Ik ookquote:Op dinsdag 7 juni 2005 23:42 schreef FuifDuif het volgende:
Ja, sweetgirly, vooral ook omdat deze aflevering een bewijs poogt te leveren tegen bijna-dood-ervaringen als daadwerkelijke ervaringen. Niet dat ik daarvan overtuigd zal raken, maar ik ben wel benieuwd.
Hier kan je nog even snel een Osho-kaartje trekken voordat het begintquote:
Wie weet kan al dat gesmul je existentiële leegte een beetje vullen.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 22:26 schreef FuifDuif het volgende:
Als ik zo de verschillende afleveringen op de website lees (http://www.rvu.nl/rvu.php?i=4&l=0&n=806), dan heb ik nu al niet zo'n hoge pet op. Kijk bijvoorbeeld wat filosoof/psycholoog Jaap van Heerden zegt: "Waarom wordt er respect opgebracht voor iets debiels als het geloof? Dat gebeurt in de wetenschap nooit."
Wat een simplistische visie. Echt, ik ga nu al smullen van de kortzichtigheid waarmee deze vermeende 'intellectuelen' hun mening zullen geven.
Kaêk Nôuh, tijd niet gezien beste OllieAquote:Op woensdag 8 juni 2005 00:00 schreef OllieA het volgende:
[..]
Wie weet kan al dat gesmul je existentiële leegte een beetje vullen.
Waarom vind iedereen dit toch prachtig?quote:gecopied van de frontpage, autheur unreal
Jawel, maar weet je, wat zeggen die breinactiviteiten nu? Dat het brein geactiveerd wordt bij bepaalde ervaringen, zegt toch niets over het idee of het wel of niet iets goddelijks is? Nou ja, we weten de plaats aan te wijzen in de hersenen wanneer we een uittreding hebben, so what? Betekent dat dat die uittreding niet echt is?quote:Op woensdag 8 juni 2005 00:38 schreef Elroyb het volgende:
Afgelopen jaar was er ook een documentaire serie op ?ned1? genaamd "ons brein" of "het brein" oid. daar zijn dit soort dingen ook naar voren gekomen, alleen werden de zaken wel serieus behandeld en werd het trekken van conclusies overgelaten aan de kijker.
Ligt er aan wat je als "echt" definieerd.quote:Op woensdag 8 juni 2005 00:40 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Jawel, maar weet je, wat zeggen die breinactiviteiten nu? Dat het brein geactiveerd wordt bij bepaalde ervaringen, zegt toch niets over het idee of het wel of niet iets goddelijks is? Nou ja, we weten de plaats aan te wijzen in de hersenen wanneer we een uittreding hebben, so what? Betekent dat dat die uittreding niet echt is?
Nee, volgens mij sprak hij toen vanuit het perspectief van die ene gast waar hij het over had. Was een beetje vaag, maar volgens mij bedoelde hij niet zichzelf.quote:Op woensdag 8 juni 2005 00:45 schreef sweetgirly het volgende:
Idd, hij zegt eerst het lichaam is er alleen om jezelf mee te voeden en later heeft hij het over uittredingen, ja dus komt door dit en dat. Dat er geen vraagtekens komen dan.
Naja, zal wel weer aan mij liggen, soms kan je wel merken dat er mensen spreken zonder ervaringen, of had hij nou zelf ook weleens temporaal kwab-ervaringen
. Zoiets verstond ik.
je eerste punt begrijp ik niet? Uittredingen waren volgens hem een vorm van desorientatie die veroorzaakt wordt door een deel in de hersenen die zaken als orientatie/evenwicht regelen.quote:Op woensdag 8 juni 2005 00:45 schreef sweetgirly het volgende:
Idd, hij zegt eerst het lichaam is er alleen om jezelf mee te voeden en later heeft hij het over uittredingen, ja dus komt door dit en dat. Dat er geen vraagtekens komen dan.
Naja, zal wel weer aan mij liggen, soms kan je wel merken dat er mensen spreken zonder ervaringen, of had hij nou zelf ook weleens temporaal kwab-ervaringen
. Zoiets verstond ik.
En welke reden is er om aan te nemen dat het niet werkelijk is?quote:Op woensdag 8 juni 2005 00:47 schreef Sisyphus het volgende:
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de ervaring/de inhoud van een bijna-doodervaring correspondeert met enige werkelijkheid. De neuroloog heeft een complexe materie schitterend verwoord. Het was ook duidelijk hoe je BDE kunstmatig kan opwekken. Dus, niks bovennatuurlijks aan.
Ik denk niet dat je het goed begrepen hebt. Al moet ik zeggen dat het mij ook nogal tegenviel. Weinig nieuws en onnodig geschreeuw.quote:Op woensdag 8 juni 2005 00:32 schreef sweetgirly het volgende:
Wat een (kinderlijk) gezwam![]()
- karakter is niet veranderlijk
- bewustzijn loopt je achterna 'uhhh' en
- Jezus, boeddha had maw ook vast epilepsie
Maar de meeste dingen wist ik al, vind sommige dingen alleen nog kant noch wal helemaal slaan.
En ik had zelf al overal een weerwoord op
Ze heeft het heel goed begrepen. Die man maakt de klassieke fout door bepaalde ervaringen toe te wijzen aan hersenactiviteit. Het lijkt mij vrij logisch dat iedere ervaring inderdaad via de hersenen verloopt, dat is nu net de essentie van de hersenen. What else is new? Maar dat bewijst toch helemaal met betrekking tot de goddelijkheid van de mens... of van het leven?quote:Op woensdag 8 juni 2005 00:50 schreef heiden6 het volgende:
Ik denk niet dat je het goed begrepen hebt. Al moet ik zeggen dat het mij ook nogal tegenviel. Weinig nieuws en onnodig geschreeuw.
Ik zeg niet dat het niet werkelijk is, ik zeg dat het niet met enige werkelijkheid correspondeert. Je kunt bijnadoodervaringen en uittredingen kunstmatig opwekken door een stimulering van de temporaalkwab in de neocortex. Dus, daar is niks buiten- of bovennatuurlijks aan.quote:Op woensdag 8 juni 2005 00:49 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
En welke reden is er om aan te nemen dat het niet werkelijk is?
Hoezo kunstmatig? Een BDE is niets anders dan een uittreding en een uittreding kun je zelf ook opwekken. Ik ben absoluut niet overtuigd.
idd.quote:Op woensdag 8 juni 2005 00:50 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je het goed begrepen hebt. Al moet ik zeggen dat het mij ook nogal tegenviel. Weinig nieuws en onnodig geschreeuw.
Een BDE is een permanente uittreding. Als je een uittreding opwekt, dan is die niet permanent, dus logisch dat je die ook weer kunt onderbreken.quote:Op woensdag 8 juni 2005 00:53 schreef Sisyphus het volgende:
Ik zeg niet dat het niet werkelijk is, ik zeg dat het niet met enige werkelijkheid correspondeert. Je kunt bijnadoodervaringen en uittredingen kunstmatig opwekken door een stimulering van de temporaalkwab in de neocortex. Dus, daar is niks buiten- of bovennatuurlijks aan.
Ze gaven nog het voorbeeld van die vrouw wiens BDE wegging zodra ze de stimulering staakten.
Het gebeurt allemaal in de hersenen, volgens puur materialistische processen.
Idd. Tis ergens nogal oppervlakkigquote:Op woensdag 8 juni 2005 00:50 schreef heiden6 het volgende:
Die brandende duivel was ook te belachelijk voor woordenquote:Op woensdag 8 juni 2005 00:54 schreef Elroyb het volgende:
[..]
idd.
Of je maakt een serieus programma.
O je maakt een sarcastisch/komisch programma.
Maar niet allebei tegelijk. Dan komt het niet geloofwaardig over en is het niet komisch.
ik snap denk ik het punt van Fuifduif.quote:Op woensdag 8 juni 2005 00:53 schreef Sisyphus het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het niet werkelijk is, ik zeg dat het niet met enige werkelijkheid correspondeert. Je kunt bijnadoodervaringen en uittredingen kunstmatig opwekken door een stimulering van de temporaalkwab in de neocortex. Dus, daar is niks buiten- of bovennatuurlijks aan.
Ze gaven nog het voorbeeld van die vrouw wiens BDE wegging zodra ze de stimulering staakten.
Het gebeurt allemaal in de hersenen, volgens puur materialistische processen.
De, onder sommige fokkers zeer beroemde, temporaal kwab epilepsie. Ga je dingen van zien zoals bv te lezen valt in de ervaringen van Paulus (in de Bijbel)quote:Op woensdag 8 juni 2005 00:48 schreef Elroyb het volgende:
Ik maakte uit het gesprek op dat hij ook "religieuze ervaringen" meemaakt door zijn epileptie.
De BDE ervaring is echt op zich (ze gebeurt), zoals hallucinaties echt zijn. Maar "de inhoud" van de hallucinatie is NIET echt. Zo simpel is dat.quote:Op woensdag 8 juni 2005 00:56 schreef Elroyb het volgende:
[..]
ik snap denk ik het punt van Fuifduif.
Als je een orgasme kan veroorzaken met electroden wil dat niet zeggen dat het orgasme tijdens de seks niet echt is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |