abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 18 mei 2005 @ 18:24:39 #101
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27123694
hehe, je kunt hem uiteraard kopen bij de intratuin, maar meenemen naar de nieuwe tuin is nog mooier natuurlijk! kan gewoon hoor. Spit de plant uit, zet hem in een bak met water zodat hij zich kan volzuigen, ga naar je nieuwe tuin, maak daar een plantgat waar de plant + wat potgrond in kan, zet de plant in de potgrond in het plantvak, en geef hem veel water. zeker in de zomer! 4 liter is niet ongebruikelijk. Als het de dag daarop niet regend, maar het is wel warm, geef dan nog eens 3 liter ofzo.

als je het zo doet, zou het zeker moeten kunnen! ookal is het zomer
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  Moderator woensdag 18 mei 2005 @ 18:40:43 #102
5428 crew  miss_sly
pi_27124225
Kunnen we nu nog steeds planten planten in de tuin, Veersesmurf, als we het op bovenstaande manier doen?

Ow, en Beaker, mbt het verhuizen van je plantje even een tip mbt rechten en plichten: als je nu de plant vast uitsteekt en in een pot zet, mag je hem mee verhuizen. Als mensen een bod doen, horen de planten in de tuin (dus niet in de potten, maar in de grond) tot het te kopen opbject en mag je eigenlijk niets meer uitsteken!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 18 mei 2005 @ 18:45:47 #103
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27124397
ja hoor, zou gewoon moeten kunnen in juli/augustus zou ik het niet direct proberen, maar het is nog maar half mei hoor gewoon lekker veel water blijven geven, ook in de zomer! (tenzij het natuurlijk de hele zomer regent...)

het beste is natuurlijk om nieuwe beplanting aan te planten in het najaar, maar als je gaat verhuizen bijvoorbeeld kun je je plantjes meenemen naar je nieuwe tuin, en ze daar gewoon in zetten
pi_27125494
He!! Bedankt voor de tipsies ik ga overleggen met mijn wederhelft!

* Beaker onthouden gaat dat de plant veel water nodig heeft en een bak waar hij in kan en nogmaals veeeeel water!
Jouw kleine handje grijpt
mijn grote vinger vast
mooi toch dat mijn vinger
zo in jouw handje past
pi_27131170
Vandaag clematis gekocht, en ijsbloemetjes....
De clematis komt dus op die hoek te staan met de boog.
Een donker paarse. Hele mooie bloemen.

En die helleborus heb ik aan de buurvrouw gegeven.
Mag ie in de volle grond. (staat ie nu dus al in)
Is veel beter voor de plant nadat ik eens ben gaan snuffelen op het internet.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  woensdag 18 mei 2005 @ 22:03:51 #106
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27131434
hoe heet de clematis van achter? Ville de Lion toevallig? die heb ik thuis staan, en is echt schitterend! hij bloeit alleen nu nog niet...
pi_27131615
Clematis 'the president'
Zitten al wel knoppen in, ben heel erg benieuwd.
pi_27132941
Onnoemelijk ordinaaaaire tvp, maar ik wil morgen plaatjes posten hier (deel 3 al!) en anders vergeet ik het.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_27134125
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 22:35 schreef shmoopy het volgende:
Onnoemelijk ordinaaaaire tvp, maar ik wil morgen plaatjes posten hier (deel 3 al!) en anders vergeet ik het.
Goed he, shmoop deeltje 3
Ik hou je eraan, en anders haal ik je schaamteloze dingespee weg
pi_27134488
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 22:59 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Goed he, shmoop deeltje 3
Ik hou je eraan, en anders haal ik je schaamteloze dingespee weg

Ik ben al lekker bezig in de tuin.
M'n terras ga ik uitbreiden, dus tegels leggen, en ik maak een mooi gazon van het stuk dat erbij gekomen is, en in het midden zet ik de perenboom neer.
Hanging baskets gekocht en zelfgefröbeld en werkelijk overal waar maar plaats was opgehangen, uiteraaaaard heel veel zelf opgekweekt,
allerlei bessenstruiken die elders in de weg stonden heb ik tegen het nieuwe hek gezet, kortom: het wordt nog wat.
pi_27134610
Dat is een goeie tvp
Perenboom
De meiboom hier is ook erg mooi, het gras is matig de rest gaat gestaag en ik ga als het mooi weer is wat overzichtsfoto's schieten.
Leuk straks voor het voor en na effect
  donderdag 19 mei 2005 @ 00:41:29 #112
117860 B.A.Trix
Met dank aan MaGNeT
pi_27137016
Je hebt op internet ( weet ff de site niet meer..misschien ff googlen..) een site waar mensen gratis zaadjes aanbieden.
Je moet dan alleen de postzegels betalen maar ach dat mag de pret niet drukken he..zo kan je dus voordelig je tuin leuk krijgen.. ( vind t namelijk zelf leuk als ik voor weinig een hele leuke tuin heb.. maar dat kan ook een tick van mij zijn hoor..haha)
Topic van het jaar!! Sara Raats' eigen huisjes-topic :P
pi_27142994
Gisteren naar de kweker geweest en een 9 jaar oude sering gekocht! Hij wordt nog bezorgd. ZOOO mooi!

En verder nog 3 japanse esdoorns (verschillende) en een Physocarpus en 3 maal geranium phaeum.

Blije Sorbo
pi_27143423
Oe ik heb ook een japanse esdoorn in de voortuin ik woon in de esdoornstraat, daarom staat ie erin
pi_27155085
*jaloers is! smurf wil ook een japanse esdoorn

dat is dus echt mijn favoriete heester! al een hele tijd, en dat terwijl ik toch regelmatig heel wat verschillende heesters zie ben echt enorm fan! alleen jammer dat hij bij ons niet in de tuin mag, omdat mijn moeder vind dat het niet past
als ik op mezelf woon komen er dus minstens 3 japanse esdoorns in de tuin
pi_27155284
Hebben jullie ervaringen met een druif???
Als volgend jaar de schutting staat ipv van die lelijke coniferen, wil ik zo graag een druif proberen
pi_27155390
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 16:32 schreef Bluezz het volgende:
Hebben jullie ervaringen met een druif???
Als volgend jaar de schutting staat ipv van die lelijke coniferen, wil ik zo graag een druif proberen
Ik heb een hele grote druif

Heel klein stukje van de oogst van vorig jaar, had uiteindelijk 7 grote emmers vol.

[ Bericht 10% gewijzigd door Tinkerbell op 19-05-2005 16:50:22 ]
pi_27156469
Hoe heb je zulke mooie druiven gekregen. De mijne waren mini druifjes vorig jaar en erg zuur.
pi_27157635
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 17:06 schreef assepoes het volgende:
Hoe heb je zulke mooie druiven gekregen. De mijne waren mini druifjes vorig jaar en erg zuur.
Als de druiven nog heel klein zijn (ter grootte van een erwtje) dan moet je ze 'krenten'. Je moet dan (bij voorkeur niet met je handen, maar met een schaartje of zo) de kleinste druifjes weghalen. Dat houdt ruimte in de trosjes en de rest van de druiven kunnen dan lekker groeien.

That reminds me Bluezz: een druif is met snoeien, krenten en plukken erg veel werk
pi_27158143
En de druif moet wel heel veel zon hebben, toch?
pi_27158213
Een druif kan op zich overal wel, maar wil je lekkere en goede druiven hebben is een zonnige en warme plek wel aan te raden
pi_27158753
het liefst tegen een zuidmuur als leiplant (schrijf je dat zo? ) of anders op een pergola, in de zon, uit de wind.

mooie oogst trouwens Tinkerbell!
pi_27159914
Ik heb de druif overigens op de moestuin en ik ben bang dat ik hem dit jaar iets te enthousiast gesnoeid heb. Maar goed we zien wel. Hij groeit op een pergola, lekker in de zon en de vogels zijn ook dol op de druiven. Iig vorig jaar.

Ik heb vanmiddag wat pompoenplantjes in mijn gewone tuin gezet. Dit als voorlopige plant, totdat ik in het naarjaar daar nieuwe planten ga zetten. Pompoenplanten worden redelijk groot en dan vallen de gaten niet zo op. Ook heb ik een akelei uit de moestuin gehaald ( was spontaan gekomen) en in de achtertuin gezet. Een mooie paarse.
pi_27161953
Goeie tip over die druif, Tink, ik heb nl ook een forse, en de oogst werd e laatste jaren steeds minder leek het.

Wb die site, ik ben deze een keer tegengekomen, kun je zaadjes ruilen tegen van alles: http://www.bloemenzaadjes.nl/index.html
pi_27163025
Leuke site! Die Astrid heeft ook een toepasselijke achternaam

en Veersesmurf, je schrijft leiplant goed
Children of the night. What music they make.
pi_27170542
Veersesmurf, ik heb geen tuin, maar ik ben dol op planten.
Voor druiven, als je gekrent heb, knip dan de bladeren weg, die de zon weghouden voor de trossen.
En dat miste ik nog: als er kleine druifjes gevormd zijn, knip dan de scheuten met blad weg die na de vruchten groeien. Anders gaat de groei naar dat blad en niet naar de druiven.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_27175193
Bij ons op de moestuin werd juist aangeraden om het blad bovn de trossen te laten zitten, omdat anders de vogels de druiven zouden eten.
pi_27182586
Ik heb 1001 andere dingen te doen, en dan heb ik het nog niet eens over mijn huishouden, maar de zon en de tuin lokken, dus ik in de achtertuin aan het werk.

