Zin van de vraag overschrijvenquote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:29 schreef kippiej het volgende:
Ik moet een 4.1 halen.
Is niet zo moeilijk.
Hte enige wat je moet doen is de zin van de vraag overschrijven, plus antwoord erachter zetten.
Ook goed letten op spel en gramma fouten. Die kunnen ook hard aantikken.
En dat tekstverklaren zal ook wel goed zijn 14.gif
Bij ons blijkbaar nietquote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:40 schreef frenkck het volgende:
Dat lijkt mij dus verschrikkelijk fout, omdat je de samenvatting moet schrijven alsof jij de schrijver bent. Als je ook maar iets erin verwerkt als 'de schrijver vindt' of 'het standpunt van de schrijver is' wordt dat genadeloos afgestraft.
Dat hoeft helemaal niet hoor.... je moet gewoon het stuk samenvatten en klaar. De methode van kippiej is gewoon het makkelijkst en zo zal ik het denk ik ook doen.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:40 schreef frenkck het volgende:
Dat lijkt mij dus verschrikkelijk fout, omdat je de samenvatting moet schrijven alsof jij de schrijver bent. Als je ook maar iets erin verwerkt als 'de schrijver vindt' of 'het standpunt van de schrijver is' wordt dat genadeloos afgestraft.
Dus uitgebreide argumentatie moet je weglatenquote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:23 schreef Mr.Trelawney het volgende:
Ik vind het alleen zwaar irritant dat de woordenlimiet niet toestaat een en ander uit te werken. Als in de tekst een hele redenering staat waarom een bepaald verschijnsel slecht is, moet je gewoon opschrijven "Het verschijnsel is slecht" (zeg maar; niet helemaal een goed voorbeeld)
En dat vind ik klote.
Dat dacht ik ook hoor!quote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:40 schreef frenkck het volgende:
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:47 schreef frenkck het volgende:
Kijk in je examenbundel hoe hun het doen, verder zeg ik niets meer.
Alleen jammer dat ik geen examenbundel hebquote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:47 schreef frenkck het volgende:
Kijk in je examenbundel hoe hun het doen, verder zeg ik niets meer.
krijg je maar een enkel puntje voor, als je de antwoorden niet hebt verlies je er veel meerquote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:59 schreef frenkck het volgende:
Ja als er staat: geef een goedlopende samenvatting
Kan je daar alleen maar antwoord op geven door een goedlopende samenvatting te schrijven hè.
Wat valt er door te lezen danquote:Op dinsdag 24 mei 2005 11:58 schreef fokaapje het volgende:
ik ga nog een half uurtje alles doorlezen en dan ga ik mij geestelijk voorbereiden
Succes iedereen!
Dat klopt, door alleen al de dingen die in de opdracht op te schrijven krijg je puntenquote:Op dinsdag 24 mei 2005 10:34 schreef kippiej het volgende:
ja.
Vraag:
(samenvatting schrijven blabla zoveel woorden blabla..
Daarin moet het volgende duidelijk zijn
*het standpunt van de schrijver
*de argumenten die de schrijver hierbij gebruikt
dan dus opschrijven:
Het standpunt van de schrijver is [...]
Hierbij gebruikt hij de volgende argumenten. Ten eerste [..] Ten tweede [...]
op de plek waar de [...] eerst even de regelnummer alleen opschrijven, en dan later er mooie zinnen van maken.
Op die manier zouden wij het ig moeten doen
Jawel.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:17 schreef Woutey het volgende:
je mag toch niet in de samenvatting zinnen letterlijk overnemen?
citeren kan een zinsdeel zijnquote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:17 schreef Bupatih het volgende:
Wat zijn de verschillen bij "citereren", "neem de zin over", "citeer de zin", "citeer het stukje", etc....
Bij de ene moet je wél de regelnummers erbij zetten, bij de andere moet je alleen de eerste drie en de laatste drie woorden overnemen.
Citeren moet je altijd de eerste 2 woorden en de laatste 2 woorden noteren plus de regel(s). Waneer er wordt gevraagd om het in eigenwoorden te omschrijven hoeft je geen regels te noteren en mag je zeker niet de tekst letterlijk of nemen (goh)quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:17 schreef Bupatih het volgende:
Wat zijn de verschillen bij "citereren", "neem de zin over", "citeer de zin", "citeer het stukje", etc....
Bij de ene moet je wél de regelnummers erbij zetten, bij de andere moet je alleen de eerste drie en de laatste drie woorden overnemen.
gewoon je best doen, ik kan NL ook nietquote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:23 schreef martti het volgende:
Nog een uurtje.. net een proefexamen gedaan.. ik ga het verneuken.
Had ik misschien toch iets moeten doen de afgelopen drie jaar.
Okéquote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:23 schreef Woutey het volgende:
[..]
citeren kan een zinsdeel zijn
citereer de zin is gewoon een complete zin van hoofdletter tot punt
volgens mij moet je overal (r. 20-22) bij zetten hoor.
Niet de hele regel overschrijven bij citeren?quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:24 schreef Dubnobasswithmyheadman het volgende:
[..]
Citeren moet je altijd de eerste 2 woorden en de laatste 2 woorden noteren plus de regel(s). Waneer er wordt gevraagd om het in eigenwoorden te omschrijven hoeft je geen regels te noteren en mag je zeker niet de tekst letterlijk of nemen (goh)
volgens mij wel, als je een zin citeert, maar je moet wel van begin tot eind. dus niet een deel van de zinquote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:24 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Oké
Je mag dus niet zeggen "Jan liep naar... dankzij zijn broer" (r. 20-22).
bij antwoorden in oefenexamens werden meestal maar 125 van de 150 woorden gebruikt, en daar werden bepaalde stukken van een zin vervangen door een korter deel met dezelfde betekenis. Speling qua woorden heb je zat en anders een beetje aanpassen soms moet je wel kunnen tochquote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:24 schreef Woutey het volgende:
[..]
dat is toch onhandig omdat zinnen meestal te uitgebreid zijn voor de samenvatting :S
Volgens mij zit er wel een maximum op.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:30 schreef Woutey het volgende:
is het voor samenvatten geen maximum dan?
of is het een exact aantal woorden met 10% verschil?
4 heb ik al voor literatuur (3 voor mondeling, werd zwaar genaait)quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:30 schreef martti het volgende:
Je mag een 3,5 en een 4,5 hebben op je eindlijst
Hangt ervanaf. Er kan staan 'in 200 woorden' maar ook 'in maximaal 200 woorden'quote:is het voor samenvatten geen maximum dan?
of is het een exact aantal woorden met 10% verschil?
ik hoop een maximum anders kan ik er allemaal onzin in gaan zetten. Word dat eigenlijk fout gerekend als je er dingen inzet die er niet in horen, maar je de rest wel hebt?quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:31 schreef martti het volgende:
[..]
Hangt ervanaf. Er kan staan 'in 200 woorden' maar ook 'in maximaal 200 woorden'
voor VWO ook hoorquote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:42 schreef chantaldominique het volgende:
Voor HAVO Nederlands is het toch gewoon tekst en een samenvatting??????
stijlfouten iemand?quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:32 schreef Woutey het volgende:
Weet iemand dat rijtje van pleonasme, paradox enz nog?
hier worden ook vaak vragen over gesteld.
Nou... Als je kijkt naar de uitwerkingen en daar de woorden gaat tellen komen ze niet boven de honderd uit. 't Is maar net hoe goed je het opschrijft. Waar de een drie zinnen over doet om iets te zeggen kan de ander in één zin.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:46 schreef Dubnobasswithmyheadman het volgende:
Er is geen minimum, maar als je bijv 150 woorden heb, terwijl er 200 wordt gezegd, kan je nagaan dat je onderdelen mist of niet genoeg hebt uitgewerkt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |