abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26980864
Vandaag maar weer eens een rondje tuin gedaan...

De voorkant begint goed te groeien... Alles groen...

Deze krijgt van het weekend een knipbeurt...

En dan nu een paar tips van de kenners graag.
Ik heb 3 leuke hangdingen aan de lange zijde van het huis, komt weinig zon, en de bakken die ik heb hangen zijn dus gewoon zwaar naadje... :')
En mijn plantjes zien er zo uit... NOT FUNNY...

Wat kan ik het beste daar plaatsen?

En ow, deze weet ik de naam niet van:

Die heb ik gered uit de vorige tuin, die komt na anderhalf jaar een beetje bij.
Maar wat is het en hoe te verzorgen, qua zon enzo...?
En waarom zitten daar bruine pikkeltjes op?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_26980949
Zo, wist ik veel dat er nog maar 1 post na de mijne was...
Ja, bluezz die lavendel staat dus gewoon achter iets, en heb 'm niet eens opgemerkt...

Oh en nog even de roos van Tinkerbell...

vrijdag 13 mei 2005 @ 16:29:09 #3
60646 Jereon
Ik denk dat ik bestond...
pi_26981033
Doet me herinneren dat ik mijn tuin nog moet doen. voordat ik ruzie krijg met de buren
Het is een enorm paradijs voor onkruid.

Maar hierbij beloof ik plechtig dat ik er zeer spoedig wat aan ga doen. En zal ik zeker ook een paar foto's van het resultaat laten zien... misschien ook wel van "hoe het was".... als ik me daarvoor niet teveel ga schamen
Ik besta, of dacht ik dat maar?
pi_26981125
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:29 schreef Jereon het volgende:
Doet me herinneren dat ik mijn tuin nog moet doen. voordat ik ruzie krijg met de buren
Het is een enorm paradijs voor onkruid.

Maar hierbij beloof ik plechtig dat ik er zeer spoedig wat aan ga doen. En zal ik zeker ook een paar foto's van het resultaat laten zien... misschien ook wel van "hoe het was".... als ik me daarvoor niet teveel ga schamen
Dat staat nu zwart op wit

Mijn lavendel bloeit ook al, althans bijna

Oh en ik ontdekte net in mijn voortuin een plant met bloemen die ik heeeel niet ken. Nu is dat niet zo gek, want als mijn buurman iets over heeft of gewoon iets leuks heeft kan hij het zomaar in mijn tuin zetten, hoor, niks niet gek. Als ik iets heb dat ik niet had, dan vraag ik het de buurman, 10 tegen 1 dat hij het er in heeft gezet
pi_26984206
over de hanging-basket: heb je er cocosmatjes inzitten? die houden namelijk redelijk wat vocht vast, zodat de grond niet uitdroogd en je plant meer water op kan nemen. (hij ziet er namelijk best wel verdroogd uit )
voor de rest doen hangpetunia's het altijd leuk, en ook fuchsia's doen het goed in een leuk potje aan de muur
trouwens mooie foto's Oblivion!
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_26985483
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 18:18 schreef Veersesmurf het volgende:
over de hanging-basket: heb je er cocosmatjes inzitten? die houden namelijk redelijk wat vocht vast, zodat de grond niet uitdroogd en je plant meer water op kan nemen. (hij ziet er namelijk best wel verdroogd uit )
voor de rest doen hangpetunia's het altijd leuk, en ook fuchsia's doen het goed in een leuk potje aan de muur
trouwens mooie foto's Oblivion!
Dank je.

Zijn geen hanging baskets. Maar dan kan ik alsnog dat kokos erin doen!
Daat is wel een goede tip.
Maar kunnen die bloemen tegen geen zon?
pi_26985733
ik denk dat ze liever wat zon hebben op een dag, maar ze zouden niet zo slap moeten hangen omdat ze geen zon krijgen, eerder doordat ze geen water krijgen

heb je de planten overigens zo gekocht? (met die bloemen eraan) of staan ze er vanaf begin dit jaar in de pot?
pi_26985806
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 19:16 schreef Veersesmurf het volgende:
ik denk dat ze liever wat zon hebben op een dag, maar ze zouden niet zo slap moeten hangen omdat ze geen zon krijgen, eerder doordat ze geen water krijgen

heb je de planten overigens zo gekocht? (met die bloemen eraan) of staan ze er vanaf begin dit jaar in de pot?
Neh, deze zijn gewoon verdroogt omdat ze geen water hebben gehad, staat dus een boom boven, en ik vergeet wel eens wat...
En de bloemen waren gewoon goed toen ik ze gekocht heb.
Ik ben een planten moordenaarster...
pi_26987073
Fuchia's en vlijtig liesjes hebben niet veel zon nodig.
En lampionnetjes zijn hardnekkig, omdat ze via wortels groeien. Met wat vlijt zijn ze wel in toom te houden.
NB: Ik ben erg argwanend als er op een beschrijving staat: bodembedekker. Dan kan het uitgroeien tot een veldslag om het spul weg te krijgen.......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26987117
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 19:57 schreef krakkemieke het volgende:
En lampionnetjes zijn hardnekkig, omdat ze via wortels groeien. Met wat vlijt zijn ze wel in toom te houden.
NB: Ik ben erg argwanend als er op een beschrijving staat: bodembedekker. Dan kan het uitgroeien tot een veldslag om het spul weg te krijgen.......
Ja, ze horen ook niet in mijn tuin, ik heb ze er niet ingezet, maar ik heb vandaag teruggeslagen
pi_26987251
Wat een práchtige akelei, Oblivion!!

(Deze bedoel ik dus:)

NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_26987389
je hebt natuurlijk bodembedekkers en bodembedekkers als je graag een stukje grond wilt bedekken, vraag dan in het tuincentrum of hij snel of langzaam groeit. een mooie bodembedekker vind ik Iberis sempervirum. ik heb een hekel aan kruipend zenegroen, want dat krijg ik erg lastig weg in de tuin!
maar iedereen heeft een eigen smaak natuurlijk, en dat is maar goed ook
pi_26988536
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 19:57 schreef krakkemieke het volgende:
Nou ja ze kunnen gedijen wat ze willen, de doorsnede van de pot is exact 14 cm...
Meer krijgen ze niet..
Morgen even op pad, kom je ook naar de baarnse groothandel voor blommen?
pi_26988559
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 20:02 schreef Scootmobiel het volgende:
Wat een práchtige akelei, Oblivion!!

(Deze bedoel ik dus:)

Hij is echt mooi....
Dank je wel, bloemetje doet het toch echt zelf...

Oh weet iemand wat de laatste foto nou is?
pi_26988776
kan ik een letter kopen?

is het geen rhododendron met groot blad? denk het eerlijk gezegd niet maar goed, daar lijkt hij het meest op voor mij. denk eerder aan een exotische plant. neem anders een blad mee naar de baarnse groothandel, daar kunnen ze je misschien verder helpen
pi_26991118
WAT is de baarnse groothandel? *Krakje is baarnse.....*
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26991202
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 22:27 schreef krakkemieke het volgende:
WAT is de baarnse groothandel? *Krakje is baarnse.....*
Muts, daar hebben we het net over gehad! Groeneveld.

Nou, weet nu iemand wat en hoe deze plant heet?

pi_26991439
Nee! Niet zonder bloemen ofzo......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26991858
Ik weet het ook niet

Leuk topic trouwens!
Helaas heb ik (lees: m'n ouders) een kleine achtertuin, dus er staat niet zoveel in. Vandaag stage gelopen, we waren bezig met een tuinaanleggen. Opsluitbandjes zetten enz.
Children of the night. What music they make.
pi_27005870
hey grappig, nog een (leerling) hovenier hier ik doe dezelfde opleiding als jouw, maar zit nu in het 3de jaar.

vandaag gras gemaaid en bakken gevuld met 1-jarigen. erg lekker weer, maar af en toe beetje veel wind aan de kust hier. zometeen mijn zelf gekweekte paprika's uitplanten, het nog geen etenstijd.

vraagje: wie heeft er canna's in de volle grond staan? ik heb dus zaden vanuit monaco meegenomen, deze gezaaid (nog een heel gedoe!) en nou staan ze in een pot. ik durf ze eigenlijk niet in de volle grond te zetten, omdat ik bang ben dat ze de winter niet overleven. is mijn angst gegrond, of kan ik ze gewoon lekker in de volle grond zetten?
pi_27010246

Mijn schoonmoeder is net weg, en de enorme boom in onze achtertuin die we altijde De Spar noemden... blijkt een Lariks te zijn volgens haar
pi_27011365
hehehe

een lariks kan je trouwens herkennen aan zijn naald-uitval in de winter. het is de enige conifeer die zijn naalden in de winter laat valen.
pi_27011403
In de winter?
Alles ligt NU onder
pi_27013883
ja, maar dat is er dan van de winter afgevallen ej als het goed is zitten er wel weer licht-groene naalden aan de boom. (tenzij het toch een spar is, maar dan is hij nou dood )
pi_27013971
Klopt van die groene naalden
Maar hij blijft uitvallen, echt... we zijn hier in Dec. komen wonen en toen zag ik ook al wat naalden, maar het is nu echt erg. Het waait hier (vlak bij de kust wonen we) ook meestal (stevig) misschien is dat ook wel een oorzaak?
De tuin ligt nu echt onder al een week of 2.
pi_27014098
Is toch eigenlijk niet zo gek?
Het hele weer is verstoord....
pi_27014530
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 22:43 schreef Oblivion het volgende:
Is toch eigenlijk niet zo gek?
Het hele weer is verstoord....
Zou kunnen....nou ja het liefst kap ik dat ding in ieder geval. Neemt ook de zon weg in de tuin, ik snap de logica van de vorige bewoners/tuinontwerpers van onze tuin toch niet zo
  Moderator zondag 15 mei 2005 @ 14:30:53 #28
5428 crew  miss_sly
pi_27025643
In het vorige topic werd als optie voor een boompje een weigelia genoemd. Weigelia's heb ik al, een kleintje op stam en een struik (allebei achtertuin) en die vind ik echt geweldig! Ik wist alleen niet dat die er ook in boomvorm was

Hier de weigelia op stam, die moet nog verplaatst worden!
Helpt het hierbij trouwens voor een langere bloei om de uitgebloeide bloempjes weg te halen?

De knoppen in de pioenrozen worden groter en verraden steeds meer kleur. Kan niet wachten tot ze straks werkelijk bloeien!

En ik kwam nog wat onbekende dingetjes tegen; iemand die me kan vertellen wat ik nog in de tuin heb staan?
Onbekende nr. 1:

Onbekende nr. 2 (dit is een struikje op een klein stammetje, maar het is omgewaaid, dus het ligt nu half):

Onbekende nr. 3:

Onbekende nr. 4:

En onbekende nr. 5 (dit kan wat mij betreft net zo goed onkruid zijn ):
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_27025768
No 2: Lijkt wel vlier
No 3: boterbloem?
No 5: Dat is moederkruid denk ik. Er komen dan witte bloemetjes met een geel hartje, of gevulde witte bloemetjes. Het is niet echt onkruid. Weliswaar zaait het makkelijk uit, maar met wieden krijg je het weg, als je zou willen.
Ik vind het iig een leuke plant. Het enige nadeel is dat je ze niet in een vaas kan zetten, omdat ze vaak luis hebben.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zondag 15 mei 2005 @ 14:41:30 #30
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27025957
onbekende nummer 1: lijkt wel een brandnetel of bedoel je dat kleine gele bloemetje? dat is een boterbloem volgens mij.
2: Een vlier. tenzij je vlierbessensap o.i.d. wilt maken zou ik hem uit de tuin halen. Ze kunnen flink groeien (scheuten van 2,5 meter per jaar is niet uitzonderlijk) van de bessen krijg je erg lelijke vlekken op je terras (en als hij niet bij het terras staat maken de vogels die vlekken wel ) en persoonlijk ben ik ook niet echt kapot van een vlier, ma goed.
3: ik denk dat dit selderie is. een kruid dat lekker is in de soep, macaroni e.d.
4: geen flauw idee zo 1, 2, 3
5: dit is fluitekruit (in het zeeuws ook wel 'toeters' genoemd) ik zie dat hij bijna gaat bloeien, dus ik zou hem zo snel mogelijk verwijderen, zeker als er een hortensia naast staat, want die krijgt dan een stuk minder licht. Ook zaait fluitekruid zich redelijk uit, dus als je er niks aan zou doen zou je tuin er over 5 jaar vergeven van zijn.
  zondag 15 mei 2005 @ 14:43:04 #31
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27026004
ow, nummer 5 zou ook moederkruid kunnen zijn idd. het fluitekruid staat nou al overal te bloeien, dus ik vond het al raar dat het nog niet in bloei stond. sommige planten lijken ook zo op elkaar
pi_27026074
No 3 Zou ook lavas kunnen zijn, even een blaadje fijnwrijven tussen je vingers. Lavas kan ook aardig hoog worden.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  Moderator zondag 15 mei 2005 @ 14:45:35 #33
5428 crew  miss_sly
pi_27026089
Die vlier zou best wel eens kunnen
Ik heb er ook een boom van staan die helemaal shcuil ging in de klimop: een stam van 2 meter denk ik en dan een klein kruintje. Ook maar verplaatsen dan
No 3 is een hele hoge, dat zie je niet zo op het plaatje, maar hij is toch gauw 90 cm hoog. Ik dacht dat een boterbloem lager bleef? Ik dacht zelf aan iets van Dahlia's ofzo?

No 5 is dan toch het plantje dat ik dacht. Even kijken hoe het staat, anders haal ik het toch weg, denk ik.
  zondag 15 mei 2005 @ 14:52:29 #34
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27026301
ow ja, lavas zou ook goed kunnen! (maggieplant) kan ook als kruid gebruikt worden in de soep. Het smaakt een beetje naar maggie. mijn moeder heeft een keer teveel van dat spul in de soep gedaan, en nou hou ik er niet meer zo van. je kunt het idd ruiken als je een blaadje kneusd.
  Moderator zondag 15 mei 2005 @ 15:06:35 #35
5428 crew  miss_sly
pi_27026757
Dat bloeit niet echt bijzonder mooi, dat lavas volgens de foto's op google.
Die vlierstruik gaat in ieder geval weg, het boompj emoet ik nog even over denken. Echter als dat zo snel groeit als je zegt, dan hebben we binnen de kortste keren een volwadden boom in de tuin staan...dat was niet de bedoeling.
  zondag 15 mei 2005 @ 15:17:44 #36
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27027118
als je een vlier in de winter afzet (takken afknippen tot op kniehoogte bijvoorbeeld) dan staat hij de herfst daarop met scheuten van ruim 2 meter. Een volwassen boom groeit natuurlijk geen 2 meter per jaar (zeker niet als hij daartoe gedwongen wordt)
Er bestaan wel vlieren die iets minder hard groeien (trosvlier, bergvlier, peterselievlier) maar dit is een gewone vlier op het plaatje

ik heb maar is een album aangemaakt waar ik ook foto's kan uploaden. maakt dit topic wel zo 'fleurig' misschien.

dit is mijn canna indica die ik uit zuid-frankrijk als zaadje heb meegenomen. ik hoop dat hij gaat bloeien van de zomer, dat zou ik echt heel gaaf vinden!!

zo zag hij er overigens uit in zuid-frankrijk
  Moderator zondag 15 mei 2005 @ 15:29:29 #37
5428 crew  miss_sly
pi_27027410
Canna's zijn mooi
Doen die het wel goed in Nederland? En hoe kunnen die het beste geplaatst worden, qua hoeveelheid zon enzo?
pi_27027548
quote:
Op zondag 15 mei 2005 15:17 schreef Veersesmurf het volgende:

ik heb maar is een album aangemaakt waar ik ook foto's kan uploaden. maakt dit topic wel zo 'fleurig' misschien.
Ja! Dat is juist zo leuk aan dit topic en als ik iets niet ken en een ander wel dan schrijf ik het meteen in mijn schriftje, zodat ik de namen leer kennen ( )

Net wat foto's gemaakt, die komen er zo aan.
  zondag 15 mei 2005 @ 15:38:36 #39
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27027689
hier hetzelfde ben ze aan het uploaden...

Canna's kunnen het wel doen in Nederland, maar ik durf ze nog niet in de volle grond te zetten.
Ze hebben veel zon nodig, want er staat veel zon in mediterane landen Canna's zijn van nature moerasplanten heb ik wel eens gehoord, dus ze hebben redelijk wat water nodig. de grond moet wel goed doorlatend zijn. ik heb op internet gelezen dat je dan wat mos uit het gras moet mengen met je grond. dit heb ik gedaan en het werkt uitstekend!
Eerst kwam er 1 groen puntje op, dat werd met de bladeren 40 cm. nu heeft hij 5 uitlopers vanuit de 'stam' gemaakt, en daar komt ook veel blad aan. Ik vind het erg leuke planten, al was het ontkiemen van de zaden wel een beetje lastig!
pi_27027796
quote:
Op zondag 15 mei 2005 14:30 schreef miss_sly het volgende:
In het vorige topic werd als optie voor een boompje een weigelia genoemd. Weigelia's heb ik al, een kleintje op stam en een struik (allebei achtertuin) en die vind ik echt geweldig! Ik wist alleen niet dat die er ook in boomvorm was

Hier de weigelia op stam, die moet nog verplaatst worden!
Helpt het hierbij trouwens voor een langere bloei om de uitgebloeide bloempjes weg te halen?
Hoi, dat was ik ja, van die weigelia. Ik vind ze zelf ook prachtig.
Leuk dat jij ze ook hebt, mooie dieproze kleur!
Die van ons is inderdaad meer een boomvorm, met dikke takken. Binnenkort gaat-ie weer bloeien. Dit is 'm: (foto is van mei vorig jaar)

Of hij langer bloeit als je de uitgebloeide bloemen verwijdert weet ik niet, heb het nooit geprobeerd... het zijn zo immens veel bloemen dat daar geen beginnen aan is. Het kan best een voordeel opleveren denk ik, dat zou je eens uit moeten proberen... Het staat wel mooier natuurlijk.

Ik ben niet zo'n plantenkenner, maar die 1e 'onbekende' lijkt me in ieder geval 'n duidelijk gevalletje van brandnetel.
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  zondag 15 mei 2005 @ 15:48:29 #41
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27027998
Ik heb wat foto's in mijn album gezet, zodat ik ook een beetje kan laten zien wat er in onze tuin staat. Ik ben geen fotograaf, en mijn digitale camera is ook niet echt van de beste kwaliteit, maar jullie doen het er maar mee

Onze Lavas (maggieplant) ziet er op het moment zo uit:

Wie is er nog meer in het trotse bezit van een Japanse wijnbes? Ze smaken heerlijk zoet, en ze zijn erg decoratief op een vruchtentaart bijvoorbeeld.

De 2 appelbomen (Zoete Armgard) staan nog volop in bloei.

Er waren nog tulpen over die we over het hoofd hadden gezien. Deze hebben we laat in het voorjaar geplant, vandaar dat ze nu nog steeds mooi in bloei staan. Wat we dus volgend jaar gaan doen is groepen tulpen planten, en dan 2 weken tussen elke groep wachten met planten, zodat je de bloei van je tulpen verspreid.

Er komen zowaar bloemen in de oleander (Nerium oleander) die ik voor moederdag heb gegeven. Ik wist dat moeders er blij mee zou zijn, en zelf ben ik ook erg fan van deze heester.
pi_27028261
Allemaal bloemetjes...
Wat mooi!
pi_27028314
Oh die tulpen nog in bloei leuk, en die appelbomen, mooi hoor.

In de achtertuin, wat is dit?

Achtertuin, Lelietje van dale-blommetjes (heb er een hekel aan, maar de blommetjes zijn wel mooi):

Achtertuin, kuiflavendel:

Voortuin, 1 van de lupines begint te bloeien:

pi_27028923
Ook heel mooi, tinkerbel...
  zondag 15 mei 2005 @ 16:42:51 #45
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27029480
lupine supermooi! jammer dat hij het bij ons niet echt zo lekker wil doen
pi_27029665
Hier groeien ze als kool

Nog een lupine:

pi_27032586
Oh mčn wat is dit toch een heerlijk topic, prachtige bloemen en je steekt er nog wat van op ook

En die kuiflavendel is erg mooi zo van dichtbij geschoten
pi_27032659
Ik ga een beetje loos stuk van mijn achtertuin inrichten als rotstuin heb ik net besloten

Maar eerst moet ik daar nog 20.00 lelies van dalen uitgraven
pi_27033022
quote:
Op zondag 15 mei 2005 16:51 schreef Tinkerbell het volgende:
Hier groeien ze als kool

Nog een lupine:

Kijk eens naar de bladeren...

En vergelijk ze eens...
Lijken wel op elkaar he?