Bron: Teletekstquote:123 Teletekst vr 20 mei
Barroso tegen verlaging EU-bijdrage
BRUSSEL Voorzitter Barroso van de
Europese commissie is het niet eens met
het budgetvoorstel van EU-voorzitter
Luxemburg.Volgens dat voorstel zouden
sommige landen aanzienlijk minder gaan
betalen aan de Europese Unie.
Ook Nederland zou daarvan profiteren.Nu
betaalt Nederland nog jaarlijks drie
miljard euro meer dan dat het vanuit
Brussel ontvangt.
Luxemburg wil het totale budget van de
EU verlagen,onder meer door aan arme
regio's minder steun te geven.Barroso
wil juist een hoger budget.Dat zou
betekenen dat Nederland zelfs één
miljard euro meer gaat betalen dan nu.
Een goede reden er direct een punt achter te zetten. Maar daar heeft den Haag de ballen niet voor. Ze durven het niet eens als drukmiddel te gebruiken.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 17:19 schreef pberends het volgende:
[..]
Bron: Teletekst
Ongelovelijk, dit slaat echt alles. Moeten we nog meer geld gaan sturen naar dat logge grote apparaat in Brussel, dat al 10 jaar niet door een fatsoenlijk accountskantoor is gecontroleerd op financiën???
'quote:Op vrijdag 20 mei 2005 17:19 schreef pberends het volgende:
[..]
Bron: Teletekst
Ongelovelijk, dit slaat echt alles. Moeten we nog meer geld gaan sturen naar dat logge grote apparaat in Brussel, dat al 10 jaar niet door een fatsoenlijk accountskantoor is gecontroleerd op financiën???
Dat zal hem aan de anus oxideren, dat in de wetenschap dat de nederlandse regering toch wel als makke schapen naar het hakblok komt.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 17:26 schreef partyyboyy het volgende:
Wil die Barosso soms dat we tegen gaan stemmen?
Ik heb pas gehoord (weet dus niet zeker of het waar is maar geloof het wel) dat Nederland per hoofd van de bevolking het meest betaald aan Europa van alle lidstaten.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 17:27 schreef -erwin- het volgende:
heeft iemand ook cijfers van de brutobijdrage per hoofd van de bevolking in vergelijking met andere landen? hoeveel subsidies nederlandse bedrijven aanvragen kan mij minder schelen dan hoeveel belastinggeld er daadwerkelijk wordt overgemaakt vanuit den haag
netto ja. maar zoals ik al aangaf wil ik graag het brutobedrag weten, omdat netto niet echt interessant is.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 17:30 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Ik heb pas gehoord (weet dus niet zeker of het waar is maar geloof het wel) dat Nederland per hoofd van de bevolking het meest betaald aan Europa van alle lidstaten.
Voor mij moet het dus gewoon af zijn. Iedereen wil in europa zitten, dan mag ook iedereen een gelijk deel betalen.
Ze moeten die lui in Den Haag echt naar huis sturen en eens gaan nadenken waar ze nou in godsnaam mee bezig zijn. Het moet maar eens afgelopen zijn dat we alles pikken van die gasten. Laat hun (barosso en vriendjes) nu maar eens extra gaan betalen.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 17:27 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Dat zal hem aan de anus oxideren, dat in de wetenschap dat de nederlandse regering toch wel als makke schapen naar het hakblok komt.
Ze? Hun? Die gasten? Naar huis sturen?quote:Op vrijdag 20 mei 2005 17:34 schreef Classic-PC het volgende:
[..]
Ze moeten die lui in Den Haag echt naar huis sturen en eens gaan nadenken waar ze nou in godsnaam mee bezig zijn. Het moet maar eens afgelopen zijn dat we alles pikken van die gasten. Laat hun nu maar eens extra gaan betalen.
dat aloude verhaal kennen we allemaal. maar dat is niet waar het om gaat. als je van die TV campanges langs ziet vliegen waar "gesponsord door de EU" onder staat, kun je dus rekenen dat er een paar ton EU geld is geinvesteerd in deze campange. in bovenstaande grafiek wordt dat dus afgetrokken van de bijdrage die nederland jaarlijks levert. echter heeft een dergelijke rekensom naar mijn idee weinig waarde, omdat de nederlandse belastingbetaler zich niet opeens meer of minder zorgen zou moeten maken over zijn bijdrage, afhankelijk van dergelijke nutteloze investeringen. waar het om gaat is hoeveel de nederlandse belastingbetaler aan de EU betaalt, ongeacht wat er met dat geld gebeurt.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 17:40 schreef pberends het volgende:
[afbeelding]
Per hoofd van de bevolking dus 2 keer zoveel als de nummer 2 per hoofd van de bevolking.
Ik heb geprobeerd een overzicht te maken maar ik moet eerlijk zeggen dat ik van de termen in de tabel niet 100% zeker weet of ik ze goed interpreteer...quote:Op vrijdag 20 mei 2005 17:27 schreef -erwin- het volgende:
heeft iemand ook cijfers van de brutobijdrage per hoofd van de bevolking in vergelijking met andere landen? hoeveel subsidies nederlandse bedrijven aanvragen kan mij minder schelen dan hoeveel belastinggeld er daadwerkelijk wordt overgemaakt vanuit den haag
Duitsland netto: 61.8 per hoofdquote:Op vrijdag 20 mei 2005 17:40 schreef pberends het volgende:
[afbeelding]
Per hoofd van de bevolking dus 2 keer zoveel als de nummer 2 per hoofd van de bevolking.
Vind ik redelijk nuttige projecten, zeker omdat onze eigen regering er naar mijn mening nog wel eens te weinig geld naar toeschuift. Maar je hebt gelijk als je zegt dat we veel in de EU investeren, maar slechts weinig ontvangen.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 17:40 schreef Tikorev het volgende:
Het meest belachelijke vind ik nog hoe er met dat geld wordt omgegaan. Er worden hier ecoducten en toeristenroutes aangelegd en dan zetten ze er een groot blauw bord bij met een Europese vlag erop met de tekst:
Die projecten vind ik ook prima. Maar dat er dan zo'n Europa show van gemaakt moet worden terwijl die uiteindelijk gefinancierd worden met ons eigen belastinggeld.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 17:59 schreef Deliverance het volgende:
[..]
Vind ik redelijk nuttige projecten, zeker omdat onze eigen regering er naar mijn mening nog wel eens te weinig geld naar toeschuift.
Onze regering heeft er weinig geld voor omdat Europa alles opslurpt.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 17:59 schreef Deliverance het volgende:
[..]
Vind ik redelijk nuttige projecten, zeker omdat onze eigen regering er naar mijn mening nog wel eens te weinig geld naar toeschuift. Maar je hebt gelijk als je zegt dat we veel in de EU investeren, maar slechts weinig ontvangen.
hoeveel geld zou het nederlandse bedrijfsleven sinds de komst van de euro bespaard hebben aan wisselkoersen van banken?quote:Op vrijdag 20 mei 2005 18:06 schreef pberends het volgende:
[..]
Onze regering heeft er weinig geld voor omdat Europa alles opslurpt.
Ach ja, kostenefficientie en de Europese Uniequote:Op vrijdag 20 mei 2005 18:20 schreef McCarthy het volgende:
politici willen altijd meer geld, het laatste waar ze daar mee bezig zijn is hoe ze efficienter en kostenbewuster kunnen werken.
Ging de helft van het budget niet op aan landbouwsubsidies
Was iets van 40-50 miljard of zo
Dat is dus omdat een paar franseBoeren
geen zin hebben in concurrentie
Aangezien veel grote bedrijven in dollars afrekenen zal dat wel meevallenquote:Op vrijdag 20 mei 2005 18:21 schreef -erwin- het volgende:
[..]
hoeveel geld zou het nederlandse bedrijfsleven sinds de komst van de euro bespaard hebben aan wisselkoersen van banken?
ik denk dat je wel kunt stellen dat dat ook in de honderden miljoenen op jaarbasis loopt.
zoiets noem je een bemoeizuchtige overheidquote:Op vrijdag 20 mei 2005 18:32 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Ach ja, kostenefficientie en de Europese Unie
Aan de ene kant subsidieert de EU tabaksboeren, aan de andere kant de anti-rook campagnes.
Dát is de Europese Unie.
Dit geld wordt als volgt besteed:quote:Op vrijdag 20 mei 2005 18:20 schreef McCarthy het volgende:
politici willen altijd meer geld, het laatste waar ze daar mee bezig zijn is hoe ze efficienter en kostenbewuster kunnen werken.
Ging de helft van het budget niet op aan landbouwsubsidies
Was iets van 40-50 miljard of zo
Dat is dus omdat een paar franseBoeren
geen zin hebben in concurrentie
En, is het een succes? Z-Italie is nog steeds acthergebleven en Wallonie ook zo te zien. Er zijn geen resultaten dus kappen met deze onzin.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 19:25 schreef UnleashMitch het volgende:
[..]
Dit geld wordt als volgt besteed:
- verplichte uitgaven, met name landbouwsubsidies (46 procent van de uitgaven 2001)
- niet-verplichte uitgaven, waarvan het grootste gedeelte besteed wordt aan de ontwikkeling van economisch achtergebleven regio's van de Europese Unie (34 procent van de uitgaven in 2001).
Overige uitgaven betreffen onder meer stimuleringsprogramma's voor onderwijs, ontwikkelingshulp en de uitbreiding van de Unie. Ook de kosten voor het functioneren van de EU-instellingen worden betaald vanuit de begroting.
------
Overige uitgaven van een kleine 30 miljard euro. Ik heb geen behoefte om verdere specificatie uit te zoeken maar ik vrees dat er een hoop bij de laatste twee blijft steken: Uitbreiding en functioneren. Warom zou je anders 30 miljard euro in een overig potje stoppen ? Of ben ik nu te wantrouwig ?
A: Barrosso is helemaal gestoordquote:Op vrijdag 20 mei 2005 17:56 schreef UnleashMitch het volgende:
[..]
Duitsland netto: 61.8 per hoofd
UK netto: 49.2 per hoofd
Italie netto: 50.6 per hoofd
NL netto: 136.75 per hoofd
Fr netto: 37,- per hoofd
Zw netto: 83,- per hoofd
Be netto: 25.6 per hoofd.
NL netto na Barosso: 199.25 per hoofd.
Tja wat moet je er dan nog van zeggen ?
Mwoahquote:
Andere landen durven wel op te komen voor hun eigen belangen.. Nederlandse politici zijn zo gesteld op hun eigen politieke toekomst en beloningsbaantjes in Brussel dat ze vergeten voor wie ze eigenlijk op zouden moeten komen.quote:b: waarom betaalt niet elk land evenveel per hoofd van de bevolking? waar slaat dat in godnsaam op?
Toch niet helemaal waar. Tot mijn verbazing houdt de EU dit jaar weer geld over (net als vorig jaar trouwens). Daarom krijgen we nu weer iets van 190 miljoen euro terug gestort van de EU.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 18:20 schreef McCarthy het volgende:
[..]
Helaas daar moet ik je even op corrigeren denk ik, ondanks dat ik er geen voorstander van ben. De bedragen die uit dat stukje komen zijn de nettobedragen. Dus hoeveel betaal je meer dan je terugkrijgt. Wanneer iedereen daarin gelijk zou zijn zijn de nettobedragen 0 en is dus de EU daarmee nutteloos want we stoppen er geld in en krijgen net zoveel terug, schiet niet op dus.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 19:43 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Mwoah
[..]
Andere landen durven wel op te komen voor hun eigen belangen.. Nederlandse politici zijn zo gesteld op hun eigen politieke toekomst en beloningsbaantjes in Brussel dat ze vergeten voor wie ze eigenlijk op zouden moeten komen.
Wat Peijs ook zei, is dat we een veto hebben (en behouden na invoering van de grondwet) op financiën. Als we dus teveel zouden moeten betalen, zouden we nog altijd ons veto er over kunnen uitspreken. Niets aan de hand dus.... Maar het gebeurt niet!!!quote:Op vrijdag 20 mei 2005 20:00 schreef UnleashMitch het volgende:
[..]
Daarnaast, als de verklaring van Peijs zou kloppen, dat je meer betaalt als je het economisch beter doet dan vraag ik me af of we het daadwerkelijk zoveel beter doen dan de rest van de EU want voor zover mijn informatie strekt zijn wij het land wat juist achterblijft bij Europa en wat dus op dit moment iig niet meer per hoofd hoeft te betalen dan landen als Duitsland (waar de groei overigens ook enigzins achterblijft), Frankrijk en Italie.
[..]
Dat gebruikt men ook als argument om voor te stemmenquote:Op vrijdag 20 mei 2005 20:04 schreef kenz het volgende:
Wat Peijs ook zei, is dat we een veto hebben (en behouden na invoering van de grondwet) op financiën. Als we dus teveel zouden moeten betalen, zouden we nog altijd ons veto er over kunnen uitspreken. Niets aan de hand dus.... Maar het gebeurt niet!!!![]()
quote:Vanavond in NOVA Politiek
De Europese grondwet
In NOVA Politiek zijn morgen premier Jan Peter Balkenende (CDA) en de vice-premiers Gerrit Zalm (VVD) en Laurens Jan Brinkhorst (D66) te gast. Zij komen uitleggen wat het kabinet denkt te doen aan de groeiende weerstand in Nederland tegen de Europese grondwet.
Verder een portret van de ja-campagne en kritiek daarop van politicoloog Rinus van Schendelen en Remco Sangers van het reclamebureau Edividual.
En: stemadvies in 'De Zeepkist' en de te verwachten opkomst op 1 juni in de Europoll: wat stemt Nederland als nu het referendum gehouden zou worden?
Meer: NOVA Politiek
Presentatie: Jeroen Pauw en Clairy Polak
Van het bruto nationaal product per hoofd van de bevolking maar goed wat hebben boeren uit bv Drenthe daaraan ? De randstad kan wel rijk zijn maar daar hebben ze in Drenthe niets aan. Zeker niet als Poolse boeren door subsidie van de EU onder hun kostprijs kunnen produceren.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 20:27 schreef Tup het volgende:
Het zou logisch zijn om -in navolging van stemrecht- de bijdrage af te laten hangen van inwoneraantal en BNP
bedrijven die binnen de EU zakendoen met elkaar betalen elkaar in euro's. hoewel het mogelijk zou zijn dat afspraken in dollars gemaakt worden, worden de betalingen nog steeds in euro's gedaan.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 18:33 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Aangezien veel grote bedrijven in dollars afrekenen zal dat wel meevallen![]()
Of het stemrecht af te laten hangen van de netto bijdrage. Krijgen we tenminste wat te zeggen voor ons geld.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 20:27 schreef Tup het volgende:
Het zou logisch zijn om -in navolging van stemrecht- de bijdrage af te laten hangen van inwoneraantal en BNP
Op nationaal niveau zouden velen hier schande van spreken, en afdoen als aristocratie, maar op EU niveau is de saamhorigheid ver te zoeken, waardoor dit soort zaken door een aanzienlijk groter deel van de bevolking als wenselijk beschouwd worden .quote:Op vrijdag 20 mei 2005 21:10 schreef kenz het volgende:
[..]
Of het stemrecht af te laten hangen van de netto bijdrage. Krijgen we tenminste wat te zeggen voor ons geld.![]()
Griekenland, Portugal en Spanje zullen heel wat anders zeggen waarschijnlijk.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 19:27 schreef McCarthy het volgende:
[..]
En, is het een succes? Z-Italie is nog steeds acthergebleven en Wallonie ook zo te zien. Er zijn geen resultaten dus kappen met deze onzin.
Vlaanderen en Wallonie groeien verder uit elkaar
Zie hier 1 van de redenen waarom ik tegen de EU bent. Het kost per defenitie geld, en wat krijgen we er voor terug? Regeltjes en verplichtingen. Wanneer wordt het nou een keer 'de betaler bepaald' ?quote:Op vrijdag 20 mei 2005 20:00 schreef UnleashMitch het volgende:
[..]
Helaas daar moet ik je even op corrigeren denk ik, ondanks dat ik er geen voorstander van ben. De bedragen die uit dat stukje komen zijn de nettobedragen. Dus hoeveel betaal je meer dan je terugkrijgt. Wanneer iedereen daarin gelijk zou zijn zijn de nettobedragen 0 en is dus de EU daarmee nutteloos want we stoppen er geld in en krijgen net zoveel terug, schiet niet op dus.
Oh, maar minister Zalm zei zelf dat het juist belangrijk is om voor te stemmen zodat we een veto krijgen waarmee we sterker staan bij onderhandelingen over de bijdragen die ook volgens Zalm best omlaag kunnen. Misschien dat we gewoon voor moeten stemmen. Dan kunnen Luxemburg en Nederland de Europese Commissie aansturen.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 17:21 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Een goede reden er direct een punt achter te zetten. Maar daar heeft den Haag de ballen niet voor. Ze durven het niet eens als drukmiddel te gebruiken.
Dit vind ik nu een reden om tegen de grondwet te stemmen.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 21:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik vind dat Nederland gewoon de betalingen moet stoppen eenzijdig. Die Britten betalen niks (dankzij thatcher) en de Fransen krijgen alle terug dmv landbouwsubsidies! Ik zou als Nederland gewoon eenzeidig de betalingen stoppen totdat er een eerlijke regeling is.
Bah ! Wat worden er weer rechtse politici uitgenodigd bij de Publieke Omroep !quote:Op vrijdag 20 mei 2005 20:24 schreef pberends het volgende:
Smullen vanavond in NOVA (22.20, ned3):
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |