bedankt man. die skeit vergeet ik vaakquote:Op maandag 23 mei 2005 21:47 schreef Brammie1 het volgende:
altijd de schrijver + titel boven je samenvatting zetten
de tekst indelen aan de hand van de sturingspunten
10% over het maximale aantal woorden mag
kernzinnen arceren met een marker
centraal en VWO..is niet ergquote:
nou dat lijkt me 50/50 hequote:Op maandag 23 mei 2005 22:05 schreef Bob-B het volgende:
[..]
centraal en VWO..is niet erg
Wie weet ongeveer wat je kansen zijn als je heel goed bent in textvragen en minder goed in samenvatten?
O dat wist ik nietquote:Op maandag 23 mei 2005 22:09 schreef Skv het volgende:
Examen NL voor havo en vwo zal qua voorbespreking wel hetzelfde zijn.
Is niet erg
quote:Op maandag 23 mei 2005 22:20 schreef Bob-B het volgende:
[..]
O dat wist ik nietik dacht al dat je kwaad werd
![]()
Mén, je hebt drie uur.quote:Op maandag 23 mei 2005 22:24 schreef Bob-B het volgende:
Klopt! ook al ben je niet klaar, stop dan gewoon, want anders krijg je strafpunten. Zij mijn lerares ook, als je aan het schrijven bent en je gaat er over heen en de tijd is bijna op, gewoon de laatste dingen doorstrepen totdat je precies zoveel woorden hebt.
Ik zeg....BLUF BLUF BLUF en dan klagen dat je de vragen niet kon lezenquote:Op maandag 23 mei 2005 22:26 schreef Skv het volgende:
[..]
Mén, je hebt drie uur.
In die tijd kan ik mn samenvatting zelfs in hiërogliefen schrijven.
![]()
Mag je op het examen schrijven?quote:Op maandag 23 mei 2005 21:47 schreef Brammie1 het volgende:
kernzinnen arceren met een marker
ik bedacht me dus ook om 00:30. Ben nu dus ook met het examenbundel bezig + fokquote:Op dinsdag 24 mei 2005 09:34 schreef martti het volgende:
Ja..dat was ook mijn plan, maar ik heb me bedacht gisteren. Maar eens even examenbundel + dit topic gaan lezen.
Wij moeten het zo:quote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:07 schreef Rembooo het volgende:
Maar er moet dus wel een titel boven je samenvatting? Creatief iets? Of gewoon "Samenvatting van $titel"?
Moet er ook nog iets van een conclusie onder? En waar vermeld je de schrijver dan?
Gewoon de titel van de tekst ja. En er hoeft alleen een conclusie in je samenvatting als er ook een conclusie in je tekst zitquote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:07 schreef Rembooo het volgende:
Maar er moet dus wel een titel boven je samenvatting? Creatief iets? Of gewoon "Samenvatting van $titel"?
Moet er ook nog iets van een conclusie onder? En waar vermeld je de schrijver dan?
Kan ookquote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:10 schreef Mr.Trelawney het volgende:
[..]
Wij moeten het zo:
Titel:[/] bladiebla
[b]Auteur: Piet op 't Hutje
zou het zo moeten ? ;quote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:07 schreef Rembooo het volgende:
Kijk jij ook je examenbundel maar weer in, geen witregels tussen alinea's. En wat voor slot wil je eraan toekennen? Je mag geen eigen mening erin verwerken, enkel wat erin geschreven staat.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:13 schreef fokaapje het volgende:
[..]
zou het zo moeten ? ;
Jantje Smit , Het examengelul
Alinea 1
Alinea 2
Slot
?
2,7quote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:07 schreef fokaapje het volgende:
wat moeten jullie allemaal halen ? ik een 5.1
Jep, gewoon arceren en overschrijven. De eerste keer vond ik het echt raar omdat je gewoon een heel kort telegram stijl verhaaltje kreeg en ik uit ging van een "samenvatting van een boek", waarbij je dus wel een heel uitgebreid verhaal schrijft.quote:
En zinnen die niet mooi lopen even aanpassen, dan is het grootste werk eigenlijk al klaar ja. Verder gewoon letten op signaalwoorden in de tekst en hetzelfde soort verband laten blijken in je samenvatting.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:18 schreef Youssef het volgende:
[..]
Jep, gewoon arceren en overschrijven. De eerste keer vond ik het echt raar omdat je gewoon een heel kort telegram stijl verhaaltje kreeg en ik uit ging van een "samenvatting van een boek", waarbij je dus wel een heel uitgebreid verhaal schrijft.
Dit keer arceer ik gewoon en zet ik alles achter elkaar, hooguit wat verbindingswoorden gebruiken. Dan zit je toch altijd goed? Ik moet een 4,4 hebben trouwens.. en kan nog altijd voor een 3,5 gaan aangezien je toch een onvoldoende in die richting mag hebben
Zin van de vraag overschrijvenquote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:29 schreef kippiej het volgende:
Ik moet een 4.1 halen.
Is niet zo moeilijk.
Hte enige wat je moet doen is de zin van de vraag overschrijven, plus antwoord erachter zetten.
Ook goed letten op spel en gramma fouten. Die kunnen ook hard aantikken.
En dat tekstverklaren zal ook wel goed zijn 14.gif
Bij ons blijkbaar nietquote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:40 schreef frenkck het volgende:
Dat lijkt mij dus verschrikkelijk fout, omdat je de samenvatting moet schrijven alsof jij de schrijver bent. Als je ook maar iets erin verwerkt als 'de schrijver vindt' of 'het standpunt van de schrijver is' wordt dat genadeloos afgestraft.
Dat hoeft helemaal niet hoor.... je moet gewoon het stuk samenvatten en klaar. De methode van kippiej is gewoon het makkelijkst en zo zal ik het denk ik ook doen.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:40 schreef frenkck het volgende:
Dat lijkt mij dus verschrikkelijk fout, omdat je de samenvatting moet schrijven alsof jij de schrijver bent. Als je ook maar iets erin verwerkt als 'de schrijver vindt' of 'het standpunt van de schrijver is' wordt dat genadeloos afgestraft.
Dus uitgebreide argumentatie moet je weglatenquote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:23 schreef Mr.Trelawney het volgende:
Ik vind het alleen zwaar irritant dat de woordenlimiet niet toestaat een en ander uit te werken. Als in de tekst een hele redenering staat waarom een bepaald verschijnsel slecht is, moet je gewoon opschrijven "Het verschijnsel is slecht" (zeg maar; niet helemaal een goed voorbeeld)
En dat vind ik klote.
Dat dacht ik ook hoor!quote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:40 schreef frenkck het volgende:
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:47 schreef frenkck het volgende:
Kijk in je examenbundel hoe hun het doen, verder zeg ik niets meer.
Alleen jammer dat ik geen examenbundel hebquote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:47 schreef frenkck het volgende:
Kijk in je examenbundel hoe hun het doen, verder zeg ik niets meer.
krijg je maar een enkel puntje voor, als je de antwoorden niet hebt verlies je er veel meerquote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:59 schreef frenkck het volgende:
Ja als er staat: geef een goedlopende samenvatting
Kan je daar alleen maar antwoord op geven door een goedlopende samenvatting te schrijven hè.
Wat valt er door te lezen danquote:Op dinsdag 24 mei 2005 11:58 schreef fokaapje het volgende:
ik ga nog een half uurtje alles doorlezen en dan ga ik mij geestelijk voorbereiden
Succes iedereen!
Dat klopt, door alleen al de dingen die in de opdracht op te schrijven krijg je puntenquote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:34 schreef kippiej het volgende:
ja.
Vraag:
(samenvatting schrijven blabla zoveel woorden blabla..
Daarin moet het volgende duidelijk zijn
*het standpunt van de schrijver
*de argumenten die de schrijver hierbij gebruikt
dan dus opschrijven:
Het standpunt van de schrijver is [...]
Hierbij gebruikt hij de volgende argumenten. Ten eerste [..] Ten tweede [...]
op de plek waar de [...] eerst even de regelnummer alleen opschrijven, en dan later er mooie zinnen van maken.
Op die manier zouden wij het ig moeten doen
Jawel.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:17 schreef Woutey het volgende:
je mag toch niet in de samenvatting zinnen letterlijk overnemen?
citeren kan een zinsdeel zijnquote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:17 schreef Bupatih het volgende:
Wat zijn de verschillen bij "citereren", "neem de zin over", "citeer de zin", "citeer het stukje", etc....
Bij de ene moet je wél de regelnummers erbij zetten, bij de andere moet je alleen de eerste drie en de laatste drie woorden overnemen.
Citeren moet je altijd de eerste 2 woorden en de laatste 2 woorden noteren plus de regel(s). Waneer er wordt gevraagd om het in eigenwoorden te omschrijven hoeft je geen regels te noteren en mag je zeker niet de tekst letterlijk of nemen (goh)quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:17 schreef Bupatih het volgende:
Wat zijn de verschillen bij "citereren", "neem de zin over", "citeer de zin", "citeer het stukje", etc....
Bij de ene moet je wél de regelnummers erbij zetten, bij de andere moet je alleen de eerste drie en de laatste drie woorden overnemen.
gewoon je best doen, ik kan NL ook nietquote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:23 schreef martti het volgende:
Nog een uurtje.. net een proefexamen gedaan.. ik ga het verneuken.
Had ik misschien toch iets moeten doen de afgelopen drie jaar.
Okéquote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:23 schreef Woutey het volgende:
[..]
citeren kan een zinsdeel zijn
citereer de zin is gewoon een complete zin van hoofdletter tot punt
volgens mij moet je overal (r. 20-22) bij zetten hoor.
Niet de hele regel overschrijven bij citeren?quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:24 schreef Dubnobasswithmyheadman het volgende:
[..]
Citeren moet je altijd de eerste 2 woorden en de laatste 2 woorden noteren plus de regel(s). Waneer er wordt gevraagd om het in eigenwoorden te omschrijven hoeft je geen regels te noteren en mag je zeker niet de tekst letterlijk of nemen (goh)
volgens mij wel, als je een zin citeert, maar je moet wel van begin tot eind. dus niet een deel van de zinquote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:24 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Oké
Je mag dus niet zeggen "Jan liep naar... dankzij zijn broer" (r. 20-22).
bij antwoorden in oefenexamens werden meestal maar 125 van de 150 woorden gebruikt, en daar werden bepaalde stukken van een zin vervangen door een korter deel met dezelfde betekenis. Speling qua woorden heb je zat en anders een beetje aanpassen soms moet je wel kunnen tochquote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:24 schreef Woutey het volgende:
[..]
dat is toch onhandig omdat zinnen meestal te uitgebreid zijn voor de samenvatting :S
Volgens mij zit er wel een maximum op.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:30 schreef Woutey het volgende:
is het voor samenvatten geen maximum dan?
of is het een exact aantal woorden met 10% verschil?
4 heb ik al voor literatuur (3 voor mondeling, werd zwaar genaait)quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:30 schreef martti het volgende:
Je mag een 3,5 en een 4,5 hebben op je eindlijst
Hangt ervanaf. Er kan staan 'in 200 woorden' maar ook 'in maximaal 200 woorden'quote:is het voor samenvatten geen maximum dan?
of is het een exact aantal woorden met 10% verschil?
ik hoop een maximum anders kan ik er allemaal onzin in gaan zetten. Word dat eigenlijk fout gerekend als je er dingen inzet die er niet in horen, maar je de rest wel hebt?quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:31 schreef martti het volgende:
[..]
Hangt ervanaf. Er kan staan 'in 200 woorden' maar ook 'in maximaal 200 woorden'
voor VWO ook hoorquote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:42 schreef chantaldominique het volgende:
Voor HAVO Nederlands is het toch gewoon tekst en een samenvatting??????
stijlfouten iemand?quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:32 schreef Woutey het volgende:
Weet iemand dat rijtje van pleonasme, paradox enz nog?
hier worden ook vaak vragen over gesteld.
Nou... Als je kijkt naar de uitwerkingen en daar de woorden gaat tellen komen ze niet boven de honderd uit. 't Is maar net hoe goed je het opschrijft. Waar de een drie zinnen over doet om iets te zeggen kan de ander in één zin.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:46 schreef Dubnobasswithmyheadman het volgende:
Er is geen minimum, maar als je bijv 150 woorden heb, terwijl er 200 wordt gezegd, kan je nagaan dat je onderdelen mist of niet genoeg hebt uitgewerkt.
waare het niet dat er altijd 2 zeer goede antwoorden waren en je er maar 1 mocht kiezenquote:Op dinsdag 24 mei 2005 16:08 schreef Bupatih het volgende:
Hoezo?
Ik vond de eerste vragen het makkelijkst.
ware het niet...quote:Op dinsdag 24 mei 2005 16:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
waare het niet dat er altijd 2 zeer goede antwoorden waren en je er maar 1 mocht kiezen
Tnxquote:
Ik heb iets dat die lezer een brief stuurde waarin hij schrijft dat in de tekst staat dat het er 25.000 mensen doodgaan per jaar, en alleen roken omdat het door hun cultuur komt.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 16:31 schreef KarmaniaK het volgende:
Wel te doen opzich. Ik vond alleen vraag 21 zo vreemd, wat was het nou precies? Ze vatte iets uit de tekst op als een cultuuruiting, maar wat? :S
Schoonheid, gevaar + lekker, vies + verlangen, beloning + weerzin, genot.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 16:45 schreef SuN-CRuSHeR het volgende:
Die woord combinatie-vraag moeilijk? Je bedoelt die met lekker - vies enzo? Die stond letterlijk in ik meen alinea 11 of 12, als ik et goed heb althans.
Dat was ook een tegenstellingquote:Op dinsdag 24 mei 2005 16:46 schreef Max_Dark het volgende:
Mmm bij die woordencombo heb ik ook eros-thanatos opgeschreven :S
Liefde en doodsdrift.quote:
Staat ook al ergens het vragen boekje? Btw in die samenvattingquote:Op dinsdag 24 mei 2005 16:50 schreef Max_Dark het volgende:
http://ncrv.eindexamen.nu(...)05/VWO/1/Nederlands/
Zo geweldig heb ik het niet gemaakt, maar heb die multiple choice dingen niet opgeschreven dus het kan nog alle kanten op :S
EDIT: De uitwerking op vraag 21 ben ik het niet mee eens. "Zonder dat Schutte daar een waarde-oordeel over heeft" terwijl ze in alinea 7 uitgebreid "de magie van het roken" verheerlijkt.
inderdaad, die vragen zijn er altijd 2 goed mogelijk dus altijd een halve gokquote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:02 schreef Tom_Tom- het volgende:
De spelfout (Deel 1, alinea 1 en 2 plaats een belangrijke conclusie voorop) vond ik heel erg.
Verder vond ik de eerste 6 vragen erg rot. En de samenvatting viel 100% mee.
Ja, vond ik ook. Die vragen waren erg kut!, de rest was wel te doen... zo maar ff kijkenquote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:02 schreef Tom_Tom- het volgende:
Verder vond ik de eerste 6 vragen erg rot. En de samenvatting viel 100% mee.
Met Norm 0.5 (Gemiddeld kwam de norm de afgelopen 8 examens op 1 uit. De hoogste normering voor dit vak was 1.1 en de laagste normering was 0.8. Dit betekent echter niet dat de norm dit jaar ook op, of in de buurt van 1 of tussen de 0.8 en 1.1 komt te liggen.) zou je nog een 5.3 hebben en 0.5 is de glazen "vloer" zeg maar die ze niet willen doorbreken.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:07 schreef Skv het volgende:
Uit de meerkeuze heb ik er 4 fout.
Kom in totaal (met een halfgare samenvatting) uit rond de 25 punten.
(tussen 4,8 en 6,8). Ik moet een 5,2 halen om voldoende te staan.
Hopen hopen hopen
Et was toch een betoog? Bleek wel uit de toon van het artikel en de halve kruistocht tegen de Nederlandse overheid en haar rookverbod.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:10 schreef roze-meisje het volgende:
heb het compleet verneukt, die multiple choice, de samenvatting is volgens mij nog redelijk gegaan maarja
dacht trouwens ook dat het een beschouwing was, kon de stelling niet vinden, weten jullie wat de stelling was?
Vorig jaar was de normering 1.1 en het examen was best wel kut, was ook veel geklaagd erover en zo.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:07 schreef Skv het volgende:
Uit de meerkeuze heb ik er 4 fout.
