Ja, dat idee is nogal hip onder de niet-wetenschappelijke ingestelden. Ook hier op Fok.quote:Op woensdag 8 juni 2005 11:55 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat berust op oude wijsheid. De wetenschap is nog maar een broekie en denkt nu al een monopolie te hebben op absolute waarheden op zaken die ze nog niet eens aangetoond hebben.
Hoezo sla ik de plank mis, terwijl je net nog zegt dat het hier gebeurtquote:Op woensdag 8 juni 2005 18:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, dat idee is nogal hip onder de niet-wetenschappelijke ingestelden. Ook hier op Fok.![]()
Maar je slaat hier nou wel behoorlijk de plank mis.
Iets toeschrijven aan een opperwezen lijkt me in veel gevallen niet nuttig. Misschien bestaat het wel maar dan merken we er in ieder geval niet direct iets van en dus is het dan iets waar je blijkbaar geen rekening mee hoeft te houden.quote:Op woensdag 8 juni 2005 17:58 schreef pfaf het volgende:
Ik denk dat ook geen enkele Natuurkundige zal zeggen dat de huidige modellen volledig zijn, maar in plaats van zoiets toeschrijven aan een opperwezen zoek ik liever verder naar verklaringen, betere modellen.
quote:De nog komende uitzendingen van 'God bestaat niet', van de omstreden programmamakers Paul Jan van de Wint en Rob Muntz moeten onmiddellijk van de buis worden gehaald. Dat hebben de SGP en ChristenUnie vandaag laten weten. De Tweede-Kamerleden Bas van der Vlies (SGP) en Arie Slob (CU) dringen daar namens hun fracties op aan in schriftelijke vragen aan premier Jan Peter Balkenende, minister Piet Hein Donner van Justitie en staatssecretaris Medy Van der Laan van Cultuur en Media.
Het is de RVU die de - volgens SGP en CU ''ronduit blasfemische'' - uitzendingen op tv brengt. De christelijke fracties vinden dat in de uitzending ''willens en wetens op een uiterst schandelijke manier de spot wordt gedreven met God en met het christelijk geloof.'' Volgens Van der Vlies en Slob hebben Balkenende en Donner in het kader van de waarden- en normendiscussie opgeroepen tot een waardige en respectvolle houding tegenover mensen en verschillende geloofsgroepen. ''Deze uitzending is hét voorbeeld van hoe het absoluut níet moet''.
Zes delen
De zesdelige serie wordt sinds gisteren iedere dinsdag om 23.30 uur uitgezonden via Nederland 3 (herhaling zondags om 15:30), onder de naam God bestaat niet. Muntz en Van de Wint lieten eerder weten dat ''geen geloof gespaard zal blijven''. Alles en iedereen komt aan bod, van ''moslims, joden, christenen, boeddhisten tot aan ietsisten, allen zullen feilloos gefileerd en geanalyseerd worden.'' Gesprekken met deskundigen worden in het programma afgewisseld met absurdistische filmpjes.
Het bestuur van de Sint-Nicolaaskerk in Amsterdam, waar de gesprekken met deskundigen werden opgenomen, voelde zich achteraf belazerd en spande een kort geding aan om uitzending te voorkomen. De rechter oordeelde echter het programma gewoon uitgezonden mocht worden, als er maar bij werd vermeld dat de kerk er niet achterstaat.
bron:''God bestaat niet' moet van de buis'
Het was eigenlijk inhoudelijker dan ik verwacht had. Ik had een aflevering met alleen maar sketches verwacht.quote:Op woensdag 8 juni 2005 20:51 schreef FuifDuif het volgende:
Hoewel ik het programma ook belachelijk vind gezien de grote lading beledigende spot, zou ik het jammer vinden wanneer dit gebeurt, want ik ben toch zeer benieuwd naar de andere vijf lachwekkende komieken.
Heb je voor die tijd de beschrijving (in je gids) wel gelezen dan?quote:Op woensdag 8 juni 2005 20:58 schreef Elroyb het volgende:
[..]
Het was eigenlijk inhoudelijker dan ik verwacht had. Ik had een aflevering met alleen maar sketches verwacht.
Misschien vind jij "Beter van niet".(http://www.rvu.nl/rvu.php?i=4&l=0&n=53) leuker. Daar wordt het Goddeloze individu belachelijk gemaakt. (ook van de rvu trouwens)quote:Op woensdag 8 juni 2005 20:51 schreef FuifDuif het volgende:
Hoewel ik het programma ook belachelijk vind gezien de grote lading beledigende spot, zou ik het jammer vinden wanneer dit gebeurt, want ik ben toch zeer benieuwd naar de andere vijf lachwekkende komieken.
Nee ik heb alleen de commotie vernomen.quote:Op woensdag 8 juni 2005 21:00 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Heb je voor die tijd de beschrijving (in je gids) wel gelezen dan?
Prachtig programmaquote:Op woensdag 8 juni 2005 21:02 schreef Elroyb het volgende:
[..]
Misschien vindt jij "Beter van niet".(http://www.rvu.nl/rvu.php?i=4&l=0&n=53) leuker. Daar wordt het Goddeloze individu belachelijk gemaakt. (ook van de rvu trouwens)
Dostojevski.quote:Op woensdag 8 juni 2005 22:45 schreef het_fokschaap het volgende:
heeft iemand meer informatie over de temporaal kwab epilepsie patiënt die genoemd werd naast Jeanne d'Arc, Mohammed en Paulus...Dostajevski oid ?
quote:
Angular gyrusquote:Op woensdag 8 juni 2005 22:58 schreef het_fokschaap het volgende:
en dan nog dat hersenonderdeel wat genoemd werd waarmee je uit kon treden ?
LOLquote:Op woensdag 8 juni 2005 11:34 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ik kan het niet helpen dat de wetenschap altijd een paar jaar achter loopt.
Mja dat is ook niet echt noodzakelijk om diep gelovig te zijn natuurlijk. Een goed vertrouwen in iemand met zo'n epilepsie is o.a. ook een goede basis. Overigens staat er bij Paulus ook niks over dus het wordt tijd dat Akkersloot zijn toetsenbord aanzwengeltquote:Op woensdag 8 juni 2005 22:58 schreef het_fokschaap het volgende:
hmm, d'r wordt niks gezegd over temporaal kwab epilepsie en er staat dat hij deeply religious was...
Hoe laat je je kennen zeg. Eén hersenonderzoeker geeft zijn mening en meteen wordt dat aangegrepen als het bewijs. Ongelofelijk dat het ongelovige kamp zich in feite net zo gedraagt als waar zij de gelovigen altijd van beschuldigen.quote:Op donderdag 9 juni 2005 01:20 schreef cerror het volgende:
Heerlijk!
Eindelijk die gehypnotiseerde mensen eens leren hoe het zit.
Je bedoelt de bijbel, koran, torah etc?quote:Op donderdag 9 juni 2005 04:15 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Hoe laat je je kennen zeg. Eén hersenonderzoeker geeft zijn mening en meteen wordt dat aangegrepen als het bewijs. Ongelofelijk dat het ongelovige kamp zich in feite net zo gedraagt als waar zij de gelovigen altijd van beschuldigen.
Ik vind dat het tijd wordt voor een boek: een anti-ongelovig manifest.
quote:Op donderdag 9 juni 2005 04:15 schreef FuifDuif het volgende:
Eén hersenonderzoeker geeft zijn mening en meteen wordt dat aangegrepen als het bewijs.
Een bakje paddo's halen, boekje schrijven en 1000 jaar later wordt er voor je gebeden.quote:Op donderdag 9 juni 2005 10:41 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je bedoelt de bijbel, koran, torah etc?
Juist, wat dacht je van muziek?quote:Op donderdag 9 juni 2005 10:32 schreef Doffy het volgende:
Uittredingen kunnen zelfs experimenteel worden opgewekt door stimulering van de juiste hersenkwab.
quote:Op donderdag 9 juni 2005 11:23 schreef sweetgirly het volgende:
Juist, wat dacht je van muziek?
Wie heeft er niet weleens zo lekker in de muziek gezeten dat je gedachtes weg vaarden en alleen maar mee ging op de muziek. Sporten, vechtkunstbeoefenaars (en dan heb ik het niet over fight club-taferelen, ook al is juist het uiten van agressie dmv sport het positief uiten, wegzetten en loslaten van), meditatie, you name it.
Het is of valt te bewijzen in het hersengebied, nou prima juist!
Maar zegt dit dan dat daarmee de kous af is, nee juist niet. Het zegt naar mijn weten juist dat het kan!
Toedeloe
Wat snap je niet lieverdquote:
De hersenen is één grote huishouding van organische chemie. Oók mooie muziek, ook BDE's of OBE's, ook de sensatie dat er "meer is". Wat snap jïj niet, lieverd?quote:
Ik kan je echt niet volgen?quote:De oorzaak, het gevolg of het gebeuren.
Ok, daar valt ook geen pijl op te trekken, geef het toe
Ik denk dat het niet aan jou is om Radiohead lyrics te herschrijven, wel?quote:Op donderdag 9 juni 2005 11:35 schreef sweetgirly het volgende:
Ps. je sig. zou ik veranderen in:
Just because you think it, doesn't mean it's there or true
quote:En die kan je heel breed opvatten, nou doei maar weer, want ja ik ben vervelend soms![]()
.
Tralala![]()
Dus we zijn onze hersenen, kan en zit zeker wat in, maar dat geloof ik niet alleen, gezien de effecten en juist de oorzaken die eruit volgenquote:Op donderdag 9 juni 2005 11:33 schreef Doffy het volgende:
De hersenen is één grote huishouding van organische chemie. Oók mooie muziek, ook BDE's of OBE's, ook de sensatie dat er "meer is". Wat snap jïj niet, lieverd?![]()
Daar hebben meer sceptische mensen last vanquote:Ik kan je echt niet volgen?
Doe niet zo bijdehand, kleuter.quote:Op donderdag 9 juni 2005 11:37 schreef Doffy het volgende:
Ik denk dat het niet aan jou is om Radiohead lyrics te herschrijven, wel?
![]()
Welke 'oorzaken' en 'gevolgen' doel je op?quote:Op donderdag 9 juni 2005 11:57 schreef sweetgirly het volgende:
Dus we zijn onze hersenen, kan en zit zeker wat in, maar dat geloof ik niet alleen, gezien de effecten en juist de oorzaken die eruit volgen.
Hoe bedoel je? Als je je eens wat duidelijker uit zou drukken, zou 't schelenquote:Maar daar verschillen we (dus) simpelweg van mening in. Een uittreding valt in de hersenen te bewijzen, ok en prima (goed juist), blijft staan dat een uittreding dus wel kan en/of mogelijk is. Of zeggen ze daar niets over?
De uittreding, het gebeuren, het verlaten van het lichaam whatever, zelf.quote:Op donderdag 9 juni 2005 12:00 schreef Doffy het volgende:
Welke 'oorzaken' en 'gevolgen' doel je op?
Ik weet echt niet hoe ik het anders zou moeten uitleggen hoorquote:Hoe bedoel je? Als je je eens wat duidelijker uit zou drukken, zou 't schelen
Dat zijn verschijnselen, maar geen oorzaken of gevolgen. Wat volgt uit wat?quote:Op donderdag 9 juni 2005 12:08 schreef sweetgirly het volgende:
De uittreding, het gebeuren, het verlaten van het lichaam whatever, zelf.
En wat kenmerkt dat "echte gebeuren" dan?quote:k heb het idee dat de wetenschap of moet ik zeggen sceptici, want niks tegen de wetenschap, zich krampachtig vast blijven houden of vasthouden aan de omstandigheden, aan het waardoor, maar het échte gebeuren buiten beschouwing laten maar. Waarom?
Verschijnselen kan ookquote:Op donderdag 9 juni 2005 12:24 schreef Doffy het volgende:
Dat zijn verschijnselen, maar geen oorzaken of gevolgen. Wat volgt uit wat?
De geboorte van het kuikentje, de omzetting van rups naar vlinder, het leven, zwijmelquote:En wat kenmerkt dat "echte gebeuren" dan?
De wetenschap omschrijft oorzaak en gevolg. Wat wil je nog meer zien, dan?quote:Op donderdag 9 juni 2005 12:28 schreef sweetgirly het volgende:
Verschijnselen kan ook
En je laatste vraag, is de vraag maar weer.
Mja, en? Je weet hoe dat kuikentje in dat ei kwam, en ook waarom. Je weet ook waarom ie eruit moet komen. Wat is het probleem?quote:De geboorte van het kuikentje, de omzetting van rups naar vlinder, het leven, zwijmel![]()
Voor jou wel ja. Voor anderen is het gewoon de evolutieleer hoorquote:Op woensdag 8 juni 2005 14:48 schreef thabit het volgende:
En de evolutie is ook maar een theorie!
Van welke planeet kom jij?quote:Op donderdag 9 juni 2005 12:33 schreef sweetgirly het volgende:
Omdat het nog niet te bewijzen valt, ze hebben alleen het waardoor, maar zelfs dat nog niet helemaal. En wat ik lachwekkend van het programma vond, is dat ze in 2005 met een programma aankomen, die dat dus allemaal zou moeten bewijzen. Een lachertje dus ergens. Niet helemaal, gezien het waardoor, maar wel dieptriest dat in 2005 ze met conclusies komen die nog nóg amper een deathly thing bewijzen en zeker niet alles. Ze weten het en/of veel nog steeds niet zeker! Prachtig.
Beste Doffy, probeer het anachronische gemaal in het hoofd van sweetgirlie niet te snappen... ze heeft er vast ergens pillen voor (als ze die nou ns gewoon braaf innamquote:
Ik vind dat je nogal incoherent post.quote:Op donderdag 9 juni 2005 12:33 schreef sweetgirly het volgende:
Het is toch allemaal heel logisch biologisch, wat doen ze dan moeilijk
Omdat het nog niet te bewijzen valt, ze hebben alleen het waardoor, maar zelfs dat nog niet helemaal. En wat ik lachwekkend van het programma vond, is dat ze in 2005 met een programma aankomen, die dat dus allemaal zou moeten bewijzen. Een lachertje dus ergens. Niet helemaal, gezien het waardoor, maar wel dieptriest dat in 2005 ze met conclusies komen die nog nóg amper een deathly thing bewijzen en zeker niet alles. Ze weten het en/of veel nog steeds niet zeker! Prachtig.
2005, wat een mijlpijl.
Chaos zal je bedoelen.
Volgens mij kan het wel een stapje verder, zoniet houdt het op, en blijven vragen altijd vragen.quote:Op donderdag 9 juni 2005 12:30 schreef Doffy het volgende:
De wetenschap omschrijft oorzaak en gevolg. Wat wil je nog meer zien, dan?
Ja, dat vraag ik mezelf dus ook afquote:Mja, en? Je weet hoe dat kuikentje in dat ei kwam, en ook waarom. Je weet ook waarom ie eruit moet komen. Wat is het probleem?
Ze zijn er inmiddels achter hoor!quote:Op donderdag 9 juni 2005 12:53 schreef sweetgirly het volgende:
Wat hoorde ik laatst nou, oh ja die walvissen die in grote getalen aanspoelen, ze weten dat ze aanspoelen, maar ze weten niet waarom. Natuurverschijnsels, etc etc. Maargoed, dat is helemaal stagnatie want daarvan weten ze niet eens het waarom. Ja, dan ben je helemaal verder van huis. Alleen de elementen walvis, zee, kust dat weten ze en daarvan weten ze hoe en wat. Leuk hé, onverklaarbare zaken.
Ik kan je volgens mij wel volgen, ik vind het alleen vreemd dat je leven als een entiteit beschouwd...quote:Op donderdag 9 juni 2005 12:53 schreef sweetgirly het volgende:
Oh nee, niet nog meer.
Het boeit mij geen drol hoor, vindt het zelf soms zalig om door te mijmeren, gaat vanzelf.
Of ik zweverig ben, hm. Ik heb iig wel nog meer zweverige koek voor jullie, dit kwam er net uit, veel plezier.
[..]
Volgens mij kan het wel een stapje verder, zoniet houdt het op, en blijven vragen altijd vragen.
[..]
Ja, dat vraag ik mezelf dus ook af
![]()
nee, even serieus, stagnatie dus.
als de wetenschap meer onderzoek doet naar het eruit komen, wat ik zie als een gebeurtenis, verschijnsel, ervaring, you name it, ipv álleen het waarom. Dat iets antwoord geeft op de vraag waarom, zegt nog niet waarom het zo is en vooral waarom het gewoon gebeurt. Dat laatste is dan toch interessant. Maar komen ze misschien gewoon nog niet verder in.
Wat hoorde ik laatst nou, oh ja die walvissen die in grote getalen aanspoelen, ze weten dat ze aanspoelen, maar ze weten niet waarom. Natuurverschijnsels, etc etc. Maargoed, dat is helemaal stagnatie want daarvan weten ze niet eens het waarom. Ja, dan ben je helemaal verder van huis. Alleen de elementen walvis, zee, kust dat weten ze en daarvan weten ze hoe en wat. Leuk hé, onverklaarbare zaken.
Waarom is leven leven, omdat, maar ook omdat het er gewoon is en gebeurt. Hoe en wat precies, dat is de vraag. Die wij misschien niet weten. En ik vraag mezelf af of het leven sowieso altijd een mysterie zal blijven, veel dingen wel. Veel dingen zoeken we vragen naar, waarvan het leven misschien zoiets heeft van 'ja leuk, maar waarom wil je het weten, als er niks over te weten valt, maar gewoon zo is zoals het is'. Volgens mij is het ergens niet zo moeilijk, maar zal het vast wel te moeilijk uitleggen. En frustrerend ergens ook.
Ik heb stiekem ergens het gevoel dat hoezeer wij het of de mysteries van het leven ook proberen en/of willen verklaren, dat het leven zich niet verklaren wil en/of laat. Misschien zit er niet eens een waarom achter. Maar gewoon omdat het een mysterie ís, die alleen het leven zelf weet. Het omdat ligt dan wel weer voor de hand.
Damn, volgens mij ben ik nou echt niet meer te volgen
Dat kuikentje is overigens wel lief![]()
Precies, sweetgirly. Dit is dus ook altijd wat mij zo verwonderd. Dan gaat het zo:quote:Op donderdag 9 juni 2005 11:23 schreef sweetgirly het volgende:
Het is of valt te bewijzen in het hersengebied, nou prima juist!
Maar zegt dit dan dat daarmee de kous af is, nee juist niet. Het zegt naar mijn weten juist dat het kan!
Als je het m.b.v. apparatuur kunt opwekken, is het toch niet spiritueel meer?quote:Op donderdag 9 juni 2005 13:01 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Precies, sweetgirly. Dit is dus ook altijd wat mij zo verwonderd. Dan gaat het zo:
X: "wist je dat mensen kunnen uittreden?"
Y: "ja"
X: "gaaf he? dat geeft toch wel even aan dat de mogelijkheid bestaat dat lichaam en ziel gescheiden zijn."
Y: "nee, doe niet zo mal, heb je laatst die docu niet gezien? dat kan worden verklaard door activiteit in bepaalde hersengebieden."
X: "nou en?"
Y: "ja, dus is het gewoon ingebeeld en niet iets spiritueels."
Een bizarre gevolgtrekking. Het is toch alleen maar logisch dat ook spirituele ervaringen zich onder andere uiten via hersengebieden? Die hersenonderzoeken tonen alleen maar aan welke hersengebieden actief zijn bij welke ervaringen, niet hoe realistisch die ervaringen zelf zijn.
Ja, vertel!quote:
Nou, dat eerste scheelt weer dan, geloof ikquote:Op donderdag 9 juni 2005 12:57 schreef pfaf het volgende:
Ik kan je volgens mij wel volgen, ik vind het alleen vreemd dat je leven als een entiteit beschouwd...
Maar misschien is spiritueel ook een verkeerd woord. Mensen denken dan meteen aan paranormaal of buitennatuurlijk. Nee, nee en nee, dat trekt het direct weer zo in het fictieve. ALS de ziel bestaat, dan IS dat natuurlijk. Het is enkel iets wat we nu nog niet (kunnen) waarnemen.quote:Op donderdag 9 juni 2005 13:06 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Als je het m.b.v. apparatuur kunt opwekken, is het toch niet spiritueel meer?
Misschien heeft ze wel een temporaal kwab lobotomie gehad..quote:Op donderdag 9 juni 2005 12:40 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Ik vind dat je nogal incoherent post.
ben jij zo'n 'zweverig' typ?
Ach gossie, de pseudo-wetenschappers alhier zijn op hun augurka's getraptquote:Op donderdag 9 juni 2005 13:09 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Misschien heeft ze wel een temporaal kwab lobotomie gehad..
quote:
De overige 10 % zou door het gebruik van sonar verklaard kunnen worden.quote:Zonnevlekken oorzaak aanspoelen potvissen
Potvissen spoelen aan tijdens een korte verhoogde concentratie van zonnevlekken. Dergelijke zonnevlekken veranderen het geomagnetisch veld op aarde tijdelijk, waardoor de potvissen tijdens de trek gedesoriënteerd kunnen raken en per abuis de Noordzee binnenzwemmen.
Dat vermoeden hebben twee onderzoekers van de Universiteit in Kiel, zo blijkt uit een publicatie in de Journal of Searesearch van het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee. De Duitse onderzoekers Vanselow en Ricklefs hebben gegevens over zonnevlekken gecombineerd met cijfers over het aantal aangespoelde potvissen uit de Noordzee. Uit die vergelijking blijkt dat vooral tijdens periodes van kort durende zonnevlekken 90 procent van alle aangespoelde potvissen tussen 1712 en 2003 op het strand is beland.
Bron: GVA
Precies, maar kom dan niet aanzetten met dergelijke onderzoeken als een bewijs tegen het bestaan van een ziel. Je weet zelf ook wel dat het te stompzinnig voor woorden is om dat te doen.quote:Op donderdag 9 juni 2005 13:11 schreef pfaf het volgende:
Tsja, als jíj je daar gelukkig bij voelt, wie ben ik dan om je het te verbieden.
Kom dan eens met bewijzen vóór een ziel?quote:Op donderdag 9 juni 2005 13:12 schreef FuifDuif het volgende:
Precies, maar kom dan niet aanzetten met dergelijke onderzoeken als een bewijs tegen het bestaan van een ziel. Je weet zelf ook wel dat het te stompzinnig voor woorden is om dat te doen.
Ja. Vogels doen dat om de luchtweerstand te verminderen, net zoals wielrenners dat doen. Vissen gedragen zich als geheel omdat ze dan beter geschermd zijn tegen roofdieren.quote:Op donderdag 9 juni 2005 13:13 schreef FuifDuif het volgende:
Heeft iemand eigenlijk ooit al eens kunnen verklaren waarom grote zwermen vogels zo harmonieus met elkaar vliegen als vrijwel één geheel? Of enorme scholen vissen die in één seconde massaal van richting veranderen?
Idd en precies.quote:Op donderdag 9 juni 2005 13:01 schreef FuifDuif het volgende:
Precies, sweetgirly. Dit is dus ook altijd wat mij zo verwonderd. Dan gaat het zo:
X: "wist je dat mensen kunnen uittreden?"
Y: "ja"
X: "gaaf he? dat geeft toch wel even aan dat de mogelijkheid bestaat dat lichaam en ziel gescheiden zijn."
Y: "nee, doe niet zo mal, heb je laatst die docu niet gezien? dat kan worden verklaard door activiteit in bepaalde hersengebieden."
X: "nou en?"
Y: "ja, dus is het gewoon ingebeeld en niet iets spiritueels."
Een bizarre gevolgtrekking. Het is toch alleen maar logisch dat ook spirituele ervaringen zich onder andere uiten via hersengebieden? Die hersenonderzoeken tonen alleen maar aan welke ..
Lekker arrogant.quote:Op donderdag 9 juni 2005 13:15 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Maar we laten de sceptici lekker puzzelen, misschien komen ze er (daar) nog eens achter. Zoniet, topics en onderzoeken die nergens toe zullen leiden (dan), te over waar(mee) ze hun hersengal kunnen spuien
.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |