abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26409893
bij dit examen zie ik heel erg op tegen het samenvatten.
met het oefenen ging het al niet geweldig.
maakt iemand zich hier nog meer zorgen om?
pi_26409988
Aangezien ik met een 7.8 het NLs examen in ga, heb ik niet al te veel te vrezen voor het examen. Bij het samenvatten is het gewoon een kwestie van goed de opdracht lezen, de kernzinnen allemaal onderstrepen, de verschillende onderdelen van de opdracht nummeren en deze in de tekst opzoeken. Zo kun je al vrij snel een goede samenvatting maken
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  donderdag 21 april 2005 @ 18:50:48 #3
112493 Pilsenator
Jupiler est bibendum
pi_26410038
Yup, Nederlands wordt echt lelijk. Je moet zo ontzettend precies dat antwoord hebben wat ook op het correctie model staat...
Dat elementje niet letterlijk genoeg erin? Hup, punt eraf
Jupiter deus est at Jupiler divus est.
Ceterum censeo Heineken esse delendam
pi_26410132
het is inderdaad allemaal heel streng.

wat ik in de les heb geleerd is dat je alleen in je samenvatting moet zetten wat je op de vragen onder de tekst hebt geantwoord ( maar voor mijn gevoel is een samenvatting van een regel of 15 vaak te kort )
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_26410174
quote:
Op donderdag 21 april 2005 18:50 schreef Pilsenator het volgende:
Yup, Nederlands wordt echt lelijk. Je moet zo ontzettend precies dat antwoord hebben wat ook op het correctie model staat...
Dat elementje niet letterlijk genoeg erin? Hup, punt eraf
Onze leraar heeft ons erop gewezen dat het belangrijk is dat je de verschillende onderdelen van de samenvatting die in de opdrachtomschrijving staan, grotendeels moet herhalen in de samenvatting, krijg je al een punt voor per keer dat je dat doet
  donderdag 21 april 2005 @ 18:59:48 #6
112493 Pilsenator
Jupiler est bibendum
pi_26410282
quote:
Op donderdag 21 april 2005 18:56 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Onze leraar heeft ons erop gewezen dat het belangrijk is dat je de verschillende onderdelen van de samenvatting die in de opdrachtomschrijving staan, grotendeels moet herhalen in de samenvatting, krijg je al een punt voor per keer dat je dat doet
Klopt, maar ik had het meer over de openvragen
Jupiter deus est at Jupiler divus est.
Ceterum censeo Heineken esse delendam
pi_26410319
Je moet inderdaad gewoon goed de opdracht lezen en een markeerstift meenemen om het belangrijkste te markeren!

Jor_Dii, dat heeft onze leraar ook gezegd. Je moet gewoon een deel van de opdracht herhalen, dat is vaak al goed voor een paar punten in totaal
pi_26410519
Wij hebben zo'n formulier uitgedeeld gekregen waar exact op staat waar je precies op moet letten. Erg handig voor mensen die veel overbodige bagger opschrijven. Misschien moet je daar eens naar vragen...
pi_26410583
quote:
Op donderdag 21 april 2005 19:10 schreef irestmycase het volgende:
Wij hebben zo'n formulier uitgedeeld gekregen waar exact op staat waar je precies op moet letten. Erg handig voor mensen die veel overbodige bagger opschrijven. Misschien moet je daar eens naar vragen...
Kun je hem niet even online zetten?
pi_26410593
quote:
Op donderdag 21 april 2005 19:10 schreef irestmycase het volgende:
Kan je het misschien inscannen ofzo? Dat klinkt wel handig inderdaad.
pi_26410626
Ik heb helaas geen (werkende) scanner, maar ik kan het morgen wel aan iemand vragen.
pi_26411031
quote:
Op donderdag 21 april 2005 19:14 schreef irestmycase het volgende:
Ik heb helaas geen (werkende) scanner, maar ik kan het morgen wel aan iemand vragen.
Dat zou fijn zijn!
pi_26411962
quote:
Op donderdag 21 april 2005 19:14 schreef irestmycase het volgende:
pi_26413273
Mijn docent zegt dat het examen Nederlands te makkelijk is, het is alleen dat het heel precies komt, met het aantal woorden wat je mag gebruiken voor een antwoord of samenvatting. Dus goed lezen, precies voldoen aan het aantal woorden. En die samenvatting zou 'knip en plak werk' zijn.
De status 'bagger-user' voorbij
pi_26413358
Ik sta niet al te hoog voor Nederlands, dus ik hoop dat het goed gaat.
Het doet er niet toe wie ik ben, maar wie ik wil zijn.
pi_26413885
quote:
En die samenvatting zou 'knip en plak werk' zijn.
das waar
maar elke keer als ik dat probeer, is het toch niet voldoende
pi_26414014
Ach, ik heb veel meer te vrezen.

De samenvatting die ik op het examen maak, wordt m'n eerste
  donderdag 21 april 2005 @ 21:16:55 #18
66825 Reya
Fier Wallon
pi_26414062
Als je slecht bent in Nederlands lijkt het me nou niet bepaald een examen om naar uit te kijken - des te meer omdat het vrijwel niet te leren valt. Zelf zie ik het examen echter met volledig vertrouwen tegemoet.
pi_26414075
Ik zie vooral op tegen het mondeling examen.

Je moet daarbij twee presentaties voorbereiden, en je hoort ter plekke welke je moet houden.
pi_26414741
ter plekke??
presentaties over boeken neem ik aan?
pi_26415386
quote:
Op donderdag 21 april 2005 21:38 schreef Lovely-Lili het volgende:
ter plekke??
presentaties over boeken neem ik aan?
Was dat maar waar.
pi_26416008
waarover dan????
pi_26416229
Heb het even nagezocht op de CD-rom van de IB-groep, en 't is toch niet helemaal zoals ik aanvankelijk dacht.

'van de kandidaat wordt verwacht dat hij/zij een voordracht houdt van 5 á 10 minuten. Bij deze voordracht gaat het om een uiteenzetting, betrouwing of betoog. De voordracht moet gaan over één van de twee schrijfopdrachten die de kandidaat heeft gemaakt. De examinator kiest de tekst waarover de voordracht moet gaan. De kandidaat moet dus voor beide teksten een voordracht voorbereiden.'

'Naar aanleiding van de voordracht worden aan de kandidaat vragen gesteld.
Bij de beoordeling wordt rekening gehouden met de volgende aspecten:
- de doelgroep, het publiek;
- de indeling (inleiding, middendeel, slot/conclusie) ;
- het verschil tussen een een uiteenzetting, een beschouwing en een betoog;
- de toepassing van retorische middelen om het publiek te overtuigen;
- de beantwoording van vragen'

Weet iemand wat dit precies inhoudt?

[ Bericht 50% gewijzigd door TheDon1985 op 21-04-2005 22:38:57 ]
pi_26416743
Heeft bovenstaande betrekking op de schrijfverslagen
pi_26418441
quote:
Op donderdag 21 april 2005 20:55 schreef Avani het volgende:
Ik sta niet al te hoog voor Nederlands, dus ik hoop dat het goed gaat.
Same here
Jupiler is goed
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')