quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:07 schreef Sisyphus het volgende:
[..]
Wel, de bewijslast ligt hier bij de believer. De wetenschap kan BDE in ieder geval kunstmatig opwekken. Je hebt daar niks tegenover te stellen dat ook maar 1 mm aannemelijk maakt dat wat je voelt of je inbeeldt bij een BDE ook reëel is. Neem daarbij de hardnekkige gewoonte van gelovigen om bij hun beliefs te willen blijven, wat dus OOK in het programma werd verklaard, en je weet waar je staat.
Dit is gewoon een kwestie van wat nieuwe nuchtere cirquits te leggen in je brein. Hoe lastiger dat gaat hoe meer emotionele weerstand van de gelovige om afstand te kunnen doen van z'n beliefs die hij koestert.
Sapere aude - durf te denken.
Dat heeft hij uitgelegd!quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:02 schreef FuifDuif het volgende:
Kijk, wat ik in dit verband nooit snap. Als het zo is dat de mens enkel datgene is wat de hersenen voorstellen (dus al die neurale verbindingen enzovoort), hoe kunnen we dan toch apart zijn? Hoe kan het zijn dat ik geboren werd en keek vanuit mijn ogen en hoorde met mijn oren enzovoort. Dat kunnen wel allemaal herseninstellingen zijn, maar dat verklaart nog niet mijn individuele beleving. Het zou het gedrag en het karakter van mijn materiële lichaam verklaren, maar niet het individuele in mijzelf.
Bewijzen voor wie?quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:07 schreef Sisyphus het volgende:
Wel, de bewijslast ligt hier bij de believer.
Tja....boeienquote:De wetenschap kan BDE in ieder geval kunstmatig opwekken. Je hebt daar niks tegenover te stellen dat ook maar 1 mm aannemelijk maakt dat wat je voelt of je inbeeldt bij een BDE ook reëel is. Neem daarbij de hardnekkige gewoonte van gelovigen om bij hun beliefs te willen blijven, wat dus OOK in het programma werd verklaard, en je weet waar je staat.
Dit is gewoon een kwestie van wat nieuwe nuchtere cirquits te leggen in je brein. Hoe lastiger dat gaat hoe meer emotionele weerstand van de gelovige om afstand te kunnen doen van z'n beliefs die hij koestert.
Oke, misschien is het niet individueel in essentie, maar wat is de reden dat toen ik geboren werd, IK keek vanuit MIJN ogen. Ik kan het moeilijk uitleggen, dus ik hoop dat je mij begrijpt. Ik weiger aan te nemen dat dat besef komt door mijn hersenen, want hoe toevallig is het dan dat ik geboren ben? Hoe kan het dat IK vanuit mijn lichaam ervaar, alleen omdat mijn ouders toevallig bij elkaar gekomen zijn?quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:08 schreef livEliveD het volgende:
Is beleving wel individueel? En is het niet logisch gezien de chaos van het universum met zijn bijna oneindig aantal parameters?
Hej alweer simpelheid + 10quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:02 schreef Sisyphus het volgende:
Het gebeurt allemaal in de hersenen, volgens puur materialistische processen. Je brein is een materieel ding waar enkel electrische en biochemische processen een rol spelen.
Je hebt dus geen goden, engelen duivelen of wat dan ook nodig om BDE te verklaren.
Dat betekent dat de bewijslast veruit bij de believers ligt en dat het materialisme volop aan geloofwaardigheid wint. Wie dat niet inziet heeft er niks van begrepen. Je kan godsgeloof verklaren vanuit de wetenschap.
Als je je een heldere voorstelling kan maken van kabouters, volgt daaruit voort dat kabouters ook bestaan? Wel, vervang kabouters door goden, halfgoden, engelen, duivelen enz.
Ja, hij had het over dat het lichaam puur en alleen is om de mens te voeden.quote:
Nou, ik heb veel theorieën gehoord, maar eerlijk gezegd vond ik deze dan nog het lachwekkendstquote:Uittredingen waren volgens hem een vorm van desorientatie die veroorzaakt wordt door een deel in de hersenen die zaken als orientatie/evenwicht regelen.
Ik meende dus ook zoiets te horen.quote:Ik maakte uit het gesprek op dat hij ook "religieuze ervaringen" meemaakt door zijn epileptie.
Het was juist heel simpel... te simpel.quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:10 schreef kamagurka het volgende:
Dat heeft hij uitgelegd!
Hij zegt toch precies dat je karakter en je zelfbewustzijn wordt gevormd door jóúw genen, jóúw moeder, jóúw omgeving, jóúw voeding, etc etc... dat is bij iedereen dus uniek en maakt dat je dus een uniek individueel besef ontwikkelt....
zo moeilijk was het toch niet dacht ik
Geloof komt voort uit het onvermogen om de werkelijkheid te beseffen.quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:11 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Oke, misschien is het niet individueel in essentie, maar wat is de reden dat toen ik geboren werd, IK keek vanuit MIJN ogen. Ik kan het moeilijk uitleggen, dus ik hoop dat je mij begrijpt. Ik weiger aan te nemen dat dat besef komt door mijn hersenen, want hoe toevallig is het dan dat ik geboren ben? Hoe kan het dat IK vanuit mijn lichaam ervaar, alleen omdat mijn ouders toevallig bij elkaar gekomen zijn?
Oh, dus jij beschikt ook al over filmmateriaal wat mensen hebben gemaakt tijdens hun uittredingen?quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:08 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ah ja, en je bent vanuit die liggende positie ook zeer goed instaat om een exacte herschetsing van de situatie van boven te genereren. En dat zelfs in een toestand van bewusteloosheid, waarbij je alle handelingen van de mensen in de ruimte kunt volgen. Hij stelde het toch allemaal wat te simpel.
Jawel, maar in een andere gedaante.quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:13 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Het was juist heel simpel... te simpel.
Ik vind die gedachtegang veel te simpel. Dus als ik anders zou zijn opgevoed was mijn ervarings-ik er niet geweest?
Zweef maar lekker verder.quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:10 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Bewijzen voor wie?
[..]
Tja....boeien
En jij denkt die te beseffenquote:Op woensdag 8 juni 2005 01:13 schreef Elroyb het volgende:
Geloof komt voort uit het onvermogen om de werkelijkheid te beseffen.
neequote:
Net als jij maar al te graag die hielen likt van diegenen die het roer lijken over te nemen. Jou zou in 1940 zeker direct ook bij de NSB zijn gegaan?quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:14 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Oh, dus jij beschikt ook al over filmmateriaal wat mensen hebben gemaakt tijdens hun uittredingen?
Hoe weet jij nou wat ze zien man! Ze beschrijven iets wat in hun hoofd heeft plaatsgevonden en jij neemt dat allemaal letterlijk over? Je wíl het gewoon allemaal iets te graag geloven....
Oke, maar dan zou de essentie-ik er dus nog steeds zijn geweest en waar komt die essentie-ik vandaan?quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:14 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Jawel, maar in een andere gedaante.
Mja bewustzijn, waar je het nu over hebt, is nog deels een mysterie maar jij bent jij door je geheugen dat je hebt opgedaan vanaf je geboorte (en een klein deel net daarvoor). Geheugen bepaalt alles en maakt wie je bent. Moet er een reden zijn? Kind wordt geboren - doet ervaring op - vormt zich, in dit geval tot Fuifduif. Jij ervaart het vanuit jouw lichaam omdat je hersens daarin hangen, althans das mijn visie. Complexe processen maar in essentie is er geen magie. Ondanks dit geloof ik wel in paranormale ervaringen trouwens.quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:11 schreef FuifDuif het volgende:
Oke, misschien is het niet individueel in essentie, maar wat is de reden dat toen ik geboren werd, IK keek vanuit MIJN ogen. Ik kan het moeilijk uitleggen, dus ik hoop dat je mij begrijpt. Ik weiger aan te nemen dat dat besef komt door mijn hersenen, want hoe toevallig is het dan dat ik geboren ben? Hoe kan het dat IK vanuit mijn lichaam ervaar, alleen omdat mijn ouders toevallig bij elkaar gekomen zijn?
Nee, geloven dat iedereen door een onbewijsbaar "opperwezen" is geschapen en daarmee is de kous af, dat is niet simpel zekerquote:Op woensdag 8 juni 2005 01:13 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Het was juist heel simpel... te simpel.
Ik vind die gedachtegang veel te simpel. Dus als ik anders zou zijn opgevoed was mijn ervarings-ik er niet geweest?
Dat vind ik dus ook, en dat is een van de redenen dat het programma me teleurstelde. Wel bedankt voor de tip, trouwens.quote:Op woensdag 8 juni 2005 00:52 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ze heeft het heel goed begrepen. Die man maakt de klassieke fout door bepaalde ervaringen toe te wijzen aan hersenactiviteit. Het lijkt mij vrij logisch dat iedere ervaring inderdaad via de hersenen verloopt, dat is nu net de essentie van de hersenen. What else is new? Maar dat bewijst toch helemaal met betrekking tot de goddelijkheid van de mens... of van het leven?
Waarom gelijk engelen en duivelen etc. Waarom gelijk zo moeilijk.quote:Op woensdag 8 juni 2005 00:53 schreef Sisyphus het volgende:
Je hebt dus geen goden, engelen duivelen of wat dan ook nodig om BDE te verklaren.
Dat betekent dat de bewijslast veruit bij de believers ligt en dat het materialisme volop aan geloofwaardigheid wint. Wie dat niet inziet heeft er niks van begrepen.
Idd, vond het ook helemaal niet komisch. Ze probeerden te komisch te doen, waardoor het gewoon niet meer grappig was. Die man die kwijlend op de grond lag, vond ik ronduit eng en belachelijk gedaan, maar allesbehalve komisch, wat waarschijnlijk wel het effect had moeten zijn.quote:Op woensdag 8 juni 2005 00:54 schreef Elroyb het volgende:
idd.
Of je maakt een serieus programma.
O je maakt een sarcastisch/komisch programma.
Maar niet allebei tegelijk. Dan komt het niet geloofwaardig over en is het niet komisch.
Nee, niets magie. Waarom halen mensen dat er uberhaupt bij? Maar stel nu dat ik kom te overlijden; waarom zou ik dan opeens weg zijn? Wat was de reden dat ik er was en dan opeens niet meer? Ik heb het over de essentie-ik hier. Ik vind het onlogisch om het toe te schrijven aan de hersenen.quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:17 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Mja bewustzijn, waar je het nu over hebt, is nog deels een mysterie maar jij bent jij door je geheugen dat je hebt opgedaan vanaf je geboorte (en een klein deel net daarvoor). Geheugen bepaalt alles en maakt wie je bent. Moet er een reden zijn? Kind wordt geboren - doet ervaring op - vormt zich, in dit geval tot Fuifduif. Jij ervaart het vanuit jouw lichaam omdat je hersens daarin hangen, althans das mijn visie. Complexe processen maar in essentie is er geen magie. Ondanks dit geloof ik wel in paranormale ervaringen trouwens.
Tis een kortzichtige visie (omdat er meer mogelijkheden zijn en er geen reden is om je vast te pinnen op een bepaalde visie) die op zich wel waar kan zijn maar deze is, op dit moment, nog niet te bewijzen. Net als andere visies. Simpel toch?quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:14 schreef Sisyphus het volgende:
Zweef maar lekker verder.
Moet ik hier op in gaan?quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:17 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Net als jij maar al te graag die hielen likt van diegenen die het roer lijken over te nemen. Jou zou in 1940 zeker direct ook bij de NSB zijn gegaan?
Dat had je gehoopt.quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:18 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Gelukkig voor de zwevers hobbelt de wetenschap er altijd achteraan.
Dat het onbewijsbaar is wil niet zeggen dat je het niet aan kunt nemen. Bovendien slaat het natuurlijk nergens op om het nu aan dat soort processen toe te wijzen omdat we op dit moment nog niet meer weten, terwijl dat over 100 jaar wel eens anders zou kunnen zijn.quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:18 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Nee, geloven dat iedereen door een onbewijsbaar "opperwezen" is geschapen en daarmee is de kous af, dat is niet simpel zeker
Precies, sweetgirly. Dat kan mij ook zo irriteren. Mensen die zo zwart-wit denken. Of er is niets en alles is materialistisch, of je bent meteen een aanhanger van de Bijbelse Heer met al zijn engelen en zijn tegenstander Satan. Dat ik niet geloof in het simpele materialisme, wil niet zeggen dat ik meteen zo'n verfijnd beeld heb van wat er dan wel moet zijn. Die fout maken veel mensen.quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:19 schreef sweetgirly het volgende:
Waarom gelijk engelen en duivelen etc. Waarom gelijk zo moeilijk.
Waarom denken sceptici dat het gelijk daarmee te maken heeft en/of dat er zowel zal worden gedacht? Wat zegt dat dan? Het kan toch veel simpeler zijn misschien.
De essentie van een boek blijft ook bestaan zolang er mensen zijn die die essentie ervaren. Jij bestaat in essentie zolang er nog mensen zijn die aan je denken. Ze zeggen wel eens: je leeft voort in onze gedachten. Zo moet je het zien, denk ik.quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:20 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nee, niets magie. Waarom halen mensen dat er uberhaupt bij? Maar stel nu dat ik kom te overlijden; waarom zou ik dan opeens weg zijn? Wat was de reden dat ik er was en dan opeens niet meer? Ik heb het over de essentie-ik hier. Ik vind het onlogisch om het toe te schrijven aan de hersenen.
entia non sunt multiplicanda praeter necessitatemquote:Op woensdag 8 juni 2005 01:20 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Tis een kortzichtige visie (omdat er meer mogelijkheden zijn en er geen reden is om je vast te pinnen op een bepaalde visie) die op zich wel waar kan zijn maar deze is, op dit moment, nog niet te bewijzen. Net als andere visies. Simpel toch?
Overigens denk ik dat je LOI cursus psychologie nogal gebreken vertoont als je denkt dat ik zweverig ben.
God is eruit geschopt omdat het niet bewezen kan worden. Dat is het goed recht van de wetenschap, maar dat wil niet zeggen dat de wetenschap ooit bij God uitkomt en Hem dus weer terugvindt, maar dan op een rationele manier.quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:20 schreef Sisyphus het volgende:
[..]
Dat had je gehoopt.
Vandaar de invoering van de scheding kerk en staat?
Vandaar dat god en zijn trawanten al lang uit de wetenschap geschopt zijn?
tsss
Reden voor wie?quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:20 schreef FuifDuif het volgende:
Nee, niets magie. Waarom halen mensen dat er uberhaupt bij? Maar stel nu dat ik kom te overlijden; waarom zou ik dan opeens weg zijn? Wat was de reden dat ik er was en dan opeens niet meer? Ik heb het over de essentie-ik hier. Ik vind het onlogisch om het toe te schrijven aan de hersenen.
quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:20 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Moet ik hier op in gaan?
Laat je nakijken gek...
Wat het aardige was van swaab is juist dat hij verklaringen probeert te geven voor die ervaringen... zodra hij dat doet klappen er hier ineens allemaal mensen dicht of worden grof. Dat zegt me toch wel ietsquote:Op woensdag 8 juni 2005 01:17 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Mja bewustzijn, waar je het nu over hebt, is nog deels een mysterie maar jij bent jij door je geheugen dat je hebt opgedaan vanaf je geboorte (en een klein deel net daarvoor). Geheugen bepaalt alles en maakt wie je bent. Moet er een reden zijn? Kind wordt geboren - doet ervaring op - vormt zich, in dit geval tot Fuifduif. Jij ervaart het vanuit jouw lichaam omdat je hersens daarin hangen, althans das mijn visie. Complexe processen maar in essentie is er geen magie. Ondanks dit geloof ik wel in paranormale ervaringen trouwens.
Wensdenken. Welke trouwens, van de 10.000 goden die de mens heeft uitgevonden?quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:24 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
God is eruit geschopt omdat het niet bewezen kan worden. Dat is het goed recht van de wetenschap, maar dat wil niet zeggen dat de wetenschap ooit bij God uitkomt en Hem dus weer terugvindt, maar dan op een rationele manier.
Niemand wordt gelukkig van de werkelijkheid.quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:29 schreef sweetgirly het volgende:
Ik heb lekker elvenboeken op mijn boekenplank liggen![]()
Lekker puh!en ik leef nog steeds!
Nee dat weet ikquote:Op woensdag 8 juni 2005 01:29 schreef Elroyb het volgende:
Niemand wordt gelukkig van de werkelijkheid.
Hmm, ik snap de opmerking niet helemaal in deze context...quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:25 schreef FuifDuif het volgende:
[..]! Ik bedoelde daarmee dat er mensen zijn die achter iedere nieuwe leider aanlopen omdat het veiliger is.
Nogmaals, een nabootsing van een ervaring zegt helemaal niets! Als ik mijzelf verhang boots ik als het ware ook mijn natuurlijke dood na. Dat zal hetzelfde effect geven.quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:28 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Wat het aardige was van swaab is juist dat hij verklaringen probeert te geven voor die ervaringen... zodra hij dat doet klappen er hier ineens allemaal mensen dicht of worden grof. Dat zegt me toch wel iets
Ik zeg niet dat er één verklaring moet zijn, maar een aantal van die ervaringen zijn toch wel wetenschappelijk nagebootst met identiek resultaat als de blijkbaar BDE. Dat kan wel jammer zijn, maar het doet niets af aan de feiten. Het antwoord bevindt zich allemaal in je hersenen, zo simpel kan het gewoon zijn. Ondanks het feit dat we nog maar weinig weten over de werking ervan
Ja, nu de wetenschap meer terrein en zieltjes wint, schaar je je achter de touwtrekkers van de wetenschap. Jij zou tijdens de inquisitie je achter de RKK scharen enzovoort. Dat doen de meeste mensen overigens.quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:31 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Hmm, ik snap de opmerking niet helemaal in deze context...
Bedoel je dat ik achter een leider aanloop ofzo
En bange mensen gaan geloven, toch..?quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:31 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Nee dat weet ik
Daarom is de mens ook zo bang
Met een nabootsing kun je oorzaken onderzoeken.quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:31 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nogmaals, een nabootsing van een ervaring zegt helemaal niets! Als ik mijzelf verhang boots ik als het ware ook mijn natuurlijke dood na. Dat zal hetzelfde effect geven.
quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:24 schreef Sisyphus het volgende:
entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem
Principe Scheermes van Ockham.
Leuke knip-plak tekst. Whehehequote:Blaat
En wat is dan die oorzaak? Een plaats in de hersenen welke wordt geactiveerd? Lijkt mij meer dan logisch, maar het bewijst niets.quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:33 schreef Elroyb het volgende:
Met een nabootsing kun je oorzaken onderzoeken.
nouja als een religieuze ervaring samengaat met een epileptische aanval dan kun je het een halucinatie noemen veroorzaakt door de aanval.quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:35 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
En wat is dan die oorzaak? Een plaats in de hersenen welke wordt geactiveerd? Lijkt mij meer dan logisch, maar het bewijst niets.
Sorry kerel, ik ben webmaster van etiennevermeersch.be en die reactie over Ockham staat ook op skepp.bequote:Op woensdag 8 juni 2005 01:33 schreef livEliveD het volgende:
[..]![]()
(Voel je je nu slim dat je talen kunt neerpennen waar je geen ruk aan hebt? )
[..]
Leuke knip-plak tekst. Whehehe(van o.a. hier) Je bent zelf niet in staat tot het vormen van een mening maar nablaten is je maximale prestatie? Sorry maar dan ga ik me tijd niet verdoen
Als je prefereert om te nablaten heb ik nog wel wat conspiracy sites liggen
Ik geloof niet uit angst ofzo heurquote:Op woensdag 8 juni 2005 01:33 schreef kamagurka het volgende:
En bange mensen gaan geloven, toch..?
En misschien is een epileptische aanval juist wel een religieuze ervaring. Waarom sluit een epileptische aanval een werkelijke religieuze ervaring uit. De epileptische aanval kan net zo goed een materialistische uiting zijn van zo'n ervaring. Wie zal het zeggen?quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:38 schreef Elroyb het volgende:
nouja als een religieuze ervaring samengaat met een epileptische aanval dan kun je het een halucinatie noemen veroorzaakt door de aanval.
Je assumpties zijn nogal beledigend en eigenlijk zou ik je kop eraf moeten bijten... maar ik zal me matigend uitlaten.quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:32 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ja, nu de wetenschap meer terrein en zieltjes wint, schaar je je achter de touwtrekkers van de wetenschap. Jij zou tijdens de inquisitie je achter de RKK scharen enzovoort. Dat doen de meeste mensen overigens.
Akkoord, maar laat ik het dan anders zeggen: wij zien een epileptische aanval als een tekortkoming in het functioneren van het brein en daarom concluderen wij dat een daarmee gepaard gaande religieuze ervaring ook niet realistisch kan zijn. Maar in hoeverre is het een tekortkoming?quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:39 schreef Elroyb het volgende:
Ik zeg trouwens samengaan omdat het onnogelijk is om causaliteit te bewijzen.
Ik zal mijn kop dan alvast een half uurtje in een pan water aan de kook brengen. Dan smaakt ie beterquote:Op woensdag 8 juni 2005 01:41 schreef kamagurka het volgende:
Je assumpties zijn nogal beledigend en eigenlijk zou ik je kop eraf moeten bijten... maar ik zal me matigend uitlaten.
Oke, ik snap het, ik ging iets te ver. Sorryquote:Op woensdag 8 juni 2005 01:41 schreef kamagurka het volgende:
Ten eerste waren het jouw geestelijke makkers die zich tijdens de inquisities achter de RKK schaarden..
Ten tweede schaar ik me achter helemaal niets. Ik ben niet gelovig en ga vooralsnog uit van datgene wat ik waarneem. Ik ben zelf afgestudeerd bioloog en ben tijdens mijn werk al allerhande dingen tegengekomen die mijn initiële overtuigingen in het leven hebben bekrachtigd. Dat jij denkt dat wetenschap zieltjes wint maakt eens te meer duidelijk in welk muurvast paradigma je vast bent gelopen. Je kunt alleen nog maar in verschillende kampen denken blijkbaar (zuilen..?).
Ik heb mijn hele leven al gedacht dat we niet zoveel anders zijn dan dieren en andere levensvormen om ons heen, dat zit in mijn spreekwoordelijke karakter, waar meneer swaab het zo mooi over had.
Dat hij toevallig iemand is die over bepaalde zaken denkt zoals ik maakt me nog geen volger van hem of iemand anders! Ik snap niet dat je dat zo zwart/wit ziet
Dan komen we weer terug bij de vraag wat realiteit is. Bestaat er 1 werkelijkheid?quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:41 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Akkoord, maar laat ik het dan anders zeggen: wij zien een epileptische aanval als een tekortkoming in het functioneren van het brein en daarom concluderen wij dat een daarmee gepaard gaande religieuze ervaring ook niet realistisch kan zijn. Maar in hoeverre is het een tekortkoming?
Jij bent vooralsnog de enige die onvermurwbaar met stront in je kop je eigen punt aan het doordrukken is.quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:36 schreef FuifDuif het volgende:
Augurka snap het niet helemaal, jammer.
Nee, jij ziet het niet. Je ziet het echt niet. Ik ontken helemaal niets. Ik geef zelfs toe dat ik het zeer logisch vind, dat ervaringen zichtbaar worden als hersenactiviteit. Maar dat is het enige wat de wetenschap kan aantonen. Dat Schwaab er conclusies aan verbindt die hij niet kan bewijzen is juist onwetenschappelijk en dat maakt hem in mijn ogen niet professioneel.quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:44 schreef kamagurka het volgende:
Jij bent vooralsnog de enige die onvermurwbaar met stront in je kop je eigen punt aan het doordrukken is.
Het enige dat jij, en je hele gelovige clan, kan is als een dom rund de feiten tegenblaten waarmee de wetenschap komt.
Als je intentie niet is om naar iemand te luisteren of alleen maar zijn punten te gaan tegenspreken zonder enige argumentatie, waarom kijk je dan naar dit soort programma's?
Stem gewoon lekker af op de EO man
Dus? Je wilt graag credit voor teksten die anderen schrijven?quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:38 schreef Sisyphus het volgende:
Sorry kerel, ik ben webmaster van etiennevermeersch.be en die reactie over Ockham staat ook op skepp.be
Dat kan natuurlijk. Gelovigen staan ook achter teksten van anderen vaak. Schapengedrag is menselijkquote:Ik sta daar trouwens volledig achter.
Ja hoor. Occam is een prima kerel maar geen bewijs. Het zegt slechts dat je het beste het meest simpele model kunt nemen als je keuze hebt uit 2 of meer modellen waarbij elk model alle situaties (voldoende) kan beschrijven. Ik denk dat de huidige modellen van Scheikunde/Biologie/Natuurkunde te beperkend zijn om alle situaties te beschrijven en dus uitgebreid moeten worden. Dus kan ik rustig stellen dat wat ze op tv aan het blaten waren net niks zegt.quote:De vraag is uiteraard of je je een tegenargument hebt.
Ik wil niet denigrerend doen. Ik ging te ver en het spijt mij. Ik neem die denigrerende uitlatingen terug.quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:46 schreef kamagurka het volgende:
sorry, ben ik toch nog beledigend geworden
was niet de bedoeling. Hou gewoon eens op met denigrerend te doen Fuifduif
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |