abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27033214
Snotvergeme, vond het best wel lijken.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  Moderator zondag 15 mei 2005 @ 19:37:25 #52
5428 crew  miss_sly
pi_27033220
Ik moet me bij Tink aanlsuiten: hoe graag je het ook wil, Obli, een lupine ziet er toch echt anders uit
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_27033293

Gewoon een stokkie erin steken Obli, "en toch is dit Lupine"
pi_27033343

Waar zit toch die iemand die me een antwoord kan geven...
pi_27033864
quote:
Hoe moet een lupine worden gesnoeid en wanneer?

Een lupine is een vaste plant en hoeft niet gesnoeid te worden: de plant sterft in de winter boven de grond af en komt in het voorjaar weer op. Als de plant te groot wordt, kunt u hem 'scheuren'. U moet hem dan uitgraven en kunt dan voorzichtig de plant delen. U kunt de delen weer opnieuw uitplanten, zodat u op meerdere plekken lupine heeft in de tuin, of een gedeelte wegdoen, indien de plant te groot is geworden.

Bron
pi_27042486
Canna's doen het in de zomer goed, in de winter moet je ze uit de grond halen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_27047217
ah ok, thnx voor de informatie heb jij ze ook in de tuin staan krakkemieke?
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  maandag 16 mei 2005 @ 10:18:10 #58
38752 leviathanfd
Mijn twee dames
pi_27047443
quote:
Op zondag 15 mei 2005 15:59 schreef Tinkerbell het volgende:
Oh die tulpen nog in bloei leuk, en die appelbomen, mooi hoor.

In de achtertuin, wat is dit?

[afbeelding]
Salvia Officinalis. Een van mijn favorieten.
Merk en designkleding als nieuw! zie de link
http://shop.kapaza.nl/artemisonlineshop/page1/
  Moderator maandag 16 mei 2005 @ 10:27:20 #59
5428 crew  miss_sly
pi_27047585
quote:
Op zondag 15 mei 2005 15:42 schreef Scootmobiel het volgende:

[..]

Hoi, dat was ik ja, van die weigelia. Ik vind ze zelf ook prachtig.
Leuk dat jij ze ook hebt, mooie dieproze kleur!
Die van ons is inderdaad meer een boomvorm, met dikke takken. Binnenkort gaat-ie weer bloeien. Dit is 'm: (foto is van mei vorig jaar)

[afbeelding]

Of hij langer bloeit als je de uitgebloeide bloemen verwijdert weet ik niet, heb het nooit geprobeerd... het zijn zo immens veel bloemen dat daar geen beginnen aan is. Het kan best een voordeel opleveren denk ik, dat zou je eens uit moeten proberen... Het staat wel mooier natuurlijk.

Ik ben niet zo'n plantenkenner, maar die 1e 'onbekende' lijkt me in ieder geval 'n duidelijk gevalletje van brandnetel.
Ik kom niet veel mensen tegen die de weigelia ook mooi vinden, of in de tuin hebben. Ik heb een keer ergens gewoond waar een weigelia in de tuin stond, en die vond ik zo mooi, dat ik hier besloot er ook twee neer te zetten En nu ga ik zekers op zoek naar een weigelia boompje voor in de voortuin!
(Ontwerp en foto's van de voortuin staan hier: Tuinontwerp )

De 1e is definitief geen brandnetel hoor
pi_27047879
quote:
Op maandag 16 mei 2005 10:18 schreef leviathanfd het volgende:
Salvia Officinalis. Een van mijn favorieten.
Oh een salvia! Natuurlijk! bedankt
pi_27048731
quote:
Op maandag 16 mei 2005 10:27 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik kom niet veel mensen tegen die de weigelia ook mooi vinden, of in de tuin hebben. Ik heb een keer ergens gewoond waar een weigelia in de tuin stond, en die vond ik zo mooi, dat ik hier besloot er ook twee neer te zetten En nu ga ik zekers op zoek naar een weigelia boompje voor in de voortuin!
(Ontwerp en foto's van de voortuin staan hier: Tuinontwerp )

mooi ontwerp miss_sly!

is het misschien een dovenetel? die prikken niet, maar het blad lijkt wel op een brandnetel.
pi_27051379
quote:
Op maandag 16 mei 2005 10:27 schreef miss_sly het volgende:
Niet? Oh.
Misschien dan een dovenetel ofzo, zoals hierboven ook al genoemd was? Maar die bloeien momenteel overal met witte en gele bloemetjes.
Ben benieuwd wat het dan wèl is...

En succes met je weigelia's!
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  Moderator maandag 16 mei 2005 @ 13:27:32 #63
5428 crew  miss_sly
pi_27051406
quote:
Op maandag 16 mei 2005 11:34 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

mooi ontwerp miss_sly!

is het misschien een dovenetel? die prikken niet, maar het blad lijkt wel op een brandnetel.
Dank je
We hebben er wel even over gedaan, omdat we weinig voorbeelden konden vinden. Een strakke tuin hebben we niet veel gevonden. De infrastructuur wordt afgemaakt as we speak (T legt de laatste hand aan de laatste sluitband) en dan gaan we invullen. De vakken met grind kunnen we misschien vandaag nog wel invullen, de planten wordt lastiger. Je kunt in mei/juni niet heel veel meer planten, of wel?
De boom/boompjes die er in moeten komen staan, zullen pas in oktober geplant kunnen worden, denk ik.

Heb jij toevallig een foto van de complete weigelia boom? Mijn vriend wilde graag zien hoe dat er als boom uitziet

Pfff, ik heb spierpijn; net een kruiwagen of 6 zand van de voortuin naar de achtertuin gebracht
pi_27053306
quote:
Op maandag 16 mei 2005 13:27 schreef miss_sly het volgende:
Heb jij toevallig een foto van de complete weigelia boom? Mijn vriend wilde graag zien hoe dat er als boom uitziet
Okee, ben meteen even de tuin in gegaan om er wat plaatjes van te schieten.
Hij is wel een beetje erg 'wild' uitgegroeid moet ik erbij zeggen, we hebben hem de laatste jaren (achteraf bezien) eigenlijk veel te weinig teruggesnoeid. Maar hij begint wel weer mooi te bloeien nu.

Dit is 'm helemaal:

Misschien zal de echte plantenkenner het niet echt een 'boom' noemen, eerder een grote struik ofzo, gezien de vertakte stam onderaan, maar als je ernaast staat komt het eerder als een soort boom over. Maar goed, dat laat ik verder maar in het midden...

Hier even een close-upje van de stam:

En tot slot nog even het bovenste deel, met dikke hoofdtak:

Moderator maandag 16 mei 2005 @ 15:36:05 #65
5428 crew  miss_sly
pi_27054604
Ik vind hem mooi, Scootmobiel

Maar, waarschijnlijk wordt het alsnog geen weigelia. Mijn heeft besloten dat het in ieder geval 2 dezelfde bomen moeten worden (voor de symmetrie ) en we zagen net een blauwe regen...die vind ik zoooo mooi Ben ik al jaren verliefd op! Dus waarschijnlijk worden het 2 blauwe regens!

Vraagje nog: wij willen een border maken met phlox als bodembedekker en dan wat hosta's ertussen. Hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Als we de bodembedekkers planten, en nu hosta's er tussen zetten, sluit de bodembedekker zich dan toch nog netjes aan? En komt dan volgend jaar de hosta weer netjes door de phlox heen?
pi_27055829
Weigelia is idd een heester, maar als er niets aan gesnoeid wordt kan het uitgroeien tot een boom zeg maar, net als met esdoorn (acer campestre dan) bijvoorbeeld.