Kom in totaal (met een halfgare samenvatting) uit rond de 25 punten.
(tussen 4,8 en 6,8). Ik moet een 5,2 halen om voldoende te staan.
Hopen hopen hopen
ja was ook een betoog maar wat was de stelling van 't betoog dan?quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:11 schreef Max_Dark het volgende:
[..]
Et was toch een betoog? Bleek wel uit de toon van het artikel en de halve kruistocht tegen de Nederlandse overheid en haar rookverbod.
het rookverbod is onzinnig?quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:14 schreef roze-meisje het volgende:
[..]
ja was ook een betoog maar wat was de stelling van 't betoog dan?
owja, die samenvatting op het eerste gezich ook lekker gedaan. Met een beetje geluk heb ik dus wel die 7,3 die ik nodig hebquote:
en met samenvatting (op zij strengst met 4 punten eraf 29 puntenquote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
had op de tekst 22 punten dus en dat is al een 4,2 op zijn minst dus mijn benodigde 4,3 is al binnen
ME2!!!!!!!!!!!!!!! GEWELDIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! WAT EEN HEERLIJK GEVOEL YOEHOEEEEEEEEEEEEEEEEEEEquote:
ik heb ook tussen de 31 en pakweg 38 puntenquote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:27 schreef Bob-B het volgende:
Ik heb denk ik wel 31 punten. En dan feit over de Nederlandse nomering:
Normeringen van de afgelopen jaren
Gemiddeld kwam de norm de afgelopen 8 examens op 1 uit. De hoogste normering voor dit vak was 1.1 en de laagste normering was 0.8. Dit betekent echter niet dat de norm dit jaar ook op, of in de buurt van 1 of tussen de 0.8 en 1.1 komt te liggen.
das gewoon domquote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:28 schreef snowqueen911 het volgende:
owja ik heb geen totel bij de samenvatting: krijg je dan aftrek?:(
mssn toch niet..staat niks over op correctie bladquote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:29 schreef Repeat het volgende:
[..]
das gewoon domdenk het wel ja.
en hij was niet zo moeilijk hoor dit jaar
en ik ookquote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:27 schreef fokaapje het volgende:
[..]
ME2!!!!!!!!!!!!!!! GEWELDIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! WAT EEN HEERLIJK GEVOEL YOEHOEEEEEEEEEEEEEEEEEEE
Onzin, staat nergens wat van in het correctie model. Noch staat het aangegeven op het vragen boekje. Broodje aap dus.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:52 schreef Tom_Tom- het volgende:
Ik heb juist begrepen dat de vraag herhalen altijd punten oplevert. Dat heb ik dan ook gedaan.
http://www.havovwo.nl/vwo/vne/index.htmquote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:53 schreef Emily87 het volgende:
Ik heb de antwoorden dus niet mee kunnen nemen uit de examenzaal, weet iemand of het vragenboekje al online staat zodat ik het even snel opnieuw kan maken zodat ik het ook kan nakijken?
onderaan op http://ncrv.eindexamen.nu(...)05/VWO/1/Nederlands/ het aantal punten invullen, dan krijg je een ruwe schattingquote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:57 schreef hoM3r het volgende:
Maar om even op de vraag terug te komen. Hoe bereken ik nou mijn cijfer?
Gewoon het aantal punten is je cijfer bij Normering 0 .. aangezien dat nooit voorkomt (volgens mij) moet je uitgaan van ongeveer een punt erbij ..quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:57 schreef hoM3r het volgende:
Maar om even op de vraag terug te komen. Hoe bereken ik nou mijn cijfer?
Wat heeft dat in hemelsnaam met elkaar te maken?quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:58 schreef Youssef het volgende:
Ik vond die 2de tekst qua inhoud wel goed eigenlijk... zo met dat formulier van donorregistratie voor mijn neus
ik denk dat het verband is dat hier ook wordt gekeken naar je persoonlijke keuze en niet wordt gedacht aan het algemeen belangquote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:01 schreef Tom_Tom- het volgende:
[..]
Wat heeft dat in hemelsnaam met elkaar te maken?