Maar zon-regen-zon-regen van de laatste tijd he: mijn tuin groeit uit de klauwen

Er komen dingen op waarvan ik niet wist dat ik ze had, ik zal zo even 2 foto's plaatsen. Het gras groeit terwijl je d'r naar kijkt en planten worden zo groot als ik ze nog niet eerder heb gezien.
pi_27185329
Ik ga zo ook even wat overzichtsshots nemen van hoe het er nu bij staat na alle noeste arbeid
pi_27185385
't Regent alweer
pi_27185966
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 22:35 schreef shmoopy het volgende:
En een ordinare tvp zetten, en het dan alsnog vergeten... Kst...

Ja, ik ben benieuwd, shoot me...
pi_27186105
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 14:49 schreef Oblivion het volgende:

Ik heb haar al een waarschuwing gegeven
pi_27186215
Jaha, voor de tvp, maar niet voor het vergeten...

Nou kom op dames waar blijven de kiekjes?
Hier is alles rustig op tuingebied.
Heb wel de ijsbloemetjes en de celamtis nu gepoot.
Wordt helemaal goed!
pi_27186257
Wanneer kan ik nu eigenlijk het best mijn buxus haagje snoeien. Ongeveer nu? Of juist wachten tot het najaar??
pi_27186325
Ik snoei de buxus naar hartelust, zolang je het niet in de volle zon doet.
Voor de rest zijn er niet zoveel regels aan verbonden.
Ja, doe het niet met een electrisch ding, slaan je blaadjes kapot en dan krijg je vele bruine plekjes.
En oh er was nog iemand (Veersesmurf) die had een goede tip, leg een laken eronder.
pi_27186408
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 14:58 schreef Oblivion het volgende:
Ik snoei de buxus naar hartelust, zolang je het niet in de volle zon doet.
Voor de rest zijn er niet zoveel regels aan verbonden.
Ja, doe het niet met een electrisch ding, slaan je blaadjes kapot en dan krijg je vele bruine plekjes.
En oh er was nog iemand (Veersesmurf) die had een goede tip, leg een laken eronder.
Ok, danke.
Dan moet ik het dus of nu voor de zomer doen of erna. Denk dat we het maar erna doen. Kan ie nog wat groeien.

Dat laken was toch omdat er grind onder lag of niet? Dat hebben wij niet.
pi_27187078
tweede helft mei is de beste tijd. Hey, da's nu! En ik ga nu op vakantie...hmmm...moet ik mijn buxusjes maar een keertje wat later snoeien...
  vrijdag 20 mei 2005 @ 17:59:04 #138
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27192816
als je de buxus nu snoeit, dan kan hij in de loop van de zomer nog mooi uitlopen (en knip hem dan nog een keertje eind augustus)
als je hem nou snoeit, wordt de buxus meer compact, en dus mooier! als ik jouw was zou ik hem nou snoeien!

ik heb vandaag 400 borderpaaltjes netjes in een tuin geplaatst (samen met wat klasgenoten) de foto's komen straks online, omdat ik nou moet gaan eten, en het vrijdagmiddagbier is ook nog steeds niet uitgewerkt
  FOK!Babe vrijdag 20 mei 2005 @ 23:01:47 #139
11324 shmoopy
pi_27201668
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 14:49 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Niet vergeten, maar nog geen tijd gehad, en toen ik even tijd had scheen de zon niet en dan lijkt alles zo pierig op de foto.
Dus.

Niettemin, morgen ga ik aan de slag met schep en camera, zet vriendlief aan het werk want om een mooi gazonnetje te krijgen moet de boel natuurlijk wel eerst omgespit worden.

Iemand trouwens nog tips voor dat gazonnetje?
Moet ik nog ergens om denken of kan ik gewoon de boel omspitten, beetje gelijkmatig platstampen en dan zaaien?
pi_27201759
Hoezo omspitten?
Gewoon bijzaaien, en kalk eroverheen.
Komt het wel goed.

En zo'n pak met zaadjes kost gewoon 20 euro...
  FOK!Babe vrijdag 20 mei 2005 @ 23:08:46 #141
11324 shmoopy
pi_27201861
Kalluk?
Wrom dat dan?

En ik heb al een pak zaadjes.
Staat hier al weken pontificaal in het zicht, stil te hinten naar een niet nader te noemen persoon die moet spitten.
pi_27201918
http://www.neerlandstuin.nl/gazon/mosgras.html
Astu wijffie
(Vanaf puntje 3, ik zou het uitprinten en op de tuindeur hangen)
pi_27201967
quote:
Gras groeit bij een temperatuur van ca. 15 graden °C. In de winter en in het najaar hoeft het dan niet gemaaid, want dan ligt de groei stil. Vanaf het voorjaar begint het gras te groeien. Wil je een mooi gazonnetje dan is dat een prima tijd om het voor de eerste keer dat jaar te bemesten.
Gras wordt de hele zomer gemaaid en heeft veel voeding nodig. Kijk op de verpakking wanneer je weer meststoffen moet strooien.
Heeft het gras van de winter te lijden gehad dan kun je het eerst met een verticuteerhark of verticuteermachine behandelen. Je haalt hiermee mos en vervilt gras uit de grasmat en de wortels krijgen daardoor meer lucht.
quote:
Tip
Kalk is voor veel gazons noodzakelijk. Het gras is met kalk beter in staat om voedingstoffen op te nemen. Ook mosvorming zal door het strooien van kalk minder worden.

FOK!Babe vrijdag 20 mei 2005 @ 23:14:48 #144
11324 shmoopy
pi_27202063
Dank u, dames!

En Obli, ijsbloemen zijn supermooi!
Heb ze helemaal ontdekt, en zal morgen zeker een foto maken van mijn blommekes.
pi_27202121
Leuk he, als je dus beter kijkt dat het net lijkt of er een suikerlaagje op zit...
Maar manlief wilde ze hebben vanwege de kleuren.
pi_27213767
Kalk werkt prima Shmoops

Iemand een idee wat dit gaat worden?

pi_27213850
Ik herken de sprieten, als in een Lelie
Bij mij zit er nog geen bloem in.... (als het dezelfde is)
pi_27216076
Ja ik dacht het ook, maar waar ie vandaan komt ineens?
pi_27221877
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 14:31 schreef Bluezz het volgende:
Ik ga zo ook even wat overzichtsshots nemen van hoe het er nu bij staat na alle noeste arbeid
Geen idee of jullie een beetje weten hoe het was, verwilderd overwoekerd echt verschrikkelijk, maar tot nu toe ziet het er (hier en daar nog wat kalig) zo uit :

links vanaf terras gezien...

En rechts vanaf terras gezien....
in de zwarte ronde bak komt wildbloemenzaad op.
Die kleine plantjes zijn de zonnebloemen, en die hosta laat ik staan (obli ) want het gazon is al zo kaal

enneh achterin zie je dus de meidoorn, hier een close up

Zo ziet het eruit als je de tuin inkomt, boven dus het balkon en beneden de tuin.
En NEE, dat witte tuinmeubilair (ik heb wel leuke kussens) is NIET mijn smaak, maar we hebben alles gekregen van schoonmama die het anders wegdeed
Let op Xenapoes die voor het tuinkamerraam zit

pi_27223385
Oh die ene hosta kan je toch ook laten staan? Bluezz...

Ziet er puik uit wijf! Goe gedaan!
pi_27223819
Tinkerbell, het is een daglelie, Hemerocallis. De bloemen bloeien maar kort (een dag) maar als hij groter is wel vaak!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zaterdag 21 mei 2005 @ 19:49:15 #152
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27224209
laat ik nou vandaag een gazon hebben ingezaaid

eerst 2 keer gefreesd. daarna alles vlak geharkt met een hark waarvan de tanden ver uit elkaar staan (zodat het egaal wordt) toen het gezon geblokt (met zo'n betonnen rol) daarna gekeken waar de putten hobbels zaten. weer met de hark ge-egaliseerd, en weer het hele stuk (110 m2) geblokt. toen alles lichtjes opengeharkt en daarna pas het graszaad erin gezaaid.
het geheel weer lichtjes geharkt, zodat er wat grond over het zaad kwam. toen als laatste weer alles geblokt. en toen was het kwart over 5
het was een hele klus, maar het ziet er wel mooi uit nou!

alles omspitten en dan graszaad erin kan ook, maar het resultaat zal een stuk minder zijn! zeker op de lange duur...
pi_27225456
voor school ofzo?

Mijn school doet echt afschuwelijk weinig aan praktijk op school
Afgelopen dinsdag (praktijkles) hebben we het over spuiten gehad....maar dat was echt te weinig, en ale informatie in 2 uur ofzo gepropt

Mijn tuin vind ik niet echt iets om trots op te zijn, als leerling-hovenier zijnde, maar ik doe er ook niks aan *schaam*. Mn ouders die verzorgen de achtertuin, en ze hebben ook 2 volkstuinen bij de TU Delft. As maandag help ik ff daar, ik kan dan misschien wel wat foto's maken (gister 150 foto's gemaakt voor een stageopdracht ).
pi_27225661
Ik heb een droom van een tuin met geurende planten en frambozen en ouwe groentes...
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_27227163
Bloesie, wat is dat opgeknapt!
En ik ben helemaal verliefd op dat zoete bremmetje van je, heb zelf een witte, maar deze is moooooi.

Ben vandaag behoorlijk in de weer geweest (lees: heb iemand behoorlijk aan het werk gezet ) met het omspitten van de tuin.

Ik ga geen compleet overzicht van de tuin geven, maar steeds wat kleine stukjes, en op dit moment is er nog niet veel te zien, maar daar wordt hard aan gewerkt.

Eén van mijn hanging fuk, fuk, fuchsia's:

De ijsbloemetjes die ik dus ontdekt heb en die ik groot in ga slaan want dit is me nog veel te pierig:

Eén van de plekjes was hangroepplantjes hangen, die 2 aan de muur worden vervangen voor LEUKE bakken, maar dit is wat ik zo snel in de schuur vond:

En last but not least, op verzoek van de LKM-etjes, de hagedisjes die ze vanmiddag in de tuin vonden, echt piepklein :

pi_27227256
Die ijsbloemen groeien wel wat groter hoor.
En heb je water in of bij de tuin? Volgens mij zijn het dan salamanders, geen hagedissen. Wel bijzonder, wees er zuinig op!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_27227505
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 21:22 schreef krakkemieke het volgende:
Die ijsbloemen groeien wel wat groter hoor.
Ah, mooi, dat hoopte ik nl al toen ik maar 2 van die dingetjes kocht.
Maar ze zijn zo mooi dat ik ze graag ook in een grote pot wil hebben.
quote:
En heb je water in of bij de tuin? Volgens mij zijn het dan salamanders, geen hagedissen. Wel bijzonder, wees er zuinig op!
Nope, geen water.
Ik heb ze vanavond maar vrijgelaten, want ik vond het zo zielig in die bak en ik dacht niet dat ze een huisdierenbestaan zouden gaan overleven.
Wel heel apart idd, had die beestjes nog nooit in de tuin gezien.
pi_27227599

Je hanging baskets hangen naar rechts?

Ziet er leuk uit Shmoops.
pi_27227704
Leuk leuk leuk leuk shmoop
Enneh ik heb dus ook ijsbloemen, op da sandbak
(morgen fotootje van maken....)
pi_27227829
Ijskruid gaat dicht in de schaduw...
Nog mensen die een bloemenklok willen maken, hihihi!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zaterdag 21 mei 2005 @ 21:46:01 #161
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27228266
wij moeten best veel praktijk voor school doen ja (1,5 keer in de week een hele dag) maar vandaag was gewoon een beunklusje voor men stagebedrijf. ideaal
pi_27233213
Whaaaaaa die hagedisjes, ik zou me rotschrikken als ik die tegen zou komen! Watje die ik ben

Hangt er allemaal mooi bij hoor Shmoopy!!
Jouw kleine handje grijpt
mijn grote vinger vast
mooi toch dat mijn vinger
zo in jouw handje past
pi_27233392
Ik blijf erbij dat het salamanders zijn! (Beschermd)
Hagedissen kom je hooguit tegen in het uiterste zuiden.......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_27233544

Salamander

Hagedis

Ik zou zeggen shmoop, dat het salamandertjes waren
pi_27233694
En dan heeft Schmoop een Queeste........ Salamanders zijn Beschermd en Zeldzaam! Reden voor Buurtoverleg en Oversteekplaatsen.......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_27233715
Eh, zonder de hoofdletters, is het waar....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_27233793
Die hoofdletters zijn het gevolg van teveel Terry Prachett....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_27240052
Ah bedankt krakkemieke, een daglelie dus. Die bloeit echt maar 1 dag?
Wat leuk zeg, dat wist ik niet

Ik ga ijsbloemen van de buurvrouw krijgen
  zondag 22 mei 2005 @ 12:31:00 #169
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27240759
is het eindelijk (bijna) zomer, zijn ze helemaal fan van ijsbloemetjes geworden...

pi_27243222
Goede timing ook
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 21:46 schreef Veersesmurf het volgende:
wij moeten best veel praktijk voor school doen ja (1,5 keer in de week een hele dag) maar vandaag was gewoon een beunklusje voor men stagebedrijf. ideaal
Jij loopt op zaterdag stage? Ik op vrijdag, krijg ik 25 euri per dag voor
pi_27244227
Vrouwen zijn nu eenmaal ondoorgrondelijke wezens
  zondag 22 mei 2005 @ 15:32:14 #172
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27245212
ik loop op woensdag stage (ook 25 euro per dag terwijl ik eigenlijk niks betaald mag krijgen ) en op zaterdag werk ik gewoon op het bedrijf waar ik stage loop zeg maar (iets meer dan 25 euro per dag ) maar in principe doe ik gewoon hetzelfde werk, met dezelfde gasten, dus leer veel van

en dat vrouwen ondoorgrondelijke wezens zijn, daar kom ik steeds meer achter

regent het trouwens bij jullie? hier komen steeds hele donkere wolken over, maar er komt bijna geen spat regen uit....beetje jammer als ik net lekker in de tuin weer zit dat er dan zo'n grote wolk voor de zon komt
pi_27245647
Ehm veersesmurf, kom je hier SC deel 23: Van harte welkom, lieve Nikky! gezellig verder kleppen over het weer en je opleiding? Dan houden we het hier een beetje ontopic
Of, mss nog beter is het leuk om een topic te openen over je opleiding (F&F gebied dan) en je vorderingen, of doe je dat al in SES?

Foto van ijsbloemen komen eraan
  zondag 22 mei 2005 @ 15:58:02 #174
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27246060
sorry, was al bang dat het teveel SC zou zijn

onze kiwi staat bijna in bloei, zal er morgen even foto's van maken!
pi_27246744
in dat SC topic gaat het alleen maar over katten

Hier is het bewolkt als wat, en af en toe wat regen.

Morgen foto's van de moestuin!
pi_27247001
quote:
Op zondag 22 mei 2005 16:16 schreef DeHovenier het volgende:
in dat SC topic gaat het alleen maar over katten
...en kippen en honden en meetings etc. etc.

Zijn dit ijsbloemen?
Er stond dus al een zandbak in de tuin, die laten we dit jaar staan, heb er maar wat potten op gezet

Overzicht tuin vanaf het balkon/woonkamer.... mét kat

zondag 22 mei 2005 @ 16:39:42 #177
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27247460
volgens mij zijn dat ijsbloemetjes ja

en je leylandii-haag begint al flink uit de klauwen te lopen! zou maar een keertje flink terugsnoeien met een kettingzaag, want kleiner worden ze er zo ook niet op (tenzij je natuurlijk een haag wilt van 18 meter... ) wel een mooie broodboom overigens! komen er veel rode bessen aan?
pi_27247510
quote:
Op zondag 22 mei 2005 16:39 schreef Veersesmurf het volgende:
volgens mij zijn dat ijsbloemetjes ja

en je leylandii-haag begint al flink uit de klauwen te lopen! zou maar een keertje flink terugsnoeien met een kettingzaag, want kleiner worden ze er zo ook niet op (tenzij je natuurlijk een haag wilt van 18 meter... ) wel een mooie broodboom overigens! komen er veel rode bessen aan?
Broodboom??
Enneh die haag gaat er hopelijk volgend jaar uit, vreselijk ding
We wonen hier pas sinds dec. en het was een onoverzichtelijke verwoekerde ellende
  zondag 22 mei 2005 @ 16:57:16 #179
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27247888
Aucuba japonica 'Variegata' dat ding aan de linkerzijkant (bont blad) het heet wel broodboom, maar is eigenlijk een heester die hier in ned. niet zo heel bruut wordt.

hehe wordt nog een leuk klusje om die dingen eruit te krijgen! is er ruimte om een minikraantje in de tuin te laten komen of niet? anders wordt het oud-hollandsch handwerk vrees ik
pi_27248813
quote:
Op zondag 22 mei 2005 16:57 schreef Veersesmurf het volgende:
Aucuba japonica 'Variegata' dat ding aan de linkerzijkant (bont blad) het heet wel broodboom, maar is eigenlijk een heester die hier in ned. niet zo heel bruut wordt.

hehe wordt nog een leuk klusje om die dingen eruit te krijgen! is er ruimte om een minikraantje in de tuin te laten komen of niet? anders wordt het oud-hollandsch handwerk vrees ik
We gaan dat laten doen, samen met de buren, en laten er meteen een schutting inzetten, het zal idd wel met een kraantje moeten.
Maar we moeten eerst even doorsparen

Die broodboom noem ik altijd een aucuba, dus hebben we het over hetzelfde
Zitten nog geen rode bessen in.. maar dat komt misschien nog?
  zondag 22 mei 2005 @ 17:39:09 #181
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27248989
ik denk dat dat nog wel komt, maar het verschilt per heester. in de 1 komen superveel bessen, en in de ander een stuk minder. omdat je er pas vanaf dec. woont kun je dat ook niet echt weten denk ik

ow ja, een lange smalle tuin kun je groter/breder laten lijken door er diagonale lijnen in te verwerken. moest er ineens aan denken kweet niet waarom...
pi_27249097
quote:
Op zondag 22 mei 2005 17:39 schreef Veersesmurf het volgende:
ik denk dat dat nog wel komt, maar het verschilt per heester. in de 1 komen superveel bessen, en in de ander een stuk minder. omdat je er pas vanaf dec. woont kun je dat ook niet echt weten denk ik
Ok.
Nee joh, ik wist/weet helemaal niks. En ik leer door dit soort topics er heel veel bij
quote:
ow ja, een lange smalle tuin kun je groter/breder laten lijken door er diagonale lijnen in te verwerken. moest er ineens aan denken kweet niet waarom...
Omdat onze tuin lang en "smal" eruit ziet
Komt dat ook niet door de aanleg van het rechte pad?
Onze buren hebben een meer half rond pad naar de poortdeur toe, ziet er meteen heel anders uit, hun gazon heeft ook een half ronde vorm.
Maar ik ben al heel blij met deze tuin, na 45 jaar balkonnetjes
  zondag 22 mei 2005 @ 18:02:17 #183
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27249639
ja, dat pad maakt het vrij lang idd. misschien dat wat rondere vormen beter uit zouden komen

edit: ik kon het niet laten even wat te tekenen (was toch aan het tekenen voor school)

door zo'n pad te maken breekt het de lengtelijnen. met aan weerszijden een boom of hoge heester komt er meer 'ruimte' in de tuin. ook een rozenboogje over het pad maakt hoogte dus diepte. ik hoop dat het een beetje duidelijk is, had niet zo heel veel tijd om het te tekenen
voor school teken ik overigens wel iets netter hoor
pi_27250038
SC-topic gaat over alles waar je het maar over wil hebben, als het maar over F&F gaat

Veersesmurf, ik ben erg benieuwd naar die foto van je kiwi!!
pi_27260692
Aha, een soort pleur-hier-je-algemene-rotzooi-in topic dus

Ik dacht trouwens dat de 'Variegata' bont is, en de Aucuba japonica gewoon groen blad heeft??

If not, dan ben ik verkeerd voorgelicht op school

EDIT

Wat info:
Deze bladhoudende sierstruik met groot leerachtig blad is van Japanse afkomst. Oorspronkelijk dacht men dat deze enkel te kweken was als kasplant, maar werd reeds snel aangeplant in de kleine stadstuin.
Aucuba is bestand tegen luchtvervuiling en gedijt tamelijk goed in alle grondsoorten. Niettemin is een voedzame en compostrijke bodem aanbevolen op een schaduw of halfbeschaduwde plaats om een optimale groei te verzekeren.
De heester is speciaal door zijn aard vooral tijdens de winterperiode doordat zijn blijvend, glanzend en leerachtig blad een aantrekkelijk aspect geeft aan onze siertuin.
Aucuba japonica ’Variegata’: heeft een groen blad dat geel gevlekt of gestippeld is en hierdoor opvalt tussen andere wintergroene- of bladverliezende gewassen.
Enkel de vrouwelijke planten vertonen overvloedig grote langwerpige rode bessen in het vroege voorjaar en blijven lang aan de plant zitten. De bevordering van bessen kan bekomen worden door mannelijke exemplaren bij te planten.
Qua standplaats is volle zon als een belommerende plaats onder een boom of binnenkoer geen hinder voor deze plant. Snoeien kan en mag het ganse jaar door, vormsnoei is eveneens mogelijk.
Vermeedering gaat het best door stekken.

Bron:http://www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=1960

Is dat trouwens een meidoorn in de linkerhoek van je tuin? Die dingen kunnen wel 500 jaar oud worden

[ Bericht 34% gewijzigd door DeHovenier op 22-05-2005 23:41:31 ]
pi_27262570
quote:
Op zondag 22 mei 2005 23:33 schreef DeHovenier het volgende:
Aha, een soort pleur-hier-je-algemene-rotzooi-in topic dus

Ik dacht trouwens dat de 'Variegata' bont is, en de Aucuba japonica gewoon groen blad heeft??

If not, dan ben ik verkeerd voorgelicht op school

EDIT

Wat info:
Deze bladhoudende sierstruik met groot leerachtig blad is van Japanse afkomst. Oorspronkelijk dacht men dat deze enkel te kweken was als kasplant, maar werd reeds snel aangeplant in de kleine stadstuin.
Aucuba is bestand tegen luchtvervuiling en gedijt tamelijk goed in alle grondsoorten. Niettemin is een voedzame en compostrijke bodem aanbevolen op een schaduw of halfbeschaduwde plaats om een optimale groei te verzekeren.
De heester is speciaal door zijn aard vooral tijdens de winterperiode doordat zijn blijvend, glanzend en leerachtig blad een aantrekkelijk aspect geeft aan onze siertuin.
Aucuba japonica ’Variegata’: heeft een groen blad dat geel gevlekt of gestippeld is en hierdoor opvalt tussen andere wintergroene- of bladverliezende gewassen.
Enkel de vrouwelijke planten vertonen overvloedig grote langwerpige rode bessen in het vroege voorjaar en blijven lang aan de plant zitten. De bevordering van bessen kan bekomen worden door mannelijke exemplaren bij te planten.
Qua standplaats is volle zon als een belommerende plaats onder een boom of binnenkoer geen hinder voor deze plant. Snoeien kan en mag het ganse jaar door, vormsnoei is eveneens mogelijk.
Vermeedering gaat het best door stekken.

Bron:http://www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=1960
Tnxx, had ik ook gevonden
quote:
Is dat trouwens een meidoorn in de linkerhoek van je tuin? Die dingen kunnen wel 500 jaar oud worden
Had ik hier al gepost/laten zien
http://forum.fok.nl/topic/700540/2/100#27221877
pi_27264617
Sorry, niet gezien
pi_27271411
Weet iemand of een rozenstruik die alleen maar takken heeft met 7 bladeren ipv 5 nog knoppen krijgt of alleen blad? Ik dacht dat ik dat ergens had gelezen. Of zit ik nu onzin te kletsen?

Ik kwam nl net tot de ontdekking dat 1 roos alleen maar 7 bladeren en de andere twee 5 bladeren en wel knop in tegenstelling tot die met 7 bladeren.
  maandag 23 mei 2005 @ 14:05:57 #189
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27274194
volgens mij is het zo dat wild schot van een roos (7bladig) geen knoppen krijgt. Er zitten ook een stuk meer kleine stekeltjes aan dat schot of niet?

als er 'Variegata' of iets in die trant achter een plantennaam staat dan is het vaak bont blad idd
pi_27280441
Kom ik op de volkstuin, zie je dit:

en

Onbekende mensen hebben dus zomaar zonder toestemming te vragen, vierkantjes uit de schors van de Betula gesneden

Waarschijnlijk wilden ze die gebruiken ter decoratie van het een of ander....

[ Bericht 11% gewijzigd door DeHovenier op 23-05-2005 19:17:56 ]
  maandag 23 mei 2005 @ 17:18:42 #191
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27280722
kzou het wel weten als ik het had gezien!
ik ben geen boomknuffelaar (helemaal niet zelfs) maar zulk soort dingen vind ik toch niet echt kunnen! als je zo graag van die dingen wilt voor het bloemschikken of weet ik veel wat koop je maar je eigen berk! je heb maar van andermans spullen af te blijven

heb je trouwens nog veel kunnen doen in de moestuin DeHovenier? hier was het continu regenachtig met vette buien af en toe, maar nou schijnt de zon
pi_27284462
Idd, ze kopen maar hun eigen berk

Of ze vragen het even......

Geen boomknuffelaar en toch hovenier? Que?

Ik ben er 2,5 uur lang daar geweest, en heb wat onkruid gewied. Voornamelijk zevenblad, wilde aarbei en gele dovenetel....lekker met de heggeschaar over de grond raggen
Het was goed weer, er dreven wat flinke wolken in de lucht, maar die lieten hun last ergens anders vallen (gelukkig). Alleen toen ik wilde vertrekken naar huis, begon het nogal te regenen. Dus ik schuilen in het tuinhuisje met mn vader, hebben we wat Belgische pralines opgegeten

*kijkt nu naar buiten en ziet de zon en een strakblauwe hemel *
  maandag 23 mei 2005 @ 19:30:32 #193
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27284739
Geen boomknuffelaar in de zin van: Er mag geen 1 boom gekapt worden, want het is ook een levend wezen en misschien zit er wel een vogeltje in te broeden.
Soms moet er gewoon iets weg in een tuin, maar om een boom maar even van zijn bast af te helpen omdat dat zo decoratief staat....

Hoe hoog stond die wilde aardbei als je er met de heggeschaar overheen kon? jammer dat jullie zevenblad in de moestuin hebben staan! niet dat de aardappels er minder van zullen groeien, maar zevenblad is gewoon nooit leuk! (nee, ook niet als het in bloei staat )
pi_27294060
Bluezz, het is geen ijskruid! Die heeft een soort dauwdruppels op het blad.
En ik geloof niet dat je zevenblad alleen te lijf gaat met een heggeschaar Hovenier????
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_27297565
quote:
Op zondag 22 mei 2005 16:24 schreef Bluezz het volgende:

[..]

...en kippen en honden en meetings etc. etc.

Zijn dit ijsbloemen?
Er stond dus al een zandbak in de tuin, die laten we dit jaar staan, heb er maar wat potten op gezet
Ik zie geen ijsbloemen, wel spaanse margrieten?

Ijsbloemen zien er zo uit:

pi_27300012

Ik heb met de heggeschaar vlak over de bodem geknipt, mn vader wilde dat ik eerst alles schoonmaakte, en later gaan de wortels enz eruit.

Overigens zijn het eigenlijk 2 volkstuinen die naast elkaar liggen. De ene tuin gebruiken we voor bloemetjes en plantjes enz, en de andere gebruiken we als moestuin. Dus dat zevenblad zit nu in de bloementuin, en (nog) niet in de moestuin.
pi_27300461
Nou ja zeg, wat willen mensen dan met dat berkenschors?

De daglelie bloeit!
  dinsdag 24 mei 2005 @ 11:16:48 #198
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27302256
voor decoratieve doeleinden misschien?
pi_27309042
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 11:16 schreef Veersesmurf het volgende:
voor decoratieve doeleinden misschien?
Trouwens mooi ontwerpje heb je gemaakt voor onze tuin
Maar daar hebben we de cash niet voor helaas.

Ik heb dus geen ijsbloemen, jammer dan Deze zijn ook leuk.

Tink maak je nog een foto voor de dag om is dan?
Ik heb mijn ouwe lavendel die al 2 jaar in Utreg op het balkonnetje stond in de volle grond gezet, op een kale plek in het gazon. Hopelijk lukt dat.
En de aardbeien zitten bloemen aan
  dinsdag 24 mei 2005 @ 15:54:02 #200
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27311419
hehe, ik had het ontwerpje niet gemaakt met het oog dat jullie het zouden gaan uitvoeren hoor meer om even te laten zien dat zo'n slingerpadje de 'lange' lengte in je tuin een beetje breekt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')