abonnement Unibet Coolblue
pi_26980864
Vandaag maar weer eens een rondje tuin gedaan...

De voorkant begint goed te groeien... Alles groen...
















Deze krijgt van het weekend een knipbeurt...



En dan nu een paar tips van de kenners graag.
Ik heb 3 leuke hangdingen aan de lange zijde van het huis, komt weinig zon, en de bakken die ik heb hangen zijn dus gewoon zwaar naadje... :')
En mijn plantjes zien er zo uit... NOT FUNNY...



Wat kan ik het beste daar plaatsen?

En ow, deze weet ik de naam niet van:



Die heb ik gered uit de vorige tuin, die komt na anderhalf jaar een beetje bij.
Maar wat is het en hoe te verzorgen, qua zon enzo...?
En waarom zitten daar bruine pikkeltjes op?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_26980949
Zo, wist ik veel dat er nog maar 1 post na de mijne was...
Ja, bluezz die lavendel staat dus gewoon achter iets, en heb 'm niet eens opgemerkt...

Oh en nog even de roos van Tinkerbell...


Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  vrijdag 13 mei 2005 @ 16:29:09 #3
60646 Jereon
Ik denk dat ik bestond...
pi_26981033
Doet me herinneren dat ik mijn tuin nog moet doen. voordat ik ruzie krijg met de buren
Het is een enorm paradijs voor onkruid.

Maar hierbij beloof ik plechtig dat ik er zeer spoedig wat aan ga doen. En zal ik zeker ook een paar foto's van het resultaat laten zien... misschien ook wel van "hoe het was".... als ik me daarvoor niet teveel ga schamen
Ik besta, of dacht ik dat maar?
pi_26981125
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:29 schreef Jereon het volgende:
Doet me herinneren dat ik mijn tuin nog moet doen. voordat ik ruzie krijg met de buren
Het is een enorm paradijs voor onkruid.

Maar hierbij beloof ik plechtig dat ik er zeer spoedig wat aan ga doen. En zal ik zeker ook een paar foto's van het resultaat laten zien... misschien ook wel van "hoe het was".... als ik me daarvoor niet teveel ga schamen
Dat staat nu zwart op wit

Mijn lavendel bloeit ook al, althans bijna

Oh en ik ontdekte net in mijn voortuin een plant met bloemen die ik heeeel niet ken. Nu is dat niet zo gek, want als mijn buurman iets over heeft of gewoon iets leuks heeft kan hij het zomaar in mijn tuin zetten, hoor, niks niet gek. Als ik iets heb dat ik niet had, dan vraag ik het de buurman, 10 tegen 1 dat hij het er in heeft gezet
pi_26984206
over de hanging-basket: heb je er cocosmatjes inzitten? die houden namelijk redelijk wat vocht vast, zodat de grond niet uitdroogd en je plant meer water op kan nemen. (hij ziet er namelijk best wel verdroogd uit )
voor de rest doen hangpetunia's het altijd leuk, en ook fuchsia's doen het goed in een leuk potje aan de muur
trouwens mooie foto's Oblivion!
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_26985483
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 18:18 schreef Veersesmurf het volgende:
over de hanging-basket: heb je er cocosmatjes inzitten? die houden namelijk redelijk wat vocht vast, zodat de grond niet uitdroogd en je plant meer water op kan nemen. (hij ziet er namelijk best wel verdroogd uit )
voor de rest doen hangpetunia's het altijd leuk, en ook fuchsia's doen het goed in een leuk potje aan de muur
trouwens mooie foto's Oblivion!
Dank je.

Zijn geen hanging baskets. Maar dan kan ik alsnog dat kokos erin doen!
Daat is wel een goede tip.
Maar kunnen die bloemen tegen geen zon?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_26985733
ik denk dat ze liever wat zon hebben op een dag, maar ze zouden niet zo slap moeten hangen omdat ze geen zon krijgen, eerder doordat ze geen water krijgen

heb je de planten overigens zo gekocht? (met die bloemen eraan) of staan ze er vanaf begin dit jaar in de pot?
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_26985806
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 19:16 schreef Veersesmurf het volgende:
ik denk dat ze liever wat zon hebben op een dag, maar ze zouden niet zo slap moeten hangen omdat ze geen zon krijgen, eerder doordat ze geen water krijgen

heb je de planten overigens zo gekocht? (met die bloemen eraan) of staan ze er vanaf begin dit jaar in de pot?
Neh, deze zijn gewoon verdroogt omdat ze geen water hebben gehad, staat dus een boom boven, en ik vergeet wel eens wat...
En de bloemen waren gewoon goed toen ik ze gekocht heb.
Ik ben een planten moordenaarster...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_26987073
Fuchia's en vlijtig liesjes hebben niet veel zon nodig.
En lampionnetjes zijn hardnekkig, omdat ze via wortels groeien. Met wat vlijt zijn ze wel in toom te houden.
NB: Ik ben erg argwanend als er op een beschrijving staat: bodembedekker. Dan kan het uitgroeien tot een veldslag om het spul weg te krijgen.......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26987117
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 19:57 schreef krakkemieke het volgende:
Fuchia's en vlijtig liesjes hebben niet veel zon nodig.
En lampionnetjes zijn hardnekkig, omdat ze via wortels groeien. Met wat vlijt zijn ze wel in toom te houden.
NB: Ik ben erg argwanend als er op een beschrijving staat: bodembedekker. Dan kan het uitgroeien tot een veldslag om het spul weg te krijgen.......
Ja, ze horen ook niet in mijn tuin, ik heb ze er niet ingezet, maar ik heb vandaag teruggeslagen
pi_26987251
Wat een práchtige akelei, Oblivion!!

(Deze bedoel ik dus:)



NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_26987389
je hebt natuurlijk bodembedekkers en bodembedekkers als je graag een stukje grond wilt bedekken, vraag dan in het tuincentrum of hij snel of langzaam groeit. een mooie bodembedekker vind ik Iberis sempervirum. ik heb een hekel aan kruipend zenegroen, want dat krijg ik erg lastig weg in de tuin!
maar iedereen heeft een eigen smaak natuurlijk, en dat is maar goed ook
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_26988536
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 19:57 schreef krakkemieke het volgende:
Fuchia's en vlijtig liesjes hebben niet veel zon nodig.
En lampionnetjes zijn hardnekkig, omdat ze via wortels groeien. Met wat vlijt zijn ze wel in toom te houden.
NB: Ik ben erg argwanend als er op een beschrijving staat: bodembedekker. Dan kan het uitgroeien tot een veldslag om het spul weg te krijgen.......
Nou ja ze kunnen gedijen wat ze willen, de doorsnede van de pot is exact 14 cm...
Meer krijgen ze niet..
Morgen even op pad, kom je ook naar de baarnse groothandel voor blommen?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_26988559
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 20:02 schreef Scootmobiel het volgende:
Wat een práchtige akelei, Oblivion!!

(Deze bedoel ik dus:)



Hij is echt mooi....
Dank je wel, bloemetje doet het toch echt zelf...

Oh weet iemand wat de laatste foto nou is?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_26988776
kan ik een letter kopen?

is het geen rhododendron met groot blad? denk het eerlijk gezegd niet maar goed, daar lijkt hij het meest op voor mij. denk eerder aan een exotische plant. neem anders een blad mee naar de baarnse groothandel, daar kunnen ze je misschien verder helpen
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_26991118
WAT is de baarnse groothandel? *Krakje is baarnse.....*
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26991202
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 22:27 schreef krakkemieke het volgende:
WAT is de baarnse groothandel? *Krakje is baarnse.....*
Muts, daar hebben we het net over gehad! Groeneveld.

Nou, weet nu iemand wat en hoe deze plant heet?

Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_26991439
Nee! Niet zonder bloemen ofzo......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26991858
Ik weet het ook niet

Leuk topic trouwens!
Helaas heb ik (lees: m'n ouders) een kleine achtertuin, dus er staat niet zoveel in. Vandaag stage gelopen, we waren bezig met een tuinaanleggen. Opsluitbandjes zetten enz.
Children of the night. What music they make.
pi_27005870
hey grappig, nog een (leerling) hovenier hier ik doe dezelfde opleiding als jouw, maar zit nu in het 3de jaar.

vandaag gras gemaaid en bakken gevuld met 1-jarigen. erg lekker weer, maar af en toe beetje veel wind aan de kust hier. zometeen mijn zelf gekweekte paprika's uitplanten, het nog geen etenstijd.

vraagje: wie heeft er canna's in de volle grond staan? ik heb dus zaden vanuit monaco meegenomen, deze gezaaid (nog een heel gedoe!) en nou staan ze in een pot. ik durf ze eigenlijk niet in de volle grond te zetten, omdat ik bang ben dat ze de winter niet overleven. is mijn angst gegrond, of kan ik ze gewoon lekker in de volle grond zetten?
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27010246

Mijn schoonmoeder is net weg, en de enorme boom in onze achtertuin die we altijde De Spar noemden... blijkt een Lariks te zijn volgens haar
pi_27011365
hehehe

een lariks kan je trouwens herkennen aan zijn naald-uitval in de winter. het is de enige conifeer die zijn naalden in de winter laat valen.
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27011403
In de winter?
Alles ligt NU onder
pi_27013883
ja, maar dat is er dan van de winter afgevallen ej als het goed is zitten er wel weer licht-groene naalden aan de boom. (tenzij het toch een spar is, maar dan is hij nou dood )
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27013971
Klopt van die groene naalden
Maar hij blijft uitvallen, echt... we zijn hier in Dec. komen wonen en toen zag ik ook al wat naalden, maar het is nu echt erg. Het waait hier (vlak bij de kust wonen we) ook meestal (stevig) misschien is dat ook wel een oorzaak?
De tuin ligt nu echt onder al een week of 2.
pi_27014098
Is toch eigenlijk niet zo gek?
Het hele weer is verstoord....
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_27014530
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 22:43 schreef Oblivion het volgende:
Is toch eigenlijk niet zo gek?
Het hele weer is verstoord....
Zou kunnen....nou ja het liefst kap ik dat ding in ieder geval. Neemt ook de zon weg in de tuin, ik snap de logica van de vorige bewoners/tuinontwerpers van onze tuin toch niet zo
  Moderator zondag 15 mei 2005 @ 14:30:53 #28
5428 crew  miss_sly
pi_27025643
In het vorige topic werd als optie voor een boompje een weigelia genoemd. Weigelia's heb ik al, een kleintje op stam en een struik (allebei achtertuin) en die vind ik echt geweldig! Ik wist alleen niet dat die er ook in boomvorm was

Hier de weigelia op stam, die moet nog verplaatst worden!
Helpt het hierbij trouwens voor een langere bloei om de uitgebloeide bloempjes weg te halen?


De knoppen in de pioenrozen worden groter en verraden steeds meer kleur. Kan niet wachten tot ze straks werkelijk bloeien!



En ik kwam nog wat onbekende dingetjes tegen; iemand die me kan vertellen wat ik nog in de tuin heb staan?
Onbekende nr. 1:


Onbekende nr. 2 (dit is een struikje op een klein stammetje, maar het is omgewaaid, dus het ligt nu half):


Onbekende nr. 3:


Onbekende nr. 4:


En onbekende nr. 5 (dit kan wat mij betreft net zo goed onkruid zijn ):
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_27025768
No 2: Lijkt wel vlier
No 3: boterbloem?
No 5: Dat is moederkruid denk ik. Er komen dan witte bloemetjes met een geel hartje, of gevulde witte bloemetjes. Het is niet echt onkruid. Weliswaar zaait het makkelijk uit, maar met wieden krijg je het weg, als je zou willen.
Ik vind het iig een leuke plant. Het enige nadeel is dat je ze niet in een vaas kan zetten, omdat ze vaak luis hebben.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zondag 15 mei 2005 @ 14:41:30 #30
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27025957
onbekende nummer 1: lijkt wel een brandnetel of bedoel je dat kleine gele bloemetje? dat is een boterbloem volgens mij.
2: Een vlier. tenzij je vlierbessensap o.i.d. wilt maken zou ik hem uit de tuin halen. Ze kunnen flink groeien (scheuten van 2,5 meter per jaar is niet uitzonderlijk) van de bessen krijg je erg lelijke vlekken op je terras (en als hij niet bij het terras staat maken de vogels die vlekken wel ) en persoonlijk ben ik ook niet echt kapot van een vlier, ma goed.
3: ik denk dat dit selderie is. een kruid dat lekker is in de soep, macaroni e.d.
4: geen flauw idee zo 1, 2, 3
5: dit is fluitekruit (in het zeeuws ook wel 'toeters' genoemd) ik zie dat hij bijna gaat bloeien, dus ik zou hem zo snel mogelijk verwijderen, zeker als er een hortensia naast staat, want die krijgt dan een stuk minder licht. Ook zaait fluitekruid zich redelijk uit, dus als je er niks aan zou doen zou je tuin er over 5 jaar vergeven van zijn.
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  zondag 15 mei 2005 @ 14:43:04 #31
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27026004
ow, nummer 5 zou ook moederkruid kunnen zijn idd. het fluitekruid staat nou al overal te bloeien, dus ik vond het al raar dat het nog niet in bloei stond. sommige planten lijken ook zo op elkaar
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27026074
No 3 Zou ook lavas kunnen zijn, even een blaadje fijnwrijven tussen je vingers. Lavas kan ook aardig hoog worden.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  Moderator zondag 15 mei 2005 @ 14:45:35 #33
5428 crew  miss_sly
pi_27026089
Die vlier zou best wel eens kunnen
Ik heb er ook een boom van staan die helemaal shcuil ging in de klimop: een stam van 2 meter denk ik en dan een klein kruintje. Ook maar verplaatsen dan
No 3 is een hele hoge, dat zie je niet zo op het plaatje, maar hij is toch gauw 90 cm hoog. Ik dacht dat een boterbloem lager bleef? Ik dacht zelf aan iets van Dahlia's ofzo?

No 5 is dan toch het plantje dat ik dacht. Even kijken hoe het staat, anders haal ik het toch weg, denk ik.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 15 mei 2005 @ 14:52:29 #34
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27026301
ow ja, lavas zou ook goed kunnen! (maggieplant) kan ook als kruid gebruikt worden in de soep. Het smaakt een beetje naar maggie. mijn moeder heeft een keer teveel van dat spul in de soep gedaan, en nou hou ik er niet meer zo van. je kunt het idd ruiken als je een blaadje kneusd.
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  Moderator zondag 15 mei 2005 @ 15:06:35 #35
5428 crew  miss_sly
pi_27026757
Dat bloeit niet echt bijzonder mooi, dat lavas volgens de foto's op google.
Die vlierstruik gaat in ieder geval weg, het boompj emoet ik nog even over denken. Echter als dat zo snel groeit als je zegt, dan hebben we binnen de kortste keren een volwadden boom in de tuin staan...dat was niet de bedoeling.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 15 mei 2005 @ 15:17:44 #36
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27027118
als je een vlier in de winter afzet (takken afknippen tot op kniehoogte bijvoorbeeld) dan staat hij de herfst daarop met scheuten van ruim 2 meter. Een volwassen boom groeit natuurlijk geen 2 meter per jaar (zeker niet als hij daartoe gedwongen wordt)
Er bestaan wel vlieren die iets minder hard groeien (trosvlier, bergvlier, peterselievlier) maar dit is een gewone vlier op het plaatje

ik heb maar is een album aangemaakt waar ik ook foto's kan uploaden. maakt dit topic wel zo 'fleurig' misschien.

dit is mijn canna indica die ik uit zuid-frankrijk als zaadje heb meegenomen. ik hoop dat hij gaat bloeien van de zomer, dat zou ik echt heel gaaf vinden!!


zo zag hij er overigens uit in zuid-frankrijk
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  Moderator zondag 15 mei 2005 @ 15:29:29 #37
5428 crew  miss_sly
pi_27027410
Canna's zijn mooi
Doen die het wel goed in Nederland? En hoe kunnen die het beste geplaatst worden, qua hoeveelheid zon enzo?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_27027548
quote:
Op zondag 15 mei 2005 15:17 schreef Veersesmurf het volgende:


ik heb maar is een album aangemaakt waar ik ook foto's kan uploaden. maakt dit topic wel zo 'fleurig' misschien.
Ja! Dat is juist zo leuk aan dit topic en als ik iets niet ken en een ander wel dan schrijf ik het meteen in mijn schriftje, zodat ik de namen leer kennen ( )

Net wat foto's gemaakt, die komen er zo aan.
  zondag 15 mei 2005 @ 15:38:36 #39
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27027689
hier hetzelfde ben ze aan het uploaden...

Canna's kunnen het wel doen in Nederland, maar ik durf ze nog niet in de volle grond te zetten.
Ze hebben veel zon nodig, want er staat veel zon in mediterane landen Canna's zijn van nature moerasplanten heb ik wel eens gehoord, dus ze hebben redelijk wat water nodig. de grond moet wel goed doorlatend zijn. ik heb op internet gelezen dat je dan wat mos uit het gras moet mengen met je grond. dit heb ik gedaan en het werkt uitstekend!
Eerst kwam er 1 groen puntje op, dat werd met de bladeren 40 cm. nu heeft hij 5 uitlopers vanuit de 'stam' gemaakt, en daar komt ook veel blad aan. Ik vind het erg leuke planten, al was het ontkiemen van de zaden wel een beetje lastig!
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27027796
quote:
Op zondag 15 mei 2005 14:30 schreef miss_sly het volgende:
In het vorige topic werd als optie voor een boompje een weigelia genoemd. Weigelia's heb ik al, een kleintje op stam en een struik (allebei achtertuin) en die vind ik echt geweldig! Ik wist alleen niet dat die er ook in boomvorm was

Hier de weigelia op stam, die moet nog verplaatst worden!
Helpt het hierbij trouwens voor een langere bloei om de uitgebloeide bloempjes weg te halen?
Hoi, dat was ik ja, van die weigelia. Ik vind ze zelf ook prachtig.
Leuk dat jij ze ook hebt, mooie dieproze kleur!
Die van ons is inderdaad meer een boomvorm, met dikke takken. Binnenkort gaat-ie weer bloeien. Dit is 'm: (foto is van mei vorig jaar)



Of hij langer bloeit als je de uitgebloeide bloemen verwijdert weet ik niet, heb het nooit geprobeerd... het zijn zo immens veel bloemen dat daar geen beginnen aan is. Het kan best een voordeel opleveren denk ik, dat zou je eens uit moeten proberen... Het staat wel mooier natuurlijk.

Ik ben niet zo'n plantenkenner, maar die 1e 'onbekende' lijkt me in ieder geval 'n duidelijk gevalletje van brandnetel.
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  zondag 15 mei 2005 @ 15:48:29 #41
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27027998
Ik heb wat foto's in mijn album gezet, zodat ik ook een beetje kan laten zien wat er in onze tuin staat. Ik ben geen fotograaf, en mijn digitale camera is ook niet echt van de beste kwaliteit, maar jullie doen het er maar mee

Onze Lavas (maggieplant) ziet er op het moment zo uit:


Wie is er nog meer in het trotse bezit van een Japanse wijnbes? Ze smaken heerlijk zoet, en ze zijn erg decoratief op een vruchtentaart bijvoorbeeld.


De 2 appelbomen (Zoete Armgard) staan nog volop in bloei.


Er waren nog tulpen over die we over het hoofd hadden gezien. Deze hebben we laat in het voorjaar geplant, vandaar dat ze nu nog steeds mooi in bloei staan. Wat we dus volgend jaar gaan doen is groepen tulpen planten, en dan 2 weken tussen elke groep wachten met planten, zodat je de bloei van je tulpen verspreid.


Er komen zowaar bloemen in de oleander (Nerium oleander) die ik voor moederdag heb gegeven. Ik wist dat moeders er blij mee zou zijn, en zelf ben ik ook erg fan van deze heester.
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27028261
Allemaal bloemetjes...
Wat mooi!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_27028314
Oh die tulpen nog in bloei leuk, en die appelbomen, mooi hoor.

In de achtertuin, wat is dit?



Achtertuin, Lelietje van dale-blommetjes (heb er een hekel aan, maar de blommetjes zijn wel mooi):



Achtertuin, kuiflavendel:



Voortuin, 1 van de lupines begint te bloeien:

pi_27028923
Ook heel mooi, tinkerbel...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  zondag 15 mei 2005 @ 16:42:51 #45
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27029480
lupine supermooi! jammer dat hij het bij ons niet echt zo lekker wil doen
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27029665
Hier groeien ze als kool

Nog een lupine:

pi_27032586
Oh mèn wat is dit toch een heerlijk topic, prachtige bloemen en je steekt er nog wat van op ook

En die kuiflavendel is erg mooi zo van dichtbij geschoten
pi_27032659
Ik ga een beetje loos stuk van mijn achtertuin inrichten als rotstuin heb ik net besloten

Maar eerst moet ik daar nog 20.00 lelies van dalen uitgraven
pi_27033022
quote:
Op zondag 15 mei 2005 16:51 schreef Tinkerbell het volgende:
Hier groeien ze als kool

Nog een lupine:



Kijk eens naar de bladeren...



En vergelijk ze eens...
Lijken wel op elkaar he?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_27033072
Nee, ik hou wel van je, maar das echt geen lupine, Obli
pi_27033214
Snotvergeme, vond het best wel lijken.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  Moderator zondag 15 mei 2005 @ 19:37:25 #52
5428 crew  miss_sly
pi_27033220
Ik moet me bij Tink aanlsuiten: hoe graag je het ook wil, Obli, een lupine ziet er toch echt anders uit
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_27033293

Gewoon een stokkie erin steken Obli, "en toch is dit Lupine"
pi_27033343


Waar zit toch die iemand die me een antwoord kan geven...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_27033864
quote:
Hoe moet een lupine worden gesnoeid en wanneer?

Een lupine is een vaste plant en hoeft niet gesnoeid te worden: de plant sterft in de winter boven de grond af en komt in het voorjaar weer op. Als de plant te groot wordt, kunt u hem 'scheuren'. U moet hem dan uitgraven en kunt dan voorzichtig de plant delen. U kunt de delen weer opnieuw uitplanten, zodat u op meerdere plekken lupine heeft in de tuin, of een gedeelte wegdoen, indien de plant te groot is geworden.


Bron
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_27042486
Canna's doen het in de zomer goed, in de winter moet je ze uit de grond halen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_27047217
ah ok, thnx voor de informatie heb jij ze ook in de tuin staan krakkemieke?
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  maandag 16 mei 2005 @ 10:18:10 #58
38752 leviathanfd
Mijn twee dames
pi_27047443
quote:
Op zondag 15 mei 2005 15:59 schreef Tinkerbell het volgende:
Oh die tulpen nog in bloei leuk, en die appelbomen, mooi hoor.

In de achtertuin, wat is dit?

[afbeelding]
Salvia Officinalis. Een van mijn favorieten.
Merk en designkleding als nieuw! zie de link
http://shop.kapaza.nl/artemisonlineshop/page1/
  Moderator maandag 16 mei 2005 @ 10:27:20 #59
5428 crew  miss_sly
pi_27047585
quote:
Op zondag 15 mei 2005 15:42 schreef Scootmobiel het volgende:

[..]

Hoi, dat was ik ja, van die weigelia. Ik vind ze zelf ook prachtig.
Leuk dat jij ze ook hebt, mooie dieproze kleur!
Die van ons is inderdaad meer een boomvorm, met dikke takken. Binnenkort gaat-ie weer bloeien. Dit is 'm: (foto is van mei vorig jaar)

[afbeelding]

Of hij langer bloeit als je de uitgebloeide bloemen verwijdert weet ik niet, heb het nooit geprobeerd... het zijn zo immens veel bloemen dat daar geen beginnen aan is. Het kan best een voordeel opleveren denk ik, dat zou je eens uit moeten proberen... Het staat wel mooier natuurlijk.

Ik ben niet zo'n plantenkenner, maar die 1e 'onbekende' lijkt me in ieder geval 'n duidelijk gevalletje van brandnetel.
Ik kom niet veel mensen tegen die de weigelia ook mooi vinden, of in de tuin hebben. Ik heb een keer ergens gewoond waar een weigelia in de tuin stond, en die vond ik zo mooi, dat ik hier besloot er ook twee neer te zetten En nu ga ik zekers op zoek naar een weigelia boompje voor in de voortuin!
(Ontwerp en foto's van de voortuin staan hier: Tuinontwerp )

De 1e is definitief geen brandnetel hoor
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_27047879
quote:
Op maandag 16 mei 2005 10:18 schreef leviathanfd het volgende:
Salvia Officinalis. Een van mijn favorieten.
Oh een salvia! Natuurlijk! bedankt
pi_27048731
quote:
Op maandag 16 mei 2005 10:27 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik kom niet veel mensen tegen die de weigelia ook mooi vinden, of in de tuin hebben. Ik heb een keer ergens gewoond waar een weigelia in de tuin stond, en die vond ik zo mooi, dat ik hier besloot er ook twee neer te zetten En nu ga ik zekers op zoek naar een weigelia boompje voor in de voortuin!
(Ontwerp en foto's van de voortuin staan hier: Tuinontwerp )

De 1e is definitief geen brandnetel hoor
mooi ontwerp miss_sly!

is het misschien een dovenetel? die prikken niet, maar het blad lijkt wel op een brandnetel.
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27051379
quote:
Op maandag 16 mei 2005 10:27 schreef miss_sly het volgende:
De 1e is definitief geen brandnetel hoor
Niet? Oh.
Misschien dan een dovenetel ofzo, zoals hierboven ook al genoemd was? Maar die bloeien momenteel overal met witte en gele bloemetjes.
Ben benieuwd wat het dan wèl is...

En succes met je weigelia's!
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  Moderator maandag 16 mei 2005 @ 13:27:32 #63
5428 crew  miss_sly
pi_27051406
quote:
Op maandag 16 mei 2005 11:34 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

mooi ontwerp miss_sly!

is het misschien een dovenetel? die prikken niet, maar het blad lijkt wel op een brandnetel.
Dank je
We hebben er wel even over gedaan, omdat we weinig voorbeelden konden vinden. Een strakke tuin hebben we niet veel gevonden. De infrastructuur wordt afgemaakt as we speak (T legt de laatste hand aan de laatste sluitband) en dan gaan we invullen. De vakken met grind kunnen we misschien vandaag nog wel invullen, de planten wordt lastiger. Je kunt in mei/juni niet heel veel meer planten, of wel?
De boom/boompjes die er in moeten komen staan, zullen pas in oktober geplant kunnen worden, denk ik.

Heb jij toevallig een foto van de complete weigelia boom? Mijn vriend wilde graag zien hoe dat er als boom uitziet

Pfff, ik heb spierpijn; net een kruiwagen of 6 zand van de voortuin naar de achtertuin gebracht
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_27053306
quote:
Op maandag 16 mei 2005 13:27 schreef miss_sly het volgende:
Heb jij toevallig een foto van de complete weigelia boom? Mijn vriend wilde graag zien hoe dat er als boom uitziet
Okee, ben meteen even de tuin in gegaan om er wat plaatjes van te schieten.
Hij is wel een beetje erg 'wild' uitgegroeid moet ik erbij zeggen, we hebben hem de laatste jaren (achteraf bezien) eigenlijk veel te weinig teruggesnoeid. Maar hij begint wel weer mooi te bloeien nu.

Dit is 'm helemaal:



Misschien zal de echte plantenkenner het niet echt een 'boom' noemen, eerder een grote struik ofzo, gezien de vertakte stam onderaan, maar als je ernaast staat komt het eerder als een soort boom over. Maar goed, dat laat ik verder maar in het midden...

Hier even een close-upje van de stam:



En tot slot nog even het bovenste deel, met dikke hoofdtak:



NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  Moderator maandag 16 mei 2005 @ 15:36:05 #65
5428 crew  miss_sly
pi_27054604
Ik vind hem mooi, Scootmobiel

Maar, waarschijnlijk wordt het alsnog geen weigelia. Mijn heeft besloten dat het in ieder geval 2 dezelfde bomen moeten worden (voor de symmetrie ) en we zagen net een blauwe regen...die vind ik zoooo mooi Ben ik al jaren verliefd op! Dus waarschijnlijk worden het 2 blauwe regens!

Vraagje nog: wij willen een border maken met phlox als bodembedekker en dan wat hosta's ertussen. Hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Als we de bodembedekkers planten, en nu hosta's er tussen zetten, sluit de bodembedekker zich dan toch nog netjes aan? En komt dan volgend jaar de hosta weer netjes door de phlox heen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_27055829
Weigelia is idd een heester, maar als er niets aan gesnoeid wordt kan het uitgroeien tot een boom zeg maar, net als met esdoorn (acer campestre dan) bijvoorbeeld.

Een blauwe regen is geen boom, is een klimplant, dus ik weet niet of dat wel zo slim is een goude regen is wel een boom, maar die blijft geen 2 meter

Het ligt er een beetje aan wat voor soort Phlox je neemt, maar ik denk dat als je de Hosta's nu plant, dat ze volgend jaar wel door de Phloxen heen komt hoor Hoe het op de lange duur zal zijn weet ik niet, maar bodembedekkers kun je terugsteken
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27056937
quote:
Op maandag 16 mei 2005 15:36 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind hem mooi, Scootmobiel

Maar, waarschijnlijk wordt het alsnog geen weigelia. Mijn heeft besloten dat het in ieder geval 2 dezelfde bomen moeten worden (voor de symmetrie ) en we zagen net een blauwe regen...die vind ik zoooo mooi Ben ik al jaren verliefd op! Dus waarschijnlijk worden het 2 blauwe regens!
Dank je, ik zou 'm ook niet meer kwijt willen... Elk jaar weer een genot om naar te kijken.
En blauwe regen vind ik ook prachtig, goeie keus!
Alleen moet die wel ergens houvast aan hebben inderdaad, uit zichzelf heeft-ie helaas 'geen poot om op te staan'... Hij doet het wel mooi op pergola's en zo, en ik heb er laatst ook eentje gezien die in een gouden regen hing... Wel een mooi effect, die gele en blauwe slierten zo vlak bij elkaar.
quote:
Op maandag 16 mei 2005 16:18 schreef Veersesmurf het volgende:
Weigelia is idd een heester, maar als er niets aan gesnoeid wordt kan het uitgroeien tot een boom zeg maar, net als met esdoorn (acer campestre dan) bijvoorbeeld.
Aha, dat verklaart een hoop. Bedankt voor de uitleg, Veersesmurf!
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_27057017
Is een hosta dus eigenlijk een grote bodembedekker?
Oh nee ik lees verkeerd... phloxen dus
pi_27058232
ghehe, ligt er maar net aan welke varieteit je kiest. net als met spirea: de meeste mensen kennen hem/haar als heester, maar er is ook een soort spirea als bodembedekker

trouwens vanmiddag een buxushaagje geknipt. het was niet thuis, dus eigenlijk mag het hier niet in dit topic, maar ik was er stiekum wel trots op en die mensen vonden het ook geslaagd.
misschien is het nog wat vroeg om te knippen, maar het was er goed weer voor en ijsheiligen is al geweest dus...
zo zag de andere kant er eerst ook uit, maar die had ik al geknipt voordat ik de eerste foto nam


en hier toen alles af was:
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27060719
Veersesmurf, dat ziet er zeker keurig uit. Heb je dat uit de losse hand gedaan of heb je eerst touwtjes gespannen? Iig vind ik het erg knap.
pi_27060837
Daar ben ik ook benieuwd naar...
En het vervelende van grind, je krijgt al die kleine blaadjes zo moeilijk weg...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_27061886
zonder touwtjes uiteraard dat werkt zo iritant! continu kijken of je die dingen niet raakt. heb het 1 keer geprobeerd, maar daarna nooit meer! het is mijn vak om die heggetjes netjes te knippen dus ja, dan mag het er wel netjes uit zien ook natuurlijk
en over dat grind: de vorige keer had ik een doek meegenomen, en dat over het grind gelegd, zodat het gemakkelijk op te ruimen was misschien een tip voor mensen die met hetzelfde probleem zitten. Deze keer was ik het doek vergeten dus dan maar zo.
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27061980
Goede tip, die houden we erin!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_27062409
volgens mij wordt het meer een algemeen topic over tuinieren zo, maar is dat wel de bedoeling?
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27074327
Oblivion, jouw geheimzinnige plant lijkt mij ene typisch geval van Helleborus!
pi_27074357
Ik ben aan het googlen, maar dat lijkt er helemaal niet op...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_27074483
D'r zijn verschrikkelijk veel helleborus soorten. En ik ben even eigenwijs, maar ik denk echt dat het een helleborus is. De zwarte vlekken zouden op zwarte bladvlekkenziekte (echte helleborus aandoening) kunnen duiden.
pi_27074490
Is het blad vrij stevig en stug? En misschien een klein beetje gekarteld langs de rand?
pi_27074518
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 08:33 schreef Sorbootje het volgende:
D'r zijn verschrikkelijk veel helleborus soorten. En ik ben even eigenwijs, maar ik denk echt dat het een helleborus is. De zwarte vlekken zouden op zwarte bladvlekkenziekte (echte helleborus aandoening) kunnen duiden.
Ik heb die hele site nageplozen, maar kan niet echt een vergelijkenis vinden.
Ook niet bij de wilde soorten. Hij is inderdaad stug en gekarteld.
Wanneer komen er bloemen uit dan ding dan?
Zitten geen knoppen in.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_27074583
Kijk maar eens naar deze helleborus viridis. Dit is een blad waar ook die zwarte stipjes opzitten. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat jij een helleborus viridis hebt, ik ben niet echt een kenner, dus ik zie niet in één oogopslag welke helleborus het is. Maar ik ben er toch wel vrij zeker van dát het een helleborus is. Op jou foto zie je bijvoorbeeld dat sommige bladeren voetvormig "vertakken" en sommige handvormig. Da's ook typisch voor helleborus.

pi_27074615
Hij bloeit in de winter, maar pas na een paar jaar en die van jou ziet er jong uit...
pi_27074859
Je hebt gelijk!

IK WEET HET NU!

Nu alleen nog zoeken naar de exacte, en hoe en wat...





Is dit een helleborus viridis?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_27075142
Dat weet ik niet zeker. Hij lijkt er in ieder geval wel erg op! Als ie gaat bloeien wordt het makkelijker te beoordelen
pi_27077898
ja, nu je het zegt ja volgens mij is het ook een helleborus. zeker als je het zo ziet vanaf de zijkant (laatste foto)
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27082707
Wat een leuk topic! Goed ook voor ideeën.
Ik heb nl. nog wat lege plaatsen in voor- en achtertuin.

Die lupine vind ik echt mooi.
pi_27088590
Wat een goed topic dit! Ik lees al een tijdje mee, maar heb nu zelf ook een vraag.
Ik heb een flinke struik in mijn tuin staan (nou ja, eigenlijk in de tuin van de buurvrouw, maar hij grenst aan mijn tuin). Nu zit er ineens allemaal 'wit poeder' op de de blaadjes van deze struik. Iemand enig idee hoe dit komt en wat ik er tegen kan doen?
En als iemand de naam van deze plant weet, dan hoor ik het ook graag


(zoek de zwarte kat )

pi_27088887
cocaine? ik denk dat het stuifmeel is van de bloemen die er aan de heester zitten. of het is meeldouw, dat kan ook

ik heb geen idee hoe de heester heet. is het misschien een Prunus lusitanica? ik denk het niet want die heeft een beetje een rode gloed over de jonge scheuten zitten, maar op de foto is het niet echt heel duidelijk te zien voor mij dan
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27094547
Kan iemand mij vertellen hoe deze heet Hij staat bij mij in de voortuin en aangezien we gaan verhuizen en ik deze in onze nieuwe tuin ook graag wil ben ik op zoek naar de naam.



en



Mijn dank is groot voor de gene die zijn naam weet
Jouw kleine handje grijpt
mijn grote vinger vast
mooi toch dat mijn vinger
zo in jouw handje past
pi_27096927
dat is nou Phlox subulata deze wilde iemand in zijn tuin planten als bodembedekker, waarop gereageerd werd dat diegene niet wist dat er ook bodembedekkende Phloxen bestonden

(als ik het goed heb teminste)
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27097122
Als het cocaine was, was ik nu rijk, hihi...
Maar kan het al stuifmeel zijn als er nog geen bloemen aan de heester zitten?
En als het meeldauw is, moet ik daar iets aan doen dan? Las net op internet dat je daar met zware chemicaliën iets aan kan doen als het heel erg is.. Maar denk dat dat voorlopig nog niet zo'n slim plan is
Oja, hij heeft geen rode gloed, dus het is niet die Prunus lusitanica denk ik. Ik kan me herinneren van vorige zomer dat hij witte bloemen had, maar ik weet het niet helemaal zeker (ben hier vorige zomer pas komen wonen, dus heb toen nog niet veel aan de tuin kunnen doen).
pi_27097436
zonder bloemen geen stuifmeel dus dat verhaal gaat niet op.

die meeldauw weet ik helemaal niet zeker hoor, ziektebeelden is niet mijn sterkste kant dus daar zou ik voorlopig even niets aan doen.

Prunus lusitanica bloeit wel wit (soortje net als kastanje, maar dan in't klein met minder bloemetjes) maar er zijn natuurlijk zoveel heesters die wit groeien...die heester zou ik zo niet kunnen benoemen. hoop dat er iemand anders is die het wel kan
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27098352
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 21:02 schreef Veersesmurf het volgende:
dat is nou Phlox subulata deze wilde iemand in zijn tuin planten als bodembedekker, waarop gereageerd werd dat diegene niet wist dat er ook bodembedekkende Phloxen bestonden

(als ik het goed heb teminste)
Mijn dank is zeer groot

Ik wil hem inderdaad graag als bodembedekker in onze nieuwe tuin, want het is een (naar mijn idee) een super mooi ding
Jouw kleine handje grijpt
mijn grote vinger vast
mooi toch dat mijn vinger
zo in jouw handje past
pi_27098657
hehe graag gedaan hoor en het is idd een leuke bodembedekker! zeker als hij in bloei staat natuurlijk
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27099443
Geheheheh, ja want anders is het maar een saai ding
Jouw kleine handje grijpt
mijn grote vinger vast
mooi toch dat mijn vinger
zo in jouw handje past
  Moderator dinsdag 17 mei 2005 @ 22:47:33 #95
5428 crew  miss_sly
pi_27100623
Ik heb hem ook in de tuin, Beaker, maar dan een zachtroze versie. In onze voortuin willen we een vak invullen met roze en witte phlox door elkaar en een paar hosta's ertussen. Ik denk dat het erg mooi wordt
Het eerste vlak is gevuld met zwart grind en het eerste met wit (icy blue eigenlijk). Zal morgen eens een foto in het ontwerp-topic zetten
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_27109146
jaaaaa!!! ben zeer benieuwd!!
Jouw kleine handje grijpt
mijn grote vinger vast
mooi toch dat mijn vinger
zo in jouw handje past
pi_27109294
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 19:55 schreef Beaker het volgende:
Kan iemand mij vertellen hoe deze heet Hij staat bij mij in de voortuin en aangezien we gaan verhuizen en ik deze in onze nieuwe tuin ook graag wil ben ik op zoek naar de naam.

[afbeelding]

en

[afbeelding]

Mijn dank is groot voor de gene die zijn naam weet
Die zijn echt mooi!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_27109523
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 10:26 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Die zijn echt mooi!
Ik vind zijn kleur heel mooi! Ga hem in de nieuwe tuin zeker plaatsen!
Kun je hem gewoon kopen bij Intratuin?
Jouw kleine handje grijpt
mijn grote vinger vast
mooi toch dat mijn vinger
zo in jouw handje past
  woensdag 18 mei 2005 @ 10:36:40 #99
117860 B.A.Trix
Met dank aan MaGNeT
pi_27109553
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 19:55 schreef Beaker het volgende:
Kan iemand mij vertellen hoe deze heet Hij staat bij mij in de voortuin en aangezien we gaan verhuizen en ik deze in onze nieuwe tuin ook graag wil ben ik op zoek naar de naam.
Maar waarom neem je de plant dan niet gewoon mee??
Topic van het jaar!! Sara Raats' eigen huisjes-topic :P
pi_27109832
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 10:36 schreef B.A.Trix het volgende:

[..]

Maar waarom neem je de plant dan niet gewoon mee??
Naar de nieuwe tuin bedoel je? Volgens mij gaat dat niet!?
Jouw kleine handje grijpt
mijn grote vinger vast
mooi toch dat mijn vinger
zo in jouw handje past
  woensdag 18 mei 2005 @ 18:24:39 #101
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27123694
hehe, je kunt hem uiteraard kopen bij de intratuin, maar meenemen naar de nieuwe tuin is nog mooier natuurlijk! kan gewoon hoor. Spit de plant uit, zet hem in een bak met water zodat hij zich kan volzuigen, ga naar je nieuwe tuin, maak daar een plantgat waar de plant + wat potgrond in kan, zet de plant in de potgrond in het plantvak, en geef hem veel water. zeker in de zomer! 4 liter is niet ongebruikelijk. Als het de dag daarop niet regend, maar het is wel warm, geef dan nog eens 3 liter ofzo.

als je het zo doet, zou het zeker moeten kunnen! ookal is het zomer
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  Moderator woensdag 18 mei 2005 @ 18:40:43 #102
5428 crew  miss_sly
pi_27124225
Kunnen we nu nog steeds planten planten in de tuin, Veersesmurf, als we het op bovenstaande manier doen?

Ow, en Beaker, mbt het verhuizen van je plantje even een tip mbt rechten en plichten: als je nu de plant vast uitsteekt en in een pot zet, mag je hem mee verhuizen. Als mensen een bod doen, horen de planten in de tuin (dus niet in de potten, maar in de grond) tot het te kopen opbject en mag je eigenlijk niets meer uitsteken!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 18 mei 2005 @ 18:45:47 #103
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27124397
ja hoor, zou gewoon moeten kunnen in juli/augustus zou ik het niet direct proberen, maar het is nog maar half mei hoor gewoon lekker veel water blijven geven, ook in de zomer! (tenzij het natuurlijk de hele zomer regent...)

het beste is natuurlijk om nieuwe beplanting aan te planten in het najaar, maar als je gaat verhuizen bijvoorbeeld kun je je plantjes meenemen naar je nieuwe tuin, en ze daar gewoon in zetten
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27125494
He!! Bedankt voor de tipsies ik ga overleggen met mijn wederhelft!

* Beaker onthouden gaat dat de plant veel water nodig heeft en een bak waar hij in kan en nogmaals veeeeel water!
Jouw kleine handje grijpt
mijn grote vinger vast
mooi toch dat mijn vinger
zo in jouw handje past
pi_27131170
Vandaag clematis gekocht, en ijsbloemetjes....
De clematis komt dus op die hoek te staan met de boog.
Een donker paarse. Hele mooie bloemen.

En die helleborus heb ik aan de buurvrouw gegeven.
Mag ie in de volle grond. (staat ie nu dus al in)
Is veel beter voor de plant nadat ik eens ben gaan snuffelen op het internet.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  woensdag 18 mei 2005 @ 22:03:51 #106
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27131434
hoe heet de clematis van achter? Ville de Lion toevallig? die heb ik thuis staan, en is echt schitterend! hij bloeit alleen nu nog niet...
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27131615
Clematis 'the president'
Zitten al wel knoppen in, ben heel erg benieuwd.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_27132941
Onnoemelijk ordinaaaaire tvp, maar ik wil morgen plaatjes posten hier (deel 3 al!) en anders vergeet ik het.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_27134125
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 22:35 schreef shmoopy het volgende:
Onnoemelijk ordinaaaaire tvp, maar ik wil morgen plaatjes posten hier (deel 3 al!) en anders vergeet ik het.
Goed he, shmoop deeltje 3
Ik hou je eraan, en anders haal ik je schaamteloze dingespee weg
pi_27134488
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 22:59 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Goed he, shmoop deeltje 3
Ik hou je eraan, en anders haal ik je schaamteloze dingespee weg


Ik ben al lekker bezig in de tuin.
M'n terras ga ik uitbreiden, dus tegels leggen, en ik maak een mooi gazon van het stuk dat erbij gekomen is, en in het midden zet ik de perenboom neer.
Hanging baskets gekocht en zelfgefröbeld en werkelijk overal waar maar plaats was opgehangen, uiteraaaaard heel veel zelf opgekweekt,
allerlei bessenstruiken die elders in de weg stonden heb ik tegen het nieuwe hek gezet, kortom: het wordt nog wat.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_27134610
Dat is een goeie tvp
Perenboom
De meiboom hier is ook erg mooi, het gras is matig de rest gaat gestaag en ik ga als het mooi weer is wat overzichtsfoto's schieten.
Leuk straks voor het voor en na effect
  donderdag 19 mei 2005 @ 00:41:29 #112
117860 B.A.Trix
Met dank aan MaGNeT
pi_27137016
Je hebt op internet ( weet ff de site niet meer..misschien ff googlen..) een site waar mensen gratis zaadjes aanbieden.
Je moet dan alleen de postzegels betalen maar ach dat mag de pret niet drukken he..zo kan je dus voordelig je tuin leuk krijgen.. ( vind t namelijk zelf leuk als ik voor weinig een hele leuke tuin heb.. maar dat kan ook een tick van mij zijn hoor..haha)
Topic van het jaar!! Sara Raats' eigen huisjes-topic :P
pi_27142994
Gisteren naar de kweker geweest en een 9 jaar oude sering gekocht! Hij wordt nog bezorgd. ZOOO mooi!

En verder nog 3 japanse esdoorns (verschillende) en een Physocarpus en 3 maal geranium phaeum.

Blije Sorbo
pi_27143423
Oe ik heb ook een japanse esdoorn in de voortuin ik woon in de esdoornstraat, daarom staat ie erin
pi_27155085
*jaloers is! smurf wil ook een japanse esdoorn

dat is dus echt mijn favoriete heester! al een hele tijd, en dat terwijl ik toch regelmatig heel wat verschillende heesters zie ben echt enorm fan! alleen jammer dat hij bij ons niet in de tuin mag, omdat mijn moeder vind dat het niet past
als ik op mezelf woon komen er dus minstens 3 japanse esdoorns in de tuin
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27155284
Hebben jullie ervaringen met een druif???
Als volgend jaar de schutting staat ipv van die lelijke coniferen, wil ik zo graag een druif proberen
pi_27155390
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 16:32 schreef Bluezz het volgende:
Hebben jullie ervaringen met een druif???
Als volgend jaar de schutting staat ipv van die lelijke coniferen, wil ik zo graag een druif proberen
Ik heb een hele grote druif

Heel klein stukje van de oogst van vorig jaar, had uiteindelijk 7 grote emmers vol.





[ Bericht 10% gewijzigd door Tinkerbell op 19-05-2005 16:50:22 ]
pi_27156469
Hoe heb je zulke mooie druiven gekregen. De mijne waren mini druifjes vorig jaar en erg zuur.
pi_27157635
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 17:06 schreef assepoes het volgende:
Hoe heb je zulke mooie druiven gekregen. De mijne waren mini druifjes vorig jaar en erg zuur.
Als de druiven nog heel klein zijn (ter grootte van een erwtje) dan moet je ze 'krenten'. Je moet dan (bij voorkeur niet met je handen, maar met een schaartje of zo) de kleinste druifjes weghalen. Dat houdt ruimte in de trosjes en de rest van de druiven kunnen dan lekker groeien.

That reminds me Bluezz: een druif is met snoeien, krenten en plukken erg veel werk
pi_27158143
En de druif moet wel heel veel zon hebben, toch?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_27158213
Een druif kan op zich overal wel, maar wil je lekkere en goede druiven hebben is een zonnige en warme plek wel aan te raden
pi_27158753
het liefst tegen een zuidmuur als leiplant (schrijf je dat zo? ) of anders op een pergola, in de zon, uit de wind.

mooie oogst trouwens Tinkerbell!
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27159914
Ik heb de druif overigens op de moestuin en ik ben bang dat ik hem dit jaar iets te enthousiast gesnoeid heb. Maar goed we zien wel. Hij groeit op een pergola, lekker in de zon en de vogels zijn ook dol op de druiven. Iig vorig jaar.

Ik heb vanmiddag wat pompoenplantjes in mijn gewone tuin gezet. Dit als voorlopige plant, totdat ik in het naarjaar daar nieuwe planten ga zetten. Pompoenplanten worden redelijk groot en dan vallen de gaten niet zo op. Ook heb ik een akelei uit de moestuin gehaald ( was spontaan gekomen) en in de achtertuin gezet. Een mooie paarse.
pi_27161953
Goeie tip over die druif, Tink, ik heb nl ook een forse, en de oogst werd e laatste jaren steeds minder leek het.

Wb die site, ik ben deze een keer tegengekomen, kun je zaadjes ruilen tegen van alles: http://www.bloemenzaadjes.nl/index.html
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_27163025
Leuke site! Die Astrid heeft ook een toepasselijke achternaam

en Veersesmurf, je schrijft leiplant goed
Children of the night. What music they make.
pi_27170542
Veersesmurf, ik heb geen tuin, maar ik ben dol op planten.
Voor druiven, als je gekrent heb, knip dan de bladeren weg, die de zon weghouden voor de trossen.
En dat miste ik nog: als er kleine druifjes gevormd zijn, knip dan de scheuten met blad weg die na de vruchten groeien. Anders gaat de groei naar dat blad en niet naar de druiven.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_27175193
Bij ons op de moestuin werd juist aangeraden om het blad bovn de trossen te laten zitten, omdat anders de vogels de druiven zouden eten.
pi_27182586
Ik heb 1001 andere dingen te doen, en dan heb ik het nog niet eens over mijn huishouden, maar de zon en de tuin lokken, dus ik in de achtertuin aan het werk.

Maar zon-regen-zon-regen van de laatste tijd he: mijn tuin groeit uit de klauwen

Er komen dingen op waarvan ik niet wist dat ik ze had, ik zal zo even 2 foto's plaatsen. Het gras groeit terwijl je d'r naar kijkt en planten worden zo groot als ik ze nog niet eerder heb gezien.
pi_27185329
Ik ga zo ook even wat overzichtsshots nemen van hoe het er nu bij staat na alle noeste arbeid
pi_27185385
't Regent alweer
pi_27185966
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 22:35 schreef shmoopy het volgende:
Onnoemelijk ordinaaaaire tvp, maar ik wil morgen plaatjes posten hier (deel 3 al!) en anders vergeet ik het.
En een ordinare tvp zetten, en het dan alsnog vergeten... Kst...

Ja, ik ben benieuwd, shoot me...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_27186105
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 14:49 schreef Oblivion het volgende:


En een ordinare tvp zetten, en het dan alsnog vergeten... Kst...

Ja, ik ben benieuwd, shoot me...
Ik heb haar al een waarschuwing gegeven
pi_27186215
Jaha, voor de tvp, maar niet voor het vergeten...

Nou kom op dames waar blijven de kiekjes?
Hier is alles rustig op tuingebied.
Heb wel de ijsbloemetjes en de celamtis nu gepoot.
Wordt helemaal goed!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_27186257
Wanneer kan ik nu eigenlijk het best mijn buxus haagje snoeien. Ongeveer nu? Of juist wachten tot het najaar??
pi_27186325
Ik snoei de buxus naar hartelust, zolang je het niet in de volle zon doet.
Voor de rest zijn er niet zoveel regels aan verbonden.
Ja, doe het niet met een electrisch ding, slaan je blaadjes kapot en dan krijg je vele bruine plekjes.
En oh er was nog iemand (Veersesmurf) die had een goede tip, leg een laken eronder.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_27186408
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 14:58 schreef Oblivion het volgende:
Ik snoei de buxus naar hartelust, zolang je het niet in de volle zon doet.
Voor de rest zijn er niet zoveel regels aan verbonden.
Ja, doe het niet met een electrisch ding, slaan je blaadjes kapot en dan krijg je vele bruine plekjes.
En oh er was nog iemand (Veersesmurf) die had een goede tip, leg een laken eronder.
Ok, danke.
Dan moet ik het dus of nu voor de zomer doen of erna. Denk dat we het maar erna doen. Kan ie nog wat groeien.

Dat laken was toch omdat er grind onder lag of niet? Dat hebben wij niet.
pi_27187078
tweede helft mei is de beste tijd. Hey, da's nu! En ik ga nu op vakantie...hmmm...moet ik mijn buxusjes maar een keertje wat later snoeien...
  vrijdag 20 mei 2005 @ 17:59:04 #138
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27192816
als je de buxus nu snoeit, dan kan hij in de loop van de zomer nog mooi uitlopen (en knip hem dan nog een keertje eind augustus)
als je hem nou snoeit, wordt de buxus meer compact, en dus mooier! als ik jouw was zou ik hem nou snoeien!

ik heb vandaag 400 borderpaaltjes netjes in een tuin geplaatst (samen met wat klasgenoten) de foto's komen straks online, omdat ik nou moet gaan eten, en het vrijdagmiddagbier is ook nog steeds niet uitgewerkt
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  FOK!Babe vrijdag 20 mei 2005 @ 23:01:47 #139
11324 shmoopy
pi_27201668
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 14:49 schreef Oblivion het volgende:

[..]

En een ordinare tvp zetten, en het dan alsnog vergeten... Kst...

Ja, ik ben benieuwd, shoot me...


Niet vergeten, maar nog geen tijd gehad, en toen ik even tijd had scheen de zon niet en dan lijkt alles zo pierig op de foto.
Dus.

Niettemin, morgen ga ik aan de slag met schep en camera, zet vriendlief aan het werk want om een mooi gazonnetje te krijgen moet de boel natuurlijk wel eerst omgespit worden.

Iemand trouwens nog tips voor dat gazonnetje?
Moet ik nog ergens om denken of kan ik gewoon de boel omspitten, beetje gelijkmatig platstampen en dan zaaien?
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_27201759
Hoezo omspitten?
Gewoon bijzaaien, en kalk eroverheen.
Komt het wel goed.

En zo'n pak met zaadjes kost gewoon 20 euro...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  FOK!Babe vrijdag 20 mei 2005 @ 23:08:46 #141
11324 shmoopy
pi_27201861
Kalluk?
Wrom dat dan?

En ik heb al een pak zaadjes.
Staat hier al weken pontificaal in het zicht, stil te hinten naar een niet nader te noemen persoon die moet spitten.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_27201918
http://www.neerlandstuin.nl/gazon/mosgras.html
Astu wijffie
(Vanaf puntje 3, ik zou het uitprinten en op de tuindeur hangen)
pi_27201967
quote:
Gras groeit bij een temperatuur van ca. 15 graden °C. In de winter en in het najaar hoeft het dan niet gemaaid, want dan ligt de groei stil. Vanaf het voorjaar begint het gras te groeien. Wil je een mooi gazonnetje dan is dat een prima tijd om het voor de eerste keer dat jaar te bemesten.
Gras wordt de hele zomer gemaaid en heeft veel voeding nodig. Kijk op de verpakking wanneer je weer meststoffen moet strooien.
Heeft het gras van de winter te lijden gehad dan kun je het eerst met een verticuteerhark of verticuteermachine behandelen. Je haalt hiermee mos en vervilt gras uit de grasmat en de wortels krijgen daardoor meer lucht.
quote:
Tip
Kalk is voor veel gazons noodzakelijk. Het gras is met kalk beter in staat om voedingstoffen op te nemen. Ook mosvorming zal door het strooien van kalk minder worden.


Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  FOK!Babe vrijdag 20 mei 2005 @ 23:14:48 #144
11324 shmoopy
pi_27202063
Dank u, dames!

En Obli, ijsbloemen zijn supermooi!
Heb ze helemaal ontdekt, en zal morgen zeker een foto maken van mijn blommekes.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_27202121
Leuk he, als je dus beter kijkt dat het net lijkt of er een suikerlaagje op zit...
Maar manlief wilde ze hebben vanwege de kleuren.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_27213767
Kalk werkt prima Shmoops

Iemand een idee wat dit gaat worden?

pi_27213850
Ik herken de sprieten, als in een Lelie
Bij mij zit er nog geen bloem in.... (als het dezelfde is)
pi_27216076
Ja ik dacht het ook, maar waar ie vandaan komt ineens?
pi_27221877
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 14:31 schreef Bluezz het volgende:
Ik ga zo ook even wat overzichtsshots nemen van hoe het er nu bij staat na alle noeste arbeid
Geen idee of jullie een beetje weten hoe het was, verwilderd overwoekerd echt verschrikkelijk, maar tot nu toe ziet het er (hier en daar nog wat kalig) zo uit :

links vanaf terras gezien...






En rechts vanaf terras gezien....
in de zwarte ronde bak komt wildbloemenzaad op.
Die kleine plantjes zijn de zonnebloemen, en die hosta laat ik staan (obli ) want het gazon is al zo kaal




enneh achterin zie je dus de meidoorn, hier een close up




Zo ziet het eruit als je de tuin inkomt, boven dus het balkon en beneden de tuin.
En NEE, dat witte tuinmeubilair (ik heb wel leuke kussens) is NIET mijn smaak, maar we hebben alles gekregen van schoonmama die het anders wegdeed
Let op Xenapoes die voor het tuinkamerraam zit

pi_27223385
Oh die ene hosta kan je toch ook laten staan? Bluezz...



Ziet er puik uit wijf! Goe gedaan!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_27223819
Tinkerbell, het is een daglelie, Hemerocallis. De bloemen bloeien maar kort (een dag) maar als hij groter is wel vaak!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zaterdag 21 mei 2005 @ 19:49:15 #152
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27224209
laat ik nou vandaag een gazon hebben ingezaaid

eerst 2 keer gefreesd. daarna alles vlak geharkt met een hark waarvan de tanden ver uit elkaar staan (zodat het egaal wordt) toen het gezon geblokt (met zo'n betonnen rol) daarna gekeken waar de putten hobbels zaten. weer met de hark ge-egaliseerd, en weer het hele stuk (110 m2) geblokt. toen alles lichtjes opengeharkt en daarna pas het graszaad erin gezaaid.
het geheel weer lichtjes geharkt, zodat er wat grond over het zaad kwam. toen als laatste weer alles geblokt. en toen was het kwart over 5
het was een hele klus, maar het ziet er wel mooi uit nou!

alles omspitten en dan graszaad erin kan ook, maar het resultaat zal een stuk minder zijn! zeker op de lange duur...
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27225456
voor school ofzo?

Mijn school doet echt afschuwelijk weinig aan praktijk op school
Afgelopen dinsdag (praktijkles) hebben we het over spuiten gehad....maar dat was echt te weinig, en ale informatie in 2 uur ofzo gepropt

Mijn tuin vind ik niet echt iets om trots op te zijn, als leerling-hovenier zijnde, maar ik doe er ook niks aan *schaam*. Mn ouders die verzorgen de achtertuin, en ze hebben ook 2 volkstuinen bij de TU Delft. As maandag help ik ff daar, ik kan dan misschien wel wat foto's maken (gister 150 foto's gemaakt voor een stageopdracht ).
Children of the night. What music they make.
pi_27225661
Ik heb een droom van een tuin met geurende planten en frambozen en ouwe groentes...
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_27227163
Bloesie, wat is dat opgeknapt!
En ik ben helemaal verliefd op dat zoete bremmetje van je, heb zelf een witte, maar deze is moooooi.

Ben vandaag behoorlijk in de weer geweest (lees: heb iemand behoorlijk aan het werk gezet ) met het omspitten van de tuin.

Ik ga geen compleet overzicht van de tuin geven, maar steeds wat kleine stukjes, en op dit moment is er nog niet veel te zien, maar daar wordt hard aan gewerkt.

Eén van mijn hanging fuk, fuk, fuchsia's:



De ijsbloemetjes die ik dus ontdekt heb en die ik groot in ga slaan want dit is me nog veel te pierig:



Eén van de plekjes was hangroepplantjes hangen, die 2 aan de muur worden vervangen voor LEUKE bakken, maar dit is wat ik zo snel in de schuur vond:



En last but not least, op verzoek van de LKM-etjes, de hagedisjes die ze vanmiddag in de tuin vonden, echt piepklein :

Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_27227256
Die ijsbloemen groeien wel wat groter hoor.
En heb je water in of bij de tuin? Volgens mij zijn het dan salamanders, geen hagedissen. Wel bijzonder, wees er zuinig op!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_27227505
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 21:22 schreef krakkemieke het volgende:
Die ijsbloemen groeien wel wat groter hoor.
Ah, mooi, dat hoopte ik nl al toen ik maar 2 van die dingetjes kocht.
Maar ze zijn zo mooi dat ik ze graag ook in een grote pot wil hebben.
quote:
En heb je water in of bij de tuin? Volgens mij zijn het dan salamanders, geen hagedissen. Wel bijzonder, wees er zuinig op!
Nope, geen water.
Ik heb ze vanavond maar vrijgelaten, want ik vond het zo zielig in die bak en ik dacht niet dat ze een huisdierenbestaan zouden gaan overleven.
Wel heel apart idd, had die beestjes nog nooit in de tuin gezien.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_27227599


Je hanging baskets hangen naar rechts?

Ziet er leuk uit Shmoops.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_27227704
Leuk leuk leuk leuk shmoop
Enneh ik heb dus ook ijsbloemen, op da sandbak
(morgen fotootje van maken....)
pi_27227829
Ijskruid gaat dicht in de schaduw...
Nog mensen die een bloemenklok willen maken, hihihi!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zaterdag 21 mei 2005 @ 21:46:01 #161
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27228266
wij moeten best veel praktijk voor school doen ja (1,5 keer in de week een hele dag) maar vandaag was gewoon een beunklusje voor men stagebedrijf. ideaal
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27233213
Whaaaaaa die hagedisjes, ik zou me rotschrikken als ik die tegen zou komen! Watje die ik ben

Hangt er allemaal mooi bij hoor Shmoopy!!
Jouw kleine handje grijpt
mijn grote vinger vast
mooi toch dat mijn vinger
zo in jouw handje past
pi_27233392
Ik blijf erbij dat het salamanders zijn! (Beschermd)
Hagedissen kom je hooguit tegen in het uiterste zuiden.......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_27233544

Salamander


Hagedis

Ik zou zeggen shmoop, dat het salamandertjes waren
pi_27233694
En dan heeft Schmoop een Queeste........ Salamanders zijn Beschermd en Zeldzaam! Reden voor Buurtoverleg en Oversteekplaatsen.......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_27233715
Eh, zonder de hoofdletters, is het waar....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_27233793
Die hoofdletters zijn het gevolg van teveel Terry Prachett....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_27240052
Ah bedankt krakkemieke, een daglelie dus. Die bloeit echt maar 1 dag?
Wat leuk zeg, dat wist ik niet

Ik ga ijsbloemen van de buurvrouw krijgen
  zondag 22 mei 2005 @ 12:31:00 #169
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27240759
is het eindelijk (bijna) zomer, zijn ze helemaal fan van ijsbloemetjes geworden...

19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27243222
Goede timing ook
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 21:46 schreef Veersesmurf het volgende:
wij moeten best veel praktijk voor school doen ja (1,5 keer in de week een hele dag) maar vandaag was gewoon een beunklusje voor men stagebedrijf. ideaal
Jij loopt op zaterdag stage? Ik op vrijdag, krijg ik 25 euri per dag voor
Children of the night. What music they make.
pi_27244227
Vrouwen zijn nu eenmaal ondoorgrondelijke wezens
  zondag 22 mei 2005 @ 15:32:14 #172
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27245212
ik loop op woensdag stage (ook 25 euro per dag terwijl ik eigenlijk niks betaald mag krijgen ) en op zaterdag werk ik gewoon op het bedrijf waar ik stage loop zeg maar (iets meer dan 25 euro per dag ) maar in principe doe ik gewoon hetzelfde werk, met dezelfde gasten, dus leer veel van

en dat vrouwen ondoorgrondelijke wezens zijn, daar kom ik steeds meer achter

regent het trouwens bij jullie? hier komen steeds hele donkere wolken over, maar er komt bijna geen spat regen uit....beetje jammer als ik net lekker in de tuin weer zit dat er dan zo'n grote wolk voor de zon komt
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27245647
Ehm veersesmurf, kom je hier SC deel 23: Van harte welkom, lieve Nikky! gezellig verder kleppen over het weer en je opleiding? Dan houden we het hier een beetje ontopic
Of, mss nog beter is het leuk om een topic te openen over je opleiding (F&F gebied dan) en je vorderingen, of doe je dat al in SES?


Foto van ijsbloemen komen eraan
  zondag 22 mei 2005 @ 15:58:02 #174
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27246060
sorry, was al bang dat het teveel SC zou zijn

onze kiwi staat bijna in bloei, zal er morgen even foto's van maken!
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27246744
in dat SC topic gaat het alleen maar over katten

Hier is het bewolkt als wat, en af en toe wat regen.

Morgen foto's van de moestuin!
Children of the night. What music they make.
pi_27247001
quote:
Op zondag 22 mei 2005 16:16 schreef DeHovenier het volgende:
in dat SC topic gaat het alleen maar over katten
...en kippen en honden en meetings etc. etc.

Zijn dit ijsbloemen?
Er stond dus al een zandbak in de tuin, die laten we dit jaar staan, heb er maar wat potten op gezet



Overzicht tuin vanaf het balkon/woonkamer.... mét kat

  zondag 22 mei 2005 @ 16:39:42 #177
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27247460
volgens mij zijn dat ijsbloemetjes ja

en je leylandii-haag begint al flink uit de klauwen te lopen! zou maar een keertje flink terugsnoeien met een kettingzaag, want kleiner worden ze er zo ook niet op (tenzij je natuurlijk een haag wilt van 18 meter... ) wel een mooie broodboom overigens! komen er veel rode bessen aan?
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27247510
quote:
Op zondag 22 mei 2005 16:39 schreef Veersesmurf het volgende:
volgens mij zijn dat ijsbloemetjes ja

en je leylandii-haag begint al flink uit de klauwen te lopen! zou maar een keertje flink terugsnoeien met een kettingzaag, want kleiner worden ze er zo ook niet op (tenzij je natuurlijk een haag wilt van 18 meter... ) wel een mooie broodboom overigens! komen er veel rode bessen aan?
Broodboom??
Enneh die haag gaat er hopelijk volgend jaar uit, vreselijk ding
We wonen hier pas sinds dec. en het was een onoverzichtelijke verwoekerde ellende
  zondag 22 mei 2005 @ 16:57:16 #179
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27247888
Aucuba japonica 'Variegata' dat ding aan de linkerzijkant (bont blad) het heet wel broodboom, maar is eigenlijk een heester die hier in ned. niet zo heel bruut wordt.

hehe wordt nog een leuk klusje om die dingen eruit te krijgen! is er ruimte om een minikraantje in de tuin te laten komen of niet? anders wordt het oud-hollandsch handwerk vrees ik
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27248813
quote:
Op zondag 22 mei 2005 16:57 schreef Veersesmurf het volgende:
Aucuba japonica 'Variegata' dat ding aan de linkerzijkant (bont blad) het heet wel broodboom, maar is eigenlijk een heester die hier in ned. niet zo heel bruut wordt.

hehe wordt nog een leuk klusje om die dingen eruit te krijgen! is er ruimte om een minikraantje in de tuin te laten komen of niet? anders wordt het oud-hollandsch handwerk vrees ik
We gaan dat laten doen, samen met de buren, en laten er meteen een schutting inzetten, het zal idd wel met een kraantje moeten.
Maar we moeten eerst even doorsparen

Die broodboom noem ik altijd een aucuba, dus hebben we het over hetzelfde
Zitten nog geen rode bessen in.. maar dat komt misschien nog?
  zondag 22 mei 2005 @ 17:39:09 #181
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27248989
ik denk dat dat nog wel komt, maar het verschilt per heester. in de 1 komen superveel bessen, en in de ander een stuk minder. omdat je er pas vanaf dec. woont kun je dat ook niet echt weten denk ik

ow ja, een lange smalle tuin kun je groter/breder laten lijken door er diagonale lijnen in te verwerken. moest er ineens aan denken kweet niet waarom...
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27249097
quote:
Op zondag 22 mei 2005 17:39 schreef Veersesmurf het volgende:
ik denk dat dat nog wel komt, maar het verschilt per heester. in de 1 komen superveel bessen, en in de ander een stuk minder. omdat je er pas vanaf dec. woont kun je dat ook niet echt weten denk ik
Ok.
Nee joh, ik wist/weet helemaal niks. En ik leer door dit soort topics er heel veel bij
quote:
ow ja, een lange smalle tuin kun je groter/breder laten lijken door er diagonale lijnen in te verwerken. moest er ineens aan denken kweet niet waarom...
Omdat onze tuin lang en "smal" eruit ziet
Komt dat ook niet door de aanleg van het rechte pad?
Onze buren hebben een meer half rond pad naar de poortdeur toe, ziet er meteen heel anders uit, hun gazon heeft ook een half ronde vorm.
Maar ik ben al heel blij met deze tuin, na 45 jaar balkonnetjes
  zondag 22 mei 2005 @ 18:02:17 #183
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27249639
ja, dat pad maakt het vrij lang idd. misschien dat wat rondere vormen beter uit zouden komen

edit: ik kon het niet laten even wat te tekenen (was toch aan het tekenen voor school)



door zo'n pad te maken breekt het de lengtelijnen. met aan weerszijden een boom of hoge heester komt er meer 'ruimte' in de tuin. ook een rozenboogje over het pad maakt hoogte dus diepte. ik hoop dat het een beetje duidelijk is, had niet zo heel veel tijd om het te tekenen
voor school teken ik overigens wel iets netter hoor
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27250038
SC-topic gaat over alles waar je het maar over wil hebben, als het maar over F&F gaat

Veersesmurf, ik ben erg benieuwd naar die foto van je kiwi!!
pi_27260692
Aha, een soort pleur-hier-je-algemene-rotzooi-in topic dus

Ik dacht trouwens dat de 'Variegata' bont is, en de Aucuba japonica gewoon groen blad heeft??

If not, dan ben ik verkeerd voorgelicht op school

EDIT

Wat info:
Deze bladhoudende sierstruik met groot leerachtig blad is van Japanse afkomst. Oorspronkelijk dacht men dat deze enkel te kweken was als kasplant, maar werd reeds snel aangeplant in de kleine stadstuin.
Aucuba is bestand tegen luchtvervuiling en gedijt tamelijk goed in alle grondsoorten. Niettemin is een voedzame en compostrijke bodem aanbevolen op een schaduw of halfbeschaduwde plaats om een optimale groei te verzekeren.
De heester is speciaal door zijn aard vooral tijdens de winterperiode doordat zijn blijvend, glanzend en leerachtig blad een aantrekkelijk aspect geeft aan onze siertuin.
Aucuba japonica ’Variegata’: heeft een groen blad dat geel gevlekt of gestippeld is en hierdoor opvalt tussen andere wintergroene- of bladverliezende gewassen.
Enkel de vrouwelijke planten vertonen overvloedig grote langwerpige rode bessen in het vroege voorjaar en blijven lang aan de plant zitten. De bevordering van bessen kan bekomen worden door mannelijke exemplaren bij te planten.
Qua standplaats is volle zon als een belommerende plaats onder een boom of binnenkoer geen hinder voor deze plant. Snoeien kan en mag het ganse jaar door, vormsnoei is eveneens mogelijk.
Vermeedering gaat het best door stekken.

Bron:http://www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=1960

Is dat trouwens een meidoorn in de linkerhoek van je tuin? Die dingen kunnen wel 500 jaar oud worden

[ Bericht 34% gewijzigd door DeHovenier op 22-05-2005 23:41:31 ]
Children of the night. What music they make.
pi_27262570
quote:
Op zondag 22 mei 2005 23:33 schreef DeHovenier het volgende:
Aha, een soort pleur-hier-je-algemene-rotzooi-in topic dus

Ik dacht trouwens dat de 'Variegata' bont is, en de Aucuba japonica gewoon groen blad heeft??

If not, dan ben ik verkeerd voorgelicht op school

EDIT

Wat info:
Deze bladhoudende sierstruik met groot leerachtig blad is van Japanse afkomst. Oorspronkelijk dacht men dat deze enkel te kweken was als kasplant, maar werd reeds snel aangeplant in de kleine stadstuin.
Aucuba is bestand tegen luchtvervuiling en gedijt tamelijk goed in alle grondsoorten. Niettemin is een voedzame en compostrijke bodem aanbevolen op een schaduw of halfbeschaduwde plaats om een optimale groei te verzekeren.
De heester is speciaal door zijn aard vooral tijdens de winterperiode doordat zijn blijvend, glanzend en leerachtig blad een aantrekkelijk aspect geeft aan onze siertuin.
Aucuba japonica ’Variegata’: heeft een groen blad dat geel gevlekt of gestippeld is en hierdoor opvalt tussen andere wintergroene- of bladverliezende gewassen.
Enkel de vrouwelijke planten vertonen overvloedig grote langwerpige rode bessen in het vroege voorjaar en blijven lang aan de plant zitten. De bevordering van bessen kan bekomen worden door mannelijke exemplaren bij te planten.
Qua standplaats is volle zon als een belommerende plaats onder een boom of binnenkoer geen hinder voor deze plant. Snoeien kan en mag het ganse jaar door, vormsnoei is eveneens mogelijk.
Vermeedering gaat het best door stekken.

Bron:http://www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=1960
Tnxx, had ik ook gevonden
quote:
Is dat trouwens een meidoorn in de linkerhoek van je tuin? Die dingen kunnen wel 500 jaar oud worden
Had ik hier al gepost/laten zien
http://forum.fok.nl/topic/700540/2/100#27221877
pi_27264617
Sorry, niet gezien
Children of the night. What music they make.
pi_27271411
Weet iemand of een rozenstruik die alleen maar takken heeft met 7 bladeren ipv 5 nog knoppen krijgt of alleen blad? Ik dacht dat ik dat ergens had gelezen. Of zit ik nu onzin te kletsen?

Ik kwam nl net tot de ontdekking dat 1 roos alleen maar 7 bladeren en de andere twee 5 bladeren en wel knop in tegenstelling tot die met 7 bladeren.
  maandag 23 mei 2005 @ 14:05:57 #189
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27274194
volgens mij is het zo dat wild schot van een roos (7bladig) geen knoppen krijgt. Er zitten ook een stuk meer kleine stekeltjes aan dat schot of niet?

als er 'Variegata' of iets in die trant achter een plantennaam staat dan is het vaak bont blad idd
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27280441
Kom ik op de volkstuin, zie je dit:



en



Onbekende mensen hebben dus zomaar zonder toestemming te vragen, vierkantjes uit de schors van de Betula gesneden

Waarschijnlijk wilden ze die gebruiken ter decoratie van het een of ander....

[ Bericht 11% gewijzigd door DeHovenier op 23-05-2005 19:17:56 ]
Children of the night. What music they make.
  maandag 23 mei 2005 @ 17:18:42 #191
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27280722
kzou het wel weten als ik het had gezien!
ik ben geen boomknuffelaar (helemaal niet zelfs) maar zulk soort dingen vind ik toch niet echt kunnen! als je zo graag van die dingen wilt voor het bloemschikken of weet ik veel wat koop je maar je eigen berk! je heb maar van andermans spullen af te blijven

heb je trouwens nog veel kunnen doen in de moestuin DeHovenier? hier was het continu regenachtig met vette buien af en toe, maar nou schijnt de zon
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27284462
Idd, ze kopen maar hun eigen berk

Of ze vragen het even......

Geen boomknuffelaar en toch hovenier? Que?

Ik ben er 2,5 uur lang daar geweest, en heb wat onkruid gewied. Voornamelijk zevenblad, wilde aarbei en gele dovenetel....lekker met de heggeschaar over de grond raggen
Het was goed weer, er dreven wat flinke wolken in de lucht, maar die lieten hun last ergens anders vallen (gelukkig). Alleen toen ik wilde vertrekken naar huis, begon het nogal te regenen. Dus ik schuilen in het tuinhuisje met mn vader, hebben we wat Belgische pralines opgegeten

*kijkt nu naar buiten en ziet de zon en een strakblauwe hemel *
Children of the night. What music they make.
  maandag 23 mei 2005 @ 19:30:32 #193
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27284739
Geen boomknuffelaar in de zin van: Er mag geen 1 boom gekapt worden, want het is ook een levend wezen en misschien zit er wel een vogeltje in te broeden.
Soms moet er gewoon iets weg in een tuin, maar om een boom maar even van zijn bast af te helpen omdat dat zo decoratief staat....

Hoe hoog stond die wilde aardbei als je er met de heggeschaar overheen kon? jammer dat jullie zevenblad in de moestuin hebben staan! niet dat de aardappels er minder van zullen groeien, maar zevenblad is gewoon nooit leuk! (nee, ook niet als het in bloei staat )
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27294060
Bluezz, het is geen ijskruid! Die heeft een soort dauwdruppels op het blad.
En ik geloof niet dat je zevenblad alleen te lijf gaat met een heggeschaar Hovenier????
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_27297565
quote:
Op zondag 22 mei 2005 16:24 schreef Bluezz het volgende:

[..]

...en kippen en honden en meetings etc. etc.

Zijn dit ijsbloemen?
Er stond dus al een zandbak in de tuin, die laten we dit jaar staan, heb er maar wat potten op gezet
Ik zie geen ijsbloemen, wel spaanse margrieten?

Ijsbloemen zien er zo uit:

Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_27300012


Ik heb met de heggeschaar vlak over de bodem geknipt, mn vader wilde dat ik eerst alles schoonmaakte, en later gaan de wortels enz eruit.

Overigens zijn het eigenlijk 2 volkstuinen die naast elkaar liggen. De ene tuin gebruiken we voor bloemetjes en plantjes enz, en de andere gebruiken we als moestuin. Dus dat zevenblad zit nu in de bloementuin, en (nog) niet in de moestuin.
Children of the night. What music they make.
pi_27300461
Nou ja zeg, wat willen mensen dan met dat berkenschors?

De daglelie bloeit!
  dinsdag 24 mei 2005 @ 11:16:48 #198
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27302256
voor decoratieve doeleinden misschien?
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27309042
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 11:16 schreef Veersesmurf het volgende:
voor decoratieve doeleinden misschien?
Trouwens mooi ontwerpje heb je gemaakt voor onze tuin
Maar daar hebben we de cash niet voor helaas.

Ik heb dus geen ijsbloemen, jammer dan Deze zijn ook leuk.

Tink maak je nog een foto voor de dag om is dan?
Ik heb mijn ouwe lavendel die al 2 jaar in Utreg op het balkonnetje stond in de volle grond gezet, op een kale plek in het gazon. Hopelijk lukt dat.
En de aardbeien zitten bloemen aan
  dinsdag 24 mei 2005 @ 15:54:02 #200
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27311419
hehe, ik had het ontwerpje niet gemaakt met het oog dat jullie het zouden gaan uitvoeren hoor meer om even te laten zien dat zo'n slingerpadje de 'lange' lengte in je tuin een beetje breekt.
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27322052
Nadeel van Spaanse margrieten (ook wel Osteospermum) is wel dat ze vrij snel na het poten hun bloemen verliezen, en dat deze eigenlijk pas eind augustus begin september terug komen. Dit is wel een belangrijk punt voor verbetering, maar daar zijn de heren en dames veredelaars druk mee doende.
pi_27328582
quote:
Op maandag 23 mei 2005 19:30 schreef Veersesmurf het volgende:
jammer dat jullie zevenblad in de moestuin hebben staan! niet dat de aardappels er minder van zullen groeien, maar zevenblad is gewoon nooit leuk! (nee, ook niet als het in bloei staat )
Inderdaad, vertel mij wat... Wij hebben dat spul ook al jarenlang als onkruid in de tuin, en slagen er maar niet in om er van af te komen.

Ff een (Google-)plaatje, voor de duidelijkheid:


Zo ziet de onze er dus ook uit, alleen wat feller groen dan op deze foto.
De witte bloemschermen zien eruit als die van fluitekruid.

Jaren geleden hebben we de hele boel om laten spitten, in de hoop dat al die voortwoekerende wortels nu eindelijk eens het loodje zouden leggen, maar nee hoor... die zooi komt net zo vrolijk weer op, ook als je denkt dat je alles eruit hebt.
Sindsdien al meerdere keren gekortwiekt met de elektrische heggenschaar, maar dat helpt natuurlijk ook niets, daar gaan ze niet mee weg.

Ze gedijen vooral goed rond onze rozenstruik, is me opgevallen. De buurvrouw vertelde ons toen dat ze meende te weten dat die twee soorten elkaar aanvullen qua voedingsstoffen, weet iemand of dat klopt? De rozenstruik bloeit elk jaar weer prachtig inderdaad, maar ik zou het liever zien zónder die vervelende woekerplant eronder...

Op sommige tuinsites wordt gif en/of ecologische bestrijding aanbevolen, maar er staat ook meteen bij dat dat vaak niet afdoende is. Weet iemand iets wat wél goed helpt? Ervaringen ermee enzo?
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_27330474
Ja, tips tegen zevenblad, ook hier graag!

Word er helemaal gek van, en ik zal het moeten aanpakken in samenwerking met de buren, anders schiet het nog geen donder op, rotplantjes.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  woensdag 25 mei 2005 @ 20:22:30 #204
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27351197
hier even mijn gedachte over zevenblad. er staat waarschijnlijk niks nuttigs in, dus je hoeft het niet te lezen. voor mij lucht het wel enorm op

hehe sorry dat ik moet lachen, maar dat verhaal met dat omspitten vond ik heel stiekem best grappig

ik dacht dat het algemeen bekend was dat het uitroeien van zevenblad bijna onmogelijk was, maar goed. hier wat tips:

Als je een stukje zevenblad in je tuin ziet: stip het direct (als de weersomstandigheden daar geschikt voor zijn) aan met Round-up. Ook als je van ecologisch tuinieren + een mooie tuin houd, gewoon met Round-up. Er bestaat bijna geen ander wettelijk chemisch middel dat tegen zevenblad bestand is. Als het na anderhalve week nog niet bruin begint te worden, stip dat dan nog een keertje aan, net zolang totdat het plantje dood gaat.

Als je hele tuin vergeven staat van het zevenblad: hmm dat is jammer! ik zou adviseren om alles volledig dood te spuiten (nee, niet dat ene kleine leuke plantje nog proberen te redden en de wortels van het zevenblad eruit halen, alles moet dood!) dan om de 2 maanden spuiten met Round-up. Het volgende voorjaar spuit je nog een keertje met Round-up, en ondertussen kon je een schitterend beplantingsplan maken. Na 6 weken is het vergif uit de grond gespoelt, en kun je dus opnieuw gaan inplanten met nieuwe planten. Er zit niets anders op, al klinkt het wat bruut natuurlijk.

Het spuiten met Round-up is de enige oplossing mensen. Fabeltjes als: pluk het blad zeven jaar achter elkaar weg dan gaat het dood, als ik het omspit komt het niet meer terug en zeker met ecologisch tuinieren: je schiet er geen steek mee op!

en om even op de vraag terug te komen met de roos: je hebt kans dat ze mekaar aanvullen, maar ik heb er nog nooit van gehoord (en heb toch al heel wat zevenblad voorbij zien komen!)

tot zover mijn geraas, tips en gezeik over zevenblad. neem het ter harte, dan zorgen we er met zen allen voor dat zevenblad voorgoed uit Nederland verdwijnt

en nou ga ik eten, ben keikapot van men stage...
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27351444
Als er een duivel voor de tuinier bestaat, is het wel zevenblad! (En kweek hoor ik)
Idd, round-up is het enige wat helpt.
Het is het equivalent van de disney-film: de tovenaarsleerling. Elk stukje bezem groeit uit tot een nieuwe bezem. Zo gaat het ook met de wortels van zevenblad.
Mocht je kiezen om het niet uit te roeien, laat het dan aub geen zaad schieten......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  woensdag 25 mei 2005 @ 21:38:13 #206
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27354181
kweekgras is idd ook vrij vervelend (net als heermoes bijv.) maar zevenblad...
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27354771
Ik had de zonnebloemen die nu goed opkomen afgelopen zaterdag gestut met afgesnoeide takken van de kerria (vond ik wel vindingrijk van mezelf) er is nu alweer zo'n 7 cm bijgekomen
Ze staan gelukkig tegen een oude schutting dus als ze 2 meter worden kunnen ze ook nog genoeg steun krijgen....
oh oh wat is dat toch leuk om te zien....
pi_27355733
Onderschat lelies van dalen niet

Erfenisje van de vorige bewoonster van dit huis. Ja, ik weet dat sommige mensen ze leuk vinden, maar ik haat ze, ik haat ze en ik haat ze. Bij sommige mensen doen ze het ook niet goed, maar hier wel.
pi_27359487
Bedankt voor de uitgebreide info, Veersesmurf!
Bij gelegenheid eens kijken of ze die Round-up bij het tuincentrum hebben, daar ga ik sowieso binnenkort naartoe om even wat lavendel te halen die nu in de aanbieding is.

Zevenblad, here we come ! Gna gna...
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_27360397
Zevenblad moet je idd verwijderen voordat het gaat bloeien!

Tot zover mijn nuttige bijdrage
Children of the night. What music they make.
pi_27373025
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 14:44 schreef Bluezz het volgende:


Tink maak je nog een foto voor de dag om is dan?
De daglelie. Deze bloem is van vandaag, die er half achter van gister.

pi_27374486
Mooooi tink, de mijne moet nog "aanslaan" staat net in de volle grond, ben benieuwd
Er zitten wel knoppen in de hortensia, benieuwd wat voor kleur.
pi_27374930
De Clematis...



En de ijsbloemetjes...
Zijn altijd zo rommelig....

Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_27378363
de Clematis die in mn achtertuin staat:



Het plaatje is helaas erg klein...ik host het bij photobucket.
Children of the night. What music they make.
pi_27384846
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 16:19 schreef DeHovenier het volgende:
de Clematis die in mn achtertuin staat:

[afbeelding]

Het plaatje is helaas erg klein...ik host het bij photobucket.
Mooie clematis, DeHovenier! En die van Oblivion ook, ik vind paarse clematissen altijd prachtig.

Maarre... DeHovenier, ik host mijn foto's ook bij Photobucket, maar ik kan ze daar altijd gewoon op groot formaat plaatsen hoor. 550 pixels breed (en meer) kan makkelijk bij hun, en nog wel groter ook... Of bedoel je TinyPic? Dat is ook van Photobucket, maar dan alleen voor kleine plaatjes dacht ik.
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_27385611
TinyPic? Nooit van gehoord!

Ik ben benieuwd wat ik dan fout doe
Children of the night. What music they make.
pi_27386493
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 20:36 schreef DeHovenier het volgende:
Ik ben benieuwd wat ik dan fout doe
Ja, ik ook...
Ik heb er nooit problemen mee in ieder geval.

En TinyPic is een heel simpele image hosting-site van Photobucket. Je hoeft je er niet te registreren en kunt zo wat uploaden, maar alle plaatjes die je daar neerzet zijn door iedereen te zien, dus je hebt geen 'privacy' daar, en je kunt ook niets editten of wissen. Ik heb daar ook een tijdje een paar plaatjes gehost, maar wilde uiteindelijk toch een echte eigen account en uitgebreide editmogelijkheden. Heb dus een account genomen bij Photobucket, met alle voordelen van dien. Ben er erg tevreden over.
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_27389939
*iets met ontopic enzo

morgen moet ik dus een heg gaan knippen van 40 meter lang en 1.80 hoog (Crataegus ook nog) in die hitte. zal nog leuk worden! misschien neem ik nog wel wat foto's en load ze hier up, al is het niet de haag in mijn eigen tuin...
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27391087
*noteert, Round-up in groot inslaan*
Tnx.

Vandaag maar eens mijn tuinontwerp op papier gezet, dat geeft een beter beeld dan uit de losse pols, en volgens mij wordt het helemaal geweldig.
Tis nog wel een teringjopie berg werk, want opeens komen er allerlei rare krachten vrij die bijv roepen: "Shmoooopy, je moet een leuke zaaibak metselen voor de kiiiiiids...!"

Okee.

Obli, dat ijsbloemen in een hangbak ga ik na-apen.

Mijn Fuchsia staat te bloeien alsof het morgen op de bon gaat, wat een paar dagen zon al niet kunnen doen.

Binnenkort meer foto's dus, en ga vooral door met die van jullie, is zo leuk om te zien.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_27413604
Yes!! Vanmiddag naar het tuincentrum geweest en een flinke spuitfles Roundup gekocht. Zo eentje dus, klaar voor gebruik. 11,50 eurootjes.



En natuurlijk ook de lavendelplantjes. (Lavandula Angustifolia 'Hidcote', om precies te zijn.)
Plaatje van Google:


Ik heb nu 6 stuks in een bakje, maar het zijn nog wel kleintjes, hoor... Die zie ik dit jaar nog niet bloeien, vrees ik.
Maar goed, anders zijn ze volgend jaar wel zover. Eens kijken of ik ergens ook nog een bloeiende lavendel op de kop kan tikken.
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 20:21:22 #221
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27416591
mensen willen altijd alles groot, bloeiend en het liefst volgroeid...beetje jammer als je het mij vraagt, want het is juist leuker om een plant op te zien groeien, en als er dan na 3 jaar de eerste bloemen inkomen ben je veel meer blij dan dat je hem bloeiend heb gekocht. ma goed het is wel begrijpelijk ook natuurlijk dat mensen gelijk iets leuks willen hebben

ik zal zo even wat foto's uploaden van wat ik vandaag gedaan heb (die heg knippen). dat viel nog niet mee in de volle zon zeg! 2 liter water + heel wat energie was het gelukkig dan toch gelukt met wat collega's. daarna werd uiteraard een biertje gedaan, want zo hoort dat!
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  vrijdag 27 mei 2005 @ 20:35:36 #222
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27416882
zo, hier dus een foto'tje van de heg. ik weet het, hij is een beetje onduidelijk hoe lang de heg nou ongeveer is, maar neem van mij aan, hij was minstig 50 meter (lang)
uiteindelijk is het toch nog allemaal goed gekomen gelukkig, dus de klant was tevreden



hebben er nog meer mensen in de tuin gewerkt vandaag met dit heerlijke weer?
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27417171
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 20:21 schreef Veersesmurf het volgende:
mensen willen altijd alles groot, bloeiend en het liefst volgroeid...beetje jammer als je het mij vraagt, want het is juist leuker om een plant op te zien groeien, en als er dan na 3 jaar de eerste bloemen inkomen ben je veel meer blij dan dat je hem bloeiend heb gekocht.
Ja, daar heb je ook wel weer gelijk in eigenlijk. Maar goed, ik heb er nu nog 2 'volwassen' (bloeiende) lavendels bij gekocht, dus ik kan nu mooi van twee walletjes eten... Zowel van de nu bloeiende (en geurende!) planten genieten als van het groeiproces van de kleintjes.

Pffff, je zult het wel warm gehad hebben zeg, tijdens het snoeien van die heg... ik moet er zelf niet aan denken, maar het geeft natuurlijk heel veel voldoening als jij en de klant er allebei over tevreden zijn!
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 21:33:50 #224
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27418123
hehe, heb je goed geregeld scootmobiel

en ja, het was best warm, het zweet gutste van men kop, maar gek genoeg vind ik toch echt het beste weer om in te werken! heerlijk!

morgen weer werken (gras maaien + borders onderhouden van een hotel) wie gaat er morgen nog meer de tuin in? en worden er dan ook foto's van geschoten?
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27422518
Goed zo veersesmurf, ziet er netjes uit

Alles groeit en bloeit waar je bij staat momenteel . Aan de druif zitten al heel wat meer bladeren van vanmorgen en zelfs al kleine druifjes. Als dat zo door gaat kan ik eerdaags al gaan krenten

Zit er ook ineens een roos aan de roos, zag ik net

[ Bericht 2% gewijzigd door Tinkerbell op 28-05-2005 00:19:50 ]
pi_27422598
Wát een end veersesmurf Pfoe... nog zin in een haagje in bloemendaal

Tink! Ik heb geloof ik toen we hier net kwamen wonen een roos uitgegraven en weggemieterd... heb er spijt van
pi_27422738
Hartstikke zonde

Ik ben dol op rozen
pi_27428082
Onze roos staat er sinds kort ook weer prachtig bij... Het is al een hele oude struik, hij heeft jarenlang bij m'n oma en opa in de tuin gestaan, toen heeft m'n vader hem overgenomen en nu staat hij alweer heel wat jaren in onze tuin. In totaal moet hij iets van 40 jaar oud zijn, nog ouder dan ik dus!
En hij doet het nog steeds prima, zoals je ziet.



En hier nog even een kiekje van onze nieuwe lavendeltjes...



Ze ruiken in ieder geval al lekker!
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  Moderator zondag 29 mei 2005 @ 12:57:44 #229
5428 crew  miss_sly
pi_27449697
En dan ga je een weekje op vakantie en tref je bij thuiskomst de pieonroos in volle bloei aan:


En de klimroos heeft ook zijn eerste roos al in bloei:
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_27450924
quote:
Op zondag 29 mei 2005 12:57 schreef miss_sly het volgende:
En dan ga je een weekje op vakantie en tref je bij thuiskomst de pieonroos in volle bloei aan:

[afbeelding]
En de klimroos heeft ook zijn eerste roos al in bloei:
[afbeelding]
Wow, prachtig, miss_sly!!
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  zondag 29 mei 2005 @ 14:06:34 #231
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27451479
mooie foto's inderdaad!

smurf heeft gisteren een grasje geverticuteerd (machinaal) Als er nog meer mensen zijn die hun gras moeten verticuteren zou ik toch aanraden dit binnenkort te gaan doen, anders wordt het een beetje te laat. (waarom weet ik niet, maar dat zei mijn 'baas' gisteren )
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  maandag 30 mei 2005 @ 12:32:52 #232
121706 madelief68
blij blij blij blij blij
pi_27478553
Hallo iedereen

Heb net alle bladzijdes zitten lezen van deze topic, keileuk!
Ik heb ook een tuintje van 4 bij 6 meter ongeveer, zal binnekort foto plaatsen.
Ik word helemaal blij als ik al die mooie foto's zie en kan niet wachten om wat van mijn tuin te laten zien. Alles wat nog niet bloeit heb ik gezaaid, daar moet ik nog wat geduld voor opbrengen.


Dit is mijn weigelia, alhoewel die al bezig is met uitbloeien.

Groetjes

[ Bericht 7% gewijzigd door madelief68 op 30-05-2005 12:41:22 ]
allesj komt goet - najib amhali
pi_27479171
Mooie dieproze kleur, madelief68!
De mijne heeft ook zijn beste tijd weer gehad helaas, maar zo hier en daar zijn nog wel mooie roze plekken.
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  maandag 30 mei 2005 @ 13:07:56 #234
121706 madelief68
blij blij blij blij blij
pi_27479544
Dankje Scootmobiel,
allesj komt goet - najib amhali
  maandag 30 mei 2005 @ 13:13:28 #235
121706 madelief68
blij blij blij blij blij
pi_27479700
Nou ik toch bezig ben,
weet iemand wat er mis is met deze primula?

allesj komt goet - najib amhali
  maandag 30 mei 2005 @ 13:39:55 #236
121706 madelief68
blij blij blij blij blij
pi_27480413
Een beetje rare foto, maar ik moest er wat mensen afhalen...

Dit is de rechterzijde van mijn tuin

allesj komt goet - najib amhali
pi_27480477
Dat ziet er gezellig uit madelief (je hebt je naam helemaal mee voor dit topic )

En iemand, wie oh wie was dat ook alweer, zou een foto plaatsen van zijn of haar KIWI! Ik wacht er met smart op!
pi_27481585
quote:
Op maandag 30 mei 2005 13:13 schreef madelief68 het volgende:
Nou ik toch bezig ben,
weet iemand wat er mis is met deze primula?
Weet je wel zeker dat het een primula is? Het lijkt me eerder op een lupine als je het mij vraagt, gezien de bladeren... Maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben hoor.
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_27481667
Volgens mij is het ook een lupine
pi_27481881
Over lupines gesproken

Even een stukje voortuin laten zien, met lupines. Van boven genomen vanwege de regen en ik moet er nog in werken hoor

pi_27482031
Hier bloeit er nog maar weinig... ik denk dat ik deze week maar eens wat bloeiends ga kopen in het tuincentrum... die lupines zien er leuk uit
En madeliefs tuin ook Leuk zo met al die bloeiers in bakken en potten
  maandag 30 mei 2005 @ 15:49:47 #242
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27484261
dat is volgens mij ook een lupine madelief, en ik denk dat hij een beetje last heeft gehad van de warmte

*maakt een foto van de kiwi als het mooi weer is sorry was ik vergeten, maar nou regent het dus doe het wel als het droog is. hij bloeit overigens nog steeds niet had ik wel verwacht!
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  maandag 30 mei 2005 @ 21:05:21 #243
121706 madelief68
blij blij blij blij blij
pi_27493093
ja, dom dom dom, jullie hebben helemaal gelijk
dat bedoelde ik ook.
Maar zou dit echt door de hitte kunnen komen???
Heb toch goed water bijgegeven en zo. Ik zat zelf aan slakken te denken, heb al zo'n stuk of 995 slakken verwijderd...
allesj komt goet - najib amhali
pi_27503028
quote:
Op maandag 30 mei 2005 21:05 schreef madelief68 het volgende:
Ik zat zelf aan slakken te denken, heb al zo'n stuk of 995 slakken verwijderd...
Oef, daar zal je een tijdje mee bezig geweest zijn...!

Ja, die slijmerds kunnen behoorlijk hardnekkig zijn soms. Wij hadden er ook veel last van, ze vraten vorig jaar een groot deel van de bloemen van onze viooltjes en primula's op. Dit jaar heb ik het gelukkig niet zover laten komen, want ik heb eens bij het tuincentrum om advies gevraagd, en toen hebben ze me dit spul aangeraden. Dat heeft bij de verkoopster zelf ook goed geholpen, vertelde ze, en inderdaad, ik heb er ook goede ervaringen mee. En het is nog milieuvriendelijk ook.

Het zijn kleine blauwgroene korreltjes, die je hier en daar tussen de planten strooit. Sindsdien zowat geen slak meer gezien, ze gaan in hun hol pas dood en je vindt dus ook nergens dode slakken. Ideale oplossing!
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  dinsdag 31 mei 2005 @ 12:08:13 #245
121706 madelief68
blij blij blij blij blij
pi_27508742
Dank je Bluezz en Tinkerbel, jullie foto's van de tuin zien er ook mooi uit.

Wat die slakken betreft Scootmobiel, ik dat dat ik dat spul ook maar ga kopen, wordt er echt gek van . Zowel naaktslakken als met huisje, ik pluk ze regelmatig uit mijn plantjes en van de schutting. Ik wil er geen zout op strooien, dat vind ik zielig,
(gooi ze nu eigelijk met een zwiep naar 3 tuinen verder ahum )
Maar jouw idee klinkt eigelijk wel beter.

wish me luck,
doeiiiiiiiii
allesj komt goet - najib amhali
pi_27509744
Ja, ik hoop dat het bij jou ook goed helpt.
Succes ermee!
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_27588298
Hééééj mensen, ik lees net ergens dat ons aller Bluezz gisteren jarig was!

Alsnog van harte gefeliciteerd hoor!



Zo, nu weer ff ontopic...
Ik heb laatst zo gauw mogelijk alle bloemschermen van het zevenblad verwijderd, zodat die zich straks in ieder geval niet meteen weer gaat uitzaaien. Ik wacht nog steeds met smart op een paar droge dagen, zodat ik die boel eindelijk eens goed met Roundup te lijf kan gaan.

(Op de fles staat namelijk dat je het niet moet gebruiken als het vermoedelijk binnen 6 uur weer gaat regenen, want dan spoelt het er weer af voordat het goed door de planten opgenomen is.)
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_27590153
Scoot Tnxxx, ik moest lachen toen ik het topic opende!


Ik hoorde gisteren een tip van mijn zus over de slakken die alles opvreten.
Je zou glaasje met bier in de aarde moeten zetten
Hebben jullie er wel eens wat over gehoord?
pi_27597338
Klopt! Slakken zijn dol op bier (wie niet).. Ze kruipen in de glaasjes, in het bier, en raken binnen de korste keren zo bezopen dat ze een mooie dood sterven.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 08:22:20 #250
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27597574
zonde van het bier

wij gooien altijd de as van de houtkachel in een circel rond de hosta's e.d. want daar willen slakken niet doorheen kruipen. het werkt ook als het geregend heeft! maja dan moet je wel een houtkachel hebben natuurlijk
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27600140
Ik gebruik ook bier inderdaad.
pi_27604066
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 21:42 schreef Bluezz het volgende:[/b]
Scoot Tnxxx, ik moest lachen toen ik het topic opende!
Graag gedaan...

Oh ja, vanmorgen om half 11 heb ik even een vrijstaand struikje zevenblad onder handen genomen met Roundup. 't Is lekker weer, dus nu kan het mooi z'n werk doen, dacht ik zo. Ben benieuwd hoe het nu verdergaat...

[ Bericht 76% gewijzigd door Scootmobiel op 03-06-2005 12:22:32 ]
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_27609289
Néé hè, nou lees ik net dit bericht op de Frontpage.

Baal.
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_27616776
Mn waterlelie en er komen nog 2 knoppen boven .
pi_27652263
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 19:25 schreef idiotforaliving het volgende:
Mn waterlelie en er komen nog 2 knoppen boven .
[afbeelding]
Mooi

Mijn klimroos doet het zo goed en is zo mooi

En elke dag een roos in een vaasje binnen. Twee eigenlijk, op mijn nieuwe slaapkamer ook 1
pi_27655190
Zonnebloemen voortgang




Vanmiddag :

  maandag 6 juni 2005 @ 11:05:19 #257
121706 madelief68
blij blij blij blij blij
pi_27668901
Ja, bier heb ik geprobeerd,
maar óf ze ruiken ander lekkers óf ik heb slimme slakken, want ze trappen er niet in!

Maar heb nu esgar-go gekocht, en hoop dat het helpt. Telde laatst na de regen 22 slakken tegen de schutting, en de volgende dag 28!!
Na het strooien de volgende dag toch maar 16 dus ik heb goede hoop.

Ik heb nog een vraag je, heb een aantal rotsplantjes gekocht. Als ik die in een teil met keien zet, moeten er in de teil dan toch nog gaten zitten? Zodat het water weg kan?
Alvast bedankt.

OHH dit **** *****weer , waarom gaat de zon niet schijnen en blijft het niet lekker droog
Heb allemaal kleine wondermooie plantjes gekocht, die nu in de schuur staan te wachten op beter weer, zucht...

Groetjes, Madelief68
allesj komt goet - najib amhali
pi_27669065
Ik heb dit weekend ook lekker in de tuin gewerkt.
De buxus gesnoeid, de klimop bij gesnoeid (het is eigenlijk die van de buren, maar hij komt ver bij ons over de schutting) en zo alles netjes geschoffeld en opgeruimd. Ziet er weer heerlijk uit.

Alleen jammer dat ik telkens gestoord werd door een stortbui.
  maandag 6 juni 2005 @ 11:10:30 #259
121706 madelief68
blij blij blij blij blij
pi_27669074
Bluez,

gezellig hoekje wordt dat.
kan je ook niet wachten totdat het allemaal mooi groen is en vol staat met bloemen?
allesj komt goet - najib amhali
pi_27672994
Ja zeker, maar aan de overkant van dit hoekje staan allemaal piepkleine plantjes die volgens de foto enorm moeten worden met enorm mooie bloemen..... geduld is een schone zaak.
Ik ga vanmiddag bierpotjes neerzetten, anders zijn de hosta's gewoon gatenplanten, en ik vind ze al niet zo bie
  maandag 6 juni 2005 @ 15:17:10 #261
121706 madelief68
blij blij blij blij blij
pi_27677034
Iemand nog enig idee hoe ik een rotsplantje op rotsen kan planten en wat hierbij belangrijk is?
Is weinig over te vinden op internet.
Heb nl. een aster (D) en aquilegia flabellata gekocht. Worden respectievelijk 25 en 15 cm hoog.
Tips???
allesj komt goet - najib amhali
  maandag 6 juni 2005 @ 16:14:11 #262
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27679220
gewoon grond tussen de rotsen strooien rotsplantjes groeien niet op steen, maar in de grond. het enige verschil met 'normale plantjes' is dat ze beter tegen arme grond kunnen, het hoeft dus geen compost te zijn wat je tussen de rotsen gooid.

ik zat van het weekend in de ardennen. ontzettend naar mijn zin gehad daar, maar heb dus niks kunnen doen in de tuin. toen ik gisteravond thuis kwam zag ik wel dat er een paar lelie's bloemen aan het vormen zijn. ook zijn er weer aardbeien en er komt een nieuw blad aan mijn cactus die ik mee heb genomen uit monaco
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  maandag 6 juni 2005 @ 19:45:57 #263
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27685989
Zo, en dan nu even een foto-verslagje van onze tuin op dit moment...

Dit is dus die cactus die ik had meegenomen van zomerstage in Monaco. Het blad dat onder het nieuwe blad zit is ook in Nederland gegroeid, maar omdat hij nogal onstabiel werd heb ik dat kleine blad ingegraven zeg maar.


Ons aardbeienveldje.


Een behoorlijke vingerhoedskruid (digitalis). daarachter weigelia.


Slakvrije hosta's door het principe met de houtkachel-as. En ja, we hebben best last van kattenstaart.


Onze kiwi. Hij staat nog niet in bloei, en het is niet zo'n hele mooie foto maar ik had beloofd hem te fotograferen dus bij deze:


Dit is de vijg die in de tuin staat. Hij was eerst echt een heel stuk groter, maar toen kwam er een nieuwe garage en hebben we hem afgelegd. Daar kwam deze uit (nu zo'n 4 jaar oud)


Pioenrozen (Paeonia officinalis) vol in bloei.


Volgens mij een hemerocallis maar dat weet ik niet zeker. vaste planten zijn niet mijn sterkste punt kan iemand bevestigen dat dit een hemerocallis is?


Een oud bankje waar je bijna doorheen zakt als je er op gaat zitten. Hier laten we kamperfoelie over groeien. Hij staat bijna in bloei en dat betekend een heerlijke geur


Dit is de zijkant van ons huis. De roosjes staan bijna in bloei.


En dan als laatste (he he, eindelijk) een foto'tje uit het huis genomen van de bloemen-tuin (moestuin ligt links) er moet nog veel onkruid weg gehaald worden, maar van een afstandje ziet het er best redelijk uit.
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27686163
MY GOD smurfje wat práchtig woon jij
En die lavendel voor die rozen wauwww.

Zat ik met mijn mond open
pi_27686234
Hemerocallis volgens mijn leukste site "neerlandstuin.nl"
http://www.neerlandstuin.nl/plantenb/daglelie.html


En zoals beloofd :

Net na de bloei



Gesnoeid (niet helemaal goed maar ok)



Vanmiddag, uitlopers



[ Bericht 58% gewijzigd door Blues op 06-06-2005 19:58:55 ]
  maandag 6 juni 2005 @ 19:56:10 #266
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27686345
[opschepmodus] Ik heb het wel naar mijn zin hier idd zeker met zo'n tuin [/opschepmodus]

maar goed, de reden waarom ik zat te twijfelen over die hemerocallis was omdat de bloemen er nou al een week aanzitten, terwijl ze na een dag uitgebloeid zouden moeten zijn (toch?)
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  maandag 6 juni 2005 @ 19:58:29 #267
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_27686432
quote:
Op maandag 30 mei 2005 12:32 schreef madelief68 het volgende:
Hallo iedereen

Heb net alle bladzijdes zitten lezen van deze topic, keileuk!
Ik heb ook een tuintje van 4 bij 6 meter ongeveer, zal binnekort foto plaatsen.
Ik word helemaal blij als ik al die mooie foto's zie en kan niet wachten om wat van mijn tuin te laten zien. Alles wat nog niet bloeit heb ik gezaaid, daar moet ik nog wat geduld voor opbrengen.

[afbeelding]
Dit is mijn weigelia, alhoewel die al bezig is met uitbloeien.

Groetjes
Die hebben wij ook.
Ik zal straks en anders morgen even wat foto's maken.
Ik denk alleen voor, achter is momenteel een zooitje
<a href="https://www.youtube.com/channel/UCPueUwKfPaGH7v48LZlltkg" rel="nofollow" target="_blank">WSDokkum Youtube</a>
pi_27686538
Uit een gesloten topic :
Snoeien Prunus triloba
pi_27686552
Aha zo moet die van ons dus ook weer gaan uitlopen Bluezz! Thx voor de foto's!
If gymnastics were easy, it would be called football!
  maandag 6 juni 2005 @ 20:06:02 #270
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27686714
2 SpeedyGJ: whehe dat geeft toch niks alleen maar leuk om te laten zien hoe het nu is, en straks als het weer netjes is (als dat de plannen zijn natuurlijk anders is het hier niet echt relevant )

ah, de prunus met de uitlopers hij loopt mooier uit dan ik had gedacht met die snoeiwijze! normaal zie je dan 5 of 10 kleine groene takjes zitten tussen al die dooie takjes zeg maar.
het beste kun je zo'n prunus triloba net zo knotten als een knotwilg. tot op de stam, zodat de stomp meer licht krijgt. meer licht is meer uitlopers in de zomer. meer uitlopers in de zomer betekend meer bloemen in het voorjaar en dat is nou juist de bedoeling van de prunus

als je de natuur eenmaal een beetje begrijpt kan tuinieren ook een stuk leuker worden, omdat je weet waarom je bepaalde dingen doet
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27686837
quote:
Op maandag 6 juni 2005 20:06 schreef Veersesmurf het volgende:
2 SpeedyGJ: whehe dat geeft toch niks alleen maar leuk om te laten zien hoe het nu is, en straks als het weer netjes is (als dat de plannen zijn natuurlijk anders is het hier niet echt relevant )

ah, de prunus met de uitlopers hij loopt mooier uit dan ik had gedacht met die snoeiwijze! normaal zie je dan 5 of 10 kleine groene takjes zitten tussen al die dooie takjes zeg maar.
het beste kun je zo'n prunus triloba net zo knotten als een knotwilg. tot op de stam, zodat de stomp meer licht krijgt. meer licht is meer uitlopers in de zomer. meer uitlopers in de zomer betekend meer bloemen in het voorjaar en dat is nou juist de bedoeling van de prunus

als je de natuur eenmaal een beetje begrijpt kan tuinieren ook een stuk leuker worden, omdat je weet waarom je bepaalde dingen doet
Juist, en het begint te komen hier
Alleen ontbreekt me ook soms het juiste gereedschap ben ik achter.
pi_27686876


dit vind ik zo leuk.
  maandag 6 juni 2005 @ 20:11:52 #273
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27686932
goed gereedschap is het halve werk Bluezz je kunt bijvoorbeeld een half uur een tak uit een heester proberen te knippen met je snoeischaar, maar een takkenschaar werkt dan zoveel beter. het kost wat, maar het maakt het tuinieren wel een stuk leuker en gemakkelijker!
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27686967
*noteert takkenschaar*

Dat bankje is idd
pi_27687068
Veersesmurf bedankt voor de uitleg over het snoeien! We gaan hem morgen meteen kortwieken!
Voor zover ik gezien heb, leuk topic dit!
If gymnastics were easy, it would be called football!
  maandag 6 juni 2005 @ 20:31:00 #276
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_27687607
quote:
Op maandag 6 juni 2005 20:06 schreef Veersesmurf het volgende:
2 SpeedyGJ: whehe dat geeft toch niks alleen maar leuk om te laten zien hoe het nu is, en straks als het weer netjes is (als dat de plannen zijn natuurlijk anders is het hier niet echt relevant )

ah, de prunus met de uitlopers hij loopt mooier uit dan ik had gedacht met die snoeiwijze! normaal zie je dan 5 of 10 kleine groene takjes zitten tussen al die dooie takjes zeg maar.
het beste kun je zo'n prunus triloba net zo knotten als een knotwilg. tot op de stam, zodat de stomp meer licht krijgt. meer licht is meer uitlopers in de zomer. meer uitlopers in de zomer betekend meer bloemen in het voorjaar en dat is nou juist de bedoeling van de prunus

als je de natuur eenmaal een beetje begrijpt kan tuinieren ook een stuk leuker worden, omdat je weet waarom je bepaalde dingen doet
thnx voor deze reactie
Morgen maak ik foto's

Awel, had met moederdag nog foto's gemaakt, toen net gekocht













[ Bericht 19% gewijzigd door SpeedyGJ op 06-06-2005 20:37:31 (Foto's toegevoegt :)) ]
<a href="https://www.youtube.com/channel/UCPueUwKfPaGH7v48LZlltkg" rel="nofollow" target="_blank">WSDokkum Youtube</a>
pi_27689358
Die kabouters
  maandag 6 juni 2005 @ 21:25:51 #278
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27689669
hehehe die tuinkabouters zijn wel een gave invulling voor de weinige beplanting die er (nog) staat! voor de rest denk ik dat je, zeker als je naar de opp. van de grond kijkt, op de lange duur wel behoorlijk moet gaan snoeien aan de rhododendron en de hibiscus
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  maandag 6 juni 2005 @ 21:42:00 #279
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_27690329
Mijn moeder is kabouter gek dan krijg je dat dus
De tuin is idd nog wat leeg maar wordt zeker nog opgevult.
Snoeien komt zeker wel.
We hebben ook nog 5 bomen staan die in 1 jaar tijd zo'n 3/4 meter de lengte en breete stijgt
<a href="https://www.youtube.com/channel/UCPueUwKfPaGH7v48LZlltkg" rel="nofollow" target="_blank">WSDokkum Youtube</a>
  maandag 6 juni 2005 @ 21:42:03 #280
121706 madelief68
blij blij blij blij blij
pi_27690332
'Mééééééééén, wat hebben jullie allemaal mooie en/of grote tuinen zeg!
Ben zwaar jaloers

Prachtig prachtig prachtig,
Ga snel fototoestel lenen, want ik wil jullie ook jaloers maken met mijn terrasje
En mijn ander hoekjes natuurlijk.
En nog bedankt over de uitleg van de rotstuin
Ga morgen lekker aan de slag.

Doeiiii
Madelief68
allesj komt goet - najib amhali
  maandag 6 juni 2005 @ 21:48:24 #281
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27690585
zo'n grote tuin is ook niet alles hoor kost enorm veel tijd! maar goed, als je dat hebt en je houd van tuinieren is dat meestal niet zo erg en het resultaat is er vaak wel naar!
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27692508
Mooie tuinen! Mooie foto's!!

*dansje maakt...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_27698987
Mooie kiwi! Ik heb ook kiwiplanten gekocht, maar die staan nu nog in een pot, omdat ik binnenkort ga verhuizen. Bij het nieuwe huis krijgen ze een mooie muur tot hun beschikking! Aaah ik kan gewoon bijna niet wachten tot ik LOS kan in die tuin!
pi_27717580
We hebben net de prunus gesnoeid..

Voor:


Na, korter als dit durfde ik niet aan.. of moet er nog meer af?


En eentje extra, vind deze kleur zo mooi!



If gymnastics were easy, it would be called football!
pi_27723145
Wat een liev prunussie
Volgens mij kan je wat groen is ook nog ff eraf halen hoor

Is het een roze?
pi_27723711
Ja het is inderdaad een roze!
Hoop dat ie mooi weer opgroeit volgend seizoen!
If gymnastics were easy, it would be called football!
pi_27723757
Enne.. moet wel even wennen aan zo'n kort stompje in de tuin. Lijkt net of er gewoon een houten paal staat. Ongezellig!
If gymnastics were easy, it would be called football!
pi_27726237
Dat had ik ook, en ik zag de buurvrouw van 2 huizen verder, die heeft hem ook in haar voortstukje (het zijn stukjes tuin bij het opritje voor onze garages) zich rot schrikken toen ze de onze zag

Bij haar staat ie ongesnoeid.
Benieuwd wie de mooiste bloemen krijgt
pi_27735954
Schattig user-icon, Nilasha!

Ik heb vanochtend om half 10 het spuiten met Roundup op onze hardnekkige zevenblad-populatie nog maar eens dunnetjes (lees: dik ) overgedaan, want de vorige keer (zie een paar posts terug) spoelde alles eraf door de regen, later op de dag.
Ik ben benieuwd hoe het nu verder gaat. Vandaag zou het droog en zonnig blijven, dus ik beloof me er wel wat van...
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_27737644
Ik heb gisteren ná sproeien, weer gras gezaaid
Op de kale plekken
En owee als ik straks nog 1 kale plek zie
pi_27737767
Sinds kort heb ik een eigen tuin (en een flinke, 15x6)
Voorheen was het een soort van maaiveld, we hebben moeten werken met een bosmaaier en een 16pk grondfrees om het een beetje begaanbaar te krijgen.
Inmiddels ligt er een mooi terras en zijn er al aardig wat planten gezet, maar ...
het onkruid begint ook al lekker door te komen. Aangezien het een grote wildgroei was is het ook aardig veel wat naar boven komt.

Nu begreep ik dat met veel bodembedekkers het onkruid weinig kans krijgt..
iemand goede tips voor mooie (en snelgroeiende) bodembedekkers?
pi_27739512
Wij hebben zelf de Vinca minor (maagdenpalm) als bodembedekker, en zijn er erg tevreden over. Mooi groenblijvend blad, niet overdreven opdringerig en mooie paarse bloemen. Deze plant dus:



Verder heb ik niet zoveel ervaring en kennis daarover, maar hier zijn in ieder geval een paar linkjes waar je vast wat aan hebt:

http://www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=2639
http://www.tuinkrant.com/modules.php?name=News&file=article&sid=3220

NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_27739778
quote:
http://www.tuinkrant.com/modules.php?name=News&file=article&sid=3220
Vele mensen hebben een natuurlijke hekel aan de gifspuit en voor nauwgezet wieden en schoffelen ontbreekt hen vaak de tijd en de goesting.
het ontbreekt me inderdaad nogal aan de 'goesting' om dat vervelende ongevraagde groen uit de tuin te halen
Bedankt, leuke artikeltjes en die maagdenpalm ziet er mooi uit!
pi_27739801
Heb ik ook de maagdenpalm, mooie bloemetjes

pi_27740023
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 13:38 schreef Fiorenza het volgende:
het ontbreekt me inderdaad nogal aan de 'goesting' om dat vervelende ongevraagde groen uit de tuin te halen
Bedankt, leuke artikeltjes en die maagdenpalm ziet er mooi uit!
Tja, Belgische site hè, dan krijg je dat.

Maarre...ff ontopic: graag gedaan, ik vond het zelf ook leerzaam om te lezen. Kan ik ook m'n voordeel weer mee doen.

P.S.: Leuk dat jij 'm ook hebt, Tink! Mooi spul, en weinig onderhoud nodig.
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_27740211
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 13:45 schreef Scootmobiel het volgende:


P.S.: Leuk dat jij 'm ook hebt, Tink! Mooi spul, en weinig onderhoud nodig.
De eenden broeden er elk jaar onder

pi_27744502
*noteert Maagdenpalm*
Heerlijk toch he, dit topic
pi_27745034
Ik heb ook maagdenpalm in mijn tuin, zowel die met witte bloemetjes als die met paarse, maar ik vind dat je er wel goed op moet letten, anders groeit hij door je hele tuin.
Ik snoei hem vaak en hij is nu lekker vol. Overigens stekt deze plant heel makkelijk. Dat is wel een voordeel.
pi_27745320
Ik heb op het moment Lithodora 'heavenly blue' in de testfase.



Bij mij ziet het er natuurlijk niet zo mooi uit als op de foto....
Het nare van tuinieren is dat je zoooooveel geduld moet hebben
  woensdag 8 juni 2005 @ 19:56:07 #300
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27752630
Dat is idd een mooi bodembedekkertje Fiorenza! Maar het onkruid krijgt bij deze nog wel een redelijke kans. (De kleur van de bloemetjes doet me een beetje denken aan Ceanothus)
Een betere bodembedekker zou een Cotoneaster (kruipende variëteit) zijn denk ik. Hij groot sneller, en onderdrukt het onkruid echt geweldig! In het voorjaar komen er roze of witte bloemetjes aan. Ik kan nu even niet op de naam komen van die cultivar, maar zal het morgen even op school vragen en dan laat ik het vrijdag wel weten

2 Nilasha: Hij is echt enorm goed gesnoeid die Prunus zo! Dat groen hoeft er niet per see af hoor (zijn nieuwe uitlopers voor volgend jaar) maar is niet erg als het al is gebeurd. Je hebt redelijke kans dat je volgend voorjaar geen/weinig bloemen krijgt omdat je hem nu pas hebt gesnoeid, maar het jaar daarop zal hij schitterend bloeien als je hem in mei/na de snoei snoeid.

2 Bluezz: heb je de grond eerst opengehaald voordat je het graszaad hebt gezaaid? want als je dat niet doet blijft het zaad gewoon op de kale plekken liggen en ontkiemt het (zeker met dit weer) een stuk lastiger! ook kunnen vogels zoals duiven en merels de zaden opeten. Ik zou eerst even de open plek openhalen met een riekje ofzo en daarna het zaad erin strooien. Als laatste dan nog een keertje met die riek de boel een keer doorhalen, zodat er wat grond op het graszaad komt. Niet te diep, zomaar 3 cm. ofzo.
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27754886
Moet echt even zeggen dat dit topic echt leuk is! Vorig jaar hebben wij de hele tuin leeg gehaald en opnieuw ingedeeld. De vorige bewoners hebben voor ons echt een verwaarloosde tuin achter gelaten..
Dus we begonnen dit voorjaar met twee hele lege perkjes, we zijn nog steeds op zoek naar goede grondbedekkers etc. en ik heb met het doorlezen van deze berichtjes al heel wat ideeën opgedaan!!

Tuin voor:


Tuin na:
If gymnastics were easy, it would be called football!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')