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:03 schreef s4nd3r-tj3 het volgende:
[..]
ik denk dat het verband is dat hier ook wordt gekeken naar je persoonlijke keuze en niet wordt gedacht aan het algemeen belang![]()
Heb je de tekst wel gelezenquote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:01 schreef Tom_Tom- het volgende:
[..]
Wat heeft dat in hemelsnaam met elkaar te maken?
ach, je hebt nog altijd je herexamenquote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:02 schreef Noorman het volgende:
Ik vrees met grote vreze dat ik dit grandioos verneukt heb.En ik stond maar een mager zesje.
![]()
Denk dat ik maar eens een subliem sigaretje ga roken en de tyrannie van mijn persoonlijke maar eens los ga laten op de buitenwereld.![]()
![]()
![]()
Het woord cultuurdimensie heb ik net zo min gebruikt als m'n klompen..quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:05 schreef Mr.Trelawney het volgende:
Heel moeilijk te bepalen hoe veel punten ik heb...
In de samenvatting bijvoorbeeld heb ik dit staan:
Hierdoor is de politieke cultuur ingrijpend veranderd. De politiek, die gericht zou moeten zijn op algemeen belang, richt zich op directe behoeftebevrediging van haar burgers, met vervaging van het onderscheid tussen persoonlijk en algemeen belang als gevolg.
Volgens het antwoord model levert "de politieke cultuur is ingrijpend veranderd" 0 punten op, en het stukje "met vervaging van het onderscheid tussen persoonlijk en algemeen belang als gevolg" 3 punten. Nou, hoe veel punten zou ik dan verdiend hebben?
Precies zo gaat het met de open vragen... Ik heb bijvoorbeeld het verschil uitgelegd tussen een cultuuruiting en een cultuurdimensie. Zou dat goed zijn?
En zo zijn er meer dubieuze antwoorden te bedenken... Het zal me benieuwen. Van de MC had ik in ieder geval twee vragen fout; dus dat viel me mee.
Ik zit rond de 35, denk ik. Dat is mooi minder, want ik moet een 8.1 hebben voor een 9.
Tsik tsik.
Daar kan je docent eventueel mee in conclaaf gaan met de tweede persoon die het nakijkt, maar ik denk niet dat het wordt goedgekeurd..quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:20 schreef paudo het volgende:
Wanneer er in het antwoordmodel staat dat er 'gevolg' moet staan, maar je hebt in je samenvatting aangegeven dat het om een gevolg gaat d.m.v. bv. het koppelwoord 'daardoor' of 'hierdoor', dan is dat toch ook correct??
dat heb ik ook gedaan.. k neem aan dat dat wel goed wordt gerekendquote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:20 schreef paudo het volgende:
Wanneer er in het antwoordmodel staat dat er 'gevolg' moet staan, maar je hebt in je samenvatting aangegeven dat het om een gevolg gaat d.m.v. bv. het koppelwoord 'daardoor' of 'hierdoor', dan is dat toch ook correct??
ik denk het welquote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:23 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Daar kan je docent eventueel mee in conclaaf gaan met de tweede persoon die het nakijkt, maar ik denk niet dat het wordt goedgekeurd..![]()
Je moet 1 knip bruin en een krentenbol bij de bakker halenquote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:45 schreef -XX- het volgende:
Ksta een 7.6 voor NL, wat moet ik hale om voldoende te halen? gemiddeld dan voor NL?
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:45 schreef Youssef het volgende:
[..]
Je moet 1 knip bruin en een krentenbol bij de bakker halen
Lees gewoon even het topicquote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:47 schreef -XX- het volgende:
Wow, nee! ik lust geen krenten pap
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:45 schreef Youssef het volgende:
[..]
Je moet 1 knip bruin en een krentenbol bij de bakker halen
Dat vond ik nou het enige positievequote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:43 schreef Jor_Dii het volgende:
De teksten hadden inderdaad een abnormaal hoog filosofisch karakter
Verfouterd?quote:Op dinsdag 24 mei 2005 19:12 schreef Youssef het volgende:
Godver, echt frustrerend om te zien dat je iets soms fout hebt verbeterd
Vraag 11 en 16 vond ik op elkaar lijkenIk ga daar denk ik over klagen bij het LAKS.
Wat vinden jullie?
Bij 11 had ik het goede antwoord ingevuld (C: Het sublieme maakt het leven leefbaar) en toen ik bij 16 aan kwam (B: want het helpt het leven aan te kunnen) heb ik van 11 A gemaakt (het sublieme maakt brengt de mens tot inkeer. Want: Door het sublieme gaan mensen ipv iets gevaarlijk vinden bijvoorbeeld opeens de Alpen beklimmen (inkeer).![]()
Anders waren die vragen gewoon dus hetzelfde
![]()
Dus omdat ze anders hetzelfde waren heb ik van 11 maar A gemaakt.
Dat vond ik juist wel meevallen, de teksten op zich vond ik niet niet lastig, best simpel... Alleen de vragen vond ik wel lastiger dan normaal... Ik was echt altijd aan 't twijfelen tussen 2... (en heb redelijk vaak toch de verkeerde gekozenquote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:42 schreef Noorman het volgende:
[..]
Klopt, die tekst was haast niet door te komen door dat oeverloze gezwets. Al was ik van T1 ook niet zo gecharmeerd.
![]()
Was ook niet per se moeilijk, gewoon héél irritant om te lezen. Het ging gewoon nergens over. Die vragen waren inderdaad errug lastig. Ga maar 'ns kijken of ik er 29 bij elkaar gesprokkeld heb.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 19:19 schreef --Roos-- het volgende:
[..]
Dat vond ik juist wel meevallen, de teksten op zich vond ik niet niet lastig, best simpel... Alleen de vragen vond ik wel lastiger dan normaal... Ik was echt altijd aan 't twijfelen tussen 2... (en heb redelijk vaak toch de verkeerde gekozenMaargoed, ik kom nog uit op zo'n puntje of 35
Dus dat wordt wel een 8 op m'n diploma
![]()
Ja, verfouterdquote:Op dinsdag 24 mei 2005 19:18 schreef Noorman het volgende:
[..]
Verfouterd?![]()
Dat meen je niet, hè? Ik heb bij zestien C (leven is toch eindig), want 11 was al dat het sublieme het leven leefbaar maakte.![]()
Viel wel mee toch? Ik vond de teksten best interessantquote:Op dinsdag 24 mei 2005 19:21 schreef Noorman het volgende:
[..]
Was ook niet per se moeilijk, gewoon héél irritant om te lezen. Het ging gewoon nergens over. Die vragen waren inderdaad errug lastig. Ga maar 'ns kijken of ik er 29 bij elkaar gesprokkeld heb.![]()
klopt, kijk maar in het correctievoorschrift van dit jaar, voor het herhalen van die vragen kun je bij de samenvatting zo 5 punten in de wacht slepen, das slapend punten sparenquote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:52 schreef Tom_Tom- het volgende:
Ik heb juist begrepen dat de vraag herhalen altijd punten oplevert. Dat heb ik dan ook gedaan.
Jah, echt focking hoerig.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 19:49 schreef Iwan_Smirnoff het volgende:
[..]
klopt, kijk maar in het correctievoorschrift van dit jaar, voor het herhalen van die vragen kun je bij de samenvatting zo 5 punten in de wacht slepen, das slapend punten sparen![]()
Titel telt niet mee in aantal woordenquote:Op dinsdag 24 mei 2005 19:09 schreef Sport_Life het volgende:
* Sport_Life hat nedelants heel goet gemaakd.
zonder gekheid; ik moest voor n tentamen toevallig ook n samenvatting maken, mocht 150 woorden zijn, bij elke 10 woorden extra punt aftrek. Dus 159 was nog acceptabel. En juist ik had weer 160 woordenhad de titel maar wat korter gemaakt
.
Vraag me af of dat mocht. (krijg volgende week cijfer)
Motie aangenomenquote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:03 schreef Bob-B het volgende:
Motie: Nederlands achter ons laten?
Postkrickerquote:
Het stuk sloeg nergens op. Zoals de schrijfster al zei:quote:Op dinsdag 24 mei 2005 19:57 schreef kippiej het volgende:
Een stuk tekst over roken is okay trouwens.
Was het dan ook volledig met de schrijfster eens![]()
En daar zit het hem juist. Prachtige vergelijkingen worden getrokken, overgewicht, Tour de France... Wie lijdt daaronder? De personen zelf, misschien. Maar nu is er bij rokers ook nog het fenomeen meerokers. Daar sterven ook mensen aan. Nu zullen dat er niet veel zijn, maar er is zeker overlast voor niet-rokers als je overal zou mogen roken. Ikzelf heb er nu in somige cafés of restaurants nog last van (astma), en als roken alleen in eigen huis toegestaan zou zijn zou dat ideaal zijn. Niet omdat ze niet mogen genieten en zichzelf er de dood mee in jagen, moeten ze vooral doen, laat ze zich maar lekker doodspuiten of wat dan ook als zij dat willen. Zolang ze er maar niemand mee schaden. En de schrijfster ging uit van niet, wat ik een belachelijke aanname vind.quote:Waarom zouden wij, rokers, niet opkomen voor het recht op genot, zelfs als dat ongezond is? Voor het recht om onverstandig te zijn, mits we daarmee niemand schaden?
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:22 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Het nederlands ging wel redelijk, ik moet een 4,9 halen, en ik had iets van 28 punten ofzo als ik het na tel, trek daar 5 van af, en ik zit denk ik nog wel goed.
Desalniettemin ga ik veel klagen voor het algemene belang![]()
tuurlijk nietquote:Op dinsdag 24 mei 2005 21:59 schreef Youssef het volgende:
Klopt ook geen ene fuck van."Theoretisch" gezien zou je met 39 punten een hoger cijfer kunnen halen dan met 40 punten als je die normering aanhoudt.
Kijk dan toch nog maar eens naar het pdf filetje. Ik zal het wel even letterlijk overnemen:quote:Op dinsdag 24 mei 2005 22:16 schreef peejdorie het volgende:
[..]
tuurlijk niet
ligt aan de normering, als ze de gelijke normering krijgen kun je echt geen hoger punt halen met 39 punten dan met 40.![]()
quote:Score, cijfer tussen .. en ..
39: 7,5 ==> 9,5
40: 7,7 ==> 9,3
ja maar als je naar het trieste nakijkmodel kijkt of weet hoe het werkt, dan wete je ook dat het geen reet geeft om de loop van je samenvatting. Je krijgt punten als je precies de zelfe woorden in je samenvatting hebt staan als op het correctiemodel. Op het model wordt nix gezegd over hoe de zinsopbouw moet zijn. Het is gewoon triest. Ze proberen van talen exacte vakken te maken.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:32 schreef Mr.Trelawney het volgende:
Uiteraard worden verbindingswoorden goedgeteld. Die zijn zelfs beter, aldus mijn docente.
Met verbindingswoorden stimuleer je een goedlopende tekst. "Gevolg: " is haast telegramstijl te noemen.
ja dat viel mij ook al op. Ik zat dus ook te twijvelen om 1 van de antwoorden te veranderen maar heb het toch maar niet gedaan.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 19:12 schreef Youssef het volgende:
Godver, echt frustrerend om te zien dat je iets soms fout hebt verbeterd
Vraag 11 en 16 vond ik op elkaar lijkenIk ga daar denk ik over klagen bij het LAKS.
Wat vinden jullie?
Bij 11 had ik het goede antwoord ingevuld (C: Het sublieme maakt het leven leefbaar) en toen ik bij 16 aan kwam (B: want het helpt het leven aan te kunnen) heb ik van 11 A gemaakt (het sublieme maakt brengt de mens tot inkeer. Want: Door het sublieme gaan mensen ipv iets gevaarlijk vinden bijvoorbeeld opeens de Alpen beklimmen (inkeer).![]()
Anders waren die vragen gewoon dus hetzelfde
![]()
Dus omdat ze anders hetzelfde waren heb ik van 11 maar A gemaakt.
wat waren B en D ook alsweer?quote:Op dinsdag 24 mei 2005 23:24 schreef KarmaniaK het volgende:
Ik heb bij mijn nakijkrondje 1D veranderd in 1B. Toch weer een puntje gescoord![]()
ah fuck niet goed gekekenquote:Op dinsdag 24 mei 2005 22:43 schreef Youssef het volgende:
[..]
Kijk dan toch nog maar eens naar het pdf filetje. Ik zal het wel even letterlijk overnemen:
[..]![]()
.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |