abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27402153
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 11:23 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ah, dus jij hebt de tekst volledig doorgelezen, inclusief referenties en bijlagen? Knap hoor.
Als je niet weet waar het over gaat, kun je geen mening vormen, en kun je dus ook niet beslissen of je voor of tegen zult stemmen.

Als het voor de gewone burger moeilijkleesbaar is, dat betekend niet dat het slecht of onwerkzaam is. Goede teksten, zijn moeilijkleesbaar, of staan jou studieboeken soms in jip-en-janneke taal?

De argument:" een grondwet moet leesbaar zijn om er een referendum over te houden" is geen argument voor voor of tegen stander. Het is wel een argument voor de tegenstanders van het referendum ( [EU] Boycot het referendum!!! ). Als je het niet begrijpt, stem blanko of tegen.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 11:49:55 #102
3904 Koos Voos
teringhond
pi_27402332
gossie, een ' ik ben slim, ik heb die hele shit gelezen en min of meer begrepen en jij moet je bek houden ' kiezer ...
  vrijdag 27 mei 2005 @ 11:51:40 #103
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_27402398
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 11:49 schreef Koos Voos het volgende:
gossie, een ' ik ben slim, ik heb die hele shit gelezen en min of meer begrepen en jij moet je bek houden ' kiezer ...
Wie bedoel je? Een quote met de betreffende passage waarin dat gesteld wordt zie ik namelijk niet!
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_27402823
ben ik ook wle benieuwd naar ik heb ook aangegeven dat ik het gelezen heb, straks voel ik me nog aangesproken

ik vind trouwens wel dat je minimaal de samenvattingen moet hebben gelezen voordat je een mening vormt..
Ik denk altijd goed na voordat ik iets stoms zeg!
pi_27403710
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 10:32 schreef IPdaily het volgende:

[..]

Zinnige argumenten zoals jij ze de hele tijd geeft zeker: " boehoe volksverlakkers"

Maargoed deze "onzinnige argumenten" kan jij dan natuurlijk zo ontkrachten
Ik zou, zoals ik al eerder zei, eens even dit topic en het vorige deel goed lezen. Mijn postings gaan wel wat verder dan dat namelijk. Maar het blijft tekenend voor veel voorstanders dat ze de (ook goed onderbouwde en beredeneerde) argumenten van de tegenstemmers het liefst willen negeren.
pi_27403792
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 11:15 schreef m021 het volgende:

[..]

Er is geen wet die zegt dat een grondwet leesbaar moet zijn. En dat jij de aangeboden tekst niet begrijpt zegt meer over jou dan over de grondwet vrees ik.
Met dit soort uitspraken doet het 'JA'-kamp zich dus simpel de das om.

[sub][edit]nogal drastische verschrijving, 'NEE' ipv. 'JA'[sub]

[ Bericht 8% gewijzigd door Jalu op 27-05-2005 16:19:46 ]
  vrijdag 27 mei 2005 @ 12:44:01 #107
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_27403989
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 12:36 schreef Jalu het volgende:

[..]

Met dit soort uitspraken doet het 'NEE'-kamp zich dus simpel de das om.
Eh, m021 is een "JA"-kamper.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 27 mei 2005 @ 12:47:20 #108
56665 nims
Je kan ook gewoon normaal doen
pi_27404079
quote:
1. JA tegen een Europese superstaat. Stap voor stap wordt Nederland een machteloze provincie van een oppermachtige Europese Unie.
Onzin. In de EU-grondwet staat niets over enige verandering van de rechtstaat.
quote:
2. JA tegen meer machtsoverdracht aan Brussel. Steeds meer bevoegdheden worden overgeheveld naar Brussel.
Exact, een hele goede zaak. In brussel zitten nou eenmaal de afgevaardigen van onze landen. Zo werkt een democratie: Jij gaat toch ook stemmen voor een nederlandse regering en een partij die jou vertegenwoordigd? Of ben je eerder een communist die liever een dicator aan de macht heeft? Brussel bestaat niet voor niets uit een regering die uit meerdere landen bestaat.
quote:
JA tegen meer marktwerking, ook in zorg en onderwijs. Met deze grondwet wordt één economische variant, de vrijemarkteconomie,
Marktwerking is juist goed voor de economie. Heb jij ook geen voordeel gehad van de supermarkt oorlog? De inflatie is in 2005 nog nooit zo laag geweest, allemaal dankzij deze oh zo vervelende marktwerking.

Op marktwerking is onze hele economie gebaseerd, als je dat stroomlijnt is dat dus goed voor de economie.
quote:
4. JA tegen te veel Brusselse zeggenschap over ons sociaal beleid
..
betrekking heeft op bevordering van de werkgelegenheid, de verbetering van de levensomstandigheden en van de arbeidsvoorwaarden, een adequate sociale bescherming, de sociale dialoog, de ontwikkeling van de menselijke hulpbronnen om een duurzaam hoog werkgelegenheidsniveau mogelijk te maken, en de bestrijding van uitsluiting.
verbetering van het arbeidsmilieu, de arbeidsvoorwaarden, de integratie van personen die van de arbeidsmarkt zijn uitgesloten, de gelijkheid van vrouwen en mannen, de bestrijding van sociale uitsluiting en de modernisering van de stelsels voor sociale bescherming.

...
De Unie kan dus op elk gewenst ogenblik de zeggenschap over ons eigen sociale beleid beperken.
Of verbreden. Waarom ben je van Mening dat de EU goede sociale stelsels zal afbreken? Het is erg eenzijdig om te denken dat we geen sociaal land meer zijn. Sterker nog, als je zo graag de sociale gedachte aanhangt, is het best asociaal dat je de rest van de europese landen deze voorzieningen niet gunt. Wij hebben misschien de luxe een goed sociaal systeem te hebben, maar in de rest van de EU landen is het veel barrer gesteld. Voor deze landen is het dus veel beter.
quote:
5. JA tegen verwaarlozing van ons leefmilieu
De grondwettelijk vastgelegde vrije-markteconomie zet de deur wagenwijd open voor schaalvergroting in de landbouw en bio-industrie.
Een schaalvergroting heeft een verwaarlozing van ons leefmileu tot gevolg? En dat dankzij de grondwet? De grondwet staat los van de expansiedrift van bedrijven. Die schaalvergroting zal er altijd zijn, en blijven. Uiteraard ben ik tegen milieuvervuiling, maar het is wel een beetje kort door de bocht om daar de grondwet de schuld van te geven.
quote:
6. JA tegen verschillende vormen van dierenmishandeling

“godsdienstige riten, culturele tradities en regionaal erfgoed” moeten eerbiedigen

er komt een grondwettelijke bescherming voor stierenvechten, ritueel slachten, eieren rapen van beschermde vogels, dwangvoeding van ganzen en eenden, drijfjacht. Dat bevestigt dat dieren in het huidige en toekomstige Europa geen rechten hebben en ondergeschikt blijven aan alle willen en grillen van mensen.
Jij eet geen vlees wou je zeggen? Of jij respecteert geen mensen die andere overtuigingen hebben dan jij? Waarschijnlijk wel, en deze wet is breder dan dierenmishandeling. Het gaat over respect en gelijkheid. En daar is juist de afgelopen periode nogal wat mis mee. Uiteraard keur ik dierenmishandeling niet goed, en doe daar dus ook niet aan mee. De grondwet verandert daar niets aan.

Wou jij beweren dat als de grondwet daar banden aan stelt, je niet gaat beweren dat de EU zich overal mee bemoeit?
quote:
7. JA tegen een peperduur Europees leger
“De lidstaten verbinden zich ertoe hun militaire vermogens geleidelijk te verbeteren.” (artikel I-41, lid 3).

...
De grondwet wijst nadrukkelijk op de band tussen de Europese Unie en de NAVO, waarmee ook het bondgenootschap
Juist door een europees leger wordt het nut van de NAVO minder en daarmee ook de bemoeienis van de VS uitgeschakeld. De grootste beslissingen binnen de NAVO worden door de VS genomen. Nu moeten de leden van de NAVO deze beslissingen volgen. Met een Europees leger is deze bemoeienis er niet meer en kan dit leger worden ingezet voor zaken die goed zijn voor de EU ipv voor de VS (zoals het nu is).
quote:
8. JA tegen meer Brusselse bureaucratie
De huidige Europese Unie is verworden tot een bureaucratisch, ondemocratisch, geldverslindend monstrum.
Inderdaad, dankzij het GEBREK aan goede afspraken is er veel bureaucratie op dit moment. De grondwet heft veel van deze zaken juist op. Niet meer 3x per jaar verhuizen van het hoofdkwartier van de EU.
quote:
9. JA tegen een ondemocratisch en ondoorzichtig Europa
Op bepaalde punten krijgt het Europees Parlement meer zeggenschap. Het parlement wordt medewetgever op het gebied van misdaadbestrijding, migratie, landbouw, visserij en handel. Dat betekent dat het Europarlement wetsvoorstellen kan amenderen en verwerpen.
Nee in het geheel niet, jij als burger kiest nog steeds je volksvertegenwoordiger. Deze volksvertegenwoordiger zal ook binnen de europese raad jouw gedachtengoed overbrengen. Dankzij de wet van democratie zal het algeheel gemeengoed de wetten maken en breken. En dat is een goede zaak. Hierdoor krijgen de uitwassen van de maatschappij een veel kleinere kans dan bijvoorbeeld bij het communisme.

De EU is een democratie, en geen algehele opleggende rechtstaat.
quote:
10. JA tegen degradatie van de Nederlandse grondwet
De Nederlandse grondwet bevat de fundamentele regels voor onze staatsinrichting en legt de grondrechten van de burgers vast.
Als je de grondrechten hebt gelezen, zul je misschien verbaasd zijn dat ze gelijk zijn aan onze eigen grondwet. Deze rechten zullen ook niet veranderen, en daar gaat niemand aankomen.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 13:04:37 #109
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_27404572
*sluit zich aan bij de post van nims*

Deze 10 punten zijn trouwens de 10 van de SP en zijn stuk voor stuk al de grond in geboord. Geen enkel argument van de SP houd stand omdat ze voornamelijk gebaseerd zijn op HALVE quotes en verkeerde interpretaties van wat er staat.

Er zijn me teveel partijen met goede argumenten en teveel NGO's met goede argumenten en websites en mijn eigen bevindingen na het lezen van neutrale websites en de teksten zelf om de Grondwet af te doen met als beredenering dat de SP gelijk heeft. De SP slaat de plank op alle punten mis. Allemaal.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 14:36:48 #110
95608 Speth
Rorschach
pi_27407238
quote:
[1. JA tegen een Europese superstaat. Stap voor stap wordt Nederland een machteloze provincie van een oppermachtige Europese Unie.]
Onzin. In de EU-grondwet staat niets over enige verandering van de rechtstaat.
Overigens heb ik niets tegen een Verenigde Staten van Europa... Wat zou daar slecht aan zijn?
pi_27407477
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 13:04 schreef wdn het volgende:

Deze 10 punten zijn trouwens de 10 van de SP en zijn stuk voor stuk al de grond in geboord. Geen enkel argument van de SP houd stand omdat ze voornamelijk gebaseerd zijn op HALVE quotes en verkeerde interpretaties van wat er staat.

Er zijn me teveel partijen met goede argumenten en teveel NGO's met goede argumenten en websites en mijn eigen bevindingen na het lezen van neutrale websites en de teksten zelf om de Grondwet af te doen met als beredenering dat de SP gelijk heeft. De SP slaat de plank op alle punten mis. Allemaal.
Noem eens een neutrale website dan.
En alle argumenten om voor te stemmen die ik tot nog toe heb gehoord van regeringsleiders vindt ik juist tegenargumenten.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 14:53:53 #112
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_27407739
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 14:45 schreef Kokomo het volgende:

[..]

Noem eens een neutrale website dan.
En alle argumenten om voor te stemmen die ik tot nog toe heb gehoord van regeringsleiders vindt ik juist tegenargumenten.
http://www.europese-grondwet.nl/

Ze hebben zowel voor als tegenargumenten. Geven geen eigen meningen en maken goede stellingen. Daarnaast staat de volledige wettekst op hun site (mag ook wel met zo'n naam) en heb ik ze zelf nog niet op een fout kunnen ontdekken

Neutraal (in mijn ogen)
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 14:36 schreef Speth het volgende:

[..]

Overigens heb ik niets tegen een Verenigde Staten van Europa... Wat zou daar slecht aan zijn?
Ik wel. Amerika is een gruwel en het komt dan neer op een 2de Amerika.

Een Verenigd Europa van Staten lijk me wel ok. Door 2 woorden om te draaien druk je uit dat het afzonderlijke staten zijn binnen 1 Europa en niet 1 Europa verdeeld in staten met eigen cultuur, bijzonderheden en nukken. Als dan de wetgeving er ook naar is zie ik geen probleem
  vrijdag 27 mei 2005 @ 15:06:48 #113
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_27408172
http://www.eunee.nl/ vind ik beter dan de standpunten van de SP
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 27 mei 2005 @ 15:10:13 #114
95608 Speth
Rorschach
pi_27408277
quote:
[..]

Ik wel. Amerika is een gruwel en het komt dan neer op een 2de Amerika.
Afgezien van of Amerika een "gruwel" is (je zal begrijpen dat ik dat niet vind), zou het veel economische en internationaal-politieke voordelen bieden om als een eenheid op te treden.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 15:21:04 #115
3904 Koos Voos
teringhond
pi_27408612
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 13:04 schreef wdn het volgende:

BULLSHIT van voorstanders.. (kom er later op terug, eerst een terrasje pakken )
  vrijdag 27 mei 2005 @ 15:30:30 #116
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_27408918
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 15:06 schreef Perrin het volgende:
http://www.eunee.nl/ vind ik beter dan de standpunten van de SP
Die site werkt niet met FireFox. Ik zie maar 4 punten.

edit: met wat kunst en vliegwerk allemaal gevonden (door de links aan te passen).

1. Verlies van zeggenschap over eigen land
2. Onleesbare grondwet
3. Meer machtsmisbruik en 4. Minder democratie
5. Geen vetorecht meer
6. Bureaucratische anarchie
7. Nederland betaalt teveel
8. Meer terrorisme
9. Eén Europees leger
10. Alle macht naar Frankrijk en Duitsland

1. Onzin. Waarom? We houden op de belangrijke punten de zeggenschap dmv veto. Onze Grondwet blijft actief. Alleen en alleen waar het grensoverschrijdende problemen betreft (milieu, terrorisme, asiel, criminaliteit) geven wij de Unie recht om beslissing te nemen voor heel Europa.
Op enig moment dat lidstaten menen dat het wetgeving betreft die door lidstaten zelf geregeld kan worden mag dat. Zie onder andere: http://www.europese-grond(...)agen/protocol_2.html artikel 2 en 6.

Daarnaast kunnen we op ENIG moment uit de Unie stappen. Hoeveel eigen zeggenschap wil je hebben? Als puntje bij paaltje komt en het wordt een superstaat kunnen alle landen die ertegen zijn er uit stappen. Blijft er weinig over. Onze souvereiniteit komt NIET in het gedrang.

Indien Nederland in staat zou zijn eigenhandig terrorisme op te lossen en alle milieuproblematiek op kan lossen en grensoverschrijdende crimimaliteit kan tegenhouden dan zou dat heel mooi zijn. Is dat reeel? Nee. Dus lijkt mij het normaal dat we op een breder vlak dit moeten regelen.

2. Tja. Een leesbare Grondwet werkt niet want dan zou je te beperkt zijn.
Ik zou het een minpunt vinden als het wel zou weglezen als een Harry Potter boek. DAN moet je je zorgen maken.
Inderdaad had het compacter gemogen maar wat wil je met 25 landen. Iedereen wil zijn stempel drukken en vele stempels maken in dit geval 485 A4' tjes.
Kan het korter? Wij denken misschien van wel maar probeer het eens

3. en 4. Mag ik een voorbeeld? Volgens mij is het verschil tussen oude en nieuwe methode dat er NU 2 groepen zijn waarvan 1 indirect gekozen alle macht heeft en 1 direct gekozen alleen maar ja of nee mag zeggen maar de indirect gekozen groep een ja of nee langs zich mag leggen. Het WORDT dat de indirect gekozen groep kleiner wordt en de indirect gekozen groep een nee of ja van de direkt gekozen groep NIET langs zich mag neer leggen.

Daarnaast staat er letterlijk in de wetteksten dat een flink aantal vergaderingen (niet allemaal) openbaar worden en dus door de burger gecontroleerd kunnen worden. Dat zou volgens mij nu net tot minder machtsmisbruik moeten leiden(?)
In mijn ogen zijn deze 2 stellingen flagrante LEUGENS.

5. Geen vetorecht. Tja. Het vetorecht zorgt er net voor dat 1 land zijn macht (veto) kan gebruiken om andere landen tegen te houden. Indien je vetorecht goed vind is machtmisbruik geen argument want ze zijn tegenstrijdig met elkaar. Vetorecht zorgt ervoor dat er minder gedaan kan worden. Dus of punt 5 aanhangen of 3+4 maar beide is tegenstrijdig.

6. Eh of het nu allemaal zo goed gaat.

7. is ONZIN. Met of zonder Grondwet: de betaling is hetzelfde. Wat het wel bied is meer mogelijkheden om de begroting te controleren. Zie: http://www.europese-grondwet.nl/tekst/DEEL_I/TITEL_VII/56.html
Punt is absoluut geen voor of tegenargument maar neutraal.

8. LAAT ME NIET LACHEN. Is dit een argument? Wij laten ons intimideren door een stel terroristen????

9. Pertinente ONZIN. Nederland houdt veto recht over inzet van het eigen leger.

10.Tja. Ook zo iets. Het punt kent zo te zien geen argumentatie slechts een plaatje.
Zo te zien gaat dit om het stemmen?? Ik kan helaas niet alles zien wat de site werkt niet met FireFox maar dit ding: http://www.europese-grond(...)eve-stemmachine.html laat duidelijk zien dat het allemaal wel meevalt met het standpunt dat DU en FR de dienst uit maken.

Met betrekking tot de stemwijze:
De economen Baldwin en Widgren hebben hier een aantal papers over geschreven. Zij concluderen onder meer dat de besluitvaardigheid onder de grondwet twee keer zo groot wordt als in de huidige situatie, omdat er veel meer combinaties mogelijk zijn die een gekwalificeerde meerderheid vormen.
Hun paper (engels): http://hei.unige.ch/~baldwin/policy.html

De Poolse wiskundigen Zyczkowski en Slomczynski pleiten voor toepassing van de wet van Penrose: de beste verdeling is die waarin elk land een aantal stemmen krijgt evenredig aan de wortel uit het aantal inwoners. Zij stellen voor om alleen het aantal inwoners als criterium te gebruiken, met 62% als minimum voor een meerderheid.
Hun paper (engels): http://www.arxiv.org/abs/cond-mat/0405396

Sorry, maar ik ben niet overtuigt. Irri website overigens.
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 15:10 schreef Speth het volgende:

[..]

Afgezien van of Amerika een "gruwel" is (je zal begrijpen dat ik dat niet vind), zou het veel economische en internationaal-politieke voordelen bieden om als een eenheid op te treden.
Tuurlijk. Europa is nu net zo leuk vanwege de korte afstanden naar compleet ander culturen en talen. Dat maakt ons wezenlijk anders dan Amerika dus idd het is een goed punt.

Vervelende is dat je het moet zien. En dat kan alleen pas na aannemen van de wet... Kip+Ei.

Ok je hebt me overtuigt. Een VSE hoeft niet verkeerd te zijn
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 15:21 schreef Koos Voos het volgende:

[..]

BULLSHIT van voorstanders.. (kom er later op terug, eerst een terrasje pakken )
Graag. Want zoals ik al stelde: ik stem voor tenzij men mij kan overtuigen.
Beslissing over ja/nee neem ik na het lezen van de kranten op dinsdag ivm HGD op maandag (Het Grote Debat).

Als het je lukt me te overtuigen maak ik 5 euro over naar je rekening

Niet te veel alcohol he

Kijk dat een partij een gekleurde mening heeft ala. En websites met "nee" of "ja" in de url kan ik me ook voorstellen. Maar dat de NGO's (Greenpeace, NOVIB, Amnesty, Natuur en Milieu, Dierenbescherming etc) allemaal voor of neutraal zijn waar het hun vakgebied betreft is toch wel opvallend vind ik.
Hebben zij het dan allemaal verkeerd?

Ja, het kan allemaal beter maar beter wil zeggen meer compromissen of meer opgeven van eigen vrijheden. En het alternatief (de huidige situatie) is erger.

[ Bericht 7% gewijzigd door wdn op 27-05-2005 15:52:58 ]
pi_27410261
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 12:36 schreef Jalu het volgende:

[..]

Met dit soort uitspraken doet het 'NEE'-kamp zich dus simpel de das om.
Grijns, ik bedoelde natuurlijk het 'JA'-kamp...
  zaterdag 28 mei 2005 @ 12:18:36 #118
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27429082
quote:
Zalm: Grondwet helpt uitgaven EU te beperken

Van onze verslaggever

DEN HAAG - De Europese Grondwet biedt het kabinet ‘een machtig wapen’ om de uitgaven van de Europese Unie te beperken. Minister Zalm van Financiën ziet dat als de belangrijkste reden om woensdag voor de Grondwet te stemmen.

Voor een gehoor van ambtenaren sprak Zalm donderdag over een ‘koevoet tussen de deur in Brussel’. Een actueel onderwerp, gezien de harde strijd die in Brussel wordt gevoerd over de hoogte van het budget van de EU voor de komende zeven jaar. De Europese Commissie en diverse armere lidstaten willen het budget verhogen van 100 naar ongeveer130miljard euro per jaar. Nederland wil geen budgetstijging.

Alle EU-landen hebben vetorecht, waardoor de kans reëel is dat er niet op tijd een akkoord komt. Onder de bestaande regels wordt dan het oude budget gehandhaafd, verhoogd met het gemiddelde groeipercentage van de afgelopen jaren. De Grondwet schrijft echter voor dat het oude budget wordt bevroren.

Volgens Zalm versterkt dit de onderhandelingspositie van Den Haag in Brussel. Het bevriezen van het budget is immers in het voordeel van de lidstaten die de EU-uitgaven willen beperken. Dit nieuwe instrument zou overigens pas na 2013 van kracht worden.

Zalm vindt dat Brussel zich met te veel zaken bemoeit. ‘Waarom moet de EU zich met de kwaliteit van het zwemwater in Griekenland bezig houden? Laat dat toch aan de Grieken over.’

Bron: De Volkskrant
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  zaterdag 28 mei 2005 @ 12:41:34 #119
61927 DaveM
uitgefokt
pi_27429374
@ Sidekick.

Als het om geld gaat is de belangrijkste kritiek niet zozeer de hoge kosten, maar vooral de structureel veel te hoge bijdrage van de Nederlanders.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 13:15:05 #120
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_27429886
Meneer Koos Voos: ik krijg nog iets van je!
Zie [EU] Waarom NEE? deel 2
pi_27430921
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 12:41 schreef DaveM het volgende:
@ Sidekick.

Als het om geld gaat is de belangrijkste kritiek niet zozeer de hoge kosten, maar vooral de structureel veel te hoge bijdrage van de Nederlanders.
Daar ging zijn post ook over.

In essentie wordt gezegd dat JUIST als je 'nee' stemt de bijdrage van Nederland omhoog kan gaan.
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 14:33:45 #122
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27431361
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 12:41 schreef DaveM het volgende:
@ Sidekick.

Het budget gaat natuurlijk om zowel de inkomsten als de uitgaven van de EU. Worden de uitgaven van de EU bevroren, dan ook de inkomsten.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 14:52:29 #123
61927 DaveM
uitgefokt
pi_27431609
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 14:07 schreef m021 het volgende:

[..]

Daar ging zijn post ook over.

In essentie wordt gezegd dat JUIST als je 'nee' stemt de bijdrage van Nederland omhoog kan gaan.
Die post gaat over het totaalbudget.
En NEE stemmen biedt juist nieuwe kansen, terwijl we met ja stemmen alvast soevereiniteit en invloed verliezen terwijl het vrijwel uitgesloten is dat onze contributie naar een normaal niveau gaat (lees: evenveel per persoon als de Duitsers)
  zaterdag 28 mei 2005 @ 15:04:50 #124
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27431813
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 14:52 schreef DaveM het volgende:

[..]

Die post gaat over het totaalbudget.
En NEE stemmen biedt juist nieuwe kansen, terwijl we met ja stemmen alvast soevereiniteit en invloed verliezen terwijl het vrijwel uitgesloten is dat onze contributie naar een normaal niveau gaat (lees: evenveel per persoon als de Duitsers)
Dankzij de grote douane-inkomsten via Rotterdam zal Nederland altijd een hogere contributie per inwoner hebben dan Duitsland.

Als het gaat om de netto-bijdrage zullen we moeten proberen meer subsidies binnen te halen, of zorgen dat andere landen minder van subsidies gaan profiteren.
pi_27432809
Een wat meer ideologisch beargumenteerd artikel:
quote:
"Grondwet slecht voor EU", een interview met John Gillingham
Door Michiel Goudswaard Publicatiedatum: 25-05-2005

Europa moet grondig op de schop, anders kan de huidige vertrouwenscrisis niet worden overwonnen, meent de Amerikaanse historicus John Gillingham. Nederlanders moeten daarom 'nee' zeggen tegen de Europese Grondwet.
Dat er van een vertrouwenscrisis sprake is lijkt mij duidelijk. Zie alleen al de schier oneindige stroom reacties op dit forum waar men elkaar om feitelijke onbenulligheden in de haren vliegt.
quote:
Lauw water. Dat zijn de woorden waarmee volgens John Gillingham de huidige toestand van Europa het beste kan worden omschreven. Lauw water dat snel zal afkoelen, tenzij iemand het vuur opstookt. En dat laatste is precies wat er in zijn ogen dringend moet gebeuren. De referenda die de komende tijd worden gehouden over het ontwerp voor een Europese Grondwet zijn in zijn ogen cruciaal voor de toekomst van de Europese Unie. En de Nederlandse volksraadpleging heeft daarbij een bijzondere betekenis. Als Nederland, één van de grondleggers van de Unie, 'nee' zegt, dan kan dat niet worden afgedaan als anti-Europeanisme. Het zal een belangrijk signaal zijn voor beleidsmakers om de huidige architectuur van Europa grondig te overdenken.
Dit is dus voor mij een zeer belangrijke reden om inderdaad nee te zeggen. Ik ben het totaal niet eens met de ontwikkeling die gaande is, waarbij er een steeds groter wordende gecentraliseerd autonome macht ontstaat, in mijn ogen riekt het zelfs naar een dictatuur.
quote:
Gillingham hield afgelopen donderdag in Leiden de vierde Telderslezing, georganiseerd door het wetenschappelijk bureau van de VVD. In het ooit glorierijke Leidse hotel waar we elkaar een dag eerder ontmoeten neemt de historicus alle tijd om zijn ideeën over de Europese eenwording toe te lichten. Op het minuscule bureau in zijn hotelkamer staat een beduimeld exemplaar van zijn in 2003 verschenen boek over de geschiedenis van de Europese integratie. Het is een prikkelend boek waarin zowel overtuigde Europeanen als eurosceptici rijkelijk stof tot nadenken kunnen vinden.
Oeps, dat vindt de VVD niet leuk, een uitgesproken tegenstander, met valide argumenten, en bovendien niet als dom aan de kant te schuiven.
quote:
Gillingham beschrijft daarin de eenwording van Europa vooral als een gevecht tussen degenen die Europa vanuit een sterk Brussel willen vormgeven (met Jean Monnet en Jacques Delors als pleitbezorgers)
Het punt waar ik inderdaad over val.........
quote:
en degenen die een sterk Europa nastreefden via de vrije markt, die welvaart zou brengen en een 'spontane orde' zou bewerkstelligen. Hier zijn Ludwig Ehrhard en Margaret Thatcher de belangrijkste protagonisten. Gillingham maakte er ook in zijn Telderslezing geen geheim van dat Europa's problemen in zijn ogen voor een belangrijke deel zijn veroorzaakt door het federalisme en dirigisme van Delors. Europa heeft in zijn ogen meer markt nodig, en minder 'Brussel'.
Hij stelt hier precies vast wat er schort aan de huidige toestand en wat er mis is met het verdrag, het verdrag biedt namelijk geen enkele verbetering, het is slechts een extra consolidatie en versteviging van de centrale macht, niets meer of minder.
quote:
Maar voor we daarover doorpraten, komen de transatlantische verhoudingen aan de orde. President Bush heeft net een hand uitgestoken naar Europa en de vraag is of het hierbij vooral een verandering van toon of ook een inhoudelijke beleidswijziging betreft. 'Het is waarschijnlijk van allebei een beetje. Bush realiseert zich heel goed dat zijn beleid in Europa een pr-ramp van de eerste orde is geweest en daar wil hij wat aan doen. Maar tegelijkertijd maakt de opening van de afgelopen week het straks veel moeilijker om Europa de rug toe te keren. Ik denk overigens niet dat het Amerikaanse beleid is gestoeld op een werkelijk begrip van wat Europa is, en wat de problemen zijn waarmee het kampt. Er is eigenlijk geen Europa-beleid. Er zijn in Amerikaanse ogen belangrijker zaken, zoals de oorlog in Irak en de verspreiding van kernwapens.
Ai, was het nou de Monroe-doctrine of de Truman-doctrine.
quote:
Europa is gewoon minder belangrijk geworden voor Amerika, ook al delen wij hetzelfde geloof in democratie, rechtsstaat en een open economisch systeem. Veel hangt ook af van de vraag of Europese regeringsleiders als Schröder en Chirac denken dat een detente met Washington kan helpen om de volgende verkiezingen te winnen. Schröder werd dankzij zijn antiamerikanisme herkozen, ik heb nu de indruk dat Chirac denkt dat hij het met een dergelijke houding niet zal redden. Europese leiders kunnen op ieder moment de anti-Amerikaanse kaart spelen, er zijn genoeg onderwerpen waarnaar kan worden gegrepen als dat nodig wordt geacht, denk maar aan Kyoto, het Internationale Strafhof en de doodstraf'.
Kijk, zo krijgen de anti-amerikanisten een terechte veeg uit de pan. Als mensen hier op Fok! dus van die anti-amerikanistische praatjes lopen te verkondigen, praten ze gewoon politici met een dubieuze politieke dubbele agenda na.
quote:
We moeten het belang van de transatlantische verhoudingen ook niet overschatten, zegt hij. De opkomst van China en India zal voor grote verschuivingen in de wereld gaan zorgen, waarbij Europa én Amerika minder belangrijk worden. 'China is over vijf jaar een militaire supermacht, met een enorm menselijk en economisch potentieel. De knapste koppen in Washington, en de Europese hoofdsteden zouden zich veel meer met de opkomst van China en India moeten bezighouden dan met de transatlantische verhoudingen.' En dan Europa. Gillingham barst gretig in een betoog over wat er allemaal anders moet. Maar eerst de analyse van de situatie nu. Het lauwwatergevoel over Europa is volgens de historicus te vinden in alle lidstaten van de Unie. Europa staat te ver van de burgers, is ook voor de intelligente burger onbegrijpelijk, terwijl daarnaast het gevoel breed leeft dat Brusselse bureaucraten de nationale staten steeds meer macht afhandig maken. 'De uitslag van de Europese verkiezingen in juni maakte duidelijk dat de kiezers vinden dat de Unie niet goed functioneert. De opkomst was laag en dat is een belangrijk signaal voor de onvrede. Mensen maken zich zorgen over Europa.'
Hij verwoordt eigenlijk precies wat ik ervan vindt. In plaats dat de politici het serieus nemen, worden sceptici als domme populistische mensen weggezet. Het vergroot het wantrouwen slechts. Volgens mij is Balkenende met deze campagne dan ook vooral bezig zichzelf een zeer slechte dienst te bewijzen. Hij stelt zich niet open, maar hij sluit zich af, wat overigens een groot aantal volksvertegenwoordigers valt te verwijten. Zijn dat nog volksvertegenwoordigers?
quote:
De referenda over de Europese Grondwet zijn volgens Gillingham een uitstekende gelegenheid voor de Europese burgers om die onvrede opnieuw te uiten. 'Daarmee wijzen zij niet de Europese integratie zelf van de hand want die heeft grote verdiensten, maar zeggen zij wel dat het anders moet. Afwijzing is een gekwalificeerd 'ja' tegen het Europese project', meent hij.
Precies. En in die context begint een Balkenende die huilt dat ie niet weet wat hij in dat geval zou moeten bepleiten zwaar door de mand.
quote:
Gillingham is ervan overtuigd dat het goedkeuren van de Europese Grondwet 'het slechtste zou zijn wat de EU ooit is overkomen'. Want de argumenten van de voorstanders van de grondwet overtuigen hem allerminst. Betere besluitvorming? Nee, daarbij is geen enkele burger geïnteresseerd in besluitvormingsprocessen, denkt hij. Het op orde brengen van de wirwar aan Europese verdragen? Niet overtuigend. Duidelijkere afbakening van bevoegdheden in Europa? Idem.

'De voorstanders maken op geen enkele wijze duidelijk wat de grondwet oplevert, er zit ook geen duidelijke eenheidsbevorderende boodschap in. Iedereen kan in dit dikke boekwerk wat anders lezen. De Franse critici zullen zeggen dat het een kapitalistisch document is, terwijl kritische Britten zullen betogen dat het juist socialistisch is. Nee, deze grondwet zal niets oplossen en dus is afwijzing de beste optie. En dat is absoluut geen ramp voor Europa, zoals de voorstanders van de grondwet nu betogen. De Unie valt dan terug op de inderdaad onbevredigende afspraken van de top in Nice, maar dat is beter dan een slechte grondwet'. [quote]
Inderdaad, wederom een zeer precieze weergave van de manco's van de voorstanders. Ze produceren slechts sentimenteel geneuzel en non-argumenten.

[quote]Volgens Gillingham baant afwijzing juist de weg voor de dringend noodzakelijke hervormingen. Het Europese landbouwbeleid moet worden afgeschaft, regionale steun voor economisch zwakke gebieden moet alleen voor een periode van transitie worden verleend, terwijl programma's voor onderzoek en ontwikkeling moeten worden overgeheveld naar de lidstaten. De historicus wil dat het accent weer komt te liggen op de kernfuncties van de Unie, en dat zijn in zijn ogen de interne markt, een effectief mededingingsbeleid, de bevoegdheid om te onderhandelen over internationale afspraken, en vertegenwoordiging van de Unie in het buitenlands beleid.
Inderdaad is het hoog tijd dat het eurosocialisme wordt afgeschaft. Opgelegde solidariteit in de vorm van subsidies is geen solidariteit, maar diefstal. Het is zelfs afpersing van de eerste orde.
quote:
Als de grondwet wordt afgewezen, en dat hoopt en verwacht Gillingham, dan moet er een nieuwe constitutionele conventie bijeen worden geroepen die dit hervormingsproces in gang zet. Deze conventie moet bestaan uit direct gekozen leden of uit mensen die door nationale parlementen zijn aangewezen. 'Europa is na de oorlog top-down vormgegeven en dat kon in die tijd ook niet anders, nu moeten de Europeanen zelf gaan uitmaken wat voor soort Unie zij willen. Zij moeten kunnen beslissen of de EU op milieugebied een rol moet spelen, of wat er moet gebeuren op bijvoorbeeld de interne markt voor financiele diensten. Dit moet in alle openheid en zonder tijdsdruk worden besproken.'
Kijk, meneer Balkenende, dat moet er dus na een nee gebeuren. Typisch dat een amerikaan dat voor U moet bedenken.
quote:
Gillingham ziet in de campagnes voor de referenda een uitgelezen mogelijkheid om het debat over Europa werkelijk op gang te krijgen, hier kan de kiem worden gelegd voor een Europese 'demos', een Europees gemeenschapsgevoel. Maar daarnaast is ook dringend economische groei nodig om de stemming bij de burgers over Europa om te buigen. 'Als de Unie kan laten zien dat ze economische problemen kan oplossen, dan zal zij daarmee ook de steun van de bevolking winnen', zegt hij. En om die groei te bereiken moet niet alleen de arbeidsmarkt aanzienlijk flexibeler worden, maar moet ook het Groei- en Stabiliteitspact worden afgeschaft. Dat pakket afspraken over onder meer begrotingstekorten en overheidsschuld van de eurolanden is volgens Gillingham een sterke rem op de Europese groei. Ook ondermijnt het pact het vertrouwen in de Europese instituties, omdat een aantal landen de afspraken aan zijn laars lapt.
Oef, hier zet ik toch wel een kanttekening bij. Het is toch wel wenselijk te noemen als landen die meedoen aan de Euro een beperkt valutarisico vormen.
quote:
Gillingham wil daarom de oude Europese munten weer terughalen en daarnaast de euro handhaven als parallelle munt, die steunt op een mandje van onderliggende nationale valuta. Dit heeft volgens hem het voordeel dat de nationale staten weer flexibiliteit terugkrijgen in hun begrotingsbeleid. Dat daarmee de transactiekosten voor de intra-Europese handel weer terugkeren, wuift Gillingham weg. 'Vroeger hadden de banken een prachtige melkkoe aan die valutatransacties, maar die positie krijgen ze nooit meer terug. De omwisselingkosten zullen heel laag zijn, mede omdat we nu in een economie leven waar cashgeld een steeds kleinere rol speelt.'
Het is een idee. Alleen moeten we dan weer geld maken........ Kan wel meteen de leugen van Zalm worden teruggecorrigeerd.
quote:
Gillingham is niet bang dat nationale politici zullen terugvallen op hun oude beleid, waarin hoge begrotingstekorten leidden tot oplopende inflatie en torenhoge staatsschulden. Hij verwacht dat de markten hun disciplinerende werk zullen doen, want wie zich niet gedraagt, betaalt daarvoor de prijs in de vorm van een hogere rente. Daarnaast gelooft hij dat de lessen uit de jaren tachtig geleerd zijn door beleidsmakers. 'Iedereen weet nu wat de gevaren van inflatie zijn, zeker in Europa zit dat bewustzijn er diep in", meent hij.
Ik vind marktwerking een absolute vereiste voor een gezonde economie. Dit zijn linkse mensen niet met mij eens.
quote:
Voor het op gang helpen van de groei van de Europese economie is verdere liberalisering noodzakelijk, zegt Gillingham. Waar vroeger in Europa de institutiebouwers en de vrije marktdenkers tegenover elkaar stonden, heeft zich nu in zijn ogen een brede consensus ontwikkeld dat liberalisering de enige weg naar groei is. 'Iedereen realiseert zich dat liberalisering noodzakelijk is, je hoort bijna niemand meer over het sociale Europa, waar Delors zo verzot op was'.

Gillingham wijst erop dat de commissie het uitvoeren van de Lissabon-agenda, die de concurrentiekracht van de EU aanzienlijk moet vergroten, tot hoogste prioriteit heeft verheven. Dat van de uitvoering van die agenda (uit 2000) nog niet zoveel terecht is gekomen, doet volgens de historicus niets af van de richting waarin de Unie zich ontwikkelt. "Natuurlijk zijn er politici die om binnenlandspolitieke redenen het liberaliseringproces willen vertragen, maar de richting is duidelijk. Het komt er nu op aan of Frankrijk, Duitsland of hun superpower-bondgenoten België en Luxemburg de toon zetten, of dat de Britten dat zullen doen.

JOHN GILLINGHAMS EUROPA
John Gillingham (1943) publiceert al decennia met grote regelmaat over Europese geschiedenis, maar kreeg in 2003 bredere bekendheid na het verschijnen van "European Integration 1950 - 2003, Superstate or Market Economy?" (Cambridge University Press). Gillingham is hoogleraar geschiedenis aan de Universiteit van Missouri, St. Louis en fellow aan het Center for European Studies aan de Harvard Universiteit. Hij werkt momenteel aan een boek over de toekomst van Europa. In 1991 publiceerde hij "Steel and the Rebirth of Europe 1945 - 1955", over de naoorlogse Frans-Duitse toenadering via de Europese Kolen en Staal Gemeenschap. Verder schreef hij over de transatlantische verhoudingen en het industriebeleid in Hitler-Duitsland.
{Sorry voor de lap tekst, maar het is nu eenmaal niet anders}
En nu ben ik wel eens benieuwd wat de verstokte voorstanders hebben te melden over de zeer valide argumenten van deze man, en hoe ze nog willen staande houden dat nee-stemmers maar domme prutsters zijn. Ik zou zelfs kunnen stellen dat voor-stemmers kritiekloos akkoord gaan met gepruts en invoering van een dictatuur.
Ik ben spijkerhard. Sommigen noemen dat egoïstisch. Ik noem dat rechtvaardig.
Ik stem Wilders. U ook?
Kijk ook eens op mijn web-log
  zaterdag 28 mei 2005 @ 16:10:58 #126
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_27432944
En hier hebben we weer een handelaar in angst...
quote:
Wanneer de meerderheid van het Franse volk morgen 'nee' zal stemmen in het referendum over de Europese Grondwet, zal dit er voor zorgen dat heel Europa in een economische recessie zal belanden. Dit stelde Jack Lang, een Franse oud-minister.

Hij zei in een gesprek met de BBC dat er dan "een crisis, een erg moeilijke situatie in Frankrijk en Europa" zal ontstaan, welke tot een recessie in Europa zal gaan leiden. Volgens de socialistische Lang zijn een groot aantal linkse Franse politici veel minder moedig dan de Britse minister-president Blair.
Bron: FP.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  zaterdag 28 mei 2005 @ 16:12:55 #127
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_27432973
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 16:04 schreef speedfreak1 het volgende:
Ik zou zelfs kunnen stellen dat voor-stemmers kritiekloos akkoord gaan met gepruts en invoering van een dictatuur.
Het is een duidelijk opstapje naar een Vierde Reich. Ze proberen ons gerust te stellen met het feit dat ze niet rondmarcheren met hakenkruizen.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 16:22:08 #128
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27433170
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 16:12 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Het is een duidelijk opstapje naar een Vierde Reich. Ze proberen ons gerust te stellen met het feit dat ze niet rondmarcheren met hakenkruizen.
Je solliciteert nu naar een baantje bij de VVD-europarlementariers?
  zaterdag 28 mei 2005 @ 16:26:54 #129
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27433257
Wat ik nog altijd het grappiste vind, is dat tegenstanders volkomen gelijk hebben in hun kritiek op al die misplaatste doemscenario's zoals een balkan-achtige oorlog, holocaust, etc, maar dat sommige tegenstanders zich dan daarna gelijk ongeloofwaardig en belachelijk maken door dat soort tactieken over te nemen, als in "we komen in een dictatuur", "dit is een opstap naar het Vierde Rijk", "voorstanders moeten vervolgd worden omdat het landverraders zijn", etc. Hilarisch.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 16:27:17 #130
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_27433265
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 16:22 schreef Sidekick het volgende:
Je solliciteert nu naar een baantje bij de VVD-europarlementariers?
Ik heb al bedankt voor een stek op de lokale lijst...
  zaterdag 28 mei 2005 @ 16:30:02 #131
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_27433322
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 16:26 schreef Sidekick het volgende:
Wat ik nog altijd het grappiste vind, is dat tegenstanders volkomen gelijk hebben in hun kritiek op al die misplaatste doemscenario's zoals een balkan-achtige oorlog, holocaust, etc, maar dat sommige tegenstanders zich dan daarna gelijk ongeloofwaardig en belachelijk maken door dat soort tactieken over te nemen, als in "we komen in een dictatuur", "dit is een opstap naar het Vierde Rijk", "voorstanders moeten vervolgd worden omdat het landverraders zijn", etc. Hilarisch.
Mag jij gaan uitleggen waarom die grondwet niet de opstap naar meer federalisme is. Want het is voor iedereen duidelijk dat dit prutswerk nooit een eindstation kan zijn.

Ik herhaal mijn citaat van The Economist:
quote:
The draft is riddled with botched compromises, anomalies and absurdities. All will demand further constitutional innovation. It is true that many of the convention's “federalists” see their cause, that of speeding the creation of a fully fledged United States of Europe, set back by this text: they regret the failure to give the Union its own tax-raising powers, for instance, or to make faster and more certain progress towards a common foreign policy directed by majority vote. But the telling point is that the constitution does not rule such developments out, as it should have done: it hints at them for the future, it anticipates and arguably even requires them, because changes of this kind will seem the easiest and most natural way to resolve the evasions and contradictions that have been sprayed through the text.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 16:38:56 #132
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27433398
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 16:30 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Mag jij gaan uitleggen waarom die grondwet niet de opstap naar meer federalisme is. Want het is voor iedereen duidelijk dat dit prutswerk nooit een eindstation kan zijn.
Het is zeker geen eindstation, dat ben ik met je eens. En ja, Europa zou wel eens richting een federale staat kunnen gaan. Maar het hoeft niet. De grondwet is iig geen grondwet van een federale staat, maar een politieke unie van landen waar subsidiariteit hoog in het vaandel staat. Zou er echt een federale staat komen, dan moeten alle landen daar weer mee instemmen, en de nationale parlementen, en eventueel weer referenda.

Maar zelfs in het geval van een federale staat eventueel over een aantal decennia, dan nog is er geen sprake van "we krijgen een dictatuur", "Vierde rijk", etc. Gewoon misplaatst dus. En waar je eerst zag dat de doemscenario'sn van de voorstanders de mensen naar het nee-kamp jaagden, zie je nu het tegenovergestelde gebeuren.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 16:46:12 #133
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_27433509
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 16:38 schreef Sidekick het volgende:
Het is zeker geen eindstation, dat ben ik met je eens. En ja, Europa zou wel eens richting een federale staat kunnen gaan. Maar het hoeft niet. De grondwet is iig geen grondwet van een federale staat, maar een politieke unie van landen waar subsidiariteit hoog in het vaandel staat. Zou er echt een federale staat komen, dan moeten alle landen daar weer mee instemmen, en de nationale parlementen, en eventueel weer referenda.

Maar zelfs in het geval van een federale staat eventueel over een aantal decennia, dan nog is er geen sprake van "we krijgen een dictatuur", "Vierde rijk", etc. Gewoon misplaatst dus. En waar je eerst zag dat de doemscenario'sn van de voorstanders de mensen naar het nee-kamp jaagden, zie je nu het tegenovergestelde gebeuren.
Met subsidiariteit word in de grondwet nauwelijks wat gedaan; en met checks and balances al helemaal niks. De democratie is en blijft gebrekkig, en die verbeter je niet door een derderangsinstituut als het EP te versterken. Een dergelijk opgelegde instantie ligt niet zo heel ver af van een dictatuur. De EU komt niet in de buurt van een goed ontworpen democratie, en dit onhandelbare document zal de law of unintended consequences voor het EU-hof waarschijnlijk regelmatig gaan bewijzen.

Verder zie ik weinig doemscenario's van de nee-campagne, en is de verschuiving van nee naar ja beperkt. Ik gok dat de peilingen van vorige week een eenmalige uitschieter lieten zien. Roepen om een tweede referendum is natuurlijk ook niet zo slim.

Laten we eerlijk zijn: stel je voor dat we met dit prul veertig jaar moeten leven. Dat is toch rampzalig?
pi_27433732
Nog een aardig artikel:
quote:
Het einde van de Grondwet is het begin van Europa
Door Marc De Vos Publicatiedatum: 26-05-2005

De eurocraten in Brussel en omstreken bereiken stilaan de collectieve zenuwinzinking. Het ziet er immers naar uit dat de Fransen op 29 mei en de Nederlanders op 1 juni de Europese Grondwet in referenda zullen verwerpen. Wat het hoogtepunt van Europese integratie had moeten zijn, dreigt roemloos te sneuvelen op het slagveld van de democratie. De mogelijke ondergang van de Europese Grondwet is echter niet die van de Europese Unie. Europese integratie kan alleen overleven indien ze voldoende doordesemt in de Europese publieke opinie. In die optiek is de Europese Grondwet “too little too soon” en verdient zij niet het imprimatur van de Europese burgers.

Terwijl alle media bij onze noorderburen en zuiderburen gloeien van de eurokoorts, is de Europese Grondwet vorige week nagenoeg geruisloos door het Belgische parlement gegleden. De apathie van de Belgische volksvertegenwoordiging is stuitend, zelfs met de verzachtende omstandigheid van een post-BHV-depressie. De Europese Unie beschikt over een enorme waaier bevoegdheden, van economie en monetair beleid over vervoer, handel en werkgelegenheid tot landbouw, milieu en consumentenbescherming. Meer dan zestig procent van alle nationale wetgeving wordt gedicteerd uit Europa, zonder dat de nationale parlementen ze kunnen amenderen. Zo een belangrijke soevereiniteitsoverdracht dwingt elke zichzelf respecterende democratie om de Europese Grondwet met de loep te onderzoeken.

Een nationaal gewetensonderzoek over de Europese Grondwet is ook noodzakelijk omdat Europa aan integratiemoeheid lijdt. Sinds de uitbreiding naar Oost- en Centraal Europa wordt de Europese eenmaking niet langer gepercipieerd als een win-win situatie voor alle lidstaten. Het nakende lidmaatschap van Turkije forceert voor velen de hand van de geschiedenis. De overtrokken heisa rond de dienstenrichtlijn “Bolkestein” heeft de ideologische neutraliteit van de Europese integratie definitief doorbroken. Na bijna vijftig jaar systematische uitbouw door een elite van nationale regeringsleiders en Europese technocraten, staat de Europese Unie op een kruispunt.

Doordat de Europese integratie steeds van bovenaf is doorgevoerd, mist zij de nodige democratische wortels in de diverse lidstaten. Jarenlange miskenning van de publieke opinie keert zich nu als een boemerang tegen de Europese Grondwet. Indien we de Europese eenmaking voor de toekomst willen redden, moeten we het tij keren en van onderuit bouwen op een Europese democratie. De Europese Grondwet kan die ambitie niet verwezenlijken.

De kerntaak van elke grondwet is de creatie van een duidelijk institutioneel kader voor een democratische rechtsstaat die de staatsmachten duidelijk scheidt en de burgers beschermt tegen de macht van de staat. De Europese Grondwet faalt hierin jammerlijk. Er bestaat immers geen politieke consensus over de institutionele blauwdruk van Europa. De enen dromen over een federaal model à la Verenigde Staten, de anderen zweren bij een confederale associatie van soevereine landen. De combinatie van beide visies geeft een Europese Unie met te weinig grondwettelijke structuur voor een federatie en te veel grondwettelijke bevoegdheden voor een confederatie.

Daardoor doet de Europese Grondwet precies het omgekeerde van een grondwet zou moeten doen. Zij beschermt niet de burger tegen de staat, maar stimuleert Europese staatsvorming langs labyrintische paden zonder democratische transparantie. Via de instelling van een feitelijke Europese president en minister van buitenlandse zaken en door het vergemakkelijken van de Europese besluitvorming, duwt de grondwet Europa nog verder richting superstaat en superbureaucratie.

Ook de macht van het Hof van Justitie, dat in het verleden meermaals eenzijdig de Europese eenmaking heeft gestuurd, wordt uitgebreid. Als het aan de Europese Grondwet ligt, zal een onaantastbare club rechters in Luxemburg voor heel Europa waken over de toepassing van cataloog zelfverklaarde “grondrechten”, waaronder het recht op kosteloos onderwijs, het recht te werken, het verbod van eender welke discriminatie, het recht op goede arbeidsomstandigheden, het recht op sociale zekerheid en het recht op milieubescherming. Dergelijke gekleurde grondrechten horen niet thuis in een grondwet die ideologisch neutraal moet blijven. Hun totale vaagheid geeft een vrijbrief voor moraliserende kruistochten door grillige rechters, opnieuw zonder democratische controle.

Het huis van de Europese integratie kreeg in de voorbije decennia vele verdiepen toegevoegd op wankele institutionele fundamenten. Grondwettelijke verankering is onwenselijk zolang de fundamenten niet uit het gewapende beton van rechtsstaat en democratie worden gegoten. De Europese Grondwet slaagt daarin onvoldoende. Zij bouwt verdiepingen bij zonder de fundamenten te kunnen vernieuwen. Daarom komt de grondwet te vroeg en doet zij te weinig.

Geen grondwet is ook beter dan een slechte grondwet. Het proces van de grondwetredactie werd gestart uit vrees dat de Europese Unie in haar bestaand kader volledig onbestuurbaar zou worden na de uitbreiding richting Oost- en Centraal Europa. Meer dan één jaar na die uitbreiding blijkt dit alvast niet geval. Eschatologische uitspraken over de dramatische “day after” de grondwetsverwerping zijn dan ook overtrokken. Een halfslachtige grondwet die niet levensnoodzakelijk is, is eigenlijk overbodig. De redactie van een pan-Europese grondwet is immers geen feuilleton met vele afleveringen. Zolang we het niet goed kunnen doen, doen we het beter niet.

De saga rond de Europese Grondwet heeft minstens één belangrijke verdienste. In vele lidstaten is de Europese eenmaking voor het eerst in de geschiedenis een voorwerp van nationaal democratisch debat. Indien de grondwet faalt, zal het er op aankomen de waakvlam van de democratie aan te houden. Wellicht zal de elite van regeringsleiders en eurocraten de afgewezen grondwet willen verkavelen om ze alsnog stapsgewijs te realiseren. Dat cynische scenario circuleert in de wandelgangen en werd al op deze pagina verdedigd (DS 24 mei). De opstoot van democratisch debat over de Europese Unie zal de hype van de grondwet moeten overleven indien zij de lange trend van de sluikse en sluipende Europese staatsvorming wil doorbreken. De referenda die het lot van de Europese Grondwet bezegelen, zijn pas het begin van een nieuwe Europese eenmaking op democratische leest.

Marc De Vos is verbonden aan de Universiteit Gent en VUB
Dit artikel verscheen in een ingekorte versie in De Standaard.
Ik stem Wilders. U ook?
  zaterdag 28 mei 2005 @ 17:00:34 #135
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27433760
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 16:46 schreef PJORourke het volgende:

Verder zie ik weinig doemscenario's van de nee-campagne
Natuurlijk zie jij dat niet, jij bent dan zelf ook zo'n demagoog met je Vierde Rijk-geblaat. Ik blijf er koel onder omdat je het ja-kamp ermee versterkt, maar het blijft laag en zielig.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 17:03:45 #136
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_27433811
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 17:00 schreef Sidekick het volgende:
Natuurlijk zie jij dat niet, jij bent dan zelf ook zo'n demagoog met je Vierde Rijk-geblaat. Ik blijf er koel onder omdat je het ja-kamp ermee versterkt, maar het blijft laag en zielig.
Ik ben niet van de nee-campagne, slimpie.
  zondag 29 mei 2005 @ 10:13:12 #137
88259 7of9
Tertiary adjunct of Unimatrix
pi_27446114
Waarom NEE stemmen?
Nederland betaalt verhoudingsgewijs meer dan andere landen.
Engeland heeft korting bedongen onder Thatcher.
Het stabiliteitspact (3%) van Zalm, werd door Frankrijk en Duitsland geboycot.
2 Hoofdkwartieren (Brussels en Strassburg), alleen maar voor het prestige van de Fransen.
De kleine landen zullen minder te zeggen hebben en de grote juist meer, geen veto op sommige gebieden.
1 Jaar geleden was Europa compleet verdeeld of het de Amerikanen in Iraq zou steunen of niet.

Laten we eerst maar eens allemaal (heel Europa) verhoudingsgewijs hetzelfde bedrag betalen, het hoofdkwartier in Strassburg wegdoen, met 1 Europese stem communiceren naar buiten.
Laten wij (Nederland) eens een keertje niet het braafste jongetje van de klas zijn.
To boldly go were no one has gone before.
  zondag 29 mei 2005 @ 10:24:30 #138
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_27446263
quote:
Op zondag 29 mei 2005 10:13 schreef 7of9 het volgende:
Waarom NEE stemmen?
1. Nederland betaalt verhoudingsgewijs meer dan andere landen.
2. Engeland heeft korting bedongen onder Thatcher.
3. Het stabiliteitspact (3%) van Zalm, werd door Frankrijk en Duitsland geboycot.
4. 2 Hoofdkwartieren (Brussels en Strassburg), alleen maar voor het prestige van de Fransen.
5. De kleine landen zullen minder te zeggen hebben en de grote juist meer, geen veto op sommige gebieden.
6. 1 Jaar geleden was Europa compleet verdeeld of het de Amerikanen in Iraq zou steunen of niet.

7. Laten we eerst maar eens allemaal (heel Europa) verhoudingsgewijs hetzelfde bedrag betalen, het hoofdkwartier in Strassburg wegdoen, met 1 Europese stem communiceren naar buiten.
Laten wij (Nederland) eens een keertje niet het braafste jongetje van de klas zijn.
1, 2, 3, 4: zonder Grondwet veranderd dat niet. Omdat ENIGE wijziging van de afdruk door ENIG ander land met een veto verworpen kan worden. Met Grondwet kunnen we in elk geval de begroting aanhouden. Ik ben niet overtuigd van deze stellingen.

3 is helemaal cru. Met Grondwet vervallen juist boycots dus kunnen DU en FR dat niet meer gebruiken voor een hoop dingen

4. Het zal zonder Grondwet juist helemaal niet veranderen.

5. Nee. Dat is t o t a l e o n z i n. De 14 grootste landen (zonder Nederland (wij zouden op 7 staan)) bij elkaar bezetten 90.8%(!) van de TOTALE bevolking en kunnen NIET een wet aangenomen krijgen. Ze zullen als Nederland tegen is minimaal een klein land (grootste van die landen is Thechie met 5.5m inwoners) mee moeten krijgen. Let wel: dan zijn zowel EN, DU, FR het dus met elkaar eens. En dat is al zelden

Mocht het inderdaad zo zijn dat 90,8% van de bevolking het ergens mee eens lijkt het me vrij arrogant om als Nederland tegen te zijn trouwens. Het homohuwelijk is bijvoorbeeld ook actief in Duitsland en verschillende andere landen waardoor zo iets controversieels het al niet zo halen in een stemming (wat niet kan ivm andere wetten in de Grondwet).

6. Ja en? Met Grondwet was Europa NIET naar irak gegaan. Probeer maar uit hier: http://www.europese-grond(...)eve-stemmachine.html

7. Gaat NIET gebeuren zonder Grondwet. In de Grondwet staat dat Europa efficienter moet gaan werken. En iemand moet de braafste zijn. Wij als Nederlanders hebben ook HEEL VEEL verdiend aan Europa.

[ Bericht 6% gewijzigd door wdn op 29-05-2005 10:30:57 ]
  Moderator zondag 29 mei 2005 @ 14:21:32 #139
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_27451875
quote:
Op zondag 29 mei 2005 10:24 schreef wdn het volgende:

[..]

3 is helemaal cru. Met Grondwet vervallen juist boycots dus kunnen DU en FR dat niet meer gebruiken voor een hoop dingen
Als je het aan mij vraagt is 3. toch essentieel? Als je keiharde afspraken maakt. (Wat toch de basis is voor een verendigd Europa toch???)

En de EU zag dat door de vingers? (Ik ben er niet helemaal van op de hoogte) Hoe is dat afgelopen?

Hoe betrouwbaar kom je dan over als EU?
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_27462251
Als Frankrijk als enige nee stemt gaat de grondwet niet door, als Nederland als enige nee stemt heeft Nedrerland een probleem.
Dus zelfs met het invoeren is er al ongelijkheid, hoe zou je dan vertrouwen kunnen hebben in die grondwet??????
pi_27465204
Ik denk dat ik JA ga stemmen.
Gewoonweg om een beetje tegengas te bieden aan de grote massale hoeveelheid Nee-stemmers die om de meest achterlijke redenen Nee stemmen.
Velen zijn tegen de Euro, Turkije en de balkenende enzo en stemmen dus nee.
Tis een beetje dezelfde reden waarom de PvdA altijd zo goed scoort... "oooh tis een partij voor de arbeiders, laten ik daar dan maar op stemmen want ik ben zelf ook een arbeider"
pi_27466047
quote:
Op zondag 29 mei 2005 21:54 schreef Refragmental het volgende:
Ik denk dat ik JA ga stemmen.
Gewoonweg om een beetje tegengas te bieden aan de grote massale hoeveelheid Nee-stemmers die om de meest achterlijke redenen Nee stemmen.
Velen zijn tegen de Euro, Turkije en de balkenende enzo en stemmen dus nee.
Tis een beetje dezelfde reden waarom de PvdA altijd zo goed scoort... "oooh tis een partij voor de arbeiders, laten ik daar dan maar op stemmen want ik ben zelf ook een arbeider"
Toch leuk die usericon van je, veel plezier en laat het stemhokje netjes!
pi_27466618
Frankrijk heeft in grote meerderheid de nieuwe Europese grondwet verworpen. Na het tellen van 83% van de stemmen zegt 57,26% van de kiezers 'Non'.

Nu Nederland nog, ben benieuwd of we ook zo`n mooie score neerzette
  zondag 29 mei 2005 @ 22:42:35 #144
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_27466837
Sinds het Stabiliteitspact-debacle heb ik geen vertrouwen meer in Europa.
pi_27469243
Ik ga nee stemmen.
De democratie wordt erdoor ingeperkt: grote machtige landen worden nog veel machtiger en de kleine hebben niets te zeggen. Een nederlandse stem telt slechts voor 3% in de EU. Nou klinkt het burgerinitiatief leuk: als je een miljoen handtekeningen hebt, wordt er een onderwerp op de europese agenda gezet. Leuk dat het misschien ooit besproken gaat worden, maar wie zegt dat er wat mee gaat gebeuren? Daarnaast heb ik afgelopen tijd de raarste uitspraken voorbij zien komen. Dit is slechts een begin van de vreemdste zaken die we kunnen verwachten. Enkele voorbeelden: Een griekse minister die doodleuk de snelheidslimiet in heel europa wil verlagen tot 90 km/u. Roemenië waarin mensen handtekeningen verzamelen om de rechten van homo's in te perken. Ik hoop dat deze de miljoen niet halen, dit mag natuurlijk niet eens een agendapunt worden. Softdrugs wordt waarschijnlijk verboden, aangezien nederland het enige land is waar het wordt gedoogd, terwijl de meeste andere er nog steeds falikant tegen zijn. Het wetboek telt iets van 400 pagina's? De nederlandse grondweg slechts 17. Waarom dan 400 voor een EU grondwet? Er is me verteld dat wegens onderling wantrouwen de wetten tot in de details zijn uitgewerkt. Daarnaast stem je met een ja-stem in met het spaanse stierenvechten, waar ik fel op tegen ben.
Ook is het een inperking van de democratie; nederland heeft minder te zeggen over het eigen land, omdat de EU grondwet zwaarder weegt dan dat van een lidstaat. Een europese top staat nog verder weg van de burger en weet dus niet hoe het er hier aan toe gaat, laat staan dat het weet wat goed voor ons is.
Ik zie vrij weinig directe voordelen voor de burger, en veel nadelen.
Als geduld een schone zaak is moet ik gauw in bad
pi_27469645
Ohja, daarnaast vind ik het ook belachelijk dat de regering de burgers een mening wil opdragen. In het kader van de democratie wordt er een referendum ingesteld, maar zodra blijkt dat de stem van de kiezers niet overeenkomt met die van de regering, wordt alles op alles gesteld om ons te beïnvloeden, of zelfs brainwashen.
Werkelijk zezopen dat er 3,5 miljoen euro wordt uitgegeven aan een ja-campagne. Reclame waarin we vrolijk aan de holocaust worden herinnerd, dreigingen van politici over een nieuwe wereldoorlog.. even wat quotes, wat volgens politici gaat gebeuren bij een nee: Oorlog, stroom aan asielzoekers, een economisch dal, en zelfs 'het licht gaat uit'. Typisch onzin met een verlengsnoer. Dit zijn echt ongefundeerde en angstzaaiende uitspraken waardoor ik uit principe al nee zou zeggen, afgezien van bovenstaande post...
Als geduld een schone zaak is moet ik gauw in bad
pi_27469902
quote:Op vrijdag 27 mei 2005 04:42 schreef Braamhaar het volgende:
Is er al een europees volkslied?
Of hebben we daar 't eurovisie songfestival voor nodig?
Ja

'Alle menschen werden Brueder'
is het nieuwe volkslied
[/quote]

Is dat niet een van de grootste angsten een onbestuurbaar nederland
alles geregeld door een groter machtsorgaan?
Die allerlei voor ons gaan regelen?
Daarbij zit er veel meer geldverspillingen aan te komen
En als mega simcity speler kan ik niet anders zeggen
dat ik NEE stem... de onrust in eigen land moet eerst maar opgelost worden en geregeld voordat ze mogen denken zelfs aan meer macht
krijgen of weggeven!!
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_27471170
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 10:47 schreef addie84 het volgende:

[..]

Alleen het ja kamp heeft goede argumenten? Ik dacht dat ik en een aantal anderen ook aardig wat punten op een rij had gezet.. Het probleem is alleen dat beide kampen maar een paar mensen hebben die daadwerkelijk steekhoudende argumenten hebben om te stemmen, zowel ja als nee..
Kennelijk zijn de argumenten 'geen parlementaire democratie' en 'democratische ongelijkheid op basis van woonplaats' niet zo belangrijk. Het is doodnormaal een fluwelen dictatuur in te voeren, de grondwet ondergeschikt te maken aan een wankel verdrag (denkt u even aan de 'keiharde' begrotingstekortafspraken, de basis van de EU) dat zelfs met Auschwitzspotjes en oorlogswaarschuwingen nauwelijks te verkopen is.

Het is moddergooien geblazen. De discussie over dit voorstel is er al enkele jaren. Nauwelijks iemand die zich interesseerde. Maar sinds de eerste foldertjes is iedereen ineens expert. Prachtige verhandelingen. Alsof mensen de foldertjes uit het hoofd hebben geleerd en vol overgave de boel nog eens opreutelen.

Van mij mag iedereen. Als je maar beseft wat dit verdrag inhoudt. Een semi-democratie met stemrechtelijke ongelijkheid op basis van afkomst, een carte blanche voor mensen op wie je geen invloed hebt, een totaal ondergeschikte nationale grondwet omwille van de eerder genoemde carte blanche, geen concrete mogelijkheid om aan een noodrem te trekken, zelfs al ben je met 99% van de bevolking falikant tegen een besluit (tenzij je denkt dat een vrijblijvend verzoek tot heroverweging, danwel helemaal uit de EU stappen prachtige alternatieven biedt).

Nee.
pi_27471467
Hoger opgeleiden zouden ja stemmen, vette pech.Ik stem Nee.
Omdat ze denken dat ze alles weten.
Je kan een middelvinger krijgen.

Waarom hebben we fruitvliegen dankzij studenten.
pi_27471508
Op onzin kan je afstuderen, in Nederland.
pi_27471516
quote:
Op maandag 30 mei 2005 02:20 schreef newsman het volgende:
Hoger opgeleiden zouden ja stemmen, vette pech.Ik stem Nee.
Omdat ze denken dat ze alles weten.
Je kan een middelvinger krijgen.

Waarom hebben fruitvliegen dankzij studenten.
Misschien mis je de lading van de uitspraak. Die is dat nee-stemmers vooral domme mensen zouden zijn. Het is een impliciete belediging, iets waar de reguuring zich de afgelopen weken constant aan schuldig maakt. Dat hun eigen argumenten niet veel voorstellen hebben ze of zelf niet in de gaten, of ze liegen dat het gedrukt staat. Ik ga voor optie 2.
Ik stem Wilders. U ook?
pi_27471546
Ik stem geen wilders sorry, het word tijd voor wat anders
pi_27471564
quote:
Op maandag 30 mei 2005 02:33 schreef newsman het volgende:
Ik stem geen wilders sorry, het word tijd voor wat anders
Dat is hier het topic niet.............
Ik stem Wilders. U ook?
pi_27471570
Maar ik stem wel tegen.
pi_27472802
Ik stem tegen, maar ik stem toch echt niet voor wilders is ook helemaal geen onderdeel van de argumenten
pi_27472821
quote:
Op maandag 30 mei 2005 01:50 schreef Keromane het volgende:

[..]

Kennelijk zijn de argumenten 'geen parlementaire democratie' en 'democratische ongelijkheid op basis van woonplaats' niet zo belangrijk. Het is doodnormaal een fluwelen dictatuur in te voeren, de grondwet ondergeschikt te maken aan een wankel verdrag (denkt u even aan de 'keiharde' begrotingstekortafspraken, de basis van de EU) dat zelfs met Auschwitzspotjes en oorlogswaarschuwingen nauwelijks te verkopen is.

Het is moddergooien geblazen. De discussie over dit voorstel is er al enkele jaren. Nauwelijks iemand die zich interesseerde. Maar sinds de eerste foldertjes is iedereen ineens expert. Prachtige verhandelingen. Alsof mensen de foldertjes uit het hoofd hebben geleerd en vol overgave de boel nog eens opreutelen.

Van mij mag iedereen. Als je maar beseft wat dit verdrag inhoudt. Een semi-democratie met stemrechtelijke ongelijkheid op basis van afkomst, een carte blanche voor mensen op wie je geen invloed hebt, een totaal ondergeschikte nationale grondwet omwille van de eerder genoemde carte blanche, geen concrete mogelijkheid om aan een noodrem te trekken, zelfs al ben je met 99% van de bevolking falikant tegen een besluit (tenzij je denkt dat een vrijblijvend verzoek tot heroverweging, danwel helemaal uit de EU stappen prachtige alternatieven biedt).

Nee.
je zegt het iets mooier, maar ik bedoelde hetzelfde
pi_27473557
Europa is in zijn geheel maar een schijtvlek op de wereldkaart

Een verdeeld Europa is straks de "prooi" van USA(Canada/Mexico), China, India en Brazilie. Kortom stem voor een sterk Europa en stem JA.
pi_27473604
quote:
Op maandag 30 mei 2005 09:29 schreef more het volgende:

[afbeelding]

Een verdeeld Europa is straks de "prooi" van USA(Canada/Mexico), China, India en Brazilie. Kortom stem voor een sterk Europa en stem JA.
Je positie in de wereld wordt wel door wat meer bepaald dan je geografische afmetingen hoor...
pi_27473800
quote:
Op maandag 30 mei 2005 09:31 schreef Jalu het volgende:

[..]

Je positie in de wereld wordt wel door wat meer bepaald dan je geografische afmetingen hoor...
Als je zelfs Joschka Fischer van de grünen hoort zeggen dat Duitsland veel te klein is tegenover de wereldmacht VS en opkomende machten als China, India en Brazilie dan begrijp je denk ik heel goed wat ik bedoel.

Als Bush de beslissing heeft genomen zitten ze hier in Europa nog jaren te vergaderen met de hele club voordat ze het eens zijn.
pi_27474788
quote:
pi_27475088
quote:

[afbeelding]

En Nederland is al jaren de prooi van Duitsland, Frankrijk, Het Verenigd Koninkrijk en Italie... So what else is new?

Even tussendoor, je gebruikt een kaart met een grote vertekening, vooral voor die gebieden die ver van de evenaar afliggen. Bewust?
  maandag 30 mei 2005 @ 11:01:02 #162
61927 DaveM
uitgefokt
pi_27475701
quote:
Met deze Grondwet betekent een sterk Europa een zwak Nederland.
Gewoon tegenstemmen dus woensdag, want anders denken die Brusselse sukkels dat het aan de Fransen ligt.

Vergeet niet dat ook de Britten massaal gaan tegenstemmen, dat terwijl ze zelfs een enorme korting krijgen op hun bijdrage!! Misschien moet je je toch eens verder gaan kijken dan de propagandafoldertjes van Balkje en co.
pi_27475818
quote:
Op maandag 30 mei 2005 11:01 schreef DaveM het volgende:

[..]

Met deze Grondwet betekent een sterk Europa een zwak Nederland.
Gewoon tegenstemmen dus woensdag, want anders denken die Brusselse sukkels dat het aan de Fransen ligt.

Vergeet niet dat ook de Britten massaal gaan tegenstemmen, dat terwijl ze zelfs een enorme korting krijgen op hun bijdrage!! Misschien moet je je toch eens verder gaan kijken dan de propagandafoldertjes van Balkje en co.
In een ander topic ook al gemeld Maar tegenstemmen is na het Franse NON verreweg het slimste. Vanuit Europa hoor je al dat de ratificatie gewoon door moet gaan dus is er te onderhandelen over een (nog) betere grondwet met een JA is dit niet meer het geval
pi_27475912
quote:
Op maandag 30 mei 2005 11:01 schreef DaveM het volgende:
Misschien moet je je toch eens verder gaan kijken dan de propagandafoldertjes van Balkje en co.
Typisch tegenstemmers. Denken dat als je voor bent, je slachtoffer bent van propaganda in plaats van dat je er goede redenen voor hebt.
  maandag 30 mei 2005 @ 11:13:13 #165
61927 DaveM
uitgefokt
pi_27476030
quote:
Op maandag 30 mei 2005 11:05 schreef Chewie het volgende:

[..]

In een ander topic ook al gemeld Maar tegenstemmen is na het Franse NON verreweg het slimste. Vanuit Europa hoor je al dat de ratificatie gewoon door moet gaan dus is er te onderhandelen over een (nog) betere grondwet met een JA is dit niet meer het geval
Precies!
Dit was ook nog maar de betaversie van de Grondwet.
Nu nog de overbodige onderdelen en bugs er uit en misschien wordt het dan nog wat!
pi_27476326
quote:
Op maandag 30 mei 2005 11:08 schreef m021 het volgende:

[..]

Typisch tegenstemmers. Denken dat als je voor bent, je slachtoffer bent van propaganda in plaats van dat je er goede redenen voor hebt.
En de voorstemmers geven als "argument" dat je de grondwet niet kent, dom bent en teveel Veronica kijkt als je nee stemt Zo zijn beide "kampen" alleen maar met elkaar bezig..

Elkaar afzeiken noem ik geen constructieve discussie..

Ik weet wat ik ga stemmen, nadat ik veel heb gekeken naar debatten met Balkende, veel gesprekken met hoogleraren Economie en Politiek heb gevolgd en mij degelijk heb ingelezen in de materie..

Ook heb ik hier geprobeerd een aantal discussies te starten of volgen, maar een inhoudelijk argument komt zelden naar voren
  maandag 30 mei 2005 @ 11:24:18 #167
61927 DaveM
uitgefokt
pi_27476411
quote:
Op maandag 30 mei 2005 11:08 schreef m021 het volgende:

[..]

De fout die jij en andere voorstanders maken is denken dat een Grondwet best een hoop minpunten mag bevatten zolang de balans positief is.

Dat is fout gedacht, want daarvoor is dit verdrag veel te moeilijk te veranderen en dus moet er een nieuw verdrag komen waarbij het goede behouden blijft en het slechte en overbodige (lees: niet in een Grondwet thuishorende onderdelen) geschrapt of aangepast wordt!
pi_27477235
Hier dan maar verder...
quote:
Op maandag 30 mei 2005 11:44 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Pardon? We hadden het toch over de doodstraf? Daar zijn we in Nederland al dik 130 jaar tegen, dus onze volksvertegenwoordigers ook. En dat geldt blijkbaar ook voor andere beschaafde Europese landen. Dus hoppakee, in de grondwet.
Als wij daar al 130 jaar tegen zijn en al 130 jaar geen doodstraf meer hebben is dat toch hét bewijs dat onze eigen wetten prima geschikt zijn om dat te verbieden? Waarom moet dat Europees vastgelegd worden?

Wat als over twintig jaar de overgrote meerderheid van de Nederlanders voorstander wordt van de doodstraf in zeer uitzonderlijke gevallen? Dan hebben wij er niets meer over te zeggen als het Europees is vastgelegd.
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_27477521
quote:
Op maandag 30 mei 2005 11:49 schreef Tikorev het volgende:
Als wij daar al 130 jaar tegen zijn en al 130 jaar geen doodstraf meer hebben is dat toch hét bewijs dat onze eigen wetten prima geschikt zijn om dat te verbieden? Waarom moet dat Europees vastgelegd worden?
Plasterk verwoorde dat gisteren prima in Buitenhof, in een normale vereniging van staten (zoals de VS en Duitsland) worden centraal de zaken geregeld zoals Buitenlands beleid en Defensie en regelen de staten zelf de zaken zoals subsidieregelingen, straatverlichting, veiligheidsvoorschriften voor bijvoorbeeld speeltereinen zelf. Typisch dat het in Europa net andersom geregeld is.
pi_27477592
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 19:52 schreef Kugari-Ken het volgende:

[..]

Ja.

Aangezien concurentie bevordert word kan een bedrijf bijvoorbeeld Poolse werknemers hierheen halen om voor een lager loon te werken. Het is legaal onder de nieuwe grondwet en het bedrijf zal geen strobreed in de weg worden gelegd, want binnen de EU is er vrij verkeer van handel en personen.

Als iemand hier vijf jaar werkt maakt hij recht op iedere uitkering waar jij ook recht op hebt.

Gaat de immigrant na 1 week door zijn rug dan komt hij in ons zorgstelsel terecht net zoals jij en ik in het stelsel terecht zouden komen als wij door onze rug gaan.
Maar dat kan ook nu al: zie het HvJEG Grzelcyk arrest (zaak C-184/99) en het Trojani-arrest (zaak C-456/02).
pi_27477656
quote:
Op maandag 30 mei 2005 11:58 schreef Chewie het volgende:

[..]

Plasterk verwoorde dat gisteren prima in Buitenhof, in een normale vereniging van staten (zoals de VS en Duitsland) worden centraal de zaken geregeld zoals Buitenlands beleid en Defensie en regelen de staten zelf de zaken zoals subsidieregelingen, straatverlichting, veiligheidsvoorschriften voor bijvoorbeeld speeltereinen zelf. Typisch dat het in Europa net andersom geregeld is.
Inderdaad vond het een erg sterk argument!
pi_27477938
quote:
Op maandag 30 mei 2005 09:39 schreef more het volgende:

[..]

Als je zelfs Joschka Fischer van de grünen hoort zeggen dat Duitsland veel te klein is tegenover de wereldmacht VS en opkomende machten als China, India en Brazilie dan begrijp je denk ik heel goed wat ik bedoel.

Als Bush de beslissing heeft genomen zitten ze hier in Europa nog jaren te vergaderen met de hele club voordat ze het eens zijn.
Ik vind dit zo'n onzin-argument:

Wat hier in feite staat is dat als je tegen stemt je de enig mogelijke kans op vruchtbare samenwerking verwerpt, en dit gaat er helemaal aan voorbij of de Grondwet wel een vruchtbare samenwerking kan/zal opleveren.
  maandag 30 mei 2005 @ 12:26:07 #173
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_27478366
quote:

[..]

Hij maakt 1 denkfoutje. De 2 voorbeelden zijn met geweld afgedwongen en dat is voor Europa niet het geval. Daarom werkt het andersom voor Europa.
pi_27478559
quote:
Op maandag 30 mei 2005 12:26 schreef wdn het volgende:

[..]

Hij maakt 1 denkfoutje. De 2 voorbeelden zijn met geweld afgedwongen en dat is voor Europa niet het geval. Daarom werkt het andersom voor Europa.
De manier waarop het ingevoerd is, is in dit geval niet van belang. Het gaat erom dat bijv. de VS alleen centraal regelen wat centraal geregeld moet worden. De Grondwet van Europa zou gaan regelen wat nationaal geregeld moet worden, terwijl de centrale dingen nationaal en individueel geregeld moeten worden..

Beetje krom of niet?
pi_27478623
quote:
Op maandag 30 mei 2005 12:26 schreef wdn het volgende:

[..]

Bijna elk land is met geweld gesticht, zelfs de EU is opgericht na aanleiding van een oorlog.

Dat maakt overigens de reden dat de EU het andersom doet niet valide. Het is toch te zot voor woorden dat de EU zich bemoeit met regeltjes die veel efficienter op nationaal of zelfs lokaal niveau geregeld kunnen worden.
pi_27480633
Europa wil een geheel worden om verder te leven in vrede, wil daarnaast een gezamelijk leger om te kunnen vechten voor vrede en vrede in andere landen te kunnen brengen en blijft vervolgens hangen in oeverloos gelul als kwesties als Irak en Dafur naar voren komen.
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
pi_27481302
quote:
Op maandag 30 mei 2005 13:48 schreef UnleashMitch het volgende:
Europa wil een geheel worden om verder te leven in vrede, wil daarnaast een gezamelijk leger om te kunnen vechten voor vrede en vrede in andere landen te kunnen brengen en blijft vervolgens hangen in oeverloos gelul als kwesties als Irak en Dafur naar voren komen.
We kunnen toch ook vriendjes zijn zonder een grondwet?
Dat waren we immers toch al?
Toch?
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_27481545
quote:
Op maandag 30 mei 2005 14:10 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

We kunnen toch ook vriendjes zijn zonder een grondwet?
Dat waren we immers toch al?
Toch?
Vast wel

Het ging mij er eigenlijk om dat de poltiek op het ene moment roept dat een verenigd Europa goed is voor de vrede (zie VVD spotje en uitspraken van Donner) om vervolgens een groot gezamenlijk leger op te zetten omdat we dan beter kunnen optreden tegen misstanden maar goed als je dan ziet in wat voor gezeik we belanden als de kwestie Dafur en Irak op tafel komen, allemaal gelul maar nooit daadkrachtig optreden dan vraag ik me af waarom we uberhaupt een leger nodig hebben, met 29 landen in de EU komen we toch nooit tot een gezamenlijke mening om het leger wel of niet in te zetten.
pi_27482151

bron: UvA

Hoe bedoel je geen macht inleveren. Je kunt duidelijk zien dat Nederland minder te zeggen krijgt en de grote landen meer. Minister Bot vindt dat niet zo erg: “Dat de stemmen van de grootste lidstaten af en toe boven de anderen uit te horen zijn nemen wij voor lief, mits zij niet vals zingen.”

pi_27482685
quote:
Op maandag 30 mei 2005 14:43 schreef kenz het volgende:
[afbeelding]
bron: UvA

Hoe bedoel je geen macht inleveren. Je kunt duidelijk zien dat Nederland minder te zeggen krijgt en de grote landen meer.
Naar verhoudingen kijken is ook misleidend, omdat de macht anders geregeld wordt met de grondwet. Grote onzin dus wat je post.
pi_27482731
quote:
Op maandag 30 mei 2005 15:01 schreef m021 het volgende:

[..]

Naar verhoudingen kijken is ook misleidend, omdat de macht anders geregeld wordt met de grondwet. Grote onzin dus wat je post.
Hoe bedoel je misleidend. Dit is hoe het geregeld is!!! Als je het er niet mee eens bent, moet je het geen onzin noemen. Dan moet je gewoon TEGEN stemmen woensdag.
pi_27482830
quote:
Op maandag 30 mei 2005 15:01 schreef m021 het volgende:
quote:
Op maandag 30 mei 2005 15:03 schreef kenz het volgende:
Hoe bedoel je misleidend. Dit is hoe het geregeld is!!! Als je het er niet mee eens bent, moet je het geen onzin noemen. Dan moet je gewoon TEGEN stemmen woensdag.
Dat ligt er maar net aan hoe de grafiek tot stand is gekomen. Als deze puur gebaseerd is op inwonersaantalen / totale inwoners in Europa dan heeft m021 gelijk. Wanneer deze grafiek ook de mogelijkheden heeft meegenomen die de grondwet biedt (dus zoveel procent stemmen voor, zoveel procent lidstaten) dan heeft kenz gelijk.

De vraag is dus, hoe is de grafiek tot stand gekomen.
pi_27485594
quote:

[..]

Daar moet ik je wel gelijk in geven, wat mij betreft mag er een europese president àla George Bush komen en dat de aangesloten landen zelf geen zeggenschap meer krijgen over buitenlands beleid, justitie en defensie! En natuurlijk de Engelse taal verplicht als tweede taal.

Maar dat Brussel bepaald hoeveel stront de boeren op het land mogen uitrijden slaat natuurlijk nergens op!

[ Bericht 3% gewijzigd door more op 30-05-2005 16:40:00 ]
  maandag 30 mei 2005 @ 17:12:10 #184
8369 speknek
Another day another slay
pi_27486960
Mensen die zeggen dat het afwijzen van de Grondwet desastreus voor de economie is, lijken gelijk te hebben:
quote:
Euro op laagste niveau sinds oktober
Uitgegeven op 30 mei 2005 om 14:37 uur

(Novum/Betten) - Op de valutamarkt is de euro vanochtend gezakt tot het laagste niveau sinds 19 oktober. De eenheidsmunt noteert momenteel op USD 1,2483, een daling van 0,8% ten opzichte van vrijdag. Eerder op de dag werd een laagste punt aangetikt van USD 1,2476.

Handelaren schrijven de daling van de euro toe aan het Franse 'nee' tegen de Europese grondwet. De Franse kiezers verworpen de grondwet zondag met 55% van de stemmen. De opkomst lag met 70% erg hoog. Het Franse 'non' veegt naar alle waarschijnlijkheid de Europese grondwet van tafel en dreigt Europa lam te leggen, zo merkten marktpartijen op. Aanstaande woensdag stemt Nederland over de grondwet.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_27487079
quote:
Op maandag 30 mei 2005 17:12 schreef speknek het volgende:
Mensen die zeggen dat het afwijzen van de Grondwet desastreus voor de economie is, lijken gelijk te hebben:
Ach dalende euro geeft ook weer een stijgende export wat wel weer goed is voor de economie
en daarnaast, de euro was al zolang aan het stijgen dat het ook wel weer eens tijd werd voor een neergang.
  maandag 30 mei 2005 @ 17:18:01 #186
8369 speknek
Another day another slay
pi_27487159
lamleggen lijkt me geen goede indicatie voor stijgende exporten, meer een inkrimping van de afzetmarkt. Overigens mocht de euro inderdaad wel wat lager.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_27487169
quote:
Op maandag 30 mei 2005 17:15 schreef UnleashMitch het volgende:

[..]

