden als ze willen. Er zijn meer dan dit soort voorstellen geweest in het verleden hoor. En als ambtenaren er geen brood in zien dan schieten ze op ambtelijk niveau af. En walsen over mensen als jou. Als dit plan er doorkomt dan zullen ze een flinke handdruk willen. En de bonden gaan daar voor zorgen! Want je kunt niet zomaar zo grote groep ontslaan.
Denk daar maar eens over na!
Laat je niet gek maken joh.quote:Op woensdag 22 juni 2005 21:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij zegt dat ik op moet rotten, ik vraag je waarom je dat niet zelf doet
Maatschappelijk niet haalbaar eerder. Politiek haalbaar is het makkelijk mits er genoeg mensen voor zijn, er zijn immers al landen waar het ingevoerd is.quote:Op woensdag 22 juni 2005 19:30 schreef Ulx het volgende:
Naar 1 tarief gaan is politiek waarschijnlijk onhaalbaar.
Belasting op bezit is imo iig rechtvaardiger dan inkomstenbelasing.quote:Op maandag 20 juni 2005 17:49 schreef DaveM het volgende:
Ik ben benieuwd of voorstanders van vlaktax ook voor progressieve vermogensbelasting zijn.
Waarom?quote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:26 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Progressieve vermogensbelasting is net als vermogensbelasting zelf, net als enige vorm van belasting op bezit gewoon diefstal. Het Robin Hood principe in de praktijk gebracht.
Juist andersom. Inkomen heb je helemaal zelf geregeld. Bezit is vele meer discutabel.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 12:54 schreef Chewie het volgende:
[..]
Waarom zou iemand die voor vlaktax is ook voor progresieve vermogensbelasting moeten zijn dan?
Het is al absurd dat er vermogensbelasting bestaat, belasting heffen over inkomen is nog te verdedigen over vermogen niet.
hmmmmmmmmm, je zou Ierland kunnen vergelijken met Griekenland of Spanje. Dat zijn ook van die landen die nadat ze tot het Walhalla van de EU waren toegelaten, bergen subsidie hebben gekregen. De economie van die landen is niet zo spectaculair gegroeid als de economie van Ierland. Het zou kunnen dat de Ieren de subsidie's beter hebben toegepast, maar ik waag dat te betwijfelen. Het is een goede rechtse gewoonte om ieder subsidiesuccesverhaal met een korreltje zout te nemen. Ik las laatst zelfs over twijfels aan het bejubelde Marshall plan, dat volgens de schrijvers meer kwaad dan goed gedaan heeft. Kan het helaas niet vinden. Het kan dus goed zjin dat ik nu aan het bazelen ben.quote:Op zaterdag 25 juni 2005 18:54 schreef hmmmmmmmmm het volgende:
[..]
Blijkt waaruit?
Ierland is vooral rijk geworden van EU-subsidies waarmee ze kosten voor bedrijven konden verlagen. De verlaging van inkomstenbelasting is nihil geweest. Daarbij zijn ze erg afhankelijk van multinationals ipv MKB zoals in de meeste andere landen.
Je inkomen is onderdeel van je bezit. Sterker nog, dankzij je inkomen kom je aan je meeste bezittingen. Ik zie dus dat onderscheid niet.quote:Op zaterdag 25 juni 2005 19:59 schreef hmmmmmmmmm het volgende:
[..]
Belasting op bezit is imo iig rechtvaardiger dan inkomstenbelasing.
Arbeid leveren doe je namelijk helemaal zelf, het toeeigenen van bezit is dat veel minder.
Belasting wordt iha geheven op 'toegevoegde waarde'. Je kunt mensen niet datgene afnemen dat zij al in hun bezit hebben. Dat leidt tot bizarre taferelen, en daarmee trek je de hele basis onder de economie vandaan.quote:Op zaterdag 25 juni 2005 19:59 schreef hmmmmmmmmm het volgende:
Belasting op bezit is imo iig rechtvaardiger dan inkomstenbelasing.
Arbeid leveren doe je namelijk helemaal zelf, het toeeigenen van bezit is dat veel minder.
Het is wel een vlaktaks, maar daar houdt de vergelijking ook wel op, in dit hoogst manipulatieve en tendentieuze stukje tekst. Er is namelijk een groot verschil tussen een reeel inkomen en een fictief rendement, vooral als dat fictieve rendement veel te hoog is.quote:Op donderdag 23 juni 2005 14:42 schreef Sidekick het volgende:
Vermogensbelasting gaat uit van een groei van 4%, waarover 30% wordt betaald. Die inkomsten uit vermogen wordt dus al minder belast dan inkomen uit arbeid. De gemiddelde groei van 4% is in een tijd vastgesteld dat dat makkelijk werd gehaald, maar nu dus wat minder. Maar er is gekozen voor een vastgesteld rendement om het belastingstelsel simpel te houden, en om fraude tegen te gaan. Precies de argumenten voor een vlaktaks, en zoals gezegd is het dus ook al vergelijkbaar met een vlaktaks: iedereen betaalt hetzelfde percentage namelijk.
Zoals Sidekick al zegt, er is geen wezenlijk verschil tussen inkomen en bezit.quote:Op zaterdag 25 juni 2005 21:07 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Belasting wordt iha geheven op 'toegevoegde waarde'. Je kunt mensen niet datgene afnemen dat zij al in hun bezit hebben. Dat leidt tot bizarre taferelen, en daarmee trek je de hele basis onder de economie vandaan.
Wel kun je de afgeleide van het bezit (het inkomen dus) belasten.
Ik vind het op zich wel een aardige redenering, maar het mankement is dat maar een klein deel van de belastingen gebruikt worden om iemands inkomen te facilteren. De rest kun je ook best aan inkomen koppelen, maar evengoed aan vermogen. Sterker nog, je kan redeneren dat het deel dat naar bv. de politie gaat vooral handig is om iemands bezit en dus vermogen te beschermen, dat zou dan een goed argument zijn om dan ook de belasting aan bezit/vermogen te koppelen...quote:Daarmee geef je aan dat je als overheid recht hebt op een deel van de verdiensten van een persoon, aangezien de overheid de manier waarop die inkomsten tot stand zijn gebracht in meer of minder mate facilititeert.
De overheid faciliteert echter op geen enkele manier het hebben van bezit, en kan daar dus redelijkerwijs ook geen aanspraak op maken.
En omdat Sidekick het zegt is het dus waarquote:Op zaterdag 25 juni 2005 21:32 schreef DaveM het volgende:
[..]
Zoals Sidekick al zegt, er is geen wezenlijk verschil tussen inkomen en bezit.
Het grootste deel wordt juist wel gebruikt om het creëren van toegevoegde waarde mogelijk te maken, met andere woorden om de economie draaiende te houden. Denk maar aan onderwijs om aan de specifieke vraag op de arbeidsmarkt te voldoen, aan de infrstructuur die handel mogelijk maakt, en aan de gezondheidszorg die de mensen (de arbeidskrachten) gezond houdt.quote:Ik vind het op zich wel een aardige redenering, maar het mankement is dat maar een klein deel van de belastingen gebruikt worden om iemands inkomen te facilteren.
Hier heb je wel een goed punt. De politie beschermt het bezit van mensen, en logisch gezien zouden die mensen daarvoor moeten betalen. Maar wat jij voorstelt gebeurt dan ook allang, in de vorm van vermogensbelasting.quote:De rest kun je ook best aan inkomen koppelen, maar evengoed aan vermogen. Sterker nog, je kan redeneren dat het deel dat naar bv. de politie gaat vooral handig is om iemands bezit en dus vermogen te beschermen, dat zou dan een goed argument zijn om dan ook de belasting aan bezit/vermogen te koppelen...
Sja, het is en blijft een sidekick, en niet de sterquote:Op zaterdag 25 juni 2005 21:32 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Het is wel een vlaktaks, maar daar houdt de vergelijking ook wel op, in dit hoogst manipulatieve en tendentieuze stukje tekst.
Dan zijn we het eens.quote:
Zo, je hebt ook twee nieuwe woordjes geleerd. Nu nog leren wanneer je ze moet gebruiken, anders komt het zo misplaatst over.quote:, in dit hoogst manipulatieve en tendentieuze stukje tekst.
Er is inderdaad een verschil (is dat nu zo manipulatief en tenditieus?quote:Er is namelijk een groot verschil tussen een reeel inkomen en een fictief rendement, vooral als dat fictieve rendement veel te hoog is.
een interessant idee, dus jij vind dat normale inkomens belasting van 38% (of meer) ook over renteinkomsten, erfenissen, giften en bedrijswinsten geheven zou moeten worden?quote:Op zaterdag 25 juni 2005 23:56 schreef Lemmeb het volgende:
Ik weet niet of je ook maar iets weet van wiskunde, maar je kunt inkomen zien als de afgeleide van bezit, de verandering van de grootte van het bezit per tijdseenheid. En dat zijn toch echt twee heel verschillende zaken, zoals 'plaats' en 'snelheid' (=verandering van plaats) ook twee heel verschillende zaken zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |