Ik heb nou een tijdje het stuurtje van Fanatec. Het stuurtje dat iig door fanatec aangeraden word om voor Forza te gebruiken. Ik heb dit hier nog een tijdje stil gehouden omdat ik het eerst ff vrij goed wilde testen.
Als eerste is het hier in Nederland vrij lastig om er aan te komen. Ik heb hem in nog geen 1 winkel zien liggen. Alleen psxshop heeft hem in zijn arsortiment. Maar of dat hun hem al binnen hebben weet ik niet. Ik heb iig besteld via de site van fanatec. Nadeel daarvan is dat je wel met een credit card moet betalen. Maar iedereen heeft tegenwoordig wel een kennis met een CC. Voordeel is dat hij hier nog 5 euro goedkoper is met verzend kosten dan bij de psxshop zonder. Al heb ik ook van andere gehoor dat er nog goedkoper aan te komen is. Over de levering heb ik niks te klagen gehad. Na een week lag er een kaartje in mijn hal dat mijn stuurtje bij de buren lag.
Dus ik zo snel mogelijk mijn stuurtje opgehaald en uitgepakt. Daarna alles aansluiten en spelen maar.In het begin kwam ik nergens. Maar goed, ik had ook niet verwacht dat ik niet een beetje zou moeten oefenen.
Inmiddels heb ik er al aardig wat uurtejs op zitten en lukt het rijden met het stuur wel vrij goed. Al blijft het lastig als je spint. Op de controller kun je dat pookje heel makkelijk en snel naar de andere kant gooien. Nou kun je ook wel een ruk aan het stuur geven maar dat is toch minder snel en het leverd soms een enge krak op. Dat is nou een paar keer voor gekomen en alles werkt nog perfect. Al verwacht ik dat hij over een tijdje wel een keer kapot gaat. Maar ja, er zit een jaar garantie op. Als hij het dat jaar volhoud dan is ie zijn geld wel waard geweest, tegen die tijd ga ik denk ik toch voor een Xbox 360 waar dit stuurtje waarschijnlijk niet op aangesloten zal kunnen worden. En mocht hij binnen een jaar kapot gaan dan gaat hij gewoon retour afzender.
Maar raced het nou fijner?
Dat ligt er aan. Een groot nadeel vind ik dat het moeilijjker word door het schokken, het probleem is dat de auto weer op die schokken reageerd. Maar gelukkig kun je op dit stuur veel instellen dus kunje het schokken ook minder zetten. Hierdoor voel je alleen weer niet dat wanneer je banden blokkeren of spinnen. In Forza is dit weer op te lossen door wat hulpjes aan te zetten maar dat is toch eigenlijk niet wat je wil. Zeker niet met een stuurtje.
het is met het stuurtje wel weer een heel stuk makkelijker om gedoseerd te sturen. Zeker op ovals is dat van groot belang.
Mijn conclusie binnen Forza is dat dit stuurtje het wel een stuk leuker maakt maar dat je er niet echt sneller door word. Alleen op de ovals en in andere lange snelle bochten.
Maar er zijn meer spellen op de Xbox. Op de site van Fanatec zijn voor veel spellen aanbevolen instellingen te vinden. Deze kun je altijd nog aanpassen op wat je zelf fijn vind. En dan rijd het eigenlijk in alle spellen wel fijn met het stuurtje. Dus voor race fans is dit zeker geen slechte aankoop. Voor 1 spel is hij net te duur, ookal is dat spel Forza of PGR2.
Ik kan niet alleen maar positief zijn over dit stuur, er zijn namelijk aantal dingen die niet goed zijn. Het is heel makkelijk dat je de hendels achter het stuur zelf in kan stellen, bijvoorbeeld om mee te schakelen, of voor een boost of handrem. Het nadeel is dat je er maar twee hebt. Dus als je zelf wil schakelen en je hebt de handrem ook nog regelmatig nodig kom je er 1 te kort.
Alle knoppen zitten ook wel in het midden van het stuur. Alleen zijn deze gewoon te slecht voor zo'n stuur. Als je ze niet op precies de goede plaats indrukt dan reageren ze niet. Dus je moet soms vaker op een knop drukken voordat deze reageerd. Om iets in te stellen kan dat nog wel. Maar tijdens het spelen zou dat absoluut niet mogen vind ik. Ook is het in de menu's op den duur vrij irritand. Als je een spel hebt waar je in het spel de A en B toets nodig hebt dan zijn de meeste menu's ook vrij simpel omdat je dan de hendels kan gebruiken.
Iets anders wat ik matig vind is dan als je in het stuur naar het menutje gaat om de instellingen van het stuurtje te veranderen dat alle knoppen die je dan indrukt ook invloed hebben op je spel. In Forza betekend dat voor mij dat ik nogal vaak van nummer en vlolume verander. Maar zeker met het instellen van de handels moet je uitkijken. Ik kan me voorstellen dat het ooit een keer voor komt dat je eerst een aantal keer op opzij drukt om bij het instellen te komen. En dan voor het instellen van X op een hendel moet je een keer de X indrukken. Als je pech hebt zou je dan wel eens perongeluk iets kunnen verweideren. Wat ze beter hadden kunnen doen is dat als je aan het instellen bent dat er dan geen singaal naar je Xbox gaat. Maar ja dat is niet het ergste punt van kritiek.
Het gene waar ik me tot nu toe het meeste aan gestoord heb is de bevestigings beugel. Deze kun je onder aan het stuur klikken en dan kun je hem op een tafel vast zetten. Nadeel 1 is dat deze niet echt goed vast klikt en dat je daarom nog wel eens met je stuur in je handen zit. Dan is 1 goede duw wel weer voldoende om hem weer vast te zetten voor een tijdje. Maar toch, eigenlijk had je die klem met een schroefje vast moeten kunnen zetten.
Een ander nadeel van die klem is dat hij van plastic is. Als je de schroef aandraait kun je lang door blijven draaien. De klem buigt namelijk heel vrolijk mee. Op zich zit het stuurtje wel goed genoeg vast dus echt een ramp is het niet. Toch had ik liever gezien dat ze die klem van aliluminium hadden gemaakt.
Dus ik denk dat over een tijdje een keer naar de bouwmarkt ga en daar een paar lijm klemmen ga kopen en die vervolgens vast ga maken aan mijn stuur om hem daarmee vast te kunnen zetten op mijn playseat.
Al met al is het een heel leuk stuurtje dat door de vele instellinge bij bijna alle race games past. Voor race fans is hij zijn geld wel waard. Mocht je 1 of 2 race spelletjes wel leuk vinden dan raad ik je aan om die gewoon met de controller te spelen.
Als je wil weten wat je allemaal in kan stellen moet je op de site van Fanatec kijken ( www.fanatec.de ) Als raport cijfer zou ik hem een 7.5 geven. Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen ervaring heb met andere stuurtjes.
Op vrijdag 1 juni 2007 11:29 schreef Tain het volgende:Deze uitspraak mag hier ook wel staan
Spel- en typefouten voorbehouden.