abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27729613
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:07 schreef Sisyphus het volgende:

[..]

Wel, de bewijslast ligt hier bij de believer. De wetenschap kan BDE in ieder geval kunstmatig opwekken. Je hebt daar niks tegenover te stellen dat ook maar 1 mm aannemelijk maakt dat wat je voelt of je inbeeldt bij een BDE ook reëel is. Neem daarbij de hardnekkige gewoonte van gelovigen om bij hun beliefs te willen blijven, wat dus OOK in het programma werd verklaard, en je weet waar je staat.
Dit is gewoon een kwestie van wat nieuwe nuchtere cirquits te leggen in je brein. Hoe lastiger dat gaat hoe meer emotionele weerstand van de gelovige om afstand te kunnen doen van z'n beliefs die hij koestert.

Sapere aude - durf te denken.
! Alsjeblieft zeg, wat een gezemel. Er wordt helemaal niets bewezen. Er wordt slechts aangetoond wat er nu eigenlijk in de hersenen gebeurt bij bepaalde ervaringen. De hersenen heb je niet voor niets, dus het lijkt mij logisch dat ze activiteit vertonen bij bepaalde gebeurtenissen.
pi_27729619
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:02 schreef FuifDuif het volgende:
Kijk, wat ik in dit verband nooit snap. Als het zo is dat de mens enkel datgene is wat de hersenen voorstellen (dus al die neurale verbindingen enzovoort), hoe kunnen we dan toch apart zijn? Hoe kan het zijn dat ik geboren werd en keek vanuit mijn ogen en hoorde met mijn oren enzovoort. Dat kunnen wel allemaal herseninstellingen zijn, maar dat verklaart nog niet mijn individuele beleving. Het zou het gedrag en het karakter van mijn materiële lichaam verklaren, maar niet het individuele in mijzelf.
Dat heeft hij uitgelegd!
Hij zegt toch precies dat je karakter en je zelfbewustzijn wordt gevormd door jóúw genen, jóúw moeder, jóúw omgeving, jóúw voeding, etc etc... dat is bij iedereen dus uniek en maakt dat je dus een uniek individueel besef ontwikkelt....

zo moeilijk was het toch niet dacht ik
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_27729623
Ik vond het een sterk punt dat bijvoorbeeld mensen die zijn opgegroeit in een Moslimcultuur nooit een visioen van Maria zullen krijgen.

Waarom zou dit zijn?
Big dick.
  woensdag 8 juni 2005 @ 01:10:48 #64
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27729638
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:07 schreef Sisyphus het volgende:
Wel, de bewijslast ligt hier bij de believer.
Bewijzen voor wie?
quote:
De wetenschap kan BDE in ieder geval kunstmatig opwekken. Je hebt daar niks tegenover te stellen dat ook maar 1 mm aannemelijk maakt dat wat je voelt of je inbeeldt bij een BDE ook reëel is. Neem daarbij de hardnekkige gewoonte van gelovigen om bij hun beliefs te willen blijven, wat dus OOK in het programma werd verklaard, en je weet waar je staat.
Dit is gewoon een kwestie van wat nieuwe nuchtere cirquits te leggen in je brein. Hoe lastiger dat gaat hoe meer emotionele weerstand van de gelovige om afstand te kunnen doen van z'n beliefs die hij koestert.
Tja....boeien
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_27729652
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:08 schreef livEliveD het volgende:
Is beleving wel individueel? En is het niet logisch gezien de chaos van het universum met zijn bijna oneindig aantal parameters?
Oke, misschien is het niet individueel in essentie, maar wat is de reden dat toen ik geboren werd, IK keek vanuit MIJN ogen. Ik kan het moeilijk uitleggen, dus ik hoop dat je mij begrijpt. Ik weiger aan te nemen dat dat besef komt door mijn hersenen, want hoe toevallig is het dan dat ik geboren ben? Hoe kan het dat IK vanuit mijn lichaam ervaar, alleen omdat mijn ouders toevallig bij elkaar gekomen zijn?
  woensdag 8 juni 2005 @ 01:12:24 #66
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27729661
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:02 schreef Sisyphus het volgende:
Het gebeurt allemaal in de hersenen, volgens puur materialistische processen. Je brein is een materieel ding waar enkel electrische en biochemische processen een rol spelen.
Je hebt dus geen goden, engelen duivelen of wat dan ook nodig om BDE te verklaren.
Dat betekent dat de bewijslast veruit bij de believers ligt en dat het materialisme volop aan geloofwaardigheid wint. Wie dat niet inziet heeft er niks van begrepen. Je kan godsgeloof verklaren vanuit de wetenschap.
Als je je een heldere voorstelling kan maken van kabouters, volgt daaruit voort dat kabouters ook bestaan? Wel, vervang kabouters door goden, halfgoden, engelen, duivelen enz.
Hej alweer simpelheid + 10
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_27729666
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 00:48 schreef Elroyb het volgende:

je eerste punt begrijp ik niet?
Ja, hij had het over dat het lichaam puur en alleen is om de mens te voeden.
Tja, toen had ik al zoiets van 'pardon '. Men moet vooral denigrerend over het lichaam doen en/of het als bijzaak zien, daar begint alle ellende ook al vaak mee. Maar is ietwat offtopic idd in deze. Aan de andere kant.
quote:
Uittredingen waren volgens hem een vorm van desorientatie die veroorzaakt wordt door een deel in de hersenen die zaken als orientatie/evenwicht regelen.
Nou, ik heb veel theorieën gehoord, maar eerlijk gezegd vond ik deze dan nog het lachwekkendst . Zeg dan sleepparalysis ofzo. Ook dit klinkt logisch. Echter daar zijn of gaan ze ook niet verder in. Ja, je lichaam verlamt, halleluja, ja en dan. Hersenen that's it. Waar is die schakel dan? En/of is die er misschien. Ik bedoel, stel je bent verlamd, je lichaam is niks, voedinstrument, je hersenen raken idd gedesorieënteerd, kan ik mezelf ook in vinden. En dan? Maargoed.
quote:
Ik maakte uit het gesprek op dat hij ook "religieuze ervaringen" meemaakt door zijn epileptie.
Ik meende dus ook zoiets te horen.
Vreemd, hij heeft epileptie dus (misschien), en wijt zijn ervaringen daaraan. Klinkt logisch, ergens niet. En tja, dat getuigt dan ergens ook van wat hij zegt over dat de een Jezus ziet en de ander is zo sceptisch als wat en wijt het aan de epileptie, I wonder allemaal.
pi_27729669
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:10 schreef kamagurka het volgende:
Dat heeft hij uitgelegd!
Hij zegt toch precies dat je karakter en je zelfbewustzijn wordt gevormd door jóúw genen, jóúw moeder, jóúw omgeving, jóúw voeding, etc etc... dat is bij iedereen dus uniek en maakt dat je dus een uniek individueel besef ontwikkelt....

zo moeilijk was het toch niet dacht ik
Het was juist heel simpel... te simpel.

Ik vind die gedachtegang veel te simpel. Dus als ik anders zou zijn opgevoed was mijn ervarings-ik er niet geweest?
pi_27729675
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:11 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Oke, misschien is het niet individueel in essentie, maar wat is de reden dat toen ik geboren werd, IK keek vanuit MIJN ogen. Ik kan het moeilijk uitleggen, dus ik hoop dat je mij begrijpt. Ik weiger aan te nemen dat dat besef komt door mijn hersenen, want hoe toevallig is het dan dat ik geboren ben? Hoe kan het dat IK vanuit mijn lichaam ervaar, alleen omdat mijn ouders toevallig bij elkaar gekomen zijn?
Geloof komt voort uit het onvermogen om de werkelijkheid te beseffen.
pi_27729680
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:08 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Ah ja, en je bent vanuit die liggende positie ook zeer goed instaat om een exacte herschetsing van de situatie van boven te genereren. En dat zelfs in een toestand van bewusteloosheid, waarbij je alle handelingen van de mensen in de ruimte kunt volgen. Hij stelde het toch allemaal wat te simpel.
Oh, dus jij beschikt ook al over filmmateriaal wat mensen hebben gemaakt tijdens hun uittredingen?

Hoe weet jij nou wat ze zien man! Ze beschrijven iets wat in hun hoofd heeft plaatsgevonden en jij neemt dat allemaal letterlijk over? Je wíl het gewoon allemaal iets te graag geloven....
pi_27729685
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:13 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Ik vind die gedachtegang veel te simpel. Dus als ik anders zou zijn opgevoed was mijn ervarings-ik er niet geweest?
Jawel, maar in een andere gedaante.
Big dick.
pi_27729690
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:10 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Bewijzen voor wie?
[..]

Tja....boeien
Zweef maar lekker verder.
Goden hebben dezelfde vervelende eigenschap als kabouters. Als je ernaar kijkt, verdwijnen ze.
pi_27729694
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:13 schreef Elroyb het volgende:
Geloof komt voort uit het onvermogen om de werkelijkheid te beseffen.
En jij denkt die te beseffen ?
pi_27729712
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:14 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

En jij denkt die te beseffen ?
nee
ik geloof stiekem in de wereld om me heen, ik zie mezelf als een wezen met een essentie, wetende dat hier geen grond voor is.
pi_27729714
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:14 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Oh, dus jij beschikt ook al over filmmateriaal wat mensen hebben gemaakt tijdens hun uittredingen?

Hoe weet jij nou wat ze zien man! Ze beschrijven iets wat in hun hoofd heeft plaatsgevonden en jij neemt dat allemaal letterlijk over? Je wíl het gewoon allemaal iets te graag geloven....
Net als jij maar al te graag die hielen likt van diegenen die het roer lijken over te nemen. Jou zou in 1940 zeker direct ook bij de NSB zijn gegaan?
pi_27729724
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:14 schreef HassieBassie het volgende:

[..]

Jawel, maar in een andere gedaante.
Oke, maar dan zou de essentie-ik er dus nog steeds zijn geweest en waar komt die essentie-ik vandaan?
  woensdag 8 juni 2005 @ 01:17:52 #77
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27729725
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:11 schreef FuifDuif het volgende:
Mja bewustzijn, waar je het nu over hebt, is nog deels een mysterie maar jij bent jij door je geheugen dat je hebt opgedaan vanaf je geboorte (en een klein deel net daarvoor). Geheugen bepaalt alles en maakt wie je bent. Moet er een reden zijn? Kind wordt geboren - doet ervaring op - vormt zich, in dit geval tot Fuifduif. Jij ervaart het vanuit jouw lichaam omdat je hersens daarin hangen, althans das mijn visie. Complexe processen maar in essentie is er geen magie. Ondanks dit geloof ik wel in paranormale ervaringen trouwens.
pi_27729731
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:14 schreef Sisyphus het volgende:

[..]

Gelukkig voor de zwevers hobbelt de wetenschap er altijd achteraan.
pi_27729736
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:13 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Nee, geloven dat iedereen door een onbewijsbaar "opperwezen" is geschapen en daarmee is de kous af, dat is niet simpel zeker
pi_27729743
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 00:52 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Ze heeft het heel goed begrepen. Die man maakt de klassieke fout door bepaalde ervaringen toe te wijzen aan hersenactiviteit. Het lijkt mij vrij logisch dat iedere ervaring inderdaad via de hersenen verloopt, dat is nu net de essentie van de hersenen. What else is new? Maar dat bewijst toch helemaal met betrekking tot de goddelijkheid van de mens... of van het leven?
Dat vind ik dus ook, en dat is een van de redenen dat het programma me teleurstelde. Wel bedankt voor de tip, trouwens.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_27729745
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 00:53 schreef Sisyphus het volgende:

Je hebt dus geen goden, engelen duivelen of wat dan ook nodig om BDE te verklaren.
Dat betekent dat de bewijslast veruit bij de believers ligt en dat het materialisme volop aan geloofwaardigheid wint. Wie dat niet inziet heeft er niks van begrepen.
Waarom gelijk engelen en duivelen etc. Waarom gelijk zo moeilijk.
Waarom denken sceptici dat het gelijk daarmee te maken heeft en/of dat er zowel zal worden gedacht? Wat zegt dat dan? Het kan toch veel simpeler zijn misschien.
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 00:54 schreef Elroyb het volgende:

idd.
Of je maakt een serieus programma.
O je maakt een sarcastisch/komisch programma.
Maar niet allebei tegelijk. Dan komt het niet geloofwaardig over en is het niet komisch.
Idd, vond het ook helemaal niet komisch. Ze probeerden te komisch te doen, waardoor het gewoon niet meer grappig was. Die man die kwijlend op de grond lag, vond ik ronduit eng en belachelijk gedaan, maar allesbehalve komisch, wat waarschijnlijk wel het effect had moeten zijn.

Maargoed, ik loop een beetje achter met de posts , en ik verstond het ook niet goed, maar die onderzoeker had het zelf dus niet, ok.

ga maar slaapie doen, kijken of mijn temporale kwabben nog wat in het vooruitschiet hebben
pi_27729755
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:17 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Mja bewustzijn, waar je het nu over hebt, is nog deels een mysterie maar jij bent jij door je geheugen dat je hebt opgedaan vanaf je geboorte (en een klein deel net daarvoor). Geheugen bepaalt alles en maakt wie je bent. Moet er een reden zijn? Kind wordt geboren - doet ervaring op - vormt zich, in dit geval tot Fuifduif. Jij ervaart het vanuit jouw lichaam omdat je hersens daarin hangen, althans das mijn visie. Complexe processen maar in essentie is er geen magie. Ondanks dit geloof ik wel in paranormale ervaringen trouwens.
Nee, niets magie. Waarom halen mensen dat er uberhaupt bij? Maar stel nu dat ik kom te overlijden; waarom zou ik dan opeens weg zijn? Wat was de reden dat ik er was en dan opeens niet meer? Ik heb het over de essentie-ik hier. Ik vind het onlogisch om het toe te schrijven aan de hersenen.
  woensdag 8 juni 2005 @ 01:20:17 #83
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27729759
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:14 schreef Sisyphus het volgende:
Tis een kortzichtige visie (omdat er meer mogelijkheden zijn en er geen reden is om je vast te pinnen op een bepaalde visie) die op zich wel waar kan zijn maar deze is, op dit moment, nog niet te bewijzen. Net als andere visies. Simpel toch?

Overigens denk ik dat je LOI cursus psychologie nogal gebreken vertoont als je denkt dat ik zweverig ben.
pi_27729762
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:17 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Net als jij maar al te graag die hielen likt van diegenen die het roer lijken over te nemen. Jou zou in 1940 zeker direct ook bij de NSB zijn gegaan?
Moet ik hier op in gaan?
Laat je nakijken gek...
pi_27729766
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:18 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Gelukkig voor de zwevers hobbelt de wetenschap er altijd achteraan.
Dat had je gehoopt.
Vandaar de invoering van de scheding kerk en staat?
Vandaar dat god en zijn trawanten al lang uit de wetenschap geschopt zijn?
tsss
Goden hebben dezelfde vervelende eigenschap als kabouters. Als je ernaar kijkt, verdwijnen ze.
pi_27729771
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:18 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Nee, geloven dat iedereen door een onbewijsbaar "opperwezen" is geschapen en daarmee is de kous af, dat is niet simpel zeker
Dat het onbewijsbaar is wil niet zeggen dat je het niet aan kunt nemen. Bovendien slaat het natuurlijk nergens op om het nu aan dat soort processen toe te wijzen omdat we op dit moment nog niet meer weten, terwijl dat over 100 jaar wel eens anders zou kunnen zijn.
pi_27729791
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:19 schreef sweetgirly het volgende:
Waarom gelijk engelen en duivelen etc. Waarom gelijk zo moeilijk.
Waarom denken sceptici dat het gelijk daarmee te maken heeft en/of dat er zowel zal worden gedacht? Wat zegt dat dan? Het kan toch veel simpeler zijn misschien.
Precies, sweetgirly. Dat kan mij ook zo irriteren. Mensen die zo zwart-wit denken. Of er is niets en alles is materialistisch, of je bent meteen een aanhanger van de Bijbelse Heer met al zijn engelen en zijn tegenstander Satan. Dat ik niet geloof in het simpele materialisme, wil niet zeggen dat ik meteen zo'n verfijnd beeld heb van wat er dan wel moet zijn. Die fout maken veel mensen.
pi_27729792
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:20 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Nee, niets magie. Waarom halen mensen dat er uberhaupt bij? Maar stel nu dat ik kom te overlijden; waarom zou ik dan opeens weg zijn? Wat was de reden dat ik er was en dan opeens niet meer? Ik heb het over de essentie-ik hier. Ik vind het onlogisch om het toe te schrijven aan de hersenen.
De essentie van een boek blijft ook bestaan zolang er mensen zijn die die essentie ervaren. Jij bestaat in essentie zolang er nog mensen zijn die aan je denken. Ze zeggen wel eens: je leeft voort in onze gedachten. Zo moet je het zien, denk ik.
pi_27729807
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:20 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Tis een kortzichtige visie (omdat er meer mogelijkheden zijn en er geen reden is om je vast te pinnen op een bepaalde visie) die op zich wel waar kan zijn maar deze is, op dit moment, nog niet te bewijzen. Net als andere visies. Simpel toch?

Overigens denk ik dat je LOI cursus psychologie nogal gebreken vertoont als je denkt dat ik zweverig ben.
entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem
Principe Scheermes van Ockham.

Tot ver in de 17de eeuw - en voor velen nog tot op heden - meende men wel degelijk - of meent men nog - dat in het heelal toveren bestaat. De reden waarom rationeel denkende mensen dat nu niet meer menen is juist het gevolg van het feit dat we niet alleen in vertrouwde situaties, maar heel algemeen het scheermes van Okham toepassen.
We stellen vast dat zowel de gedragsmechanismen als de neurofysiologische substraten die gepaard gaan met het gebruik van het reukorgaan "de neus", reeds bij heel eenvoudige biologische organismen bestaan; we stellen ook vast dat de waaier van mogelijkheden ervan, de gevoeligheid voor leerprocessen en het verband met gedrag waarbij we een vorm van gewaarwording of bewustzijn veronderstellen, gepaard gaan met specifieke vormen van complexiteit op neurofysiologisch vlak. Zeggen dat er daarbij nog een andere entiteit aanwezig is, die we hoegenaamd niet waarnemen en die we voor het verklaren van de processen niet nodig hebben, is een totaal overbodige hypothese en om die te elimineren gebruiken we het scheermes van Okham.

Als primitieve mensen voor het eerst de motor van een auto zien draaien, dan zeggen ze: er zit een geest in die motor (the ghost in the machine) als ze Okham zouden gebruiken, ook buiten "vertrouwde situaties" zouden ze begrijpen dat het ook zonder die geest kan.

Uiteraard kunnen wij niet bewijzen dat er in die motor geen "geest" zit: we weten alleen dat die om te draaien uit die en die componenten moet bestaan. Overbodige hypotheses (die niet bijdragen tot verklaring) kun je naar hartelust veronderstellen en je kunt zelfs zeggen dat we het niet-bestaan ervan niet kunnen bewijzen. Maar het interesseert ons helemaal niet het niet-bestaan te bewijzen van zaken we niet nodig hebben en die men tot in het oneindige kan uitvinden. De bekoring om naar overbodige hypotheses te verwijzen is vooral groot wanneer een fenomeen nog niet een afdoende verklaring gekregen heeft. Sommige wetenschappers laten zich door die lokroep in verwarring brengen en dat is spijtig, want dwaalwegen zijn tijdverlies. De geschiedenis van de wetenschap laat dan ook een kerkhof achter zich van begraven overbodige hypotheses. Of wat vriendelijker uitgedrukt: vroeg of laat belanden al die overbodige entiteiten in de hemel van geesten, kabouters en elfjes. Maar skeptici hebben niets tegen sprookjes, alleen plaats je ze best niet op de boekenplank van ernstige wetenschap. Om die boekenplank vrij te houden van parasieten gebruik je best het scheermes van Okham.
pi_27729810
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:20 schreef Sisyphus het volgende:

[..]

Dat had je gehoopt.
Vandaar de invoering van de scheding kerk en staat?
Vandaar dat god en zijn trawanten al lang uit de wetenschap geschopt zijn?
tsss
God is eruit geschopt omdat het niet bewezen kan worden. Dat is het goed recht van de wetenschap, maar dat wil niet zeggen dat de wetenschap ooit bij God uitkomt en Hem dus weer terugvindt, maar dan op een rationele manier.
  woensdag 8 juni 2005 @ 01:25:03 #91
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27729813
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:20 schreef FuifDuif het volgende:
Reden voor wie?
Je bent weg omdat je hersens niet meer werken en dus de bewustzijnsillusie in elkaar is geklapt tot een kapot apparaat. Onlogisch? Misschien wel. Tis idd bijzonder dat er überhaupt 'iets' is. Echter, het is in mijn ogen te kortzichtig om hier direct een groter plan aan te hangen want dit hoeft er simpelweg niet te zijn.

Overigens ben ik het wel met je eens dat het kunstmatig opwekken van ervaringen niet zoveel zegt.
pi_27729819
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:20 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Moet ik hier op in gaan?
Laat je nakijken gek...
! Ik bedoelde daarmee dat er mensen zijn die achter iedere nieuwe leider aanlopen omdat het veiliger is.
pi_27729852
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:17 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Wat het aardige was van swaab is juist dat hij verklaringen probeert te geven voor die ervaringen... zodra hij dat doet klappen er hier ineens allemaal mensen dicht of worden grof. Dat zegt me toch wel iets

Ik zeg niet dat er één verklaring moet zijn, maar een aantal van die ervaringen zijn toch wel wetenschappelijk nagebootst met identiek resultaat als de blijkbaar BDE. Dat kan wel jammer zijn, maar het doet niets af aan de feiten. Het antwoord bevindt zich allemaal in je hersenen, zo simpel kan het gewoon zijn. Ondanks het feit dat we nog maar weinig weten over de werking ervan
pi_27729856
Ik heb lekker elvenboeken op mijn boekenplank liggen

Lekker puh! en ik leef nog steeds!
pi_27729860
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:24 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

God is eruit geschopt omdat het niet bewezen kan worden. Dat is het goed recht van de wetenschap, maar dat wil niet zeggen dat de wetenschap ooit bij God uitkomt en Hem dus weer terugvindt, maar dan op een rationele manier.
Wensdenken. Welke trouwens, van de 10.000 goden die de mens heeft uitgevonden?
pi_27729870
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:29 schreef sweetgirly het volgende:
Ik heb lekker elvenboeken op mijn boekenplank liggen

Lekker puh! en ik leef nog steeds!
Niemand wordt gelukkig van de werkelijkheid.
pi_27729886
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:29 schreef Elroyb het volgende:

Niemand wordt gelukkig van de werkelijkheid.
Nee dat weet ik
Daarom is de mens ook zo bang
pi_27729887
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:25 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

! Ik bedoelde daarmee dat er mensen zijn die achter iedere nieuwe leider aanlopen omdat het veiliger is.
Hmm, ik snap de opmerking niet helemaal in deze context...
Bedoel je dat ik achter een leider aanloop ofzo
pi_27729888
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:28 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Wat het aardige was van swaab is juist dat hij verklaringen probeert te geven voor die ervaringen... zodra hij dat doet klappen er hier ineens allemaal mensen dicht of worden grof. Dat zegt me toch wel iets

Ik zeg niet dat er één verklaring moet zijn, maar een aantal van die ervaringen zijn toch wel wetenschappelijk nagebootst met identiek resultaat als de blijkbaar BDE. Dat kan wel jammer zijn, maar het doet niets af aan de feiten. Het antwoord bevindt zich allemaal in je hersenen, zo simpel kan het gewoon zijn. Ondanks het feit dat we nog maar weinig weten over de werking ervan
Nogmaals, een nabootsing van een ervaring zegt helemaal niets! Als ik mijzelf verhang boots ik als het ware ook mijn natuurlijke dood na. Dat zal hetzelfde effect geven.
pi_27729904
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:31 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Hmm, ik snap de opmerking niet helemaal in deze context...
Bedoel je dat ik achter een leider aanloop ofzo
Ja, nu de wetenschap meer terrein en zieltjes wint, schaar je je achter de touwtrekkers van de wetenschap. Jij zou tijdens de inquisitie je achter de RKK scharen enzovoort. Dat doen de meeste mensen overigens.
  woensdag 8 juni 2005 @ 01:33:10 #101
7352 kamagurka
psy-gothic
pi_27729908
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:31 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

Nee dat weet ik
Daarom is de mens ook zo bang
En bange mensen gaan geloven, toch..?
pi_27729916
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:31 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Nogmaals, een nabootsing van een ervaring zegt helemaal niets! Als ik mijzelf verhang boots ik als het ware ook mijn natuurlijke dood na. Dat zal hetzelfde effect geven.
Met een nabootsing kun je oorzaken onderzoeken.
  woensdag 8 juni 2005 @ 01:33:50 #103
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27729917
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:24 schreef Sisyphus het volgende:
entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem
Principe Scheermes van Ockham.
(Voel je je nu slim dat je talen kunt neerpennen waar je geen ruk aan hebt? )
quote:
Blaat
Leuke knip-plak tekst. Whehehe (van o.a. hier) Je bent zelf niet in staat tot het vormen van een mening maar nablaten is je maximale prestatie? Sorry maar dan ga ik me tijd niet verdoen Als je prefereert om te nablaten heb ik nog wel wat conspiracy sites liggen
pi_27729933
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:33 schreef Elroyb het volgende:
Met een nabootsing kun je oorzaken onderzoeken.
En wat is dan die oorzaak? Een plaats in de hersenen welke wordt geactiveerd? Lijkt mij meer dan logisch, maar het bewijst niets.
pi_27729945
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:33 schreef kamagurka het volgende:

Nope, bange mensen sluiten hun deuren.

weltrust
pi_27729955
Augurka snap het niet helemaal, jammer.
pi_27729974
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:35 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

En wat is dan die oorzaak? Een plaats in de hersenen welke wordt geactiveerd? Lijkt mij meer dan logisch, maar het bewijst niets.
nouja als een religieuze ervaring samengaat met een epileptische aanval dan kun je het een halucinatie noemen veroorzaakt door de aanval.
pi_27729977
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:33 schreef livEliveD het volgende:

[..]

(Voel je je nu slim dat je talen kunt neerpennen waar je geen ruk aan hebt? )
[..]

Leuke knip-plak tekst. Whehehe (van o.a. hier) Je bent zelf niet in staat tot het vormen van een mening maar nablaten is je maximale prestatie? Sorry maar dan ga ik me tijd niet verdoen Als je prefereert om te nablaten heb ik nog wel wat conspiracy sites liggen
Sorry kerel, ik ben webmaster van etiennevermeersch.be en die reactie over Ockham staat ook op skepp.be
Ik sta daar trouwens volledig achter.
De vraag is uiteraard of je je een tegenargument hebt.
  woensdag 8 juni 2005 @ 01:39:30 #109
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27729993
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:33 schreef kamagurka het volgende:
Ik geloof niet uit angst ofzo heur
pi_27729997
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:38 schreef Elroyb het volgende:
nouja als een religieuze ervaring samengaat met een epileptische aanval dan kun je het een halucinatie noemen veroorzaakt door de aanval.
En misschien is een epileptische aanval juist wel een religieuze ervaring. Waarom sluit een epileptische aanval een werkelijke religieuze ervaring uit. De epileptische aanval kan net zo goed een materialistische uiting zijn van zo'n ervaring. Wie zal het zeggen?
pi_27730000
Ik zeg trouwens samengaan omdat het onmogelijk is om causaliteit te bewijzen.
  woensdag 8 juni 2005 @ 01:41:06 #112
7352 kamagurka
psy-gothic
pi_27730012
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:32 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Ja, nu de wetenschap meer terrein en zieltjes wint, schaar je je achter de touwtrekkers van de wetenschap. Jij zou tijdens de inquisitie je achter de RKK scharen enzovoort. Dat doen de meeste mensen overigens.
Je assumpties zijn nogal beledigend en eigenlijk zou ik je kop eraf moeten bijten... maar ik zal me matigend uitlaten.

Ten eerste waren het jouw geestelijke makkers die zich tijdens de inquisities achter de RKK schaarden..
Ten tweede schaar ik me achter helemaal niets. Ik ben niet gelovig en ga vooralsnog uit van datgene wat ik waarneem. Ik ben zelf afgestudeerd bioloog en ben tijdens mijn werk al allerhande dingen tegengekomen die mijn initiële overtuigingen in het leven hebben bekrachtigd. Dat jij denkt dat wetenschap zieltjes wint maakt eens te meer duidelijk in welk muurvast paradigma je vast bent gelopen. Je kunt alleen nog maar in verschillende kampen denken blijkbaar (zuilen..?).
Ik heb mijn hele leven al gedacht dat we niet zoveel anders zijn dan dieren en andere levensvormen om ons heen, dat zit in mijn spreekwoordelijke karakter, waar meneer swaab het zo mooi over had.
Dat hij toevallig iemand is die over bepaalde zaken denkt zoals ik maakt me nog geen volger van hem of iemand anders! Ik snap niet dat je dat zo zwart/wit ziet
pi_27730020
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:39 schreef Elroyb het volgende:
Ik zeg trouwens samengaan omdat het onnogelijk is om causaliteit te bewijzen.
Akkoord, maar laat ik het dan anders zeggen: wij zien een epileptische aanval als een tekortkoming in het functioneren van het brein en daarom concluderen wij dat een daarmee gepaard gaande religieuze ervaring ook niet realistisch kan zijn. Maar in hoeverre is het een tekortkoming?
pi_27730045
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:41 schreef kamagurka het volgende:
Je assumpties zijn nogal beledigend en eigenlijk zou ik je kop eraf moeten bijten... maar ik zal me matigend uitlaten.
Ik zal mijn kop dan alvast een half uurtje in een pan water aan de kook brengen. Dan smaakt ie beter .
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:41 schreef kamagurka het volgende:
Ten eerste waren het jouw geestelijke makkers die zich tijdens de inquisities achter de RKK schaarden..
Ten tweede schaar ik me achter helemaal niets. Ik ben niet gelovig en ga vooralsnog uit van datgene wat ik waarneem. Ik ben zelf afgestudeerd bioloog en ben tijdens mijn werk al allerhande dingen tegengekomen die mijn initiële overtuigingen in het leven hebben bekrachtigd. Dat jij denkt dat wetenschap zieltjes wint maakt eens te meer duidelijk in welk muurvast paradigma je vast bent gelopen. Je kunt alleen nog maar in verschillende kampen denken blijkbaar (zuilen..?).
Ik heb mijn hele leven al gedacht dat we niet zoveel anders zijn dan dieren en andere levensvormen om ons heen, dat zit in mijn spreekwoordelijke karakter, waar meneer swaab het zo mooi over had.
Dat hij toevallig iemand is die over bepaalde zaken denkt zoals ik maakt me nog geen volger van hem of iemand anders! Ik snap niet dat je dat zo zwart/wit ziet
Oke, ik snap het, ik ging iets te ver. Sorry .
pi_27730046
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:41 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Akkoord, maar laat ik het dan anders zeggen: wij zien een epileptische aanval als een tekortkoming in het functioneren van het brein en daarom concluderen wij dat een daarmee gepaard gaande religieuze ervaring ook niet realistisch kan zijn. Maar in hoeverre is het een tekortkoming?
Dan komen we weer terug bij de vraag wat realiteit is. Bestaat er 1 werkelijkheid?
  woensdag 8 juni 2005 @ 01:44:27 #116
7352 kamagurka
psy-gothic
pi_27730056
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:36 schreef FuifDuif het volgende:
Augurka snap het niet helemaal, jammer.
Jij bent vooralsnog de enige die onvermurwbaar met stront in je kop je eigen punt aan het doordrukken is.

Het enige dat jij, en je hele gelovige clan, kan is als een dom rund de feiten tegenblaten waarmee de wetenschap komt.
Als je intentie niet is om naar iemand te luisteren of alleen maar zijn punten te gaan tegenspreken zonder enige argumentatie, waarom kijk je dan naar dit soort programma's?
Stem gewoon lekker af op de EO man
pi_27730079
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:44 schreef kamagurka het volgende:
Jij bent vooralsnog de enige die onvermurwbaar met stront in je kop je eigen punt aan het doordrukken is.

Het enige dat jij, en je hele gelovige clan, kan is als een dom rund de feiten tegenblaten waarmee de wetenschap komt.
Als je intentie niet is om naar iemand te luisteren of alleen maar zijn punten te gaan tegenspreken zonder enige argumentatie, waarom kijk je dan naar dit soort programma's?
Stem gewoon lekker af op de EO man
Nee, jij ziet het niet. Je ziet het echt niet. Ik ontken helemaal niets. Ik geef zelfs toe dat ik het zeer logisch vind, dat ervaringen zichtbaar worden als hersenactiviteit. Maar dat is het enige wat de wetenschap kan aantonen. Dat Schwaab er conclusies aan verbindt die hij niet kan bewijzen is juist onwetenschappelijk en dat maakt hem in mijn ogen niet professioneel.
  woensdag 8 juni 2005 @ 01:46:54 #118
7352 kamagurka
psy-gothic
pi_27730083
sorry, ben ik toch nog beledigend geworden

was niet de bedoeling. Hou gewoon eens op met denigrerend te doen Fuifduif
  woensdag 8 juni 2005 @ 01:47:31 #119
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27730089
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:38 schreef Sisyphus het volgende:
Sorry kerel, ik ben webmaster van etiennevermeersch.be en die reactie over Ockham staat ook op skepp.be
Dus? Je wilt graag credit voor teksten die anderen schrijven?
quote:
Ik sta daar trouwens volledig achter.
Dat kan natuurlijk. Gelovigen staan ook achter teksten van anderen vaak. Schapengedrag is menselijk
quote:
De vraag is uiteraard of je je een tegenargument hebt.
Ja hoor. Occam is een prima kerel maar geen bewijs. Het zegt slechts dat je het beste het meest simpele model kunt nemen als je keuze hebt uit 2 of meer modellen waarbij elk model alle situaties (voldoende) kan beschrijven. Ik denk dat de huidige modellen van Scheikunde/Biologie/Natuurkunde te beperkend zijn om alle situaties te beschrijven en dus uitgebreid moeten worden. Dus kan ik rustig stellen dat wat ze op tv aan het blaten waren net niks zegt.
pi_27730091
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:46 schreef kamagurka het volgende:
sorry, ben ik toch nog beledigend geworden

was niet de bedoeling. Hou gewoon eens op met denigrerend te doen Fuifduif
Ik wil niet denigrerend doen. Ik ging te ver en het spijt mij. Ik neem die denigrerende uitlatingen terug.

Je moet overigens wel toegeven dat Augurka grappig was .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')