Een blauwe regen is geen boom, is een klimplant, dus ik weet niet of dat wel zo slim is een goude regen is wel een boom, maar die blijft geen 2 meter

Het ligt er een beetje aan wat voor soort Phlox je neemt, maar ik denk dat als je de Hosta's nu plant, dat ze volgend jaar wel door de Phloxen heen komt hoor Hoe het op de lange duur zal zijn weet ik niet, maar bodembedekkers kun je terugsteken
pi_27056937
quote:
Op maandag 16 mei 2005 15:36 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind hem mooi, Scootmobiel

Maar, waarschijnlijk wordt het alsnog geen weigelia. Mijn heeft besloten dat het in ieder geval 2 dezelfde bomen moeten worden (voor de symmetrie ) en we zagen net een blauwe regen...die vind ik zoooo mooi Ben ik al jaren verliefd op! Dus waarschijnlijk worden het 2 blauwe regens!
Dank je, ik zou 'm ook niet meer kwijt willen... Elk jaar weer een genot om naar te kijken.
En blauwe regen vind ik ook prachtig, goeie keus!
Alleen moet die wel ergens houvast aan hebben inderdaad, uit zichzelf heeft-ie helaas 'geen poot om op te staan'... Hij doet het wel mooi op pergola's en zo, en ik heb er laatst ook eentje gezien die in een gouden regen hing... Wel een mooi effect, die gele en blauwe slierten zo vlak bij elkaar.
quote:
Op maandag 16 mei 2005 16:18 schreef Veersesmurf het volgende:
Weigelia is idd een heester, maar als er niets aan gesnoeid wordt kan het uitgroeien tot een boom zeg maar, net als met esdoorn (acer campestre dan) bijvoorbeeld.
Aha, dat verklaart een hoop. Bedankt voor de uitleg, Veersesmurf!
pi_27057017
Is een hosta dus eigenlijk een grote bodembedekker?
Oh nee ik lees verkeerd... phloxen dus
pi_27058232
ghehe, ligt er maar net aan welke varieteit je kiest. net als met spirea: de meeste mensen kennen hem/haar als heester, maar er is ook een soort spirea als bodembedekker

trouwens vanmiddag een buxushaagje geknipt. het was niet thuis, dus eigenlijk mag het hier niet in dit topic, maar ik was er stiekum wel trots op en die mensen vonden het ook geslaagd.
misschien is het nog wat vroeg om te knippen, maar het was er goed weer voor en ijsheiligen is al geweest dus...
zo zag de andere kant er eerst ook uit, maar die had ik al geknipt voordat ik de eerste foto nam

en hier toen alles af was:
pi_27060719
Veersesmurf, dat ziet er zeker keurig uit. Heb je dat uit de losse hand gedaan of heb je eerst touwtjes gespannen? Iig vind ik het erg knap.
pi_27060837
Daar ben ik ook benieuwd naar...
En het vervelende van grind, je krijgt al die kleine blaadjes zo moeilijk weg...
pi_27061886
zonder touwtjes uiteraard dat werkt zo iritant! continu kijken of je die dingen niet raakt. heb het 1 keer geprobeerd, maar daarna nooit meer! het is mijn vak om die heggetjes netjes te knippen dus ja, dan mag het er wel netjes uit zien ook natuurlijk
en over dat grind: de vorige keer had ik een doek meegenomen, en dat over het grind gelegd, zodat het gemakkelijk op te ruimen was misschien een tip voor mensen die met hetzelfde probleem zitten. Deze keer was ik het doek vergeten dus dan maar zo.
pi_27061980
Goede tip, die houden we erin!
pi_27062409
volgens mij wordt het meer een algemeen topic over tuinieren zo, maar is dat wel de bedoeling?
pi_27074327
Oblivion, jouw geheimzinnige plant lijkt mij ene typisch geval van Helleborus!
pi_27074357
Ik ben aan het googlen, maar dat lijkt er helemaal niet op...
pi_27074483
D'r zijn verschrikkelijk veel helleborus soorten. En ik ben even eigenwijs, maar ik denk echt dat het een helleborus is. De zwarte vlekken zouden op zwarte bladvlekkenziekte (echte helleborus aandoening) kunnen duiden.
pi_27074490
Is het blad vrij stevig en stug? En misschien een klein beetje gekarteld langs de rand?
pi_27074518
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 08:33 schreef Sorbootje het volgende:
D'r zijn verschrikkelijk veel helleborus soorten. En ik ben even eigenwijs, maar ik denk echt dat het een helleborus is. De zwarte vlekken zouden op zwarte bladvlekkenziekte (echte helleborus aandoening) kunnen duiden.
Ik heb die hele site nageplozen, maar kan niet echt een vergelijkenis vinden.
Ook niet bij de wilde soorten. Hij is inderdaad stug en gekarteld.
Wanneer komen er bloemen uit dan ding dan?
Zitten geen knoppen in.
pi_27074583
Kijk maar eens naar deze helleborus viridis. Dit is een blad waar ook die zwarte stipjes opzitten. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat jij een helleborus viridis hebt, ik ben niet echt een kenner, dus ik zie niet in één oogopslag welke helleborus het is. Maar ik ben er toch wel vrij zeker van dát het een helleborus is. Op jou foto zie je bijvoorbeeld dat sommige bladeren voetvormig "vertakken" en sommige handvormig. Da's ook typisch voor helleborus.