Ach dalende euro geeft ook weer een stijgende export wat wel weer goed is voor de economie
en daarnaast, de euro was al zolang aan het stijgen dat het ook wel weer eens tijd werd voor een neergang.
En straks gaat de rente ook nog omhoog! Moet je eens zien hoe snel het nog slechter met de economie kan gaan.
pi_27487708
quote:
Op maandag 30 mei 2005 17:18 schreef more het volgende:
En straks gaat de rente ook nog omhoog! Moet je eens zien hoe snel het nog slechter met de economie kan gaan.
Rente gaat omhoog als je wil voorkomen dat mensen nog meer uitgeven. Als de economie te hard groeit dan kan je de rente omhoog gooien zodat er minder geleend wordt en dus minder uitgegeven waardoor de economie minder hard groeit.

Moet dus eerst de economie zwaar gaan groeien, anders heeft het geen nut om de rente te verhogen. Ik zie dat dus niet zo gebeuren.
pi_27487948
Ook ik was nog op zoek naar goede argumenten voor mezelf.
Er gaat momenteel een mailtje rond van André Rouvoet wat ik net in de bus krijg.
Ik vind het erg sterk. Good stuff.
Hierbij:
quote:
Tien motieven om tegen te stemmen

de argumentatie van André Rouvoet

Het is bijna zover. Over een paar dagen kunnen de Nederlandse kiezers zich via een referendum uitspreken over de Europese Grondwet. De ChristenUnie was geen voorstander van dit referendum, maar de grote winst van deze volksraadpleging is wel dat het gesprek over Europa goed op gang is gekomen. Ook in het Nederlands Dagblad. Er zijn voor- en tegenstanders van de Europese Grondwet in alle partijen, dus ook in de ChristenUnie. Dat is helemaal niet erg. Daar moeten we ontspannen en volwassen mee omgaan. Het is niet vanzelfsprekend dat een christen ‘voor’ of ‘tegen’ stemt. Ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd.

Intussen ben ik wel blij dat een representatief onderzoek onder 7000 (!) mensen heeft laten zien dat bijna 80% van onze achterban onze inhoudelijke argumentatie deelt. In de discussie is het overigens wel van belang dat we elkaar recht doen in het beoordelen van de argumenten. Jammer genoeg is dat niet altijd gebeurd. Voorstanders verweten de ChristenUnie campagne te voeren ‘tegen Europa’ (Mollema) en zelfs een ‘eng-nationalistische visie’ te hebben (Sap) Anderen noemden onze argumentatie ‘te makkelijk’ (Douma en Vollaard) of spraken van een ‘proteststem’ (Veling). Vooral dat laatste is opmerkelijk, want de Europese Grondwet voldoet op tal van punten niet aan de voorwaarden die ons verkiezingsprogramma van 2002 – en ook dat van 2003 - aan een nieuw verdrag stelt. Dat programma is vastgesteld door het congres. Kars Veling nam het voor z’n rekening en ging ermee de verkiezingen in. Dan is een stem ‘tegen’ geen proteststem, maar een weloverwogen en onderbouwde keuze, die getuigt van een consistente lijn!

Het is goed te bedenken dat GPV en RPF als voorstanders van een goede samenwerking tussen zelfstandige Europese staten zich steeds hebben uitgesproken tegen Europese verdragen, waarmee verdere politieke eenwording werd nagestreefd. De kernvraag voor de ChristenUnie én voor de kiezers op 1 juni is: brengt deze Grondwet het Europa dat ons voor ogen staat dichterbij? Onze conclusie is dat dit niet het geval is. Zeker, er zitten positieve punten in deze Grondwet en die zijn op alle campagneavonden aan de orde gekomen, maar die rechtvaardigen geen ‘ja’. Laat ik in reactie op de discussie in deze krant tien belangrijke punten tegen de Europese Grondwet noemen.

ONNODIG
1. Europa is een zegen! De Europese samenwerking heeft ons vrede en veiligheid en welvaart gebracht. De open grenzen zijn van belang voor de ontwikkeling van onze economie. Europese samenwerking is nodig. De stroom van asielzoekers en de toenemende criminaliteit vragen om een gezamenlijke en grensoverschrijdende aanpak. Maar daarvoor hebben we geen Europese Grondwet nodig, die veel meer beoogt dan een intensieve samenwerking.

DOEL: SUPERSTAAT EUROPA
2. De Europese Grondwet zet een belangrijke stap in de richting van een federalisering van Europa – geen samenwerkingsverband van landen, maar een Verenigde Staten van Europa. Met een eigen president, een eigen vlag, een eigen volkslied en een officieel Europees burgerschap. In de preambule spreken de regeringen uit “vastbesloten te zijn om, steeds hechter verenigd, vorm te geven aan hun gemeenschappelijke lotsbestemming”. De Duitse staatssecretaris Bury noemt de Grondwet eerlijk ‘de geboorteakte van de Verenigde Staten van Europa’. En opsteller Giscard d’Estaing maakte de vergelijking met de Grondwet van de Verenigde Staten van Amerika.

VERLIES VAN INVLOED, VETO'S
3. Er is met dit document een poging gedaan om Europa slagvaardiger, democratischer en transparanter te maken. Dat is voor een deel gelukt, maar de prijs is dat onze invloed kleiner wordt. Nederland verliest op 25 terreinen z’n vetorecht, want er moet ruimte komen voor meerderheidsbesluitvorming. Als compensatie krijgt het Europese parlement op die terreinen weliswaar meer te zeggen, maar per saldo krijgen de grote landen meer invloed. In Duitsland en Frankrijk is dat het belangrijkste argument om ‘ja’ te zeggen tegen de Europese Grondwet. ‘Brussel’ krijgt meer macht. Vanouds hebben christenen moeite met de concentratie van veel macht op één punt. Terecht! Daar komt bij dat de Europese Grondwet niet voorziet in een adequate democratische controle van die macht. Niet voor niets spreken we over ‘het democratisch gat’ van Europa…

GRONDWET ZEGT NIET WAAR EUROPA EIGENLIJK LIGT
4. De vraag is waar de grenzen van Europa liggen. Strekt Europa zich straks uit van Reykjavik tot Wladiwostok? Moet dat kolossale gebied aangestuurd worden vanuit Brussel? De Europese Grondwet geeft op deze belangrijke vragen geen antwoord. Dat is een gemiste kans. De reden is de aanstaande toetreding van Turkije, dat deze Grondwet als waarnemer al heeft ondertekend. De ChristenUnie heeft al vaak aangedrongen op een debat over de geografische grenzen van Europa. Dat had natuurlijk moeten gebeuren vóór de beslissing over de toetreding van Turkije werd genomen. Pikant genoeg gaat het nu dan deze week gebeuren, één dag ná het referendum…

GEEN ENKELE STAP TERUG OP GEBIED VAN REGELGEVING, INTEGENDEEL!
5. Europa laat ook na om via zelfbeperking de onvrede weg te nemen en aan legitimiteit en vertrouwen te winnen. De Europese Unie heeft in de loop der jaren stilaan steeds meer bevoegdheden naar zich toe getrokken en beslist nu al over meer dan de helft van onze binnenlandse zaken. De Europese regelgeving is voor velen een bron van ergernis. Veel zaken waar ‘Brussel’ zich mee bemoeit kunnen we prima zelf regelen. De Grondwet verankert alle bestaande bemoeienis en legitimeert tot uitbreiding ervan. Er is niet één beleidsterrein waarop ‘Europa’ een stapje terug doet en bevoegdheden teruglegt op nationaal niveau. Opnieuw een gemiste kans!

VERLIES VAN NATIONALE IDENTITEITEN, BEVOEGDHEDEN
6. De Europese Grondwet voorziet in een Europese President en een Europese Minister van Buitenlandse Zaken. Die President is niet slechts een technisch voorzitter, zoals de voorstanders suggereren. In de Duitse vertaling van de Europese Grondwet wordt hij namelijk gewoon ‘Präsident’ genoemd en geen ‘Vorsitzender’. Hij moet het ‘gezicht van Europa’ worden en zal zich moeten kunnen meten met de President van de Verenigde Staten van Amerika. Met een Europese Minister van Buitenlandse Zaken probeert de Grondwet te realiseren wat onmogelijk is gebleken. Europa moet over buitenlands beleid met één stem spreken, zo wordt gezegd. Maar het is een illusie om de meningsverschillen tussen de nationale lidstaten op deze manier op te lossen. Zeker de grote landen zullen zich nooit hun buitenlands beleid door anderen laten voorschrijven. Bovendien: de lidstaten moeten de vrijheid hebben om nationaal op te komen tegen mensenrechtenschendingen en schendingen van de vrijheid van godsdienst.

HOEZO JOODS/CHRISTELIJKE WORTELS?
7. In de Europese Grondwet ontbreekt een verwijzing naar de joods-christelijke traditie van Europa. Ook in de Nederlandse Grondwet ontbreekt zo’n verwijzing, merkt J. Douma terecht op in het Nederlands Dagblad van 7 mei 2005. Maar er is in dit geval méér aan de hand! De ChristenUnie heeft hier pas een punt van gemaakt toen een verwijzing naar de joods-christelijke traditie van tafel werd geveegd, omdat die op gespannen voet zou staan met de beginselen van de Franse Revolutie en de Verlichting! Er is openlijk gekozen voor het seculier humanisme als de ziel van Europa. De toekomst van Europa verdient beter!

MAATSCHAPPELIJKE ORGANISATIES KRIJGEN ALLEEN SCHIJNINVLOED
8. Christenen spreken zich om uiteenlopende redenen uit vóór de Europese Grondwet. De Raad van Kerken heeft weliswaar ook kritiek, maar is positief over het vastgelegde recht van levensbeschouwelijke en maatschappelijke organisaties op een structurele dialoog met de Europese overheid. Daar zijn wij ook blij mee, maar we moeten het niet mooier maken dan het is. Een dialoog garandeert geen invloed. Individuele christenen benadrukken – ook in het Nederlands Dagblad – dat christenen een missie voor Europa hebben en zich moeten richten op de toekomst van Europa. Ik ben het daar van harte mee eens, maar heb daar deze pretentieuze en ambitieuze Grondwet niet voor nodig. Integendeel. Zonder deze Grondwet is er méér toekomst voor Europa.

ER GEBEURT NIKS ERGS BIJ EEN NEE
9. Voorstanders van de Europese Grondwet waarschuwen voor de gevolgen van een Nederlands ‘nee’. In dramatische bewoordingen beweren zij dat het slecht is voor Nederland als we de Europese Grondwet verwerpen. Ik kan het effect van het schetsen van zo’n doemscenario niet goed inschatten, maar ik hoop dat de kiezers zich er niet door van de wijs laten brengen. Gelukkig hebben ook overtuigde ‘ja’-stemmers als Bolkestein en Lubbers inmiddels aangegeven dat er geen sprake is van een crisis als Nederland ‘nee’ zegt. Bolkestein constateerde nuchter: “Dan gaan we gewoon door zoals we nu werken, namelijk op basis van het Verdrag van Nice”. En zo is het!

REGERINGEN NEGEREN DE EUROPA IRRITATIES VAN HET VOLK: TIJD VOOR BEZINNING
10. Er is veel onvrede over Europa. In veel landen is sprake van een vertrouwensbreuk tussen de politieke elite en de bevolking. Het kabinet doet er verstandig aan die onvrede serieus te nemen en niet de indruk te wekken dat er eigenlijk geen andere keuze is dan ‘ja’ stemmen. Het doordrukken van deze Grondwet is niet alleen onverstandig, maar ook zeer riskant voor Europa zelf. De Europese Unie bevindt zich in een kwetsbare fase van haar geschiedenis, met de uitbreiding met tien nieuwe lidstaten nog maar net achter de rug en drie nieuwe kandidaten, waaronder Turkije, op de stoep. Wie nu de vertrouwenssprong naar de Verenigde Staten van Europa wil maken, neemt een geweldig risico voor de huidige Europese samenwerking. Een periode van bezinning na verwerping van deze Grondwet zou daarom juist wel eens van groot belang kunnen zijn!

De Nederlandse kiezer heeft een grote verantwoordelijkheid, omdat Nederland één van de grondleggers van Europa is. Er gaat daarom van een Nederlandse tegenstem een belangrijk signaal uit. De Volkskrant plaatste een paar dagen geleden een ingezonden brief van drie Zweedse Europarlementariërs – bepaald geen eurosceptici: “ “Wij hopen samen op een Nederlands ‘nee’ in het referendum tegen de Europese Grondwet. Wij denken dat dit niet alleen goed is voor Nederland, maar ook voor Zweden en de rest van Europa. Miljoenen Zweden en miljoenen Europeanen zullen een Nederlands ‘nee’ verwelkomen als een democratische zege en een roep om betere Europese samenwerking dan nu is vastgelegd”. Ik heb daar niets aan toe te voegen.

André Rouvoet,

Fractievoorzitter ChristenUnie Tweede Kamer
  maandag 30 mei 2005 @ 17:52:46 #190
5636 Vamos
Vamos Vidi Vici!
pi_27488088
Het feit dat het grondwet wordt genoemd is uiteindelijk tegen ze gaan werken. In feite is het gewoon een vereenvoudiging van de duizenden pagina's van het huidige verdrag. Bureaucratie wordt dus alleen maar minder, goeie zaak dus. Omdat men het als grondwet heeft gepresenteerd is iedereen dus in rep en roer. Voeg daar de populisten (Wilders) aan toe die vrijwel allemaal nee stemmen (euro! Turkije! tegenstem Kabinet! -ga dat lekker bij de volgende verkiezingen doen- allemaal weinig met de grondwet te maken) en het klunzige gedoe van het kabinet (oorlog bij nee! concentratiekampen!) om een ja te forceren en men kan inzien dat het referendum bij voorbaat is gedoemd.

Als men het eenvoudig had gepresenteerd als een vereenvoudiging van het huidige verdrag om sneller beslissingen te kunnen nemen en minder bureaucratie en een JA was met overmacht behaald....

Politici zijn dom bezig, het volk is net zo dom en godzijdank heeft Frankrijk tegengestemd zodat we straks niet helemaal het lulletje van Europa zijn. Ik denk namelijk dat een NEE nou niet echt onderhandelingspositie versterkt voor toekomstige voordeeltjes.

Extreem rechts, extreem links en zwaar christelijk stemmen NEE. Dat maakt het voor mij makkelijker: Ik stem JA.
Religie maakt meer kapot dan je lief is
pi_27488460
quote:
Op maandag 30 mei 2005 17:52 schreef Vamos het volgende:
Het feit dat het grondwet wordt genoemd is uiteindelijk tegen ze gaan werken. In feite is het gewoon een vereenvoudiging van de duizenden pagina's van het huidige verdrag. Bureaucratie wordt dus alleen maar minder, goeie zaak dus. Omdat men het als grondwet heeft gepresenteerd is iedereen dus in rep en roer. Voeg daar de populisten (Wilders) aan toe die vrijwel allemaal nee stemmen (euro! Turkije! tegenstem Kabinet! -ga dat lekker bij de volgende verkiezingen doen- allemaal weinig met de grondwet te maken) en het klunzige gedoe van het kabinet (oorlog bij nee! concentratiekampen!) om een ja te forceren en men kan inzien dat het referendum bij voorbaat is gedoemd.

Als men het eenvoudig had gepresenteerd als een vereenvoudiging van het huidige verdrag om sneller beslissingen te kunnen nemen en minder bureaucratie en een JA was met overmacht behaald....

Politici zijn dom bezig, het volk is net zo dom en godzijdank heeft Frankrijk tegengestemd zodat we straks niet helemaal het lulletje van Europa zijn. Ik denk namelijk dat een NEE nou niet echt onderhandelingspositie versterkt voor toekomstige voordeeltjes.

Extreem rechts, extreem links en zwaar christelijk stemmen NEE. Dat maakt het voor mij makkelijker: Ik stem JA.
Gelukkig stemt dan van de VVD 60 % tegen, van de PvdA ook 60 %, van het CDA altijd nog 40 %. Je stelling dat alleen wat jij noemt extremisten tegenstemmen blijft op die manier in ieder geval al niet overeind. Ook je verhaaltje dat het alleen maar om populisme zou gaan kan regelrecht de prullenbak in, er zijn zeker ook populistische argumenten gebruikt, dat door beide kampen, met name het tegenkamp heeft zeer valide argumenten gebruikt, hetgeen bij het voor-kamp gewoon heeft ontbroken. En als je dus echt op de hoogte was geweest had je geweten dat naast een voortzetting van huidige verdragen wel degelijk nieuwe afspraken in dat verdrag staan die gewoonweg de oprichting van een sterke almachtige niet controleerbare centrale machtsoverheid inhouden, iets dat nou niet bepaald veel met de begrippen liberalisering en toenemende democratie te maken hebben. Verder zijn de generalisaties die je doet wederom de bekende dooddoener. De logische uitkomst van het afwijzen van het verdrag is overigens dat men gaat bekijken waar nu wel behoefte aan is. Of men dat gaat doen is wel de grote vraag, met het hoge bunker voor het hoofd-gehalte van de figuren die erover gaan kun je het ergste vermoeden.
Ik stem Wilders. U ook?
pi_27488520
quote:
Op maandag 30 mei 2005 17:37 schreef UnleashMitch het volgende:

[..]

Rente gaat omhoog als je wil voorkomen dat mensen nog meer uitgeven. Als de economie te hard groeit dan kan je de rente omhoog gooien zodat er minder geleend wordt en dus minder uitgegeven waardoor de economie minder hard groeit.

Moet dus eerst de economie zwaar gaan groeien, anders heeft het geen nut om de rente te verhogen. Ik zie dat dus niet zo gebeuren.
Een sterk dalende euro kan de rente ook doen stijgen.
pi_27488586
quote:
Op maandag 30 mei 2005 18:13 schreef more het volgende:
Een sterk dalende euro kan de rente ook doen stijgen.
Een sterk dalende euro zorgt voor een (enorme) toename van export, dat zorgt weer voor een sterke groei van de economie en uiteindelijk dus voor een hogere rente om deze groei binnen de perken te houden.
pi_27489100
quote:
Op maandag 30 mei 2005 18:16 schreef UnleashMitch het volgende:

[..]

Een sterk dalende euro zorgt voor een (enorme) toename van export, dat zorgt weer voor een sterke groei van de economie en uiteindelijk dus voor een hogere rente om deze groei binnen de perken te houden.
Waaruit je kunt concluderen dat nee-stemmen ook om die reden goed is. Overigens is vandaag de AEX gestegen, wat aan de éne kant verklaarbaar is door marktherstel, maar aan de andere kant toch ook door een beter sentiment veroorzaakt door het minder waarschijnlijk worden van een economisch afknellend verdrag.
Ik stem Wilders. U ook?
  maandag 30 mei 2005 @ 18:44:25 #195
95608 Speth
Rorschach
pi_27489166
quote:
DOEL: SUPERSTAAT EUROPA
2. De Europese Grondwet zet een belangrijke stap in de richting van een federalisering van Europa – geen samenwerkingsverband van landen, maar een Verenigde Staten van Europa. Met een eigen president, een eigen vlag, een eigen volkslied en een officieel Europees burgerschap. In de preambule spreken de regeringen uit “vastbesloten te zijn om, steeds hechter verenigd, vorm te geven aan hun gemeenschappelijke lotsbestemming”. De Duitse staatssecretaris Bury noemt de Grondwet eerlijk ‘de geboorteakte van de Verenigde Staten van Europa’. En opsteller Giscard d’Estaing maakte de vergelijking met de Grondwet van de Verenigde Staten van Amerika.
Dit verhaal legt niet uit waarom ik dit slecht moet vinden.
pi_27489306
quote:
Remkes kan Maastrichtenaren niet overtuigen
MAASTRICHT - Minister Remkes van Binnenlandse Zaken had maandagmiddag in Maastricht de grootst mogelijke moeite om aan het woord te blijven tijdens discussies op het Vrijthof en winkelstraat De Groote Staat over Europa. Hij folderde daar samen met burgemeester Leers van Maastricht in een poging om mensen woensdag te laten stemmen, en daarbij voor de grondwet te kiezen.
Maar in de druilerige regen werd hij overspoeld met afwijzende reacties door Maastrichtenaren, die aangaven 'nee' te zullen stemmen. De argumenten voor deze tegenstem kunnen kort samengevat worden onder de noemer " ongeloofwaardig" en "onbetrouwbaar", zoals een van de Maastrichtenaren het uitdrukte.
Veelzeggend........................ Waar zijn nou de onderbuikgevoelens?
Ik stem Wilders. U ook?
pi_27489435
Uit De Grondwet Krant:

Geachte Burger,
Op 1 juni kunt u bepalen of Nederland door Nederlanders wordt bestuurd of door een Fransman, een Spanjaard, een Fin, een Italiaan of een Griek en in de toekomst wellicht door een Turk, een Bulgaar en een Roemeen. De Europese grondwet is echter (bewust?) onleesbaar en lang gemaakt. Via de gekochte radio- en televisiezendtijd worden wij door de regering alle dagen onder een ja-bombardement gelegd. Eigenlijk is het belangrijk om nu echt te weten wat de belangrijkste zaken uit deze Grondwet zijn.

Lees daarom hieronder in enkele minuten hoe de Grondwet werkt:

1. De EU heeft vanaf nu de exclusieve bevoegdheden over concurrentiebeleid, handelspolitiek en douane en de visstand. U heeft daar dus geen invloed meer op
2. De EU heeft reeds de exclusieve bevoegdheid over het monetair beleid. Dit beleid bepaalde bijv. de omrekenwaarde van de gulden naar de Euro en bepaalt nu de bestrijding van de inflatie (waardevermindering van uw geld). U heeft daar dus geen invloed op
3. Vanaf nu gaat het recht van de EU boven het recht van de lidstaten. U heeft daar dus geen invloed meer op
4. De EU krijgt de bevoegdheid om gemeenschappelijk buitenlands- en veiligheidsbeleid uit te voeren. U heeft daar dus geen invloed meer op
5. De EU krijgt de bevoegdheid om het defensiebeleid geleidelijk uit te breiden. Er is niet afgesproken tot hoever. Straks bepaalt de president van Litouwen mede of Nederlanders als soldaat worden uitgestuurd. U heeft daar dus geen invloed meer op
6. De EU krijgt uitgebreidere bevoegdheden om Europese wetgeving op het terrein van strafrecht vast te stellen. Als u de vrijheden van ons land waardeert, geniet daar dan nog van zolang het nog kan. U heeft daar straks geen invloed meer op
7. De Europese Raad wordt benoemd uit alle premiers/presidenten van Europa. U heeft daar dus geen invloed op
8. De Europese Raad kiest zelf een voorzitter met veel macht. U heeft daar geen invloed op
9. De Europese Raad kiest zelf de Minister van Buitenlandse Zaken met veel macht. U heeft daar dus geen invloed meer op
10. De Raad van Ministers wordt benoemd door de Regeringen. U heeft daar dus geen invloed op
11. De Raad van Ministers besluit over alle wetten. Grote landen hebben daarbij een 'zwaardere stem' dan kleine landen. U heeft daar dus geen invloed op
12. De Raad van Ministers neemt alle beslissingen over buitenlands - en veiligheidsbeleid. U heeft daar dus geen invloed meer op
13. De Raad van Ministers neemt alle besluiten over de begroting. U heeft daar dus geen invloed op
14. De Raad van Ministers heeft daarboven ook nog eens het recht in het geheim te vergaderen. U heeft daar dus geen controle op
15. De Europese Commissie bestaat uit benoemde leden door regeringen. Bijvoorbeeld Neelie Kroes. U heeft daar dus geen invloed op
16. De Europese Commissie en niet het Parlement zoals in Nederland, formuleert ALLE wetsvoorstellen. U heeft daar dus geen invloed op
17. De Europese Commissie controleert de toepassing van het EU recht. U heeft daar dus geen invloed op
18. Vanaf 2014 heeft slechts 2/3e van de lidstaten een vertegenwoordiger in de Europese Commissie. De Europese wetten die dus boven de Nederlandse wetten gaan (zie artikel 1), worden dan door benoemde buitenlanders gemaakt (zie inleiding bovenaan, deze is niet overdreven noch denkbeeldig)
19. De leden van het Europese Parlement worden door de lokale partijen op de kieslijsten benoemd. U heeft daar dus geen invloed op
20. Het Europese Parlement benoemt de voorzitter van de Europese Commissie. U heeft daar dus geen invloed op
21. Het Europese Parlement bepaalt geen veiligheidsbeleid, geen defensiebeleid, geen buitenlands beleid, geen economisch beleid, geen monetair beleid en geen landbouwbeleid
22. Het Europese Parlement mag samen met de benoemde Europese Raad meestemmen over slechts een deel van de door de Europese Commissie voorgestelde wetten. Bovendien heeft de benoemde Europese Raad een veto. Dus als het Europese Parlement voorstander is van een wet en de benoemde Europese Raad tegenstander, dan gaat de wet niet door.
23. Over 20% tot 30% van de voorgestelde wetgeving mag het Europese Parlement niet stemmen. U heeft daar dus geen invloed op
24. Het Europese Parlement heeft dus vrijwel geen macht, daar zij ook al geen nieuwe wetten mag voorstellen
25. Het Europese Parlement heeft bovendien geen corrigerende wetgevende macht.
De rechters van het Hof van Justitie worden benoemd. U heeft daar dus geen invloed op
26. Als u 1 miljoen burgers kunt verzamelen, kunt u de Europese Commissie verzoeken, dus niet verplichten, een wet voor te stellen. U kunt dus geen enkele wet afstemmen.
28. Alle andere zaken over bijvoorbeeld discriminatie, vrijheid van meningsuiting, bescherming van diplomatieke instanties, etc. etc. staan reeds in onze eigen Grondwet. Vrijheid van meningsuiting is heel belangrijk, maar als de regeringsleiders vervolgens een Grondwet maken waarin de rechten van de burgers tot een minimum zijn beperkt, is onze grondrechten bij de EU minder veilig dan in ons eigen land, waar wij zelf het Parlement kiezen. Ons Parlement heeft wel het exclusieve recht om over alle voorgestelde wetten te stemmen.
Deze informatie is een leesbare samenvatting van de Europese Grondwet.

Ga dus stemmen op 1 juni en bepaal of u uw toekomst wilt veilig stellen via het gekozen Nederlandse Parlement of via de benoemde Europese Raad, de benoemde Raad van Ministers en via de benoemde Europese Commissie.

Ik wens u veel succes

met vriendelijke groeten

Een Nederlandse Burger

[ Bericht 0% gewijzigd door Creative1972 op 30-05-2005 20:23:22 ]
pi_27489471
quote:
Op maandag 30 mei 2005 18:44 schreef Speth het volgende:

[..]

Dit verhaal legt niet uit waarom ik dit slecht moet vinden.
Waar we ons in Europa altijd op blind staren is dat in de VS het niet slechts draait om de president, het is wel het grote nieuws, im werkelijkheid wordt een groot aantal sleutelposities opnieuw vastgelegd. Verder wordt hier vaak aangenomen dat de VS slechts federale wetgeving kent, dat is dus ook al niet waar, iedere staat heeft zijn eigen wetgeving met grondwet en al. Eén en ander is absoluut niet te vergelijken met het verdragsvoorstel wat hier aan de orde is, om te beginnen worden die sleutelposities al door directe verkiezingen bepaald, waar in dit verdrag de vergelijkbare posities worden verdeeld door de elite onde de elite, zonder steminvloed van de burger daarop. Het is gewoon een a-democratisch gedrocht, waarin de burger absoluut geen flikker meer heeft in te brengen, ongeacht het land waar hij vandaan komt. De macht komt puur bij een select gezelschapje eurocraten. Die krijgen zo ongeveer de status van verlicht despoot. Sorry, daar pas ik voor.
Ik stem Wilders. U ook?
pi_27489641
quote:
Op maandag 30 mei 2005 18:56 schreef Creative1972 het volgende:
Uit De Grondwet Krant
[..]
Helder en heftig. Een zeer goede samenvatting waaruit maar één conclusie kan volgen: STEM TEGEN
Ik stem Wilders. U ook?
pi_27489767
Tering, net welgeteld één argument nodig gehad om een nee-stemmer aan de voor-kant te krijgen.

Wat bleek: ze wist er geen drol vanaf, zoals ik wel meerdere tegenstemmers ken. Het is om van te kotsen, dit referendum
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')