pi_27074615
Hij bloeit in de winter, maar pas na een paar jaar en die van jou ziet er jong uit...
pi_27074859
Je hebt gelijk!

IK WEET HET NU!

Nu alleen nog zoeken naar de exacte, en hoe en wat...

Is dit een helleborus viridis?
pi_27075142
Dat weet ik niet zeker. Hij lijkt er in ieder geval wel erg op! Als ie gaat bloeien wordt het makkelijker te beoordelen
pi_27077898
ja, nu je het zegt ja volgens mij is het ook een helleborus. zeker als je het zo ziet vanaf de zijkant (laatste foto)
pi_27082707
Wat een leuk topic! Goed ook voor ideeën.
Ik heb nl. nog wat lege plaatsen in voor- en achtertuin.

Die lupine vind ik echt mooi.
pi_27088590
Wat een goed topic dit! Ik lees al een tijdje mee, maar heb nu zelf ook een vraag.
Ik heb een flinke struik in mijn tuin staan (nou ja, eigenlijk in de tuin van de buurvrouw, maar hij grenst aan mijn tuin). Nu zit er ineens allemaal 'wit poeder' op de de blaadjes van deze struik. Iemand enig idee hoe dit komt en wat ik er tegen kan doen?
En als iemand de naam van deze plant weet, dan hoor ik het ook graag

(zoek de zwarte kat )

pi_27088887
cocaine? ik denk dat het stuifmeel is van de bloemen die er aan de heester zitten. of het is meeldouw, dat kan ook

ik heb geen idee hoe de heester heet. is het misschien een Prunus lusitanica? ik denk het niet want die heeft een beetje een rode gloed over de jonge scheuten zitten, maar op de foto is het niet echt heel duidelijk te zien voor mij dan
pi_27094547
Kan iemand mij vertellen hoe deze heet Hij staat bij mij in de voortuin en aangezien we gaan verhuizen en ik deze in onze nieuwe tuin ook graag wil ben ik op zoek naar de naam.

en

Mijn dank is groot voor de gene die zijn naam weet
Jouw kleine handje grijpt
mijn grote vinger vast
mooi toch dat mijn vinger
zo in jouw handje past
pi_27096927
dat is nou Phlox subulata deze wilde iemand in zijn tuin planten als bodembedekker, waarop gereageerd werd dat diegene niet wist dat er ook bodembedekkende Phloxen bestonden

(als ik het goed heb teminste)
pi_27097122
Als het cocaine was, was ik nu rijk, hihi...
Maar kan het al stuifmeel zijn als er nog geen bloemen aan de heester zitten?
En als het meeldauw is, moet ik daar iets aan doen dan? Las net op internet dat je daar met zware chemicaliën iets aan kan doen als het heel erg is.. Maar denk dat dat voorlopig nog niet zo'n slim plan is
Oja, hij heeft geen rode gloed, dus het is niet die Prunus lusitanica denk ik. Ik kan me herinneren van vorige zomer dat hij witte bloemen had, maar ik weet het niet helemaal zeker (ben hier vorige zomer pas komen wonen, dus heb toen nog niet veel aan de tuin kunnen doen).
pi_27097436
zonder bloemen geen stuifmeel dus dat verhaal gaat niet op.

die meeldauw weet ik helemaal niet zeker hoor, ziektebeelden is niet mijn sterkste kant dus daar zou ik voorlopig even niets aan doen.

Prunus lusitanica bloeit wel wit (soortje net als kastanje, maar dan in't klein met minder bloemetjes) maar er zijn natuurlijk zoveel heesters die wit groeien...die heester zou ik zo niet kunnen benoemen. hoop dat er iemand anders is die het wel kan
pi_27098352
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 21:02 schreef Veersesmurf het volgende:
dat is nou Phlox subulata deze wilde iemand in zijn tuin planten als bodembedekker, waarop gereageerd werd dat diegene niet wist dat er ook bodembedekkende Phloxen bestonden

(als ik het goed heb teminste)
Mijn dank is zeer groot

Ik wil hem inderdaad graag als bodembedekker in onze nieuwe tuin, want het is een (naar mijn idee) een super mooi ding
mijn grote vinger vast
zo in jouw handje past
pi_27098657
hehe graag gedaan hoor en het is idd een leuke bodembedekker! zeker als hij in bloei staat natuurlijk
pi_27099443
Geheheheh, ja want anders is het maar een saai ding
mijn grote vinger vast
zo in jouw handje past
  Moderator dinsdag 17 mei 2005 @ 22:47:33 #95
5428 crew  miss_sly
pi_27100623
Ik heb hem ook in de tuin, Beaker, maar dan een zachtroze versie. In onze voortuin willen we een vak invullen met roze en witte phlox door elkaar en een paar hosta's ertussen. Ik denk dat het erg mooi wordt
Het eerste vlak is gevuld met zwart grind en het eerste met wit (icy blue eigenlijk). Zal morgen eens een foto in het ontwerp-topic zetten
pi_27109146
jaaaaa!!! ben zeer benieuwd!!
mijn grote vinger vast
zo in jouw handje past
pi_27109294
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 19:55 schreef Beaker het volgende:
Kan iemand mij vertellen hoe deze heet Hij staat bij mij in de voortuin en aangezien we gaan verhuizen en ik deze in onze nieuwe tuin ook graag wil ben ik op zoek naar de naam.

[afbeelding]

en

[afbeelding]

Mijn dank is groot voor de gene die zijn naam weet
Die zijn echt mooi!
pi_27109523
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 10:26 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Die zijn echt mooi!
Ik vind zijn kleur heel mooi! Ga hem in de nieuwe tuin zeker plaatsen!
Kun je hem gewoon kopen bij Intratuin?
mijn grote vinger vast
zo in jouw handje past
  woensdag 18 mei 2005 @ 10:36:40 #99
117860 B.A.Trix
Met dank aan MaGNeT
pi_27109553
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 19:55 schreef Beaker het volgende:
Maar waarom neem je de plant dan niet gewoon mee??
Topic van het jaar!! Sara Raats' eigen huisjes-topic :P
pi_27109832
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 10:36 schreef B.A.Trix het volgende:

[..]

Maar waarom neem je de plant dan niet gewoon mee??
Naar de nieuwe tuin bedoel je? Volgens mij gaat dat niet!?
mijn grote vinger vast
zo in jouw handje past
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')